Yleistä keskustelua sähköautoista

Kaikissa yhtä pieni takapenkki?
Ihan en tiedä oliko tämä kieliposkessa tehty heitto vai todellinen kysymys, mutta tosiaan sekä Smart#1 että Zeeker omaavat paremmat takatilat. Ei sinne mitään 190cm pitkää kaveria lapin reissuksi halua laittaa istumaan, mutta Volvoon verrattuna näyttävät juuri sen tarvittavan verran tilavemmilta.

Osittain tämän vuoksi ihmettelinkin tuon Volvon tiloja, kun mitä enemmän tätä miettii niin sitä marginaalisemmaksi tuon auton kohderyhmä muuttuu. Ei oikein sovi kuin 2 hengen kuljetukseen, mutta maksaa kuitenkin melkein saman kuin Model3, ellei ota juuri sitä hinnat alkaen mallia pienellä akulla ilman mitään varusteita.
 
Osittain tämän vuoksi ihmettelinkin tuon Volvon tiloja, kun mitä enemmän tätä miettii niin sitä marginaalisemmaksi tuon auton kohderyhmä muuttuu. Ei oikein sovi kuin 2 hengen kuljetukseen, mutta maksaa kuitenkin melkein saman kuin Model3, ellei ota juuri sitä hinnat alkaen mallia pienellä akulla ilman mitään varusteita.
Ei autoja osteta pelkästään sillä perusteella, että mahdollisimman iso samaan rahaan. Työmatkakäyttöön ja kauppakassiksi 2 hengessäkin on jo yksi ylimääräinen.

e: Model 3 on esim. noin 50 cm pidempi ja jonkun cm leveämpi. Siihen vielä EX30:lle kunnon parkkisensorit eteen ja taakse, niin hieman eri pysäköidä johonkin 70-luvun firman parkkihalliin.
 
Kautta aikain on tehty tietoisia ratkaisuja siitä, että ei yritettä tehdä mahdollisimman tilavaa. Taustalla voi olla ihan tietonen stategia, että sadaan lisätilaa harkitsevat kääntymään isomman mallin puoleen. Tai että pienempi malli ei missään tilanteessa kannibalisoi isomman mallin myyntiä.

Tuon mallin ensisijainen kohderyhmä ei ole lapsiperheet. vaan 1-2 hengen taloudet.
 
Kautta aikain on tehty tietoisia ratkaisuja siitä, että ei yritettä tehdä mahdollisimman tilavaa. Taustalla voi olla ihan tietonen stategia, että sadaan lisätilaa harkitsevat kääntymään isomman mallin puoleen. Tai että pienempi malli ei missään tilanteessa kannibalisoi isomman mallin myyntiä.

Tuon mallin ensisijainen kohderyhmä ei ole lapsiperheet. vaan 1-2 hengen taloudet.
Nimenomaan. Ja on sieltä tulossa ex60,ex40 ja sedaneista/farkuistakin vielä pitäisi tulla sähköversiot. Mutta ainiin kun piti saada tila-autoa siihen kolmeenkymppiin niin.....
 
Ah, näitä helteitä ja etäilmastointi. Yksi plussa, joka on sähköautoissa polttiksia huomattavasti yleisempi.

Katselen puhelimesta, että auton sisällä on +46°C lämmintä. En ole laittanut lämmönhallintaa päälle kun ihan mielenkiinnosta kiinnostaa kuinka kovia lukuja tulee loppuviikosta appiin, mutta onhan tämä hienoa kun;

- etäkäyttö toimii
- kusella käymisen aikana ennen autolle kävelyä on sisätila viilennetty inhimisiin olosuhteisiin

Teknik :psmoke:
 
Ehkä sisustassa ovat saaneet jotain materiaaleja valita, mutta kaikki mikä siitä tekee auton on tehty ja suunniteltu Kiinassa.

Onko sulla joku pääsy Volvon sisäisiin asiakirjoihin tai tiedonantaja Volvolla vai ravistatko tämän(kin) tiedon hihasta?

Se, että Smart#1, Zeekr ja Volvo käyttää Geelyn SAE perusrakennetta ei ole mikään yllätys.

Melkolailla mahdotonta onkin sitten sanoa, että miten suuri osuus minkäkin osan suunnittelusta/tuotannosta on kiinassa.

Veikkaanpa, että osuus voi aika monellakin merkillä olla mitä tahansa 0-100% välissä eikä se tee merkistä kiina-vapaata tai 100% kiinalaista.
 
Kautta aikain on tehty tietoisia ratkaisuja siitä, että ei yritettä tehdä mahdollisimman tilavaa. Taustalla voi olla ihan tietonen stategia, että sadaan lisätilaa harkitsevat kääntymään isomman mallin puoleen. Tai että pienempi malli ei missään tilanteessa kannibalisoi isomman mallin myyntiä.

Tuon mallin ensisijainen kohderyhmä ei ole lapsiperheet. vaan 1-2 hengen taloudet.
Toki tuon Volvon malliston kautta ajeteltuna tämä on looginen, autojen suunnittelussa on monia eri lähtökohtia ja tässä varmasti isona tekijänä on ollut oman malliston suojeleminen - paremmat tilat olisivat varmasti syöneet jopa merkittävästi 40-mallien myyntiä.

Itse en ole auton kohderyhmää ja mielenkiinto enemmänkin tulee sitä kautta, että olisi ollut kuluttajan kannalta hyvä saada kilpailua myös halvemman pään kategoriaan muidenkin kuin Teslan kautta.
 
Ei autoja osteta pelkästään sillä perusteella, että mahdollisimman iso samaan rahaan. Työmatkakäyttöön ja kauppakassiksi 2 hengessäkin on jo yksi ylimääräinen.

e: Model 3 on esim. noin 50 cm pidempi ja jonkun cm leveämpi. Siihen vielä EX30:lle kunnon parkkisensorit eteen ja taakse, niin hieman eri pysäköidä johonkin 70-luvun firman parkkihalliin.

Toi auton koko on oikeasti ihan merkittävä tekijä joillekin kuten mulle. Helsingin keskustan parkkihalleja ja kadunvarsia suht paljon käyttävänä voin sanoa että hieman pienempi auto on jees.

Just pari viikkoa sitten ajoin Espoossa parkkihalliin missä piti Audin aanelkun kanssa veivata pari kertaa parkkia että pääsi kääntymään puomin ohi.

Ei se toki isoin tekijä ollut. Teslaa kun en halua, niin alle 60k€ maksavat yli 400 heppaset nelivedot joissa on järkevä varustelista, on aika harvassa.

Sinänsä aika sama kestääkö toi auto 10 vuotta koska vaihdan sen kuitenkin just ennen takuun päättymistä uuteen.

Ei välttämättä ole yhtä laajaa markkinaa kuin muilla autoilla, mutta tämmöselle yksinään elävälle joka ei käytännössä koskaan edes avaa takaluukkua tai kuljeta ketään takapenkillä, toi on todella sopiva kulkupeli.
 
Mä ajelen säännöllisen epäsäännöllisesti Helsinki-Kuhmo väliä. Mikäli liikennettä ei juuri ole, niin keskivauhti yleensä hieman yli 100. Maltillisella sakkoriskillä. 3LR imee tuolla ajolla n. 16-17/100km. Jos motaripätkillä liikennettä siten, että vauhdit pysyvät 100-120 tuntumassa, niin menee 15. Yli 500km ranget utopiaa toisin kun noissa testeissä.

No täällä hieman samaan suuntaan vakiosetti. PKS-Ruka -väliä hinkattu yli kymmenen kertaa ja vajaan 15kk:n aikana rullattu 55tkm sähköllä. Boksi katolla Q4 50q:ssa loka-toukokuu ja nopeudet sakkorajoilla. Talvikeleillä ajotkn keskivauhti 90km/h ja muuten 100kmh. Polttikseen nähden ajotyyli on 1:1een.

Oma fiilis, että kulutus nousee pikkasen reilu 100km/h kulmilta selkeämmin boksi katolla ja kun kun Suomen karttaa katsoo niin eipä noita motareita ole oikein mihinkään suuntaan pitkiä pätkiä niin range ei nyt aivan älyttömästi kärsi. Vakiona kun kotoa lähden täydellä akulla, Lahden motarin päässä on jäljellä 48-50% ja siitä ajelee aikalailla aina Juvalle (noin 260km). Taas Rukan päästä kun lähtee niin täydellä akulla vetäisee Kajaaniin (270km). Vastaavasti kesänopeusrajoituksilla motarilla menee kuitenkin suunnilleen se sama kuin talvinopeusrajoituksillakin boksi katolla. Räntäkeli ja reilumpi tuuli tuntuisi olevan se pahin ja pelkän sateen takia en ole ikinä joutunut säätämään latauskuvioita uusiksi.

Kesällä sitten pk-seudun pyörityksessä lämpimällä menee se paperin noin 500km range ihan ok. Tuo oma refematka Rukalle menee sitten lämpimällä kelillä aina parilla pysähdyksellä (yhteensä 835km), perustalvikelissä kolmella pysähdyksellä ja sitten kerran talvessa -30'C kelillä pahimmillaan vaatinee neljä stoppia. Polttikseen nähden keskimäärin stoppeihin kuluu 60-75min kauemmin aikaa.

En oikein tuosta kauhee draamaa saa mitenkään revittyä. Kulumielessä säästö ihan hyvä ja ainoastaan matkalla tulee mussutettua kaikenlaista paljon enemmän. Tullut nimittäin monesti ajettua jopa yhdellä vetäisyllä Kajaaniin asti ja myös viime marraskuussa on Diesel-miesten Graalinmaljakin hoidettu eli kusematta Lappiin (PKS-Kemi) :D

Vaikeimmat sähkiksen kanssa tulleet jutut ovat olleet ajelu maan rajojen ulkopuolella, jossa joutuu toisella tapaa arpomaan millä latailet ja mihin hintaan. Ja toki toisena juttuna on asennoituminen, että pysähdykset kannattaa tehdä auton ehdoilla eikä matkustajien jolloin isoin kriisi onkin se, kun perheestä joku jo Kuortin kohdalla ilmoittaa, että hei pitäisi pysähtyä vessaan, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä kun vielä tarvitse ladata! Mutta tuolla talvi / kesä / motarirangeahdistuksella ei oikeasti ole suurta merkitystä mikäli paperilla pääsisi juuri tuon noin 500km.
 
Onko sulla joku pääsy Volvon sisäisiin asiakirjoihin tai tiedonantaja Volvolla vai ravistatko tämän(kin) tiedon hihasta?

Se, että Smart#1, Zeekr ja Volvo käyttää Geelyn SAE perusrakennetta ei ole mikään yllätys.

Melkolailla mahdotonta onkin sitten sanoa, että miten suuri osuus minkäkin osan suunnittelusta/tuotannosta on kiinassa.

Volvolla softa-asioissa viime viikolla vieraillut töykaveri sanoi samaa - Volvo EX30 on ihan kiinalainen verrattuna muihin päivänvalon saaneisiin sähkö-Volvoihin.

Mutta ehkä siinä softa on sitten parempaa kuin ruotsalaisten tekemänä. Mutta kiinalainen mikä kiinalainen..
 
Tulipa itsekin laitettua tuo EX30 tilaukseen. Minulle on ihan sama mitä takapenkillä on tilaa, koska äärimmäisen harvoin siellä kukaan matkustaa. Niillä satunnaisillakin takapenkkikyytiläisillä on varmasti vain tyytyväinen olo, koska tilaa tuossa on takuulla enemmän kuin nykyisessä C30:ssa.

Ainoa selvä miinus tuossa itselle on fyysisten säätönäppäinten korvaaminen kosketusnäytöllä ja perinteisen nopeusmittarinäkymän puute, mutta niiden kanssa oppii varmasti elämään.

Muuten vaikuttaa erittäin sopivalta omaan käyttöön vaikka onhan tuo kieltämättä sika säkissä, kun kenelläkään ei ole oikeaa mallia ollut testeissä. Huhtikuussa sitten selvinnee mihin on tullut kädet työnnettyä.
 
Tulipa itsekin laitettua tuo EX30 tilaukseen. Minulle on ihan sama mitä takapenkillä on tilaa, koska äärimmäisen harvoin siellä kukaan matkustaa. Niillä satunnaisillakin takapenkkikyytiläisillä on varmasti vain tyytyväinen olo, koska tilaa tuossa on takuulla enemmän kuin nykyisessä C30:ssa.

Ainoa selvä miinus tuossa itselle on fyysisten säätönäppäinten korvaaminen kosketusnäytöllä ja perinteisen nopeusmittarinäkymän puute, mutta niiden kanssa oppii varmasti elämään.

Muuten vaikuttaa erittäin sopivalta omaan käyttöön vaikka onhan tuo kieltämättä sika säkissä, kun kenelläkään ei ole oikeaa mallia ollut testeissä. Huhtikuussa sitten selvinnee mihin on tullut kädet työnnettyä.

Sama sika säkissä dilemma itselläkin, mutta sen verran on luottoa Volvoon että hoitavat mahdolliset jälkipuinnit kohtuullisen hyvin.

En odota että sisusta olisi premium merkkien tasoa tai että jokainen pieni yksityiskohta olisi mietitty viimeiseen asti, mutta vähän jänskättää että millainen se on ajaa.
 
Sama sika säkissä dilemma itselläkin, mutta sen verran on luottoa Volvoon että hoitavat mahdolliset jälkipuinnit kohtuullisen hyvin.

En odota että sisusta olisi premium merkkien tasoa tai että jokainen pieni yksityiskohta olisi mietitty viimeiseen asti, mutta vähän jänskättää että millainen se on ajaa.

En itsekään mitään mersun tai bemarin tasoa odota, mutta niistä saakin pulittaa melkein tuplahinnan. Kolmen vuoden takuulla luulisi selviävän pahimmista yllätyksistä.

Melkoiselta scifi-alukselta vaikuttaa nykyiseen autoon verrattuna, jossa ei mitään vakkaria ja ABS-jarruja eksoottisempaa ole.
 
Eikös Volleihin saa sen jatkotakuun myös? Vai olikohan se nyt huolenpitosopimus nimeltään Volvolla joka toimii käsittääkseni myös takuuna?
 
Eikös Volleihin saa sen jatkotakuun myös? Vai olikohan se nyt huolenpitosopimus nimeltään Volvolla joka toimii käsittääkseni myös takuuna?
Ainakin ennen on joo ollut kolmen vuoden volvosopimus ja sillä sai ns kolmannen vuoden lisätakuun. En tiedä onko tässä ex30:ssä sitä.
 
Volvolla softa-asioissa viime viikolla vieraillut töykaveri sanoi samaa - Volvo EX30 on ihan kiinalainen verrattuna muihin päivänvalon saaneisiin sähkö-Volvoihin.

Mutta ehkä siinä softa on sitten parempaa kuin ruotsalaisten tekemänä. Mutta kiinalainen mikä kiinalainen..

Kaveri kävi ulkopuolisena vierailemassa autovalmistajan luona suurimman lanseeraushypen aikaan jolloin hänelle näytettiin että tästä mallista on karistettu ruotsalaisuuden rippeetkin ja on nyt täysi Kiinan-auto. Kuulostaa uskottavalta.
 

Ensirekisteröintien määrän ennakoidaan jäävän poikkeuksellisen matalalle vuosina 2023–2028. Ensirekisteröintien vähentyessä myös autokannasta poistuvien autojen määrä vähenee ja autokannan keski-ikä kasvaa.

Viime vuonna noin 18 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli täyssähköautoja. Vuoteen 2025 mennessä osuuden on ennakoitu kasvavan noin 42 prosenttiin ja vuoteen 2030 mennessä lähes 70 prosenttiin.

Jos tuota prosentuaalista jakoa miettii, niin varmaan voi onnistuakin, mutta millä absoluuttisilla määrillä? Vuosina 1997-2019 Suomessa on rekisteröity keskimäärin 120 000 uutta autoa vuodessa. 2020-2022 rekisteröinnit ovat jääneet keskimäärin 92 000 autoon. Toki kolmen vuoden perusteella on paha sanoa, mutta jos tuo 25 % pudotus ensirekisteröinneissä on toistaiseksi se uusi normaali niin eipä ihan hetkessä uusia autoja ostamalla autokanta sähköisty.

60 prosenttia suomalaisista ei usko koskaan ostavansa itselleen täysin uutta autoa
Tutkimuksessa toki saattaneet käytettyjen autojen ostajamäärät korostua syystä että uuden auton ostoa pohtiva tuskin selailee Torista käytettyjä autoja, mutta virhemarginaali tuskin on merkittävä autokannan uudistumista miettiessä.

Valtaosa suomalaisista suosii käytettyä autoa ja uuden auton ostajia on suhteessa selvästi vähemmän
 
Onko kokemuksia Audi Q4 Sportback e-tron mallista? Näyttäisi olevan tarjous tuosta Limited versiosta ja 2-5kk toimitus.

Tällä hetkellä käytössä mersun a250e SB plugari ja kovasti täysin sähköön siirtymien kiinnostaisi.
 
Onko kokemuksia Audi Q4 Sportback e-tron mallista? Näyttäisi olevan tarjous tuosta Limited versiosta ja 2-5kk toimitus.

Tällä hetkellä käytössä mersun a250e SB plugari ja kovasti täysin sähköön siirtymien kiinnostaisi.

Kannattanee käydä kokeilemassa, että onko Audin tietoviihdejärjestelmän käyttökokemus yhtä löysää ripulia kuin muissa saman konsernin vastaavissa.

Kokemukset vaihtelee, joidenkin mielestä siedettävä, toisten mielestä ajaa hermoromahduksen partaalle.

Jos mersu on ollut ok niin kannattanee kysäistä miten nopeas ja mihin hintaan EQA tms irtoaisi?

Edit: niin ja Audin osalta riskinä on että saattaa joutua asioimaan K-Auton kanssa. Tuostakin puulaakista on aika ääripään kokemuksia kuullut.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattanee käydä kokeilemassa, että onko Audin tietoviihdejärjestelmän käyttökokemus yhtä löysää ripulia kuin muissa saman konsernin vastaavissa.

Kokemukset vaihtelee, joidenkin mielestä siedettävä, toisten mielestä ajaa hermoromahduksen partaalle.

Jos mersu on ollut ok niin kannattanee kysäistä miten nopeas ja mihin hintaan EQA tms irtoaisi?

Edit: niin ja Audin osalta riskinä on että saattaa joutua asioimaan K-Auton kanssa. Tuostakin puulaakista on aika ääripään kokemuksia kuullut.
K-Auto on kyllä yksi epäpätevyyden ja silmiin kusemisen kehto huollon puolella :sick:. Ei voi muuta sanoa.
 
Kaveri kävi ulkopuolisena vierailemassa autovalmistajan luona suurimman lanseeraushypen aikaan jolloin hänelle näytettiin että tästä mallista on karistettu ruotsalaisuuden rippeetkin ja on nyt täysi Kiinan-auto. Kuulostaa uskottavalta.

No todennettavat faktat toki vielä puuttuu. Kunhan välitin huhun . Tässä artikkelissa on lisää pureksittavaa:

 
K-Auto on kyllä yksi epäpätevyyden ja silmiin kusemisen kehto huollon puolella :sick:. Ei voi muuta sanoa.

Kai tämä on paikkakunnasta kiinni. Itsellä takuukeissit ja huollot sun muut toimineet moitteetta Cupran kanssa. En ainakaan tällä vaggineella allekirjoita K-Autoa huonoksi. Turussa.
 
Vissiin kun ei tiedä paremmasta kuin baijerin nbt ja Audin mmi niin eipä tuossa Q4:n infotainmentissa mitään vikaa ole. Iso bonus ettei alleviivata, et hei tämä on sähköauto johon liimattu iso pädi keskelle ja mittaristoksi joku säätö. Kaikki toiminut itsellä nätisti. Kahteen kertaan etäkikkulat olleet jumissa pari päivää vajaan 15kk aikana ja korjaantui sulake 19-resetillä.

Kun muutamassa ollut tuo mittaristo & mmi:n googlekarttanäkymä, jotenkin moni näyttää ysärin tomtomilta tuon jälkeen.

Myös erittäin hyviä kokemuksia AC Airportista. Mutta toki k on k. Isoin farssi tuon Q4n kanssa oli tammikuun alussa 19h kestänyt kotimatka pohjoisesta, kun latausliittimen lukitus jäätyi ja neljään kertaan joutui paikalle pyytelemään lämmittelyavun. Airportilla sitten tuo latausliittimen solenoidi vaihdettiin ja siihen loppui tilanteet.
 
Kai tämä on paikkakunnasta kiinni. Itsellä takuukeissit ja huollot sun muut toimineet moitteetta Cupran kanssa. En ainakaan tällä vaggineella allekirjoita K-Autoa huonoksi. Turussa.
Turun liike on kyllä yksi ei niin hyvistä. LMS tekee paremmin ja halvemmalla.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
No täällä hieman samaan suuntaan vakiosetti. PKS-Ruka -väliä hinkattu yli kymmenen kertaa ja vajaan 15kk:n aikana rullattu 55tkm sähköllä. Boksi katolla Q4 50q:ssa loka-toukokuu ja nopeudet sakkorajoilla. Talvikeleillä ajotkn keskivauhti 90km/h ja muuten 100kmh. Polttikseen nähden ajotyyli on 1:1een.

Oma fiilis, että kulutus nousee pikkasen reilu 100km/h kulmilta selkeämmin boksi katolla ja kun kun Suomen karttaa katsoo niin eipä noita motareita ole oikein mihinkään suuntaan pitkiä pätkiä niin range ei nyt aivan älyttömästi kärsi. Vakiona kun kotoa lähden täydellä akulla, Lahden motarin päässä on jäljellä 48-50% ja siitä ajelee aikalailla aina Juvalle (noin 260km). Taas Rukan päästä kun lähtee niin täydellä akulla vetäisee Kajaaniin (270km). Vastaavasti kesänopeusrajoituksilla motarilla menee kuitenkin suunnilleen se sama kuin talvinopeusrajoituksillakin boksi katolla. Räntäkeli ja reilumpi tuuli tuntuisi olevan se pahin ja pelkän sateen takia en ole ikinä joutunut säätämään latauskuvioita uusiksi.

Kesällä sitten pk-seudun pyörityksessä lämpimällä menee se paperin noin 500km range ihan ok. Tuo oma refematka Rukalle menee sitten lämpimällä kelillä aina parilla pysähdyksellä (yhteensä 835km), perustalvikelissä kolmella pysähdyksellä ja sitten kerran talvessa -30'C kelillä pahimmillaan vaatinee neljä stoppia. Polttikseen nähden keskimäärin stoppeihin kuluu 60-75min kauemmin aikaa.

En oikein tuosta kauhee draamaa saa mitenkään revittyä. Kulumielessä säästö ihan hyvä ja ainoastaan matkalla tulee mussutettua kaikenlaista paljon enemmän. Tullut nimittäin monesti ajettua jopa yhdellä vetäisyllä Kajaaniin asti ja myös viime marraskuussa on Diesel-miesten Graalinmaljakin hoidettu eli kusematta Lappiin (PKS-Kemi) :D

Vaikeimmat sähkiksen kanssa tulleet jutut ovat olleet ajelu maan rajojen ulkopuolella, jossa joutuu toisella tapaa arpomaan millä latailet ja mihin hintaan. Ja toki toisena juttuna on asennoituminen, että pysähdykset kannattaa tehdä auton ehdoilla eikä matkustajien jolloin isoin kriisi onkin se, kun perheestä joku jo Kuortin kohdalla ilmoittaa, että hei pitäisi pysähtyä vessaan, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä kun vielä tarvitse ladata! Mutta tuolla talvi / kesä / motarirangeahdistuksella ei oikeasti ole suurta merkitystä mikäli paperilla pääsisi juuri tuon noin 500km.

Joo. Mulla tuolla välillä lataus mennessä Kuopiossa ja tullessa Mikkelissä. 20 min jos jaksaa palatessa sinnitellä, niin jää sitten perillekin ihan hyvin virtaa (ei kotilatausmahista) parin-kolme n päivän nurkka-ajoihin.
Toi n. 500km käytännön range on mullekin ok ja tuntuu itselleni jonkinlaiselta kipurajalta, jossa pysähdyksiä ei viellä tolla 600-800km pätkällä tarvitse miettiä auton ehdoilla. Yksi pakkopysähdys siinä kuopion hujakoilla, mutta jos muita kusitaukoja yms. tarve pidellä, niin ne voi hoitaa missä tahansa tien poskessa tai pysähdyspaikalla ilman tarpeita katsella laturia. Rukalle mennessä nyt tietysti vähän joutuu Kuopiossa pohtimaan, että kökkiikö siinä puoli tuntia ja käy vaikka safkalla, jolloin ei tarvitsisi enää pysähtyä, vaiko lyhyt kusi/kahvitauko ja toinen samanlainen sitten Kajaanissa.

Omassa ajossa tuo n. 400km HKI-Kuopio tai Kuhmo-Mikkeli pätkä ovat identtiset kulutukseltaan. Molemmissa tapauksissa virtaa laturille tullessa ollut 17-20%, joka noin periatteessa mahdollistaisi vielä sadan kilsan ajamisen, mutta käytännössä ei, koska kummallakin pätkällä on moottoritietä edessä koko loppupätkäksi (Siilinjärvi-Kuhmo väli on käytännössä moottoritie, koska muuta liikennettä ei ole, sakkoriski olematon, ja tiellä muutenkin pääosin 100km/h rajoitus). Kuhmo-Koli-Kuhmo pätkän (380km) ajoin ilman latauksia siten, että tullessa oli akkua 30%. Tuossa keskivauhti aika tasan 100km/h, mutta ne 130-140km/h pitkät moottoritiepätkät puuttuvat, joten rangea riittäisi sen 70-80km pidempään huolimatta identtisestä keskinopeudesta.

5500km (maaliskuu-kesäkuu) olen itse ajanut nyt tuolla ja 15.1 on keskikulutus. Autolla oli tuota ennen ajettu 12500km Saksassa, ja keskikulutus oli siellä ollut lähelle 17. Keskikulutus + 20% voisi olla näillä keleillä aika hyvä suuntaa-antava laskukaava noihin pitkiin ajoihin, joissa keskinopeus on kolminumeroinen ja se sisältää pidempää pätkää 120-140km/h ajoja.
 
Kai tämä on paikkakunnasta kiinni. Itsellä takuukeissit ja huollot sun muut toimineet moitteetta Cupran kanssa. En ainakaan tällä vaggineella allekirjoita K-Autoa huonoksi. Turussa.
Voin kertoa että et halua vääntää k-auton kanssa asioita esim valmistusvirheistä. Oma TDi audi rupesi viemään öljyä. Öljynkulutustesti näytti 0,49 litraa per 1000km. Kun raja oli 0,5
Totesivat että auto on speksien mukaisessa kunnossa.
Audi voi olla premiumia, ja huolto & palvelu laskun mukaan myös, kun katsoo loppusummaa. Mutta taustalla on höyryävä kasa paskaa. Voi toki johtua keskostakin. Tuttu autokauppias kertoi että olivat laivanneet muutama saksantuontiaudia Saksan vastaavantyyppisiin takuuhuoltoihin, koska siellä homma toimii, mutta ei täällä Suomessa.
Siis vastaavissa hommissa kuin mulla, mikä vaatii koko moottorin vaihtoa.

sorry ot, mutta tuli niin paskat muistot mieleen…

Sen verran tosta Volvo/Kiina jutusta. Joka autossa on jotain vialla. Veikkaan että Tesla vihakin olisi erilaista jos sitä ei pyörittäisi Musk vaan esim Microsoft tai Google. Vai olisiko Linux auto kovempi sana täällä atk-foorumilla :D
Ilolla/kauhulla odotan millaisen vastaanoton applecar saa täällä :rofl::rofl::rofl: jos sellainen tulee
 
Voin kertoa että et halua vääntää k-auton kanssa asioita esim valmistusvirheistä. Oma TDi audi rupesi viemään öljyä. Öljynkulutustesti näytti 0,49 litraa per 1000km. Kun raja oli 0,5
Totesivat että auto on speksien mukaisessa kunnossa.

Okei. Tuo on kyllä harvinaisen perseestä, kun kyse on kuitenkin hyvin perustavanlaatuisesta ongelmasta. Itsellä on ollut lähinnä valovaihtoa, jotain maalivirhettä ja sen sellaista ja ne on hoituneet erittäin mallikkaasti. Audista ei tosiaan kokemusta, koska kyseinen automerkki herättää lähinnä oksennusrefleksiä.
 
Miksi 2-4 vuotta vanhoja, paljon ajettuja sähköautoja ei ole Nettiautossa (ainakaan Tesloja lukuunottamatta)? Menevät kaupaksi liian nopeasti? Vai eikö töpseliautoilla ajeta 50+ tkm vuoteen?

Lähinnä siis kiinnostaisi käytännön arvonalenema noilla suurilla vuotuisilla kilometreillä. Löysin 11, kun rajasin haun yli 100 tkm ajettuihin vuosimallin 2021 tai uudempiin autoihin. Mutta se on vähän suppea otanta, vaikka äkkiseltään näyttääkin siltä, että esim. 120 tkm ajettu vm. 2021 Enyaq 80 ei menettänyt arvoaan kuin alle 15 senttiä kilometriä kohden.

Mikä on raadin arvio - onko sähköautossa hyvä jälleenmyyntiarvo ja pieni arvonalenema, jos ajaa paljon kilometrejä lyhyessä ajassa? Ainakaan tarjontaa ei tunnu olevan liiaksi, ja jos se johtuu siitä, että mahdollisimman alhaisen hankintahinnan sähköautolle on huima kysyntä, niin se on luonnollisesti hyvä merkki. Toisaalta jos moisia vuosisuoritteita ei juuri ajeta, niin se on epävarmuustekijä, kun hintataso ei muodostu laajemman autokannan pohjalta.
Veikkaan ekan merkittävän arvonaleneman tulevan kun (sähkö)auton yleinen takuu lähenee loppuaan tai on loppunut, siis muun auton kun sen akun, jossa on yleensä kai paljon pidempi takuu.

Esim. kovin moni teslakuski ja miksei muidenkin sähköautojen kuskit tuntuvat miettivän myyvänsä nykyisen sähköautonsa pois just ennen tuon yleisen takuun loppumista, ja uudempi tilalle. Loogisesti tuo tarkoittaa että takuuajan yli menneitä, mutta vielä akkutakuulla olevia, sähköautoja pitäisi saada selkeästi halvemmalla kuin melkein uusia.
 
Voin kertoa että et halua vääntää k-auton kanssa asioita esim valmistusvirheistä. Oma TDi audi rupesi viemään öljyä. Öljynkulutustesti näytti 0,49 litraa per 1000km. Kun raja oli 0,5
Totesivat että auto on speksien mukaisessa kunnossa.
Audi voi olla premiumia, ja huolto & palvelu laskun mukaan myös, kun katsoo loppusummaa. Mutta taustalla on höyryävä kasa paskaa. Voi toki johtua keskostakin. Tuttu autokauppias kertoi että olivat laivanneet muutama saksantuontiaudia Saksan vastaavantyyppisiin takuuhuoltoihin, koska siellä homma toimii, mutta ei täällä Suomessa.
Siis vastaavissa hommissa kuin mulla, mikä vaatii koko moottorin vaihtoa.

Nää on näitä. Itsellä lähipiirissä klassikko-öljypoltin A5 2.0TFSI, joka oli 8-vuotias ja ajettu 160tkm ja meni Keskon kautta mäntäremppaan ilman mutinoita ja kulut 0EUR. Myös itsellä ollut mutteriohjauksen osalta yksi 5-vuotias A6 ja tuo hoidettiin ilman säätöä myös ilman kuluja jne. Noista on aika hankala sanoa tosta noin, että lähtökohtaisesti goodwill / jälkimarkkinointi schaibaa, kun tottakai historia yms pitää olla kohdallaan yms. Tuskin virallinen maahantuoja-jämy -ketju ottaa osaa kuluihin epämääräisellä historialla olevaan uitettuun peliin, josta vielä myyjäliike on virhevastuussa ostajan osalta jne.

Ja kun menee pikkasen ohi aiheen niin sen verran aiheeseenkin Audi vs. VW, että esim ID:n ja Q4:n tapauksessa kannattaa ihan itse mennä katsomaan ja ottamaan yön yli ajoon molemmmat pelit ja sitten päätellä onko hintalapun pohjalta mikäkin itselle se järkevä peli. Turha sitä on ihmetellä sivustahuutelu-essonbaarimoodissa olevien pohjalta mikä on se just tasan oikea sähkis nyt. Tänne VW ja Skodan kabiinifiilis oli sen verran erilainen, että ei vaan oikein kiinnostellut vaikka varsinkin Enyaqin tilat ja sopivassa värissä ulkoa muotoilu oli astetta parempi.

Nyt jos pitäisi tilata uutta sähkistä niin Teslan hintalapun muutos tekisi tilanteen todella vaikeaksi. Vanhoilla hinnoilla Y ei kiinnostellut pätkääkään, mutta nyt hinta on sen verran kohdallaan, joten olisi pakko harkita ihan tosissaan. Sitten Q8 50-etroni ei oikeastaan ole paljoa enää kalliimpi kuin Q4n 50nen. Ja julkistettu ID.7 näyttää todella nätiltä sekä sitten olisi myös tuleva P3, mutta voiko sitä Geelyn Kiina-Venäjä-kytkösten takia sellaista hankkia ikinä. Tämän pohjalta tuo Q4 kyllä voisi just ja just mahtua top-3een, mutta todennäköisesti nykyisellä normihintalapulla tuo jäisi kauppaan.
 
Kannattanee käydä kokeilemassa, että onko Audin tietoviihdejärjestelmän käyttökokemus yhtä löysää ripulia kuin muissa saman konsernin vastaavissa.

Kokemukset vaihtelee, joidenkin mielestä siedettävä, toisten mielestä ajaa hermoromahduksen partaalle.

Jos mersu on ollut ok niin kannattanee kysäistä miten nopeas ja mihin hintaan EQA tms irtoaisi?

Edit: niin ja Audin osalta riskinä on että saattaa joutua asioimaan K-Auton kanssa. Tuostakin puulaakista on aika ääripään kokemuksia kuullut.

EQA ei oikein silmää miellytä ja alkaa olemaan tietyllä tapaa vanha, päivitystä odotellassa. Siinä on vielä vanha MBUX josta puuttuu esim. fullscreen tuli AppleCarille.

Uudesta CLA sähköautosta juttua ollutkin, mutta 2024/25 vasta tulossa. Se kyllä kaikista eniten kiinnostaisi.

Harmi kuulla noin paljon negatiivista K-autosta. Tietenkin se vaikuttaa tulevaan ostopäätökseen muiden asioiden ohella. Noh, ehkä pitää käydä koeajamassa ensin ja sitten vasta pohtia asiaa enemmän. Kiitos vastauksista kaikille:thumbsup:
 
EQA ei oikein silmää miellytä ja alkaa olemaan tietyllä tapaa vanha, päivitystä odotellassa. Siinä on vielä vanha MBUX josta puuttuu esim. fullscreen tuli AppleCarille.

Uudesta CLA sähköautosta juttua ollutkin, mutta 2024/25 vasta tulossa. Se kyllä kaikista eniten kiinnostaisi.

Harmi kuulla noin paljon negatiivista K-autosta. Tietenkin se vaikuttaa tulevaan ostopäätökseen muiden asioiden ohella. Noh, ehkä pitää käydä koeajamassa ensin ja sitten vasta pohtia asiaa enemmän. Kiitos vastauksista kaikille:thumbsup:

Perushuollot toiminut ok mutta kyllä tuossa tapahtui yhdellä tutulla uskollisella Audimiehellä vaihto Bemariin kun K-Auto nihkeili ja riiteli monta viikkoa rispaantuneesta turvavyöstä jonka sitten kuitenkin myönsivät heidän virheeksi kun huoltopäällikkö sitä lopulta vilkaisi.

Itsellä kestänyt saada kanssa nyt sieltä vastauksia monta viikkoa enkä jaksa tän hitaan palvelun lisäksi odotella Audilta itselle sopivaa sähköautoa niin vaihdoin Volvoon.
 
Se on käytännössä id4, jos hinta on sama niin toki sitten. Epäilen sillä Audissa on yleensä ilmaa auton ja varusteiden hinnassa vrt vw. T. Audi-kuski.

Käytännössä siinä on kuitenkin erilainen sisusta, eri materiaaleilla. Eiköhän myös varustevaihtoehdot ole erilaisia. Onhan Audi/VW linjalla tuota jo vuosia harrastettu että pohja on sama, mutta kyllähän ne yleensä hyvin erilaisia autoja on olleet (esim. A3 ja Golf, joissa eroja oli alustasta lähtien).

Itselläni ei kyllä ole ollut ongelmia ikinä Audin huollon kanssa (ainakaan en muista sellaista), hinnat oli toki jopa Range Roveria kalliimmat perushuolloissa ..
 
Veikkaan ekan merkittävän arvonaleneman tulevan kun (sähkö)auton yleinen takuu lähenee loppuaan tai on loppunut, siis muun auton kun sen akun, jossa on yleensä kai paljon pidempi takuu.

Esim. kovin moni teslakuski ja miksei muidenkin sähköautojen kuskit tuntuvat miettivän myyvänsä nykyisen sähköautonsa pois just ennen tuon yleisen takuun loppumista, ja uudempi tilalle. Loogisesti tuo tarkoittaa että takuuajan yli menneitä, mutta vielä akkutakuulla olevia, sähköautoja pitäisi saada selkeästi halvemmalla kuin melkein uusia.
Tällä hetkellä niukkuus saatavuudessa pitää vielä hinnat korkealla ja todellinen arvo ja kysynnän tunkkaama hinta eivät oikein synkkaa.

Oma veikkaus on samanmoinen, että takuun jälkeen alkaa arvo tippua. Verrataan vaikka isoon bemariin tai mersuun. Jenkeissä saa käytettyjä M5 bemareita ihan pilkkahintaan. Ne vaihdetaan ennen 100k mailia, koska sen jälkeen alkaa rahaa palamaan isolla liekillä.

Käytetyn sähkiksen kanssa entinen corollamies joutuu ihan uuden tason korjauskustannusten pariin. Kymppitonnin paukku ei ole maailmanennätys jostakin tehoelektroniikkaviasta. Venäläinen ruletti korjausten kanssa on pakko alkaa näkyä hinnoissa muutaman vuoden sisällä. Nyt kaikki ovat uusia, akku voimissaan ja takuu vielä voimassa.
 
Tuossa Q4 Audissa taisi olla joillakin aika ilkeää ongelmaa sen jäätyvän latausliittimen kanssa? Tyyliin pitää autossa olla lämpöpuhallin mukana, että saat johdon irti.
 
Nää on näitä. Itsellä lähipiirissä klassikko-öljypoltin A5 2.0TFSI, joka oli 8-vuotias ja ajettu 160tkm ja meni Keskon kautta mäntäremppaan ilman mutinoita ja kulut 0EUR. Myös itsellä ollut mutteriohjauksen osalta yksi 5-vuotias A6 ja tuo hoidettiin ilman säätöä myös ilman kuluja jne. Noista on aika hankala sanoa tosta noin, että lähtökohtaisesti goodwill / jälkimarkkinointi schaibaa, kun tottakai historia yms pitää olla kohdallaan yms. Tuskin virallinen maahantuoja-jämy -ketju ottaa osaa kuluihin epämääräisellä historialla olevaan uitettuun peliin, josta vielä myyjäliike on virhevastuussa ostajan osalta jne.

Ja kun menee pikkasen ohi aiheen niin sen verran aiheeseenkin Audi vs. VW, että esim ID:n ja Q4:n tapauksessa kannattaa ihan itse mennä katsomaan ja ottamaan yön yli ajoon molemmmat pelit ja sitten päätellä onko hintalapun pohjalta mikäkin itselle se järkevä peli. Turha sitä on ihmetellä sivustahuutelu-essonbaarimoodissa olevien pohjalta mikä on se just tasan oikea sähkis nyt. Tänne VW ja Skodan kabiinifiilis oli sen verran erilainen, että ei vaan oikein kiinnostellut vaikka varsinkin Enyaqin tilat ja sopivassa värissä ulkoa muotoilu oli astetta parempi.

Nyt jos pitäisi tilata uutta sähkistä niin Teslan hintalapun muutos tekisi tilanteen todella vaikeaksi. Vanhoilla hinnoilla Y ei kiinnostellut pätkääkään, mutta nyt hinta on sen verran kohdallaan, joten olisi pakko harkita ihan tosissaan. Sitten Q8 50-etroni ei oikeastaan ole paljoa enää kalliimpi kuin Q4n 50nen. Ja julkistettu ID.7 näyttää todella nätiltä sekä sitten olisi myös tuleva P3, mutta voiko sitä Geelyn Kiina-Venäjä-kytkösten takia sellaista hankkia ikinä. Tämän pohjalta tuo Q4 kyllä voisi just ja just mahtua top-3een, mutta todennäköisesti nykyisellä normihintalapulla tuo jäisi kauppaan.
En jatka ot:tä, mutta totean että ihan ehta suomiauto oli.
Aiheeseen sen verran, vaikka olen Tesla ja Apple fanipoika, olisin ottanut enyakin duuniautoksi. Mutta nelikolla ja isolla patterilla hinta karkasi. Ja toimitusaika. Sama audeissa. Siksi MYLR oli luonteva valinta. Alustaltaan ja penkeiltä vaggineet on parempia, mutta taas infotaintment ja puhelin appi surkeita. CarPlay pelastaa muttei kaikkea.
Mutta jokainen painottaa omia kriteerejään. Tuskin millään nyt ihan pieleen menee. Paitsi mun kriteereillä kiinantekeleet ;)
 
Käytetyn sähkiksen kanssa entinen corollamies joutuu ihan uuden tason korjauskustannusten pariin. Kymppitonnin paukku ei ole maailmanennätys jostakin tehoelektroniikkaviasta. Venäläinen ruletti korjausten kanssa on pakko alkaa näkyä hinnoissa muutaman vuoden sisällä. Nyt kaikki ovat uusia, akku voimissaan ja takuu vielä voimassa.
Samalla tavalla Corollaan maksaa 10k jos marmorilta hakee uuden moottorin. Kaverille sitä ehdoteltiin letukkaan. Käytti kannen jossain nyrkkipajassa oionnassa ja kannen tiivisteiden vaihdossa parilla tonnilla ja on se nyt useamman vuoden kukkunut.

Tehoelektroniikkavikoja voi myös korjata mies + kolvi elektroniikkakorjaamolla. Tehotrankut ovat halpoja vrt. koneistamisen kustannukset.

Ennenmuinoin joka pitäjässä oli TV-korjaamo joka osasi kolvata tehoelektroniikkaa - kun telkkarit muuttuivat LCD:ksi niin ne katosivat, mutta sähköautojen myötä ne voivat taas yleistyä. Ei sähkö ole mitään mustaa magiaa joka on mahdotonta korjata.
 
Volvo (EX30) on siis jatkossa ihan aito itäauto. Oli kyllä Volvolta emämunaus mennä myymään yhtiö Kiinaan.

Volvon omisti Ford joka myi sen kiinalaisille. Fordille yhtiö päätyi koska oli taloudellisesti kusessa. Kiinalaiset pistivät aika ison summan rahaa Volvon kehitykseen, tämä on vähän sama kuin pikkuvolvot aikanaan jotka valmistettiin Fordin tehtailla Belgiassa.
 
Samalla tavalla Corollaan maksaa 10k jos marmorilta hakee uuden moottorin. Kaverille sitä ehdoteltiin letukkaan. Käytti kannen jossain nyrkkipajassa oionnassa ja kannen tiivisteiden vaihdossa parilla tonnilla ja on se nyt useamman vuoden kukkunut.

Tehoelektroniikkavikoja voi myös korjata mies + kolvi elektroniikkakorjaamolla. Tehotrankut ovat halpoja vrt. koneistamisen kustannukset.

Ennenmuinoin joka pitäjässä oli TV-korjaamo joka osasi kolvata tehoelektroniikkaa - kun telkkarit muuttuivat LCD:ksi niin ne katosivat, mutta sähköautojen myötä ne voivat taas yleistyä. Ei sähkö ole mitään mustaa magiaa joka on mahdotonta korjata.

Joo en usko kanssa että sähköautot olisi mitenkään äärettömän vaikeita korjata. Kattellut videoita kun jengi lyö Teslan ja muiden sähköautojen moottoreita ties mihin vanhoihin romuihin ja säätää aftermarket osilla ne toimimaan. Akustot on kanssa aika yksinkertaisia kokonaisuuksia.

Varmaan se isoin ongelma on softat ja että kaikki autossa toimii kunnolla. Jonkun akuston moduulin vaihtaminen tuskin on mikään hirveän iso ongelma ja näyttäisi että jollain nyrkkipajoilla moisia operaatioita jo tehdäänkin.
 
Ford osti Volvon 1999 ja myi sen tappiota tekevänä Kiinaan 2010.
Oikeastaan Volvo myi maailman pienimmän henkilöautotuotantonsa fordille ja tekivät samalla diilin, jotta brändiä saa käyttää henkilöautoissa.

Volvon päämarkkina on pitkään ollut raskaissa ajoneuvoissa ja koneissa sekä vene- ja laivamoottoreissa.

Mun muistaakseni Fordilla Volvo ei ollut tappiollinen, ellei sitten viimeisenä lamavuotena, Ford sai kuitenkin kassaansa kaupassa sen verran pätäkkää ettei ajautunut konkurssiin, kuten GM ja Chrysler
 
Samalla tavalla Corollaan maksaa 10k jos marmorilta hakee uuden moottorin. Kaverille sitä ehdoteltiin letukkaan. Käytti kannen jossain nyrkkipajassa oionnassa ja kannen tiivisteiden vaihdossa parilla tonnilla ja on se nyt useamman vuoden kukkunut.

Corollaan ei kai moottoria useinkaan vaihdeta... enemmän VAG:n ja Fordin juttuja nuo tuollaiset. Mutta pointti on validi, pikkuturbot ja kaksoiskytkimet hajoavat ja bonuksena vielä päästöjärjestelmät (dieseleissä ja myös uudemmissa bensiiniautoissa).

Tehoelektroniikkavikoja voi myös korjata mies + kolvi elektroniikkakorjaamolla. Tehotrankut ovat halpoja vrt. koneistamisen kustannukset.

Ennenmuinoin joka pitäjässä oli TV-korjaamo joka osasi kolvata tehoelektroniikkaa - kun telkkarit muuttuivat LCD:ksi niin ne katosivat, mutta sähköautojen myötä ne voivat taas yleistyä. Ei sähkö ole mitään mustaa magiaa joka on mahdotonta korjata.

Noin voi toivoa, akustoillehan noita pajoja on jo syntynyt. Tosin eiköhän autonvalmistajat keksi jotakin keinoja pitäytyä alkuperäisosissa, ja noiden erikoispuljujen yleistymistä odotellessa on muutenkin pakko hakea varaosat marmorilta.
 
Tällä hetkellä niukkuus saatavuudessa pitää vielä hinnat korkealla ja todellinen arvo ja kysynnän tunkkaama hinta eivät oikein synkkaa.

Oma veikkaus on samanmoinen, että takuun jälkeen alkaa arvo tippua. Verrataan vaikka isoon bemariin tai mersuun. Jenkeissä saa käytettyjä M5 bemareita ihan pilkkahintaan. Ne vaihdetaan ennen 100k mailia, koska sen jälkeen alkaa rahaa palamaan isolla liekillä.

Käytetyn sähkiksen kanssa entinen corollamies joutuu ihan uuden tason korjauskustannusten pariin. Kymppitonnin paukku ei ole maailmanennätys jostakin tehoelektroniikkaviasta. Venäläinen ruletti korjausten kanssa on pakko alkaa näkyä hinnoissa muutaman vuoden sisällä. Nyt kaikki ovat uusia, akku voimissaan ja takuu vielä voimassa.
Ehkä, mutta ajattelin merkittävän hinnanaleman takuuajan tullessa umpeen tulevan jo siitä koska niin moni haluaa (sähkö)autostaan eroon juuri silloin. Eli käytettyjen sähköautojen markkinat täyttyvät juuri takuuajan ylittäneistä sähköautoista (koko auton takuu, ei pidempi akkutakuu).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 756
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom