Yleistä keskustelua sähköautoista

1696416502296.png


Tämä on tällä hetkellä mielenkiintoisin tuleva sähköauto, jota odotan. Jos hinta jää alle 70.000 euron, niin tilausnappi nasahtaa heti kun mahdollista.
 
2 Toyotaa olen omistanut ja niissä taas ei ollut ainuttakaan vikaa koko aikana.

Vaikeeta kyllä uskoa, jos on olleet yhtään pidempiaikaisia omistuksia. Ostettu uutena ja omistettu vuoden? Pari? Vai tarkoittaako "ei vikoja", että on käytetty huollossa auton niin ilmoittaessa ja kaikki viat on korjattu huollossa/takuussa jne? Ts. ei vikoja takuun ulkopuolella joita olisi pitänyt itse maksaa?
 
Minulla on ollut 8 uutena ostettua Audia ja voin sanoa, että Audin laatu on vitsi. Jokaista näistä autoista on pitänyt käyttää korjaamolla laatuongelmien vuoksi. Ja pari näistä on ollut yli 90.000 euron autoja, joten ei edes kalliimmat Audit ole tae hyvästä laadusta. 2 Toyotaa olen omistanut ja niissä taas ei ollut ainuttakaan vikaa koko aikana.
Sekoitat asiat. Ei premium tarkoita kestävämpää autoa tai että se olisi vähävikaisempi. EI kukaan premiumvalmistaja tuollaista väitä.
 
Itse ehdottomasti jättäisin ja tulen jättämäänkin kaikki diktatuuriautot kauppaan.
Sanoisin, että on mahdotonta löytää autoa, jonka tuotantoketjussa ei olisi mitään kiinalaista (raaka-aineet, materiaalit, komponentit, osat, tuotantolinjat). Erityisesti sähköautoa, koska akkupuoli on niin vahvasti kiinalaisten käsissä, että ajatus koko autoilun sähköistämisestä pitäisi pistää uusiksi, jos Kiina-kytköksistä luovuttaisiin.

Kiina-riippuvuutta on rakennettu vuosikymmeniä ja se näkyy nyt siten, että olemme todella vahvasti riippuvaisia Kiinasta. Saatu mitä haluttu.
 
Sekoitat asiat. Ei premium tarkoita kestävämpää autoa tai että se olisi vähävikaisempi. EI kukaan premiumvalmistaja tuollaista väitä.
No myyjät.

Mutta toki hyvä tuoda esiin ketjussa mitä premium tarkoittaa, ettei kukaan kuvittele sen tarkoittavan laadukasta. silti osin miten jotenkin liitettävissä virheettömyyteen, luotttavuuteen, saksalais luterilaiseen laatuun.

Vaan enemmän jotain venäläistä, välimerellistä mielikuvaa.
 
Itseäni ihmetyttää näissä oloissa että ostajia löytyy Suomestakin Venäjän diktaattoria nuoleskelevan omistajan autofirman tuotteille. Vähän sama ilmiö kuin Venäjällä tankkaavat tai Sortavalassa lomailevat suomalaiset. En kyllä itse pystyisi Teslaa ostamaan tai rajan yli matkustelemaan.
Vähän menee OT:n puolelle, mutta nyt pitää kysyä kun tämä aina välillä tulee vastaan.

Mitä "diktaattorin nuoleskelemista" Musk on siis tehnyt? Heppu kun on kuitenkin antanut välittömästi ja etenkin välillisesti Ukrainan puolustukseen rahaa varmaan enemmän kuin Suomen valtio. Minusta se ei oikein kuulostaa Putinin nuoleskelulta, vaan enemmän vastustukselta.

Volkkarin ja Bemarin tehtaat ovat muuten lämmenneet aika pitkään Venäläisellä maakaasulla, joten ne lienevät myös boikotissa?
 
Juu niin on. Viiksettömissä tesloissa vilkkua operoidaan vasemman käden peukalolla.
Eihän vilkkuviiksiäkään ole molemmille puolille omaansa?

Ei, mutta vilkkuviiksessä mennään ylös tai alas - Teslassa osutaan sinne tai tänne ja ehkä osut oikeaan. Seuraavaksiko vertaat kosketusnäytön nappia ylös/alas ja kahta eri poljinta ja pidät niitä yhdenvertaisina? Puheesi alkavat kuulostaa jo kovin huvittavilta. Mikäli niin kehuit ja nautit siitä Teslan nykyviiksestä, miksi nyt yhtäkkiä kehut kun Tesla hankkiutui sinun rakkaasta hienosta esineestäsi eroon?

Alkaa olemaan sitä samaa ulinaa kuin että se olisi hienoa käydä kosketusnäytöllä neljän menun läpi että saisi lämpötilaa vaihdettua vs. yksi rulla josta sitä voisi vaihtaa. Koska Musk on niin söpö.
 
Sanoisin, että on mahdotonta löytää autoa, jonka tuotantoketjussa ei olisi mitään kiinalaista (raaka-aineet, materiaalit, komponentit, osat, tuotantolinjat). Erityisesti sähköautoa, koska akkupuoli on niin vahvasti kiinalaisten käsissä, että ajatus koko autoilun sähköistämisestä pitäisi pistää uusiksi, jos Kiina-kytköksistä luovuttaisiin.

Näissä on tietysti isoja sävyeroja. Kaikista autoista löytyy kinkki-komponentteja, se on selvä. Joissain enemmän, joissain vähemmän. Sitten on autoja joissa on merkittävä osa kiinan tuontia, esim. akusto. Kolmas porras on sitten autot jotka rakennetaan Kiinassa mutta firma on muualta kotoisin, viimeisimpänä sitten nämä BYDit yms. jotka suoraan CCP:n kontrollissa.
 
Sanoisin, että on mahdotonta löytää autoa, jonka tuotantoketjussa ei olisi mitään kiinalaista (raaka-aineet, materiaalit, komponentit, osat, tuotantolinjat). Erityisesti sähköautoa, koska akkupuoli on niin vahvasti kiinalaisten käsissä, että ajatus koko autoilun sähköistämisestä pitäisi pistää uusiksi, jos Kiina-kytköksistä luovuttaisiin.

Kiina-riippuvuutta on rakennettu vuosikymmeniä ja se näkyy nyt siten, että olemme todella vahvasti riippuvaisia Kiinasta. Saatu mitä haluttu.

"Ei mitään" ja "kiinan valtion omistama firma" väliin mahtuu harmaankin sävyjä. Mielestäni varsin relevantti aihe mietittäväksi autonkin hankinnassa.
Siinä olet kyllä oikeassa, että kiina-riippuvuus on itse aiheutettu katastrofi, jonka oikaisemiseksi ei tarvita state controlled automonopolia. Mutta kyllä ne kiinassakin tietää jo varsin hyvin, minkälaisilla syöteillä tuulipuvut suhisee satimeen, joten (ei ohjattu sinulle) ollos huoleton byd/mg/"volvo" fanikaarti, kyllä markkina jää teille tätä menoa.
 
Ei, mutta vilkkuviiksessä mennään ylös tai alas - Teslassa osutaan sinne tai tänne ja ehkä osut oikeaan. Seuraavaksiko vertaat kosketusnäytön nappia ylös/alas ja kahta eri poljinta ja pidät niitä yhdenvertaisina? Puheesi alkavat kuulostaa jo kovin huvittavilta. Mikäli niin kehuit ja nautit siitä Teslan nykyviiksestä, miksi nyt yhtäkkiä kehut kun Tesla hankkiutui sinun rakkaasta hienosta esineestäsi eroon?

Alkaa olemaan sitä samaa ulinaa kuin että se olisi hienoa käydä kosketusnäytöllä neljän menun läpi että saisi lämpötilaa vaihdettua vs. yksi rulla josta sitä voisi vaihtaa. Koska Musk on niin söpö.
Miksi viiksettömässä teslassa vilkkunapeissa osutaan sinne tänne? Ajatko kokoajan ratti 90 tai 180astetta käännettynä? Se vilkku kuuluu laittaa päälle hyvissä ajoin ennen kuin kääntyy, ei vasta kun olet jo kääntynyt.
Nautin käyttää ja kehuin kyllä viimeksi teslan vaihdevalitsinta joka on viiksessä. Silloin oli puhe että vaihdeviiksi on parempi vekslatessa kuin normi joystickki vaihdekeppi esim. i4 tapaan.

Kovasti olet sanonut että omistat teslan mutta vaikea kuvitella että olet koskaan edes sellaista ajanut tai et ole kovin hyvin perehtynyt sen ominaisuuksiin. Jos teikäläisellä on kova tarve päästä rullasta pyöritellen säätämään kabiinin lämpötilaa eikä suoraan siitä näytöltä niin sekin onnistuu ainakin model 3 ja y. Vinkkinä että se rulla sijaitsee ratissa.
 
Sanoisin, että on mahdotonta löytää autoa, jonka tuotantoketjussa ei olisi mitään kiinalaista (raaka-aineet, materiaalit, komponentit, osat, tuotantolinjat). Erityisesti sähköautoa, koska akkupuoli on niin vahvasti kiinalaisten käsissä, että ajatus koko autoilun sähköistämisestä pitäisi pistää uusiksi, jos Kiina-kytköksistä luovuttaisiin.

Kiina-riippuvuutta on rakennettu vuosikymmeniä ja se näkyy nyt siten, että olemme todella vahvasti riippuvaisia Kiinasta. Saatu mitä haluttu.
Moraalittoman ihmisen tekosyitä. Kannattaa ostaa jossain muualla kuin Kiinassa valmistettu joka tapauksessa.
 
Mitä "diktaattorin nuoleskelemista" Musk on siis tehnyt? Heppu kun on kuitenkin antanut välittömästi ja etenkin välillisesti Ukrainan puolustukseen rahaa varmaan enemmän kuin Suomen valtio. Minusta se ei oikein kuulostaa Putinin nuoleskelulta, vaan enemmän vastustukselta.
Avaa herran oma somekanava. Pienempi juttu tämä on toki kuin Kiinalaisen auton ostaminen, mutta Suomessa herkempi kun olemme itsekin tässä Putinin tulilinjalla.
 
"Ei mitään" ja "kiinan valtion omistama firma" väliin mahtuu harmaankin sävyjä. Mielestäni varsin relevantti aihe mietittäväksi autonkin hankinnassa.
Siinä olet kyllä oikeassa, että kiina-riippuvuus on itse aiheutettu katastrofi, jonka oikaisemiseksi ei tarvita state controlled automonopolia. Mutta kyllä ne kiinassakin tietää jo varsin hyvin, minkälaisilla syöteillä tuulipuvut suhisee satimeen, joten (ei ohjattu sinulle) ollos huoleton byd/mg/"volvo" fanikaarti, kyllä markkina jää teille tätä menoa.
Kiina ym kauppa politiikka autoketjussa saanut huutia. politiikka puolella kehoitettu menemään
 
Vaikka minussa hieman minimalistin vikaa onkin, en sentään neuroottinen sellainen, niin kyllä mie jos joskus uuden auton ostan niin haluaisin sen näyttävän enemmän tuolta BMW:ltä kuin tuolta Teslalta(?).
 
Miksi viiksettömässä teslassa vilkkunapeissa osutaan sinne tänne? Ajatko kokoajan ratti 90 tai 180astetta käännettynä? Se vilkku kuuluu laittaa päälle hyvissä ajoin ennen kuin kääntyy, ei vasta kun olet jo kääntynyt.
Käys kokeilemassa liikenneympyrässä ;)

e: Tai pyöritä renkaat ruudussa lähtöasentoon ja ala pohtimaan kumpaan suuntaan sitä vilkkunappia nyt piti painaa, kun ratin asento on joku 270.
 
Kyllä tuo facelift model 3 sisusta on vaan hieno, minimalistinen ja moderni. Raikas tuulahdus. Ei tuossa BMW:n tutussa ja turvallisessa varmasti mitään vikaa ole. Kyllä silläkin saa itsensä siirrettyä A:sta B:hen. Ja nappejakin löytyy joka lähtöön molempien etupenkkiläisten sormille.
 
Käys kokeilemassa liikenneympyrässä ;)

e: Tai pyöritä renkaat ruudussa lähtöasentoon ja ala pohtimaan kumpaan suuntaan sitä vilkkunappia nyt piti painaa, kun ratin asento on joku 270.
Pitää käydä koeponnistamassa välittömästi kunhan tulee Vetokujalle näytille. En usko että ylitsepääsemätön ongelma on.
 
e: Tai pyöritä renkaat ruudussa lähtöasentoon ja ala pohtimaan kumpaan suuntaan sitä vilkkunappia nyt piti painaa, kun ratin asento on joku 270.
Tämähän on hyvin tavallinen tilanne kaupunkipysäköinnissä. Ratti käännellään ensin oikeaan asentoon ja katsellaan että koska voisi lähtetä, sitten vilkku päälle. Kenties tuossa joutu hetken pähkäilemään miten ratti on ja sitten päättää mitä nappia painetaan. Viiksivilkulla ei tarvii hirveesti miettiä ratin asentoa ja missä nappi on, ne on aina samalla paikalla ja vilkutussuunta aina sama (ylös /alas ).

Kai tuohonkin tottu ja oppii käyttämään sujuvasti, mutta silti sen käyttökokemus ei ole yhtä hyvä ja looginen.
Mielestäni tämä on selkeä huononnus halputuksen nimissä tehtyä. Ei siitä mihinkään pääse vaikka miten sitä asiaa kääntelee ja vääntelee.
 
Tämähän on hyvin tavallinen tilanne kaupunkipysäköinnissä. Ratti käännellään ensin oikeaan asentoon ja katsellaan että koska voisi lähtetä, sitten vilkku päälle. Kenties tuossa joutu hetken pähkäilemään miten ratti on ja sitten päättää mitä nappia painetaan. Viiksivilkulla ei tarvii hirveesti miettiä ratin asentoa ja missä nappi on, ne on aina samalla paikalla ja vilkutussuunta aina sama (ylös /alas ).

Kai tuohonkin tottu ja oppii käyttämään sujuvasti, mutta silti sen käyttökokemus ei ole yhtä hyvä ja looginen.
Mielestäni tämä on selkeä huononnus halputuksen nimissä tehtyä. Ei siitä mihinkään pääse vaikka miten sitä asiaa kääntelee ja vääntelee.
Ota tähän päälle se vielä, että pitää suunta valita näytöstä. Kun vekslaat isolla autolla tai ison kääntösäteen omaavalla katuparkista.
 
Ellei nyt ole tapahtunut jotain hurjia muutoksia Model 3/Y ajettavuudessa, niin tuntoa tiehenhän se ei tarjoa. Suoralla ja hyvällä asfaltilla menee nätisti, mutta alhaiset nopeudet, mutka-ajo, "dynaaminen ajo" jossain maanteillä yms. ei ole oikein sellaista mihin tuo auto soveltuu. Toki jos riittää suuri kiihtyvyys ja siitä saa kiksejä, niin sillä pärjää tai jos ei ole ajanut esim. saksalaismerkkejä. Tesla on kuin Toyota, keskinkertainen ajettavuus joka tilanteessa. Toki jotkut tykkää varmasti siitäkin.
Olen harvinaisen samaa mieltä kanssasi, mutta sitä en allekirjoita että Tesla olisi paska ajaa. Ja kokemusta on monista saksalaisista premiumkärryistä. Tesla on ajettavuudeltaa hyvin lähellä Tojotaa. Hyvin hajuton ja mauton, ja vähän puuduttavakin, mutta ei mielestäni huono. Uraisilla teillä jopa parempi, koska puuttuvasta "dynaamisesta" tuntopalautteesta johtuen puuttuu myös urissa vetely. Parkkitalossa tosin hyvin kankea, johtuen isosta kääntösäteestä.
 
On tuo aika erikoisen näköistä kun näytöltä svaipataan suuntaa eteen ja taakse kun pitää auto vaikka kääntää (Björn sitä taas asitteli). Sinänsä ymmärrän että Teslassa on tuohon myös automatiikkaa tullut, kun onhan tuo ihan hirveän näköistä räpellystä. Sinänsä se on toki lähellä kättä, joten ei se sinänsä ole edes niin kaukana kuin vaihdevipu monessa autossa on. Todennäköisesti tuokin toimii tottuneelle ihan hyvin, mutta itseäni lähinnä epäilyttäisi palaute että menikö suunta nyt oikein kun fyysisessä kytkimessä tunto on aika paljon selvempi.

Mitä takuunalaisiin osiin tulee niin eipä omassa Renaultissakaan aikanaan mennyt kuin vaihdeviiksi ja takalasinlämmittimen moottori vaihtoon takuu-aikana. Kaiken näköistä siitä sitten myöhemmin toki meni, mutta itse kun omistin 50k-80k välisen osan takuullisena (meni lopulta sen 320k kunnes meni vaihtoon) niin eipä tuon aikana muuta mennyt.

Pitäisi Teslan korjausmäärillä verrata ennemmin alkupään korealaisiin joita tuli aikanaan markkinoille, sen verran paljon noissa tuntuu vikoja olevan.

Vertailusta vaan tekee haastavaa kun jokaisesta mallista tulee pientä versiopäivitystä useampi kerran vuodessa ja täten korjausten tarvekin varmasti vaihtelee jo vuosimallin sisälläkin paljon kun valmistusmaitakin on aika montaa. Sinänsä erilaisilla varusteilla ei kauheasti eroja ole, mutta sitten erinäistä isompaa ja pienempää palikkaa on vähän erilaista.

Omalla korealaisella plugarilla on kuitenkin menty se 45k ilman yhtään vikaa (moottorin ohjausyksikkö on päivitetty valmistajan toimesta ja tietty infotainmenttiä sekä huollossa että itse lataamalla netistä). Toki silti on vaadittavat huollot tehty joista on varmaan about 500e maksettu yhteensä (marmorilla ja ensimmäinen oli vapaaehtoinen takuun suhteen), joten toki se Teslaan nähden on varmasti enemmän kun varsinaista huolto-ohjelmaa ei ole.

Sinänsä uusien autojen vioista on raportoitu aika tasaisesti ja eiköhän niitä riitä varsinkin uusissa malleissa jonkin verran on kyseessä sitten sähköauto tai joku muu. Siinä mielessä vähän huolestuttavaa, että noita samoja vikoja korjataan Tesloissa edelleen vaikka autovalmistajana on jo aika konkari eikä pitäisi olla siitä kiinni ettei osattaisi .
 
Viimeksi muokattu:
Olen harvinaisen samaa mieltä kanssasi, mutta sitä en allekirjoita että Tesla olisi paska ajaa.

Ei se paska ole, mutta mielestäni hyvin vähän palautetta antava. Nämä varmaankin menee hieman siihen et mistä kukin tykkää. Motareilla ja hyvillä tieosuuksilla tällaista ongelmaa ei ole ja auto menee hyvin. Model 3:n mainostettu äänekkyys sisätiloissakaan ei tuolloin ole mitenkään häiritsevä. Se missä tuo on kankea ja yllättävän volvomaisen huono on tiukat paikat ja jopa uudemmat parkkialueet. Alusta vaan ei ole ehkä Suomeen osuva tai sitten Suomen tiestö on sen verran heikkoa, että siinä kaksi vektoria kohtaa toisensa epäedukkaasti. Teslaa en ole ajanut muualla Euroopassa tai Kaliforniassa, joten en tiedä onko siellä jotain isompaa eroa?
 
On tuo aika erikoisen näköistä kun näytöltä svaipataan suuntaa eteen ja taakse kun pitää auto vaikka kääntää (Björn sitä taas asitteli). Sinänsä ymmärrän että Teslassa on tuohon myös automatiikkaa tullut, kun onhan tuo ihan hirveän näköistä räpellystä. Sinänsä se on toki lähellä kättä, joten ei se sinänsä ole edes niin kaukana kuin vaihdevipu monessa autossa on. Todennäköisesti tuokin toimii tottuneelle ihan hyvin, mutta itseäni lähinnä epäilyttäisi palaute että menikö suunta nyt oikein kun fyysisessä kytkimessä tunto on aika paljon selvempi.
Jatkossahan ennen ajoon lähtöä käsi käy muutenkin tuolla näytössä napsauttamassa ISA:n pois päältä niin tuo vaihteen swaippaus menee mukavasti siinä samalla.
 
Ei se paska ole, mutta mielestäni hyvin vähän palautetta antava. Nämä varmaankin menee hieman siihen et mistä kukin tykkää. Motareilla ja hyvillä tieosuuksilla tällaista ongelmaa ei ole ja auto menee hyvin. Model 3:n mainostettu äänekkyys sisätiloissakaan ei tuolloin ole mitenkään häiritsevä. Se missä tuo on kankea ja yllättävän volvomaisen huono on tiukat paikat ja jopa uudemmat parkkialueet. Alusta vaan ei ole ehkä Suomeen osuva tai sitten Suomen tiestö on sen verran heikkoa, että siinä kaksi vektoria kohtaa toisensa epäedukkaasti. Teslaa en ole ajanut muualla Euroopassa tai Kaliforniassa, joten en tiedä onko siellä jotain isompaa eroa?
Unkarissa sain "nauttia" M3 taksin takapenkillä. Tarkempaa speksiä en tiedä, mutta ei siinä ainakaan UÄ-sensoreita enää ollut ja vaikutti muutenkin uudelta. Ihan sileä tie ja meluisa takana jo 70-80 km/h vauhdissa. Penkki kova ja hiostava, tilat ahtaat. Ilma tunkkainen. Tien saumat ja muut kuopat korosti alustan liiallista kovuutta. Viimeistelyn laatu sisällä oli selkeästi parempi kuin edellisessä näkemässäni. Ahtaalla kujalla lähellä hotellia etäisyyssensori alkoi olla hyvin rasittava arpakone, hankala nähdä mitä apua ko. näytöstä on yhtään kenellekään. Wienin kentän e-mersuja oli ikävä.
 
Nyrkkisääntöhän noissa vilkkunapeissa on, että riippumatta ratin asennosta (oli se ratti sitten vaikka kuinka ylösalaisin), paina vilkkunapeista sen puoleista nappia jonka suuntaan olet rattia seuraavassa käännöksessä kääntämässä.
 
Nyrkkisääntöhän noissa vilkkunapeissa on, että riippumatta ratin asennosta (oli se ratti sitten vaikka kuinka ylösalaisin), paina vilkkunapeista sen puoleista nappia jonka suuntaan olet rattia seuraavassa käännöksessä kääntämässä.
Kaikesta huolimatta tuntuu hassulta että mikä etu tästä on loppukäyttäjille verrattuna viikseen joka löytyy lähes mistä tahansa muusta autosta? En ole itse ainakaan vakuuttunut tuon kytkimen paremmuudesta. Valmistajalle toki varmaan etu kun säästää sen pari penniä tuotantokustannuksissa.
 
Ratti ylösalaisin up is righyt, down is left. Vai miten se meni? Terron "sen puoleinen nappi" ei kyllä aukea senkään vertaan. Täysin typerä ja kuluttajalle hyödytön muutos.
Onneksi uusi 3 sai sentään jo ”tärinä” palautteen. S vain tunnoton nappi.
 
Moraalittoman ihmisen tekosyitä. Kannattaa ostaa jossain muualla kuin Kiinassa valmistettu joka tapauksessa.
Käytännön ongelma on, että pitäisi jättää tuotteet ostamatta, koska vaihtoehtoja ei juuri oikeasti ole. Esim. kulutustavarassa Kiina-kytkökset ovat niin valtavat, ettei vaihtoehtona ole kuin kuluttamatta jättäminen. Autojen osalta tilanne ei vielä ole ihan niin paha, mutta käytännössä autoilua ei voi globaalisti sähköistää, jos Kiinasta ei osteta mitään - tämä johtuu puhtaasti siitä, että akkupuolella Kiinalla on lähes monopoli sekä valmistavan teknologian (akkuja valmistavat yritykset) että myös raaka-aineiden osalta.
 
Huomautus - henkilökohtaisuudet ja provosointi
Kovasti olet sanonut että omistat teslan mutta vaikea kuvitella että olet koskaan edes sellaista ajanut tai et ole kovin hyvin perehtynyt sen ominaisuuksiin. Jos teikäläisellä on kova tarve päästä rullasta pyöritellen säätämään kabiinin lämpötilaa eikä suoraan siitä näytöltä niin sekin onnistuu ainakin model 3 ja y. Vinkkinä että se rulla sijaitsee ratissa.

Vinkkinä sinulle, siinä tapauksessa joudut vaihtamaan sen lämpötilan jonkun muun toiminnon päälle. Itse ainakin pidän siinä äänenvoimakkuutta ja toinen on pyyhkimet. Tiedän että tämä on sinulle ehkä ensimmäinen autosi ja toivot sen olevan premiumia (ja varmasti petyt kun kaikki eivät ole Skodan korvikkeesta sitä mieltä), mutta kehitys on mennyt taaksepäin kun lähdettiin halpuuttamalla poistamaan kaikki hyödykkeet, vilkkukin vielä. Toisaalta se lupaa hyvää Model 2:lle, päästään luopumaan vielä enemmän erilaisista turhista hyödykkeistä, vaikkapa penkeistä (Ryanair tyyliin ja varmasti ihmiset huutaisivat Hoosiannaa Elonille kuinka hän on nero).

Ja mitä taas tulee kääntymiseen, niin olet väärässä. Ajettaessa liikenneympyrässä vilkku laitetaan vasta oikean poistumisen kohdalla päälle, ei aikaisemmin - joten autosi ja rattisi ei ole silloin suorassa eikä asiaa tehdä etukäteen. Muussa tapauksessa muut autoilijat luulevat sinun joko poistuvan aikaisemmin tai vaihtavan esim. liikenneympyrässä kaistaa. Samoin käännös voi tulla mutkassa, ei suinkaan aina suoralla tiellä. Varsinkin parkkipaikalla voisit vielä enemmän huomata tämän ongelman.

Mahdollisesti et ole vielä kokenut tällaisia asioita, ei se mitään - ihminen ehtii kyllä kokea asioita ja ehkä oppiakin. Lopulta ehkä opit suunnittelustakin, miksi meillä on mahdollisuus tuntea asioita ja miksi Ferrarin ratissa on vilkut eri käsille (vaikka Ferraria ei koskaan ole pidetty mitenkään ergonomisena joka asiassa, vaan todellakin vain erikoisena). Koska sitä rattia ei kuulu katsoa kun ajat autoa, aivan kuten sitä ruutua ei kuulu tuijottaa kun ajat autoa - vaan et pysty ruudusta käsituntumalla löytämään oikeaa kohtaa, vaan joudut ottamaan katseesi pois tiestä. Tärkeimpien asioiden pitäisi ajaessa onnistua ilman että joudut ajattelemaan, ei tyyliin näppiksen j ja f näppäimien pienet hatut (kai olet huomannut että ne on tärkeitä näppiksessä?), vaan jotain vieläkin merkittävämpää.

Arvailulle ei kuulu olla paikkaa hallintalaitteissa. Jos haluaa Netflixiä katsoa ajaessa, niin Mersullahan se toki onnistuu, mutta siinäkin paremmin kun otat kuljettajan.
 
Huomautus - henkilökohtaisuudet ja provosointi
Vinkkinä sinulle, siinä tapauksessa joudut vaihtamaan sen lämpötilan jonkun muun toiminnon päälle. Itse ainakin pidän siinä äänenvoimakkuutta ja toinen on pyyhkimet. Tiedän että tämä on sinulle ehkä ensimmäinen autosi ja toivot sen olevan premiumia (ja varmasti petyt kun kaikki eivät ole Skodan korvikkeesta sitä mieltä), mutta kehitys on mennyt taaksepäin kun lähdettiin halpuuttamalla poistamaan kaikki hyödykkeet, vilkkukin vielä. Toisaalta se lupaa hyvää Model 2:lle, päästään luopumaan vielä enemmän erilaisista turhista hyödykkeistä, vaikkapa penkeistä (Ryanair tyyliin ja varmasti ihmiset huutaisivat Hoosiannaa Elonille kuinka hän on nero).

Ja mitä taas tulee kääntymiseen, niin olet väärässä. Ajettaessa liikenneympyrässä vilkku laitetaan vasta oikean poistumisen kohdalla päälle, ei aikaisemmin - joten autosi ja rattisi ei ole silloin suorassa eikä asiaa tehdä etukäteen. Muussa tapauksessa muut autoilijat luulevat sinun joko poistuvan aikaisemmin tai vaihtavan esim. liikenneympyrässä kaistaa. Samoin käännös voi tulla mutkassa, ei suinkaan aina suoralla tiellä. Varsinkin parkkipaikalla voisit vielä enemmän huomata tämän ongelman.

Mahdollisesti et ole vielä kokenut tällaisia asioita, ei se mitään - ihminen ehtii kyllä kokea asioita ja ehkä oppiakin. Lopulta ehkä opit suunnittelustakin, miksi meillä on mahdollisuus tuntea asioita ja miksi Ferrarin ratissa on vilkut eri käsille (vaikka Ferraria ei koskaan ole pidetty mitenkään ergonomisena joka asiassa, vaan todellakin vain erikoisena). Koska sitä rattia ei kuulu katsoa kun ajat autoa, aivan kuten sitä ruutua ei kuulu tuijottaa kun ajat autoa - vaan et pysty ruudusta käsituntumalla löytämään oikeaa kohtaa, vaan joudut ottamaan katseesi pois tiestä. Tärkeimpien asioiden pitäisi ajaessa onnistua ilman että joudut ajattelemaan, ei tyyliin näppiksen j ja f näppäimien pienet hatut (kai olet huomannut että ne on tärkeitä näppiksessä?), vaan jotain vieläkin merkittävämpää.

Arvailulle ei kuulu olla paikkaa hallintalaitteissa. Jos haluaa Netflixiä katsoa ajaessa, niin Mersullahan se toki onnistuu, mutta siinäkin paremmin kun otat kuljettajan.
Vinkkinä vielä sulle, voit laittaa täpän asetuksista että rattinapista aukeaa valikko mistä voi valita haluatko säätää lämpötilaa tai niitä pyyhkijöitä tai vaikka avata hanskalokeron. Tosin jos et uskalla/kykene irroittamaan katsettasi tiestä hetkeksikään ajaessa niin silloin en suosittele koskemaan mihinkään nappeihin ajonaikana.

Kävikö Elon siis riisumassa teslastasi viikset pois kun viiksien poistaminen noin kiukuttaa?

Ja se vilkku laitetaan hieman ennen kuin käännytään ulos eikä vasta siinä kohdalla kun ollaan jo ajettu ulos ympyrästä. Niille ketkä odottaa pääsyä liikenneympyrään jää enemmän aikaa reagoida.
Miten parkkipaikalla tämä vilkkuongelma ilmenee? Ajat suoraa ajoväylää parkkihallissa, näät tyhjän ruudun, laitat vilkun, ajat ruutuun. En ymmärrä miten teillä on ratti aina ylösalaisin pyöriteltynä. :confused:
 
Vinkkinä vielä sulle, voit laittaa täpän asetuksista että rattinapista aukeaa valikko mistä voi valita haluatko säätää lämpötilaa tai niitä pyyhkijöitä tai vaikka avata hanskalokeron. Tosin jos et uskalla/kykene irroittamaan katsettasi tiestä hetkeksikään ajaessa niin silloin en suosittele koskemaan mihinkään nappeihin ajonaikana.
Miksei kuitenkin voisi olla mekaaninen nappi/nuppi säätöön? Liikenteessä se hetki riittää kun joku tekee liikkeen edessä ja ajat esim. perään.

Jokaisessa mainitussa toiminnoissa joudut ottamaan katseen pois liikenteestä, että myös keskittymisen kun katsot mitä siellä pienellä fontilla lukee.

Vähän kuten plaidissa. Sinulla on ratin takana näyttö mutta Tesla kaikessa ihanuudessa tuo vilkkukameran keskinäyttöön vaikka ratin takana se olisi ideaalinen.
 
Miksei kuitenkin voisi olla mekaaninen nappi/nuppi säätöön? Liikenteessä se hetki riittää kun joku tekee liikkeen edessä ja ajat esim. perään.

Jokaisessa mainitussa toiminnoissa joudut ottamaan katseen pois liikenteestä, että myös keskittymisen kun katsot mitä siellä pienellä fontilla lukee.

Vähän kuten plaidissa. Sinulla on ratin takana näyttö mutta Tesla kaikessa ihanuudessa tuo vilkkukameran keskinäyttöön vaikka ratin takana se olisi ideaalinen.
Mekaaninen nuppi säätöön? Tarkoitat varmaan miksi lämpötilan säädölle ei ole omaa, pelkästään sille pyhitettyä nappia? Koska ohan tuo ratin rattinappi mekaaninennappi. Vaikka siellä infotainmentin luona olisi oma nappinsa josta pyöritellä sopiva asteluku ilmastoinnilla, pitäähän sitä katsoa mihin asteeseen sitä nappia tuli pyöriteltyä. Ja taas kävi katse pois tiestä ja tuliperäänajo.

Ilmeisesti nämä samat kaverit joille tulee heti peräänajo kun ottaa puolikkaaksi sekunniksikin katseen pois tiestä eivät vaihda kaistaa? Vai pyllysilmälläkö katsotte olan yli kuolleenkulman?
 
Mekaaninen nuppi säätöön? Tarkoitat varmaan miksi lämpötilan säädölle ei ole omaa, pelkästään sille pyhitettyä nappia? Koska ohan tuo ratin rattinappi mekaaninennappi. Vaikka siellä infotainmentin luona olisi oma nappinsa josta pyöritellä sopiva asteluku ilmastoinnilla, pitäähän sitä katsoa mihin asteeseen sitä nappia tuli pyöriteltyä. Ja taas kävi katse pois tiestä ja tuliperäänajo.

Ilmeisesti nämä samat kaverit joille tulee heti peräänajo kun ottaa puolikkaaksi sekunniksikin katseen pois tiestä eivät vaihda kaistaa? Vai pyllysilmälläkö katsotte olan yli kuolleenkulman?
Etköhän nyt kuitenkin ymmärrä mistä tässä puhuttiin.
 
Peilin yläpuolella on nappi
Jippii, siellä on kuin onkin nappi. Tosin varmaan säädösten pakottamana.
Tosin voisi tuonkin varmaan poistaa ja korvata vaikka nyrkinkiskulla näyttöön :)

Palatakseni vielä Teslan vilkkukeskusteluun, niin hieman omituisia arvovalintoja siellä on tehty. Käsittääkseni kajareita on kuitenkin ripoteltu autoon useampia sinne tänne, joten se on myös kustannusmielessä katsottu tärkeämäksi kulukohteeksi kuin vaikkapa vilkkuviiksi. Kyllähän se ääni tulis pienemmälläkin kajarimäärällä. Tämäntyyppisiä valintoja autossa on paljonkin.

Mutta kyllähän näitä ihmellisyyksiä on muillakin ollut aikojen saatossa vaikka millä mitalla, mutta ovat pääsääntoisesti tulleet kuitenkin aina järkiinsä ja palanneet hyväksi koettuihin ratkaisuihin.

Kovasti toivon etä Teslakin kuuntelisi enemmän kuluttajia. Ja nimenomaan ei Teslan omistajia, että mikä siinä on vialla kun eivät ole astannet Teslaa. On aivan turha haastatella vannoutunutta käyttäjäkuntaa, sillä he ovat jo taipuneet näille omituisille ratkaisuille. Oikeasti uskoisin että tämä voisi olla todella hedelmällistä dataa heille.

Joku tietysti sanoo, että resepti on oikea kun autot menevät kaupaksi eniten maailmassa. Kyllä ja ei, riippuu miten asiaa katsoo. Fakta on kuitenkin se, että hienoista myyntiluvuista huolimatta, vielä useampi ei sitä osta. Ja nämä luvut ovat murskaavat. Miksi kysymys voisi paljastaa paljon.

Onko jollain muuten tietoa miten autotehtaat ylipäätään keräävät tälläistä kuluttajadataa ? Onko joku kenties törmännyt tälläiseen kyselyyn ? Välillä näitä aivopieruja pääsee vanhoiltakin merkeiltä tuotantoon ja joskus täytyy kyllä ihmetellä, että miten helvetissä nämä pääsevät edes tuotantoon. Välillä tuntuu siltä, että joku ajokortiton insinöörinkloppi on päättänyt, että tämä on hyvä ratkaisu.
 
Vinkkinä vielä sulle, voit laittaa täpän asetuksista että rattinapista aukeaa valikko mistä voi valita haluatko säätää lämpötilaa tai niitä pyyhkijöitä tai vaikka avata hanskalokeron. Tosin jos et uskalla/kykene irroittamaan katsettasi tiestä hetkeksikään ajaessa niin silloin en suosittele koskemaan mihinkään nappeihin ajonaikana.

Oikeastiko ajattelit katsoa ruutua, kääntää katseesi pois tiestä jotta voit säätää edelleen pyyhkijöitä? Miksei samalla koko asetusta vaan laittaisi kännykkään, voisi vaikka integroida X:ään. Twiitti, anteeksi äXXä Elonille niin saat kertapyyhkäisyn jos hän hyväksyy.

Kävikö Elon siis riisumassa teslastasi viikset pois kun viiksien poistaminen noin kiukuttaa?

Ei onneksi, partakone tekee sen. Eikä minua kiukuta, kunhan pidän idioottimaisia asioita idioottimaisina.

Ja se vilkku laitetaan hieman ennen kuin käännytään ulos eikä vasta siinä kohdalla kun ollaan jo ajettu ulos ympyrästä. Niille ketkä odottaa pääsyä liikenneympyrään jää enemmän aikaa reagoida.

Jolloin rattisi on joka tapauksessa vinossa, koska olet ajamassa liikenneympyrässä (se on ympyrä). Se vilkku laitetaan vasta edellisen poistumisen jälkeen päälle, tai vaihtaessa kaistaa liikenneympyrässä. Kai siellä päin nyt liikenneympyröitä on, joissa on useampi poistuminen ja useampi kaista?

Miten parkkipaikalla tämä vilkkuongelma ilmenee? Ajat suoraa ajoväylää parkkihallissa, näät tyhjän ruudun, laitat vilkun, ajat ruutuun. En ymmärrä miten teillä on ratti aina ylösalaisin pyöriteltynä. :confused:

Ei, et ymmärtänyt selvästi. Parkkipaikalta myös poistutaan ajoväylälle takaisin (tämä tarkoittaa parkkiPAIKALTA, ei parkkiRUUDUSTA), eikä silloin auto välttämättä ole alkuunkaan suorassa.
 
Veikkaisin tässä nappiitapauksessa olevan vähän samanlainen ratkaisu kuin parkkitutkat. Softatalon ratkaisu "good enough" ilman että se vielä tässä vaiheessa toimii järkevästi. Visio on mihin mennään ja sinne voidaan mennä myös puolivillaisilla toteutuksilla (tässä tapauksessa sähköinen steer by wire ei vielä ole olemassa vähentämään ratin kääntöä mutta napit laitetaan kun kyllä se joskus toimii). Toki kokonaisvaltainen visio taustalla on leikata kustannuksia, mutta siihen pelkkä viiksen poiston säästön ei luulisi olevan syynä vaan mennään kohti tuota isompaa säästöä.

Itse olen sitä mieltä että tuollainen toteutus on vaan vaarallinen hallintalaitteissa niin kauan kuin ratin kääntösäde voi käytössä ylittää 90-110 astetta.
 
Viimeksi muokattu:
Mekaaninen nuppi säätöön? Tarkoitat varmaan miksi lämpötilan säädölle ei ole omaa, pelkästään sille pyhitettyä nappia? Koska ohan tuo ratin rattinappi mekaaninennappi. Vaikka siellä infotainmentin luona olisi oma nappinsa josta pyöritellä sopiva asteluku ilmastoinnilla, pitäähän sitä katsoa mihin asteeseen sitä nappia tuli pyöriteltyä. Ja taas kävi katse pois tiestä ja tuliperäänajo.

Ilmeisesti nämä samat kaverit joille tulee heti peräänajo kun ottaa puolikkaaksi sekunniksikin katseen pois tiestä eivät vaihda kaistaa? Vai pyllysilmälläkö katsotte olan yli kuolleenkulman?
Huomaat sitten aikanaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 639
Viestejä
4 511 441
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom