Yleistä keskustelua sähköautoista

Hieno autohan toi i4 on ja ihan hyviä määriä sitä toimitetaankin suomeen verrattuna vaikkapa korealaisiin. Oikeastaan ainoa heikkous i4:ssa on tilat, jotka on vähän vaatimattomat. Ja toki hintaa on jonkun verran, mutta mukana tulee kyllä sitten hiljaisuutta, laaduntuntua ja miellyttävää matka-ajoa.
 
Tulee olemaan vaikeat vuodet edessä saksalaisilla merkeillä kun eivät tee kilpailukykyisiä ja kiinnostavia sähkäautoja.

Saksalaisilla premium-merkeillä menee varsin hyvin taloudellisesti, voivat rauhassa rakentaa BEV-mallistoaan.

Juu. Parkkitutkat ja sadetunnistin on teslan heikkous. Silti varmasti monella vaikea perustella miksi ostaa esim. BMW i4 eDrive35 hinnat alkaen ~63k€ kun saa Model 3 44k€.

Kaikki ne jotka hakevat laatua ja premium-tuntua katsovat ennenmmin Bemaria kuin Teslaa. Teslalla tulee olemaan kovat paikat kiinalaisten vyörytyksessä, saksalaiset pärjää brändillä ja premiumilla.
 
Silti varmasti monella vaikea perustella miksi ostaa esim. BMW i4 eDrive35 hinnat alkaen ~63k€ kun saa Model 3 44k€.

En nyt tiedä onko tuota vaikea perustella. Toinen on Tesla ja toinen on BMW. Se on riittävä peruste hyvin monelle.
Brandin arvoa ei koskaan pidä aliarvioida ja BMW tuskin suunnittelee olevansa i4:lla uusi Corolla. Bemarissa kieltämättä hieman kuitenkin liikaa hintaa , vitosella sietäisi alkaa hinta.
 
En nyt tiedä onko tuota vaikea perustella. Toinen on Tesla ja toinen on BMW. Se on riittävä peruste hyvin monelle.
En ehkä käyttäisi termiä hyvin monelle kun katsoo nuita ensirekisteröintitilastoja.

"Ruotsi 1 / Suomi 1
Tesla Model Y 3056 kpl / Tesla Model Y 1134 kpl

Ruotsi 2 / Suomi 2
Volkswagen ID4 1229 kpl / Toyota Corolla 327 kpl

Ruotsi 3 / Suomi 3
Volvo XC40 Recharge 898 kpl / Toyota RAV4 208 kpl

Ruotsi 4 / Suomi 4
Skoda Enyaq 708 kpl / Skoda Octavia 203 kpl

Ruotsi 5 / Suomi 5
BYD Atto 3 599 kpl / Skoda Enyaq 181 kpl"
 
Saksalaisilla premium-merkeillä menee varsin hyvin taloudellisesti, voivat rauhassa rakentaa BEV-mallistoaan.



Kaikki ne jotka hakevat laatua ja premium-tuntua katsovat ennenmmin Bemaria kuin Teslaa. Teslalla tulee olemaan kovat paikat kiinalaisten vyörytyksessä, saksalaiset pärjää brändillä ja premiumilla.
Sijoittajat on aika vahvasti eri mieltä kun verrataan Saksan premiumien ja Teslan osakekursseja
 
En nyt tiedä onko tuota vaikea perustella. Toinen on Tesla ja toinen on BMW. Se on riittävä peruste hyvin monelle.
Brandin arvoa ei koskaan pidä aliarvioida ja BMW tuskin suunnittelee olevansa i4:lla uusi Corolla. Bemarissa kieltämättä hieman kuitenkin liikaa hintaa , vitosella sietäisi alkaa hinta.
Eise brändiarvo kauheen kauaa kanna jos tuote on huonompi ja vanhentuneempi kuin kilpailijoilla.
IMG_3956.jpeg

IMG_3957.jpeg
 
Varmasti Tesla monelle kelpaa, mutta ei se nyt ainoa myytävä auto yhtäkkiä ole. Ei tuo minimalistinen näkemys ole kaikkien mieleen (vaikka olisi "uudenaikaista") ja itse ainakin arvostan edelleen nappuloita eikä mielipiteeni nopeusmittari kuskin edessä -näkemyksestä ole 15 vuodessa muuttunut (en silloinkaan ostanut Toyotaa tai Nissania jossa ruutu oli keskellä). Varmasti osa ostajista haluaa modernia näkemystä ohjaamosta (Ikea -pelkistettyä ilman ohjainlaitteita), mutta kaikki sitä eivät halua. Osa haluaa myös Android auto tai Apple Car -yhteensopivuutta.

Vähän epäilyttää myös, että miten viiksetön ja vain nappuloilla toimivat vilkut uppoavat ostajakuntaan mutta sinällään eihän noista tarvitse kaikkien pitää ja kyllähän Tesla reagoi myös tuollaisiin jos myynti lähteekin sakkaamaan (toki viiveellä).

Teslan sähkömoottori on ollut erinomainen, mutta sen kehittyminen on ollut ainakin rangen osalta minimaalista ja muut ovat käytännössä ottaneet tuon jo kiinni ja saksan motarikokemusten perusteella osa myös mennyt jo edelle (teho ei kyykkää). Muutenkin nämä megacastingit yms. ovat itselleni ennemmin huononnuksia vaikka miten olisivat valmistusteknisesti hyviä valmistajalle. Käytännön ero toki ns. normikäyttäjälle nolla, mutta jos korjattavuutta halutaan pitää yllä niin ei näistä valuista ja akkukantavuuksista ainakaan hyötyä ole jatkossa.

Itseä kiinnstaa Teslassa siirtyvätkö millä aikataululla jossain vaiheessa 800v järjestelmiin (jos siirtyvät). Tuosta varmasti tulee jonkin verran kustannustekijöitä ja kun superlaturit pitää olla pääsääntöisesti v4:sta että tuo toimii järkevästi niin voipi mennä aika pitkään jolloin jäädään aika paljon jälkeen. Toisaalta, sähköcorollalle on varmasti ostajia jos vaan luotettavuus on kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän Tesla 3 on omassa hintaluokassaan hinta-laatusuhteeltaan aivan ylivoimainen. 3:n suurin ongelma on ulkonäkö, sillä tuo muotoilu ei herätä kiinnostusta ns. rattimiesten keskuudessa. Mutta täytyy muistaa, että kaikille se auton ulkonäkö ei ole merkityksellinen asia, ostaahan monet noita Volkkarin ID.3:siakin. Siksi Tesla 3 on hyvä tuote ja tekee kauppansa.

Rattimiehille sitten Tesla S edustaa sitä parempaa muotoilua. Auton on edelleen modernin ja sporttisen näköinen, vaikka muotoilua ei ole alkuajoista hirveästi muutettukaan. Ja uuden Tesla S:n hintakin alkaa olla kohta kilpailukykyinen. Kun vielä kymppitonni lähtisi hinnasta pois, niin Tesla S asettuu samoihin hintoihin BMW i4:n kanssa, jolloin ainakin itselleni tuo olisi jo kova kilpailuasetelma, enkä äkkiseltään osaisi tehdä päätöstä kumman osaisin. Nyt kuitenkin 10.000 € edullisempi hinta kääntää valinnan i4:n suuntaan.
 
No siis onhan ID3:n ihan hyvän näköinen verrattuna Model3:een, mutta toki tämä on hyvin subjektiivinen näkemys (muotokieli on hyvin erilainen näissä keskenään). Tosin ko. autot eivät ainakaan itselle kilpaile keskenään, koska jos tarvitsen vähän "pienemmän" auton näppärämpään käsittelyyn kaupungissa niin en ymmärrä miksi Model3 kiinnostaisi. Kankea peli ja toimii paremmin pitkän kantaman kulkineeksi (ja on siinä selvästi vahvimmillaan).
 
Onhan tuo BMW i4 paljon paremman näköinen, ei joka naapurilla ja uskaltaisin arvata sen myös olevan mukavampi matkoilla (ainakin etumatkustajille) ja kivempi ajaa? Tosin i4 on aika pieni takatiloiltaan. En tiedä miksi valitsit taas toisaalta i4 35:n, kun i4 40 olisi vain 3k€ kalliimpi. Silloin erotus olisikin 65k€ vs 52k€.

Ainahan kilpailu on ollut ostanko Skoda Octavian vai BMW 4-sarjalaisen. Ei tämä Model 3 vs i4 nyt sen kummallisempi asetelma ole, kummallakin on omat vahvuutensa koska ne eivät ole suoraan vertailukelpoisia autoja.
i40 eDrive40 on takatuuppari (~66k€) ja Model 3 LR(52k€) neliveto niin edelleen parempi vertailukohde on hinnat alkaen Model 3 RWD (44k€)
 
No siis onhan ID3:n ihan hyvän näköinen verrattuna Model3:een, mutta toki tämä on hyvin subjektiivinen näkemys (muotokieli on hyvin erilainen näissä keskenään). Tosin ko. autot eivät ainakaan itselle kilpaile keskenään, koska jos tarvitsen vähän "pienemmän" auton näppärämpään käsittelyyn kaupungissa niin en ymmärrä miksi Model3 kiinnostaisi. Kankea peli ja toimii paremmin pitkän kantaman kulkineeksi (ja on siinä selvästi vahvimmillaan).
Jepjep…
IMG_3961.jpeg
IMG_3960.jpeg
 
Kyllähän se autojen ulkonäkö, ja myös mikä on premiumia on subjektiivinen käsitys. Jos tähän olisi objektiivinen vastaus, täällä myytäisiin vain yhdenmerkin yhtä mallia. Ja kaikki poika(ja ukko)miehet juoksisivat ja kuolaisivat vain yhden naisen perässä, ja toki myös toisinpäin. Ja vähemmistöjä unohtamatta.
Minä en ainankaan haluaisi elää sellaisessa maailmassa, vaikka täällä oman maun ylivertaisuutta tuputetaan totuutena.

Ja mielestäni toinen juttu on se että jos puhutaan 30-60k€ autoista, niin ne kaikki on täynnä kompromisseja. Pitää ostaa joku Bentleyn tasoinen auto niin sitten ei ole materiaaleissa yms jutuissa tehty kovin paljoa kompromisseja. Turha kuvitella että Model Y tai joku perus i4 olisi joku premiumin ilmentymä. Valitettavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän Tesla 3 on omassa hintaluokassaan hinta-laatusuhteeltaan aivan ylivoimainen. 3:n suurin ongelma on ulkonäkö, sillä tuo muotoilu ei herätä kiinnostusta ns. rattimiesten keskuudessa. Mutta täytyy muistaa, että kaikille se auton ulkonäkö ei ole merkityksellinen asia, ostaahan monet noita Volkkarin ID.3:siakin. Siksi Tesla 3 on hyvä tuote ja tekee kauppansa.

Rattimiehille sitten Tesla S edustaa sitä parempaa muotoilua. Auton on edelleen modernin ja sporttisen näköinen, vaikka muotoilua ei ole alkuajoista hirveästi muutettukaan. Ja uuden Tesla S:n hintakin alkaa olla kohta kilpailukykyinen. Kun vielä kymppitonni lähtisi hinnasta pois, niin Tesla S asettuu samoihin hintoihin BMW i4:n kanssa, jolloin ainakin itselleni tuo olisi jo kova kilpailuasetelma, enkä äkkiseltään osaisi tehdä päätöstä kumman osaisin. Nyt kuitenkin 10.000 € edullisempi hinta kääntää valinnan i4:n suuntaan.
Tesla Model S on mielestäni yksi hienoimpia sähköautoja, koska se edustaa perinteistä automuotoilua. S:ää ei erota sähköautoksi, mikä on mielestäni pelkästään hyvä asia, mutta joku toinen voi taas kokea sen vanhanaikaiseksi.
 
Niin, tarkoitin rattimiehillä niitä, joille auto on muutakin kuin pelkkä kulkuvälinen paikasta A paikkaan B. Ei kukaan joka autolla haluaa fiilistellä, osta tuollaisia ID.3:n näköisiä koppeja. Noita ostelee sitten perheenisät ja -äidit.
 
Tesla Model S on mielestäni yksi hienoimpia sähköautoja, koska se edustaa perinteistä automuotoilua. S:ää ei erota sähköautoksi, mikä on mielestäni pelkästään hyvä asia, mutta joku toinen voi taas kokea sen vanhanaikaiseksi.

Tästä olen samaa mieltä. Itse asiassa kaikki sähköautot, jotka omasta mielestäni ovat ulkonäöltään komeita autoja, ovat oikeasti auton näköisiä, eikä niistä heti ulkonäkö huuda ulospäin "Hei, olen sähköauto".

Tesla Model S, Porsche Taycan, Audi e-tron GT, BMW i4 ja i5. Nuo kaikki ovat oikean auton näköisiä ja vaikea olisi noiden väliltä tehdä valintaa millään järkiperusteella. Audi noista miellyttää eniten silmää, mutta siinä sitten MMI on auttamattomasti vanhanaikainen.
 
Tuntuu siltä että täälläkin monelle ainoa kriteeri on teho-hinta-range, eikä siinä mitään kun ollaa tekkipalstalla jolloin fokus on helposti näissä spekseissä. Se mitä moni ei tunnu tajuavan että sille normipulliaiselle sellaiset asiat kuten huoltoverkko, brändi (luotettavuus/turvallisuus/laatu jne) on paljon tärkeämpiä kuin tämän palstan kynäniskoille jotka käyttää 2000e jotta saa jostain CS:GOsta 10 fpsää lisää. Noin kärjistetysti.

Esim. tehon suhteen yllättävän harvaa voisi vähempää kiinnostaa onko autossa 200 vai 300 heppaa kun molemmat riittää aivan mainiosti ja todennäköisesti tuo 300 heppainen tarkoittaa käytännössä vain isompia vakuutus- ja rengasmaksuja.
 
Suomalaiset on farkku-kansaa, sen näkee siitä että top3 myydyimmät sähköautot on Model Y, Enyaq ja ID.4. Ne eivät ehkä ulkomuodoltaan ole farkkuja, mutta oikeiden farkkujen puuttuessa nuo on ne, jotka eniten muistuttaa sisätilojen KÄYTETTÄVYYDEN osalta farkkuja.

Y menee ohi myynnissä koska hinta, mutta ei tuo ID4+enyaq yhteenlaskettuna kauaksi jää.
 
Niin, tarkoitin rattimiehillä niitä, joille auto on muutakin kuin pelkkä kulkuvälinen paikasta A paikkaan B. Ei kukaan joka autolla haluaa fiilistellä, osta tuollaisia ID.3:n näköisiä koppeja. Noita ostelee sitten perheenisät ja -äidit.

Rattimiehet ei myöskään osta Teslaa. Sehän on ajettavuudeltaan aika hirveä.
 
Niinkuin millä lailla? Vai tartuinko nyt tahalliseen provoon?

Taisit langeta trolliin.

Mutta jos otetaan vakavasti niin oman kokemuksen mukaan Tesla Y/3 on hyvä GT tyyppinen kulkuväline jolla on kiva ajaa Englantilaistyyppistä polvelevaa maantietä. Tulee aikaisemmista autoista lähinnä mieleen Alfa 156.

Mutta jos tiestö vaatii nopeaa tarkkaa ajoa tai siinä on jyrkkiä mutkia niin silloin Tesla ei ole omimmillaan.

Eikä myöskään vauhdikkailla sorapätkillä.

Puhumattakaan kaupunkipyörittelystä ahtailla pihateillä tai taskuparkkeerauksessa.

Ajo-ominaisuudet kun aina on vähän kompromissi eri tarpeiden suhteen. Mahdotonta saada täydellinen lopputulos aikaan mutta helppo päätyä surkeaan.
 
Oletko jo päässyt kokeilemaan? Eikös Ferrariki ole luopunut vilkkuviiksistä?
Model s oman koeajon perusteella vilkkuviiksen puutteessa ei ole yhtään positiivista puolta. Voihan se olla että siihen tottuu mutta ei se siitä parempaa tee ja toivon että muutkin ei halpuuta samaa ideaa itselleen.

Joo Ferrarista jo hyvän aikaa on ainakin osasta malleista puuttunut vilkkuviiksi tosin hieman eri syistä, siinä on ratin takana isot vaihdeläpyskät. Muuten ihan asiallinen toteutus kun ihan oikea nappi vilkulle vasemmassa ja oikeassa puolassa.
 
Taisit langeta trolliin.

Mutta jos otetaan vakavasti niin oman kokemuksen mukaan Tesla Y/3 on hyvä GT tyyppinen kulkuväline jolla on kiva ajaa Englantilaistyyppistä polvelevaa maantietä. Tulee aikaisemmista autoista lähinnä mieleen Alfa 156.

Mutta jos tiestö vaatii nopeaa tarkkaa ajoa tai siinä on jyrkkiä mutkia niin silloin Tesla ei ole omimmillaan.

Eikä myöskään vauhdikkailla sorapätkillä.

Puhumattakaan kaupunkipyörittelystä ahtailla pihateillä tai taskuparkkeerauksessa.

Ajo-ominaisuudet kun aina on vähän kompromissi eri tarpeiden suhteen. Mahdotonta saada täydellinen lopputulos aikaan mutta helppo päätyä surkeaan.

Hyvin summeerattu! Mulla samanlaiset fiilikset - Model 3 on kiva ajettava maantiellä, vähemmän kiva kankeutensa vuoksi kaupungissa. Minusta ohjaus tässä on kyllä tarkka, saattaa riippua valitusta rengastuksesta? Siirryin kolmoseen W205 C-mersusta, joka oli kyllä kaikinpuolin parempi kompromissi ajonautintoa ja mukavuutta. Harmi että sitä ei saa sähköisellä voimalinjalla. EQE/EQS taas ei oikein iske hermoon (eikä mahdu toki budjettiinkaan).
 
Oletko jo päässyt kokeilemaan? Eikös Ferrariki ole luopunut vilkkuviiksistä?
Tuon viiksettömyyden paskuuden voi jokainen kokeilla omalla autollaan kuten se on todettu jo lukuisissa testeissäkin. Se, että on Ferrari ei tarkoita, että auton käytettävyys olisi jotenkin alan huippua, vaikka kallis auto onkin kyseessä. Ferrari kuitenkin ostetaan aivan muista syistä kuin miksi tuulipuvut ostaa Corolla-Teslaa eli käytettävyysasiat eivät ole niin merkityksellisiä Ferrarissa.
 
Tuon viiksettömyyden paskuuden voi jokainen kokeilla omalla autollaan kuten se on todettu jo lukuisissa testeissäkin. Se, että on Ferrari ei tarkoita, että auton käytettävyys olisi jotenkin alan huippua, vaikka kallis auto onkin kyseessä. Ferrari kuitenkin ostetaan aivan muista syistä kuin miksi tuulipuvut ostaa Corolla-Teslaa eli käytettävyysasiat eivät ole niin merkityksellisiä Ferrarissa.
Sitten ei kannata ostaa viiksetöntä teslaa tai ferraria jos sorminäppäryys on tätä luokkaa.
 
Itseäni ihmetyttää näissä oloissa että ostajia löytyy Suomestakin Venäjän diktaattoria nuoleskelevan omistajan autofirman tuotteille. Vähän sama ilmiö kuin Venäjällä tankkaavat tai Sortavalassa lomailevat suomalaiset. En kyllä itse pystyisi Teslaa ostamaan tai rajan yli matkustelemaan.
 
Niinkuin millä lailla? Vai tartuinko nyt tahalliseen provoon?

Ellei nyt ole tapahtunut jotain hurjia muutoksia Model 3/Y ajettavuudessa, niin tuntoa tiehenhän se ei tarjoa. Suoralla ja hyvällä asfaltilla menee nätisti, mutta alhaiset nopeudet, mutka-ajo, "dynaaminen ajo" jossain maanteillä yms. ei ole oikein sellaista mihin tuo auto soveltuu. Toki jos riittää suuri kiihtyvyys ja siitä saa kiksejä, niin sillä pärjää tai jos ei ole ajanut esim. saksalaismerkkejä. Tesla on kuin Toyota, keskinkertainen ajettavuus joka tilanteessa. Toki jotkut tykkää varmasti siitäkin.
 
Model s oman koeajon perusteella vilkkuviiksen puutteessa ei ole yhtään positiivista puolta. Voihan se olla että siihen tottuu mutta ei se siitä parempaa tee ja toivon että muutkin ei halpuuta samaa ideaa itselleen.

Joo Ferrarista jo hyvän aikaa on ainakin osasta malleista puuttunut vilkkuviiksi tosin hieman eri syistä, siinä on ratin takana isot vaihdeläpyskät. Muuten ihan asiallinen toteutus kun ihan oikea nappi vilkulle vasemmassa ja oikeassa puolassa.
Mitä mieltä ajosuunnan valinnasta? Voiko luottaa automaattiin? Tai miten toimii parkkivekslaamissa?
 
Tesla Model S, Porsche Taycan, Audi e-tron GT, BMW i4 ja i5. Nuo kaikki ovat oikean auton näköisiä ja vaikea olisi noiden väliltä tehdä valintaa millään järkiperusteella. Audi noista miellyttää eniten silmää, mutta siinä sitten MMI on auttamattomasti vanhanaikainen.

Onhan tuo Model S todella tylsän ja vanhan näköinen jo. Vaikea sanoa miksi kukaan ostaisi sitä eikä sitten ns. oikeaa premium autoa, esim. Taycania.
Nuo halvemmat Teslat vielä ymmärtää kun hintaa on pystytty painamaan aika alas.
 
Hieno autohan toi i4 on ja ihan hyviä määriä sitä toimitetaankin suomeen verrattuna vaikkapa korealaisiin. Oikeastaan ainoa heikkous i4:ssa on tilat, jotka on vähän vaatimattomat. Ja toki hintaa on jonkun verran, mutta mukana tulee kyllä sitten hiljaisuutta, laaduntuntua ja miellyttävää matka-ajoa.
Ei kai i4:sessa ole yhtään pienemmät tilat kuin normaalissa 3- tai 4-sarjan bemarissa? Kas kun jengi ei valita, että Borsche Boxterissa on huonot tilat.

Koska jengi ymmärtää, että kaikkien autojen ei tarvitse olla perhevankkureita?
 
Mitä mieltä ajosuunnan valinnasta? Voiko luottaa automaattiin? Tai miten toimii parkkivekslaamissa?
En kokeillut automaattia, en tiedä olisiko jostain asetuksista mennyt päälle. Olin lähinnä kiinnostunut plaidin kulkupuolesta.
Ajosuunnan valinnassa rattiviiksi paljon parempi ainakin jos yhtään pitää vekslata ja uusi systeemi on selkeä huononnus.
En omassakaan autossa pidä siitä että liikaa on laitettu ominaisuuksia näytölle.
 
En kokeillut automaattia, en tiedä olisiko jostain asetuksista mennyt päälle. Olin lähinnä kiinnostunut plaidin kulkupuolesta.
Ajosuunnan valinnassa rattiviiksi paljon parempi ainakin jos yhtään pitää vekslata ja uusi systeemi on selkeä huononnus.
En omassakaan autossa pidä siitä että liikaa on laitettu ominaisuuksia näytölle.
Tuo siinä pelottaa, että halpuutetaan liikaa ja käyttö kärsii.
 
En kokeillut automaattia, en tiedä olisiko jostain asetuksista mennyt päälle. Olin lähinnä kiinnostunut plaidin kulkupuolesta.
Ajosuunnan valinnassa rattiviiksi paljon parempi ainakin jos yhtään pitää vekslata ja uusi systeemi on selkeä huononnus.
En omassakaan autossa pidä siitä että liikaa on laitettu ominaisuuksia näytölle.
Viimeksi kun täällä kehuin vaihdevalinta viiksessä ja sitä että erittäin kätevä juurikin parkkipaikka vekslailussa haukuttiin pystyyn että en osaa ajaa/peruuttaa. :shifty:
 
Ei kai i4:sessa ole yhtään pienemmät tilat kuin normaalissa 3- tai 4-sarjan bemarissa? Kas kun jengi ei valita, että Borsche Boxterissa on huonot tilat.

Koska jengi ymmärtää, että kaikkien autojen ei tarvitse olla perhevankkureita?
i4 on takaa selkeästi ahtaampi ku 3-sarja. Etenkin pääntila loppuu koska coupe. Lisäksi monien ruksaamat M-sport lisävarustepenkit nipistävät vähäistäkin jalkatilaa, tosin ne penkit ovat sitten ihan automaailman kärkikahinoissa.

i4 tekniikan kun iskisivät 3-sarjan farkkuun tai edes sedaniin niin olisi varmaan aika jackpot. Mutta jos eivät saa epäkäytönnöllistä coupeakaan tuotettua tarpeeksi niin ei ehkä kannata.
 
i4 tekniikan kun iskisivät 3-sarjan farkkuun tai edes sedaniin niin olisi varmaan aika jackpot. Mutta jos eivät saa epäkäytönnöllistä coupeakaan tuotettua tarpeeksi niin ei ehkä kannata.

No periaatteessahan tuleva i3 (2025) on tuollainen.
 
Teslaa dissattu, jotkut tuoneet esille että varsinkin Tesla Model Y on varsin kilpailukykyinen suomalaiseen markkinaan.

Ei se kisaa isompien, kalliimpien premiumien kanssa. Samankokoisten saksalaisten brändien kanssa voi kisata hinnalla, kun nyt ei ole kyse Nissanista ja Renusta, vaan Teslalla on myös sitä nimeä.

MB, BMW, Audi , ei ne enään nauti jostain tavoiteltavasta, vaan ihan joka jannun autoa, uudetkin tavis/ perheautoja. pienellä nimi lisällä. pari ehkä enemmänkin huonomaineisten kuskien leimaamia.

Premium euro sähköllä ajava alkaa mieltää nuo Tesla kuskit tämän ajan Toytota kuskeiksi.
 
Itseäni ihmetyttää näissä oloissa että ostajia löytyy Suomestakin Venäjän diktaattoria nuoleskelevan omistajan autofirman tuotteille. Vähän sama ilmiö kuin Venäjällä tankkaavat tai Sortavalassa lomailevat suomalaiset. En kyllä itse pystyisi Teslaa ostamaan tai rajan yli matkustelemaan.
Tuolla argumentilla pitää jättää myös kiinalaiset autot kauppaan. Jäljelle jää Korealaiset, Eurooppalaiset ja Ford. Niissäkin lähes monissa on kiinalaisten valmistajien tekemät akut. Korealaisilla akkuvalmistajilla on pieni osuus markkinasta, ja VW käyttää myös ruotsalaisen Northvoltin kennoja.
 
MB, BMW, Audi , ei ne enään nauti jostain tavoiteltavasta, vaan ihan joka jannun autoa, uudetkin tavis/ perheautoja. pienellä nimi lisällä. pari ehkä enemmänkin huonomaineisten kuskien leimaamia.

Minulla on ollut 8 uutena ostettua Audia ja voin sanoa, että Audin laatu on vitsi. Jokaista näistä autoista on pitänyt käyttää korjaamolla laatuongelmien vuoksi. Ja pari näistä on ollut yli 90.000 euron autoja, joten ei edes kalliimmat Audit ole tae hyvästä laadusta. 2 Toyotaa olen omistanut ja niissä taas ei ollut ainuttakaan vikaa koko aikana.
 
2 Toyotaa olen omistanut ja niissä taas ei ollut ainuttakaan vikaa koko aikana.

Samaa kuullut monesta suunnasta, siksi ei kannata yhtään väheksyä Toyotan BEVejä sitten kun ne tulevat markkinoille laajemmin. "It just works" on automaailmassa nimenomaan Toyota ja moni haluaa tätä.
 
Samaa kuullut monesta suunnasta, siksi ei kannata yhtään väheksyä Toyotan BEVejä sitten kun ne tulevat markkinoille laajemmin. "It just works" on automaailmassa nimenomaan Toyota ja moni haluaa tätä.
Itse odottelen mielenkiinnolla myös tulevia Lexus-sähköautoja.
 
Samaa kuullut monesta suunnasta, siksi ei kannata yhtään väheksyä Toyotan BEVejä sitten kun ne tulevat markkinoille laajemmin. "It just works" on automaailmassa nimenomaan Toyota ja moni haluaa tätä.
Kyllähän toyota miljoonan kilsan akkutakuulla ja relax sopparilla 10v takuu muullekin autolle on aika kova juttu.
Luulen että saavat kyllä viriteltyä voimalinjan kuntoon, ei käsittääkseni muuten noissa sähköisissäkään ole juuri moitittavaa itse autossa.
 
Tuolla argumentilla pitää jättää myös kiinalaiset autot kauppaan. Jäljelle jää Korealaiset, Eurooppalaiset ja Ford. Niissäkin lähes monissa on kiinalaisten valmistajien tekemät akut. Korealaisilla akkuvalmistajilla on pieni osuus markkinasta, ja VW käyttää myös ruotsalaisen Northvoltin kennoja.
Itse ehdottomasti jättäisin ja tulen jättämäänkin kaikki diktatuuriautot kauppaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom