Tuossa Q4 Audissa taisi olla joillakin aika ilkeää ongelmaa sen jäätyvän latausliittimen kanssa? Tyyliin pitää autossa olla lämpöpuhallin mukana, että saat johdon irti.
Yllättävän moni huudellut, kun latausliittimen lukitus jäätyili. Käyttäytyy joko niin, että yön jälkeen kaapelia ei saa irti tai kuten itselläni niin HPC-laturilla kaapeli ei lukitu ja suostu lataamaan ollenkaan. Vain Type-2:lla lataa sitten hätämoodissa yhdellä vaiheella. Itsellä aikamoinen jumppa tuli tammikuun alussa kun ajelin pohjoisesta kotiin ja neljään kertaan tilattu liikkumisturvan kautta hinuri lämmmittelemään paikat. Tämän reissun jälkeen auto meni pajalle ja siihen vaihdettiin lukituksen solenoidi (joka on kuulemma täysin sama kuin tankin luukun lukitus) ja ei enää oireillut kertaakaan. Outo homma on se, että ilmeisesti ID-sarjassa tai Enyaqissa tilanne ei ole ollut yhtä yleinen kuin Audin vastaavassa. Q4:n osalta päivitetty palikka uudella osanumerolla on tullut tuotantolinjan autoihin hehtaarilleen helmikuussa. Nyt vielä saanee odotella tuleeko takaisinkutsu jo nykyisiin ajossa oleviin autoihin tuon osalta. Toivottavasti kun ihan pikkasen tuon kanssa sai jännittää, kun tietää että itse vaihdettu osa on täysin samanlainen kuin jo oireillut. Itsellä oma arkiajo ei ole helpoin tuolle autolle - yöt ulkona, sitten työpäiväksi lämpimään halliin ja taas pihalle jolloin väkisinkin kondensoituu kosteutta sinne sun tänne joka aina uudelleen ehtii jäätymään.
tämä
Corollaan ei kai moottoria useinkaan vaihdeta... enemmän VAG:n ja Fordin juttuja nuo tuollaiset. Mutta pointti on validi, pikkuturbot ja kaksoiskytkimet hajoavat ja bonuksena vielä päästöjärjestelmät (dieseleissä ja myös uudemmissa bensiiniautoissa).
No eipä kai noita nyt edes Fordin tai VW:n osalta niin yleistä todellakaan ole. Ja on se merkki varmasti mikä tahansa niin eipä se koneenvaihto 100% kuluna iske kuluttajalle, jos on auton historia yms kohdallaan.
Mutta enemmän tuntuisi kaikenlaista pilliä ja vihellintä menevän näissä nykyajan polttiksien kanssa. Kesäautossa on baijerin juuri 16v täyttänyt N43, jossa on jo päästöpuolta viilattu pitkälle kohdalleen. Kilsoja reilu 200tkm ja tässä alle vuoden aikana tuohon on palanut jo enemmän kuin edellisen 10v+ yhteensä VW-konsernin vehkeisiin (kyllä - olen välttänyt 100%sti pikku-TSI:t). On mennyt suutinta (525e/kpl), puolaa (onneksi tulpan kanssa vain noin satasen luokkaa töineen) ja edellinen omistaja 25tkm sisällä hoitanut: kytkin, kaikki puolat, kaikki suuttimet, jakoketju jne (näistä ei-merkkiliikkeissä tehdyissä kuiteissa on sellainen 5000e+ osuma). Nyt seuraavana on öljynpaineanturi ja öljynpaineventtiili, jos sillä korjautuisi välillä tyhjäkäynnillä tuleva öp-varoitus ja jos ei niin se on öljypohja auki ja ihmettelemään löytyykö jakoketjun kiristäjän muovisilppua. Myös vikamuistissa huutelee NOx-sensorista jotain jne. Nyt toki alkaa olemaan taas siinä vedossa, että tuostahan ei kannata missään tapauksessa luopua, mutta vaikuttaisi että juuri 200tkm tietämillä happani aika paljon palikkaa, kun keskimäärin samoilla kilsoilla sähkiksessä tapahdu mitään ihmeellistä (puhdas mutu). Paras, että kun vuosi sitten tuota biiliä katselin niin kaikista forumijutuista osasin varoa N46-konetta, mutta eipä tuo tuoreampikaan versio ihan lepposa ole ollut.
Aikaisemmin oli muuten juttua, kun sähköautolla voi motarivauhtia ajella kulutuksen takia. Tuli eilen ajeltua Lahdesta kotio myöhäisempään aikaan ja motarilla juuri ketään. Sain koko matkan pidettyä vakkarin tasan samassa ja kulutus 24,4kWh/100km @130kmh ajotkn pohjalta. Lämpötila vaihteli +12...+15.
Kuva liittyy.
Eli tuosta voisi päätellä, että paperin range 484km tjsp muuttuu reiluksi 300km:ksi motarilla ja aivan rajoitusten mukaan ajamalla liikuttaneen 350km+. Talvella sitten suunnilleen sama käytännön range on talvinopeusmoodissa. Toki onhan tuo silti ihan jotain muuta kun maantienopeuksissa keskikulutus alkaa suoraan 1:lla - siltikään Suomesta ei löydy moottoritieosuutta, jossa akun saisi ajamalla tyhjäksi.