Yleistä keskustelua sähköautoista

Osui silmään Fiat 500e:n koroton ja kuluton tarjous: Fiat 500 -sähköautoihin Korko % Ilman Kuluja Ja Käsirahaa

Onko noista kokemuksia, onko ihan lelu, vai hyvä auto? Tarkoitus varata koeajo mutta kannattaako valmistautua pettymään? Tuo 360e/kk ei kovin paha olisi nykyiseen verrattuna, koska huoltokuluja ei olisi ja polttoainekulut pienemmät. Harmikseni vaan sähköautojen ajettavuus yleensä heikko, mutta ainahan noita voi kokeilla yllätyksein toivossa. Toki jos 36ke tollasesta on tuhlausta ja hinnassa ei mitään järkeä, saa senkin sanoa, mutta toisaalta ei tuo käytettynä 25ke:lla ja jonkinlaisella korolla kovinkaan paljoa halvmepi ole.
 
Osui silmään Fiat 500e:n koroton ja kuluton tarjous: Fiat 500 -sähköautoihin Korko % Ilman Kuluja Ja Käsirahaa

Onko noista kokemuksia, onko ihan lelu, vai hyvä auto? Tarkoitus varata koeajo mutta kannattaako valmistautua pettymään? Tuo 360e/kk ei kovin paha olisi nykyiseen verrattuna, koska huoltokuluja ei olisi ja polttoainekulut pienemmät. Harmikseni vaan sähköautojen ajettavuus yleensä heikko, mutta ainahan noita voi kokeilla yllätyksein toivossa. Toki jos 36ke tollasesta on tuhlausta ja hinnassa ei mitään järkeä, saa senkin sanoa, mutta toisaalta ei tuo käytettynä 25ke:lla ja jonkinlaisella korolla kovinkaan paljoa halvmepi ole.

En tiedä onko eroa autoissa vuosimallien välillä -22 ja -23, mutta ainakin nettiautossa on noita myynnissä kympin halvemmalla ja alle tonnin ajettuna ja vuosimallia -22.
 
Miten raskaampi akku ratkaisisi tuon paino-ongelman? Johan nytkin litium titanaattiakun purkuvirrat on 10C tasolla, muttei niitä silti juurikaan käytetä koska ovat painavia.
En löytänyt tarkkaa tietoa purkuvirroista, mutta oletettavasti ne myös nousee kun lataus on 0-100% keskimäärin 4C.
 
Osui silmään Fiat 500e:n koroton ja kuluton tarjous: Fiat 500 -sähköautoihin Korko % Ilman Kuluja Ja Käsirahaa

Onko noista kokemuksia, onko ihan lelu, vai hyvä auto? Tarkoitus varata koeajo mutta kannattaako valmistautua pettymään? Tuo 360e/kk ei kovin paha olisi nykyiseen verrattuna, koska huoltokuluja ei olisi ja polttoainekulut pienemmät. Harmikseni vaan sähköautojen ajettavuus yleensä heikko, mutta ainahan noita voi kokeilla yllätyksein toivossa. Toki jos 36ke tollasesta on tuhlausta ja hinnassa ei mitään järkeä, saa senkin sanoa, mutta toisaalta ei tuo käytettynä 25ke:lla ja jonkinlaisella korolla kovinkaan paljoa halvmepi ole.

En kyllä näkisi tippaakaan järkeä maksaa tuollaisesta pikkukopperosta melkein 40 kiloeuroa, mutta kukin tyylillään. Tässä seuraavan n. kuukauden-parin sisällä esim. nähdään mihin tuo Tesla model 3:n faceliftin hinta Suomessa asettuu, mutta jos huhut pitävät paikkansa niin hinta voi olla jopa alle tuon karvalakkimallin Fiatin ja se on kuitenkin jo ihan oikea auto (oli sitten Tesloista mitä mieltä hyvänsä noin muuten).

HUOM! En nyt sano, etteikö pieni sähköauto voisi olla hyvinkin järkevä ja jopa suositeltava värkki nurkkapyöritykseen ja kaupunkiajoon jos ei oikeasti muuta tarvitse, mutta kyllä tuossa minusta on ihan poskettomasti hintaa, vaikka olisi kuinka "nollakorolla".
 
En löytänyt tarkkaa tietoa purkuvirroista, mutta oletettavasti ne myös nousee kun lataus on 0-100% keskimäärin 4C.
Joo, mutta siis kun aiheena oli rata-auton paino, ja lifepo4 akku itsessään on raskaampi suhteessa kapasiteettiin, niin ei tuo purkuvirran nosto auta mitään, vaan sillä saadaan vaan se maksimiteho suhteessa painoon lähemmäs "tavallista" litium akkua.

Niillä litium titanaatti akuillahan saataisiin ihan ylivoimaiset purku/lataustehot akuista, mutta ko. akkukemia on raskas suhteutettuna kapasiteettiin.

IMO tuo litium titanaatti olisi hybridiin erinomaisesti soveltuva akkutyyppi.
 
En kyllä näkisi tippaakaan järkeä maksaa tuollaisesta pikkukopperosta melkein 40 kiloeuroa, mutta kukin tyylillään. Tässä seuraavan n. kuukauden sisällä nähdään mihin tuo Tesla model 3:n faceliftin hinta Suomessa asettuu, mutta jos huhut pitävät paikkansa niin hinta voi olla jopa alle tuon karvalakkimallin Fiatin ja se on kuitenkin jo ihan oikea auto.

HUOM! En nyt sano, etteikö pieni sähköauto voisi olla hyvinkin järkevä ja jopa suositeltava värkki nurkkapyöritykseen ja kaupunkiajoon jos ei oikeasti muuta tarvitse, mutta kyllä tuossa minusta on ihan poskettomasti hintaa.
Kriteereinä pieni auto, ellei jotain oikesati parempaa saa isompana saman hintaisena. Ja crossoverit/citymaasturit tiukka no-no. Niitä on markkinoilla aika vähän. Mutta jos hinnassa ei ole järkeä, pitää jatkaa katselua. Lähinnä tuossa osui silmään koroton ja kuluton autolaina, normaalisti sen kustannukset on vähintään 10ke lisää auton hintaan.
 
Kriteereinä pieni auto, ellei jotain oikesati parempaa saa isompana saman hintaisena. Ja crossoverit/citymaasturit tiukka no-no. Niitä on markkinoilla aika vähän. Mutta jos hinnassa ei ole järkeä, pitää jatkaa katselua. Lähinnä tuossa osui silmään koroton ja kuluton autolaina, normaalisti sen kustannukset on vähintään 10ke lisää auton hintaan.
Ei korot nyt ihan tuolla tasolla ole, mutta onhan tuo kieltämättä etu.

Jos haluaa pienen auton, niin kyllähän tuo 500e on tällähetkellä sieltä markkinoiden pienimmästä päästä, vaikka kyllähän tuota samaa autoa periaatteessa saa muullakin stellantiksen brändillä.
 
Tuossa on kyllä aika kova rahoitustarjous (kun todelliset kulut on se 0 euroa) ja jos pieni auto on haussa niin kait se on tuon Dacia Spring ja Seat Miin välillä. Sähkönkulutus on myös ainakin wltp mittauksilla todella pientä.
 
Onko tuossa Fiat 500:ssa jotain sellaista mitä ei ole esim. Mii Electricissä, joita sai muutama vuosi sitten 20 500 (ja nopeat sai vielä 4000 pois tuostakin)? Siis hintaa kuitenkin melkein tuplasti niin ei ihan riitä inflaatio selittämään...
 
Onko tuossa Fiat 500:ssa jotain sellaista mitä ei ole esim. Mii Electricissä, joita sai muutama vuosi sitten 20 500 (ja nopeat sai vielä 4000 pois tuostakin)? Siis hintaa kuitenkin melkein tuplasti niin ei ihan riitä inflaatio selittämään...

Eipä taida olla, mutta mitä nyt pikaisesti vilkaisin niin näköjään kaikki nuo pikkukopperot maksavat nykyään lähemmäs tuon 40 kiloeuroa. Ihan pähkähullua.

Jos huhu $28 000 hintalapusta m3 highlanderin perusmallille pitää paikkansa (n. 31 kiloeuroa sis. alv 24%), niin oikeasti aika helvetin vaikea perustella minkään muun sähköauton ostamista jos hinta edellä mennään. Toki tuohon nyt tulee päälle oikeasti useampi tonni "Suomi-lisää" ja huhu voi olla täysin virheellinenkin, mutta mahdollisesti on kyllä isoa mullistusta tiedossa. Koskahan legacy-valmistajat oikeasti saa pakkansa kuntoon sähköautojen kanssa? Juuri nuo sähköiset "kauppakassit" kun voisi hyvinkin olla se porttihuume, jolla liikenteen sähköistyminen saadaan oikeasti vauhtiin, mutta jos se kauppakassi maksaa saman verran kuin iso perheauto polttiksella...
 
En kyllä näkisi tippaakaan järkeä maksaa tuollaisesta pikkukopperosta melkein 40 kiloeuroa, mutta kukin tyylillään. Tässä seuraavan n. kuukauden-parin sisällä esim. nähdään mihin tuo Tesla model 3:n faceliftin hinta Suomessa asettuu, mutta jos huhut pitävät paikkansa niin hinta voi olla jopa alle tuon karvalakkimallin Fiatin ja se on kuitenkin jo ihan oikea auto (oli sitten Tesloista mitä mieltä hyvänsä noin muuten).

Toisaalta, samalla logiikalla en voi ymmärtää mitä järkeä on Model Y Performancessa, kun samalla hinnalla saa jo Transporterin. Se on kuitenkin ihan oikeasti auto, johon mahtuu, eikä tuollainen pikkukinneri.

Oletko koskaan ajatellut, etteivät kaikki ihmiset halua isoa autoa?
 
Toisaalta, samalla logiikalla en voi ymmärtää mitä järkeä on Model Y Performancessa, kun samalla hinnalla saa jo Transporterin. Se on kuitenkin ihan oikeasti auto, johon mahtuu, eikä tuollainen pikkukinneri.

Sanoisin, että aika huono vertaus, kun puhutaan kuitenkin niin täysin eri kategorian autoista, joissa molemmissa on selkeitä ja omeleimaisia etuja ja haittoja.

Oletko koskaan ajatellut, etteivät kaikki ihmiset halua isoa autoa?

No täytyy kyllä sanoa, että varsinkaan Suomessa en kyllä hirveästi näe mitään järkeä noissa ihan pienissä kopperoissa. Ne kun eivät tee mitään, mitä edes vähän isompi auto ei tekisi ja jos hintakin on yhtä suuri, niin henkilökohtaisesti en kyllä näe mitään muuta syytä hommata jotain pientä kippoa, muu kuin joku outo masokismi ja viehtymys kaikkilla tavoin paskempaan ajo- ja käyttökokemukseen. Hinnan lisäksi siis. Jos halutaan mahdollisimman halpa auto, niin perinteisesti nuo pienet kopit on olleet aikalailla ainoa vaihtoehto. Noissa sähkömopoissa vaan ei tosin oikein sitäkään etua ole.

Jossain keskiaikaisessa kapeakatuisessa eurooppalaiskylässä noissa nyt onkin vielä jotain järkeä.
 
Tuommoisen pienen auton saa oikeasti parkkiinkin johonkin. Toki miksei sitten Helsingissä kadun pieleen, mutta esim. omalle äidille (asuu keskikokoisessa kaupungissa) tuollainen toimisi paremmin kuin vanha sitikka joka sillä nykyään on kun ei se saa ajettua sitä kerrostalon pihan parkkipaikkaansa (matala rakennus) silloin kun vastapäätä normiparkkipaikalla on auto parkissa. Monesti vähän vanhempien kerrostalojen pihat ovat niin ahtaita, että sellaisessa pääsee aika paljon helpommalla pienellä autolla.

Vielä jos otetaan verrokiksi joku malli3, joka ei käänny sitten niin mitenkään näppärästi ahtaissa tiloissa niin onhan tarve monella ihan toinen.
 
Osui silmään Fiat 500e:n koroton ja kuluton tarjous: Fiat 500 -sähköautoihin Korko % Ilman Kuluja Ja Käsirahaa

Onko noista kokemuksia, onko ihan lelu, vai hyvä auto? Tarkoitus varata koeajo mutta kannattaako valmistautua pettymään? Tuo 360e/kk ei kovin paha olisi nykyiseen verrattuna, koska huoltokuluja ei olisi ja polttoainekulut pienemmät. Harmikseni vaan sähköautojen ajettavuus yleensä heikko, mutta ainahan noita voi kokeilla yllätyksein toivossa. Toki jos 36ke tollasesta on tuhlausta ja hinnassa ei mitään järkeä, saa senkin sanoa, mutta toisaalta ei tuo käytettynä 25ke:lla ja jonkinlaisella korolla kovinkaan paljoa halvmepi ole.
0-korkoon on varmasti oikein hyvä syy. Ei tuossa ole yhtään mitään mitä vähän ajettu Mii ei pystyisi tarjoamaan n. 17 k€ hintaan. Liikkeet voi pyytää enemmän, mutta FB:ssa löytänet suht helposti yksityisen, joka myy (isomman tieltä). Liikkeet tarjoaa noista kieli poskessa n. 15 k€. 5 vuoden takuusta todennäköisesti jäljellä 4 vuotta. Ajettavuus on minusta yllättävän hyvä ja vakaa myös motarilla (akku ei pitkälle kestä 120 km/h). Toki rima hintaluokan mukaan asetettu.
 
Tuommoisen pienen auton saa oikeasti parkkiinkin johonkin. Toki miksei sitten Helsingissä kadun pieleen, mutta esim. omalle äidille (asuu keskikokoisessa kaupungissa) tuollainen toimisi paremmin kuin vanha sitikka joka sillä nykyään on kun ei se saa ajettua sitä kerrostalon pihan parkkipaikkaansa (matala rakennus) silloin kun vastapäätä normiparkkipaikalla on auto parkissa. Monesti vähän vanhempien kerrostalojen pihat ovat niin ahtaita, että sellaisessa pääsee aika paljon helpommalla pienellä autolla.

Vielä jos otetaan verrokiksi joku malli3, joka ei käänny sitten niin mitenkään näppärästi ahtaissa tiloissa niin onhan tarve monella ihan toinen.

No m3 otin esimerkiksi lähinnä hintavertailuksi, että jos ei ihan oikeasti fetissisyistä tai parkeerauskyvyttömyyden vuoksi tarvitse pienintä mahdollista autoa, niin siinä on jo potentiaalisesti huomattavasti enemmän autoa kohta mahdollisesti tarjolla samaan hintaan.

Noin muutenkin about tuohon samaan hintaan löytyy paljon muitakin vain marginaalisesti isompia sähköisiä hatchbackeja ja mini-crossareita, joissa on kuitenkin jo neljä ovea, reilusti isompi kontti, valtavasti parempi ajomukavuus ym.

Sitten taas jos mennään hinta edellä, niin käytettynä tosiaan löytyy noita pieniä sähkökippoja merkittävästi halvemmallakin, kuten @Kvarkki tuossa totesikin.
 
Itse ajattelisin että toi 0% korkotarjous tarkoittaa käytännössä, että kertamaksulla ostavat maksaa 6000+ euroa ylihintaa.
 
Itseä ei ainakaan kiinnosta sohlata isolla autolla pk-seudulla, toki se ei tarkota ehdotonta ei'tä isommille autoille. Toki maasturit, crossoverit jne on mustalla listalla. En tarvitse kuljetustilaa ~koskaan, ja autossa lähes aina 1 ihminen, joten myöskään penkkejä ei tarvitse olla kuin edessä. Siksipä en halua maksaa statusautosta yhtään ylimääräistä, riittää että on juuri pieni ja hyvä ajaa, plussaa ripeydestä. Uudet (sähkö)autot toki harmillisen huonoja ajaa, ja suurten painojen takia yllättävän hitaita.
 
E-golffi ollut nyt kennovikaisena jussista lähtien merkkihuollossa. Tänään tuli tietoa, että ainakin ensi kuun puoleen väliin menee että varaosat on toimitettu. Kaikki menee akkutakuun piiriin, mutta mielummin sitä ajelisi omalla sähköautolla tämänkin ajan. Sijaisautoa ei muuten saanut marmoritiskiltä ollenkaan, vaan piti myyjäliikkeen kanssa sopia autoa lainaan korjauksen ajaksi.
Edelleen auto korjaamon pihassa..

Hiukan kyllä nyppii tuo merkkiliikkeen nihkeä suhtautuminen sijaisautoon. Onko tosiaan tilanne takuuhuolloissa se, että auto toimitetaan merkkihuollon korjattavaksi ja kuluttajan pitää omatoimisesti keksiä jopa kuukausien ajaksi jokin auton tilalle (huonoimmassa tapauksessa esim. vuokra-auto)?
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen auto korjaamon pihassa..

Hiukan kyllä nyppii tuo merkkiliikkeen nihkeä suhtautuminen sijaisautoon. Onko tosiaan tilanne takuuhuolloissa se, että auto toimitetaan merkkihuollon korjattavaksi ja kuluttajan pitää omatoimisesti keksiä jopa kuukausien ajaksi jokin auton tilalle (huonoimmassa tapauksessa esim. vuokra-auto)?
Riippunee marmorista. Paikalliselta Delta Autolta olen aina saanut veloituksetta sijaisauton jos niitä vain on ollut vapaana.
 
Edelleen auto korjaamon pihassa..

Hiukan kyllä nyppii tuo merkkiliikkeen nihkeä suhtautuminen sijaisautoon. Onko tosiaan tilanne takuuhuolloissa se, että auto toimitetaan merkkihuollon korjattavaksi ja kuluttajan pitää omatoimisesti keksiä jopa kuukausien ajaksi jokin auton tilalle (huonoimmassa tapauksessa esim. vuokra-auto)?

Nii onko tuo käytettynä ostettu jostain toisesta liikkeestä eikä uutena volkkarilta?
 
Edelleen auto korjaamon pihassa..

Hiukan kyllä nyppii tuo merkkiliikkeen nihkeä suhtautuminen sijaisautoon. Onko tosiaan tilanne takuuhuolloissa se, että auto toimitetaan merkkihuollon korjattavaksi ja kuluttajan pitää omatoimisesti keksiä jopa kuukausien ajaksi jokin auton tilalle (huonoimmassa tapauksessa esim. vuokra-auto)?
Hondalla aikanaan ei ollut minkäännäköistä ongelmaa takuun puitteissa saada autoa lainaan vaikka vika tuli esiin takuun viimeisenä päivänä (lottovoitto). Ajelin maahantuojan piikkiin reilusti yli 10 tkm, kun sattui varaosissa kestämään. Sain vanhemman rassin tilalle siinä kohtaa, kun ekasta laina-autosta jouduin soittelemaan, että määräaikaishuolto olisi tulossa :D Sinun merkkiliike huomioiden en nyt valitettavasti voi sanoa, että erityisen yllättynyt olisin.
 
Wolskillahan on merkin puolesta liikkumisturva-palvelu jos auto on ajallaan huolettu merkkiliikkeessä, kattaa myös auton hinauksen korjaamolle mutta tällöin pitää maksaa itse ja hakea rahat wolskilta jälkikäteen. Maksimi on 3vrk joksi auton saa VW: n piikkiin. Käytin tätä jokunen vuosi sitten kesälomalla kun vesipumppu-levisi omasta pirssistä kesken lomareissun eikä huoltoa saanut lähipäiville.
 
Viimeksi muokattu:
0-korkoon on varmasti oikein hyvä syy. Ei tuossa ole yhtään mitään mitä vähän ajettu Mii ei pystyisi tarjoamaan n. 17 k€ hintaan. Liikkeet voi pyytää enemmän, mutta FB:ssa löytänet suht helposti yksityisen, joka myy (isomman tieltä). Liikkeet tarjoaa noista kieli poskessa n. 15 k€. 5 vuoden takuusta todennäköisesti jäljellä 4 vuotta. Ajettavuus on minusta yllättävän hyvä ja vakaa myös motarilla (akku ei pitkälle kestä 120 km/h). Toki rima hintaluokan mukaan asetettu.
Fiatissa on kuitenkin merkittävästi isompi akku ja nopeampi pikalataus. Omiin ajoihin tuo Fiat riittäisi, mutta ei Seat.
 
Nii onko tuo käytettynä ostettu jostain toisesta liikkeestä eikä uutena volkkarilta?
Käytettynä ostettu Kamuxilta.

Liikkumisturvan kautta sain hinauksen lähimmälle korjaamolle. Sijaisauton olisi tosiaan saanut 3vrk ajaksi, joka nyt tässä tilanteessa on lähinnä "vittuilua".
 
Fiatissa on kuitenkin merkittävästi isompi akku ja nopeampi pikalataus. Omiin ajoihin tuo Fiat riittäisi, mutta ei Seat.
Ai 37kWh (42kWh) on merkittävästi isompi kuin 32 kWh (37 kWh)?

No DC lataus on tosiaan suunnilleen tuplat, että se on ihan merkittävä ero kyllä. Ja AC latauskin on kolmanneksen nopeampaa.
 
Fiatissa on kuitenkin merkittävästi isompi akku ja nopeampi pikalataus. Omiin ajoihin tuo Fiat riittäisi, mutta ei Seat.
Mutta mikä on Fiatin kulutus? Kuten Grez totesi, niin 5 kWh ei kyllä ole paljoa. DC latauksella on väliä, mutta kumpaisellakaan koirankopilla ei ole tarkoitus ajella montaa akullista putkeen. Rohkenisin epäillä, että lisäominaisuudet ei taida kattaa 20 k€ korkeampaa hintaa.
 
Mutta mikä on Fiatin kulutus? Kuten Grez totesi, niin 5 kWh ei kyllä ole paljoa. DC latauksella on väliä, mutta kumpaisellakaan koirankopilla ei ole tarkoitus ajella montaa akullista putkeen. Rohkenisin epäillä, että lisäominaisuudet ei taida kattaa 20 k€ korkeampaa hintaa.

Kakkosautona akun koolla ei varmaan niin väliä ole, mutta ainoana autona se on kuitenkin ihan kiva, että sillä pääsee esim. Tampereelle tai Turkuun ilman pysähdyksiä. Se, että onko kantama 300km vai 400km on ainakin itselleni ihan se ja sama.
 
Sanoisin, että aika huono vertaus, kun puhutaan kuitenkin niin täysin eri kategorian autoista, joissa molemmissa on selkeitä ja omeleimaisia etuja ja haittoja.

Puhuttaessa suhteellista mitoista, oma vertauksesi meni vielä pahemmin pieleen. Eli yritä uudestaan.

No täytyy kyllä sanoa, että varsinkaan Suomessa en kyllä hirveästi näe mitään järkeä noissa ihan pienissä kopperoissa. Ne kun eivät tee mitään, mitä edes vähän isompi auto ei tekisi ja jos hintakin on yhtä suuri, niin henkilökohtaisesti en kyllä näe mitään muuta syytä hommata jotain pientä kippoa, muu kuin joku outo masokismi ja viehtymys kaikkilla tavoin paskempaan ajo- ja käyttökokemukseen.

Pieni auto voi olla huomattavasti parempi ajaa kuin iso. Mistä ihmeestä päättelit tilanteen olevan toistepäin? Eihän Model 3 tai Y ole mitenkään erikoisen hyviä ajettavia (lähinnä laivoja jotka seilaavat tuurilla), teholla ei tee mitään tässä maassa ja jos ei tee takapenkeillä tai tavaratilalla mitään erikoista, niin miksi ihmeessä sellaisen haluaisi?

Pienellä autolla on paljon mukavampi hahmotella ympärillä oleva tila. Sille löytää keskustasta paremmin parkkipaikan (ja parkkeeraus on mukavampaa), se mahtuu mukavammin kapeilla kaduilla. Samoin vanhoissa autohalleissa mahtuu jopa ulos autostaan, koska ne eivät ole suinkaan suunniteltu nykyaikaiselle autolle. Isolla autolla et pärjää missään näistä tilanteista, koska se ei joko mahdu sinne kadulle tai se ei mahdu siihen parkkihalliin, josta maksoit sen 50 000€.

Asia voidaan kääntää myös toistepäin, en keksi mitään syytä miksi kukaan Suomessa tarvitsisi Model 3:n kokoista autoa. Kokonaiset perheetkin liikkuivat jo Golf I:llä. Miksi ihmeessä kukaan tahtoisi isompaa autoa kuin mitä tarvitsee? Kuulostaa todella hölmöltä. Tai varsinkaan SUVia tai sellaisen irvikuvaa, johon menee niin nämä Honda CR-V, Model Y ja vastaavat turhakkeet.
 
Kakkosautona akun koolla ei varmaan niin väliä ole, mutta ainoana autona se on kuitenkin ihan kiva, että sillä pääsee esim. Tampereelle tai Turkuun ilman pysähdyksiä. Se, että onko kantama 300km vai 400km on ainakin itselleni ihan se ja sama.
Samalla tavalla noilla molemmilla pääsee pysähdyksettä Tampereelle tai Turkuun. Ihan turha kuvitellakaan ajavansa 120 km/h edes optimikelissä. Jos Fiatin kulutus ei ole ihan mahdottomasti Miitä enemmän, niin toki 5 kWh antaa vähän pelivaraa, mutta auttamattoman vähän se silti on. Netto 50 kWh alkaa olla minimi, että alkais olemaan joustava. Miillä tullut ajettua 1-tietä sen verran paljon päästä päähän, että aika hyvin tietää mihin se akku riittää milläkin kelillä - Lohjan ABC:lla on muuten tätä nykyä ABC lataus, Recharge ja Teslan laturit. Siinä samassa paikassa olisi sekä Mii että Fiatti lataamassa, kun lähempänä ei ole kovin näppärää latauspaikkaa. Toiseen suuntaan tavattaisiin Salon ABC:llä.
 
Jos haluaa pienen auton, niin kyllähän tuo 500e on tällähetkellä sieltä markkinoiden pienimmästä päästä, vaikka kyllähän tuota samaa autoa periaatteessa saa muullakin stellantiksen brändillä.

En tiedä sähkömallista mutta ainakin bensa 500 on kuulemma aikamoinen pommi alustan osalta. Eipä taida olla paljon vaihtoehtoja tuon kokoluokan sähkäreissä, saaks edes Hondaa enää.
 
Uudet (sähkö)autot toki harmillisen huonoja ajaa, ja suurten painojen takia yllättävän hitaita.

Ömmm oletkos käynyt kokeilemassa sähköautoa? Monet sanoo niistä vaikka mitä mutta harva niitä hitaiksi sanoo. Vastaavan auto/hintaluokan polttiksella ei ole yhtään mitään mahdollisuuksia pärjätä kulkupuolella.
Ajettavuudessa ei juurikaan eroa paitsi ehkä hieman tukevampaa menoa alhaisen painopisteen ansiosta. Joo jos rata-ajoa harrastaa niin sitten kyllä mutkissa huomannee eron.
 
Ömmm oletkos käynyt kokeilemassa sähköautoa? Monet sanoo niistä vaikka mitä mutta harva niitä hitaiksi sanoo. Vastaavan auto/hintaluokan polttiksella ei ole yhtään mitään mahdollisuuksia pärjätä kulkupuolella.
Ajettavuudessa ei juurikaan eroa paitsi ehkä hieman tukevampaa menoa alhaisen painopisteen ansiosta. Joo jos rata-ajoa harrastaa niin sitten kyllä mutkissa huomannee eron.
Kävin pari vuotta sitten ajamassa sähkö minin, id3(vai 4?):n, nissan leafin ja ioniq 5. Leaf oli erittäin hidas, mini oli hidas, id ja ioniq ihan "fine", muttei kyllä nopeitakaan, kun ovat niin perkuleen painavia. Ajotuntuma yhdistävänä tekijänä kaikissa huono. Teslaa en ole itse ajanut, ollut vain kyydissä, se sentään tuntuu vikkelältä.

E: ja itsellä ajossa bensamini, se toimii luonnollisesti verrokkina ajotuntumassa ja kiihtyvyydessä/nopeudessa.
 
Kävin pari vuotta sitten ajamassa sähkö minin, id3(vai 4?):n, nissan leafin ja ioniq 5. Leaf oli erittäin hidas, mini oli hidas, id ja ioniq ihan "fine", muttei kyllä nopeitakaan, kun ovat niin perkuleen painavia. Ajotuntuma yhdistävänä tekijänä kaikissa huono. Teslaa en ole itse ajanut, ollut vain kyydissä, se sentään tuntuu vikkelältä.
No ostamalla kauppakassiluokan nissanin niin eipä polttipuoleltakaan kovin tykkejä löydy.
Katsot minkä vaan noista vastaavan hintaisen polttisversion niin ovat todella paljon lussumpia.

Jos kulkupuolta kaipaat niin model3 perf, i4M50 jne saa kaupasta ja kulkee varmasti sinullekin riittävästi.
 
No ostamalla kauppakassiluokan nissanin niin eipä polttipuoleltakaan kovin tykkejä löydy.
Katsot minkä vaan noista vastaavan hintaisen polttisversion niin ovat todella paljon lussumpia.

Jos kulkupuolta kaipaat niin model3 perf, i4M50 jne saa kaupasta ja kulkee varmasti sinullekin riittävästi.

Kuten sanoin, mulla on bensamini, ja se on n. 6sekunttia 0-100. Ajettavuus 100-0 parempi kuin missään testaamistani. Ja se on vähän ongelma, kun en haluaisi downgradettaa sähköautoon vaihtoa varten. Kuitenkin uusi auto jota ei tarvitse huoltaa houkuttaa, muuten nykyinen tarpeeksi hyvä itselle. ID2 kanssa himottaa, mutta se on vasta 2025.
 
Kuten sanoin, mulla on bensamini, ja se on n. 6sekunttia 0-100. Ajettavuus 100-0 parempi kuin missään testaamistani. Ja se on vähän ongelma, kun en haluaisi downgradettaa sähköautoon vaihtoa varten. Kuitenkin uusi auto jota ei tarvitse huoltaa houkuttaa, muuten nykyinen tarpeeksi hyvä itselle. ID2 kanssa himottaa, mutta se on vasta 2025.
Jos pientä nopeaa autoa etsimässä niin volvolta ex30 twin motor performance alle. 3,6s 0-100.
Ajettavuudesta ei aavistustakaan kun ei ole vielä kokeiltavana missään. Tän vuoden puolella ilmeisesti kuitenkin jo saisi jos ostaisi.

Bensaminin ajettavuuteen tuskin tosin pääsee kun se on niin hyvä.
 
Jos pientä nopeaa autoa etsimässä niin volvolta ex30 twin motor performance alle. 3,6s 0-100.
Ajettavuudesta ei aavistustakaan kun ei ole vielä kokeiltavana missään. Tän vuoden puolella ilmeisesti kuitenkin jo saisi jos ostaisi.

Bensaminin ajettavuuteen tuskin tosin pääsee kun se on niin hyvä.
Pitää tsekata! Ruma ku rusina (katumaasturi/crossover), mutta muuten kiinnostaa.
 
Käytettynä ostettu Kamuxilta.

Liikkumisturvan kautta sain hinauksen lähimmälle korjaamolle. Sijaisauton olisi tosiaan saanut 3vrk ajaksi, joka nyt tässä tilanteessa on lähinnä "vittuilua".

Eipä taida mitkään käytettyjen myyjät antaa noin pitkäks aikaa. Yks hyvä syy lisää ostaa auto uutena suoraan vaikka volkkarilta niin järjestyis varmasti sijaisautokin lepposasti. Ainakin omassa lähipiirissä Audilta sai noin puoleks vuodeks sijaisauton veloituksetta, kun uudessa autossa oli ongelmia. Just tämmöset on niitä syitä miks en halua käytettyä autoa ostaa.
 
Uuden ja käytetyn hintaerolla vuokraa sijaisauton tarvittaessa aika pitkäksi ajaksi.
 
Kävin pari vuotta sitten ajamassa sähkö minin, id3(vai 4?):n, nissan leafin ja ioniq 5. Leaf oli erittäin hidas, mini oli hidas, id ja ioniq ihan "fine", muttei kyllä nopeitakaan, kun ovat niin perkuleen painavia. Ajotuntuma yhdistävänä tekijänä kaikissa huono. Teslaa en ole itse ajanut, ollut vain kyydissä, se sentään tuntuu vikkelältä.

E: ja itsellä ajossa bensamini, se toimii luonnollisesti verrokkina ajotuntumassa ja kiihtyvyydessä/nopeudessa.
"Erittäin hidas" Nissan Leaf 6,9 s:

Sunnyt ja Almerat olivat paljon hitaampia.


"Hidas" Sähkö-Mini 7,3 s:

Ok, bensa-Cooper on nopeampi, jos sattuu olemaan Cooper S.


ID.4 ja Ioniq 5:ttä saa nelivetoisina 5,1-6,3 s. Kertomasi mukaan Cooperisi kiihtyy noin kuudessa sekunnissa, joten veikkaan Cooper S:ää. Nelivetoinen Ioniq 5 liikahtaa paljon ripeämmin, kuten liitteistä voi nähdä.

Esim. mitatut ajat Cooper S/Ioniq 5:
0-80 km/h: 5,1/3,7
0-100: 6,8/5,3
0-130: 10,9/8,6
0-160: 17,4/13,7
1/4 mile: 15,0/13,2


On tietysti mahdollista, että ajoit jotain hitaampia versioita. Siinä tapauksessa tuskin olit vakavalla mielellä koeajolla, kun kerran ajat nykyään kuuden sekunnin sporttiversiota ja toivot uuden olevan vähintään yhtä ripeä. Vaatimuksellasi ei voi kävellä noin vaan silmät ummessa perhenissania kokeilemaan ja haukkumaan. Tai voi tietysti, muttei pidä yllättyä, jos kaupasta löytyy yli kuuden sekunnin autoja. Kaupasta toisaalta löytyy esim. Volvo EX30 Twin (3,6 s) , jolle ei polttisverrokkia löydy samasta alle 50 k€:n hintaluokasta.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230821-191915.png
    Screenshot_20230821-191915.png
    649,3 KB · Luettu: 11
  • Screenshot_20230821-191940.png
    Screenshot_20230821-191940.png
    634,4 KB · Luettu: 11
Kakkosautona akun koolla ei varmaan niin väliä ole, mutta ainoana autona se on kuitenkin ihan kiva, että sillä pääsee esim. Tampereelle tai Turkuun ilman pysähdyksiä.
Ja latausnopeudella on myös melkoinen merkitys varsinkin, jos on pikkuakkuinen. Matka jatkuu nopeammin.
 
Eipä taida mitkään käytettyjen myyjät antaa noin pitkäks aikaa. Yks hyvä syy lisää ostaa auto uutena suoraan vaikka volkkarilta niin järjestyis varmasti sijaisautokin lepposasti. Ainakin omassa lähipiirissä Audilta sai noin puoleks vuodeks sijaisauton veloituksetta, kun uudessa autossa oli ongelmia. Just tämmöset on niitä syitä miks en halua käytettyä autoa ostaa.
Niin siis aikaisemmin mainitsinkin että Kamuxilta sain sijaisauton käyttöön huollon ajaksi. Lähinnä siis mietin, että eikö takuu kata etenkin näin pitkäksi venyvässä huollossa mitään liikkumavälinettä korjauksen ajaksi. Suurimmalla osalla (kuten minulla) auton on kuitenkin tärkeässä osassa ihan työnteonkin kannalta.
 
"Erittäin hidas" Nissan Leaf 6,9 s:

Sunnyt ja Almerat olivat paljon hitaampia.


"Hidas" Sähkö-Mini 7,3 s:

Ok, bensa-Cooper on nopeampi, jos sattuu olemaan Cooper S.


ID.4 ja Ioniq 5:ttä saa nelivetoisina 5,1-6,3 s. Kertomasi mukaan Cooperisi kiihtyy noin kuudessa sekunnissa, joten veikkaan Cooper S:ää. Nelivetoinen Ioniq 5 liikahtaa paljon ripeämmin, kuten liitteistä voi nähdä.

Esim. mitatut ajat Cooper S/Ioniq 5:
0-80 km/h: 5,1/3,7
0-100: 6,8/5,3
0-130: 10,9/8,6
0-160: 17,4/13,7
1/4 mile: 15,0/13,2


On tietysti mahdollista, että ajoit jotain hitaampia versioita. Siinä tapauksessa tuskin olit vakavalla mielellä koeajolla, kun kerran ajat nykyään kuuden sekunnin sporttiversiota ja toivot uuden olevan vähintään yhtä ripeä. Vaatimuksellasi ei voi kävellä noin vaan silmät ummessa perhenissania kokeilemaan ja haukkumaan. Tai voi tietysti, muttei pidä yllättyä, jos kaupasta löytyy yli kuuden sekunnin autoja. Kaupasta toisaalta löytyy esim. Volvo EX30 Twin (3,6 s) , jolle ei polttisverrokkia löydy samasta alle 50 k€:n hintaluokasta.

Kävin oikeastaan kokeilemassa ihan tarkoituksella erilaisia sähköautoja, kun en ollut aiemmin sellaisilla ajanut. Leafi tuntui lähinnä hitaalta tila-autolta, ja se oli enemmänkin siksi, että näkee ääripään. Miniä harkitsin ennen koeajoa ihan oikeasti, mutta se tuntui laiskalta, oli yllättävän iso, ja ajotuntuma huonohko. Lisäksi kallis hinta ja huono kantama. Ioniq ei kanssa ollut realistinen vaihtoehto, mutta halusin kokeilla "premium" vaihtoehtona. Sama homma, iso, huono ajotuntuma, mutta oli tehoiltaan riittävä. Toki se näkyi hinnassa. Volkkari oli kanssa yllättävän hyvä kokonaisuus, mutta samat ongelmat, iso, huono ajotuntuma, ja pakollisilla lisävarusteilla suht kallis.

Alkuperäinen kysymys Fiatista oli siksi, että alkaa olemaan järkevän kokoinen auto suht. järkevään hintaan (ei sillä että mielummin maksaisin alta 30ke), tiedostaen että varmasti on hidas. Karu fakta on se, että varsin maltillinen 200hp 1000kg painavassa autossa on ihan riittävästi, mutta jos samat 200hp laittaa 2000kg painavaan citymaasturiin, niin ei se ole kovin ripeä. Lisäksi kaikki sähköhärvelit "avustamassa" ajoa, niin tuntuma on kuin Gran Turismossa Dualshockilla.

Ja kuten sanoin, vertaan noita uusia autoja nykyiseen siksi, että tuntuu vähän pahalta ostaa 10x kalliimpi auto, joka on lähes jokaisella osa-alueella huonompi kuin nykynen. Parempi Ioniq5 näyttää olevan hinnat alkaen 60ke, eli n. 15x kalliimpi kuin nykyinen auto, hienoa että on edes vähän vikkelämpi, ajotuntuma silti huonompi - ja kuten sanottu, en tarvitse valtavaa valtamerilaivaa yhtään mihinkään, ripeä kauppakassi sensijaan enemmän kuin tervetullut.
 
Kävin oikeastaan kokeilemassa ihan tarkoituksella erilaisia sähköautoja, kun en ollut aiemmin sellaisilla ajanut. Leafi tuntui lähinnä hitaalta tila-autolta, ja se oli enemmänkin siksi, että näkee ääripään. Miniä harkitsin ennen koeajoa ihan oikeasti, mutta se tuntui laiskalta, oli yllättävän iso, ja ajotuntuma huonohko. Lisäksi kallis hinta ja huono kantama. Ioniq ei kanssa ollut realistinen vaihtoehto, mutta halusin kokeilla "premium" vaihtoehtona. Sama homma, iso, huono ajotuntuma, mutta oli tehoiltaan riittävä. Toki se näkyi hinnassa. Volkkari oli kanssa yllättävän hyvä kokonaisuus, mutta samat ongelmat, iso, huono ajotuntuma, ja pakollisilla lisävarusteilla suht kallis.

Alkuperäinen kysymys Fiatista oli siksi, että alkaa olemaan järkevän kokoinen auto suht. järkevään hintaan (ei sillä että mielummin maksaisin alta 30ke), tiedostaen että varmasti on hidas. Karu fakta on se, että varsin maltillinen 200hp 1000kg painavassa autossa on ihan riittävästi, mutta jos samat 200hp laittaa 2000kg painavaan citymaasturiin, niin ei se ole kovin ripeä. Lisäksi kaikki sähköhärvelit "avustamassa" ajoa, niin tuntuma on kuin Gran Turismossa Dualshockilla.

Ja kuten sanoin, vertaan noita uusia autoja nykyiseen siksi, että tuntuu vähän pahalta ostaa 10x kalliimpi auto, joka on lähes jokaisella osa-alueella huonompi kuin nykynen. Parempi Ioniq5 näyttää olevan hinnat alkaen 60ke, eli n. 15x kalliimpi kuin nykyinen auto, hienoa että on edes vähän vikkelämpi, ajotuntuma silti huonompi - ja kuten sanottu, en tarvitse valtavaa valtamerilaivaa yhtään mihinkään, ripeä kauppakassi sensijaan enemmän kuin tervetullut.
Sehän noissa/näissä sähkäreissä, kun itsekkin moisella ajan, on tuo hirmuinen paino. Sekin on hallittavissa muualla kuin radalla vaan vaatii vähän järeämpää (lue kalliimpaa) alustaa.
 
Niin siis aikaisemmin mainitsinkin että Kamuxilta sain sijaisauton käyttöön huollon ajaksi. Lähinnä siis mietin, että eikö takuu kata etenkin näin pitkäksi venyvässä huollossa mitään liikkumavälinettä korjauksen ajaksi. Suurimmalla osalla (kuten minulla) auton on kuitenkin tärkeässä osassa ihan työnteonkin kannalta.
Tämän jutun perusteella sijaisauto kuuluu sekä takuun että virhevastuun piiriin, tämä on kuluttajansuojaan perustuva oikeus, mutta sitä ei luonnollisesti valmistajat/myyjät liiemmin mainosta. Tossa toki maininta, että jos on firman liisuri, niin siihen kuluttajansuoja ei päde, joten silloin kyse on siitä, mitä liisarisopparissa on sovittu.

 
"Erittäin hidas" Nissan Leaf 6,9 s:

Sunnyt ja Almerat olivat paljon hitaampia.


"Hidas" Sähkö-Mini 7,3 s:

Ok, bensa-Cooper on nopeampi, jos sattuu olemaan Cooper S.


ID.4 ja Ioniq 5:ttä saa nelivetoisina 5,1-6,3 s. Kertomasi mukaan Cooperisi kiihtyy noin kuudessa sekunnissa, joten veikkaan Cooper S:ää. Nelivetoinen Ioniq 5 liikahtaa paljon ripeämmin, kuten liitteistä voi nähdä.

Esim. mitatut ajat Cooper S/Ioniq 5:
0-80 km/h: 5,1/3,7
0-100: 6,8/5,3
0-130: 10,9/8,6
0-160: 17,4/13,7
1/4 mile: 15,0/13,2


On tietysti mahdollista, että ajoit jotain hitaampia versioita. Siinä tapauksessa tuskin olit vakavalla mielellä koeajolla, kun kerran ajat nykyään kuuden sekunnin sporttiversiota ja toivot uuden olevan vähintään yhtä ripeä. Vaatimuksellasi ei voi kävellä noin vaan silmät ummessa perhenissania kokeilemaan ja haukkumaan. Tai voi tietysti, muttei pidä yllättyä, jos kaupasta löytyy yli kuuden sekunnin autoja. Kaupasta toisaalta löytyy esim. Volvo EX30 Twin (3,6 s) , jolle ei polttisverrokkia löydy samasta alle 50 k€:n hintaluokasta.

Paikaltaan lähteminen on yksi juttu ja vaikkapa 80-120 kiihdytys kokonaan toinen.

Esim:

168 kW Ioniq 5:
80 - 120 5,0s

141 kW Cooper S:
80 - 120 5,6s

Normaalissa liikenteessä harvemmin lähdetään renkaat parkuen paikaltaan tuon tuosta. Mutta maantievauhdissa kaasu on pohjassa tuon tuosta. Siinä maailmassa teho/paino suhde on merkittävä asia.
 

Paikaltaan lähteminen on yksi juttu ja vaikkapa 80-120 kiihdytys kokonaan toinen.

Esim:

168 kW Ioniq 5:
80 - 120 5,0s

141 kW Cooper S:
80 - 120 5,6s

Normaalissa liikenteessä harvemmin lähdetään renkaat parkuen paikaltaan tuon tuosta. Mutta maantievauhdissa kaasu on pohjassa tuon tuosta. Siinä maailmassa teho/paino suhde on merkittävä asia.
Juuri noi merkkaa, 60-100, 80-120 kiihdytyskaistoilla, tai vaikka 120-140 tms. isoilla teillä.

Ja lisättäköön vielä, että itsellä Mini Cooper S specs, 0-60, quarter mile, lap times - FastestLaps.com


60 - 100 kph3.9 s

80 - 120 kph4.6 s

Ja tuota vähän kutiteltu eli käytännössä varmaan 3.3s ja 4s tms. Onhan se Ioniq 5 aika laiska :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Ja tuota vähän kutiteltu eli käytännössä varmaan 3.3s ja 4s tms. Onhan se Ioniq 5 aika laiska :smoke:
Noo Ranskan Opel perhevankkuri hyrbidi 2,8s ja 3,0s ;)
Hitaita tommoset kutitellut Minit :hmm:

Mutta eiköhän sitä ego kestäisi ajaa tuolla Ioniqillakin, ihan jopa mielellään.
Sähköisen voimalinjan kanssa puuttuu se viive, mikä tulee hybridilläkin vaihteita arpoessa.
Jolloin käytännössä "jalkasuoraksi ja tavoitenopeuteen" aika on nopeampi.
 
Noo Ranskan Opel perhevankkuri hyrbidi 2,8s ja 3,0s ;)
Hitaita tommoset kutitellut Minit :hmm:

Mutta eiköhän sitä ego kestäisi ajaa tuolla Ioniqillakin, ihan jopa mielellään.
Sähköisen voimalinjan kanssa puuttuu se viive, mikä tulee hybridilläkin vaihteita arpoessa.
Jolloin käytännössä jalkasuoraksi ja tavoitenopeuteen aika on nopeampi.

Ei silti poista sitä faktaa että Ioniq 5 on hidas :smoke: ja kallis.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom