Kyllähän silti edelleen tähän tarvitaan se, että voit autolla ajaa sen lähemmäs tonnin (mieluiten yli) kertalatauksella. Tämän jälkeen ajaa lataamaan auto samassa ajassa täyteen, kun nyt onnistuu tankkaaminen. Kaikki muu on huonompaa, kuin mitä nyt on tarjolla.
Etköhän nyt vähän liioittele? Kuinka usein autoilijat tarvitsevat kykyä ajaa 1000 km pysähtymättä? Edes useimmat polttisautot eivät taida taipua siihen. Minulle toimintamatka on kyllä yksi tärkeimmistä ominaisuuksista sähköautossa, mutta minunkin näkemykseni mukaan joku "500km kesällä, 400km talvella" olisi jopa minun sofistikoituneille tarpeilleni riittävä toimintamatka. Joku isompiakkuinen versio Nissan Ariyasta tuntuu jo tuohon taipuvan, ja toki moni muukin (ainakin kalliimpi) sähköauto.
Lisäksi tuo "kaikki muu on huonompaa" kuulostaa oudolta, ikäänkuin toimintamatka ja lataus-/tankkausnopeus ovat ainoat merkittävät tekijät. Minulle niitä tärkeimpiä etuja sähköautossa ovat esim.:
- Paljon pienemmät kilometrikulut, jolla on merkitystä paljon ajavalle kuten minulle.
- Ei pakokaasuja, eli vaimoni ei joudu hengittelemään pienhiukkasia keuhkoihinsa kun ottaa tavaroita takakontista, eikä ongelmaa tyhjäkäynnin kanssa ja voipa autoa käyttää teslamaisesti vaikka camp-moodissa yöpymiseen jos paha paikka tulisi matkan päällä.
- Yleisesti hiljaisempi (lähinnä moottorimelun osalta).
- Kulkee ja kiihtyy tasaisemmin, osittain vaihteiston "puuttumisen" takia.
- Sähköä saatavilla hätätapauksessa melkein mistä vaan, töissäkin saan ladattua supersukolla varustetusta lämmitystolpasta.
Huonoina puolina sähköautoissa sitten on:
- Pienempi toimintamatka, esim. omalla pikkusähkärilläni nyt talven pakkasilla taitaa jäädä alle 200km, kesällä pääsee selvästi yli 300km (WLTP on alunperin 398km).
- Lataus tien päällä vie enemmän aikaa. Yölatauksessa kotona (eli arkiajossa) tällä ei ole merkitystä.
- Maksullisten latauspaikkojen nykyinen lataushärdelli, eli kymmenen eri äppiä ja/tai tägiä. Itse olen asentanut ja käyttänyt viittä eri äppiä/tägiä, muistaakseni. Tai no, ABC-lataus ja Lidl on kaksi noista eli asennettu on, mutta en ole kertaakaan niillä sattunut vielä lataamaan, mikä on sinänsä suht yllättävää... Plugit ja K-Lataus eniten käytetty, Virta/Helen käytin myös joskus.
Tällä viimeisellä kohdalla on erityisesti myös merkitystä jos lähtee ajelemaan ulkomaille koska eihän siellä noilla suomalaisilla äpeillä ladata (edes Virossa)... mutta onneksi EU on ilmeisesti määräämässä maksukorttimaksamisen pakolliseksi.