Yleistä keskustelua sähköautoista


ID2 myöhästyy. :whistling:
Lainataan vähän
TM sanoi:
Volkswagenin ID2.all-konseptiin pohjaavan pienen sähkömaasturin oli alun perin määrä tulla myyntiin vuonna 2025, mutta nyt myynnin aloitusta ollaan lykkäämässä Auto motor und sport -lehden lähteiden mukaan vuoden 2026 toukokuulle.

Kyse siis siitä 25 000€ "sähkö polosta" joka yllättävän tilava ja odotettu malli.

Viivästyksen syyksi arveltiin Euro 7 päästö vaatimusten muutokset jotka ei vaadikkaan niin kalliita ratkaisuja halpohin polttiksiin.

Tuosta voi sitten arvailla miksi lykätään, onko kyse siitä että valmistajalla on haasteita edelleen sähköautojen kanssa, vai ihan siitä että laskevat että asiakkaat ostaa tuon sijaan heidän polttiksen, jonka sitten vaihtavat myöhemmin sähkikseen, mutta sitten iso riski että asiakkaat vaihtaakin merkkiä ostavat toisen merkin sähkiksen. Joten tulee mieleen että sähkispuolella konsernilla haasteita.

Ehkä sekoitan, mutta oliko tätä aikataulua jo aiemmin lykätty, alunperin toki uutisoitu 2025

TM lähe oli https://europe.autonews.com

Edit.
moottori.fi Euro 7 juttu vuodelta 22

VW-johtaja: Euro 7 tietänee loppua ainakin Pololle – hinta saattaisi nousta jopa 5000 eurolla
Viistonnia tuossa toki provo.

Vielä viimekeväänä johto oli sitä mieltä että viimeistään 2027 alle 20 000 malleja.
 
Teslassa edelleen ongelmana se kupla hinnassa, joka puhkeaa ostamalla ja jälleenmyyntäessä kiristellään hampaita.

Kupla hinnassa oli varmaan reipas vuosi sitten kun 3 ja Y maksoivat nelivetoisina lähtöön +60k. Nykyhinnoilla en oikein isompaa kuplaa osaa enää nähdä. Aika samoinhan ID:nkin hinnoille on käynyt vrt lanseeraus.
 
Suosittelen reilu pari vuotta ID4:n omistaneena vahvasti harkitsemaan jatkotakuun hommaamista etenkin jos on tarkoitus pitää autoa pitkään. Volkkarilla putoaa hanskat tiskit kaikkien "takuu"korjauksien suhteen heti kun 2 vuotta lävähtää mittariin. Autona ID7 on varmasti mainio. Sähköautona toivottavasti paljon parempi kuin ID4.

Edit: samoin kannattaa vielä harkita nastoja kitkojen sijaan tuossa takapotkulla. Nyt itsellä kaksi takapotkusähkäriä alla toinen kitkoilla (ID4) ja toinen nastoilla (Ioniq 5). Vaikka nastat ropisee ikävästi, niin aivan järkyttävä ero pidossa ja "turvallisuudentunteessa" nastojen eduksi.
No täällä alkaa taistelu Vagin tai lähinnä maahantuojan/myyjäliikkeen kanssa. ID4:n kuskin oven kahva lakkasi toimimasta. Autolla ikää 2,5 vuotta. Tehdas lupasi tulla 70% vastaan kahvan hinnasta, mutta viel jäis ton lisäksi töistä, kahvan maalauksesta ja vian tutkinnasta n. 900 e maksettavaksi. Vissiin platinasta tehty kahva.
 
No täällä alkaa taistelu Vagin tai lähinnä maahantuojan/myyjäliikkeen kanssa. ID4:n kuskin oven kahva lakkasi toimimasta. Autolla ikää 2,5 vuotta. Tehdas lupasi tulla 70% vastaan kahvan hinnasta, mutta viel jäis ton lisäksi töistä, kahvan maalauksesta ja vian tutkinnasta n. 900 e maksettavaksi. Vissiin platinasta tehty kahva.

900e kahvan vaihto? Ei tsiisus. En suostuisi tuohon, aivan hävytön hinta.
 
Aika hyvä esimerkki näiden kiinan brändien osalta tuli Harri Salolta... Vähän käytetystä sähkäristä ei tahtonut tulla mitään tarjouksia, ja meni liikkeeseen "pilkkahinnalla". 36k hyvitys, eli käteisalennukset huomioonottaen turpaan taisi tulla 15-20k reilussa vuodessa. Toki sähköautobuumin huipulla ostettu, mutta ei noiden polestarien hinnat ole uutena juurikaan tippunut.

Henk koht menee vielä monta vuotta ennen kuin uskaltaisin kiinalaisen sähkiksen ostaa ja väitän edustavani enemmistöä.
Eihän noihin uskaltaisi sekaantua kuin yksityisleasingilla ja senkin pitäisi olla edullinen (joku BF ym. tarjous).
 
No täällä alkaa taistelu Vagin tai lähinnä maahantuojan/myyjäliikkeen kanssa. ID4:n kuskin oven kahva lakkasi toimimasta. Autolla ikää 2,5 vuotta. Tehdas lupasi tulla 70% vastaan kahvan hinnasta, mutta viel jäis ton lisäksi töistä, kahvan maalauksesta ja vian tutkinnasta n. 900 e maksettavaksi. Vissiin platinasta tehty kahva.

Aukeaako "manuaalisesti"? Sähköinen avaus toimii hipaisemalla, mutta kokonaan nostamalla pitäisi mekaanisesti avautua.
 
Aukeaako "manuaalisesti"? Sähköinen avaus toimii hipaisemalla, mutta kokonaan nostamalla pitäisi mekaanisesti avautua.

Ei toimi ollenkaan. Aluksi saattoi vetää keskuslukituksen päälle, kun yritti kuskin ovea aukaista. Nyt ei tapahdu sitäkään. Emännän auto. Pelkääjän puolelta on käytävä vetämässä kuskin oven kahvasta, että aukeaa.
Kävi jo huollossa vian selvityksessä. Ens viikolla ois aika kahvan vaihtoon.
 
Ei toimi ollenkaan. Aluksi saattoi vetää keskuslukituksen päälle, kun yritti kuskin ovea aukaista. Nyt ei tapahdu sitäkään. Emännän auto. Pelkääjän puolelta on käytävä vetämässä kuskin oven kahvasta, että aukeaa.
Kävi jo huollossa vian selvityksessä. Ens viikolla ois aika kahvan vaihtoon.

Volkkareissa on pitkä kokemus tehdä alalaatuisia kahvoja ja mikrokytkimiä niihin. Taitaa sentään vielä saada pitämällä oven avausnappia pohjassa ikkunat auki, jonka jälkeen saa sisältä auki?
 
Tuossahan astuu jo tuotteen virhevastuu kuvioon, joten autoliike ja maahantuoja ei voi vedota takuun päättymiseen. Tuo pitäisi korjata ilman että asiakkaan tarvitsee maksaa itse senttiäkään. Ainoan poikkeuksen tekisi se, jos kahva olisi itse (fyysisesti) rikottu.
 
Volkkareissa on pitkä kokemus tehdä alalaatuisia kahvoja ja mikrokytkimiä niihin. Taitaa sentään vielä saada pitämällä oven avausnappia pohjassa ikkunat auki, jonka jälkeen saa sisältä auki?
Joo tästähän on siis jo about 1,5 vuotta sitten vaihdettu kuskin puolen takaoven kahva, ku sekin sekoili. Välillä ei lukitus auennut, kun ulos yritti päästä.
 
Tuossahan astuu jo tuotteen virhevastuu kuvioon, joten autoliike ja maahantuoja ei voi vedota takuun päättymiseen. Tuo pitäisi korjata ilman että asiakkaan tarvitsee maksaa itse senttiäkään. Ainoan poikkeuksen tekisi se, jos kahva olisi itse (fyysisesti) rikottu.
Jeps, tämäpä se. Eikä ole itse paskottu.
 
Tuossahan astuu jo tuotteen virhevastuu kuvioon, joten autoliike ja maahantuoja ei voi vedota takuun päättymiseen. Tuo pitäisi korjata ilman että asiakkaan tarvitsee maksaa itse senttiäkään. Ainoan poikkeuksen tekisi se, jos kahva olisi itse (fyysisesti) rikottu.
Näin sen pitäisi mennä, mutta ongelmaksi muodostuu se, että tuossa tapauksessa maahantuoja tulee jo 70% vastaan. Silti asiakkaan kukkaroa yritetään keventää 900 e. Tilanne on kuluttajan kannalta hankala, koska kuluttajariidoissa yleensä katsotaan, että suunnilleen kaikki osat ovat jossain määrin kuluvia ja kun osa vaihdetaan uuteen, niin asiakas muka hyötyy siitä ja täten asiakkaalle jää jonkun verran omavastuuta (no ihan paskaahan tämä on, jos mietitään vaikka ovenkahvaa, mutta silti). Tässä tapauksessa kyse on platinasta ja timanteista valmistetusta ovenkahvasta, joten 900e on sopuhinta 30% omavastuulla, heh heh. Ja tosiaan jos tällaisen keissin haluaisi viedä loppuun asti, niin siinä joutuisi sitten menemään oikeuteen ja taloudellinen riski on jopa monikymmenkertainen tuohon 900e nähden, joten siinäpä sitten ollaankin.
 
Ei voi yksi kahva maksaa kolmee tonnii!?! Jos sopii että maahantuoja/liike maksaa varaosat ja työ jää itselle, ja sitten vie halvempaan liikkeeseen tai vaihtaa itse. Näin itse hoidin, kun minua yritti kerran bemari huijata virhevastuu korjauksilla.
Olen kyllä samaa mieltä ettei tuon ikäisessä autossa saa kahvat olla rikki, eivät ne ole mikään sellainen kuluva osa.
 
Näin sen pitäisi mennä, mutta ongelmaksi muodostuu se, että tuossa tapauksessa maahantuoja tulee jo 70% vastaan. Silti asiakkaan kukkaroa yritetään keventää 900 e. Tilanne on kuluttajan kannalta hankala, koska kuluttajariidoissa yleensä katsotaan, että suunnilleen kaikki osat ovat jossain määrin kuluvia ja kun osa vaihdetaan uuteen, niin asiakas muka hyötyy siitä ja täten asiakkaalle jää jonkun verran korvattavaa. Tässä tapauksessa kyse on platinasta valmistetusta ovenkahvasta, joten 900e on sopuhinta, heh heh. Ja tosiaan jos tällaisen keissin haluaisi viedä loppuun asti, niin siinä joutuisi sitten menemään oikeuteen ja taloudellinen riski on jopa monikymmenkertainen tuohon 900e nähden, joten siinäpä sitten ollaankin.
900/,03, kolmentonnin ovenkahva, siis tuossa ei ilmeisesti ollut asiakkaan kuluja huomioitu. (mites ALV menee tuossa maahantuoja osuudessa?)
900/2,5, vuotta kohti 360€, no eihän se oven aukaisu maksa edes euroa/kerta (oletus että viikossa 10 kertaa tai enemmän)
Keskiverto autoilla se ovenkahva on kestännyt jopa suomalaisen auton kokoelinkaaren, sinne romuttamoon saakka.

Jos tuossa maahantuoja laskennut että 8v kestää, ja siitä sitten 30%, niin , onhan se silläkin kaavalla ihan keskenkaiken porsinut. Nyt vasta esittää, että maahantuoja/myyjä sitten korvaa kaikki kulut, matkoineen, sijaisautoineen, oman ajankäytön jne. Jakakoot myyjä/maahantuoja keskenään miten lystyää.
 
900/,03, kolmentonnin ovenkahva, siis tuossa ei ilmeisesti ollut asiakkaan kuluja huomioitu..

Eikös tuo ole niin että osasta tehdas tuli vastaan 70%, mutta huoltoliike ei työstä yhtään?

Eli epäilisin kahvan olevan tuossa 900 eurossa vain murto-osa ja suurin osa tulee töistä joista ei tultu vastaan.
 
Juu, maahantuoja/tehdas saattaa osassa tulla vastaan mutta sitten työstä joutuu kuitenkin maksamaan. Itselläkin aikanaan ajonesto/avainkortinlukija hajosi uusien avaimien parituksessa aikanaan polttiksella ja vaikka sillä oli varmaan 80k rullailtu niin valmistaja maksoi osat mutta työstä köyhtyi jotain 400 päälle. Satasten hinta työstä on aika vakio mutta tonni kuulostaa kieltämättä aika kalliilta. Onko tuo nyt sitten 150e/h ja neljä tuntia laskutettu vai miten tuohon on mahdettu päästä. Eikun joo, tietty vähemmän koska jos 30% kahvan hintaakin ko. hinnassa.
 
Eikös tuo ole niin että osasta tehdas tuli vastaan 70%, mutta huoltoliike ei työstä yhtään?

Eli epäilisin kahvan olevan tuossa 900 eurossa vain murto-osa ja suurin osa tulee töistä joista ei tultu vastaan.
On, en tiedä vaikeutta, vaivaa, mutta jos työ 700€, 200€ 30% kahvasta, niin 1366€ + asiakkaan muut kulut ja haitat., tällä kuvitteellisella esimerkillä, asiakaan osaksi jää ~70%, maahantuoja + myyjän osalla loput, jos myyjän oma huolto, niin myyjä jopa saajana.


Ei asiakasta, kuluttajansuojaa kiinnosta varaosien alennus prosentit, vaan se että korjaus on kuluton, ja jos virhevastuulla ja katsotaan asiakaan hyötyvän, niin kuinka paljon hyöty. Mutta jos kyse viasta joka ei johdu normaalista kulumisesta ja kestokulutustavaran ostosta alle 3 vuotta (*, tavaran jonka oletetaan kestävän 7-10vuotta, niin keskustelua ei käydä paljonko kuluttaja maksaa marmorilla, vaan paljonko kuluttajalle hyvitetään. (kärjistys)
 
Viimeksi muokattu:
Eli kun Teslassa ja kiinalaisessa sähköautossa asetettiin automaattilämmitys +21 asteeseen, todellinen lämpötila Teslassa oli n. 19 astetta ja kiinalaisessa 14 astetta. Tämän takia Björn tykkää asettaa kiinalaisessa autossa lämmityksen kovemmalle, +25 asteeseen, jolloin aletaan päästä lähemmäs samaa mihin Tesla pääsee +21 asetuksella.

Varmasti noissa on yleisesti eroja, käyttövoimasta riippumatta... Björn vain oli saanut negatiivista palautetta, miksi vertailee testeissään eri sähköautoja joissa lämmitysasetus ei ole sama. No, tuon takia.
Juu siinä videossa kertoo myös että oli jutellut asiasta Xpengin tms. insinöörien kanssa ja ne on juurikin säädetty toimimaan noin, ts. todellinen lämpötila on alhaisempi kuin asetettu. Kuulemma kiinalainen tykkää että se säädetty 21 on viilemämpi tms.
 
On, en tiedä vaikeutta, vaivaa, mutta jos työ 700€, 200€ 30% kahvasta, niin 1366€ + asiakkaan muut kulut ja haitat., tällä kuvitteellisella esimerkillä, asiakaan osaksi jää ~70%, maahantuoja + myyjän osalla loput, jos myyjän oma huolto, niin myyjä jopa saajana.

Joo, en puolustele millään tavalla myyjän toimintaa tässä ja lähinnä kommentti oli tohon 3k€ kahvasta puhumiseen kun oli ihan hakoteillä. Henkilökohtaisesti tiedän että VW maahantuoja maksaa kyllä takuun ulkopuolella tapahtuneiden ongelmien korjauksia työtä myöden, ja on tehnyt niin omille autoille tuhansien eurojen edestä.
 
Juu, maahantuoja/tehdas saattaa osassa tulla vastaan mutta sitten työstä joutuu kuitenkin maksamaan. Itselläkin aikanaan ajonesto/avainkortinlukija hajosi uusien avaimien parituksessa aikanaan polttiksella ja vaikka sillä oli varmaan 80k rullailtu niin valmistaja maksoi osat mutta työstä köyhtyi jotain 400 päälle. Satasten hinta työstä on aika vakio mutta tonni kuulostaa kieltämättä aika kalliilta. Onko tuo nyt sitten 150e/h ja neljä tuntia laskutettu vai miten tuohon on mahdettu päästä. Eikun joo, tietty vähemmän koska jos 30% kahvan hintaakin ko. hinnassa.
Juu ja mikäli nyt emäntää ymmärsin oikein tohon sisältyy se vian etsintä. Se oli joku 230 e. 1,5 tunnin työt.
Soitin emännälle ja noin se on, että sisältyy.
 
Samaa tuo oli jo jakoketjurempoissa ja öljyä syövissä tfsi koneissa. "Goodwilliä" osasta jonka jälkeen törkyhintaiseen työhön hukutetaan tehtaan tappio. Tyhmä silti jatkaa volkkarin ostamista
 
kuluttajariidoissa yleensä katsotaan, että suunnilleen kaikki osat ovat jossain määrin kuluvia ja kun osa vaihdetaan uuteen, niin asiakas muka hyötyy siitä ja täten asiakkaalle jää jonkun verran omavastuuta (no ihan paskaahan tämä on, jos mietitään vaikka ovenkahvaa, mutta silti).

Eikö noissakin voisi käyttää jonkinlaista logiikka siten, että mietitään nostaako se osan vaihto auton arvoa. Jos esim. moottori tai sähköauton akku vaihdetaan uuteen, niin voidaan katsoa, että auton arvo nousi. Mutta jos ovenkahva vaihdetaan uuteen, niin se ei nosta auton arvoa, joten ei sitä pitäisi sellaiseksi luokitellakaan.

Vai meinaako ne että kun jamppa on autokaupoilla ja myyjä sitten toteaa että tähän on muuten just äsken vaihdettu uus oven kahva kuskin oveen, niin jamppa innostuu ja sanoo että no sittenhän minä maksan tästä 2 tonnia enemmän.
 
Tulee varmaan myyntiin 2030 hintaan 35 000 €. Saa nähdä miten tässä käy, jotenkin tuntuu että aika moni valmistaja tippuu kelkasta kokonaan.

Vähän sama homma kun filmikamerat ja digikamerat, crt näytöt ja lcd näytöt, näppäinpuhelimet ja kosketusnäyttöpuhelimet tai videovuokraamot ja suoratoistopalvelut.

Muutos on jälkikäteen katsottuna aina ollut todella nopea ja vanha tekniikka jää unholaan hyvin nopeasti ja vanhat suuret firmat menettävät arvonsa kokonaan.

Toki autoissa elinkaari pidempi kuin kameroissa tai puhelimissa, puhumattakaan videovuokraamisesta, mutta noin muuten tilanne on täysin sama.
Näinhän se menee. Toki näissä mainitsemissasi asioissa asiat on kehittynyt paremmaksi, joten vaihtaminen on ollut siksi loogista, kun vanha hajoaa tai muuten vaan haluaa vaihtaa vanhaa rojua uuteen. Sähköautoilussa tätä ei ole vielä saavutettu.

Kyllähän silti edelleen tähän tarvitaan se, että voit autolla ajaa sen lähemmäs tonnin (mieluiten yli) kertalatauksella. Tämän jälkeen ajaa lataamaan auto samassa ajassa täyteen, kun nyt onnistuu tankkaaminen. Kaikki muu on huonompaa, kuin mitä nyt on tarjolla.

Itse vaihtaisin välittömästi sähköautoon jos ne parantaisi käyttökokemusta vanhaan tekniikkaan nähden. Siihen asti on mentävä sillä vanhalla tekniikalla (niin kauan, kun sitä on saatavilla), vaikka se tosiaan ihan varmasti jääkin unholaan ennen pitkää.

Mielenkiintoista myös nähdä, että putoaako huoltoasemia pois katukuvasta reippaasti, koska sähkön jakelu onnistuu hyvinkin helposti polttoaineen jakeluun verrattuna. Eli huoltamoyrittäjille voi tulla vieläkin kovemmat ajat, kuin mitä Teboilin boikotti aiheutti.
 
Kyllähän silti edelleen tähän tarvitaan se, että voit autolla ajaa sen lähemmäs tonnin (mieluiten yli) kertalatauksella. Tämän jälkeen ajaa lataamaan auto samassa ajassa täyteen, kun nyt onnistuu tankkaaminen. Kaikki muu on huonompaa, kuin mitä nyt on tarjolla.
Itse vaihtaisin välittömästi sähköautoon jos ne parantaisi käyttökokemusta vanhaan tekniikkaan nähden. Siihen asti on mentävä sillä vanhalla tekniikalla (niin kauan, kun sitä on saatavilla), vaikka se tosiaan ihan varmasti jääkin unholaan ennen pitkää.

Toisaalta eipä ole tullut vastaa polttomoottoriautoa, jonka tankki automaattisesti täyttyy yön aikana eikä maksa kuin muutaman euron..
 
Toisaalta eipä ole tullut vastaa polttomoottoriautoa, jonka tankki automaattisesti täyttyy yön aikana eikä maksa kuin muutaman euron..
Koko homman pointti ei olekaan tämä. Eli sähköautoilu on varmasti hyvä vaihtoehto jokaiselle lyhyttä matkaa ajavalle, joilla on aikaa latailla autoa, mutta jos ajat autolla, vaikka 60-70 tuhatta kilometriä vuodessa, niin alat ymmärtämään idean. Eli kysymys ei ole hinnasta, vaan siitä, että miten pitkäksi reissut aidosti venyy.
 
Jos ulkopistorasiasta saisi tiputeltua dieseliä/bensaa 1 l/h ja voimavirtapistorasiasta 4 l/h kustannuksella 0,25€/litra, ei bensa-asemilla näkyisi koskaan ketään. Ihan vain ajatusleikkinä. Mutta osalle bensalenkkareista on hankala käsittää että autossa voi olla muita ominaisuuksia jotka menevät tämän 1000km / 3min rangelisäyksen edelle. :think:

Ps. Bensa-asemalla käynti on paskaa (lähes) kelissä kuin kelissä
 
Koko homman pointti ei olekaan tämä. Eli sähköautoilu on varmasti hyvä vaihtoehto jokaiselle lyhyttä matkaa ajavalle, joilla on aikaa latailla autoa, mutta jos ajat autolla, vaikka 60-70 tuhatta kilometriä vuodessa, niin alat ymmärtämään idean. Eli kysymys ei ole hinnasta, vaan siitä, että miten pitkäksi reissut aidosti venyy.
Sähköautolla säästäisi 10k € vuodessa noilla kilometreillä kotilatauksilla :o
 
Koko homman pointti ei olekaan tämä. Eli sähköautoilu on varmasti hyvä vaihtoehto jokaiselle lyhyttä matkaa ajavalle, joilla on aikaa latailla autoa, mutta jos ajat autolla, vaikka 60-70 tuhatta kilometriä vuodessa, niin alat ymmärtämään idean. Eli kysymys ei ole hinnasta, vaan siitä, että miten pitkäksi reissut aidosti venyy.

Ei 70tkm vuodessa ole mikään haaste hyvälle sähköautolle. Kyse on siitä, mistä tuo 70tkm koostuu.
 
Ei 70tkm vuodessa ole mikään haaste hyvälle sähköautolle. Kyse on siitä, mistä tuo 70tkm koostuu.
Tästähän tässä juuri on kyse!

Suomalaisten keskimääräinen ajosuorite on 15 000km. Keskimäärin sähköauto riittää siis valtaosalle suomalaisista. Ne jotka ajaa 60-70tkm vuodessa ovat selvä vähemmistö ja heille sähköauto ei varsinkaan talvella oikein sovi.
Myös tästä.

Itsellä nämä kilometrit kertyy esim. Pohjois-Ruotsissa, missä tuntuu olevan välillä vaikeaa tankata edes bensaa, saati mitään muuta.

Ei se Kirkkonummelta - Espooseen ajo olisi ongelma.
 
Nyt en ihan ymmärrä tuota esimerkkiä
Kaikki ei ole yötä kotona, niin säästäminen, lataaminen ja ajaminen on täysin eri asioita. Eli kyseistä kilometrimäärää ei pysty ajamaan kukaan esimerkiksi pohjoisessa, missä pakkanen saattaa olla sen -30 astetta pidempiäkin jaksoja. Latureita ei ole ja välimatkat on pitkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylipäätään VW konsernin takuu on kyllä nykymittapuulla surkea. Teslalla 4-vuotta, korealaisissa 5-7 vuotta ja kiinalaisetkin taitaa tarjota 6-vuoden takuita? Itselle huono takuu, tai lisärahalla vähän pidempi olisi yksi syy lisää olla ottamatta VW.

Asiasta toiseen: Monia pari vuotta vanhoja sähkäreitä alkaa saamaan jo ihan hyvään hintaan. Esimerkiksi Polestar 2:ssa on arvonlasku aivan jäätävää parissa vuodessa. Saman ikäiset Volvo XC40:t maksaa enemmän, vaikka Polle on uutena monesti kalliimpi. Onko tuntematon merkki osasyynä?


Sattumoisin samaa asiaa pähkäily eräs tunnettu suomalainen youtubettajakin:


Ainahan uudella autolla ajaminen on kallista hupia ollut, mutta aika hurjia arvon laskuja silti.
 
Kaikki ei ole yötä kotona, niin säästäminen, lataaminen ja ajaminen on täysin eri asioita. Eli kyseistä kilometrimäärää ei pysty ajamaan kukaan esimerkiksi pohjoisessa, missä pakkanen saattaa olla sen -30 astetta pidempiäkin jaksoja. Latureita ei ole ja välimatkat on pitkiä.
Mutta kai sitä yötä ollaan kuitenkin sähköllisessä mökissä, hotellissa tms. Aika extremeä nuissa pakkasissa teltassakaan nukkua.
Oli täälläkin >1vk > -30. Model x:llä pääsi 200km päivämatkat lataamatta. 200km päivässä x200 työpäivää = 40 Mm a kotilatauksin
 
Ylipäätään VW konsernin takuu on kyllä nykymittapuulla surkea. Teslalla 4-vuotta, korealaisissa 5-7 vuotta ja kiinalaisetkin taitaa tarjota 6-vuoden takuita? Itselle huono takuu, tai lisärahalla vähän pidempi olisi yksi syy lisää olla ottamatta VW.

Ihan sama mikä se takuu on kun EU-alueella on käytössä virhevastuu. Uuden sähköauton voi olettaa kestävän vähintään 8 vuotta/150tkm.
 
Ihan sama mikä se takuu on kun EU-alueella on käytössä virhevastuu. Uuden sähköauton voi olettaa kestävän vähintään 8 vuotta/150tkm.

Sinulla menee nyt tuotteen takuu ja akun takuu sekaisin. Tuo 8-vuotta on käytännössä kaikkien valmistajien akun.

Virhevastuuseen voi normaalin takuun ulkopuolisissa asioissa toki vedota, mutta silloin joutuu riitelemään tai käyttämään supliikkitaitojeen, kuten aiemmista viesteistä Volkswagen kanssa tulee ilmi. Kulujen maksattaminen takuun jälkeen valmistajan piikkiin ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys. Itse näen 2-vuoden takuun liian lyhyenä, uuden auton kun pitäisi tarjota mielenrauhaa pidemmäksi ajaksi.
 
Mutta osalle bensalenkkareista on hankala käsittää että autossa voi olla muita ominaisuuksia jotka menevät tämän 1000km / 3min rangelisäyksen edelle. :think:

Ps. Bensa-asemalla käynti on paskaa (lähes) kelissä kuin kelissä
Varmasti kaikki siirtyisi sähköautoihin jos niitä saisi edukkaasti/halvalla käytettynä mutta tähän menee aikaa. Suomessa on paljon porukkaa jotka ajaa sillä tonnin pommilla ne vähäiset 5000km tjsp. vuodessa nollabudjetilla. Noin vähäisillä ajoilla se energian hinta vs polttoainekustannus on ihan olematon arvonaleneman ja lainanlyhennysten rinnalla. Ja kun keskiverto tuollaisen auton omistaja asuu yli 15v ikäisessä kerrostalossa jossa ei ole mitään mahdollisuutta kotilatauksiin niin ei kauheasti ne sähköauton muut edut pääse vaakakuppia kallistamaan kannattavaksi.

Asia muuttuu aivan eriksi jos rahaa on käytettävissä se +30k tai asuu omakotitalossa johon voi järjestää sen kotilatausmahdollisuuden.

Tuntuu vähän että näissä keskusteluissa tuo range on aina se olennainen josta väännetään suuntaan ja toiseen. Kyllä se auton sopivuus omiin tarpeisiin ja budjettiin on jokaisen itse päätettävissä ja mentävä sillä mikä itselle sopii parhaiten vaikka se jonkun muun mielestä väärin olisikin.
 
Mutta kai sitä yötä ollaan kuitenkin sähköllisessä mökissä, hotellissa tms. Aika extremeä nuissa pakkasissa teltassakaan nukkua.
Oli täälläkin >1vk > -30. Model x:llä pääsi 200km päivämatkat lataamatta. 200km päivässä x200 työpäivää = 40 Mm a kotilatauksin
No itsellä saattaa tosiaan matkamittari näyttää 2400km neljän päivän jälkeen, jos tätä alkaisi ajamaan 200km pätkissä, niin ei kyllä itsellä aika riittäisi. Neljän päivän reissusta voisi tulla 6 tai 8 päivän reissu. En tiedä, mitä toi 200km lataaminen kestää nykyään tarkalleen, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin puhutaan kuitenkin ihan merkittävässä ajasta.

Esimerkiksi jos lataus kestää 2h, niin toi tarkoittaa sitä, että 20-30h ylimääräistä menee laturissa. Pitää kuitenkin muistaa, että akussa on oltava sähköä, joten jos auto näyttää, että sillä pääsee vielä 120km ja seuraava lataspaikka on 100km päässä, niin en kyllä itse uskaltaisi ajaa, joten näitä ns. turhia latauksia tulisi varmaan vielä reissussa kymmenen?

Sitten, kun tohon vielä lisää sen että pitää olla tietyssä paikassa tiettyyn aikaan, niin ei toimi myöskään sen kanssa kovinkaan kivasti. Vai onko ok sopia olevansa jossain klo 8.00 ja soittaa 7 aikaan, että olen tässä lataamassa autoa 350km ajon jälkeen ja yritän selvitä laturista ja viimeisestä 100 kilometristä mahd. nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Asiasta toiseen: Monia pari vuotta vanhoja sähkäreitä alkaa saamaan jo ihan hyvään hintaan. Esimerkiksi Polestar 2:ssa on arvonlasku aivan jäätävää parissa vuodessa. Saman ikäiset Volvo XC40:t maksaa enemmän, vaikka Polle on uutena monesti kalliimpi. Onko tuntematon merkki osasyynä?


Sattumoisin samaa asiaa pähkäily eräs tunnettu suomalainen youtubettajakin:


Ainahan uudella autolla ajaminen on kallista hupia ollut, mutta aika hurjia arvon laskuja silti.


Veikkaisin että tuo tuntemattomuus aika isona syynä ja ehkä meille suomalaisille pitäisi alleviivata yhteyttä Volvoon. Ehkä myös Kiina-valmisteisuus(?) saattaa häiritä pientä osaa.

Ja videota katsomatta tuon Harri Salon hankinnat ja taloudelliset perustelut ovat kyllä olleet vähän kyseenalaisia muutenkin, tyyliin "käytän tonnin että säästän kympin" :D
Haluaa vaan uusia leluja ja kokee että sähköllä liikkuva ajoneuvo on jotenkin automaattisesti autuaaksi tekevä asia.
 
Kyllähän silti edelleen tähän tarvitaan se, että voit autolla ajaa sen lähemmäs tonnin (mieluiten yli) kertalatauksella. Tämän jälkeen ajaa lataamaan auto samassa ajassa täyteen, kun nyt onnistuu tankkaaminen. Kaikki muu on huonompaa, kuin mitä nyt on tarjolla.
Etköhän nyt vähän liioittele? Kuinka usein autoilijat tarvitsevat kykyä ajaa 1000 km pysähtymättä? Edes useimmat polttisautot eivät taida taipua siihen. Minulle toimintamatka on kyllä yksi tärkeimmistä ominaisuuksista sähköautossa, mutta minunkin näkemykseni mukaan joku "500km kesällä, 400km talvella" olisi jopa minun sofistikoituneille tarpeilleni riittävä toimintamatka. Joku isompiakkuinen versio Nissan Ariyasta tuntuu jo tuohon taipuvan, ja toki moni muukin (ainakin kalliimpi) sähköauto.

Lisäksi tuo "kaikki muu on huonompaa" kuulostaa oudolta, ikäänkuin toimintamatka ja lataus-/tankkausnopeus ovat ainoat merkittävät tekijät. Minulle niitä tärkeimpiä etuja sähköautossa ovat esim.:

- Paljon pienemmät kilometrikulut, jolla on merkitystä paljon ajavalle kuten minulle.
- Ei pakokaasuja, eli vaimoni ei joudu hengittelemään pienhiukkasia keuhkoihinsa kun ottaa tavaroita takakontista, eikä ongelmaa tyhjäkäynnin kanssa ja voipa autoa käyttää teslamaisesti vaikka camp-moodissa yöpymiseen jos paha paikka tulisi matkan päällä.
- Yleisesti hiljaisempi (lähinnä moottorimelun osalta).
- Kulkee ja kiihtyy tasaisemmin, osittain vaihteiston "puuttumisen" takia.
- Sähköä saatavilla hätätapauksessa melkein mistä vaan, töissäkin saan ladattua supersukolla varustetusta lämmitystolpasta.

Huonoina puolina sähköautoissa sitten on:
- Pienempi toimintamatka, esim. omalla pikkusähkärilläni nyt talven pakkasilla taitaa jäädä alle 200km, kesällä pääsee selvästi yli 300km (WLTP on alunperin 398km).
- Lataus tien päällä vie enemmän aikaa. Yölatauksessa kotona (eli arkiajossa) tällä ei ole merkitystä.
- Maksullisten latauspaikkojen nykyinen lataushärdelli, eli kymmenen eri äppiä ja/tai tägiä. Itse olen asentanut ja käyttänyt viittä eri äppiä/tägiä, muistaakseni. Tai no, ABC-lataus ja Lidl on kaksi noista eli asennettu on, mutta en ole kertaakaan niillä sattunut vielä lataamaan, mikä on sinänsä suht yllättävää... Plugit ja K-Lataus eniten käytetty, Virta/Helen käytin myös joskus.
Tällä viimeisellä kohdalla on erityisesti myös merkitystä jos lähtee ajelemaan ulkomaille koska eihän siellä noilla suomalaisilla äpeillä ladata (edes Virossa)... mutta onneksi EU on ilmeisesti määräämässä maksukorttimaksamisen pakolliseksi.
 
Viimeksi muokattu:
No itsellä saattaa tosiaan matkamittari näyttää 2400km neljän päivän jälkeen, jos tätä alkaisi ajamaan 200km pätkissä, niin ei kyllä itsellä aika riittäisi. Neljän päivän reissusta voisi tulla 6 tai 8 päivän reissu. En tiedä, mitä toi 200km lataaminen kestää nykyään tarkalleen, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin puhutaan kuitenkin ihan merkittävässä ajasta.

Esimerkiksi jos lataus kestää 2h, niin toi tarkoittaa sitä, että 20-30h ylimääräistä menee laturissa.

Tuo latauksen kesto riippuu monesta asiasta, mutta aika monella autolla 10-80% kestää noin puoli tuntia ja sillä saa sen 200km rangea vähän vaativimmissakin (mutta ei ihan pahimmissa) oloissa. Osalla tuo 10-80 menee jopa 20 minuuttiin.
 
Eikö noissakin voisi käyttää jonkinlaista logiikka siten, että mietitään nostaako se osan vaihto auton arvoa. Jos esim. moottori tai sähköauton akku vaihdetaan uuteen, niin voidaan katsoa, että auton arvo nousi. Mutta jos ovenkahva vaihdetaan uuteen, niin se ei nosta auton arvoa, joten ei sitä pitäisi sellaiseksi luokitellakaan.

Vai meinaako ne että kun jamppa on autokaupoilla ja myyjä sitten toteaa että tähän on muuten just äsken vaihdettu uus oven kahva kuskin oveen, niin jamppa innostuu ja sanoo että no sittenhän minä maksan tästä 2 tonnia enemmän.
Olen myös vähän sitä mieltä, että jos kahvojen vaihtoa ei ole mainittu huolto-ohjelmassa, niin ei sen pitäisi mikään kuluva osa olla...
 
Tuollainen karvalakkimallin pieni Polestar ei herätä erityisemmin omistamisen haluja. Todennäköisesti Polestar Volvon sijaan myös mielletään ennenkaikkea kiinalaiseksi, joka sekin saa monet kohtauttamaan olkapäitään. Arvonalenema on erittäin kova kun ottaa huomioon, että kyseessä on hinnat alkaen malli johon oli leivottu myös talvirenkaat vanteineen mukaan.
Mielestäni nuo Polestarit ovat yllättävänkin korkeissa hinnoissa, monet ovat todella paljon ajettuja ja kuitenkin tilattu vielä kun noita sai uutena edukkaasti. Uuden M3 saa käytännössä melkein samaan hintaan.
 
Näinhän se menee. Toki näissä mainitsemissasi asioissa asiat on kehittynyt paremmaksi, joten vaihtaminen on ollut siksi loogista, kun vanha hajoaa tai muuten vaan haluaa vaihtaa vanhaa rojua uuteen. Sähköautoilussa tätä ei ole vielä saavutettu.

Toisaalta ihan samalla tavalla alkupään digikameroissa ja LCD-näytöissä oli se, että vaikka ne tarjosivat monia etuja edeltäjiinsä verrattuna, niissä oli myös hyvin pitkään omat heikkoutensa (joista osa on säilynyt tähän päivään). Toisaalta ne edut painoi vaan niin paljon enemmän vaakakupissa melkein alusta asti, että lähes kaikki paitsi periaatteelliset änkyrät vaihtoivat niihin hyvin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 485 391
Jäsenet
74 005
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom