Yleistä keskustelua sähköautoista

Ja koska tämä on sähköautoketju, niin pakko kysyä, onko olemassa ainuttakaan sähköautoa, jossa olisi vielä perinteinen käsijarru? Kun käytit seisontajarrusta nimenomaan tuota sanaa käsijarru, niin se pisti ihmettelemään, että ajatko edes sähköautolla.

vw e uppi ja kumppanit ainakin on perinteisellä jarrulla.
Ajoin myös jotain sähköpakua, olisikohan ollut sähkö crafteri niin se oli perinteisellä käkkärillä.
 
vw e uppi ja kumppanit ainakin on perinteisellä jarrulla.
Ajoin myös jotain sähköpakua, olisikohan ollut sähkö crafteri niin se oli perinteisellä käkkärillä.

Eli sellainen kädellä ylös vedettävä kahva? No aina oppii uutta :)

Väittäisin silti, että tuollaisen käsijarrunkin käyttäminen liikennevaloissa on kätevämpää kuin alkaa vekslaamaan vaihteistoa P:lle tai N:lle pysähdyksen ajaksi.
 
Eli sellainen kädellä ylös vedettävä kahva? No aina oppii uutta :)

Väittäisin silti, että tuollaisen käsijarrunkin käyttäminen liikennevaloissa on kätevämpää kuin alkaa vekslaamaan vaihteistoa P:lle tai N:lle pysähdyksen ajaksi.
Joo juuri sellainen perinteinen kahva.
 
Myös PSA:n sähköpakuissa on "tavallinen kässäri".

Kaipa tuota kässäriä tulisi käytettyä liikennevaloissa jos se olisi helpompi käyttää, mutta noissa mun käytössä olevissa automaateissa se vaihde kytkeytyy sormella, ja vipu on paikassa jossa käsi melko luonnollisesti lepää. Sen sijaan kässäriä saa kurotella, ja tuossa toisessa sähkökässäri haluaa vielä jarrun painalluksen että vapautuu.
Eli autossa on vikaa. Suosittelisin huoltamaan auton sellaiseen kuntoon, että se toimii normaalisti, niin ei tartte tuolla tavalla kikkailla.
No ekoilla pakkasilla kun tuo veti jäähän autolla oli ajettu luokkaa 4000km, ja jotain reilu 2kk luovutuksesta. On autossa joo vikaa, mutta ei pelkkä huolto taida riittää.

E: typoja
 
Mitä ihmettä täällä tapahtuu? Ei kai kukaan kokenut kuski ala seisontajarrun kanssa pelaamaan valoissa?

Miksi ei? Täällä on taas näitä oman elämänsä "automiehiä" kommentoimassa, ettei liikennevaloissa saisi käyttää seisontajarrua, mutta yhteltäkään ei ole tullut ainuttakaan perustelua sille, että miksi :D
 
No ekoilla pakkasilla kun tuo veti jäähän autolla oli ajettu luokkaa 4000km, ja jotain reilu 2kk luovutuksesta. On autossa joo vikaa, mutta ei pelkkä huolto taida riittää.

On siellä jotain vikaa, kyllä ne sen huollossa saavat kuntoon. Ei seisontajarrun kuulu jumittua pakkasella. Ei kaikki autot ole tehtaalta tullessaan 100 % virheettömiä.
 
Perusteletko vielä, miksi koet helpommaksi vekslata vaihteita liikennevaloissa sen sijaan, että yksinkertaisesti käyttäisit seisontajarrua?
Koska olen tottunut tekemään asiat helpoimmalla tavalla.
Ja koska tämä on sähköautoketju, niin pakko kysyä, onko olemassa ainuttakaan sähköautoa, jossa olisi vielä perinteinen käsijarru? Kun käytit seisontajarrusta nimenomaan tuota sanaa käsijarru, niin se pisti ihmettelemään, että ajatko edes sähköautolla.
Autotuntemuksesi vaikuttaa olevan aika kapealla pohjalla, mutta kyllä niitäkin autoja on joissa on perinteinen käsijarru (tuo sana on syöpynyt mieleen vuosikymmenten takaa, vaikka olihan Mersun käsijarru jo tuolloin jalkakäyttöinen). Jatka ihmettelyä.
 
Miksi ei? Täällä on taas näitä oman elämänsä "automiehiä" kommentoimassa, ettei liikennevaloissa saisi käyttää seisontajarrua, mutta yhteltäkään ei ole tullut ainuttakaan perustelua sille, että miksi :D

Saathan sinä käyttää vaikka heittoistuinta liikennevaloissa, en vaan tajua mitä järkeä siinä on. Jalka kevyesti jarrulla riittänyt aina enkä tiedä ketään joka alkaa seisontajarrua käyttämään, onpa tullut autoja ajettua ammattimaisestikin joten suhteellisen paljon kokemusta autoilusta.
 
Pakkasta -26 celssiusta. Mukava lähetä taas lämmittämättömällä jääkaappipakastimella liikkkeelle. Kumman että tätä tapahtuu vain silloin kun on kunnon pakkaset.
Jaa siis esilämmitys ei käynnisty äpistä etänä?

Eipä sille mitään kai voi, vähän samaa vikaa Zoe:ssa aina silloin tällöin. Joskus toimii joskus ei, esim. nyt pe-la oli useampia pätkäajoja, pari kertaa sanoi vain ettei voi käynnistää etälämmitystä, kolme kertaa että kyllä voi. Itse autoon äppi tuntui silloin kuitenkin saavan yhteyden kun kerran pystyi näyttämään lataustason, ja saattoi olla että jopa latauksen ajastus etänä toimi äpillä... mutta jostain syystä esilämmityksen aloitus ei.

Muutaman kerran olen myös havainnut että se on aloittanut esilämmityksen, vaikka antoi yllämainitun virheen. Ehkä ei vaan saanut autolta kuittausta takaisin esilämmityksen aloituksesta.

Nää on näitä, lisätekniikka tuo lisää ongelmakohtia. Ainoat vaihtoehdot joko ajastaa esilämmitykset tai kävellä autolle aloittamaan se, mutta siinä vaiheessa on yleensä valmis jo lähtemään ajamaan... En tiedä onko joissain autoissa mahdollisuus käyttää äpin kommunikointiin esim. bluetoothia internetin sijaan, mutta silloin pitäisi kai olla suht lähellä autoa, mikä lienee BT maksimikantama, joitakin kymmeniä metrejä jos sitäkään? Mun BT kuulokkeet sentään vielä toimivat jos käyn etäpäivänä kotona kesken Teams-työpalaverin paskalla (mikki tietysti mutella, toivottavasti), mutta siinä etäisyyttä ei taida 8 metriä enempää tulla.
 
Autotuntemuksesi vaikuttaa olevan aika kapealla pohjalla, mutta kyllä niitäkin autoja on joissa on perinteinen käsijarru (tuo sana on syöpynyt mieleen vuosikymmenten takaa, vaikka olihan Mersun käsijarru jo tuolloin jalkakäyttöinen). Jatka ihmettelyä.

Meinaatko että minun pitäisi tutustua kaikkiin mahdollisiin autoihin ja niiden ominaisuuksiin? Siksihän minä kysyin, koska en minä voi kaikista autoista tietää millaiset seisontajarrut niissä on.

Koska olen tottunut tekemään asiat helpoimmalla tavalla.

Et edelleenkään perustele, miksi tuo olisi helpompi tapa.
 
Saathan sinä käyttää vaikka heittoistuinta liikennevaloissa, en vaan tajua mitä järkeä siinä on. Jalka kevyesti jarrulla riittänyt aina enkä tiedä ketään joka alkaa seisontajarrua käyttämään, onpa tullut autoja ajettua ammattimaisestikin joten suhteellisen paljon kokemusta autoilusta.

Eli sinäkään et viitsinyt lukea keskustelua ennenkuin oli pakko tulla vastailemaan. Tässä oli kyse nimenomaan sellaisesta tilanteesta, että jos kuljettaja ei halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mikä on sille vaihtoehto auton paikallaan pitämiseen. Lue jatkossa keskustelut kunnolla ennenkuin vastailet, niin ei tule samanlaisia mokia.

Sellainen vinkki muuten, että moderneissa autoissa on ns. automaattinen seisontajarru. Kun pysähdyt, niin seisontajarru menee päälle, jolloin voit ottaa jalan pois jarrulta ja siirtää sen jo valmiiksi lähelle kaasupoljinta. Liikkeellelähtö tapahtuu sitten todella sujuvasti ihan vain kaasua painamalla, eikä tartte enää siinä vaiheessa alkaa siirtämään jalkaa jarrulta kaasulle.
 
Mä nyt kommentoin omaa käyttäytymistäni. Jos tasaisella pysähdyn liikennevaloihin jossa selvästi joutuu odottamaan pitkään, tökkään sormenpäällä vaihteen vapaalle. Eihän se jarrun painaminen työlästä ole, mutta rennompaa kun voi vaan istuskella. Bonuksena vielä jos siinä liikehtii sopivasti stop-start järjestelmä saattaa käynnistää moottorin turhaan, jos sellainen ajoneuvossa on.

Kun oikea hetki on, tökkään sormella vaihteen takaisin päälle ja auto lähtee ryömimään liikkeelle, varmasti tuon voisi toteuttaa myös kässärillä, tai vaihtamalla P asentoon, mutta tuo nyt vaan on helppoa.
 
Nyt olis sitten ensimmäinen sähköauto tulossa omaankin talouteen. Käytiin kättelemässä kaupat yhdestä tuollaisesta Länsiauton kampanja Mokka-e:stä. Viime vuonna rekisteröity, ajamaton auto jossa jatkotakuu 5 vuotta / 200 tkm. Löytyi sopivalla varustelulla oleva yksilö, perus Comfort-taso mutta sisälsi myös adaptiivisen vakkarin sekä sisäisen 11kW 3-vaihelaturin.

Oli lähes vastaava yksilö koeajossa ja auton ajomukavuus sekä hiljaisuus vakuutti ja ulkonäkö miellytti sekä omaa että vaimon silmää. Range näissä ei ole ihan älytön, wltp-lukema vähän reilu 300km ja koeajon perusteella kovemmallakin pakkasella (Lounais-Suomen mittapuulla) menis n. 150km mikä riittää meidän käyttöön. Toisena autona bensa-farmari niin pidemmät matkat ja isommat kuljetustarpeet hoituu sitten sillä, sähkärillä hoidetaan työmatkoja ja päivittäisajoja. Tilat riittää just tähän tarpeeseen meidän porukalle, mutta aikuisille takapenkki on kyllä aika nafti ja peräkontti autossa pienehkö, eikä tämä oikein perheautoksi sen puolesta sovi.

Auto pitäis saada parin viikon sisään, pitänee alkaa kyselemään tarjouksia latausasemasta autokatokseen…
Joo tuo kuulosti tosi halvalta kamppikselta. Työkaverilla lienee sama Mokka-e mutta sillä hinta taisi paisua yli 40k€ (ei tuosta kamppiksesta vaan varmaan vuosi sitten tilattu tms.), tosin hän otti siihen kovasti lisäoptioita.

Olivatko nuo adaptiiviset vakkarit ja AC 3-vaihelataus siis erikseen maksettavia lisäoptioita? Tulisin toimeen ilman adaptiivista vakkaria (jos on kuitenkin tavallinen vakkari) mutta ilman 3-vaihelatausta en haluaisi olla, kyllä noita halpoja 11/22kW latausasemia on niin paljon. Eilenkin latailin sellaisella 22kW teholla Prisma-käynnin ohessa, hinnaksi tuli n. 6,5c/kWh. Olisin ilmankin lisälatausta sillä kauppakäynnillä selvinnyt mutta kun kerran siinä oli ja tarjosi halpaa lataussähköä, ehdin kauppareissun aikana nostaa akun lataustason jostain 58% -> 83%.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö ainakin suomen maahantuojan ooppelit ole vakiona 3v laturilla?
Olisin luullut niin, kysyin tuota kun sain kuvan että oli "comfort-taso + adaptiivinen vakkari ja 11kW AC-lataus", ikäänkuin nuo olisivat tulleet lisäoptioina. Kyllä Euroopassa olisi kiva jos kaikki sähköautot tulisivat kolmivaihelatauksella kun niiden tarjonta kuitenkin on niin hyvä ja monet hankkivat sellaisen kotiinkin (tai työpaikalle), jossain takapajuisessa USA:ssa tms. ehkä ei olisi niin merkitystä.

Jotkut mopoautot tai sähköpotkulaudat sitten erikseen, niille riittää lataukseksi yksivaihelataus sukosta, tai vaikka kammesta vääntäen.
 
Osalle ihmisistä elämänlaatu on tärkeämpää kuin kulujen optimointi. En tiedä muista, mutta minun elämänlaatuni kärsii jokaisesta ylimääräisestä asiasta jota joutuu suunnittelemaan, miettimään tai säätämään.
Mulla on sulle yksi vinkki millä saisit taas yhden stressitekijän pois elämästäsi ja elämänlaatua parannettua. Vaihda sähköauto polttomoottorilla toimivaan autoon.
 
Mulla on sulle yksi vinkki millä saisit taas yhden stressitekijän pois elämästäsi ja elämänlaatua parannettua. Vaihda sähköauto polttomoottorilla toimivaan autoon.
Miksi ihmeessä? Miksi kuvittelet että sähköauto aiheuttaisi minulle stressiä?
 
Et edelleenkään perustele, miksi tuo olisi helpompi tapa.
Kyllä perustelin.
Sellainen vinkki muuten, että moderneissa autoissa on ns. automaattinen seisontajarru. Kun pysähdyt, niin seisontajarru menee päälle, jolloin voit ottaa jalan pois jarrulta ja siirtää sen jo valmiiksi lähelle kaasupoljinta. Liikkeellelähtö tapahtuu sitten todella sujuvasti ihan vain kaasua painamalla, eikä tartte enää siinä vaiheessa alkaa siirtämään jalkaa jarrulta kaasulle.
Ei tuo kauhean modernilta vaikuta. Käsijarrun (en pääse irti tuosta sanasta) käyttäminen toiminnossa olisi samalla typerää, mutta järjetöntä. Useissa autoissa tuo toiminto tehdään ihan normaaleilla jarruilla, joiden painetta ei vapauteta kun auto pysähtyy, vaan vasta silloin kun painetaan kaasua (taas vanha sana josta ei pääse eroon).
 
Miksi ihmeessä? Miksi kuvittelet että sähköauto aiheuttaisi minulle stressiä?
Luin aiempia keskusteluita ja sanoit niin. Lainaamassani viestissä sanoit, että elämäsi kärsii jokaisesta ylimääräisestä asiasta mitä joutuu suunnittelemaan. Eikös sähköauton lataukset matkaa tehdessä ole tätä? Polttiksella tuo jäisi pois ja voisit ajella huolettomasti niin pitkiä matkoja kuin perse kestää.
 
Luin aiempia keskusteluita ja sanoit niin. Lainaamassani viestissä sanoit, että elämäsi kärsii jokaisesta ylimääräisestä asiasta mitä joutuu suunnittelemaan. Eikös sähköauton lataukset matkaa tehdessä ole tätä? Polttiksella tuo jäisi pois ja voisit ajella huolettomasti niin pitkiä matkoja kuin perse kestää.

En joudu suunnittelemaan sekunnin vertaa. Ja siirryttäiskö keskustelemaan sähköautoista sen sijaan että sinä välttämättä haluat keskustella minusta?
 
Nyt olis sitten ensimmäinen sähköauto tulossa omaankin talouteen. Käytiin kättelemässä kaupat yhdestä tuollaisesta Länsiauton kampanja Mokka-e:stä. Viime vuonna rekisteröity, ajamaton auto jossa jatkotakuu 5 vuotta / 200 tkm. Löytyi sopivalla varustelulla oleva yksilö, perus Comfort-taso mutta sisälsi myös adaptiivisen vakkarin sekä sisäisen 11kW 3-vaihelaturin.

Oli lähes vastaava yksilö koeajossa ja auton ajomukavuus sekä hiljaisuus vakuutti ja ulkonäkö miellytti sekä omaa että vaimon silmää. Range näissä ei ole ihan älytön, wltp-lukema vähän reilu 300km ja koeajon perusteella kovemmallakin pakkasella (Lounais-Suomen mittapuulla) menis n. 150km mikä riittää meidän käyttöön. Toisena autona bensa-farmari niin pidemmät matkat ja isommat kuljetustarpeet hoituu sitten sillä, sähkärillä hoidetaan työmatkoja ja päivittäisajoja. Tilat riittää just tähän tarpeeseen meidän porukalle, mutta aikuisille takapenkki on kyllä aika nafti ja peräkontti autossa pienehkö, eikä tämä oikein perheautoksi sen puolesta sovi.

Auto pitäis saada parin viikon sisään, pitänee alkaa kyselemään tarjouksia latausasemasta autokatokseen…

Voin allekirjoittaa tuon rangen vastaavan tekniikan e2008:lla. Eilen -10C - -19C. Täysi akku ja 155km kahdella pysähdyksellä jossa auto pääsi kylmäksi. Rangea jäi n.10km (en tiedä kun häviää näkymästä jonkun 15km jälkeen). Samoin en tiedä prosentteja kun sellaista ei kerro paitsi tuo pösö äppi mikä on niin paska ettei yhdisty :D. Alle 10% jokatapauksessa kun palkkeja ei enää ollut.

Normi modella ajoin muuten mutta viimeiset 30km eco:lla kun näytti siltä ettei taida selvitä takaisin eikä kiinnostanut jäädä -19C tien pieleen ihmettelemään. Maantiettä pääasiassa ja 86 mittarissa miinus 3,5km/h mittarivirhe. Latauksen jälkeen akkuun upposi 45kWh laturin mukaan. Auto sanoi keskinopeudeksi 67kmh ja akun kulutukseksi 23,1kWh/100km oli yli 24, mutta tuo loppumatkan eco pisti tippumaan. Ja tällöin lämpötila autossakin tippui epämukavaksi, muuten oli ihan jees lämmöt.

Aika fifti sixty tän auton kanssa kun on ainut auto tällä hetkellä tai on toinen pieni bensapirssi, mutta harkinnassa olisi selvitä yhdellä sähköautolla. No vielä on melkeen puolen vuotta aikaa miettiä pistääkö maitojunalla takaisin.
 
Joo tuo kuulosti tosi halvalta kamppikselta. Työkaverilla lienee sama Mokka-e mutta sillä hinta taisi paisua yli 40k€ (ei tuosta kamppiksesta vaan varmaan vuosi sitten tilattu tms.), tosin hän otti siihen kovasti lisäoptioita.

Olivatko nuo adaptiiviset vakkarit ja AC 3-vaihelataus siis erikseen maksettavia lisäoptioita? Tulisin toimeen ilman adaptiivista vakkaria (jos on kuitenkin tavallinen vakkari) mutta ilman 3-vaihelatausta en haluaisi olla, kyllä noita halpoja 11/22kW latausasemia on niin paljon. Eilenkin latailin sellaisella 22kW teholla Prisma-käynnin ohessa, hinnaksi tuli n. 6,5c/kWh. Olisin ilmankin lisälatausta sillä kauppakäynnillä selvinnyt mutta kun kerran siinä oli ja tarjosi halpaa lataussähköä, ehdin kauppareissun aikana nostaa akun lataustason jostain 58% -> 83%.

Joo tuon Comfortinkin listahinta taitaa olla tällä hetkellä joku 37k€ niin helposti menee yli 40k merkin jos mitään ruksii mukaan. nämä kampisautot oli 32k€.

Myyjän mukaan 11 kW laturi ja adaptiivinen vakkari ovat lisävarusteita ja ainakin meillä koeajossa olleesta comfortista puuttui adaptiivinen, perusvakkari on kaikissa.

Eikö ainakin suomen maahantuojan ooppelit ole vakiona 3v laturilla?

11kW laturista joskus oli juttua ainakin julkaisun yhteydessä että olis mukana kaikissa Suomeen tuotavissa autoissa, mutta nykyhinnastossa se on alemmille varustetasoille lisävaruste. Ja kun katselee käytettyjä niin osassa on se pienempi 7kW 1-vaihelaturi.
 
Kyllä perustelin.

Ei tuo kauhean modernilta vaikuta. Käsijarrun (en pääse irti tuosta sanasta) käyttäminen toiminnossa olisi samalla typerää, mutta järjetöntä. Useissa autoissa tuo toiminto tehdään ihan normaaleilla jarruilla, joiden painetta ei vapauteta kun auto pysähtyy, vaan vasta silloin kun painetaan kaasua (taas vanha sana josta ei pääse eroon).
Auto hold taitaa olla termi. Se jättää jarrupaineen päälle ja vapauttaa kun lähtee liikkeelle. Se ei käytä seisontajarrua. Seisontajarrun on oltava mekaaninen systeemi. Auto hold käyttää normaalia jarrujen hydraulipainetta.
 
Jaoin täällä tovin aikaa sitten oman kokemuksen siitä miten meinas akku yllättäen loppua Konasta (2018) kauppa reissulta palatessa (kylmä akku, suhteellisen alhainen varaustaso) . Nyt kävi ilmi että sitä ei voi ajaa pienille prosenteille edes pitemmässä ajossa. Tuo on vielä uusin malli ja siinä on sitten sama ominaisuus.

Yleensä pitemmällä matkalla kannattais ajoittaa pikalataukset niin että akkua olisi jäljellä noin 10%, ilmeisesti näin ei kannata tehdä kaikkien autojen kanssa, ainakaan talvella. Tietenkin tuossakin tarinassa murheet alkoivat varsinaisesti vasta kun oltiin menty alle 10 pinnan mutta joskus olosuhteet yms voivat hiukan muuttua jolloin on ihan ymmärrettävää että varaus menee hiukan alle kympin, ei sen pitäis siihen päättyä että tulee sitten hinauskeikka.

Lainaus jutusta: Ikävämpää on, jos auto pysähtyy ennen aikojaan. Näin kävi esimerkiksi Hyundai Konalle, joka pysähtyi ylämäkeen, kun akun varausaste oli vielä seitsemän prosenttia. Kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen, matka jatkui taajamavauhtia. Neljän prosentin kohdalla Kona liikkui enää kävelyvauhtia ylämäkeen, ja testi oli järkevintä lopettaa.

Edit: en jakanutkaan sitä omaa kokemusta täällä, se oli tuossa keskustelussa.

Näin joskus viime vuonna vähän vastaavan tapauksen, taisi olla e-Niron omistaja joka oli dokumentoinut ongelmaansa Youtubeen. Kyse oli siitä, että akustossa oli yksi heikkokuntoinen kenno, jonka jännite kyykkäsi varsinkin kylmässä alemmaksi, kuin muissa kennoissa. Akuston hallintajärjestelmä ei osannut ennakoida jännitenotkahdusta, ja range-arvio meni sen takia alle 10% varaustilassa ihan päin persausta.
 
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin olisi kyllä tosi pop varsinkin pieniakkuiseen sähköautoon. Range pysyisi talvellakin riittävänä. Takseissa nyt jo käytössä:

Paljonko tuollaisen asennuttaminen maksaisi?
Noita näkee joskus nettiautossa myynnissä olevissa pakuissa:


Tosin tuo crafter on todella surkea kapistus sähköautoksi, joten tuo polttoöljylämmitin on ihan perusteltu että pääsee edes 50 kilsaa pakkasella.
 
Kyllä, jos esität kaikkitietävää automiestä.

En esitä, kun en sellainen ole. En minä teknisesti autoista hirveästi edes ymmärrä. Mutta auton käytöstä kylläkin. Ei minua edes kiinnosta miten jokin asia autossa on teknisesti toteutettu, minua kiinnostaa lähinnä se, miten sitä käytetään, miten sen toiminta näkyy käyttäjälle ja kuinka hyvin se toimii.

Ja siksi minä tuostakin aloin kyselemään, että miksi ihmeessä joku haluaisi liikennevaloissa hoitaa auton seisottamisen niin hankalalla tavalla, että alkaa vaihteita vekslaamaan, kun siihen on huomattavasti vähempivaivaisiakin tapoja, kuten seisontajarru/autohold/tms.

Eli jos tuohon vaihteiden vekslaamiselle olisi esim. jokin tekninen syy, niin mielellään kuulisin, niin sitten voisin ehkä paremmin ymmärtää miksi joku niin haluaa toimia.
 
Kyllä. Jos 0% asti ei toimi auto normaalisti, niin siinä on silloin vika, joka pitää korjata takuuseen. Ja mikäli valmistaja/maahantuoja väittää että se on ominaisuus, niin sitten kaupan purku.
Noissahan lukee lähes aina spekseissä että maksimiteho saavutettavissa vain jos akku on sopivan lämmin / täynnä. Sähköautojen tuotesivujen alalaidassa on nykyisin liki poikkeuksetta pitkät pienet printit aiheesta.

edit: se on kyllä totta että auto ei sais hyytyä johonkin alle 30kW tehoihin alle 1-2% varauksen.
 
Viimeksi muokattu:
En esitä, kun en sellainen ole. En minä teknisesti autoista hirveästi edes ymmärrä. Mutta auton käytöstä kylläkin. Ei minua edes kiinnosta miten jokin asia autossa on teknisesti toteutettu, minua kiinnostaa lähinnä se, miten sitä käytetään, miten sen toiminta näkyy käyttäjälle ja kuinka hyvin se toimii.

Ja siksi minä tuostakin aloin kyselemään, että miksi ihmeessä joku haluaisi liikennevaloissa hoitaa auton seisottamisen niin hankalalla tavalla, että alkaa vaihteita vekslaamaan, kun siihen on huomattavasti vähempivaivaisiakin tapoja, kuten seisontajarru/autohold/tms.

Eli jos tuohon vaihteiden vekslaamiselle olisi esim. jokin tekninen syy, niin mielellään kuulisin, niin sitten voisin ehkä paremmin ymmärtää miksi joku niin haluaa toimia.
Oman kokemuksen mukaan manuaalivaihteinen polttomoottoriauto täytyy vaihtaa vapaalle ennen kässärin vetoa päälle. Eli jos ei jaksa käyttöjarrua painaa kokoajan valoissa. On tullut harrastettua paljonkin tätä. Eli pitää venkslata vaihteita. Automaattivaihteinen polttis pitää kytkeä N-asentoon tai muuten ryömii tai luistattaa kytkintä(robottilaatikko)vaikka kässäri päällä. Antiikkinen -21 leaf ryömii D- asennossa liukkaalla edelläolevan perään käsijarru(jalkakäyttöinen) päällä. N asento on vapaa. P-asento sitten pidättää vaihteiston lukituksella paikoillaan. Oman kokemuksen mukaan N asento ilman mitään jarrua on käyttövoimasta riippumatta vaarallisin, huomaamatta valuu naapuriin kun kaivaa nenää. Tälläisiin olen törmäännyt elämäni varsitien varrella.
 
Yleensä manuaalia muutenkin pitää vapaalla valoissa...

Sekä onhan tämä jo noissa start-stop jutuissakin huomioitu valmistajan puolelta, kun toiminto on aktiivinen vapaalla. Ei kytkintä vasten seisoessa.
 
Ainakin manuaalinen käsijarru on itsellä ollut esim. ylämäestä lähdettäessä pelkästään käytössä kun vaihde on silmässä. Miksi ihmeessä johonkin neutraalille sitä pitäisi veivata kun idea on nostaa kytkintä ja käsijarrua yhtä aikaa. Myös automaatilla ajaen manuaalinen käsijarru kyllä pitää ja toimii vaikka D moodi on päällä. Se on sitten eri jos käsijarru on joku sähköinen vempele miten se käyttäytyy.

Nykyisellä plugarilla auto-hold on se mitä käytän. Sähköinen seisontajarru tuossa on, mutta en ole kokeillut miten se toimii kun on itsellä ollut käytössä vain P asennossa. Toisaalta autosta en poistu D tai N asennolla vaan pelkästään P asennossa. Tällöin siis seisontajarru ei ole vielä automaattisesti päällä mutta ainakin järkevässä mäessä auto kyllä pysyy paikallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ja siksi minä tuostakin aloin kyselemään, että miksi ihmeessä joku haluaisi liikennevaloissa hoitaa auton seisottamisen niin hankalalla tavalla, että alkaa vaihteita vekslaamaan, kun siihen on huomattavasti vähempivaivaisiakin tapoja, kuten seisontajarru/autohold/tms.

Eli jos tuohon vaihteiden vekslaamiselle olisi esim. jokin tekninen syy, niin mielellään kuulisin, niin sitten voisin ehkä paremmin ymmärtää miksi joku niin haluaa toimia.
Jos omassa autossasi vaihteita joutuu vekslaamaan, ei se tarkoita sitä, että kaikissa muissa näin joutuu tekemään.

Kokeilin muuten tänään yhdenpolkimen ajoa, joka nyt jostain syystä tuntuikin ihan luontevalta, sillä ostaessani auton ja sitä silloin kokeillessa tunne oli lähinnä sellainen, että ei ikinä.
Tämä päällä pysähtyessä ei tarvitse kuin nostaa kaasupoljin ylös ja auto pysyy paikallaan oli tien pinta kallellaan mihin suuntaan tahansa. Pysähtyminen on sen verran nykyaikainen, että paikalla pysymiseen ei käytetä käsijarrua. Siitä en ole varma, että pitääkö auton paikoillaan jarrut vai moottori.
 
Jos omassa autossasi vaihteita joutuu vekslaamaan, ei se tarkoita sitä, että kaikissa muissa näin joutuu tekemään.

Anteeksi kun käytin sanaa vekslata vaihtamisen synonyymina. Luulin että kaikki ymmärsivät. En tee sitä virhettä toistamiseen. Mutta annetaan tuon jo olla, kun se ei liity sähköautokeskusteluun.
 
Pikainen kyssäri kun tänne (Suomeen) on uitettu järkky määrä sähköautoja euroopasta ja muualta ohi maahantuojan virallisten reittien niin koskeeko näitä Suomalaisen maahantuojan ilmoittamat valmistajan takuut?
 
Pikainen kyssäri kun tänne (Suomeen) on uitettu järkky määrä sähköautoja euroopasta ja muualta ohi maahantuojan virallisten reittien niin koskeeko näitä Suomalaisen maahantuojan ilmoittamat valmistajan takuut?

Riippuu täysin konsernista. Vaggineen takaisin kutsut toimineet kyllä ja päivittivät softan (akkutakuu), kia/hyundai en ole kuullut mitään hyvää.
 
Oispa joku wifi tai edes Bluetooth kaukokäyttömahdollisuus näissä. Mulla on Teslalla käynyt sama muutaman kerran, siinä tosin syy ollut luultavasti huonossa auton verkkosignaalissa, jolloin se ei herää.
Kyllä on ihan selvästi on ollut teslallakin jotain systeemejä joskus nurin, kun on kestänyt pahimmillaan 2 h, että auto tulee linjoille .. kesällä siis. Auto parkissa suht. lähellä kaupungin keskustaa tms.
Tuo on ainoa pidempi toimimattomuus. Muuten on toiminut hyvin paria ~10 min katkoa lukuunottamatta. Bemarilla tauko saattoi kestää useamman päivän.
 
Koska olen tottunut tekemään asiat helpoimmalla tavalla.
Ottamatta kantaa kumpi on vammaisempaa toimintaa valoissa - käsijarrulla leikkiminen vai vaihdekepillä leikkiminen -, niin eiköhän se helpoin tapa ole ainakin automaattivaihteistolla lepuuttaa sitä oikeaa jalkaa siinä jarrupolkimella eikä äheltää niiden vaihdevalitsimien tai seisontajarrun kanssa. Jos jalan pitäminen jarrupolkimella tuntuu kohtuuttoman vaikealta, niin ainakin osassa sähkäreistä on mahdollisuus laittaa asetukset siten, että auto ei liiku mihinkään ellei kaasua paina (ei siis ryömi D-päällä ilman kuskin inputtia), jolloin voi työntää raajansa vaikka ikkunoista ulos tai omaan hanuriin, jos se tuntuu mielekkäimmältä tavalta toimia liikennevaloissa.

Tää keskustelu on kyllä hyvä osoitus millaisista ominaisuuksista ihmiset ovat nykyään kiinnostuneita. Uusavuttomuus on kenties saavuttanut jonkin uuden lakipisteensä tai jotain.
 
Riippuu täysin konsernista. Vaggineen takaisin kutsut toimineet kyllä ja päivittivät softan (akkutakuu), kia/hyundai en ole kuullut mitään hyvää.
Kerrotko mitä huonoa olet kuullut Hyundai-konsernin takuusta, koskien nimenomaan ulkomailta tuotuja sähköautoja?
 
Kerrotko mitä huonoa olet kuullut Hyundai-konsernin takuusta, koskien nimenomaan ulkomailta tuotuja sähköautoja?

Joku fiksumpi korjatkoon mutta käsittääkseni EU alueella takuu on voimassa kaikissa EU maissa joissa valmistajalla on virallinen verkosto. Eli ts. esim. Saksasta ostetun Hyundain takuu on voimassa myös muissa EU maissa jos valmistajalla on siellä myyntiverkosto.

Saa korjata jos meni väärin.

Muoks Under EU law, you may invoke your guarantee at any dealer in the manufacturer's network, regardless of the EU country in which you bought the car. So if you buy your car in Germany and take it back with you to France, you can go to a car dealership for that make of car that is close to your home to ask for a manufacturing fault to be remedied (within the guarantee period), rather than travelling back to Germany.
 
Näissä taitaa olla ongelma se, että nuo Hyundai/KIA pidemmät takuut on kunkin alueellisen maahantuojan itsensä järjestelemiä ja tarjoamia. Pesevät kätensä siihen vedoten jos auto siirtyy maan rajojen ulkopuolelle. En tiedä onko näitä jouduttu koeponnistamaan tuomioistuimessa. Ilmeisesti näissäkin tapauksissa takuun saisi (mahdollisesti) hoidettua asioimalla sen paikallisen organisaation kanssa, mutta ikävämpi tietysti lähteä viemään autoa Saksaan takuukorjaukseen.

Tämä on varmasti täysin totta, minulla on mielikuva että esim. KIAn 7v/150k takuu on puhtaasti Suomen maahantuojan kuvio jolla saatiin myynti alunperin käyntiin mutta tulipas mieleen että mitä käy jos autosi hajoaa vaikka lomamatkalla Saksassa, ei kai KIA oleta että roudaat autosi Suomeen korjattavksi?
 
Näissä taitaa olla ongelma se, että nuo Hyundai/KIA pidemmät takuut on kunkin alueellisen maahantuojan itsensä järjestelemiä ja tarjoamia. Pesevät kätensä siihen vedoten jos auto siirtyy maan rajojen ulkopuolelle. En tiedä onko näitä jouduttu koeponnistamaan tuomioistuimessa. Ilmeisesti näissäkin tapauksissa takuun saisi (mahdollisesti) hoidettua asioimalla sen paikallisen organisaation kanssa, mutta ikävämpi tietysti lähteä viemään autoa Saksaan takuukorjaukseen.

Taitaa olla mutua esson baarista ilmassa aikalailla. Lukeehan nuo ehdot esim. KIA sivuilla ja mainittu et voimassa EU-maissa. Toki nuo vaihtelevat käytännöt maiden tasolla on jollain lailla ollut erikoista mut viimeisimpänä taisi Mazda yhtenäistää takuut EU tasolla. Nuo ongelmat valmistajien vapaaehtoisten takuiden kanssa tainnut aika usein mennä huolto-ohjelman laiminlyönteihin mitä tullut vastaan ja on tuosta kerran myyjäkin sanonut kun kävin koeajolla et valmistajan takuu ei enää voimassa kun kilometrit mennyt sen verta yli.
 
Tämä on varmasti täysin totta, minulla on mielikuva että esim. KIAn 7v/150k takuu on puhtaasti Suomen maahantuojan kuvio jolla saatiin myynti alunperin käyntiin mutta tulipas mieleen että mitä käy jos autosi hajoaa vaikka lomamatkalla Saksassa, ei kai KIA oleta että roudaat autosi Suomeen korjattavksi?
Ei pidä paikkaansa. Ainakin Kialla sama 7 vuoden takuu oli voimassa Suomessa, vaikka auto oli rekisteröity alunperin Ruotsissa. Kaikki takuukorjaukset tehtiin mukisematta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 779
Viestejä
4 478 081
Jäsenet
74 011
Uusin jäsen
velle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom