Tesloja rahdataan käytettyinä ulkomailta rekkalasteittain, niin niitä on sitten myynnissäkin eniten. Muotilaite vähän kuin Swappie/iphone.
Arvonaleneman pitäisi kaiken järjen mukaan alkaa realisoitua jossakin 5v alkaen ja kiihtyä 8v kohdalla, kun akku alkaa lähestyä eläkeikää. Sitä ennen ei ole suurta hätää.
Vaikka voimalinja olisi teoreettisesti luotettava ja kestävä (pl. akun hiipuminen), niin suunnitteleeko valmistajat (pl. ehkä Tesla) sähköautoja kestämään sen pidempään kuin polttomoottoriautoja? Ts. eikö esim. 5-vuotias 250 tkm ajettu sähköauto olisi ainakin melkein samanlainen pommi kuin polttomoottoriautokin ja arvonalenema sitä myöten sen mukainen? Sehän ei ole mitenkään hyvää bisnestä autotehtaalle, että pelkillä alustaremonteilla ajetaan pitkälti yli puoli miljoonaa kilometriä, vaan kyynisempi kuvittelisi sähköaikana keksittävän uusia vikakohteita kaksoiskytkinvaihteistojen ja pikkuturbojen tilalle... Kuluttajaviranomaistenkin kanta on kai, että autosta saa hajota kaikki mahdollinen noilla kilometreillä eikä korjauslaskuista vastaa kukaan muu kuin auton senhetkinen omistaja.
Tuttavapiirissä on Ioniq Electric. Kun kyselin kokemuksia, niin pihi auto sähkönkulutukseltaan, mutta jo takuuajan puitteissa oli kyrvähtänyt latausjärjestelmän ohjausmoduuli ~8 tonnilla ja lämmityslaite melkein 4 tonnilla. Laskut ohjautuivat tässä tapauksessa tehtaalle, mutta jos itse pitäisi maksaa, niin kuulostaisi yhtä huolettomalta kuin DSG-TSI-kombinaatio...
Siihen sitten päälle muut nykyautojen hilavitkuttimet käyttövoimasta riippumatta. Jos voimalinja kestääkin (eikä siihen leivota mitään heikkoja kohtia), niin ledivalothan nykyautoissa on lähes järjestään ja niidenhän
tiedetään maksavan tuhansia euroja umpiolta. Muina katsastusvikoina vaikkapa hätäjarrutusjärjestelmän kamera, digimittaristo ja sähköisesti himmentyvä taustapeili sekä kaupan päälle vielä infotainment-näyttö, niin äkkiä menee uuden TSI-moottorin verran rahaa. Halvoista purkuosistakaan ei ole apua, jos/kun osat koodataan toimimaan vain tietyssä autoyksilössä.
Vaan eipä minulla ole mitään sitä vastaan, jos sähköauto säilyttää arvonsa polttomoottoriautoa paremmin. Sehän on erittäin hyvä asia uuden auton ostavan, paljon ajavan kuljettajan kannalta. Mietin vain, onko todellisia aineksia olettaa asian olevan näin onnellisesti. Normaalistihan 250 tkm ajettu auto, suhteellisen uusikin, joutaa jobbarin verkkopihalle tai Kamuxin nurkkaan. Sieltä sen ostaa joku, joka haluaa kivannäköisen auton pihaan seisomaan - ajaahan sillä ei parane, jotta ei jokin paikka hajoa.
Isoakkuisia sähköautoja ei ole ollut kovin laajaa valikoimaa ja noilla hakemillasi kilsamäärillä olisivat kaiketi pääosin vanhoja takseja. Nythän näkee jo paljon muutakin kuin Teslaa niissä hommissa, joten vuoden päästä lienee ihan erinäköinen tarjonta käytettyjäkin. Itse uskaltaisin ostaa itselleni sellaisen, jossa on takuu ajettu umpeen, mutta en sellaista, jossa on akkutakuukin ajettu umpeen, jollei nyt sitten saisi ihan muutamalla tonnilla.
Noin varmaan on, että parin vuoden päästä ollaan viisaampia hinnankehityksen suhteen.