Yleistä keskustelua sähköautoista

Ehkä, mutta ajattelin merkittävän hinnanaleman takuuajan tullessa umpeen tulevan jo siitä koska niin moni haluaa (sähkö)autostaan eroon juuri silloin. Eli käytettyjen sähköautojen markkinat täyttyvät juuri takuuajan ylittäneistä sähköautoista (koko auton takuu, ei pidempi akkutakuu).
Miksi niistä halutaan eroon juuri silloin, kun takuu päättymässä/päättynyt? Joku syyhän siihen on oltava. Korjauskustannusten pelko, vai ainoastaan halu päivittää vanha tekniikka uuteen sukupolveen? Vaihto uuteen hyvän sään aikana, kun akku on vielä voimissaan?

Kaikkien noiden keskimmäistä lukuunottamatta pitää tiputtaa hintaa rajusti, tai sitten tulevaa käytetyn ostajaa koijataan.


lukekaa kommentitkin. Ainakin minusta asiallisia. Nyt autot ovat uusia ja takuu hoitaa. Koko auton elinkaari tulee muuttumaan aika radikaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi niistä halutaan eroon juuri silloin, kun takuu päättymässä/päättynyt? Joku syyhän siihen on oltava. Korjauskustannusten pelko, vai ainoastaan halu päivittää vanha tekniikka uuteen sukupolveen? Vaihto uuteen hyvän sään aikana, kun akku on vielä voimissaan?

Kaikkien noiden keskimmäistä lukuunottamatta pitää tiputtaa hintaa rajusti, tai sitten tulevaa käytetyn ostajaa koijataan.


lukekaa kommentitkin. Ainakin minusta asiallisia. Nyt autot ovat uusia ja takuu hoitaa. Koko auton elinkaari tulee muuttumaan aika radikaalisti.

Moni vaihtaa autoa vuoden parin välein ihan sen takia että haluaa uudemman auton ja rahoituksella tai liisarilla pystyy pitkälti kikkailemaan että autoilun kustannukset pysyy samoina.

Ite vaihdan aina takuun mennessä umpeen.

En tietenkään tiedä kuinka iso prosentti ihmisistä tekee näin, mutta uusien autojen ostajat yleensä ei laske joka penniä ja lanttia ja yllättävän moni ostelee uusia autoja tasaisin väliajoin.
 
Ihan mistä hyvänsä autostahan käyttövoimasta riippumatta saa keksittyä hurjat korjauskulut jos miettii pahimman mahdollisen skenaarion ja korjauttaa sen merkkiliikkeessä alkuperäisosilla.

nyt joo kun sähköautot vielä niin uusia ei ole tullut pahemmin tarvikeosaa ja pienempää korjaamoa mikä noita laittelee mutta kysyntä kyllä luo aikanaam tarjonnan.
 
Onhan näissä sähköautoissa vähän jännän äärellä jos pitää vaikka koko sähkömoottori vaihtaa. Olikohan se joku VAG konsernin peli johon tässä männävuonna piti vaihtaa takuuseen uusi moottori, niin uusi moottori piti koodata tehtaalla käymään juuri siihen autoYKSILÖÖN. Eli sai sen kuvan että jos vaihtaa vaikka kahden identtisen ID.4:n moottorit päittäin niin ei toimi ilman valmistajan erikoiskoodauksia.
Ehkä nuo on kierrettävissä jo, tai ainakin tulevaisuudessa.
Voi olla myös vaan teboilin kahvion tietotoimiston värittämää, kun heikon muistin varassa.

Leaffi ja Teslat alkaa ilmeisesti olemaan jo niin yleisiä ja olleet pitkään käytössä, että rupeaa olemaan jo hyvin "hakkeroitu" kaikki rajoitukset.
 
Onhan näissä sähköautoissa vähän jännän äärellä jos pitää vaikka koko sähkömoottori vaihtaa. Olikohan se joku VAG konsernin peli johon tässä männävuonna piti vaihtaa takuuseen uusi moottori, niin uusi moottori piti koodata tehtaalla käymään juuri siihen autoYKSILÖÖN. Eli sai sen kuvan että jos vaihtaa vaikka kahden identtisen ID.4:n moottorit päittäin niin ei toimi ilman valmistajan erikoiskoodauksia.
Ehkä nuo on kierrettävissä jo, tai ainakin tulevaisuudessa.
Voi olla myös vaan teboilin kahvion tietotoimiston värittämää, kun heikon muistin varassa.

Leaffi ja Teslat alkaa ilmeisesti olemaan jo niin yleisiä ja olleet pitkään käytössä, että rupeaa olemaan jo hyvin "hakkeroitu" kaikki rajoitukset.

Ainaki oon nähnyt kun Teslan moottoreita asennellaan muihin autoihin. Jotain ihan Amazonista saatavia ohjausyksikköjä ja eri valmistajien akkuja näyttävät käyttävän. Tiedä sitten että miten ihan itse Teslan omissa autoissa noita saa vaihdettua/korjattua.
 
Ihan mistä hyvänsä autostahan käyttövoimasta riippumatta saa keksittyä hurjat korjauskulut jos miettii pahimman mahdollisen skenaarion ja korjauttaa sen merkkiliikkeessä alkuperäisosilla.

nyt joo kun sähköautot vielä niin uusia ei ole tullut pahemmin tarvikeosaa ja pienempää korjaamoa mikä noita laittelee mutta kysyntä kyllä luo aikanaam tarjonnan.
Mun mielestä tää on ihan aiheellinen huoli.
Väitän et suomessa suurin osa ei aja takuun piirissä olevilla autoilla.
Uskon et sähköautot on hyviä, mut entäs siinä +10 v iässä?
Akut kuitenkin kuluu, niin mikä on sen Suomen keski-ikäisen 12 vuotiaan auton range?
Jos nyt ajetaan polttisautolla 20 vuotta, niin volkkareita lukuunottamatta ei välttämättä tarvi tehä isompaa remppaa. Tai sit on itellä käyny tuuri näiden vanhojen romujen kanssa, mut vaihdelaatikkoa isompaa ei oo ikinä tarvinnu vaihtaa ja kilsojakin useilla vanhoilla autoilla on jo yhteensä yli puol miljoonaa.
Mua itteä kiinnostaa sähköautot, mut perseaukisena ei sellaseen kannata ryhtyä.
Väitän, et +10v sähköautot on jo ongelmajätettä. Ei ne suomalaiset, jotka ostaa niitä keski-iältään 12 vuotiaita autoa, ei ne ala ostelemaan uusia autoja ku ei vaan raha riitä tai ei saa rahoitusta.
Jos Suomen autoilu halutaan sähköistää, niin kyllä se vaatii muutakin kuin 2000e sähköautotuen. Pari nollaa pitää tuohon laittaa perään.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
No jos auton uutena ostaa niin se 8v akkutakuu on aika pitkä aika. Tosiaan moni jo vaihtanut 5v aiemmin auton pois ja tuossa 8v kohdalla voi olla jo kolmas omistaja/haltija menossa. Itse ajattelin pitää ainakin yli 5v tulevaa sähköautoa jos ei mitään parempaa tule markkinnoille kohtuu rahalla.
 
Mun mielestä tää on ihan aiheellinen huoli.
Väitän et suomessa suurin osa ei aja takuun piirissä olevilla autoilla.
Uskon et sähköautot on hyviä, mut entäs siinä +10 v iässä?
Akut kuitenkin kuluu, niin mikä on sen Suomen keski-ikäisen 12 vuotiaan auton range?
Jos nyt ajetaan polttisautolla 20 vuotta, niin volkkareita lukuunottamatta ei välttämättä tarvi tehä isompaa remppaa. Tai sit on itellä käyny tuuri näiden vanhojen romujen kanssa, mut vaihdelaatikkoa isompaa ei oo ikinä tarvinnu vaihtaa ja kilsojakin useilla vanhoilla autoilla on jo yhteensä yli puol miljoonaa.
Mua itteä kiinnostaa sähköautot, mut perseaukisena ei sellaseen kannata ryhtyä.
Väitän, et +10v sähköautot on jo ongelmajätettä. Ei ne suomalaiset, jotka ostaa niitä keski-iältään 12 vuotiaita autoa, ei ne ala ostelemaan uusia autoja ku ei vaan raha riitä tai ei saa rahoitusta.
Jos Suomen autoilu halutaan sähköistää, niin kyllä se vaatii muutakin kuin 2000e sähköautotuen. Pari nollaa pitää tuohon laittaa perään.

Ainaki noissa 8v+ ikäisissä Model S Tesloissa on ollut akun tilavuus 90%+ kun niitä on testailtu, jollain alle 500tkm ajomäärillä. Akkuhan alussa menettää kohtuu paljon sitä rangea ja se sen jälkeen hidastuu huomattavasti.
 
Ainaki noissa 8v+ ikäisissä Model S Tesloissa on ollut akun tilavuus 90%+ kun niitä on testailtu, jollain alle 500tkm ajomäärillä. Akkuhan alussa menettää kohtuu paljon sitä rangea ja se sen jälkeen hidastuu huomattavasti.
Sähköautojen akuissahan on kapasiteettia reilusti yli nimellisen.

Salakavalaahan tästä tekee sen, että alkuvuosina akun kuluminen syö sitä varakapasiteettia ja akkumittari voi näyttää 100% ensimmäiset 5v. Sitten kun mittari näyttää 90%, akku onkin todellisuudessa enää esim 70%, kun reservi on jo syöty, +10%. Ei 16v Teslan akku ole todellakaan 80%, vaan jotakin muuta. 10v on varmasti käännekohta, jolloin akkuja alkaa kypsyä kiihtyvällä vauhdilla. Toki vaikuttaa latausvirta, lämpötilat jne. Jos ikääntynyttä akkua käytetään kuin uutta, se kiihdyttää entisestään kulumista. Vanhoja sähköauton akkujahan voi käyttää erilaisina sähkövarastoina vielä jonkin aikaa, kun ei ladata täyteen ja ladataan ja puretaan pienellä virralla.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautojen akuissahan on kapasiteettia reilusti yli nimellisen.

Salakavalaahan tästä tekee sen, että alkuvuosina akun kuluminen syö sitä varakapasiteettia ja akkumittari voi näyttää 100% ensimmäiset 5v. Sitten kun mittari näyttää 90%, akku onkin todellisuudessa enää esim 70%, kun reservi on jo syöty, +10%. Ei 16v Teslan akku ole todellakaan 80%, vaan jotakin muuta. 10v on varmasti käännekohta, jolloin akkuja alkaa kypsyä kiihtyvällä vauhdilla.

Model S:ssä on noin 5kwh se varakapasiteetti, eli noin 5%. Sen lisäksi kun noita testataan niin se näyttää sen akun kokonaiskapasiteetin, ei mitään rangea tms. Eli jos testi näyttää 90% niin se on 90% eikä mikään 70%.

Mikäli noi hommat kiinnostaa ja haluaa sivistää itseään muutenkin kuin Esson baarin huhupuheiden perusteella niin esim sähköautomiehet podcast on oivallinen tapa, ovat reilu pari vuotta tehneet podia ja siellä on ollut haastateltavana alalta vaikka minkälaista asiantuntijaa.
 
Tuossa Q4 Audissa taisi olla joillakin aika ilkeää ongelmaa sen jäätyvän latausliittimen kanssa? Tyyliin pitää autossa olla lämpöpuhallin mukana, että saat johdon irti.

Yllättävän moni huudellut, kun latausliittimen lukitus jäätyili. Käyttäytyy joko niin, että yön jälkeen kaapelia ei saa irti tai kuten itselläni niin HPC-laturilla kaapeli ei lukitu ja suostu lataamaan ollenkaan. Vain Type-2:lla lataa sitten hätämoodissa yhdellä vaiheella. Itsellä aikamoinen jumppa tuli tammikuun alussa kun ajelin pohjoisesta kotiin ja neljään kertaan tilattu liikkumisturvan kautta hinuri lämmmittelemään paikat. Tämän reissun jälkeen auto meni pajalle ja siihen vaihdettiin lukituksen solenoidi (joka on kuulemma täysin sama kuin tankin luukun lukitus) ja ei enää oireillut kertaakaan. Outo homma on se, että ilmeisesti ID-sarjassa tai Enyaqissa tilanne ei ole ollut yhtä yleinen kuin Audin vastaavassa. Q4:n osalta päivitetty palikka uudella osanumerolla on tullut tuotantolinjan autoihin hehtaarilleen helmikuussa. Nyt vielä saanee odotella tuleeko takaisinkutsu jo nykyisiin ajossa oleviin autoihin tuon osalta. Toivottavasti kun ihan pikkasen tuon kanssa sai jännittää, kun tietää että itse vaihdettu osa on täysin samanlainen kuin jo oireillut. Itsellä oma arkiajo ei ole helpoin tuolle autolle - yöt ulkona, sitten työpäiväksi lämpimään halliin ja taas pihalle jolloin väkisinkin kondensoituu kosteutta sinne sun tänne joka aina uudelleen ehtii jäätymään.


tämä
Corollaan ei kai moottoria useinkaan vaihdeta... enemmän VAG:n ja Fordin juttuja nuo tuollaiset. Mutta pointti on validi, pikkuturbot ja kaksoiskytkimet hajoavat ja bonuksena vielä päästöjärjestelmät (dieseleissä ja myös uudemmissa bensiiniautoissa).

No eipä kai noita nyt edes Fordin tai VW:n osalta niin yleistä todellakaan ole. Ja on se merkki varmasti mikä tahansa niin eipä se koneenvaihto 100% kuluna iske kuluttajalle, jos on auton historia yms kohdallaan.

Mutta enemmän tuntuisi kaikenlaista pilliä ja vihellintä menevän näissä nykyajan polttiksien kanssa. Kesäautossa on baijerin juuri 16v täyttänyt N43, jossa on jo päästöpuolta viilattu pitkälle kohdalleen. Kilsoja reilu 200tkm ja tässä alle vuoden aikana tuohon on palanut jo enemmän kuin edellisen 10v+ yhteensä VW-konsernin vehkeisiin (kyllä - olen välttänyt 100%sti pikku-TSI:t). On mennyt suutinta (525e/kpl), puolaa (onneksi tulpan kanssa vain noin satasen luokkaa töineen) ja edellinen omistaja 25tkm sisällä hoitanut: kytkin, kaikki puolat, kaikki suuttimet, jakoketju jne (näistä ei-merkkiliikkeissä tehdyissä kuiteissa on sellainen 5000e+ osuma). Nyt seuraavana on öljynpaineanturi ja öljynpaineventtiili, jos sillä korjautuisi välillä tyhjäkäynnillä tuleva öp-varoitus ja jos ei niin se on öljypohja auki ja ihmettelemään löytyykö jakoketjun kiristäjän muovisilppua. Myös vikamuistissa huutelee NOx-sensorista jotain jne. Nyt toki alkaa olemaan taas siinä vedossa, että tuostahan ei kannata missään tapauksessa luopua, mutta vaikuttaisi että juuri 200tkm tietämillä happani aika paljon palikkaa, kun keskimäärin samoilla kilsoilla sähkiksessä tapahdu mitään ihmeellistä (puhdas mutu). Paras, että kun vuosi sitten tuota biiliä katselin niin kaikista forumijutuista osasin varoa N46-konetta, mutta eipä tuo tuoreampikaan versio ihan lepposa ole ollut.

Aikaisemmin oli muuten juttua, kun sähköautolla voi motarivauhtia ajella kulutuksen takia. Tuli eilen ajeltua Lahdesta kotio myöhäisempään aikaan ja motarilla juuri ketään. Sain koko matkan pidettyä vakkarin tasan samassa ja kulutus 24,4kWh/100km @130kmh ajotkn pohjalta. Lämpötila vaihteli +12...+15. Kuva liittyy.

Eli tuosta voisi päätellä, että paperin range 484km tjsp muuttuu reiluksi 300km:ksi motarilla ja aivan rajoitusten mukaan ajamalla liikuttaneen 350km+. Talvella sitten suunnilleen sama käytännön range on talvinopeusmoodissa. Toki onhan tuo silti ihan jotain muuta kun maantienopeuksissa keskikulutus alkaa suoraan 1:lla - siltikään Suomesta ei löydy moottoritieosuutta, jossa akun saisi ajamalla tyhjäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautojen akuissahan on kapasiteettia reilusti yli nimellisen.

Salakavalaahan tästä tekee sen, että alkuvuosina akun kuluminen syö sitä varakapasiteettia ja akkumittari voi näyttää 100% ensimmäiset 5v. Sitten kun mittari näyttää 90%, akku onkin todellisuudessa enää esim 70%, kun reservi on jo syöty, +10%. Ei 16v Teslan akku ole todellakaan 80%, vaan jotakin muuta. 10v on varmasti käännekohta, jolloin akkuja alkaa kypsyä kiihtyvällä vauhdilla. Toki vaikuttaa latausvirta, lämpötilat jne. Jos ikääntynyttä akkua käytetään kuin uutta, se kiihdyttää entisestään kulumista. Vanhoja sähköauton akkujahan voi käyttää erilaisina sähkövarastoina vielä jonkin aikaa, kun ei ladata täyteen ja ladataan ja puretaan pienellä virralla.
Muilla valmistajilla on suuret bufferit. Tesla vetää minimillä.
 
Uskon et sähköautot on hyviä, mut entäs siinä +10 v iässä?
Yli kymmenen vuoden ikäiset sähköautot (joita ei vielä paljoa liene) lienevät yleensä myös varsin halpoja. Poikkeuksena ehkä hyvin hoidetut yksilöt joissa on sattumoisin melko uusi akku vaihdettu syystä X.

Varsinkin tässä vaiheessa kun sähköautot edelleen kehittyvät kovasti, parinkin vuoden takainen sähköauto vanhoine teknologioineen ja puuttuvine ominaisuuksineen maksanevat huomattavan paljon vähemmän kuin tuoreemmat versiot. Ääriesimerkkeinä Leaffien Chademo- ja AC-yksivaihelataukset, tai vaikka mun Zoe jossa ei ole DC-pikalatausmahdollisuutta ollenkaan (joka olisikin ollut kovin surkea muutenkin, max 50kW, ja sen puutetta kompensoi 22kW AC-lataus).

Akut kuitenkin kuluu, niin mikä on sen Suomen keski-ikäisen 12 vuotiaan auton range?
Välillä kuulee yllättyneitä kommentteja kuinka vähän esim. vanhimpien Teslojen akkujen kapasiteetti on vähentynyt. Eivät olekaan esim. 8-10 vuoden jälkeen roskiskamaa, kuten on kuviteltu.

Leafeissä ilmeni kai joskus kapasiteetin nopeaa laskua kuumissa maissa ja alueilla (muistuu mieleeni raportit esim. Arizonasta) koska ainakin vanhoissa Leaf-versioissa oli vain passiivinen akun jäähdytys eli akku ylikuumeni herkästi ja siksi menetti kapasiteettiaan tavanomaista nopeammin. Suomessa tämä ehkä on vähäisempi ongelma koska emme kärsi aivan samanlaisista kuumuuksista kuin Arizona tai Australia tai Thaimaa, enemmän meillä on ongelma "liian" kylmät kelit joka aiheuttaa aivan toisenlaiset haasteensa patteriautoiluun.
 
Viimeksi muokattu:
Mun mielestä on hyvä muistaa että sähköautot on lopulta aika yksinkertaisia. Käytännössä niissä on sähkömoottoreita, akkuja ja sitten elektroniikkaa joka ohjaa niitä moottoreita.

Polttomoottorissa taas on ihan helvetisti kaikkea mikä voi rikkoontua ja vikoja etsitään välillä kissojen ja koirien kanssa. Lisäksi ikääntyessään niitä vikoja alkaa ilmenemään useammissa paikoissa.

Jos seuraavan kymmenen vuoden aikana sähköautoihin erikoistuneita korjaamoja alkaa ilmaantumaan, niin sähköautojen omistaminen voi muuttua hyvinkin edulliseksi.

Isoin ongelma on se että miten joku nyrkkipaja pääsee ohjelmoimaan autojen softaa jos vaikka vaihdetaan akku. En tosin näe sitäkään mitenkään kovin isona riskinä koska isojen yritysten vastustuksesta huolimatta aika hyvin etenee lait joiden puitteissa omalle omaisuudelleen saa tehdä mitä haluaa. Varmasti tulee eri autoihin sopivia ohjelmistoja joilla saadaan huollot tehtyä ja etsittyä viat.

Tässä esimerkkinä kaveri joka konvertoi vanhaa Ford Escapea sähköön Teslan moottoreilla. Ei vaikuta mitenkään järkyttävän vaikealta.

 
Mun mielestä on hyvä muistaa että sähköautot on lopulta aika yksinkertaisia. Käytännössä niissä on sähkömoottoreita, akkuja ja sitten elektroniikkaa joka ohjaa niitä moottoreita.
Juu niin on, mutta nuo osat/modulit ovat isoja kokonaisuuksia, joita ei edes korjata (ainakaan vielä isossa mittakaavassa), vaan vaihdetaan koko helamentti uuteen. Niiden kappalehinta on iso nippu tuhansia tai kymmeniä tuhansia.

Akkupalot ym ovat varmasti suht harvinaisia, mutta miten laki, vakuutusyhtiö ja valmistaja suhtautuvat ranetettuun sähköautoon, joka kyrvähtää parkkihallissa. Kolvattu tehoelektroniikka, softamodit, korjatut tai tarvikeakut jne.
 
Viimeksi muokattu:
Polttomoottorissa taas on ihan helvetisti kaikkea mikä voi rikkoontua ja vikoja etsitään välillä kissojen ja koirien kanssa. Lisäksi ikääntyessään niitä vikoja alkaa ilmenemään useammissa paikoissa.
Mekaaniset viat on helppo paikantaa. Toisin on sähköviat. Varsinkin DIY miehelle. Polttiksissakin sähköviat on monesti aika kinkkisiä.
 
Mekaaniset viat on helppo paikantaa. Toisin on sähköviat. Varsinkin DIY miehelle. Polttiksissakin sähköviat on monesti aika kinkkisiä.
Näin sähköinsinöörinä olen hieman eri mieltä.

Se, että sähkövikojen korjaaminen on mekaniisiin vikoihin tottuneille rasvanäpeille vaikeaa ei tarkoita, etteikö maailmasta löytyisi tuhansia ja tuhansia elektroniikka-asentajia ja -insinöörejä jotka tekevät päivästä toiseen työkseen ja harrastuksikseen hommia sähkövimpaimien kanssa.

Menee aikaa, että uudet työtavat ja osaaminen leviää.
-
Juuri katselin kuvia kun kaveri korjasi 70-luvun Dodge Challengerinsa manuaalista laatikkoa. Diagnoosi alkoi perinteisestä automiehen: "jotain on vialla, kuuluu vääränlaista ääntä" tilanteesta.

Auto ylös -> vaihdelaatikko ulos (painaa ihan helvetisti) -> laatikko purkuun. Sitten osien tarkastelua kunnes syyllinen löytyy ja uuden osan tilaaminen jostain jenkeistä custom-pajasta joka tekee oikean yhdistelmän tuuma + metri-mittaista sekoitusta ja sen jälkeen vaihteisto kasaan ja boksi autoon ja rukoilua että kaikki toimii...

Aikaa ja vaivaa meni valtavasti, halpaa ei ollut ja helppous oli sekä diagnosoinnista, että korjauksesta äärettömän kaukana.
--
Akku poislukien sähköautoissa osat ovat pieniä ja kevyitä vs. polttomoottorien / voimansiirtojen / pakoputkistojen jne. osat. Elektroniikka-asentajat ja sähköinsinöörit voivat usein korjata asioita suoraan ja sitä mukaa kun autot yleistyvät, niin 3rd-party komponettien saatavuus paranee.

Sen jälkeen jää sitten lainsäätäjien hommaksi uhkasakkojen nojalla pakottaa autovalmistajat hyväksymään muiden valmistajien tuottamat tarvikeosat ja tilanne on lähes väkisinkin parempi kuin polttiksissa.

Toki menee aikansa ennenkuin selviää, että minkä valmistajan akut kestävät hyvin ja mitkä kuolevat ennenaikaisesti johonkin suunnitteluvirheisiin jne. mutta aivan varmasti jotkut mallit kestävät uskomattoman pitkään.
 
Viimeksi muokattu:
Mekaaniset viat on helppo paikantaa. Toisin on sähköviat. Varsinkin DIY miehelle. Polttiksissakin sähköviat on monesti aika kinkkisiä.

Lähinnä mietin näitä kalliita remontteja, vikaantuneen akkumoduulin tai sähkömoottorin havaitseminen ja niiden korjaaminen ei ole mitenkään vaikea homma jos vaan softapuoli on hallussa.

Polttiksiin sitten tulee ihan samoja sähkövikoja kuin sähköautoihinkin, vilkut ei toimi, joku anturi on paskana tms. Kummassakin tapauksessa niitä joudutaan etsimään.

Tämä nyt liittyy siihen kun jatkuvasti puhutaan että joudut myymään talosi jos Telsan akkuun tulee vika ja kommentoin että tulevaisuudessa asian laita voi olla ihan toinen.
 
Näin sähköinsinöörinä olen hieman eri mieltä.
Totta kai alan ammattilaiselle asiaton helppoja kun niitä ymmärtää. Ydinfysiikkakin on helppoa kun sitä osaa. Mutta valtaosalle kansasta sähköasiat ovat vähän vieraita ja vaikeasti hahmotettavia. Monet mekaaniset viat näkee DIY Jormakin silmällä ja kuulee korvalla.
 
Totta kai alan ammattilaiselle asiaton helppoja kun niitä ymmärtää. Ydinfysiikkakin on helppoa kun sitä osaa. Mutta valtaosalle kansasta sähköasiat ovat vähän vieraita ja vaikeasti hahmotettavia. Monet mekaaniset viat näkee DIY Jormakin silmällä ja kuulee korvalla.
DIY Jormakin oppii sähköasioita jos haluaa. Ei ole rakettitiedettä. Ei kukaan osaa mekaanisia hommia syntyessään, vaan ne opitaan käytännön tekemisen kautta.

Miten hyvin luulet 2030-syntyvien lasten oppivan polttomoottoreiden toiminnan kun niihin ei missään törmää, vaan mopot, skootterit ja autot ovat kaikki sähkövehkeitä?
 
Miten hyvin luulet 2030-syntyvien lasten oppivan polttomoottoreiden toiminnan kun niihin ei missään törmää, vaan mopot, skootterit ja autot ovat kaikki sähkövehkeitä?
Miksi ihmeessa niiden pitäisi oppia ?

Ylipäätään autojen korjaaminen on monimutkaistunut huomattavasti, tarvitaan mitareita ja testereitä, ja diagnostiikkaa ennekuin korjaaminen onnistuu. Jo polttiksissakin on nähty trendi siihen suuntaan, että ilman "koodausta" monikaan ykisnkertainen homma ei enään onnistu. Ja tämä trendi ei varmasti muutu, yhä enemmän ollaan myös riipuvaisia ohjelmistoista, joka tuo myös oman haasteensa DIY miehille.

Enään valitettavasti aina halu oppia ei riitä, vaan tarvitaan kalliita välineitä. Ala laukkaa sellaistavauhtia eteenpäin että DIY Jormalla on todella hankala pysyä mukana vaikka tahtoisikin.

Itse tässä pohdiskelen lähinnä tämän ylimenokauden ( pottikset ja sähkikset sulassa sovussa rinnakain ) haasteista, en niinkään tilannetta joksus ensi vuosikymmenellä.....saati myöhemmin.
 
Miksi ihmeessa niiden pitäisi oppia ?

Ylipäätään autojen korjaaminen on monimutkaistunut huomattavasti, tarvitaan mitareita ja testereitä, ja diagnostiikkaa ennekuin korjaaminen onnistuu. Jo polttiksissakin on nähty trendi siihen suuntaan, että ilman "koodausta" monikaan ykisnkertainen homma ei enään onnistu. Ja tämä trendi ei varmasti muutu, yhä enemmän ollaan myös riipuvaisia ohjelmistoista, joka tuo myös oman haasteensa DIY miehille.

Enään valitettavasti aina halu oppia ei riitä, vaan tarvitaan kalliita välineitä. Ala laukkaa sellaistavauhtia eteenpäin että DIY Jormalla on todella hankala pysyä mukana vaikka tahtoisikin.

Itse tässä pohdiskelen lähinnä tämän ylimenokauden ( pottikset ja sähkikset sulassa sovussa rinnakain ) haasteista, en niinkään tilannetta joksus ensi vuosikymmenellä.....saati myöhemmin.
Ennen tarvittiin kalliita erikoisvälineitä, työkaluja ja tietotaitoa, tai vaihtoehtoisesti erikoistyökalut piti osata itse rakentaa. Nykyään mennään tietoteknisiin laitteisiin ja niitäkin tulee jo kolmannen osapuolen valmistajilta, ettei tarvitse olla pääsyä merkkihuollon kalliisiin välineisiin. Diagnostiikkalaitteet kertovat suoraan, tai ainakin yrittävät kertoa missä vika on. Ennen kokeneet korjaajat tiesivät kokemuksien ja koulutuksien kautta, missä on vika kun kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa kuuluu rusahdus, pakoputkesta tulee sinistä savua tai miten säädetään kärkivälit. Näitä ei kaikki DIY miehet tienneet aikanaan, eli olivat samassa tilanteessa kuin tämän aikakauden DIY miehet nyt näiden uudempien ajoneuvojen suhteen.

Edit:
Ennen ei ollut internettiä josta tietoa haettiin vaan tieto haettiin esim ostamalla ko. autolle sopiva korjauskirja tai lainattiin sellainen kirjastosta, ellei sattunut löytymään avuliasta ja ilmaiseksi auttavaa korjaajaa joka kertoo mistä vikaa kannattaa etsiä kuvatuilla oireilla.
 
Totta kai alan ammattilaiselle asiaton helppoja kun niitä ymmärtää. Ydinfysiikkakin on helppoa kun sitä osaa. Mutta valtaosalle kansasta sähköasiat ovat vähän vieraita ja vaikeasti hahmotettavia. Monet mekaaniset viat näkee DIY Jormakin silmällä ja kuulee korvalla.

Siis eikö tämä viimeisin keskustelu koske sähköautoja ja about saman hinta/varusteluokan polttiksia?

Kai nyt jonkun vanhan Escortin kannentiivisteet osaa joku bensalenkkari vaihtaa mutta ruuvaileeko ihmiset oikeasti autotallissa vuoden 2020 autoja sen takia että se on halvempaa kuin sähköauton ostaminen?

Väitän kanssa että jos viet jonkun uudemman auton nyrkkipajalle niin ei se kovin halpaa ole. Ainakaan itsellä ei ole ollut kovin halpaa.
 
Siis eikö tämä viimeisin keskustelu koske sähköautoja ja about saman hinta/varusteluokan polttiksia?

Kai nyt jonkun vanhan Escortin kannentiivisteet osaa joku bensalenkkari vaihtaa mutta ruuvaileeko ihmiset oikeasti autotallissa vuoden 2020 autoja sen takia että se on halvempaa kuin sähköauton ostaminen?

Väitän kanssa että jos viet jonkun uudemman auton nyrkkipajalle niin ei se kovin halpaa ole. Ainakaan itsellä ei ole ollut kovin halpaa.
Tämä. En tajua kun näitä verrataan tosissaan johonkin 90-luvun 100€ pommeihin.
 
Mitä yritän sanoa, että niin kauan kun autoja on olemassa , niitä yritetään myös korjailla itse, mitä vanhempi auto , niin sitä enemmän. Ei mene montaa vuotta kun ekat sähköautotkin ovat niitä "90 eskortteja". DIY Jorman elinkaari kun on paljon pidempi kuin auton, joten Jormalle tulee haasteita omaksua uusia tapoja korjata romujansa.

Aika näyttää onko se hankalaa vai ei. Z sukupolvelle ei varmasti, eikä totisesti Alfa sukupolville, Mutta varsinkin X ja Y Jormille haasteita riittää.
 
Mitä yritän sanoa, että niin kauan kun autoja on olemassa , niitä yritetään myös korjailla itse, mitä vanhempi auto , niin sitä enemmän. Ei mene montaa vuotta kun ekat sähköautotkin ovat niitä "90 eskortteja". DIY Jorman elinkaari kun on paljon pidempi kuin auton, joten Jormalle tulee haasteita omaksua uusia tapoja korjata romujansa.

Aika näyttää onko se hankalaa vai ei. Z sukupolvelle ei varmasti, eikä totisesti Alfa sukupolville, Mutta varsinkin X ja Y Jormille haasteita riittää.

Ymmärrän. Kuulostaisi kuitenkin aika oudolta että kymmenen vuoden päästä ei pystyisi missään muualla kuin Teslalla korjauttamaan akustoa jos siitä on yksi moduuli rikki. Eihän tässä ole kyse siitä että pystyykö niitä itse ruuvailemaan vaan siitä että voitko viedä sen sähköauton johonkin likaiseen korjaamoon jossa Reijo laittaa sen kuntoon 2000€ hinnalla vs Tesla 20 000€ hinnalla.

Kuitenkin nyt jo vihkiytynyt porukka virittelee noita osia muihin autoihin ja oon tainnu katsoakkin jotain videoita missä Teslan akustoa korjataan kolvilla kun taas Tesla haluaisi vaihtaa koko akuston.
 
Suomesta löytyy jo nyt firmoja jotka korjaavat vikaantuneita akkuja, näkisin noiden lisääntyvän tarpeen mukaan tulevaisuudessa.
 
Mahtaakohan sähköautossa edes olla enempää elektroniikkaa kuin nykyaikaisessa polttiksessa? Nykypolttiksessa aivan helvetisti erilaisia tietokoneita antureineen.
 
Suomesta löytyy jo nyt firmoja jotka korjaavat vikaantuneita akkuja, näkisin noiden lisääntyvän tarpeen mukaan tulevaisuudessa.

Niin ne vaihtaa lähinnä kennoja uusiin samanlaisiin. BMS osaaminen ja ohjelmointi on sitten eri juttu. Toki joitain pieniä laitteita pystyy korjaamaan ihan kennoja vaihtamalla ja se on todellakin järkevää (vaikka helposti melkein samalla hinnalla saa uuden).
 

Ei ole pika-aidat vaan maraton. Vuosikymmenen taitteessa ehkä 18% autokannasta sähköä.

Eikä se yhteen numeroon tuijottaminen vaan isompi kuva. Autokanta oikein kerro mitään vaan olisi hyvä huomioida mikä on ajosuorite keskimäärin per käyttövoima.

Esim täällä taloudessa on kaksi autoa, sähkö ja bensa. Sähköllä tulee ajettua vuodessa 45tkm+ ja bensalla max 5tkm.
 
Onhan näissä sähköautoissa vähän jännän äärellä jos pitää vaikka koko sähkömoottori vaihtaa. Olikohan se joku VAG konsernin peli johon tässä männävuonna piti vaihtaa takuuseen uusi moottori, niin uusi moottori piti koodata tehtaalla käymään juuri siihen autoYKSILÖÖN. Eli sai sen kuvan että jos vaihtaa vaikka kahden identtisen ID.4:n moottorit päittäin niin ei toimi ilman valmistajan erikoiskoodauksia.
Ehkä nuo on kierrettävissä jo, tai ainakin tulevaisuudessa.
Voi olla myös vaan teboilin kahvion tietotoimiston värittämää, kun heikon muistin varassa.

Leaffi ja Teslat alkaa ilmeisesti olemaan jo niin yleisiä ja olleet pitkään käytössä, että rupeaa olemaan jo hyvin "hakkeroitu" kaikki rajoitukset.

Muistan saman lukeneeni USA:n päästä, ja varaosien koodaaminen on muutenkin ollut arkipäivää jo pidemmän aikaa.

 
Mahtaakohan sähköautossa edes olla enempää elektroniikkaa kuin nykyaikaisessa polttiksessa? Nykypolttiksessa aivan helvetisti erilaisia tietokoneita antureineen.
Elektroniikka on muutakin kuin tietokoneita ja antureita. Sähköautojen kohdalla ne tietysti sisältävät runsaasti teho-elektroniikkaa, jonka uskoisin jopa olevan yksi arvokkaimpia yksittäisiä komponentteja akkukennojen jälkeen.
 
Eikä se yhteen numeroon tuijottaminen vaan isompi kuva. Autokanta oikein kerro mitään vaan olisi hyvä huomioida mikä on ajosuorite keskimäärin per käyttövoima.

Esim täällä taloudessa on kaksi autoa, sähkö ja bensa. Sähköllä tulee ajettua vuodessa 45tkm+ ja bensalla max 5tkm.

Kyllä vuosikymmenen vaihde voi tulla aika nopeasti siltä kannalta, että sähköautot menisivät polttisten ohi tai olisivat edes lähellä tasoissa.

+30k autoon sijoittavat ovat aika vähissä ja vielä vähemmän on niitä, joilla olisi varaa sähköistää perheen molemmat kulkineet. Kohtuuhintaista käytettyjen markkinaa alka tietysti jo viiden vuoden päästäkin olemaan jonkin verran, mutta pakko myöntää, että jos autobudjetti olisi vaikka 15k, niin pitäisin itsekin turvallisempana ja fiksumpana valintana käytettyä dieseliä kun akkutakuun ohittanutta ja rangeaan menettänyttä sähkövatkainta.
 
15k diesel käyttökustannuksineen vähänkään enemmän ajavilla on nopeasti 30k sähköautoa kalliimpi. Monet katselee pelkkää kauppahintaa. Itse vaihdoin juuri hybridin täyssähköön, ja nyt polttoainekustannusten (toki alhaisten) ja min. 400e vuosihuoltojen sijaan on 1/5 energiakulut ja 200e huolto parin vuoden päästä.
 
15k diesel käyttökustannuksineen vähänkään enemmän ajavilla on nopeasti 30k sähköautoa kalliimpi. Monet katselee pelkkää kauppahintaa. Itse vaihdoin juuri hybridin täyssähköön, ja nyt polttoainekustannusten (toki alhaisten) ja min. 400e vuosihuoltojen sijaan on 1/5 energiakulut ja 200e huolto parin vuoden päästä.
Kauppahinnan lisäksi myös määrätynlainen fiilis, mukavuus, ennakoitavuus ja valikoima ohjaavat valintoja aika paljon. On se käytetty Mersu, Bemari, tai joillekin se Corollakin, kuitenkin yhä edelleen ihan eri tavalla auto kun nämä persoonattomat ja aika hirveän näköiset sähkökipottimet. Tankkaaminen on toki kallista, mutta siihen on kaikki tottuneet, se on tien päällä todella paljon mukavampaa kuin latailu, ja rangea riittää ihan toiseen malliin.

Vikojahan noissa on tietysti (paitsi Corollassa joka ei hajoa koskaan) aivan helvetisti, mutta eiköhän niitä sähkövehkeistäkin ala 10v ikäisinä löytymään. Sitten tietty se tuttuus. Kaikki tietävät, että kone ja voimansiirto voivat hajota, se maksaa x-rahaa ja asia on hyäksytty mielessä jo vuosia sitten. Akun hajoamista puolestaan pelätään luultavasti vielä vuosikymmenen vaihteessakin kuin ruttoa. Eikä semmonen puolet kapasiteetistaan menettänyt 100km siirtymiin pystyvä bugaava tabletinjatkekaan välttämättä houkuta.
 
Totta kai alan ammattilaiselle asiaton helppoja kun niitä ymmärtää. Ydinfysiikkakin on helppoa kun sitä osaa. Mutta valtaosalle kansasta sähköasiat ovat vähän vieraita ja vaikeasti hahmotettavia. Monet mekaaniset viat näkee DIY Jormakin silmällä ja kuulee korvalla.
Faija on 70-luvun alussa valmistunut ammattikoulusta autoasentajaksi, tosin ei tietääkseni noita ole työkseen tehnyt (eli ei alan täydennyskoulutusta), mutta tukeva DIY Jorma pohja siis.

Ei sitä voi päästää nykyaikaisen polttomoottorihenkilöauton kimppuun yksinään, koska tietotekniikka/elektroniikka ei ole hanskassa. Se vaan rikkoo paikkoja jos ei katso yhtään perään.

Ei sillä pelkällä DIY silmällä mitään tee, jos nykytekniikan perustuntemus ei ole kunnossa.
 
Tankkaaminen on toki kallista, mutta siihen on kaikki tottuneet
En minä ainakaan siihen koskaan tottunut. Kun työpaikka löytyi vähän kauempaa kotoa, alkoi ketuttaa ankarasti joka viikko 70€ tjsp. pelkkään bensaan (nykyään tuo saattaa olla lähempänä satasta ellei ylikin, kun bensa on vielä kallistunut niistä ajoista). Eli kuukaudessa jotain 300-400€.

29k€ sähkökipottimen kanssa ajokulut vähenivät murto-osaan. En nyt tarkkaa seurantaa ole tehnyt mutta esim. joku kk takaperin muistelen koko kuukauden autonlatauskulujeni olleen jotain 23€. Nyt ei juuri ollenkaan ahdista ajokulut, edes niinä päivinä kun olen ajanut 60km töihin aamulla ja tulee ilmoitus esim. pojan koululta että poika on kipeänä ja pitääkin lähteä ajamaan takaisin. Bensa-aikoina olisin vaan kettuuntunut yhä pahemmin että taas paloi turhaan rahaa edestakaiseen matkaan.

Meitä tietty on moneksi, muistan täällä joidenkin polttista puolustelevien sanoneen ettei heitä paljoa kiinnosta paljonko polttoaineisiin menee rahaa. Tosin siinä vaiheessa ihmettelen, miksi heitä ahdistaisi yhtään sen enempää sähköautoon menevät korkeammat lainanlyhennykset? Rahaahan se vain on, kaikkea on?
 
Törmäsin mainokseen, jossa sanottiin, että 31.5 Enyaqin hinnat putosivat jopa 3350€. Tästä ei pahemmin löytynyt keskustelua ja ovathan hinnat edelleen kalliit ja toimitusaika varmaan vuosi. Oliko kenelläkään havaintoa miten hinnat muuttuivat tässä alennuksessa?
 
Törmäsin mainokseen, jossa sanottiin, että 31.5 Enyaqin hinnat putosivat jopa 3350€. Tästä ei pahemmin löytynyt keskustelua ja ovathan hinnat edelleen kalliit ja toimitusaika varmaan vuosi. Oliko kenelläkään havaintoa miten hinnat muuttuivat tässä alennuksessa?
Ei tainnut koskea kuin sitä karvalakkiversiota jota ei kait suomessa ole edes listoilla.
 
En ole nähnyt mitään kattavaa tutkimusta aiheesta. Tuota bufferia ei kannata missään tilanteessa rakentaa liian suureksi. Mainitsemasi muut valmistajat muuten huijaavat eniten toimintamatkoissa (luvattu - todellinen).
Eikös luvattu ole parempi takuu kuin todellinen?

 
Kuitenkin nyt jo vihkiytynyt porukka virittelee noita osia muihin autoihin ja oon tainnu katsoakkin jotain videoita missä Teslan akustoa korjataan kolvilla kun taas Tesla haluaisi vaihtaa koko akuston.

Saattaa olla vakuutusyhtiöllä sanottavaa, jos tavan tallaaja korjaa akkua youtube-videon perusteella ja onnistuu polttamaan auton tai aiheuttamaan vaaratilanteen sivullisille. No joo, onhan noita tee-se-itse tyyppejä, jotka tekee kämpän sähkötyötkin ilman lupia. Se likainen-Reijokin joutuu varmaan käydä jatkuvasti koulutuksissa, että saa luvallisesti tehdä korjaustoimia sähköautoihin. Jos ei muuten, niin oman henkensä takia.
 
Väitän että viikottain palaa autoja omien viritysten mm. vahvistimen virtakaapelien takia. Vakutuusyhtiöitä ei taida pahemmin kiinnostaa elleivät epäile petosta.

Kyllä, mutta sähköautot ovat melko arvokkaita. No ainahan sähköautojen vakuutuksia voi nostaa ja "kaikki kärsivät".
 
En ole nähnyt mitään kattavaa tutkimusta aiheesta. Tuota bufferia ei kannata missään tilanteessa rakentaa liian suureksi. Mainitsemasi muut valmistajat muuten huijaavat eniten toimintamatkoissa (luvattu - todellinen).

No miten sen nyt ottaa, jenkkien EPA testissä Tesla on ylivoimaisesti pahin kusettaja eli jäävät kauimmaksi luvatusta. WLTP:ssä voi olla eri juttu.
 
Kyllä, mutta sähköautot ovat melko arvokkaita. No ainahan sähköautojen vakuutuksia voi nostaa ja "kaikki kärsivät".

Kuulostaa rehellisesti sanottuna aika pieneltä ongelmalta. Jotenkin en jaksa uskoa että autoja alkaa palamaan tee-se-itse äijien takia niin paljon että vakuutukset nousee.
 
Tosin siinä vaiheessa ihmettelen, miksi heitä ahdistaisi yhtään sen enempää sähköautoon menevät korkeammat lainanlyhennykset? Rahaahan se vain on, kaikkea on?
Laina on lainaa. Se voi olla monille se tekijä. Ja varsinkin jo jos vuotuiset kilometrit ovat pienet, takaisinmaksuaika on liian pitkä. En minäkään saa millään putaasti taloudellisesti perusteltua sähkiksen hankintaa tällä hetkellä. Joutuisin ottamaan lainaa, että saisin vain tehokkaamman vain auton. Muita hyötyjä joita olisin valmis rahoittamana lainalla , en oikein näe.
 
Viimeksi muokattu:
En ole nähnyt mitään kattavaa tutkimusta aiheesta. Tuota bufferia ei kannata missään tilanteessa rakentaa liian suureksi. Mainitsemasi muut valmistajat muuten huijaavat eniten toimintamatkoissa (luvattu - todellinen).

Juuri näin. MX-30:ssä on 35.5kWh akusto, josta käytössä on ~30kWh. Siinä on kyllä pikkuakulle bufferia kerrakseen.
 
Yli kymmenen vuoden ikäiset sähköautot (joita ei vielä paljoa liene) lienevät yleensä myös varsin halpoja.

Leafeissä ilmeni kai joskus kapasiteetin nopeaa laskua kuumissa maissa ja alueilla (muistuu mieleeni raportit esim. Arizonasta) koska ainakin vanhoissa Leaf-versioissa oli vain passiivinen akun jäähdytys eli akku ylikuumeni herkästi ja siksi menetti kapasiteettiaan tavanomaista nopeammin. Suomessa tämä ehkä on vähäisempi ongelma koska emme kärsi aivan samanlaisista kuumuuksista kuin Arizona tai Australia tai Thaimaa, enemmän meillä on ongelma "liian" kylmät kelit joka aiheuttaa aivan toisenlaiset haasteensa patteriautoiluun.

Koski tosiaan ekan sukupolven leafia 24kwh akulla. En muista koskiko isompaa 30kwh akkua. Nissan päivitti akkunsa facelift/2gen malliin jossa tuota ongelmaa ei enää ole.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom