Ajattelin kirjoittaa jos jotain kiinnostelee niin kokemuksia nyt reilu parituhatta kilsaa alla olleesta i4 M50.
Aiemmat autot olleet C-mersu ja 300-bemari joten vertailu niihin.
Sähköön siirtyessä omalla kohdalla ei ollut lainkaan merkityksellistä säästö polttoainekuluissa vaan vain ja ainoastaan, koska sai niin huomattavan paljon halvemmalla kuin vastaavan bensa-auton mihin ei varaa olisi ollutkaan.
Plussat:
-Kiihtyy todella raivolla kaikista vauhdeista
-Infotainment toimii sulavasti ja on varsin laajasti muokattavissa omaan makuun, tosin itse olisin kaivannut retro bmw tyylistä valintaa mittarien ulkonäölle.
-Oleellisille ja ajossa tarvittaville asioille on omat napit/viikset mitkä toimii kuten on aina ennenkin toiminut. Onneksi ovat säilyttäneet idrive rullan millä ainakin omasta mielestä kesken ajon mukavampi säätää jotain kuin näytöltä tökkimällä.
-Lisävarusteiset M-sport penkit on varmasti parhaat missä olen ikinä istunut ja säätyvät kaikkiin suuntiin ja kaiken kokoisille. Selkänojan leveyden säätö on upea.
-Auto on erittäin hyvin rakennettu, ei nitise eikä natise vaan kaikki on just eikä melkeen.
-Hiljainen motarivauhdeissakin vaikka on varsin matalat kumit 20" vanteilla.
-Mukava ajella ja jousitus toimii miellyttävästi, ei edes sport valinnalla muutu ärsyttävän tiukaksi
-Latautuu nopeasti. +200kwh vauhdilla tullut joka kerta.
-Esivalmistelu lataukselle navigoinnin lisäksi vaihtoehtoisesti myös omasta napista.
-Iso kontti missä on potkuavaus. Lisäksi hatchback tyylinen luukku lisää merkittävästi käyttömukavuutta.
-Laser valot on typerän hyvät, tosin niiden toimintalogiikkaa en ihan vielä tiedä kun niitä ei pysty itse kytkemään päälle vaan tulevat jollain parametrillä normipitkien avuksi
-Hud on selkeästi parempi ku edellisissä autoissani
-Sähköllä auton alta kääntyvä vetokoukku on huikea
-Parkkiavustimen surround view on jotain taikuutta, ihan hieman eri ku edellisissä autoissani
-Yleinen fiilis. Premium tunne kun siellä istuskelee.
-Ulkonäkö
-5v takuu autolla (Tämä ei vakiona mutta lisätakuu tuli kaupanpäälle kun sanoin että se nyt on enää siitä kiinni. Lisätakuu on oikea takuu minkä piirissä on kaikki).
Miinukset
-Hinta
-Auto on periaatteessa hyvin vakiovarusteltu mutta varustelu on tehty siten että sieltä puuttuu "pakollisia" mitkä varmaan kaikki ottaa ja hinta pomppaa.
-Kivojen premiumvarusteiden hinnoittelu
-Monet nykyään perusvarusteistakin on lisävarusteita (mm. avaimeton kulku, aktiivikruise)
-Parhaisiin penkkeihin ei jostain syystä saanut valittua parasta nahkaa vaan piti tyytyä keskitasoon. Lisäksi parhaisiin penkkeihin ei myöskään saanut tuuletusta, sen sai vaan huonoimpiin. (Samoihin penkkeihin kuitenkin M3/4 saa parhaan nahan ja ilmastoinnin mutta tässä ei).
-Lisävarusteiset parhaat popit mitkä siihen sai ei ole erinomaiset vaan korkeintaan hyvät.
-Takapenkkien jalkatilat on yaris tasoa vaikka on varsin pitkä auto eikä siellä pääntilaakaan pitkille juuri ole. Coupe nyt vaan ei ole se tilavin korimalli.
-Kääntösäde on ainakin takavetoon tottuneelle aivan valtava, jopa hämmentävän kankea kääntymään.
-Autossa on ominaisuuksia mitkä BMW suomi on päättänyt että ne nyt vaan ei ole käytössä suomessa syystä x. (nämä saa kuulemma koodattua päälle marmorin ulkopuolella mutta tiedä mitä tekee takuulle).
-Ei frunkkia, en tiedä miksei ole koska suojamuovin alla olisi ihan hyvin tilaa sellaiselle.
-ilmastoinnin säätöjen vienti näytölle ehkä varauksin, toimii hyvin joten ei sitä tarvitse oikeastaan ikinä säätää mutta se että penkinlämmittimet on näytöltä on vähän hölmöä. Ratinlämmittimelle sentään onneksi oma nappi ratissa.
Kokonaisuutena voisi sanoa että erittäin tyytyväinen olen ollut vaikka hinta onkin aika suolainen, tosin vastaavalla suorituskyvyllä olevaan bensabemariin saisi laittaa helposti vähintään tuplat euroja tiskiin. Onneksi oli kuitenkin tilattu vuosi sitten halpojen korkojen aikaan.