Yleistä keskustelua sähköautoista

Aikamoista potaskaa nyt. Suomessa ei todellakaan ole suurin osa tiestöstä yksityisteitä. Paljon niitä on, mutta lähinnä jotain harvakseltaan käytettyjä metsäautoteitä ne.
Ehkä sinun kannattaa lähettää korjauspyyntö Liikenne- ja Viestintävirastolle, kun kerran tiedät paremmin... Virallisen tiedon mukaan yksityistietä on sekä määrällisesti että kilometrimäärältään valtaosa. Toki taas esimerkiksi väestöstä valtaosa ei asu yksityisteiden varrella, eli niiden voi toki sanoa vaikkapa olevan merkitykseltään vähäisempiä kuin julkisten teiden.
Liikenne- ja Viestintävirasto sanoi:
  • Yksityisteitä on noin 370 000 km, kun valtion hallinnoimia teitä on noin 80 000 km.
  • Siltoja yksityisteillä on noin 12 000 kpl.
  • Yksityisteiden varrella on arviolta noin 30 000 yritystä, 40 000 maatilaa, 250 000 omakotitaloa ja 190 000 kesämökkiä.
  • Käyttäjiä yksityisteillä on noin 2 miljoonaa.
  • Yksityisteiden varrella asuu noin puoli miljoonaa suomalaista.
  • Yksityisteiltä lähtee noin 4 000 puurekkaa päivässä.
 
Sellaisen karkean nyrkkisäännön voi pitää että hiekkatie on yksityistie. Julkisessa omistuksessa ei kovin montaa kilometriä ole hiekkatietä.
 
Sellaisen karkean nyrkkisäännön voi pitää että hiekkatie on yksityistie. Julkisessa omistuksessa ei kovin montaa kilometriä ole hiekkatietä.
On muuten aika helvetisti. Koko valtion ylläpitämä tieverkko on 78000 km (valtatiet, kantatiet, seututiet ja yhdystiet) josta kolmasosa on sorapintaisia.
Tuota kolmasosaa (valtion soratiet) käyttää säännöllisesti noin miljoona suomalaista. (lähde TRAFI). Sen päälle on sitten vielä kuntien hallitsema katu- ja tieverkko, käytännössä siis kaava-alueella, Uudenmaan ja urbaaneimman alueen ulkopuolella siitäkin on osa sorapintaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Tein aiheelle oman ketjun.

 
On muuten aika helvetisti. Koko valtion ylläpitämä tieverkko on 78000 km (valtatiet, kantatiet, seututiet ja yhdystiet) josta kolmasosa on sorapintaisia.
Tuota kolmasosaa (valtion soratiet) käyttää säännöllisesti noin miljoona suomalaista. (lähde TRAFI). Sen päälle on sitten vielä kuntien hallitsema katu- ja tieverkko, käytännössä siis kaava-alueella, Uudenmaan ja urbaaneimman alueen ulkopuolella siitäkin on osa sorapintaisia.
Jos yksityisteistä halutaan tehdä yleistys, niin kyseessä on kapeahko hiekkatie joka usein loppuu talon pihaan. Toki tähänkin löytyy poikkeuksia, mutta tällaisia ne minun tietämät tiet ovat.
Ja kun mainittiin, että yksityisteillä maksetaan käytön mukaan, niin sekään ei pidä paikkaansa, vaan maksajia ovat tienvarren asukkaat ja usein maksuperuste on sijainti tien alkamiskohdasta. Satunnainen ajelija ei maksa mitään, paitsi valtionavustusten kautta.
 
Ne jotka kerenneet ajaa jo enemmän kilometrejä, syökö sähköauto enemmän rengasta kuin polttomoottori? Mites talvirenkaat? Kitkat toimii näissä hyvin?

Joka paikassa tästä kirjoitetaan, toki ajotyyli vaikuttaa eniten ja renkaat saa piloille kyllä.
 
Ne jotka kerenneet ajaa jo enemmän kilometrejä, syökö sähköauto enemmän rengasta kuin polttomoottori? Mites talvirenkaat? Kitkat toimii näissä hyvin?

Joka paikassa tästä kirjoitetaan, toki ajotyyli vaikuttaa eniten ja renkaat saa piloille kyllä.
ID3 tuli taloon viime joulukuussa, siinä oli silloin uudet kitkat alla. Nämä renkaat toimivat oikein hyvin kelillä kuin kelillä, ajoalueena pääosin Kanta-Häme ja Uusimaa. Mitään järisyttävän poikkeavaa kulumaakaan en näissä havainnut viime talven ajojen osalta.
 
Ne jotka kerenneet ajaa jo enemmän kilometrejä, syökö sähköauto enemmän rengasta kuin polttomoottori? Mites talvirenkaat? Kitkat toimii näissä hyvin?

Joka paikassa tästä kirjoitetaan, toki ajotyyli vaikuttaa eniten ja renkaat saa piloille kyllä.
Tutkitun tiedon saaminen tästä on oikeasti todella vaikeaa, koska renkaan kulumaan voi vaikuttaa niin moni muuttuja. Ei nuo renkaat kuitenkaan mitenkään alle sula sähköautossakaan, mukaan lukien talven kitkarenkaat.
 
Vahvalla mutulla VW ja samaa MEB alustaa käyttävät tuskin kuluttavat renkaita sen kummemmin. Eivät muutkaan varmasti rauhallisella ajolla kuluta, mutta niiden kiihtyvyys on osalla sen verran terävää että kulutusta saattaa tulla ihan sen takia hivenen enemmän. Pari kertaa itse olen ainakin nähnyt kun Tesla vähän sudittaa liikkeelle lähdössä parkkiksella (vähän hiekkaa tai kosteutta asvaltilla) ja kyseessä ei vaikuttanut olevan tarkoituksellinen toiminta.
 
Pari kertaa itse olen ainakin nähnyt kun Tesla vähän sudittaa liikkeelle lähdössä parkkiksella (vähän hiekkaa tai kosteutta asvaltilla) ja kyseessä ei vaikuttanut olevan tarkoituksellinen toiminta.
No en tiedä onko se sitten tarkoituksellista vai välinpitämätöntä jos survoo kaasupoljinta reilusti enemmän kuin olisi tarpeen. Tai ainakin minun on vaikea kuvitella että Tesla olisi silleen paska, ettei se pystyisi lähtemään esim. hiekalla tasaisesti liikkeelle vaikka kaasua painaisi kevyestikin.

Onhan se kiva että auto liikahtaa reippaasti kaasua painaessa, mutta erityisesti parkkipaikoilla olisi syytä olla mieluummin varovainen.
 
Toisaalta sopivasti irtokiveä siinä asfaltin päällä saa ne kivet pyörimään renkaan alla niin että siinä sutii jo mummo fillarillakin, eikä ole merkki valtavista voimavaroista.
 
Teslan (P) saa kyllä hyvin ruopaisemaan soratien risteyksessä jos ei ole tottunut, ne voima tulee niin välittömästi. Ei oo Pirellit vielä loppuneet, vaikka kilsojakin on takana, pian saa alkaa laittamaan talvisarjaa alle...
 
Toivottavasti eivät ala halpuutuslinjalle. Mielestäni moni sähköauto on ottanut takapakkia jotta hinta saadaan sopivaksi. Saksalaisilla varsinkin kova tilanne, hapuuttaa ja yrittäää pitää joitain asioita ennallaan.

On melko varmaa, että joskus kun sähköauton tekeminen on oikeasti yhtä "halpaa" kuin polttisautojen, alkavat kadonnet nappulat ja ominaisuudet palata takaisin.

Teslassakin olisi kovan luokan lisävaruste kuumaa tavaraa, eli Nappuja ja viiksipaketti". Ostaisin heti.
 
Teslassakin olisi kovan luokan lisävaruste kuumaa tavaraa, eli Nappuja ja viiksipaketti". Ostaisin heti.
Ostaisitkohan vaan? Jos ostohetkellä pitäisikin pari tonnia laittaa extraa siitä, että saa nappuloita ohjaamoon, niin moni jättäisi kyllä ainakin Teslan kohdalla tositilanteessa ottamatta.

iltapäivälehtien kommenttipalstoiltakin saa sen kuvan, että kaikki olisivat valmiita ostamaan vetyauton, mutta eivät sähköautoa. Todellisuudessa kun tilanne tulisi eteen, yksikään näistä kommentoijista ei ostaisi mitään vetyautoa.
 
Ostaisitkohan vaan? Jos ostohetkellä pitäisikin pari tonnia laittaa extraa siitä, että saa nappuloita ohjaamoon, niin moni jättäisi kyllä ainakin Teslan kohdalla tositilanteessa ottamatta.

Ilmeisesti kovin hyvin menivät pyöreät ratitkin kaupaksi Model S/X. Sen sijaan W(Y)oke ei ole tainnut kaupaksi mennä. Eli kyllä, anekdootti taitaa olla että parempi käytettävyys menisi kaupaksi.
 
Ostaisitkohan vaan? Jos ostohetkellä pitäisikin pari tonnia laittaa extraa siitä, että saa nappuloita ohjaamoon, niin moni jättäisi kyllä ainakin Teslan kohdalla tositilanteessa ottamatta.
Lisävarusteissa on se hyvä puoli että jotka eivät halua maksaa eivät niitä ota ja jotka haluavat, ottavat ne. Moni varmaan pihistelisi tässä ja tyytyisi siihen mitä on vakiona. 3:seen mitaristo , nappuloita ja tutkat. Olisi aika hyvä paketti. Ottaisin heti.
 
Ostaisitkohan vaan? Jos ostohetkellä pitäisikin pari tonnia laittaa extraa siitä, että saa nappuloita ohjaamoon, niin moni jättäisi kyllä ainakin Teslan kohdalla tositilanteessa ottamatta.

iltapäivälehtien kommenttipalstoiltakin saa sen kuvan, että kaikki olisivat valmiita ostamaan vetyauton, mutta eivät sähköautoa. Todellisuudessa kun tilanne tulisi eteen, yksikään näistä kommentoijista ei ostaisi mitään vetyautoa.
Jep. Varmasti tonneja maksaa vilkkuviikset, vaikkapa ratin oikeat napit ja vaikka ilmastoinnin säätimet :D
 
Ostaisitkohan vaan? Jos ostohetkellä pitäisikin pari tonnia laittaa extraa siitä, että saa nappuloita ohjaamoon, niin moni jättäisi kyllä ainakin Teslan kohdalla tositilanteessa ottamatta.

Itsellä jäi tesla kokonaan ostamatta vaikka sitä harkitsinkin, ihan koska siinä ei ole hudia tai edes mittaristoa ja uusi model S oli liian kallis. Myös täysi nappuloiden puute ärsytti.
Jos nämä olisi ollut valittavina lisävarusteina olisin varmaan aikoinaan teslaan päätynyt mutta kun ei saanut niin tilasin bemarin, missä joo hudista, kuten aika monesta muustakin itselle itsestäänselvästä varusteesta piti maksaa isostikin lisää mutta halusin ne.
 
Todellakin maksaisin MYLR varastoautoon 5k€ heti extraa, jos sillä saisi sensorit, tutkan, sadetunnistimen, mittariston, hudin, ovenkahvat, karmilliset ovet, paremman hattuhyllyn ja parit nappulat. Nyt kiikarissa on ID.7, joka maksaa 13k€ yli MYLR ja sisältää nämä kaikki eli 5k€ olisi vielä halpa hinta.
 
Todellakin maksaisin MYLR varastoautoon 5k€ heti extraa, jos sillä saisi sensorit, tutkan, sadetunnistimen, mittariston, hudin, ovenkahvat, karmilliset ovet, paremman hattuhyllyn ja parit nappulat. Nyt kiikarissa on ID.7, joka maksaa 13k€ yli MYLR ja sisältää nämä kaikki eli 5k€ olisi vielä halpa hinta.
Siksi on vaihtoehtoja. Teslassa ei valitettavasti näitä nähdä ellei myynti sakkaa asioiden puutteen takia.
 
Neljän vuoden sähköautoilun jälkeen se vihdoin iski, range-ahdistus! Tällä kertaa syynä oli pelkkä saituus. Lataisin julkisella vain sen verran että pääsen "varmasti kotiin". Nyt tiedän että konassa kilppari iskee kun rangea on vajaa 30km jälljellä. Koti oli kuitenkin enää 10km päässä joten vieläkään ei ahdistanut. Se, mitä en huomioinut, oli että viimeiset kilometrit on ylämäkeä, ja kilpparimoodissa se meni yllättävän hitaasti!
 
Ne jotka kerenneet ajaa jo enemmän kilometrejä, syökö sähköauto enemmän rengasta kuin polttomoottori? Mites talvirenkaat? Kitkat toimii näissä hyvin?

Joka paikassa tästä kirjoitetaan, toki ajotyyli vaikuttaa eniten ja renkaat saa piloille kyllä.

Ei mitään eroa. Nyt 70tkm yhteensä takana kesä-talvi-kesä ja kesärenkaat lähti vaihtoon juuri, joissa oli noin 3-3,5mm. Pikkasen ensiasennus-bridgestoneista Contin eco 6Qiin nähden rengasmelu muuttui alle 50-60kmh pehmeämmäksi.

Ensimmäisenä kesänä renkaat eivät kuluneet silmämääräisesti juuri ollenkaan, mutta nyt toisen kesän jälkeen sivujen kuvio alkoi hupenemaan, kun jälkikasvu pääsi rattiin :hmm:
 
Tälläistä tarinaa sanoo yksi rengasvalmistaja:

Do tires wear out faster on electric cars?
EVs burn through tires 30% faster than combustible engine cars thanks to hefty weights and speedy acceleration, according to Bridgestone, which this week unveiled a new tire developed specifically for electric vehicles.22.5.2023
 
Eikös massa ja vauhti ole se, mikä aiheuttaa voimia mutkissa ja kaarroksissa. Jos vauhti sama, niin painavammalla autolla on kovemmat voimat, jotka kohdistuvat maahan renkaiden kautta ? Eikö ?

Kiihdytyksessä suuremman kiihtyvyyden omaava auto kohdistaa jälleen isommat voimat renkaiden kautta tiehen. Eikö ?

Ihan suoralla ajaessa , painavammalla autolla on isompi kitka maahaan kuin kevyemmällä , Eikö ?

Olenko ymmärtänyt fysiikan lait väärin vai miten kulutus ei olisi suurempaa ?
 
Jotenkin sähköautojen paino on saanut kauheasti palstatilaa vaikka ei se hyppy painossa loppujen ole mitenkään ihan älyttömän iso. Isompi hyppy tapahtui kun citymaasturit löi läpi ja sen jälkeen sekä polttomoottori että MHEV/PHEV SUVt ovat olleet todella raskaita eikä niiden rengaskulumasta jaksa kukaan meuhkata.

Esim joku Q5 Audi on moottorivariantista riippuen karkeasti Model Yn painoinen. Polttikset noin 100kg kevyempiä ja plugarit 100kg painavampia.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jenkkien "full size" kokoluokka sekä truck sarjat on ihan omilla luvuillaan, sekä painossa, että lukumäärässä.
 
Ioniq 5:n sisäisen laturin takaisinkutsu näyttää saapuneen Eurooppaan. Aika näyttää korjaako softa tätä vikaa vai poksuvatkova laturit entiseen tahtiin. Oman auton VIN-koodilla kamppis 30D079 löytyy tuolta.

 
Eikös massa ja vauhti ole se, mikä aiheuttaa voimia mutkissa ja kaarroksissa. Jos vauhti sama, niin painavammalla autolla on kovemmat voimat, jotka kohdistuvat maahan renkaiden kautta ? Eikö ?

Kiihdytyksessä suuremman kiihtyvyyden omaava auto kohdistaa jälleen isommat voimat renkaiden kautta tiehen. Eikö ?

Ihan suoralla ajaessa , painavammalla autolla on isompi kitka maahaan kuin kevyemmällä , Eikö ?

Olenko ymmärtänyt fysiikan lait väärin vai miten kulutus ei olisi suurempaa ?
Tavallaan OT:

Massalla ei taida olla vaikutusta kitkakertoimeen.

#VIimeksiFysiikkaaLukiossaNoinVuonna2000
 
...Massalla ei taida olla vaikutusta kitkakertoimeen...
Luulen kirjoittajan viitanneen kitkalla kitkavoimaan, joka on suoraan riippuvainen massasta. Kitkakerroin ei tosiaan ole riippuvainen massasta. Siitä antaa vinkkiä "kerroin". Vastaavasti ilmanvastuskerroin on todennäköisesti pienempi Toyota Camrylla kuin Yariksella. Ilmanvastus on taas luultavasti Yariksella pienempi. On yleistä mennä halpaan, kun retostellaan pienellä ilmanvastuskertoimella. Se on vain puolet pihvistä.
 
Toivottavasti eivät ala halpuutuslinjalle.
Ottaen huomioon että edelleen sähköautojen ostamisen vastainen ykkösvalitus on niiden korkea hinta, toivottavasti alkavat halpuutuslinjalle.

Ainakin kaiken muun kuin rangen ja akun koon suhteen, mutta toki tarvitaan vielä kai sitten niitä vieläkin halvempia kippoja joissa on 30kWh akku ja joilla pääsee 200km hyvänä päivänä. Minä tosin en sellaista autoa ostaisi vaikka olisi halpa.

Olen valmis antamaan anteeksi vaikka koko sisusta olisi lego-muovista kasattu, kunhan hinta on halpa ja akku tarpeeksi iso. Auto on minulle työkalu kuten pölynimuri tai kahvinkeitin, en siinä niin paljon mieti materiaalivalintoja tms.
 
Minusta on hieman hassua että kaikesta voidaan tinkiä kuhan on sähkö. Onhan sitä hyviäkin työkaluja olemassa, joten miksi tyytyä huonoon.
Kenties aika ei ole vielä kypsä tehdä sähköautoja riittävän edullisesti ? Sitä päiväähän on odotettu jo kauan. Vielä muutama vuosi , ehkä sitten aika on kypsä tehdä hyvä sähköauto järkevään hintaan ( älkää ottako tätä liian kirjaimellisesti ! )
 
Osa ongelmaa on epärealistiset luulot ostajilla siitä mitä tarvitsevat. Totta hemmetissä joku 400 km porskuttava vehje maksaa akkujen takia, mutta oikeastihan suurimmalle osalle riittäisi kesäkelin 200-250 km ja nopea pikalataus. Jopa pienempikin akku olisi todennäköisesti isolle osalle ihan ok. Vagin tripletti on/oli vähän turhan pieni auton runko, mutta golf-kokoluokkaan vietynä sama sähköinen järjestelmä olisi kauppakassi-luokassa täysin riittävä yhdessä kaupungissa pyörimiseen. Matka-ajoon pikalatausnopeutta tarvitsisi nostaa.
 
Eikös massa ja vauhti ole se, mikä aiheuttaa voimia mutkissa ja kaarroksissa. Jos vauhti sama, niin painavammalla autolla on kovemmat voimat, jotka kohdistuvat maahan renkaiden kautta ? Eikö ?
Kiihdytyksessä suuremman kiihtyvyyden omaava auto kohdistaa jälleen isommat voimat renkaiden kautta tiehen. Eikö ?
Ihan suoralla ajaessa , painavammalla autolla on isompi kitka maahaan kuin kevyemmällä , Eikö ?
Olenko ymmärtänyt fysiikan lait väärin vai miten kulutus ei olisi suurempaa ?
Varmaan ihan totta, mutta kysymys sitten on ovatko sähköautot sitten kuitenkaan niin paljon painavampia kuin verrokit, että tuolla olisi kovin suurta merkitystä? Varsinkin jos verrataan ns. hybridiautoihin?

Vuoden 2007 Toyota Aurikseni (puhdas bensakone) painoi ilmeisesti 1385kg tyhjällä tankilla, eli sanotaan vaikka 1400kg täydellä tankilla. Vaihdoin sen suunnilleen saman kokoluokan täyssähköautoon (Zoe) jonka massa ilmeisesti on 1502kg eli pyöreästi n. 100 kg enemmän. Akku siinä on sentään 55kWh kokoinen eli tuon kokoiselle autolle aika isokin vielä.

Se onko 100kg matkustajan vaikutus renkaiden kulumiseen merkittävä, siitä voinee olla montaa mieltä.
 
Minusta on hieman hassua että kaikesta voidaan tinkiä kuhan on sähkö. Onhan sitä hyviäkin työkaluja olemassa, joten miksi tyytyä huonoon.
Kenties aika ei ole vielä kypsä tehdä sähköautoja riittävän edullisesti ? Sitä päiväähän on odotettu jo kauan. Vielä muutama vuosi , ehkä sitten aika on kypsä tehdä hyvä sähköauto järkevään hintaan ( älkää ottako tätä liian kirjaimellisesti ! )
Jos minuun viittaat, en minä välittänyt nykyistä sähköautoa edeltäneessä 2007 Toyota bensa-Auriksessakaan tuon taivaallista millaista kangasta tai nahkaa sisustus on täynnänsä. Ainakaan sen vertaa että olisin kovin kiinnostunut maksamaan siitä yhtään ekstraa. Haen autolta luotettavuutta (ettei se ole kallis ylläpitää jatkuvan korjaustarpeen takia, eikä jätä tielle) ja mitä saan hinnan vastineeksi; sähköautoissa toki korostuu kuinka paljon toimintamatkaa saa johonkin hintaan, polttisautoissa sillä ei niin ollut merkitystä.

Niinjuu, auton hiljaisuus on asia josta olisin valmis maksamaan. Sähköautoissa tämä on yleisesti kunnossa ainakin moottorimelun osalta, mutta näissä halvemmissä sähköautoissa kuten minun, kyllä sitä rengasmelua tulee edelleen kovasti sisään. Edelliseen Aurikseeni verrattuna sanoisin että alle 80 km/h nopeuksissa tämä on suunnilleen yhtä hiljainen (joskus hiljaisempi, on melkein aavemaista ajaa Zoella jollain uudella asfaltilla alle 60km/h nopeudella jolloin rengasmelu tuntuu häviävän kokonaan, ja kuuluu ikäänkuin vain hento suhina autosta), ja moottoritieajossa melko paljonkin hiljaisempi koska Auriksen moottori alkoi päästää yhä enemmän melua yli 100km/h nopeuksissa, eli moottorimelu kasvoi moottoritiellä merkittävästiä. Zoella ei näin tapahdu, rengasmelu ja tuulen ujellus kyllä nousevat nopeuden myötä.
 
Viimeksi muokattu:
En viitannut sinuun mitenkään, sillä ihan yleinen suhtautunimen autoihin on juuri tuollainen. Auto on vain kulkuneuvo jonka pitää hoitaa tehtävänsä eli paikasta toiseen siirtymisen.

Sitten jotkut haluvat tältä siirtelyvälineeltään jotain enemmän, niin siinä vaiheesssa voi alkaa ahdistamaan sähköautoilu. Totuttu taso tai valinnavapaus ei olekaan enään samassa hintaluokassa kuin ennen.

Kyllä tuo rengasmelu on kaikkien autojen pahin ongelma, pitää mennä sinne S/7/A8 luokkaan että ovat hiljaisia. Mutta ne ovat sitten ihan liian kalliita pelejä uutena. Pikkuautoissa tai jossain Ecoautoissa moottori saattaa ulista moottoritienopeuksissa, mutta ei muissa.

OT: Downsizing oli jossain vaiheessa polttisten kova trendi, ja ikävä sellainen. Rightsizing tuli jollekin merkeillä tilalle ja oli huomattavasti parempi ratkaisu.
 
Onhan sitä hyviäkin työkaluja olemassa, joten miksi tyytyä huonoon.
Tuohon vielä erityisesti: minulla ei työkalun hyvyyteen vaikuta tuon taivaallista se minkä näköinen se on ja miten kivantuntuista materiaalia sen sisusta on. Ai että kun pölynimurini olisi sporttisemman näköinen ulkomuodoltaan ja imuputki olisi kromattua lehmännahkaa, uijjui.

Zoe on kyllä aika säälittävän näköinen kinder-muna noin niinku ulkomuodoltaan ja takavalotkin ovat kuin jostain lelusta, mutta jostain syystä se ei häiritse minua juuri ollenkaan, varsinkaan kun istun auton sisällä. Se on muiden liikenteessä olijoiden ongelma jos eivät pidä sen ulkonäöstä.
 
Sitten jotkut haluvat tältä siirtelyvälineeltään jotain enemmän, niin siinä vaiheesssa voi alkaa ahdistamaan sähköautoilu. Totuttu taso tai valinnavapaus ei olekaan enään samassa hintaluokassa kuin ennen.
No tuo varmasti pitää paikkansa, ja ymmärrän jos sellaisia korpeaa että yhtään järkevänhintaiset sähköautot(*) eivät välttämättä ole niin hirmuisen sporttisen näköisiä eivätkä sisustaltakaan kummoisia. Itse en vaan ole juurikaan halukas maksamaan ekstraa sellaisesta sinänsä turhasta luksuksesta.

(*)Tosin on sanottava että, ilmeisesti valtavirran vastaisesti, esim. Tesla Model 3 on mielestäni ihan sutjakan ja kivan näköinen auto, sanoisin jopa että sporttinen. Ei yhtään hävettäisi ajaa sellaisella, ulkonäön osalta. Muut haukkuvat sitä muumikeulaiseksi saippuapalaksi ja ties miksi, en yhdy niihin näkemyksiin.
 
Zoe on kyllä aika säälittävän näköinen kinder-muna noin niinku ulkomuodoltaan ja takavalotkin ovat kuin jostain lelusta, mutta jostain syystä se ei häiritse minua juuri ollenkaan, varsinkaan kun istun auton sisällä. Se on muiden liikenteessä olijoiden ongelma jos eivät pidä sen ulkonäöstä.
Olet näköjään tiedostanut tämän ...ja ihan pikkaisen häiritsee siis .... :)

No., leikki leikkinä. Zoe on pätevä kulkine ja ajaa asiansa varmasti. Ns. järkiauto.

Tesla Model 3 on mielestäni ihan sutjakan ja kivan näköinen auto, sanoisin jopa että sporttinen.
Joo, ei käy kieltäminen, Spottisemman näköinen kuin moni vanhan liiton mukamas sportti. Hyvä auto vaan "pilattu" tietyillä ratkaisuilla. ( TÄMÄ vain OMA mielipide OMIIN mieltymyksiin liittyen )
 
3/Y eivät keulasta miellytä ulkonäöltään, koko auto on jotenkin "epäsopusuhtainen" ja keula susiruma. Mutta ei olisi este ostolle (muut asiat kyllä). Mutta tuo uusi Kona on niin hirveä että saisi olla helvetin halpa että suostuisin ostamaan, siis luokkaa 20k niin voisin harkita.
 
Aiemminkin (Munro?) todennut, että Teslan olisi pitänyt keskittyä tekniikan liisaukseen ja jättää varsinainen autojen rakentaminen niille, jotka sen jo osaa.
 
Minkä ihmeen takia? ^

Nythän Tesla takoo hyvin tulosta ja autot myy.
Eihän kaikki osta Ikeastakaan kotiin tavaraa. Riittää että moni ostaa.
 
Kenties tämän hypoteettisen ajatusleikin takia, että millainen menestys olisi ollutkaan jos olisvat hieman enemmän noudattaneet perinteistä kaavaa auton sisustan suunnittelussa ja tietyissä teknisissä linjanvedoissa.

Itse väittäisin että olisi ollut ihan helvetin kova tuote hyvin pienillä muutoksilla. Kelpaisi vielä isommille massoille.

Tai sitten ei.
 
Minkä ihmeen takia? ^

Nythän Tesla takoo hyvin tulosta ja autot myy.
Eihän kaikki osta Ikeastakaan kotiin tavaraa. Riittää että moni ostaa.
Siinä keskustelussa puhuttiin mikä autossa on lähtökohtaisesti vialla. Nyt se on jo vanhempi video. Teslassa oli silloin oikein rehellisiä aivopieruja alustassa jne., jotka mikä tahansa kokenut valmistaja olisi osannut tehdä "oikein". Pikkuhiljaahan Tesla on tekemistään parantanut perusasioissa, mutta sitten sahannut samalla toista oksaa halpuutuksella ja sensoreita/viiksiä karsimalla. Eiköhän kiinnostus esim. EX30:sta kohtaan osoita, että vaihtoehdoille olisi tarvetta. Joku V90:n tyylinen ohjaamo/mukavuus ja Teslan tekniikka, niin juoksisin rahat kourassa Elonin luo vaikka miten olis ryssän kätyri.

e: Täsmennän sen verran että Teslan tekniikalla viittaan siis voimansiirtoon, Teslan softakikkailu/käyttöliittymä joutaa roskakoriin.
 
Sähköfarmarit yleistyvät tässä parin vuoden sisään. Veikkaan ostoryntäystä alle 30 k€ farkuille. MG5:n saa jo, Pöso 308 SW on parempi ja klassisen sutjakka. Nää ei kulutakaan sähköä niin paljoa kuin nykymuodin mukaiset katumaasturit. Mökkitielläkin voi farmarilla ajella saati kaupungissa. Paluu farmariaikaan, jes.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom