No täällä hieman samaan suuntaan vakiosetti. PKS-Ruka -väliä hinkattu yli kymmenen kertaa ja vajaan 15kk:n aikana rullattu 55tkm sähköllä. Boksi katolla Q4 50q:ssa loka-toukokuu ja nopeudet sakkorajoilla. Talvikeleillä ajotkn keskivauhti 90km/h ja muuten 100kmh. Polttikseen nähden ajotyyli on 1:1een.
Oma fiilis, että kulutus nousee pikkasen reilu 100km/h kulmilta selkeämmin boksi katolla ja kun kun Suomen karttaa katsoo niin eipä noita motareita ole oikein mihinkään suuntaan pitkiä pätkiä niin range ei nyt aivan älyttömästi kärsi. Vakiona kun kotoa lähden täydellä akulla, Lahden motarin päässä on jäljellä 48-50% ja siitä ajelee aikalailla aina Juvalle (noin 260km). Taas Rukan päästä kun lähtee niin täydellä akulla vetäisee Kajaaniin (270km). Vastaavasti kesänopeusrajoituksilla motarilla menee kuitenkin suunnilleen se sama kuin talvinopeusrajoituksillakin boksi katolla. Räntäkeli ja reilumpi tuuli tuntuisi olevan se pahin ja pelkän sateen takia en ole ikinä joutunut säätämään latauskuvioita uusiksi.
Kesällä sitten pk-seudun pyörityksessä lämpimällä menee se paperin noin 500km range ihan ok. Tuo oma refematka Rukalle menee sitten lämpimällä kelillä aina parilla pysähdyksellä (yhteensä 835km), perustalvikelissä kolmella pysähdyksellä ja sitten kerran talvessa -30'C kelillä pahimmillaan vaatinee neljä stoppia. Polttikseen nähden keskimäärin stoppeihin kuluu 60-75min kauemmin aikaa.
En oikein tuosta kauhee draamaa saa mitenkään revittyä. Kulumielessä säästö ihan hyvä ja ainoastaan matkalla tulee mussutettua kaikenlaista paljon enemmän. Tullut nimittäin monesti ajettua jopa yhdellä vetäisyllä Kajaaniin asti ja myös viime marraskuussa on Diesel-miesten Graalinmaljakin hoidettu eli kusematta Lappiin (PKS-Kemi)
Vaikeimmat sähkiksen kanssa tulleet jutut ovat olleet ajelu maan rajojen ulkopuolella, jossa joutuu toisella tapaa arpomaan millä latailet ja mihin hintaan. Ja toki toisena juttuna on asennoituminen, että pysähdykset kannattaa tehdä auton ehdoilla eikä matkustajien jolloin isoin kriisi onkin se, kun perheestä joku jo Kuortin kohdalla ilmoittaa, että hei pitäisi pysähtyä vessaan, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä kun vielä tarvitse ladata! Mutta tuolla talvi / kesä / motarirangeahdistuksella ei oikeasti ole suurta merkitystä mikäli paperilla pääsisi juuri tuon noin 500km.