Ketjussa postailtu + pohdittu että täydellä akulla ei ole "moottorri jarrua" ja tuonut jo haasteita täkäläisessäkin ympäristössä, saati alamäkiajossa. Toki polttiksissakin on rajalliset kyvyt, joten voidaan sitä pysähtyä jos rajat ylittyy ja softalla voidaan toki sitä jarrutustavarten varata akusta tilaakin, tai siis käyttää sitä bruttotilaa sieltä yläpäästä jos tilanne vaatii.
Video kai muuten tuomittu huuhaaksi, mutta ilmeisesti sitä ei ole kyseenalaistettu että halvemmalla saa saman suorituskyvyn. jos ei muuta tinkimistä, niin onhan se aika taputeltu. Toki sen kertomiseen olisi toki riittänyt yksi twiitti.
Asiallista olisi lainata edes kokonainen kappale. Siihenkin olisi hyvä jotenkin merkitä, että kyseinen kappale on vain osa koko viestiä. Lainasit minulta vain yhden virkkeen:
"Meinaatko, että sähköautossa olisi joku vika, ettei se pysty ottamaan talteen?"
Tuohon sitten vastailit alamäkiajoja. Jos olisit lainannut sen yhden virkkeen sijaan koko kappaleen, näkisi helposti, että minähän käsittelin jo siinä alamäkiasian aika kattavasti:
"Meinaatko, että sähköautossa olisi joku vika, ettei se pysty ottamaan talteen? Jos on lähdetty reissuun vuoren juurelta, akkuun mahtuu taatusti sähköä siinä vaiheessa kun alamäki nousun jälkeen alkaa. Jos taas lähdetään vuoren huipulta, voi katsoa peiliin, jos on mennyt lataamaan akun täpötäyteen. Siinä kärsii jarrut, ja lataussähkönkin joutuu maksamaan, vaikka sen olisi saanut maksutta ladattua vuorelta laskeutuessa."
En näe, että ilman käyttäjän omaa hölmöilyä täyssähköllä (hybridit eri juttu) kovin helposti joutuisi tulemaan vuorta alas ilman regenin apua. Ei sinne vuoren huipulle tupsahdeta noin vaan täydellä akulla. Ja kuka laittaa auton huipulle noustuaan lataukseen, saati unohtaa/lataa siellä yli 90 % SoC, kun maksutonta alamäkienergiaa on tarjolla joka suunnassa? Jos huipulla viipyisi useamman päivän, saattaisi akku kylmentyä sen verran, että ottaisi aluksi vastaan vain 30-50 kW, mutta silläkin jo jarruttelee noin 15 %:n rinteitä paritonnisella autolla. Eikä se akku tuolla regenin teholla kauaa olisi kylmä.
Se on eri juttu, jos Espoossa lataa ennen mökkireissua akun täyteen. Silloin regen ei välttämättä kunnolla jarruta ensimmäisissä kehäteiden rampeissa, mutta moiset vähäiset jarrutustarpeet hoituvat etulevyjen ja takarumpujen avulla ilman jarrunesteen kiehumista. Jos taas mökkireissu alkaa vuoren huipulta, moni varmasti älyää olla lataamatta akkua täyteen, kun tietää saavansa alamäessä maksutonta jerkkua akkuun 5-10 %.