Yleistä keskustelua sähköautoista


Eipä kyllä oikein itseäkään kiinnosta käytetyt sähköautot, varsinkin kun ovat kaikki tuollaisia ylimonimutkaisia teknoleluja, joten oikea takuu ois aika jepa. Sitten vielä tuo holtiton hintaheilunta päälle.

Odotelkaa polttisranet, kun nuo romunne hinnoitellaan käyttövoiman mukaan, täyttä essonbaaria nämä jutut vrt. Kysyntähintaheilunta. Nythän hinta käyttänyt juuri 10% laskun mukaan suurimmassa osassa autoja.
 
Miten hyvin sähköautojen akkujen suojakotelo kestää mahdollisia kolhuja? Ymmärtääkseni kivet/jääkokkareet ja vastaavat voivat vauroittaa koteloa hyvin.

Onko tuohon mahdollista tai sallittua lisätä itse teräksestä/alumiinista lisäsuojausta, joka ottaisi iskua vastaan ensimmäisenä?
 
Miten hyvin sähköautojen akkujen suojakotelo kestää mahdollisia kolhuja? Ymmärtääkseni kivet/jääkokkareet ja vastaavat voivat vauroittaa koteloa hyvin.

Onko tuohon mahdollista tai sallittua lisätä itse teräksestä/alumiinista lisäsuojausta, joka ottaisi iskua vastaan ensimmäisenä?

Melko täräyksen tuo vaatii yleensä kyseessä n. 6mm paksu peltilaatikko, ei tuohon mikään pikkutäräys reikää tee. Lisäksi autosta riippuen helmat ottaa iskua ensin esim. Meb-autoissa. Sanoisin, että tämäkin on essonbaaria ja iltapäivälehtien pelottelua, että jokaisessa akkukotelossa olisi reikä.
 

Eipä kyllä oikein itseäkään kiinnosta käytetyt sähköautot, varsinkin kun ovat kaikki tuollaisia ylimonimutkaisia teknoleluja, joten oikea takuu ois aika jepa. Sitten vielä tuo holtiton hintaheilunta päälle.
Mulle kyllä kelpaisi vähän käytetty, mutta lähtöhinnat ovat liian korkeita suhteessa siihen mitä rahalla toistaiseksi saa ja hintojen pudotus ei ole tarpeeksi iso...
 
Eilisen puolella tuli ajettua pitkää pätkää Suomen halki taas ja pidettyä vähän väliä taukoja. Oli jännä huomata että jokaisella taukopaikalla mihin pysähtyi sattumanvaraisesti bensa-autolla, oli rivi pikalatureita.

Kai se pikkuakkuinen auto riittäisi ihan hyvin jos tilanne alkaa olla tämmöinen.
 
Eilisen puolella tuli ajettua pitkää pätkää Suomen halki taas ja pidettyä vähän väliä taukoja. Oli jännä huomata että jokaisella taukopaikalla mihin pysähtyi sattumanvaraisesti bensa-autolla, oli rivi pikalatureita.

Kai se pikkuakkuinen auto riittäisi ihan hyvin jos tilanne alkaa olla tämmöinen.
Toi oli yks syy miks ite tuli uskalti syksyllä siirtyä sähköön. Tällä hetkellä jo omat reissut pohjoiseen viikottain onnistuu naurettavan helposti ei oikeastaan tarvitse edes miettiä missä pysähtyy. Ja diiselillä samat retket niin ihan samoissa mestoissa tulee pysähdyttyä -> 300 km on aika optimi maksimi mitä on järkevää ajaa kerralla varsinkin jos töistä tulee. En oo ikinä tajunnut näitä kusematta Helsingistä Kuusamoon miehiä, jotain vikaa tarvii olla elimistössä jos tolla matkalla ei vähintään kahta kertaa kuseta tai oo nälkä.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Latureita on tullut viimeisen vuoden-kahden aikana tosiaan valtavasti lisää. Lähinnä Lapissa on enää riskinä olla pulassa sen kylän ainoan rikkinäisen laturin kanssa.
 
Screenshot_2023-12-24-10-09-32-92_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~2.jpg


Kun latauskartta.fi:stä laittaa päälle filtteröinnin >100kW latureista niin onhan tuo selvästi nähtävissä, että osa lapista ja itä-lappi/kainuu on vielä ongelmallista aluetta.

Ei ehkä muuten, mutta jos tuleekin tekninen vika laturiin joka ei korjaannu etänä, niin etäisyys seuraavalle laturille saattaa olla liikaa. Ja muutama muu paikallinen etappi, esim tuossa keski-pohjanmaalla pieni aukko nopeassa latauksessa

Toki on asiointilatureita ja pienempitehoisia hätäavuksi, mutta mielestäni 100kW alkaa olla järkevä alaraja, minkä varaan voi laskea mitään.
 
Ensimmäinen supercharger latauspaikka avattiin 2012 syksyllä, Model S tuli myyntiin 2012 kesällä. CCS protokolla esiteltiin syksyllä 2011. BMW:llä ja VW:llä oli preproduction sähköautomallit ulkona jo 2011.

Tesla ei ollut edelläkävijä vaan julkaisi latausjärjestelmän joka sopi hyvin sähköverkoltaan alikehittyneeseen USAan, Euroopassa oltiin paljon edellä jo tuolloin eikä sinne tuo Teslan järjestelmä sopinut. Vähän kuin olisi alkanut ehdottamaan lennätinkäyttön suunniteltua viestintäprotokollaa 5G:n korvaajaksi.

No luuletko että Teslalla ei ollut kehitysversioita latauksesta ennen vuotta 2012? Eli että ne menivät vaan tuotantoon suoraan?

Wikipedian mukaan ensimmäinen "julkinen" CCS (50 kW) laturi tuli kesällä 2013. Eli vaikka Teslalla oli vuotta aikaisemmin tuplatehoinen laturi aidossa asiakaskäytössä, se ei ollut edelläkävijä? No eipä tietenkään...
 
No luuletko että Teslalla ei ollut kehitysversioita latauksesta ennen vuotta 2012? Eli että ne menivät vaan tuotantoon suoraan?

Wikipedian mukaan ensimmäinen "julkinen" CCS (50 kW) laturi tuli kesällä 2013. Eli vaikka Teslalla oli vuotta aikaisemmin tuplatehoinen laturi aidossa asiakaskäytössä, se ei ollut edelläkävijä? No eipä tietenkään...


Ja Chademo oli kaupallisessa käytössä jo 2009.
Olisiko aika palata sähköautoihin tässä langassa?
 
Teslalla on toki omat saavutuksensa sähköautoilun saralla, mutta se että on joskus ollut edelläkävijä ei merkkaa näin kohta vuonna 2024 mitään.

Voisi esim. kuvitella, että lasinpyyhkijöiden kaltainen aivan täysin perustoiminnallisuus olisi edelläkävijälle kuin pala kakkua toteuttaa, mutta niin ei näytä olevan kun jostain syystä halutaan keksiä pyörä uudelleen ja korjata jotain mikä ei ole rikki.

Tesla on myös edelleen joissakin asioissa kilpailijoita edellä, mutta toisaalta osassa asioita kilpailijat on tulleet ohi oikealta ja vasemmalta.

Ehkä pienellä ymmärryksellä noin voi ajatellakin. Kun asiaa sen sijaan vähän syvemmältä raapaisee, käy selväksi että asia on päinvastoin, Tesla vetää kaulaa muihin.

Esimerkkinä vaikkapa tuo lasinpyyhkijöiden tilanne, uusin päivitys tuli muutama päivä sitten ja on ilmeisesti korjannut puutteet. Mutta se mikä tässä on merkittävää, on se että tuo korjaus on pelkkää softaa!

Perinnevalmistajat autoa rakentaessaan ostavat valmiita järjestelmiä alihankkijoilta. Vaikkapa näin (esimerkkinä):

  • Adaptiivinen vakkari + ADAS Boschilta tutkineen, kameroineen, tietokoneineen ja algoritmeineen
  • Matriisivalot Hellalta kameroineen, tietokoneineen ja algoritmeineen
  • Pysäköintiavustin ultraäänisensoreineen, tietokoneineen ja algoritmeineen Valeolta
  • Sadetunnistin sensoreineen, tietokoneineen ja algoritmeineen Hellalta
  • jne.
Eli järjestelmät tulevat alihankkijoilta, osaaminen ja algoritmit ovat alihankkijoiden käsissä, ei autonvalmistajilla. Järjestelmät ovat myös erillisiä, sensoreita ei voi käyttää ristiin, eikä järjestelmien päivitys uusilla ominaisuuksilla ole mahdollista sen jälkeen kun värkit on autoon asennettu. Lisäksi on kallista hankkia kaikki osaaminen muilta.

Tesla sen sijaan tekee eri lailla. Samalla tavalla kuin F-22 ja F-35 mullistivat asiat sotilasilmailussa, Tesla tekee autoissa. Teslassa on joukko kameroita ja keskustietokone. Kaikki nuo erilliset järjestelmät, joita vaikka BMW ostaa muilta, Tesla toteuttaa itse softalla. ADAS, Parking Assist, sadetunnistus, matriisivalojen äly yms. ovat softaa joka käyttää kamerakuvaa hyväkseen ja joka pyörii samassa keskustietokoneessa.

Teslalla on itsellään kaikki osaaminen ja algoritmit, Tesla voi tuoda helposti uusia ominaisuuksia, parantaa vanhoja tai yhdistää ominaisuuksia vaan tekemällä uusia ohjelmistoversioita. Ja ulkopuolisille alihankkijoille ei tarvitse maksaa järjestelmistä. Tesla on vähintään vuosikymmenen edellä muita näihin asioihin liittyen. Ja tämä on yksi syy miksi Tesla tekee sähköautoja voitolla ja muut tappiolla. Ja lisäksi paremmin kuin muut, ekat versiot voivat olla vähän krouveja, mutta pikkuhiljaa ne paranevat muiden tasolle/edelle.

Eikä siinä vielä kaikki. Entä nämä 25 tuhannen euron autot mitä suunnitellaan? Tuleeko niihin kaikki nämä avustimet yms. ominaisuudet? Tesloihin tulee, koska siinä nuo ominaisuudet on toteutettu softalla. Mutta tuleeko esimerkiksi ID.2:een? Tuskin tulee.
 
Joo Tesla edellä… Vaikka heillä on osaamista niin softat jää raakileiksi.

Hehkutat pyyhkijöiden korjaamista vaikka et voi sitä itse todentaa korjattiinko mitään.
 
Voitaisiinko jo lopettaa sähköautoihin liittymätön jauhanta täällä?

Jos haluaisi katsella kompaktia ja pientä sähkö-crossoveria eläkeläiselle, niin mitä vaihtoehtoja on? 2008 ja kona, onko muita? Rangea ei juuri tarvitse. Kapeus, lyhyys/ hyvä kääntösäde ovat etuna kun pitäisi saada taitettua kapeaan talliin kadulta. CCS liitännällä kuitenkin, ettö unohdetaan ne antiikki-leaffit.

Mieluusti auto joka kestää vähillä ajoilla 10 tai 15v jotta menee samalla autolla hautaan asti… Onko pakko odotella LFP-akullisia kiinalaisia?
 
Voitaisiinko jo lopettaa sähköautoihin liittymätön jauhanta täällä?

Jos haluaisi katsella kompaktia ja pientä sähkö-crossoveria eläkeläiselle, niin mitä vaihtoehtoja on? 2008 ja kona, onko muita? Rangea ei juuri tarvitse. Kapeus, lyhyys/ hyvä kääntösäde ovat etuna kun pitäisi saada taitettua kapeaan talliin kadulta. CCS liitännällä kuitenkin, ettö unohdetaan ne antiikki-leaffit.

Mieluusti auto joka kestää vähillä ajoilla 10 tai 15v jotta menee samalla autolla hautaan asti… Onko pakko odotella LFP-akullisia kiinalaisia?

EX30?
 
Aika kova odotus. Käytännössä Suomessa on kourallinen asemia, joilta irtoaa 100kW kun joka stalli on miehitetty. Yksittäinen 50kW laturi on usein nopeampi, kuin täyteen ängetty 250kW ABC "suurteholataus".

Onneksi on olemassa muitakin palveluntarjoajia kuin abc..

Ja noissa 50kW pöntöissä on se ongelma, että ne on usein sitä markkinoiden ensimmäistä sukupolvea ja tuntuvat olevan toimintavarmuudeltaan heikompia.

Lähtisitkö taittamaan itä-lapissa muutaman sadan kilsan etappia tietäen, että ainut laturi etapilla on joku 50kW paikallisen energiayhtiön tai Neste-bensiksen pihassa oleva sotaratsu, joka latauskartan palautteen mukaan onnistuu noin puolella kerroista? Minä en.
 
Voitaisiinko jo lopettaa sähköautoihin liittymätön jauhanta täällä?

Jos haluaisi katsella kompaktia ja pientä sähkö-crossoveria eläkeläiselle, niin mitä vaihtoehtoja on? 2008 ja kona, onko muita? Rangea ei juuri tarvitse. Kapeus, lyhyys/ hyvä kääntösäde ovat etuna kun pitäisi saada taitettua kapeaan talliin kadulta. CCS liitännällä kuitenkin, ettö unohdetaan ne antiikki-leaffit.

Mieluusti auto joka kestää vähillä ajoilla 10 tai 15v jotta menee samalla autolla hautaan asti… Onko pakko odotella LFP-akullisia kiinalaisia?
BMW i3? Ei ehkä ihan crossover, mutta istutaan kuitenkin vähän korkeammalla. On lyhyt ja pienellä kääntösäteellä. Hiilikuiturunkoa ei tarvi hitsailla viidentoista vuodenkaan päästä.
 
Ehkä pienellä ymmärryksellä noin voi ajatellakin. Kun asiaa sen sijaan vähän syvemmältä raapaisee, käy selväksi että asia on päinvastoin, Tesla vetää kaulaa muihin.

Mutta kun se Tesla ei vedä kaulaa muihin. Jos olet pahasti takamatkalla niin miten silloin voit "vetää kaulaa muihin"

Esimerkkinä vaikkapa tuo lasinpyyhkijöiden tilanne, uusin päivitys tuli muutama päivä sitten ja on ilmeisesti korjannut puutteet. Mutta se mikä tässä on merkittävää, on se että tuo korjaus on pelkkää softaa!

Mistä sait päähäsi, että nyt viimeisessä päivityksessä se olisi alkanut kuin taikaiskusta toimimaan? Mitään luotettavaa dataa ei ole onko se muka yhtäkkiä korjaantunut täysin. Jotain parannuksia on voinut tulla, mutta en usko hetkeäkään että olisi taikaiskusta korjaantunut.

Perinnevalmistajat autoa rakentaessaan ostavat valmiita järjestelmiä alihankkijoilta. Vaikkapa näin (esimerkkinä):

  • Adaptiivinen vakkari + ADAS Boschilta tutkineen, kameroineen, tietokoneineen ja algoritmeineen
  • Matriisivalot Hellalta kameroineen, tietokoneineen ja algoritmeineen
  • Pysäköintiavustin ultraäänisensoreineen, tietokoneineen ja algoritmeineen Valeolta
  • Sadetunnistin sensoreineen, tietokoneineen ja algoritmeineen Hellalta
  • jne.
Eli järjestelmät tulevat alihankkijoilta, osaaminen ja algoritmit ovat alihankkijoiden käsissä, ei autonvalmistajilla. Järjestelmät ovat myös erillisiä, sensoreita ei voi käyttää ristiin, eikä järjestelmien päivitys uusilla ominaisuuksilla ole mahdollista sen jälkeen kun värkit on autoon asennettu. Lisäksi on kallista hankkia kaikki osaaminen muilta.

Niin tässä on se Teslan ongelma. Eli ovat vuosikausia muita jäljessä jo nykyisellään, mutta koska eivät osta valmiiksi toimivia komponentteja koodeineen voi viedä vaikka kuinka monta vuotta että pääsevät muiden valmistajien tasolle perusjutuissa.

Teslan filosofia tässä asiassa voi osoittautua voitolliseksi, mutta toistaiseksi se ettei perusjutut vielä Teslassa toimi antaa muille aikaa korjata niitä asioita joissa Tesla on edellä.

Tesla sen sijaan tekee eri lailla. Samalla tavalla kuin F-22 ja F-35 mullistivat asiat sotilasilmailussa, Tesla tekee autoissa. Teslassa on joukko kameroita ja keskustietokone. Kaikki nuo erilliset järjestelmät, joita vaikka BMW ostaa muilta, Tesla toteuttaa itse softalla. ADAS, Parking Assist, sadetunnistus, matriisivalojen äly yms. ovat softaa joka käyttää kamerakuvaa hyväkseen ja joka pyörii samassa keskustietokoneessa.

Mutta niin kauan kuin näitä ominaisuuksia ei Teslassa vielä ole ja ne ovat haaveita tulevaisuudesta ei niiden varaan voi laskea.

Teslalla on itsellään kaikki osaaminen ja algoritmit, Tesla voi tuoda helposti uusia ominaisuuksia, parantaa vanhoja tai yhdistää ominaisuuksia vaan tekemällä uusia ohjelmistoversioita. Ja ulkopuolisille alihankkijoille ei tarvitse maksaa järjestelmistä.

Ehkäpä tulevaisuudessa näin, mutta toistaiseksi näin ei vielä ole. Työkaveri luopui Teslasta kun adaptiivisen vakkarin puute pitkää työmatkaa tekevälle oli merkitsevä ominaisuus. Vaikka kyseessä on vuosikymmeniä vanha ominaisuus, Teslassa ei sitä ole vaan on autopilot joka ei toimi tuossa tarkoituksessa kun siinä pitää ihmisen olla kokoajan valmiina kaasulla korjaamaan keskeneräisen softan bugeja.

Jos Tesla saa haamujarrutukset ja muut typeryydet pois autoistaan tulevian vuosina niin ehkäpä sitten tuo niiden valitsema tie on voitollinen, mutta toistaiseksi näin ei ole ja Teslan pitää mennä brändi edellä ja asiakkaat joutuu vaan kovasti uskomaan että Tesla tuo jotain ominaisuuksia mitä muilta saa heti ostovaiheessa. Eli tässä Tesla ikäänkuin taistelee aikaa vastaan siitä milloin sen muita valmistajia huonommat ominaisuudet alkaa haittaamaan myyntiä merkittävästi.

Tesla on vähintään vuosikymmenen edellä muita näihin asioihin liittyen.

Täh. MIten se voi olla edellä jossain missä se on takamatkalla muihin jotka voi ostaa toimivia komponentteja kun Tesla koittaa kehittää korvaavia toimintoja softalla.

Ja tämä on yksi syy miksi Tesla tekee sähköautoja voitolla ja muut tappiolla. Ja lisäksi paremmin kuin muut, ekat versiot voivat olla vähän krouveja, mutta pikkuhiljaa ne paranevat muiden tasolle/edelle.

Niin ja koska ovat niin kaukana muita, on vaarana että menettävät muitakin asiakkaita kuin työmatkalaisia vakkaritarpeineen.

Eikä siinä vielä kaikki. Entä nämä 25 tuhannen euron autot mitä suunnitellaan? Tuleeko niihin kaikki nämä avustimet yms. ominaisuudet? Tesloihin tulee, koska siinä nuo ominaisuudet on toteutettu softalla. Mutta tuleeko esimerkiksi ID.2:een? Tuskin tulee.

No niihin tulee mihin ne ostetaan ja niihin ei tule mihin niitä ei osteta. Halvimmassa id.2:ssa ei varmaan ole paljonkaan herkkuja, mutta eiköhän niitä saa sinne tilatessa ruksittua. Teslan ostajan pitää vaan luottaa, että Teslan koodarit oppii joskus tekemään niitä asioita jolloin päivitykset voi tuoda tuoda joskus tulevaisuudessa kunnolliset parkkiavustimet, vakkarit tai matriisivalot kun taas id.2 ostaja saa ne jo ostaessaan jos haluaa.
 
BMW i3? Ei ehkä ihan crossover, mutta istutaan kuitenkin vähän korkeammalla. On lyhyt ja pienellä kääntösäteellä. Hiilikuiturunkoa ei tarvi hitsailla viidentoista vuodenkaan päästä.
Tuo onkin jännä idea - ainoa vika että valmistus on lopetettu ja valmistusmäärät ovat aika pieniä, joten varaosien saanti on pitkällä tähtäimellä ehkä keskinkertaista, mutta hinnat ovat toisaalta siedettäviä. Pitää pistää harkintaan.

Hintaluokka on käytettynä oikein siedettävä. Kuinkahan tuskallinen esim. tuollainen 94Ah REX malli olisi ylläpidettävä pitkällä aikavälillä. Ilman REX:iä tietty vähemmän hajoavia osia, mutta toisaalta REX antaisi reippaasti lisää rangea jos joskus haluaa jonnekin kauemmas ajella.

Tyyliin joskus pitäisi käydä lentokentällä hakemassa joku ja yhdensuuntainen matka vähän tievalinnasta riippuen 105-130km, johon ei riitä oikein edes tuo 120Ah malli ilman latailuita, ainakaan huonommalla kelillä - toisaalta 9 litran tankilla REX auttaa kummasti ja pikkuakkuisellakin onnistuu keikka.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo onkin jännä idea - ainoa vika että valmistus on lopetettu ja valmistusmäärät ovat aika pieniä, joten varaosien saanti on pitkällä tähtäimellä ehkä keskinkertaista, mutta hinnat ovat toisaalta siedettäviä. Pitää pistää harkintaan.

Hintaluokka on käytettynä oikein siedettävä. Kuinkahan tuskallinen esim. tuollainen 94Ah REX malli olisi ylläpidettävä pitkällä aikavälillä. Ilman REX:iä tietty vähemmän hajoavia osia, mutta toisaalta REX antaisi reippaasti lisää rangea jos joskus haluaa jonnekin kauemmas ajella.

Tyyliin joskus pitäisi käydä lentokentällä hakemassa joku ja yhdensuuntainen matka vähän tievalinnasta riippuen 105-130km, johon ei riitä oikein edes tuo 120Ah malli ilman latailuita, ainakaan huonommalla kelillä - toisaalta 9 litran tankilla REX auttaa kummasti ja pikkuakkuisellakin onnistuu keikka.
premium-nerkin varaosilla on premium hinnat. Mutta onhan noita kuitenkin neljännes miljoona tehty, joten purkuosia riittää. Kannattaa katsoa i3-omistajien ryhmästä facebookista mitkä on yleisimmät viat. Huhujen mukaan ne on juurikin rexissä.

Lentokentällä (Vantaa) on nykyään järeä pikalatauskenttä St1:llä, siellä se i3 latautuu täyteen noudettavaa odotellessa. Samalla välttää parkkimaksun..
 
Liikenne on täynnä huume/kännikuskeja, eiköhän ne ole suurempi turvallisuusriski suojatien lapsille kuin FSD Beta. Nyt tulemmekin tähän dilemmaan kun autonomisen ajon täytyy olla 100% turvallista että se on hyväksyttävää, mutta taas ihmisajon ei?
Ihanko oikeasti whataboutismia harrastat? Ota ne fanilasit POIS päästä edes hetkeksi.
 
Voitaisiinko jo lopettaa sähköautoihin liittymätön jauhanta täällä?

Jos haluaisi katsella kompaktia ja pientä sähkö-crossoveria eläkeläiselle, niin mitä vaihtoehtoja on? 2008 ja kona, onko muita? Rangea ei juuri tarvitse. Kapeus, lyhyys/ hyvä kääntösäde ovat etuna kun pitäisi saada taitettua kapeaan talliin kadulta. CCS liitännällä kuitenkin, ettö unohdetaan ne antiikki-leaffit.

Mieluusti auto joka kestää vähillä ajoilla 10 tai 15v jotta menee samalla autolla hautaan asti… Onko pakko odotella LFP-akullisia kiinalaisia?
Ei kannata Seat Mii, VW e-Up tai Skoda Citigo pidemmälle katsoa. 6/5 tuohon tarkoitukseen ja perinteinen käyttöliittymäkin. Penkin saa suht korkealle (jos sitä cross-overilla haetaan).
 
Screenshot_2023-12-24-10-09-32-92_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~2.jpg


Kun latauskartta.fi:stä laittaa päälle filtteröinnin >100kW latureista niin onhan tuo selvästi nähtävissä, että osa lapista ja itä-lappi/kainuu on vielä ongelmallista aluetta.

Autot yleistyneet vuoden aikana niin paljon, että laskisin myös Helsingin ongelma-alueeksi. Latureita sinänsä on, mutta niihin joutuu aika usein jonottelemaan - ja kun pääset, niin asemien kapa ei kovinkaan nopeisiin latauksiin riitä. Vuosi sitten latureita oli vähemmän, mutta niille pääsi aina jonottamatta.
 
Autot yleistyneet vuoden aikana niin paljon, että laskisin myös Helsingin ongelma-alueeksi. Latureita sinänsä on, mutta niihin joutuu aika usein jonottelemaan - ja kun pääset, niin asemien kapa ei kovinkaan nopeisiin latauksiin riitä. Vuosi sitten latureita oli vähemmän, mutta niille pääsi aina jonottamatta.
Toisaalta, se että laturille joutuu joskus jonottamaan on aika terve merkki. Ts. niille on kysyntää. Jos laturit olisivat aina vapaana, ne alkaisivat vähenemään.

Kapasiteettissakin on vähän sama tilanne, tapissa olevaa kapaa voidaan ainakin harkita kasvattaa, sen sijaan tyhjäkäynnillä olevan aseman kiinteitä kustannuksia voidaan laskea pienentämällä sen max kapasiteettia.
 
Autot yleistyneet vuoden aikana niin paljon, että laskisin myös Helsingin ongelma-alueeksi. Latureita sinänsä on, mutta niihin joutuu aika usein jonottelemaan - ja kun pääset, niin asemien kapa ei kovinkaan nopeisiin latauksiin riitä. Vuosi sitten latureita oli vähemmän, mutta niille pääsi aina jonottamatta.

Veikkaisin tämän olevan aika marginaalinen ongelma, joskin toki jonkinlainen ongelma.

Helsinki on lähes aina matkan lähtö/päätepiste, ei välietappi.

Ja ne jotka helsingin/pk-seudun sisällä tarvitsee pikalatureita on sähköautoon siirtyessä toivottavasti tiedostaneet asian että ylenmääräinen latauskapasiteetti ja jatkuvasti vapaat asemat halvalla kWh-hinnalla on kestämätön yhtälö.

Tästä todennäköisesti voisi helposti tehdä vennin kaavion jossa kulmissa on halpa, nopea ja vapaa.
 
Toisaalta, se että laturille joutuu joskus jonottamaan on aika terve merkki. Ts. niille on kysyntää. Jos laturit olisivat aina vapaana, ne alkaisivat vähenemään.

Totta. Toisaalta jos jonottamisesta ja pitkistä latauskäynneistä tulee uusi normaali määrätyillä alueilla, niin se ei välttämättä kauheasti edesauta yleisen mielipiteen kääntämisessä sähköautomyönteiseksi - erityisesti kun se lataamisen vaikeus/range on yleensä keskiössä aiheen vastustajien keskuudessa.
 
Veikkaisin tämän olevan aika marginaalinen ongelma, joskin toki jonkinlainen ongelma.

Helsinki on lähes aina matkan lähtö/päätepiste, ei välietappi.

Samaa miettinyt, mutta toisaalta Helsingin ja kehyskuntien lähiöissä asuu satoja tuhansia ihmisiä, joista monelle nuo pikalaturit olisivat ainoa helppo latausvaihtoehto. Vuokralähiöiden pihoissa ei latailla, ja hitaita latureitakin on lähinnä liityntäparkeissa ja kauppakeskusten halleissa, jotka eivät monenkaan normaaliarkeen kuulu siinä määrin että olisivat minkäänlainen realistinen vaihtoehto.
 
Samaa miettinyt, mutta toisaalta Helsingin ja kehyskuntien lähiöissä asuu satoja tuhansia ihmisiä, joista monelle nuo pikalaturit olisivat ainoa helppo latausvaihtoehto. Vuokralähiöiden pihoissa ei latailla, ja hitaita latureitakin on lähinnä liityntäparkeissa ja kauppakeskusten halleissa, jotka eivät monenkaan normaaliarkeen kuulu siinä määrin että olisivat minkäänlainen realistinen vaihtoehto.

Toki näin, mutta sitten tullaan taas tuohon aiemman viestini loppukaneettiin.

Eli jos et ole ostaessa selvittänyt miten vaivattomasti saa autoa latailtua niin ei kannata olettaa, että saatavilla on aina halpaa, helppoa, nopeaa ja ruuhkatonta latausta.

Toki toivon että kuka tahansa voisi ostaa sähköauton ja ei tarvisi tuollaisia asioita miettiä, mutta toistaiseksi pitää.
 
Toki toivon että kuka tahansa voisi ostaa sähköauton ja ei tarvisi tuollaisia asioita miettiä, mutta toistaiseksi pitää.

Juuri näin. Bensalenkkareiden mielipiteille naureskellaan sähkökiimailijoiden keskuudessa, mutta ei ne kiimalijoidenkaan argumentit sähköautoilun ylivertaisuudesta kestä kovin kriittistä tarkastelua.

Homma toimii nyt kun tämä on early adoptereiden puuhastelua, mutta paljon on tekemistä infrassa ennen kun kantokyky riittää sujuvasti isojen massojen liikuttamiseen.
 
Juuri näin. Bensalenkkareiden mielipiteille naureskellaan sähkökiimailijoiden keskuudessa, mutta ei ne kiimalijoidenkaan argumentit sähköautoilun ylivertaisuudesta kestä kovin kriittistä tarkastelua.

Homma toimii nyt kun tämä on early adoptereiden puuhastelua, mutta paljon on tekemistä infrassa ennen kun kantokyky riittää sujuvasti isojen massojen liikuttamiseen.
Sehän on fakta että sähköauto on just nyt kannattava sekä kilometri korvaus mielessä että verotuksellisesti. Se jos siinä joutuu joskus odottelemaan latausta on pieni miinus ei muuta. Sitten kun nää on liian yleisiä verottaja iskee kyllä. Oli se sitten tietullit tai joku muu tapa mutta kyllä se diesel vero korvataan sen sanoo jo numerot.
 
Sitten kun nää on liian yleisiä verottaja iskee kyllä. Oli se sitten tietullit tai joku muu tapa mutta kyllä se diesel vero korvataan sen sanoo jo numerot.

Kepuhan tästä jo avasi pelin, kun sieltä tuli ehdotusta kilometriverosta Liikenne | Keskusta haluaa sähköautoille kilometriveron

Edittiö vielä sen verran, että itse toivotan kyllä tervetulleeksi jonkinlaisen veron sähköautoille, joka voisi esim. perustua akkukapasiteettiin ja/tai wltp-kulutukseen.

Tuo antaisi valmistajille motiivin tehdä energiatehokkaita autoja, sen sijaan että 2020-luvun jupeille myydään noita kivitalon kokoisia iX:iä ja Q8:ja jne.

Tämä pitäisi toki olla euroopanlaajuinen, jotta se oikeasti vaikuttaisi mutta ainahan saa toivoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kepuhan tästä jo avasi pelin, kun sieltä tuli ehdotusta kilometriverosta Liikenne | Keskusta haluaa sähköautoille kilometriveron

Edittiö vielä sen verran, että itse toivotan kyllä tervetulleeksi jonkinlaisen veron sähköautoille, joka voisi esim. perustua akkukapasiteettiin ja/tai wltp-kulutukseen.

Tuo antaisi valmistajille motiivin tehdä energiatehokkaita autoja, sen sijaan että 2020-luvun jupeille myydään noita kivitalon kokoisia iX:iä ja Q8:ja jne.

Tämä pitäisi toki olla euroopanlaajuinen, jotta se oikeasti vaikuttaisi mutta ainahan saa toivoa.
Noi on hyviä toivomuksia, mutta väittäisin että toi keskustan ehdotus on aika lailla sitä mitä se tulee olemaan. Saadaan verotettua laajasti ja sitten voidaan puhua että ne ketkä ajaa paljon ja tiet kuluu maksaa enemmän. Vastaava on jo muuallakin verotuksessa nähtävissä -> makeisvero, tupakkavero jne. -> sote kulut.
 
Autot yleistyneet vuoden aikana niin paljon, että laskisin myös Helsingin ongelma-alueeksi. Latureita sinänsä on, mutta niihin joutuu aika usein jonottelemaan - ja kun pääset, niin asemien kapa ei kovinkaan nopeisiin latauksiin riitä. Vuosi sitten latureita oli vähemmän, mutta niille pääsi aina jonottamatta.
Kannattaa katsella helen- ja recharge verkoston latureita jos haluaa vältellä jonoja stadissa. Harvemmin ovat täynnä samaan tapaan kuin abc-laturit.
 
Se jos siinä joutuu joskus odottelemaan latausta on pieni miinus ei muuta.
Kyllä mä sanoisin, että se on iso miinus. Auton tehtävä on liikuttaa nopeasti paikasta a paikkaan b. Taloudellisuus ei ole suurimmalla osalle ykköskriteeri, vaan kokonaisuus. Bensasta/Dieselistä autoa vaihtavalle lataamisen vaikeus kääntää ihan helposti asetelman siihen suuntaan, että pysytään bensassa/dieselissä, jossa tämmöisiä asioita ei tarvitse miettiä.

Jos vaikka itselläni ei olisi mahdollisuutta ladata hitailla, niin homma olisi mielestäni talvella liian hankalaa ja valitsisin nykytiedollani polttiksen. 15-20k vuotuisilla kilsoilla kulu ei kuitenkaan olisi niin merkittävä vaikutin, että ajaisi helppouden ohi. Onnekseni asun alueella, jossa lataaminen tapahtuu luontevasti liityntäparkissa/latureissa, jotka ovat paikoissa jossa polttistakin seisottaisin.
 
Kannattaa katsella helen- ja recharge verkoston latureita jos haluaa vältellä jonoja stadissa. Harvemmin ovat täynnä samaan tapaan kuin abc-laturit.
Mulla ei tosiaan henkilökohtaista ongelmaa asian kanssa kun olen lopettanut noiden nopeiden käytön pääkaupunkiseudulla sekä jonottelun, että liityntäparkkimahdollisuuden vuoksi. Helenin nopeita en ole tainnut nähdä kuin Kalasatamassa. Rechargella taitaa olla muutama tolppa tossa Kehän varrella Kivikossa. Koskaan en ole Rechargella ladannut, mutta ruuhkaa ei varmaan kyllä niillä hinnoilla ole - ja hiljaista on myös niiden kustannussäästöjen kanssa niillä jotka siellä säännöllisemmin asioivat.
 
Kyllä mä sanoisin, että se on iso miinus. Auton tehtävä on liikuttaa nopeasti paikasta a paikkaan b. Taloudellisuus ei ole suurimmalla osalle ykköskriteeri, vaan kokonaisuus. Bensasta/Dieselistä autoa vaihtavalle lataamisen vaikeus kääntää ihan helposti asetelman siihen suuntaan, että pysytään bensassa/dieselissä, jossa tämmöisiä asioita ei tarvitse miettiä.
Eiköhän tuo polttoaine tulla hinnoittelemaan niin että se asetelma kyllä kääntyy sellaiseksi että sen sähkön kanssa opitaan elämään.

Kyllähän tuossa bensanhinnassa on reilusti korottamisen varaa, tällä hetkellähän ollaan luokkaa 70 snt alle parin vuoden takaisesta huipusta. Jos ihmiset ei nykyisillä porkkanoilla ymmärrä hylätä polttomoottoritekniikkaa, niin kepillä sitten.
 
Kyllähän tuossa bensanhinnassa on reilusti korottamisen varaa, tällä hetkellähän ollaan luokkaa 70 snt alle parin vuoden takaisesta huipusta. Jos ihmiset ei nykyisillä porkkanoilla ymmärrä hylätä polttomoottoritekniikkaa, niin kepillä sitten.

Tosin about 3-4v sitten oli 1.2e bensanhintoja, ei tuota 2.2-2.3e hintoja voi pitää "normaalina" jonka alle nyt on tultu.

Suomessa on pitkät etäisyydet joten bensan hinnan nosto rokottaa paljon syrjäseutujen pienituloisia.
 
Jos ihmiset ei nykyisillä porkkanoilla ymmärrä hylätä polttomoottoritekniikkaa, niin kepillä sitten.

Onko jotain porkkanoita tällä hetkellä? Siis sähkö on tietenkin halpaa jos pystyy lataamaan himassa tai hitailla, mutta ei sekään ihan kauheasti nopeilla poikkea polttiksen kuluista - varsinkaan talvella.
Autojen vakuutukset mutulla vähän kalliimmat, vuotuinen vero suht. samoissa yms
 
Suomessa on pitkät etäisyydet joten bensan hinnan nosto rokottaa paljon syrjäseutujen pienituloisia.
Sanoisin, että tälle joukolle ihmisiä sähköauto olisi tällä hetkellä monesti se selvästi paras vaihtoehto. Kaikilla mahdollisuus ladata himassa, joten julkisella infralla vähän tai ei lainkaan merkitystä. Isoakkuisilla autoilla taittuu kuitenkin päivittäin kelistä riippuen se 500-600km lataamatta (talvella kolmasosa pois), ja aika harva varmaan sen pidempiä siivuja laturittomilla alueilla ajelee
 
Tosin about 3-4v sitten oli 1.2e bensanhintoja, ei tuota 2.2-2.3e hintoja voi pitää "normaalina" jonka alle nyt on tultu.

Suomessa on pitkät etäisyydet joten bensan hinnan nosto rokottaa paljon syrjäseutujen pienituloisia.
Bensan hinnalle ehkä 1,7-1,8€/litra on tällä hetkellä suht normaali. Bensa ja diesel on raakaöljyn tislaamisen lähes sivutuote. Raakaöljyä ei heti tulla korvaamaan millään. Bensaa tulee kun tislataan ja ei sitä voi maahankaan kaataa. Pikemminkin ajattelisin hinnan tippuvan kysynnän vähentyessä. Toki jos valtio laittaa järkytysveron, mutta enpä usko, että tapahtuu ihan lähiaikoina.

Sähköautoala elää murroskautta ja itse ainakin katson tämän murroskauden yli ennen isompia päätöksiä.
 
Sanoisin, että tälle joukolle ihmisiä sähköauto olisi tällä hetkellä monesti se selvästi paras vaihtoehto. Kaikilla mahdollisuus ladata himassa, joten julkisella infralla vähän tai ei lainkaan merkitystä. Isoakkuisilla autoilla taittuu kuitenkin päivittäin kelistä riippuen se 500-600km lataamatta (talvella kolmasosa pois), ja aika harva varmaan sen pidempiä siivuja laturittomilla alueilla ajelee
Auton hinta vain on vähintään 60k että saa tuon rangen.
 
Onko jotain porkkanoita tällä hetkellä? Siis sähkö on tietenkin halpaa jos pystyy lataamaan himassa tai hitailla, mutta ei sekään ihan kauheasti nopeilla poikkea polttiksen kuluista - varsinkaan talvella.
Autojen vakuutukset mutulla vähän kalliimmat, vuotuinen vero suht. samoissa yms

Autoverottomuus lienee se suurin porkkana, eikä ne sähkäreiden käyttömaksutkaan vielä huipussaan ole.

Vakuutuksiahan ei valtio päätä, joten niisä ei ole siten sen enmpää porkkanoita kuin keppejäkään.

Bensa ja diesel on raakaöljyn tislaamisen lähes sivutuote. Raakaöljyä ei heti tulla korvaamaan millään. Bensaa tulee kun tislataan ja ei sitä voi maahankaan kaataa.

Sähköautoala elää murroskautta ja itse ainakin katson tämän murroskauden yli ennen isompia päätöksiä.

Diesel lienee kuitenkin se kysytyin raaka-aine, mutta käytännössä monessa sovellutuksessa sillä tisleellä ei ole suurempaa merkitystä, esimerkkinä nyt vaikka lentoliikenne, joka nykyisellään käyttää sitä jätetislettä, koska suihkuturbiinit toimivat millä tahansa nestemäisellä polttoaineella.

Tietysti osa ihmisista katsoo sen murroksen loppuun, kyllä moni savottamieskin piti hevosen ja katsoi onko niistä traktoreista mihinkään, mutta hevosmiehen käteenjäävät rahat vähenivät, eikä lopulta vanhasta hevosesta kukaan enää maksanut mitään. Hevosen tietysti pystyi syömään.
 
Tietysti osa ihmisista katsoo sen murroksen loppuun, kyllä moni savottamieskin piti hevosen ja katsoi onko niistä traktoreista mihinkään, mutta hevosmiehen käteenjäävät rahat vähenivät, eikä lopulta vanhasta hevosesta kukaan enää maksanut mitään. Hevosen tietysti pystyi syömään.
Osaatko siis laskea, kuinka ison taloudellisen tappion kärsin, jos en nyt heti ryntää ostamaan sähköautoa?

Ajot vajaa 10tkm vuodessa (kesät pitkälti moottoripyörillä), auto 10v vanha käteisellä uutena ostettu bensa, bonukset tapissa, vero vajaa 200€, huollan itse.
 
Osaatko siis laskea, kuinka ison taloudellisen tappion kärsin, jos en nyt heti ryntää ostamaan sähköautoa?

Ajot vajaa 10tkm vuodessa (kesät pitkälti moottoripyörillä), auto 10v vanha käteisellä uutena ostettu bensa, bonukset tapissa, vero vajaa 200€, huollan itse.
Yleensä alle 10tkm ajoilla vuodessa taloudellisesti järkevin vaihtoehto on luopua autosta. Jos tosiaan tykkää huoltaa auton itse, niin sitten jo maksetun auton käyttö on järkevää siihen asti, että tulee sellainen remppa eteen josta ei selviä itse.
 
Jos tuolla 10 v auton hinnalla saa sähköauton, joka riittää, niin kyllä se itsensä takaisin maksaa. Jos se on parin tonnin pommi, niin riippuu vahvasti kulutuksesta. Meillä on sähkö-Mii kauppakassikäytössä noin 10 tkm/v ajolla ja janoiseen bensaan etu on 1500 euron luokkaan pa-kuluissa. Oli sen verran vanha (bensa), että arvonalenemasta ei tarvinnut välittää. Miissä on nyt 40 tkm mittarissa eli säästetty raha noin 6 k€, arvoa ostohinnasta on inhorealistisesti menetetty 4 k€ (19->15 k€), todennäköisesti vähän vähemmän. 13 k€ hintaan jos tuon pistäisi myyntiin, niin ostajien jono ulottuisi ulko-ovelta kadulle asti.

Käytännössä tällainen arvio on niin tilanneriippuvainen, että mitään patenttivastausta on paha antaa. Tonnin pommilla ajaa tietysti todennäköisesti halvimmalla, mutta pieni sähköauto ei jää kokonaisuudessa kauas ja on tietysti paljon uudempi auto.

e: Unohtui tuosta laskelmmasta tietysti vero-etu + huolto, niistä tulee sähkön hyväksi jotain 500-1000 € välillä omistusajalle. Autosta ei tullut rahoituskuluja, mutta eiköhän tuo muutaman tonnin plussalle jäänti kata laskennalliset menetetyt pääomatuotot.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Eikös esim. Tesla maksa 50k ja kesällä menee helposti tohon rangeen. En oo kauhean hyvin perillä kinuskien, korealaisten ja volkkareiden rangeista, mutta ollevat samaa luokkaa.
55k on Y LR + päälle korot. Riippuu aivan ajotyylistä mihin me kilsat menee. WLTP osuu kohdalleen mutta todellisuus ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 422
Viestejä
4 507 265
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom