- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 19 528
..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ehkä sinun kannattaa lähettää korjauspyyntö Liikenne- ja Viestintävirastolle, kun kerran tiedät paremmin... Virallisen tiedon mukaan yksityistietä on sekä määrällisesti että kilometrimäärältään valtaosa. Toki taas esimerkiksi väestöstä valtaosa ei asu yksityisteiden varrella, eli niiden voi toki sanoa vaikkapa olevan merkitykseltään vähäisempiä kuin julkisten teiden.Aikamoista potaskaa nyt. Suomessa ei todellakaan ole suurin osa tiestöstä yksityisteitä. Paljon niitä on, mutta lähinnä jotain harvakseltaan käytettyjä metsäautoteitä ne.
Liikenne- ja Viestintävirasto sanoi:
- Yksityisteitä on noin 370 000 km, kun valtion hallinnoimia teitä on noin 80 000 km.
- Siltoja yksityisteillä on noin 12 000 kpl.
- Yksityisteiden varrella on arviolta noin 30 000 yritystä, 40 000 maatilaa, 250 000 omakotitaloa ja 190 000 kesämökkiä.
- Käyttäjiä yksityisteillä on noin 2 miljoonaa.
- Yksityisteiden varrella asuu noin puoli miljoonaa suomalaista.
- Yksityisteiltä lähtee noin 4 000 puurekkaa päivässä.
On muuten aika helvetisti. Koko valtion ylläpitämä tieverkko on 78000 km (valtatiet, kantatiet, seututiet ja yhdystiet) josta kolmasosa on sorapintaisia.Sellaisen karkean nyrkkisäännön voi pitää että hiekkatie on yksityistie. Julkisessa omistuksessa ei kovin montaa kilometriä ole hiekkatietä.
Jos yksityisteistä halutaan tehdä yleistys, niin kyseessä on kapeahko hiekkatie joka usein loppuu talon pihaan. Toki tähänkin löytyy poikkeuksia, mutta tällaisia ne minun tietämät tiet ovat.On muuten aika helvetisti. Koko valtion ylläpitämä tieverkko on 78000 km (valtatiet, kantatiet, seututiet ja yhdystiet) josta kolmasosa on sorapintaisia.
Tuota kolmasosaa (valtion soratiet) käyttää säännöllisesti noin miljoona suomalaista. (lähde TRAFI). Sen päälle on sitten vielä kuntien hallitsema katu- ja tieverkko, käytännössä siis kaava-alueella, Uudenmaan ja urbaaneimman alueen ulkopuolella siitäkin on osa sorapintaisia.
ID3 tuli taloon viime joulukuussa, siinä oli silloin uudet kitkat alla. Nämä renkaat toimivat oikein hyvin kelillä kuin kelillä, ajoalueena pääosin Kanta-Häme ja Uusimaa. Mitään järisyttävän poikkeavaa kulumaakaan en näissä havainnut viime talven ajojen osalta.Ne jotka kerenneet ajaa jo enemmän kilometrejä, syökö sähköauto enemmän rengasta kuin polttomoottori? Mites talvirenkaat? Kitkat toimii näissä hyvin?
Joka paikassa tästä kirjoitetaan, toki ajotyyli vaikuttaa eniten ja renkaat saa piloille kyllä.
Tutkitun tiedon saaminen tästä on oikeasti todella vaikeaa, koska renkaan kulumaan voi vaikuttaa niin moni muuttuja. Ei nuo renkaat kuitenkaan mitenkään alle sula sähköautossakaan, mukaan lukien talven kitkarenkaat.Ne jotka kerenneet ajaa jo enemmän kilometrejä, syökö sähköauto enemmän rengasta kuin polttomoottori? Mites talvirenkaat? Kitkat toimii näissä hyvin?
Joka paikassa tästä kirjoitetaan, toki ajotyyli vaikuttaa eniten ja renkaat saa piloille kyllä.
SAKSALAINEN autojätti Volkswagen keskeyttää väliaikaisesti kahden sähköautomallin tuotannon kahdella Saksassa sijaitsevalla tehtaalla. Syynä on ID.3- ja Cupra Born -mallien kysynnän heikkous ja pienentyneet tuet sähköauton ostajille.
No en tiedä onko se sitten tarkoituksellista vai välinpitämätöntä jos survoo kaasupoljinta reilusti enemmän kuin olisi tarpeen. Tai ainakin minun on vaikea kuvitella että Tesla olisi silleen paska, ettei se pystyisi lähtemään esim. hiekalla tasaisesti liikkeelle vaikka kaasua painaisi kevyestikin.Pari kertaa itse olen ainakin nähnyt kun Tesla vähän sudittaa liikkeelle lähdössä parkkiksella (vähän hiekkaa tai kosteutta asvaltilla) ja kyseessä ei vaikuttanut olevan tarkoituksellinen toiminta.
Kysyntä sakkaa – Volkswagen keskeyttää kahden sähköautomallin tuotannon - Talous | HS.fi
Ei sinänsä yllätä, ettei ~30k € autot mene kaupaksi 45-50k € hintaisena.
Ostaisitkohan vaan? Jos ostohetkellä pitäisikin pari tonnia laittaa extraa siitä, että saa nappuloita ohjaamoon, niin moni jättäisi kyllä ainakin Teslan kohdalla tositilanteessa ottamatta.Teslassakin olisi kovan luokan lisävaruste kuumaa tavaraa, eli Nappuja ja viiksipaketti". Ostaisin heti.
Ostaisitkohan vaan? Jos ostohetkellä pitäisikin pari tonnia laittaa extraa siitä, että saa nappuloita ohjaamoon, niin moni jättäisi kyllä ainakin Teslan kohdalla tositilanteessa ottamatta.
Lisävarusteissa on se hyvä puoli että jotka eivät halua maksaa eivät niitä ota ja jotka haluavat, ottavat ne. Moni varmaan pihistelisi tässä ja tyytyisi siihen mitä on vakiona. 3:seen mitaristo , nappuloita ja tutkat. Olisi aika hyvä paketti. Ottaisin heti.Ostaisitkohan vaan? Jos ostohetkellä pitäisikin pari tonnia laittaa extraa siitä, että saa nappuloita ohjaamoon, niin moni jättäisi kyllä ainakin Teslan kohdalla tositilanteessa ottamatta.
Jep. Varmasti tonneja maksaa vilkkuviikset, vaikkapa ratin oikeat napit ja vaikka ilmastoinnin säätimetOstaisitkohan vaan? Jos ostohetkellä pitäisikin pari tonnia laittaa extraa siitä, että saa nappuloita ohjaamoon, niin moni jättäisi kyllä ainakin Teslan kohdalla tositilanteessa ottamatta.
iltapäivälehtien kommenttipalstoiltakin saa sen kuvan, että kaikki olisivat valmiita ostamaan vetyauton, mutta eivät sähköautoa. Todellisuudessa kun tilanne tulisi eteen, yksikään näistä kommentoijista ei ostaisi mitään vetyautoa.
Ostaisitkohan vaan? Jos ostohetkellä pitäisikin pari tonnia laittaa extraa siitä, että saa nappuloita ohjaamoon, niin moni jättäisi kyllä ainakin Teslan kohdalla tositilanteessa ottamatta.
Siksi on vaihtoehtoja. Teslassa ei valitettavasti näitä nähdä ellei myynti sakkaa asioiden puutteen takia.Todellakin maksaisin MYLR varastoautoon 5k€ heti extraa, jos sillä saisi sensorit, tutkan, sadetunnistimen, mittariston, hudin, ovenkahvat, karmilliset ovet, paremman hattuhyllyn ja parit nappulat. Nyt kiikarissa on ID.7, joka maksaa 13k€ yli MYLR ja sisältää nämä kaikki eli 5k€ olisi vielä halpa hinta.
Ne jotka kerenneet ajaa jo enemmän kilometrejä, syökö sähköauto enemmän rengasta kuin polttomoottori? Mites talvirenkaat? Kitkat toimii näissä hyvin?
Joka paikassa tästä kirjoitetaan, toki ajotyyli vaikuttaa eniten ja renkaat saa piloille kyllä.
jos se paino ero ei olekkaan kovin suurta ja renkaat on sahkiksissa leveampia?Olenko ymmärtänyt fysiikan lait väärin vai miten kulutus ei olisi suurempaa ?
Tavallaan OT:Eikös massa ja vauhti ole se, mikä aiheuttaa voimia mutkissa ja kaarroksissa. Jos vauhti sama, niin painavammalla autolla on kovemmat voimat, jotka kohdistuvat maahan renkaiden kautta ? Eikö ?
Kiihdytyksessä suuremman kiihtyvyyden omaava auto kohdistaa jälleen isommat voimat renkaiden kautta tiehen. Eikö ?
Ihan suoralla ajaessa , painavammalla autolla on isompi kitka maahaan kuin kevyemmällä , Eikö ?
Olenko ymmärtänyt fysiikan lait väärin vai miten kulutus ei olisi suurempaa ?
Luulen kirjoittajan viitanneen kitkalla kitkavoimaan, joka on suoraan riippuvainen massasta. Kitkakerroin ei tosiaan ole riippuvainen massasta. Siitä antaa vinkkiä "kerroin". Vastaavasti ilmanvastuskerroin on todennäköisesti pienempi Toyota Camrylla kuin Yariksella. Ilmanvastus on taas luultavasti Yariksella pienempi. On yleistä mennä halpaan, kun retostellaan pienellä ilmanvastuskertoimella. Se on vain puolet pihvistä....Massalla ei taida olla vaikutusta kitkakertoimeen...
Ottaen huomioon että edelleen sähköautojen ostamisen vastainen ykkösvalitus on niiden korkea hinta, toivottavasti alkavat halpuutuslinjalle.Toivottavasti eivät ala halpuutuslinjalle.
Varmaan ihan totta, mutta kysymys sitten on ovatko sähköautot sitten kuitenkaan niin paljon painavampia kuin verrokit, että tuolla olisi kovin suurta merkitystä? Varsinkin jos verrataan ns. hybridiautoihin?Eikös massa ja vauhti ole se, mikä aiheuttaa voimia mutkissa ja kaarroksissa. Jos vauhti sama, niin painavammalla autolla on kovemmat voimat, jotka kohdistuvat maahan renkaiden kautta ? Eikö ?
Kiihdytyksessä suuremman kiihtyvyyden omaava auto kohdistaa jälleen isommat voimat renkaiden kautta tiehen. Eikö ?
Ihan suoralla ajaessa , painavammalla autolla on isompi kitka maahaan kuin kevyemmällä , Eikö ?
Olenko ymmärtänyt fysiikan lait väärin vai miten kulutus ei olisi suurempaa ?
Jos minuun viittaat, en minä välittänyt nykyistä sähköautoa edeltäneessä 2007 Toyota bensa-Auriksessakaan tuon taivaallista millaista kangasta tai nahkaa sisustus on täynnänsä. Ainakaan sen vertaa että olisin kovin kiinnostunut maksamaan siitä yhtään ekstraa. Haen autolta luotettavuutta (ettei se ole kallis ylläpitää jatkuvan korjaustarpeen takia, eikä jätä tielle) ja mitä saan hinnan vastineeksi; sähköautoissa toki korostuu kuinka paljon toimintamatkaa saa johonkin hintaan, polttisautoissa sillä ei niin ollut merkitystä.Minusta on hieman hassua että kaikesta voidaan tinkiä kuhan on sähkö. Onhan sitä hyviäkin työkaluja olemassa, joten miksi tyytyä huonoon.
Kenties aika ei ole vielä kypsä tehdä sähköautoja riittävän edullisesti ? Sitä päiväähän on odotettu jo kauan. Vielä muutama vuosi , ehkä sitten aika on kypsä tehdä hyvä sähköauto järkevään hintaan ( älkää ottako tätä liian kirjaimellisesti ! )
Tuohon vielä erityisesti: minulla ei työkalun hyvyyteen vaikuta tuon taivaallista se minkä näköinen se on ja miten kivantuntuista materiaalia sen sisusta on. Ai että kun pölynimurini olisi sporttisemman näköinen ulkomuodoltaan ja imuputki olisi kromattua lehmännahkaa, uijjui.Onhan sitä hyviäkin työkaluja olemassa, joten miksi tyytyä huonoon.
No tuo varmasti pitää paikkansa, ja ymmärrän jos sellaisia korpeaa että yhtään järkevänhintaiset sähköautot(*) eivät välttämättä ole niin hirmuisen sporttisen näköisiä eivätkä sisustaltakaan kummoisia. Itse en vaan ole juurikaan halukas maksamaan ekstraa sellaisesta sinänsä turhasta luksuksesta.Sitten jotkut haluvat tältä siirtelyvälineeltään jotain enemmän, niin siinä vaiheesssa voi alkaa ahdistamaan sähköautoilu. Totuttu taso tai valinnavapaus ei olekaan enään samassa hintaluokassa kuin ennen.
Olet näköjään tiedostanut tämän ...ja ihan pikkaisen häiritsee siis ....Zoe on kyllä aika säälittävän näköinen kinder-muna noin niinku ulkomuodoltaan ja takavalotkin ovat kuin jostain lelusta, mutta jostain syystä se ei häiritse minua juuri ollenkaan, varsinkaan kun istun auton sisällä. Se on muiden liikenteessä olijoiden ongelma jos eivät pidä sen ulkonäöstä.
Joo, ei käy kieltäminen, Spottisemman näköinen kuin moni vanhan liiton mukamas sportti. Hyvä auto vaan "pilattu" tietyillä ratkaisuilla. ( TÄMÄ vain OMA mielipide OMIIN mieltymyksiin liittyen )Tesla Model 3 on mielestäni ihan sutjakan ja kivan näköinen auto, sanoisin jopa että sporttinen.
Siinä keskustelussa puhuttiin mikä autossa on lähtökohtaisesti vialla. Nyt se on jo vanhempi video. Teslassa oli silloin oikein rehellisiä aivopieruja alustassa jne., jotka mikä tahansa kokenut valmistaja olisi osannut tehdä "oikein". Pikkuhiljaahan Tesla on tekemistään parantanut perusasioissa, mutta sitten sahannut samalla toista oksaa halpuutuksella ja sensoreita/viiksiä karsimalla. Eiköhän kiinnostus esim. EX30:sta kohtaan osoita, että vaihtoehdoille olisi tarvetta. Joku V90:n tyylinen ohjaamo/mukavuus ja Teslan tekniikka, niin juoksisin rahat kourassa Elonin luo vaikka miten olis ryssän kätyri.Minkä ihmeen takia? ^
Nythän Tesla takoo hyvin tulosta ja autot myy.
Eihän kaikki osta Ikeastakaan kotiin tavaraa. Riittää että moni ostaa.