- Liittynyt
- 29.03.2017
- Viestejä
- 2 023
Olen maininnut tuosta monta kertaa, mutta kyseessä siis ovat tietyt minuuttihintaiset 22kW latausasemat, hinta 2c/minuutti.
Minun 22kW laturillani tuosta tulee normaalisti hinnaksi n. 7c/kWh, tarkistettu ihan maksukuiteista joissa näkyy montako kWh latasin ja paljonko maksoi. Useimmilla muilla autoilla jotka pystyvät 11kW AC-lataukseen, hinnaksi tullee kaiketi n. 14c/kWh, ja vieläkin hitaammilla kaksi- tai yksivaihelatureilla sitten vieläkin kalliimmaksi.
Jos saan painettua tai neuvoteltua taloyhtiön laskuttaman yksivaihe-supersuko-latauksen esim. 12c/kWh paikkeille tai jopa alle, sitten lopetan pääosin noiden kauppalatausasemien käytön, paitsi jos nyt luonnollisesti satun osumaan sopivasti paikalle. Nyt olen pyrkinyt ajoittamaan ne kaupassakäynteihin ja olen saanut siitä hyvän tekosyyn käydä myös lenkillä samalla, auto lataukseen ja teen tunnin mittaisen kävely-/juoksulenkin. Joskus koitin etätöidenkin tekoa latauksen aikana mutta ei ehkä viitsi kökkiä autossa ainakaan ulkona talvella.
Pörssisähkön eli spot-sähkön hinta kuukausittain ✔️
Pörssisähkön hinta kuukausittain vuoden 2018 alusta alkaen. Kuukausilaskutushinta eroaa keskihinnasta asiakkaan kulutuksen ajoituksen mukaisesti (kulutusvaikutus) ✅omavoima.fi
Tuolta pikaisen keskiarvolaskennan jälkeen tammi-kesäkuussa (6kk) keskiarvo verolliselle hinnalle oli 6,8285 c/kWh, ja täällä siirtomaksu on käsittääkseni 2,9c/kWh, eli keskiarvo puolelta vuodelta alkuvuonna olisi ollut veroineen ja siirtomaksuineen käsittääkseni 9,7285 c/kWh, Taloyhtiö tai pikemminkin isännöitsijä laskutti kuitenkin 19c/kWh eli taloyhtiö teki voittoa vajaa 10c/kWh, mitä se ei käsittääkseni saisi tehdä koska ei ole virallinen sähkönmyyjä. Pitää kaivaa sopimuspaperi esiin, mutta muistan ainakin puhutun että veloitetaan puolen vuoden keskimääräinen pörssisähköhinta (veroineen ja siirtomaksuineen), eli periaatteessa sama mitä taloyhtiö maksaa. Isännöitsijä ei kai sitten ole jaksanut laskea ja selvittää mikä se hinta olisi.
Toisaalta 2022 loppuvuodesta sitten säästin koska silloin keskimääräinen hinta kyllä taisi olla selvästi yli tuon 19c/kWh, mutta silloin(kin) välttelin taloyhtiössä lataamista koska luulin hinnan nousevan paljon korkeammalle, ja sen sijaan kävin silloin vielä ilmaisilla latauksilla (jotka ovat nyt poistuneet ainakin lähiseuduilta, Leppävaaran Sello, Lidlit, Variston Tokmanni ja joitakin muita...) sekä aiemmin mainitut 7c/kWh latausasemat jotka ovat edelleen toiminnassa, ja löysin lisääkin vastaavia paikkoja.
Olisi se vaan niin paljon helpompaa jos voisin vain latailla omalla kotisähköllä... Nyt maksaisin siitä 6c/kWh + verot + siirtomaksu, ja voisin miettiä ehkä pörssisähköönkin siirtymistä kun öisin sitä pääosin tulisi kuitenkin ladattua, milloin pörssisähkö on keskimäärin halvinta. Ja jos nyt näyttäisi tulevan jotain tosi kalliita hintapiikkejä joskus, sitten kävisi noilla samoilla halvoilla julkisilla asemilla, jos siltä tuntuu.
Ei taida kovin monessa sähköautossa olla 22kW laturia ainakaan ilman lisävarustetta? Muutoinhan tuo teikäläisen puuhastelu kuulostaa jo aikamoiselta omistautumiselta autoilun suhteen.
Elenialla on näköjään tuo yösähkön hinnoittelu siitä omituinen et olisi pitänyt olla se jo heti kättelystä. Lähinnä yöaikaan omaa pirssiä lataillut niin siinä säästää jo 3snt kilowatille yösiirrolla.