Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos pitäisi veikata, nuo MEB-vaggineet varmaan pysähtyisi paremmin jäällä jos koko taka-akselin jarruputket tulpattaisiin(jos tämä olisi teknisesti mahdollista muun järjestelmän osalta) kun selvästi siellä on jotenkin osattu failata jarrujärjestelmän toteuttaminen.

Tilanne ei ole tietysti suoraan rumpujarrujen vika, mutta herättäähän tuo kysymyksiä siitä, että mitä tuossa softassa on yritetty tehdä kun eikös tälläkin hetkellä osassa konsernin pikkuautoissa ole rummut takana.
 
Miten paljon luulet taka-akselin vaikuttavan jarrutustulokseen äkkijarrutuksessa?
OT
Lähes yhtä paljon kuin etuakseli, jos puhutaan tuosta Volkkarin 220 m 60-0 km/h.

Jos painonjakauma on 50/50, 2000 kg, painopisteen korkeus 50 cm ja akseliväli 290 cm, niin äkkijarrutuksen aikana edessä on 1022 kg ja takana 978 kg vs. levossa 1000 kg ja 1000 kg. Jos taka-akseli ei osallistuisi, niin matka ~tuplaantuisi.


Tuossa syyllinen on liukkaalle jäälle soveltumaton ABS, kuten @zepi sanoi. Suuremman kitkakertoimen lumijarrutuksessa Volkkarin etulevyt + takarummut toimivat ihan yhtä hyvin kuin muidenkin jarrut.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sitä itsekin jarruremontit jättäisi kokonaan tekemättä, jos mahdollista. Honda Jazzissa tuli vaan tutuksi vaihtaa lähes joka vuosi takalevyt ruosteen takia vaikka miten herkisteli ja ylikäytti vuoden aikana. Rummut kestää ihan varmasti ehjänä pidempään.

Ongelmat eivät ole vieraita. Pikkuautoissa se vaihtoväli voi olla 1-2v ja vähän isommissa sitten 4-5v. Samoin kun noiden rumpujen kanssa. Jotkut tarvitsevat vähintään sitä lekaa ennen jokaista katsastusta tai talvella yön yli jätetyn käsijarrun perään ja jotkut sitten kestävät pidempäänkin. En usko, että tämä tulee muuttumaan yhtään mihinkään riippumatta siitä kumpaa sähköautovalmistajat tulevat pidemmässä juoksussa käyttämään.

Tekniikasta riippumatta kestävä ratkaisu olisi varmaankin toteutettavissa softallla, jos valmistajilla olisi sellaiseen kiinnostusta. Käytössä olevat jarrut eivät ruostu eivätkä jumiudu.

Takajarrukeskustelu tuntuu siksikin vähän huvittavalta, että aihe on 20v vanha. Uusi aihe on, että näissä ruostuu myös ne etulevyt -> Viedään huomio uudesta ongelmasta iänikuiseen takajarrukeskuteluun, jota on käyty polttisten kanssakin viimeiset 20v. Enkä nyt siis viittaa tämän palstan keskusteluun, vaan näihin maailmalla tehtyihin innovatiivisiin ahaa-elämyksiin.
 
Vain täydellinen tietämättömyys lisää itsevarmuutta.

Edit: tämä on jo traagista. Kannattaa perehtyä hieman enemmän asiaan. Otetaan vaikka skenaario, että levyjarrut jumiutuu. Otat jonkun jolla vääntää satulan väkisin löysälle ja pultti koneella kaikki kaksi pulttia auki niin satula irtoaa. Miten menee rummun kanssa kun se on jumissa?
No edellinen ns vituiksi mennyt jarruremppa ei mennyt ihan noin. Levyyn oli kulunut sen verran uraa että kengät eivät päässeet liukumaan ulos. Kyseessä oli kässärikenkä, jota ei millään kangella pakoteta auki päin ja bonuksena vielä liukutappi ja sen pultti kumpikin ruosteessa, niin että ilman varsinaista yritystä pultin kanta käteen.

Ts. Se on ihan samantekevää millainen se jarrun rakenne on, kun se on rulsteessa ja jumissa se on ihan perseestä.
 
Tilanne ei ole tietysti suoraan rumpujarrujen vika, mutta herättäähän tuo kysymyksiä siitä, että mitä tuossa softassa on yritetty tehdä kun eikös tälläkin hetkellä osassa konsernin pikkuautoissa ole rummut takana.
Ihan sähköautoista tripletissä on ainakin. En ole huomannut ongelmia, toki tuollaista äärijarrutusta ei tietysti ole tehtynäkään. Joka tapauksessa varmasti olisi huomannut ero, jos reaalimaailmassa tulos olisi katastrofi. Jarrujen pitää tietysti toimia joka tilanteessa, mutta jos id-sarjassa ei ole raportoitu reaaliongelmia, niin kyse voi olla jostain testijärjestelyyn liittyvästä sattumasta. Mersunkin tulos ehkä vähän viittaisi tällaiseen.

Takajarrukeskustelu tuntuu siksikin vähän huvittavalta, että aihe on 20v vanha. Uusi aihe on, että näissä ruostuu myös ne etulevyt -> Viedään huomio uudesta ongelmasta iänikuiseen takajarrukeskuteluun, jota on käyty polttisten kanssakin viimeiset 20v. Enkä nyt siis viittaa tämän palstan keskusteluun, vaan näihin maailmalla tehtyihin innovatiivisiin ahaa-elämyksiin.
Yhden polkimen ajamisen iloja. Harvoin kun ajelen vaimon kauppakassilla niin jarruja maksimit kehiin. Kyllähän tuon käyttämättömyyden ilot huomaa jo pitkällä yhtäjaksoisella motaripätkälläkin, poistumisrampilla ei tapahtu yhtään mitään ennen levyjen puhdistumista (jos ei moottorilla jarruta).
 
Voitaisiinko jo lopettaa sähköautoihin liittymätön jauhanta täällä?

Jos haluaisi katsella kompaktia ja pientä sähkö-crossoveria eläkeläiselle, niin mitä vaihtoehtoja on? 2008 ja kona, onko muita? Rangea ei juuri tarvitse. Kapeus, lyhyys/ hyvä kääntösäde ovat etuna kun pitäisi saada taitettua kapeaan talliin kadulta. CCS liitännällä kuitenkin, ettö unohdetaan ne antiikki-leaffit.

Mieluusti auto joka kestää vähillä ajoilla 10 tai 15v jotta menee samalla autolla hautaan asti… Onko pakko odotella LFP-akullisia kiinalaisia?
Ei kai kiinalaisia tarvi odotella, ainakin BYD Dolphin on jo ostettavissa.
 
Mitäs farkku-sähköautoja tai jotain tilasähköautoja/maastureita oli tulossa 2024 ? Perhe-kokoluokkaa olevia.

ID.7 farkku ja Tesla Model Y refresh loppuvuodesta? Oliko Audilta tulossa joku A6 farkku-sähkö vai ei?
Mersulla nyt on EQE-Suv ja muut, mutta +80k hinta karsii porvareihin ostajat.
 
MG5, ehkä ID7 variant ellei lykkäänny. Audilta pitäis tulla samat, mutta paljon on ollut "pitäis" asteella jo pitkään.
 
Mitäs farkku-sähköautoja tai jotain tilasähköautoja/maastureita oli tulossa 2024 ? Perhe-kokoluokkaa olevia.

ID.7 farkku ja Tesla Model Y refresh loppuvuodesta? Oliko Audilta tulossa joku A6 farkku-sähkö vai ei?
Mersulla nyt on EQE-Suv ja muut, mutta +80k hinta karsii porvareihin ostajat.
Toyotan bZ4X:ään on 2024 tulossa kolmas päivitys, jossa pitäisi olla pahimman ongelman korjaava akun esilämmitys. Mukava ajettava.
 
Meinaatko, että sähköautossa olisi joku vika, ettei se pysty ottamaan talteen?
Ketjussa postailtu + pohdittu että täydellä akulla ei ole "moottorri jarrua" ja tuonut jo haasteita täkäläisessäkin ympäristössä, saati alamäkiajossa. Toki polttiksissakin on rajalliset kyvyt, joten voidaan sitä pysähtyä jos rajat ylittyy ja softalla voidaan toki sitä jarrutustavarten varata akusta tilaakin, tai siis käyttää sitä bruttotilaa sieltä yläpäästä jos tilanne vaatii.

Video kai muuten tuomittu huuhaaksi, mutta ilmeisesti sitä ei ole kyseenalaistettu että halvemmalla saa saman suorituskyvyn. jos ei muuta tinkimistä, niin onhan se aika taputeltu. Toki sen kertomiseen olisi toki riittänyt yksi twiitti.
 
Mitäs farkku-sähköautoja tai jotain tilasähköautoja/maastureita oli tulossa 2024 ? Perhe-kokoluokkaa olevia.

ID.7 farkku ja Tesla Model Y refresh loppuvuodesta? Oliko Audilta tulossa joku A6 farkku-sähkö vai ei?
Mersulla nyt on EQE-Suv ja muut, mutta +80k hinta karsii porvareihin ostajat.
Kaikki isoimmat MEB taisi juuri päivittyä vuosimallissa 24 mutta tulivat kyllä toimitukseen jo 23. EQB tuli tai on tulossa pieni päivitys myös. Stellantiksen tila-autoihin tuli tai tulossa joku pieni päivitys.

Nuo MEB/EQB on kyllä ehkä ennemmin crossovereita (kuten Y) eikä noita hakemiasi malleja mutta riippuen perheestä saa ne noihin ängettyä.
 
Audilta tulee Q6 suv ja siirrytään sitten android automotiveen.
A6:sta on ollut konsepteja, mutta ei vissiin mitään oikeasti tuotantomalliin viittaavaa.
 
Audi Q6 / A6 odottaa edelleen noita VAG-premium-platformin (PPE) ongelmien korjauksia. Porsche Macan on kait fyysisesti aika valmis julkaisuun, mutta softa ei ole valmis ja lykkäytyy…

Eipä sillä että yllättäisi, Saksalaiset eivät ole koskaan osanneet koodata / johtaa softakehitystä, joten ihan odotusten mukaan mennään.
 
Ei kai kiinalaisia tarvi odotella, ainakin BYD Dolphin on jo ostettavissa.
Budjetti ei vaan riitä uuteen, joten pitää odotella käytettyjä. Mutta on hyvä tehdä se käytettyjen kärkkymisen shortlist, niin on helpompi seurata markkinaa ja saatavuutta.
 
Eipä sillä että yllättäisi, Saksalaiset eivät ole koskaan osanneet koodata / johtaa softakehitystä, joten ihan odotusten mukaan mennään.

Eipä kyllä kovaa luottoa tohon Cariadin toimintaankaan ole. Muuthan sieltä taisi saada jo potkut. Q4:ssa sen jo näkee, että 3v ovat paikanneet alun ongelmia ja vieläkin rippeitä korjaamatta hätpuhelujärjestelmän suhteen. Mitään uutta eivät saa aikaan ja korjausten tuottaminen kestää älyttömästi. Aika iso kynnys olisi lähteä uudelleen betatestaan audin softaa. Mutta valikoima on kyllä todella ohut, jos haluaa varmatoimista.
 
Vikahan on 100%:sella varmuudella ABS:n ohjelmoinnissa, eikä missään muussa. Se ei vaan osaa painaa jarrua jos pinta on liian liukas.

Jos jokin ihmetyttää niin se, että miten noita saa myydä ja miten ei ole takaisinvetoa? Suomen viranomaiset ovat kaikessa aina "ei ki - asiaa seurataan"? Onko tuo oikeasti toistettavissa muillakin MEB autoilla ja onko tuohon tullut jotain korjausta?
Juuri näin. ABS:n alkuaikoina esiintyi vastaavia ongelmia etenkin irtosoraa sisältävillä sorateillä, joissa jarruteho alkaa kasvaa vasta kun rengas alkaa kaivautua pehmeän sorapinnan sisään ja se vaatii renkaan pyörimisen lukitsemisen. Jotkut toteutukset eivät antaneet renkaan mennä kunnolla lukkoon ja silloinhan pitoa ei saa millään, vaan mennään kuulalaakereiden päällä vauhdilla pöpelikköön.

Mielestäni selvästä softavirheestä kertoo se, että esim. yllä mainitussa jääjarrutustestissä ajetaan suoraan, eli tällöinhän renkaiden voidaan antaa mennä huoletta lukkoon tai ainakin pääasiassa lukkoon, koska renkaat oletettavasti osoittavat suoraan eteenpäin.

Erittäin hyvä kysymys, että miksei viranomainen puutu tällaiseen? Kyse on lähes varmasti softalla korjattavasta asiasta.
 
Tietääkö joku, että minkä kuukauden MEB autot ovat "faceliftattuja" joissa on uusi 4.0 softa sisällä ja täten tarjolla akun esilämmitys?
 
Vikahan on 100%:sella varmuudella ABS:n ohjelmoinnissa, eikä missään muussa. Se ei vaan osaa painaa jarrua jos pinta on liian liukas.

Jos jokin ihmetyttää niin se, että miten noita saa myydä ja miten ei ole takaisinvetoa? Suomen viranomaiset ovat kaikessa aina "ei ki - asiaa seurataan"? Onko tuo oikeasti toistettavissa muillakin MEB autoilla ja onko tuohon tullut jotain korjausta?
Kyllä skodassa vähän samaa taipumusta on. Pienellä nopeudella risteystä lähestyttäessä välillä tuntuu että jarrut vähän luovuttaa. Kysyin tuota huollossakin mutta sanoivat että johtuu auton isosta massasta, ei auttanut selitys että 400kg painavampi vanha diisseli ei tuollaista tehnyt edes kitkoilla.

No en varmaksi tiedä onko sama asia mutta jarrut on pettymys tässä autossa. Ne huolettoman rummutkin avataan parin viikon päästä koska jumittavat jo. Levyt olisi itelle se helpommin huollettava vaihtoehto.
 
Vedäs kunnon jarrutukset kuivalla asfaltilla, sopivassa paikassa +140km/h ja siitä poljin pohjaan.
 
Kyllä skodassa vähän samaa taipumusta on. Pienellä nopeudella risteystä lähestyttäessä välillä tuntuu että jarrut vähän luovuttaa. Kysyin tuota huollossakin mutta sanoivat että johtuu auton isosta massasta, ei auttanut selitys että 400kg painavampi vanha diisseli ei tuollaista tehnyt edes kitkoilla.

No en varmaksi tiedä onko sama asia mutta jarrut on pettymys tässä autossa. Ne huolettoman rummutkin avataan parin viikon päästä koska jumittavat jo. Levyt olisi itelle se helpommin huollettava vaihtoehto.
Siis kuivalla, märällä, jäällä, lumella vai millä kelillä?
 
Vedäs kunnon jarrutukset kuivalla asfaltilla, sopivassa paikassa +140km/h ja siitä poljin pohjaan.
Ihan noin kovasta en ole mutta usein työmatkalla moottoritien rampissa pistän vapaalle ja kunnon jarrutus.

Jumitus on tässä tapauksessa sellaista että kun auto seisoo niin pahimmillaan ei meinaa päästä liikkeelle kun käsijarru ei irroita.
Siis kuivalla, märällä, jäällä, lumella vai millä kelillä?
Todella liukkaalla eli kunnon kiillotettu jää/lumi tai höttölunta jään päällä. Kuten täällä joku kirjoitti niin pyörät pitäisi saada lukkoon ehkä aikaisemmin.
 
Ihan noin kovasta en ole mutta usein työmatkalla moottoritien rampissa pistän vapaalle ja kunnon jarrutus.

Jumitus on tässä tapauksessa sellaista että kun auto seisoo niin pahimmillaan ei meinaa päästä liikkeelle kun käsijarru ei irroita.

Todella liukkaalla eli kunnon kiillotettu jää/lumi tai höttölunta jään päällä. Kuten täällä joku kirjoitti niin pyörät pitäisi saada lukkoon ehkä aikaisemmin.
Joo, eli siis vika ei ole jarruissa vaan siinä ettei abs päästä jarrutehoa sinne jarruille asti…

Toki kuskin näkökulmasta ”jarrut” tarkoittaen koko jarrujärjestelmää ei toimi kuten toivoa sopii. Voisikohan tuo toimia faceliftissä paremmin?
 
Volkkarin rummun muoto on sellainen, että kerää huuleen vettä ja jäätyy jumiin. Vannepesu talvella varma tapa ongelmiin. Miissä aukeaa helpohkosti pakilla.
 
Volkkarin rummun muoto on sellainen, että kerää huuleen vettä ja jäätyy jumiin. Vannepesu talvella varma tapa ongelmiin. Miissä aukeaa helpohkosti pakilla.
Kuka pesee autoa talvella jollei myös paikkaa sitä kuivata kunnolla lämpimässä? Tämä oo sähkisten exlusive ongelma vaan koskee kaikkia jollei kunnon kuivausta lämpimässä ja pitkään et vesi vääristä paikoista haihtunut pois
 
Kuka pesee autoa talvella jollei myös paikkaa sitä kuivata kunnolla lämpimässä? Tämä oo sähkisten exlusive ongelma vaan koskee kaikkia jollei kunnon kuivausta lämpimässä ja pitkään et vesi vääristä paikoista haihtunut pois
Rummuissa ottaa tavallista pidemmän ajan kuivua. Voi olla, että jollain keleillä menee muutenkin vettä (ja voi jäätyä sen jälkeen).
 
Kuka pesee autoa talvella jollei myös paikkaa sitä kuivata kunnolla lämpimässä? Tämä oo sähkisten exlusive ongelma vaan koskee kaikkia jollei kunnon kuivausta lämpimässä ja pitkään et vesi vääristä paikoista haihtunut pois
Yhtä autoa en voinut pestä talvella koska lukot jäätyivät, mutta muiden kanssa ei ole ollut ongelmia (nykyisen Leafin kanssa ei vielä kokemusta, joten koputetaan puuta ja käyn pesulla kun pakkaset ensiviikolla kiristyvät). Yleensä olen ajoittanut pesut silloin kun pakkanen kiristyy, eli parhaimmillaan sitä ollut yli 20 astetta miinuksella, ja ainoa toimenpide pesun jälkeen ollut pieni kiihdytys ja sen jälkeen hieman normaalia tehokkaampi jarrutus. Tämän jälkeen auto on jäänyt yöksi ulos ja aamulla taas normaalisti liikkeelle.
Tiedän, että joidenkin autojen (ainakin Volkkarin karvatiivisteet) kanssa pesu pakkasella on yhtä helvettiä kun seuraavana aamuna ei pääse autoon sisään, mutta ainakin osa autoista selviää talvipesusta ilman ongelmia.
 
Pointti oli et koskee kaikkia autoja ei vaan sähkiksiä, ja tietty eroja millainen pesu. Mutta yhtäkaikki ei kuulu tänne
 
Täällä taas ei Enyaqin jarruista vielä ole pahaa sanottavaa. Omaan makuun jarrut tuntuu pelaavan vallan mallikaasti, vielä. Tosin vasta 1,5v vanha ja vähän päälle 30tkm ajettu.
Ainoa erikoisuus jonka huomannut että jos ajaa vakkarilla ja alkaa jarruttamaan, niin jarruteho tuntuu normaalia huonommalle, kun suoraan vakkarilta jarrulle mentäessä tuo ei osaa käyttää moottorin regen jarrutusta ollenkaan.
Jos ottaa ensin vakkarin pois ja sitten alkaa jarruttamaan niin jarruttaa regenillä myös.
Tai jos suoraan vakkarilta jarrulle menon jälkeen vapauttaa hetkeksi jarrun ja painaa uudelleen niin regen jarrutus tulee mukaan.

Talvella pakkasessa seisonnan jälkeen liikkeelle lähtiessä takajarrut jumittelee ihan samoin kuin on tehnyt tähän mennessä kaikki edellisetkin dieselit, bensat ja hybridit mitä on ollut.
Perinteisissä polttiksissa vaan tämän ongelman pystyi kiertämään jättämällä vaihteen varaan ilman että tarvitsi vetää käsijarrua päälle. Tämä kikka ei sähköautoissa onnistu ja pätee ihan kaikkiin sähköautoihin, ei vain Enyaqiin.
Vasara ja 30cm rautatanko konttiin mukaan talveksi, jos jarru jäätynyt jumiin ettei pääse liikkeelle niin rautatanko jarrurumpua vasten ja vasaralla täräytys niin yleensä irtoaa. Samaa kikkaa joutunut käyttämään ihan kaikkien edellistenkin autojen kanssa. Jos levyjarru niin tanko sitä jarrusatulaa vasten, ei levyä, ja täräytys niin irtoaa.
 
Talvella pakkasessa seisonnan jälkeen liikkeelle lähtiessä takajarrut jumittelee ihan samoin kuin on tehnyt tähän mennessä kaikki edellisetkin dieselit, bensat ja hybridit mitä on ollut.
Jarrujen jumittaminen pakkasella taitaa olla malli- tai merkkikohtaista, sillä omalle kohdalle sellaista autoa ei ole sattunut, mutta tuttavapiirissä näitä on ollut. Vaikuttaisi, että kaikki merkit eivät panosta talvitestaukseen tai tekevät sen väärällä tapaa. Voi myös olla, että toimivat laitteet ovat syntyneet puolivahingossa, kuka tietää...
Perinteisissä polttiksissa vaan tämän ongelman pystyi kiertämään jättämällä vaihteen varaan ilman että tarvitsi vetää käsijarrua päälle. Tämä kikka ei sähköautoissa onnistu ja pätee ihan kaikkiin sähköautoihin, ei vain Enyaqiin.
Kokemukseni sähköautoista rajautuvat Leafiin, jossa käsijarrun voi jättää halutessaan pois päältä, vaikka yleensä sen napsautankin käyttöön.
 
Tietääkö joku, että minkä kuukauden MEB autot ovat "faceliftattuja" joissa on uusi 4.0 softa sisällä ja täten tarjolla akun esilämmitys?

No jos nyt tilaat uuden, saat sen päivitetyn version. Ei niitä mistään nettiautosta vielä löydy. Kyselin myyjältä koeajo mahdollisuutta päivitetylle ID4:lle, kuulemma keväällä tulee ekat autot.

EDIT: Jatkossa uudet autot tunnistaa sisältä siitä, että vaihdevalitsin on siirretty ratin taakse mittariston vierestä.
 
Viimeksi muokattu:
En ole varma oliko jo puhetta, mutta EX30 löytyy myymälöistä, mutta sillä ei voi ajaa. Odottavat ohjelmistopäivitystä Volvolta jonka jälkeen se on ajettavissa. Tammikuun alussa jokatapauksessa.
 
En ole varma oliko jo puhetta, mutta EX30 löytyy myymälöistä, mutta sillä ei voi ajaa. Odottavat ohjelmistopäivitystä Volvolta jonka jälkeen se on ajettavissa. Tammikuun alussa jokatapauksessa.

Oliko tietoa missä myymälöissä se on?
 
Täällä taas ei Enyaqin jarruista vielä ole pahaa sanottavaa. Omaan makuun jarrut tuntuu pelaavan vallan mallikaasti, vielä. Tosin vasta 1,5v vanha ja vähän päälle 30tkm ajettu.
Ainoa erikoisuus jonka huomannut että jos ajaa vakkarilla ja alkaa jarruttamaan, niin jarruteho tuntuu normaalia huonommalle, kun suoraan vakkarilta jarrulle mentäessä tuo ei osaa käyttää moottorin regen jarrutusta ollenkaan.
Jos ottaa ensin vakkarin pois ja sitten alkaa jarruttamaan niin jarruttaa regenillä myös.
Tai jos suoraan vakkarilta jarrulle menon jälkeen vapauttaa hetkeksi jarrun ja painaa uudelleen niin regen jarrutus tulee mukaan.

Talvella pakkasessa seisonnan jälkeen liikkeelle lähtiessä takajarrut jumittelee ihan samoin kuin on tehnyt tähän mennessä kaikki edellisetkin dieselit, bensat ja hybridit mitä on ollut.
Perinteisissä polttiksissa vaan tämän ongelman pystyi kiertämään jättämällä vaihteen varaan ilman että tarvitsi vetää käsijarrua päälle. Tämä kikka ei sähköautoissa onnistu ja pätee ihan kaikkiin sähköautoihin, ei vain Enyaqiin.
Vasara ja 30cm rautatanko konttiin mukaan talveksi, jos jarru jäätynyt jumiin ettei pääse liikkeelle niin rautatanko jarrurumpua vasten ja vasaralla täräytys niin yleensä irtoaa. Samaa kikkaa joutunut käyttämään ihan kaikkien edellistenkin autojen kanssa. Jos levyjarru niin tanko sitä jarrusatulaa vasten, ei levyä, ja täräytys niin irtoaa.
Kirjoitin varmaan epäselvästi mutta tämä tekee myös kesällä tuota jarrujen jumitusta. Vesi tähän varmasti liittyy jotenkin koska jumitus tapahtuu yleensä niin että ajaa märällä kelillä ja sen jälkeen auto seisoon esim. viikonlopun. Maanantaina sitten pahimmillaan haaste päästä liikkeelle kun ei irrota jarru. Onneksi on vielä takuu ja jotain osia menee takajarruista vaihtoon ensiviikolla. Katsotaan miten käy.

Mulla on varmaan joku erikoinen tyyli jarruttaa koska en todellakaan pidä tämän Enyaqin jarruista. Tai varmaan on hyvät jos käyttää riittävästi voimaa mutta normi ajossa tuntuma vaihtelee liikaa riippuen siitä miten auto arpoo käytetyn regenin tai tarvitun jarrujen kuivauksen jne. Tekeekö sulla muuten sellaista että jos melko kevyellä jarrupaineella olet hidastamassa pysähdyksiin niin ihan lopussa auto itse lyö lisää jarrupainetta mekaanisiin jarruihin aiheuttaen tökkäävän hidastuvuuden? Joskus todella liukkaalla jopa renkaat menee lukkoon.
 
Ketjussa postailtu + pohdittu että täydellä akulla ei ole "moottorri jarrua" ja tuonut jo haasteita täkäläisessäkin ympäristössä, saati alamäkiajossa. Toki polttiksissakin on rajalliset kyvyt, joten voidaan sitä pysähtyä jos rajat ylittyy ja softalla voidaan toki sitä jarrutustavarten varata akusta tilaakin, tai siis käyttää sitä bruttotilaa sieltä yläpäästä jos tilanne vaatii.

Video kai muuten tuomittu huuhaaksi, mutta ilmeisesti sitä ei ole kyseenalaistettu että halvemmalla saa saman suorituskyvyn. jos ei muuta tinkimistä, niin onhan se aika taputeltu. Toki sen kertomiseen olisi toki riittänyt yksi twiitti.
Asiallista olisi lainata edes kokonainen kappale. Siihenkin olisi hyvä jotenkin merkitä, että kyseinen kappale on vain osa koko viestiä. Lainasit minulta vain yhden virkkeen:

"Meinaatko, että sähköautossa olisi joku vika, ettei se pysty ottamaan talteen?"


Tuohon sitten vastailit alamäkiajoja. Jos olisit lainannut sen yhden virkkeen sijaan koko kappaleen, näkisi helposti, että minähän käsittelin jo siinä alamäkiasian aika kattavasti:

"Meinaatko, että sähköautossa olisi joku vika, ettei se pysty ottamaan talteen? Jos on lähdetty reissuun vuoren juurelta, akkuun mahtuu taatusti sähköä siinä vaiheessa kun alamäki nousun jälkeen alkaa. Jos taas lähdetään vuoren huipulta, voi katsoa peiliin, jos on mennyt lataamaan akun täpötäyteen. Siinä kärsii jarrut, ja lataussähkönkin joutuu maksamaan, vaikka sen olisi saanut maksutta ladattua vuorelta laskeutuessa."


En näe, että ilman käyttäjän omaa hölmöilyä täyssähköllä (hybridit eri juttu) kovin helposti joutuisi tulemaan vuorta alas ilman regenin apua. Ei sinne vuoren huipulle tupsahdeta noin vaan täydellä akulla. Ja kuka laittaa auton huipulle noustuaan lataukseen, saati unohtaa/lataa siellä yli 90 % SoC, kun maksutonta alamäkienergiaa on tarjolla joka suunnassa? Jos huipulla viipyisi useamman päivän, saattaisi akku kylmentyä sen verran, että ottaisi aluksi vastaan vain 30-50 kW, mutta silläkin jo jarruttelee noin 15 %:n rinteitä paritonnisella autolla. Eikä se akku tuolla regenin teholla kauaa olisi kylmä.

Se on eri juttu, jos Espoossa lataa ennen mökkireissua akun täyteen. Silloin regen ei välttämättä kunnolla jarruta ensimmäisissä kehäteiden rampeissa, mutta moiset vähäiset jarrutustarpeet hoituvat etulevyjen ja takarumpujen avulla ilman jarrunesteen kiehumista. Jos taas mökkireissu alkaa vuoren huipulta, moni varmasti älyää olla lataamatta akkua täyteen, kun tietää saavansa alamäessä maksutonta jerkkua akkuun 5-10 %.
 
Onko kenelläkään kokemuksia sähköauton lämmityslaitteen komponenttien eristämisestä ja sen vaikutukista toimintasäteeseen?

Putkien eristäminen ei ainakaan VILPissä vaikuttanut mitenkään, joten en oikein usko että autossakaan. Luulisi, että ne tärkeimmät (kuten lämmönvaihtimet) on kuitenkin joka tapauksessa eristetty.
 
Jos autossa on takuuta jäljellä, niin pahemmin en menisi modailemaan. Mutta teoriassa jos lämmönsiirtoputki on käteen kuuma, niin siitä siirtyy hukkalämpöä harakoille, eli eristäminen voisi toimia.
 
Kirjoitin varmaan epäselvästi mutta tämä tekee myös kesällä tuota jarrujen jumitusta. Vesi tähän varmasti liittyy jotenkin koska jumitus tapahtuu yleensä niin että ajaa märällä kelillä ja sen jälkeen auto seisoon esim. viikonlopun. Maanantaina sitten pahimmillaan haaste päästä liikkeelle kun ei irrota jarru. Onneksi on vielä takuu ja jotain osia menee takajarruista vaihtoon ensiviikolla. Katsotaan miten käy.

Mulla on varmaan joku erikoinen tyyli jarruttaa koska en todellakaan pidä tämän Enyaqin jarruista. Tai varmaan on hyvät jos käyttää riittävästi voimaa mutta normi ajossa tuntuma vaihtelee liikaa riippuen siitä miten auto arpoo käytetyn regenin tai tarvitun jarrujen kuivauksen jne. Tekeekö sulla muuten sellaista että jos melko kevyellä jarrupaineella olet hidastamassa pysähdyksiin niin ihan lopussa auto itse lyö lisää jarrupainetta mekaanisiin jarruihin aiheuttaen tökkäävän hidastuvuuden? Joskus todella liukkaalla jopa renkaat menee lukkoon.

En ole huomannut tuollaisia epäloogisuuksia tai jarrutuntuman heittelyä, muuten kuin tuon mainitsemani vakkarin yhteydessä.
Oma tyyli on yleensä että ensin vaan nostan jalan kaasulta, annan regenin hidastaa ja vasta sitten alan painelemaan jarrua. Täällä pikkukaupungissa ja maaseudulla kun ei kovin hektistä ole tuo liikenne.
Sen omakin tekee että kun pysähtyy risteykseen, niin hankala tehdä sellaista todella smoothia pysäystä, aina ihan siinä lopussa kun ollaan jo melkein pysäksissä niin se loppu töksähtää.
Tosin muistelen jo edellisen Corolla hybridin olleen vähän samanlainen. Kai tuo liittyy siihen jos lopussa auto hylkää regenin ja siirtyy pelkkien jarrujen käyttöön, ja tämä siirtymä aiheuttaa töksäyksen.
Jos sulla vielä jarrut jumittelee muutenkin niin varmaan tämä tuntuu kans kertaluokkaa isommin.
 
En ole huomannut tuollaisia epäloogisuuksia tai jarrutuntuman heittelyä, muuten kuin tuon mainitsemani vakkarin yhteydessä.
Oma tyyli on yleensä että ensin vaan nostan jalan kaasulta, annan regenin hidastaa ja vasta sitten alan painelemaan jarrua. Täällä pikkukaupungissa ja maaseudulla kun ei kovin hektistä ole tuo liikenne.
Sen omakin tekee että kun pysähtyy risteykseen, niin hankala tehdä sellaista todella smoothia pysäystä, aina ihan siinä lopussa kun ollaan jo melkein pysäksissä niin se loppu töksähtää.
Tosin muistelen jo edellisen Corolla hybridin olleen vähän samanlainen. Kai tuo liittyy siihen jos lopussa auto hylkää regenin ja siirtyy pelkkien jarrujen käyttöön, ja tämä siirtymä aiheuttaa töksäyksen.
Jos sulla vielä jarrut jumittelee muutenkin niin varmaan tämä tuntuu kans kertaluokkaa isommin.
Pitää vielä huollosta kysellä tuota töksäytystä. En sitä ole ennen tätä talvea noteerannut mutta nyt on niin selkeä että tekee mieli laittaa kaupungissa vapaalle ennen jarrutusta jotta välttää tuon.

Ajan yleensä D päällä kun muutamaan kertaan B päällä on meinannut tulla lusikallinen housuun liukkaassa rampissa tai 100% akulla parkkipaikalla. Ja teoriassa kait pienempi kulutus sillä.
 
Kuin sattumalta, Norjan lahjalla sähköautoilulle eli Tesla Björnillä on juuri uudehko video kanavalla, jossa aukaistaan ID3:n taka(rumpu)jarrut.



Sinänsä en osaa ottaa kantaa onko rumpujarrujen käyttö perusteltua vai ei, mutta varmaan siihen joku painava syy on, että volkkari on siihen päätynyt.
 
Ketjussa postailtu + pohdittu että täydellä akulla ei ole "moottorri jarrua" ja tuonut jo haasteita täkäläisessäkin ympäristössä, saati alamäkiajossa.
Tuota olen joskus pohtinut, kun se sähköauton akku on täysi eikä regenreointia ei voida käyttää, niin miksei sitä moottorijarrutusta voida toteuttaa käyttämällä sähköä?
 
Tuota olen joskus pohtinut, kun se sähköauton akku on täysi eikä regenreointia ei voida käyttää, niin miksei sitä moottorijarrutusta voida toteuttaa käyttämällä sähköä?
No tämä, saishan sitä sähköä siihenkin käytettyä, mutta vaatisko sitten vahvempia osia?
Turhan kallista siis niin satunnaiseen ja hetkelliseen asiaan? Sillä eihän akku kauvaa ole niin täynnä etteikö taas mahtuis lisää
 
Tuota olen joskus pohtinut, kun se sähköauton akku on täysi eikä regenreointia ei voida käyttää, niin miksei sitä moottorijarrutusta voida toteuttaa käyttämällä sähköä?
Junissa tämä ainakin vaatii vastukset katolle jotka muuttaa lämmöksi jarrutusenergian.
 
Junissa tämä ainakin vaatii vastukset katolle jotka muuttaa lämmöksi jarrutusenergian.
Jep, se energia on kulutettava johonkin. sähkömoottoria voi kyllä jarruttaa niin että energia menee lämmöksi moottorissa, mutta tollainen sähköauton moottori on jarrutustehoihin nähden niin pieni massaltaan että se ylikuumenisi parilla suht olemattomalla jarrutuksella.
 
Käytännössä ne vaihtoehdot jarrutusenergian suuntaamiseen ovat:
1. Akku
2. Vastus ja sitä kautta lämpönä ilmaan tai nesteeseen
3. Sähköverkko

Autossa käytettavissä ovat 1. ja 2. Kohta 2. voisi olla järkevää esimerkiksi akun lämmittämiseski tai ohjaamon lämmittämiseksi kylminä vuoden aikoina.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 782
Viestejä
4 478 152
Jäsenet
74 011
Uusin jäsen
velle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom