Yleistä keskustelua sähköautoista

Useampikin ketjuun kirjoittava vois sitten taas vähän enemmän keskittyä siihen rakentavaan asialliseen keskusteluun :thumbsup:
Palatakseni vielä Teslan vilkkukeskusteluun, niin hieman omituisia arvovalintoja siellä on tehty. Käsittääkseni kajareita on kuitenkin ripoteltu autoon useampia sinne tänne, joten se on myös kustannusmielessä katsottu tärkeämäksi kulukohteeksi kuin vaikkapa vilkkuviiksi. Kyllähän se ääni tulis pienemmälläkin kajarimäärällä. Tämäntyyppisiä valintoja autossa on paljonkin.
Vähän samaan olen tässä kiinnittänyt huomiota ja pohdiskellut. Tiettyihin juttuihin on laitettu vähän tarpeetontakin extraa (kuten tuo kaiuttimien määrä), kun taasen jostain jutuista on karsittu vähän tarpeettomankin paljon, tai tehty muutoin "coolisti" käytettävyyden kustannuksella. Kyllä noiden ratkaisujen kanssa pystyy elämään ilman kasetin rullautumista, mutta kyllä silti mieluummin ottaisin esimerkiksi ne tavalliset ovenkahvat, karmilliset ikkunat ja pyyhkimien säädöt viikseen yms. Nämä ei nyt vielä autovalintaan vaikuttavia seikkoja ole itsellä, mutta viiksetöntä autoa en ainakaan suorilta suostuisi enää ostamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nyrkkisääntöhän noissa vilkkunapeissa on, että riippumatta ratin asennosta (oli se ratti sitten vaikka kuinka ylösalaisin), paina vilkkunapeista sen puoleista nappia jonka suuntaan olet rattia seuraavassa käännöksessä kääntämässä.
Mitä tarkoittaa "sen puoleinen nappi" kun nehän on päällekkäin jos ratti on suorassa tai 180 astetta käännettynä? :confused:
 
Mitä tarkoittaa "sen puoleinen nappi" kun nehän on päällekkäin jos ratti on suorassa tai 180 astetta käännettynä? :confused:
Auttaako jos sanoo "sen puolen nappia jonka suuntaan olet rattia kiertämässä"? Ei sillä, huono idea nuo ovat oli ne rattinappivilkut sitten teslassa tai ferrarissa.
 
Mitä tarkoittaa "sen puoleinen nappi" kun nehän on päällekkäin jos ratti on suorassa tai 180 astetta käännettynä? :confused:
Hyvä kysymys, kävi täälläkin mielessä, jonka jälkeen tietämättä toiminansta arvoin että harvoin noin, ja että tärkeämpi juttu on se että se toimii synkassa kuskin aivojen kanssa, eikä orjallisesti painamis hetken asteen kanssa.

Koska osa kuskeista ei mietti ja osa yrittää miettiä, niin mutuilen että tuossa on virheiden vaara, joten tärkeää että kuski saa myös palautteen mitä kone on arponut.

Siis olen ymmärtänyt että villkunapit on siinä kääntyvässä ratissa. ja se kääntyy yhtä paljon kuin noin yleisesti Corolloissa.


Arvostan kehitystä ja rohekita uudistuksia, mutta jotain hyötyä käytettävyyteen, turvallisuuteen pitäisi olla, jos ei niitä, niin suhtaudun karsaasti vakiintuneista suht toimivista luopumiseen.
 
Mitä tarkoittaa "sen puoleinen nappi" kun nehän on päällekkäin jos ratti on suorassa tai 180 astetta käännettynä? :confused:

Ajattele ne vilkkunapit niin, että päällimmäisessä napissa olisi nuoli ylöspäin (eli vilkku oikealle) ja alemmassa napissa olisi nuoli alaspäin (eli vilkku vasemmalle). Nyt nämä kuvitellut nuolet osoittavat aina siihen suuntaan, mihin sitä ratin reunaa (jossa napit ovat) käännetään, kun halutaan mennä vilkun osoittamaan suuntaan.

Eli jos ratti on vaikka 180 astetta käännettynä, niin silloinhan oikean vilkun nappi osoittaa alaspäin ja siihen suuntaanhan sitä rattia käännetään jos mennään oikealle.
 
Ajattele ne vilkkunapit niin, että päällimmäisessä napissa olisi nuoli ylöspäin (eli vilkku oikealle) ja alemmassa napissa olisi nuoli alaspäin (eli vilkku vasemmalle). Nyt nämä kuvitellut nuolet osoittavat aina siihen suuntaan, mihin sitä ratin reunaa (jossa napit ovat) käännetään, kun halutaan mennä vilkun osoittamaan suuntaan.

Eli jos ratti on vaikka 180 astetta käännettynä, niin silloinhan oikean vilkun nappi osoittaa alaspäin ja siihen suuntaanhan sitä rattia käännetään jos mennään oikealle.
Onko tämä toteutus tässä Tesla Model 3 versio kakkosessa ?

Tässä nyt miettinyt enemmän sitä miten kuljettaja luonnostaan ajattelee, jos on kääntänyt rattia sen reilu 90 astetta, niin voisi kuvitella että miettimättä napit ajatteleen niin päin kuin ne on suoraan ajaessa, riipppumatta siihen mihin suuntaa painamisen aloittaessa kääntää, tai mihin suuntaan painessa kääntää, tai riippumatta miten sitä rattia painessaheiluttaa.

Jos taasen kuljettaja miettii, tietämättä toiminnallisuutta, niin olettaa sen suoraan ajaessa vasemman napin olevan aina olevan vasemman vilkku, vaikka olisi käännetty 180 astetta.

Jos tietää että siinä on jokin automatiikka mikä muuttaa napin toiminnallisuutta, niin sitten tekee jotain kikkoja kuvitelman mukaan.

En tiedä montako kierrosta on laidasta laitaan tuossa autossa.


Ajattele ne vilkkunapit niin, että päällimmäisessä napissa olisi nuoli ylöspäin (eli vilkku oikealle) ja alemmassa napissa olisi nuoli alaspäin (eli vilkku vasemmalle)...
Jos napin merkitys vaihtuu asennosta riippuen, niin voisiko ylhäällä ollessa napissa tuntua se suunta minkä auton siihen arponut, no kuka sitä katselee sormen alta. Voisihan se olla tuntupalautteinen, keinu/kiekko kytkin jossa väärät suunnat lukittu.
No kertokaa miten se tehty, niin voisi keskittyä kritisoimaan toteutusta :-)
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti lataat niin täyteen, että lopussa auto ei enää kykene lataamaan 22 kW:lla? Meinaan keskitehoksi tulee 0,07 €/kWh-hinnalla:
0,02 €/min * 60 min/h / 0,07 €/kWh = 17,1 kW.

Jos lataisi vain sen aikaa kun Zoe pystyy ottamaan verkosta 22 kW, tulisi hinnaksi:
0,02 €/min * 60 min/h / 22 kWh * 100 = 5,44 snt/kWh.

Tavallisella 11 kW:lla hinta olisi:
10,9 snt/kWh.
Tuohon vielä sen verran että kun tarkistin muita latauskertoja, tavanomaisin kWh-hinta mitä minulle tuntuu tulevan noista pömpeleistä pyörii 6,4c/kWh paikkeilla (esim. toissapäiväinen latauskäyntini kaupassakäynnin yhteydessä). Toisessa paikassa, jossa on samanlaiset pömpelit ja sama minuuttihinta, se onkin hiemn päälle 7c/kWh riippumatta esim. lämpötilasta (tuo ero oli myös esim. heinä-.elokuussa jolloin sitä ei ainakaan voi pistää kylmän akun piikkiin).

Yleemsä lopetan latauksen jossain 81-87% paikkeilla kun noilla käyn.

Pömpleiestä ei suoraan näe miten paljon ne tehoa antavat autolle, mutta Espoon Leppävaaran Sellon ja Lidlin pömpeleissä sen näki, ja niistä muistelen että huonoimmillaan antoivat n. 16kWh tehoa (varsinkin talvella, mutta siihen tuntui vaikuttavan myös se kävinkö lataamassa ruuhka-aikaan vai hiljaisempaan aikaan), ja parhaimmillaan keikkui ehkä 19-20kWh tehossa ainakin latausaseman mittarin mukaan (josta sitten osa menee häviöön ennenkuin pääsee akkuun, mutta se ei liity tähän).

Eli otksun etteivät ne juuri koskaan puske tasan tarkkaan 21kWh tehoa ulos, tai auto ota vastaan, ihan miten vaan. Aina jää hieman sen alle.
 
Onko tämä toteutus tässä Tesla Model 3 versio kakkosessa ?

Faceliftissä on. Mutta ei siis ole mitään vasenta tai oikeaa nappia, vaan ne napit ovat päällekäin. Oikea vilkku on yläpuolella ja vasen vilkku on alapuolella. Ja oikeassa vilkkunapissa on nuoli oikealle ja vasemmassa vilkussa nuoli vasemmalle.

Ja tuo ratin kääntösuunta menee siis aina niin että:
Kun käännyt oikealle, niin rattia käännetään myötäpäivään, eli silloin ratti kääntyy aina tuon oikean vilkkunapin suuntaan.
Kun käännyt vasemmalle, niin rattia käännetään vastapäivään, eli silloin ratti kääntyy aina tuon vasemman vilkkunapin suuntaan.

EDIT: Terro havainnollistikin tämän hyvin noiden kuvien avulla tuossa alemmassa viestissä.
 
Mitä tarkoittaa "sen puoleinen nappi" kun nehän on päällekkäin jos ratti on suorassa tai 180 astetta käännettynä? :confused:
Editoin nyt "hienon kuvan" tätä varten. Eli omasta mielestä loogisinta on ajatella, että noita rattipainikkeita pitää painaa aina siihen suuntaan, johon rattia on risteyksessä tai ympyrässä kääntämässä.

Kuva 1: kun ratti on suorassa, niin tämä on tietysti ihan selkeää. Jos olet kääntämässä rattia risteyksessä myötäpäivään, niin paina samaan suuntaan kuin viiksissäkin, eli "painetaan nappia myötäpäivään". Ja jos kääntymässä vasemmalle, niin vastapäivään olevaa nappia.

Kuva 2: Vaikka ratti on ihan "väärinpäin" tai missä asennossa tahansa, niin siltikin painetaan sitä nappia joka on siihen kääntösuuntaan johon olet risteyksessä kääntämässä rattia. Eli jos ratti on valmiiksi osittain käännetty vastapäivään, mutta olet kääntymässä oikealle, niin paina taas siihen kääntämissuuntaan, eli myötäpäivään näyttävää nappia.

Ja tarkennuksena vielä, että viikset olisi omasta mielestä paljon parempi ratkaisu eikä näitä rattinappeja pitäisi olla, mutta jos pakko olisi itse ajaa noilla rattinapeilla niin jotain tällaista logiikkaa itse käyttäisin nappien painamiseen kun ratti on milloin missäkin asennossa ajaessa ja johonkin suuntaan pitäisi kääntyä.

rattipainikkeet.jpg
 
Jippii, siellä on kuin onkin nappi. Tosin varmaan säädösten pakottamana.
Tosin voisi tuonkin varmaan poistaa ja korvata vaikka nyrkinkiskulla näyttöön :)

Palatakseni vielä Teslan vilkkukeskusteluun, niin hieman omituisia arvovalintoja siellä on tehty. Käsittääkseni kajareita on kuitenkin ripoteltu autoon useampia sinne tänne, joten se on myös kustannusmielessä katsottu tärkeämäksi kulukohteeksi kuin vaikkapa vilkkuviiksi. Kyllähän se ääni tulis pienemmälläkin kajarimäärällä. Tämäntyyppisiä valintoja autossa on paljonkin.

Mutta kyllähän näitä ihmellisyyksiä on muillakin ollut aikojen saatossa vaikka millä mitalla, mutta ovat pääsääntoisesti tulleet kuitenkin aina järkiinsä ja palanneet hyväksi koettuihin ratkaisuihin.

Kovasti toivon etä Teslakin kuuntelisi enemmän kuluttajia. Ja nimenomaan ei Teslan omistajia, että mikä siinä on vialla kun eivät ole astannet Teslaa. On aivan turha haastatella vannoutunutta käyttäjäkuntaa, sillä he ovat jo taipuneet näille omituisille ratkaisuille. Oikeasti uskoisin että tämä voisi olla todella hedelmällistä dataa heille.

Joku tietysti sanoo, että resepti on oikea kun autot menevät kaupaksi eniten maailmassa. Kyllä ja ei, riippuu miten asiaa katsoo. Fakta on kuitenkin se, että hienoista myyntiluvuista huolimatta, vielä useampi ei sitä osta. Ja nämä luvut ovat murskaavat. Miksi kysymys voisi paljastaa paljon.

Onko jollain muuten tietoa miten autotehtaat ylipäätään keräävät tälläistä kuluttajadataa ? Onko joku kenties törmännyt tälläiseen kyselyyn ? Välillä näitä aivopieruja pääsee vanhoiltakin merkeiltä tuotantoon ja joskus täytyy kyllä ihmetellä, että miten helvetissä nämä pääsevät edes tuotantoon. Välillä tuntuu siltä, että joku ajokortiton insinöörinkloppi on päättänyt, että tämä on hyvä ratkaisu.
Elon Muskin suurin intohimo Teslassa lienee päästä toteuttamaan autonominen ajaminen. Luulen että tämän takia on lähdetty (etukenossa) karsimaan osia mitä ei autonominen ajaminen tarvitse. Toisaalta taas lisätty matkustusmukavuutta parantavia tekijöitä. (parempaa humppakoneistoa, penkkejä, lisänäyttö taakse, rengas/ajometelin pienennystä) eli eise Teslan missio ole pelkästään karsia ja halpuuttaa kaikkea mahdollista pois.
 
Viimeksi muokattu:
Sama tilanne kuin Timppelillä. Meillä joku välitys firma kilpailuttaa sähkön varmaan useille taloyhtiöille. Kukaan ei tiedä mitä se maksaa. Melkoista.
Käsittääkseni isännöitsijä maksaa taloyhtiön sähkölaskut, joten oletan heidän tietävän millaista kWh-hintaa (sisältäen kaikki verot, siirtomaksut jne.) taloyhtiö maksaa. Pitää vielä kysyä heiltä uudestaan, tässä aiheutti vähän häslinkiä että 1½ vuoden aikana isännöitsijä on vaihtunut kahteen kertaan, vanha isännöitsijä otettiin takaisin lokakuun alusta. Tässä välillä ollut isännöitsijä vetosi vain siihen että edellinen eli nykyinen isännöitsijä oli ohjeistanut heitä että laittakaa kWh-hinnaksi 19c/kWh tälle yhdelle sähköauton lataajalle. Mikä oli esim. 2022 loppupuoliskolla liian halpa hinta, kun taas nyt luultavimmin liian korkea hinta.

Kun latauslaskutussopimus tehtiin, muistelen isännöitsijän silloin selittäneen että taloyhtiön maksama sähkö on jonkinlaista joka päivä vaihtuvaa pörssisähköä, ei joka tunti vaihtuvaa. Eli taloyhtiö maksaisi (ainakin silloin aikoinaan) päivittäin muuttuvaa sähköhintaa joka on jonkinlainen kyseisen päivän keskimääräinen pörssisähköhinta. En ole tuollaisista sähkösopimuksista kuulutkaan mutta kai se sitten on mahdollista kun isännöitsijä niin sanoi.

Tuohan päätettiin pari vuotta sitten taloyhtiön vuosikokouksessa että kyseisenkaltainen latausmahdollisuus tarjotaan, ja silloin myös linjattiin ko. päätöksessä että taloyhtiö ei tee myynnillä (tarkoituksella) voittoa vaan laskutetaan latailijoilta vain sähkön hinta. Jonka päälle tosin tulee isännöitsijän laskutuslisä joka on kiinteä, riippumatta kWh-määrästä.

Lataussopimukseen (jonka sovin taloyhtiön/isännöitsijän kanssa) sitten muistikuvani mukaan mainittiin että taloyhtiö perii (periaatteessa) sähkön kulutuksesta eikä mitään voittomarginaalia tms., ja koska laskutuksessa ei nähdä muuta kuin kuinka monta kWh olen kuluttanut sähköä koko puolivuotisen laskutuskauden aikana, kWh-hinnan perusteena on koko puolen vuoden keskimääräinen (taloyhtiön maksama) kWh-hinta kyseiseltä ajalta.

Ihan ok mulle, kunhan se sitten oikeasti on noin. Jos taloyhtiö on tällä välin siirtynyt sähkösopimukseen missä maksetaan tasamaksua joka oheiskuluineen on tuo 19c/kWh, sitten asiassa ei ole mitään epäselvää ja se minulta tulisikin periä.
 
Elon Muskin suurin intohimo Teslassa lienee päästä toteuttamaan autonominen ajaminen. Luulen että tämän takia on lähdetty (etukenossa) karsimaan osia mitä ei autonominen ajaminen tarvitse. Toisaalta taas lisätty matkustusmukavuutta parantavia tekijöitä. (parempaa humppakoneistoa, penkkejä, lisänäyttö taakse, rengas/ajometelin pienennystä) eli eise Teslan missio ole pelkästään karsia ja halpuuttaa kaikkea mahdollista pois.
Tässä ollaan mielestäni asian ytimessä. Teslaa ei suunnitella kuljettajaa ajatellen, eli sitä autoa ei tehdä ajamista varten. Olen aikaisemminkin tainnut mainita siitä että kun autoon muuttaa suhtautumisen niin että vaikka ”istun kuskin paikalla, auto on suunniteltu niin että olen 99% ajasta matkustaja”, alkaa valitut suunnittelufilosofiat olemaankin aika kohdallaan.
 
Tesla M3 :n kohderyhmä on nuoret vauhdinhimoiset miehet, eli ne jotka ennen olisi haaveillut BMW;stä. Joten sikäli ymmärrettävää että vilkkuviiksi on karsittu tarpeettomana.
Vaikea jotenkin ajatella että tällainen ajatus olisi pohjoisamerikan päässä ollut vallalla. Vaikka ymmärtääkseni tällainen vilkuttamattomuus onkin aika universaali ilmiö.
 
Tässä ollaan mielestäni asian ytimessä. Teslaa ei suunnitella kuljettajaa ajatellen, eli sitä autoa ei tehdä ajamista varten. Olen aikaisemminkin tainnut mainita siitä että kun autoon muuttaa suhtautumisen niin että vaikka ”istun kuskin paikalla, auto on suunniteltu niin että olen 99% ajasta matkustaja”, alkaa valitut suunnittelufilosofiat olemaankin aika kohdallaan.
Mutta kun siellä on se kuski joka joutuu ajamaan autoa. Onkohan tämä pikku detalji unohtunut visioita tavoitellessa ?
 
Mutta kun siellä on se kuski joka joutuu ajamaan autoa. Onkohan tämä pikku detalji unohtunut visioita tavoitellessa ?
Niinhän se on, ja siksi tässä ”muutosvaiheessa” joudutaan kärsimään näistä lapsuksista. Lainsäädäntöhän lopulta on se määräävä tekijä millainen auto ollaan voitu päästää markkinoille ja mitkä asiat esimerkiksi hallintalaitteisen osalta ovat sellaisia jotka ovat, ja eivät ole hyväksyttäviä.

En ole yhtään seurannut keskustelua euroopan (pääasiassa tämän foorumin ulkopuolelta), mutta voisin kuvitella että pohjois-amerikassa jossa autonomisen ajamisen betavaihe on huomattavasti pidemmällä, kuljettajia ei ehkä ihan niin aktiivisesti hierrä vastakarvaan kaikki puutteet ja karsimiset. Sanon ehkä, en tosiaan tiedä.

Mielestäni myös markkinataloudessa jossa elämme, määräävä tekijä on se kuinka hyvin tuote käy kaupaksi. Tässä tilanteessa jossa Teslan autot ovat maailman myydyimpiä on hirveän vaikea syöttää puljun johdolle ajatusta että ”tää tuote on muuten aika susi ja me halutaan tehdyt muutoksen takaisin” kun rahaa liikkuu jatkuvasti firmaan sisään myytyjen autojen osalta.
 
Elon Muskin suurin intohimo Teslassa lienee päästä toteuttamaan autonominen ajaminen. Luulen että tämän takia on lähdetty (etukenossa) karsimaan osia mitä ei autonominen ajaminen tarvitse. Toisaalta taas lisätty matkustusmukavuutta parantavia tekijöitä. (parempaa humppakoneistoa, penkkejä, lisänäyttö taakse, rengas/ajometelin pienennystä) eli eise Teslan missio ole pelkästään karsia ja halpuuttaa kaikkea mahdollista pois.
Niin miten ne penkit nyt ottaa. Apukuskin penkistä poistettiin ristiselän tuki.
Lisänäyttö on aika turhahko kun se jäi pieneksi. Mutta niin kauan kuin raha liikkuu ei tulla tekemään muutoksia.

UIn osalta saisivat palauttaa enemmän vanhoja asioita. Sumuvalojen valinta on joko väläyttää valoja tai etsiä ne valikon takaa.
 
Niin miten ne penkit nyt ottaa. Apukuskin penkistä poistettiin ristiselän tuki.
Lisänäyttö on aika turhahko kun se jäi pieneksi. Mutta niin kauan kuin raha liikkuu ei tulla tekemään muutoksia.

UIn osalta saisivat palauttaa enemmän vanhoja asioita. Sumuvalojen valinta on joko väläyttää valoja tai etsiä ne valikon takaa.
Tuuletetut penkit tuli highlandiin.
 
Tuuletetut penkit tuli highlandiin.
En tiedä millainen pershikiongelma mailmalla on, mutta omasta mielestä haluaisin ennemmin helppokäyttöisen vilkutussyteemin kuin pershienpoistajan.

Toki varustelistassa tuuletetut penkit on paljon hienompi lisä kuin vilkkuviiksi. Myy varmasti enemmän.
 
On tuo kyllä hienoa, kun ensin heikennetään istuimen materiaalia niin paljon että se alkaa hiostamaan, niin sitten voidaan myydä siihen tuuletus jottei enää hiosta.
 
Täytyy kyllä sanoa, että itsekin pidin aikaisemmin tuuletettuja penkkejä ihan humpuukina, vähän sama kuin ratinlämmitintä, mutta nyt kun on auto mistä nuo löytyy, niin pakko on kyllä aika mukaviksi todeta molemmat... Toki ilmankin pystyisi elämään. Samaa ei voi sanoa vilkkuviiksistä. Absoluuttinen dealbreaker itselleni ja Tesla ei tule ikinä näkemään senttiäkään minun rahojani jos tästä tulee heidän autojensa uusi standardi.
 
Tuntuu siltä että täälläkin monelle ainoa kriteeri on teho-hinta-range, eikä siinä mitään kun ollaa tekkipalstalla jolloin fokus on helposti näissä spekseissä. Se mitä moni ei tunnu tajuavan että sille normipulliaiselle sellaiset asiat kuten huoltoverkko, brändi (luotettavuus/turvallisuus/laatu jne) on paljon tärkeämpiä kuin tämän palstan kynäniskoille jotka käyttää 2000e jotta saa jostain CS:GOsta 10 fpsää lisää. Noin kärjistetysti.

Esim. tehon suhteen yllättävän harvaa voisi vähempää kiinnostaa onko autossa 200 vai 300 heppaa kun molemmat riittää aivan mainiosti ja todennäköisesti tuo 300 heppainen tarkoittaa käytännössä vain isompia vakuutus- ja rengasmaksuja.
Tehon merkityksestä pulliaisille en tiedä, mutta mitä olen käynyt Esson baarissa salakuuntelemassa vessan oven läpi, eniten tavallisia ihmisiä mietityttää ja tökkii sähköautoissa toimintamatka, sekä korkea hankintahinta.

Sitä vasten en pidä ollenkaan tavattomana jos massoille sähköautoissa nimenomaan hinnan suhde toimintamatkaan on SE juttu mikä päällimmäisenä määrittelee sähköauton ns. hyvyyden. Kiinalaisautoistakin kohistaan juuri niiden väitetyn halpuuden takia, ei niiden huoltoverkoston tai matkustamon pintamateriaalin laadun takia.

Työsuhdeautoliisaajat, jotka eivät omista autoaan eivätkä aio käyttää sitä 1½ vuotta kauempaa, ovat sitten oma sakkinsa. Heidän uskon olevan useammin niitä sähkö-bemarien yms. ostajia, ja silloin pintamateriaalit ja vilkkuviiksien muoto alkavat olla merkityksellisiä.

Lisäksi, kuten kaikki todelliset sähköautoillijat tietävät, CS:GO on jo käytännössä kuollut ja kuopattu koska CS2 julkaistiin virallisesti juuri tuossa oliko se viime viikolla. Faktat kuntoon.
 
Absoluuttinen dealbreaker itselleni ja Tesla ei tule ikinä näkemään senttiäkään minun rahojani jos tästä tulee heidän autojensa uusi standardi.
Minä puolestani odotan milloin Tesla korvaa ratin analogisella ohjaussauvalla. Rattihan on pelkkää historian havinaa, ennen sille oli syynsä miksi autossa oli käytännössä pakko olla kaksin käsin väänneltävä ratti, nykyisin ei enää koska fyysistä yhteyttä ohjaimen ja renkaiden välillä ei ole. Muistan aikoinaan erään Grand Prix Legends kilpa-ajosimulaattoria pelanneen konkarin järkytyksen kun hänen kierrosaikansa paranivat selvästi kun hän koitti pelata peliä analogisella lentotikulla, normaalisti käyttämänsä autenttisemman high-end ratti-poljin-yhdistelmänsä sijaan.

Sama polkimien suhteen, ei kai niistäkään nykyaikana mitään vaijereita mene moottorin kaasuttimen suuttimen jakopäähihnan kärjen koloon, tai minne se sitten on tarkoituskaan mennä. Nekin voisi korvata jollain, vaikka sitten toisella joikkarilla.
 
Piti oikein tarkistaa missä ketjussa olen, kun sivukaupalla jauhamista Teslan vilkkuviiksistä tai niiden puutteesta.

Riippumatta automerkistä, jos vilkun käyttöä pitää ajatella ja opetella sitä varten "brain hackeja" tai muistisääntöjä, niin kyseessä on surkeaa käytettävyyttä ja suunnittelua.

Auton käyttötarkoituksesta riippuen sitten on enemmän tai vähemmän hyväksyttävää koko asia, ehkä Ferrarin kaltaisessa niche tuotteessa asia voidaan hyväksyä enemmän mitä uudessa corollassa.

Mitä tulee itse ketjun asioihin, niin taisi loppua tuo Cupran alennuskampanja eikä ainakaan vielä tullut jatkoa.

K-auton sivuja kun vilkaisee niin ilmeisesti tässä kuussa alennusvuorossa on id3/4/5.

Ainakin jotain "etusi jopa 7800€" banneria näkyy. Tämä on tietysti silmänlumetta, kun alennukset noissa hinnat alkaen versioissa on reilu tonnia tms.

Eikä toki poista sitä tosiseikkaa että volkkarit on hinnoissaan kilpailijoihin nähden.
 
K-auton sivuja kun vilkaisee niin ilmeisesti tässä kuussa alennusvuorossa on id3/4/5.

Ainakin jotain "etusi jopa 7800€" banneria näkyy. Tämä on tietysti silmänlumetta, kun alennukset noissa hinnat alkaen versioissa on reilu tonnia tms.

Eikä toki poista sitä tosiseikkaa että volkkarit on hinnoissaan kilpailijoihin nähden.
Näitä kun olen sattuneesta syystä kytännyt, niin tuo on ollut jo jonkun viikon "voimassa". Hyvin sekavasti on ilmoitettu halpuutetut autot ja paras taisi olla ID.5 GTX AWD noin 5k€ alennuksella.

Onko muuten havaintoa mitä eroa on ID.5 GTX AWD ja 4MOTION malleilla?
 
Niin miten ne penkit nyt ottaa. Apukuskin penkistä poistettiin ristiselän tuki.
Lisänäyttö on aika turhahko kun se jäi pieneksi. Mutta niin kauan kuin raha liikkuu ei tulla tekemään muutoksia.

UIn osalta saisivat palauttaa enemmän vanhoja asioita. Sumuvalojen valinta on joko väläyttää valoja tai etsiä ne valikon takaa.
Sumuvalot poistettiin Highlandista kokonaan, ongelma ratkaistu :) Tai no takasumuvaloa toki joutuu vielä räpeltämään
 
Nettiautossa näyttäisi olevan Nissan Ariya 63kWh etuvetomalleja kohtuullisen hyvässä alennuksessa (n.43k€). Mikähän miina noissa piilee, vai olisiko nyt mahdollisuus hyvään diiliin..? Tällä hetkellä ajossa KIA EV6, johon olen kyllä erittäin tyytyväinen, mutta KIA on nostanut hinnat sellaisiksi että seuraavaksi täytynee suunnata katseensa toisiin merkkeihin.
 
Nettiautossa näyttäisi olevan Nissan Ariya 63kWh etuvetomalleja kohtuullisen hyvässä alennuksessa (n.43k€). Mikähän miina noissa piilee, vai olisiko nyt mahdollisuus hyvään diiliin..? Tällä hetkellä ajossa KIA EV6, johon olen kyllä erittäin tyytyväinen, mutta KIA on nostanut hinnat sellaisiksi että seuraavaksi täytynee suunnata katseensa toisiin merkkeihin.
Ns. "vanhoja malleja" joissa sisäinen laturi 7,4kw, itse varmaan sähköautoilijana jo tiedät tarvitsetko tuota parempaa 22kw laturia mikä löytyy uudemmista malleista. Omasta mielestäni ei kovin relevantti jos on kotilataaja, ja kuitenkin noin ison alennuksen saa.
 
Ns. "vanhoja malleja" joissa sisäinen laturi 7,4kw, itse varmaan sähköautoilijana jo tiedät tarvitsetko tuota parempaa 22kw laturia mikä löytyy uudemmista malleista. Omasta mielestäni ei kovin relevantti jos on kotilataaja, ja kuitenkin noin ison alennuksen saa.
Onko tuo 7,2kW laturi nyt 2x16 vai 1x32 laturi? Aika merkittävä ero normaalissa suomalaisessa sähköliittymässä.
 
Ensimmäinen sähköauto(Ford Mustang Mach-E) on nyt tulossa viikon päästä perjantaina alle.

Niin onko jossain jotain listaa mitä latausasema appeja ym. pitää alkaa asentelemaan puhelimeen?
Mitäs muita vinkkejä on aloittelevalle sähköautoilijalle?

Vähän on tullut harjoiteltua kun oli useampi auto parin päivän koeajossa, mutta uskon että opittavaa vielä riittää.
 
Ensimmäinen sähköauto(Ford Mustang Mach-E) on nyt tulossa viikon päästä perjantaina alle.

Niin onko jossain jotain listaa mitä latausasema appeja ym. pitää alkaa asentelemaan puhelimeen?
Mitäs muita vinkkejä on aloittelevalle sähköautoilijalle?

Vähän on tullut harjoiteltua kun oli useampi auto parin päivän koeajossa, mutta uskon että opittavaa vielä riittää.
Tuolta kattelet mitä laturioperaattoreita osuu reittien kohdille. ABC, K-lataus, Fortum Charge&Drive(eli Recharge kartalla) ja Virta apit kun asentelet niin pääset jo mukavasti alkuun.
 
Viimeksi muokattu:
ABC ja K-lataus riittää (imo) ympäri suomen, Fordilla saattaa olla jotain omaa sopparia esim Ionitylle jos sellainen reiteillesi osuu niin selvitä se.

Mutta S&K riittää.
 
Itse olen ottanut noita tägejä vähän kaikilta. Muutama euro (osalla ilmaisia) on aika pieni hinta siitä että säätö latausvaiheessa on olematon eikä tarvitse sovellusta kaivaa esiin. Autotallin oven avaus -avain on kuitenkin mukana, niin samaa se lätkiä tägit samaan. Lisäksi jos autolla useampi käyttäjä ei tarvitse kiusata kaikkia noilla sovelluksilla. Tämä on mielestäni yksi tärkeimmistä seikoista, kun itse sovellusta ei tarvitse avata ellei sitten halua nähdä lataushistoriaa tms. Toki se jossain helsinki-vantaalla on myös etu ettei tarvitse sovelluksesta hakea sitä oikeaa laturi niiden 500 laturin joukosta.

Itsellä toki vain plugari, joten varmaan vähän vaihtelee mitä tarvitsee.

Itsellä tägeinä k-lataus, plugit, virta(Helenin kautta) ja charge&drive. Osittain tuon takia en käytä oikeastaan ABC:tä kuin poikkeustapauksissa kun lasken sovelluksen käytön vaivalloiseksi. Muita mitä tulee käytettyä joskus on Lidl ja Motonet. Ekassa sovellus ja toisessa ajokortti toimii autentikointina.
 
Viimeksi muokattu:
Hieno mersukopio. Voisko nää kiinalaiset hermannit keksiä jotain uutta ja omaa väliä, eikä vaan kopioida muiden tuotoksia?
 
  • Cadillac logo



Starting our European all electric journey
by Jaclyn McQuaid, President and Managing Director, General Motors Europe
2023-10-05


Every day we make many decisions on how to protect the planet. The biggest of them all is how we get around. Today General Motors is joining Europe’s electrification journey by launching our all-electric, direct-to-consumer Cadillac business in Switzerland with plans to expand to 5 additional markets in Europe over the next couple of years, with Sweden and France next.
The premium Cadillac LYRIQ built on General Motors’ revolutionary Ultium platform will be the first Cadillac EV SUV to launch in Europe. The LYRIQ is a high-performance luxury experience with the latest automotive technology – in an all-new electric vehicle package.
Those in Switzerland, can order the LYRIQ online starting tomorrow, and visit Cadillac’s new experience center on Bahnhofstrasse to see, test drive and order the vehicle.
Customers in Switzerland to be the first in Europe to own the Cadillac LYRIQ
LYRIQ is the embodiment of iconic Cadillac innovation and is designed to set new standards for the premium electric vehicle experience with leading features and technologies.
A 12-module, 102 kilowatt-hour Ultium battery pack and two Ultium drive units will deliver a GM-estimated 530 km of range on a full charge and 528 hp.
The LYRIQ’s bold design stands out against other cars in the premium vehicle category, making it the right choice for the European market.
Authentic materials, décor and an obsessive level of detail in exterior and interior design push the limits of vehicle personality, comfort and refinement.
The Cadillac LYRIQ EV is a harmonious combination of sculptural and fluid surfaces. The front of the vehicle is designed to blur the lines between the lighting and the black, crystal grille. A full glass roof stretches through to the roof spoiler, which is a key design feature as well as an enabler for aerodynamics.
The interior is clean and simple and styled with a wood and metal décor with intricate laser etchings that echoes the design of its exterior grille. A flowing, organic interior design incorporates the first production application of a large, curved-seamless LED display. The seamless integration of art and technology is carried through the rest of the interior, blurring the lines of separation of audio speakers, lighting and décor.
There are also a host of features on board to enhance the experience for drivers and passengers, including Super Cruise hands-free, eyes-on driving technology, which we plan to deploy in Europe once we have the required approvals, as well as active noise cancellation to create a peaceful driving experience.
For more information on the Cadillac LYRIQ EV’s innovative technology, design, and drive experience, see here.

Cadillac LYRIQ

Swiss customers can reserve this high-performance, all-electric, premium vehicle directly on our website www.cadillaceurope.com. Deliveries will start in the first half of 2024.
Cadillac opens its first experience center in Bahnhofstrasse, Zurich 
We will be opening Cadillac City, a brand-new experience center located at Bahnhofstrasse 75 to provide an elevated, more personalized, luxury experience and foster a community around Cadillac EVs.

Cadillac LYRIQ

Cadillac City

Spanning 600m2, Cadillac City will be a destination for people to immerse themselves in the world of Cadillac, to experience the LYRIQ, test-drive and customize their personal vehicle. In the future, this experience center will be a place where people can come together to discover and explore Cadillac’s extended portfolio of EVs.
For more information on the experience center, see here.
New digital buying experience for Cadillac customers in Europe
To ensure we are meeting customers where they are, we are going to sell Cadillac EVs directly to our European customers through a new digital buying experience that delivers an extraordinary customer experience at every touchpoint.


From configuration to purchase, customers can complete the entire purchase online in a matter of minutes including selecting trims, securing finance, managing title and registration, and scheduling delivery.

It will take a community to drive EV adoption in Europe. We want to help on this journey by offering the right vehicles and the right partnerships. Long-term, our vision for Europe is to bring highly differentiated EVs to the market with superior performance and design, providing customers with the choice they need to make the transition to EVs.
See all Cadillac LYRIQ EV specifications here.

Eli Cadillac Lyriq saapuu Eurooppaan ja myynti ilmeisesti samalla tavalla kuin Tesla, Polestar eli etämyyntinä. Mielenkiinnolla odotan tulisko Suomeen, tää on pieni markkina ja väki köyhtyy vaan laman kurimuksessa...
 
Voyah näyttää tulevan heti alussa vähän vahvemmin esille, Triplaan ilmeisesti tulossa näyttelytila

1696583655062.png
 
  • Tykkää
Reactions: zig

Jutussa videonpätkä jossa toimittaja ottaa tämän uuden pakollisen (ISA = Intelligent Speed Assistance) ylinopeudesta varoittavan piippauksen veken. Aika monta valikkoa saa kahlata läpi että saa pois päältä... Ja tuo pitäisi tehdä jokaikinen kerta kun lähtee autolla liikkeelle. Toivottavasti autovalmistajat jättävät jonkun takaportin että tuon saisi jollain huoltotesterillä tms. koodattua pysymään pois päältä koko ajan. Vähän kuin polttomoottoreihin tuli Start & Stop aikoina.
 
Voyah näyttää tulevan heti alussa vähän vahvemmin esille, Triplaan ilmeisesti tulossa näyttelytila

1696583655062.png
Näytti olevan 4kpl noita Lempäälän ideaparkissakin näytillä. Todella hyvännäköisiä autoja ja sisätilatkin näyttivät pikaisella katsonnalla todella hyviltä. Tuli jopa sellainen, että olisko tuossa seuraava autoni. Sitten luin speksit ja ostohalut tippuivat nollaan sekunneissa. Max 100kW lataus ja hinta 80k€.
 

Jutussa videonpätkä jossa toimittaja ottaa tämän uuden pakollisen (ISA = Intelligent Speed Assistance) ylinopeudesta varoittavan piippauksen veken. Aika monta valikkoa saa kahlata läpi että saa pois päältä... Ja tuo pitäisi tehdä jokaikinen kerta kun lähtee autolla liikkeelle. Toivottavasti autovalmistajat jättävät jonkun takaportin että tuon saisi jollain huoltotesterillä tms. koodattua pysymään pois päältä koko ajan. Vähän kuin polttomoottoreihin tuli Start & Stop aikoina.
Tai sitten toimittajan pitäisi RTFM pikavalintaan, jos logiikka on sama kuin ioniqissa. Missä muuten ISA jää myös kertavalinnalla pysyvästi off.
 
Tai sitten toimittajan pitäisi RTFM pikavalintaan, jos logiikka on sama kuin ioniqissa. Missä muuten ISA jää myös kertavalinnalla pysyvästi off.
Asiasta toiseen tuo verkkovirran ulosotto on hieno ominaisuus JOS se tulee siniaaltoinvertteristä. Jos tulee kanttia niin herkempi elektroniikka voi hajota esim. kiertovesipumppu. Ja se maksaa satasia.
 
Vaatiiko tuo että pitää ääntäkin vai riittääkö sellainen mikä bemareissa esim on ollut jo hyvän aikaa että jos ajaa ylinopeutta ni nopeusrajoitus välkkyy pari kertaa mittaristossa/hudissa?
 
Vaatiiko tuo että pitää ääntäkin vai riittääkö sellainen mikä bemareissa esim on ollut jo hyvän aikaa että jos ajaa ylinopeutta ni nopeusrajoitus välkkyy pari kertaa mittaristossa/hudissa?
En tiedä. Volvossa on tuo sama että ei ääntä, mittaristossa vilkkuu hetken rajoitus.
 
Editoin nyt "hienon kuvan" tätä varten. Eli omasta mielestä loogisinta on ajatella, että noita rattipainikkeita pitää painaa aina siihen suuntaan, johon rattia on risteyksessä tai ympyrässä kääntämässä.

Kuva 1: kun ratti on suorassa, niin tämä on tietysti ihan selkeää. Jos olet kääntämässä rattia risteyksessä myötäpäivään, niin paina samaan suuntaan kuin viiksissäkin, eli "painetaan nappia myötäpäivään". Ja jos kääntymässä vasemmalle, niin vastapäivään olevaa nappia.

Kuva 2: Vaikka ratti on ihan "väärinpäin" tai missä asennossa tahansa, niin siltikin painetaan sitä nappia joka on siihen kääntösuuntaan johon olet risteyksessä kääntämässä rattia. Eli jos ratti on valmiiksi osittain käännetty vastapäivään, mutta olet kääntymässä oikealle, niin paina taas siihen kääntämissuuntaan, eli myötäpäivään näyttävää nappia.

Ja tarkennuksena vielä, että viikset olisi omasta mielestä paljon parempi ratkaisu eikä näitä rattinappeja pitäisi olla, mutta jos pakko olisi itse ajaa noilla rattinapeilla niin jotain tällaista logiikkaa itse käyttäisin nappien painamiseen kun ratti on milloin missäkin asennossa ajaessa ja johonkin suuntaan pitäisi kääntyä.

rattipainikkeet.jpg
Kiitos, eli tuossa tuskin kannattaa mitään nappien merkitystä muutella ratin suunnan ja asennon mukaan.

Tehon merkityksestä pulliaisille en tiedä, mutta mitä olen käynyt Esson baarissa salakuuntelemassa vessan oven läpi, eniten tavallisia ihmisiä mietityttää ja tökkii sähköautoissa toimintamatka, sekä korkea hankintahinta.

Sitä vasten en pidä ollenkaan tavattomana jos massoille sähköautoissa nimenomaan hinnan suhde toimintamatkaan on SE juttu mikä päällimmäisenä määrittelee sähköauton ns. hyvyyden. Kiinalaisautoistakin kohistaan juuri niiden väitetyn halpuuden takia, ei niiden huoltoverkoston tai matkustamon pintamateriaalin laadun takia.
---
Jos katsotaan siellä 40-50k€ hintaluokkaa, niin alkaa sähköautoissa löytyä ihan hintakilpailukykyistäkin tarjokasta, siis jos vain katsoo hankintahintaa. kilpailukyky paranee jos katsoo vähän niitä ajamisen kuluja.

Nyt vielä on sitä hintakuplaa, vaikka valmistajat/maahantuojat omaan tahtiin korjailevat hintoja, sen jälkeen sitten odotus että lasketellaan ja samalla paranee tarjonta edellisemmeissakin luokissa ja alkaa jopa uudet kilpaileen käytettyjen polttisten kanssa.

Toimintamatka yhdellä latauksella on ilman muuta se mikä arveluttaa polttiskäyttäjiä, siinä on markkinoinnilla haastetta, mutta sähköautojen yleistyminen myös poistaa epäluuloja. Yleistämisellä en tarkoita niitä käyttö ympäristöjä joissa tarve pitkille toimintamatkoille saati heitä jotka miettii ajoneuvoa jolla viedään sitä moottorikelkkaa kärryllä sinne Leville.

Näytti olevan 4kpl noita Lempäälän ideaparkissakin näytillä. Todella hyvännäköisiä autoja ja sisätilatkin näyttivät pikaisella katsonnalla todella hyviltä. Tuli jopa sellainen, että olisko tuossa seuraava autoni. Sitten luin speksit ja ostohalut tippuivat nollaan sekunneissa. Max 100kW lataus ja hinta 80k€.
Jos ajo-ominaisuudet ja äänet kunnossa, niin asemoituuko sitten ns premium luokkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 639
Viestejä
4 511 441
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom