Yleistä keskustelua sähköautoista

Vaatiiko tuo että pitää ääntäkin vai riittääkö sellainen mikä bemareissa esim on ollut jo hyvän aikaa että jos ajaa ylinopeutta ni nopeusrajoitus välkkyy pari kertaa mittaristossa/hudissa?

”Autonvalmistaja saa valita neljästä eri tavasta, joilla kuljettajalle voidaan viestiä nopeusrajoituksen ylittymisestä. Nämä ovat: varoitus äänimerkillä, varoitus tärinällä esimerkiksi ohjauspyörän tai istuimen kautta, kaasupolkimen työntäminen kuljettajan jalkaa vasten tai nopeuden hallittu hidastaminen ohjelmiston avulla.”

 
Tuon ei pitäisi olla mahdollista että jää Off. Tai sitten se on säädösten vastainen.
Kyse on varmaankin autosta jonka ei vielä tarvitse täyttää tuota direktiiviä ikänsä vuoksi. Silloinhan toteutus voi olla just sellainen kuin valmistaja haluaa tehdä. Uudemmassa kalustossa on sitten pakko mennä direktiivin mukaan ja silloin varoitusta ei saa pystyä kytkemään pysyvästi pois päältä.
 
Uudemmassa kalustossa on sitten pakko mennä direktiivin mukaan ja silloin varoitusta ei saa pystyä kytkemään pysyvästi pois päältä.
Tämä on kyllä todella haitallinen ja ärsyttävä ominaisuus. Toivottavasti kuluttajat ympäri eurooppaa valittavat tästä ja tämä jää hetkelliseksi häiriöksi. Ei kertakaikkiaan jaksa kuunnella jatkuvaa pimputusta tai tärinöitä kun ajan 50alueella 55kmh.
 
Tämä on kyllä todella haitallinen ja ärsyttävä ominaisuus. Toivottavasti kuluttajat ympäri eurooppaa valittavat tästä ja tämä jää hetkelliseksi häiriöksi. Ei kertakaikkiaan jaksa kuunnella jatkuvaa pimputusta tai tärinöitä kun ajan 50alueella 55kmh.
Mikset voi ajaa 50?
 
Aika vaikea nähdä skenaariota jossa ajaisin ylinopeutta 5km/h ja auto asiasta vinkuu jatkuvasti jos vaihtoehtona on ajaa rajoituksen mukaan ilman pimputuksia. Aika nopeasti se pienempi paha voittaa ja oikea nopeus asettuu itselle rajoituksen mukaiseksi. Toisaalta jos systeemi ei toimi oikein (kuvittelee vaaditut nopeudet väärin) niin ihan hyvä että sen saa kuitenkin väliaikaisesti pois päältä.

Toki varmaan äänimerkin tms. ärsyttävyydessä on varmasti merkittäviä eroja eri valmistajien välillä.
 
Miten tuo oikein toimii? Kuvitteleeko järjestelmä että auton nopeusmittari on tasan oikeassa? Siksi mittarin mukaan ajetaan yleensä 55 km/h koska se on todellisuudessa yleensä se 50 km/h.

Itse laitan varmasti tuon aina lähtiessä pois päältä.
 
Ns. "vanhoja malleja" joissa sisäinen laturi 7,4kw, itse varmaan sähköautoilijana jo tiedät tarvitsetko tuota parempaa 22kw laturia mikä löytyy uudemmista malleista. Omasta mielestäni ei kovin relevantti jos on kotilataaja, ja kuitenkin noin ison alennuksen saa.

Kiitos Sieltähän se tieto löytyi. Kyllä se pitää vähintään 11kw laturi olla, pikalataustehoilla ei niin suurta painotusta ole minulla.
 
Enyaqin Coupè 85 malli vaikuttaa todella hyvältä... 14,8kWh/100km WLTP kulutus (lataushäviöt huomioiden) ja 568km WLTP, eli uusi voimalinja tiputtanut kulutusta peräti 10%; kun nyt hinta tippuisi vielä saman verran...
 
Viimeksi muokattu:
Miten tuo oikein toimii? Kuvitteleeko järjestelmä että auton nopeusmittari on tasan oikeassa? Siksi mittarin mukaan ajetaan yleensä 55 km/h koska se on todellisuudessa yleensä se 50 km/h.

Itse laitan varmasti tuon aina lähtiessä pois päältä.
Kannattaa autoa hankkiessa katsoa että tälle on oma nappi jatkossa, ei tuota jaksa joka kerta valikoista kaivaa.
 
Käsittääkseni Tesla tuo suoraan nopeusmittariin tuon rajoituksesta klikattavaksi pois päältä, muilla se on valikkoseikkailu edessä.

Äärimmäisen paska uudistus, rekkamiehet tykkää kun ajellaan mittari 80, todellinen 75 tai alle.
 
Autolla on tarkempi tieto nopeudesta kuin se mitä mittarissa näytetään.
Jos kuskit alkaa leejemmin ajaa rajoitusten mukaa, niin sehän on vain hyvä juttu. Jos tarve ottaa pois, niin kuullostaa tapa kaaharilta (jos systeemi toimii), ehkä voisi sitten ruksi pykälää isommat virhemaksut niissä tapauksissa.
 
Autolla on tarkempi tieto nopeudesta kuin se mitä mittarissa näytetään.
Jos kuskit alkaa leejemmin ajaa rajoitusten mukaa, niin sehän on vain hyvä juttu. Jos tarve ottaa pois, niin kuullostaa tapa kaaharilta (jos systeemi toimii), ehkä voisi sitten ruksi pykälää isommat virhemaksut niissä tapauksissa.
Ei 50alueella 55-60km/h ajaminen ole kaahaamista. Moottoritielläkin varmaan ajatte säntillisesti vakkarissa 100 tai 120 mittarinopeutta?
Saksan teslafoorumin mukaan ISA alkaisi piipittämään kun nopeus ylittää yli 3% havaitun nopeusrajoituksen.

 
Käsittääkseni Tesla tuo suoraan nopeusmittariin tuon rajoituksesta klikattavaksi pois päältä, muilla se on valikkoseikkailu edessä.

Äärimmäisen paska uudistus, rekkamiehet tykkää kun ajellaan mittari 80, todellinen 75 tai alle.


Tuossa videolla kaveri ottaa veke tuon ISA:n juurikin siitä. Pimputus kuulostaa samalta kuin vanhassakin Model 3:ssa.
 
Ei 50alueella 55-60km/h ajaminen ole kaahaamista. Moottoritielläkin varmaan ajatte säntillisesti vakkarissa 100 tai 120 mittarinopeutta?
Saksan teslafoorumin mukaan ISA alkaisi piipittämään kun nopeus ylittää yli 3% havaitun nopeusrajoituksen.

No nykyään tulee tosiaan ajettua 103 tai maks 114 noilla nopeuksilla. Kolme heittää oma mittari, joten tosiaan ihan satasta mennään satasen alueella ja 120 alueella sitten alinopeutta.
Sinänsä ISA:lla haettavat hyödyt ovat ihan loogisia, jos kerran ylinopeuden ajaminen on normi. Sähköautoissa tietty voi olla että auto kiihtyy huomaamatta yli nopeusrajoitusten, mutta paremmalla syyllä siitä sitten on hyvä ilmoittaakin. Eipä tuo montaa minuuttia vaikuta suuntaan tai toiseen vaikka rajoitusten mukaan ajaisi.
 
Ei, mutta ylinopeutta ja lisää riskejä, virheitä sattuu, niitähän tuo vähentää, jos taasen on tapa "rikollinen", niin varmaan ärsyttää jo nalkuttaa, mutta aiheesta valittaa. J


Mikä tämä mittarinopeutta ajamis juttu, nykyään se nopeus pystytään mittaan aika tarkkaan.
 
Jos kuskit alkaa leejemmin ajaa rajoitusten mukaa, niin sehän on vain hyvä juttu.

No ei. Jos enemmän aletaan ajelemaan mittarinopeutta, niin se aiheuttaa vain useampia ohituksia ja näin ollen vaarantaa liikennettä. Eli lopulta voi käydä niin, että tällä ominaisuudella aiheutetaan enemmän ruumiita.
 
No ei. Jos enemmän aletaan ajelemaan mittarinopeutta, niin se aiheuttaa vain useampia ohituksia ja näin ollen vaarantaa liikennettä. Eli lopulta voi käydä niin, että tällä ominaisuudella aiheutetaan enemmän ruumiita.
Mitäs jos kaikki ajais mittarinopeutta ?
Joku jurpo ei katso mittarinopeutta vaan jotain GPS nopeutta ? ..ja tietysti vielä +5-10 päälle.
Kumman vika ja tai kumpi aiheuttaa ongelmia ?
 
Jos useampi ajaa rajoitustenmukaan, niin se vähentää nopeuseroja ja vähentää ylinopeuksien lisäksi ohituksia.

Tietenkin joukkoon jos eksyy kuljettaja joka pyrkii ajamaan ylinopeutta niin hän toki saavuttaa rajoituksen mukaan ajavia ja suuvettuaan ja joillain on se ohittamsta tarve kove, joten tilaisuuden tulle ohittaa.... ylinopeudella.

Se sitten vaihtelee kuinka paljon kukin on valmis ajamaan ylinopeutta.


Edit, "aika isoja eroja mittarinopeudessa", 9km/h on pienempi, kuin joillain se "minimi ylinopeus.", mutta jos vakkari auto, niin monella kuljettajalla on joku käsitys mittarivirheestä, jos on reilu. Mutta pointti siinä että jos siivotaan ylinoeputtajavat pois, niin rajoistustenmukaan ajavat ajavat aika pienillä eroilla. Tokoi joukkoon mahtuua, parikymppiä hitaammin ajava, motarilla neljäkymppiä jne. mutta se ei pilaa pointtia.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan typerä keskustelu. Ihan kuin kaikilla olisi GPS käytössä. Tai jos on niin kuka sitä kyttää aina?

Ymmärrän keskustelun pointin, mutta se ei toimi käytännössä. Enemmistö ajaa mittarin mukaan.
 
Sähkiksessä luulis olevan kykyjä arvioidan nopeutta ilman tutkaakin, ja jos hyvä auto, niin ei tarvi kytätä, ei se ole se pointti, ja jos auto varoittaa jo lipsahtaa ylinopeudelle, niin ei sekin vain helpottaa.
Jos on niinsurkea auto että sillä vaikea hallita nopeutta, toimiva vakkarikin puuttuu, niin sitä toki joutuu ajamaan isommalla marginaalilla ("hitaammin"), että vauhti pysyy rajoissa.

Mutta mistä sähkiksestä puuttuu edes auttava vakkari joku pysyy asetetustussa kohtuu tarkkaan.
 
Omasta puolestani en koe ongelmaksi sitä jos auto piipittää mittarinopeuden ylittäessä vallitsevan nopeusrajoituksen.

Ongelma on auto joka piipittää koska mittarinopeus ylittää sen lukeman jota auto kuvittelee nopeusrajoitukseksi, oikean rajoituksen ollessa jotain aivan muuta. Etenkin täällä missä nopeusrajoituksia vaihdetaan vuodenaikojen mukaan, on autoilla vielä nykyisin huomattavia vaikeuksia pysyä kärryillä siitä mikä se rajoitus oikeasti milloinkin on.
 
Onko se piipitys mittarinopeuden ylittäessä rajan vain auton mittaaman noeuden ylittäessä rajan.
Se on sitten surkatoteutus jos arpoo vain tienreunasta, eikä ajantasaisesti rekisteristä.
 
Mittarin mukaan helppo ajaa. Jos jollain kiire niin menkööt ohi. Turha tehdä tästä nyt mitään maailman vaikeinta asiaa. Kaaharit saa kaahaa ja aiheuttaa itselleen mitä haluaa mutta eivät muille.
 
Obd näyttää sangen tarkan nopeuden, eli auto kyllä tietää oikean nopeuden. Mittari sitten ohjelmoitu näyttämään jotakin muuta.
 
Obd näyttää sangen tarkan nopeuden, eli auto kyllä tietää oikean nopeuden. Mittari sitten ohjelmoitu näyttämään jotakin muuta.

Siis tietääkö myös autot joissa ei ole navia oikean nopeuden? Mistä se sen ottaa, renkaan pyörintänopeudesta eli jostain abs anturista tms? Sitten tulee taas rengaskoko mukaan kuvioon
 
Mitäs jos kaikki ajais mittarinopeutta ?
Joku jurpo ei katso mittarinopeutta vaan jotain GPS nopeutta ? ..ja tietysti vielä +5-10 päälle.
Kumman vika ja tai kumpi aiheuttaa ongelmia ?

Jos kaikki ajaa mittarinopeutta, niin edelleen tulee ohituksia, koska kaikki mittarit eivät näytä samalla tavalla. Jos taas kaikki ajaisivat mittarinopeutta noin + 6-8 km/h, niin silloin nopeus pysyisi aina hieman yli sallitun ja kenelläkään täysipäisellä ei olisi tarvetta ohitella.
 
Jos ja jos....mutta kun suurin osa jurruttaa mittarinopeutta.

Ei auta jossittelu tai toivominen.
 
Siis tietääkö myös autot joissa ei ole navia oikean nopeuden? Mistä se sen ottaa, renkaan pyörintänopeudesta eli jostain abs anturista tms? Sitten tulee taas rengaskoko mukaan kuvioon
Vakiorenkailla auto tietää nopeutensa suunnilleen 1km/h tarkkuudella. Norminavi ei ole sen tarkempi. Laki sanoo, että mittari ei saa näyttää liian vähän ja ne ohjelmoidaan näyttämään x km/h tai x% liikaa. Nykyisin nopeus luetaan abs kiekosta. Entisaikoina yleensä vaihdelaatikosta.
 
Jos sähkiksessä on luokkaa 19" renkaat, niin täyden ja kuluneet renkaan ero mittausvirheessä ei kovin paljoa ole, olisko vähän liioiteltuna pariprosenttia.
Tietenkin jos joku tunkee sinne vääränkokoiset renkaat ja ei siitä kerroautolla niin voi jos nopeus lasketaan pelkan renkgaskoon mukaan, niin voi saada isommakin virheen, jos autossa on myös muita menetelmiä laskea nopeutta ja rengasta, niin siitäkin voi toipua.

Jos kaikki ajaa mittarinopeutta, niin edelleen tulee ohituksia, koska kaikki mittarit eivät näytä samalla tavalla. Jos taas kaikki ajaisivat mittarinopeutta noin + 6-8 km/h, niin silloin nopeus pysyisi aina hieman yli sallitun ja kenelläkään täysipäisellä ei olisi tarvetta ohitella.
Miten se siitä muuttuu ? jos muutat ns nolla pistettä.
Jos päätät että ei ole ohitus tarvetta jos nopeusero on 0-10km/h, niin ei silloin ole tarvetta ohittaa, on korkein salittu sitten +10 tikkarinopeus tai ihan se tikkarrinopeus. parinkypin nopeuserot tulee siitä kun osa on keksinyt että se korkein sallittu + 10 tikkarinopues, ja osalle se on korkeinsalittu. Se että autoissa on epätarkat nopeusnäytöt ja osassa vielä lukutarkkuus ei ole kummoinen on oma haasteensa, mutta nykyään liki kaikilla kuskeilla on taskussa laite jolla voin tarkistaa todellisen nopeuden suht tarkkaan.

Polttiksissa ne vakkarit saattaa puuttua tai eivät ole kovin hyviä, eli siitä seuraa se että osalla autoja ja niiden kuskia se nopeus vaihtelee enemmän, kuin sellaisella jolla laatu vakkari. Sähkisten osalta edellytykset hyvään vakkariin paremmat, eli se nopeus pysyy tasaisena.

Ja kun tämä lähti siitä liikkeelle että auto tietää nopeusrajoituksen, niin se poistaa virheitä väärän rajoituksen mukaan ajamiselta, toki edellyttää että auto sen oikein rajoituksen jostain oikein arpoo.

Jos haluat että nopeusrajoituksia nostetaan, eli korkeimpia sallittuna, niin foosilista luopuminen, eli sähkisten yleistymien ja se että kuskit ajaisi rajoitusten mukaan mahdollistaisi sen, tai ainakin hillitseen rajoitusten laskemista.
 
Polttiksissa ne vakkarit saattaa puuttua tai eivät ole kovin hyviä, eli siitä seuraa se että osalla autoja ja niiden kuskia se nopeus vaihtelee enemmän, kuin sellaisella jolla laatu vakkari. Sähkisten osalta edellytykset hyvään vakkariin paremmat, eli se nopeus pysyy tasaisena.

Noin niinkun miten se sähkiksessä se vakkari olisi millään tavalla parempi? Nykyisessä sähkiksessä se toimii aivan täysin samalla tavalla ku polttiksissakin on toiminut, eli pitää nopeuden just siinä mihin sen asettaa oli ylä tai alamäkiä ja jos muita edessä ni ajelee perässä sitä vauhtia ku edellä oleva? En kykene huomaamaan toiminnassa yhtään mitään eroa.

Tietty jos verrataan uutta sähköautoa -97 primeraan niin joo kyllä sähkiksessä on merkittävästi parempi vakkari.
 
Omaan makuun tuo Tesla S on tosi hyvän näköinen. Tehokkaita versioita löytyy hyvin kuten tiedetään.
Päädyin silti porssen taycanin cross turismoon eli farkkuun kun se toimii omassa käytössä paremmin. Aika harvoin tarvitsee sitä räjähtävää suorakiihtyvyyttä mutta hienoa alustaa arvostaa joka kilometri. Sekä takaboksin kokoa.
Tulevat kiina-autot ovat mielenkiintoisia kun siellä tuo iteraation sykli on kova.
Samoin on mielenkiintoista nähdä miten sähkö-Range tulee vakuuttamaan ostajat. Itsellä oli aikaisemmin Audin Q7 hybridi niin pieni polte takaisin maasturiin on sisäänrakennetuna :)
 
Omaan makuun tuo Tesla S on tosi hyvän näköinen. Tehokkaita versioita löytyy hyvin kuten tiedetään.
Päädyin silti porssen taycanin cross turismoon eli farkkuun kun se toimii omassa käytössä paremmin. Aika harvoin tarvitsee sitä räjähtävää suorakiihtyvyyttä mutta hienoa alustaa arvostaa joka kilometri. Sekä takaboksin kokoa.
Tulevat kiina-autot ovat mielenkiintoisia kun siellä tuo iteraation sykli on kova.
Samoin on mielenkiintoista nähdä miten sähkö-Range tulee vakuuttamaan ostajat. Itsellä oli aikaisemmin Audin Q7 hybridi niin pieni polte takaisin maasturiin on sisäänrakennetuna :)
Eikö Taycanin takatila, myös farkun, ole pienempi kuin Teslan? Näin ainakin muistelen asian olevan.
 
Eikö Taycanin takatila, myös farkun, ole pienempi kuin Teslan? Näin ainakin muistelen asian olevan.
Voi hyvinkin olla mutta omaan käyttöön tämä tuntui sopivalta sekä näyttää hyvältä imho :D Hankin myös väriin sopivan suksiboksin viime viikolla talvea odotellessa
20230921_123725372_iOS.jpeg
 
Tämä on kyllä todella haitallinen ja ärsyttävä ominaisuus. Toivottavasti kuluttajat ympäri eurooppaa valittavat tästä ja tämä jää hetkelliseksi häiriöksi. Ei kertakaikkiaan jaksa kuunnella jatkuvaa pimputusta tai tärinöitä kun ajan 50alueella 55kmh.

Ei 50alueella 55-60km/h ajaminen ole kaahaamista.

tormays_kuoleman_todennakoisyys_hussain2019_2-914x1024.jpg


Eli sinulla pitää halutessasi olla oikeus nostaa jalankulkijan kuolemanriski n. 30%:sta n. 45%:iin vain koska et vain kertakaikkiaan jaksa kuunnella pimputusta?

Sataa tai tuhatta onnettomuutta kohti se on aika monta lisää kuollutta, jos kaikki ajattelisivat noin.
 
Sillä, että auto tietää tarkan nopeuden, tuskin on väliä ainakaan ensimmäisen sukupolven järjestelmissä. Ainakin TM:n uusimman numeron koeajossa Lexus RX450h varoitti ylinopeudesta mittarinopeuden mukaan. Ja nopein tapa kytkeä nopeushälytin pois oli kytkeä koko liikennemerkien tunnistus pois kolmella painalluksella.
 
Miten se siitä muuttuu ? jos muutat ns nolla pistettä.

Siten, että kun normaali ihminen ajaa autolla 100 km/h alueella ja liikenne etenee esim. 105 km/h, niin tämä normaali ihminen ajattelee, että tällä mennään, kun ollaan kuitenkin rajoituksen paremmalla puolella.

Mutta, kun normaali ihminen ajaa autolla 100 km/h alueella ja liikenne etenee esim. 96 km/h, niin tämä normaali ihminen painelee ohi, koska ei ala junnaamaan alinopeudella idioottien perässä.

Se nopeus siinä liikennemerkissä antaa kuitenkin ihmiselle laillisen oikeuden ajaa sitä tikkariin merkittyä nopeutta, eikä kenelläkään ole velvollisuutta alistua ajamaan hitaampaa siksi, että edessä menee joku joka ei osaa ajaa.
 
Koskee muitekin kuin sähkiksiä, enemmän tuonne liikenne sääntö ja tavat ketjuun
Keskutelu ylinopuden varoittimista ja sallituista nopeuksista jne.
Siten, että kun normaali ihminen ajaa autolla 100 km/h alueella ja liikenne etenee esim. 105 km/h, niin tämä normaali ihminen ajattelee, että tällä mennään, kun ollaan kuitenkin rajoituksen paremmalla puolella.

Mutta, kun normaali ihminen ajaa autolla 100 km/h alueella ja liikenne etenee esim. 96 km/h, niin tämä normaali ihminen painelee ohi, koska ei ala junnaamaan alinopeudella idioottien perässä.

Se nopeus siinä liikennemerkissä antaa kuitenkin ihmiselle laillisen oikeuden ajaa sitä tikkariin merkittyä nopeutta, eikä kenelläkään ole velvollisuutta alistua ajamaan hitaampaa siksi, että edessä menee joku joka ei osaa ajaa.
Osalle "rikollisia" on ihan tyypillistä että ensin tietoisesti rikoraan lakia, ja perään ollaan huutamaassa että mulla on oikeus vaarantaa muita.

Jos nyt haet sitä että korkein sallitut nopeus on 100km/h, mutta vaihdetaan tikkarit 90km/h ja laki että korkein sallittu silloin 100km/h. Ei se selkeämmäksi tee.


Mutta, kun normaali ihminen ajaa autolla 100 km/h alueella ja liikenne etenee esim. 96 km/h, niin tämä normaali ihminen painelee ohi, koska ei ala junnaamaan alinopeudella idioottien perässä.
Liikenteessä pitäisi päästä irti kilpailuvietistä tai mistä tuossa nyt onkaan kyse.
Jos satasen nopeusalueella on 3km/h-4mk/h nopeusero, n. satasen vauhdissa niin motarin ulkopuolella voi olla vaikea löytää ohituspaikkaa . Ja kuinka moni nyt tuon takia edes motarilla lähtee ohittaan.

Ja onko se varoitin ongelma, jos kuitenkin päättää ajaa ylinopeutta ohituksen hetkellä.


(Välillä oli puhetta mm 50 km/h rajoituksista, ja tavasta ajaa ylinopeutta, todellista ylinopeutta, taajamissa riskit kasvaa jyrkästi)
 
Noin niinkun miten se sähkiksessä se vakkari olisi millään tavalla parempi? Nykyisessä sähkiksessä se toimii aivan täysin samalla tavalla ku polttiksissakin on toiminut, eli pitää nopeuden just siinä mihin sen asettaa oli ylä tai alamäkiä ja jos muita edessä ni ajelee perässä sitä vauhtia ku edellä oleva? En kykene huomaamaan toiminnassa yhtään mitään eroa.
Otantani on toki pieni, mutta polttiksilla vakkarrin kyvyssä pitää nopeus on merkittäviä eroja mm kyky pitää nopeus vaihtelevassa maastossa, jos potkua pisaa ja automaatti, niin ylämäet voi mennä mutta se ei vielä tarkoita että alamäki sujuisi rajoissa. On toki polttiksia jotka jopa jarruttavat.

Otantani edustavuuden voi kyseenalaistaa

Sähkikset(* noin teknisestikkin helpommin selviää noista ja luonollisesti ovat moderneja autoja, varsinkin jos aiemmin keskustelu ylinopeusvaroitin. En tässä väitä etteikö jossain mallissa voisi olla ongelmia, esim silloin jos akku täysi. Käyttöliittymät sitten oma lukunsa, joka toki tärkeä.


Pointti se että jos on toimiva "tarkka" vakkarri, niin pitäisi pystyä rajoitustenmukaan ajaa, toki käyttöliittymällä sekin voidaan pilata.
(*
siis myös osittain hybridit
 
Pitääkin näemmä ottaa tuo nopeusvaroittimen disabloinnin helppous yhdeksi lisäkriteeriksi seuraavaan autonvaihtoon, kaista-avustimen disabloinnin helppouden lisäksi.

Omassa Skoda Enyaqissa mittarivirhe noin 6km/h eli jos ajan mittari 100 niin oikea nopeus on noin 94km/h. Alkuperäisen kokoiset renkaat joten niillä ei virhe selity.
Enyaqissa ei vielä ainakaan karvalakissa mitään pimpom-varoituksia nopeudesta.
Mitä nyt autoja omistanut ja tuttavienkin autoja ajanut niin yleensä tullut tarkistettua paljonko nopeusmittari heittää.
Tässä pientä listausta, vaikka menee vähän sähköautoilun ulkopuolelle. Toki mukana kokemuksia Skoda Enyaqista joka on sähkis.

Vw Jetta 2006, mittari 100 = 90km/h
Ford Focus 2012, mittari 100 = 96km/h
Seat Toledo 2017, mittari 100 = 100km/h
Skoda Enyaq 2022, mittari 100 = 94km/h
Seat Clio 2018, mittari 100 = 98km/h
Vw Caddy 2019, mittari 100 = 92km/h

Kaikissa alkuperäisen kokoiset renkaat. Noilla eroilla kun lähdetään liikenteeseen ajamaan mittarin mukaan niin tiedossa on kiroilua. Alan ajamaan mittarin mukaista nopeutta heti kun se näyttää oikeaa nopeutta jota ajan, eikä vähän sinnepäin.

Sitten on nämä auton pitämät "oikean nopeuden arpajaiset" kun tuossa Enyaqissakin auto luulee 80% ajasta tien nopeusrajoituksen olevan jotain aivan muuta kuin mitä se oikeasti on. Parhaimmillaan motarilla random muutaman sadan metrin pätkiä ykskaks luullut nopeusrajoituksen olevan 50km/h ja sitten palannut oikeaan 120km/h, toistaakseen saman taas vähän ajan päästä. Nämä ei vielä onneksi tässä mallissa aiheuta mitään muuta kuin pienen huutomerkin mittaristossa nopeusrajoitusmerkin viereen. Myös Iisalmi-Kajaani väli on Enyaqin mukaan koko matka 80km/h rajoitettua, vaikka oikea rajoitus on 100km/h, tippuen vain parin risteysalueen kohdalla. Lukee kyllä kameralla aina rajoitusmerkit, mutta ottaa kohta navigaattorin datasta taas väärän rajoituksen käyttöön.
 
Tämä alkoi kiinnostamaan niin kaivoin mitä vaatimuksia Euroopassa on auton nopeusmittareille.

1696657060741.png

Tässä testattavat nopeudet (V2)
1696657109671.png


Eli autovalmistajien kannattaa ruuvvata mittarit aina näyttämään liian isoja lukuja, koska alaspäin mittavirhettä ei sallita mutta ylöspäin on +10%+4 km/h. Käytännössä 40 km/h todellisella nopeudella saa näyttää 40-48 km/h; 80 -> 80-92 km/h ja 120 -> 120-136 km/h.
 
Jatkoin yleiseen autoketjuun
Sähkiksestä aika vähän, niin siirsin sielä tänne.
Pitääkin näemmä ottaa tuo nopeusvaroittimen disabloinnin helppous yhdeksi lisäkriteeriksi seuraavaan autonvaihtoon, kaista-avustimen disabloinnin helppouden lisäksi.

Omassa Skoda Enyaqissa mittarivirhe noin 6km/h eli jos ajan mittari 100 niin oikea nopeus on noin 94km/h. Alkuperäisen kokoiset renkaat joten niillä ei virhe selity.
Enyaqissa ei vielä ainakaan karvalakissa mitään pimpom-varoituksia nopeudesta.
Mitä nyt autoja omistanut ja tuttavienkin autoja ajanut niin yleensä tullut tarkistettua paljonko nopeusmittari heittää.
Tässä pientä listausta, vaikka menee vähän sähköautoilun ulkopuolelle. Toki mukana kokemuksia Skoda Enyaqista joka on sähkis.

Vw Jetta 2006, mittari 100 = 90km/h
Ford Focus 2012, mittari 100 = 96km/h
Seat Toledo 2017, mittari 100 = 100km/h
Skoda Enyaq 2022, mittari 100 = 94km/h
Seat Clio 2018, mittari 100 = 98km/h
Vw Caddy 2019, mittari 100 = 92km/h

Kaikissa alkuperäisen kokoiset renkaat. Noilla eroilla kun lähdetään liikenteeseen ajamaan mittarin mukaan niin tiedossa on kiroilua. Alan ajamaan mittarin mukaista nopeutta heti kun se näyttää oikeaa nopeutta jota ajan, eikä vähän sinnepäin.

Sitten on nämä auton pitämät "oikean nopeuden arpajaiset" kun tuossa Enyaqissakin auto luulee 80% ajasta tien nopeusrajoituksen olevan jotain aivan muuta kuin mitä se oikeasti on. Parhaimmillaan motarilla random muutaman sadan metrin pätkiä ykskaks luullut nopeusrajoituksen olevan 50km/h ja sitten palannut oikeaan 120km/h, toistaakseen saman taas vähän ajan päästä. Nämä ei vielä onneksi tässä mallissa aiheuta mitään muuta kuin pienen huutomerkin mittaristossa nopeusrajoitusmerkin viereen. Myös Iisalmi-Kajaani väli on Enyaqin mukaan koko matka 80km/h rajoitettua, vaikka oikea rajoitus on 100km/h, tippuen vain parin risteysalueen kohdalla. Lukee kyllä kameralla aina rajoitusmerkit, mutta ottaa kohta navigaattorin datasta taas väärän rajoituksen käyttöön.
Onko täällä ketjussa tietoa siitä minkä mukaan ylinopeusrajoitin varoittaa, eri ketjussa mainittu että joissain autoissa se on mittarinopeuden mukaan, ja mainittu että 3% ylityksen jälkeen.

Jos mittarinopeus, niin toki tämä on uusijuttu ja valmistaja voi sen mittarin viritellä tarkemmaksi, jolloin taajamanopeuksien jälkeen toleranssi riittäisi mittarivirheeseen.

En tiedä, mutta muistelen jonkun sanoneen että varoituksessa on, saisi olla viive, eli joka pikku heilahduksesta ei tarvi veroitella.
 
Otantani on toki pieni, mutta polttiksilla vakkarrin kyvyssä pitää nopeus on merkittäviä eroja mm kyky pitää nopeus vaihtelevassa maastossa, jos potkua pisaa ja automaatti, niin ylämäet voi mennä mutta se ei vielä tarkoita että alamäki sujuisi rajoissa. On toki polttiksia jotka jopa jarruttavat.

Tässä ehkä kiteytyy eräs asia. Olen huomannut että moni sähköauton hankkija on ajellut jollain vanhalla tai pienellä autolla ja yleistävät asioita sen perusteella. Hyppy sähköautoon tuntuu isolta ja kaikki toimii paremmin . Ja on nykyaikaista. Tosiasiassa moni polttisuato on monossa asioissa aivan yhtä nykyaikainen kuin sähkiskin. Esim tämä vakkari. Polttisvakkari on jarrutellut, kaasutellut, rullaillut, vaihtanut vaihteita, sammutellut moottoria, lukenut GPS dataa, tiirannut liikennemerkkejä ja tähtiä jo ikuisuuksia.
 
Tässä ehkä kiteytyy eräs asia. Olen huomannut että moni sähköauton hankkija on ajellut jollain vanhalla tai pienellä autolla ja yleistävät asioita sen perusteella. Hyppy sähköautoon tuntuu isolta ja kaikki toimii paremmin . Ja on nykyaikaista. Tosiasiassa moni polttisuato on monossa asioissa aivan yhtä nykyaikainen kuin sähkiskin. Esim tämä vakkari. Polttisvakkari on jarrutellut, kaasutellut, rullaillut, vaihtanut vaihteita, sammutellut moottoria, lukenut GPS dataa, tiirannut liikennemerkkejä ja tähtiä jo ikuisuuksia.

Pakostikin tulee mieleen että tuo on samaa kärjistämistä kuin esim. Apple vs. Android-keskusteluissa, että hypätään skaalan päästä toiseen eli jostain Samsungin vanhasta A-sarjan luurista uusimpaan Pro Maxiin ja kehutaan kuinka kaikki on niin parempaa, kun todellisuudessa suurin osa eroista olisi ollut kurottavissa ihan samanhintaisella Androidillakin.

Vakkarin toiminta on kyl sellainen asia että se pitää koeajolla testata, niitä löytyy niin erilaisia joka lähtöön. En olisi ikinä osannut kuvitella että markkinoilta löytyy esim. vakkareita jotka eivät jaksa nostaa nopeutta jos mennään liian jyrkkään mäkeen ja/tai suurella kuormalla.
 
No siis riippuu tietty autosta, vakkarista, mäestä ja mitä tarkoitat etteivät jaksa nostaa nopeutta. Kyllähän omalla plugarillakin jyrkempi ylämäki ensin tiputtaa nopeutta (eco tila normaalisti päällä), koska se ensin ottaa sähkikseltä aputehoa, toteaa että aputeho ei riitä ja lisää polttiksen tehoja sen verran että kiritään asetettu nopeus. Tehokkailla koneilla/sport tilalla ajaessa vastaavaa kuminauhaa ei tapahdu.
Tapahtuu myös taajamassa, eli jos sähkötilassa 53 asetettu nopeudeksi niin jyrkemmässä ylämäessä saattaa tippua 51 ennen kuin sähkömoottori lisää tehoa sen verran että nopeus saavutetaan. En ole varsinaisesti stressannut tilannetta, kun auton ajofilosofia on pitkälle eco -tilalle asetettu niin siitä sitten tulee noita nopeudenalenemisia kun pyritään pitämään mahdollisimman pieni kulutus.

Olettaisin että sähkiksissä tehoa on keskimäärin sen verran runsaammin, että ko. kuminauha vähenee. En kuitenkaan laskisi pois etteikö sitä jossian määrin voisi vielä esiintyä.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 366
Viestejä
4 420 084
Jäsenet
73 368
Uusin jäsen
MarkkuKangas

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom