Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Miten hyvin a better route plannerin algoritmit toimii todellisessa maailmassa latauspaikkojen ja -aikojen suhteen? Mitä olen tuota pyöritellyt, niin nykyisen diesel-auton voisi korvata 60+kWh akullisella autolla, ilman että tauot oleellisesti muuttuisi.
Todella hyvin ainakin omalla kohdallani.
 
Kyllä, ainakin 22 kW latauspisteillä tuntuisi tuo 93 % olevan raja tässä e-208:ssa, jolloin nopeus tipahtaa alle 10 kW. Tosin autolla ajettu vasta alle 1000 km, joten en tiedä miten tuo asettuu. Pikalaturilla en ole kokeillut ladata tuonne asti, sillä ainakin minulla latausnopeus tippui 83 % paikkeilla alle 50 kW (yhden kerran pikalatauskokemuksella).

Kotilatausmahdollisuutta minulla ei tällä hetkellä ole, mutta sellaisen saisi jos itse asennuttaisi uuden rasian + kulutusmittarin. Juuri nyt ei ole tarvetta, mutta mikäli tarve ilmenee niin tuon voi toki muutostyönä teettää. Sähkön hintaa en ole tarkistanut taloyhtiöltä. Itse olen pärjännyt hyvin julkisilla latauspisteillä, kun kilometrejä tulee niin vähän tällä hetkellä.

Jos joku ihmettelee miksi ostin sähköauton vaikka kilometrejä tulee vähän, niin vastaan että koska halusin sähköauton. Olen ollut tyytyväinen. Tosi mukavaa on ajella sähköllä, edellinen auto oli Corolla hybridi - sekin kiva ajaa, mutta tämä sähköauto on vielä kivempi :)

Yhden talven kokemuksella e-208:lla, suosittelen omaa latausmahdollisuutta. Autoa voi esilämmittää vain jos akkua on +50%. Koska talvella kulutus kasvaa merkittävästi, on omalla laturilla paljon mielekkäämpää pitää akunvaraus yli tuon, ettei tarvitse kylmällä autolla lähteä liikkeelle.
 
Minulla on ollut Seat Mii electric puolitoista vuotta. Olen ajanut sillä 30000 kilometriä ja kertaakaan en ole joutunut vaihtamaan mitään polttimoa. Kaikissa entisissä bensiinikäyttöisissä autoissani ainakin ajovalopolttimo on pitänyt vaihtaa puolen vuoden välein. Ja samoista H4-valoista on kysymys.
Onko polttimot superhyviä vai säästääkö sähköauton elektronikka jotenkin polttimoita? Onko vähemmän jännitepiikkejä?
Tämä ilmiö on yllättänyt minut. Onko muilla vastaavia kokemuksia muista sähköautomerkeistä?
 
Minulla on ollut Seat Mii electric puolitoista vuotta. Olen ajanut sillä 30000 kilometriä ja kertaakaan en ole joutunut vaihtamaan mitään polttimoa. Kaikissa entisissä bensiinikäyttöisissä autoissani ainakin ajovalopolttimo on pitänyt vaihtaa puolen vuoden välein. Ja samoista H4-valoista on kysymys.
Onko polttimot superhyviä vai säästääkö sähköauton elektronikka jotenkin polttimoita? Onko vähemmän jännitepiikkejä?
Tämä ilmiö on yllättänyt minut. Onko muilla vastaavia kokemuksia muista sähköautomerkeistä?

Eihän siinä pala valot silloin kun on hämärää. Sytytyskertoja tulee huomattavasti vähemmän kuin sellaiselle autolle, joka laittaa heti valot päälle kun virrat on menee päälle, ja vielä sammuttaa ne erikseen startin ajaksi...
 
Kaikissa entisissä bensiinikäyttöisissä autoissani ainakin ajovalopolttimo on pitänyt vaihtaa puolen vuoden välein. Ja samoista H4-valoista on kysymys.

Ihan mielenkiinnosta, mitä polttiksia sulla on ollut? Itsellä polttimoiden vaihto on ollut todella harvinaista, hatusta vedettyä kerta kolmeen vuoteen tai jotain.
 
Minulla on ollut Seat Mii electric puolitoista vuotta. Olen ajanut sillä 30000 kilometriä ja kertaakaan en ole joutunut vaihtamaan mitään polttimoa. Kaikissa entisissä bensiinikäyttöisissä autoissani ainakin ajovalopolttimo on pitänyt vaihtaa puolen vuoden välein. Ja samoista H4-valoista on kysymys.
Onko polttimot superhyviä vai säästääkö sähköauton elektronikka jotenkin polttimoita? Onko vähemmän jännitepiikkejä?
Tämä ilmiö on yllättänyt minut. Onko muilla vastaavia kokemuksia muista sähköautomerkeistä?
Lampunkannassa on supermatala jännite. Kestäisivät puolisen miljoonaa kilsaa@30 km/h tai jopa miljoonan@60 km/h, jos tärinää ei olisi.

Jännite oli ilman kuormaa auto käynnissä kuskin puolella 12,2 V ja matkustajan 11,7 V. Polttimot paikoillaan jännite kyykkäsi ollen 10,7 V ja 10,6 V! Polttimoiden tuntikestot speksataan 13,2 voltin mukaan, eli ei ihme jos tuntuu kestävän.

Miissä oli meillä GE:n perus H4:t. Halusin lisää valotehoa, joten vaihdoin ehjien (29 kk/27 tkm) tilalle Philips Racingvision +200 %:t. Kirkkautta tuli sen verran lisää, että parissa pimeässä kohdassa huomasi selvästi. Värilämpötila on korkeampi, joten parkit näyttävät aika oransseilta vieressä.

Ohessa pari kuvaa. Säädin ja vakioin aukon, ajan, ISO:n, tarkennuksen ja valkotasapainon (kiinteä 4100K) molempiin kuviin niin, että näyttää samalle kuin livenä kyseisissä valaistusolosuhteissa.

Jaskat valot ne silti on johtuen enimmäkseen tuosta surkeasta 10,6 V jännitteestä. Pientä parannusta kantamaan tosin sain heti kuvien ottamisen jälkeen, kun säädin kojelaudasta korkeussäädön normaaliin (joku oli huitaissut vahingossa 1,5 pykälää alemmas). Polttimoiden vaihto kesti yhteensä muutaman minuutin. En liikuttanut autoa siinä välissä, jotta saa vertailukelpoiset kuvat. Mulla oli varoiksi papukaijapihdit, niin tiukat liittimet irtosivat parissa sekunnissa, kun vipusi hanskalla pehmustettua peltipokkausta vasten. Tilaa oli mukavasti. Toista se oli Astra G:n kanssa, mikä oli ahtaahko ja mihin sai varata vartin, jos jousilangat ryttyilivät. Astrakaan ei vetänyt vertoja Golf IV:n ahtaudelle. Siinä tuli nirhaumia kämmenselkään, kun hanska ei olisi mahtunut väliin.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220927-133535.png
    Screenshot_20220927-133535.png
    845,2 KB · Luettu: 106
  • Screenshot_20220927-133545.png
    Screenshot_20220927-133545.png
    822,1 KB · Luettu: 107
"Eihän siinä pala valot silloin kun on hämärää" - minä tykkään että valot palavat aina. Sen takia pidän "ainavalotpäällä" -asetuksen, silti ajovalopolttimot kestävät.
Entisissä bensiinikäyttöisissä autoissani olen käyttänyt ties mitä merkkiä H4-polttimoissa kunnes päädyin Philips Vision +30%. Ne kestää puoli vuotta. Olen pitänyt sitä hyvänä saavutuksena.

Ja tosiaan ei ole palanut sisävalopolttimoa (se on erittäin paljon päällä, jaan lehtiä yöllä). Ei rekisterikilven valoa, ei seisontavalopolttimoa, ei mitään.
 
VAG konsernin autoissa on juurikin lamppujen elin iän pidentämisen takia rajoitettu jännitettä ohjelmallisesti. Meidän kakkousautona olevan mk6 golffin vakio jännite oli rajattu muistaakseni 13V ja nostin VDCS:llä 13,8V, joka on muistaakseni suurin rajoitusarvo. Seuraava vaihtoehto olisi ollut ilman rajoitusta. Oletan, että sama toiminto on käytössä voimanlähteestä riippumatta.
 
"Eihän siinä pala valot silloin kun on hämärää" - minä tykkään että valot palavat aina. Sen takia pidän "ainavalotpäällä" -asetuksen, silti ajovalopolttimot kestävät.
Entisissä bensiinikäyttöisissä autoissani olen käyttänyt ties mitä merkkiä H4-polttimoissa kunnes päädyin Philips Vision +30%. Ne kestää puoli vuotta. Olen pitänyt sitä hyvänä saavutuksena.

Ja tosiaan ei ole palanut sisävalopolttimoa (se on erittäin paljon päällä, jaan lehtiä yöllä). Ei rekisterikilven valoa, ei seisontavalopolttimoa, ei mitään.
Visionin käyttöikä on 500 h, Racing Visioneilla 400 h ja Long Life Ecovisioneilla peräti 3 000 h. Luvuista päätellen nuo ovat ECE R37 Tc -arvoja, eli 13,2 V jännitteellä 63,2 % polttimoista on tuossa ajassa mennyt rikki labraoloissa.

Toisaalta Miin tarjoilema 10,6 voltin jännite kasvattaa erittäin paljon käyttöikää, jolloin noita +200 % -polttimoitakin raaskii käyttää.

Muistaakseni 5 % korkeampi jännite puolittaa käyttöiän. Tällöin teoriassa Racing Visionit kestäisivät Miissä:

400 h * 2 ^ (log (13,2 V / 10,6 V) / log (1,05)) = 9 026 h


Entäpä Long Life Ecovisionit Miissä:

3 000 h / 400 h * 9 026 h = 67 696 h


Viidenkympin keskarilla:

50 km/h * 67 696 h = 3 384 823 km


20 tkm/a:

=> 169 vuotta!

Livermoren paloaseman 121 vuotta toiminnassa ollut hehkulamppu saisi kovan vastuksen. No joo, autossa mm. tärinä, lämpötilavaihtelut, huono asennus ja epätasainen jännite lyhentävät käyttöikää.

En suosittele kenellekään mitään eco-polttimoita Miihin. Näkeminen on tärkeämpää. Kerron sitten kun Racing Visionit pimenevät.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220927-221520.png
    Screenshot_20220927-221520.png
    269 KB · Luettu: 40
Mulla ei myyjä ei enää vastaa kyselyihin sähköpostilla, niin paha sanoa. Kiinnostaisi tietää kyllä onko rakennettu jo. Missäs kohtaa pösöllä muuten vaihtuu mallivuosi?

Sama juttu oli kun tilasin lisävarusteita ja paradoksi että liikkeen nimi on autoVERKKOKAUPPA. Laitoin muistaakseni myyjän lisäksi kahteen eri sähköpostiin viestiä mutta yhdestäkään ei vastattu. Puhelimella sai kiinni. Mutta ilmeisen hyvin menee näin sähköautojen nousukaudella kun väsäävät isoa uutta lasipalatsia Turun ohitustielle.

Taitaa e-pösö olla lastentautinen vielä eivätkä osaa korjaamolla hoitaa niin että eipä tuolla ole kiirettä. Jotenkin luulen että auto on sekä eka että vika ranskalainen itsellä :)

edit: "vika" - no pun intended
 
Sama juttu oli kun tilasin lisävarusteita ja paradoksi että liikkeen nimi on autoVERKKOKAUPPA. Laitoin muistaakseni myyjän lisäksi kahteen eri sähköpostiin viestiä mutta yhdestäkään ei vastattu. Puhelimella sai kiinni. Mutta ilmeisen hyvin menee näin sähköautojen nousukaudella kun väsäävät isoa uutta lasipalatsia Turun ohitustielle.

Taitaa e-pösö olla lastentautinen vielä eivätkä osaa korjaamolla hoitaa niin että eipä tuolla ole kiirettä. Jotenkin luulen että auto on sekä eka että vika ranskalainen itsellä :)

edit: "vika" - no pun intended

Näköjään muuten e-208 sai jo ilmeisesti jonkin faceliftin ja tehokkaammat moottorit 2023 vuodelle, joten eipä kiirettä jos sellaiset eksyisi myös e-2008 malliin. Taitaa paras lisävaruste olla se 5v takuu, jonka sai muutaman satasen hintaan, kai siihen nyt joku liikkumusturva tms kuuluu että saa jonkun kotteron alle...
 
Hyvä yrittää puhelimessa selvittää emännän kanssa, että miten auton saa ladattua ilman isoja roaming-maksuja (kun normaalisti ajan ja lataan itse). Nii että mikä latausasema? Charge? Recharge vai Charge & Drive? Joo kaiva hanskalokerosta tagi jossa lukee Fortum? Joo joo kyllä Fortumilla voi ladata Rechargen laturilla mutta älä vaan tarjoa sitä Virran laturiin, kun siinä pitää ladata Helenin tagilla. Ai naurettavaa pelleilyä? NIINPÄ.

Nohniin mutta kiitos tälle ketjulle niin tiesin mitä tageja pitää tilata ja heitin sekaan vielä yhden oman löydön, Plugitin, kun joskus on tullut vastaan hotelleissa niiden latureita ja on kuukausimaksuton. Nyt pitäis saada printattua hanskalokeroon laminoitu kortti, jossa ois matriisi näistä, että voisi katsoa mitä tagia tarjoaa (rehellisesti sanottuna tartten itsekin, en muista muuta kuin että Fortumin tagi käy Rechargeen). Ja ois kuulemma kysyntää muillakin moiselle kortille...

Mitäs raati mieltä, onko tää matriisi ajan tasalla, pistänkö printtaukseen? Eli ekassa kolumnissa palveluntarjoaja ja symbolilla, että onko tarjolla sovellus ja/tai tagi. Normisti käytän vain tageja, mut ABC:llä tarjolla vain sovellus. Sit ekalla rivillä latausasemat ja oikeinmerkillä, jos lataus maksutonta. En jaksanut tarkistella voiko esim. Virran tai Väreen tagilla ladata muilla asemilla, koitin tarkistella vain niiden osalta, minkä tagit kannattaa hankkia (Fortum, Helen, K-Lataus, Plugit).

ABCFortumHelenK-LatausLummePlugitRechargeVirtaVäre
ABC ✆
Fortum ✆T
Helen T
K-Lataus ✆T
Lumme ✆
Plugit ✆T
Virta ✆T
Väre ✆T

Edit: Oho tagisymbolit hävis copy-pastessa, koitan korjata, sec... No ei näemmä foorumille unicode-symbolit oikein tule läpi, nyt on T tagille ja ✆ apsille...
 
Mitäs raati mieltä, onko tää matriisi ajan tasalla, pistänkö printtaukseen?
Wautsi tuollainen tulee varmaan kaikille suomalaisille sähköautoilijoille tarpeeseen, koska itselläkin on noista päästä pyörällä. Sulle pitäisi tarjota jokin sähköautolataajien mielenrauhan Nobel-palkinto tms.

Puuttuuko tuosta taulukosta muuten eParking-sovelluksen kautta latailu? Käsittääkseni esim. Helsingin Redin kauppakeskuksessa lataus tapahtuisi sen kautta, ja siellä on varsin halpa lataus 15c/kWh, ja jopa yli 200 autonlatauspaikkaa? (22kW AC)

Tuon latailun monimutkaisuuden takia itse rajoitan lataamiseni tällä hetkellä:
K-Lataus
ABC-Lataus
Plugitcloud (koska käyn usein kauppakeskuksessa missä heillä on erittäin halpa lataus)
 
Nostetaan ketjua.

Meidän perheen ässä 5/2018 ylitti 200 000km maaliviivan tässä kuukausi sitten.

Loistavasti palvellut ilman isoja murheita. Yks kahva korjattu ja vetarit vaihdatin eteen sekä toe link varret taakse. Muutoin kovaa ajoa vaan pitkin Kuusamo - Lappi akselia
 
Wautsi tuollainen tulee varmaan kaikille suomalaisille sähköautoilijoille tarpeeseen, koska itselläkin on noista päästä pyörällä. Sulle pitäisi tarjota jokin sähköautolataajien mielenrauhan Nobel-palkinto tms.

Puuttuuko tuosta taulukosta muuten eParking-sovelluksen kautta latailu? Käsittääkseni esim. Helsingin Redin kauppakeskuksessa lataus tapahtuisi sen kautta, ja siellä on varsin halpa lataus 15c/kWh, ja jopa yli 200 autonlatauspaikkaa? (22kW AC)

Tuon latailun monimutkaisuuden takia itse rajoitan lataamiseni tällä hetkellä:
K-Lataus
ABC-Lataus
Plugitcloud (koska käyn usein kauppakeskuksessa missä heillä on erittäin halpa lataus)
Itse bensa-autoilijana ihmettelen tuota latauksen monimutkaisuutta. Miksi kaikilla palveluntarjoajilla pitää olla appi ja tägi? Mikä on syynä siihen, että ei voi maksaa kortilla tai lähimaksulla, kuten bensapumpulla? Ihan moottorilehtiä myöten on tuskailtu, kuinka vaikeaa ja monimutkaista voikaan olla sähköauton lataaminen.
 
Minusta lataaminen ei ole monimutkaista.
A) ABC:llä yhtä helppoa tai vaikeaa kuin polttoaineen kanssa. Sovellus on paljon parempi kuin kortti, jossa vielä skimmausvaara.

B) K-lataus helppo hoitaa tagilla. Tarvittaessa sovelluksella.

C) Virta asiointilatauksia varten. Sekin helppo tagilla ja tarvittaessa sovelluksella.

D) Superchargerit on maailman helpoin rangen lisäystapa huomioiden myös polttikset.

En lataa Lidlin, Motonetin, Rechargen tai muiden vastaavien asemilla, koska tarve on pieni verrattuna kohtiin A-D. Käytän siis kahta tagia, yhden hoidan sovelluksella ja yhden tökkäämällä johdon vain kiinni.

Korttimaksaminen tarkoittaisi lisäkustannuksia latausasemalle ja skimmausriskin. Lähimaksu sinänsä voisi olla toimiva, mutta kun jo polttisaikana pääsin pankkikortin käyttämisestä eroon tankatessa, niin ei paluuta kiitos. Toki maksun voisi tehdä vaikka kännykän nfc:tä käyttäen.

Jos ei ajele vallan mahdottomasti siellä täällä, ne itselle keskeiset latausasemat selviää aika äkkiä. Hommaa sitten niihin sovellukset tai tagit, kaikkiin ei tarvitse.
 
Mulla nyt kaksi viikkoa ollut tuo täyssähkö. En ole vielä julkisia pisteitä käyttänyt, eikä varmaan tarvetta olekkaan. Mutta olisihan tuo helppoa jos pisteellä näyttäisi vaan pankki/luottokorttia ja sillä selvä.

Nyt mulle tuli tuo Helenin lätkä ja ABC sekä K-lataus äpit on puhelimessa. Tuosta Rechargesta ole vielä mitään hajua millä siellä maksetaan?
 
...Tuosta Rechargesta ole vielä mitään hajua millä siellä maksetaan?

Esim Easyparkilla.

-------------------------------------------------

Itse myös sitä mieltä että varsinkin ABC mobiili toimii tosi hyvin ja niillä käytännössä latailenkin ainoastaan jos suurteholatausta joutuu käyttämään. Klatauksen latureista ja appeista ei ole mitään hyvää sanottavaa. Rechargella pari kertaa tullut myös ladattua se on Easyparkilla onnistunut ongelmitta.
 
Itellä Fortum c&d lätkä, hyvin harvoin enää käyttöä. (Toimii esim recharge)

Mut Elli rechargeen.
K-Lataus
Ja ABC mobiili

Tesla alla niin superit ei tarvi mitään.

Tuossa millä 99% sujuu.
 
Tähän mennessä lataukset menneet ihan hyvin:
-eParking. Kirkkaasti nopeimmin toimiva appi. Painat latausnappia niin menee korkeintaan 1-2 sekuntia niin latausaseman kontaktori vetää ja lataus alkaa
-Virta. Tagilla toimii aina ja helposti. Appi arpoo usein hyvinkin pitkään ja ilmoitus "getting information takes longer than expected" tulee usein.
-Plugit. Sama kuin Virralla. Tagilla toimii aina laakista. App heittelee joskus virheilmoituksia ja hidastelee toisinaan.
-ABC-mobiili. Hyvin toimii
 
Itse bensa-autoilijana ihmettelen tuota latauksen monimutkaisuutta. Miksi kaikilla palveluntarjoajilla pitää olla appi ja tägi? Mikä on syynä siihen, että ei voi maksaa kortilla tai lähimaksulla, kuten bensapumpulla? Ihan moottorilehtiä myöten on tuskailtu, kuinka vaikeaa ja monimutkaista voikaan olla sähköauton lataaminen.
Uskoisin syitä olevan ainakin nämä:

1. Yritetään sitouttaa latailijat juuri oman palvelun käyttäjiksi, ehkä juuri tuolla etteivät sitten jaksa asentaa kovin montaa muuta äppiä tai hankkia tägiä. Tosin se voi olla ongelma jos tuo asentamaton äppi on just se kyseisen firman äppi.

2. Haastavassa kilpailutilanteessa maksimoidaan omat voitot ettei ole välissä liikaa välikäsiä. Käsittääkseni latausbisnes ei ole nykyisin kovin voittoisaa touhua, varsinkin kun on myös tahoja jotka tarjoavat esim. asiointilatausta puoli-ilmaiseksi, vetovoimatekijänä kauppakeskukseen tms. Silloin maksulla pyritään ehkä lähinnä kattamaan latauksen aiheuttamat kulut (ei tekemään sillä voittoa; voittoa tehdään lisäasiakkailla kaupoissa), ja hieman vähentämään paikalle ilmaislatauksen perässä tulevia joilla ei ole aikomustakaan käydä kaupoissa, esim. taksit ja sensellaiset.

Voi olla että pidemmällä aikavälillä yleistyy käytäntö että maksu on mahdollista myös ilman palveluntarjoajan äppiä/tägiä, jopa pelkällä maksukortilla, mutta se vain sitten maksaa enemmän. Periaatteessa tuo mahdollisuus on jo nyt, voit käyttää varsin usein kilpailijankin tägiä mutta sitten lataaminen saattaa maksaa paljon enemmän, latauksen roaming-maksujen takia. Joissakin voi maksaa myös esim. sms käyttämällä (lasku tulee puhelinlaskussa?), mutta sekin on sitten kalliimpaa kuin jos käytät oikeaa palveluntarjoajaa. Esim. Vantaan Jumbon kauppakeskuksen latauspisteet vaikuttaisivat olevan tällaisia, muistaakseni ne ovat Recharge.

Minä olen viime kuukausina käyttänyt melkein yksinomaan Plugitcloud-tägiä ja äppiä heidän latauspisteillään, koska työmatkalla ja kotiseudullani parin kaupan tai supermarketin yhteydessä olevilla latausasemilla voin ladata 7c/kWh lataussähköä 22kW teholla. Halvempaa kuin jopa kotona lataus (viimeksi se maksoi minulle 19c/kWh).

Siinä sitten valitset että lataatko kalliimmalla joutumatta asentamaan ja käyttämään kyseisen lataustarjoajan omaa palvelua, vai halvemmalla käyttämällä heidän.

Sinänsä tuo tilanne ei mielestäni merkittävästi eroa siitä miten monissa kauppakeskuksissa on järjestetty maksullinen pysäköinti. Joissakin niistä voi maksaa myös maksuautomaatilla kortilla (tai kolikoilla), joissakin ei vaan pitää käyttää jotain tiettyä äppiä. Esim. Vantaan Myyrmannin kauppakeskuksen pysäköintitiloissa muistaakseni kehotetaan asentamaan TaskuParkki-sovellus jos haluaa siellä pysäköidä yli ilmaisajan (olikos se 2 vai 3 tuntia). Sama sovellus tuntuu toki toimivan jossain muissakin parkkihalleissa, esim. Helsingin Kannelmäen Kaaren kauppakeskuksessa sama sovellus ilmoitti laskuttaneensa minulta automaattisesti tililtä 1 euron kun olin siellä yli ilmaisajan tuossa jokin aika sitten.

Jossain muualla tunnutaan käyttävän muita sovelluksia, esim. eParking ja mitä noita on.

Ehkä eniten tuo nykyinen lataushärdelli minua mietityttää jos lähtee Suomen ulkopuolelle. Viime kesänä lähdimme autolla Viroon ja kyllä siinä oma hommansa oli selvittää etukäteen, mitäs latauspalveluntarjoajia siellä on ja miten niille rekisteröidytään. Jostain keskusteluista sai kuvan että Virran sovelluksella tai tägillä voi siellä latailla monista paikoista, mutta uusin tieto silloin oli että kyseinen yhteistyökuvio olikin just sopivasti loppunut. Onnistuin lopulta rekisteröitymään virolaiseen latauspalveluun ja puhelimessa on heidän äppinsä ja jonkun kortinkin heiltä sain postissa (onko se sitten tägi?), mutta eipä tullutkaan ajeltua kyseisellä matkalla niin paljoa että olisin joutunut Virossa lataamaan mitään.

Jos lähtee Suomesta ajelemaan Ruotsin tai Viron kautta vaikka kohti Portugalia koko Euroopan halki, pakostakin mietityttää millainen härdelli latauksesta tulee, eri maissa. Vai riittääkö Virran tägi ja sillä saa ladattua tarpeeksi monessa paikassa eri puolella Eurooppaa?

Tänä kesänä lähdemme Thaimaahan mutta kyllä siellä vuokraan polttomoottoriauton, en sähköautoa. Tietenkin polttisauton saa vuokrattua halvemmalla ja bensa/diesel on siellä paljon halvempaa (suhteessa sähköön) kuin Suomessa, mutta myös se ettei minulla ole yhtikäs mitään hajua sikäläisistä lataustarjoajista. Olen käsittänyt että ainakin vuosi sitten monet kauppakeskukset tarjoavat siellä ilmaista latausta, mutta tiedä sitten, en jaksa ottaa selvää.
 
Viimeksi muokattu:
Klatauksen latureista ja appeista ei ole mitään hyvää sanottavaa.

Ai? Mulla on ollut pelkästään hyvää sanottavaa viime aikoina. Olen käyttänyt niitä Ellillä sekä ilman (kun Elli on bugannut) viime aikoina. Aina saanut hyvää vauhtia tavaraa putkesta.
 
Pitää varmaan rouvan kanssa käydä kokeilee nuo kaikki laturit läpi. Ja ei siis siksi että rouva, vaan että jos tulee hätä niin saa virtaa jostain nopeasti.

Ainut kerta kun viimeisen viiden vuoden aikana oli pakko päästä nopeasti heti tuonne 60km päähän oli kun koiralle tuli hätä. Ja päivystävä eläinlääkäri oli naapuri kunnassa. Ja vkonloppu yö.
 
Sitäkään en ymmärrä, miksi roamingmaksujen nimellä pitää tunkea lataukseen. Siinä myydään sähköä, ei mitään muuta. Ei bensapumpullakaan mene tuplahintaa, jos et ole ketjun kanta-asiakas.
 
Ai? Mulla on ollut pelkästään hyvää sanottavaa viime aikoina. Olen käyttänyt niitä Ellillä sekä ilman (kun Elli on bugannut) viime aikoina. Aina saanut hyvää vauhtia tavaraa putkesta.

Hyvä jos jollain pelailee, Lahdessa Karismassa on ainakin ollut niin onnetonta se laturin toiminta, etten nyt oo viime kerroilla viittinyt mennä edes siihen jumppailemaan, käyn jossain missä laturit toimii helposti, ilman isompaa ihmettelemistä.

Klatauksen appi ensinnäkin miettii tolkuttomia aikoja kun valitsee laturin. Toinen jännittelyn hetki on sitten kun kytkee auton kiinni, että lähteekö lataamaan vai odotellaanko vaan nykivää pyörivää "Windows palleroa" laturin näytöllä 3minuuttia ja todetaan ettei onnistu :D

Joskus veti sellasen tiltin tuon 3minuutin odottelun jälkeen, että auton ccs indikaattori latausluukulla näytti punaista ja sai vähän kikkailla että sai pistoolin irti autosta. Ei järin vakuuttava esitys, toki klataus taitaa käyttää älytöttömän isoa hajontaa eri latureita, että ehkäpä tuolla on sitten huono laturi käytössä.
 
Sitäkään en ymmärrä, miksi roamingmaksujen nimellä pitää tunkea lataukseen. Siinä myydään sähköä, ei mitään muuta. Ei bensapumpullakaan mene tuplahintaa, jos et ole ketjun kanta-asiakas.
Mutta et saa sitä alennettua kantishintaa.
Ehkä siinä on joku maksuvälitys-siivu yritysten välillä, eli molemmille katetta. Ei siinä tietty paljoa järkeä silti ole. Latausasemat kuitenkin osittain kilpailevat kotilatauksen kanssa, joten tuolla syövät kyllä asiakasmääriä (ja pidemmällä aikavälillä latauskulttuuria).

Ei liene kovin yleistä, mutta aikanaan Barcelonassa tuli törmättyä kylmäasemaan, joka oli vain joillekin premium-jäsenille.
 
Aika monet ko. palveluista veloittavat kerran kuukaudessa. Voisin veikata, että kustannusten kohdalla olisi jonkin verran eri tehdäänkö veloitus kuukauden aikana kertyneistä kuluista vai veloitetaanko jokaisesta latauksesta (usein maksu luottokortilla). Osaa pitää myös ladata ensin tietty summa ja sitten latailee ko. summaa vähentäen.

Itsellä on tägit k-lataus, virta, recharge ja plugit palvelun tarjoajille. Sovelluksia on sitten lisäksi ABC, eparking, Lidl ja pari muuta. Motonet on vähän puolivälistä, kun motomaatissa ladataan itselle saldoa jota sitten voi laturilla käyttää ("täginä" toimii ajokortin viivakoodi).

Käytännössä K-lataus ja virta ovat ne useimmin käytetyt. Rechargea olen käyttänyt vain yhdessä tietyssä paikassa kun vaikka lataus jonkun verran maksaa niin parkkipaikka ko. paikassa maksaa hivenen enemmän ja parkkiajan voi valita lataamalla tarkemmin.

Itse toki olen käyttänyt vain asiointilatauksia. Pikalatauksien nopeuksista ja tehoista en tiedä mitään, joten osittain siksi ei ole jotain rechargea muualla juuri tullut käytettyäkään (toki ovat nostaneet viime aikoina hintoja kovasti).
 
Hyvä jos jollain pelailee, Lahdessa Karismassa on ainakin ollut niin onnetonta se laturin toiminta, etten nyt oo viime kerroilla viittinyt mennä edes siihen jumppailemaan, käyn jossain missä laturit toimii helposti, ilman isompaa ihmettelemistä.

Hassua. Oon juuri siinä viime aikoina useimmat K-Lataukseni ladannut ;) Ehkä mulla on sitten käynyt vain hyvä tuuri.
 
Pitää taas kehua omaansa. Eli ID.5 fastlinella alla ja kotia kohti ajellessa tuli mieleen, että pari olutta ja muutama juttu puuttuu kotikokkauksesta, joten kurvasin tienvarressa olevalle Cittarille. 35% oli vielä akussa latausta, mutta seuraavaksi päiväksi tarvitsisi lisää latausta. No piuha kiinni ja 120 kw lataus lähti liitämään. Pyörähdin kaupassa ja lähtiessä olikin sitten jo melkein 70% akkua. Tää tasainen yli 100 kw latauskäyrä, jolle pääsee helposti vähän täydemmälläkin akulla on kyllä ihan parhautta. Seuraava päivä meni lataamatta ja jäikin vielä 18% päivän päätteeksi. Kotilatauskin on, mutta vain 1.8 kW joten se jää usein laittamatta, kun hinta ei ole edullinen (taloyhtiö) ja firman parkkipaikalla on ilmainen lataus.
 
Konna (Kona) on ollut meillä nyt vuoden verran käytössä, tänään oli toinen kerta kun tuli ajeltua akku alle 10%, edellinen kerta oli viime kesänä ja voin sanoa että tällä kertaa meni paljon jännemmäksi.

Pörssisähkö asiakkaana ei olla nyt sattuneista syistä ladattu autoa edes yöllä, säästö se pienikin säästö ja akku oli nyt päässyt vähän vajaammaksi mitä yleensä. Tänään yönä sitä sitten jo ladataan kun sähkö on hiukan halvempaa mutta mennäänpäs pikku hiljaa itse asiaankin.

Lähdettiin tuossa illalla kaupoille, akkua jäljellä 16%, toimintamatkaa jäljellä 55km ja arvioitu ajosuorite 20km eli ei pitäisi olla lähtökohtaisesti ongelma. Saadaan asiat hoidettua ja pizzat takapenkille, 5 kilometriä matkaa jäljellä, akku vähissä varoitus 8% jäljellä, toimintamatkaa 30km jäljellä, en ollut viellä tässä kohtaa yhtään huolissani, olihan kesällä tullut ajettua auto 4% ilman mitään ongelmia. Viimeiset 4 kilometriä matkaa jäljellä, "kilppari" varoitus syttyy, teho rajoitettu, auto ei enään vastaa kunnolla voimapolkimeen, matkanopeus tippuu 50-70 km/h tasolle. Viimeinen kilometri käynnistyy jo aika huolestuneissa merkeissä, vauhti on hyytynyt tasolle 40-50 km/h vaikka vauhtipoljin on tallattu pohjaan, mäki on edessä, vauhtia mäkeen tultaessa 40 km/h... ja kun ylämäki alkaa alkaa myös vauhti tippumaan hyvin huolestuttavasti... käynnistän "hail mary" moodin (Eco plus, ei lämmitystä) 30... 20... 10... ja mäki kääntyy lieväksi alamäeksi, viimeiset 500m jäljellä matkaa, ikkunat alkaa olla huurussa kun takapenkillä pizzat. Saan alamäessä kelattua vauhtia 30km/h asti, risteys ja loivaa ylämäkeä, sama tarina mitä aikaisemmin vauhti tippuu ja tippuu, mäen päällä risteyksessä on vauhtia taas alta 20 km/h. Viimeinen risteys ja kotipiha, akkua jäjellä 6% ja luvattua toimintamatkaa 21km.

Miksi näin kävi? Kesällä tuli tosiaan ajettua auto 4% ilman mitään kilppari yms ylimääräisiä ohjelma numeroita. Autolla on ajettu joka päivä mutta akkua ei ladattu, akku varmaan ollut aika kylmä? Jatkossa en tuota uskalla kyllä ajaa talvella alle 10% ja kovilla pakkasilla alle 20%.

Eniten pelkäsin sitä että matkateko olisi loppunut 100 metriä ennen kotia tuohon loivaan ylämäkeen lähikapakan eteen ja viellä lauantai iltana :D .
 
Konna (Kona) on ollut meillä nyt vuoden verran käytössä, tänään oli toinen kerta kun tuli ajeltua akku alle 10%, edellinen kerta oli viime kesänä ja voin sanoa että tällä kertaa meni paljon jännemmäksi.

Pörssisähkö asiakkaana ei olla nyt sattuneista syistä ladattu autoa edes yöllä, säästö se pienikin säästö ja akku oli nyt päässyt vähän vajaammaksi mitä yleensä. Tänään yönä sitä sitten jo ladataan kun sähkö on hiukan halvempaa mutta mennäänpäs pikku hiljaa itse asiaankin.

Lähdettiin tuossa illalla kaupoille, akkua jäljellä 16%, toimintamatkaa jäljellä 55km ja arvioitu ajosuorite 20km eli ei pitäisi olla lähtökohtaisesti ongelma. Saadaan asiat hoidettua ja pizzat takapenkille, 5 kilometriä matkaa jäljellä, akku vähissä varoitus 8% jäljellä, toimintamatkaa 30km jäljellä, en ollut viellä tässä kohtaa yhtään huolissani, olihan kesällä tullut ajettua auto 4% ilman mitään ongelmia. Viimeiset 4 kilometriä matkaa jäljellä, "kilppari" varoitus syttyy, teho rajoitettu, auto ei enään vastaa kunnolla voimapolkimeen, matkanopeus tippuu 50-70 km/h tasolle. Viimeinen kilometri käynnistyy jo aika huolestuneissa merkeissä, vauhti on hyytynyt tasolle 40-50 km/h vaikka vauhtipoljin on tallattu pohjaan, mäki on edessä, vauhtia mäkeen tultaessa 40 km/h... ja kun ylämäki alkaa alkaa myös vauhti tippumaan hyvin huolestuttavasti... käynnistän "hail mary" moodin (Eco plus, ei lämmitystä) 30... 20... 10... ja mäki kääntyy lieväksi alamäeksi, viimeiset 500m jäljellä matkaa, ikkunat alkaa olla huurussa kun takapenkillä pizzat. Saan alamäessä kelattua vauhtia 30km/h asti, risteys ja loivaa ylämäkeä, sama tarina mitä aikaisemmin vauhti tippuu ja tippuu, mäen päällä risteyksessä on vauhtia taas alta 20 km/h. Viimeinen risteys ja kotipiha, akkua jäjellä 6% ja luvattua toimintamatkaa 21km.

Miksi näin kävi? Kesällä tuli tosiaan ajettua auto 4% ilman mitään kilppari yms ylimääräisiä ohjelma numeroita. Autolla on ajettu joka päivä mutta akkua ei ladattu, akku varmaan ollut aika kylmä? Jatkossa en tuota uskalla kyllä ajaa talvella alle 10% ja kovilla pakkasilla alle 20%.

Eniten pelkäsin sitä että matkateko olisi loppunut 100 metriä ennen kotia tuohon loivaan ylämäkeen lähikapakan eteen ja viellä lauantai iltana :D .
Kyllä vain, se akun energia muuttuu sähköksi kemiallisien reaktioiden kautta ja kylmänä se on kovin hidasta.
 
Konna (Kona) on ollut meillä nyt vuoden verran käytössä, tänään oli toinen kerta kun tuli ajeltua akku alle 10%, edellinen kerta oli viime kesänä ja voin sanoa että tällä kertaa meni paljon jännemmäksi.

Pörssisähkö asiakkaana ei olla nyt sattuneista syistä ladattu autoa edes yöllä, säästö se pienikin säästö ja akku oli nyt päässyt vähän vajaammaksi mitä yleensä. Tänään yönä sitä sitten jo ladataan kun sähkö on hiukan halvempaa mutta mennäänpäs pikku hiljaa itse asiaankin.

Lähdettiin tuossa illalla kaupoille, akkua jäljellä 16%, toimintamatkaa jäljellä 55km ja arvioitu ajosuorite 20km eli ei pitäisi olla lähtökohtaisesti ongelma. Saadaan asiat hoidettua ja pizzat takapenkille, 5 kilometriä matkaa jäljellä, akku vähissä varoitus 8% jäljellä, toimintamatkaa 30km jäljellä, en ollut viellä tässä kohtaa yhtään huolissani, olihan kesällä tullut ajettua auto 4% ilman mitään ongelmia. Viimeiset 4 kilometriä matkaa jäljellä, "kilppari" varoitus syttyy, teho rajoitettu, auto ei enään vastaa kunnolla voimapolkimeen, matkanopeus tippuu 50-70 km/h tasolle. Viimeinen kilometri käynnistyy jo aika huolestuneissa merkeissä, vauhti on hyytynyt tasolle 40-50 km/h vaikka vauhtipoljin on tallattu pohjaan, mäki on edessä, vauhtia mäkeen tultaessa 40 km/h... ja kun ylämäki alkaa alkaa myös vauhti tippumaan hyvin huolestuttavasti... käynnistän "hail mary" moodin (Eco plus, ei lämmitystä) 30... 20... 10... ja mäki kääntyy lieväksi alamäeksi, viimeiset 500m jäljellä matkaa, ikkunat alkaa olla huurussa kun takapenkillä pizzat. Saan alamäessä kelattua vauhtia 30km/h asti, risteys ja loivaa ylämäkeä, sama tarina mitä aikaisemmin vauhti tippuu ja tippuu, mäen päällä risteyksessä on vauhtia taas alta 20 km/h. Viimeinen risteys ja kotipiha, akkua jäjellä 6% ja luvattua toimintamatkaa 21km.

Miksi näin kävi? Kesällä tuli tosiaan ajettua auto 4% ilman mitään kilppari yms ylimääräisiä ohjelma numeroita. Autolla on ajettu joka päivä mutta akkua ei ladattu, akku varmaan ollut aika kylmä? Jatkossa en tuota uskalla kyllä ajaa talvella alle 10% ja kovilla pakkasilla alle 20%.

Eniten pelkäsin sitä että matkateko olisi loppunut 100 metriä ennen kotia tuohon loivaan ylämäkeen lähikapakan eteen ja viellä lauantai iltana :D .
Minulle kävi vähän vastaava tapaus. Kylmänä ja melko tyhjänä akun jännite tippuu nopeasti ja silloin auto luulee, että akku on tyhjä. Minulla varaus tippui nopeasti pikatiellä, mutta loppumatkalla varaus alkoikin kasvaa, kun akku vähän lämpesi ja vauhti hidastui.
 
Konna (Kona) on ollut meillä nyt vuoden verran käytössä, tänään oli toinen kerta kun tuli ajeltua akku alle 10%, edellinen kerta oli viime kesänä ja voin sanoa että tällä kertaa meni paljon jännemmäksi.

Pörssisähkö asiakkaana ei olla nyt sattuneista syistä ladattu autoa edes yöllä, säästö se pienikin säästö ja akku oli nyt päässyt vähän vajaammaksi mitä yleensä. Tänään yönä sitä sitten jo ladataan kun sähkö on hiukan halvempaa mutta mennäänpäs pikku hiljaa itse asiaankin.

Lähdettiin tuossa illalla kaupoille, akkua jäljellä 16%, toimintamatkaa jäljellä 55km ja arvioitu ajosuorite 20km eli ei pitäisi olla lähtökohtaisesti ongelma. Saadaan asiat hoidettua ja pizzat takapenkille, 5 kilometriä matkaa jäljellä, akku vähissä varoitus 8% jäljellä, toimintamatkaa 30km jäljellä, en ollut viellä tässä kohtaa yhtään huolissani, olihan kesällä tullut ajettua auto 4% ilman mitään ongelmia. Viimeiset 4 kilometriä matkaa jäljellä, "kilppari" varoitus syttyy, teho rajoitettu, auto ei enään vastaa kunnolla voimapolkimeen, matkanopeus tippuu 50-70 km/h tasolle. Viimeinen kilometri käynnistyy jo aika huolestuneissa merkeissä, vauhti on hyytynyt tasolle 40-50 km/h vaikka vauhtipoljin on tallattu pohjaan, mäki on edessä, vauhtia mäkeen tultaessa 40 km/h... ja kun ylämäki alkaa alkaa myös vauhti tippumaan hyvin huolestuttavasti... käynnistän "hail mary" moodin (Eco plus, ei lämmitystä) 30... 20... 10... ja mäki kääntyy lieväksi alamäeksi, viimeiset 500m jäljellä matkaa, ikkunat alkaa olla huurussa kun takapenkillä pizzat. Saan alamäessä kelattua vauhtia 30km/h asti, risteys ja loivaa ylämäkeä, sama tarina mitä aikaisemmin vauhti tippuu ja tippuu, mäen päällä risteyksessä on vauhtia taas alta 20 km/h. Viimeinen risteys ja kotipiha, akkua jäjellä 6% ja luvattua toimintamatkaa 21km.

Miksi näin kävi? Kesällä tuli tosiaan ajettua auto 4% ilman mitään kilppari yms ylimääräisiä ohjelma numeroita. Autolla on ajettu joka päivä mutta akkua ei ladattu, akku varmaan ollut aika kylmä? Jatkossa en tuota uskalla kyllä ajaa talvella alle 10% ja kovilla pakkasilla alle 20%.

Eniten pelkäsin sitä että matkateko olisi loppunut 100 metriä ennen kotia tuohon loivaan ylämäkeen lähikapakan eteen ja viellä lauantai iltana :D .
1. Kylmästä akusta saa vähemmän tehoa ulos. Dynaaminen kuski havaitsee helposti tehovajeen, mutta normiautoilijaa ei haitanne (pl. rekan ohitus), koska kulkee suurinta sallittua. Mii oli kerran 4 vuorokautta pihalla@16-21 asteen pakkasessa ilman piuhaa. Rampilla huomasi tehoja olevan vain puolet normaalista, mutta pienokainen kulki silti suurinta sallittua. Leikitään, että kylmästä akusta saa 50 % huipputehosta.

2. Jos kylmän lisäksi akku alkaa olla tyhjä, niin alentuneen jännitteen takia menetetään vaikkapa 20 % vs. täydempi akku. Kylmä ja tyhjähkö = 0,50 * 0,80 = 40 % huipputehosta. Nyt vajeen huomaa edellistä helpommin, mutta edelleen auto kulkee suurinta sallittua, joten ei pahemmin häiritse normiautoilijaa.

3. Kylmä ja oikeasti liki tyhjä tarkoittaa, että tehoa otettaessa jännite pyrkisi laskemaan alle kolmen voltin kennojännitteisiin, mikä ei ole terveellistä. Oletan, että tässä vaiheessa autoon rakennettu äly alkaa suojella akkua liialliselta jännitteen kyykkäämiseltä. Nyt jännite on levossakin alempi kuin edellisissä. Sen kun yhdistää suojelun aktivoitumiseen, niin teho suorastaan romahtaa. Kylmä + tyhjä + suojelu = 0,50 * 0,75 * 0,1 = 3,75 % huipputehosta. Tässä vaiheessa tehovaje alkaa häiritä ihan kaikkia kuljettajia, koska auto ei mopon teholla jaksa mennä mäkiä, eikä edes kaikkia taajamanopeuksia.


Kolmoskohtaan asti ei kannata päästää. Ei siis kannata lähteä reissuun kylmällä ja tyhjäakkuisella autolla. Jos kuitenkin ajautuu tilanteeseen, niin kannattaa heti alkuun tinkiä kabiinin lämmityksestä (ohjaa tuulilasille sen verran mitä näkyvyys vaatii) ja ajonopeudesta. Näin reissun loppupäässä on mukavampaa, kuin jos olisi alkumatkasta surutta tuhlannut ja lopussa kärsinyt rajoittimesta.
 
Kolmoskohtaan asti ei kannata päästää. Ei siis kannata lähteä reissuun kylmällä ja tyhjäakkuisella autolla. Jos kuitenkin ajautuu tilanteeseen, niin kannattaa heti alkuun tinkiä kabiinin lämmityksestä (ohjaa tuulilasille sen verran mitä näkyvyys vaatii) ja ajonopeudesta. Näin reissun loppupäässä on mukavampaa, kuin jos olisi alkumatkasta surutta tuhlannut ja lopussa kärsinyt rajoittimesta.

Tämä on hyvä neuvo, lisäksi kun muistaa että aikuinen ihminen tuottaa noin 100W teholla lämpöä kokoajan niin se menee auton sisätilojen lämmittämiseen. Toki olisi mielenkiintoista tietää paljonko lämpöä auton ikkunat ja runko vuotavat lämpöä eli mikä on nettovaikutus, saako 1 aikuinen itsessään sisätiloja lämpeämään.
 
Tämä on hyvä neuvo, lisäksi kun muistaa että aikuinen ihminen tuottaa noin 100W teholla lämpöä kokoajan niin se menee auton sisätilojen lämmittämiseen. Toki olisi mielenkiintoista tietää paljonko lämpöä auton ikkunat ja runko vuotavat lämpöä eli mikä on nettovaikutus, saako 1 aikuinen itsessään sisätiloja lämpeämään.
Miin korissa yksi aikuinen lämmittää 1-3 C riippuen ajoviimasta. Aika vähän siis. Hätätilanteessa tuulilasin lisäksi voi laittaa penkinlämmittimen päälle, jos jalkalihaksia supistelemallakaan ei meinaa tarjeta. Paras on, kun ei lähde tyhjällä ja kylmällä akulla liikenteeseen.
 
1. Kylmästä akusta saa vähemmän tehoa ulos. Dynaaminen kuski havaitsee helposti tehovajeen, mutta normiautoilijaa ei haitanne (pl. rekan ohitus), koska kulkee suurinta sallittua. Mii oli kerran 4 vuorokautta pihalla@16-21 asteen pakkasessa ilman piuhaa. Rampilla huomasi tehoja olevan vain puolet normaalista, mutta pienokainen kulki silti suurinta sallittua. Leikitään, että kylmästä akusta saa 50 % huipputehosta.

2. Jos kylmän lisäksi akku alkaa olla tyhjä, niin alentuneen jännitteen takia menetetään vaikkapa 20 % vs. täydempi akku. Kylmä ja tyhjähkö = 0,50 * 0,80 = 40 % huipputehosta. Nyt vajeen huomaa edellistä helpommin, mutta edelleen auto kulkee suurinta sallittua, joten ei pahemmin häiritse normiautoilijaa.

3. Kylmä ja oikeasti liki tyhjä tarkoittaa, että tehoa otettaessa jännite pyrkisi laskemaan alle kolmen voltin kennojännitteisiin, mikä ei ole terveellistä. Oletan, että tässä vaiheessa autoon rakennettu äly alkaa suojella akkua liialliselta jännitteen kyykkäämiseltä. Nyt jännite on levossakin alempi kuin edellisissä. Sen kun yhdistää suojelun aktivoitumiseen, niin teho suorastaan romahtaa. Kylmä + tyhjä + suojelu = 0,50 * 0,75 * 0,1 = 3,75 % huipputehosta. Tässä vaiheessa tehovaje alkaa häiritä ihan kaikkia kuljettajia, koska auto ei mopon teholla jaksa mennä mäkiä, eikä edes kaikkia taajamanopeuksia.


Kolmoskohtaan asti ei kannata päästää. Ei siis kannata lähteä reissuun kylmällä ja tyhjäakkuisella autolla. Jos kuitenkin ajautuu tilanteeseen, niin kannattaa heti alkuun tinkiä kabiinin lämmityksestä (ohjaa tuulilasille sen verran mitä näkyvyys vaatii) ja ajonopeudesta. Näin reissun loppupäässä on mukavampaa, kuin jos olisi alkumatkasta surutta tuhlannut ja lopussa kärsinyt rajoittimesta.
Jooh en kyllä osannut ottaa huomioon tarpeeksi noita kaikki seikkoja vaikka niistä olinkin jollain tasolla tietoinen, jotenkin ehkä vaan luotti liikaa tuohon Konnan normaalisti hyvin luottettavaan toimintamatka arvioon. Oppihan tässä taas jotain uuttakin vaihteeksi ja onneksi ei mennyt ihan kokonaan kantapäänkautta.

Tykkäisin kyllä kun kaikki sähkö autot näyttäisivät suoraan jossain akun lämpötilan ilman ODB kikkailuja, olin sitä mieltä aikaisemmin ja olen sitä mieltä nyt viellä enemmän. Mikäli nyt lähtisin taittaa pitkää matkaa ja haluaisin tietää että onko akku miten lämmin niin en saisi sitä mistään selville, eli en uskaltaisi käyttää akun täyttäkapasiteettia kun valitsisin pikalaturia.
 
IMG_1559.jpeg

Muutama päivä sitten tuli vuosi täyteen takaveto Enyaqilla. Vähän sellaiset kaksijakoiset fiilikset. Ei mitään kriittistä mutta pikkujuttuja.

Plusmiinus lista:
+Range kesällä riittää hyvin omiin työajoihin Turku - Tampere tai Turku - Helsinki, niin ettei tartte julkista latausta käyttää
+Tilaa aika hyvin 4 hengelle
+Kontti riittävän korkea koirallekkin
+Teho riittää laillisissa nopeuksissa hyvin
+vetopito aika hyvä kunhan pääsee liikkeelle
+Langaton CarPlay ja lataus toimii hyvin
+3 x isofix
+Lataa hyvin kunhan ei talvella mene 40% akulla yrittämään.

-ei kovin hiljainen, rengasmelua lähinnä
-kolme turvaistuinta on hankala saada taakse
-kontti aika pieni jos tarttee esim. rattaat ja koira saada kyytiin
-Lataus voisi olla nopeampikin talvella
-Talvella on hilkulla pääseekö työmatkat ilman välilatausta
-Jumissa olessa luistonesto luovuttaa
-Tehoa sais olla lisää etenkin 100kmh jälkeen
-oma navigaattori melko kökkö mutta onneksi CarPlay toimii
-Etäyhteydet yleensä toimii mutta kankeasti
-Jarrutuntuma on aina yllätys
-Ei koukkua mutta vetomassa niin pieni etten ole ajatellut asentaakkaan.

Vaihdetut osat:
-Ratti
-Koiranluut eteen
-Peilien valot
-Pissapojan pumppu
-Takaluukun takavalo
 
IMG_1559.jpeg

Muutama päivä sitten tuli vuosi täyteen takaveto Enyaqilla. Vähän sellaiset kaksijakoiset fiilikset. Ei mitään kriittistä mutta pikkujuttuja.

Plusmiinus lista:
+Range kesällä riittää hyvin omiin työajoihin Turku - Tampere tai Turku - Helsinki, niin ettei tartte julkista latausta käyttää
+Tilaa aika hyvin 4 hengelle
+Kontti riittävän korkea koirallekkin
+Teho riittää laillisissa nopeuksissa hyvin
+vetopito aika hyvä kunhan pääsee liikkeelle
+Langaton CarPlay ja lataus toimii hyvin
+3 x isofix
+Lataa hyvin kunhan ei talvella mene 40% akulla yrittämään.

-ei kovin hiljainen, rengasmelua lähinnä
-kolme turvaistuinta on hankala saada taakse
-kontti aika pieni jos tarttee esim. rattaat ja koira saada kyytiin
-Lataus voisi olla nopeampikin talvella
-Talvella on hilkulla pääseekö työmatkat ilman välilatausta
-Jumissa olessa luistonesto luovuttaa
-Tehoa sais olla lisää etenkin 100kmh jälkeen
-oma navigaattori melko kökkö mutta onneksi CarPlay toimii
-Etäyhteydet yleensä toimii mutta kankeasti
-Jarrutuntuma on aina yllätys
-Ei koukkua mutta vetomassa niin pieni etten ole ajatellut asentaakkaan.

Vaihdetut osat:
-Ratti
-Koiranluut eteen
-Peilien valot
-Pissapojan pumppu
-Takaluukun takavalo

Meneekö sinulla aina käynnistäessä kaistavahti päälle ja mitä olet siitä mieltä?
 
Meneekö sinulla aina käynnistäessä kaistavahti päälle ja mitä olet siitä mieltä?
Kyllä menee. Alkuun häiritsi ja kytkin aina pois päältä mutta nykyään sen kanssa on oppinut elämään. Kyllä se silti enemmän tekee virheitä kun oikeasti on avuksi.

Travel assistista sen sijaan tykkään. Talvella ei sekään oikein toimi mutta kesällä hyvä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 806
Viestejä
4 478 892
Jäsenet
74 015
Uusin jäsen
Az1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom