Yleistä keskustelua sähköautoista

Oma mutu/kokemus tuolla Enyaqilla sadekelin vaikutuksesta kesällä on että kulutus kasvaa 2-6kwh/100km riippuen sateen määrästä ja onko vastatuuli tms.
Mitään tarkkaa arvoa ei varmaan saa kun kahta täsmälleen samanlaista sadekeliä harvoin on.

Jos kuivalla kelillä pääsee 17kwh/100km niin sateella menee joku 19-21kwh/100km riippuen paljon myös tuulesta. Sade+vastatuuli niin vie enemmän, sade+myötätuuli niin ei kovinkaan isoa vaikutusta.
Näillä itä-suomen 80-100km/h rajoitetuilla teillä.
 
22 kW lataus soisi kyllä yleistyä kun asiointilataukseen asennetut Type 2 -pisteet on kuitenki järjestään 22 kW asemia kun ei käytännössä ole kalliimpi kuin 11 kW (tai 3,6 kW asema). Ei luulisi että 22 kW laturikaan merkittävästi järeämpää elektroniikkaa vaatisi.
Elektroniikka on täysin sama, oli kyseessä sitten 8A yksivaihe type2 tai 32A 3-vaihe type2. Hintaero tulee piuhojen ja liittimien paksuudesta + markkinasegmentoinnista.

Sen sijaan auton puolella (jossa se AC-laturi sijaitsee) kustannuksia tulee kun tasasuuntauksen tehonkesto kasvatetaan 11kW->22kW.
 
Se teslan nacs standardihan ei ole tulossa jenkeissä käyttöön vaan nacs liitin, css standardilla. Tai näin olen asian ainakin ymmärtänyt.

Ja nuon nacsin ja css väliin voi laittaa adapterin, niin ettei ole mitenkään merkittävä ongelma jos latauslaitteessa ja auton kyljessä ei ole sama liitin. Eli ei ole vastaava ongelma kuten chademo - css välillä.
 
Missä Suomessa saa 90-120 km/h keskinopeuden niillä matkoilla missä akun kapasiteetti tulisi vastaan. Olen ajanut Espoo-Kemijärvi, Espoo-Sodankylä ja Espoo-Saariselkä yhteensä noin 40 kertaa ja ikinä keskituntinopeus ei ole ollut juurikaan yli 85km/h

Tässä kun tuli ajeltua pari pätkää vastikään ilman ylimääräisiä pysähdyksiä tai poroja, niin Kuusamo-Kemijärvi 145 km meni 88 km/h ja Sodankylä-Ivalo 154 km 91 km/h. Mittarissa vakkarilla rajoitus+10, todellisuus noin rajoitus+5. Etelämmässä keskinopeudet jää helpostikin paljon alemmiksi muun liikenteen vuoksi. Jatkuvia 80:n taajamanvierusalueita unohtamatta.

Että ihan turha kuvitella etelän moottoriteiden jälkeen alle sakkorajan ajaen saavan keskinopeutta missään juuri yli 90:n yhtään pidemmillä matkoilla.
 
Eiköhän tuossa enemmän haettu sitä että mikä on kulutus kun ajetaan motaria kesällä ja talvella. Ei niinkään keskinopeutta.
 
Mä ajelen säännöllisen epäsäännöllisesti Helsinki-Kuhmo väliä. Mikäli liikennettä ei juuri ole, niin keskivauhti yleensä hieman yli 100. Maltillisella sakkoriskillä. 3LR imee tuolla ajolla n. 16-17/100km. Jos motaripätkillä liikennettä siten, että vauhdit pysyvät 100-120 tuntumassa, niin menee 15. Yli 500km ranget utopiaa toisin kun noissa testeissä.
 
Tuosta keskinopeudesta löysin arkistosta pari kuvaa:
-Talvella ajettu ruotsin-tanskan läpi keskinopeus 98 kmh, 23,7kWh/100km.
-Kesällä Turku-Tampere-Turku, keskinopeus 78 kmh, 16,8 kWh/100km.

Mielenkiintoista olisi koittaa tuo ruottin läpi myös kesällä. Nyt nastoilla ajeli vähän säästellen.

Enyaq takatuuppari.
 
Kaatosateessa kun tie kirjaimellisesti tulvii niin 170wh/km kulutus voi olla sateella 200-220wh/km

Tosin toki vauhdit yleensä hieman laskee mutta kyllä se vesipatja on raskas syrjäyttää.
Miten märällä kelillä, eli nyt vähän sellaista kitkakäyrää :) ei miten eri renkailla.
Yritin vähän nettihakua, mutta ei oikein osunut.
 
Tuskinpa sellaista on kattavasti missään. Lähetä Autoliitolle testausidea.
 
Edellisellä FLTP testikerralla mun mielestä oli sateinen ja kylmä keli. Eli käytännössä pahin mahdollinen sähköautoille. Siitä saa osviittaa ns worst case kulutuksesta
 
Se ei ole pelkkä rengaskysymys, vaan osa tulee myös ilmavirran nostamasta vedestä. Aikanaan kevytmoottoripyörän huippunopeuteen sadesäällä oli merkittävä madaltava vaikutus.
 
Näinpä. EX30 vaikuttaa ensi alkuun kiinnostavalta ja moni mediakin hehkuttaa auton "edullista" hintaa. Mutta sitten kun huomaa että kyseessä on B-segmentin auto ja että maksamalla 2-3 tonnia enemmän saa kaksi pykälää suuremman D-segmentin Tesla Model 3:n tai Model Y:n niin eipä enää vaikutakaan niin mullistavalta uutuudelta.

Tuo hinnat alkaen alle 40 tonnia on toki hyvä, mutta siinä mallissa sitten luonnollisesti riippakivenä tuo pieni akku.

22 kW lataus soisi kyllä yleistyä kun asiointilataukseen asennetut Type 2 -pisteet on kuitenki järjestään 22 kW asemia kun ei käytännössä ole kalliimpi kuin 11 kW (tai 3,6 kW asema). Ei luulisi että 22 kW laturikaan merkittävästi järeämpää elektroniikkaa vaatisi.

Itsellä isoin tekijä Volvon valintaan oli Teslan muotoilu. En vaan jotenkin yhtään tykkää Teslojen ulkonäöstä. Nyt kun viimeinkin tuli tähän hintaluokkaan joku vastaava vaihtoehto niin ostin pois. Toki itsellä ei ole myöskään mitään vaatimuksia koon suhteen kun ajelen yksinäni enkä ole käyttänyt takakonttiakaan parin vuoden aikana kuin muutaman kerran.

Ehkä vähän myös vaikuttaa se että kavereilla Tesloissa ollut vähän liikaa ongelmia jotka vaikuttaneet myös omaan näkemykseen kaiken yleisen lisäksi mitä niistä lueskellut. Tosin eihän näistä nyt koskaan tiedä ja tuskin Tesla eroaa vikatilastoissa juurikaan kilpailijoista.

No mainitaan nyt myös että mitä oon Tesla kolmosella ajanut niin en ollut jotenkin vakuuttunut ajettavuudesta ja mukavuudesta. En kyllä odota Volvoltakaan mitään kovin tajunnanräjäyttävää, mutta pointti siis että kyllä Volvon ostoon on eri syitä.
 
Nyt kun viimeinkin tuli tähän hintaluokkaan joku vastaava vaihtoehto niin ostin pois. Toki itsellä ei ole myöskään mitään vaatimuksia koon suhteen kun ajelen yksinäni enkä ole käyttänyt takakonttiakaan parin vuoden aikana kuin muutaman kerran.
Itsekseen ajeleva eikä kontille käyttöä. Itsekin ostaisin silloin pienen auton, kunhan on ok ajettava maantiellä ja motarilla. Pienuus on sitten etu mm. energiataloudellisuuden, kääntösäteen ja parkkeeramisen kannalta.
 
Ihan mielenkiinnosta, joku Volovon tilanneista, millaiset ehdot sopparissa on peruutuksen osalta? Lähinnä kun tilanne on se, että auton pääse oikeasti näkemään aikaisintaan syksyllä ja koeajotkin onnistuu vasta loppuvuodesta (ilmeisesti marras/joulukuu on nykyinen tieto).
 
Menee vähän kyselyksi, mutta saako Vollen takuuta pidennettyä? Tuossa taitaa olla 3 v/100 tkm perustakuu muuten? (+akku)
 
Itsekseen ajeleva eikä kontille käyttöä. Itsekin ostaisin silloin pienen auton, kunhan on ok ajettava maantiellä ja motarilla. Pienuus on sitten etu mm. energiataloudellisuuden, kääntösäteen ja parkkeeramisen kannalta.

Ajettavuus on se mikä vähän jännittää ja melu ohjaamossa, mutta eiköhän ole ihan siedettäviä.

Onko tietoa milloin esittelyautot tulevat liikkeisiin?

Myyjä sanoi muistaakseni että viikko 34 tai 36.

Ihan mielenkiinnosta, joku Volovon tilanneista, millaiset ehdot sopparissa on peruutuksen osalta? Lähinnä kun tilanne on se, että auton pääse oikeasti näkemään aikaisintaan syksyllä ja koeajotkin onnistuu vasta loppuvuodesta (ilmeisesti marras/joulukuu on nykyinen tieto).

Itsellä toi ulkonäkö oli aika iso tekijä, vaikka omasta mielestä parempi kuin Tesla, niin kyllä esim. Bemarin i4 ois ollu paljon mageempi. Tosin kattelin niitä mittoja ja myyjän kanssa vertailtiin C40 ja XC40 malleihin liikkeessä ja katsottiin semmoisella AR appilla sitä padilta, niin kyllä se on ihan jees.
 
Arvon tekkiläisillä on varmasti jotain hyviä ehdotuksia tulevaksi autoksi. Merkkiuskollinen en ole. Muutama ehto:
-Sähköauto luonnollisesti
-Tavaritilaan mahtuu lasten rattaat
-Range talvikuukausilla min 200km
-Hinta max 50k
-Käytetyt ja uudet huomioidaan jos budjetissa.

Oma autotietämys erittäin heikko.
 
Arvon tekkiläisillä on varmasti jotain hyviä ehdotuksia tulevaksi autoksi. Merkkiuskollinen en ole. Muutama ehto:
-Sähköauto luonnollisesti
-Tavaritilaan mahtuu lasten rattaat
-Range talvikuukausilla min 200km
-Hinta max 50k
-Käytetyt ja uudet huomioidaan jos budjetissa.

Oma autotietämys erittäin heikko.

Jos käytettynäkin niin lista on pitkä, melkein kaikki sähköautot Taycaneita ja EQS:iä lukuunottamatta. Niin ja tripletit yms ihan miniautot.
 
- Riippuu osin rattaista itsestään.
- Riippuu osin olosuhteista ja onko kys. matka vaan just in case, säännöllistä (työ)matkaliikennettä vai mistä revitty ja onko toisessa päässä latausoptio esim. se työpaikka.

- Tesla mY takaveto, LR ehkäpä loppuvuodesta.
 
- Riippuu osin rattaista itsestään.
- Riippuu osin olosuhteista ja onko kys. matka vaan just in case, säännöllistä (työ)matkaliikennettä vai mistä revitty ja onko toisessa päässä latausoptio esim. se työpaikka.

- Tesla mY takaveto, LR ehkäpä loppuvuodesta.

Erittäin hyviä pointteja :thumbsup: Ajelen muutaman kerran kuukaudessa hieman alle 170 kilometrin lenkin jonka aikana ei ole mahdollista ladata. Muuten arkiajot lyhyttä, maksimissaan 20km yhtäjaksoista ajoa.
Rattaiden koko vaatii arviolta noin 200 litran tavaratilan. Olisi hyvä jos tavaratila olisi noin 300 litraa.
 
Erittäin hyviä pointteja :thumbsup: Ajelen muutaman kerran kuukaudessa hieman alle 170 kilometrin lenkin jonka aikana ei ole mahdollista ladata. Muuten arkiajot lyhyttä, maksimissaan 20km yhtäjaksoista ajoa.
Rattaiden koko vaatii arviolta noin 200 litran tavaratilan. Olisi hyvä jos tavaratila olisi noin 300 litraa.

Tuolla speksauksella EX30 olisi passeli mutta tulee vasta ensi vuonna hinnat alkaen mallit ulos. Mutta noin yleisesti ID3, ID4, Model 3, Megane jne kaikki täyttää vaatimukset uutenakin, käytettynä sitten löytyy iso kasa lisää.
 
Ihan mielenkiinnosta, joku Volovon tilanneista, millaiset ehdot sopparissa on peruutuksen osalta? Lähinnä kun tilanne on se, että auton pääse oikeasti näkemään aikaisintaan syksyllä ja koeajotkin onnistuu vasta loppuvuodesta (ilmeisesti marras/joulukuu on nykyinen tieto).
PK-seudun Bilialla myyjä totesi kysyttyäni aiheesta, että perua saa ilman sankiota jos sen tekee ennen kuin istuu ensimmäistä kertaa siihen tilattuun autoon. On kuulemma tapauskohtaista ja rahoitusyhtiö tekee päätöksen, mutta ennen tuota mainittua ajankohtaa ei muistanut tapauksia, joissa olisi joutunut maksamaan mitään. Tässä tapauksessa oli tosiaan rahoitus kyseessä.
 
Miksi 2-4 vuotta vanhoja, paljon ajettuja sähköautoja ei ole Nettiautossa (ainakaan Tesloja lukuunottamatta)? Menevät kaupaksi liian nopeasti? Vai eikö töpseliautoilla ajeta 50+ tkm vuoteen?

Lähinnä siis kiinnostaisi käytännön arvonalenema noilla suurilla vuotuisilla kilometreillä. Löysin 11, kun rajasin haun yli 100 tkm ajettuihin vuosimallin 2021 tai uudempiin autoihin. Mutta se on vähän suppea otanta, vaikka äkkiseltään näyttääkin siltä, että esim. 120 tkm ajettu vm. 2021 Enyaq 80 ei menettänyt arvoaan kuin alle 15 senttiä kilometriä kohden.

Mikä on raadin arvio - onko sähköautossa hyvä jälleenmyyntiarvo ja pieni arvonalenema, jos ajaa paljon kilometrejä lyhyessä ajassa? Ainakaan tarjontaa ei tunnu olevan liiaksi, ja jos se johtuu siitä, että mahdollisimman alhaisen hankintahinnan sähköautolle on huima kysyntä, niin se on luonnollisesti hyvä merkki. Toisaalta jos moisia vuosisuoritteita ei juuri ajeta, niin se on epävarmuustekijä, kun hintataso ei muodostu laajemman autokannan pohjalta.
 
Tesloja rahdataan käytettyinä ulkomailta rekkalasteittain, niin niitä on sitten myynnissäkin eniten. Muotilaite vähän kuin Swappie/iphone.

Arvonaleneman pitäisi kaiken järjen mukaan alkaa realisoitua jossakin 5v alkaen ja kiihtyä 8v kohdalla, kun akku alkaa lähestyä eläkeikää. Sitä ennen ei ole suurta hätää.
 
Miksi 2-4 vuotta vanhoja, paljon ajettuja sähköautoja ei ole Nettiautossa (ainakaan Tesloja lukuunottamatta)? Menevät kaupaksi liian nopeasti? Vai eikö töpseliautoilla ajeta 50+ tkm vuoteen?

Isoakkuisia sähköautoja ei ole ollut kovin laajaa valikoimaa ja noilla hakemillasi kilsamäärillä olisivat kaiketi pääosin vanhoja takseja. Nythän näkee jo paljon muutakin kuin Teslaa niissä hommissa, joten vuoden päästä lienee ihan erinäköinen tarjonta käytettyjäkin. Itse uskaltaisin ostaa itselleni sellaisen, jossa on takuu ajettu umpeen, mutta en sellaista, jossa on akkutakuukin ajettu umpeen, jollei nyt sitten saisi ihan muutamalla tonnilla.
 
Miksi 2-4 vuotta vanhoja, paljon ajettuja sähköautoja ei ole Nettiautossa (ainakaan Tesloja lukuunottamatta)? Menevät kaupaksi liian nopeasti? Vai eikö töpseliautoilla ajeta 50+ tkm vuoteen?

Lähinnä siis kiinnostaisi käytännön arvonalenema noilla suurilla vuotuisilla kilometreillä. Löysin 11, kun rajasin haun yli 100 tkm ajettuihin vuosimallin 2021 tai uudempiin autoihin. Mutta se on vähän suppea otanta, vaikka äkkiseltään näyttääkin siltä, että esim. 120 tkm ajettu vm. 2021 Enyaq 80 ei menettänyt arvoaan kuin alle 15 senttiä kilometriä kohden.

Mikä on raadin arvio - onko sähköautossa hyvä jälleenmyyntiarvo ja pieni arvonalenema, jos ajaa paljon kilometrejä lyhyessä ajassa? Ainakaan tarjontaa ei tunnu olevan liiaksi, ja jos se johtuu siitä, että mahdollisimman alhaisen hankintahinnan sähköautolle on huima kysyntä, niin se on luonnollisesti hyvä merkki. Toisaalta jos moisia vuosisuoritteita ei juuri ajeta, niin se on epävarmuustekijä, kun hintataso ei muodostu laajemman autokannan pohjalta.

Ite kun ostin nyt ton Volvon EX30 niin järkeilin että sähköautojen hinnat ei voi tippua ikuisesti ja nyt aletaan olemaan semmoisissa hinnoissa että arvonalenema ei tule olemaan aivan totaalisen järkyttävä.

Vähän käy sääliksi paria tuttua jotka osti Tesla 3:n pari vuotta sitten yli 80t€ hintaan, arvonalenema per kuukausi ollut aika massiivinen.
 
Milloin mikään 3 malli on maksanut noin paljon, vai onko tähän laskettu fsd ostos mukaan?

84t€ siitä muistaakseni maksoi. Sanoi sillon että ei olis performancea tarttenu (kukapa sitä nyt tarttis) kun maksoi niin paljon mutta otti silti.

En tiedä Teslan malleista ja hinnoista, muistan vaan että about noin paljon se siitä pulitti. Tosin saatan kyllä muistaa väärinkin.
 
Tesloja rahdataan käytettyinä ulkomailta rekkalasteittain, niin niitä on sitten myynnissäkin eniten. Muotilaite vähän kuin Swappie/iphone.

Arvonaleneman pitäisi kaiken järjen mukaan alkaa realisoitua jossakin 5v alkaen ja kiihtyä 8v kohdalla, kun akku alkaa lähestyä eläkeikää. Sitä ennen ei ole suurta hätää.

Vaikka voimalinja olisi teoreettisesti luotettava ja kestävä (pl. akun hiipuminen), niin suunnitteleeko valmistajat (pl. ehkä Tesla) sähköautoja kestämään sen pidempään kuin polttomoottoriautoja? Ts. eikö esim. 5-vuotias 250 tkm ajettu sähköauto olisi ainakin melkein samanlainen pommi kuin polttomoottoriautokin ja arvonalenema sitä myöten sen mukainen? Sehän ei ole mitenkään hyvää bisnestä autotehtaalle, että pelkillä alustaremonteilla ajetaan pitkälti yli puoli miljoonaa kilometriä, vaan kyynisempi kuvittelisi sähköaikana keksittävän uusia vikakohteita kaksoiskytkinvaihteistojen ja pikkuturbojen tilalle... Kuluttajaviranomaistenkin kanta on kai, että autosta saa hajota kaikki mahdollinen noilla kilometreillä eikä korjauslaskuista vastaa kukaan muu kuin auton senhetkinen omistaja.

Tuttavapiirissä on Ioniq Electric. Kun kyselin kokemuksia, niin pihi auto sähkönkulutukseltaan, mutta jo takuuajan puitteissa oli kyrvähtänyt latausjärjestelmän ohjausmoduuli ~8 tonnilla ja lämmityslaite melkein 4 tonnilla. Laskut ohjautuivat tässä tapauksessa tehtaalle, mutta jos itse pitäisi maksaa, niin kuulostaisi yhtä huolettomalta kuin DSG-TSI-kombinaatio...

Siihen sitten päälle muut nykyautojen hilavitkuttimet käyttövoimasta riippumatta. Jos voimalinja kestääkin (eikä siihen leivota mitään heikkoja kohtia), niin ledivalothan nykyautoissa on lähes järjestään ja niidenhän tiedetään maksavan tuhansia euroja umpiolta. Muina katsastusvikoina vaikkapa hätäjarrutusjärjestelmän kamera, digimittaristo ja sähköisesti himmentyvä taustapeili sekä kaupan päälle vielä infotainment-näyttö, niin äkkiä menee uuden TSI-moottorin verran rahaa. Halvoista purkuosistakaan ei ole apua, jos/kun osat koodataan toimimaan vain tietyssä autoyksilössä.

Vaan eipä minulla ole mitään sitä vastaan, jos sähköauto säilyttää arvonsa polttomoottoriautoa paremmin. Sehän on erittäin hyvä asia uuden auton ostavan, paljon ajavan kuljettajan kannalta. Mietin vain, onko todellisia aineksia olettaa asian olevan näin onnellisesti. Normaalistihan 250 tkm ajettu auto, suhteellisen uusikin, joutaa jobbarin verkkopihalle tai Kamuxin nurkkaan. Sieltä sen ostaa joku, joka haluaa kivannäköisen auton pihaan seisomaan - ajaahan sillä ei parane, jotta ei jokin paikka hajoa.

Isoakkuisia sähköautoja ei ole ollut kovin laajaa valikoimaa ja noilla hakemillasi kilsamäärillä olisivat kaiketi pääosin vanhoja takseja. Nythän näkee jo paljon muutakin kuin Teslaa niissä hommissa, joten vuoden päästä lienee ihan erinäköinen tarjonta käytettyjäkin. Itse uskaltaisin ostaa itselleni sellaisen, jossa on takuu ajettu umpeen, mutta en sellaista, jossa on akkutakuukin ajettu umpeen, jollei nyt sitten saisi ihan muutamalla tonnilla.

Noin varmaan on, että parin vuoden päästä ollaan viisaampia hinnankehityksen suhteen.
 
Kun tarjontaa vaihtoautomerkkinoille tule riittävästi, niin arvonalenema tapahtuu ihan saman lailla kuin entisaikaan polttiksillakin. Autohan se tämänkin vain on. En näe mitään syytä miksi näin ei tapahtuisi.

Vielä sähkiksen omistajat saavat nauttiia maltillisemmasta arvonalenemasta, mutta trendikäyrä on jo suuntansa valinnut. Asiat normalisoituvat lähivuosina. Tapahtuuko se sitten vuoden vai kolmen sisään, on ainoa epäselvä kysymys.

Ja mitä polttiksen arvoille tapahtuu? Veikkaan että ei mitään. Arvonalenema on yhtä rajua kuin ennenkin ja pysyttelee samoissa, sillä polttispommeille on vielä pitkään kysyntää suomessa. Tätä teoriaa tukee myös se, että vaihtareiden tarjonta pienenee koko ajan siinä missä kysyntäkin. Ovat siis balanssissa vielä pitkään.

ja voipi olla hyvinkin , että olen aatelmieni kanssa aivan harhateillä....
 
Volvo EX30, Smart 1 ja Zeekr X on kaikki sama Geelyn auto:


Geely on nyt kolmanneksi suurin automerkki Venäjällä. Jättäisin Geelyn tuotannon ostamatta siihen asti kunnes Geely jättää Venäjän.
 
Kun tarjontaa vaihtoautomerkkinoille tule riittävästi, niin arvonalenema tapahtuu ihan saman lailla kuin entisaikaan polttiksillakin. Autohan se tämänkin vain on. En näe mitään syytä miksi näin ei tapahtuisi.

Vielä sähkiksen omistajat saavat nauttiia maltillisemmasta arvonalenemasta, mutta trendikäyrä on jo suuntansa valinnut. Asiat normalisoituvat lähivuosina. Tapahtuuko se sitten vuoden vai kolmen sisään, on ainoa epäselvä kysymys.

Ja mitä polttiksen arvoille tapahtuu? Veikkaan että ei mitään. Arvonalenema on yhtä rajua kuin ennenkin ja pysyttelee samoissa, sillä polttispommeille on vielä pitkään kysyntää suomessa. Tätä teoriaa tukee myös se, että vaihtareiden tarjonta pienenee koko ajan siinä missä kysyntäkin. Ovat siis balanssissa vielä pitkään.

ja voipi olla hyvinkin , että olen aatelmieni kanssa aivan harhateillä....

Tuo onkin hyvä kysymys, missä vaiheessa vaihtoautomarkkinoille tulee riittävästi sähköautoja. Periaatteessa käytettyjen kysyntä voisi olla vielä pitkään suurempaa kuin tarjonta.

Tarjonnan puolella ongelmaksi muodostuu ainakin lyhyellä tähtäimellä uusien autojen hinta. Lisääntyvät turvavarusteet nostavat hintoja käyttövoimasta riippumatta. Sähköautojen (Li-ion) akkujen hinta taas ei putoa, vaan jopa nousee (Bloombergin mukaan v. 2020 150 dollaria per kwh, v. 2021 141 dollaria per kwh ja v. 2022 151 dollaria per kwh). Siihen kun yhdistyy nollakorkojen ajan päättyminen ja monien silmissä epävarmat talousnäkymät, niin uusien patteriautojen ostajien joukko jää rajalliseksi.

Kysyntää käytetyille sähköautoille taas luulisi riittävän. Sähköauto on kuljettajan kannalta automaattivaihteinen, kiihtyvyyttä löytyy kuin polttomoottoriautojen sporttiversioista (mutta ilman ylimääräistä autoveroa eikä moottorin litratilavuudesta tarvitse maksaa edes bensapumpulla), melutaso on alhainen kuin premiumluokassa eikä varustetasossakaan ole yleensä moittimista. Eikä toki sovi unohtaa ympäristöystävällisyyden tuomaa statusarvoa, jos se joillekin jotakin merkitsee autoa hankkiessa. Alhaiset käyttökulutkin houkuttelevat ostajia, vaikka toisaalta kauhutarinat kymppitonnien akkuremonteista pelottavat osan käytettyjen ostajista valitsemaan Corollan tai Octavian.

Polttomoottoriautojen arvonalenema saattaisi jatkossa olla jopa nykyistä jyrkempää, vaikka toisaalta uusien autojen ensirekisteröintien alhainen määrä nostaneekin hintoja rahtusen verran. Nykyaikaisten polttomoottoriautojen korjauskulut tulevat olemaan aiempaa suuremmat, kun moottorit ovat litraisia pikkuturboja, vaihteistot kaksoiskytkimiä ja bensiiniautoihinkin on saatu hiukkassuodattimet. Plus se lisääntynyt elektroniikka. Suomen erityisolosuhteet (eli pitkät etäisyydet ja talvi) saattavat nostaa käytettyjen polttomoottoriautojen kysyntää suhteessa sähköautoihin, mutta isossa kuvassa sillä ei ole merkitystä. Jos hinnat meinaavat kohota liikaa paikallisesti, niin Sakat ja Kamuxit tuovat kyllä lisää Jahreswageneita Euroopasta.
 
Volvo EX30, Smart 1 ja Zeekr X on kaikki sama Geelyn auto:


Geely on nyt kolmanneksi suurin automerkki Venäjällä. Jättäisin Geelyn tuotannon ostamatta siihen asti kunnes Geely jättää Venäjän.

Venäjän sotaretkikö on keskeisin syy boikotoida kiinalaisyhtiön Kiinassa valmistamaa autoa? (Ainakin Reutersin mukaan autot valmistetaan Kiinassa.)

Sanoisin, että auton valmistus Kiinassa (=työpaikat Euroopasta Kiinaan) ja kiinalainen omistuspohja (=voitot Kiinaan) ovat ihan riittäviä syitä jättää auto ostamatta. Siinä maassa ei ole yhtään mitään hienoa, oli se sitten Venäjää vastaan tai Venäjän puolesta. Uiguurit, yksipuolejärjestelmä ja sensuuri ovat ihan riittäviä syitä itsessään välttää kiinalaisen ostamista. Autoja kun sentään vielä tehdään Euroopassakin, eli todellista valinnanvaraa on olemassa.
 
Vähän kutisikin karvoissa, että liian hyvä ollakseen totta Volvo onkin vain rebadge Geely.

Moottoripyörissäkin ollut samaa, että kiinalaiset ostaneet jonkin vanhan legendaarisen merkin ja sitten myyvät kiinalaista pyörää vanhalla merkillä ja maineella.
 
Viimeksi muokattu:
Tyylikkäästi vedetään mutkia suoriksi kun jaettu pohjarakenne = sama auto. Samaa on käytännössä kaikki autovalmistajat harrastaneet vuosikymmenten ajan ja aika paljon saa autojen lisäksi tuotteita boikotoida jos omistuspohja tai valmistusmaa Kiinassa estää käytön.
 
Vähän kutisikin karvoissa, että liian hyvä ollakseen totta Volvo onkin vain rebage Geely.

Moottoripyörissäkin ollut samaa, että kiinalaiset ostaneet jonkin vanhan legendaarisen merkin ja sitten myyvät kiinalaista pyörää vanhalla merkillä ja maineella.

Oli tiedossa että tehdään Kiinassa, mutta hieman kyllä laittaa epäilemään laatua jos nää tulee sopimusvalmistuksella samoilta linjoilta ku jotku -21 perustetun täysin Kiinalaisen autovalmistajan vehkeet mutta vaan eri paneeleilla.

Edit: Kuten @Oksa mainitsi, ei sama alusta tarkoita samaa autoa, mutta silti vähän mietityttää että valmistetaanko tässä jotain oikein kunnon budjettiautoa perinteiseen kiinatyyliin.
 
Volvo EX30, Smart 1 ja Zeekr X on kaikki sama Geelyn auto:


Geely on nyt kolmanneksi suurin automerkki Venäjällä. Jättäisin Geelyn tuotannon ostamatta siihen asti kunnes Geely jättää Venäjän.
Kaikissa yhtä pieni takapenkki?
 
Tyylikkäästi vedetään mutkia suoriksi kun jaettu pohjarakenne = sama auto. Samaa on käytännössä kaikki autovalmistajat harrastaneet vuosikymmenten ajan ja aika paljon saa autojen lisäksi tuotteita boikotoida jos omistuspohja tai valmistusmaa Kiinassa estää käytön.
Hiace oli legendaarisen hyvä, mutta proace on ranskalainen ongelmakasa. Myydään kuitenkin Toyotana. Saab ja maine meni pilalle, kun oli käytännössä Opelin osista tehty. Ei se usein ole hyvä asia.
 
Tyylikkäästi vedetään mutkia suoriksi kun jaettu pohjarakenne = sama auto. Samaa on käytännössä kaikki autovalmistajat harrastaneet vuosikymmenten ajan ja aika paljon saa autojen lisäksi tuotteita boikotoida jos omistuspohja tai valmistusmaa Kiinassa estää käytön.

Kyllä kinkkifirmoja (kuten Volvo & Polestar) on syytäkin boikotoida!

Ja aika paljon löytyy maailmasta tavaraa ja palveluita ostettavaksi muiltakin kuin kinkkifirmoilta.
 
Hiace oli legendaarisen hyvä, mutta proace on ranskalainen ongelmakasa. Myydään kuitenkin Toyotana. Saab ja maine meni pilalle, kun oli käytännössä Opelin osista tehty. Ei se usein ole hyvä asia.

Volvo myytiin kiinalaisille 2011 ja autoalaa jos on yhtään seurannut niin merkille oli pelastus päästä Ford-omistuksesta. 12 vuotta kulunut niin en itse ainakaan ole yllättynyt että tällaista synergiaa on Geelyn kanssa.

Kyllä kinkkifirmoja (kuten Volvo & Polestar) on syytäkin boikotoida!

Ja aika paljon löytyy maailmasta tavaraa ja palveluita ostettavaksi muiltakin kuin kinkkifirmoilta.

Teslat saa myös unohtaa valikoimasta kun Tencent omistaa ison siivun ja Kiinasta löytyy gigafactory. Kuten myös Mersut jolla suurin yksittäinen osakkeenomistaja on Kiinasta.
 
Ekaksi kitistään kun sähköautot on liian kalliita. No nyt niitä alkaa tippumaan n.30t€ hintaluokassa mutta nyt kitistään tuotantomaasta. Heh:D
 
  • Tykkää
Reactions: KUK
Ekaksi kitistään kun sähköautot on liian kalliita. No nyt niitä alkaa tippumaan n.30t€ hintaluokassa mutta nyt kitistään tuotantomaasta. Heh:D
No lähinnä jos keulalla on Volvon logo, niin onko se ruotsalaisten suunnittelema, laadukkaista osista ja materiaaleista tehty oikea volvo, vai onko se kiinalaisten suunnittelema kiinalaisista osista kiinassa tehty kiinalainen auto. Ei sillä että olisin volvofani, eikä minulla ole koskaan edes ollut. Saatikka että Volvo olisi edes erityisen hyvä.
 
No lähinnä jos keulalla on Volvon logo, niin onko se ruotsalaisten suunnittelema, laadukkaista osista ja materiaaleista tehty oikea volvo, vai onko se kiinalaisten suunnittelema kiinalaisista osista kiinassa tehty kiinalainen auto. Ei sillä että olisin volvofani, eikä minulla ole koskaan edes ollut. Saatikka että Volvo olisi edes erityisen hyvä.
Edelleen pääkonttori on Ruotsissa ja suunnittelukin ainakin pääosaksi Ruotsissa.
 
Edelleen pääkonttori on Ruotsissa ja suunnittelukin ainakin pääosaksi Ruotsissa.

Mutta EX30 ei ole mallina siellä suunniteltu. Ehkä sisustassa ovat saaneet jotain materiaaleja valita, mutta kaikki mikä siitä tekee auton on tehty ja suunniteltu Kiinassa. Kyllä tuo malli on rebadge, vaikka ei se tietysti siitä huonompaa autoa tee.
 
Mutta EX30 ei ole mallina siellä suunniteltu. Ehkä sisustassa ovat saaneet jotain materiaaleja valita, mutta kaikki mikä siitä tekee auton on tehty ja suunniteltu Kiinassa. Kyllä tuo malli on rebadge, vaikka ei se tietysti siitä huonompaa autoa tee.
Se pointti että kun niiden hinnat alkaa halventua niin keksitään uusia "ongelmia" hankinnan estämiseksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 741
Viestejä
4 429 477
Jäsenet
73 414
Uusin jäsen
Käpykukkaro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom