Yleistä keskustelua sähköautoista

Kyllä polttomoottorillakin voi, muutenhan varmaan valmistajan softa rajoittaisi tehoja tarpeeksi kylmillä keleillä tai muuta vastaavaa. Ei ole koskaan ollut ongelmia siksi että on kylmällä koneella
lähtenyt ajamaan.

Alustanosat (iskarit, puslat yms) lienevät melko samanlaisia voimanlähteestä huolimatta.

Tuo on kyl totta. Enpä ole polttikseen törmännyt, joka rajottaisi tehoja. Sähköauto voi taas rajoittaa tehoja jos on liian kylmä/kuuma akulla.
 
Ei kyllä pohjoiseen Suomeen luvatut -35-40 pakkaset yhtään hyvältä tunnu, mutta ei toisaalta huolestuta yhtään autojen (2x tesla) puolesta. Neljäs talvi sähköllä nyt menossa ilman ongelmia.
Bensa- ja etenkin dieselautojen osalta jo -20 pakkaset saanut aiemmin ristimään kädet ja hyytymisiä ja starttibuusterin tarvetta oli vuosittain kaikista härpäkkeistä huolimatta. Webasto/ebersprächer kaikkein pahin akun syöjä
 
Kyllä polttomoottorillakin voi, muutenhan varmaan valmistajan softa rajoittaisi tehoja tarpeeksi kylmillä keleillä tai muuta vastaavaa. Ei ole koskaan ollut ongelmia siksi että on kylmällä koneella
lähtenyt ajamaan.

Alustanosat (iskarit, puslat yms) lienevät melko samanlaisia voimanlähteestä huolimatta.
Alustat on luultavasti vastaavia, mutta voimantuotossa ja -siirrossa tulee se ero. Kokeilemalla selviää parhaiten.
Polttomoottorissa on toistaiseksi omat hyvät puolensa (siihen saakka kun suurien akkujen hinnat painuvat riittävän alas), mutta teknisessä mielessä tulevaisuus ei näytä ruusuiselta.

Tuo on kyl totta. Enpä ole polttikseen törmännyt, joka rajottaisi tehoja. Sähköauto voi taas rajoittaa tehoja jos on liian kylmä/kuuma akulla.
Vaikkei polttomoottorin ohjaus rajoittaisikaan tehoa, niin ei kylmä moottori anna silti samoja tehoja kuin lämmin.
 
Viitsisitkö kuvailla vähän tarkemmin tämän toiminnan? Ei oikein avautunut että mitä tässä tarkoitettiin.
Joku Tesla harrastaja saa korjata jos kirjoitan nyt väärin.

Tesla:
-Jalka pois kaasulta = täysi regen
-Jalka jarrulle vaikuttaa mekaanisiin jarruihin mutta ei regenin voimakkuuteen.

MEB
-Jalka pois kaasulta = rullaus/1lvl regen/2lvl regen/3lvl regen/B mode (B ja 3 taso ilmeisesti samat, rullaus ei ole ihan täysin vapaa koska ei anna vapaasti kiihtyä)
-Jalka jarrulle = Ensin regenit tappiin ja sitten vasta mekaanisia jarruja peliin. Eli kevyessä jarrutuksessa ei käytä mekaanisia jarruja ennen ihan loppua. Joissain tilanteissa auto päättää käyttää hyvin pientä regen ja pääasiassa mekaanisia jarruja, liittyy ehkä jarrujen kuivaukseen tms.
 
Lienee joka ikisessä polttomoottorissa korjaus kartat moottorinlämpöjen funktiona rajoittamaan tehoja. Sitä en tiedä mitä nykyaikaisissa koneissa korjaus kartat nykyisin tarkalleen kylmällä koneella rajoittaa, mutta varmasti rajoittaa isossa osassa koneita ja onhan jossain ihan erikseen kierrostenrajoitustakin kylmällä kelillä tai kylmän koneen merkkivalo mittaristossa.
 
Ei kyllä pohjoiseen Suomeen luvatut -35-40 pakkaset yhtään hyvältä tunnu, mutta ei toisaalta huolestuta yhtään autojen (2x tesla) puolesta. Neljäs talvi sähköllä nyt menossa ilman ongelmia.
Bensa- ja etenkin dieselautojen osalta jo -20 pakkaset saanut aiemmin ristimään kädet ja hyytymisiä ja starttibuusterin tarvetta oli vuosittain kaikista härpäkkeistä huolimatta. Webasto/ebersprächer kaikkein pahin akun syöjä

Jäätyneet moottorin tukikumit oli melkoinen shokki aikanaan Volkkarin kanssa. Kiva juttu kun koko auto tärisee ennen kuin moottorin hukkalämpö palauttaa jousto-ominaisuudet takaisin. Autokorjaamot on Webaston, jäätyneen diesel-kesälaadun ja myös jäätyneen lasinpesunesteen kanssa haasteissa jo siinä 15-20 asteen pakkasilla, ja nyt kun ei tällaisia ole vuoteen-pariin juuri ollut niin voin kuvitella että näitä tarinoita riittää seuraavina viikkoina mediassa yllin kyllin.

Toki varmasti joku sähköautoilijakin voi joitain ongelmia kohdata ja ne tottakai myös nostetaan heti tikun nokkaan jotta polttomoottoriautoilijoilla olisi parempi mieli.
 
Ei kyllä pohjoiseen Suomeen luvatut -35-40 pakkaset yhtään hyvältä tunnu, mutta ei toisaalta huolestuta yhtään autojen (2x tesla) puolesta. Neljäs talvi sähköllä nyt menossa ilman ongelmia.
Bensa- ja etenkin dieselautojen osalta jo -20 pakkaset saanut aiemmin ristimään kädet ja hyytymisiä ja starttibuusterin tarvetta oli vuosittain kaikista härpäkkeistä huolimatta. Webasto/ebersprächer kaikkein pahin akun syöjä
Hyytymiset on hyvin pitkälti sitä kun ei ymmärretä tekniikkaa millä ajetaan. Ja osin sitä että autovalmistajat tekee kaikkensa että auton käyttökokemus olisi vain on/off.

Käyttövoimasta riippumatta.
 
Hyytymiset on hyvin pitkälti sitä kun ei ymmärretä tekniikkaa millä ajetaan. Ja osin sitä että autovalmistajat tekee kaikkensa että auton käyttökokemus olisi vain on/off.

Käyttövoimasta riippumatta.
Näin on mutta jos autot eivät jaksa kiinnostaa erityisesti vaab ovat vain pakollinen paha niin uskallan väittää että sähköauto on idioottivarmempi talviautona
 
Samaa olin tulossa kysymään, kaukosäätimestä/puhelimesta Volvon bensakone hörisemään tai webasto lämmittämään tai molemmat, on varmasti nopeammin lämmin kuin yksikään sähköauto.

Ainahan voi soittaa lämpimän Mersun suoraan kotiovelle :psmoke:

Uskallan kyllä itsekin epäillä, saa olla jo iso Webasto ja pieni matkustamo, jos mielii nopeammin lämpimäksi kuin oma sähkölaatikkoni
 
Ainakaan tämä Skoda ei ole mitenkään poikkeuksellisen nopea lämpenemään. Aika samaa tasoa 3 - 4 l dieseleiden kanssa. Poistujien kauppakäynnin jälkeen tai kovissa pakkasissa dieseleissä riitti lämpö paremmin heti.

Nuo <2 l dieselit keskivertona olleet huonompia lämpenemään.
 
Nyt huomannut että 12v akku ei oikein tykkää näistä kylmemmistä keleistä. Eilen ajettiin käymään 45km päässä kaupungissa, ja takaisin tullessa muutama kilsa ennen kotipihaa tuli ilmoitus "12v virtajärjestelmän toiminta rajoittunut"
Pakkasta oli 20-27 astetta.
Akku kun on tuolla keulalla jossa ei ole polttomoottoria hohkamassa lämpöä, niin on varmaan melkoisen jäässä näillä keleillä.
Ajoakkuahan tuo tietääkseni lämmittää käynnissä ollessa, mutta 12v akulla ei liene mitään lämmitystä.
Lienee sama tilanne monen muunkin merkin sähköautoissa.
Tosin ei tuo vielä ole tuntunut vaikuttavan mitenkään auton toimintaan, muuten kuin ilmoituksen antanut mittaristoon.

Sama juttu minulla. Suoraan "yön yli" laturilta lähdin ajamaan, ajoakussa 100% varaus niin parikkymmenen kilometrin jälkeen tuo akkuvaroitus tuli näytölle.

Onhan tuo hieman huolestuttavaa jos auton oma laturi/12 akku-kombinaatio on noin tiukalle mitoitettu että -25c pakkasessa ei auto saa varaustilaa pysymään kunnossa.

- Talvitestaus ulkoistettu käyttäjille
- Mitä se varovasti ajaminen auttaa jos akku tyhjenee normaalissa ajossa?

20240101_152517.jpg


1704117161087.png
 
Täällä taas Enyaq on nopein auto lämpenemään mitä itsellä on ollut.
Juuri eilen noin 20 pakkasta kun läksin kylmästä tallista ja olisinko pari minuuttia odotellut paikallaan että sisältä ennättää maleksijat kyytiin, niin alkoi jo tuntumaan että lämpenee. Ilman mitään esilämmityksiä.
Noin 10kw/h näytti ajotietokone kulutukseksi siinä paikallaan seistessä.
Tästä arviolta noin 6kw sisätilan lämmitykseen ja loput ajoakun lämmitykseen, jota Enyaq käsittääkseni tekee pakkasilla.

Edellinen Corolla hybrid oli kyllä kans kohtuu nopea, jos oli ollut ensin tunnin/pari roikassa säteilylämmittimen hohteessa.
Edellisissä dieseleissä (1.6 - 2 litraisia) ollut sitten webastoa/eberiä ja niillä kyllä lämmenneet, mutta on kovilla pakkasilla pitänyt viimasuojaa värkätä maskiin. Ja kyllähän se webastokin ottaa sen 10min että alkaa olemaan lämmin.
 
Sama juttu minulla. Suoraan "yön yli" laturilta lähdin ajamaan, ajoakussa 100% varaus niin parikkymmenen kilometrin jälkeen tuo akkuvaroitus tuli näytölle.

Onhan tuo hieman huolestuttavaa jos auton oma laturi/12 akku-kombinaatio on noin tiukalle mitoitettu että -25c pakkasessa ei auto saa varaustilaa pysymään kunnossa.

- Talvitestaus ulkoistettu käyttäjille
- Mitä se varovasti ajaminen auttaa jos akku tyhjenee normaalissa ajossa?

20240101_152517.jpg


1704117161087.png

Vähän ajan päästä taas itsellä testiä kun lähtee ajelulle.
Eilen tuli tuo sama varoitus illalla kaupungista tullessa, nyt ollut yöllä latauksessa ja 80% virtaa ajoakussa.
Pakkasta nyt 34 astetta ja voi olla lähdön aikaan jo enemmänkin, pitäis ajella noin 50km siirtymä. Saa nähdä tuleeko herjaa, ja missä vaiheessa.
Paljon on samasta aiheesta nyt ollut facessakin keskustelua.
Pitäiskö heittää joulumuorille toive että kutois akulle villasukan lämmikkeeksi.
 
Just otin lämpöpumpullisella Model 3:lla pari päivää sitten aikaa niin 14 asteen pakkasessa kun aamulla etänä käynnistin sisälämmityksen niin 3min 30s kohdalla oli sisällä 0 astetta, 6min 20s jälkeen oli autossa 15 astetta lämmintä ja siihen puolitoista minuuttia päälle, niin oli 20 astetta.

Ihan riittävän nopea lämpenemään omaan makuun.
 
Vähän ajan päästä taas itsellä testiä kun lähtee ajelulle.
Eilen tuli tuo sama varoitus illalla kaupungista tullessa, nyt ollut yöllä latauksessa ja 80% virtaa ajoakussa.
Pakkasta nyt 34 astetta ja voi olla lähdön aikaan jo enemmänkin, pitäis ajella noin 50km siirtymä. Saa nähdä tuleeko herjaa, ja missä vaiheessa.
Paljon on samasta aiheesta nyt ollut facessakin keskustelua.
Pitäiskö heittää joulumuorille toive että kutois akulle villasukan lämmikkeeksi.
Mikä auto? Katso yleismittarilla jännite. Oma Ioniq 5 tuntuu myös pitävän 12V jännitettä melko matalana, oli reilut 12V kun kerran huvikseni navoista katsoin parkissa. Se kyllä ajoittain pysäköitynä sitä latailee muttei selvästikään pidä täynnä. Ei ainakaan lisää lyijyakun käyttöikää, täytynee vaihtaa muutaman vuoden välein näissä uuteen.
 
Mikä auto? Katso yleismittarilla jännite. Oma Ioniq 5 tuntuu myös pitävän 12V jännitettä melko matalana, oli reilut 12V kun kerran huvikseni navoista katsoin parkissa. Se kyllä ajoittain pysäköitynä sitä latailee muttei selvästikään pidä täynnä. Ei ainakaan lisää lyijyakun käyttöikää, täytynee vaihtaa muutaman vuoden välein näissä uuteen.
Noissa oli joku softabugi 12v akun ylläpitoon liittyen, onko autoon päivitetty uusi softa?
 
Onnon, se on vaan laiska/suunniteltu tropiikkiin whatever. No motonetistä saa uusia lyijyakkuja.
 
Nämä kelit on taas hyvä muistutus, että minulle ei tule ikinä enää sähköautoa, josta puuttuu mahdollisuus käynnistää akun lämmitys.
 
Hyvin läksi Enyaq liikkeelle 37 asteen pakkasessa, kuin palmun alta.
Ei ollut ongelmaa käynnistymisen, jarrujen, tai minkään muunkaan kanssa.

Meinasin mittailla 12v akun jännitettä ennen lähtöä, mutta heti kun avasi kuskin oven jotta pääsi käsiksi konepellin avausvipuun niin auto alkoi lataamaan 12v akkua ja yleismittarilla mittasin jännitteeksi 15,5v
Tuota se sitten jatkoi vielä niin pitkään että kyllästyin odottamaan, löin pellin kiinni ja läksin. Sitten 10km ajettua muistin että olishan sen obd lukijan voinut laittaa, no seuraavalla kerralla sit.
Heti startissa tuli varoitus 12v rajoittuneisuudesta, mutta ei tuo tuntunut mihinkään vaikuttavan. Liekkö vaan vähän väärinkoodattu varoitus 12v akun lämpötilasta. Varsinaista virtaahan tuo ei käynnistymiseen sieltä 12v akusta tarvitse juurikaan, kun ei tarvitse starttia pyöritellä. Riittää kunhan jännitettä on sen verran että auton compuuteri herää ja alkaa ottamaan virtaa ajoakusta, ja samalla lataamaan tuota 12v akkua.
 
Jäinen (yli -20c, ei ajettu päivään) model 3 LFP ajettu suoraan pikalaturille. 50 minuuttia laturi syötti kuulemma 3kW teholla eikä akkuun mennyt mitään. Sitten akkuun alkoi mennä 20-30kW teholla eikä siitä mihinkään noussut seuraavan puolentoista tunnin aikana. Tämä siis toisen käden tietoa ja kuulosti uskomattomalta. Onko LFP akut tosiaan noin kankeita pakkasessa? Onko kokemuksia esim BYDien lataamisesta jäisenä?
 
Jäinen (yli -20c, ei ajettu päivään) model 3 LFP ajettu suoraan pikalaturille. 50 minuuttia laturi syötti kuulemma 3kW teholla eikä akkuun mennyt mitään. Sitten akkuun alkoi mennä 20-30kW teholla eikä siitä mihinkään noussut seuraavan puolentoista tunnin aikana. Tämä siis toisen käden tietoa ja kuulosti uskomattomalta. Onko LFP akut tosiaan noin kankeita pakkasessa? Onko kokemuksia esim BYDien lataamisesta jäisenä?
Moottori-lehden arvostelusta tuo Tesla M3 kokemus. Kylmällä lfp akulla on turha ladata ainakin jos on uskomista esim redditiä. Se ei tosiaan välttämättä edes suostu lataamaan ilman esilämmitystä ilmeisesti.
 
Jäinen (yli -20c, ei ajettu päivään) model 3 LFP ajettu suoraan pikalaturille. 50 minuuttia laturi syötti kuulemma 3kW teholla eikä akkuun mennyt mitään. Sitten akkuun alkoi mennä 20-30kW teholla eikä siitä mihinkään noussut seuraavan puolentoista tunnin aikana. Tämä siis toisen käden tietoa ja kuulosti uskomattomalta. Onko LFP akut tosiaan noin kankeita pakkasessa? Onko kokemuksia esim BYDien lataamisesta jäisenä?
Ei kyllä kuulosta uskottavalta. Veikkaan viallista laturia. Pari vuotta ja 50t km ajoin lfp kolmosella ongelmitta, tosin en noin kovilla pakkasilla tainnut ladata kertaakaan suurteholatureilla
 
Moottori-lehden arvostelusta tuo Tesla M3 kokemus. Kylmällä lfp akulla on turha ladata ainakin jos on uskomista esim redditiä. Se ei tosiaan välttämättä edes suostu lataamaan ilman esilämmitystä ilmeisesti.
Kyllähän se model 3 lfp akku ilman esilämmitystä latautuu suoraan ajosta, mutta tehot jää aluksi 30kW:hen. 45min vähintään ennen laturille saapumista hyvä laittaa navi laturille.
 
Kyllähän se model 3 lfp akku ilman esilämmitystä latautuu suoraan ajosta, mutta tehot jää aluksi 30kW:hen. 45min vähintään ennen laturille saapumista hyvä laittaa navi laturille.
Jos ei oo lämmitetty akku "kovalla" pakkasella, niin se lataa ekat 5min 0-3kW, ja sitten pikkuhiljaa nousee 30kW:en. Tuo oli se pointti.
 
LFP voi tuhoutua yhdestä latauskerrasta jos se on liian kylmä ja siihen syöttää väkisin ihan hitusta enemmän virtaa. En tiedä tarkasti mitä tapahtuu ja voiko LFP-kemiallisia kennoja suunnitella jotenkin niin, että ne kestävät latausta, mutta monissa irtoakuissa on spec-sheeteissä ehdoton latauskielto 0C lämpötilan alapuolelle.

Jos tuollainen akku on oikeasti -20C lämmöissä niin sitä pitää ensin lämmittää vaikka kuinka ja pitkään jotta se saadaan lämpimäksi ja päästään oikeasti lataamaan - joka sitten puolestaan tuottaa hukkalämpöä joka lämmittää enemmän.
 
LFP-akun pitää olla plussan puolella, että se suostuu lataamaan. Tuo 3kW "latausteho" tulee siitä, että auto lämmittää akkua tuolla 3kW teholla.

Mutta tuossa suoraa lataukseen menossa ei ole mitään järkeä. Jos sellainen tilanne tulee, että akku on jäässä yön yli ja heti pitää mennä lataamaan, niin akku pitää lämmittää kännykkäsovelluksen ajastetulla esilämmityksellä. Auto lämmittää tällöin akun +10 asteeseen lähtöä varten ja laturilla saa heti sen 30kW ja siitä sitten jonkun verran lisää sen mukaan kun akku lämpiää lisää.

Mutta järkevämpää on ladata auto vasta kun on ajanut pidempään, jotta akku ehtii lämpiämään ja saa paremmat lataustehot.
 
Kyllähän tuollainen skenaario voi tulla kadunvarsipysäköijällä eteen.
Helposti. Tuli pari viikkoa oltua ilman hidaslatauksia ja kun sattui vielä pakkasia + hieman normaalia enemmän ajoa, niin huomasi että sähköautoilu on ainakin Helsingissä ihan täysin harrastamista, joka vaatii paljon suunnittelua ja pitkiä hermoja. Pikalaturitilanne on ihan surkuhupaisa ja kun tuohon vielä yhdistää sen, että niitä autoja seisotetaan näillä pakkasilla niissä vähissä latureissa pitkiä aikoja kerrallaan monta kertaa päivässä (jäiset autot + iso kulutus), niin homma menee ihan farssiksi. Näin ensimmäistä kertaa uutena vuotena sellaisenkin tilanteen, että jopa Rechargen pöntöille oli useiden autojen jonot - joista suurin osa takseja - vaikka normaalisti varsinkin taksit karttelevat niitä luultavamin kuin ruttoa, koska hinta suoraan pois katteista.
Autoa alkaa nyt pääkaupunkiseudulla olemaan sen verran suhteessa latureihin + kerrostaloasujilla on usein olemattomat, tai lähes olemattomat (näillä pakkasilla 3,7 pöntöilläkään ei tee oikeasti yhtään mitään hyödyllistä) mahdollisuudet kotilataukseen etten kyllä oikein lähtisi polttiksesta siirtyvälle kovin herkästi suosittelemaan vaihtoa sähköön. Jos ajot suhtautuu maakuntiin, niin kenties, mutta mikäli ajoa säännöllisesti, kilsat kertyy kehien sisällä ja kotilaturia ei ole, niin kannattaa suosiolla unohtaa koko juttu.
 
Autoa alkaa nyt pääkaupunkiseudulla olemaan sen verran suhteessa latureihin + kerrostaloasujilla on usein olemattomat, tai lähes olemattomat (näillä pakkasilla 3,7 pöntöilläkään ei tee oikeasti yhtään mitään hyödyllistä) mahdollisuudet kotilataukseen etten kyllä oikein lähtisi polttiksesta siirtyvälle kovin herkästi suosittelemaan vaihtoa sähköön. Jos ajot suhtautuu maakuntiin, niin kenties, mutta mikäli ajoa säännöllisesti, kilsat kertyy kehien sisällä ja kotilaturia ei ole, niin kannattaa suosiolla unohtaa koko juttu.

Aika paljon tuolla 1x16A kotilautauksella kuitenkin ajelee kovillakin pakkasilla. Riippuu toki autosta.
 
Aika paljon tuolla 1x16A kotilautauksella kuitenkin ajelee kovillakin pakkasilla. Riippuu toki autosta.
Tuttu sanoi juuri viikonloppuna, että kun roikottaa näillä keleillä ID3:taan siinä yön yli, niin saa juuri sen verran virtaa että pääsee Hyvinkäältä Helsinkiin, jossa sitten päivän päätteeksi etsiskellään pikalaturia, jotta pääsee vielä töistä kotiinkin.
 
Nyt onkin hyvä pohjoisen poikien kokeilla miten sähkärit liikuvat ja latautuvat 30-40 asteen pakkasissa. Veikkaan että jää monelta valmistajalta tuollaiset ääriolosuhteet testaamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt onkin hyvä pohjoisen poikien kokeilla miten sähkärit liikuvat ja latautuvat 30-40 asteen pakkasissa. Veikkaan että jää monelta vammistajalta tuollaiset ääriolosuhteet testaamatta.
Oman auton tuomalla näppituntumalla ajattelisin, että maakunta-autoilu (toki meillä sitä pakkasta on vain 15-20 täällä ja tuo 30-40 voi olla ihan eri juttu) onnistuu varmasti aika hyvinkin. Pidemmillä siivuilla virtaa ei kuitenkaan mene likimainkaan samalla lailla kun jäisellä autolla kaupungissa seisoskellessa. Kun niillä hyväkkäillä on vielä voimavirtarasiat seinissä ja niitä kylän kahta ABC/K-laturia eivät ole muut jonoiksi asti tukkimassa, niin täydennyksetkin onnistuvat kivasti.. Tää nyt on tietenkin vain tämmöistä kaupunkilaisen mutuilua. Voi se olla aika hanurista sielläkin jos ei nuo mainitsemani reunaehdot toteudu..
 
Tuttu sanoi juuri viikonloppuna, että kun roikottaa näillä keleillä ID3:taan siinä yön yli, niin saa juuri sen verran virtaa että pääsee Hyvinkäältä Helsinkiin, jossa sitten päivän päätteeksi etsiskellään pikalaturia, jotta pääsee vielä töistä kotiinkin.
Aika kovaa kulutusta meinaisi tuollainen tai sitten ID tuhlaa aika paljon sähköä akun lämmitykseen. Vaikka olisikin noin että kotona saisi vain 50km rangea yössä niin eihän tuossa Hki-Hyvinkää väliä suhaillessa tarvitsisi kuitenkaan käydä kuin kerta tai pari viikossa lataamassa paremmalla laturilla. Rippuen toki siitä millä akulla ID on.
 
Aika kovaa kulutusta meinaisi tuollainen tai sitten ID tuhlaa aika paloin sähköä akun lämmitykseen. Vaikka olisikin noin että kotona saisi vain 50km rangea yössä niin eihän tuossa Hki-Hyvinkää väliä suhaillessa tarvitsisi kuitenkaan käydä kuin kerta tai pari viikossa lataamassa paremmalla laturilla. Rippuen toki siitä millä akulla ID on.
Oletan, että liittyy lämmitykseen. Puhui siihen malliin, että saa normaalisti (kesä-syksy) ladattua akkunsa kotona - jos ei nyt täyteen, niin lähelle - mutta nyt ei saa likimainkaan täyteen. Joutuu siis tällä hetkellä asioimaan tuon vuoksi pikalatureilla ihan päivittäin, eikä ollut kauhean innoissaan tästä meidän tarjoamasta. Nythän ainakin tässä itä-Helsingissä ABC ja K-lataus yrittivät vähän tilannetta parantaakin ja esim. Itäkeskuksessa lataavia takseja on alettu sakottamaan mikäli tukkivat siellä paikkoja ennen 21:00, mutta ei tuo mitään käytännön hyötyä ole tuonut. Kysyntä on isompaa kuin tarjonta.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Tuttu sanoi juuri viikonloppuna, että kun roikottaa näillä keleillä ID3:taan siinä yön yli, niin saa juuri sen verran virtaa että pääsee Hyvinkäältä Helsinkiin, jossa sitten päivän päätteeksi etsiskellään pikalaturia, jotta pääsee vielä töistä kotiinkin.
Erikoinen tilanne tietämättä enempää. 24kwh Leafilla maantietä 70-80km kovilla pakkasilla ja 1-vaihelatauksella lataus ns. normaaliin tapaan talvella ja kesällä.
 
Erikoinen tilanne tietämättä enempää. 24kwh Leafilla maantietä 70-80km kovilla pakkasilla ja 1-vaihelatauksella lataus ns. normaaliin tapaan talvella ja kesällä.
Leaf (varsinkin 40kWh tai isommalla akulla) tai vaikka Kona taitaisivat olla talvella ID:tä toimivampia kamppeita, jos on pienitehoinen kotilataus.
 
Erikoinen tilanne tietämättä enempää. 24kwh Leafilla maantietä 70-80km kovilla pakkasilla ja 1-vaihelatauksella lataus ns. normaaliin tapaan talvella ja kesällä.
Mulla ei tosiaan sen enempää tietoa ID:n kulutuksesta tai mistään muustakaan ID:hen liittyvästä, mutta sinänsä nyt mielestäni ihan järkeenkäypää, että jos auto vaikka 10h päivässä laturissa ja normaalisti siinä saisi rangea sen n.250km.. Tuo jos puoliintuu tai melkein puoliintuu + pakkasen lisäämä kulutus, niin ei siitä nyt sitten niin kauheasti enää jääkkään jäljelle.
 
Jos miettii uusia sähköautoja, niin onko mitään perustetta ostaa Model 3 Model Y sijaan? Ainut mikä itsellä tulee mieleen on uuden Y:n odotus, mutta eikö silloin kannattaisi sitä odottaa? Hintaero on niin pieni, että oma tunne on, ettei 3 ole realistinen vaihtoehto.
 
Mulla ei tosiaan sen enempää tietoa ID:n kulutuksesta tai mistään muustakaan ID:hen liittyvästä, mutta sinänsä nyt mielestäni ihan järkeenkäypää, että jos auto vaikka 10h päivässä laturissa ja normaalisti siinä saisi rangea sen n.250km.. Tuo jos puoliintuu tai melkein puoliintuu + pakkasen lisäämä kulutus, niin ei siitä nyt sitten niin kauheasti enää jääkkään jäljelle.
Joo, hurjalta kuulostaa mikäli 1x16A saatika 7-11kw latausteho kotona. Jos tilapäislaturilla 8A niin varmaan kyseinen case voikin tapahtua.
 
Jos miettii uusia sähköautoja, niin onko mitään perustetta ostaa Model 3 Model Y sijaan? Ainut mikä itsellä tulee mieleen on uuden Y:n odotus, mutta eikö silloin kannattaisi sitä odottaa? Hintaero on niin pieni, että oma tunne on, ettei 3 ole realistinen vaihtoehto.
Ennen Model 3:n Highland-päivitystä perusteita ei juuri ollut, mutta nyt Model 3 on taas kiinnostava. Vastaava (Juniper) päivitys on toki tulossa myös Y:hyn.
 
Nämä kelit on taas hyvä muistutus, että minulle ei tule ikinä enää sähköautoa, josta puuttuu mahdollisuus käynnistää akun lämmitys.
Mitä tuo "mahdollisuus käynnistää akun lämmitys" tarkoittaa, ja miksi sen puuttuminen on killeri?

Tarkoitatko että manuaalisesti pitää saada käynnistettyä akun esilämmitys?

Tästä tuli mieleeni tämä eilen näkemäni vuoden vanha Tesla-video, eli testattiin miten Tesla käyttäytyy kun umpikylmää akkua yritetään pikaladata. Mielenkiintoista settiä, ja ihan järkevästi Tesla mielestäni tuossa toimii, lämmittelee akkua sen verran kun tarvitsee, ennenkuin edes alkaa ladata (edes hitaasti), vaikka siihen lämmittelyyn ilmeisesti meni aikaa jotain 30-45 min. Jos on pakko niin on pakko, mieluummin pitää akun kunnossa kuin yrittää väkipakolla ladata jäätynyttä akkua piloille.

 
Jos miettii uusia sähköautoja, niin onko mitään perustetta ostaa Model 3 Model Y sijaan? Ainut mikä itsellä tulee mieleen on uuden Y:n odotus, mutta eikö silloin kannattaisi sitä odottaa? Hintaero on niin pieni, että oma tunne on, ettei 3 ole realistinen vaihtoehto.
Miten ison auton haluat? Jos et tarvitse tilaa, niin en keksi yhtään syytä ottaa Y ennen kolmosta (sama auto, mutta rumempi, laiskempi + kuluttaa enemmän). Sitten taas jos tarvitset tilaa, niin miksi edes miettiä kolmosta ennen Y:tä.
 
Lfp 3:lla ajelin yhden talven 1x13A latauksen turvin ja silloinkin tuli nähtyä ad -30 pakkasia. Työmatka oli 90km/vrk. Hädin tuskin pärjäsi ilman pikalatureita.
Tänään -35 ja hetken palelin model x ravenissa. Sitten hoksasin että range mode päällä, sen kun nappasi pois niin alkoi tareta. Luulin jo hetken ettei näillä pärjää Siperian pakkasissa.
 
Yksvaihelämmityksen kanssa se energia menee akun lämmityksen ylläpitoon, tarvis olla kolmivaihe, että tulis riiträvästi elektroneja läpi. :comp:

Jos sitä ei kuitenkaan ole niin ryhmissä näyttää olevan yksimielinen käsitys, että heti lataus päälle kun saapuu kotiin, tällöin lataa eikä siihen lämmitykseen mene niin virtaa kun akku on jo lämmin.
 
Miten ison auton haluat? Jos et tarvitse tilaa, niin en keksi yhtään syytä ottaa Y ennen kolmosta (sama auto, mutta rumempi, laiskempi + kuluttaa enemmän). Sitten taas jos tarvitset tilaa, niin miksi edes miettiä kolmosta ennen Y:tä.
Eipä siitä tilasta ole haittaakaan. Porrasperä on muutenkin vähän epäkäytännöllinen vs. jos model 3 ois viistoperä (ja täten about saman kokoinen).
 
Autoa alkaa nyt pääkaupunkiseudulla olemaan sen verran suhteessa latureihin + kerrostaloasujilla on usein olemattomat, tai lähes olemattomat (näillä pakkasilla 3,7 pöntöilläkään ei tee oikeasti yhtään mitään hyödyllistä)
Mitä tuo tarkoittaa? Latailen näillä pakkasilla autoani 1x10A (eli 2,3kW teholla?) ja ihan kiltisti latautuu yön yli. Tälläkin hetkellä on tuollaisella supersuko-tolpalla latautumassa.

Helsingin kantakaupungissa latauspaikat ovat pääsääntöisesti (maksullisissa) pysäköintihalleissa sijaitsevia 11/22kW AC-asiointilatauspaikkoja. Ainakin muualla pääkaupunkiseudulla alkaa kauppakeskuksista ja Prismoista löytyä myös joitakin pikalatauspaikkoja (voin omalta kohdaltani mainita esim. Kaaren, Myyrmannin ja Sellon kauppakeskukset; en osaa sanoa onko jossain Pasilassa, Kampissa ja Redissä myös jo).
 
Käy koejamamassa kummatkin niin on helpompi päättää. Ilmeisesti "Highland" on autona mennyt alkuperäiseen kolmoseen huomattavasti eteenpäin.
 
Eipä siitä tilasta ole haittaakaan. Porrasperä on muutenkin vähän epäkäytännöllinen vs. jos model 3 ois viistoperä (ja täten about saman kokoinen).
No ei sulla tolla speksillä ole järkeä edes miettiä kuin Y:tä. Se on kooltaan paljon isompi ja kolmonen on tosiaan sedan. Eli mikäli tavaraa on, niin sitä ei ole sinne niin helppoa lastata. Esim. lapsiperheelle mielestäni selkeä valinta. Yhtä selkeä kuin itselleni kolmonen, koska en sitä tilaa tarvitse.
 
Mitä tuo "mahdollisuus käynnistää akun lämmitys" tarkoittaa, ja miksi sen puuttuminen on killeri?
Tarkoitatko että manuaalisesti pitää saada käynnistettyä akun esilämmitys?
Kyllä, manuaalisesti tai navilla tai jollain taikapölyllä. On aivan hanurista, kun yrittää jääpalan lämpöisen auton akkuun ladata potkua aikapaineessa. Kun akun lämmitys on jollain tavalla käytettävissä, lataus muuttuu paljon jouhevammaksi eikä liikkumista (tai siis pysähtymistä) tarvitse niin paljon suunnittella. Ei ole viheliäisempää, kun kovassa pakkasessa yrittää ajoittaa laturille meno 5-15 % akun varauksella. Varsinkin pääteiden ulkopuolella. Kun voi lämmittää joko ennen lähtöä tai matkalla, niin voi poiketa laturille isommallakin varauksella.

Ja vaikka miten olisi sähköauto vain lyhyttä matkaa varten olemassa, niin silti välillä voi tulla tarve heittää pidempi siivu tai saada akkuun energiaa hätäisesti. Minulla on kaksi sähköautoa, toisessa on lämmitys ja toisessa ei. Olen oppirahani maksanut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 414
Viestejä
4 507 037
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom