- Liittynyt
- 30.10.2016
- Viestejä
- 2 184
No siis riippuu tietty autosta, vakkarista, mäestä ja mitä tarkoitat etteivät jaksa nostaa nopeutta. Kyllähän omalla plugarillakin jyrkempi ylämäki ensin tiputtaa nopeutta (eco tila normaalisti päällä), koska se ensin ottaa sähkikseltä aputehoa, toteaa että aputeho ei riitä ja lisää polttiksen tehoja sen verran että kiritään asetettu nopeus. Tehokkailla koneilla/sport tilalla ajaessa vastaavaa kuminauhaa ei tapahdu.
Tapahtuu myös taajamassa, eli jos sähkötilassa 53 asetettu nopeudeksi niin jyrkemmässä ylämäessä saattaa tippua 51 ennen kuin sähkömoottori lisää tehoa sen verran että nopeus saavutetaan. En ole varsinaisesti stressannut tilannetta, kun auton ajofilosofia on pitkälle eco -tilalle asetettu niin siitä sitten tulee noita nopeudenalenemisia kun pyritään pitämään mahdollisimman pieni kulutus.
Olettaisin että sähkiksissä tehoa on keskimäärin sen verran runsaammin, että ko. kuminauha vähenee. En kuitenkaan laskisi pois etteikö sitä jossian määrin voisi vielä esiintyä.
Kokemus aiemmista VAG-kulkineista oli sellainen, että vakkari tekee ihan mitä vain saadakseen nopeuden pysymään samana, mutta kun Mitsun alitehoinen 2.0 -kone ei pre-facelift Outlandereissa oikein riitä ja kärryn kanssa ylämäissä esim. Turun moottoritiellä on pakko painaa kaasupoljinta jotta et valu takana kulkevan rekan keulaan. Edes vakkarin RES+ painiketta painamalla nopeus ei nouse. Tehoja löytyy mutta vakkari ei pääse niitä ulosmittaamaan.
Tuossa nopeuden vähentämisessä on sitten toki eroja, jotkut vakkarit eivät voi/osaa käyttää jarruja tai kytkeä vetoa pois edes uudemmissa automaattivaihteisissa autoissa. VW/Audi uudemmalla automaattivaihteistolla osaa, se iskee silloin pienempää pykälää silmään. Kaikkien autokauppojen lähistöllä ei vain ole sellaisia mäkiä joissa näitä ominaisuuksia voisi riittävän hyvin testata ennen ostopäätöstä, vaatii kuitenkin pitkän mäen jotta pystyy nopeutta kelailemaan sinne vakkarin käyttöalueelle ja rauhassa testaamaan.
Jotta pysytään aiheessa, niin en yhtään ihmettelisi että jokin perinneautojen valmistaja iskisi tällaisesta hidastuskyvyttömästä polttiksesta vakionopeudensäätimen sellaisenaan sähköautoon, jossa se ominaisuus ei tietenkään sen kummemmin toimi, vaikka edellytyksiä olisi.