Sähkiksissä on tosiaan se hemmetin hyvä puoli, että sillä keskimääräisen ihmisen ajoprofiililla autoa ei tarvitse käydä normiajossa "ikinä" tankkaamassa, vaan kaiken energian saa kotona yön aikana laturista, kuten
@varakreivi de Valmont mainitsitkin.
Vastapainona vaivattomalle arkiajelulle tulee sitten se, että niillä oikeasti pitkillä matkoilla pitää
a) varata aikaa latailuun ja
b) ehkä etukäteen vähän miettiäkin, missä lataus onnistuu ja saako lataustaukoa yhdistettyä ruokailuun jne.
Vaatiihan tämä asennemuutosta siihen pitkän matkan autoiluun. Mutta jos vastapainoksi saa "tankkausvapaan" arkielämän ja sähköauton kaikki muut hyvät ominaisuudet, niin
ainakaan itselleni sen kerran-pari vuodessa tehtävän "10h ajamista suuntaansa" -matkan venyminen vaikkapa 12 h pituiseksi ei ole mikään kynnyskysymys.
Noilla matkoilla matkustamiseen menee kuitenkin "koko päivä" ja ruoka-/vessa-/kahvitaukoja tulee pidettyä ihan inhimillisten tarpeiden vuoksi, jotka taas venyttävät sitä teoreettista ajoaikaa joka tapauksessa.