Yleistä keskustelua sähköautoista

Ihan oman kokemuksen mukaan noi lataustauot ei oo mitenkää pahoja. Tuntuu että eniten niistä stressaa ihmiset jotka ei ole ikinä sähköautoa omistanut.

Toki mun ei tarvii ajaa 1200km pysähtymättä samalla vetäen jotain peräkärryä. Kaikille löytyy omanlaisensa ajoneuvo ja niitä ei kukaan kiellä ostamasta.
 
Ihan oman kokemuksen mukaan noi lataustauot ei oo mitenkää pahoja. Tuntuu että eniten niistä stressaa ihmiset jotka ei ole ikinä sähköautoa omistanut.

Toki mun ei tarvii ajaa 1200km pysähtymättä samalla vetäen jotain peräkärryä. Kaikille löytyy omanlaisensa ajoneuvo ja niitä ei kukaan kiellä ostamasta.

Ei ne munkaan mielestä ole pahoja Tesla Model 3LR:llä. Sitten vaikka jollain ID3:lla, Toyotalla, puhumattakaan vielä pienempiakkuisista ja/tai hitaasti lataavista autoista ne ovat aivan todella pahoja. Jos mulla on VW Golf tai se Toyota Yaris, niin oletan pääseväni sillä miettimättä paikasta a paikkaan b yhdellä tai kahdella minuutin huoltoasemakäynnillä ihan samoin kun pääsen S-sarjan Mersullakin. Sähkäreiden kohdalla homma ei vain mene niin, vaan päälle 30k maksava autokin saattaa olla matka-autona aivan hirveää jätettä ja vietät pidemmällä matkalla jopa tunteja sen letkun jatkeena vs. ne kalliimmat autot. Se on ongelma ja on sokeutta väittää mitään muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon myös ihmetellyt kuinka kritiikittömästi näihin sähkövatkaimiin suhtaudutaan (paitsi jos se on Tesla, joka tekee kaiken väärin). Latailu yms. kaikki aiheeseen liittyvä turha larppaaminen tuntuu monille olevan enemmän siunaus kun riesa. On myös täysin normaalia, että alle 40k autoa ei ole tarkoitettukaan muuhun kuin nurkkapyöritykseen ja pidemmät matkat hoidetaan sitten sillä perheen kalliimmalla autolla, jossa on isompi akku ja joka pystyy ottaa nopeammin virtaa vastaan. Ehkä tää vaatii just sen, että joku Toytotan tapainen toimija tuo sen sähkö Yariksen, joka kykenee kusematta lappiin tyyppisiin suorituksiin/max 5min kestäviin lataustapahtumiin, jonka jälkeen se oma ylihintainen kippo ei välttämättä tunnukaan enää niin fantastiselta.
Ei missään nimessä kritiikittömästi mutta rangeahdistus vaan ei ole niin iso osa autoilua monelle. Monelle se nurkkapyöritys tai työpaikalle siirtyminen on 95% ajoista. Noin 40t€ saa kuitenkin jo +400km WLTP, esim MG nyt taitaa mennä 35t€ ja 440km WLTP

Itselle se range on iso asia kun työreissu saattaa olla 400km mutta senkin pärjäsi ihan hyvin pienemmällä akulla kun ajasti lataustauon ja lounaan samaan.
 
Nykyautoilla lataukseen menevä aika ei ole enää isompi ongelma, koska latausnopeus on noussut sen verran hyvin. Joku 100kW latausnopeus kuitenkin riittää jo aika pitkälle ja siihen päästään muutaman minuutin odottelulla myös niillä autoilla joissa akun lämmönhallinta ei ole niin optimaalista. Siis kunhan muistaa ladata sen auton ajosuoritteen aikana tai heti sen jälkeen.

Vanhemmissa leafeissa ja vastaavissa ongelmiin joudutaan pidemmässä matkanteossa kyllä koska lataus on niin hidasta. Uudemmillakin joillakin automalleilla on rajoituksia, mutta jos matkalla pysähtyy yöksi nukkumaan ja auto lataa hitaasti silloin itsensä täyteen niin ongelma on sielläkin pieni.

Osalla sitten ajo vaatii enemmän peräkärryn käyttöä, jossa käytössä kulutus pomppaa siihen lähes tuplaan isommissa nopeuksissa niin silloin toki pitäisi akustonkin olla kyllä isompi.

Tokihan yleisesti latauksen kohdalla riippuu myös omasta käyttötavasta miten autoa haluaa ladata. Joku Teslan "kannattaa ladata Maks 50% tasolle" kun on tavoiltaan ihan eri kuin joku Audin tai Ariyan tapa jossa voi painaa 80% asti ja pitää niitä taukoja harvemmin.
 
1687242124961.png

Kyllähän tuo kuva kertoo omalta osaltaan karua kieltään näiden matkantekokyvystä. Jos nyt ajatellaan, että listan kärkipäässä on niitä normaaleja kahvitaukoja ja kenties lounaskin, mutta kun mennään jo sinne puoleen väliin, niin erot tuollakin matkalla ja kovalla keskinopeudella ovat yli tuntia. Ja kikottimet maksavat kuitenkin sen 30-50k ihan järjestään. Kyllä tää sähkärimaailma on aika kaukana valmiista.
 
1687242124961.png

Kyllähän tuo kuva kertoo omalta osaltaan karua kieltään näiden matkantekokyvystä. Jos nyt ajatellaan, että listan kärkipäässä on niitä normaaleja kahvitaukoja ja kenties lounaskin, mutta kun mennään jo sinne puoleen väliin, niin erot tuollakin matkalla ja kovalla keskinopeudella ovat yli tuntia. Ja kikottimet maksavat kuitenkin sen 30-50k ihan järjestään. Kyllä tää sähkärimaailma on aika kaukana valmiista.
En nyt ymmärrä tuota valitusta. Kaupat on täynnä polttiksia jos sellaista haluaa/tarvitsee nopeimpaan mahdolliseen matkan tekoon. Jos sähkäri sopii omaan ajoprofiiliin ja hinta ei hirvitä niin sitten semmoinen. Varmaan löytyy kaupasta kaikille sopiva auto.
 
Ne keillä ei ole sähköautoa, kyselevät toimintamatkasta.

Ne, keillä on sähköauto, kyselevät latausnopeudesta.

Auto kannattaa valita käytön mukaan. Turha laittaa laittaa rahaa akun kokoon tai latausnopeuteen, jos sitä harvoin tarvitsee. Toisaalta huononkin etenemiskyvyn sähköauto on edullinen ajella lähiajoa vs. polttomoottoriauto. Siksi monelle kelpaa Leafit, classic Ionicit, e-Upit ja e-golfit. Varsinkin kotilatausmahdollisuuden löytyessä.
 
En nyt ymmärrä tuota valitusta. Kaupat on täynnä polttiksia jos sellaista haluaa/tarvitsee nopeimpaan mahdolliseen matkan tekoon. Jos sähkäri sopii omaan ajoprofiiliin ja hinta ei hirvitä niin sitten semmoinen. Varmaan löytyy kaupasta kaikille sopiva auto.

Ei se ollut tässä pointtina, vaan kriitikitön - laput silmillä tyylinen - suhtautuminen näiden heikkouksiin, jotka ovat jo tuolla saralla ihan ilmeiset suhteessa siihen mitä ne vehkeet maksavat. Harvalla on varaa ostaa eri auto nurkkapyöritykseen kuin matka-ajoon.

Viitaten tuohon:
Täyssähköissä Toyota on nähnyt ongelmia, joita patterikiimaiset eivät suostu näkemään.

Tuo esillenostamani on yksi ihan ilmeinen ongelma, jota sähköautopalstoilla ei haluta nähdä - koska suurin osa ajaa kuitenkin vain kotoa kulman taakse töihin eikä ikinä mihinkään muualle ja jos ajaakin, niin on oikeastaan tosi kivaa seisoskella tunnin välein jossain taukopaikalla kahvilla kunhan autossa on vain paljon kaikkia ominaisuuksia ja tutkat. Jos ajatellaan, että julkiatauksen hinnat tulevat tuplautumaan tai triplaantumaan seuraavan viiden vuoden aikana, niin millä argumenteillä 30k on sen jälkeen pieni raha autosta, joka ei ole kykenevä matkantekoon akun/latausnopeuden tai molempien johdosta.
 
Viimeksi muokattu:
1687242124961.png

Kyllähän tuo kuva kertoo omalta osaltaan karua kieltään näiden matkantekokyvystä. Jos nyt ajatellaan, että listan kärkipäässä on niitä normaaleja kahvitaukoja ja kenties lounaskin, mutta kun mennään jo sinne puoleen väliin, niin erot tuollakin matkalla ja kovalla keskinopeudella ovat yli tuntia. Ja kikottimet maksavat kuitenkin sen 30-50k ihan järjestään. Kyllä tää sähkärimaailma on aika kaukana valmiista.

Semmoinen pieni yksityiskohta mainittava tuosta listasta kun on perehtynyt niihin yksittäisiin testeihin, että se ei ole enää kaikkien autojen kanssa paikkaansa pitävä. Osa noista testeistä on ajettu sellaisilla softilla, joissa ei ole vielä ollut akun esilämmitystä latausta varten alle 15 asteen lämpötiloissa. Jotkut autot (Kia EV6 / Hyundai Ioniq 5 esim.) kykenisivät 30 - 60 min kirimään tuota 1000 km ajoon käytettävää aikaa. Polestarin kanssa taitaa olla sama juttu ja siellä hyvinkin saattaa olla muita.

"No mitä ihmettä? Aika paskoja nuo sähkövatkaimet, jos tuollein keskeneräisenä markkinoille laitetaan."

Noh, sellaista se softakehitys vaan nyt on nykyisin, eikä sille voi mitään. Kannattaa ostaa auto oman tarpeen mukaan ja sillä ajatuksella, että se ei siitä ostohetkestä kummemmaksi tule, vaikka valmistaja lupailee kuuta taivaalta. Samaa touhua se on kaikkien eri alojen softien kanssa peleistä yritysten myyntijärjestelmiin.
 
kriitikitön - laput silmillä tyylinen - suhtautuminen näiden heikkouksiin, jotka ovat jo tuolla saralla ihan ilmeiset suhteessa siihen mitä ne vehkeet maksavat. Harvalla on varaa ostaa eri auto nurkkapyöritykseen kuin matka-ajoon.
Sähköauton ominaisuus on heikompi matkantekokyky kuin polttomoottoriautolla. Siksi se on asia, jota käyttäjän kannattaa optimoida euroillaan pääasiallisen käytön perusteella. Tuskin matkantekokyky koskaan saavuttaa polttista, mutta tarvitseeko? Muut hyödyt kun ovat niin merkittävät, kuten vähempi huollon tarve voimalinjalle, edullisemmat kilometrit ja esimerkiksi tehokkaampi ilmastointilaite.

Eräs korrelaatio yllä olevalle on öljylämmityksen korvaus maalämpöjärjestelmällä. Ei sitä pääsääntöisesti mitoiteta niin, että sähkövastuksen käyttö on nolla, koska järjestelmän koko ja siten hinta kasvaa. Silti maalämpö on huomattavasti öljyä edullisempi käyttää, vaikka välillä sähkövastukset hoitavat piikkikuormitusta.
 
Sähköauton ominaisuus on heikompi matkantekokyky kuin polttomoottoriautolla. Siksi se on asia, jota käyttäjän kannattaa optimoida euroillaan pääasiallisen käytön perusteella. Tuskin matkantekokyky koskaan saavuttaa polttista, mutta tarvitseeko? Muut hyödyt kun ovat niin merkittävät, kuten vähempi huollon tarve voimalinjalle, edullisemmat kilometrit ja esimerkiksi tehokkaampi ilmastointilaite.

Ei välttämättä tarvitse, mutta lähemmäksi pitäisi pidemmässä juoksussa halvimmassakin hintaluokissa päästä, ennen kuin voidaan puhua oikeasti polttomoottoriautojen korvaamisesta sähköautoilla. Nää on kuitenkin matkustamiseen kehitettyjä välineitä.

Mainitsemasi hyödyt ovat faktaa nyt ja lyhyellä tähtäimellä, mutta erityisesti julkilataamisen kohdalla pidän seinävarmana, että hinnat ihan vähintäänkin tulevat tuplautumaan jo muutaman vuoden horisontilla. Huollot tulevat varmasti pysymään edullisempana jatkossakin, mutta en olisi lainkaan varma siitä, etteikö meidänkin molempien Teslat olisi jo sulatettu 15v päästä sen yhden 20k €/:n huoltotarpeen osuttua kohdalle paskoneen tai täysin väsähtäneen akun takia. Sitä kun lähtee jyvittämään vuositasolle, niin ei se nyt välttämättä sitten niin paljon halvemmaksi silläkään saralla tule auton koko elinkaari huomioiden.
 
Ei välttämättä tarvitse, mutta lähemmäksi pitäisi pidemmässä juoksussa halvimmassakin hintaluokissa päästä, ennen kuin voidaan puhua oikeasti polttomoottoriautojen korvaamisesta sähköautoilla. Nää on kuitenkin matkustamiseen kehitettyjä välineitä.

Mainitsemasi hyödyt ovat faktaa nyt ja lyhyellä tähtäimellä, mutta erityisesti julkilataamisen kohdalla pidän seinävarmana, että hinnat ihan vähintäänkin tulevat tuplautumaan jo muutaman vuoden horisontilla. Huollot tulevat varmasti pysymään edullisempana jatkossakin, mutta en olisi lainkaan varma siitä, etteikö meidänkin molempien Teslat olisi jo sulatettu 15v päästä sen yhden 20k €/:n huoltotarpeen osuttua kohdalle paskoneen tai täysin väsähtäneen akun takia. Sitä kun lähtee jyvittämään vuositasolle, niin ei se nyt välttämättä sitten niin paljon halvemmaksi silläkään saralla tule auton koko elinkaari huomioiden.
Kuinka pitkälle pitää ajaa, että kyse on matkustamisesta? Monilla mökkireissukin on alle 300km, keskimääräinen taitaa olla alle 100km.
 
Tästä ajamisesta riittää mutuilua, sen sijaan tilastoa tiskiin

 
Ei välttämättä tarvitse, mutta lähemmäksi pitäisi pidemmässä juoksussa halvimmassakin hintaluokissa päästä, ennen kuin voidaan puhua oikeasti polttomoottoriautojen korvaamisesta sähköautoilla. Nää on kuitenkin matkustamiseen kehitettyjä välineitä.

Mainitsemasi hyödyt ovat faktaa nyt ja lyhyellä tähtäimellä, mutta erityisesti julkilataamisen kohdalla pidän seinävarmana, että hinnat ihan vähintäänkin tulevat tuplautumaan jo muutaman vuoden horisontilla. Huollot tulevat varmasti pysymään edullisempana jatkossakin, mutta en olisi lainkaan varma siitä, etteikö meidänkin molempien Teslat olisi jo sulatettu 15v päästä sen yhden 20k €/:n huoltotarpeen osuttua kohdalle paskoneen tai täysin väsähtäneen akun takia. Sitä kun lähtee jyvittämään vuositasolle, niin ei se nyt välttämättä sitten niin paljon halvemmaksi silläkään saralla tule auton koko elinkaari huomioiden.
Missä puhutaan, että polttomoottoriautoilla ei enää ajettaisi 10 vuoden päästä? Ei kaikkia fossiiliautoja olla korvaamassa sähköautoilla x vuoteen mennessä. Niiden osuus tulee tasaisesti pienemään parempien vaihtoehtojen tullessa tarjolle. Puhut aika isolla äänitorvella pidempien useiden satojen yhdensuuntaisista matkoista jatkuvalla syötöllä. Jos 15-20tkm/v ajot koostuvat pääosin vapaa-ajan pitkistä matkoista, on vaihtoehtona jatkossa sitoa pääomaa sähköautoon, maksaa polttoaineesta enemmän tai vähentää reissujen määrää.

Suurin osa ihmisistä ja ajetuista kilometreistä tapahtuu kuitenkin Turku-Tampere-Lahti-Helsinki vyöhykkeellä johon ei tarvitse sitoa huimia pääomia sähköauton tullessa kyseeseen. Tämän lisäksi 500 eurolla pääsee vuokra-autolla viikoksi anoppilaan Rovaniemelle jouluisin. Tuntuu toki oudolta vetää lainavehkeillä, mutta ajan kanssa varmasti totutaan.
 
En kyllä ole mitään kritiikitöntä fanitusta nähny missään. Juurikin sähkis keskusteluissa aina haukutaan noi Toyotan paskat latauskäyrät ja tehot.


Muuten sähköautomiehet kävivät Norjassa testaamassa noita MG:n autoja ja jos haluu jonkunlaista raporttia niistä niin siellä on muistaakseni ~tunnin setti niistä mistä saa yleiskäsityksen autoista.
 
Ei välttämättä tarvitse, mutta lähemmäksi pitäisi pidemmässä juoksussa halvimmassakin hintaluokissa päästä, ennen kuin voidaan puhua oikeasti polttomoottoriautojen korvaamisesta sähköautoilla. Nää on kuitenkin matkustamiseen kehitettyjä välineitä.

Minä en oikein ymmärrä tätä ajatusta, että sähköautojen pitäisi jotenkin suoraan ja täydellisesti pystyä korvaamaan polttomoottoriautot. Kannattaa muistaa, että liikenteen sähköistäminen ei itsessään ole tässä tavoitteena, vaan ilmastolle ja ihmisille haitallisten päästöjen vähentäminen. Pitkien matkojen ajamisen ei välttämättä tarvitsekaan olla täydellisen helppoa; ihmiset kyllä pystyvät halutessaan sopeutumaan sähköautojen rajoitteisiin, kunhan niiden hinnat vain saadaan painettua tarpeeksi alas.

Joskus tärkeiden asioiden vuoksi täytyy vähän sietää epämukavuutta.
 
esimerkiksi tehokkaampi ilmastointilaite.
Hmmm....en ole koskaaan osannut vaatia tehokkaampaa. Miten tehokkaaampi, kyllähän näissä jäähdetystehoa löytyy yllin kyllin.

Kuinka pitkälle pitää ajaa, että kyse on matkustamisesta? Monilla mökkireissukin on alle 300km, keskimääräinen taitaa olla alle 100km.
Matkoilla lienee tärkein kysymys se, että se että onko akku tai tankki täynnä lähtiessä. Pottiksella tätä asia ei pahemmin tarvitse miettiä. Lisäksi matkoilla tärkeään osaan muodostuu se, että onko määränpäässä latausmahdollisuus tai onko se jossain helposti järjestettävissä. ( on hyvin monia paikkoja jossa latausmahdollisuutta ei ole siellä mihin olet oikeasti menossa tai sitten se on jossain hieman toisaalla )

Tuo Tojatan +1000 lupaukset muutaman vuoden kuluttua ovat nannaaa korville. Pääsee kusematta lappiin jos vain rako kestää, eikä päiväretkilläkään tarvitse latauspaikkoja etsiskellä. Mutta eikähän ne muutkin muutaman vuoden kuluttua ole samoissa lukemissa. Ihmettelisin jos ei olisi.
 
Hmmm....en ole koskaaan osannut vaatia tehokkaampaa. Miten tehokkaaampi, kyllähän näissä jäähdetystehoa löytyy yllin kyllin.
Lähinnä tarkoitin esilämmitystä tai -jäähdytystä. Näillä keleillä autoa saa viilennettyä 35 astetta kuudessa minuutissa, joka on aika kiva ominaisuus. Lämmityspuoli on sitten omaa luokkaansa verrattuna webastoon (niistä minulla kokemusta viidestä autosta).
 
erityisesti julkilataamisen kohdalla pidän seinävarmana, että hinnat ihan vähintäänkin tulevat tuplautumaan jo muutaman vuoden horisontilla.
Mihin perustat tuon luulosi? Hintojen nostamisessa kun on se huono puoli että varsin monilla vaihtoehtona on olla lataamatta kalliilla pikalatureilla. Tai sitten lataa vain minimin verran että just ja just pääsee sinne mökille lataamaan autoon halpaa aurinkosähköä juhannusviikonlopun aikana (Teslan navi-pohjainen systeemi kai yleensä pyrkii juuri tähän, että lataat vain sen verran että juuri ja juuri pääset kohteeseen, jossa sitten jatkat lataamista?). Tai sitten pidemmän lounastauon aikana lataakin paljon halvemmalla 11-22kW AC-asiointilatauspisteellä.

En tiedä tarkoititko "julkilataamisella" tässä vain DC-suurteho ja pikalatureita, vai myös AC-asiointilatausasemia. Noissa markkinat kuitenkin tuntuvat varsin paljon erkaantuvan sikäli että monet DC-pikalaturit saattavat korottaa hintojaan jos niillä on tarjota vastineeksi nopeampaa latausta, mutta luultavasti rinnalla säilyvät Lidlien ja ABC-asemien 50-100kW hitaammat "pikalaturit" joista sitten saa halvemmalla. Vielä halvemmalla sitten vähiten kiireisille AC-latausasemilla, joista monesti pyydetään vain melko nimellistä korvausta ja pointtina on saada henkilöt tulemaan esim. johonkin kauppakeskukseen tms. viettämään aikaansa. Esim. itse lataan kaupassakäyntien yhteydessä parissa paikassa 22kW teholla 7c/kWh sähköä autooni, jopa halvempaa kuin kotilataus.

Alueellisia eroja on, esim. Himoksen rinteen juuressa olevat hitaat 22kW AC-latausasemat ovat muistaakseni varsin rouhevan hintaisia, ihan vain sen takia koska he otaksuvat monien haluavan ladata autoaan samalla kun käyvät mäessä laskettelemassa, sen sijaan että ajaisivat muutaman kilometrin päähän halvemman K- tai ABC-latauksen perässä. Location location location.
 
Itsellä siis ladattava hybridi käytössä. Normikäytössä menisi ihan hyvin sähköllä ja jopa mökille peräkärrykäytössä kesällä voisi mennä. Sinänsä siis sähköauto olisi ihan varteenotettava, mutta toisaalta nykyisessä ladattavassakaan ei varsinaisesti ole niitä huonoja puolia juurikaan. Pidemmillä reissuilla asiointilataus on käytössä aina kun pysähdytään (jos sellainen on) ja toisaalta ei tarvitse sellaiseen turvautua jos mielenkiintoisempi löytyy. Toisaalta lähiajot menevät jo nyt pelkällä sähköllä ja sähkövoimalinjalla, joten hyödyt tulisivat lähinnä siitä jos autolla pitäisi jatkuvasti lähteä taivasalta talven pakkasissa sellaisesta paikasta mihin autoa ei saa piuhan päähän.

Mitä latauksen hintaan tulee, niin eiköhän se seuraa sähkön hintaa. Keskieuroopassa lataus on kallista kun siellä sähkö on kallista. Jos täällä sähkön hinta nousee niin toki silloin hinnatkin nousevat. Itse uskon, että pikalatauksien hinnat tulevat jonkin verran nousemaan kautta linjan mutta eiköhän ne suht järkevinä pysy kun kilpailua on suhteellisen mukavasti ja hitaampiakin latauspisteitä on tarjolla.

Hintoihin liittyviä riskejä alentaa ihan se, että pärjää talous yhdellä autolla. Investoidaan ennemmin muihin halvempiin sähkökulkineisiin auton sijaan.
 
Q4 e-tron koeajettu ja ei oikein sytyttänyt. Oliko itse autossa vai hallintalaitteissa / MMI (vai mikä lie), mutta ei jatkoon.

EQA 250+ samaan syssyyn koeajettu ja olikin tuttu ja turvallinen. Tykkäsin. Ainoa miinus hinta ja loppuvuodesta tulee facelift eli kannattaako nyt laittaa sisään tilausta.

Volvo 40 pitäisi kyllä käydä ennen päätöksiä ajaa myös..
 
Mihin perustat tuon luulosi? Hintojen nostamisessa kun on se huono puoli että varsin monilla vaihtoehtona on olla lataamatta kalliilla pikalatureilla. Tai sitten lataa vain minimin verran että just ja just pääsee sinne mökille lataamaan autoon halpaa aurinkosähköä juhannusviikonlopun aikana (Teslan navi-pohjainen systeemi kai yleensä pyrkii juuri tähän, että lataat vain sen verran että juuri ja juuri pääset kohteeseen, jossa sitten jatkat lataamista?). Tai sitten pidemmän lounastauon aikana lataakin paljon halvemmalla 11-22kW AC-asiointilatauspisteellä.

Siihen, että palveluntarjoajilla on agendana rakentaa siitä itselleen ihan validi bisnes eikä harjoittaa hyvätekeväisyyttä tarjoamalla autoilijoille latauspisteitä. Yhdestä pömpelistä päivän aikana ladattava määrä on aika pieni, ja ihan mutuna niillä kentän pömpeleistä jäävillä kateroposilla maksellaan pelkästään sen latauspisteinfran rakennuskulua ja huoltokuluja ihan hyvä tovi ennen kuin mitään alkaa jäämään viivan alle. Arvaan, että vaikkapa Rechargen hinnat rupeavat olemaan ihan arkipäivää ABC ja K-Latauksessakin kunhan ensin opettavat halvoilla hinnoilla ihmiset asioimaan niillä. Teslalla voi olla joku eri agenda, koska heillä on mielessä myös autojen myynti, mutta en usko oikeastaan siihenkään.

Tien päällä et noilla 11-22kw latureilla tee yhtään mitään ja kaikilla ei ole niitä aurinkosähköllä toimivia latureita kotipihalla tai missään muuallakaan saatavilla.
 
Teslalla voi olla joku eri agenda, koska heillä on mielessä myös autojen myynti, mutta en usko oikeastaan siihenkään.
Eikös se alkuperäinen idea ollut antaa SolarCityllä ilmaista aurinkösähköä Teslakuskeille ? Ja näin ollen tukea myös SolarCityn toimintaa. Ikäänkuin win-win tilanne.
 
Sitten vaikka jollain ID3:lla, Toyotalla, puhumattakaan vielä pienempiakkuisista ja/tai hitaasti lataavista autoista ne ovat aivan todella pahoja.
Näinhän se on, sinun totuus on universaali. En ymmärrä miten selvisin hengissä kaikelta siltä ranteiden viiltelyltä, kun pysähdyin Skodalla pari kertaa pikalatureilla viime viikonloppuna. Perhe tärisee vieläkin kauhusta.

Vai menikö sittenkin niin, ettei kukaan kiinnittänyt vessataukoihin mitään huomiota.
 
Lähinnä tarkoitin esilämmitystä tai -jäähdytystä. Näillä keleillä autoa saa viilennettyä 35 astetta kuudessa minuutissa, joka on aika kiva ominaisuus. Lämmityspuoli on sitten omaa luokkaansa verrattuna webastoon (niistä minulla kokemusta viidestä autosta).
Tuon kyllä allekirjoitan, kiva mennä talvella lämpimään autoon ja kesällä viileään. Webasto/Eber on ollut itsellä kolmessa edellisessä autossa ennen sähköön siirtymistä ja ei ne niin hyvään suoritukseen päässeet kuin tuo nykyinen sähkövatkain.
 
Tuon kyllä allekirjoitan, kiva mennä talvella lämpimään autoon ja kesällä viileään. Webasto/Eber on ollut itsellä kolmessa edellisessä autossa ennen sähköön siirtymistä ja ei ne niin hyvään suoritukseen päässeet kuin tuo nykyinen sähkövatkain.
Erinomaisen miellyttävä on myös pysäköinti ilmastointi näillä keleillä. Vartti kaupassa niin on se mukava istua viileään autoon sen jälkeen. Noissa ruokakaupoissa missä itse asioin niin ei ole hallia. Musta auto tummalla sisustalla ois 5min jälkeen kuin sauna ilman tota.
 
Ajankohtainen ja erittäin tärkeä kysymys monelle ( ei itselle enään ) Jokos sähköautolla voi huudattaa läpi juhannuksen poppikoneita , ilman pelkoa että poppi hyytyy ? Polttiksella mennyt aina työntöhommiksi hyvinkin nopeasti.
 
Mitä latauksen hintaan tulee, niin eiköhän se seuraa sähkön hintaa. Keskieuroopassa lataus on kallista kun siellä sähkö on kallista. Jos täällä sähkön hinta nousee niin toki silloin hinnatkin nousevat. Itse uskon, että pikalatauksien hinnat tulevat jonkin verran nousemaan kautta linjan mutta eiköhän ne suht järkevinä pysy kun kilpailua on suhteellisen mukavasti ja hitaampiakin latauspisteitä on tarjolla.
Voimakkaasti voluumillisesti kasvavan ja kilpaillun bisneksen hinnat harvoin nousevat reippaalla kädellä.
 
Ajankohtainen ja erittäin tärkeä kysymys monelle ( ei itselle enään ) Jokos sähköautolla voi huudattaa läpi juhannuksen poppikoneita , ilman pelkoa että poppi hyytyy ? Polttiksella mennyt aina työntöhommiksi hyvinkin nopeasti.

Jos sähköauto on fiksusti suunniteltu niin ei ole mitään ongelmaa. Jos on polttispohjainen/vanhanaikainen suunnittelu ja erillinen virtatila pelkille 12V järjestelmällä toimiville laitteille niin ihan sama riski on, paitsi että työntämällä ei saa käyntiin ;) Eli auto pitää siis saada "käyntiin" eli ns. ready-tilaan, jotta ei olla pelkän pikkuakun varassa.
 
Jos sähköauto on fiksusti suunniteltu niin ei ole mitään ongelmaa. Jos on polttispohjainen/vanhanaikainen suunnittelu ja erillinen virtatila pelkille 12V järjestelmällä toimiville laitteille niin ihan sama riski on, paitsi että työntämällä ei saa käyntiin ;) Eli auto pitää siis saada "käyntiin" eli ns. ready-tilaan, jotta ei olla pelkän pikkuakun varassa.
Yhtälailla täysin sähköiseksi suunnitellun kuten vaikkapa teslan 12v akun saa tyhjäksi. Ei siellä ohjekirjassa sattumalta ole varsin yksityiskohtaisesti kerrottu ja tehty ratkaisuja esim frunkin avaamiseen ulkoa ilman sähköä että pääsee antamaan virtaa. Tämä muuten sellanen juttu etten mitään ihan hirveän arvokasta säilyttäisi frunkissa kun mitään avaimia ei tarvitse sinne päästäkseen.
Sillä onko auton kori myös polttisautolle sopiva ei ole millään tavalla yhtään mitään tekemistä asian kanssa.
 
Ajankohtainen ja erittäin tärkeä kysymys monelle ( ei itselle enään ) Jokos sähköautolla voi huudattaa läpi juhannuksen poppikoneita , ilman pelkoa että poppi hyytyy ? Polttiksella mennyt aina työntöhommiksi hyvinkin nopeasti.
Helposti! Jättää vain sähköauton päälle, niin 12v akku latautuu pääakusta samaa tahtia kuin poppisvehkeet kuluttaa virtaa. Joissain sähköautomalleissa on erikseen tila tuota varten esim Teslan "Camping mode". Ja isoakku riitää varmasti vaikka juhannussunnuntaihin asti popittamiseen!
 
Tuota varten pitää hankkia Rivian. Tosin en ole ihan varma onko ko. tunneligrilli sähköllä vai esim. kaasulla toimiva. En ole ollut niin kiinnostunut.

Sinänsä ladattavissa hybrideissä on myös monessa valinta että ladataan 12V akkua suurjänniteakusta, mutta se milloin se lataa ko. akkua varmaan riippuu vähän valmistajasta. Varmaan pitää auto laittaa vastaavasti "käyntiin".
 
Ei
Tuota varten pitää hankkia Rivian. Tosin en ole ihan varma onko ko. tunneligrilli sähköllä vai esim. kaasulla toimiva. En ole ollut niin kiinnostunut.

Sinänsä ladattavissa hybrideissä on myös monessa valinta että ladataan 12V akkua suurjänniteakusta, mutta se milloin se lataa ko. akkua varmaan riippuu vähän valmistajasta. Varmaan pitää auto laittaa vastaavasti "käyntiin".
Ei tarvii Riviania edes. Ainakin Kiassa ja jossain muussa oli 240V pistokkeet.
 
Hyundaissa ja Kiassa on normi pistokkeet ja camping modekin löytyy. Ilmastoinnin kun ottaa pois riittää akku ikuisuuksia.
 
Ei tarvii Riviania edes. Ainakin Kiassa ja jossain muussa oli 240V pistokkeet.

Juu, noi V2L adapterit ovat hienoja (ainakin Kia ja Hyundai). Niistä normi pistokkeista joita takapenkeiltä löytyy, virta voi olla grilliin vähän tymäkkää (toki osassa varmaan toimiikin, vähän riippuen mikä maksimivirta on ja millainen grilli).

Tuo V2L on sellainen joka pitää itsellä sähkikseen saada kun sellainen tulee jossain vaiheessa hankittua. Generaattorin hyödyntäminen mökillä kun on vähän nihkeää joskus (paneeleista saa kyllä valot yms. mutta ei sieltä tehoja uskalla hirveästi ottaa).
 
Eikös se alkuperäinen idea ollut antaa SolarCityllä ilmaista aurinkösähköä Teslakuskeille ? Ja näin ollen tukea myös SolarCityn toimintaa. Ikäänkuin win-win tilanne.
Mulla ei oo mitään tietoa. En ole oikeastaan ikinä seurannut sen enempää sitä äijää kun firmaakaan.
 
Siihen, että palveluntarjoajilla on agendana rakentaa siitä itselleen ihan validi bisnes eikä harjoittaa hyvätekeväisyyttä tarjoamalla autoilijoille latauspisteitä.
Silloin myös kynnys käyttää kyseisiä latauspisteitä nousee, eli niiden suhteellinen käyttöaste laskee entisestään.

Kaikilla latauspisteillä ei ole välttämättä edes tarkoitus tehdä suurta voittoa sillä latauspisteellä, vaan saada henkilöt jäämään vaikka sille lounaalle ABC-asemalle tai käväisemään K-supermarketissa latauksen yhteydessä.

Tien päällä et noilla 11-22kw latureilla tee yhtään mitään ja kaikilla ei ole niitä aurinkosähköllä toimivia latureita kotipihalla tai missään muuallakaan saatavilla.
Sähköautoilu on paljon muutakin kuin pelkkää Hangon ja Nuorgamin väliä edestakaisin ajelua. Eikä se loppuosakaan ole pelkkää 2km edestakaisin ajoa taajamassa, siihen väliin mahtuu paljon esim. 50-250km ajelua. Monesti riittää aivan hyvin se että kohteessa saa tunnin tai kaksi latailtua asiointilatauksessa, että on varmasti tarpeeksi jerkkua turvalliselle kotimatkalle.
 
Tien päällä et noilla 11-22kw latureilla tee yhtään mitään ja kaikilla ei ole niitä aurinkosähköllä toimivia latureita kotipihalla tai missään muuallakaan saatavilla.


Kommentti tähän: Ei tee mitään jos tarve ajaa 1000km, mutta ovat ihan käypiä vehkeitä jos pitää ajaa suurinpiirteiden wltp:n mittaisia matkoja.
Tällöin ei tarvitse viedä pikalaturia sellaiselta, joka sitä oikeasti tarvitsee. Ja ovathan ne yleensä halvempiakin.

Käyttäjiä ja tarpeita on monenlaisia.
 
Olisi kyllä kiva tietää prosentuaalit, monestiko täytyy se 1000km päivässä ajaa. Itse voin sanoa, että tuota tulee tehtyä kerran, pari vuodessa. Joskus en edes viitsi, vaan otan yön hotellista välissä, tai viime aikoina mökille yöksi ja täältä jatkaa.

Alkaa olemaan aika sama siinä välissä meneekö matkaan lopulta tunti enemmän vai ei. Saattaa olla että tuli jopa 24 tai 48h lisääkin matkantekoon kun tahtoi tehdä muutakin kuin pidätellä pissaa.

Jos rajoittaa jo matkan teon siihen 400-500km yhdessä päivässä, niin ei oikeastaan taida olla mitään väliä minkä auton enää valitsee - kaikilla matka sujuu suhteellisesti samassa ajassa. Taas jälleen kerran, 20 min lataustauko välissä on merkityksetön, kun tuolla 5h matkalla voi olla ruuhkaa niin että se pelkästään lisää 30 min tai 60 min matkaan. Tai tuli vietettyä Siiskosella lounaalla pidempään.

Sitten kun ollaan jo saavutettu se 99,9% kuitenkin tuolla määritelmällä kaikista ajoista, niin loppu 0,1% ajoja varten voi ostaa sen 1400km tankillisella menevän dieselin. Samalla toki vaarantaa varmasti liikennettäkin, kun ei pidä tarpeellisia taukoja - mutta eihän se extreme-lajeissa niin muiden turvallisuus aina kiinnosta.
 
Omat ajot ovat lataustilastojen mukaan yli 99-prosenttisesti kotiseinästä. Siinä viimeisessä muutamassa promillessa olen esim. Virossa roadtrippaillessa hyödyntänyt ihan jopa noita 11 kW latauksia, kun ne usein olivat siinä matkakohteessa kätevästi tarjolla. Varsinaisia pikalatureita tulee hyödynnettyä todella harvoin ja silloinkin ollut ihan mukava käydä vessassa tai syödä jotakin.

On varmasti ihmisiä, joiden ajoprofiili on vain tuollaista pitkän matkan runttausta mutta se on marginaalikeissi, ei mikään valtavirran ongelma.
 
Taas leimahtanut volkkari, toki tässä kohtaa ei ole varmaa tietoa, lähtikö palo itse autosta vai vanhoista tai ranetetuista sähköasennuksista.


 
Sähkiksissä on tosiaan se hemmetin hyvä puoli, että sillä keskimääräisen ihmisen ajoprofiililla autoa ei tarvitse käydä normiajossa "ikinä" tankkaamassa, vaan kaiken energian saa kotona yön aikana laturista, kuten @varakreivi de Valmont mainitsitkin.

Vastapainona vaivattomalle arkiajelulle tulee sitten se, että niillä oikeasti pitkillä matkoilla pitää
a) varata aikaa latailuun ja
b) ehkä etukäteen vähän miettiäkin, missä lataus onnistuu ja saako lataustaukoa yhdistettyä ruokailuun jne.

Vaatiihan tämä asennemuutosta siihen pitkän matkan autoiluun. Mutta jos vastapainoksi saa "tankkausvapaan" arkielämän ja sähköauton kaikki muut hyvät ominaisuudet, niin ainakaan itselleni sen kerran-pari vuodessa tehtävän "10h ajamista suuntaansa" -matkan venyminen vaikkapa 12 h pituiseksi ei ole mikään kynnyskysymys. :tup:

Noilla matkoilla matkustamiseen menee kuitenkin "koko päivä" ja ruoka-/vessa-/kahvitaukoja tulee pidettyä ihan inhimillisten tarpeiden vuoksi, jotka taas venyttävät sitä teoreettista ajoaikaa joka tapauksessa.
 
Tuli tänään tehtyä pikainen koeajo tuolla MG4 luxury mallilla. Ihan hyvältä ajettavalta vaikuttaa ns pikkuautoksi. Aika vakaa oli töyssyissä ja korotetuissa suojateissä, pitkän akselivälin ja pikkuautoa suuremman painon ansiosta. Toki ei nykyisen katumaasturin pehmeyttä. Hyvin liikkui ja helppo käsitellä. Kaikki konfiguraatiot näytön kautta, mutta perus ajamiseen liittyvät säädöt vivuista/napeista. Muuten ohjaamo sopivan minimalistinen. Riittävän tilavat takapenkit, jopa aikuiselle. Lisävarusteena talvirenkaat 1000-1500€ välillä vanteineen. Jos haluaa ulosoton niin 250€. Valkoinen väri vakio, muut 800. Kauheasti ei myyjilläkään vielä lisätietoa ollut muista mahdollisista varusteista. Joka toinen vuosi pieni ja toinen iso huolto. Arvioi hinnoiksi hatusta heitettynä 250-350.

Miinukset itselleni tavaratilan pienehkö koko, mutta toki ei senkään kanssa ongelmaa ole kuin mökkireissulla.

Vielä kuin keksisi itselle perustella miksi vaihtaisin sähköautoon vuosittaisilla 10tkm ajolla.
 
Taas leimahtanut volkkari, toki tässä kohtaa ei ole varmaa tietoa, lähtikö palo itse autosta vai vanhoista tai ranetetuista sähköasennuksista.


Juttua päivitetty että palamaan syttyi alunperin ilmeisesti lataukseen käytetty suko-pistorasia, jota ei oltu suunniteltu lataamista varten.
 

Vanha uutinen ja tärkein kohta:

Havila Kystrutenin alukset kuljettavat reitillä Bergen – Kirkenes enimmillään 680 matkustajaa mutta vain yhdeksää henkilöautoa. Matkan kesto on kokonaisuudessaan noin 6-7 päivää, ja henkilöautoja voidaan lastata vain päätesatamissa.


– Onnettomuuden sattuessa ulkopuolisen avun saaminen on todennäköisesti myös haastavaa reitillä. Henkilöautojen kuljettaminen ei vaikuta olevan yhtiön ydintoimintaa, ja on ymmärrettävää tällaisissa olosuhteissa, että resursseja ei ensisijaisesti käytetä sähköautojen turvalliseen kuljettamisen varmistamiseksi

Klikkiuutisointia tuntuu melkeen kaikki sähköautoihin liittyvä olevan. Vähän ku se olikohan norjassa palanut iso parkkihalli mistä uutisoitiin että sähköautoja tulessa ja sitten selvisikin että koko paskan sytytti joku diesel ooppeli.
 
Vanha uutinen ja tärkein kohta:

Havila Kystrutenin alukset kuljettavat reitillä Bergen – Kirkenes enimmillään 680 matkustajaa mutta vain yhdeksää henkilöautoa. Matkan kesto on kokonaisuudessaan noin 6-7 päivää, ja henkilöautoja voidaan lastata vain päätesatamissa.


– Onnettomuuden sattuessa ulkopuolisen avun saaminen on todennäköisesti myös haastavaa reitillä. Henkilöautojen kuljettaminen ei vaikuta olevan yhtiön ydintoimintaa, ja on ymmärrettävää tällaisissa olosuhteissa, että resursseja ei ensisijaisesti käytetä sähköautojen turvalliseen kuljettamisen varmistamiseksi

Klikkiuutisointia tuntuu melkeen kaikki sähköautoihin liittyvä olevan. Vähän ku se olikohan norjassa palanut iso parkkihalli mistä uutisoitiin että sähköautoja tulessa ja sitten selvisikin että koko paskan sytytti joku diesel ooppeli.
Jo puoli tuntia paloa jossain antaalla autokannella on todella paha ongelma. Siinä kerkää jo viereiset kuumeta ja syttyä. Sammutuskin on näkyvyyden ollessa 0 ja tulikuuma ympäristö, erittäin hankalaa.. Noiden paloissa on yhtenä ongelmana sen rajuus.. Ja sammumaan ei tahdo saada, kun upottamalla vesialtaaseen tai antamalla palaa loppuun..

Sähkiksissä on tosiaan se hemmetin hyvä puoli, että sillä keskimääräisen ihmisen ajoprofiililla autoa ei tarvitse käydä normiajossa "ikinä" tankkaamassa, vaan kaiken energian saa kotona yön aikana laturista, kuten @varakreivi de Valmont mainitsitkin.

Vastapainona vaivattomalle arkiajelulle tulee sitten se, että niillä oikeasti pitkillä matkoilla pitää
a) varata aikaa latailuun ja
b) ehkä etukäteen vähän miettiäkin, missä lataus onnistuu ja saako lataustaukoa yhdistettyä ruokailuun jne.

Vaatiihan tämä asennemuutosta siihen pitkän matkan autoiluun. Mutta jos vastapainoksi saa "tankkausvapaan" arkielämän ja sähköauton kaikki muut hyvät ominaisuudet, niin ainakaan itselleni sen kerran-pari vuodessa tehtävän "10h ajamista suuntaansa" -matkan venyminen vaikkapa 12 h pituiseksi ei ole mikään kynnyskysymys. :tup:

Noilla matkoilla matkustamiseen menee kuitenkin "koko päivä" ja ruoka-/vessa-/kahvitaukoja tulee pidettyä ihan inhimillisten tarpeiden vuoksi, jotka taas venyttävät sitä teoreettista ajoaikaa joka tapauksessa.
Jaa... Polttiksella ajelet pari viikkoa ja käyt sitten matkanvarrella tankkailemassa jonkun 5 minuuttia, eikä tarvitse jokapäivä nyplatä sen laturin kanssa..
 
Viimeksi muokattu:
Jaa... Polttiksella ajelet pari viikkoa ja käyt sitten matkanvarrella tankkailemassa jonkun 5 minuuttia, eikä tarvitse jokapäivä nyplatä sen laturin kanssa..

Miksi nypläilisi jokapäivä laturin kanssa? Vai käytkö sinä tankkaamassa päivittäin että on varmasti tankki aina piripintaan?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 533
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom