Teslalla on toki omat saavutuksensa sähköautoilun saralla, mutta se että on joskus ollut edelläkävijä ei merkkaa näin kohta vuonna 2024 mitään.
Voisi esim. kuvitella, että lasinpyyhkijöiden kaltainen aivan täysin perustoiminnallisuus olisi edelläkävijälle kuin pala kakkua toteuttaa, mutta niin ei näytä olevan kun jostain syystä halutaan keksiä pyörä uudelleen ja korjata jotain mikä ei ole rikki.
Tesla on myös edelleen joissakin asioissa kilpailijoita edellä, mutta toisaalta osassa asioita kilpailijat on tulleet ohi oikealta ja vasemmalta.
Ehkä pienellä ymmärryksellä noin voi ajatellakin. Kun asiaa sen sijaan vähän syvemmältä raapaisee, käy selväksi että asia on päinvastoin, Tesla vetää kaulaa muihin.
Esimerkkinä vaikkapa tuo lasinpyyhkijöiden tilanne, uusin päivitys tuli muutama päivä sitten ja on ilmeisesti korjannut puutteet. Mutta se mikä tässä on merkittävää, on se että tuo korjaus on pelkkää softaa!
Perinnevalmistajat autoa rakentaessaan ostavat valmiita järjestelmiä alihankkijoilta. Vaikkapa näin (esimerkkinä):
- Adaptiivinen vakkari + ADAS Boschilta tutkineen, kameroineen, tietokoneineen ja algoritmeineen
- Matriisivalot Hellalta kameroineen, tietokoneineen ja algoritmeineen
- Pysäköintiavustin ultraäänisensoreineen, tietokoneineen ja algoritmeineen Valeolta
- Sadetunnistin sensoreineen, tietokoneineen ja algoritmeineen Hellalta
- jne.
Eli järjestelmät tulevat alihankkijoilta, osaaminen ja algoritmit ovat alihankkijoiden käsissä, ei autonvalmistajilla. Järjestelmät ovat myös erillisiä, sensoreita ei voi käyttää ristiin, eikä järjestelmien päivitys uusilla ominaisuuksilla ole mahdollista sen jälkeen kun värkit on autoon asennettu. Lisäksi on kallista hankkia kaikki osaaminen muilta.
Tesla sen sijaan tekee eri lailla. Samalla tavalla kuin F-22 ja F-35 mullistivat asiat sotilasilmailussa, Tesla tekee autoissa. Teslassa on joukko kameroita ja keskustietokone. Kaikki nuo erilliset järjestelmät, joita vaikka BMW ostaa muilta, Tesla toteuttaa itse softalla. ADAS, Parking Assist, sadetunnistus, matriisivalojen äly yms. ovat softaa joka käyttää kamerakuvaa hyväkseen ja joka pyörii samassa keskustietokoneessa.
Teslalla on itsellään kaikki osaaminen ja algoritmit, Tesla voi tuoda helposti uusia ominaisuuksia, parantaa vanhoja tai yhdistää ominaisuuksia vaan tekemällä uusia ohjelmistoversioita. Ja ulkopuolisille alihankkijoille ei tarvitse maksaa järjestelmistä. Tesla on vähintään vuosikymmenen edellä muita näihin asioihin liittyen. Ja tämä on yksi syy miksi Tesla tekee sähköautoja voitolla ja muut tappiolla. Ja lisäksi paremmin kuin muut, ekat versiot voivat olla vähän krouveja, mutta pikkuhiljaa ne paranevat muiden tasolle/edelle.
Eikä siinä vielä kaikki. Entä nämä 25 tuhannen euron autot mitä suunnitellaan? Tuleeko niihin kaikki nämä avustimet yms. ominaisuudet? Tesloihin tulee, koska siinä nuo ominaisuudet on toteutettu softalla. Mutta tuleeko esimerkiksi ID.2:een? Tuskin tulee.