Sähköautoilevat veljet ja sisaret, minulla on kysymys. Tässä on nyt viime aikoina tullut mielestäni (ainakin kasvukolmion sisällä) paljon tilanteita vastaan, jossa uusille sähköautojen omistajille on ollut epäselvää tämä latausepisodi. Eli ihmiset, jotka omistaa kyllä uuden sähkärin, mutta ovat aivan pihalla esim. kW-asioista, pikalatureista ja muista. Viimeksi tällä viikolla kävin keskustelun laturilla siitä, ettei se laturin antama maksimaalinen kW-lukema ole se, millä autoa ladataan. Tässäkin Enyaqin omistaja ei millään halunnut ymmärtää, että miksei se 150kW näytön mukaan tule autoon, vaan se lataa sitä "alitehoisesti" jollain 50kW teholla. Rauhallisesti yritin selittää, että latausnopeus riippu automallista, akun lämpötilasta, varausasteesta jne. mutta tämä ei vaan mennyt jakeluun, sillä vastaukseksi tuli "laturissa lukee 150kW, mitä et ymmärrä?".
Tässä vaan mietin, että kun nämä ei niin tekkiorientoituneet ihmiset näitä sähkäreitä hankkii, onko tosiaan näin ettei mistään mitään oteta selvää? Ei meinaat tällaisella tule ihan mitään läpimurtoa hetkessä, jos ei edes perusasioita tiedetä. Sama juttu kuin on näitä ihmisiä, joille tulee yllärinä kesähelteillä ettei aurinkopaneelit tuolloin tuota maksimiaan vaikka Aurinko paistaakin jatkuvasti.
Pulatunnuskin tätä pohjusti, mutta väittäisin, että keskimäärin ihmiset eivät hallitse sähköasioita kovin hyvin, vaikka sähköä on ollut kotona käytössä ja viime vuosien energiakeskustelut ovat ehkä parantaneet lähtökohtia tai antaneet syitä opetella. Silti kilowatit ja kilowattitunnit, voltit ja ampeerit ovat vaikeita. Ja keskiverto on kuitenkin puolivälissä skaalaa.
PS: Eikös Enyaqin suurin latausnopeus ole mallista ja lisävarusteista riippuen 100-135 kW?