Yleistä keskustelua sähköautoista

No on toi 37,5kW:kin käytännössä 100% enemmän kuin 20kwh. Sillä vaihdilla jos saa niin tunnissa aika monen sähköauton akku on 20->80%. 20kwh on niin naurettava nopeus pikalataukseen etten kyllä usko ellei joku ratakiskosta väännä todisteita tänne eteen :)
Kempowerin laturit koostuu 25 kW:n yksiköistä ja nuo vanhemmat laturit ei osaa dynaamista kuormanhallinta tai ainakaan aiemmin se ei ole niissä toiminut. Tämä tarkoittaa sitä, että vapautuneet yksiköt otetaan käyttöön vasta, kun uusi lataus aloitetaan.
Kuortin ABC:llä (6 laturia, 300 kW) sain vain 24 kW:n teholla vaikka yksi paikka oli vielä vapaana. 2 autoa latasi 55 kW:n teholla eli ne kumpikin varasi 3 yksikköä ja minulle jäi vain yksi vaikka kokonaisteho olisi kasvanut, jos olisi saanut yhden lisää. En sitten jäänyt odottamaan muiden lähtemistä vaan siirryin Heinolaan, jossa sain sen mitä auto pystyi ottamaan eli 60 kW.
 
Tuli kiva bugi vastaan id kolosessa, ainakin ite sanoisin bugiksi.. käänsin äkäseen autoa et saan laturiin kii lumisateen jälkeen, avasin oven koska tutkat täynnä mosoa ja peilit kans kun en lämmitellyt eka, piti vaan nopsaan kääntää ympäri et piuha yltää.. no ovi auki autohold ei aktivoidu lainkaan.. pakitin pikkasen ovi auki ko katsoin siitä penkkaa, painoin jarrua ja totesin tässä hyvä.. meinasin nousta pois ja avot auto lähti taaksepäin.. paniikissa eka jarru pohjaan tietty heti, si vaan väänsin automaattisesti D:päälle ja taas meinasi nousta.. ja auto eikun eteenpäin..
No si taas pakki ja samaan paikkaan jossa hyvä.. ja sit tajusin jo painaa P:n päälle, mitä ikinä muuten tarttee painaa.
Melkeen tekis mieli kokeilla jos kerkeis kokonaan autosta ulos ja oven kii ni ajaiskos se akkunsa loppuun 5kmh jollei mihkään törmäis? :D

Niin mikä se normaali toiminta id:lle on? Pitäiskö auton mennä automaattisesti P:lle kun ovi avataan? Ettei vaan käynyt niin että ovi oli auki kun kytkit pakin päälle? Mielestäni ihan selkeää että antaa liikkua vaikka ovi on auki jos kuljettaja niin haluaa. Tai esim. siinä tilanteessa että oven anturi hajoaa niin auto silti liikkuu tarvittaessa.
 
Niin mikä se normaali toiminta id:lle on? Pitäiskö auton mennä automaattisesti P:lle kun ovi avataan? Ettei vaan käynyt niin että ovi oli auki kun kytkit pakin päälle? Mielestäni ihan selkeää että antaa liikkua vaikka ovi on auki jos kuljettaja niin haluaa. Tai esim. siinä tilanteessa että oven anturi hajoaa niin auto silti liikkuu tarvittaessa.
Normaalisti menee tosiaan P tilaan kun ovi avataan.. mutta kyse olikin autoholdista, joka ei kytkeydy päälle jos ovi auki vaikka normaalisti kytkeytyy. Ja auto lähti myös heti eteenpäin kun D:lle oli laittanut ja jalan nosti jarrulta, kaasua en painanut siinävaiheessa.
Edit: ja ovi auki tilassa auto viellä vaihtaa R -D suoraan, hyppää siis myös N yli, ja sehän siinä kans hämmensi lisää kun R:stä ei mennytkään yhdellä siirolla Neutraaliin vaan D:hen ja taas heti jarrun päästämällä matkaan.
Nyt tarkemmin aatellen saattaakin olla ihan haettu ominaisuus et ei holdaa vaan lähtee heti jarrun päästettyä, jolloin kuskin helpompi pakittaa tarkemmin hiukan, kun ei tarvii vaihdella jalkojen paikkaa.
Mutta yhtäkaikki hämmentävä kokemus kun toiminta muuttuu niin erinlaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli kiva bugi vastaan id kolosessa, ainakin ite sanoisin bugiksi.. käänsin äkäseen autoa et saan laturiin kii lumisateen jälkeen, avasin oven koska tutkat täynnä mosoa ja peilit kans kun en lämmitellyt eka, piti vaan nopsaan kääntää ympäri et piuha yltää.. no ovi auki autohold ei aktivoidu lainkaan.. pakitin pikkasen ovi auki ko katsoin siitä penkkaa, painoin jarrua ja totesin tässä hyvä.. meinasin nousta pois ja avot auto lähti taaksepäin.. paniikissa eka jarru pohjaan tietty heti, si vaan väänsin automaattisesti D:päälle ja taas meinasi nousta.. ja auto eikun eteenpäin..
No si taas pakki ja samaan paikkaan jossa hyvä.. ja sit tajusin jo painaa P:n päälle, mitä ikinä muuten tarttee painaa.
Melkeen tekis mieli kokeilla jos kerkeis kokonaan autosta ulos ja oven kii ni ajaiskos se akkunsa loppuun 5kmh jollei mihkään törmäis? :D
Siis miten sä odotit että auto olisi käyttäytynyt?
 
Oletko kokeillut toistaa tuota ongelmaa, eli tekeekö se järjestelmällisesti noin, että jos kuskin ovi on auki kun auton pysäyttää jarrulla, niin autohold ei mene päälle?

Lisäksi vähän hämärä tuo sun kuvaus D-tilasta, kun ihmettelet miksi D meni päälle, vaikka viestissä kerroit että laitoit D:n itse päälle???
 
Oletko kokeillut toistaa tuota ongelmaa, eli tekeekö se järjestelmällisesti noin, että jos kuskin ovi on auki kun auton pysäyttää jarrulla, niin autohold ei mene päälle?

Lisäksi vähän hämärä tuo sun kuvaus D-tilasta, kun ihmettelet miksi D meni päälle, vaikka viestissä kerroit että laitoit D:n itse päälle???
Siis hyppää dlle suoraan yli n tilan.. ja juuh testasin uudelleen ja testailin tota vaihtamistakin, ovi auki n tila skipataan aina, autoholdia ei ole myöskään silloin ikinä.
Edit testailujen jälkeen kirjoitinkin ylempänä että saattaa olla haettu ominaisuus ettei autoholdia ole, mutta miksi n pitää kans sitten aina skipata?
 
No edelleen odotin että autohold olisi toiminut, ja seuraavaksi että N mode olisi tullut pakilta poistuttaessa eikä hypätä suoraan D tilaan
Hmm.. Autohold on mun sanakirjassa ominaisuus jolla auto pysyy paikallaan esim mäessä olevissa liikennevaloissa, eikä lähde valumaan taaksepäin.

Ja jos mitä tuo pakolta poistuminen tarkoittaa? Vaihdevipu D:lle?
 
Hmm.. Autohold on mun sanakirjassa ominaisuus jolla auto pysyy paikallaan esim mäessä olevissa liikennevaloissa, eikä lähde valumaan taaksepäin.

Ja jos mitä tuo pakolta poistuminen tarkoittaa? Vaihdevipu D:lle?
Kyllä tuon idn autoholdi kytkeytyy ainakin musta aina päälle kun auton pysäyttää kokonaan oli mäki tai ei.
Nii pakin jälkeenhän on N sitten vasta D. Mutta tuossa tilassa vaihdevalitsin skippaa N tilan
 
Kyllä tuon idn autoholdi kytkeytyy ainakin musta aina päälle kun auton pysäyttää kokonaan oli mäki tai ei.
Nii pakin jälkeenhän on N sitten vasta D. Mutta tuossa tilassa vaihdevalitsin skippaa N tilan
Voi toisaalta kysyä, että miksi siellä on N asento?

Sinänsä noi erilaiset automaattisesti kytkeytyvät jarrut/P ei ole mielestäni hyviä ominaisuuksia, koska ihminen.
 
Voi toisaalta kysyä, että miksi siellä on N asento?

Sinänsä noi erilaiset automaattisesti kytkeytyvät jarrut/P ei ole mielestäni hyviä ominaisuuksia, koska ihminen.

N on vapaa. Tottakai vaihteistossa pitää olla vapaa.

Automaattiset jarrut ovat tietyissä tilanteissa hyvä turvavaruste. Esim. omassa jos avaa kuskin oven, niin seisontajarru menee automaattisesti päälle. Tällä estetään se, että jos kuski unohtaa laittaa seisontajarrun päälle ja poistuu autosta, niin auto ei lähde omille teilleen. Sen jarrun saa toki sitten käsipelilä pois päältä jos on oikeasti tarkoitus ajaa ovi auki.

Hmm.. Autohold on mun sanakirjassa ominaisuus jolla auto pysyy paikallaan esim mäessä olevissa liikennevaloissa, eikä lähde valumaan taaksepäin.

Autoholdin tarkoitus on, että kun pysäyttää auton jarrulla, niin voi sen jälkeen nostaa jalan pois jarrulta ja auto lähtee liikkeelle vasta kun painaa taas kaasua. Eli ihan mukavuusominaisuus, enimmäkseen liikennevaloissa odottaessa käytössä. Eli ei siis ole pelkästään mäkiä varten.
 
No kävin viellä lisää testaamassa.. saahan sen N tilankin päälle ovi auki, mutta silloin pitää valitsinta tosi vähän napauttaa, joka ei tosiaan siinä hämmennyksessä onnistu. Ihan pieni napu ni jää neutraalille, mutta ihan tossa testatessa vaikka jo tiesin sen niin helposti hyppäs yli.
Mitkään noista nappuloista ei oo kyllä tosiankaan id sarjan parhaita ominaisuuksia.
 
No kävin viellä lisää testaamassa.. saahan sen N tilankin päälle ovi auki, mutta silloin pitää valitsinta tosi vähän napauttaa, joka ei tosiaan siinä hämmennyksessä onnistu. Ihan pieni napu ni jää neutraalille, mutta ihan tossa testatessa vaikka jo tiesin sen niin helposti hyppäs yli.
Mitkään noista nappuloista ei oo kyllä tosiankaan id sarjan parhaita ominaisuuksia.

Koitappa laittaa mersu N:lle. On tullut ihan lähietäisyydeltä nähtyä aikamoisia suorituksia.
 
No kävin viellä lisää testaamassa.. saahan sen N tilankin päälle ovi auki, mutta silloin pitää valitsinta tosi vähän napauttaa, joka ei tosiaan siinä hämmennyksessä onnistu. Ihan pieni napu ni jää neutraalille, mutta ihan tossa testatessa vaikka jo tiesin sen niin helposti hyppäs yli.
Mitkään noista nappuloista ei oo kyllä tosiankaan id sarjan parhaita ominaisuuksia.
Kyllähän tuo pahasti bugilta kuulostaa.
 
Varmasti olisi tarkoitus laittaa auto parkille jos autosta poistuu… jos autohold jostain syystä deaktivoituu jatkaa auto yksinään matkaa.
Tuon idea on kuitenkin pitää auto paikallaan valoissa ja mäissä jne.
 
Pakkasta -26 celssiusta. Mukava lähetä taas lämmittämättömällä jääkaappipakastimella liikkkeelle. Kumman että tätä tapahtuu vain silloin kun on kunnon pakkaset.

Skoda Enyaq

1705752428110.png
 
Pakkasta -26 celssiusta. Mukava lähetä taas lämmittämättömällä jääkaappipakastimella liikkkeelle. Kumman että tätä tapahtuu vain silloin kun on kunnon pakkaset.

Skoda Enyaq

1705752428110.png
Oispa joku wifi tai edes Bluetooth kaukokäyttömahdollisuus näissä. Mulla on Teslalla käynyt sama muutaman kerran, siinä tosin syy ollut luultavasti huonossa auton verkkosignaalissa, jolloin se ei herää.
 
Oispa joku wifi tai edes Bluetooth kaukokäyttömahdollisuus näissä. Mulla on Teslalla käynyt sama muutaman kerran, siinä tosin syy ollut luultavasti huonossa auton verkkosignaalissa, jolloin se ei herää.
Itellä Model 3:ssa muutamia kertoja käynyt niin että ei herää apista eikä saa lämmitystä päälle. Itellä kuitenkin lähellä parkissa kotona niin bluetooth yhteys kantaa kodista sisältä autoon. Kun käyttää auton ovien lukituksen auki niin aina on sitten herännyt myös nettiyhteys autoon.
 
Pakkasta -26 celssiusta. Mukava lähetä taas lämmittämättömällä jääkaappipakastimella liikkkeelle. Kumman että tätä tapahtuu vain silloin kun on kunnon pakkaset.

Skoda Enyaq

1705752428110.png

Oisko syynä et jännite dippaa ja auto laittaa "virransäästön" päälle ja odottelee siihen asti kun auto käynnistetään seuraavan kerran?
 
Nyt olis sitten ensimmäinen sähköauto tulossa omaankin talouteen. Käytiin kättelemässä kaupat yhdestä tuollaisesta Länsiauton kampanja Mokka-e:stä. Viime vuonna rekisteröity, ajamaton auto jossa jatkotakuu 5 vuotta / 200 tkm. Löytyi sopivalla varustelulla oleva yksilö, perus Comfort-taso mutta sisälsi myös adaptiivisen vakkarin sekä sisäisen 11kW 3-vaihelaturin.

Oli lähes vastaava yksilö koeajossa ja auton ajomukavuus sekä hiljaisuus vakuutti ja ulkonäkö miellytti sekä omaa että vaimon silmää. Range näissä ei ole ihan älytön, wltp-lukema vähän reilu 300km ja koeajon perusteella kovemmallakin pakkasella (Lounais-Suomen mittapuulla) menis n. 150km mikä riittää meidän käyttöön. Toisena autona bensa-farmari niin pidemmät matkat ja isommat kuljetustarpeet hoituu sitten sillä, sähkärillä hoidetaan työmatkoja ja päivittäisajoja. Tilat riittää just tähän tarpeeseen meidän porukalle, mutta aikuisille takapenkki on kyllä aika nafti ja peräkontti autossa pienehkö, eikä tämä oikein perheautoksi sen puolesta sovi.

Auto pitäis saada parin viikon sisään, pitänee alkaa kyselemään tarjouksia latausasemasta autokatokseen…
 
Oisko syynä et jännite dippaa ja auto laittaa "virransäästön" päälle ja odottelee siihen asti kun auto käynnistetään seuraavan kerran?

Johonkin syväuneen se auto oli mennyt. Edellisenä päivänä autolla oli ajettu ihan normaalisti ja ajoakussa oli ihan hyvä varaus 80%.

Nyt se vaati auton "käynnistämisen" ja sen jälkeen meni noin minuutti kun tietojärjestelmäksin oli kunnolla käyttökunnossa. Sen jalkeen appiyhteyskin alkoi toimimaan.

Ei se tuota normaalisti tee noin lyhyellä ajovälillä.
 
Nyt kun on tuo sijais Enyaqqi ajossa niin erikoisia eroja autojen välillä. Tässä sijaisautossa antaa täydet tehot heti vaikka -14C lähtee liikkeelle mutta regen pysyy kokoajan pienenä. Tämä sitten taas tuntuu lämpenevän huomattavasti hitaammin ja jarrut toimii päinvastoin kun omassa jossa jarrut kiristyy lopussa.

Mitään MEB muutoslogia ei VAG tyyliin varmaan mistään löydy?
 
Onnittelut! Kannattaa tuosta jatkotakuusta tarkistaa mitä se korvaa. Sisarmerkin Peugeotin tapauksessa se ei korvaa juuri mitään ehtojen perusteella. Sen ehtojen ulkopuolelle on rajattu mm. ajoakun ohjausyksiköt, moottorit jne. Opelilla voi toki olla ihan omat ehtonsa.

Kiitos! Hyvä huomio, Opel onneks rajaa ulkopuolelle vain lähinnä normaalit kuluvat osat. Akulla tehdastakuu 8v / 160tkm. :tup:
 
Onnittelut! Kannattaa tuosta jatkotakuusta tarkistaa mitä se korvaa. Sisarmerkin Peugeotin tapauksessa se ei korvaa juuri mitään ehtojen perusteella. Sen ehtojen ulkopuolelle on rajattu mm. ajoakun ohjausyksiköt, moottorit jne. Opelilla voi toki olla ihan omat ehtonsa.
Opelin jatkotakuu on ollut aivan timanttia. Ihan mitä tahansa on pirssille käynyt, niin aina olen lasipalatsista lähtenyt ilman mitään maksuja. Toki kuluvat osat juu erikseen, mutta ne on vuosihuolloissa hoidettu muutenkin. Mitään ylimääräistä perushuoltojen lisäksi en ole maksanut. Mutta kuitenkin -- Opelin jatkotakuu on ollut hävyttömän mahtava. Saisipa sitä jatkaa vielä lisää. Katsotaan myynkö kinnerin pois ennen kuin loppuu ensi vuonna.
 
N on vapaa. Tottakai vaihteistossa pitää olla vapaa.
No sähköauton vaihteistossa ei ole vapaata, kun ei ole koko vaihteistoa.

Mutta pääpointti on se että miksi minkään auton vaihteistossa on vapaa asento siellä keskellä? Tietysti siellä pitää olla mahdollisuus vapauttaa auto niin että sitä voi liikuttaa työntämällä tms, mutta miksi tuollainen paikkatilanteessa tarvittava ominaisuus on siinä kaikkein keskeisimmässä asemassa vielä nykyään?

Vanhoissa automaattivaihteistoissa tuo välivapaa on on ihan mekaanisista syistä siellä, ja varmasti sen takia jäänyt vielä nykyisiinkin autoihin, mutta kaiken järjen mukaan tuollainen turha ja jopa ylimääräistä vaaraa aiheuttava ominaisuus olisi poistettu jo aikapäiviä sitten.
 
No sähköauton vaihteistossa ei ole vapaata, kun ei ole koko vaihteistoa.

Mutta pääpointti on se että miksi minkään auton vaihteistossa on vapaa asento siellä keskellä? Tietysti siellä pitää olla mahdollisuus vapauttaa auto niin että sitä voi liikuttaa työntämällä tms, mutta miksi tuollainen paikkatilanteessa tarvittava ominaisuus on siinä kaikkein keskeisimmässä asemassa vielä nykyään?

Vanhoissa automaattivaihteistoissa tuo välivapaa on on ihan mekaanisista syistä siellä, ja varmasti sen takia jäänyt vielä nykyisiinkin autoihin, mutta kaiken järjen mukaan tuollainen turha ja jopa ylimääräistä vaaraa aiheuttava ominaisuus olisi poistettu jo aikapäiviä sitten.

Ihan vaikka jos miettii tilannetta että on sopivasti loiva alamäki ja haluaa saada autoa peruutettua ihan vähäsen. Joo menishän se pakillakin, mutta uusissa autoissa missä auto holdi niin se ei ole kovin mukavaa hommaa pakittaa muutamia senttejä, aikalailla mahdotonta. Yllättävän paljon noita tilanteita tulee missä tuota tarvitsee. Itelläni menis hermot jos tuo piilotettais johonkin kosketusnäyttöön viiden valikon taakse.
 
Vanhoissa automaattivaihteistoissa tuo välivapaa on on ihan mekaanisista syistä siellä, ja varmasti sen takia jäänyt vielä nykyisiinkin autoihin, mutta kaiken järjen mukaan tuollainen turha ja jopa ylimääräistä vaaraa aiheuttava ominaisuus olisi poistettu jo aikapäiviä sitten.

On aika ylimielistä ajatella, että jos sinä et jotain tarvitse, niin se pitäisi piilottaa muiltakin :)

Ja mitähän vaaraa N (vapaa) voi aiheuttaa?
 
Koitappa laittaa mersu N:lle. On tullut ihan lähietäisyydeltä nähtyä aikamoisia suorituksia.
Tunnustan. Menin joskus pesukadulle enkä meinannut osata. :lol: Rattivaihdeviiksessä on pienet pykälät, ja kun ylöspäin liikuttaa pykälän yli niin menee pakille, ja alas päin pykälän yli suoraan D:lle. Piti osata liikuttaa viikseä vain siihen pykälään asti mutta ei sen yli, eli D:n päällä ollessa ylöspäin mutta ei yli pykälän, pakilla taas alaspäin mutta ei yli pykälän. Kun sitä ei normaalisti tarvitse tehdä niin eipä ollut tuokaan tiedossa. Eihän vapaata nykyään tarvitse juuri missään. Lisäksi siinä kestää hetken että N näkyy mittarissa, eli jos vaan hätäisesti kokeilee eikä malta odotella niin helposti liikuttelee viikseä liian pian taas johonkin suuntaan ja taas ihmetellään.
 
Tunnustan. Menin joskus pesukadulle enkä meinannut osata. :lol: Rattivaihdeviiksessä on pienet pykälät, ja kun ylöspäin liikuttaa pykälän yli niin menee pakille, ja alas päin pykälän yli suoraan D:lle. Piti osata liikuttaa viikseä vain siihen pykälään asti mutta ei sen yli, eli D:n päällä ollessa ylöspäin mutta ei yli pykälän, pakilla taas alaspäin mutta ei yli pykälän. Kun sitä ei normaalisti tarvitse tehdä niin eipä ollut tuokaan tiedossa. Eihän vapaata nykyään tarvitse juuri missään. Lisäksi siinä kestää hetken että N näkyy mittarissa, eli jos vaan hätäisesti kokeilee eikä malta odotella niin helposti liikuttelee viikseä liian pian taas johonkin suuntaan ja taas ihmetellään.
Hmm. Kaikissa autoissa joissa on tuollainen kytkin, oli se sitten rattiviiksi tai ympyrä tai nappi keskikonsolissa, niin kaikissa millä olen ajanut, niin toimii juuri noin: Eli siinä on aina 2 pykälää. Jos haluat suoraan R:ltä D:lle tai päin vastoin niin pitää vetää/työntää molempien pykälien yli. Ja jos haluaa N:lle, niin sitten työnnetään/vedetään vain yksi pykälä.
 
Hmm. Kaikissa autoissa joissa on tuollainen kytkin, oli se sitten rattiviiksi tai ympyrä tai nappi keskikonsolissa, niin kaikissa millä olen ajanut, niin toimii juuri noin: Eli siinä on aina 2 pykälää. Jos haluat suoraan R:ltä D:lle tai päin vastoin niin pitää vetää/työntää molempien pykälien yli. Ja jos haluaa N:lle, niin sitten työnnetään/vedetään vain yksi pykälä.
Se vaan tuntuu käytettäessä siltä että siinä on vaan vähän tyhjää ja sitten se yksi pykälä. Ikään kuin ettei pienellä liikkeellä vahingossa vaihdu vaihde. Sitä ei heti oleta että jotain tapahtuu jo siinä tyhjässä tilassa ennen sitä pykälää. Varsikin jos on tottunut sellaiseen vaihteen valitsimeen joka jää asentoonsa eikä palaudu keskelle.
 
Jaoin täällä tovin aikaa sitten oman kokemuksen siitä miten meinas akku yllättäen loppua Konasta (2018) kauppa reissulta palatessa (kylmä akku, suhteellisen alhainen varaustaso) . Nyt kävi ilmi että sitä ei voi ajaa pienille prosenteille edes pitemmässä ajossa. Tuo on vielä uusin malli ja siinä on sitten sama ominaisuus.

Yleensä pitemmällä matkalla kannattais ajoittaa pikalataukset niin että akkua olisi jäljellä noin 10%, ilmeisesti näin ei kannata tehdä kaikkien autojen kanssa, ainakaan talvella. Tietenkin tuossakin tarinassa murheet alkoivat varsinaisesti vasta kun oltiin menty alle 10 pinnan mutta joskus olosuhteet yms voivat hiukan muuttua jolloin on ihan ymmärrettävää että varaus menee hiukan alle kympin, ei sen pitäis siihen päättyä että tulee sitten hinauskeikka.

Lainaus jutusta: Ikävämpää on, jos auto pysähtyy ennen aikojaan. Näin kävi esimerkiksi Hyundai Konalle, joka pysähtyi ylämäkeen, kun akun varausaste oli vielä seitsemän prosenttia. Kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen, matka jatkui taajamavauhtia. Neljän prosentin kohdalla Kona liikkui enää kävelyvauhtia ylämäkeen, ja testi oli järkevintä lopettaa.

Edit: en jakanutkaan sitä omaa kokemusta täällä, se oli tuossa keskustelussa.
 
Viimeksi muokattu:
Jaoin täällä tovin aikaa sitten oman kokemuksen siitä miten meinas akku yllättäen loppua Konasta (2018) kauppa reissulta palatessa (kylmä akku, suhteellisen alhainen varaustaso) . Nyt kävi ilmi että sitä ei voi ajaa pienille prosenteille edes pitemmässä ajossa. Tuo on vielä uusin malli ja siinä on sitten sama ominaisuus.

Yleensä pitemmällä matkalla kannattais ajoittaa pikalataukset niin että akkua olisi jäljellä noin 10%, ilmeisesti näin ei kannata tehdä kaikkien autojen kanssa, ainakaan talvella. Tietenkin tuossakin tarinassa murheet alkoivat varsinaisesti vasta kun oltiin menty alle 10 pinnan mutta joskus olosuhteet yms voivat hiukan muuttua jolloin on ihan ymmärrettävää että varaus menee hiukan alle kympin, ei sen pitäis siihen päättyä että tulee sitten hinauskeikka.

Lainaus jutusta: Ikävämpää on, jos auto pysähtyy ennen aikojaan. Näin kävi esimerkiksi Hyundai Konalle, joka pysähtyi ylämäkeen, kun akun varausaste oli vielä seitsemän prosenttia. Kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen, matka jatkui taajamavauhtia. Neljän prosentin kohdalla Kona liikkui enää kävelyvauhtia ylämäkeen, ja testi oli järkevintä lopettaa.

Todella vaarallista käytöstä. Perus Hyundai perä pimeänä ajamassa motarilla tai vaikka kehätiellä neljää kymppiä on kyllä sellainen riski että voi rysähtää todella pahasti. Ymmärrän ettei huipputehot välttämättä ole käytössä, mutta odottaisin että 0% asti menee motarinopeutta ja sitten menee jonkinlaiseen limb modeen. Tietysti aina voi väittää että oman auton käytös pitäisi tuntea, mutta epäilen ettei tuota ihan suoraan ohjekirjassakaan. sanota
 
Viimeksi muokattu:
Todella vaarallista käytöstä. Perus Hyundai perä pimeänä ajamassa motarilla tai vaikka kehätiellä neljää kymppiä on kyllä sellainen riski että voi rysähtää todella pahasti. Ymmärrän ettei huipputehot välttämättä ole käytössä, mutta odottaisin että 0% asti menee motarinopeutta ja sitten menee jonkinlaiseen limb modeen. Tietysti aina voi väittää että oman auton käytös pitäisi tuntea, mutta epäilen ettei tuota ihan suoraan ohjekirjassakaan. sanota
Kyllähän sen 0% asti pitää toimia ihan normaalisti ja suurin osa toimiikin ja pitkään ylikin.
Bemarin olen ajanut alimmillaan 1% ja täydet tehotkin oli vielä silloin.
 
Nyt kun on tuo sijais Enyaqqi ajossa niin erikoisia eroja autojen välillä. Tässä sijaisautossa antaa täydet tehot heti vaikka -14C lähtee liikkeelle mutta regen pysyy kokoajan pienenä. Tämä sitten taas tuntuu lämpenevän huomattavasti hitaammin ja jarrut toimii päinvastoin kun omassa jossa jarrut kiristyy lopussa.

Mitään MEB muutoslogia ei VAG tyyliin varmaan mistään löydy?

Mikä softa onko niissä eroja? Nythän päivitty nuo muutkin mebit id7 moottorit ja 4.x softaan voi olla isotkin erot.
 
Mikä softa onko niissä eroja? Nythän päivitty nuo muutkin mebit id7 moottorit ja 4.x softaan voi olla isotkin erot.
En tiedä softaversiota, pitää kaivaa esiin. Samanlainen 80 malli kuitenkin eli ei vielä sitä uutta 85.

Lisää eroa löytyi. Tässä kaista-avustin valittaa vähän väliä että aja keskellä kaistaa. Alkaa tuntumaan että ehkä ihan hyvä ettei niitä versiopäivityksiä ole tullut :)
 
Kyllähän sen 0% asti pitää toimia ihan normaalisti ja suurin osa toimiikin ja pitkään ylikin.
Bemarin olen ajanut alimmillaan 1% ja täydet tehotkin oli vielä silloin.

Kyllä. Jos 0% asti ei toimi auto normaalisti, niin siinä on silloin vika, joka pitää korjata takuuseen. Ja mikäli valmistaja/maahantuoja väittää että se on ominaisuus, niin sitten kaupan purku.
 
On aika ylimielistä ajatella, että jos sinä et jotain tarvitse, niin se pitäisi piilottaa muiltakin :)

Ja mitähän vaaraa N (vapaa) voi aiheuttaa?
No ensisijaisesti tietysti sen että laittaa auton vapaalle ja häipyy ovesta ulos.

Ja kyllä mäkin vapaa asentoa käytän. Usin esim pidempään liikennevaloissa seistessä tökkää vapaalle jottei tarvii seistä jarrulla.
 
No ensisijaisesti tietysti sen että laittaa auton vapaalle ja häipyy ovesta ulos.

No eihän tuossa ole mitään tolkkua. Ihan yhtä vaarallista se on jättää auto D:lle tai R:lle ja häipyä ovesta ulos. Tuo kuvailemasi kauhuskenaariohan voi tapahtua ainoastaan sellaisessa tilanteessa, että olet laittamassa autoa D:lle tai R:lle, joten miksi ihmeessä laittaisit auton D:lle tai R:lle ja häipyisit ovesta ulos?

Ja kyllä mäkin vapaa asentoa käytän. Usin esim pidempään liikennevaloissa seistessä tökkää vapaalle jottei tarvii seistä jarrulla.

Et taida olla automiehiä? Kyllä normaalit kuskit käyttävät liikennevaloissa seisontajarrua (joka moderneissa autoissa toimii automaattisesti), jotta ei tartte seistä jarrun päällä. Vapaalle laittaminen tuossa tilanteessa on vain typerää, eihän sitä edes voisi käyttää, jos tie on yhtään kalteva menosuunnassa. Ja älytön turha riski, mikäli joku täräyttää perääsi niin autosi rullaa seuraavankin perään. Kuulostaa nyt vähän siltä, että sinulla on auton hallinnasta vielä paljon opeteltavaa, mutta silti olet täällä neuvomassa muita. Hohhoi.
 
Viimeksi muokattu:
No eihän tuossa ole mitään tolkkua. Ihan yhtä vaarallista se on jättää auto D:lle tai R:lle ja häipyä ovesta ulos. Tuo kuvailemasi kauhuskenaariohan voi tapahtua ainoastaan sellaisessa tilanteessa, että olet laittamassa autoa D:lle tai R:lle, joten miksi ihmeessä laittaisit auton D:lle tai R:lle ja häipyisit ovesta ulos?
Jos pitäisi valita noista kolmesta kun menee ovesta ulos, niin olisi se N. Turha väittää, että nuo muut ovat yhtä turvallisia vaihtoehtoja.
Kyllä normaalit kuskit käyttävät liikennevaloissa seisontajarrua
En ole sitten normaaleja kuskeja nähnyt, mutta kai heitäkin sitten on olemassa...
 
No eihän tuossa ole mitään tolkkua. Ihan yhtä vaarallista se on jättää auto D:lle tai R:lle ja häipyä ovesta ulos. Tuo kuvailemasi kauhuskenaariohan voi tapahtua ainoastaan sellaisessa tilanteessa, että olet laittamassa autoa D:lle tai R:lle, joten miksi ihmeessä laittaisit auton D:lle tai R:lle ja häipyisit ovesta ulos?
No siitähän tämä koko keskustelu alkoi kun joku laittoi auton vapaalle ja lähti ulos. Miksi kukaan jättäisi auton vapaalle ja häipyisi ovesta ulos? (Ellei tarkoitus vetää hinurin päälle tms)
Et taida olla automiehiä? Kyllä normaalit kuskit käyttävät liikennevaloissa seisontajarrua (joka moderneissa autoissa toimii automaattisesti), jotta ei tartte seistä jarrun päällä. Vapaalle laittaminen tuossa tilanteessa on vain typerää, eihän sitä edes voisi käyttää, jos tie on yhtään kalteva menosuunnassa. Ja älytön turha riski, mikäli joku täräyttää perääsi niin autosi rullaa seuraavankin perään. Kuulostaa nyt vähän siltä, että sinulla on auton hallinnasta vielä paljon opeteltavaa, mutta silti olet täällä neuvomassa muita. Hohhoi.
Jos mä vedä tuossa kikottimessa seisontajarrun päälle näillä keleillä, niin siinä istuu. Mäessä olen jaksanut tähän asti painaa jarrua, viimeksi kun yritin kässärillä tehtävää mäkilähtöä jyrkässä mäessä tuli todettua ettei kässärin teho riitäkään. Jalat loppui, onneksi autossa oli käsikaasu.

Peräänajon riskin kannalta tuo jarrrulla seisominen tietysti lisää jonkinverran loukkaantumisriskiä, mutta kyllähän sillä voi jossain tilanteessa tosiaan pelastaa sen edessä olevan auton vaurioita. Mua ei hirveästi ahdista vaikka edessä olevakin auto tuossa tiöanteessa kolhiintuu.
 
Jos pitäisi valita noista kolmesta kun menee ovesta ulos, niin olisi se N. Turha väittää, että nuo muut ovat yhtä turvallisia vaihtoehtoja.

En ole sitten normaaleja kuskeja nähnyt, mutta kai heitäkin sitten on olemassa...

Ota huomioon, että minä en väittänyt mitään että noista jokin olisi turvallisempi vaihtoehto. Pakana väitti ja minä nimenomaan korjasin häntä.

Miten itse pidät auton liikennevaloissa paikallaan?
 
No siitähän tämä koko keskustelu alkoi kun joku laittoi auton vapaalle ja lähti ulos. Miksi kukaan jättäisi auton vapaalle ja häipyisi ovesta ulos? (Ellei tarkoitus vetää hinurin päälle tms)
Niin, kyseessä oli täysin kuljettajan virhe. Sen sijaan että olisi laittanut seisontajarrun päälle, niin kuljettaja päätti laittaa auton D:lle ja hypätä autosta ulos, koska luuli että D:lle laitettaessa auto laittaa automaattisesti seisontajarrun päälle. Ei laittanut, ja sitten kävi näin. Ei siis pitäisi ensinkään ikinä hypätä autosta ulos ilman että seisontajarru on päällä tai vaihteisto P:llä.

Jos mä vedä tuossa kikottimessa seisontajarrun päälle näillä keleillä, niin siinä istuu. Mäessä olen jaksanut tähän asti painaa jarrua, viimeksi kun yritin kässärillä tehtävää mäkilähtöä jyrkässä mäessä tuli todettua ettei kässärin teho riitäkään. Jalat loppui, onneksi autossa oli käsikaasu.

Eli autossa on vikaa. Suosittelisin huoltamaan auton sellaiseen kuntoon, että se toimii normaalisti, niin ei tartte tuolla tavalla kikkailla.
 
Miten itse pidät auton liikennevaloissa paikallaan?
Kysytkö tätä nyt ihan tosissasi?
Autossa on jarrupoljin jolla se pysyy paikoillaan mikäli maa viettää johonkin suuntaan. Jos pysähdys on pitkä, niin vaihteiston voi kytkeä vapaalle tasaisella tai sitten pysäköintiasentoon. Käsijarru tulee kaikkein viimeisenä (tai ei oikastaan edes tule) mieleen.
 
Kysytkö tätä nyt ihan tosissasi?
Autossa on jarrupoljin jolla se pysyy paikoillaan mikäli maa viettää johonkin suuntaan. Jos pysähdys on pitkä, niin vaihteiston voi kytkeä vapaalle tai pysäköintiasentoon. Käsijarru tulee kaikkein viimeisenä (tai ei oikastaan edes tule) mieleen.

Ja jos luet viestini kokonaan, niin kommentoin nimenomaan sitä tilanetta, että jos ei halua liikennevaloissa pitää jarrupoljinta pohjassa, niin siinä tapauksessa normaali kuljettaja käyttää seisontajarrua, eikä laita vapaalle.

Totta kai jarrupolkimen käyttö on varmaan se yleisin tapa pitää auto paikallaan liikennevaloissa, mutta nyt oli kyse siitä, että mikäli ei halua jarrupoljinta pohjassa pitää, niin mikä on sille vaihtoehto.

En kyllä tajua sun ajattelua, että mielestäsi olisi helpompaa alkaa vekslaamaan vaihteita liikennevaloissa, kuin yksinkertaisesti napsauttaa seisontajarru päälle. Moderneissa autoissa tuo sitäpaitsi tapahtuu ihan automaattisesti. Ja liikkeellelähdössäkin seisontajarru lähtee itsekseen pois päältä kun painaa kaasua. Mutta toisaaltaa jos sinun tavalla monikin tuolla liikenteessä toimii, niin se selittää kyllä sitä, miksi joillakin kestää niin helvetin kauan saada se auto liikkeelle, kun valo vaihtuu vihreäksi :)
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos luet viestini kokonaan, niin kommentoin nimenomaan sitä tilanetta, että jos ei halua liikennevaloissa pitää jarrupoljinta pohjassa, niin siinä tapauksessa normaali kuljettaja käyttää seisontajarrua, eikä laita vapaalle.

Totta kai jarrupolkimen käyttö on varmaan se yleisin tapa pitää auto paikallaan liikennevaloissa, mutta nyt oli kyse siitä, että mikäli ei halua jarrupoljinta pohjassa pitää, niin mikä on sille vaihtoehto.

En kyllä tajua sun ajattelua, että mielestäsi olisi helpompaa alkaa vekslaamaan vaihteita liikennevaloissa, kuin yksinkertaisesti napsauttaa seisontajarru päälle. Moderneissa autoissa tuo sitäpaitsi tapahtuu ihan automaattisesti. Ja liikkeellelähdössäkin seisontajarru lähtee itsekseen pois päältä kun painaa kaasua. Mutta toisaaltaa jos sinun tavalla monikin tuolla liikenteessä toimii, niin se selittää kyllä sitä, miksi joillakin kestää niin helvetin kauan saada se auto liikkeelle, kun valo vaihtuu vihreäksi :)
Vastasin jo tuohon, että vaihteisto vapaalle jos on tasaista tai sitten pysäköintiasentoon. Käsijarrua en ole ennen tätä kenenkään kuullut käyttävän.
 
Vastasin jo tuohon, että vaihteisto vapaalle jos on tasaista tai sitten pysäköintiasentoon. Käsijarrua en ole ennen tätä kenenkään kuullut käyttävän.

Perusteletko vielä, miksi koet helpommaksi vekslata vaihteita liikennevaloissa sen sijaan, että yksinkertaisesti käyttäisit seisontajarrua?

Ja koska tämä on sähköautoketju, niin pakko kysyä, onko olemassa ainuttakaan sähköautoa, jossa olisi vielä perinteinen käsijarru? Kun käytit seisontajarrusta nimenomaan tuota sanaa käsijarru, niin se pisti ihmettelemään, että ajatko edes sähköautolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 782
Viestejä
4 478 152
Jäsenet
74 011
Uusin jäsen
velle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom