Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Helpompia adaptereita ja taisivat tulla vähän enemmän luottamusta herättäviltä tahoilta? Näkisin, että ainoa järkevä vaihtoehto olisi, että Nissan yms. lähtisivät pukkaamaan näitä tarjolle, niin olisi riittävän luotettava toimija - Vielä parempi olisi julkaista joku muuntokitti autoon.Onhan noita muitakin adaptereita ollut käytössä jo aiemmin. Ccs1-ccs2 ja Tesla-ccs2 adapterit tulevat ainakin mieleen..
Kallishan tuo adapteri on, mutta ensimmäinen maksaa aina ja pelkät osat ovat käsittääkseni lähellä viittäsataa.
Tais justii nousta Leafien jälleenmyyntiarvo, tolla 1-1,5 k€ hinnallakin on aika edullinen vaihtoehto autonvaihtoon nähden. Kotilatauksella pärjäävät tätä ei kaipaa mutta kuolevan CHAdeMO verkoston kanssa kärsivät mielummin ostavat adapterin kun lähtevät autoa vaihtamaan jos siis autossa muut ominaisuudet riittävät.Onhan noita muitakin adaptereita ollut käytössä jo aiemmin. Ccs1-ccs2 ja Tesla-ccs2 adapterit tulevat ainakin mieleen..
Kallishan tuo adapteri on, mutta ensimmäinen maksaa aina ja pelkät osat ovat käsittääkseni lähellä viittäsataa.
Vakuutuskeskustelulle tais olla omakin ketju, mutta perussääntö vakuutuksissa on aina se, että kannattaa kilpailuttaa omilla tiedoilla useasta vakuutusyhtiöstä. Et tee sillä tiedolla yhtään mitään, että mistä kukakin on saanut parhaan tarjouksen. Yksi yhtiö on edullisempi yhdessä tilanteessa, toinen toisessa. Vakuutuksen sisältöjä kannattaa myös vertailla ja miettiä myös sitä, että kannattaako välttämättä pitää autossa sitä pienintä mahdollista omavastuuta (ei kannata).Vakuutuksista, oletteko kilpailuttaneet vakuutuksia ja miltä firmalta olette saneet parhaita tarjouksi sähkäreille? Aika kovissa hinnoissa menee vakuutukset näköjään vaikkei tuo meille tuleva auto ole yhtään tehokkaampi kuin mun bensakiesikään. Auton hintakin jäi alle uusien autojen keskiarvon niin ihmetyttää 80% bonuksilla tonnin kaskotarjous vakuutusyhtiöltä…
Jotenkin tuntuu oudolta että 100Kw ja 32k€ pikku sähkökipon vakuutukset maksaa saman verran kuin 150kW ja 52k€ C-sarjan hybridimersun
Aika suolainen hinta kyllä kun 400kw sähköbemariin lähtee alle tonnilla, ja perinteisesti bemari on ollut yksi kalleimpia perus merkkejä vakuuttaa.Vakuutuksista, oletteko kilpailuttaneet vakuutuksia ja miltä firmalta olette saneet parhaita tarjouksi sähkäreille? Aika kovissa hinnoissa menee vakuutukset näköjään vaikkei tuo meille tuleva auto ole yhtään tehokkaampi kuin mun bensakiesikään. Auton hintakin jäi alle uusien autojen keskiarvon niin ihmetyttää 80% bonuksilla tonnin kaskotarjous vakuutusyhtiöltä…
Jotenkin tuntuu oudolta että 100Kw ja 32k€ pikku sähkökipon vakuutukset maksaa saman verran kuin 150kW ja 52k€ C-sarjan hybridimersun
Aika suolainen hinta kyllä kun 400kw sähköbemariin lähtee alle tonnilla, ja perinteisesti bemari on ollut yksi kalleimpia perus merkkejä vakuuttaa.
Pohjola antaa kaikille -50 % tarjouksen. Vuoden jälkeen hinta luonnollisesti hyppää sen 50 pinnaa toiseen suuntaan.Pohjolasta lähti omalle sähkökipolle 300e halvemmalla kuin muutamasta muusta kysytystä. Melkein tonniahan ne tarjos kaikki, paitsi Pohjola. Toki tämä anekdoottina, koskee vain minua ja muilla varmaan joku muu voi olla halvempi. En ole keskittänyt Pohjolaan vakuutuksia, siellä on vain tämä ja yksi toinen vakuutus.
Menee nyt vähän off topiciksi, mutta oletteko saaneet OP:sta uutta tarjousta vuoden jälkeen? Vai onko otettava vähäksi aikaa joku muu vakuutusyhtiö? Itselläni kohta loppuu ensimmäisen vuoden vakuutus ja hinta oletettavasti pompsahtaa hyvin paljon korkeammaksi.
Mä just sain. Helsinki ja Model 3. Viime vuosi 1200 ja risat, ensi vuosi ois 1500 ja risat -> firma vaihtuu. Tähän mennessä iffiltä tullut fiksu tarjous, mutta muilla ihan pelleilyä (1800-2000€/v). Lähitapiolaa vielä odottelen.Menee nyt vähän off topiciksi, mutta oletteko saaneet OP:sta uutta tarjousta vuoden jälkeen? Vai onko otettava vähäksi aikaa joku muu vakuutusyhtiö? Itselläni kohta loppuu ensimmäisen vuoden vakuutus ja hinta oletettavasti pompsahtaa hyvin paljon korkeammaksi.
Joku firma muuten oli vielä laittanut tarjoukseen, että heidän kauttaan vakuutus sähkäriin mahdollinen ainoastaan jos kotivakuutuskin siirtyy sinne.
Mä just sain. Helsinki ja Model 3. Viime vuosi 1200 ja risat, ensi vuosi ois 1500 ja risat -> firma vaihtuu. Tähän mennessä iffiltä tullut fiksu tarjous, mutta muilla ihan pelleilyä (1800-2000€/v). Lähitapiolaa vielä odottelen.
Edit. Joku firma muuten oli vielä laittanut tarjoukseen, että heidän kauttaan vakuutus sähkäriin mahdollinen ainoastaan jos kotivakuutuskin siirtyy sinne. Tässä on kohta talvirangen ja kuppaisen laturi-infran lisäksi monilla muitakin syitä skipata nämä vatkaimet ja jatkaa polttiksella.
Helsinki?Mitä ihmettä? Noinko kalliita Teslat on vakuuttaa? Oma Kia EV6 on joku 830€ vuodessa liikennevakuutus täyskaskolla kaikilla herkuilla ja siitä vielä lähtee rahoitusvakuutus kunhan kuittaan loput rahoituksesta pois ja saan auton kokonaan omaksi.
Helsinki?
Jutun perusteella aika paljon user erroria liikenteessä siinä kohtaa, kun omaa seuraavaa autoa on valittu. Pohjoisen talvi, harva asutus ja pitkät matkat ovat hankala yhtälö sähköautoille. Ei mitään uutta tai yllättävää. Minusta huomionarvoisempi asia on sähköautojen heikkoudet liittyen "käynnistykseen" tarvittuun pikkuakkuun. Vielä on oppimiskäyrää valmistajilla miten siitä pidetään huolta talvisissa oloissa.Minusta tuntuu, että kovien pakkasten aikana sähköautoista kirjoitti aika moni toimittaja asenteella "sähköautotpa ei hyydykään pakkasilla" ja totuus näyttää olleen kuitenkin toinen. Koska en onnistu kahlaamaan ainakaan Amppareissa niin vanhoihin uutisiin enkä löydä haullakaan, joudun tyytymään mutuiluun. Muistaakseni yksi otsikko viittasi siihen kuinka pieni osa pakkaseen hyytyneistä autoista oli sähköautoja. Sitä en enää muista oliko uutisessa suhteutettu rekisteröityjen sähköautojen määrää Suomessa muihin autoihin.
En sinänsä halua dissata sähköautoilua tässä (voisin muutaman vuoden päästä harkita erästä mallia), mutta tämä uutisoinnin taso alkaa muistuttaa Facebook-ryhmien keskustelua, jossa argumentointi alentuu toistuvasti tasolle "sähköautojen akut on ihan paskoja ja maksavat auton verran" vs "sähköauton hankkiessa olen säästänyt kaikki huoltokustannukset".
Linkki
Totta. Ei mulla tosin kovin vahvaa luottoa ole siihenkään, että näitä kehitettäisiin ihan vuoden, parin sisään sen paremmiksi noihin olosuhteisiin niinkuin ei monia muitakaan laitteita esim. asuntojen lämmityksessä. Tällaisilla poikkeuskeleillä sitten vaan paniikki päällä kuin tänä talvena.Jutun perusteella aika paljon user erroria liikenteessä siinä kohtaa, kun omaa seuraavaa autoa on valittu. Pohjoisen talvi, harva asutus ja pitkät matkat ovat hankala yhtälö sähköautoille. Ei mitään uutta tai yllättävää. Minusta huomionarvoisempi asia on sähköautojen heikkoudet liittyen "käynnistykseen" tarvittuun pikkuakkuun. Vielä on oppimiskäyrää valmistajilla miten siitä pidetään huolta talvisissa oloissa.
Millä ihmeen poikkeuskeleillä? Etelärannikolla on saattanut olla vähän pidempi pakkasjakso mutta ei tää sisä--suomessa ja pohjoisempana mitään erikoista ole. Vai tarkoititko jokavuotista poikkeusta ajo-olosuhteissä.Totta. Ei mulla tosin kovin vahvaa luottoa ole siihenkään, että näitä kehitettäisiin ihan vuoden, parin sisään sen paremmiksi noihin olosuhteisiin niinkuin ei monia muitakaan laitteita esim. asuntojen lämmityksessä. Tällaisilla poikkeuskeleillä sitten vaan paniikki päällä kuin tänä talvena.
Mutta mutta, uskon kyllä että vähintäänkin jälkikäteen jo tulevien parin vuoden malleihin on saatavilla varustelua, jolla näihin voi varautua. Vaikkapa akkujen lämmittimiähän saa ihminen itsekin ostettua jos haluaa. Seurailen tässä seuraavan parin vuoden sähköautomalleja, etenkin farkut kiinnostaa perheellisenä että millaiset on todelliset ranget ja mitä muuta yllätystä niissä tulee. Ei uskalla köyhänä alle 3 vuotta vanhaa mallia ostaa ennen kuin niille on ajettu vähän kilsoja alle ja koluttu korjaamot ja huoltamot. Tämä siis periaatteena sekä sähkökäyttöisissä että polttisautoissa.
Kyllä tuo viikon kestänyt -30 ja kovempi pakkanen Jyväskylän korkeudella ja etelämmässäkin oli poikkeuksellinen talvisää viimeisen 20 vuoden aikajanaan suhteutettuna mm. jokaiselle lämpöpumppuasennusfirmalle ja ilmeisesti myös autokorjaamoille / tiepalveluille.Millä ihmeen poikkeuskeleillä? Etelärannikolla on saattanut olla vähän pidempi pakkasjakso mutta ei tää sisä--suomessa ja pohjoisempana mitään erikoista ole. Vai tarkoititko jokavuotista poikkeusta ajo-olosuhteissä.
No joo, lähiaikoina (2000-luku) on ollu vähemmän. Hyvässä muistissa -85-86 armeijatalvi ja sitä seuraavana duuni suuren kaupungin kaukolämpövalvomossa. Ja ysärilläkin oli kylmiä talvia. Mut tää on jo offtopikkia.Kyllä tuo viikon kestänyt -30 ja kovempi pakkanen Jyväskylän korkeudella ja etelämmässäkin oli poikkeuksellinen talvisää viimeisen 20 vuoden aikajanaan suhteutettuna mm. jokaiselle lämpöpumppuasennusfirmalle ja ilmeisesti myös autokorjaamoille / tiepalveluille.
Minusta on hämmästyttävää että se voi edes olla ongelma. Polttomoottoriauton starttimoottorin pyöritys vie satoja kertoja enemmän virtaa kuin yhden kontaktorin kytkentä. Siitä huolimatta suurin osa polttomoottoriautoista lähtee pakkasellakin käymään.Minusta huomionarvoisempi asia on sähköautojen heikkoudet liittyen "käynnistykseen" tarvittuun pikkuakkuun. Vielä on oppimiskäyrää valmistajilla miten siitä pidetään huolta talvisissa oloissa.
Joo, sen verran vielä offtopicia että 80- ja 90-luvulla tais autotkin sietää paremmin niitä kelejä, nykytekniikka(/-teknologia) sen pakkaskelien haavoittuvuuden on tainnut aiheuttaakin. Kävin armeijan vasta 2010, mutta silloinen '97 Mitsukin lähti ku palmun alta kahden viikon mettäleirin jälkeen parkkipaikalta käyntiin talven kovimmilla pakkasilla luokkaa -25...-20.No joo, lähiaikoina (2000-luku) on ollu vähemmän. Hyvässä muistissa -85-86 armeijatalvi ja sitä seuraavana duuni suuren kaupungin kaukolämpövalvomossa. Ja ysärilläkin oli kylmiä talvia. Mut tää on jo offtopikkia.
Tämä on kyllä ihan totta. Voiko olla tarkoituksella leivottu jotain pakkaskäynnistykseneston sukuista logiikkaa jolla pyritään ehkäisemään vahinkoja?Minusta on hämmästyttävää että se voi edes olla ongelma. Polttomoottoriauton starttimoottorin pyöritys vie satoja kertoja enemmän virtaa kuin yhden kontaktorin kytkentä. Siitä huolimatta suurin osa polttomoottoriautoista lähtee pakkasellakin käymään.
Ja jos polttomoottoriauton akku tyhjenee, käynnistysyrityksestä seuraa pelkkä starttimoottorin solenoidin naksahdus. Solenoidi on käytännössä kontaktori, eli tyhjässäkin akussa riittää virtaa siihen. Sähköauto olisi silloin jo käynnissä.
Ei se taida niin virrasta ollakkaan kiinni vaan jännitteestä. Nykyautossa jännitteen ei tarvitse paljoa laskea niin ongelmia tulee. Jännite kun kyykkää reippaasti polttiksellakin pakkasessa startatessa voi olla monta kymmentä vikakoodia heti.Minusta on hämmästyttävää että se voi edes olla ongelma. Polttomoottoriauton starttimoottorin pyöritys vie satoja kertoja enemmän virtaa kuin yhden kontaktorin kytkentä. Siitä huolimatta suurin osa polttomoottoriautoista lähtee pakkasellakin käymään.
Ja jos polttomoottoriauton akku tyhjenee, käynnistysyrityksestä seuraa pelkkä starttimoottorin solenoidin naksahdus. Solenoidi on käytännössä kontaktori, eli tyhjässäkin akussa riittää virtaa siihen. Sähköauto olisi silloin jo käynnissä.
Joo, ei ole itsellekään pakkaset myrkkyä eivätkä tuntemattomia. Nuorempana on tullut palellutettua sormet ja varpaat ulkoillessa ja vähän vähemmän nuorempana poterossa maatessa. Autot kesti 80-90 luvuilla paremmin noita kelejä kuin nyt. Elektroniikka on lisääntynyt ympäri autoa, mikä sitä haavoittuvuutta lisää. Kävin armeijan vasta 2010, mutta silloinen '97 Mitsuni lähti ku palmun alta kahden viikon mettäleirin jälkeen parkkipaikalta käyntiin vaikka pakkaset oli luokkaa -25...-20.No joo, lähiaikoina (2000-luku) on ollu vähemmän. Hyvässä muistissa -85-86 armeijatalvi ja sitä seuraavana duuni suuren kaupungin kaukolämpövalvomossa. Ja ysärilläkin oli kylmiä talvia. Mut tää on jo offtopikkia.
Juu, noin se taitaa olla. Luulisi kyllä silti toisaalta sähkömoottorin paremmin lähtevän käyntiin pakkasilla, luulen johtuvan kaikesta muusta sähköistyksestä.Ei se taida niin virrasta ollakkaan kiinni vaan jännitteestä. Nykyautossa jännitteen ei tarvitse paljoa laskea niin ongelmia tulee. Jännite kun kyykkää reippaasti polttiksellakin pakkasessa startatessa voi olla monta kymmentä vikakoodia heti.
En tiedä onko kukaan korvannut sähköauton 12V-akkua esim. Optiman akuilla, jotka ottavat hyvin virtaa vastaan myös kylmässä. Ne on perinteisesti myös hyvin laadukkaita erilaisesta valmistusprosessistaan johtuen. Voi olla myös soveltumatta tähän tarkoitukseen en ole asiaa tarkemmin tutkinut. Valmistajan mukaan yheensopivaa akkua ei tosin ole tarjolla.
Toinen vaihtoehto olisi lisätä 12V-akku osaksi ajoakunlämmitystä, jolloin akku lämpeäisi samalla kun ajoakkua lämmitetään. Ongelma ilmeisesti on ennenkaikkea se, ettei lyijyakku/litiumakku ota virtaa vastaan kovien pakkasjaksojen aikana ja ennenpitkää tyhjentyy lataamisesta huolimatta.
Roadsterissa ei ollut alunperin ollenkaan 12V akkua, mutta ratkaisu ei ilmeisesti ollut kovinkaan toimiva:
litium akkuja on erilaisia ja käsittääkseni siellä ei ole ollenkan li-ion akkua (jolla yleensä viitataan NMC-kemialliseen akkuun, korkeat kobolttipitoisuudet kai helpottavat kylmänä lataamista) vaan LiFePo-akku. Nekään eivät kyllä kestä latausta pakkasessa.Litiumakku ei siedä latausta alle 0'C lämpötiloissa. Jos noissa ei ole erillistä akun lämmitystä eiköhän nuo kuole ihan samalla tavalla muutamassa vuodessa?
katso liitettä 1249221
Kyllä ne sen osaavat jos haluavat osata. Sähköautoja testattiin hirmupakkasessa: Vain kaksi viidestä lähti normaalisti käyntiinMinusta huomionarvoisempi asia on sähköautojen heikkoudet liittyen "käynnistykseen" tarvittuun pikkuakkuun. Vielä on oppimiskäyrää valmistajilla miten siitä pidetään huolta talvisissa oloissa.
Tuo kyllä on - joskus jengi puhui 12v litium akuista ja ne ovat poikkeuksetta 1p4s lfp:tä. Tämä on sitten 1p4s nmc ja jos kobolttia on paljon, niin se kestää kyllä hidasta latausta ainakin pikkupakkasella.
Kyllä, tämä oli tiedossa. En mitenkään yrittänytkään sanoa, että kaikilla olisi ongelmia.Kyllä ne sen osaavat jos haluavat osata. Sähköautoja testattiin hirmupakkasessa: Vain kaksi viidestä lähti normaalisti käyntiin
Li-ion akkutyyppejä on useampia, jotkut toimii pakkasessa paremmin jotkut huonommin.
Varmaan poikkeuskeli autonvalmistajien mielestä, ei poikkeuksellista suomessa, mutta lopulta paikat joissa on näin kylmä ovat aika marginaalinen markkina-alue, joten tuskin kukaan valmistaja ihan kauheasti panostaa tuotekehitystään siihen että autot toimisivat luotettavasti 30-40 asteen pakkasessa. Joten mitään erityistä parannusta tuskin tulee.Millä ihmeen poikkeuskeleillä? Etelärannikolla on saattanut olla vähän pidempi pakkasjakso mutta ei tää sisä--suomessa ja pohjoisempana mitään erikoista ole. Vai tarkoititko jokavuotista poikkeusta ajo-olosuhteissä.
Tosin näitä kelejä on esim koko kanada ja jenkkilän pohjois osa. Chicagossa ollut tänä talvena jotain -30 ja pelkästään sen kylän metropolialueella asuu 10miljoonaa ihmistäVarmaan poikkeuskeli autonvalmistajien mielestä, ei poikkeuksellista suomessa, mutta lopulta paikat joissa on näin kylmä ovat aika marginaalinen markkina-alue, joten tuskin kukaan valmistaja ihan kauheasti panostaa tuotekehitystään siihen että autot toimisivat luotettavasti 30-40 asteen pakkasessa. Joten mitään erityistä parannusta tuskin tulee.
Tosin itselläni ei ollut juurikaan ongelmia Teslan kanssa pakkasilla, frunkki jäätyi kerran kiinni ja kulutus toki kasvoi aika paljon. Mutta pakkasia oli pari viikkoa, ja nyt taas plussakelit.
Elektroniikat toimii max 5 V jännitteellä ja jänniteregulaattorit tarvitsee hiukan sitä enemmän jännitettä pystyäkseen tuottamaan vakaan ulostulojännitteen. Kunhan akkujännite pysyy yli 7 voltissa, niin ongelmia ei pitäisi olla. Tuo ei ole liikaa pyydetty vajaaltakaan akulta, kun sieltä ei kuitenkaan revitä ulos kuin muutama ampeeri.Ei se taida niin virrasta ollakkaan kiinni vaan jännitteestä. Nykyautossa jännitteen ei tarvitse paljoa laskea niin ongelmia tulee. Jännite kun kyykkää reippaasti polttiksellakin pakkasessa startatessa voi olla monta kymmentä vikakoodia heti.
Ei sano yhtään mitään hybridit eikä täyssähköt jos ei ole se vähintään about 12v akussa. Sen alle tarttee boosterin että herää.Elektroniikat toimii max 5 V jännitteellä ja jänniteregulaattorit tarvitsee hiukan sitä enemmän jännitettä pystyäkseen tuottamaan vakaan ulostulojännitteen. Kunhan akkujännite pysyy yli 7 voltissa, niin ongelmia ei pitäisi olla. Tuo ei ole liikaa pyydetty vajaaltakaan akulta, kun sieltä ei kuitenkaan revitä ulos kuin muutama ampeeri.
Samaan aikaan lukematon määrä polttomoottoriautoja hyytyy kotipihaan kun startti ei jaksa pyöriä. Samoja ovenkahvojen tms. jäätymisiä on käyttövoimasta riippumatta. Ja ei-niin-vanhoissa, eli 2015 ja uudemmissa dieseleissä AdBlue-järjestelmät jäätyy jo -11 asteessa ja hajoaa, eikä niihin saa varaosia vaan on uusittava koko systeemi säiliöineen ja pumppuineen. Näistä ei vaan paljon uutisoida, hyvin pieniä juttuja uutisoitu siellä täällä. Ja se johtuu siitä, että kun sähköautosta tehdään juttu, se saa hurjan määrän kommentteja, jakoja, tykkäyksiä, naurureaktioita ja mitä vielä. Ja se tietää rahaa julkaisijalle. Siksi sähköautojuttuja on kaikki lehdet täynnä. AdBlue-juttua ei paljon kommentoitu eikä jaeltu. Ylen juttu.Minusta tuntuu, että kovien pakkasten aikana sähköautoista kirjoitti aika moni toimittaja asenteella "sähköautotpa ei hyydykään pakkasilla" ja totuus näyttää olleen kuitenkin toinen. Koska en onnistu kahlaamaan ainakaan Amppareissa niin vanhoihin uutisiin enkä löydä haullakaan, joudun tyytymään mutuiluun. Muistaakseni yksi otsikko viittasi siihen kuinka pieni osa pakkaseen hyytyneistä autoista oli sähköautoja. Sitä en enää muista oliko uutisessa suhteutettu rekisteröityjen sähköautojen määrää Suomessa muihin autoihin.
En sinänsä halua dissata sähköautoilua tässä (voisin muutaman vuoden päästä harkita erästä mallia), mutta tämä uutisoinnin taso alkaa muistuttaa Facebook-ryhmien keskustelua, jossa argumentointi alentuu toistuvasti tasolle "sähköautojen akut on ihan paskoja ja maksavat auton verran" vs "sähköauton hankkiessa olen säästänyt kaikki huoltokustannukset".
Linkki
Onko 11,6-11,7 V vähintään about 12 V? Sillä jännitteellä Auris hybrid napsahtaa ja pörähtää käyntiin noin parinkympin pakkasella kuin palmun alta 5-6 -vuotiaalla akulla. Oli meinaan parisen vuotta sitten auto seissyt useamman viikon pihassa, ja avaimeton lukitus sytytteli sisävaloja aina pihakäytävää kulkiessani.Ei sano yhtään mitään hybridit eikä täyssähköt jos ei ole se vähintään about 12v akussa. Sen alle tarttee boosterin että herää.
Joo saattaa lähteä tuollakin mutta ei tosiaankaan lähde tuolla aiemmin mainitulla 7V.Onko 11,6-11,7 V vähintään about 12 V? Sillä jännitteellä Auris hybrid napsahtaa ja pörähtää käyntiin noin parinkympin pakkasella kuin palmun alta 5-6 -vuotiaalla akulla. Oli meinaan parisen vuotta sitten auto seissyt useamman viikon pihassa, ja avaimeton lukitus sytytteli sisävaloja aina pihakäytävää kulkiessani.
Kohtuullisen sähköautofanaatikko saa olla että ostaisi tuon ennemmin ku vaikka hiluxin.Maxus lava-auto tuli bongattua parkista. Taisi olla erään urheiljan sponssiauto. Aikamoinen möhkäle mutta ei näyttänyt niin leveältä ettei sillä parkkiruutuun mahtuisi.
Harmi ettei ole neliveto. En sitten tiedä tuollaisen lyhyen lavan käyttökelpoisuutta. Kyllä sillä ainakin jääkaappia tai kiuasta kuskaa.
Maxus lava-auto tuli bongattua parkista. Taisi olla erään urheiljan sponssiauto. Aikamoinen möhkäle mutta ei näyttänyt niin leveältä ettei sillä parkkiruutuun mahtuisi.
Harmi ettei ole neliveto. En sitten tiedä tuollaisen lyhyen lavan käyttökelpoisuutta. Kyllä sillä ainakin jääkaappia tai kiuasta kuskaa.
Sekä laturissa että autossa on suojaukset. Karrikoiden voisi sanoa että koko CCS-standardin suunnittelun ohjenuorana on ollut "ettei nyt vaan sattuisi mitään". Tästä on seurauksena että lataukset katkeaa kovin herkästi jos auton tai laturin sensorit hätääntyy. Suuremmat turvamarginaalit on myös osasyy miksi CCS pistoke on isompi kuin NACS.Juuri mietin samaa, että kuka maksaa kun tuossa palaa pahimmassa tapauksessa auto ja latauspiste.