Yleistä keskustelua sähköautoista

Nyt kun on lukenut läjän näitä joululoman laturikokemuksia, niin ei kaikista voi syyttää vaan käyttäjiä. Joku akun lämpötilan optimointi ei tavisautoilijalle sano yhtään mitään. Osassa autoja mitään lämmitysoptimointia ei edes ole ja lopuissakin se on automaattista vain navigoinnin yhteydessä. Itse olen näistä suht hyvin perillä, kun ensimmäinen sähköauto tulossa, mutta vaimolla tällaisen opiskelu ei voisi vähemmän kiinnostaa. Lisäksi pitäisi osata etsiä 10 eri latausoperaattorin optimaalinen latausasema, jotta ei joutuisi jonottamaan tutun ABC-aseman laturille.
 
Nyt kun tässä on ollut etelässäkin näitä 20 asteen pakkasia, niin ID.4 ei tunnu näistä tykkäävän yhtään. Ovien lukot jäässä yhtä lukuunottamatta niin, että muut pitää avata sisäpuolen kahvasta. Taittuvat peilit sanoivat myös sopimuksen irti. Näiden mekaanisten haasteiden lisäksi auto herjaa jo noin 40% akulla, että varaus on liian alhainen ja pitää ladata kylmien kelien takia, tai muuten ei ensi kerralla ehkä lähdetäkään pihasta liikkeelle :redface:

Onko muiden ID:t näin herkkiä kylmälle?
 
Nyt kun on lukenut läjän näitä joululoman laturikokemuksia, niin ei kaikista voi syyttää vaan käyttäjiä. Joku akun lämpötilan optimointi ei tavisautoilijalle sano yhtään mitään. Osassa autoja mitään lämmitysoptimointia ei edes ole ja lopuissakin se on automaattista vain navigoinnin yhteydessä. Itse olen näistä suht hyvin perillä, kun ensimmäinen sähköauto tulossa, mutta vaimolla tällaisen opiskelu ei voisi vähemmän kiinnostaa. Lisäksi pitäisi osata etsiä 10 eri latausoperaattorin optimaalinen latausasema, jotta ei joutuisi jonottamaan tutun ABC-aseman laturille.
Ei voi mistään syyttää käyttäjiä. Toki yksittäinen käyttäjä voi aina optimoida omaa etenemistään eri tavoin, mutta kuten sanoit niin autoja on aika kirjava kattaus eikä tämmöisiä asioita ole ennen tarvinnut miettiä, eikä niitä pitäisi vieläkään joutua miettimään. Infra on erityisesti talvikeleille täysin riittämätön tällä hetkellä.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Ei voi mistään syyttää käyttäjiä. Toki yksittäinen käyttäjä voi aina optimoida omaa etenemistään eri tavoin, mutta kuten sanoit niin autoja on aika kirjava kattaus eikä tämmöisiä asioita ole ennen tarvinnut miettiä, eikä niitä pitäisi vieläkään joutua miettimään. Infra on erityisesti talvikeleille täysin riittämätön tällä hetkellä.
Hieman eri mieltä tuosta, ettei näitä asioita tarvitse miettiä etukäteen. Mikäli autoa ostaessa tyytyy siihen, ettei siinä ole akun lämmitystä, vaikuttaa se auton käyttöön -20 asteessa. Ei tämä ole mikään salaisuus ja luulisi 50k ostosta tekevän miettivän näitä asioita vähän etukäteenkin?

Nyt sitten muutenkin tähän keliin ja suurimpaan loma-aikaan muutenkin äärirajoilla oleva infra tukitaan noilla tuntikausia lataavilla autoilla, joka sitten vaikuttaa myös niiden talvikelissä hyvin lataavienkin autojen käyttäjiin.
 
Hieman eri mieltä tuosta, ettei näitä asioita tarvitse miettiä etukäteen. Mikäli autoa ostaessa tyytyy siihen, ettei siinä ole akun lämmitystä, vaikuttaa se auton käyttöön -20 asteessa. Ei tämä ole mikään salaisuus ja luulisi 50k ostosta tekevän miettivän näitä asioita vähän etukäteenkin?

Nyt sitten muutenkin tähän keliin ja suurimpaan loma-aikaan muutenkin äärirajoilla oleva infra tukitaan noilla tuntikausia lataavilla autoilla, joka sitten vaikuttaa myös niiden talvikelissä hyvin lataavienkin autojen käyttäjiin.

Suurin osa autojien ostajia ja omistajia eivät pyöri tekkifoorumilla ja katsele Teslabjörnin videoita tai ihaile eri automerkkien latauskäyriä. Eli heitä ei kiinnosta, heitä ei voisi vähempää napata ja suurin osa ei edes tiedä mikä on akun lämmitys. Meillä on töissäkin ihmisiä jotka ovat ajaneet vuosia Teslalla ja tästä puhuttaessa tämä tuli tänä talvena yllätyksenä. Näissä tai facen pikkupiireissä vääristyy kovin se kuva, millainen on oikeasti normaali autoilija. Ei se tiedä mitään latauskäyristä tai mistään ja sähköautojakin nyt mainostetaan "pistät laturin kiinni ja 30min oot saanut 300km".
 
Ei tuossa tehdä mitään "väärin". Jos auto vaatii sadetansseja kohtuullisen lauhassa pakkaskelissä, että sitä saa ladattua siinä on selvä ongelma. Suurin osa ei tiedä tai vaivaudu selvittämään miten akun esilämmitys tapahtuu kun on tottunut valuttamaan bensaa tankkiin. Olihan tuo kokonaislatausnopeuskin aivan järkyttävän huono, se kertonee siitä, että edes tunnin esilämmitys olisi tuskin riittänyt.

Tämän olisi saanut kyllä mainita.
Ei se mitään sadetansseja vaadi tai tule yllätyksenä kenellekään, LFP-akku nyt vaatii tunnin esilämmityksen talvikeleillä ja varmasti tuo toimittakin sen tiesi? Normaalisti tuo hoituu ajon yhteydessä tai etukäteen ennen lähtöä, nytkin akkua oli jäljellä yli 50% jo latauksen aloituksessa, eihän tuossa ollut mikään pakko ladata vaan olisi voinut hyvin ajaa ja lämmittää akun.
 
Veikkaisin myös, että autoissa, joissa ei ole esilämmitystä, ei tästä myyjä tai mainosmateriaali mitään tietoja anna, jos ei osaa erikseen kysyä tai selvittää. Mitä nyt hankintaprosessissa myyjien kanssa puhuin, on ihan mahdollista, että itse myyjäkään ei ole esilämmityksestä tiennyt.
 
Suurin osa autojien ostajia ja omistajia eivät pyöri tekkifoorumilla ja katsele Teslabjörnin videoita tai ihaile eri automerkkien latauskäyriä. Eli heitä ei kiinnosta, heitä ei voisi vähempää napata ja suurin osa ei edes tiedä mikä on akun lämmitys. Meillä on töissäkin ihmisiä jotka ovat ajaneet vuosia Teslalla ja tästä puhuttaessa tämä tuli tänä talvena yllätyksenä. Näissä tai facen pikkupiireissä vääristyy kovin se kuva, millainen on oikeasti normaali autoilija. Ei se tiedä mitään latauskäyristä tai mistään ja sähköautojakin nyt mainostetaan "pistät laturin kiinni ja 30min oot saanut 300km".
Sitten kun on ekan kerran seissyt laturilla 15min sijaan 2h15min se varmaan alkaa kiinnostamaan ja ehkä se tietoisuus siitä sitten lisääntyy, mahdollisesti jopa ennen seuraavaa autokauppaa tuo kiinnostaa sitten jo ennen ostoakin ja näin se tietoisuus levittäytyy sinne tavallisten pulliaisten joukkoonkin.
 
Maalitolpat siirtyy. Suurille massoille suunnatuissa kuluttajatuotteissa ei vaan voi olla tuollaisia ominaisuuksia ja nämä paskimmat LFP-akut jäävät ns. early adoptereiden murheiksi kun tekniikka kehittyy.
On se kumma kun edes itseään ammattitoimittajaksi tituleeraava ei ymmärrä että menet kylmällä autolla laiturille 50% SOC:llä. Mikähän on tuo pakko ollut
 
Akun lämmityksen yhteydessä puhutaan yleensä vain latauksesta, mutta se tuntuu vaikuttavan myös kovasti kulutukseen. Omakohtainen kokemus kolme viikkoa sitten. Ajomatka lappeenranta-vantaa-lappeenranta, pakkasta noin 10-15 astetta ja jonkinverran tuli lunta. Ajonopeus rajoitusten mukaan tai 5-10 yli olosuhteiden salliessa. Auto Model Y LR 2023.

Auto oli ladattu yön aikana Teslan omalla 11kw laturilla 100% ja ajoitettu lämmitys ennen lähtöä. Lentoasemalle saavuttaessa akkua oli jäljellä vähän alta 30% ja kulutus oli noin 22kw/100km. Siitä siirryin Jumboon k-latauksen pikalaturille ja auto lataukseen. Jätin autoon ilmastoinnin päälle jotta pysyy lämpöisenä ja katoaa ikkunoista matkalla kertyneet jäät ja lumet. Kävin syömässä ja autolle palattuani huomasin että olin unohtanut latausrajan 100%. Annoin latautua loppuun asti testimielessä, vaikkei pikalaturilla täyteenlatausta ilmeisesti suositella? Viimeinen prosentti valui akkuun muistaakseni 25kw vauhdilla.

Sitten samantien matkaan. Noin reilu 100km ajettuani vilkaisin kulutusta ja ihmettelin kun se näytti 15,9kw/100km. Alkumatka kuitenkin suurimmaksi osaksi motaria. 70km ennen kotia pysähdyin pikaisesti kuselle ja jaloittelutauolle, mutta en jättänyt ilmastointia päälle koska ajattelin pitää vain 5 min tauon.
Teslan navi näytti tuossa vaiheessa että perillä lappeenrannassa olisi 50% akkua jäljellä.

Mutta ilmeisesti tuon pysähdyksen aikana kabiini kylmeni senverran, että liikkeelle lähdettyäni oletan että lämpöpumppu imaisi akusta lämpöä kabiiniin ja loppumatkan keskikulutus oli 18,6 vaikka nopeus alkumatkaa hiljaisempi. Perille päästyäni akkua oli 45% jäljellä. Jos en olisi pysähtynyt, olisi ollut 50%, sen verran hyvin Teslan navi osaa ennustaa akunvarauksen perillä.

Eli mitä tästä opin? Jos haluaa talvella pitkän rangen, pitää akku saada lämpöiseksi jollaintapaa ennen lähtöä.
Ja oletan maalaisjärjellä ajateltuna, että monen sähköauton iso talvikulutus johtuu siitä että ne eivät osaa lämittää akkua kunnolla ajoa varten tai ajon aikana. Saatikka latausta varten.

Toinen ääripää kulutuksesta. Eilen latasin duunissa akun 80%. Kotimatka kaupan kautta 20km. Aamulla ajastettu esilämmitys ilman että latauspiuha kiinni. 20km takaisin duuniin. 20 astetta pakkasta. Kun duunipaikalla tökkäsin laturiin oli akussa noin 50% jäljellä. Kylmässä lyhyissä pätkäajoissa sähköä kuluu suuria määriä.

edit: typoja
 
Siis helvetin hyvähän tuo on, että tuodaan esille tuota puolta, että sähköautoilu talvella ei olekaan ihan niin mutkatonta, ainakaan dinomehulla kulkemaan tottuneelle. Tällä tavalla saadaan sitten lisättyä tietoisuutta akun esilämmityksen tärkeydestä ja opetettua ihmiset skippaamaan ainakin täällä pohjolassa kaikki sellaiset sähkökipot, josta ei tuota ominaisuutta löydy ollenkaan.

Tekkinörtit on innoissaan sähköautoista koska ne on tekkileluja ja runkkaavat joillekin latauskäyrille ja akkukemioille. Tavalliset ihmiset taas haluaa lähinnä luotettavan ja taloudellisen kulkineen pisteestä A pisteeseen B. Eivät he ymmärrä mitään lämpötilan vaikutuksesta litiumionin sielunelämään, eikä heitä kiinnostakaan.
 
Nyt kun tässä on ollut etelässäkin näitä 20 asteen pakkasia, niin ID.4 ei tunnu näistä tykkäävän yhtään. Ovien lukot jäässä yhtä lukuunottamatta niin, että muut pitää avata sisäpuolen kahvasta. Taittuvat peilit sanoivat myös sopimuksen irti. Näiden mekaanisten haasteiden lisäksi auto herjaa jo noin 40% akulla, että varaus on liian alhainen ja pitää ladata kylmien kelien takia, tai muuten ei ensi kerralla ehkä lähdetäkään pihasta liikkeelle :redface:

Onko muiden ID:t näin herkkiä kylmälle?
ID.5 ja pakkasessa kaikki hyvin. Peilit toimii, ovet toimii. Ainoa mikä on ongelma on se sohjokelin jälkeinen pakkanen, joka jäädyttää takarummut jumiin. Pitäisi korjaus ruinata, mutta kun eka huolto on 2 v kohdalla ja ei jaksa erikseen viedä. Omani vielä 3.0 softallakin, eli sekin päivitys odottaisi. Tuota 40 prossaa suositusta huutelee täälläkin, mutta onhan tuo seissyt alle 20% lähtötasossa. Oli kyllä kiinni tolpassa, mutta kun on vain 8A eli 1.6kw lataus, niin eipä tuo noussut suositukseen yön aikanakaan, mutta lataus lämmitti akkua.
 
Kaikkia vituttaa taksit ja epäilemättä myös takseja itseään vituttaa kun liksa ei juokse, akku on tyhjä ja muutenkin liian vähille latauspaikoille ilmestyy 'lataaminen kielletty takseilta' -kylttejä, joilla ei kyllä kovin pitkäksi aikaa näitä ongelmia ratkota.
Onko tuollaisia oikeasti ilmestynyt jonnekin? En osaa sanoa onko tuo hyvä vai huono juttu, jossain kaiketi taksienkin pitää pystyä lataamaan? Vai ovatko nuo kiellot tulleet lähinnä kauppojen yms. luokse missä latauspisteet on tarkoitettu lähinnä asiakkaiden käyttöön?

Kyllä sen tosiaan pääkaupunkiseudulla huomaa että ainakin esim. Kaaren kauppakeskuksen uuden pikalatausasemat ovat varsin usein nimenomaan taksien miehittämiä. Sinänsä luonnollista koska kuvittelisin nimenomaan takseissa sähköautojen lisääntyvän räjähdysmäisesti koska taksit ajavat paljon joten halvemmilla ajokilometreillä on suuri merkitys voimalinjan valinnalle (itseasiassa ihmettelen aina jonkun diesel-taksin nähdessäni, onko niillä ajo edelleen kuinka kannattavaa sähkötaksien puristuksessa?).

Liekö tuo sama ongelma sitten jossain peräkylillä tai valtateiden ABC-asemien latausasemilla? Taksit kaiketi suhaavat lähinnä isoissa taajamissa, eivätkä niinkään sahaa kusematta Hangon ja Nuorgamin väliä hiihtolomaviikoilla?
 
Kaikkia vituttaa taksit ja epäilemättä myös takseja itseään vituttaa kun liksa ei juokse, akku on tyhjä ja muutenkin liian vähille latauspaikoille ilmestyy 'lataaminen kielletty takseilta' -kylttejä, joilla ei kyllä kovin pitkäksi aikaa näitä ongelmia ratkota.
Onko tuollaisia oikeasti ilmestynyt jonnekin? En osaa sanoa onko tuo hyvä vai huono juttu, jossain kaiketi taksienkin pitää pystyä lataamaan? Vai ovatko nuo kiellot tulleet lähinnä kauppojen yms. luokse missä latauspisteet on tarkoitettu lähinnä asiakkaiden käyttöön?

Kyllä sen tosiaan pääkaupunkiseudulla huomaa että ainakin esim. Kaaren kauppakeskuksen uuden pikalatausasemat ovat varsin usein nimenomaan taksien miehittämiä. Sinänsä luonnollista koska kuvittelisin nimenomaan takseissa sähköautojen lisääntyvän räjähdysmäisesti koska taksit ajavat paljon joten halvemmilla ajokilometreillä on suuri merkitys voimalinjan valinnalle (itseasiassa ihmettelen aina jonkun diesel-taksin nähdessäni, onko niillä ajo edelleen kuinka kannattavaa sähkötaksien puristuksessa?).

Liekö tuo sama ongelma sitten jossain peräkylillä tai valtateiden ABC-asemien latausasemilla? Taksit kaiketi suhaavat lähinnä isoissa taajamissa, eivätkä niinkään sahaa kusematta Hangon ja Nuorgamin väliä hiihtolomaviikoilla?
 
Kyllä noita taksikieltoja on useammissa paikoissa. Niitä sitten noudatetaan ja valvotaan eri tavoin. Itiksessä käyvät kyllä näitä ihan laputtamassa
 
Kokemuksia Nissan Ariyasta? Tuohan vaikuttaisi olevan Suomen talvisiin olosuhteisiin varsin mainio peli mm. hyvä maavara ja akun manuaalinen esilämmitys. Muutkin ominaisuudet vähintäänkin kohtuullisella tasolla, ajettavuus kunnossa ja 22kw laturi ainakin itselle plussaa. Pitkät yli 190cm kuljettajat eivät nähtävästi saa kunnollista ajoasentoa, mutta liekö muita ongelmia?
Ei ole ajokokemusta mutta kiinnostaa minua, Tesla Model Y LR ohella.

Ariya pärjäsi toimintamatkan puolesta hyvin jossain talviajotestissä, isoakkuinen versio sai kunnon pakkasillakin ilmeisesti yli 400km todellista toimintamatkaa ajotestissä.

Kannattaa ehkä ottaa nelivetoversio, etuvetoversio ei päässyt jonkun jyrkän mäen päälle vaan jäi liukastelemaan mäen juurelle, samalla kun takavetoinen ID Buzz kyllä onnistui kiipeämään mäen ylös. Sähköautoissa etuveto ei kai sitten ole aina niin pop talviajossa jyrkkään ylämäkeen koska painopiste ei ole niin etukenoinen kuin polttisautoilla.
 
Hieman kokemuksia Polestar2:sta. Viime talvena oli jo ovien jäätymisongelmia (en saanut kuskin ovea auki edes sisäpuolelta), nyt vaihdettiin takuuseen kaikkien ovien lukkomekanismit ja ovet toimivat hyvin näilläkin pakkasilla.

Testimielessä olen pitänyt autoa pari päivää kotona 11kW laturin päässä, mutta latausrajan olen pistänyt sellaiseksi, ettei akkua ladattaisi (esim. nyt on SoC 81% mutta latausraja 80%). Yöllä auto on joka päivä hörpännyt sellaiset 10kWh, eli selkeästi lämmittelee akkua, ja liikkeelle lähdettäessä onkin ihan kohtalaiset teho- ja regen-rajat, eli tuo tuntuisi toimivan ihan kivasti.
Kollegalla on C40 (eli samalla tekniikalla oleva Volvo) ja hänellä taas 3 päivää seissyt auto näytti kilpparia aamulla (ei ollut johdon päässä) vaikka latausta oli yli puolet...eli on tuolla lämmityksellä tosiaan iso vaikutus. Pakkasta täällä Tampereella on about -25.
 
Maalitolpat siirtyy. Suurille massoille suunnatuissa kuluttajatuotteissa ei vaan voi olla tuollaisia ominaisuuksia ja nämä paskimmat LFP-akut jäävät ns. early adoptereiden murheiksi kun tekniikka kehittyy.
Ei tuo koske vain LFP-akkuja, kaikki nykyiset akut kärsivät kylmästä ja juuri millään akuista et saa huipputehoja laturilla ilman esilämmitystä. LFP-akuilla sitten taas on monia muita hyviä ominaisuuksia, jotka helposti kumoavat tuon hieman suuremman lämmityksen tarpeen ja lisäksi Y:ssä oleva BYD:n Blade-akku muutenkin jo lataa kylmänä paremmin kuin moni muu eri kemian akku. Ihme ongelma tästäkin saadaan, kun kaikkea muutakin pitää näillä pakkasilla lämmittää normaalia enemmän niin miksi ei sitten akkuja? Ei siinä tarvitse olla mikään early adoptor hyväksyäkseen tuon.

Entä sitten niiden diesel-ihmeiden akut, ne varmaan toimivat nyt moitteetta kun ovat jo vanhaa koeteltua tekniikkaa? Eivät varmasti tarvitse lämmitystä tai ainkaan latausta antaakseen joka tilanteessa tarpeeksi virtaa kaikille käyttäjille, jotka eivät tietenkään tajua pakkasen vaikutusta autojen käynnistymiseen?

Ehkä sitten tulevaisuudessa on akkuja, jotka eivät kärsi kylmästä, mutta se jää nähtäväksi.
 
Kyllä noita taksikieltoja on useammissa paikoissa. Niitä sitten noudatetaan ja valvotaan eri tavoin. Itiksessä käyvät kyllä näitä ihan laputtamassa
Ja mitähän lappuja näihin jaetaan?

Aika mielenkiintoinen juridisesti kyllä. Sama kun kieltäisi tankkauksen firmojen pakettiautoilta...
 
Ei kun pysäköinnin valvonta kuten yleensä
Siis kunnallinen pysäköinninvalvonta antaa pysäköintivirhemaksuja noista? En usko ennenkuin näen.

Parkkipatet sun muut sitten voi laputtaa mitä ja miten vain. Juridinen peruste onkin sitten mielenkiintoinen lähteä testaamaan.
 
Siis kunnallinen pysäköinninvalvonta antaa pysäköintivirhemaksuja noista? En usko ennenkuin näen.

Parkkipatet sun muut sitten voi laputtaa mitä ja miten vain. Juridinen peruste onkin sitten mielenkiintoinen lähteä testaamaan.
Joo, ei mitään perustetta.

Ja ainahan sitä voi sanoa, että auto oli juuri silloin yksityisajossa.
 
Siis kunnallinen pysäköinninvalvonta antaa pysäköintivirhemaksuja noista? En usko ennenkuin näen.

Parkkipatet sun muut sitten voi laputtaa mitä ja miten vain. Juridinen peruste onkin sitten mielenkiintoinen lähteä testaamaan.
Ei noissa mikään kunnallinen käy kun ovat yleisestikin yksityisalueita eli siellä on valvonta sitten ulkoistettu.

Etenkin tuolla Itiksen prismalla nuo taksit ovat todellinen ongelma koska tukkivat molemmat latauskentät pitkin päivää. Sama koskee Eastonia.

Yleensä tosin riittää että Pate tms saapuu paikalle joka saa taksit lähtemään aika vilkkaasti liikkeelle :) Laturit on kuitenkin pääosin tarkoitettu asiakkaille, ei autoille jossa taksari istuu sisällä näpläämässä kännykkää.
 
Ei noissa mikään kunnallinen käy kun ovat yleisestikin yksityisalueita eli siellä on valvonta sitten ulkoistettu.

Etenkin tuolla Itiksen prismalla nuo taksit ovat todellinen ongelma koska tukkivat molemmat latauskentät pitkin päivää. Sama koskee Eastonia.

Yleensä tosin riittää että Pate tms saapuu paikalle joka saa taksit lähtemään aika vilkkaasti liikkeelle :) Laturit on kuitenkin pääosin tarkoitettu asiakkaille, ei autoille jossa taksari istuu sisällä näpläämässä kännykkää.
Entäs jos "asiakas" tulee sinne näpläämään kännykkää? Tai taksimies lähtee lounaalle?

Kuten kirjoitin, juridisesti en usko tollaisen kiellon oikein pätevän.
 
Nyt onkin hyvä pohjoisen poikien kokeilla miten sähkärit liikuvat ja latautuvat 30-40 asteen pakkasissa. Veikkaan että jää monelta valmistajalta tuollaiset ääriolosuhteet testaamatta.
Kylmin mitä muistan millään autolla koskaan ajaneeni taisi olla n. -35 C, bensa-Toyotalla Lapissa yli 10 vuotta sitten. Auto alkoi hyytymään siinä pakkasessa ajossa, tuulilasi alkoi huurustua kun ei vaan tuntunut pystyvän puskemaan tarpeeksi lämmintä, tehot laskivat... no onneksi ei kuitenkaan jättänyt tien päälle. (Sähköautolla kylmin missä olen toistaiseksi ajanut on tainnut olla jotain -21 astetta, eikä ainakaan silloin ollut mitään käynnistys- tai ajo-ongelmia vaikka auto oli ollut kylmänä parkissa puolitoista vuorokautta; toki toimintamatka oli paljon pienempi kuin kesälämpimillä, mutta sen osasin odottaa eikä ollut ongelma niillä ajoilla).

Toisen kerran Saarijärveltä talvella kotiin lähtiessäni oli pakko kylmäkäynnistää VW Polo Variant bensa -32 asteen pakkasessa, eikä meinannut millään onnistua. Lopulta onnistui, mutta ilmeisesti aiheutin pakkokäynnistyksellä jotain vauriota moottorille koska auto kärsi sen jälkeen (myös ko. kotimatkalla, mutta myöhemminkin) käyntihäiriöistä ja kävi useammassa kalliissa moottorirempassa. Ainakin suuremmat ongelmat alkoivat juuri tuon kylmäkäynnistyksen jälkeen.

Eli joo, pidän täysin mahdollisena että -40 asteen pakkasissa monet sähköautot ja -autoilijat ovat helisemässä moninaisista syistä... mutta niin ovat polttomoottoriautoilijatkin. Katselin tuossa miten esim. Siperiassa asuvat autonomistajat pärjäilevät -50 asteen pakkasissa, siellä (polttomoottori)autot pidetään aina päivisin moottori käynnissä myös parkissa ollessa koska jos moottori sammutetaan ja se ehtii kylmetä, ei ole takeita että sitä saa enää käynnistettyä. Yöksi autoja ei sentään jätetä pörisemään, mutta taitaa paljon halpaa venäläisbensaa kulua kun parkissakin pidetään aina moottori käynnissä.
 
Nuo taksit on vähän sama asia kuin aikoinaan teslakuskit Lidlin latureissa. Siellä niitä oli aina sisällä syömässä jotain kroisantteja ja valuttelemassa akkuja täyteen. Kyllähähän se hieman toki risoo, kun pikalatureissa seisoo auto jossain 94% varauksella ja tyyppi vaan istuu sisällä odottamassa taksikeikkaa. Ihan ymmärrettävää tuo on. Menisivät Rechargelle tai jonnekin, niin sitten olisi noillakin jotain syytä vapauttaa se paikka oikeasti.
 
Onko kukaan tehnyt vertailua päivitetyn Volkswagen ID.4 ja ID.7 välillä? ID.7:n parempi range ja mahdollisesti ajettavuus kiinnostaisi, mutta toisaalta hintaa on aika paljon enemmän ja varmaan tavaratila käytännössä vähän pienempi. ID.7 on toki on farmarimalli tulossa mutta ei taida olla tarkkaa aikataulua vielä. ID.4:ään saisi nelivedon ja kaikki oleelliset varusteet halvemmalla jos nyt ei GTX -mallia ota.

Entä onko kukaan vertaillut ID.4 ja Enyaqia? Varustepakettien osalta on aika paljon eroavaisuuksia niin vaikea vertailla. Tuntuu että ID.4:ään saa enemmän varusteita edullisemmin.
 
Ja mitähän lappuja näihin jaetaan?
Aika mielenkiintoinen juridisesti kyllä. Sama kun kieltäisi tankkauksen firmojen pakettiautoilta...
Tai polttisauton pysäköinti sähköautoille tarkoitetulle latauspaikalle.

Eikös tuo ole jo testattu oikeudessa, ja polttisautoilija joutui maksamaan väärinpysäköinnistään? Kun tuo meni läpi, en tiedä miksei taksikieltokin olisi pätevä. Itsekin olen päässyt todistamaan kun pysäköintivalvoja "laputti" (eli otti rekkarin muistiin) Tikkurilassa (kauppakeskus Tikkuri, Prisman luona) polttisautolta vai oliko se hybridi joka oli parkkeerannut latauspaikalle, mutta ei ollut lataamassa/piuhaa kiinni.

Se onko tuollainen kielto kuitenkaan oikein tai oikeudenmukainen, en osaa sanoa. Kuten sanottu, kuvittelisin että pitäähän niiden taksienkin pystyä lataamaan jossain. Vai onko tuo taksikielto rajoittunut vain sitten tiettyihin latauspaikkoihin, ja kalliimpia latauspaikkoja kyllä riittää takseille?
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Siis helvetin hyvähän tuo on, että tuodaan esille tuota puolta, että sähköautoilu talvella ei olekaan ihan niin mutkatonta, ainakaan dinomehulla kulkemaan tottuneelle. Tällä tavalla saadaan sitten lisättyä tietoisuutta akun esilämmityksen tärkeydestä ja opetettua ihmiset skippaamaan ainakin täällä pohjolassa kaikki sellaiset sähkökipot, josta ei tuota ominaisuutta löydy ollenkaan.
Onhan se selvää, että pakkasen ollessa 20-40 astetta, ei mikään liikkuminen käy kuin pikkupakkasilla tai kesäkeleillä. Olisi hyvä, että akun esilämmitystä opittaisiin arvostamaan niin auton ostajien kuin autotehtaiden näkökulmasta.

Uskon kyllä, että perusfundamentit toimintamatkan ja akun lämmittämisen sekä lataamisen suhteen iskostuu peruspulliaisten päihin tulevina vuosina. Ei se rakettitiedettä ole:
1) Hanki auto, jossa akun esilämmitys
2) Talvella toimintamatka putoaa, jopa puolittuu
3) Lämmitä auto (ja akku) ennen ajoa, mahdollisuuksien mukaan johdon päässä
4) Lämmitä akku ennen latausta
5) Jos kuitenkin ostat auton ilman akun lämmitystä, toimintamatka voi tippua kolmasosaan talvella ja latausnopeus on surkea
 
5) Jos kuitenkin ostat auton ilman akun lämmitystä, toimintamatka voi tippua kolmasosaan talvella ja latausnopeus on surkea
Muista olen samaa mieltä, mutta tuota kohtaa en ymmärrä. Miten akun (esi)lämmityksen puuttuminen vaikuttaa talviseen toimintamatkaan? Eikös sen funktio ole vain mahdollistaa mahdollisimman nopea pikalataus, heti kun latausasemalle saapuu?
 
Se onko tuollainen kielto kuitenkaan oikein tai oikeudenmukainen, en osaa sanoa. Kuten sanottu, kuvittelisin että pitäähän niiden taksienkin pystyä lataamaan jossain. Vai onko tuo taksikielto rajoittunut vain sitten tiettyihin latauspaikkoihin, ja kalliimpia latauspaikkoja kyllä riittää takseille?

Kiireiset kauppakeskukset ja muut lokaatiot ovat mielestäni taksispedeille väärä paikka viedä latureita pahimmillaan tuntikaupalla, koska se on asiakkailta pois. Asiakas voi valita sen kauppakeskuksen/hypermarketin siitä syystä, että siellä saa pikaladattua autonsa esim. ruokaostoksiensa aikana tai käydessä kaupassa. Tällöin tuo taksispede vaikuttaa negativiisesti paikan haluttavuuteen. Edelleenkin noita kalliita Ionityja ja Rechargeja löytyy, joten taksispedet voivat mennä sellaiseen.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Ja mitähän lappuja näihin jaetaan?

Aika mielenkiintoinen juridisesti kyllä. Sama kun kieltäisi tankkauksen firmojen pakettiautoilta...
Sakkoja kirjoittelevat. Luultavasti pysäköintivirhemaksu (kielletty takseilta klo xx-xx). Kiiinteistön omistaja saa kaiketi päättää kuka ja millä ehdoilla hänen parkkiksillaan pysäköi. Itiksessä tosiaan näin.
 
Muista olen samaa mieltä, mutta tuota kohtaa en ymmärrä. Miten akun (esi)lämmityksen puuttuminen vaikuttaa talviseen toimintamatkaan? Eikös sen funktio ole vain mahdollistaa mahdollisimman nopea pikalataus, heti kun latausasemalle saapuu?
Ajasta akun lämmitys ennen lähtöä ja vertaa toimintamatkaa siihen, että akku ei ole lämmitetty ennen lähtöä.
 
Eipä tuokaan välttämättä kovin paljoa vaikuta ja/tai vaikutus riippuu autosta. Ei toimi siis tuollaisenaan geneerisenä ohjeena. Jossain teslassa se on toki tärkeää, mutta jossain leaffissa on tärkeämpää että akku on kylmä koska pikaladatessa liiallinen lämpötila laskee lataustehoja (ja sen lämpötila nousee ajaessa ja kun pikkuakkuista joutuu lataamaan reissulla useasti niin sen lämpötila olisi parempi pitää aluksi mahdollisimman alhaisena niin saa useamman nopeamman lataussession).

Tärkeämpää olisi tietää miten juuri se oma auto käyttäytyy. Siksi tuo id7:n tapainen info latausnopeudesta tällä hetkellä jos menet lataamaan olisi se mikä pitäisi kaikissa autoissa olla.
 
Onhan se selvää, että pakkasen ollessa 20-40 astetta, ei mikään liikkuminen käy kuin pikkupakkasilla tai kesäkeleillä. Olisi hyvä, että akun esilämmitystä opittaisiin arvostamaan niin auton ostajien kuin autotehtaiden näkökulmasta.

Uskon kyllä, että perusfundamentit toimintamatkan ja akun lämmittämisen sekä lataamisen suhteen iskostuu peruspulliaisten päihin tulevina vuosina. Ei se rakettitiedettä ole:
1) Hanki auto, jossa akun esilämmitys
2) Talvella toimintamatka putoaa, jopa puolittuu
3) Lämmitä auto (ja akku) ennen ajoa, mahdollisuuksien mukaan johdon päässä
4) Lämmitä akku ennen latausta
5) Jos kuitenkin ostat auton ilman akun lämmitystä, toimintamatka voi tippua kolmasosaan talvella ja latausnopeus on surkea

Tämä on totta ja varmasti se näin tulee menemäänkin. Jos ja kun sähköautoilijoita halutaan kuitenkin lisää, niin heidän syyllistäminen tietämättömyydestä yms. kunkin omaan kotteroon liittyvistä erityispiirteistä ei ratkaise sitä, että perusfundamentit meidän sähköautoinfran suhteen eivät ole kunnossa.
Tällä hetkellä se ei kanna edes nykyistä määrää autoja. Ongelmat ovat varmaan osin paikallisia ja painottuvat suurimpiin kaupunkikeskittymiin ja vilkkaimmin liikennöidyille teille, mutta ovat todellisia.

Se, että osaako joku lämmittää akkuaan tai tehdä sitä taikka tätä, on kuitenkin loppujen lopuksi aika pieni murhe. Se, että niille latureille - jopa niille helvetin kalliille Recharge -latureille - on pahimmillaan puolen tunnin-tunnin jonot on asia, joka pikemminkin kannustaa nykyisiäkin sähköautoilijoita siirtymään takaisin polttomoottoreihin. Sähköautoryhmissähän pahimmat fanaatikot lähinnä hyssyttelevät ja syyllistävät ongelmista kirjoittelevia autoilijoita vääristä latauspaikkavalinnoista ja ties mistä. Kyllä autoilun pitäisi noin lähtökohtaisesti olla sellaista, että lähtiessä ei tarvitse miettiä osuuko paska tuulettimeen jos pysähdynkin Shellillä Nesteen sijasta tai päinvastoin - tai että pitääkö tehdä joku 30km koukkaus johonkin hiljaiselle metsäasemalle, johon ei luultavasti ole eksynyt muita, jolloin ehkä vältyn 1-2h pysähdykseltä siellä päätien varressa. Ei näin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun tässä on ollut etelässäkin näitä 20 asteen pakkasia, niin ID.4 ei tunnu näistä tykkäävän yhtään. Ovien lukot jäässä yhtä lukuunottamatta niin, että muut pitää avata sisäpuolen kahvasta. Taittuvat peilit sanoivat myös sopimuksen irti. Näiden mekaanisten haasteiden lisäksi auto herjaa jo noin 40% akulla, että varaus on liian alhainen ja pitää ladata kylmien kelien takia, tai muuten ei ensi kerralla ehkä lähdetäkään pihasta liikkeelle :redface:

Onko muiden ID:t näin herkkiä kylmälle?

Nuo akun kylmyydestä varoittelut ovat lähinnä suosituksia sitä varten ettei tomppelit jätä autoa -30 pakkaseen viikoksi ja lähde kylmällä lämmittämättä liikenteeseen, niinkuin täällä olikin joku mitannut Enyaqin 12v akun jännitteen 15.5v vaikka auto herjaa akun kylmyyttä. Kieltämättä tuo keltainen akun kuva ei ole luottamusta herättävä, mutta kuten todettu täällä ei vaikuta käyttöön. Sähköpeilit nyt on kaikissa ongelma jos keräät niihin lunta ja jäätä ennen pakkasia --> kytkin omasta talveksi pois päältä. t. ID4 eilen työmatkaa -35°C pakkasessa 130km ilman ongelmaa.
 
Muista olen samaa mieltä, mutta tuota kohtaa en ymmärrä. Miten akun (esi)lämmityksen puuttuminen vaikuttaa talviseen toimintamatkaan? Eikös sen funktio ole vain mahdollistaa mahdollisimman nopea pikalataus, heti kun latausasemalle saapuu?
Akun lämmityksen yhteydessä puhutaan yleensä vain latauksesta, mutta se tuntuu vaikuttavan myös kovasti kulutukseen. Omakohtainen kokemus kolme viikkoa sitten. Ajomatka lappeenranta-vantaa-lappeenranta, pakkasta noin 10-15 astetta ja jonkinverran tuli lunta. Ajonopeus rajoitusten mukaan tai 5-10 yli olosuhteiden salliessa. Auto Model Y LR 2023.

Auto oli ladattu yön aikana Teslan omalla 11kw laturilla 100% ja ajoitettu lämmitys ennen lähtöä. Lentoasemalle saavuttaessa akkua oli jäljellä vähän alta 30% ja kulutus oli noin 22kw/100km. Siitä siirryin Jumboon k-latauksen pikalaturille ja auto lataukseen. Jätin autoon ilmastoinnin päälle jotta pysyy lämpöisenä ja katoaa ikkunoista matkalla kertyneet jäät ja lumet. Kävin syömässä ja autolle palattuani huomasin että olin unohtanut latausrajan 100%. Annoin latautua loppuun asti testimielessä, vaikkei pikalaturilla täyteenlatausta ilmeisesti suositella? Viimeinen prosentti valui akkuun muistaakseni 25kw vauhdilla.

Sitten samantien matkaan. Noin reilu 100km ajettuani vilkaisin kulutusta ja ihmettelin kun se näytti 15,9kw/100km. Alkumatka kuitenkin suurimmaksi osaksi motaria. 70km ennen kotia pysähdyin pikaisesti kuselle ja jaloittelutauolle, mutta en jättänyt ilmastointia päälle koska ajattelin pitää vain 5 min tauon.
Teslan navi näytti tuossa vaiheessa että perillä lappeenrannassa olisi 50% akkua jäljellä.

Mutta ilmeisesti tuon pysähdyksen aikana kabiini kylmeni senverran, että liikkeelle lähdettyäni oletan että lämpöpumppu imaisi akusta lämpöä kabiiniin ja loppumatkan keskikulutus oli 18,6 vaikka nopeus alkumatkaa hiljaisempi. Perille päästyäni akkua oli 45% jäljellä. Jos en olisi pysähtynyt, olisi ollut 50%, sen verran hyvin Teslan navi osaa ennustaa akunvarauksen perillä.

Eli mitä tästä opin? Jos haluaa talvella pitkän rangen, pitää akku saada lämpöiseksi jollaintapaa ennen lähtöä.
Ja oletan maalaisjärjellä ajateltuna, että monen sähköauton iso talvikulutus johtuu siitä että ne eivät osaa lämittää akkua kunnolla ajoa varten tai ajon aikana. Saatikka latausta varten.

Toinen ääripää kulutuksesta. Eilen latasin duunissa akun 80%. Kotimatka kaupan kautta 20km. Aamulla ajastettu esilämmitys ilman että latauspiuha kiinni. 20km takaisin duuniin. 20 astetta pakkasta. Kun duunipaikalla tökkäsin laturiin oli akussa noin 50% jäljellä. Kylmässä lyhyissä pätkäajoissa sähköä kuluu suuria määriä.

edit: typoja

Tuossa hetki sitten kirjoittelin omakohtaisia kokemuksia, ainankin oma kokemus kertoo, että akun lämmöllä on todella suuri vaikutus rangeen. Ei se vierintävastus tai kabiininlämmitys niin paljoa enempää vie virtaa kuin kulutus nousee.

Monessa esim akkuporakoneen akussa on sama ominaisuus. Jätät akut vaikka pakettiautoon kovilla pakkasilla, virtaa et saa sieltä pihalle ennenkuin olet lämmittänyt akun esim tuomalla sen sisälle. Tai laittamalla sen laturiin. Tällöin laturi ei lataa akkua vaan lämmittää sen jotta sieltä saa sinne aiemmin ladatun virran pihalle.
 
Sakkoja kirjoittelevat. Luultavasti pysäköintivirhemaksu (kielletty takseilta klo xx-xx). Kiiinteistön omistaja saa kaiketi päättää kuka ja millä ehdoilla hänen parkkiksillaan pysäköi. Itiksessä tosiaan näin.
Yksityiset eivät voi kirjoittaa sakkoja taikka pysäköintivirhemaksuja.

Yksityisoikeudellinen valvontamaksu perustuu sopimukseen ja on eri asia kuin viranomaisen (kunnallinen pysäköinninvalvonta ja poliisi) määräämä pysäköintivirhemaksu.

Mielestäni tollainen taksikielto on ongelmallinen. Kuten jo kirjoitin, se taksikuski saattaa olla menossa lounaalle taikka työvuoron päätteeksi kotimatkalla kauppaan. Ja ihan samalla lailla siellä jotkut Teslahermannit istuu autossa ja katsoo Netflixiä.

Ymmärrän kyllä asian ongelmallisuuden, mutta kategorinen taksikielto ei kuulosta parhaalta ratkaisulta. Polttiskielto latauspaikoilla on sitten eri juttu. Se nyt on järkevääkin kieltää ja ei kyllä liity tähän.
 
Ajasta akun lämmitys ennen lähtöä ja vertaa toimintamatkaa siihen, että akku ei ole lämmitetty ennen lähtöä.
Tuo on sitten kai eri juttu kuin akun esilämmitys pikalatausta varten.

Esim. minun sähköautossani (Zoe) on tietääkseni akun lämmitys vastuksilla (kyseessä on Suomesta ostettu "Nordic-varustelutason" Zoe; Ranskassa ja Englannissa myydyistä Zoeista käsittääkseni nuo akun lämmitysvastukset puuttuvat), mutta minulla ei ole harmaintakaan aavistusta milloin Zoe noita vastuksia käyttää, vai käyttääkö ollenkaan. Ei se siitä koskaan ilmoittele. Esimerkiksi, jos laitan kylmän auton hidaslataukseen, alkaako se mahdollisesti silloin lämmittää akkua vastuksilla? Vai päättääkö se joskus käyttää niitä ajon aikana kun sen mielestä akku on liian kylmä ajossa? Jaa-a, sen kun tietäisi, arvailuksi menee.

Mitään akun esilämmitystä, manuaalista tai navigointiin perustuvaa, Zoessani ei ole, toisaalta ei siinä edes ole DC-pikalatausmahdollisuutta missä noista olisi hyötyä (nopeimmillaan pystyy 22kW tehoiseen AC-lataukseen, eikä siihen talven pakkasilla tunnu olevan ainakaan dramaattista merkitystä).

Auton esilämmitys ennen ajoon lähtöä Zoessa on, mutta edelleen minulla ei ole mitään aavistusta yrittääkö se silloin lämmittää myös akkua, vai ainoastaan auton sisätiloja. Epäilen ettei ainakaan aktiivisesti lämmitä akkua (sinänsä akku saattaa hieman lämmetä tuona aikana, ihan vain sen takia koska sitä käytetään sisätilojen lämmitykseen; akun käyttö lämmittää sitä hieman) perustuen siihen että yksi 10 min esilämmityssessio ei tunnu vievän akun varauksesta edes prosenttia pois vaikka on johdosta irti esilämmityksen aikana, kuvittelisin akun varauksen putoavan enemmän jos se myös akkua lämmittelisi akun omalla varauksella. Tosin siinä vaiheessa voitaisiin kyseenalaistaa, lisääkö akun lämmittäminen, sen omalla energialla, muka toimintamatkaa. Jos lisää, ikiliikkuja on keksitty, energiaa luodaan tyhjästä.

Jos taas puhutaan tapauksesta että autoni on ollut yön piuhan päässä latauksessa ennen ajoon lähtöä... kyllä, silloin oletan saavani paremman toimintamatkan koska luonnollisesti akku on lämmennyt jo pelkän latauksen takia, verrattuna siihen että autoni olisi ollut irti johdosta pakkasyön ajan.
 
Viimeksi muokattu:
u
Teslan CATL LFP akut on ihan täysiä romuja kylmissä keleissä:

Älä kerro tuota minun LFP akulliselleni. Muutenhan tuo voisi ottaa nokkiinsa, on vahingossa toiminut jo monta vuotta putkeen kylmilläkin keleillä. Tänäänkin. Akkukin on täynnä. Mökilläkin sillä on käyty pakkasessa, useamman kerrankin. Eikä koskaan ole jääty tien varteen.

Maalitolpat siirtyy. Suurille massoille suunnatuissa kuluttajatuotteissa ei vaan voi olla tuollaisia ominaisuuksia ja nämä paskimmat LFP-akut jäävät ns. early adoptereiden murheiksi kun tekniikka kehittyy.

Eikö? Silti en muista hirveätä itkua, kuinka Suomessa myydään dieseliä eri laatuisina pitkin vuotta. On kesä-dieseliä, talvi-dieseliä, arktista-dieseliä. Vanhoina aikoina taisi olla jopa dieselin sekaan kaadettavaa lisäainetta. Sitten on vielä mahdollisuus valita väärä pistoolikin bensa-asemalla, ajatella.

Ei tuo vinkumasi ongelma ole oikeasti ongelma, ikinä. Ei sinne pikalaturille päädytä mitenkään kylmällä akulla, kun sinnehän pitäisi mennä, kun autolla on ajettu matkaa. Muuten käytetään kotilatausta. Jos nyt alat sitten itkemään, ettei taloyhtiössäsi ole kotilatausta, niin en voi ymmärtää, miksi kukaan haluaisi asua taloyhtiössä, mutta ehkä seuraavat kuluttajatuotteet korvaavat tuonkin hulluuden. Sähköautoilu tarvitsee kotilatauksen Suomessa, muuten siinä ei ole tuotteena järkeä, näin se nyt vain on.

LFP:n akun sijaan nämä karmittomat ikkunat ovat se ongelma, josta early-adopterit voisivat jo päästä eroon. Tai kääntyvät peilit, jos ihmiset eivät osaa niitäkään poistaa käytöstä talveksi. Jostain syystä kumpiakin näkyy edelleen liikenteessä.
 
Luulisi että helpoin keino tuohon taksiongelmaan olisi hinnoitella ne laturit niin, että pitkään roikkuminen tulee kalliiksi.
 
Kokemuksia Nissan Ariyasta? Tuohan vaikuttaisi olevan Suomen talvisiin olosuhteisiin varsin mainio peli mm. hyvä maavara ja akun manuaalinen esilämmitys. Muutkin ominaisuudet vähintäänkin kohtuullisella tasolla, ajettavuus kunnossa ja 22kw laturi ainakin itselle plussaa. Pitkät yli 190cm kuljettajat eivät nähtävästi saa kunnollista ajoasentoa, mutta liekö muita ongelmia?
Täällä tilauksessa 63kWh Advance malli, pitäisi tammikuun puolivälissä saapua. Eipä tuosta ainakaan mitään spesiaalia ole osunut omaan silmään, akkukin kuulemma pelittää ihan hyvin näin kovilla pakkasilla.

E: ja tuo 22kw laturi ei nähtävästi ole kaikissa malleissa vakiona vaikka Nissanin sivut niin väittää (omasta löytyy), eli kannattaa se tarkistaa tilausvaiheessa.
 
Tuossa hetki sitten kirjoittelin omakohtaisia kokemuksia, ainankin oma kokemus kertoo, että akun lämmöllä on todella suuri vaikutus rangeen. Ei se vierintävastus tai kabiininlämmitys niin paljoa enempää vie virtaa kuin kulutus nousee.
Joo olen samaa mieltä että lämpimällä akulla saa pidemmän toimintamatkan kuin kylmällä, olettaen että molemmissa lähtötapauksissa akun lataustaso on sama. Sama pätee myös siihen onko sisätilat jo ennalta lämmitetty vai ei, vai joutuuko heti matkan aluksi käyttämään akusta X määrän energiaa sisätilojen lämmitykseen superpakkasista +21 asteeseen.

Tässä lähinnä mietiskelin mistä sen tietää onko autossa tuollainen "akun lämmitys", jos sillä ei siis viitata akun esilämmitykseen ajon aikana tulevaa pikalatausta varten. Kuten sanottu, en osaa sanoa onko Zoessani tuollainen ominaisuus, vaikka käsittääkseni siinä on lämmitysvastukset akulle, mutta ei hajuakaan milloin auto kyseisiä vastuksia käyttää ja mitä tarkoitusta varten.

Jos puhutaan tilanteesta että autoa on ladattu juuri ennen ajoon lähtöä, silloin akku joka tapauksessa on lämpimämpi kuin jos ei olisi ollut piuhan päässä latauksessa. Akun lataaminen tuppaa lämmittämään sitä samalla.

Jos taas puhutaan tilanteesta että auto on ilman piuhaa kylmillään parkissa, silloin olen skeptinen lisääkö jonkinlainen akun esilämmitys toimintamatkaa, verrattuna siihen että olisi lähtenyt kylmiltään ajamaan. Ihan vain koska akun lämmitykseen käytetään silloin akun energiaa joka on pois tulevasta ajelusta.
 
Nyt kun tässä on ollut etelässäkin näitä 20 asteen pakkasia, niin ID.4 ei tunnu näistä tykkäävän yhtään. Ovien lukot jäässä yhtä lukuunottamatta niin, että muut pitää avata sisäpuolen kahvasta. Taittuvat peilit sanoivat myös sopimuksen irti. Näiden mekaanisten haasteiden lisäksi auto herjaa jo noin 40% akulla, että varaus on liian alhainen ja pitää ladata kylmien kelien takia, tai muuten ei ensi kerralla ehkä lähdetäkään pihasta liikkeelle :redface:

Onko muiden ID:t näin herkkiä kylmälle?
Kaipa vähän kaikki autot on, jotkut "erityisherkkiä". Myrkkyä on ajella pakkasesta näihin puolilämpimiin kauppakeskusten sun muiden parkkiluoliin. Jäisessä autossa joka pintaan tiivistyy kosteutta, myös niihin lukitusmekanismeihin oven sisällä, ja pihalla jäätyy.
Vaikka auto olisi sulanut siellä luolassa, jokapaikassa on kosteutta.
Tämän kun toistaa muutaman kerran niin ongelmia tulee. Pitäis saada se auto jonnekin välillä pitkäksi aikaa lämpöiseen kuivaan paikkaan.
Tai sitten vältellä em. tilanteita.
 
Olenko väärässä, mutta eikö lähes jokainen sähköauton BMS ylläpidä akun lämpötilaa käyttökelpoisena sen ollessa paikallaan, oli varsinaista latauksen esilämmitystä tai ei. Oletan, että jos akun lämpötila laskisi vaikka ympäröivään lämpötilaan -30'C siitä ei saisi enää lainkaan virtaa eikä ajokki "inahtaisikaan" kun tarve olisi lähteä liikkeelle?
Hyvä kysymys ja tätä pohdittiin itse asiassa tuttujen kanssa, mutta ei päästy ratkaisuun. Mielestäni pitää akkua jossain lämpötilassa, mutta toisaalta tämä kyllä varsin tehokkaasti myös tyhjentäisi akusta varausta, joten se olisi tyhjä, kun pitäisi lähteä jonnekin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 727
Viestejä
4 476 968
Jäsenet
74 007
Uusin jäsen
AnttiAndres

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom