- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 9 905
Kun ajelet ja katse herpaantuu, tulee se ensimmäinen läheltä piti.Minkä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kun ajelet ja katse herpaantuu, tulee se ensimmäinen läheltä piti.Minkä?
Vähän samaan olen tässä kiinnittänyt huomiota ja pohdiskellut. Tiettyihin juttuihin on laitettu vähän tarpeetontakin extraa (kuten tuo kaiuttimien määrä), kun taasen jostain jutuista on karsittu vähän tarpeettomankin paljon, tai tehty muutoin "coolisti" käytettävyyden kustannuksella. Kyllä noiden ratkaisujen kanssa pystyy elämään ilman kasetin rullautumista, mutta kyllä silti mieluummin ottaisin esimerkiksi ne tavalliset ovenkahvat, karmilliset ikkunat ja pyyhkimien säädöt viikseen yms. Nämä ei nyt vielä autovalintaan vaikuttavia seikkoja ole itsellä, mutta viiksetöntä autoa en ainakaan suorilta suostuisi enää ostamaan.Palatakseni vielä Teslan vilkkukeskusteluun, niin hieman omituisia arvovalintoja siellä on tehty. Käsittääkseni kajareita on kuitenkin ripoteltu autoon useampia sinne tänne, joten se on myös kustannusmielessä katsottu tärkeämäksi kulukohteeksi kuin vaikkapa vilkkuviiksi. Kyllähän se ääni tulis pienemmälläkin kajarimäärällä. Tämäntyyppisiä valintoja autossa on paljonkin.
Mitä tarkoittaa "sen puoleinen nappi" kun nehän on päällekkäin jos ratti on suorassa tai 180 astetta käännettynä?Nyrkkisääntöhän noissa vilkkunapeissa on, että riippumatta ratin asennosta (oli se ratti sitten vaikka kuinka ylösalaisin), paina vilkkunapeista sen puoleista nappia jonka suuntaan olet rattia seuraavassa käännöksessä kääntämässä.
Auttaako jos sanoo "sen puolen nappia jonka suuntaan olet rattia kiertämässä"? Ei sillä, huono idea nuo ovat oli ne rattinappivilkut sitten teslassa tai ferrarissa.Mitä tarkoittaa "sen puoleinen nappi" kun nehän on päällekkäin jos ratti on suorassa tai 180 astetta käännettynä?
Hyvä kysymys, kävi täälläkin mielessä, jonka jälkeen tietämättä toiminansta arvoin että harvoin noin, ja että tärkeämpi juttu on se että se toimii synkassa kuskin aivojen kanssa, eikä orjallisesti painamis hetken asteen kanssa.Mitä tarkoittaa "sen puoleinen nappi" kun nehän on päällekkäin jos ratti on suorassa tai 180 astetta käännettynä?
Mitä tarkoittaa "sen puoleinen nappi" kun nehän on päällekkäin jos ratti on suorassa tai 180 astetta käännettynä?
Onko tämä toteutus tässä Tesla Model 3 versio kakkosessa ?Ajattele ne vilkkunapit niin, että päällimmäisessä napissa olisi nuoli ylöspäin (eli vilkku oikealle) ja alemmassa napissa olisi nuoli alaspäin (eli vilkku vasemmalle). Nyt nämä kuvitellut nuolet osoittavat aina siihen suuntaan, mihin sitä ratin reunaa (jossa napit ovat) käännetään, kun halutaan mennä vilkun osoittamaan suuntaan.
Eli jos ratti on vaikka 180 astetta käännettynä, niin silloinhan oikean vilkun nappi osoittaa alaspäin ja siihen suuntaanhan sitä rattia käännetään jos mennään oikealle.
Jos napin merkitys vaihtuu asennosta riippuen, niin voisiko ylhäällä ollessa napissa tuntua se suunta minkä auton siihen arponut, no kuka sitä katselee sormen alta. Voisihan se olla tuntupalautteinen, keinu/kiekko kytkin jossa väärät suunnat lukittu.Ajattele ne vilkkunapit niin, että päällimmäisessä napissa olisi nuoli ylöspäin (eli vilkku oikealle) ja alemmassa napissa olisi nuoli alaspäin (eli vilkku vasemmalle)...
Tuohon vielä sen verran että kun tarkistin muita latauskertoja, tavanomaisin kWh-hinta mitä minulle tuntuu tulevan noista pömpeleistä pyörii 6,4c/kWh paikkeilla (esim. toissapäiväinen latauskäyntini kaupassakäynnin yhteydessä). Toisessa paikassa, jossa on samanlaiset pömpelit ja sama minuuttihinta, se onkin hiemn päälle 7c/kWh riippumatta esim. lämpötilasta (tuo ero oli myös esim. heinä-.elokuussa jolloin sitä ei ainakaan voi pistää kylmän akun piikkiin).Ilmeisesti lataat niin täyteen, että lopussa auto ei enää kykene lataamaan 22 kW:lla? Meinaan keskitehoksi tulee 0,07 €/kWh-hinnalla:
0,02 €/min * 60 min/h / 0,07 €/kWh = 17,1 kW.
Jos lataisi vain sen aikaa kun Zoe pystyy ottamaan verkosta 22 kW, tulisi hinnaksi:
0,02 €/min * 60 min/h / 22 kWh * 100 = 5,44 snt/kWh.
Tavallisella 11 kW:lla hinta olisi:
10,9 snt/kWh.
Onko tämä toteutus tässä Tesla Model 3 versio kakkosessa ?
Editoin nyt "hienon kuvan" tätä varten. Eli omasta mielestä loogisinta on ajatella, että noita rattipainikkeita pitää painaa aina siihen suuntaan, johon rattia on risteyksessä tai ympyrässä kääntämässä.Mitä tarkoittaa "sen puoleinen nappi" kun nehän on päällekkäin jos ratti on suorassa tai 180 astetta käännettynä?
Elon Muskin suurin intohimo Teslassa lienee päästä toteuttamaan autonominen ajaminen. Luulen että tämän takia on lähdetty (etukenossa) karsimaan osia mitä ei autonominen ajaminen tarvitse. Toisaalta taas lisätty matkustusmukavuutta parantavia tekijöitä. (parempaa humppakoneistoa, penkkejä, lisänäyttö taakse, rengas/ajometelin pienennystä) eli eise Teslan missio ole pelkästään karsia ja halpuuttaa kaikkea mahdollista pois.Jippii, siellä on kuin onkin nappi. Tosin varmaan säädösten pakottamana.
Tosin voisi tuonkin varmaan poistaa ja korvata vaikka nyrkinkiskulla näyttöön
Palatakseni vielä Teslan vilkkukeskusteluun, niin hieman omituisia arvovalintoja siellä on tehty. Käsittääkseni kajareita on kuitenkin ripoteltu autoon useampia sinne tänne, joten se on myös kustannusmielessä katsottu tärkeämäksi kulukohteeksi kuin vaikkapa vilkkuviiksi. Kyllähän se ääni tulis pienemmälläkin kajarimäärällä. Tämäntyyppisiä valintoja autossa on paljonkin.
Mutta kyllähän näitä ihmellisyyksiä on muillakin ollut aikojen saatossa vaikka millä mitalla, mutta ovat pääsääntoisesti tulleet kuitenkin aina järkiinsä ja palanneet hyväksi koettuihin ratkaisuihin.
Kovasti toivon etä Teslakin kuuntelisi enemmän kuluttajia. Ja nimenomaan ei Teslan omistajia, että mikä siinä on vialla kun eivät ole astannet Teslaa. On aivan turha haastatella vannoutunutta käyttäjäkuntaa, sillä he ovat jo taipuneet näille omituisille ratkaisuille. Oikeasti uskoisin että tämä voisi olla todella hedelmällistä dataa heille.
Joku tietysti sanoo, että resepti on oikea kun autot menevät kaupaksi eniten maailmassa. Kyllä ja ei, riippuu miten asiaa katsoo. Fakta on kuitenkin se, että hienoista myyntiluvuista huolimatta, vielä useampi ei sitä osta. Ja nämä luvut ovat murskaavat. Miksi kysymys voisi paljastaa paljon.
Onko jollain muuten tietoa miten autotehtaat ylipäätään keräävät tälläistä kuluttajadataa ? Onko joku kenties törmännyt tälläiseen kyselyyn ? Välillä näitä aivopieruja pääsee vanhoiltakin merkeiltä tuotantoon ja joskus täytyy kyllä ihmetellä, että miten helvetissä nämä pääsevät edes tuotantoon. Välillä tuntuu siltä, että joku ajokortiton insinöörinkloppi on päättänyt, että tämä on hyvä ratkaisu.
Käsittääkseni isännöitsijä maksaa taloyhtiön sähkölaskut, joten oletan heidän tietävän millaista kWh-hintaa (sisältäen kaikki verot, siirtomaksut jne.) taloyhtiö maksaa. Pitää vielä kysyä heiltä uudestaan, tässä aiheutti vähän häslinkiä että 1½ vuoden aikana isännöitsijä on vaihtunut kahteen kertaan, vanha isännöitsijä otettiin takaisin lokakuun alusta. Tässä välillä ollut isännöitsijä vetosi vain siihen että edellinen eli nykyinen isännöitsijä oli ohjeistanut heitä että laittakaa kWh-hinnaksi 19c/kWh tälle yhdelle sähköauton lataajalle. Mikä oli esim. 2022 loppupuoliskolla liian halpa hinta, kun taas nyt luultavimmin liian korkea hinta.Sama tilanne kuin Timppelillä. Meillä joku välitys firma kilpailuttaa sähkön varmaan useille taloyhtiöille. Kukaan ei tiedä mitä se maksaa. Melkoista.
Tässä ollaan mielestäni asian ytimessä. Teslaa ei suunnitella kuljettajaa ajatellen, eli sitä autoa ei tehdä ajamista varten. Olen aikaisemminkin tainnut mainita siitä että kun autoon muuttaa suhtautumisen niin että vaikka ”istun kuskin paikalla, auto on suunniteltu niin että olen 99% ajasta matkustaja”, alkaa valitut suunnittelufilosofiat olemaankin aika kohdallaan.Elon Muskin suurin intohimo Teslassa lienee päästä toteuttamaan autonominen ajaminen. Luulen että tämän takia on lähdetty (etukenossa) karsimaan osia mitä ei autonominen ajaminen tarvitse. Toisaalta taas lisätty matkustusmukavuutta parantavia tekijöitä. (parempaa humppakoneistoa, penkkejä, lisänäyttö taakse, rengas/ajometelin pienennystä) eli eise Teslan missio ole pelkästään karsia ja halpuuttaa kaikkea mahdollista pois.
Vaikea jotenkin ajatella että tällainen ajatus olisi pohjoisamerikan päässä ollut vallalla. Vaikka ymmärtääkseni tällainen vilkuttamattomuus onkin aika universaali ilmiö.Tesla M3 :n kohderyhmä on nuoret vauhdinhimoiset miehet, eli ne jotka ennen olisi haaveillut BMW;stä. Joten sikäli ymmärrettävää että vilkkuviiksi on karsittu tarpeettomana.
Mutta kun siellä on se kuski joka joutuu ajamaan autoa. Onkohan tämä pikku detalji unohtunut visioita tavoitellessa ?Tässä ollaan mielestäni asian ytimessä. Teslaa ei suunnitella kuljettajaa ajatellen, eli sitä autoa ei tehdä ajamista varten. Olen aikaisemminkin tainnut mainita siitä että kun autoon muuttaa suhtautumisen niin että vaikka ”istun kuskin paikalla, auto on suunniteltu niin että olen 99% ajasta matkustaja”, alkaa valitut suunnittelufilosofiat olemaankin aika kohdallaan.
Niinhän se on, ja siksi tässä ”muutosvaiheessa” joudutaan kärsimään näistä lapsuksista. Lainsäädäntöhän lopulta on se määräävä tekijä millainen auto ollaan voitu päästää markkinoille ja mitkä asiat esimerkiksi hallintalaitteisen osalta ovat sellaisia jotka ovat, ja eivät ole hyväksyttäviä.Mutta kun siellä on se kuski joka joutuu ajamaan autoa. Onkohan tämä pikku detalji unohtunut visioita tavoitellessa ?
Niin miten ne penkit nyt ottaa. Apukuskin penkistä poistettiin ristiselän tuki.Elon Muskin suurin intohimo Teslassa lienee päästä toteuttamaan autonominen ajaminen. Luulen että tämän takia on lähdetty (etukenossa) karsimaan osia mitä ei autonominen ajaminen tarvitse. Toisaalta taas lisätty matkustusmukavuutta parantavia tekijöitä. (parempaa humppakoneistoa, penkkejä, lisänäyttö taakse, rengas/ajometelin pienennystä) eli eise Teslan missio ole pelkästään karsia ja halpuuttaa kaikkea mahdollista pois.
Tuuletetut penkit tuli highlandiin.Niin miten ne penkit nyt ottaa. Apukuskin penkistä poistettiin ristiselän tuki.
Lisänäyttö on aika turhahko kun se jäi pieneksi. Mutta niin kauan kuin raha liikkuu ei tulla tekemään muutoksia.
UIn osalta saisivat palauttaa enemmän vanhoja asioita. Sumuvalojen valinta on joko väläyttää valoja tai etsiä ne valikon takaa.
En tiedä millainen pershikiongelma mailmalla on, mutta omasta mielestä haluaisin ennemmin helppokäyttöisen vilkutussyteemin kuin pershienpoistajan.Tuuletetut penkit tuli highlandiin.
Tehon merkityksestä pulliaisille en tiedä, mutta mitä olen käynyt Esson baarissa salakuuntelemassa vessan oven läpi, eniten tavallisia ihmisiä mietityttää ja tökkii sähköautoissa toimintamatka, sekä korkea hankintahinta.Tuntuu siltä että täälläkin monelle ainoa kriteeri on teho-hinta-range, eikä siinä mitään kun ollaa tekkipalstalla jolloin fokus on helposti näissä spekseissä. Se mitä moni ei tunnu tajuavan että sille normipulliaiselle sellaiset asiat kuten huoltoverkko, brändi (luotettavuus/turvallisuus/laatu jne) on paljon tärkeämpiä kuin tämän palstan kynäniskoille jotka käyttää 2000e jotta saa jostain CS:GOsta 10 fpsää lisää. Noin kärjistetysti.
Esim. tehon suhteen yllättävän harvaa voisi vähempää kiinnostaa onko autossa 200 vai 300 heppaa kun molemmat riittää aivan mainiosti ja todennäköisesti tuo 300 heppainen tarkoittaa käytännössä vain isompia vakuutus- ja rengasmaksuja.
Minä puolestani odotan milloin Tesla korvaa ratin analogisella ohjaussauvalla. Rattihan on pelkkää historian havinaa, ennen sille oli syynsä miksi autossa oli käytännössä pakko olla kaksin käsin väänneltävä ratti, nykyisin ei enää koska fyysistä yhteyttä ohjaimen ja renkaiden välillä ei ole. Muistan aikoinaan erään Grand Prix Legends kilpa-ajosimulaattoria pelanneen konkarin järkytyksen kun hänen kierrosaikansa paranivat selvästi kun hän koitti pelata peliä analogisella lentotikulla, normaalisti käyttämänsä autenttisemman high-end ratti-poljin-yhdistelmänsä sijaan.Absoluuttinen dealbreaker itselleni ja Tesla ei tule ikinä näkemään senttiäkään minun rahojani jos tästä tulee heidän autojensa uusi standardi.
Näitä kun olen sattuneesta syystä kytännyt, niin tuo on ollut jo jonkun viikon "voimassa". Hyvin sekavasti on ilmoitettu halpuutetut autot ja paras taisi olla ID.5 GTX AWD noin 5k€ alennuksella.K-auton sivuja kun vilkaisee niin ilmeisesti tässä kuussa alennusvuorossa on id3/4/5.
Ainakin jotain "etusi jopa 7800€" banneria näkyy. Tämä on tietysti silmänlumetta, kun alennukset noissa hinnat alkaen versioissa on reilu tonnia tms.
Eikä toki poista sitä tosiseikkaa että volkkarit on hinnoissaan kilpailijoihin nähden.
Sumuvalot poistettiin Highlandista kokonaan, ongelma ratkaistu Tai no takasumuvaloa toki joutuu vielä räpeltämäänNiin miten ne penkit nyt ottaa. Apukuskin penkistä poistettiin ristiselän tuki.
Lisänäyttö on aika turhahko kun se jäi pieneksi. Mutta niin kauan kuin raha liikkuu ei tulla tekemään muutoksia.
UIn osalta saisivat palauttaa enemmän vanhoja asioita. Sumuvalojen valinta on joko väläyttää valoja tai etsiä ne valikon takaa.
Ns. "vanhoja malleja" joissa sisäinen laturi 7,4kw, itse varmaan sähköautoilijana jo tiedät tarvitsetko tuota parempaa 22kw laturia mikä löytyy uudemmista malleista. Omasta mielestäni ei kovin relevantti jos on kotilataaja, ja kuitenkin noin ison alennuksen saa.Nettiautossa näyttäisi olevan Nissan Ariya 63kWh etuvetomalleja kohtuullisen hyvässä alennuksessa (n.43k€). Mikähän miina noissa piilee, vai olisiko nyt mahdollisuus hyvään diiliin..? Tällä hetkellä ajossa KIA EV6, johon olen kyllä erittäin tyytyväinen, mutta KIA on nostanut hinnat sellaisiksi että seuraavaksi täytynee suunnata katseensa toisiin merkkeihin.
Onko tuo 7,2kW laturi nyt 2x16 vai 1x32 laturi? Aika merkittävä ero normaalissa suomalaisessa sähköliittymässä.Ns. "vanhoja malleja" joissa sisäinen laturi 7,4kw, itse varmaan sähköautoilijana jo tiedät tarvitsetko tuota parempaa 22kw laturia mikä löytyy uudemmista malleista. Omasta mielestäni ei kovin relevantti jos on kotilataaja, ja kuitenkin noin ison alennuksen saa.
1x32Onko tuo 7,2kW laturi nyt 2x16 vai 1x32 laturi? Aika merkittävä ero normaalissa suomalaisessa sähköliittymässä.
Ensimmäinen sähköauto(Ford Mustang Mach-E) on nyt tulossa viikon päästä perjantaina alle.
Niin onko jossain jotain listaa mitä latausasema appeja ym. pitää alkaa asentelemaan puhelimeen?
Mitäs muita vinkkejä on aloittelevalle sähköautoilijalle?
Vähän on tullut harjoiteltua kun oli useampi auto parin päivän koeajossa, mutta uskon että opittavaa vielä riittää.
Lue vaikkapa tämä Facebook postausNiin onko jossain jotain listaa mitä latausasema appeja ym. pitää alkaa asentelemaan puhelimeen?
Mitäs muita vinkkejä on aloittelevalle sähköautoilijalle?
Näytti olevan 4kpl noita Lempäälän ideaparkissakin näytillä. Todella hyvännäköisiä autoja ja sisätilatkin näyttivät pikaisella katsonnalla todella hyviltä. Tuli jopa sellainen, että olisko tuossa seuraava autoni. Sitten luin speksit ja ostohalut tippuivat nollaan sekunneissa. Max 100kW lataus ja hinta 80k€.Voyah näyttää tulevan heti alussa vähän vahvemmin esille, Triplaan ilmeisesti tulossa näyttelytila
Tai sitten toimittajan pitäisi RTFM pikavalintaan, jos logiikka on sama kuin ioniqissa. Missä muuten ISA jää myös kertavalinnalla pysyvästi off.Sähköautot | Kytkimme porakoneen uuden perheauton keulaan, koska se voi olla pian arkea
Korealaisautot ovat satsanneet sähkötekniikkaan. Nyt maasta tulee uusi Kona-auto markkinarakoon, jota on vaikea edes sanoittaa suomeksi.www.hs.fi
Jutussa videonpätkä jossa toimittaja ottaa tämän uuden pakollisen (ISA = Intelligent Speed Assistance) ylinopeudesta varoittavan piippauksen veken. Aika monta valikkoa saa kahlata läpi että saa pois päältä... Ja tuo pitäisi tehdä jokaikinen kerta kun lähtee autolla liikkeelle. Toivottavasti autovalmistajat jättävät jonkun takaportin että tuon saisi jollain huoltotesterillä tms. koodattua pysymään pois päältä koko ajan. Vähän kuin polttomoottoreihin tuli Start & Stop aikoina.
Asiasta toiseen tuo verkkovirran ulosotto on hieno ominaisuus JOS se tulee siniaaltoinvertteristä. Jos tulee kanttia niin herkempi elektroniikka voi hajota esim. kiertovesipumppu. Ja se maksaa satasia.Tai sitten toimittajan pitäisi RTFM pikavalintaan, jos logiikka on sama kuin ioniqissa. Missä muuten ISA jää myös kertavalinnalla pysyvästi off.
Tuon ei pitäisi olla mahdollista että jää Off. Tai sitten se on säädösten vastainen.Tai sitten toimittajan pitäisi RTFM pikavalintaan, jos logiikka on sama kuin ioniqissa. Missä muuten ISA jää myös kertavalinnalla pysyvästi off.
En tiedä. Volvossa on tuo sama että ei ääntä, mittaristossa vilkkuu hetken rajoitus.Vaatiiko tuo että pitää ääntäkin vai riittääkö sellainen mikä bemareissa esim on ollut jo hyvän aikaa että jos ajaa ylinopeutta ni nopeusrajoitus välkkyy pari kertaa mittaristossa/hudissa?
Kiitos, eli tuossa tuskin kannattaa mitään nappien merkitystä muutella ratin suunnan ja asennon mukaan.Editoin nyt "hienon kuvan" tätä varten. Eli omasta mielestä loogisinta on ajatella, että noita rattipainikkeita pitää painaa aina siihen suuntaan, johon rattia on risteyksessä tai ympyrässä kääntämässä.
Kuva 1: kun ratti on suorassa, niin tämä on tietysti ihan selkeää. Jos olet kääntämässä rattia risteyksessä myötäpäivään, niin paina samaan suuntaan kuin viiksissäkin, eli "painetaan nappia myötäpäivään". Ja jos kääntymässä vasemmalle, niin vastapäivään olevaa nappia.
Kuva 2: Vaikka ratti on ihan "väärinpäin" tai missä asennossa tahansa, niin siltikin painetaan sitä nappia joka on siihen kääntösuuntaan johon olet risteyksessä kääntämässä rattia. Eli jos ratti on valmiiksi osittain käännetty vastapäivään, mutta olet kääntymässä oikealle, niin paina taas siihen kääntämissuuntaan, eli myötäpäivään näyttävää nappia.
Ja tarkennuksena vielä, että viikset olisi omasta mielestä paljon parempi ratkaisu eikä näitä rattinappeja pitäisi olla, mutta jos pakko olisi itse ajaa noilla rattinapeilla niin jotain tällaista logiikkaa itse käyttäisin nappien painamiseen kun ratti on milloin missäkin asennossa ajaessa ja johonkin suuntaan pitäisi kääntyä.
Jos katsotaan siellä 40-50k€ hintaluokkaa, niin alkaa sähköautoissa löytyä ihan hintakilpailukykyistäkin tarjokasta, siis jos vain katsoo hankintahintaa. kilpailukyky paranee jos katsoo vähän niitä ajamisen kuluja.Tehon merkityksestä pulliaisille en tiedä, mutta mitä olen käynyt Esson baarissa salakuuntelemassa vessan oven läpi, eniten tavallisia ihmisiä mietityttää ja tökkii sähköautoissa toimintamatka, sekä korkea hankintahinta.
Sitä vasten en pidä ollenkaan tavattomana jos massoille sähköautoissa nimenomaan hinnan suhde toimintamatkaan on SE juttu mikä päällimmäisenä määrittelee sähköauton ns. hyvyyden. Kiinalaisautoistakin kohistaan juuri niiden väitetyn halpuuden takia, ei niiden huoltoverkoston tai matkustamon pintamateriaalin laadun takia.
---
Jos ajo-ominaisuudet ja äänet kunnossa, niin asemoituuko sitten ns premium luokkaan.Näytti olevan 4kpl noita Lempäälän ideaparkissakin näytillä. Todella hyvännäköisiä autoja ja sisätilatkin näyttivät pikaisella katsonnalla todella hyviltä. Tuli jopa sellainen, että olisko tuossa seuraava autoni. Sitten luin speksit ja ostohalut tippuivat nollaan sekunneissa. Max 100kW lataus ja hinta 80k€.