Mulla ei tosiaan sen enempää tietoa ID:n kulutuksesta tai mistään muustakaan ID:hen liittyvästä, mutta sinänsä nyt mielestäni ihan järkeenkäypää, että jos auto vaikka 10h päivässä laturissa ja normaalisti siinä saisi rangea sen n.250km.. Tuo jos puoliintuu tai melkein puoliintuu + pakkasen lisäämä kulutus, niin ei siitä nyt sitten niin kauheasti enää jääkkään jäljelle.
Mitä tarkoitat tuolla "...normaalisti siinä saisi rangea sen n.250km.. Tuo jos puoliintuu tai melkein puoliintuu + pakkasen lisäämä kulutus, niin ei siitä nyt sitten niin kauheasti enää jääkkään jäljelle."?
Eikö tuo rangen puoliintuminen jo sisällä pakkasen lisäämän kulutuksen? Vai tarkoitatko, että jotkut automallit kuluttavat osan lataussähköstä akun lämmittämiseen?
Mii latautuu 1 * 8 A:lla ihan samaan kesäiseen tahtiin 5 %-yks./h, vaikka auto olisi seisonut ilman piuhaa 4 vrk noin 15-20 asteen pakkasessa. Riihimäeltä Espooseen (~80 km) kuluneen sähkön lataus kestää reilut 9 h@8 A näillä pakkasilla, eli hoituu yön aikana. Olen siis eri mieltä siitä, ettei 16 A:lla tekisi mitään hyödyllistä, kun kerran 8 A:kin on riittänyt 45 tkm verran kaikkeen kotilataustarpeeseen. Ainoa poikkeus on, kun olen hakenut kotikulmilla julkista latausta pörssisähkön ollessa ennätyshinnoissa (tuo ei siis liittynyt 8 A:n hitauteen). Lisäksi pidemmällä matkalla on joutunut ottamaan pikalatausta, mutta siltäkään ei olisi välttynyt, vaikka kotona olisi voimavirtaa tuon 8 A:n sijaan.
Mökillä saa nykyään 2 * 16 A, mutta ihan yhtä hyvin pärjäsi vanhalla 8 A:lla, koska ei sieltä heti pidä lähteä pois. Onpahan punapistokkeinen olemassa takakontissa, jos sattuisi joskus tarvitsemaan sukulaisen maatilalla tai jonkun omakotitalossa. Olenhan minä kaksi kertaa ladannut sillä kaverin omakotitalossa, kun sähkö on ollut miinuksella. Viimeksi black-friday -tarjousvirheen aikana 24.11.2023 latasin kolmen tunnin aikana ~21 kWh, mistä kaveri hyötyi rahallisesti noin kymmenen euroa.
Eräissä juhlissa käytin isännän tarjoamaa voimavirtaa hänen kiinteästä laitteesta, minkä ansiosta paluumatkalla ei tarvinnut poiketa julkiselle.
Jos auto kuluttaa vähän, malli ei törsää akun lämmitykseen, ajoa tulee vain 10-15 tkm/a, eikä tule peräkkäisinä päivinä mökkireissuja tai vastaavia, niin 8 A hoitaa homman. Nopeammasta voisi sellaisessakin tilanteessa olla hyötyä vierasvarana tai pörssisähkön aallonpohjien hyödyntämisessä. Saattaa tosin nopeamman latauksen takaisinmaksuaika pörssikuopista pilkkien olla turhan pitkä 10-15 tkm -vuosiajoilla.
Jäin miettimään yhtä asiaa.
Puhuit ensin sinulle tarjolla olevasta 16 A-kotilatauksesta:
"Auto seisoo hallissa sen 8-10h, jossa ajassa saisi aika rapsakan hintaista virtaa näillä keleillä ehkä sen vajaa puoli akullista päivässä -> Ei järkeä."
Tämän jälkeen kerroit joutuneesi ikävään tilanteeseen:
"Jätin auton viikonloppuna <10% varauksella kylmään halliin. Ei pystynyt aamulla lämmittämään, koska liian vähän virtaa. Kilometrin ajo ABC-laturille, jossa triljoona taksia. Reippaan puolen tunnin jonottamisen jälkeen auto 80kW töpseliin, josta tuli ekan puolen tunnin aikana about ei juuri mitään ja sitten kun olisi alkanut tulemaan, niin ei kuitenkaan koska aseman kokonaiskapa ei kestä sitä automäärää ja kaikki saa 20kW.. Priceless. Kiire loppui."
Olivatko nuo hallit yksi ja sama halli? Jos olivat, niin liian kalliina pitämäsi kotilatauksen avulla olisit tuolla kerralla voinut välttyä ikävältä ja venyneeltä ABC-reissulta.