Miksi takaveto sähkiksissä ylipäätään on se hyvä juttu nyt? Vuosia/vuosikymmeniä sai lukea aina kaikkialta miten perseestä bemarit ja mersut on ku takaveto, jos ei jumissa niin erittäin hazardi ajokokemus talvella.
Joo painonjakauma parempi varmastikin sähkiksessä mutta uskoisin sen silti sopivasti kun menee kurvissa päästämään kaasun niin työntävän perää sivulle, mitä monet etenkin hieman kokemattomammat pitävät aika hurjan tuntuisena.
Miksi takaveto sähköautoon:
1) ei tarvitse laittaa kääntyville pyörille kalliimpia ja kuluvampia vetareita...
2) ...mikä samalla auttaa estämään kääntösäteen kasvamisen kankeisiin lukemiin pitkäakselivälisessä sähköautossa (perheautokokoinen akku vaatii piitkän akselivälin, jottei korkeus kasva ihan liikaa)
3) Saadaan riittävästi kesäistä vetopitoa alle kuuden sekunnin autoille, joita aika tavallisetkin sähköautot alkavat olla.
4) Saadaan myös lisää talvista vetopitoa kuormatulle autolle. Ennen moottori toi massaa eteen, eikä akselien välissä ollut raskasta akkua siirtämässä painoa taakse. Etuvetoisissa pikkuautoissa oli vähän yli 60 % vetävillä ja isommissa vähän alle 60 %. Takavetoisissa sen sijaan oli yleensä alle 50 % vetävillä. Bemarissa saattoi olla 50 % (jos akku takana), mutta esim. 2011 MB C220 CDI farkussa ~46,5 % ja 40 kg soralla 48,4 %. Kuormaus heikentää etuvetojen lukemia, mutta parantaa takavetojen. Silti normikuormilla talvisin (jyrkkiä mäkiä pääsee vain kesäisin, joissa takavedon asema paranee) etuveto oli etevämpi.
Sähköisellä aikakaudella tilanne on muuttunut. Moottori ei enää tuo niin paljon painoa ja toisaalta sen voi tavisautossakin sijoittaa sinne, mistä vetää. Akku siirtää väkisinkin painopistettä taaemmas. Noiden takia sekä sähköisessä etuvedossa että takavedossa on vetävillä saman verran, ~55 %, mikä on aivan uusi tilanne. Kuorman huomioimalla sähköisessä takavedossa on ilman mäkeä/kiihdytystäkin enemmän painoa vetävillä kuin sähköetuvedossa.
Kellotin vuonna 2022 10 Hz gepsillä talvella 0-40 km/h aivan samassa ajassa Auris hybridiä 2015 paistetuilla kuluneilla R2:lla, kuin Mii Electriciä 2020 paistetuilla vähemmän kuluneilla R3:lla. Syynä on se, että Auriksessa on ~60 % vetävillä ja Miissä ~55 %. Jos testi olisi tehty 90-luvun painonjakaumilla, niin Mii olisi mennyt menojaan. Niin kevyessä, lyhytakselivälisessä ja lyhytperäisessä autossa polttomoottorin massalla olisi erittäin suuri vaikutus, joten edessä olisi ollut lähemmäs 65 %, mikä yhdistettynä parempiin renkaisiin olisi jättänyt huonorenkaisen 60 %-Auriksen seisomaan. Sähkömoottorin ja akun takia vetävillä oli kuitenkin tuon 65:n sijaan 55 %. Vetävillä olisi ollut siis lähes viidesosa (65 / 55 * 100) enemmän painoa.
5) Saadaan ylisyvän takatavatatilan sijaan etutavaratila, jonne mahtuu pelkän latauskaapelin sijaan muutakin. Esim. Model S 85:n takakontti on takavedosta huolimatta riittävän matalalla, vaikka siellä on motin lisäksi kuudes ja seitsemäs istuin. Matalammasta ei olisi iloa, vaan nostokynnys kasvaisi entisestään hankalammaksi. Takavedon ansiosta frunk on todella tilava. Sinne voi vaan heittää veneilykassit, reput ja päälle liivit. Jos Model S olisi etuvetoinen, niin mahtuisi se perinteinen latauskaapeli ja jotain ihan pientä.
Noista viidestä hyödystä polttisaikana oleellisia olisi ollut vain ykköskohta ja puolittain kakkonen. Sähköauto siis hyötyy paljon enemmän takavedosta kuin polttomoottoriauto.
Lisäksi pari takavetoa vastaan puhunutta seikkaa on muuttunut sähköaikana:
1) Vaikeampi hallittavuus on vähentänyt merkitystään kehittyneen ajonvakautuksen ja nopeammin säädettävän sähkömoottorin ansiosta.
2) Enää takaveto ei vaadi perheautoon kallista ja painavaa kardaaniakselia
TLDR:
Hyödyt ja haitat takavedosta normiautoilijalle (vaununvetäjät ja urheiluautot erikseen...):
Polttis hyötyy:
1. Ei kääntyviä vetareita
2. parempi kääntösäde
Polttis haitat:
1. Raskaampi auto kardaanin takia
2. Kardaanitunneli vaatii tilaa takapenkillä
3. Heikompi vetopito talvella
4. Selvästi vaikeampi hallittavuus talvella
5. Kalliimpi auto kardaanin takia
Tulos, hyviä puolia 2/7, joten takaveto ei mene kaupaksi markkinoilla kuin suurissa/kalliissa/tehokkaissa/vetureissa tai muuten erikoisissa autoissa.
Sähkis hyötyy:
1. Ei kääntyviä vetareita
2. parempi kääntösäde
3. Parempi kesäinen vetopito alle 6 s perheautoissa
4. Yhtä hyvä/parempi talvinen vetopito
5. Suurempi ja näin käyttökelpoisempi frunk
Sähkis haitat:
1. Hieman vaikeampi hallittavuus talvella
Tulos, hyviä puolia 5/6, joten menee hyvin kaupaksi tavalliselle autoilijalle.
Peli muuttui täysin, koska:
-moottori keventyi
-moottorin vapaa sijoiteltavuus
-kardaanivapaus
-akun vaatima akselivälin kasvu
-raskas akku siirtää painoa edestä taakse
-frunk
-ei lisää massaa
-ei lisää hintaa