Yleistä keskustelua sähköautoista

Ketkäs odottaa ens viikkoa ja kovia (normaaleja markka-aikaan) pakkasia, näin niinkuin sähköautoilun kannalta?

Nopea lämpiäminen, tunteettomuus kylmän kangistavuudelle, käyntihäiriöttömyys... :comp:
 
Käytännössä ne vaihtoehdot jarrutusenergian suuntaamiseen ovat:
1. Akku
2. Vastus ja sitä kautta lämpönä ilmaan tai nesteeseen
3. Sähköverkko

Autossa käytettavissä ovat 1. ja 2. Kohta 2. voisi olla järkevää esimerkiksi akun lämmittämiseski tai ohjaamon lämmittämiseksi kylminä vuoden aikoina.
Siis eikö sitä sähkömoottoria voisi ohjata "peruuttamaan"? Siis samaan tapaan kuin peruuttaessa se magneetti kenttä olisikin siellä edellisellä käämillä eikä seuraavalla.
 
Siis eikö sitä sähkömoottoria voisi ohjata "peruuttamaan"? Siis samaan tapaan kuin peruuttaessa se magneetti kenttä olisikin siellä edellisellä käämillä eikä seuraavalla.

Käytännössä se moottori pitäisi ohjata peruuttamaan ihan oikeasti ts. muuttaa pyörimissuuntaa, jos halutaan kuluttaa energiaa. Hidastamisessa(liikkeen vastustamisessa) energiaa siirtyy aina takaisin verkkoon(akkuun) päin.

Joku muu voi osata selittää teorian paremmin taustalla, että miksi näin on, mutta lähtökohtaisesti sähkömoottori toimii aina myös generaattorina.
 
Ketkäs odottaa ens viikkoa ja kovia (normaaleja markka-aikaan) pakkasia, näin niinkuin sähköautoilun kannalta?

Nopea lämpiäminen, tunteettomuus kylmän kangistavuudelle, käyntihäiriöttömyys... :comp:
Hirveä taistelu vaimon kanssa tulossa kumpi saa mennä sähköautolla töihin ja toinen joutuu jännittämään polttista lähteekö käyntiin vai pitääkö näyttää akkubuusteria.
 
Siis eikö sitä sähkömoottoria voisi ohjata "peruuttamaan"? Siis samaan tapaan kuin peruuttaessa se magneetti kenttä olisikin siellä edellisellä käämillä eikä seuraavalla.

Silloin kun sähkömoottori ohjataan jarruttamaan, siitä tehdään generaattori, joka muodostaa energiaa ja se on johonkin pukattava ulospäin. Muuten ylikuumenee moottori/generaattori tai invertteri.

Näin se nykyisellä sähköopilla menee. Voi olla jotakin kehittyneempiä tekniikkoja, joita me ei vielä tunneta.
 
Miten auto on saatu liikkeelle siten että akku on vielä vauhdissa aivan täysi? Eli kyllä jo se ensimmäinen kiihdytys on aina kuluttanut auton akkua joten siellä on tilaa tallentaa energiaa regeneroinnista sinne takaisin. Muutenhan kyseessä olisi ikiliikkuja mikä on erittäin vaikea toteuttaa :)
-Jari-
 
Miten auto on saatu liikkeelle siten että akku on vielä vauhdissa aivan täysi? Eli kyllä jo se ensimmäinen kiihdytys on aina kuluttanut auton akkua joten siellä on tilaa tallentaa energiaa regeneroinnista sinne takaisin. Muutenhan kyseessä olisi ikiliikkuja mikä on erittäin vaikea toteuttaa :)
-Jari-
Vuoren huipulla ladattu ja lähdetään ajamaan alas. Hieman tietysti kärjistettynä, mutta tuon tapainenhan se ongelma on, jos sitä sähköä generoidaan enemmän kuin mitä akkuun pystytään varastoimaan ja sitten mitataankin jarruja.
 
Vuoren huipulla ladattu ja lähdetään ajamaan alas. Hieman tietysti kärjistettynä, mutta tuon tapainenhan se ongelma on, jos sitä sähköä generoidaan enemmän kuin mitä akkuun pystytään varastoimaan ja sitten mitataankin jarruja.
Käytännössä tuollaista tilannetta ei tule milloinkaan koska on myös muita muuttujia eli auton ilmanvastuksen kuluttama energia, tuo auton kiihdytykseen liittyvä energiankulutus vaikka olisikin alamäki, rengasvasteeseen menevä energiankulutua, yms. Toisaalta nykyinen akkuteknologia ei ole niin tarkkaa että akku olisi koskaan absoluuttisen täynnä vaikka sen lataisikin täyteen. Enkä tarkoita akusta näytettyä 100% tasoa vaan oikeaa maksimikapasiteettia.
Itse tulee käytettyä regeä tosi harvoin varsinkin näin talvella. Tykkään jarrujen tarkkuudesta enemmän.
edit: eli toki jarrutuksessa iso osa menee regeen mutta tarkoitin ylläolevalle että pidän auton vapaarullausasennossa aina.
 
Viimeksi muokattu:
Nopea lämpiäminen, tunteettomuus kylmän kangistavuudelle, käyntihäiriöttömyys... :comp:

Kyllä, tänään en enää meinannut päästä autolla liikenteeseen, kun Teslan ovet eivät tahtoneet mennä kiinni. Tätä se vesikeli ja sen jälkeen pakkaset tuottavat. Oikein innolla odotan, miten sitten pahemmalla pakkasella pääsen sisään..
 
Tuo että haukuttaisi sähköautoa huonoksi kun 100% täydellä akulla ei ole regeniä, on kyllä niin tikusta asiaa ja hakemalla haettua rajatapausta jota ei käytännössä koskaan tule eteen.

Vähän samaa kuulin aikoinaan Corolla hybridistä. Corollassa pakilla mennään aina pelkän sähkömoottorin voimin. Niin jotkut oli keksineet että se on ihan paska kun jos hybridiakku on tyhjä niin ei voi pakittaa parkista pois. Mutta tällaista tilannetta ei käytännössä mitenkään voi tulla, koska jos hybridiakun varaus tippuu niin polttomoottori alkaa generoimaan sähköä hybridiakkuun.

Toki jos lataat 100% ja lähdet ajamaan niin hetken voi olla rajoittunut regen, kun hyvin äkkiä sinne akkuun tulee taas tilaa sähkölle. Varsinkin talvella kun lämmitys haukkaa jo heti useamman kilowatin verran. Ja jos tuo regenin rajoittuminen kyrsii niin ei pidä ladata aina ihan piripintaan vaan jättää vaikka 90% tasoon niin on sitten regeniä käytössä heti lähdöstä. Mihin sitä regeniä sitten edes kaipaat jos sulla on 100% täysi akku jo valmiiksi? Pelkäät että jarrut kuluu?

Samaan tikusta asiaan kategoriaan menee tässä hiljan iltapäivälehden otsikko "nämä sähköautot hyytyy heti jos akusta loppuu virta"
No hyytyy 100% osuus polttomoottoriautoistakin jos tankista loppuu polttoaine.
 
Tuo että haukuttaisi sähköautoa huonoksi kun 100% täydellä akulla ei ole regeniä, on kyllä niin tikusta asiaa ja hakemalla haettua rajatapausta jota ei käytännössä koskaan tule eteen.

Vähän samaa kuulin aikoinaan Corolla hybridistä. Corollassa pakilla mennään aina pelkän sähkömoottorin voimin. Niin jotkut oli keksineet että se on ihan paska kun jos hybridiakku on tyhjä niin ei voi pakittaa parkista pois. Mutta tällaista tilannetta ei käytännössä mitenkään voi tulla, koska jos hybridiakun varaus tippuu niin polttomoottori alkaa generoimaan sähköä hybridiakkuun.

Toki jos lataat 100% ja lähdet ajamaan niin hetken voi olla rajoittunut regen, kun hyvin äkkiä sinne akkuun tulee taas tilaa sähkölle. Varsinkin talvella kun lämmitys haukkaa jo heti useamman kilowatin verran. Ja jos tuo regenin rajoittuminen kyrsii niin ei pidä ladata aina ihan piripintaan vaan jättää vaikka 90% tasoon niin on sitten regeniä käytössä heti lähdöstä. Mihin sitä regeniä sitten edes kaipaat jos sulla on 100% täysi akku jo valmiiksi? Pelkäät että jarrut kuluu?

Samaan tikusta asiaan kategoriaan menee tässä hiljan iltapäivälehden otsikko "nämä sähköautot hyytyy heti jos akusta loppuu virta"
No hyytyy 100% osuus polttomoottoriautoistakin jos tankista loppuu polttoaine.
Jos tosiaan niin harmittaa ettei ole regeni käytössä niin aina voi ladata 95% 100% sijaan. Ja suurempi "ongelma" regeniin tulee talvesta kun liian täydestä akusta. Eli regeni ei ole käytössä kylmällä akulla.

Mutta aika marginaalisia "ongelmia" nämä.
 
No ongelma tietty vaihtelee autoittain. Pääsääntöisesti ongelma on lähinnä jarruvasteen kanssa jos on tottunut että auton pitää hidastua voimakkaasti kaasupolkimen nostolla. Vähemmän hidastuvissa autoissa ongelma on oikeasti marginaalinen Suomen oloissa. Omassa korealaisessa plugarissa hidastuvuus on täydellä tai tyhjällä akulla ihan samanlainen vaikka siinäkin regenerointi on varmasti minimaalista (näin talvella polttis on myös käynnissä ja kun hiljaa mennään niin myös se lataisi).

Jossain Kalifornian vuoristosta lähtemällä tai Alpeilla tms. tuolla voi merkitystä ollakin jos lähdetään ylhäältä ja on tottunut että regenerointi vähentää jarrutarvetta. Toisaalta silloin varmasti latausprosentitkin voi sopivasti valita tätä varten, mutta tosiaan kylmällä saattaa olla tarvetta lämmittää akkua etukäteen jos ominaisuutta tarvitsee.

Äsken eron toki huomasi hybridilläkin. Pakkasta niin paljon, että pakottaa polttiksella ajamaan jolloin akku kuluu vähemmän niin vakionopeudensäädin ei äsken enää regeneroinut alamäessä (eli alamäkeen 33 mittarin mukaan) ei pitänyt nopeutta vaan piti ihan manuaalisesti painaa jarrupoljinta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo että haukuttaisi sähköautoa huonoksi kun 100% täydellä akulla ei ole regeniä, on kyllä niin tikusta asiaa ja hakemalla haettua rajatapausta jota ei käytännössä koskaan tule eteen.

Vähän samaa kuulin aikoinaan Corolla hybridistä. Corollassa pakilla mennään aina pelkän sähkömoottorin voimin. Niin jotkut oli keksineet että se on ihan paska kun jos hybridiakku on tyhjä niin ei voi pakittaa parkista pois. Mutta tällaista tilannetta ei käytännössä mitenkään voi tulla, koska jos hybridiakun varaus tippuu niin polttomoottori alkaa generoimaan sähköä hybridiakkuun.

Toki jos lataat 100% ja lähdet ajamaan niin hetken voi olla rajoittunut regen, kun hyvin äkkiä sinne akkuun tulee taas tilaa sähkölle. Varsinkin talvella kun lämmitys haukkaa jo heti useamman kilowatin verran. Ja jos tuo regenin rajoittuminen kyrsii niin ei pidä ladata aina ihan piripintaan vaan jättää vaikka 90% tasoon niin on sitten regeniä käytössä heti lähdöstä. Mihin sitä regeniä sitten edes kaipaat jos sulla on 100% täysi akku jo valmiiksi? Pelkäät että jarrut kuluu?

Samaan tikusta asiaan kategoriaan menee tässä hiljan iltapäivälehden otsikko "nämä sähköautot hyytyy heti jos akusta loppuu virta"
No hyytyy 100% osuus polttomoottoriautoistakin jos tankista loppuu polttoaine.
Siis en ainakaan mä ollut tuon perusteella sähköautoja haukkumassa, vaan että se käytös muuttuu kun akku täyttyy ja pohdin voisiko sen toteuttaa niin että regen fiilis pysyisi samanlaisena myös täydellä akulla.

Tuo täydellä akulla vuorelta alas skenaario, vaikka onkin aika kaukaa haettu on kuitenkin mahdollinen jonka takia ne auton jarrut täytyy ylimitoittaa tuollaista varten, jonka takia niitä jarruja käytetään entistä vähemmän, joka on ongelma.

Corollahan ei suostu heti peruuttamaan jos hybridi akku on ihan totaalisen nollilla, tai ainakin peruutus on "voimaton", mutta kyllähän se polttis sitä välittömästi alkaa lataamaan kun käynnistyy, eikä se montaa sekuntia kestä kun se alkaa liikkua.
 
Onko kenelläkään heittää mitään hiha-arvioita lämpöpumpun tuomista energiansäästöistä eli siis lisäkilometreistä, mitä saisi verrattuna pelkkään sähkövastukseen? Tässä katsellut käytettyjä polestareja ja ensi alkuun oli ihan ehdoton ajatus lämpöpumpun sisältymisestä varusteisiin, mutta onko loppupeleissä niin ehdoton varustus kuitenkaan. Keväälle ja syksylle nuo hyödyt jokatapauksessa sijoittuisivat, kun pollejen pumppu pelittää vain -7c asti.
 
Onko kenelläkään heittää mitään hiha-arvioita lämpöpumpun tuomista energiansäästöistä eli siis lisäkilometreistä, mitä saisi verrattuna pelkkään sähkövastukseen? Tässä katsellut käytettyjä polestareja ja ensi alkuun oli ihan ehdoton ajatus lämpöpumpun sisältymisestä varusteisiin, mutta onko loppupeleissä niin ehdoton varustus kuitenkaan. Keväälle ja syksylle nuo hyödyt jokatapauksessa sijoittuisivat, kun pollejen pumppu pelittää vain -7c asti.
Riippuu toteutustavasta. Polestarista en tiedä mutta ainakin MEB laitteet joissa on "lämpöpumppu" ottavat lämpöä auton eri komponenteista ja siirtävät kaabiiniin. Muistaakseni mainostivat että 4 kW olisi talvella kulutus pienempi kuin ilman tuota järjestelmää. Tuosta kun ottaa markkinointiosaston liioittelut pois niin voisikohan 2 kW olla lähempänä todellisuutta?
 
Onko kenelläkään heittää mitään hiha-arvioita lämpöpumpun tuomista energiansäästöistä eli siis lisäkilometreistä, mitä saisi verrattuna pelkkään sähkövastukseen? Tässä katsellut käytettyjä polestareja ja ensi alkuun oli ihan ehdoton ajatus lämpöpumpun sisältymisestä varusteisiin, mutta onko loppupeleissä niin ehdoton varustus kuitenkaan. Keväälle ja syksylle nuo hyödyt jokatapauksessa sijoittuisivat, kun pollejen pumppu pelittää vain -7c asti.
Sillä pumpulla taitaa ennemminkin saada ajotunteja lisää kuin sinänsä rangea.

Jos ajat nollakelissä kaupunkiajoa, vaikutus on iso, jos ajat samassa kelissä motaria, vaikutus on pienempi koska se akku tyhjennetään alta kolmen tunnin ja lämmityksestä voi säästää kolmessa tunnissa max muutaman kWh:n joka ei motarivauhdissa ole montaa kilsaa. Sen sijaan jos akun tyhjennys kestää taksikäytössä 8h, niin säästöä voi tulla 10kWh jolla ajaa kaupungissa aika pitkälle.
 
No ongelma tietty vaihtelee autoittain. Pääsääntöisesti ongelma on lähinnä jarruvasteen kanssa jos on tottunut että auton pitää hidastua voimakkaasti kaasupolkimen nostolla. Vähemmän hidastuvissa autoissa ongelma on oikeasti marginaalinen Suomen oloissa. Omassa korealaisessa plugarissa hidastuvuus on täydellä tai tyhjällä akulla ihan samanlainen vaikka siinäkin regenerointi on varmasti minimaalista (näin talvella polttis on myös käynnissä ja kun hiljaa mennään niin myös se lataisi).

Jossain Kalifornian vuoristosta lähtemällä tai Alpeilla tms. tuolla voi merkitystä ollakin jos lähdetään ylhäältä ja on tottunut että regenerointi vähentää jarrutarvetta. Toisaalta silloin varmasti latausprosentitkin voi sopivasti valita tätä varten, mutta tosiaan kylmällä saattaa olla tarvetta lämmittää akkua etukäteen jos ominaisuutta tarvitsee.

Äsken eron toki huomasi hybridilläkin. Pakkasta niin paljon, että pakottaa polttiksella ajamaan jolloin akku kuluu vähemmän niin vakionopeudensäädin ei äsken enää regeneroinut alamäessä (eli alamäkeen 33 mittarin mukaan) ei pitänyt nopeutta vaan piti ihan manuaalisesti painaa jarrupoljinta.
Juuri tähän itsellä nuo oho-tilanteet liittyy. Eli pitkään (monta kuukautta jopa) tullut ajettua nurkissa ja reissussa B moodi päällä ja on tottunut siihen että kun nostaa kaasua niin moottorijarru hidastaa. Sitten reissussa jostain syystä lataat täyteen pikalaturilla samalla kun käyt "kusella" ja lähdet liikkeelle. Heti siinä parkkipaikalla kun pitäisi hiljentää esim. tielle liittymistä varten niin aivot sanoo että nosta kaasu pois niin hidastuu sopivasti. Mutta nyt auto jatkaakin "vapaalla" rullausta kun kaasun nostaa pois. Sitten kun oma nuppi käy hieman hitaalla niin olaanki jo menty lähes hidastamatta tien puolelle ennen kuin se jarrupedaali löytyy.

Ainakin Skodan kanssa akun pitää olla lämmin ja varaus jotain alle 90% että täysi regen toimii. Maksimi regen näkyy palkkina mittaristossa samoin kuin maksimi teho mutta ei sitä aina huomaa katsoa.
 
Parasta ajella regen nollilla vapaalla rullauksella ;) Eipähän tarvii pohtia jarrutuksen voimakkuutta ja toisaalta rentoa kruisailua. Kaasu irti ja laskettelee vapaalla seuraaviin valoihin.
Tuo on yksi syy miksi D päällä nykyään köröttelen. Tosin siinäkin omat juttunsa.

Ehkä se teslan yksinkertaisempi systeemi olisi kuitenkin parempi.
 
Tuo on yksi syy miksi D päällä nykyään köröttelen. Tosin siinäkin omat juttunsa.

Ehkä se teslan yksinkertaisempi systeemi olisi kuitenkin parempi.
No Volvossa tuo yhden polkimen ajo ois, ihan pysähdyksiin asti. En tykkää. Poistin käytöstä ja ajelen vapaalla rullauksella. Mukavaa kun on vaihtoehtoja, toisin kuin sillä Teslalla, jolla yhden polkimen ajo on pakotettu.
 
Olen tehnyt vähän vertailua tien päällä omalla autolla D/B kulutuksesta. Näyttää siltä että maantieajossa D asetuksella kulutus on noin 1 kWh vähemmän / 100 km verrattuna B asetukseen.
 
No Volvossa tuo yhden polkimen ajo ois, ihan pysähdyksiin asti. En tykkää. Poistin käytöstä ja ajelen vapaalla rullauksella. Mukavaa kun on vaihtoehtoja, toisin kuin sillä Teslalla, jolla yhden polkimen ajo on pakotettu.
Ajattelin vaan että jos oikein ymmärsin on Teslan systeemi aika paljon yksinkertaisempi. Regen aina maksimit ja poljin vaikuttaa mekaanisiin jarruihin. Näissä missä softalla arvuutellaan miten niiden jarrujen pitäisi missäkin tilanteessa toimia niin tietäähän se ettei se aina toimi oikein.

Ite olisin ehkä valmis ottamaan aina samalta tuntuvat simppelit jarrut näiden säädettävien sijaan. Tai sitten paras voisi olla jos jostain saisi lukittua että nyt toimitte näin.
 
Juuri tähän itsellä nuo oho-tilanteet liittyy. Eli pitkään (monta kuukautta jopa) tullut ajettua nurkissa ja reissussa B moodi päällä ja on tottunut siihen että kun nostaa kaasua niin moottorijarru hidastaa. Sitten reissussa jostain syystä lataat täyteen pikalaturilla samalla kun käyt "kusella" ja lähdet liikkeelle. Heti siinä parkkipaikalla kun pitäisi hiljentää esim. tielle liittymistä varten niin aivot sanoo että nosta kaasu pois niin hidastuu sopivasti. Mutta nyt auto jatkaakin "vapaalla" rullausta kun kaasun nostaa pois. Sitten kun oma nuppi käy hieman hitaalla niin olaanki jo menty lähes hidastamatta tien puolelle ennen kuin se jarrupedaali löytyy.

Ainakin Skodan kanssa akun pitää olla lämmin ja varaus jotain alle 90% että täysi regen toimii. Maksimi regen näkyy palkkina mittaristossa samoin kuin maksimi teho mutta ei sitä aina huomaa katsoa.
Tämä on typerä softavika - jos akku on liian täynnä / kylmä, pitäisi noiden one-pedal / B-moodien jarruttaa identtisellä käytöksellä ihan oikeilla jarruilla.
 
Olen tehnyt vähän vertailua tien päällä omalla autolla D/B kulutuksesta. Näyttää siltä että maantieajossa D asetuksella kulutus on noin 1 kWh vähemmän / 100 km verrattuna B asetukseen.
Maantiellä on yleensä vakkari päällä varmaan n. 99% ajasta, eri ajomoodeilla on vaikea kuvitella tulevan mitään todellista eroa ainakaan missään aktiivisen vakkarin omaavassa autossa.
 
Luulisin että tuo on enemmän mielipide asia kuin säästö.
Minä tykkään rullailla vapaalla ja joku toinen tykkää yhden polkimen ajosta.
Valinnan vapaus :)
 
Luulisin että tuo on enemmän mielipide asia kuin säästö.
Minä tykkään rullailla vapaalla ja joku toinen tykkää yhden polkimen ajosta.
Valinnan vapaus :)
Itsekin tosta D-tilasta pidän ihan sillä että pysyy tuo jarrun painaminen jotenkin paremmin selkäytimessä. En luota itseeni että jalka hakisi jarrua ääritilanteessa jos olen tuolla B:llä tottunut ajamaan.
 
Omalla Enyaqilla tulee kans ajeltua aina D-vaihteella, olisinko kerran kokeillut B-modea ja totesin että rasittavaa jalan jännitystä kun täytyy pitää jalkaa tasan tarkkaan tietyssä asennossa ja jos hetkeksikin herpaantuu ja löysää niin alkaa heti jarruttamaan.
Tuo vapaampi rullaus tuntuu luonnollisemmalle itselle.

Nyt huomannut että 12v akku ei oikein tykkää näistä kylmemmistä keleistä. Eilen ajettiin käymään 45km päässä kaupungissa, ja takaisin tullessa muutama kilsa ennen kotipihaa tuli ilmoitus "12v virtajärjestelmän toiminta rajoittunut"
Pakkasta oli 20-27 astetta.
Akku kun on tuolla keulalla jossa ei ole polttomoottoria hohkamassa lämpöä, niin on varmaan melkoisen jäässä näillä keleillä.
Ajoakkuahan tuo tietääkseni lämmittää käynnissä ollessa, mutta 12v akulla ei liene mitään lämmitystä.
Lienee sama tilanne monen muunkin merkin sähköautoissa.
Tosin ei tuo vielä ole tuntunut vaikuttavan mitenkään auton toimintaan, muuten kuin ilmoituksen antanut mittaristoon.
 
Omalla Enyaqilla tulee kans ajeltua aina D-vaihteella, olisinko kerran kokeillut B-modea ja totesin että rasittavaa jalan jännitystä kun täytyy pitää jalkaa tasan tarkkaan tietyssä asennossa ja jos hetkeksikin herpaantuu ja löysää niin alkaa heti jarruttamaan.
Tuo vapaampi rullaus tuntuu luonnollisemmalle itselle.

Nyt huomannut että 12v akku ei oikein tykkää näistä kylmemmistä keleistä. Eilen ajettiin käymään 45km päässä kaupungissa, ja takaisin tullessa muutama kilsa ennen kotipihaa tuli ilmoitus "12v virtajärjestelmän toiminta rajoittunut"
Pakkasta oli 20-27 astetta.
Akku kun on tuolla keulalla jossa ei ole polttomoottoria hohkamassa lämpöä, niin on varmaan melkoisen jäässä näillä keleillä.
Ajoakkuahan tuo tietääkseni lämmittää käynnissä ollessa, mutta 12v akulla ei liene mitään lämmitystä.
Lienee sama tilanne monen muunkin merkin sähköautoissa.
Tosin ei tuo vielä ole tuntunut vaikuttavan mitenkään auton toimintaan, muuten kuin ilmoituksen antanut mittaristoon.
Saako Enyaqissa jotenkin sähköä ajoakusta (esim. Usb-töpseleistä?) johon voisi laittaa jonkun matalatehoisen lämmityslaitteen auttamaan akun lämmityksessä? Markkinoilla on erilaisia (yleensä LFP-akuille tarkotettuja) lämmittimiä, mutta kyllä sellainen toimisi ihan lyijyakunkin kanssa jos sille vaan saisi sähköä jostain.
 
Omalla Enyaqilla tulee kans ajeltua aina D-vaihteella, olisinko kerran kokeillut B-modea ja totesin että rasittavaa jalan jännitystä kun täytyy pitää jalkaa tasan tarkkaan tietyssä asennossa ja jos hetkeksikin herpaantuu ja löysää niin alkaa heti jarruttamaan.
Tuo vapaampi rullaus tuntuu luonnollisemmalle itselle.

Nyt huomannut että 12v akku ei oikein tykkää näistä kylmemmistä keleistä. Eilen ajettiin käymään 45km päässä kaupungissa, ja takaisin tullessa muutama kilsa ennen kotipihaa tuli ilmoitus "12v virtajärjestelmän toiminta rajoittunut"
Pakkasta oli 20-27 astetta.
Akku kun on tuolla keulalla jossa ei ole polttomoottoria hohkamassa lämpöä, niin on varmaan melkoisen jäässä näillä keleillä.
Ajoakkuahan tuo tietääkseni lämmittää käynnissä ollessa, mutta 12v akulla ei liene mitään lämmitystä.
Lienee sama tilanne monen muunkin merkin sähköautoissa.
Tosin ei tuo vielä ole tuntunut vaikuttavan mitenkään auton toimintaan, muuten kuin ilmoituksen antanut mittaristoon.
Polttiksessa se 12v akku on kuitenkin kokoajan latauksessa kun sillä ajetaan. Ei välttämättä aktiivisesti työnnetä sinne virtaa, muttei puretakaan. Eikä se akku mitenkään automaattisesti niin ole sijoitettu että se jotenkin hyötyisi moottorin lämmöstä.

Sanoisin että tuo on vaan valmistajan puolelta bugi, autoa ei vaan ole testattu pakkasessa, eikä 12v akkua käytetä kuten pakkasessa kuuluisi.
 
Polttiksessa se 12v akku on kuitenkin kokoajan latauksessa kun sillä ajetaan. Ei välttämättä aktiivisesti työnnetä sinne virtaa, muttei puretakaan. Eikä se akku mitenkään automaattisesti niin ole sijoitettu että se jotenkin hyötyisi moottorin lämmöstä.

Sanoisin että tuo on vaan valmistajan puolelta bugi, autoa ei vaan ole testattu pakkasessa, eikä 12v akkua käytetä kuten pakkasessa kuuluisi.

Latauksessa se 12v akku on Enyaqissakin aina kun auto on käynnissä.
Kesällä huvikseen mittailin niin 12v akun navoissa kun oli yleismittari kiinni niin hyppäsi 14-15v jännitteeseen heti kun kuskinpenkille istahti.
Tuo Enyaqin "konehuone" vaan on aika avonainen ja hyvin tuulettuva, verrattuna esim. Teslaan jossa keula huomattavasti umpinaisempi ja suojatumpi mm. frunkin vuoksi.
Ei minusta ihan optimaalinen koville pakkaskeleille tuo Enyaqin rakenne/suunnittelu, mutta veikkaan samaa olevan monella muullakin valmistajalla.
Olisikohan viimasuojasta hyötyä näissäkin, kuten polttistenkin kanssa on joutunut kikkailemaan.
 
Latauksessa se 12v akku on Enyaqissakin aina kun auto on käynnissä.
Kesällä huvikseen mittailin niin 12v akun navoissa kun oli yleismittari kiinni niin hyppäsi 14-15v jännitteeseen heti kun kuskinpenkille istahti.
Tuo Enyaqin "konehuone" vaan on aika avonainen ja hyvin tuulettuva, verrattuna esim. Teslaan jossa keula huomattavasti umpinaisempi ja suojatumpi mm. frunkin vuoksi.
Ei minusta ihan optimaalinen koville pakkaskeleille tuo Enyaqin rakenne/suunnittelu, mutta veikkaan samaa olevan monella muullakin valmistajalla.
Olisikohan viimasuojasta hyötyä näissäkin, kuten polttistenkin kanssa on joutunut kikkailemaan.
Olisi oikeastaan aika mielenkiintoista tietää kuinka tuon akun lataus ja ylläpito tuossa ajaessa toimii.

Se että pakkanen aiheuttaa jotain ilmoja tauluun on tietysti puhtaasti valmistajan vika, akun käyttäytyminen kylmässä on hyvin tunnettua ja edellyttää jonkinlaista lämpötilakompensointia, ja monet valmistajat ovat tuon nykyään ottaneet akun latauksessa huomioon.

Mulla on 2018 mallisessa duunipakussa selkeästi korkeampi latausjännite pakkasessa, eikä akkua selvästikään jätetä hieman vajaaksi kuten lämpimällä, jotta sinne menisi hieman lisää virtaa moottorijarrutuksessa. Tuosta seuraa että akussa on pakkasilla jopa enemmän virtaa kuin plussakeleillä, jonka pystyy ihan auton toimintaa ja ilmoituksia tarkkailemallakin toteamaan kun orkkisakku ei ole enää ihan täydessä vedossa. (Esim start-stop systeemi ei enää viimekesänä aktivoitunut, mutta kun pakkanen lauhtui niin että systeemi salli itsensä toimia se sammutti moottorin)
 
Yhtä autoa en voinut pestä talvella koska lukot jäätyivät, mutta muiden kanssa ei ole ollut ongelmia (nykyisen Leafin kanssa ei vielä kokemusta, joten koputetaan puuta ja käyn pesulla kun pakkaset ensiviikolla kiristyvät). Yleensä olen ajoittanut pesut silloin kun pakkanen kiristyy, eli parhaimmillaan sitä ollut yli 20 astetta miinuksella, ja ainoa toimenpide pesun jälkeen ollut pieni kiihdytys ja sen jälkeen hieman normaalia tehokkaampi jarrutus. Tämän jälkeen auto on jäänyt yöksi ulos ja aamulla taas normaalisti liikkeelle.
Tiedän, että joidenkin autojen (ainakin Volkkarin karvatiivisteet) kanssa pesu pakkasella on yhtä helvettiä kun seuraavana aamuna ei pääse autoon sisään, mutta ainakin osa autoista selviää talvipesusta ilman ongelmia.
Leaf on nyt pesty. Pesun ja muutaman kilometrin ajon jälkeen latausluukun avausta piti hieman kynnellä avittaa (ulkona vajaa 10 astetta pakkasta). Ajattelin, että seuraavana aamuna oven tiivisteet ovat vähintään hieman jäässä, mutta yllätyin ovien avautuvan kuin tavallisesti. Pesun jälkeen ainoa toimenpide oli ovien lukitseminen. Ajoon lähtö sujui myös tavallisesti, eli jarruissa ei havaittavissa jäätymistä.
Pikkupakkasilla lasit ovat huurtuneet helpommin kuin edellisessä autossa, mutta eilen -16 asteessa lasit pysyivät hyvin kirkkaina.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota olen joskus pohtinut, kun se sähköauton akku on täysi eikä regenreointia ei voida käyttää, niin miksei sitä moottorijarrutusta voida toteuttaa käyttämällä sähköä?
En ehkä ymmärrä mistä puhutaan, mutta eikö joidenkin sähköautojen "moottorijarrutus" muka toimi kylmillä keleillä?

Zoessa en mielestäni ole havainnut tuollaista eroa, kyllä se enemmän jarruttava B-moodi mielestäni jarruttaa ihan samalla tavalla näillä kylmilläkin -19 C keleillä? Ero lienee se ettei sitä energiaa oteta akkuun talteen, auto ilmoittaa että akun regenerointi on kylmän akun vuoksi "rajoitetttu", jos laittaa B-moodin päälle.

Tästä keskustelusta saan kuvan ettei joissain sähköautoissa olekaan näin, ikäänkuin autossa ei olisi juuri ollenkaan ns. moottorijarrutusta kylmillä keleillä?
 
Ketkäs odottaa ens viikkoa ja kovia (normaaleja markka-aikaan) pakkasia, näin niinkuin sähköautoilun kannalta?

Nopea lämpiäminen, tunteettomuus kylmän kangistavuudelle, käyntihäiriöttömyys... :comp:
Kolmas talvi ja kyllä tämä helppoa on entiseen bensa-autoon verrattuna, Näin kylmillä -19 C pakkasilla en tohtisi mielelläni lähteä polttiksella ilman lohkolämmittimen tunnin tai kahden käyttöä, eli pitäisi vähän ennalta suunnitella ja tietää milloin pitää lähteä ajoon jos auto on ollut pidempään kylmänä parkissa. Kunhan akku on ladattu ns. tarpeeksi, nyt riittää että ulkovaatteita päälle pukiessani laitan äpistä esilämmityksen päälle, 5-10 min niin auton sisällä on jo suht lämmintä ja huurteet lähteneet tuulilasista ennen ajoon lähtöä.

Tietty sitten miinuksena että kyllä se toimintamatka näin kylmillä laskee kuin lehmänhäntä, eli pitää ladata useammin. Onneksi on kotilatausmahdollisuus niin ei ole erityinen ongelma arkiajoissa.

Tänä talvena tosin latausluukun jäätyminen on tuntunut olevan kroonisempaa kuin aiemmin. En tiedä onko nyt ollut erityisen haastavat kelit, mutta n. kahden viikon aikana latausluukku on jäätynyt kiinni jo neljä kertaa. Ekan kerran jotenkin ymmärrän koska oli ollut märkiä suojakelejä ja päälle tuli kova pakkanen, mutta sen jälkeen jäätymiseen on saattanut riittää että olen käväissyt ostoksilla auto lämpimässä kauppakeskuksen parkkihallissa sulamassa, ja kotiin ajamisen aikana luukku on jäätynyt. Aikamoista, just kun pääsin kehumasta Zoen jykevää latausluukkua joka ei hevin jäädy kiinni.

Pitänee suihkuttaa jotain sopivaa silikonisuihketta varmaan latausluukun tiivisteisiin, niistä se tuntuu jäävän kiinni. Tähän mennessä olen saanut latausluukun auki vetämällä jollain vanhalla "luottokortilla" (käytän vanhaa Subway-etukorttia) luukun reunan raoista, sen jälkeen tuntuu aukeavan kun raoista saa jäät rikottua.
 
WD-40 silikonispray luukun reunoihin, niin aukesi vuoden ajan talvellakin ilman yhtään jumitusta.
 
En ehkä ymmärrä mistä puhutaan, mutta eikö joidenkin sähköautojen "moottorijarrutus" muka toimi kylmillä keleillä?

Ainakaan eivät anna hidastaa regeneroinnilla, jos ajoakku on täpötäysi. Mahdollisesti liittyy myös jääkylmän ajoakun mahdollisuuteen vastaanottaa hidastamisesta syntyvää sähköenergiaa.

Omassa Niro EV:ssä on 5 eri asetusta joita voi helposti selailla ratin takaa läpysköillä. 0, 1, 2, 3 ja tehokkain i-pedal joka lopuksi pysäyttää auton, sekä Auto joka yrittää arvailla oikeaa asetusta ajo- ja tieprofiilin mukaan.
 
Mikä ero että laitan puhelimesta mersun lämpiämään?

Samaa olin tulossa kysymään, kaukosäätimestä/puhelimesta Volvon bensakone hörisemään tai webasto lämmittämään tai molemmat, on varmasti nopeammin lämmin kuin yksikään sähköauto.
 
Samaa olin tulossa kysymään, kaukosäätimestä/puhelimesta Volvon bensakone hörisemään tai webasto lämmittämään tai molemmat, on varmasti nopeammin lämmin kuin yksikään sähköauto.
Nyt on aika varmaa puhetta, mutta kokemukset sähköautoista taitaa puuttua.
Mikäli Mersun lämmityksessä on vastaavat vastukset kuin sähköautossa, niin lämpeneminen saattaa olla yhtä nopeata, mutta todennäköisesti ei kuitenkaan.
Toinen seikka on moottorin käyttäytyminen. Sähköautolla voit polkaista moottoritielle "kaasu" pohjassa parinsadanmetrin ajon jälkeen vaikka pakkasta olis 20 astetta. Mersun kylmälle koneelle tämä ei tee pitkässä juoksussa hyvää, ja tuskin auto kiihtyy niin ripeästi kuin lämpöisenä.
 
Toinen seikka on moottorin käyttäytyminen. Sähköautolla voit polkaista moottoritielle "kaasu" pohjassa parinsadanmetrin ajon jälkeen vaikka pakkasta olis 20 astetta. Mersun kylmälle koneelle tämä ei tee pitkässä juoksussa hyvää, ja tuskin auto kiihtyy niin ripeästi kuin lämpöisenä.

Sulla täytyy olla melko mopo sähköauto jos -20C keleillä pystyt "kaasu" pohjassa polkaisemaan moottoritielle ja saat sen vielä pysymään rampilla.
 
Samaa olin tulossa kysymään, kaukosäätimestä/puhelimesta Volvon bensakone hörisemään tai webasto lämmittämään tai molemmat, on varmasti nopeammin lämmin kuin yksikään sähköauto.

Kuten Hausmyllyn kappaleen kertsi raikaa: "Älä unta nää..." :smoke: Ei ole Webastolla sijoituksia näissä raveissa, vaikka aikanaan hyvä värkki tarpeeseen onkin ollut, nykyautoissa vesikierrolla rampautettu sisätilanlämppäreiksi suurimmalti ellei tee jekkuja.

Ehkäpä jrp;pi tarkoitti kylmän koneen kuormittamista. Tosin ajonvakautus pitää nää romut aika hyvin linjassa, Tesla on hiukan iloinen takapäästään, mutta ei sitä tarvi säikkyä, vaikka se vähän elää.
 
Sulla täytyy olla melko mopo sähköauto jos -20C keleillä pystyt "kaasu" pohjassa polkaisemaan moottoritielle ja saat sen vielä pysymään rampilla.
Eihän tässä kyse ollut tiellä pysymisestä vaan pystymisestä. Toisekseen, rampit ovat aika usein kovalla pakkasella pidoltaan lähempänä kesäkeliä kuin luistinrataa.
 
Toinen seikka on moottorin käyttäytyminen. Sähköautolla voit polkaista moottoritielle "kaasu" pohjassa parinsadanmetrin ajon jälkeen vaikka pakkasta olis 20 astetta.
Kyllä se sähköautoakin raiskaa - meinaan akkua. Jos akku on kylmä, niin täyden tehon repiminen kuluttaa sitä normaalia nopeammin. Se vaan näkyy tehon ja huoltotarpeen sijaan siinä akun hyvinvoinnin hitaana alenemisena.
 
Kyllä se sähköautoakin raiskaa - meinaan akkua. Jos akku on kylmä, niin täyden tehon repiminen kuluttaa sitä normaalia nopeammin. Se vaan näkyy tehon ja huoltotarpeen sijaan siinä akun hyvinvoinnin hitaana alenemisena.
Tämä on totta. Sähköautolla voi kuitenkin ajaa ns. normaalisti kovalla pakkasella heti lähdön jälkeen, eikä se kuluta sitä merkittävästi tai kuullosta pahalta.
 
Tämä on totta. Sähköautolla voi kuitenkin ajaa ns. normaalisti kovalla pakkasella heti lähdön jälkeen, eikä se kuluta sitä merkittävästi tai kuullosta pahalta.

Kyllä polttomoottorillakin voi, muutenhan varmaan valmistajan softa rajoittaisi tehoja tarpeeksi kylmillä keleillä tai muuta vastaavaa. Ei ole koskaan ollut ongelmia siksi että on kylmällä koneella
lähtenyt ajamaan.

Alustanosat (iskarit, puslat yms) lienevät melko samanlaisia voimanlähteestä huolimatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 756
Viestejä
4 477 514
Jäsenet
74 009
Uusin jäsen
lieko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom