Jaoin täällä tovin aikaa sitten oman kokemuksen siitä miten meinas akku yllättäen loppua Konasta (2018) kauppa reissulta palatessa (kylmä akku, suhteellisen alhainen varaustaso) . Nyt kävi ilmi että sitä ei voi ajaa pienille
prosenteille edes pitemmässä ajossa. Tuo on vielä uusin malli ja siinä on sitten sama ominaisuus.
Yleensä pitemmällä matkalla kannattais ajoittaa pikalataukset niin että akkua olisi jäljellä noin 10%, ilmeisesti näin ei kannata tehdä kaikkien autojen kanssa, ainakaan talvella. Tietenkin tuossakin tarinassa murheet alkoivat varsinaisesti vasta kun oltiin menty alle 10 pinnan mutta joskus olosuhteet yms voivat hiukan muuttua jolloin on ihan ymmärrettävää että varaus menee hiukan alle kympin, ei sen pitäis siihen päättyä että tulee sitten hinauskeikka.
Lainaus jutusta: Ikävämpää on, jos auto pysähtyy ennen aikojaan. Näin kävi esimerkiksi Hyundai Konalle, joka pysähtyi ylämäkeen, kun akun varausaste oli vielä seitsemän prosenttia. Kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen, matka jatkui taajamavauhtia. Neljän prosentin kohdalla Kona liikkui enää kävelyvauhtia ylämäkeen, ja testi oli järkevintä lopettaa.
Edit: en jakanutkaan sitä omaa kokemusta täällä, se oli tuossa
keskustelussa.