Yleistä keskustelua sähköautoista

Sähkölinjalla on omat erinomaisuutensa, mutta jos verrataan jotain plugaria vs sähkö niin kyllähän siinä säästäminen ajamisen kustannuksissa alkaa olla suurimmalle osalle aika mahdotonta. He ketkä ajavat paljon ja pitkää pätkää siinä jo jotain säästää, mutta jos ajot ovat about 100km sisällä kaikki ja bensan kulutus on alle 3l/100km niin eipä siinä ihan hirveästi säästöön kerry.

1000e säästöön pitää kuitenkin ajaa se vajaa 17000km. Tokihan huolloista voi jokusen satasen/vuosi laskea myös pois tuohon päälle. Tämä siis jos ei laske sähköauton latauksella mitään hintaa.

Toki nykykyhinnoilla eivät plugaritkaan mitään halpoja ole ja vaihtaahan siinä valtavan akun mahdolliset ongelmat vähän pienemmän akun mahdollisiin ongelmiin + polttisosat.
 
Tässä uutisessa VW kertoo lopettavansa Arteonin, mutta pisti silmään ID.7 kommentti:

"Esimerkiksi muutoksen suuruudesta Schäfer nosti tulevan ID. 7 -sähköauton, jossa on jopa 99 prosenttia vähemmän konfiguraatiovaihtoehtoja kuin vielä edellisen sukupolven Golfissa."

Onneksi täysin turha lasikatto on ainakin optionaalinen varuste.

 
Model S:n akkua eivät saaneet (autosta riippumattoman syyn takia) edes täyteen ladattua, joten mitattu ero täydellä akulla olisi todennäköisesti tuotakin pienempi. Näiden lukujen perusteella väite siitä, että Tesla kusettaisi eniten toimintamatkoissa on täysin vailla pohjaa.

katso liitettä 1117326

Koko testi on luettavissa Moottori-lehden numerosta 03/2023.
Kyllä se Tesla aikamoista luovuutta käyttää EPA:ssa.
 
Model S:n akkua eivät saaneet (autosta riippumattoman syyn takia) edes täyteen ladattua, joten mitattu ero täydellä akulla olisi todennäköisesti tuotakin pienempi. Näiden lukujen perusteella väite siitä, että Tesla kusettaisi eniten toimintamatkoissa on täysin vailla pohjaa.

Minä puhuin jenkkien EPA luvuista, niissä Tesla on se ylivoimaisesti pahin kusettaja. Voit kiukutella tästä jos haluat mutta faktoja et voi muuttaa. WLTP on sitten eri asia.

EDIT: tuossa sinun listassasi Model Y ei mairittele Teslaa yhtään tässä suhteessa.
 
En ole nähnyt mitään kattavaa tutkimusta aiheesta. Tuota bufferia ei kannata missään tilanteessa rakentaa liian suureksi. Mainitsemasi muut valmistajat muuten huijaavat eniten toimintamatkoissa (luvattu - todellinen).
Olen sitä mieltä että ylisuuret bufferit ovat holhoamista. Mulle kelpaisi pienet bufferit kunhan auto antaa hyvät työkalut sen määrittelemiseen että latauksen voi rajoittaa tietylle tasolle, ja tietty täytyy itse pitää mielessä ettei nollille aja akkua.

Kunhan nuo ehdot täyttyvät, en omalla kohdallani koe eduksi sitä että auto piilottaa minulta suuremman osan akusta. Toki auton valmistaja saattaa kokea sen riskiksi itselleen, jos omistajat ovat niin tyhmiä että jatkuvasti ylilataavat ja ajavat akun tyhjäksi.
 
Kuulostaa rehellisesti sanottuna aika pieneltä ongelmalta. Jotenkin en jaksa uskoa että autoja alkaa palamaan tee-se-itse äijien takia niin paljon että vakuutukset nousee.

Mukaan mahtuu aina räpeltäjiä, vaikka suurin osa (toivottavasti) tietää mitä tekee, kun korkeajänniteosia avaa. Akkuvika voi tulla myöhemminkin, jos joku esim. harrastaa sähköautojen jobbausta. Nyt autot ovat vielä niin tuoreita, että akkukorjaus hakee muotoaan, mielenkiintoista nähdä miten se kehittyy, jos kyseisen auton hankinta tulee eteen. Tuleeko vastaava maine, kuin kolarikorjatun tms.
 
Laina on lainaa. Se voi olla monille se tekijä. Ja varsinkin jo jos vuotuiset kilometrit ovat pienet, takaisinmaksuaika on liian pitkä. En minäkään saa millään putaasti taloudellisesti perusteltua sähkiksen hankintaa tällä hetkellä. Joutuisin ottamaan lainaa, että saisin vain tehokkaamman vain auton. Muita hyötyjä joita olisin valmis rahoittamana lainalla , en oikein näe.
Minä perustelen sen itselleni sillä että todistetusti säästän useita satasia joka kk polttoainekuluissa, ja nyt käytän sen rahan autolainan lyhennykseen, enkä öljysheikkien ja Putinin öljytulojen rahoittamiseen.

Jos ajaa vähän, silloin sähköauton ostamisessa ei liene vielä taloudellista järkeä, tosin silloin ei välttämättä auton omistamisessa muutenkaan ole taloudellisesti järkeä, sen sijaan että käyttää taksia, vuokra-autoa tai yhteiskäyttöautoa silloin harvoin kun tarvitsee autoa.
 
Jos ajaa vähän, silloin sähköauton ostamisessa ei liene vielä taloudellista järkeä, tosin silloin ei välttämättä auton omistamisessa muutenkaan ole taloudellisesti järkeä, sen sijaan että käyttää taksia, vuokra-autoa tai yhteiskäyttöautoa silloin harvoin kun tarvitsee autoa.

Eipä se paljon tai vähän ole kovin relevantti. Enemmän vaikuttaa se, minkä pituisia ne ajettavat matkat kerrallaan ovat. Niin kauan kun pysytään sähkörangen sisällä niin ajokustannuksissa ei ole mitään eroa. Suurin osa ihmisistä ajaa kuitenkin sitä 50 km ja alle etäisyyksiä päivässä, niin eipä siinä kohtaa pelkällä sähköautolla ole mitään suurta etua suuntaan tai toiseen. Oman perheen ajoissa kun autolla ajetaan se joku 18000km/vuosi niin kustannuksissa on pelkkään sähköön verrattuna se joku 1200e eroa vuodessa (3l/100km kululla ja 2e bensahinnalla jos sähkölle ei laske mitään hintaa). Joka toki on rahaa, mutta saahan tuossa kohtaa kuolettaa merkittävää hintaeroa aika pitkään. Mutta toki laskelmat muuttuvat heti, jos mennäänkin pelkällä hybridillä ilman suurtehoakkua jossa kulutuslukemat saattavat nousta paljonkin.

Saisi nyt vaan sähkiksissä tulla niitä farmareita vähitellen myyntiin niin valikoima kasvaisi vähän auton muodossakin.
 
Onhan näissä sähköautoissa vähän jännän äärellä jos pitää vaikka koko sähkömoottori vaihtaa. Olikohan se joku VAG konsernin peli johon tässä männävuonna piti vaihtaa takuuseen uusi moottori, niin uusi moottori piti koodata tehtaalla käymään juuri siihen autoYKSILÖÖN. Eli sai sen kuvan että jos vaihtaa vaikka kahden identtisen ID.4:n moottorit päittäin niin ei toimi ilman valmistajan erikoiskoodauksia.
Ehkä nuo on kierrettävissä jo, tai ainakin tulevaisuudessa.
Voi olla myös vaan teboilin kahvion tietotoimiston värittämää, kun heikon muistin varassa.

Leaffi ja Teslat alkaa ilmeisesti olemaan jo niin yleisiä ja olleet pitkään käytössä, että rupeaa olemaan jo hyvin "hakkeroitu" kaikki rajoitukset.
Ihan arkipäivää jo iänvanhoissa VAG-polttomoottorivehkeissäkin. Esim. ABS-yksikkö pitää koodata autoon sopivaksi, tai muuten palaa mittaristossa jouluvalot eikä oikein mikään toimi. Toki ei nyt puhuta autoYKSILÖSTÄ, mutta anyway, ei käy vain osia vaihtelemalla aina noissa vanhemmissakaan kulkuneuvoissa.
Takajarrupalojen vaihtoonkin tarvii jo sopivat softat ja OBD2 -palikan, koska sähköinen käsijarru.
 
Saattaa olla vakuutusyhtiöllä sanottavaa, jos tavan tallaaja korjaa akkua youtube-videon perusteella ja onnistuu polttamaan auton tai aiheuttamaan vaaratilanteen sivullisille. No joo, onhan noita tee-se-itse tyyppejä, jotka tekee kämpän sähkötyötkin ilman lupia. Se likainen-Reijokin joutuu varmaan käydä jatkuvasti koulutuksissa, että saa luvallisesti tehdä korjaustoimia sähköautoihin. Jos ei muuten, niin oman henkensä takia.
Miten tää eroaa siitä, että tee-se-itse tyyppi kiristää renkaan pultit vääriin momentteihin ja ne löystyvät tai alustan osia vaihdettaessa unohtuu kiristää jotain ja ripustus prakaa ja ajetaan sivuluisussa vastaantulijan keulaan?

Paljon suuremmat riskit huonojen mekaniikka-asennusten kanssa minusta on kun ne ihan suoraan vaikuttavat ohjattavuuteen tai jarruihin.

Sähköt jos sössii sähköautossa, niin todennäköisesti se ei liiku mihinkään. Tai iskee kipinää ja asentaja tajuaa olla jatkamatta hommia.
 
Byd ja Nio kohta kovat haastajat Tesloille Euroopassa. Mitään halpoja noi kiinalaisetkaan eivät ole vaikka saattaisi kuvitella.

Kiinalaisten autojen tulosta puhuttu vuosia mutta nyt näyttää jotain tapahtuvankin oikeasti.

Vanha postaus, mutta yhä ajankohtainen, kun MG tunkee Suomen markkinoille.

Uskotteko oikeasti, että monikin on valmis ostamaan kiinalaisen auton? Varsinkaan, jos se on vain marginaalisesti halvempi kuin asemansa vakiinnuttaneet eurooppalaiset/amerikkalaiset/korealaiset/japanilaiset merkit?

Kiinalaiset ovat jo useampaan otteeseen vetäytyneet USA:n markkinoilta. Itsellenikin kiinabrändit ovat osapuilleen yhtä houkuttelevia kuin Lada, vaikka kuinka olisi nahkapenkkiä ja jalopuurattia. Huoltojen ja varaosienkaan hinnasta/saatavuudesta ei ole mitään tietoa eikä mitään aatteellistakaan syytä voi olla ostaa kiinalaista, toisin kuin Ladaa aikanaan.

Suurin vaara on ehkä, jos noita tuodaan markkinoille halpoina liisareina. Jos kaikki menee hyvin, niin aikaa myöten omistusautoilijatkin voivat rohkaistua. Mutta muutoin en jaksa uskoa kiinalaisten maailmanvalloitukseen.
 
Uskotteko oikeasti, että monikin on valmis ostamaan kiinalaisen auton?

Varmasti jos siinä lukee Volvo tai Polestar!

Kiinalaisten autojen (siis Byd, MG ym.) vertaaminen Ladaan kuulostaa siltä että on vähän vanhentuneet mielikuvat.

Se on ihan selvä asia että kiinalaiset merkit ottavat Suomessakin hyvän markkinaosuuden sähköautoista. Mistään laadun puutteesta ei ole mitään merkkejä maailmalla. Bydiä on revikoissa verrattu jopa saksalaisiin ”premium” merkkeihin.
 
Itse suosin substituuttien korissa aina eurooppalaista vaihtoehtoa, mutta on aika sinisilmäistä sulkea pois kauppa-, tulli- ym. tariffipolitiikan vaikutus.
 
Eipä se paljon tai vähän ole kovin relevantti. Enemmän vaikuttaa se, minkä pituisia ne ajettavat matkat kerrallaan ovat. Niin kauan kun pysytään sähkörangen sisällä niin ajokustannuksissa ei ole mitään eroa.
En ymmärrä mitä yrität sanoa. Johan kerroin oman esimerkkini. Esim. 120km (joka on paljon vähemmän kuin autoni toimintamatka) päivittäisillä ajoilla säästän ajokuluissa monta satasta kuukaudessa sähköautolla.

Sillä ei ole kulutukseen juuri mitään vaikutusta ajanko tuon 120km yhtä menoa yhden päivän aikana, vai 5km pätkissä saman päivän aikana. Eli ei, sillä ei ole kustannuksiin mitään merkitystä minkä pituisia ne ajettavat matkat kerrallaan ovat. Ainoastaan koko ajettu matka jossain aikayksikössä, vaikkapa kuukaudessa, vaikuttaa, ei se miten pitkinä pätkinä se on tullut ajettua.

Suurin osa ihmisistä ajaa kuitenkin sitä 50 km ja alle etäisyyksiä päivässä, niin eipä siinä kohtaa pelkällä sähköautolla ole mitään suurta etua suuntaan tai toiseen. Oman perheen ajoissa kun autolla ajetaan se joku 18000km/vuosi niin kustannuksissa on pelkkään sähköön verrattuna se joku 1200e eroa vuodessa
50km päivässä tai 18000km/vuodessa on suht vähän. Sanoin jo että jos ajaa vähän, sitten sähköautossa on vähemmän taloudellista järkeä, kuin jos ajaa enemmän, esim. 30000-50000km vuodessa, ihan sama minkäkokoisina pätkinä ajettuna. En tiedä mitä lisäarvoa keskusteluun tulee todeta uudestaan että jos ajaa vähemmän, ei sähköauto välttämättä kannata taloudellisesti. Se sanottiin jo.
 
Vanha postaus, mutta yhä ajankohtainen, kun MG tunkee Suomen markkinoille.

Uskotteko oikeasti, että monikin on valmis ostamaan kiinalaisen auton? Varsinkaan, jos se on vain marginaalisesti halvempi kuin asemansa vakiinnuttaneet eurooppalaiset/amerikkalaiset/korealaiset/japanilaiset merkit?

Valitettavasti kyllä. Kyllähän sitä ostetaan, kun halvalla saa, ja varsinkin jos auto on paketoitu jonkun länsimerkin alle, kuten Volvo tai MG. Päälle vielä monella ei-kiinalaisella merkillä ilmeisen heikko saatavuus, tesla pois lukien.
Onko nuo sitten ladan tasoa, tuskin, mutta on tuossa kiinalaistuotannossa harmiksi muutakin mietittävää. Kaikkia ei haittaa, joten antaa tuulipukujen suhista sitten
 
Uskotteko oikeasti, että monikin on valmis ostamaan kiinalaisen auton?
Aivan yhtä todennäköisesti kuin ostavat kiinalaisia puhelimia ja läppäreitä, eli kyllä. Ainakin jos ne tarjoavat hyvän hinta/laatusuhteen.

Toistaiseksi en ole ollut kovin vakuuttunut Eurooppaan tuotujen kiinalaisautojen hintakilpailukyvystä. Eivät ne hirmu kalliitakaan ole, mutta toisaalta eivät juuri sen halvempiakaan kuin Teslat tai muut. Olen oikeastaan ollut yllättynyt kuinka vähän kiinalaismerkit tuntuvat kilpailevan hinnalla, enemmän haluavat tarjota kiinalaista premiumia yli sadan tonnin hintaluokassa, aivan kun oltaisiin öky-mersua ostamassa.
 
Ajattelin kirjoittaa jos jotain kiinnostelee niin kokemuksia nyt reilu parituhatta kilsaa alla olleesta i4 M50.
Aiemmat autot olleet C-mersu ja 300-bemari joten vertailu niihin.
Sähköön siirtyessä omalla kohdalla ei ollut lainkaan merkityksellistä säästö polttoainekuluissa vaan vain ja ainoastaan, koska sai niin huomattavan paljon halvemmalla kuin vastaavan bensa-auton mihin ei varaa olisi ollutkaan.

Plussat:
-Kiihtyy todella raivolla kaikista vauhdeista
-Infotainment toimii sulavasti ja on varsin laajasti muokattavissa omaan makuun, tosin itse olisin kaivannut retro bmw tyylistä valintaa mittarien ulkonäölle.
-Oleellisille ja ajossa tarvittaville asioille on omat napit/viikset mitkä toimii kuten on aina ennenkin toiminut. Onneksi ovat säilyttäneet idrive rullan millä ainakin omasta mielestä kesken ajon mukavampi säätää jotain kuin näytöltä tökkimällä.
-Lisävarusteiset M-sport penkit on varmasti parhaat missä olen ikinä istunut ja säätyvät kaikkiin suuntiin ja kaiken kokoisille. Selkänojan leveyden säätö on upea.
-Auto on erittäin hyvin rakennettu, ei nitise eikä natise vaan kaikki on just eikä melkeen.
-Hiljainen motarivauhdeissakin vaikka on varsin matalat kumit 20" vanteilla.
-Mukava ajella ja jousitus toimii miellyttävästi, ei edes sport valinnalla muutu ärsyttävän tiukaksi
-Latautuu nopeasti. +200kwh vauhdilla tullut joka kerta.
-Esivalmistelu lataukselle navigoinnin lisäksi vaihtoehtoisesti myös omasta napista.
-Iso kontti missä on potkuavaus. Lisäksi hatchback tyylinen luukku lisää merkittävästi käyttömukavuutta.
-Laser valot on typerän hyvät, tosin niiden toimintalogiikkaa en ihan vielä tiedä kun niitä ei pysty itse kytkemään päälle vaan tulevat jollain parametrillä normipitkien avuksi
-Hud on selkeästi parempi ku edellisissä autoissani
-Sähköllä auton alta kääntyvä vetokoukku on huikea :)
-Parkkiavustimen surround view on jotain taikuutta, ihan hieman eri ku edellisissä autoissani
-Yleinen fiilis. Premium tunne kun siellä istuskelee.
-Ulkonäkö
-5v takuu autolla (Tämä ei vakiona mutta lisätakuu tuli kaupanpäälle kun sanoin että se nyt on enää siitä kiinni. Lisätakuu on oikea takuu minkä piirissä on kaikki).

Miinukset
-Hinta
-Auto on periaatteessa hyvin vakiovarusteltu mutta varustelu on tehty siten että sieltä puuttuu "pakollisia" mitkä varmaan kaikki ottaa ja hinta pomppaa.
-Kivojen premiumvarusteiden hinnoittelu :itku:
-Monet nykyään perusvarusteistakin on lisävarusteita (mm. avaimeton kulku, aktiivikruise)
-Parhaisiin penkkeihin ei jostain syystä saanut valittua parasta nahkaa vaan piti tyytyä keskitasoon. Lisäksi parhaisiin penkkeihin ei myöskään saanut tuuletusta, sen sai vaan huonoimpiin. (Samoihin penkkeihin kuitenkin M3/4 saa parhaan nahan ja ilmastoinnin mutta tässä ei).
-Lisävarusteiset parhaat popit mitkä siihen sai ei ole erinomaiset vaan korkeintaan hyvät.
-Takapenkkien jalkatilat on yaris tasoa vaikka on varsin pitkä auto eikä siellä pääntilaakaan pitkille juuri ole. Coupe nyt vaan ei ole se tilavin korimalli.
-Kääntösäde on ainakin takavetoon tottuneelle aivan valtava, jopa hämmentävän kankea kääntymään.
-Autossa on ominaisuuksia mitkä BMW suomi on päättänyt että ne nyt vaan ei ole käytössä suomessa syystä x. (nämä saa kuulemma koodattua päälle marmorin ulkopuolella mutta tiedä mitä tekee takuulle).
-Ei frunkkia, en tiedä miksei ole koska suojamuovin alla olisi ihan hyvin tilaa sellaiselle.
-ilmastoinnin säätöjen vienti näytölle ehkä varauksin, toimii hyvin joten ei sitä tarvitse oikeastaan ikinä säätää mutta se että penkinlämmittimet on näytöltä on vähän hölmöä. Ratinlämmittimelle sentään onneksi oma nappi ratissa.

Kokonaisuutena voisi sanoa että erittäin tyytyväinen olen ollut vaikka hinta onkin aika suolainen, tosin vastaavalla suorituskyvyllä olevaan bensabemariin saisi laittaa helposti vähintään tuplat euroja tiskiin. Onneksi oli kuitenkin tilattu vuosi sitten halpojen korkojen aikaan.
 
Aivan yhtä todennäköisesti kuin ostavat kiinalaisia puhelimia ja läppäreitä, eli kyllä. Ainakin jos ne tarjoavat hyvän hinta/laatusuhteen.

Toistaiseksi en ole ollut kovin vakuuttunut Eurooppaan tuotujen kiinalaisautojen hintakilpailukyvystä. Eivät ne hirmu kalliitakaan ole, mutta toisaalta eivät juuri sen halvempiakaan kuin Teslat tai muut. Olen oikeastaan ollut yllättynyt kuinka vähän kiinalaismerkit tuntuvat kilpailevan hinnalla, enemmän haluavat tarjota kiinalaista premiumia yli sadan tonnin hintaluokassa, aivan kun oltaisiin öky-mersua ostamassa.
Auto on monelle kallis ja statusta nostattava. Halpisräppänää ei haluta kun kerran sijoitetaan. Tata Nano oli varmasti hintaisekseen kulkuväline paikallaan, mutta edes Intialainen ei alentunut sillä ajamaan.

Kiinalaisilla on nyt menossa vaihe, jossa he todistelevat, että pystyvät tekemään länsimaiset standardit täyttäviä autoja. Jo se tehdään tai yritetään tehdä laadukkaasti ja laadukkaista osista, ei se hinta paljoakaan alempi voi olla. Osat maksavat ja länsimerkkienkin kokoonpano tehdään usein Kiinassa tai muissa halvan työvoiman maissa. Osiakin tulee samoilta alihankkijoilta eri merkeille. Laatu maksaa Kiinassakin. Ei varmasti ole helppo rasti saada myytyä Kiinalainen automerkki lansimaahan länsiauton hinnalla.

Lada oli tosi halpa, myynti, huolto ja varaosakauppa toimi, helppo korjata itsekin. Ei luksusta, eikä huippulaatua, mutta perustoimiva arkikulkuneuvo. Kiinalaisissa nuo kaikki ovat täysi arvoitus vielä.
 
50km päivässä tai 18000km/vuodessa on suht vähän. Sanoin jo että jos ajaa vähän, sitten sähköautossa on vähemmän taloudellista järkeä, kuin jos ajaa enemmän, esim. 30000-50000km vuodessa, ihan sama minkäkokoisina pätkinä ajettuna. En tiedä mitä lisäarvoa keskusteluun tulee todeta uudestaan että jos ajaa vähemmän, ei sähköauto välttämättä kannata taloudellisesti. Se sanottiin jo.

Joo, itseä vähän vaan hiertää kun vähän ajavien piti sinun edellisessä viestissä siirtyä kokonaan auton vuokraukseen kun eihän autoa kannata niillä kilsoilla omistaa. Vähän kaksilla rattailla ajelua kun "vähän" ajamisen määritelmää hilataan viesti viestiltä niin korkeaan suuntaan että sähköauton valintaa voidaan perustella.

Tuo ei ole mikään vähäinen kilsamäärä vaan keskimääräinen päivän ajosuorite.

Sinulle sille ei ole väliä ajatko 5km vai 100km pätkän yhtä mittaa vai pätkissä, mutta auton valinnassa tuo on se joka merkkaa jos eri käyttövoimien ja hybridilinjojen kustannuksia keskenään vertaa. 16A lataamalla kun auto saa niitä kilsoja kuitenkin kohtuullista tahtia, joten siinä on jo kertakohtaisella matkapituudellakin väliä.

Sinänsä Toyotalla on kehitetty sitä akkutekniikkaa kyllä, että teknistä osaamista siellä varmasti on. Enemmän on kyse tuotantolaitosten rakentamisesta/optimoimisesta uudelle tavalla rakentaa autoja niin että saavat hinnat pidettyä riittävän alhaalla. En epäile etteikö sieltä uusia malleja ala tulla ja eiköhän ne myös Toyotan ostajia puhuttele.

Lataamisinfraankin keskimääräisellä ajosuoritteella on se vaikutus, että sähköautolla käytännössä julkisia latureita ei tarvitse käyttää jos pystyy edes 8A virralla päivittäin lataamaan esim. yön aikana. Tällä hetkellä monet sähköautolla ajavat ovat niitä jotka ajavat paljon joten he niitä myös tarvitsevat. Keskimäärin ongelmat siis tulevat tuossakin niihin ruuhka-aikoihin. Nio on tuota ratkaissut osittain akunvaihtopisteillä, mutta akun vaihdon nopeudessakin tulee raja vastaan ja infrana vie myös pikalatauspisteeseen verrattuna isomman alueen.

Tokihan ongelmat toki vähenevät radikaalisti (eli käytännössä poistuvat) jos autolla pääsee sen 700km lataamatta, mutta uskon itse sitten kun näen tuollaisen tapahtuvan järkevän hintaisessa autossa.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä se isoin kanto tojotan leirissä on nyt poistunut , eli entien pääjohtaja. Sehän oli hänen päähänpinttymä että sähköautot ei ole se tojotan juttu.

Kun tahto löytyy, niin tuskin mitään käytännön estettä tuolle on. Aikajana nyt voi olla isolla pensselillä vedetty. Mutta jos Lexukseen lupaillaan liki tuhannen kilometrin matka reilun kolmen vuoden kuluttua, niin se on varmasti aika lailla todellisuutta. Ja toivottavasti ovat nyt maksaneet oppirahat sen bxdffgzdgf456, tjsp , kanssa.
 
Tojotakin heräilee horroksestaan. Voisin jopa uskoa noi suunnitelmat.


Tietysti nykyautot näyttäisivat noiden rinnalla aika surkeilta. Mitähän niiden arvolle käy jos tuollaisia tulee?

Kyllä Toyota tulee omansa ottamaan sähköautomarkkinasta ja kahmii suomessakin itselleen nykyiset korealaisilla ja Model Y:llä ajelevat asiakkaat. Sieltä tulee ennemmin tai myöhemmin joku sähkö Avensis, joka on hetkessä maailman myydyin sähköauto.
 
Uskotteko oikeasti, että monikin on valmis ostamaan kiinalaisen auton? Varsinkaan, jos se on vain marginaalisesti halvempi kuin asemansa vakiinnuttaneet eurooppalaiset/amerikkalaiset/korealaiset/japanilaiset merkit?

Myös jenkkiautot olivat pitkään maineessa että ne ovat surkeita kapistuksia. Itse ostin kiinalaisen Teslan sen sijaan että ostin amerikkalaisen Teslan, koska jälkimmäinen vakuutti laadultaan niin heikolta verrattuna kiinalaiseen vastineeseensa.

Näin se vain menee. Jos voi ostaa amerikkalaisen, voi ostaa myös kiinalaisen auton. Kuten isäni aikanaan totesi Pontiacin omistettuaan, että on omistanut kaksi amerikkalaista autoa, "ensimmäisen ja viimeisen". Ja tästä on kuitenkin aikaa yli 30 vuotta, romuja olivat jo silloin.

Eurooppalainen olisi toki turvallisin vaihtoehto monessa mielessä (myös geopoliittisesti), mutta saatavuus on heikkoa.
 
Eurooppalainen olisi toki turvallisin vaihtoehto monessa mielessä (myös geopoliittisesti), mutta saatavuus on heikkoa.
Japani sanoo moi. Kyllähän eurooppalaiset autot ovat pääsääntöisesti ihan hirveitä vikapesiä ja vielä kalliita sellaisia. Hienojahan noi premium merkit on ja kaiken tarpeellisen ja tarpeettoman saa halutessaan mukaan, mutta kyllä niitä korjaillaan. Sitten on tietty vaikka volkkarit, jotka ei ole edes hienoja - päinvastoin - mutta silti korjaillaan.

Jos autoilua ajattelisi järjellä, niin kaikilla olisi bensa/dieselkäyttöinen Toyota. Mazdakin ok. Joskus joutuu vähän jarruja ja polttimoita laitella. Ja öljyt kerran vuoteen. Mikään ei hajoa ikinä.
 
Japani sanoo moi. Kyllähän eurooppalaiset autot ovat pääsääntöisesti ihan hirveitä vikapesiä ja vielä kalliita sellaisia. Hienojahan noi premium merkit on ja kaiken tarpeellisen ja tarpeettoman saa halutessaan mukaan, mutta kyllä niitä korjaillaan. Sitten on tietty vaikka volkkarit, jotka ei ole edes hienoja - päinvastoin - mutta silti korjaillaan.

Jos autoilua ajattelisi järjellä, niin kaikilla olisi bensa/dieselkäyttöinen Toyota. Mazdakin ok. Joskus joutuu vähän jarruja ja polttimoita laitella. Ja öljyt kerran vuoteen. Mikään ei hajoa ikinä.

Japani olisi silti riski tuotannon kannalta verrattuna eurooppalaiseen vaihtoehtoon. Työt, raha ja muu kiertävät eurooppalaisella valmistajalla kuitenkin EU:n sisällä, kun taas Japanin kohdalla (vaikka tehtaita Euroopassa onkin) olisi kuitenkin puhe sinne menevästä valuutasta.

Eiköhän Volkkareissakin nimenomaan ne hienot ominaisuudet hajoa (DSG:stä ja vastaavistahan ne ihmisten tuntuvimmat valitukset näyttävät olevan), eikä suinkaan mikään perustoiminto yleensä.

Diesel olisi tietysti huoltojärjestelmän kannalta järjellä ajateltuna kaikista paras, koska ne voivat teoriassa polttaa niin monesta eri lähteestä valmistettua tavaraa, jolloin Eurooppa voisi itsekin tuottaa sitä tarvittaessa.

Mazda nyt tuntuu kuitenkin premiumilta Toyotaan verrattuna. Valitettavasti meidän verotus on kyllä tappanut sen markkinat aika tehokkaasti.
 
Tulipa Kiinan reissulla seurattua sikäläistä sähkärimeininkiä. Isommissa kaupungeissa jos halajaa autoa niin pitää osallistua rekisterikilpi arpajaisiin. Kilpien saannissa voi kestää vaikka vuosia. Mutta jos ostaa täyssähkärin niin kilvet saa heti. Arvioisin että 20% näkemistäni autoista oli täyssähköisiä. Ne erottaa vihreistä kilvistä kun polttiksissa on siniset.

Leapmotor perhesähkis 500km rangella maksaa euroiksi muutettuna 19k. Saman valmistajan 700km rangen SUV 35k.

Avatr SUV 700km rangella 53k oli messevän oloinen peli. Sille hyvä kilpailija, ilmeisesti Suomenkin markkinoille tuleva saman hintainen Xpeng G9. G9:ssä on 800kW imevä laturi.

Huawein liikkeissä esiteltiin Aito -merkkistä SUV:ia jonka hinta pyöri 40k:ssa. Pätevältä tuokin tuntui.

Liikkeissä tehtyjen koeistumisten perusteells Avatr ja Xpeng selkeästi premium-autoja, Leapmotor sitten Corollamaisia koko kansan autoja. Luotan vielä Teslaan, mutta tulen seuraamaan noiden arvosteluja jos tulevat Suomeen saataville.
 
TSI koneita räjähdellyt yms. mukavaa pikkusuolaista.

Mazda on tosiaan ihan hieno auto ja jäänyt jollain lailla ehkä vähän väliinputoajaksi. Mä aikanaan vaihdoin Avesiksen 6:een ja kyllä siinä oli Toyotaan verrattuna vähän enemmän kaikkea, mutta ei sitten kuitenkaan ehkä riittävästi. Vastaavanlaista japanilaista vekotinta halajava saattaa päättyä Accordiin, jossa on vielä vähän enemmän kaikkea, tai sitten Lexukseen, joka jo selkeä premium.

Mielenkiinnolla kyllä odottelen milloin alkaa sähkäreitä tulemaan ihan todenteolla markkinoille noilta kaikilta valmistajilta. Ja nimenomaan niitä sedaneita ja toivottavasti farkkujakin. Noi väsyneet ”citymaasturit” on jo nähty ja toivottavasti se villitys häviää.
 
Mazdalla oli aikoinaan pahoja ruosteongelmia, jotka vissiin Fordin yhteistyön vaikutusta.
Joo. Toi kutonen oli juurikin niistä kärsinyt. Itsekin jouduin vaihtamaan silloin takakaaret tuohon omaani, niin sain siitä vähän paremmin vaihdossa. Taisi olla siinä vaiheessa kuitenkin vasta 6v vanha auto kun vaihdoin nuo kaaret. Ei vielä läpimädät, mutta vuosi-pari ja olisivat olleet.

Mainehan siinä vähän meni joksikin aikaa samoin kun Mondeolla, jossa ruostui kaarien lisäksi myös kaikki ovet. Kittiongelma taisi olla kyseessä.

Käytettynähän noita sai ruosteongelmien takia ihan pilkkahintaan, ja olivat peltityö/maalaustaitoiselle hyviä ostoksia, mutta uutena ostaneita asia ymmärrettävästi on vähän ahdistanut
 
Jos nyt kuitenkin työnnetään TSI:t, mazdan ruosteet ja muut vastaavat ulos ketjusta ja keskitytään sähköautoihin.
 
  • Tykkää
Reactions: TKR
Mitenhän esim Kiinalaiset sähköautot on suunniteltu ja suojattu ruosteelta. Ovatko kertakäyttökulttuurin tuotoksia?
 
Mitenhän esim Kiinalaiset sähköautot on suunniteltu ja suojattu ruosteelta. Ovatko kertakäyttökulttuurin tuotoksia?
Ennemmin olisin potentiaalisena ostajana kiinnostunut kiinalaisten autojen huoltoverkostosta. Jos huoltoverkosto on mallia Tesla, niin en keksi kyllä miten kukaan täysjärkinen voisi perustella sijoittavansa vuositulojensa verran rahaa autoon…

Jos ruostesuojaus on vähän kehnoa, niin käytetyt voi silti myydä EU:n sisällä aika surutta Espanjaan ja Italiaan. Jos ruostesuojaus on ainoa isompi ongelma, niin tuolla on 20x isompi markkina missä sillä ei ole juuri mitään väliä.

Polttisten myynti Suomesta muullle eurooppaan on hullujen hommaa kun niistä on ensin maksettu iso raippavero, että ne on saatu suomessa ensin rekisteriin. Sähköautoissa ei makseta Suomessa autoveroa, joten roudaaminen maasta toiseen ei ole samalla tavalla estynyttä.
 
+ miten varaosien saatavuus on järjestetty vuosien päähän. Malleja tulee ja menee.
 
Ai kaikkee sähköistä dissanneesta luddiitista muutamassa vuodessa kärkikahinaan; Iha just tulossa.

Tällaisiin lupauksiin on toki järkevää suhtautua aina varauksella, mutta jos 2020 oli solid state prototyyppejä tien päällä, niin sinusta on täysin mahdotonta, että muutaman vuoden sisällä olisi uutta tekniikkaa tuotannossa? Varsinkin kun tähdätään nimenomaan myös akkuvalmistajaksi?

En tiedä mitä sulla on jäänyt hampaan väliin Toyotan kanssa, mutta ilmeisesti sinun pitää tulla tekemään tuon tyylinen nollapostaus jokaiseen sähköistä Toyotaa koskevaan viestiin? Myy ne osakkeet ja vaihda levyä.
 
Hybrideissä Toyota Prius ollut aika edelläkävijä ja erittäin luotettavan auton maineessa, eli kyllä Toyota jotakin tietää sähköstäkin. Ehkä tietää jopa niin paljon, että on ollut vähän haluton lähtemään nykyisiin vähän puolivillaisiin täyssähköihin. Nyt on pakko ympäristön paineesta, vaikka se ei pelkkää parhautta olisikaan Toyotan mittapuulla.
 
+ miten varaosien saatavuus on järjestetty vuosien päähän. Malleja tulee ja menee.
Kiinalaisten mallien valmistusmäärät sentään ovat kai aika isoja vs. monien muiden valmistajien alkuvaiheen räpeltelyt. Varaosia on helpompi konttilaivata Kiinan ja Euroopan väliä jos vaan on joku joka osaa huoltaa…
 
Miten tää eroaa siitä, että tee-se-itse tyyppi kiristää renkaan pultit vääriin momentteihin ja ne löystyvät tai alustan osia vaihdettaessa unohtuu kiristää jotain ja ripustus prakaa ja ajetaan sivuluisussa vastaantulijan keulaan?

Paljon suuremmat riskit huonojen mekaniikka-asennusten kanssa minusta on kun ne ihan suoraan vaikuttavat ohjattavuuteen tai jarruihin.

Sähköt jos sössii sähköautossa, niin todennäköisesti se ei liiku mihinkään. Tai iskee kipinää ja asentaja tajuaa olla jatkamatta hommia.

No mekaaninen puoli on pysynyt samana vuosisatoja ja se on suhteellisen helppo ymmärtää/korjata. Sen sijaan akkutekniikka ottaa isoja harppauksia.
Pitää ymmärtää, että 12 v lyijyakuilla vahinko on paljon pienempi, kuin 400-800 V korkeajännite. Jos diy-Reijo tekee akkuun jotain omia purkkavirityksiä, käyttää huonoja kennoja tms., niin kuka tietää miten se akku käyttäytyy. Ei sähkövika ole aina On-Off tyylinen.
Vaikka tämä Ylen uutinen ei liity diy-korjauksiin, niin aika isot voimat akku saa aikaan. Sama auto syttyi vielä muutaman päivän päästä tuleen.
 
Uskotteko oikeasti, että monikin on valmis ostamaan kiinalaisen auton? Varsinkaan, jos se on vain marginaalisesti halvempi kuin asemansa vakiinnuttaneet eurooppalaiset/amerikkalaiset/korealaiset/japanilaiset merkit?
Sama laulu on kuultu sekä japanilaisten että korealaisten merkkien rantautuessa Eurooppaan. Kiinassa on toki erona noihin kahteen edeltävään ihmisoikeustilanne. Eipä tosin näytä kuluttajia hirveästi kiinnostavan muiden kulutustarvikkeiden osalta. Itse uskon että ainoa asia mikä voi enää estää Kiinalaisten merkkien maihinnousun olisi Kiinan hyökkäys Taiwaniin.
 
Ennemmin olisin potentiaalisena ostajana kiinnostunut kiinalaisten autojen huoltoverkostosta. Jos huoltoverkosto on mallia Tesla, niin en keksi kyllä miten kukaan täysjärkinen voisi perustella sijoittavansa vuositulojensa verran rahaa autoon…
Silti tuntuu moni ostavan teslaa, Espoossa jollain perheellä kaikilla tesla. Itse en myös juurikaan huoltoverkoston takia oikein ole kiinnostunut teslasta. Ja onhan se melkoinen muumiauto.
 
Silti tuntuu moni ostavan teslaa, Espoossa jollain perheellä kaikilla tesla. Itse en myös juurikaan huoltoverkoston takia oikein ole kiinnostunut teslasta. Ja onhan se melkoinen muumiauto.
Teslaa ostetaan koska hinta painettu alas.
Kyllä ihmisille ”halpa” auto kelpaa.
 
Sama laulu on kuultu sekä japanilaisten että korealaisten merkkien rantautuessa Eurooppaan.

Jep ja nyt ostetaan hiki päässä Kian ja Hyundain sähköautoja ja katsotaan Netflixistä (etelä-) korealaisia sarjoja. Kiinalaisilla kuitenkin isommat resurssit ei ole mitään syytä etteivät pystyisi samaan. Isoin haaste kiinalaisilla on maan maine. Eettinen kuluttaja skippaa.

Enkä tiedä onko emoyhtiön kotimaalla nykyään niin paljon merkitystä kun monet tuotantoketjut globaaleja ja paljon samoja komponentteja eri merkeillä. Ja tuotantoa on Euroopassa. Mielikuvajuttuja.

Kilpailu on vaan hyvästä.
 
Silti tuntuu moni ostavan teslaa, Espoossa jollain perheellä kaikilla tesla. Itse en myös juurikaan huoltoverkoston takia oikein ole kiinnostunut teslasta. Ja onhan se melkoinen muumiauto.
Teslalla on sentään joku brändi. Ja osalle kansasta Musk on jeesuksesta seuraava.

Nio:lla ei ole mitään.
 
Ehkä se isoin kanto tojotan leirissä on nyt poistunut , eli entien pääjohtaja. Sehän oli hänen päähänpinttymä että sähköautot ei ole se tojotan juttu.

Kun tahto löytyy, niin tuskin mitään käytännön estettä tuolle on. Aikajana nyt voi olla isolla pensselillä vedetty. Mutta jos Lexukseen lupaillaan liki tuhannen kilometrin matka reilun kolmen vuoden kuluttua, niin se on varmasti aika lailla todellisuutta. Ja toivottavasti ovat nyt maksaneet oppirahat sen bxdffgzdgf456, tjsp , kanssa.

Kaikki nevaripikkuvalmistajatkin lähtevät aina liikkeelle lehdistötiedotteella, jossa on jotkut stetsonista vedetyt mielikuvitusspeksit, joita ei tuotantoautoon voi oikeasti laittaa. Sen jälkeen kahden pennin "uutissivustot" oksentavat sen tiedotteen eteenpäin otsikolla, jossa XYZ tuo uuden ihmeauton vuonna markkinoille ihan just kohta. Todellisuudessa auto on olemassa ehkä jossain CAD-piirrosten tasolla.

Pikkufirma mainostaa ilmaa saadakseen huomioita ja potentiaalista rahoitusta. Toyota ei ole pikkufirma eikä sillä ole sinänsä pulaa rahasta mutta hyvistä sähköautoista kylläkin. Ja siksi Toyota yrittää FUDittaa yleisön: älä osta nyt (kilpailijaa), ihan kohta tulee paremmat! Toyotan tuotannon osalta tämä tavallaan pitää paikkansakin, koska niiden omat sähköautot ovat noloja räpellyksiä, joita on tehty hädässä, koska Toyota on tehnyt koko autoalan isoimmat strategiset munaukset, siis moninkertaisesti pahemmat kuin esim. BMW.

Tuon totaalifeilaamisen korjaamiseen ei riitä muutama vuosi, mutta totta kai Tojon viestintä pyrkii saamaan mahdollisimman monet odottamaan. Ottaen huomioon tyypillisen Toyota-ostajan tämä on todennäköisesti jopa ihan toimiva viestintästrategia. Muiden kuin merkkiuskollisten kanssa voikin sitten olla vähän heikompaa hiihtokenkää.
 
Ominaisuuksiin nähden halpa. Taas koko automarkkinassa se ei ole "halpa", kuten taisit vihjata.

Eikö tuo nyt aika hyvin kuvasta Skoda Octaviaa? Sen paikanhan Tesla on ottanut sähköautojen puolella.

Tuon totaalifeilaamisen korjaamiseen ei riitä muutama vuosi, mutta totta kai Tojon viestintä pyrkii saamaan mahdollisimman monet odottamaan. Ottaen huomioon tyypillisen Toyota-ostajan tämä on todennäköisesti jopa ihan toimiva viestintästrategia. Muiden kuin merkkiuskollisten kanssa voikin sitten olla vähän heikompaa hiihtokenkää.

Toisaalta Toyota jos kuka pystyy myös loihtimaan tyhjästä paljonkin. Sillä on jo pohjaksi erinomaisesti toimivat autot ja laaja ostajakunta, ei tarvita kuin se sähköinen voimalinja siihen päälle. Se on enemmän kuin monella muulla valmistajalla, varsinkin kiinalaisilla on jo toimiva sähköinen voimalinja, mutta kaikkea muuta pitääkin sitten harjoitella. Ford / GM:llä ei taida olla kumpaakaan, Teslallakin sanoisin että itse autossa ja huoltoverkossa ja muussa on vielä paljon tekemistä.

Ei tämä peli ole kenenkään osalta mitenkään pelattu, markkina on hyvin auki vielä varmaan lähemmäs vuosikymmenen nykyisillekin pelaajille.
 
Ajattelin kirjoittaa jos jotain kiinnostelee niin kokemuksia nyt reilu parituhatta kilsaa alla olleesta i4 M50.
Aiemmat autot olleet C-mersu ja 300-bemari joten vertailu niihin.
Sähköön siirtyessä omalla kohdalla ei ollut lainkaan merkityksellistä säästö polttoainekuluissa vaan vain ja ainoastaan, koska sai niin huomattavan paljon halvemmalla kuin vastaavan bensa-auton mihin ei varaa olisi ollutkaan.

Plussat:
-Kiihtyy todella raivolla kaikista vauhdeista
-Infotainment toimii sulavasti ja on varsin laajasti muokattavissa omaan makuun, tosin itse olisin kaivannut retro bmw tyylistä valintaa mittarien ulkonäölle.
-Oleellisille ja ajossa tarvittaville asioille on omat napit/viikset mitkä toimii kuten on aina ennenkin toiminut. Onneksi ovat säilyttäneet idrive rullan millä ainakin omasta mielestä kesken ajon mukavampi säätää jotain kuin näytöltä tökkimällä.
-Lisävarusteiset M-sport penkit on varmasti parhaat missä olen ikinä istunut ja säätyvät kaikkiin suuntiin ja kaiken kokoisille. Selkänojan leveyden säätö on upea.
-Auto on erittäin hyvin rakennettu, ei nitise eikä natise vaan kaikki on just eikä melkeen.
-Hiljainen motarivauhdeissakin vaikka on varsin matalat kumit 20" vanteilla.
-Mukava ajella ja jousitus toimii miellyttävästi, ei edes sport valinnalla muutu ärsyttävän tiukaksi
-Latautuu nopeasti. +200kwh vauhdilla tullut joka kerta.
-Esivalmistelu lataukselle navigoinnin lisäksi vaihtoehtoisesti myös omasta napista.
-Iso kontti missä on potkuavaus. Lisäksi hatchback tyylinen luukku lisää merkittävästi käyttömukavuutta.
-Laser valot on typerän hyvät, tosin niiden toimintalogiikkaa en ihan vielä tiedä kun niitä ei pysty itse kytkemään päälle vaan tulevat jollain parametrillä normipitkien avuksi
-Hud on selkeästi parempi ku edellisissä autoissani
-Sähköllä auton alta kääntyvä vetokoukku on huikea :)
-Parkkiavustimen surround view on jotain taikuutta, ihan hieman eri ku edellisissä autoissani
-Yleinen fiilis. Premium tunne kun siellä istuskelee.
-Ulkonäkö
-5v takuu autolla (Tämä ei vakiona mutta lisätakuu tuli kaupanpäälle kun sanoin että se nyt on enää siitä kiinni. Lisätakuu on oikea takuu minkä piirissä on kaikki).

Miinukset
-Hinta
-Auto on periaatteessa hyvin vakiovarusteltu mutta varustelu on tehty siten että sieltä puuttuu "pakollisia" mitkä varmaan kaikki ottaa ja hinta pomppaa.
-Kivojen premiumvarusteiden hinnoittelu :itku:
-Monet nykyään perusvarusteistakin on lisävarusteita (mm. avaimeton kulku, aktiivikruise)
-Parhaisiin penkkeihin ei jostain syystä saanut valittua parasta nahkaa vaan piti tyytyä keskitasoon. Lisäksi parhaisiin penkkeihin ei myöskään saanut tuuletusta, sen sai vaan huonoimpiin. (Samoihin penkkeihin kuitenkin M3/4 saa parhaan nahan ja ilmastoinnin mutta tässä ei).
-Lisävarusteiset parhaat popit mitkä siihen sai ei ole erinomaiset vaan korkeintaan hyvät.
-Takapenkkien jalkatilat on yaris tasoa vaikka on varsin pitkä auto eikä siellä pääntilaakaan pitkille juuri ole. Coupe nyt vaan ei ole se tilavin korimalli.
-Kääntösäde on ainakin takavetoon tottuneelle aivan valtava, jopa hämmentävän kankea kääntymään.
-Autossa on ominaisuuksia mitkä BMW suomi on päättänyt että ne nyt vaan ei ole käytössä suomessa syystä x. (nämä saa kuulemma koodattua päälle marmorin ulkopuolella mutta tiedä mitä tekee takuulle).
-Ei frunkkia, en tiedä miksei ole koska suojamuovin alla olisi ihan hyvin tilaa sellaiselle.
-ilmastoinnin säätöjen vienti näytölle ehkä varauksin, toimii hyvin joten ei sitä tarvitse oikeastaan ikinä säätää mutta se että penkinlämmittimet on näytöltä on vähän hölmöä. Ratinlämmittimelle sentään onneksi oma nappi ratissa.

Kokonaisuutena voisi sanoa että erittäin tyytyväinen olen ollut vaikka hinta onkin aika suolainen, tosin vastaavalla suorituskyvyllä olevaan bensabemariin saisi laittaa helposti vähintään tuplat euroja tiskiin. Onneksi oli kuitenkin tilattu vuosi sitten halpojen korkojen aikaan.

M50 kiinnosteli kovasti mutta varusteiden hinta vaan tuli esteeksi. Mulla kun on joku perversio varusteisiin ja kun ruksaili kaiken mitä halusi, auton hinta alkoi olla semmoinen että ei vaan pystynyt vaikka rahoituksella olisi varaa ollut se hankkiakin.
 
M50 kiinnosteli kovasti mutta varusteiden hinta vaan tuli esteeksi. Mulla kun on joku perversio varusteisiin ja kun ruksaili kaiken mitä halusi, auton hinta alkoi olla semmoinen että ei vaan pystynyt vaikka rahoituksella olisi varaa ollut se hankkiakin.
Jep, pomppaa aika rajusti kun ruksaa sellaiseksi että on jees. Vitun hyvä vehjehän se olisi vaikka ottaisi karvalakkina mutta suomivarusteltu bmw on itelle ollut aina sellainen ei kiitos.
 
M50 kiinnosteli kovasti mutta varusteiden hinta vaan tuli esteeksi. Mulla kun on joku perversio varusteisiin ja kun ruksaili kaiken mitä halusi, auton hinta alkoi olla semmoinen että ei vaan pystynyt vaikka rahoituksella olisi varaa ollut se hankkiakin.

Todella hieno auto. 70k on vain itselle ihan liikaa rahaa. Muutaman vuoden ajettuna voisi tulevaisuudessa katsella. Tykkään tuosta ihan erityisesti siksi, että siitä ei tule ensinäkemältä mieleen sähköauto. Vaihdevalitsin yms. pienet asiat tehty todella paljon tyylikkäämmin kun näissä vähän halvemmissa kipoissa, joista puuttuu ympärilleen katsellessa se ns. autofiils.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom