Yleistä keskustelua sähköautoista

Ulkonäöllisesti sähköautoissa on ainakin itselle eniten totuttelemista tuossa akselivälissä ja pienissä keula- ja peräylityksissä, jotka saavat autot näyttämään jotenkin tosi koomisilta. Varsinkin Mersun uudet sähköautot on järjestään sivusta todella typerän näköisiä. Kuin joku olisi ottanut fotariin kuvan tavallisesta autosta ja venyttänyt sitä vaakasuunnassa. Esim. EQS

1695897861098.png


Toisaalta tuo on monella tapaa vain järkevää ja sillä saadaan sisälle lisää sisätilaa jne.

***

Eniten kyllä edelleen tympii siinä, että suurin osa sähköautoista tunnutaan suunnittelevan "ylitehokkaiksi" teknoleluiksi (koska Tesla on sellainen ja tässä maailmassa kukaan ei uskalla ikinä mitään erilaista), siinä missä suurimmalle osalle ihmisistä kelpaisi ihan "tavallinen auto" jossa on ratti, polkimet, noin sata heppaa ja tarpeeksi rangea, eikä mitään turhia teknotinkelitankeleita (ainakaan oletuksena). MG on onneksi alkanut rikkomaan tätä trendiä, mutta en kyllä hirveästi haluaisi tukea kommunistisia diktatuureja.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä keskustelussa puhuttiin mikä autossa on lähtökohtaisesti vialla. Nyt se on jo vanhempi video. Teslassa oli silloin oikein rehellisiä aivopieruja alustassa jne., jotka mikä tahansa kokenut valmistaja olisi osannut tehdä "oikein". Pikkuhiljaahan Tesla on tekemistään parantanut perusasioissa, mutta sitten sahannut samalla toista oksaa halpuutuksella ja sensoreita/viiksiä karsimalla. Eiköhän kiinnostus esim. EX30:sta kohtaan osoita, että vaihtoehdoille olisi tarvetta. Joku V90:n tyylinen ohjaamo/mukavuus ja Teslan tekniikka, niin juoksisin rahat kourassa Elonin luo vaikka miten olis ryssän kätyri.

e: Täsmennän sen verran että Teslan tekniikalla viittaan siis voimansiirtoon, Teslan softakikkailu/käyttöliittymä joutaa roskakoriin.
Munro myös haukkui IDn alustan kun tehty liian kestävistä osista ja tekemällä halvemman kuten Tesla olisi voinut säästää rahaa. Toki sattui myös omistamaan samalla Teslan osakkeita.
 
Autojen oikea laatu (kestävyys) tietysti paljastuu vasta myöhemmin ( + 5v ) että miten ne kestävät. Tämä sitten määrittelee pitkälti niiden haluttavuuden vaihtoautomerkkinoilla. Eniten jännää on varmasti uusien kiinalaisten merkkien kohdalla, mutta hyvin monela sähköautoilla on oikeastaan tämä koitos vielä edessä.
 
Olen valmis antamaan anteeksi vaikka koko sisusta olisi lego-muovista kasattu, kunhan hinta on halpa ja akku tarpeeksi iso. Auto on minulle työkalu kuten pölynimuri tai kahvinkeitin, en siinä niin paljon mieti materiaalivalintoja tms.

Toisaalta ehkä VW ei halua tuota markkinaa, siellä on huonot katteet. VW on toistuvasti halunnut enemmän premium-markkinoille (tämä suuntaus on ollut jo tuttua sitten Phaetonin), koska siellä on paremmat katteet vaikka pienempi volyymi. Tuolle markkinalle löytyy varmasti omat tuottajansa, Tesla olisi yksi esimerkki - mutta muut kiinalaiset varmaankin voivat pistää vielä paremmaksi.

Itse en ole valmis kalliissa autossa antamaan anteeksi noita asioita. Minusta jossain 600km akullisella menevällä kipolla siinä muovisessa kovassa lego-istuimessa istuminen olisi aika inhottavaa ja en olisi enää perillä kovin iloinen, eli työkaluna se olisi heikko. Autossa matkaaminen pitää olla myös stressitöntä (mahdollisimman hiljaista ja mukavaa), jotta perilläkin jaksaisi jotain tehdä. Tarkoitushan on yleensä perillä jaksaa.
 
Toisaalta ehkä VW ei halua tuota markkinaa, siellä on huonot katteet. VW on toistuvasti halunnut enemmän premium-markkinoille (tämä suuntaus on ollut jo tuttua sitten Phaetonin), koska siellä on paremmat katteet vaikka pienempi volyymi. Tuolle markkinalle löytyy varmasti omat tuottajansa, Tesla olisi yksi esimerkki - mutta muut kiinalaiset varmaankin voivat pistää vielä paremmaksi.

Itse en ole valmis kalliissa autossa antamaan anteeksi noita asioita. Minusta jossain 600km akullisella menevällä kipolla siinä muovisessa kovassa lego-istuimessa istuminen olisi aika inhottavaa ja en olisi enää perillä kovin iloinen, eli työkaluna se olisi heikko. Autossa matkaaminen pitää olla myös stressitöntä (mahdollisimman hiljaista ja mukavaa), jotta perilläkin jaksaisi jotain tehdä. Tarkoitushan on yleensä perillä jaksaa.
Sinänsä, mutta mukavuuteen minulla ei vaikuta miten luxury-tunnelman esim. käsinojan materiaali luo, mitä esim. tuossa aiemmin linkatussa ID.3 facelift videossa niin paljon hiplailtiin. En jaksanut edes katsoa niin kauan että olisivat lähteneet ajamaan, tuntuu että 90% videosta oli paikallaan istumista ja materiaalien hiplailua ja nuuhkimista.

Monet sähköautonvalmistajat eivät anna tuossa asiassa sikäli valinnanvapautta että jos haluat esim. isompiakkuisen version, sen saa vain executive luxury suite escort girlfriend experience paketissa missä on pakolla lisätty kaikki nuo hierovat istuimet, hud-näytöt ja niskaan hengittävät pintamateriaalit pakolla mukaan, vaikka ei haluaisi. Siinä jää pakosta epätietoiseksi paljonko vähemmän olisi maksanut isompiakkuinen lego-versio.
 
Kenties tämän hypoteettisen ajatusleikin takia, että millainen menestys olisi ollutkaan jos olisvat hieman enemmän noudattaneet perinteistä kaavaa auton sisustan suunnittelussa ja tietyissä teknisissä linjanvedoissa.

Itse väittäisin että olisi ollut ihan helvetin kova tuote hyvin pienillä muutoksilla. Kelpaisi vielä isommille massoille.

Tai sitten ei.
Jos Tesla olisi tehnyt autoistaan tavanomaisia ja perinteisiä, niin väittäisin että myyntiluvut ei olisi sitä mitä ne on nyt.
 
Sähköfarmarit yleistyvät tässä parin vuoden sisään. Veikkaan ostoryntäystä alle 30 k€ farkuille. MG5:n saa jo, Pöso 308 SW on parempi ja klassisen sutjakka. Nää ei kulutakaan sähköä niin paljoa kuin nykymuodin mukaiset katumaasturit. Mökkitielläkin voi farmarilla ajella saati kaupungissa. Paluu farmariaikaan, jes.

Saa nähdä miten e-308 sw tulee myymään, kun nyt halvimmillaan hatchbackin hinta uutena on 46k.
 
Kumpikaan noista mainituista farkuista ei tule ostoryntäystä aiheuttamaan. Ja pösö tulee olemaan 50ke auto 30ke sijaan.
 
Jos Tesla olisi tehnyt autoistaan tavanomaisia ja perinteisiä, niin väittäisin että myyntiluvut ei olisi sitä mitä ne on nyt.
En myöskään usko. Jos olisivat tosiaan olleet tyypillisen typerän tylsiä ja ankeita amerikkalaisia sisustaltaan ja ulkonäöltään niin veikkaan että olisi nurin koko lafka jo.
Muskin sekoilut ja muutenkin teslan jatkuva otsikoissa oleminen on varmasti lisännyt erittäin rajusti myyntiä.
Jollain konstilla ovat myös saaneet pidettyä ns. kalliin auton imagon vaikka maksaa saman ku corolla.

Teslaa saa kyllä kiittää siitä, että sähköauton ei tarvitse olla typerän tylsä ja ankea vaan kohtuu järkevällä rahalla saa superauton suorituskyvyn. Jos volkkari esim olisi ollut aloittamassa sähköautobuumia niin veikkaan että markkinoilla ei olisi mitään sadalla tonnilla saatavia tuhannen hepan perheautoja.
 
Jos Tesla olisi tehnyt autoistaan tavanomaisia ja perinteisiä, niin väittäisin että myyntiluvut ei olisi sitä mitä ne on nyt.
En myöskään usko. Jos olisivat tosiaan olleet tyypillisen typerän tylsiä ja ankeita amerikkalaisia sisustaltaan ja ulkonäöltään niin veikkaan että olisi nurin koko lafka jo.
Muskin sekoilut ja muutenkin teslan jatkuva otsikoissa oleminen on varmasti lisännyt erittäin rajusti myyntiä.
Jollain konstilla ovat myös saaneet pidettyä ns. kalliin auton imagon vaikka maksaa saman ku corolla.

Teslaa saa kyllä kiittää siitä, että sähköauton ei tarvitse olla typerän tylsä ja ankea vaan kohtuu järkevällä rahalla saa superauton suorituskyvyn. Jos volkkari esim olisi ollut aloittamassa sähköautobuumia niin veikkaan että markkinoilla ei olisi mitään sadalla tonnilla saatavia tuhannen hepan perheautoja.
Teillä menee nyt sekaisin muotoilulliset asiat ja käytettävyyys. Kyllä Tesla olisi pystynyt halutessaan tekemään käytettävyydeltään paremman auton ilman, että se olisi menettänyt mitään "uutuutta". Ei tässä kukaan ole mistään tehosta yms. valittanut. Tesla on saanut vuosikaudet tehdä ihan mitä tahansa autoilleen, kun nopean toimituksen etu on ollut heidän puolellaan. Veikkaisin, että nyt UA-sensorien ja vilkkuviiksien poistumisen myötä aletaan olemaan jo aika kriittisillä poluilla sen suhteen, minkä normikäyttäjä voi hyväksyä. Varsinkin, kun kilpailijoiltakin autoa alkaa olla saatavissa järjelliseen toimitusikkunaan.
 
Ei mitään eroa. Nyt 70tkm yhteensä takana kesä-talvi-kesä ja kesärenkaat lähti vaihtoon juuri, joissa oli noin 3-3,5mm. Pikkasen ensiasennus-bridgestoneista Contin eco 6Qiin nähden rengasmelu muuttui alle 50-60kmh pehmeämmäksi.

Ensimmäisenä kesänä renkaat eivät kuluneet silmämääräisesti juuri ollenkaan, mutta nyt toisen kesän jälkeen sivujen kuvio alkoi hupenemaan, kun jälkikasvu pääsi rattiin :hmm:
Täällä rapiat 50tkm, kesä - talvi -kesä. Vähän samat fiilikset, ekan kesän jälkeen näytti että noillahan ajaa jopa 4 kesää. Mutta nyt mittasin, niin noin 5mm on pintaa jäljellä kesäkumeissa. Eli ensi kesän vielä ajelee, ja pitää varmaan syksyllä katsella uudet kesäkummit.
 
Teillä menee nyt sekaisin muotoilulliset asiat ja käytettävyyys. Kyllä Tesla olisi pystynyt halutessaan tekemään käytettävyydeltään paremman auton ilman, että se olisi menettänyt mitään "uutuutta". Ei tässä kukaan ole mistään tehosta yms. valittanut. Tesla on saanut vuosikaudet tehdä ihan mitä tahansa autoilleen, kun nopean toimituksen etu on ollut heidän puolellaan. Veikkaisin, että nyt UA-sensorien ja vilkkuviiksien poistumisen myötä aletaan olemaan jo aika kriittisillä poluilla sen suhteen, minkä normikäyttäjä voi hyväksyä. Varsinkin, kun kilpailijoiltakin autoa alkaa olla saatavissa järjelliseen toimitusikkunaan.
Olisivat pystyneet joo mutta ei se olisi saanut samalla tavalla ilmaista mainostilaa.
Siitä samaa mieltä, että aletaan mennä aika rajoilla kun hyväksi todettuja perusominaisuuksia ruvetaan karsimaan ilman että on heti toimivaa vastinetta antaa tilalle. Ärsyttää nykyäänkin porukka jotka ei käytä vilkkua liikenneympyrässä niin ratissa napit aiheuttanee entistäkin enemmän ärsytystä.

Model S sisusta (ennen plaid päivitystä) kutistettuna kolmoseen ja yyhyn olisi ollut kyllä aika erinomainen ratkaisu ja olisin itsekin kiinnostunut.
 
Minusta on hieman hassua että kaikesta voidaan tinkiä kuhan on sähkö. Onhan sitä hyviäkin työkaluja olemassa, joten miksi tyytyä huonoon.
Kenties aika ei ole vielä kypsä tehdä sähköautoja riittävän edullisesti ? Sitä päiväähän on odotettu jo kauan. Vielä muutama vuosi , ehkä sitten aika on kypsä tehdä hyvä sähköauto järkevään hintaan ( älkää ottako tätä liian kirjaimellisesti ! )
Sähköautoja on jo nykyään moneen luokkaan.
Tuulipukuja toki kiinnostaa edulliset, joten sähköistymisen kannalta on erityisen tärkeää että niitä halpoja malleja tulee myyntiin. Nythän taitaa sähkiksissä olla sähköikkunat, vakkaria ja sun muuta ihan vakiona.

Jotkin valmistajat ovat ennustaneet että muutaman vuoden sisään sähköauton valmistuskustannukset alittaa verokki polttisten. Kun tuo piste ohitetaan, ja massatuotanto vauhdissa, niin seuraava askel on sitten halvat autot.

Kyllä siellä tulee valmistajia joilla mallisarjoja jotka tehdään "tilauksesta", eli asiakas joutuu valitsee ratista lähtien mitä valitsee. nopeasti ne valmistajat unohtaa komponentit pulan ja sen että jonkin valinnaisen jutun takia toimitukset viivästy kuukausikaupalla ja asiakas peru.

Uskon myös tähän ajatteluun että valittavina ainostaan valkoinen väri, loput sitten softaoptioita.

Jos Tesla olisi tehnyt autoistaan tavanomaisia ja perinteisiä, niin väittäisin että myyntiluvut ei olisi sitä mitä ne on nyt.
Samaa mieltä, se tarvitsi hypeä, se tarvitsi tietynalisia asiakkaita ja mielikuvaa jenkeissä.

Ei kilpailla asemoitua johonkin Toyota Prius käyttäjille, jenkeissä jenkki käyttäjille, ja vähän teknologiaa, jotain Apple , Humvee. Ohjelmistopohjaisena voi tuoda markkinoille keskeneräisempänä.

Joku mainitsi lisenssimallin, sitten olisi jäänyt se länsimainen hype, kiinalaiset olisivat menneet menojaan. jäänyt paitsi "päästöoikeuksista", ehkä kurssista pallo ei olisi paisunut.
 
Teslaa saa kyllä kiittää siitä, että sähköauton ei tarvitse olla typerän tylsä ja ankea vaan kohtuu järkevällä rahalla saa superauton suorituskyvyn.
Minulle Tesla on se joka teki "patteriautoista" seksikkäitä ja haluttuja, myös bemari- ja volvokuskien piirissä. Ja yleisesti todistivat että sähköauto voi sopia myös yleisautoksi, eikä pelkäksi minin kokoiseksi kaupunkiautoksi.

Ennen Teslaa sähköautot olivat enemmän vitsi, ja itsellenikin sähköautosta tuli lähinnä mieleen erään samassa firmassa työskennelleen henkilön maitoauton näköinen sähköautolaatikko jolla pääsi ehkä 120km täydellä akulla ja huippunopeus varmaan 80km/h (muistanko oikein että kyseisiä sähköpioneeriautoja valmistettiin Suomessa?), ja hän pääsi radion uutistiedotteisiinkin kun hänen autonsa lakkasi toimimasta Kehä I:llä ruuhka-aikaan ja aiheutti mittavan ruuhkan. Niin ja hän tappeli firman kanssa siitä saako hän ladata autoaan kesäisin työpaikan parkkipaikan lämpötolpista, ilmeisesti hänellä oli haasteita päästä takaisin kotiin ilman välilatausta vaikka pääkaupunkiseudulla oltiinkin.

Muilla oikeilla autonvalmistajilla sähköautot tuppasivat aluksi olemaan jotain 30kWh miniakulla varustettuja Renault Zoe, Nissan Leaf. BMW i3 ja mitä lie alkupään Hyundai tai Kia, niin ja yök ylihinnoiteltu sähkö-Mini, kun Teslalta taas alkoi tulla sporttisia avaruusajan sähköautoja isoilla akuilla, toimintamatkoilla ja suht tilavilla sisätiloilla, ja Model 3:n myötä jopa tavalliset ihmiset pystyivät miettimään Teslan hankkimista itselleen. Y vielä varmisti että Volvo ja Skoda-kuskeillekin kelpasi. Teslan jälkeen alkoivat muutkin autonvalmistajat miettiä että ehkä sähköautostakin voisi tehdä seksikkään ja/tai perheen yleisauton, Porschet ja BMW:t ja Skodat jne.

EDIT: Se saman firman työntekijän sähköauto saattoi olla tämä Elcat, tai ainakin se siitä tuli mieleen:


Speksit ovat vieläkin huonommat mitä muistin, eli huippunopeus 72 km/h ja toimintamatka vain 70km. Jos tuo oli se auto joka hänellä oli (kuten muistelen), ei ihmekään että hänellä oli tarve saada ladata sitä myös töissä.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle Tesla on se joka teki "patteriautoista" seksikkäitä ja haluttuja, myös bemari- ja volvokuskien piirissä. Ja yleisesti todistivat että sähköauto voi sopia myös yleisautoksi, eikä pelkäksi minin kokoiseksi kaupunkiautoksi.

Ennen Teslaa sähköautot olivat enemmän vitsi, ja itsellenikin sähköautosta tuli lähinnä mieleen erään samassa firmassa työskennelleen henkilön maitoauton näköinen sähköautolaatikko jolla pääsi ehkä 120km täydellä akulla ja huippunopeus varmaan 80km/h (muistanko oikein että kyseisiä sähköpioneeriautoja valmistettiin Suomessa?), ja hän pääsi radion uutistiedotteisiinkin kun hänen autonsa lakkasi toimimasta Kehä I:llä ruuhka-aikaan ja aiheutti mittavan ruuhkan. Niin ja hän tappeli firman kanssa siitä saako hän ladata autoaan kesäisin työpaikan parkkipaikan lämpötolpista, ilmeisesti hänellä oli haasteita päästä takaisin kotiin ilman välilatausta vaikka pääkaupunkiseudulla oltiinkin.

Tämä vehje on ElCat, suomessa lyijyakuin subarun takamoottoriseen pikkupakuun tehty konversio. Vahvistaa kyllä sen mielikuvan mikä itselläkin oli ennen Teslan läpimurtoa - eli huippunopeus 80km/h, range 80km, ja kiihtyvyys 80sek..

Aika patriottti kaveri ollut, näistä vissiin joutui maksamaan dieselveronkin moninkertaisina siihen aikaan.
 
Tämä vehje on ElCat, suomessa lyijyakuin subarun takamoottoriseen pikkupakuun tehty konversio. Vahvistaa kyllä sen mielikuvan mikä itselläkin oli ennen Teslan läpimurtoa - eli huippunopeus 80km/h, range 80km, ja kiihtyvyys 80sek..

Aika patriottti kaveri ollut, näistä vissiin joutui maksamaan dieselveronkin moninkertaisina siihen aikaan.
Olisko sitten ostanut Postilta poismyytyjä versioita koska ei se sentään 90-luvulla tainnut olla, vaan 2000-luvun paremmalla puolella. Vaikea muistaa ajankohtaa ihan tarkasti mutta noin veikkaisin ja päättelisin.

No, noista ajoista on tultu eteenpäin, ja Tesla oli se joka aiheutti minulla "mielikuvarysäyksen" missä Elcatit ja Hondan minisähköautot, tai miksei alkupään Renault Zoet mitättömine akkuineen, pyyhkiytyivät pois mielestä. (isompiakkuinen 52/55kWh akulla varustettu Zoe puolestaan on jo ihan soiva peli ja on perheemme yleisauto, ehkä Rellukin uskalsi laittaa tarpeeksi ison akun pikkusähköautoonsa Teslan rohkaisemana).
 
Kuinka kuluttavaa akulle on ajaa se päivittäin 100%-->10%. Olisi myös mahdollisuus ladata auto työmatkalla, mutta mieluusti toki ajaisin mahdollisuuksien mukaan ilman pysähdyksiä tuon välin. Kotona latailen 6a virralla akkua täyteen ja se on n. tunnin ennen lähtöaikaa täynnä.
 
Riippuu akkuteknologiasta ja mahdollisista puskureista, joita autonvalmistaja on mahdollisesti siihen rakentanut.
 
Kuinka kuluttavaa akulle on ajaa se päivittäin 100%-->10%. Olisi myös mahdollisuus ladata auto työmatkalla, mutta mieluusti toki ajaisin mahdollisuuksien mukaan ilman pysähdyksiä tuon välin. Kotona latailen 6a virralla akkua täyteen ja se on n. tunnin ennen lähtöaikaa täynnä.

Varmaan siinä mielessä ihan hyvä use case, että ei joudu "seisomaan" kummassakaan ääripäässä kuin hetkellisesti.
 
Kuinka kuluttavaa akulle on ajaa se päivittäin 100%-->10%. Olisi myös mahdollisuus ladata auto työmatkalla, mutta mieluusti toki ajaisin mahdollisuuksien mukaan ilman pysähdyksiä tuon välin. Kotona latailen 6a virralla akkua täyteen ja se on n. tunnin ennen lähtöaikaa täynnä.

Toivottavasti akku on suht pieni kun 50kw akkuun tarvitse kolmella vaiheella sen 10,4 tuntia, joten 100kw akulla menee vuorokauden tunnit aika tiukille. Sitten jos taas latailet pikalatauksella muualla niin sen käyttäminen kuluttaa varmasti akkua enemmän kuin oma kotilatauksen säätö noin alas (jolloin toki täytenä oloa tulee vähemmän joka on hyvä).

Parempi ratkaisu olisi hankkia auto jota ei tarvitse ihan noin alas ja ylös akustosta päivittäin ajaa jos vain mahdollista. Itse lataisin varmaan töissä sen verran että päivittäinen lähtöprosentin voi jättää sinne 80% kohdalle. Toisaalta omaa autoa latailen 100% koko ajan (plugari), että tiedä sitten onko tee kuten sanon eikä niin kuin itse teen hyvä lähtökohta ;). Lataisin varmaan vähemmän, mutta tiettyyn prosenttiin latausta ei voi säätää autosta, jolloin on turhan työlästä säätää ja toivon/oletan että valmistaja on varannut puskua riittävästi. Toki se ei montaa tuntia maksimivirrassa seiso edes päivittäin, mutta silti.
 
Viimeksi muokattu:
Ok joo eli kyseessä NCM333 ja 32kWh käytettävissä 35,8 kWh:sta eli 100% -> 10% tarkoittaa todellisuudessa 80% DoD:ta. Eli arvioisin, että kyllä tuosta ihan merkittävää haittaa on akulle / akku kestää tuolla tyylillä ehkä puolet niistä kilometreistä mitkä kestäisi jos lataussyklit olisi 50% luokkaa.
 
Toivottavasti akku on suht pieni kun 50kw akkuun tarvitse kolmella vaiheella sen 10,4 tuntia, joten 100kw akulla menee vuorokauden tunnit aika tiukille.

Tarkoitat 6A:lla josta käyttäjä puhui, eikä kolmella vaiheella? Tuskinpa 3*2A:ta hän tarkoitti, eiköhän se ole joku pömpeli jossa on 1*6A vain. Itse olisin veikannut ettei edes tuo 6A riitä vaikka olisi pienempikin akku, talvella tuosta 6A:sta ei nimittäin kaiken hukan jälkeen kyllä itse akkuun paljoakaan mene.
 
Tarkoitat 6A:lla josta käyttäjä puhui, eikä kolmella vaiheella? Tuskinpa 3*2A:ta hän tarkoitti, eiköhän se ole joku pömpeli jossa on 1*6A vain. Itse olisin veikannut ettei edes tuo 6A riitä vaikka olisi pienempikin akku, talvella tuosta 6A:sta ei nimittäin kaiken hukan jälkeen kyllä itse akkuun paljoakaan mene.
Riippuu kyllä vahvasti automallista. En tiedä miten e-Golf toimii, mutta useimmat akut ei noin pienellä latausteholla tarvitsisi pakkasellakaan lämmitystä. Joten hukkaa ei juuri tule, ellei auto ole niin tyhmä että hukkaa* sähköä akun lämmittämiseen joka tapauksessa.

* sinänsä toki jos lämmitys tapahtuu vain jonkin aikaa ennen liikkeellähtöä, niin sittenhän se ei välttämättä ihan hukkaan menisi.

Onhan toi kyllä ilman lämmityshukkaakin aika jännää 30kWh latailla 1,4kW teholla.. Sellainen 25 tuntia menee jos lataushäviöt on 10% luokkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitat 6A:lla josta käyttäjä puhui, eikä kolmella vaiheella? Tuskinpa 3*2A:ta hän tarkoitti, eiköhän se ole joku pömpeli jossa on 1*6A vain. Itse olisin veikannut ettei edes tuo 6A riitä vaikka olisi pienempikin akku, talvella tuosta 6A:sta ei nimittäin kaiken hukan jälkeen kyllä itse akkuun paljoakaan mene.

Itse puhuin kolmesta vaiheesta, mutta yhdellä vaiheella tulee tietty nopeammin äitiä ikävä ja tunnit vuorokaudessa loppuvat kesken jos noin pienellä virralla lataa. Edes omaa plugaria en noin pienellä virralla lataa koskaan (valmistajan mukana toimittama shukolaturinkin minimi on 8A yhdestä vaiheesta). Siinäkin menee jo se n. 5 tuntia, joka on yön tunneille aika sopiva määrä.
 
Onkohan se muuten vaan tuon kaupan kuvissa, vai onko tosiaan 1-vaiheisessa laturissa ilmoitettu lataustehot myös 3 vaiheelle? Tuostahan siis on olemassa myös 3-vaiheinen versio, niin tulee mieleen että joko kauppias on ollut laiska ja laittanut samat kuvat molempiin tai valmistaja on sniiduillut todella rankasti ja tehneet vain yhdenlaista painatusta.
 
Riippuu kyllä vahvasti automallista. En tiedä miten e-Golf toimii, mutta useimmat akut ei noin pienellä latausteholla tarvitsisi pakkasellakaan lämmitystä. Joten hukkaa ei juuri tule, ellei auto ole niin tyhmä että hukkaa* sähköä akun lämmittämiseen joka tapauksessa.

Kyllä ainakin Tesla sitä lämmittää joka tapauksessa ja veikkaan että muidenkin on pakko (tai tulee näitä ei voi toimia alle -25C lämpötilassa autoja). Kyllä siitä lataustehosta yllättävän paljon hukkaan menee kylmässä joka tapauksessa, eli 6A:sta ei ihan hirveästi tule sinne akkuun menemään.

Ei varsinkaan mitään kymmeniä kilowattitunteja per yö.
 
Onkohan se muuten vaan tuon kaupan kuvissa, vai onko tosiaan 1-vaiheisessa laturissa ilmoitettu lataustehot myös 3 vaiheelle? Tuostahan siis on olemassa myös 3-vaiheinen versio, niin tulee mieleen että joko kauppias on ollut laiska ja laittanut samat kuvat molempiin tai valmistaja on sniiduillut todella rankasti ja tehneet vain yhdenlaista painatusta.
Oma siis juuri tuo voimavirtapistokkeellinnen versio. Tuo sama laturi siis toimii 1v ja 3v. On myös olemassa malli jossa pistoke on vaihdettava ja kovempi diy-mies tekee itse tuohon adapterin.

Saman sulakkeen takana myös toisen sähköauton lataus, joten mielellään ajaisin pienemmällä virralla sähköä autoon.
 
Oma siis juuri tuo voimavirtapistokkeellinnen versio. Tuo sama laturi siis toimii 1v ja 3v. On myös olemassa malli jossa pistoke on vaihdettava ja kovempi diy-mies tekee itse tuohon adapterin.
No siis tuolla kaupassa on voimavirtapistokkeella kaksi eri tuotetta: "Type 2 - voimavirta, 16A 1-vaihe" hintaan 441€ ja "Type 2 - voimavirta -latauskaapeli, 16A 3-vaihe" 594€. Vaikea kuvitella, että tuo ensimmäinenkin, johon olit linkannut, toimisi myös 3v.

Olettaisin että valmistaja on jättänyt linkkaamastasi laturista pois vikavirtasuojan ja releet/kontaktorit 2 vaiheelta, eli lataus onnistuu vain 1 vaiheella. Vai onko se muka sama tuote ja vaan tyhmyysvero jos maksaa 153 euroa extraa?
 
Viimeksi muokattu:
Ok joo eli kyseessä NCM333 ja 32kWh käytettävissä 35,8 kWh:sta eli 100% -> 10% tarkoittaa todellisuudessa 80% DoD:ta. Eli arvioisin, että kyllä tuosta ihan merkittävää haittaa on akulle / akku kestää tuolla tyylillä ehkä puolet niistä kilometreistä mitkä kestäisi jos lataussyklit olisi 50% luokkaa.
Käyttämistähän varten nuo autot on tehty... Tuskin se paljoa lohduttaa akun kuntoa, jos lataa vähemmän ja vetää pikalaturilla matkan aikana. Sinällään sama, kun aika haastavalta tuo lähes koko akun käyttäminen kuulostaa päivittäiseen käyttöön ellei sitten puhuttu talviolosuhteista (jolloin kesällä akun tarve on ihan jotain muuta kuin 90%).
 
Riippuu kyllä vahvasti automallista. En tiedä miten e-Golf toimii, mutta useimmat akut ei noin pienellä latausteholla tarvitsisi pakkasellakaan lämmitystä. Joten hukkaa ei juuri tule, ellei auto ole niin tyhmä että hukkaa* sähköä akun lämmittämiseen joka tapauksessa.

* sinänsä toki jos lämmitys tapahtuu vain jonkin aikaa ennen liikkeellähtöä, niin sittenhän se ei välttämättä ihan hukkaan menisi.

Onhan toi kyllä ilman lämmityshukkaakin aika jännää 30kWh latailla 1,4kW teholla.. Sellainen 25 tuntia menee jos lataushäviöt on 10% luokkaa.
Arvelisin, että käyttäjällä on 6 A:iin rajoitettu 3 * 16 A kolmivaihekaapeli, mistä e-Golf osaa hyödyntää 2 * 6 A * 0,23 kV = 2,76 kW.

Oletetaan akun kunnoksi 90 %. Tällöin 10 % -> 100 % vaatii 85 % hyötysuhteella energiaa seinästä 0,9 * 0,9 * 32 kWh / 0,85 = 30,5 kWh, mikä kestää 2,76 kW:lla hieman yli 11 h. Lataus oli valmis tuntia ennen lähtöä, joten auto on pois kotoa lähes 12 h/vrk. Vaikuttaa suunnilleen täsmäävän työpäivään ja sellaisiin työmatkoihin, jotka vievät 90 % akusta.

Tuskin e-Golfissa mitään lämmityshukkaa on, kun Seat Miikin lataa kesäistä tahtia 1 * 8 A@-20 °C.

@Kinetic
 
Tuli katseltua tämä video ja tuli yhtäkkiä halu lähteä autokaupoille. Siis volkkarin sivuille pyörimään. Business max diili ennakkotilaajalle ilmatteeksi, great ! Siihen päälle vielä pari varustepakettia niin ollaan siedettäväsä 65 KEUR hinnassa. Jippii ! Ostohousut kostuivat mitä enemmän vokkarin sivuilla haahuilin ja kuvittelin olevani auton omistaja. Sitten tuli mieleen , että onhan tässä hinnassa pakosti ilmaa , ja ajatus siiitä, että kun tämän myisi pois kolmen neljän vuoden kuluttua, niin onkohan uuden myyntihanta tippunut sen 10 KEUR? Arvon alenema olis siten se perus helvetisti + 10 KEUR. Ostohousut jäähtyivät tähän ajatukseen. Mutta mielestäni hieno auto. Niin sisältä kuin ulkoa. Ei riitä kantti ostotouhuihin.

 
Ei oikein tuon takia sinänsä ymmärrä miksi ostaa jatkuvasti uusia autoja 3v välein. Miksei osta käytettyjä ja vaihda niitä 3v välein...
 
Ei oikein tuon takia sinänsä ymmärrä miksi ostaa jatkuvasti uusia autoja 3v välein. Miksei osta käytettyjä ja vaihda niitä 3v välein...
Huolettomia kilometrejä, ja uutta. Aika perus selitys uusien ostajille.
Ja vaikka autojen kanssa tykkään räplätä, mutta en ongelmien kanssa,.
 
Ei oikein tuon takia sinänsä ymmärrä miksi ostaa jatkuvasti uusia autoja 3v välein. Miksei osta käytettyjä ja vaihda niitä 3v välein...
Suomessa ainakin vähän käytetyt pitävät niin hyvin hintansa, että melkein se ja sama ajaa sitten samalla vaivalla uudellakin…

Toista se on Saksassa / muualla Keski-Euroopassa kun auton arvosta katoaa 40-50% ekaan kolmeen vuoteen.
 
No siis tuolla kaupassa on voimavirtapistokkeella kaksi eri tuotetta: "Type 2 - voimavirta, 16A 1-vaihe" hintaan 441€ ja "Type 2 - voimavirta -latauskaapeli, 16A 3-vaihe" 594€. Vaikea kuvitella, että tuo ensimmäinenkin, johon olit linkannut, toimisi myös 3v.

Olettaisin että valmistaja on jättänyt linkkaamastasi laturista pois vikavirtasuojan ja releet/kontaktorit 2 vaiheelta, eli lataus onnistuu vain 1 vaiheella. Vai onko se muka sama tuote ja vaan tyhmyysvero jos maksaa 153 euroa extraa?
Tarkistin uudestaan mikä versio on tullut aikanaan tilattua. Tilausvahvistuksessa luki: "Type 2 - voimavirta -latauskaapeli, 16A 3-vaihe × 1". Linkkasin siis vahingossa väärän laturin.

En nyt ihan saanut koppia vieläkään. Kannattaisiko nyt siis nostaa latausvirtaa vaikka 10A ja onko tämä nykyinen 100->10% ajo haitallisempaa kuin pikalaturilla päivittäinen vierailu?
 
Kun osaisi ennustaa, mutta ei. Aina se kirpaisee jos häviää suuret summat jos arvo sulaakin nopeammin kuin polttiksilla. Kuinka paljon tämä tekniikka kehittyy lähivuosina? Jääkö nykyiset laitteet auttamatta vanhanaikaisiksi? Vai tuleeko vety sittenkin korvaamaan akut? Luotettavuuskin ja haluttavuus käytettynä on epävarmaa, kun on merkkejä joilla paljon ollut myös vikoja sähkömalleissaan. Vai nouseeko raaka-aineiden hinnat niin että tulevaisuudessa akut eivät olekkaan halvempia ja nyt olisi hyvä hetki ostaa?
 
Tuli katseltua tämä video ja tuli yhtäkkiä halu lähteä autokaupoille. Siis volkkarin sivuille pyörimään. Business max diili ennakkotilaajalle ilmatteeksi, great ! Siihen päälle vielä pari varustepakettia niin ollaan siedettäväsä 65 KEUR hinnassa. Jippii ! Ostohousut kostuivat mitä enemmän vokkarin sivuilla haahuilin ja kuvittelin olevani auton omistaja. Sitten tuli mieleen , että onhan tässä hinnassa pakosti ilmaa , ja ajatus siiitä, että kun tämän myisi pois kolmen neljän vuoden kuluttua, niin onkohan uuden myyntihanta tippunut sen 10 KEUR? Arvon alenema olis siten se perus helvetisti + 10 KEUR. Ostohousut jäähtyivät tähän ajatukseen. Mutta mielestäni hieno auto. Niin sisältä kuin ulkoa. Ei riitä kantti ostotouhuihin.



Ihan mielenkiintoisen oloinen värkki ja varsin tyylikäskin. Hieman turhan tyyris kyllä miksikään suureksi kansanautoksi ja volkkarin tietäen saavat tehtyä noin kymmenen vuodessa. Sitten valittavat kun ei kauppa käy.
 
Ei oikein tuon takia sinänsä ymmärrä miksi ostaa jatkuvasti uusia autoja 3v välein. Miksei osta käytettyjä ja vaihda niitä 3v välein...
Jos on valittavana 3-6v auto vai 0-3v vanha auto, vaihtoehdot tuntuu sellaiselta että kysymyksesi veti sanattomaksi.

Jos käytetyssä arvostaa ns koeteltua juttua, niin uusina on myös vaihtoehtona ostaa sitten niitä mallisukupolven ehtoopuolella olevia. no osti sellaista tai juuri julkaistua niin valmistajan/myyjän vastuut ja tuki yleensä kertaluokkaa parempi kuin jossain 3-6vuotiaassa käytettynä ostetussa, jossa myyjä unohtanut mainita ne huonot puolet.

Yksilö kohdalla sitten vaikuttaa käytössäolevat rahoitusmuodot, ajatukset, periaatteet, jotkut ostaa "käteisellä" ja menevät hankintahinta edellä, ja moni tekee "löytöjä". Jos auto on tarkoitus pitää 10 vuotta, tai jopu ns loppuunasti.

Ajomäärätkin vaikuttaa. 4000km/a vs 40 000km/a

Osa muuten suosii n 4 vuoden välein vaihtoa, sitten on niitä joille ei meinaa edes keskimäärin vuositäyttyä.

Tosin sähkisten osalta on tilanne sen verran dynaamista että monellakaan ei sähkistä kerinnyt vielä oleen montaa vuotta, tarjonta on monipuolistunut, eli sopivampaa mallia tullut markkinoille. Sitten vielä niitä kamppiksia, joissa miettiä mitä tehdä.
 
Tuo id7 on kyllä hienon näköinen ja hintakin on about samoissa kuin nelivetoinen pitkälle varusteltu id4 (jos siis kliksuttelee varusteita), joten siinä mielessä ei edes pahan hintainen.

Tokihan jostain id4:sta saa varmaan parempaa tarjousta jos lähtee tarjouksia hakemaan. Onko tämä sitten seuraus että id4 on ylihintainen kun taas id7 on mielestäni uudeksi malliksi ihan hyvin hinnoiteltu.

Oma budjetti vaan loppuu jo paljon ennen tuota, varsinkin kun pärjää nykyiselläkin. Teslaan nähden tuo on jonkun verran kalliimpi, mutta ennemmin maksaisin hivenen enemmän id7:sta kuin ostaisin tässä kohtaa Teslaa.
 
Viimeksi muokattu:
Itseäni taas kiehtoo enemmän ajella uutena ostetulla autolla hyvinkin pitkään, ehkä jopa sinne paaliin asti, nykyautoissa kun tuskin mitään valtavaa kehityspotentiaalia ole jos ei odota että autot viel lentävät joku päivä.
 
Kuinka kuluttavaa akulle on ajaa se päivittäin 100%-->10%. Olisi myös mahdollisuus ladata auto työmatkalla, mutta mieluusti toki ajaisin mahdollisuuksien mukaan ilman pysähdyksiä tuon välin. Kotona latailen 6a virralla akkua täyteen ja se on n. tunnin ennen lähtöaikaa täynnä.
Aika tiukoilla spekseillä menet. Onko tuo lataaminen ja ajaminen testattu käytännössä, ja millaisissa olosuhteissa.

Varmaan muut kommentoivat tuota jo, mutta jos nuo ehdot täyttyvät kesäoloissa, sitten taas talvella joudut luultavasti pysähtymään välilatauksiin koska auto kuluttaa talvella ehkä paljonkin enemmän sähköä, ja latautuu mahdollisesti myös hitaammin, jopa hidaslatauksessa.

Mitä muuten tulee kysymykseesi, jos on pakko niin on pakko. Enemmän minä stressaisin (akun kunnon kannalta) kuinka kauan joudun pitämään autoa täyteen ladattuna (tai ihan tyhjiin ajettuna), kuin sitä että joudun tekemään niin usein. Kyllä kai ainakin tuo täyteen usein lataus varsinkin ei-LFP akkua kuluttaa, mutta sitäkin tärkeämpää on ettet pidä sitä pitkiä aikoja täyteen ladattuna. Jos akku latautuu yleensä täyteen vähän ennen kuin olet lähdössä ajoon niin hyvä.

Minä kyllä katsoisin mieluummin autoa jossa on reippaasti toimintamatkaa arkipäivän ajoihin (poislukien taksikuskit, ehkä), ilman pakollisia välilatailuja. Työpaikalla latausta en katso välttämättä pakolliseksi välilataukseksi jos on varma että siellä on aina mahdollisuus ladata ja että viettää siellä aina niin kauan aikaa että auto ehtii latautua. Jos ei ole varma, sitten akun olisi parempi riittää helposti edestakaisiin eli koko päivän aikaisiin ajeluihin.

Minulla esim. menee Renault Zoe:n 52 kWh (netto) akusta edestakaisiin työajoihin kesällä päivittäin ehkä n. 40% akun kapasiteetista, ja talvella 50% tai pahimmillaan enemmänkin. Mielestäni tuo on suht passeli ettei minun tarvitse stressata jos en jostain syystä pystykään lataamaan töissä (joskus oli latauspistorasia kärähtänyt rikki, joskus taas pitänyt lähteä äkkiä ajamaan takaisin kotia kohti just kun olin päässyt työpaikalle, jne.), ja ettei minun tarvitse koskaan arkiajoissa ladata ihan täyteen. Eli jos kotona olen ladannut vaikka 80% täyteen, edestakaisen työmatka-ajon jälkeen on edelleen 30-40% akkua jäljellä, jossa on vielä hieman reserviä jos ja kun pitää tehdä muitakin ajoja pääkaupunkiseudulla työpäivän jälkeen.

Sitten latailee akkua taas yön aikana, tai vaihtoehtoisesti kaupassakäynnin tai lenkilläkäynnin yhteydessä julkisella 22kW AC-latausasemalla. (Varmaan lopettelen tuon kauppojen pihoila latailun jos saan nyt varmistuksen taloyhtiön hallitukselta että maksan lataussähköstä oikeasti keskimääräistä pörssisähköhintaa enkä hatusta vedettyä 19c/kWh joka nykyhinnoilla on mielestäni aika suolainen kun taloyhtiön ei pitäisi tehdä sillä voittoa, kuten sovimme aiemmin; julkisilta 22kW AC-latausasemilta saan halvimmillaan 7c/kWh lataussähköä jolla on kyllä ainakin mielikuvallista merkitystä, eli maksaako akun tyhjästä täyteen lataaminen 9,5€ vai 3,5€; juu juu se on "vain muutama euro" mutta usein toistuvana yhä kasvava kuluerä, vähän sama kuinka se maksaako bensa 1€ vai 2€ litra on sekin "vain" yhden euron ero, ja silti siitä stressataan).
 
Viimeksi muokattu:
Aika halpaa lataussähköä kun ainakin täällä ihan minimi on 15c/kWh jonka jostain julkisesta latauspisteestä saa (ellei lasketa jotain ilmaisia, joita voi jossain vielä olla mutta en ole hetkeen enää törmännyt onko sellaisia enää kun tuo ainoa paikallinen Virran latauspömpelikin muuttui maksulliseksi). Tälläkin hetkellä toisaalta kotonakin latauksen hinta on jotain 8-9 sentin paikkeilla vaikka sähkö on alle 1c/kWh (ja hinta tulee pörssistä) kun laskee verot, alvit, siirrot ja marginaalit. Pari-kolme senttiä halvemmalla yöllä saa ladattua jos sähkö on edelleen alle 1c/kWh (yösähkö itsellä). Jos seitsemällä sentillä saat kuluineen niin ei missään muualla kannata ladata (edes kotona).
 
Aika tiukoilla spekseillä menet. Onko tuo lataaminen ja ajaminen testattu käytännössä, ja millaisissa olosuhteissa.

Varmaan muut kommentoivat tuota jo, mutta jos nuo ehdot täyttyvät kesäoloissa, sitten taas talvella joudut luultavasti pysähtymään välilatauksiin koska auto kuluttaa talvella ehkä paljonkin enemmän sähköä, ja latautuu mahdollisesti myös hitaammin, jopa hidaslatauksessa.
Jotain viikkoja tullut tuota matkaa taitettua. Ei ole mikään vakituinen työmaa kyseessä ja tuota talvi-ajoa tuskin tulee edes testattua tälle välille, mutta joku vastaava yhdellä akulla ajettava väli voi toki tulla uudeksi työmaaksi.

Taloudessa kaksi sähkäriä ja ajattelin jos tätä egolffia saisi myös valjastettua ajoittain näille pidemmille reissuille ilman välilatailuja.
 
Jotain viikkoja tullut tuota matkaa taitettua. Ei ole mikään vakituinen työmaa kyseessä ja tuota talvi-ajoa tuskin tulee edes testattua tälle välille, mutta joku vastaava yhdellä akulla ajettava väli voi toki tulla uudeksi työmaaksi.

Taloudessa kaksi sähkäriä ja ajattelin jos tätä egolffia saisi myös valjastettua ajoittain näille pidemmille reissuille ilman välilatailuja.
Jaa no sitten, kovaa ajoa vaan. Luulisin ettei e-golf ole niin arvokaskaan että ihan hirveästi tarvitsee miettiä mikä sen jälleenmyyntiarvo tulee olemaan n vuoden kuluttua. 100% täynnä akkua ei kannata pitkiä aikoja pitää parkissa mutta muuten, täyteen vaan akku yön aikana ja aamulla ajoon.

Luulin kyseessä olevan tilanteen missä olet saanut jostain tuosta e-golfista mielestäsi hyvä tarjouksen, ja mietit kannattaisiko se ostaa eli sopisiko sinun ajoprofiiliisi. Mutta jos se jo on kotona varsinkin kakkosautona, ajoksi vaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom