Ajasta akun lämmitys ennen lähtöä ja vertaa toimintamatkaa siihen, että akku ei ole lämmitetty ennen lähtöä.
Tuo on sitten kai eri juttu kuin akun esilämmitys pikalatausta varten.
Esim. minun sähköautossani (Zoe) on tietääkseni akun lämmitys vastuksilla (kyseessä on Suomesta ostettu "Nordic-varustelutason" Zoe; Ranskassa ja Englannissa myydyistä Zoeista käsittääkseni nuo akun lämmitysvastukset puuttuvat), mutta minulla ei ole harmaintakaan aavistusta milloin Zoe noita vastuksia käyttää, vai käyttääkö ollenkaan. Ei se siitä koskaan ilmoittele. Esimerkiksi, jos laitan kylmän auton hidaslataukseen, alkaako se mahdollisesti silloin lämmittää akkua vastuksilla? Vai päättääkö se joskus käyttää niitä ajon aikana kun sen mielestä akku on liian kylmä ajossa? Jaa-a, sen kun tietäisi, arvailuksi menee.
Mitään akun esilämmitystä, manuaalista tai navigointiin perustuvaa, Zoessani ei ole, toisaalta ei siinä edes ole DC-pikalatausmahdollisuutta missä noista olisi hyötyä (nopeimmillaan pystyy 22kW tehoiseen AC-lataukseen, eikä siihen talven pakkasilla tunnu olevan ainakaan dramaattista merkitystä).
Auton esilämmitys ennen ajoon lähtöä Zoessa on, mutta edelleen minulla ei ole mitään aavistusta yrittääkö se silloin lämmittää myös akkua, vai ainoastaan auton sisätiloja. Epäilen ettei ainakaan aktiivisesti lämmitä akkua (sinänsä akku saattaa hieman lämmetä tuona aikana, ihan vain sen takia koska sitä käytetään sisätilojen lämmitykseen; akun käyttö lämmittää sitä hieman) perustuen siihen että yksi 10 min esilämmityssessio ei tunnu vievän akun varauksesta edes prosenttia pois vaikka on johdosta irti esilämmityksen aikana, kuvittelisin akun varauksen putoavan enemmän jos se myös akkua lämmittelisi akun omalla varauksella. Tosin siinä vaiheessa voitaisiin kyseenalaistaa, lisääkö akun lämmittäminen, sen omalla energialla, muka toimintamatkaa. Jos lisää, ikiliikkuja on keksitty, energiaa luodaan tyhjästä.
Jos taas puhutaan tapauksesta että autoni on ollut yön piuhan päässä latauksessa ennen ajoon lähtöä... kyllä, silloin oletan saavani paremman toimintamatkan koska luonnollisesti akku on lämmennyt jo pelkän latauksen takia, verrattuna siihen että autoni olisi ollut irti johdosta pakkasyön ajan.