Ei tuo ois litiumina kuin abt 10-12kg, maksais kuluttajahinnoilla varmaan 1500 eur ja sillä saisi jonkun hassun 7 km lisää rangea.Paljonkos tuo "näppärä akku" sitten painaa? 60kg? Litiumina 20?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei tuo ois litiumina kuin abt 10-12kg, maksais kuluttajahinnoilla varmaan 1500 eur ja sillä saisi jonkun hassun 7 km lisää rangea.Paljonkos tuo "näppärä akku" sitten painaa? 60kg? Litiumina 20?
Joku 8kg reppu voisi olla vielä ihan kevyesti liikuteltava. Paljonkohan sellaiseen sitten saisikaan tehoa pakattua?
Ilma-eberi erillisellä diesel-tankilla, jos kiinalaisst kelpaa niin valmiinpaketin suomestakin saa parillasadalla.Ei muuta kuin 20-30 litran vesipurnukka lähes kiehuvana kyytiin. Jollain nettilaskurilla tuollaisen lämmittämiseen kuluu muutama kWh. Joku taisi askarrella sprii tms. lämmittimen autoonsa, palamiseen perustuva toimisi oikein hyvin. Sääli, että tuollaista ei saa kaupallisesti toteutettua. Sähköauto polttonestelämmittimellä olisi näppärä näissä ilmastoissa.
Lähinnä hain autonvalmistajan (tehdasvaruste) toteutusta, jossa ei tarvitse keskustella vakuutusyhtiön kanssa kuka maksaa kun auto polttaa itsensä.Ilma-eberi erillisellä diesel-tankilla, jos kiinalaisst kelpaa niin valmiinpaketin suomestakin saa parillasadalla.
Lähinnä hain autonvalmistajan (tehdasvaruste) toteutusta, jossa ei tarvitse keskustella vakuutusyhtiön kanssa kuka maksaa kun auto polttaa itsensä.
Aika samoilla linjoilla ja monesta tapauksesta rivien välistä tämmöinen kuva välittynyt. Sekä selviä vikoja ollut joillakin. On toki polttomoottoreissakin.Mitä nyt olen itse kiinnittänyt huomiota, niin ajoprofiilista ja budjetista ne pettymykset yleensä kumpuavat.
Yleensä pettyneitä ovat ne, jotka eivät ole laskeneet arjen toimintamatkaa tarpeeksi pessimistisesti ja joutuvat lataamaan turhan usein muualla kuin kotona/töissä.
Sähköautot ovat yleensä myös hintavia, ja moni on ostanut kalliimman sähköauton kuin olisivat polttiksesta maksaneet. Ostokrapulat purkautuvat, kun 60k€ Enyaq ei ehkä ollutkaan 30k€ Octaviaa kummempi laite.
Luen useampaa foorumia, sekä foorumilla tarkoitin myös somea ja ryhmiä joita seuraan. Tällä palstalla enemmän positiivista, ei suotta ketään alkaa nostamaan esille. On niitä negatiivisimpiakin kokemuksia joitain ollut erinäisissä keskusteluissa.Voitko edes hieman antaa tiivistelmää mitä niissä pettyneissä ja katkerissa viesteissä on sanottu sähköautoista?
Monella tutulla on Tesla 3 performance versio ja kaikki kehuneet eikä moitteen sanaa kenelläkään. Muita täyssähköjä kuin tesloja ei taida olla kenelläkään tutulla. Kaikki taitavat olla niitä kiinassa tehtyjä ja käytettynä uitettuja.Hetken harkitsin myös sähköauton hankintaa, kun plugareita katsellut. Taitaa jäädä täyssähkö toistaiseksi hankkimatta. Mitä tässä reilun kuukauden päivät seurannut ja kuullostellut kokemuksia, niin monella hieman pettymystä katkeruutta. Vaikka, etenkin foorumeilla löytyy pelkästään positiivista hypeä. Varmasti niitäkin on ja moni arvostaa eri asioita kuin toinen. Ei toinna niistä kiistellä.
Juuri tuo 3 ja Y on itelle se no no.Monella tutulla on Tesla 3 performance versio ja kaikki kehuneet eikä moitteen sanaa kenelläkään. Muita täyssähköjä kuin tesloja ei taida olla kenelläkään tutulla. Kaikki taitavat olla niitä kiinassa tehtyjä ja käytettynä uitettuja.
Yli kymmenen bensan ja dieselin, muutaman lataushybridin ja parin sähköauton perusteella suosittelen, että älä harkitse välimallia. Joko puhdas polttis tai sähköauto.Hetken harkitsin myös sähköauton hankintaa, kun plugareita katsellut. Taitaa jäädä täyssähkö toistaiseksi hankkimatta.
Yli kymmenen bensan ja dieselin, muutaman lataushybridin ja parin sähköauton perusteella suosittelen, että älä harkitse välimallia. Joko puhdas polttis tai sähköauto.
Hybridillä ajellessa lähinnä ottaa päähän, kun sähkölinja vaihtaa polttomoottoriin. Akkujen koko on yleensä vaatimaton ja tarkoittaa jatkuvaa lataamista. Huoltoja on vähintään yhtä tiuhasti kuin polttomoottoreissa ja monimutkaisempi konstruktio voi tarkoittaa kalliimpia vikoja. Päälle toki hinta, joka polttista kalliimpi.
Eli suoraan sähköautoon polttomoottorista, kun sen aika koittaa.
Itse hyppäsin hybridien yli juuri tästä syystä. Olisi mennyt ihan pelleilyksi tuon moottorin käynnistymisen välttely minulla ja ajan kuitenkin usein 500+km/päivä niin olisi ollut aika turhaa tuo hybridi. Toki siis jos etsii jotain edullista käytettyä niin sitten kun mitään kovin järkeviä sähköautoja ei oikein saa 20k€ hintaluokassa.Yli kymmenen bensan ja dieselin, muutaman lataushybridin ja parin sähköauton perusteella suosittelen, että älä harkitse välimallia. Joko puhdas polttis tai sähköauto.
Hybridillä ajellessa lähinnä ottaa päähän, kun sähkölinja vaihtaa polttomoottoriin. Akkujen koko on yleensä vaatimaton ja tarkoittaa jatkuvaa lataamista. Huoltoja on vähintään yhtä tiuhasti kuin polttomoottoreissa ja monimutkaisempi konstruktio voi tarkoittaa kalliimpia vikoja. Päälle toki hinta, joka polttista kalliimpi.
Eli suoraan sähköautoon polttomoottorista, kun sen aika koittaa.
Yli kymmenen bensan ja dieselin, muutaman lataushybridin ja parin sähköauton perusteella suosittelen, että älä harkitse välimallia. Joko puhdas polttis tai sähköauto.
Hybridillä ajellessa lähinnä ottaa päähän, kun sähkölinja vaihtaa polttomoottoriin. Akkujen koko on yleensä vaatimaton ja tarkoittaa jatkuvaa lataamista. Huoltoja on vähintään yhtä tiuhasti kuin polttomoottoreissa ja monimutkaisempi konstruktio voi tarkoittaa kalliimpia vikoja. Päälle toki hinta, joka polttista kalliimpi.
Eli suoraan sähköautoon polttomoottorista, kun sen aika koittaa.
Noin karkeasti 2/3 tuntemistani hybridin omistajista asia on ärsyttänyt. Useimmissa hybrideissä kun ei tahdo akun toimintamatka riittää 30-50 km päivittäiseen pyörittelyyn kuin kauniina kesäpäivänä.Lisäksi, suurinta osaa ihmisistä ei voisi vähempää kiinnostaa milloin auto ajelee polttomoottorilla ja milloin sähköllä. Ensin mainittua saa lisää pumpulta, jälkimmäisenä mainittua joka kerta kotiin palatessa.
Minulle ainakin ikivanhoilla dieseleillä (voi ajatella että autossa ei ole kiinni pääomaa) ajavana juuri auton hankintakulut on suurin este sähköön hyppäämisessä.Hyppäsin suoraan sisäänajetusta dieselistä (11v 400ke ajettu) parivuotiaaseen sähköön eikä ole kaduttanut maksaa about saman per kk (kallista aina ajelu täällä suomaliassa) eikä ole kaduttanut. Työmatka suuntaansa 117km ei mitään järkeä siis hybrideissä paremmin jopa diesel olisi sopinut, toimii ilman latausmahkuja töissä ainostaan -35C piti latailuja rueta miettiin. Onhan tuo hyppy iso nykyaikaiseen, mukavampaan ja tehokkaampaan kulkupeliin. Ostohintaa monet arpoo, mutta sähkärin ylläpitokulut on niin halvat, että käytännössä valinta maksatko polttoainetta vai lyhennystä 30-35tkm ajavalle aika helppo valinta. 5kk takana ja sähkökulut seinästä 170e sis. Siirto kilsoja joku 16tkm. Pari pikalatausta kymppejä päälle pitää laskea joskus yhteen nekin.
Joo ehdottomasti, jos oma talous kestää 50 tonnin käyttöauton hankinnan niin polttomoottorin puolella on kyllä aika vähän perusteita.Kyllä näihin ehtii, kukin kohdallaan. Samalla kehitys menee eteenpäin niin ei tule niin enää pettymyksiä kun tuotteet hioutuu.
Joo ehdottomasti, jos oma talous kestää 50 tonnin käyttöauton hankinnan niin polttomoottorin puolella on kyllä aika vähän perusteita.
No siis jos talous kestää uuden käyttöauton hankinnan, niin kyllähän se silloin tuon kestää.Joo ehdottomasti, jos oma talous kestää 50 tonnin käyttöauton hankinnan niin polttomoottorin puolella on kyllä aika vähän perusteita.
Joo, tosin minun käyttötapauksessa ongelma on myös että kilsat tulee kaukana kotoa joten kotilatauksen varaan ei voi paljoa laskea. Diisselillä paahdan helposti 40 tonnia vuodessa kyllä.Kaksivuotiaassa kalleimmat kilsat olikin ajettu jo![]()
Meillä Corsa-e ja hullupösö, enkä ole huomannut mitään akun häipymistä. Esim. Eilen ladattu corsa näyttää edelleen 100% akkua. Viime yönä oli -25 ja koko päivän liki -20.Jees hyvä tietää että muillakin akku häipyy autostaTänään illalla laitan lataukseen täyteen kun nyt on luvassa 0 kelejä kohta ja katsoo sitten miten lämpötilan lasku vaikuttaa auton akkuun. Auto tulee seisomaan noin viikon pihassa
Joo, tosin minun käyttötapauksessa ongelma on myös että kilsat tulee kaukana kotoa joten kotilatauksen varaan ei voi paljoa laskea. Diisselillä paahdan helposti 40 tonnia vuodessa kyllä.
Jonkun 30 tonnin patteriauton voisi vielä hyväksyä kuluna mutta siinä saa olla todella hyvä pikalataus ja ei kalliita remontteja laittamalla siihen se 40 tonnia vuodessa. Julkisilla latureilla tuo energiakustannus tuntuu olevan jotain 4-7€/100km riippuen palveluntarjoajasta kun diesel vie perille n. 9-10€/100km
Tämä. Suunnittelin Passatia kun viimeksi vaihdoin kunnes totesin sen pikkuturboritsan kaikessa paskemmaksi kun vajaa 10v vanhempi MB Diesel enkä oikein keksinyt mitä lisäarvoa se 30km:n akkurangekaan siihen olisi tuonut, muuta kun huoltokustannuksia siis.Hybridin ostamalla saat huonot puolet kummastakin voimalinjasta: Jatkuvati alilämpöisenä käyvän polttomoottorin jossa on sitten tuon tuosta ongelmia suomen talvessa ja pieniakkuisen sähkön.
-aina lämmin ja miellyttävä
-kovalla pakkasella aivan huippu
Ihan mielenkiinnosta tiedustelen, miksi ajat vielä Teslalla, kun tuntuu olevan yhtä kurjuutta elämä sen kanssa?Jos vertaan edellisiin autoihini, niin nykyinen Teslani on kaikkea muuta kuin hyvä talviauto, ei pahalla. Ensinnäkin, se ei ole lämmin ja miellyttävä, koska automaattista ilmastointia ei voi käyttää ja manuaalilla sen miellyttävyys ei ole lähellekään sitä, mitä kaikissa autoissani viimeisen kahden kymmenen vuoden aikana on ollut. Kovalla pakkasilla, kuten nyt, minulla on ovet ja lukot jäässä, koska joku keksi että on hyvä idea esitellä auto jossa on karmittomat ikkunat (eikä se edes ole tyylikysymys, koska kyseinen auto nyt ei ole mikään erityinen design-keksintö) ja ovenkahvat, jotka jostain syystä pitää piilottaa oven sisään.
Tämähän on vain toki se "kaikista paras ja upein ja mahtavia sähköautokokemus", mutta kyllä se omassa listassani alkaa lähestymään jo luokkaa "surkein talviauto jonka olen ikinä omistanut". Ei paljon lämmitä, jos auton saa lämpiämään etukäteen, kun se ei pysy kivasti lämpimänä. Eikä asiaa tietysti helpota, että vaimokin valittaa, miksi pitää olla näin surkea talviauto. Hän, joka ei autoista muuten välitä, mutta kun perustoiminnot ei toimi.
Se siitä sähköauton ihanuudesta, helposti se saadaan pilattua.
Työsuhdeautoja on uusista autoista jo noin 25%. Täyssähköisiä työsuhdeautoista on noin 40%. Viime vuoden kaikista henkilöautorekisteröinneistä noin 34% oli täyssähköjä.Lasketaanko työsuhdeautoilijat suureksi massaksi? Ainakin sitä kautta tulee Suomessa eniten uudehkoja autoja vaihtoautomarkkinoille.
Isoissa firmoissa alkaa nyt tulemaan pakotuksia että työsuhdeautoksi hankittavien autojen pitää on nollapäästöisiä eli täyssähköautoja.
Veikkaisin että vaihto ei kannata koska korot, Elon tappoi auton jälleenmyynnin jne. Auton vaihto ei ole se helpoin asia tällä hetkellä.Ihan mielenkiinnosta tiedustelen, miksi ajat vielä Teslalla, kun tuntuu olevan yhtä kurjuutta elämä sen kanssa?
Täällä oli 30-38 pakkasta reilu viikon. No problem tesloilla eikä tarvittu mitään kikkailuita vrt polttiksen 12v akun lataukset, starttibuusteri, webastot, lohkolämmittimet, apuvirta, taksin tilaaminenJos vertaan edellisiin autoihini, niin nykyinen Teslani on kaikkea muuta kuin hyvä talviauto, ei pahalla. Ensinnäkin, se ei ole lämmin ja miellyttävä, koska automaattista ilmastointia ei voi käyttää ja manuaalilla sen miellyttävyys ei ole lähellekään sitä, mitä kaikissa autoissani viimeisen kahden kymmenen vuoden aikana on ollut. Kovalla pakkasilla, kuten nyt, minulla on ovet ja lukot jäässä, koska joku keksi että on hyvä idea esitellä auto jossa on karmittomat ikkunat (eikä se edes ole tyylikysymys, koska kyseinen auto nyt ei ole mikään erityinen design-keksintö) ja ovenkahvat, jotka jostain syystä pitää piilottaa oven sisään.
Tämähän on vain toki se "kaikista paras ja upein ja mahtavia sähköautokokemus", mutta kyllä se omassa listassani alkaa lähestymään jo luokkaa "surkein talviauto jonka olen ikinä omistanut". Ei paljon lämmitä, jos auton saa lämpiämään etukäteen, kun se ei pysy kivasti lämpimänä. Eikä asiaa tietysti helpota, että vaimokin valittaa, miksi pitää olla näin surkea talviauto. Hän, joka ei autoista muuten välitä, mutta kun perustoiminnot ei toimi.
Se siitä sähköauton ihanuudesta, helposti se saadaan pilattua.
Jees hyvä tietää että muillakin akku häipyy autostaTänään illalla laitan lataukseen täyteen kun nyt on luvassa 0 kelejä kohta ja katsoo sitten miten lämpötilan lasku vaikuttaa auton akkuun. Auto tulee seisomaan noin viikon pihassa
Ihan mielenkiinnosta tiedustelen, miksi ajat vielä Teslalla, kun tuntuu olevan yhtä kurjuutta elämä sen kanssa?
Olisiko jotain vikaa? Itselläni automaatti ilmastointi ja lämpötila asetettuna 19 astetta, en nyt ole erikseen mitannut mikä on lämpötila autossa sisällä oikeasti, mutta ilman takkia ajelen ja on oikein mukavan lämmin vaikka ulkona onkin 20 astetta pakkasta. Ei mitään ongelmaa automaattiasennon kanssa nyt eikä ollut kesähelteilläkään.Jos vertaan edellisiin autoihini, niin nykyinen Teslani on kaikkea muuta kuin hyvä talviauto, ei pahalla. Ensinnäkin, se ei ole lämmin ja miellyttävä, koska automaattista ilmastointia ei voi käyttää ja manuaalilla sen miellyttävyys ei ole lähellekään sitä, mitä kaikissa autoissani viimeisen kahden kymmenen vuoden aikana on ollut. Kovalla pakkasilla, kuten nyt, minulla on ovet ja lukot jäässä, koska joku keksi että on hyvä idea esitellä auto jossa on karmittomat ikkunat (eikä se edes ole tyylikysymys, koska kyseinen auto nyt ei ole mikään erityinen design-keksintö) ja ovenkahvat, jotka jostain syystä pitää piilottaa oven sisään.
Tämähän on vain toki se "kaikista paras ja upein ja mahtavia sähköautokokemus", mutta kyllä se omassa listassani alkaa lähestymään jo luokkaa "surkein talviauto jonka olen ikinä omistanut". Ei paljon lämmitä, jos auton saa lämpiämään etukäteen, kun se ei pysy kivasti lämpimänä. Eikä asiaa tietysti helpota, että vaimokin valittaa, miksi pitää olla näin surkea talviauto. Hän, joka ei autoista muuten välitä, mutta kun perustoiminnot ei toimi.
Se siitä sähköauton ihanuudesta, helposti se saadaan pilattua.
Tuos ei kai yksilöity sitä Tesla mallia, veikkaan että kyse ihan eri malleista. toki senkin voisi tsekat missä oloissa pyöritään/säilötäänOlisiko jotain vikaa? Itselläni automaatti ilmastointi ja lämpötila asetettuna 19 astetta, en nyt ole erikseen mitannut mikä on lämpötila autossa sisällä oikeasti, mutta ilman takkia ajelen ja on oikein mukavan lämmin vaikka ulkona onkin 20 astetta pakkasta. Ei mitään ongelmaa automaattiasennon kanssa nyt eikä ollut kesähelteilläkään.
Onko tuo joku Teslan ominaisuus ettei automaattista ilmastointia voi käyttää? Minä ainakin käytän sitä Zoella.koska automaattista ilmastointia ei voi käyttää
Itsekkin olin ehdoton farmarin kannattaja mutta ei näistä sähkövehkeistä taida ihan lähiaikoina tulla vastaavia kuin vanhoista polttiksista. Lähinnä tuo pohjaan sijoitettu 10-15cm paksu akku tekee sen että mitään merkittävää hyötyä vrt. crossoverit (Y/ID4/Enyaq/Bz…) ei saavuteta farmarilla. Onko niissä sitten jotain miksei mikään käy?Osa tuntuu olevan tosi herkkiä autojen talviajolle. Mielestäni on ihan ok että jos ulkona on kylmä niin autossakin on kylmä. Lämpeää sitten ajaessa. Riippumatta käyttövoimasta. Kunhan auto lähtee käyntiin niin eipä siinä kauaa mene että alkaa puhkumaan lämmintä. Arvelisin että nykyisessä polttiksessa on jokin sähkölämmitin lisänä koska lämpeää niin nopeasti. Todettakoon ettei vielä ikinä 22v autoilun aikana ole auto jättänyt talvella käynnistymättä. Ehkä olen ollut onnekas enkä toisaalta ole webastolla varustettua autoa omistanut.
---------
Itse odotelen että sähköfarkkuja tulisi lisää markkinoille. Joku Taycan ei ole ihan keskituloisen ostettavissa. Ainakin Bemarilta tulee i5 ja Audilta A6 farkut. Molemmat tietysti jollain käsittämättömällä 80k€ alkaen hinnalla, mutta lähteväthän ne siitä halpenemaan. Jotain muitakin oli mielestäni tulossa lähivuosina ja toivottavasti jotain myös sellaiseen 40-60k€ hintaluokkaan järkevällä rangella ilman mitään typeryyksiä. Typeryyksiksi lasken esimerkiksi karmittomat ikkunat ja ulos työntyvät ovenkahvat. Klassisia (parhaita) ovenkahvoja ei varmaan enää seuraavaan autoon saa mutta en kaipaa autoon mitään potentiaalisesti hajoavaa osaa paikkaan johon sitä ei tarvita. Kiikarissa lähinnä vähän käytetty jota pkdetään pitkälti yli takuuajan. Sisustaan toivoisin jotain nappeja kun jo uuden Octavian volumen toimimaton liukusäädin aihetti harmaita hiuksia. Käytännössä haussa siis sähköinen käyttöauto järkevällä rangella ilman ärsyttäviä heikkouksia.
Luulisin, että roaming-rahastus siirtyy osin historiaan, kun korttimaksumahdollisuus tulee hiljalleen pakolliseksi. Asetuksessa määrätään, että hinnoittelun pitää olla ”kohtuullista, läpinäkyvää ja syrjimätöntä”.En tiedä onko tullut vahingossa näytettyä väärää tagia vai onko tagit olleet liian lähellä toisiaan, mutta piru kun kirpasee toi roaming-lataus. K-Latauksen laturilla lataus rekisteröitynyt Virran/Helenin tagilla, 30kWh hinnaksi 46e. Mikä hitto tän roamingin idea edes on?
"Arjessa voi tulla vastaan tilanteita, joissa Virran laturia ei kuitenkaan ole lähettyvillä." No mitäs sitten, on niillä muillakin palveluntarjoajilla sovellukset ja tagit? Mikä ajaisi ketään lataamaan tarkoituksellisesti Virran kautt, kun viidessä minuutissa saat luotua vaikka uuden tilin ja lataan 1/10 hintaan?
Jokseenkin aivan perseestä, että on edes mahdollista epähuomiossa ladata roamingina, vaatisi edes jonkun vahvistuksen.
Itsekkin olin ehdoton farmarin kannattaja mutta ei näistä sähkövehkeistä taida ihan lähiaikoina tulla vastaavia kuin vanhoista polttiksista. Lähinnä tuo pohjaan sijoitettu 10-15cm paksu akku tekee sen että mitään merkittävää hyötyä vrt. crossoverit (Y/ID4/Enyaq/Bz…) ei saavuteta farmarilla. Onko niissä sitten jotain miksei mikään käy?
Tähän talviautokeskusteluun vielä että riippuu paljon millaisista autoista on siirtynyt millaiseen suristimeen. Itsekin olen omistanut pienellä dieselillä olevia autoja ja niihin verrattuna tämä Enyaq ihan eri luokan talviauto. Etenkin johonkin ranskalaisiin pakastearkkuihin verrattuna. Toisessa päässä isot saksalaiset isommilla koneilla, Niihin verrattuna kaikessa muussa tämä Enyaq melkein huonompi paitsi pätkäajossa.
Itsekkin olin ehdoton farmarin kannattaja mutta ei näistä sähkövehkeistä taida ihan lähiaikoina tulla vastaavia kuin vanhoista polttiksista. Lähinnä tuo pohjaan sijoitettu 10-15cm paksu akku tekee sen että mitään merkittävää hyötyä vrt. crossoverit (Y/ID4/Enyaq/Bz…) ei saavuteta farmarilla. Onko niissä sitten jotain miksei mikään käy?
Tähän talviautokeskusteluun vielä että riippuu paljon millaisista autoista on siirtynyt millaiseen suristimeen. Itsekin olen omistanut pienellä dieselillä olevia autoja ja niihin verrattuna tämä Enyaq ihan eri luokan talviauto. Etenkin johonkin ranskalaisiin pakastearkkuihin verrattuna. Toisessa päässä isot saksalaiset isommilla koneilla, Niihin verrattuna kaikessa muussa tämä Enyaq melkein huonompi paitsi pätkäajossa.
Minäkin odotin ennen sähkö farmaria, kun edellinenkin auto oli farmari, mutta kävin kokeilemassa Tesla Model Y:tä ja kyllä tämä omassa käytössä voittaa farmarin mennen tullen. Ennen siis volvo, mutta tässä Teslassa kun nousee koko tuo takaosa ylös niin lastausaukko on paljon suurempi kuin farmareissa. Ja kun pitää lastata usein kyytiin isot lastenvaunut niin siinä ihan ylivoimainen tällainen isosti aukeava kontti. Korkeutta ei toki ole peräosassa niin paljoa kun katto laskee nopeasti, mutta omalla kohdallani tämä ei ole mikään ongelma kun en kuskaa isoja kuution muotoisia tavaroita. Ja toisaalta nyt kun ajattelen niin en edes tiedä miksi sitten piti olla juuri farkku muutenkaan, kyllä tähän Y:hyn on paljon helpompi mennä kyytiin ja tulla pois kun penkki on korkeammalla, Volvossa piti enemmänkin laskeutua alas ja sitten kammeta itsensä sieltä pohjalta ulos. Varmaan ideana oli se, että kun ennenkin menty farmarilla niin ei voi vaihtaa tms.Itsekkin olin ehdoton farmarin kannattaja mutta ei näistä sähkövehkeistä taida ihan lähiaikoina tulla vastaavia kuin vanhoista polttiksista. Lähinnä tuo pohjaan sijoitettu 10-15cm paksu akku tekee sen että mitään merkittävää hyötyä vrt. crossoverit (Y/ID4/Enyaq/Bz…) ei saavuteta farmarilla. Onko niissä sitten jotain miksei mikään käy?
Tähän talviautokeskusteluun vielä että riippuu paljon millaisista autoista on siirtynyt millaiseen suristimeen. Itsekin olen omistanut pienellä dieselillä olevia autoja ja niihin verrattuna tämä Enyaq ihan eri luokan talviauto. Etenkin johonkin ranskalaisiin pakastearkkuihin verrattuna. Toisessa päässä isot saksalaiset isommilla koneilla, Niihin verrattuna kaikessa muussa tämä Enyaq melkein huonompi paitsi pätkäajossa.
Olisiko se, että sekin on vain Skoda, hinta on vaan noilla Bmw, Merc, Etron niin posketon, että köyhät voi haaveilla. Itsekin kannatin farkkuja, mutta Suv ollutkin jopa kätevämpi kontti korkea, isot ovet ei tarvi kyykistellä turvaistuimiin muksuja nakellessa, parempi näkyvyys liikenteessä korkeammalla istuessa hiukan paremmin maavaraa huonolla tiellä, alusta toimii eikä huoju. Lisäksi sähkössä kulutuksen kasvu ei tunnu samalla tavalla. ID7 taitaa olla ainoa lähiaikoina tuleva farkku ja Stellantiksen 308/Astra jossa jo lähtiissä hintaa liikaa ominaisuuksiin nähden.
Minäkin odotin ennen sähkö farmaria, kun edellinenkin auto oli farmari, mutta kävin kokeilemassa Tesla Model Y:tä ja kyllä tämä omassa käytössä voittaa farmarin mennen tullen. Ennen siis volvo, mutta tässä Teslassa kun nousee koko tuo takaosa ylös niin lastausaukko on paljon suurempi kuin farmareissa. Ja kun pitää lastata usein kyytiin isot lastenvaunut niin siinä ihan ylivoimainen tällainen isosti aukeava kontti. Korkeutta ei toki ole peräosassa niin paljoa kun katto laskee nopeasti, mutta omalla kohdallani tämä ei ole mikään ongelma kun en kuskaa isoja kuution muotoisia tavaroita. Ja toisaalta nyt kun ajattelen niin en edes tiedä miksi sitten piti olla juuri farkku muutenkaan, kyllä tähän Y:hyn on paljon helpompi mennä kyytiin ja tulla pois kun penkki on korkeammalla, Volvossa piti enemmänkin laskeutua alas ja sitten kammeta itsensä sieltä pohjalta ulos. Varmaan ideana oli se, että kun ennenkin menty farmarilla niin ei voi vaihtaa tms.
No tämä on kyllä totta, joku farmari voisi olla vaikka 16" tai 17" vanteilla niin renkaat olisivat toki paljon halvempia kuin 19". Ja kulutuskin toki mahdollisesti pienempi, tosin sähköfarmareita kun ei juuri ole niin vaikea sanoa kulutuseroista SUV malleihin. No se jää nähtäväksi kun farmari tarjonta lisääntyy. Tosin veikkaan, ettei kauheasti lisäänny kovin nopeasti ainakaan kun ongelmana voi olla saada kovin matalaan tilaan sovitettua akkua niin että jää järkevä tavaratilakin.Farmareissa on aika isot kulutuserot polttiksissa jos katumaasturiin vertaa, mutta sähköautossa se ei ole niin olennainen asia kustannusten osalta, range toki kärsii yhtä lailla. Myöskin rengaskoot ja sitä kautta ne rengaskulut jotka tavallisille tallaajille tulee kun autoa pitää pidemmän aikaa, on olennaisesti pienemmät kuin näissä 19" tai 20" renkailla varustetuissa autoissa. Työsuhdeautoissa tai myös uutena ostetuissa ei ole tuota ongelmaa kun rengashankinta saattaa jäädä seuraavan omistajan huoleksi joka tapauksessa.
Lisäksi farmarimalleissa on edelleen saatavilla sellaista 90 asteen kulman tuovaa muotoilua joka maksimoi tavaratilan, katumaastureissa ja crossovereissa se kori on aika reilulla kädellä viistetty ilmanvastuksen vähentämiseksi jotta rangea piisaisi.
Ei kai nyt oiken misään enään tuotakaan. Kaiken maailman shooting braket ja Avantit on menny designin ehdoilla jo pitkään....Lisäksi farmarimalleissa on edelleen saatavilla sellaista 90 asteen kulman tuovaa muotoilua joka maksimoi tavaratilan, katumaastureissa ja crossovereissa se kori on aika reilulla kädellä viistetty ilmanvastuksen vähentämiseksi jotta rangea piisaisi.
Ntosin sähköfarmareita kun ei juuri ole niin vaikea sanoa kulutuseroista SUV malleihin. No se jää nähtäväksi kun farmari tarjonta lisääntyy. Tosin veikkaan, ettei kauheasti lisäänny kovin nopeasti ainakaan kun ongelmana voi olla saada kovin matalaan tilaan sovitettua akkua niin että jää järkevä tavaratilakin.