Yleistä keskustelua sähköautoista

Tässä vaan mietin, että kun nämä ei niin tekkiorientoituneet ihmiset näitä sähkäreitä hankkii, onko tosiaan näin ettei mistään mitään oteta selvää? Ei meinaat tällaisella tule ihan mitään läpimurtoa hetkessä, jos ei edes perusasioita tiedetä. Sama juttu kuin on näitä ihmisiä, joille tulee yllärinä kesähelteillä ettei aurinkopaneelit tuolloin tuota maksimiaan vaikka Aurinko paistaakin jatkuvasti.
Lataillessa oppivat.

Se on totta että voltit, ampeerit, vaiheet, watti, wattitunnit tasavirta, vaihtoevirta ei ole terävästi selvillä, saati mahdolliset yhteydet.

Mutta ei heillä polttiskuskinakaan hevosvoimat, kilwatit, nyyttonmetrit, väännöt, tehot, kulutus, enegiasisältö, litrat, tankin koko,e5 b7, e85, XTL jne. olleet terävästi selvillä.
 
Sähköautoilevat veljet ja sisaret, minulla on kysymys. Tässä on nyt viime aikoina tullut mielestäni (ainakin kasvukolmion sisällä) paljon tilanteita vastaan, jossa uusille sähköautojen omistajille on ollut epäselvää tämä latausepisodi. Eli ihmiset, jotka omistaa kyllä uuden sähkärin, mutta ovat aivan pihalla esim. kW-asioista, pikalatureista ja muista. Viimeksi tällä viikolla kävin keskustelun laturilla siitä, ettei se laturin antama maksimaalinen kW-lukema ole se, millä autoa ladataan. Tässäkin Enyaqin omistaja ei millään halunnut ymmärtää, että miksei se 150kW näytön mukaan tule autoon, vaan se lataa sitä "alitehoisesti" jollain 50kW teholla. Rauhallisesti yritin selittää, että latausnopeus riippu automallista, akun lämpötilasta, varausasteesta jne. mutta tämä ei vaan mennyt jakeluun, sillä vastaukseksi tuli "laturissa lukee 150kW, mitä et ymmärrä?".

Tässä vaan mietin, että kun nämä ei niin tekkiorientoituneet ihmiset näitä sähkäreitä hankkii, onko tosiaan näin ettei mistään mitään oteta selvää? Ei meinaat tällaisella tule ihan mitään läpimurtoa hetkessä, jos ei edes perusasioita tiedetä. Sama juttu kuin on näitä ihmisiä, joille tulee yllärinä kesähelteillä ettei aurinkopaneelit tuolloin tuota maksimiaan vaikka Aurinko paistaakin jatkuvasti.

Pulatunnuskin tätä pohjusti, mutta väittäisin, että keskimäärin ihmiset eivät hallitse sähköasioita kovin hyvin, vaikka sähköä on ollut kotona käytössä ja viime vuosien energiakeskustelut ovat ehkä parantaneet lähtökohtia tai antaneet syitä opetella. Silti kilowatit ja kilowattitunnit, voltit ja ampeerit ovat vaikeita. Ja keskiverto on kuitenkin puolivälissä skaalaa.

PS: Eikös Enyaqin suurin latausnopeus ole mallista ja lisävarusteista riippuen 100-135 kW?
 
En itse tunnustaudu täysin tietämättömäksi, mutta oma julkisen pikalatauksen neitsyys meni äskettäin näin: 250 kW laturi, auton maksimi 150 kW, lämpötila +4 C, matka lataukseen kylmänä muutama kilometri ilman esilämmitystä ja lataus SOC 40 % -> 80 %. Teho pysyi koko latauksen ajan välillä 70-80 kW. Onko tämä sitä luokkaa mitä kuuluu?
 
Pulatunnuskin tätä pohjusti, mutta väittäisin, että keskimäärin ihmiset eivät hallitse sähköasioita kovin hyvin, vaikka sähköä on ollut kotona käytössä ja viime vuosien energiakeskustelut ovat ehkä parantaneet lähtökohtia tai antaneet syitä opetella. Silti kilowatit ja kilowattitunnit, voltit ja ampeerit ovat vaikeita. Ja keskiverto on kuitenkin puolivälissä skaalaa.

Niinno, on aika paljon muitankin ihan vähintäänkin yhtä oleellisesti elämään vaikuttavia asiakokonaisuuksia joiden yksityiskohtia "ihmiset" ei keskimäärin ymmärrä. Olen itse luonnontieteelliseltä alalta tohtoriksi asti lukenut henkilö, mutta ei mulla ollut varsinkaan nuorempana mitään hajua sähkötekniikan termeistä tai käsitteistä, kun ei ne varsinaisesti olleet omassa päivittäisessä elämässä mitenkään oleellisia. Jänniteet tuli ehkä joskus kemiassa vastaan ja kitaravahvareissa enemmän watteja oli parempi, mutta siinäpä se. Kerrostaloasujana ei pahemmin jaksanut mitään sähkölaskuja ihmetellä, ne tuli kerran kolmessa kuukaudessa ja maksoi muutamia kymppejä, whatever.

Nykyään toki tilanne vähän eri kun on tullut kaikenlaista pienelektroniikka harrastusmielessä näprättyä ja sähkölämmittäjänä kaikenlaiset sähköasiat on yllättäen huomattavasti relavantimpaa tavaraa. Mutta en silti yhtään ihmettele, että suurimmalla osalla ihmisistä menee kilowattitunnit, watit ja vastukset iloisesti sekaisin. Ihan yhtä aiheellisesti voisi ihmetellä sitä, miten ihmiset ei ymmärrä Javaa tai Objective-C:tä, vaikka niillä ohjelmoituja äppskejä luultavasti joka päivä käyttävätkin.
 
En itse tunnustaudu täysin tietämättömäksi, mutta oma julkisen pikalatauksen neitsyys meni äskettäin näin: 250 kW laturi, auton maksimi 150 kW, lämpötila +4 C, matka lataukseen kylmänä muutama kilometri ilman esilämmitystä ja lataus SOC 40 % -> 80 %. Teho pysyi koko latauksen ajan välillä 70-80 kW. Onko tämä sitä luokkaa mitä kuuluu?

Varmaan riippuu aika paljon auton latauskäyrästä. Audi pääsee aika lähelle 150kW maksimia myös kylmähköllä akulla koska ko. akku kykenee lataamaan korkealla teholla tuonne 80% asti (mitä aika harva auto pystyy) jahka saa nostettua akun lämpötilaa hieman:


Esim. Tesla Model Y LR kykenee lataamaan akkua normioloissakin vain 125kW tehoilla 40% kohdalla:

Tokihan kylmän akun lisäksi voi olla muitakin vaikuttavia seikkoja (kuten latauskentällä jaetaan virtaa useamman auton kesken niin että maksimi ei tietyn pisteen yli nouse). Lisäksi tietyilla 800V autoilla ei saa 400V pömpeleistä (esim. Tesla) täyttä tehoa kun pömpelit tukevat vain 400V järjestelmiä (ja auton sisäinen konvertteri joutuu jännitteen nostoon).

En yhtään ihmettele ettei latausnopeudet ole helppoja käsittää. Vähän kuin nettinopeus, että käytännön nopeus johtuu monesta asiasta mutta kun ko. nopeusnumeroa harvermmin tulee selkeästi naamalle niin se ehkä häiritsee vähemmän. Noin yleisesti jos pitää pikaladata, niin se kannattaa tehdä lämpimälle akulle eli kun on tulossa reissusta ja/tai reissussa kun akku on lämmin ajamisen takia ja kannattaa katsella oman auton latauskäyrä (noita kun löytyy aika hyvin netistä) niin voi siitä sitten katsella kuinka tyhjiin se akku kannattaisi ajaa, että saa hyvällä nopeudella virtaa (tämä on "yllättävän" alhainen monilla merkeillä).
 
Viimeksi muokattu:
En itse tunnustaudu täysin tietämättömäksi, mutta oma julkisen pikalatauksen neitsyys meni äskettäin näin: 250 kW laturi, auton maksimi 150 kW, lämpötila +4 C, matka lataukseen kylmänä muutama kilometri ilman esilämmitystä ja lataus SOC 40 % -> 80 %. Teho pysyi koko latauksen ajan välillä 70-80 kW. Onko tämä sitä luokkaa mitä kuuluu?
On. Tyypilinen latauskäyrä: 0-10 % täysiä 10%-80% väli on laskeva suora viiva täysivaudista alas 50kw joka on yleisin latausteho 80% kohdalla.
- Kun lataus alkaa "keskeltä" eli ei alle 10% otat optimi käyrään verrattuna 15kw takkiiin
- Kun lataat kylmää akkua otat 15kw takkiin lisää. tosi kylmällä enemmän.
Eli tästä keskiarvokäyrästä kun mielen silmällä katsoo niin optimi 40% on noin 105kw ja siihen 30kw penalteja on 75kw.
 
Sähköautoilevat veljet ja sisaret, minulla on kysymys. Tässä on nyt viime aikoina tullut mielestäni (ainakin kasvukolmion sisällä) paljon tilanteita vastaan, jossa uusille sähköautojen omistajille on ollut epäselvää tämä latausepisodi. Eli ihmiset, jotka omistaa kyllä uuden sähkärin, mutta ovat aivan pihalla esim. kW-asioista, pikalatureista ja muista. Viimeksi tällä viikolla kävin keskustelun laturilla siitä, ettei se laturin antama maksimaalinen kW-lukema ole se, millä autoa ladataan. Tässäkin Enyaqin omistaja ei millään halunnut ymmärtää, että miksei se 150kW näytön mukaan tule autoon, vaan se lataa sitä "alitehoisesti" jollain 50kW teholla. Rauhallisesti yritin selittää, että latausnopeus riippu automallista, akun lämpötilasta, varausasteesta jne. mutta tämä ei vaan mennyt jakeluun, sillä vastaukseksi tuli "laturissa lukee 150kW, mitä et ymmärrä?".

Tässä vaan mietin, että kun nämä ei niin tekkiorientoituneet ihmiset näitä sähkäreitä hankkii, onko tosiaan näin ettei mistään mitään oteta selvää? Ei meinaat tällaisella tule ihan mitään läpimurtoa hetkessä, jos ei edes perusasioita tiedetä. Sama juttu kuin on näitä ihmisiä, joille tulee yllärinä kesähelteillä ettei aurinkopaneelit tuolloin tuota maksimiaan vaikka Aurinko paistaakin jatkuvasti.

Oma suppea otanta sanoo, ettei kW:t (tai hp:t) kiinnosta juurikaan ennen ostoa koska ei ne ennenkään ole kiinnostaneet, ovat vaan olleet suuntaa-antavia lukemia.

Nyt vaan tulee yllätyksenä kun jäädäänkin pahasti ilmoitetuista lukemista ja eron huomaa käytännössäkin.

Olen samaa mieltä siitä, että vielä tulee paljon porua asiaan liittyen. Hemmetin harvaa kiinnostaa kilowatit pitkine disclaimereineen.
 
Tuossa vaikuttaa myös se, että millainen se tankkausprofiili on ennen ollut. Jos mennään tankkaamaan kun auto on lähes tyhjä niin sähköautoihin siirtyminen menee aika kivuttomasti (pikalatauksen osalta). Jos ollut tapana pitää tankki aika täynnä muutenkin (eli käytännössä mennään tankkaamaan kun mennään puolivälin alle) niin kyllähän silloin latausnopeus on ihan toista mitä pömpeleitä lukemalla olettaa.

Muutenkin kun sähkiksiin siirtyminen saattaa jänskättää muutenkin vähän extraa niin ottaa vielä enemmän varman päälle helposti.
 
Tokihan kylmän akun lisäksi voi olla muitakin vaikuttavia seikkoja (kuten latauskentällä jaetaan virtaa useamman auton kesken niin että maksimi ei tietyn pisteen yli nouse). Lisäksi tietyilla 800V autoilla ei saa 400V pömpeleistä (esim. Tesla) täyttä tehoa kun pömpelit tukevat vain 400V järjestelmiä (ja auton sisäinen konvertteri joutuu jännitteen nostoon).
Eihän Teslalla mitään 800 V akustoa ole. Teslan omat laturit antaa standardia enemmän virtaa 400 V järjestelmässä, niin saavat tehoa enemmän syötettyä.
 
Kuljettajan kertomuksesta selvisi, että akun netto on 375 kWh. Suorituskyvyn testailua sisältävä 150 km ajo kulutti 60 % tuosta, eli 225 kWh. Se tekee kulutukseksi 150 kWh/100 km, mikä vastaa energiasisällöltään 15 l/100 km dieseliä.
Lehtijutussa oli arvelua etta akku ei ehka riittaisi talvella. Silloin siis 350 kwh/100km. Koska dieselirekan hyotysuhde alle puolet niin 700kwh/100km mika sitten on se 70 litraa dieselia per satku. Mut juu. Se lehtijuttu oli mitä oli.

Tuskinpa sähkökuorkissa se talvikulutus niin radikaalisti kulutusta nostaa kuin henkilöautossa, jossa lämmityksen osuus kasvaa valtavasti.

Dieselinä tuollainen vajaamassainen pitkä yhdistelmä ottaa jonkun 40-50l/100km. Tai no tuskin se nyt valtavasti muuttuu vaikka siinä täydet massat olisi, ei tuohon nyt saisi kuin 4 tonnia lisää, kun laki paukkuisi vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos varaa lisätä massaa neljätonnia, niin sillä kantaa jonkinverran akkuja. tuollainen tilanne kai liikenteessä missä sitä kevyempää tilaavievää. Raskaampi liikenne sitten rahtaa sen minkä painorajat sallii, jolloin se neljätonnia on pois kuormasta. Pientä toteutus jumppaa voi tuoda ne miten painot pitää jakautua (akselit)
 
Karkeasti varmaan vähän alle puolet omaa massaa. Isoissa autoissa akun massa hukkuu muuhun massaan aika hyvin. Ei diesel paljoa parempi hyötykuomassa ole.
Itseasiassa ne akut ei vailuta mitenkään hyötykuormaan, koska akkujen massa vähennetään 1000kg asti.. Tai kokonaismassaa voidaan nostaa sen 1000kg, kunhan mikään muu raja ei ylity, kuten esim akselimassa tms.

Tuo uutisen sähkörekkahan ei saa täyttä kokonaismassaa koska vetopitovaatimus ei täyty, ts. pitäisi olla toinenkin vetävä akseli yli 68t massalle.
 
Jos varaa lisätä massaa neljätonnia, niin sillä kantaa jonkinverran akkuja. tuollainen tilanne kai liikenteessä missä sitä kevyempää tilaavievää. Raskaampi liikenne sitten rahtaa sen minkä painorajat sallii, jolloin se neljätonnia on pois kuormasta. Pientä toteutus jumppaa voi tuoda ne miten painot pitää jakautua (akselit)
Siis tuo on 4t vajaa koska vain yksi vetävä akseli, ei liity varsinaisesti sähköön. Ja jos olisi 2. vetoakseli tuo saisi 4,5t lisää kokonaismassaa, koska akku painaa 500kg.
 
Siis tuo on 4t vajaa koska vain yksi vetävä akseli, ei liity varsinaisesti sähköön. Ja jos olisi 2. vetoakseli tuo saisi 4,5t lisää kokonaismassaa, koska akku painaa 500kg.
Kommentoit tuota FaceBook kirjoitusta, siitä volvosta jota ajettin jotain kuriiri firman väliä ?
Hän taisi selittää jotain autonsa vetomassa akseli rajoituksista ko Volvossa.

Eikun, mikä akkupainaa 500kg, ei kai sillä tullut hinurin massat täyteen, vaan se rajoitti ko yhdistelmän kokonaismassaa.
Siis jos ajatus se että siihen ei voisi lisätä akkuja, ne pois kuormasta.
 
Viimeksi muokattu:
Itseasiassa ne akut ei vailuta mitenkään hyötykuormaan, koska akkujen massa vähennetään 1000kg asti.. Tai kokonaismassaa voidaan nostaa sen 1000kg, kunhan mikään muu raja ei ylity, kuten esim akselimassa tms.

Tuo uutisen sähkörekkahan ei saa täyttä kokonaismassaa koska vetopitovaatimus ei täyty, ts. pitäisi olla toinenkin vetävä akseli yli 68t massalle.
No tuossa mersun vehkeessä (muutama viesti sitten sanottiin, että) akut syö 3 tn hyötykuormaa vastaavaan dieseliin nähden. Tapauskohtaista tämä on mikä vaikuttaa ja mikä ei.
 
No tuossa mersun vehkeessä (muutama viesti sitten sanottiin, että) akut syö 3 tn hyötykuormaa vastaavaan dieseliin nähden. Tapauskohtaista tämä on mikä vaikuttaa ja mikä ei.
Etisin artikkellin, jos joku haliaa tarksitella

moottori.fi

EActros 600 kulkee kolmen 207 kilowattitunnin akun voimalla,
...

puoliperävaunuyhdistelmän 44 tonnin kokonaismassasta hyötykuorman osuus on laskettu 22 tonniin, siinä missä vastaavien dieselkäyttöisten vetureiden kanssa se on jossain 25 tonnin mailla.


Mercedes-Benz suunnittelee tuovansa eActros 600:n myyntiin Euroopassa ensi vuonna, tuotannon alkaessa niin ikään vuoden 2024 lopulla.
 
Jenkeissä noi sähkörekat ovat saaneet jotain painonnosto lisiä, eli siellä on konpensoitu jonkin verran tuota akun painoa kantavuuksissa.
 
Eihän Teslalla mitään 800 V akustoa ole. Teslan omat laturit antaa standardia enemmän virtaa 400 V järjestelmässä, niin saavat tehoa enemmän syötettyä.

Ei olekaan ja siksi 800V järjestelmillä olevat autot eivät lataa niin nopeasti kuin pystyisivät. Osasyy miksi nacs ei ole jenkeissä saanut varauksetonta tukea kun tarvitsee uudet superit (joissa liitin on standardoitu 1000V mutta tiedä sitten mitä itse pömpeli lopulta antaa)ja niiden sertifioinnit että homma toimii. Joissakin autoissa latausnopeudet ovat surkeita noissa oloissa (olisiko Lucid ja ehkä Rivian) ja osalla vain vähän heikohkoja.
 
Tuossa vaikuttaa myös se, että millainen se tankkausprofiili on ennen ollut. Jos mennään tankkaamaan kun auto on lähes tyhjä niin sähköautoihin siirtyminen menee aika kivuttomasti (pikalatauksen osalta). Jos ollut tapana pitää tankki aika täynnä muutenkin (eli käytännössä mennään tankkaamaan kun mennään puolivälin alle) niin kyllähän silloin latausnopeus on ihan toista mitä pömpeleitä lukemalla olettaa.

Muutenkin kun sähkiksiin siirtyminen saattaa jänskättää muutenkin vähän extraa niin ottaa vielä enemmän varman päälle helposti.

Tämä. Sähköautoilu vaatii ihan uudenlaisen asennoitumisen niin matkantekoon kuin tankkaamiseenkin.
Itsellä oli tapana polttiksen kanssa tankkailla aina kun tankki oli puolillaan tai jopa 3/4 osaa täynnä. Mutta ei tullut tuskaa sähköauton kanssa kun oli tullut valmiiksi opiskeltua ja asennoiduttua, mutta toki oli opettelua silti.
Nyt pidemmillä reissuilla lataillaan 10-20% tasolta 70-80% tasolle ja jatketaan matkaa.
Päivittäisessä käytössä tulee ladattua jopa jo 60% tasolta takaisin 80% tasolle.
Nyt 80% = täysi tankki, ja pidemmille reissuille lähtiessä "ylitankataan" ennen reissua.
 
Ei olekaan ja siksi 800V järjestelmillä olevat autot eivät lataa niin nopeasti kuin pystyisivät. Osasyy miksi nacs ei ole jenkeissä saanut varauksetonta tukea kun tarvitsee uudet superit (joissa liitin on standardoitu 1000V mutta tiedä sitten mitä itse pömpeli lopulta antaa)ja niiden sertifioinnit että homma toimii. Joissakin autoissa latausnopeudet ovat surkeita noissa oloissa (olisiko Lucid ja ehkä Rivian) ja osalla vain vähän heikohkoja.
Jaa, sä viittasit esim. Teslalla niiden latureihin etkä autoon....
 
Kommentoit tuota FaceBook kirjoitusta, siitä volvosta jota ajettin jotain kuriiri firman väliä ?
Hän taisi selittää jotain autonsa vetomassa akseli rajoituksista ko Volvossa.

Eikun, mikä akkupainaa 500kg, ei kai sillä tullut hinurin massat täyteen, vaan se rajoitti ko yhdistelmän kokonaismassaa.
Siis jos ajatus se että siihen ei voisi lisätä akkuja, ne pois kuormasta.
No tuossa mersun vehkeessä (muutama viesti sitten sanottiin, että) akut syö 3 tn hyötykuormaa vastaavaan dieseliin nähden. Tapauskohtaista tämä on mikä vaikuttaa ja mikä ei.
Joo, siis googlella löysin että Volvon akusto painaisi 500kg (vai oliko se nyt 508 tjsp). On tietysti mahdollista että valmistaja rajoittaa yhdistelmän kokonaismassaa johonkin lukemaan. Ja kai kuorma-autoissakin on jokin samanlainen mäkilähtökoe joka tulee monissa sähköhenkilöautoissa rajoittavaksi tekijäksi peräkärryn massan kanssa.

Mutta suomen tieliilennelaki sallii normaaliin 72t kokonaispainoon akun verran ylimääräistä, max 1000kg. Tietysti tuota 72t rajaa moni muukin tekijä, mutta jos autossa on tonnin akku, ja mikään muu seikla ei rajoita kokonaismassaa alle 73tonnin se suurin sallittu kokonaismassa on tuon 73tonnia sähköautolle.
 
Joo, siis googlella löysin että Volvon akusto painaisi 500kg (vai oliko se nyt 508 tjsp). On tietysti mahdollista että valmistaja rajoittaa yhdistelmän kokonaismassaa johonkin lukemaan. Ja kai kuorma-autoissakin on jokin samanlainen mäkilähtökoe joka tulee monissa sähköhenkilöautoissa rajoittavaksi tekijäksi peräkärryn massan kanssa.

Mutta suomen tieliilennelaki sallii normaaliin 72t kokonaispainoon akun verran ylimääräistä, max 1000kg. Tietysti tuota 72t rajaa moni muukin tekijä, mutta jos autossa on tonnin akku, ja mikään muu seikla ei rajoita kokonaismassaa alle 73tonnin se suurin sallittu kokonaismassa on tuon 73tonnia sähköautolle.
Eihän tuo nyt voi olla mitenkään oikein. Mieti nyt itsekin. 540 kWh akusto muka 500 kg? Kun joku 30-40 kWh akkukin painaa jo 250 kg.
 
Joo, siis googlella löysin että Volvon akusto painaisi 500kg (vai oliko se nyt 508 tjsp). On tietysti mahdollista että valmistaja rajoittaa yhdistelmän kokonaismassaa johonkin lukemaan. Ja kai kuorma-autoissakin on jokin samanlainen mäkilähtökoe joka tulee monissa sähköhenkilöautoissa rajoittavaksi tekijäksi peräkärryn massan kanssa.

Mutta suomen tieliilennelaki sallii normaaliin 72t kokonaispainoon akun verran ylimääräistä, max 1000kg. Tietysti tuota 72t rajaa moni muukin tekijä, mutta jos autossa on tonnin akku, ja mikään muu seikla ei rajoita kokonaismassaa alle 73tonnin se suurin sallittu kokonaismassa on tuon 73tonnia sähköautolle.
Ei ole 500 kg, eikä 1 000 kg, vaan ~3 500 kg akku, mutta polttomoottorin jäädessä pois lisämassaa ollee noin 3 000 kg. Sen verran kärsii hyötykuorma, jos muut rajoitukset eivät tulisi vastaan.

Perheautossa on 400-600 kg akku.
 
Eihän tuo nyt voi olla mitenkään oikein. Mieti nyt itsekin. 540 kWh akusto muka 500 kg? Kun joku 30-40 kWh akkukin painaa jo 250 kg.
En kyllä tiedä mitä nuo painavat. Se ilmoitettu akun paino kun tuntuu vaihtelevan ihan älyttömästi suhteessa kapasiteettiin. Kai siihen joskus lasketaan mukaan kaikki tukirakenteet ja ohjauskomponentit yms jolla siitä tulee varsinainen akku, ja joskus pelkät kennot.
 
Jees, kaivoin tuota nyt lisää:

Sanoo:

The heavy-duty electric trucks will initially be offered with 5 or 6 battery packs. Each battery pack has a total energy of 90 kWh , which means either 450 kWh or 540 kWh of total energy. Each battery weighs 505 kg.

Eli joo, 6x505kg akut yhteensä.
 
Sähköautoilevat veljet ja sisaret, minulla on kysymys. Tässä on nyt viime aikoina tullut mielestäni (ainakin kasvukolmion sisällä) paljon tilanteita vastaan, jossa uusille sähköautojen omistajille on ollut epäselvää tämä latausepisodi. Eli ihmiset, jotka omistaa kyllä uuden sähkärin, mutta ovat aivan pihalla esim. kW-asioista, pikalatureista ja muista. Viimeksi tällä viikolla kävin keskustelun laturilla siitä, ettei se laturin antama maksimaalinen kW-lukema ole se, millä autoa ladataan. Tässäkin Enyaqin omistaja ei millään halunnut ymmärtää, että miksei se 150kW näytön mukaan tule autoon, vaan se lataa sitä "alitehoisesti" jollain 50kW teholla. Rauhallisesti yritin selittää, että latausnopeus riippu automallista, akun lämpötilasta, varausasteesta jne. mutta tämä ei vaan mennyt jakeluun, sillä vastaukseksi tuli "laturissa lukee 150kW, mitä et ymmärrä?".

Tässä vaan mietin, että kun nämä ei niin tekkiorientoituneet ihmiset näitä sähkäreitä hankkii, onko tosiaan näin ettei mistään mitään oteta selvää? Ei meinaat tällaisella tule ihan mitään läpimurtoa hetkessä, jos ei edes perusasioita tiedetä. Sama juttu kuin on näitä ihmisiä, joille tulee yllärinä kesähelteillä ettei aurinkopaneelit tuolloin tuota maksimiaan vaikka Aurinko paistaakin jatkuvasti.
Välillä kyllä hämmästyttää kuinka vähän ihmiset asioista tietävät ja osaavat. Tosin sitten kun ajattelee, että mitä itse tiedän villapaidan kutomisesta tai jonkun kukkien kasvattamisesta tms. Niin ehkä näiden asioiden osaaja pitää minua aivan idioottina.

Toisaalta tietysti omaa elämää koskettavia asioita olisi hyvä osata, eli jos ostaa sähköauton niin luulisi että ennen hankintaa kannattaisi vähän perehtyä että pärjää eikä tule yllätyksiä tai virhehankintoja tehtyä.
 
Toisaalta tietysti omaa elämää koskettavia asioita olisi hyvä osata, eli jos ostaa sähköauton niin luulisi että ennen hankintaa kannattaisi vähän perehtyä että pärjää eikä tule yllätyksiä tai virhehankintoja tehtyä.

Eiköhän ko. autolla ole keskitytty siihen mihin autossa yleensäkin. Hallintalaitteisiin, tiloihin, matkanteon mukavuuteen ja sitten vähän riippuen henkilöstä joko radioon tai tehoihin.

Aika harva missään hankinnassa veivaa kaikkia mahdollisia kategorioita ja/tai asioita. Tämmöisellä foorumilla tulee usein monelle yllätyksenä että tuotetta mennään kokeilemaan/katsomaan ja sitten se ostetaan. En itsekään esim. pyykinpesukoneesta kaikkia nyansseja ota selvää ennen kuin sellaisen ostan ja sitten osa asioista ei toimi kuten haluaisi.
Tuossa kohtaa myyjän pitäisi opastaa ko. sähköauton perusteet miten se lataus yms. muu toimii (ja on näin saattanut tehdäkin osittain). Jos käytännön kokemuksia ei sähköautoista ole niin eipä tuollainen latauskäyrä tule mieleen ellei sitä aktiivisesti sinulle tarjota/kerrota.
 
Sähköautoilevat veljet ja sisaret, minulla on kysymys. Tässä on nyt viime aikoina tullut mielestäni (ainakin kasvukolmion sisällä) paljon tilanteita vastaan, jossa uusille sähköautojen omistajille on ollut epäselvää tämä latausepisodi. Eli ihmiset, jotka omistaa kyllä uuden sähkärin, mutta ovat aivan pihalla esim. kW-asioista, pikalatureista ja muista. Viimeksi tällä viikolla kävin keskustelun laturilla siitä, ettei se laturin antama maksimaalinen kW-lukema ole se, millä autoa ladataan. Tässäkin Enyaqin omistaja ei millään halunnut ymmärtää, että miksei se 150kW näytön mukaan tule autoon, vaan se lataa sitä "alitehoisesti" jollain 50kW teholla. Rauhallisesti yritin selittää, että latausnopeus riippu automallista, akun lämpötilasta, varausasteesta jne. mutta tämä ei vaan mennyt jakeluun, sillä vastaukseksi tuli "laturissa lukee 150kW, mitä et ymmärrä?".

Tässä vaan mietin, että kun nämä ei niin tekkiorientoituneet ihmiset näitä sähkäreitä hankkii, onko tosiaan näin ettei mistään mitään oteta selvää? Ei meinaat tällaisella tule ihan mitään läpimurtoa hetkessä, jos ei edes perusasioita tiedetä. Sama juttu kuin on näitä ihmisiä, joille tulee yllärinä kesähelteillä ettei aurinkopaneelit tuolloin tuota maksimiaan vaikka Aurinko paistaakin jatkuvasti.

Siksi tulee vastaan näitä olkiukkoja niinkuin anoppi, että ei voi ostaa ikinä sähköautoa, koska rahat menee laturilla seisomiseen ja bensa auto tankataaan 3min. Silti bensa-autollakin pysähtelevät n. 150km välein kahville eli todellisuudessa säästäisivät tuon 3min lataamalla, koska ei tarvitse odottaa tankin täyttöä. Yritä siinä sitten vaikka kuinka vääntää rautalangasta kun kävivät kerran Lapissa chademo-auton kyydissä, ettei se ole CCS autoilla sinnepäinkään. Laturi kiinni kuselle ja kahvia niin pääsetkin jo 200-300km. Toinen on sitten nämä sankarit jotka uhoaa ostavansa sähköauton, kun sen saa tonnilla ja ajaa tankilla 1000km, siltikään välttämättä heidän omalla autollaan ei nykyisin pääse 1000km, kun bensalla köröttelevät.
 
Toisaalta tietysti omaa elämää koskettavia asioita olisi hyvä osata, eli jos ostaa sähköauton niin luulisi että ennen hankintaa kannattaisi vähän perehtyä että pärjää eikä tule yllätyksiä tai virhehankintoja tehtyä.
Ei ihmisiä kiinnosta. Pelkästään piuhan laitto autoon kiinni ja odottaminen on jo nettikeskustelujen perusteella ihmisille ylitsepääsemätön ongelma, niin siihen päälle jos pitäisi ruveta opiskelemaan sähkötekniikkaa ja auton latauskäyriä, niin ymmärrän hyvin, että ketään ei ensinnäkään kiinnosta ja toisena noi ei ole edes mitään helppoja asioita opetella. Täällä on vähän ehkä vähän eri käsitys kun foorumi (suurilta osin) on täynnä kaiken maailman insinöörejä ja muita nörttejä.
 
Siksi tulee vastaan näitä olkiukkoja niinkuin anoppi, että ei voi ostaa ikinä sähköautoa, koska rahat menee laturilla seisomiseen ja bensa auto tankataaan 3min. Silti bensa-autollakin pysähtelevät n. 150km välein kahville eli todellisuudessa säästäisivät tuon 3min lataamalla, koska ei tarvitse odottaa tankin täyttöä. Yritä siinä sitten vaikka kuinka vääntää rautalangasta kun kävivät kerran Lapissa chademo-auton kyydissä, ettei se ole CCS autoilla sinnepäinkään. Laturi kiinni kuselle ja kahvia niin pääsetkin jo 200-300km. Toinen on sitten nämä sankarit jotka uhoaa ostavansa sähköauton, kun sen saa tonnilla ja ajaa tankilla 1000km, siltikään välttämättä heidän omalla autollaan ei nykyisin pääse 1000km, kun bensalla köröttelevät.
Eihän siitä mihinkään pääse, että sähkiksellä yhtään pidemmän matkan tekeminen on paljon vaivalloisempaa ku polttiksella. Itsellä ainakin hieman ärsyttää että matkaa tehdään auton ehdoilla ja vaikka on nopeasti latautuva isolla akulla oleva niin kyllä se silti on varsin tökkivää matkantekoa. Sittenkun sopivasti muuttuu ilma kaatosateeksi niin ei range enää riitäkään sille tiedetysti mukavalle taukopaikalle lataamaan vaan jäädään jonkun kusisen huoltsikan pihaan ottamaan 50kw laturista lisää matkaa.
 
Varmaan riippuu aika paljon auton latauskäyrästä. Audi pääsee aika lähelle 150kW maksimia myös kylmähköllä akulla koska ko. akku kykenee lataamaan korkealla teholla tuonne 80% asti (mitä aika harva auto pystyy) jahka saa nostettua akun lämpötilaa hieman:

Onko Audissa jotenkin erilainen akku vai onko vaan tehty päätös, että BMS ei rajoita latausnopeutta kylmällä niin agressiivisesti? Eiköhän monikin sähköauto voisi ottaa korkeampaa lataustehoa vastaan, mutta se on tarkoituksella rajoitettu kylmällä ja toisaalta myös kun akun varaustaso on 50%+, jotta akku pysyisi kunnossa (Toyota Burzum tästä ääriesimerkkinä). Eli mielenkiintoiseksi jää se, että mitä vaikutuksia tuolla Audin päätöksellä on esimerkiksi akun elinikään ja maksimivaraustason laskuun ajan myötä. Toki jos Audin käyttämissä akuissa on harvinaisia mineraaleja kuten kobolttia reilummin, edesauttaa se käsittääkseni lataustehoa kylmällä.
 
Onko Audissa jotenkin erilainen akku vai onko vaan tehty päätös, että BMS ei rajoita latausnopeutta kylmällä niin agressiivisesti? Eiköhän monikin sähköauto voisi ottaa korkeampaa lataustehoa vastaan, mutta se on tarkoituksella rajoitettu kylmällä ja toisaalta myös kun akun varaustaso on 50%+, jotta akku pysyisi kunnossa (Toyota Burzum tästä ääriesimerkkinä). Eli mielenkiintoiseksi jää se, että mitä vaikutuksia tuolla Audin päätöksellä on esimerkiksi akun elinikään ja maksimivaraustason laskuun ajan myötä. Toki jos Audin käyttämissä akuissa on harvinaisia mineraaleja kuten kobolttia reilummin, edesauttaa se käsittääkseni lataustehoa kylmällä.

Miten tuon Toyotan lataus eroaa samanikäisestä Audista (ei siis tulevasta uudesta versiosta)?
 
Onko Audissa jotenkin erilainen akku vai onko vaan tehty päätös, että BMS ei rajoita latausnopeutta kylmällä niin agressiivisesti?

Noin yleisesti saksalaisilla on ainakin ollut paljon reilummat bufferit. En sitten tiedä onko etronissa tehty muitakin temppuja (tai edes tuota), mutta jo tuo auttaa paljon että yli 150kW yli ei ladata eli akku/laturiosat ei ylikuumene. Jotain lämpötilan kontrollointiahan noissakin on, mutta en ole tutustunut millä kaikilla tavoilla akkua lämmitetään. Tuossa testissähön lämpötila oli siellä 4-8 astetta ulkona, että ei mikään kunnon talvikeli vielä ja tehoja alettiin saamaan paremmin vasta 20:stä 40% latauksen jälkeen. Periaatteessa kuinka hajautetusti moduuleita saadaan ladattua voi olla eroja, en osaa sanoa kuinka paljon noissa on optimoitavaa. Vai ovatko vain päättäneet, että tehot nyt ovat tärkeämpiä kuin akkujen kesto, mutta eivät noi mielestäni ole mitenkään merkittävästi akustojen kulumisesta kärsineet.

Uusin Mersun ladattava hybridihän lataa 60kW tehoilla 80% asti ja 100% asti 30kW tehoilla joten tyhjästä täyteen pääsee puolessa tunnissa (kun siinä kerran on pikalatausliitäntä myös). Latausnopeus minuuteissa sähköautojen luokkaa (vaikka ei toki samaa kilometrimäärää kulje), joka mielestäni tekee myös sen että noilla saa mielestäni ladata vaikka olisi ruuhkaakin. Melkein nopeammin lataa kuin Leaffit ja Mustangit.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän siitä mihinkään pääse, että sähkiksellä yhtään pidemmän matkan tekeminen on paljon vaivalloisempaa ku polttiksella. Itsellä ainakin hieman ärsyttää että matkaa tehdään auton ehdoilla ja vaikka on nopeasti latautuva isolla akulla oleva niin kyllä se silti on varsin tökkivää matkantekoa. Sittenkun sopivasti muuttuu ilma kaatosateeksi niin ei range enää riitäkään sille tiedetysti mukavalle taukopaikalle lataamaan vaan jäädään jonkun kusisen huoltsikan pihaan ottamaan 50kw laturista lisää matkaa.

On vaivalloisempaa juu tai sitten ei, oleellista on se ettei käytä noita 50kw pömpeleitä jos ei pakko vaan mielellään 150kw ja ottaa sen aikaa virtaa, kuin auto kohtuudella latailee ja heti matka jatkumaan, kun hidastuu. Itse ajan samallailla suurinta sallittua ja hitaammista ohi kuin dieselelillä (110,90 etc.), eikä se juuri ole kyllä vaikuttanut. Pysähtymiset aikalailla samaa tahtia. Omat kokemukset esim. Oulu-Lyngen-Tromssa-Oulu kyllä se rakko ennen autoa on ruennut rajoittamaan varsinkin lasten kanssa. Talvi näyttää varmaan sitten todellisen puolen, muttei kesällä ainakaan juuri rajoita.
 
Model Y LR reissaaminen on ollut ainakin mukavaa. Ollaan pysähdytty tasan saman monta kertaa reissuilla kuin bensa-autoillakin. (N. 300km ajossa kerran, pitemmissä vähintään kahdesti.) Ei tartte vaan kertaakaan matkan aikana mennä seisoon siihen bensa-tankin kohalle paria minuuttia ja haistella sitä bensaa.
 
Car Maniacilla youtubessa VAG PPE previewiä uudesta Macanista. Näyttäisi lataavan jo ennakkoversiona 40kWh 10 minuuttiin 800V laturilta (aloitus 9% Soc:lla, 100kWh akusto) ja kulutuskin kuulemma siedettävä. Samaa plattaa on tulossa A6 etroniin, joten tulevat vähän premiumimmat VAG-vehkeet näyttävät kyllä aika lupaavilta.

Video saksaksi, joten ei ehkä sovi kaikille.


Joku varmaan taas suuttuu kun ei mahdu kahdet karjavankkurit ja halkomotti autoon sisälle…
 
Eihän siitä mihinkään pääse, että sähkiksellä yhtään pidemmän matkan tekeminen on paljon vaivalloisempaa ku polttiksella. Itsellä ainakin hieman ärsyttää että matkaa tehdään auton ehdoilla ja vaikka on nopeasti latautuva isolla akulla oleva niin kyllä se silti on varsin tökkivää matkantekoa. Sittenkun sopivasti muuttuu ilma kaatosateeksi niin ei range enää riitäkään sille tiedetysti mukavalle taukopaikalle lataamaan vaan jäädään jonkun kusisen huoltsikan pihaan ottamaan 50kw laturista lisää matkaa.
Vaihda takaisin polttikseen niin sillä siitä ongelmasta pääsee.
 
Siksi tulee vastaan näitä olkiukkoja niinkuin anoppi, että ei voi ostaa ikinä sähköautoa, koska rahat menee laturilla seisomiseen ja bensa auto tankataaan 3min. Silti bensa-autollakin pysähtelevät n. 150km välein kahville eli todellisuudessa säästäisivät tuon 3min lataamalla, koska ei tarvitse odottaa tankin täyttöä. Yritä siinä sitten vaikka kuinka vääntää rautalangasta kun kävivät kerran Lapissa chademo-auton kyydissä, ettei se ole CCS autoilla sinnepäinkään. Laturi kiinni kuselle ja kahvia niin pääsetkin jo 200-300km. Toinen on sitten nämä sankarit jotka uhoaa ostavansa sähköauton, kun sen saa tonnilla ja ajaa tankilla 1000km, siltikään välttämättä heidän omalla autollaan ei nykyisin pääse 1000km, kun bensalla köröttelevät.
Myös ihmisellä on tapana kaunistella asioita, jotka koskevat omia hankintoja. Esim sanotaan herkästi polttoaineen kulutuksesta pienempiä lukemia kuin ne todellisuudessa on. Katsotaan jostain valmistajan esitteestä kulutus ja mukamas päästy alle sen.
Monet tekee autokaupan ihan tunteella, itsekin tehnyt ja sitten kaduttanut. Ei oteta selvää paljonko kuluttaa, mitä maksaa vakuutukset ja verot.
Itse kun siirryin sähköautoon niin sen jälkeen on kaikki sähköautomyytit tultu esittämään, olen sitten kertonut kuinka homma on toiminut . Nyt auto ollut kohta 2v ja kysely on loppunut. Olkiukkoja löytyy edelleen tuttavista, mutta on uteliaisuuskin lisääntynyt sähköautoja kohtaan. Täytyy myös myöntää, että aika heittäytymällä tuntemattomaan ryhdyin sähköautoilijaksi, mutta nyt ei ole tarvinnut katua vielä. Ratkaisevin argumentti minulle oli ajamisen edullisuus ja uteliaisuus uuteen tekniikkaan. Tunteella mentiin osittain ainakin :)
 
Model Y LR reissaaminen on ollut ainakin mukavaa. Ollaan pysähdytty tasan saman monta kertaa reissuilla kuin bensa-autoillakin. (N. 300km ajossa kerran, pitemmissä vähintään kahdesti.) Ei tartte vaan kertaakaan matkan aikana mennä seisoon siihen bensa-tankin kohalle paria minuuttia ja haistella sitä bensaa.

Kyllä aika moni 300-400 kilometrin reissu ajetaan joka tapauksessa ainakin bensa-autolla ihan ilman pysähdyksiä ja samoin, jos on oikeasti kiire sinne 500-600 (tai vielä kauemmas) kilometrin päähän, niin bensa-autolla se onnistuu pysähdyksen kanssakin toistaiseksi sujuvammin. Sähköauto joka tapauksessa toimii varsin hyvin bensa-auton korvikkeena, vaikka se hivenen enemmän suunnittelua vaatii. Varmasti lomareissu Eurooppaan onnistuu sähköautollakin ihan hienosti, mutta sähköautolla vaikka Ruotsin tai Saksan läpi ajaminen ei varmasti ole yhtä sujuvaa, autobahnallakin mielellään kaasuakin painaa ja sähköautolla tuo tarkoittaa sitten pysähdystä ehkä vähän aiemmin. Akkuteknologian kehittyminen vie toki tuonkin (teko?)syyn sähköautoja vastaan, kun tullee mahdolliseksi muutaman vuoden kuluessa 10 minuutin lataus 10->80%:iin.
 
Eurooppaan onnistuu sähköautollakin ihan hienosti, mutta sähköautolla vaikka Ruotsin tai Saksan läpi ajaminen ei varmasti ole yhtä sujuvaa
Eipä näille reissuille tulisi edes lähdettyä polttomoottoriautolla. Ahdistaisi ihan liikaa ne kustannukset ja se tietty tylsyys. Kesällä tuli heitettyä sellainen 4000km Norjan reissu tuolla pieniakkuisella tesla y:llä, mutta ihan rehellisesti sanon, että tuollaista reissua en olisi ikinä edes keksinyt suunnitella silloin kun ajelin vielä bensalla/dieselillä.
 
Kyllä aika moni 300-400 kilometrin reissu ajetaan joka tapauksessa ainakin bensa-autolla ihan ilman pysähdyksiä ja samoin, jos on oikeasti kiire sinne 500-600 (tai vielä kauemmas) kilometrin päähän, niin bensa-autolla se onnistuu pysähdyksen kanssakin toistaiseksi sujuvammin. Sähköauto joka tapauksessa toimii varsin hyvin bensa-auton korvikkeena, vaikka se hivenen enemmän suunnittelua vaatii. Varmasti lomareissu Eurooppaan onnistuu sähköautollakin ihan hienosti, mutta sähköautolla vaikka Ruotsin tai Saksan läpi ajaminen ei varmasti ole yhtä sujuvaa, autobahnallakin mielellään kaasuakin painaa ja sähköautolla tuo tarkoittaa sitten pysähdystä ehkä vähän aiemmin. Akkuteknologian kehittyminen vie toki tuonkin (teko?)syyn sähköautoja vastaan, kun tullee mahdolliseksi muutaman vuoden kuluessa 10 minuutin lataus 10->80%:iin.

Tarkottaa se autobaanalla vedettäminen polttiksellakin pysähdystä aiemmin. Pohjosessa näkyi kesällä paljon keskieurooppalaisia sähköautoilijoita niin ei tuo kai mikään kumma juttu oo tollasia trippejä vetästä.
 
Kyllä aika moni 300-400 kilometrin reissu ajetaan joka tapauksessa ainakin bensa-autolla ihan ilman pysähdyksiä ja samoin, jos on oikeasti kiire sinne 500-600 (tai vielä kauemmas) kilometrin päähän, niin bensa-autolla se onnistuu pysähdyksen kanssakin toistaiseksi sujuvammin. Sähköauto joka tapauksessa toimii varsin hyvin bensa-auton korvikkeena, vaikka se hivenen enemmän suunnittelua vaatii. Varmasti lomareissu Eurooppaan onnistuu sähköautollakin ihan hienosti, mutta sähköautolla vaikka Ruotsin tai Saksan läpi ajaminen ei varmasti ole yhtä sujuvaa, autobahnallakin mielellään kaasuakin painaa ja sähköautolla tuo tarkoittaa sitten pysähdystä ehkä vähän aiemmin. Akkuteknologian kehittyminen vie toki tuonkin (teko?)syyn sähköautoja vastaan, kun tullee mahdolliseksi muutaman vuoden kuluessa 10 minuutin lataus 10->80%:iin.

Tuohan onnistuu jo nykyisilläkin autoilla.
 
Itellä RWD Model3 ja range aivan riittävä ollut lapin, ruotsin ja norjan seikkailuihin. En oikein itse nää lisärangelle muuta hyötyä kuin sen että juhannus tms. ruuhkassa voi jättää välilataukset tekemättä että voi ladata pelkästään kotona lähtiessä että mökillä saapuessa halvalla pörssisähköllä.
 
Itellä RWD Model3 ja range aivan riittävä ollut lapin, ruotsin ja norjan seikkailuihin. En oikein itse nää lisärangelle muuta hyötyä kuin sen että juhannus tms. ruuhkassa voi jättää välilataukset tekemättä että voi ladata pelkästään kotona lähtiessä että mökillä saapuessa halvalla pörssisähköllä.
Itsellä myös takavetoinen kolmonen. Ei ole kyllä kertaakaan tullut oloa, että olisipa enemmän rangea. 40tkm tulee vuodessa ja reilu 50tkm nyt ajoa takana.

jos on oikeasti kiire sinne 500-600 (tai vielä kauemmas) kilometrin päähän, niin bensa-autolla se onnistuu pysähdyksen kanssakin toistaiseksi sujuvammin.
Mikä on oikeasti tällainen tilanne, että pitää ajaa 600km ja puolta tuntia aikaisemmin ei saa lähteä liikkeelle, eikä saapua perille myöhemmin. Ja näitä tilanteita olisi vielä niin usein, että vaikuttaisi jotenkin auton hankintaan. Itsellä ei ole tällaista tilannetta elämässä tullut vastaan.
 
Itsellä myös takavetoinen kolmonen. Ei ole kyllä kertaakaan tullut oloa, että olisipa enemmän rangea. 40tkm tulee vuodessa ja reilu 50tkm nyt ajoa takana.


Mikä on oikeasti tällainen tilanne, että pitää ajaa 600km ja puolta tuntia aikaisemmin ei saa lähteä liikkeelle, eikä saapua perille myöhemmin. Ja näitä tilanteita olisi vielä niin usein, että vaikuttaisi jotenkin auton hankintaan. Itsellä ei ole tällaista tilannetta elämässä tullut vastaan.
Ei tuo varmaankann ole ongelma, vaan jos joutuu odottelemaan matkan varrella. Odottavan aika on pitkä.....

On se jumankekka kun ostetaan ensin omenapuhelin jotta ei oo millisekunnin ylimääräisiä viiveitä ja kun nuppi kestä odotella kun apit avautuu sekunnin myöhemmin. Sitte kuitenkin istututaan suu mesingillä abc:n kahviossa pakkokahvilla latausta odotellessa. Odottelu onkin yhtäkkiä ihan ok ja kivaa.

Ollaan me omituista sakkia.
 
Ei tuo varmaankann ole ongelma, vaan jos joutuu odottelemaan matkan varrella. Odottavan aika on pitkä.....

On se jumankekka kun ostetaan ensin omenapuhelin jotta ei oo millisekunnin ylimääräisiä viiveitä ja kun nuppi kestä odotella kun apit avautuu sekunnin myöhemmin. Sitte kuitenkin istututaan suu mesingillä abc:n kahviossa pakkokahvilla latausta odotellessa. Odottelu onkin yhtäkkiä ihan ok ja kivaa.

Ollaan me omituista sakkia.
Monesti se akku ehtii latautua jo siinä, kun jonottaa siihen hesen tai ABC:n kassalle, että saa maksaa ostoksensa. Kun porukkaa on liikenteessä juhlapyhinä niin joka paikassa saa jonottaa, henkilökunta, kun pidetään nykyään minimissä.
 
Ei tuo varmaankann ole ongelma, vaan jos joutuu odottelemaan matkan varrella. Odottavan aika on pitkä.....

On se jumankekka kun ostetaan ensin omenapuhelin jotta ei oo millisekunnin ylimääräisiä viiveitä ja kun nuppi kestä odotella kun apit avautuu sekunnin myöhemmin. Sitte kuitenkin istututaan suu mesingillä abc:n kahviossa pakkokahvilla latausta odotellessa. Odottelu onkin yhtäkkiä ihan ok ja kivaa.

Ollaan me omituista sakkia.
Se "odottelu" on siis että käyt WC:ssä, haet kahvin ja sämpylän, syöt ne hotkimatta ja palaat takaisin autolle. Yleensä tässä ajassa on jo sen verran juicea akussa että matkaa voi jatkaa. Toki tähän latausoperaation sujuvuuteen vaikuttaa suuresti se että et joudu odottamaan vuoroasi laturille ja sieltä laturista tulee/autosi kykenee vastaanottamaan sähköä riittävällä teholla.
 
Kyllä aika moni 300-400 kilometrin reissu ajetaan joka tapauksessa ainakin bensa-autolla ihan ilman pysähdyksiä ja samoin, jos on oikeasti kiire sinne 500-600 (tai vielä kauemmas) kilometrin päähän, niin bensa-autolla se onnistuu pysähdyksen kanssakin toistaiseksi sujuvammin. Sähköauto joka tapauksessa toimii varsin hyvin bensa-auton korvikkeena, vaikka se hivenen enemmän suunnittelua vaatii. Varmasti lomareissu Eurooppaan onnistuu sähköautollakin ihan hienosti, mutta sähköautolla vaikka Ruotsin tai Saksan läpi ajaminen ei varmasti ole yhtä sujuvaa, autobahnallakin mielellään kaasuakin painaa ja sähköautolla tuo tarkoittaa sitten pysähdystä ehkä vähän aiemmin. Akkuteknologian kehittyminen vie toki tuonkin (teko?)syyn sähköautoja vastaan, kun tullee mahdolliseksi muutaman vuoden kuluessa 10 minuutin lataus 10->80%:iin.
Toki polttomoottoriautolla voi olla sujuvampaa, mutta se on tietysti siitäkin kiinni mitä haluaa maksaa ajamisesta. Vaikka minulla välillä kiire onkin, niin ei minulla nyt niin kiire ole, että haluaisin maksaa päälle 5000€/vuodessa dieselistä enemmän kuin maksan sähköstä. Ymmärrän että joillekkin aika on se kriteeri numero 1 ja 10min lataus vaan on liikaa ja sen välttämisestä ollaan sitten valmiita maksamaan lähes mitä tahansa, mutta onneksi on vaihtoehtoja jokaiseen tarpeeseen.
 
Ihan mielenkiinnosta, että pysähdyttekö noihin ABC ankeuttimiin vai latailetteko jossain korvessa vai miten hoidatte mielenkiintoisten kohteiden läpikäynnin matkalla? Itse vierastan noin yleisesti ajatusta että vain ajetaan paikasta a paikkaan b ja välillä pysähdytään huoltamolle. Aika usein kun tulee pysähdyttyä lasten kanssa mielenkiintoisiin paikkoihin (kosket, nähtävyydet, vanhat puutaloalueet/keskustat tms.) jotka tulevat matkan varrelle. Tietty kait noita latureita alkaa olla jo sen verran monella paikalla, että ei juurikaan vaikuta enää noihinkaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom