Olipas raskas keli ajella. Huomasi taas miten paljon keli vaikuttaa sähköauton kulutukseen.
Noin 50km matka 5-tietä jossa alkuun pätkä 80 rajoitusta ja suurin osa 100 rajoitusta
Ulkolämpötila +2,5 astetta, vesisade, märkä tie ja vastatuuli. Nopeus vakkarissa oikea suurinta sallittua, eli 86 tai 106km/h mittarinopeutta.
Enyaqin keskikulutus tuolla matkalla oli 25kwh/100km
Verrokkina sama väli samalla autolla kesällä kuivalla kelillä menee 16-18kwh/100km keskikulutuksella.
Pitkillä reissuilla vaihtuva keli voi joskus aiheuttaa muutoksia suunniteltuihin latausetappeihin. Tämä on varmaan monella "kusematta lappiin" ajavilla, jota itsekkin joskus dieseleillä tullut harrastettua, yksi iso este sähköautoon siirtymiselle. Sähköautolla joutuu asennoitumaan vähän eritavalla matkantekoon.
Itselläkin pari tuttua dieselkuskia jotka laskee matka-ajan aina minuutilleen ilman taukoja ja sakkorajaa vasten ajaen, tuohon ei oikein sähköauto välttämättä taivu.
Noin 50km matka 5-tietä jossa alkuun pätkä 80 rajoitusta ja suurin osa 100 rajoitusta
Ulkolämpötila +2,5 astetta, vesisade, märkä tie ja vastatuuli. Nopeus vakkarissa oikea suurinta sallittua, eli 86 tai 106km/h mittarinopeutta.
Enyaqin keskikulutus tuolla matkalla oli 25kwh/100km
Verrokkina sama väli samalla autolla kesällä kuivalla kelillä menee 16-18kwh/100km keskikulutuksella.
Pitkillä reissuilla vaihtuva keli voi joskus aiheuttaa muutoksia suunniteltuihin latausetappeihin. Tämä on varmaan monella "kusematta lappiin" ajavilla, jota itsekkin joskus dieseleillä tullut harrastettua, yksi iso este sähköautoon siirtymiselle. Sähköautolla joutuu asennoitumaan vähän eritavalla matkantekoon.
Itselläkin pari tuttua dieselkuskia jotka laskee matka-ajan aina minuutilleen ilman taukoja ja sakkorajaa vasten ajaen, tuohon ei oikein sähköauto välttämättä taivu.