Kiitos, eli tuossa tuskin kannattaa mitään nappien merkitystä muutella ratin suunnan ja asennon mukaan.
Eihän sellaista kukaan esittänytkään, että nappien merkitys muuttuisi ratin asennon mukaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiitos, eli tuossa tuskin kannattaa mitään nappien merkitystä muutella ratin suunnan ja asennon mukaan.
Kyse on varmaankin autosta jonka ei vielä tarvitse täyttää tuota direktiiviä ikänsä vuoksi. Silloinhan toteutus voi olla just sellainen kuin valmistaja haluaa tehdä. Uudemmassa kalustossa on sitten pakko mennä direktiivin mukaan ja silloin varoitusta ei saa pystyä kytkemään pysyvästi pois päältä.Tuon ei pitäisi olla mahdollista että jää Off. Tai sitten se on säädösten vastainen.
Tämä on kyllä todella haitallinen ja ärsyttävä ominaisuus. Toivottavasti kuluttajat ympäri eurooppaa valittavat tästä ja tämä jää hetkelliseksi häiriöksi. Ei kertakaikkiaan jaksa kuunnella jatkuvaa pimputusta tai tärinöitä kun ajan 50alueella 55kmh.Uudemmassa kalustossa on sitten pakko mennä direktiivin mukaan ja silloin varoitusta ei saa pystyä kytkemään pysyvästi pois päältä.
Mikset voi ajaa 50?Tämä on kyllä todella haitallinen ja ärsyttävä ominaisuus. Toivottavasti kuluttajat ympäri eurooppaa valittavat tästä ja tämä jää hetkelliseksi häiriöksi. Ei kertakaikkiaan jaksa kuunnella jatkuvaa pimputusta tai tärinöitä kun ajan 50alueella 55kmh.
Se oli esimerkki. Miks ei samantien aja alle rajotusten niin eipähän pääse piippailemaan?Mikset voi ajaa 50?
Saa sitä ajaa mutta mieluummin ajaa rajoituksen mukaan.Se oli esimerkki. Miks ei samantien aja alle rajotusten niin eipähän pääse piippailemaan?
Ns. "vanhoja malleja" joissa sisäinen laturi 7,4kw, itse varmaan sähköautoilijana jo tiedät tarvitsetko tuota parempaa 22kw laturia mikä löytyy uudemmista malleista. Omasta mielestäni ei kovin relevantti jos on kotilataaja, ja kuitenkin noin ison alennuksen saa.
Kannattaa autoa hankkiessa katsoa että tälle on oma nappi jatkossa, ei tuota jaksa joka kerta valikoista kaivaa.Miten tuo oikein toimii? Kuvitteleeko järjestelmä että auton nopeusmittari on tasan oikeassa? Siksi mittarin mukaan ajetaan yleensä 55 km/h koska se on todellisuudessa yleensä se 50 km/h.
Itse laitan varmasti tuon aina lähtiessä pois päältä.
Tämä tulee varmasti olemaan suuri ongelma. Sen verran usein nykyautot arpovat vääriä rajoituksia mittaristossa näytettäväksi.Toisaalta jos systeemi ei toimi oikein (kuvittelee vaaditut nopeudet väärin)
Ei 50alueella 55-60km/h ajaminen ole kaahaamista. Moottoritielläkin varmaan ajatte säntillisesti vakkarissa 100 tai 120 mittarinopeutta?Autolla on tarkempi tieto nopeudesta kuin se mitä mittarissa näytetään.
Jos kuskit alkaa leejemmin ajaa rajoitusten mukaa, niin sehän on vain hyvä juttu. Jos tarve ottaa pois, niin kuullostaa tapa kaaharilta (jos systeemi toimii), ehkä voisi sitten ruksi pykälää isommat virhemaksut niissä tapauksissa.
Käsittääkseni Tesla tuo suoraan nopeusmittariin tuon rajoituksesta klikattavaksi pois päältä, muilla se on valikkoseikkailu edessä.
Äärimmäisen paska uudistus, rekkamiehet tykkää kun ajellaan mittari 80, todellinen 75 tai alle.
Ei 50alueella 55-60km/h ajaminen ole kaahaamista. Moottoritielläkin varmaan ajatte säntillisesti vakkarissa 100 tai 120 mittarinopeutta?
Saksan teslafoorumin mukaan ISA alkaisi piipittämään kun nopeus ylittää yli 3% havaitun nopeusrajoituksen.
Jos kuskit alkaa leejemmin ajaa rajoitusten mukaa, niin sehän on vain hyvä juttu.
Mitäs jos kaikki ajais mittarinopeutta ?No ei. Jos enemmän aletaan ajelemaan mittarinopeutta, niin se aiheuttaa vain useampia ohituksia ja näin ollen vaarantaa liikennettä. Eli lopulta voi käydä niin, että tällä ominaisuudella aiheutetaan enemmän ruumiita.
Aika isoja eroja mittarinopeuksissa…Mitäs jos kaikki ajais mittarinopeutta ?
Joku jurpo ei katso mittarinopeutta vaan jotain GPS nopeutta ? ..ja tietysti vielä +5-10 päälle.
Kumman vika ja tai kumpi aiheuttaa ongelmia ?
Obd näyttää sangen tarkan nopeuden, eli auto kyllä tietää oikean nopeuden. Mittari sitten ohjelmoitu näyttämään jotakin muuta.
Mitäs jos kaikki ajais mittarinopeutta ?
Joku jurpo ei katso mittarinopeutta vaan jotain GPS nopeutta ? ..ja tietysti vielä +5-10 päälle.
Kumman vika ja tai kumpi aiheuttaa ongelmia ?
Vakiorenkailla auto tietää nopeutensa suunnilleen 1km/h tarkkuudella. Norminavi ei ole sen tarkempi. Laki sanoo, että mittari ei saa näyttää liian vähän ja ne ohjelmoidaan näyttämään x km/h tai x% liikaa. Nykyisin nopeus luetaan abs kiekosta. Entisaikoina yleensä vaihdelaatikosta.Siis tietääkö myös autot joissa ei ole navia oikean nopeuden? Mistä se sen ottaa, renkaan pyörintänopeudesta eli jostain abs anturista tms? Sitten tulee taas rengaskoko mukaan kuvioon
Miten se siitä muuttuu ? jos muutat ns nolla pistettä.Jos kaikki ajaa mittarinopeutta, niin edelleen tulee ohituksia, koska kaikki mittarit eivät näytä samalla tavalla. Jos taas kaikki ajaisivat mittarinopeutta noin + 6-8 km/h, niin silloin nopeus pysyisi aina hieman yli sallitun ja kenelläkään täysipäisellä ei olisi tarvetta ohitella.
Polttiksissa ne vakkarit saattaa puuttua tai eivät ole kovin hyviä, eli siitä seuraa se että osalla autoja ja niiden kuskia se nopeus vaihtelee enemmän, kuin sellaisella jolla laatu vakkari. Sähkisten osalta edellytykset hyvään vakkariin paremmat, eli se nopeus pysyy tasaisena.
Eikö Taycanin takatila, myös farkun, ole pienempi kuin Teslan? Näin ainakin muistelen asian olevan.Omaan makuun tuo Tesla S on tosi hyvän näköinen. Tehokkaita versioita löytyy hyvin kuten tiedetään.
Päädyin silti porssen taycanin cross turismoon eli farkkuun kun se toimii omassa käytössä paremmin. Aika harvoin tarvitsee sitä räjähtävää suorakiihtyvyyttä mutta hienoa alustaa arvostaa joka kilometri. Sekä takaboksin kokoa.
Tulevat kiina-autot ovat mielenkiintoisia kun siellä tuo iteraation sykli on kova.
Samoin on mielenkiintoista nähdä miten sähkö-Range tulee vakuuttamaan ostajat. Itsellä oli aikaisemmin Audin Q7 hybridi niin pieni polte takaisin maasturiin on sisäänrakennetuna![]()
Voi hyvinkin olla mutta omaan käyttöön tämä tuntui sopivalta sekä näyttää hyvältä imhoEikö Taycanin takatila, myös farkun, ole pienempi kuin Teslan? Näin ainakin muistelen asian olevan.
Tämä on kyllä todella haitallinen ja ärsyttävä ominaisuus. Toivottavasti kuluttajat ympäri eurooppaa valittavat tästä ja tämä jää hetkelliseksi häiriöksi. Ei kertakaikkiaan jaksa kuunnella jatkuvaa pimputusta tai tärinöitä kun ajan 50alueella 55kmh.
Ei 50alueella 55-60km/h ajaminen ole kaahaamista.
Miten se siitä muuttuu ? jos muutat ns nolla pistettä.
Keskutelu ylinopuden varoittimista ja sallituista nopeuksista jne.
Osalle "rikollisia" on ihan tyypillistä että ensin tietoisesti rikoraan lakia, ja perään ollaan huutamaassa että mulla on oikeus vaarantaa muita.Siten, että kun normaali ihminen ajaa autolla 100 km/h alueella ja liikenne etenee esim. 105 km/h, niin tämä normaali ihminen ajattelee, että tällä mennään, kun ollaan kuitenkin rajoituksen paremmalla puolella.
Mutta, kun normaali ihminen ajaa autolla 100 km/h alueella ja liikenne etenee esim. 96 km/h, niin tämä normaali ihminen painelee ohi, koska ei ala junnaamaan alinopeudella idioottien perässä.
Se nopeus siinä liikennemerkissä antaa kuitenkin ihmiselle laillisen oikeuden ajaa sitä tikkariin merkittyä nopeutta, eikä kenelläkään ole velvollisuutta alistua ajamaan hitaampaa siksi, että edessä menee joku joka ei osaa ajaa.
Jos nyt haet sitä että korkein sallitut nopeus on 100km/h, mutta vaihdetaan tikkarit 90km/h ja laki että korkein sallittu silloin 100km/h. Ei se selkeämmäksi tee.
Liikenteessä pitäisi päästä irti kilpailuvietistä tai mistä tuossa nyt onkaan kyse.Mutta, kun normaali ihminen ajaa autolla 100 km/h alueella ja liikenne etenee esim. 96 km/h, niin tämä normaali ihminen painelee ohi, koska ei ala junnaamaan alinopeudella idioottien perässä.
Jos satasen nopeusalueella on 3km/h-4mk/h nopeusero, n. satasen vauhdissa niin motarin ulkopuolella voi olla vaikea löytää ohituspaikkaa . Ja kuinka moni nyt tuon takia edes motarilla lähtee ohittaan.
Ja onko se varoitin ongelma, jos kuitenkin päättää ajaa ylinopeutta ohituksen hetkellä.
(Välillä oli puhetta mm 50 km/h rajoituksista, ja tavasta ajaa ylinopeutta, todellista ylinopeutta, taajamissa riskit kasvaa jyrkästi)
Otantani on toki pieni, mutta polttiksilla vakkarrin kyvyssä pitää nopeus on merkittäviä eroja mm kyky pitää nopeus vaihtelevassa maastossa, jos potkua pisaa ja automaatti, niin ylämäet voi mennä mutta se ei vielä tarkoita että alamäki sujuisi rajoissa. On toki polttiksia jotka jopa jarruttavat.Noin niinkun miten se sähkiksessä se vakkari olisi millään tavalla parempi? Nykyisessä sähkiksessä se toimii aivan täysin samalla tavalla ku polttiksissakin on toiminut, eli pitää nopeuden just siinä mihin sen asettaa oli ylä tai alamäkiä ja jos muita edessä ni ajelee perässä sitä vauhtia ku edellä oleva? En kykene huomaamaan toiminnassa yhtään mitään eroa.
Sähkiksestä aika vähän, niin siirsin sielä tänne.
Onko täällä ketjussa tietoa siitä minkä mukaan ylinopeusrajoitin varoittaa, eri ketjussa mainittu että joissain autoissa se on mittarinopeuden mukaan, ja mainittu että 3% ylityksen jälkeen.Pitääkin näemmä ottaa tuo nopeusvaroittimen disabloinnin helppous yhdeksi lisäkriteeriksi seuraavaan autonvaihtoon, kaista-avustimen disabloinnin helppouden lisäksi.
Omassa Skoda Enyaqissa mittarivirhe noin 6km/h eli jos ajan mittari 100 niin oikea nopeus on noin 94km/h. Alkuperäisen kokoiset renkaat joten niillä ei virhe selity.
Enyaqissa ei vielä ainakaan karvalakissa mitään pimpom-varoituksia nopeudesta.
Mitä nyt autoja omistanut ja tuttavienkin autoja ajanut niin yleensä tullut tarkistettua paljonko nopeusmittari heittää.
Tässä pientä listausta, vaikka menee vähän sähköautoilun ulkopuolelle. Toki mukana kokemuksia Skoda Enyaqista joka on sähkis.
Vw Jetta 2006, mittari 100 = 90km/h
Ford Focus 2012, mittari 100 = 96km/h
Seat Toledo 2017, mittari 100 = 100km/h
Skoda Enyaq 2022, mittari 100 = 94km/h
Seat Clio 2018, mittari 100 = 98km/h
Vw Caddy 2019, mittari 100 = 92km/h
Kaikissa alkuperäisen kokoiset renkaat. Noilla eroilla kun lähdetään liikenteeseen ajamaan mittarin mukaan niin tiedossa on kiroilua. Alan ajamaan mittarin mukaista nopeutta heti kun se näyttää oikeaa nopeutta jota ajan, eikä vähän sinnepäin.
Sitten on nämä auton pitämät "oikean nopeuden arpajaiset" kun tuossa Enyaqissakin auto luulee 80% ajasta tien nopeusrajoituksen olevan jotain aivan muuta kuin mitä se oikeasti on. Parhaimmillaan motarilla random muutaman sadan metrin pätkiä ykskaks luullut nopeusrajoituksen olevan 50km/h ja sitten palannut oikeaan 120km/h, toistaakseen saman taas vähän ajan päästä. Nämä ei vielä onneksi tässä mallissa aiheuta mitään muuta kuin pienen huutomerkin mittaristossa nopeusrajoitusmerkin viereen. Myös Iisalmi-Kajaani väli on Enyaqin mukaan koko matka 80km/h rajoitettua, vaikka oikea rajoitus on 100km/h, tippuen vain parin risteysalueen kohdalla. Lukee kyllä kameralla aina rajoitusmerkit, mutta ottaa kohta navigaattorin datasta taas väärän rajoituksen käyttöön.
Jos mittarinopeus, niin toki tämä on uusijuttu ja valmistaja voi sen mittarin viritellä tarkemmaksi, jolloin taajamanopeuksien jälkeen toleranssi riittäisi mittarivirheeseen.
En tiedä, mutta muistelen jonkun sanoneen että varoituksessa on, saisi olla viive, eli joka pikku heilahduksesta ei tarvi veroitella.
Otantani on toki pieni, mutta polttiksilla vakkarrin kyvyssä pitää nopeus on merkittäviä eroja mm kyky pitää nopeus vaihtelevassa maastossa, jos potkua pisaa ja automaatti, niin ylämäet voi mennä mutta se ei vielä tarkoita että alamäki sujuisi rajoissa. On toki polttiksia jotka jopa jarruttavat.
Tässä ehkä kiteytyy eräs asia. Olen huomannut että moni sähköauton hankkija on ajellut jollain vanhalla tai pienellä autolla ja yleistävät asioita sen perusteella. Hyppy sähköautoon tuntuu isolta ja kaikki toimii paremmin . Ja on nykyaikaista. Tosiasiassa moni polttisuato on monossa asioissa aivan yhtä nykyaikainen kuin sähkiskin. Esim tämä vakkari. Polttisvakkari on jarrutellut, kaasutellut, rullaillut, vaihtanut vaihteita, sammutellut moottoria, lukenut GPS dataa, tiirannut liikennemerkkejä ja tähtiä jo ikuisuuksia.
No siis riippuu tietty autosta, vakkarista, mäestä ja mitä tarkoitat etteivät jaksa nostaa nopeutta. Kyllähän omalla plugarillakin jyrkempi ylämäki ensin tiputtaa nopeutta (eco tila normaalisti päällä), koska se ensin ottaa sähkikseltä aputehoa, toteaa että aputeho ei riitä ja lisää polttiksen tehoja sen verran että kiritään asetettu nopeus. Tehokkailla koneilla/sport tilalla ajaessa vastaavaa kuminauhaa ei tapahdu.
Tapahtuu myös taajamassa, eli jos sähkötilassa 53 asetettu nopeudeksi niin jyrkemmässä ylämäessä saattaa tippua 51 ennen kuin sähkömoottori lisää tehoa sen verran että nopeus saavutetaan. En ole varsinaisesti stressannut tilannetta, kun auton ajofilosofia on pitkälle eco -tilalle asetettu niin siitä sitten tulee noita nopeudenalenemisia kun pyritään pitämään mahdollisimman pieni kulutus.
Olettaisin että sähkiksissä tehoa on keskimäärin sen verran runsaammin, että ko. kuminauha vähenee. En kuitenkaan laskisi pois etteikö sitä jossian määrin voisi vielä esiintyä.