Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei toi naarmutus taida olla sähkäreiden ongelma, vaan kaikkien uusien autojen.

Toinen ongelma Suomessa on kiven- ja nastaniskemät. Katsoo jotain 5 vuotta vanhoja tuontiautoja vaikka Saksasta niin niissä ei näy juuri mitään mutta kaksi vuotta Suomessa niin johan on tuulilasissa ja konepellissä jälkiä.
 
Lastenistuimia on erilaisia vaikka pysyisi 2020-luvun länsimaisissa. Ei kannattane haaveilla selkä menosuuntaan olevaa penkkiä istuttaa tuohon autoon ainakaan videon perusteella (ja iso kaukalokin voi tehdä tiukkaa), mutta perusturvavyöistuin menee oikeastaan mihin autoon vaan.

Lähinnä ihmettelen monesti ihmisten asennoitumista asioihin lastenistuimien suhteen. "Ostimme tämän istuimen 3 vuotta sitten 200€:llä, mutta nyt autoon laitamme mielummin 10k€ lisää sen sijaan että vaihtaisimme istuimen toiseen 200€ hintaiseen joka mahtuisi tähän toiseen". Tuntuu monelta katoavan järjen hiven tietyissä asioissa.

Edit: Kun nyt Thomaksen videon katsoin, niin onpas tosiaan Volvokin jättänyt mittaristonäytön pois, ohhoh. Lisäksi ovissa ei ole kajareita vaan etualalla on soundbar. Mielenkiintoista. Kun tuollainen vajaa 190cm kaveri seisoskelee EX30 vieressä, niin näyttääpä auto pieneltä. Voi olla tosi näppärä kaupunkipyörittelyssä ja maltillisessa työmatka-ajossa.

EX30 ei tosin ole puhdas Volvo, vaan enemmänkin "Volvo brandatty Geely". Hieman meno alkaa näyttämään loppuajan Saabilta, jossa Vectrasta tehtiin Saab, tai Subarusta, tai mistä ikinä aina tekivätkään vähän stailaamalla.
 
Jos halua sisältä ison auton, niin kannattaa varmaan ostaa joku muu kuin tyköistuva pikkuvolvo?

No näin tarvitsee tosiaan tehdä, mutta ei vaikka auto Volvoksi on pieni, ei se mittojen mukaan mihinkään pikkuautoluokkaan mene. Muuta kuin nyt sisätilojen osalta ja Volvo tuskin on tuota vahingossa tehnyt näin, auto on profiloitu nuorille lapsettomille ihmisille ja enemmän takatiloja tarvitsevat voivat sitten Volvon mallistosta valita paremmin sopivan mallin.
 
Lähinnä ihmettelen monesti ihmisten asennoitumista asioihin lastenistuimien suhteen. "Ostimme tämän istuimen 3 vuotta sitten 200€:llä, mutta nyt autoon laitamme mielummin 10k€ lisää sen sijaan että vaihtaisimme istuimen toiseen 200€ hintaiseen joka mahtuisi tähän toiseen". Tuntuu monelta katoavan järjen hiven tietyissä asioissa.
Selvä. Minä olen pumpannut sen verran paljon rahaa lastenistuimiin ja valinnut istuimet, jotka ovat ensisijaisesti lapsille hyviä ja toissijaisesti passaa vielä autoihin. Olen kuljettanut mukuloita niin polo-kokoluokan kuin Superbin presidentti-luokan takapenkeillä. Selkä menosuuntaan istuin pienelläkään kallistuksella (lapselle parempi) tekee sen, että autossa tulee olla kokoa tai etupenkit aivan edessä. Tosin sellaista lastenistuinta ei pahemmin pikkusegmentin autoissa käytellä. Kuten sanoin aiemmin, niin turvavyöistuin menee heittämällä tuossa Volvossakin.

EX30 ei tosin ole puhdas Volvo, vaan enemmänkin "Volvo brandatty Geely". Hieman meno alkaa näyttämään loppuajan Saabilta, jossa Vectrasta tehtiin Saab, tai Subarusta, tai mistä ikinä aina tekivätkään vähän stailaamalla.
Halvalla tehty, jotta saadaan hinta painettua kiinnostavalle tasolle. Muistelen tällaista kommenttia kuulleeni runsaasti eräästä toisesta automerkistä.

Jos VW saa ID2all:n oikeasti tehtaan ovista pihalle 25k€ hintaan edes kohtuullisilla varusteilla ja ~400km rangella, ei EX30:n perusmallille kannata odottaa 1-2 vuotta enempää tähdenlentoa. Teslaltakin pitäisi kakkosmalli tulla joskus, mutta voi alkaa naama punottaa hengitystä pidätellessä.

Stellanniksen pikkusähkäreille tämä on myrkkypilleri. Ehkä jossain määrin myös Konalle ja ID3:lle.
 
Näkisin, että EX30 on lähes täydellinen auto (pidempää) työmatkaa yksin taittavalle kulkijalle, jos äänieristys on kunnossa. Menee sen lisäksi perheen kauppakassina ja satunnaisena peräkärryn vetäjänä jäteasemalle. Sisustus ja melutaso tarvis nähdä livenä, Autogefuhlin videon perusteella vaikuttaa hieman "hapokkaalle". Toisaalta jos mikään ei rämise tai erityisesti repsota, niin hyvä upgrade vaikka VAGin triplettiä kakkosautona käyttävälle. Toki kuten yllä todettiin, jos on malttia odottaa id.2 sarjaa ja se lunastaa lupauksensa, niin tämä jää vähän paitsioon. Vuoden-pari kyllä myynee hyvin, jos livenä näyttää ja tuntuu kivalta. Jos näissä saatavuus on luvattu, niin model 3 on kyllä aika nesteessä Y:n ja EX30n välissä.
 
Ehkä näin esittelyvideossa näkyjä, mutta etupenkkejä voinee siirtää ajoittain hivenen lähemmäksi ajoasennon liikoja kärsimättä. Model Y:n kanssa tämä ei välttämättä kilpaile, mutta kaikkien muiden tuossa hintaluokassa ja hieman yli on syytä olla erittäin huolissaan.
 
Pienolakattupinta tuon Volvon keskikonsolissa on taas erittäin fiksu idea. Se oli tuossa demoautossa jo ihan naarmuilla :tup:
 
Tavaratilaa on vain 318 litraa mikä on todella vähän. Jos perheessä on enemmän kuin 2 jäsentä niin tulee kyllä jo ahdasta vaikka pakkaa miten hyvin.
Hups sitten on kyllä pienempi kuin luulinkaan, ja itseasiassa artikkelissa kai sanottiin 314 litraa? Pikkuauto Zoe:ssa 338 litraa... Kyllä mulle nykykäyttöön ainakin arkisin saattaisi tuokin tavaratila riittää, mutta viime kesän Tallinnan-reissulla Zoenkin tavaratila tuli kattoa myöten täyteen...

Hämäännyin koska kuvissa tuo Volvo näyttää selvästi isommalta autolta kuin pyöreänpirteä Zoe. Olisi varmaan pitänyt laittaa molempien autojen viereen tulitikkuaski tekemään kuvat vertailukelpoisiksi.

Latausteho on myös hieman vaatimaton, mutta riippuu aika paljon latauskäyrästä ja kulutuksesta, että riittääkö tuo.
Mulle tuo 130kW DC riittänee jopa niillä kuuluisilla Lapinmatkoilla. Mutta nyt vasta huomasin tämän:

Lataus onnistuu 11 kilowatin teholla ja parhaassa Ultra-varustetasossa 22 kilowatin teholla.
22kW AC?!? Wuuhuu! Kaltaiselleni nuukailijalle tuo on nannaa, tuolla Volvollakin voi sitten latailla monien kauppojen ja kauppakeskusten AC-latureilla 22kW teholla n. 7c/kWh hintaan, kun normisähköautoilijat lataavat puolta hitaammin ja kaksi kertaa kalliimmin 11kW 14c/kWh (niissä latauspisteissä missä on esim. 2c/min latausmaksu).

Ei tosin taida sitten saada tuota 42k€ versioon, pitää katsoa paljonko tulisi lisähintaa isompiakkuiselle versiolle 22kW latauksella... Mitenköhän tuo 22kW lataus on toteutettu, kalliisti kahdella 11kW laturilla vai esim. Renaultilta ostetulla systeemillä? Tuossa kuitenkin latausportti on takana, käsitin että Renaultin systeemi käyttäisi moottoria latauksen apuna joten latausportin luulisi olevan moottorin lähellä kuten Rellussa ja Nissan Ariya:ssa kait...

Ymmärrän että tämä ei koske henkilöitä jotka lataavat vain kotona ja 250kW DC-latureilla. Minulle vaan istuu nykytilanteessa niin hyvin tuo että arkiajoissa pari kertaa viikossa kaupassakäynnin yhteydessä lataan 22kW 7c/kWh energiaa.
 

Nyt se lahdessa räjähtänyt Buzz paloi poroksi ilmeisesti aika huolella. Hyvä ettei parkkihallissa ehtinyt tehdä isompaa temppua.
Sinänsä kummallista että tällaisessa eurooppalaisesta näkövinkkelistä VW:n sähköauto-ongelmat ovat mielessäni, vaikka tosin niitäkin on vain kaksi. Kaksi vuotta sitten joku ID.3 paloi poroksi latauksen aikana tai kun se irroitettiin latauksesta, olikos se Hollannissa vai missä, ja nyt tämä ID.Buzz case, joka toki on edelleen epäselvä mistä ihmeestä oikein on kyse.

Miksi en muista yhtäkään samanlaista uutista sähkö-Skodasta, Rellusta tai mitä noita on? Ei ole vielä osunut, vai uutiset ovat jääneet pimentoon?

Teslapaloista on toki uutisoitu amerikanmaalla suurella mielenkiinnolla, ainakin joskus vuosia sitten. Olen laittanut tämän sen piikkiin että kyseessä on, varsinkin vuosia sitten, yleisin käytössä oleva sähköautomerkki.

Niin ja sitten kiina-autojen sähköautopalot kiinanmaalla. Jostain youtube-videoista tulee kuva että esim. BYD-autojen akkupaloja on tapahtunut paljon Kiinassa, mutta niitä hyssytellään oikein urakalla ettei tieto leviäisi varsinkaan ulkomaille, en tiedä onko totta vai tarua mutta en ihmettelisi. Sikäli outoa että LFP-akkujen pitäisi olla paloturvallisempia...
 
Niin ja sitten kiina-autojen sähköautopalot kiinanmaalla. Jostain youtube-videoista tulee kuva että esim. BYD-autojen akkupaloja on tapahtunut paljon Kiinassa, mutta niitä hyssytellään oikein urakalla ettei tieto leviäisi varsinkaan ulkomaille, en tiedä onko totta vai tarua mutta en ihmettelisi. Sikäli outoa että LFP-akkujen pitäisi olla paloturvallisempia...

Kyllähän LFP akkuinenkin auto voi palaa, siinä missä ihan bensa-autokin. Autossa on paljon muutakin syttyvää ja jos lämpötila tarpeeksi korkealle nousee, niin mikä tahansa akku palaa lopulta. Jos auton yläosat ovat tulessa, niin se akku lopulta kyllä leimahtaa kun lämpötila nousee liian korkeaksi.

Mitä taas tulee Buzziin, niin paloiko auto itsekseen, vai auttoiko joku lopulta..? Niin oudosti uutisoitu. "Akussa ei jälkeäkään, autossa näyttää räjähtäneen pommi sisällä, mutta emme me mitään löytäneet". "hups, auto paloi ennen tutkintaa".
 
Näkisin, että EX30 on lähes täydellinen auto (pidempää) työmatkaa yksin taittavalle kulkijalle, jos äänieristys on kunnossa. Menee sen lisäksi perheen kauppakassina ja satunnaisena peräkärryn vetäjänä jäteasemalle. Sisustus ja melutaso tarvis nähdä livenä, Autogefuhlin videon perusteella vaikuttaa hieman "hapokkaalle". Toisaalta jos mikään ei rämise tai erityisesti repsota, niin hyvä upgrade vaikka VAGin triplettiä kakkosautona käyttävälle. Toki kuten yllä todettiin, jos on malttia odottaa id.2 sarjaa ja se lunastaa lupauksensa, niin tämä jää vähän paitsioon. Vuoden-pari kyllä myynee hyvin, jos livenä näyttää ja tuntuu kivalta. Jos näissä saatavuus on luvattu, niin model 3 on kyllä aika nesteessä Y:n ja EX30n välissä.

Kyllä tuo EX30 kiinnostelee ainakin minua C30:n päivitykseksi. Perusversio varmaan riittäisi hyvin omiin työn ja arjen ajoihin, joita tulee pisimmillään n. 200km per suunta kerran-pari kuukaudessa. Harvemmin tulee mitään tuota pidempää ajoa. Isompiakkuinen versio taas menee hinnan puolesta jo lähelle uutta id.3:sta, niin en tiedä onko se lisäpanostuksen arvoinen.

Jos takaluukkuun mahtuu yksi tai kaksi mäyräkoiraa laatikkoineen ja takapenkille saa lastenistuimen, kun/jos mukulan saa vaimon kanssa aikaiseksi, niin aika passelilta peliltä tuo vaikuttaa.
 
Ihan hyvin tuollainen Volvo menisi omaankin käyttöön, vaikka 4v lapsi löytyy. Ei kyllä käytännössä ikinä ole rattaiden pois jäännin jälkeen tavaraa niin paljoa mukana etteikö ne tuollaiseen menisi. Varsinkin kun siihen sen pienen kärrynkin perään saa niin aika harvassa on normiarjen tilanteet missä tilat tulisi vastaan.

Sitten kun vertaillaan suorityskyvyn puolesta, niin siihen ei pääse yksikään kilpailija tuossa kokoluokassa edes lähelle. 37 ke pikkuauto 200 kW teholla ja 5.7s 0-100 km/h kiihtyvyydellä ja vielä takavetona on kyllä sellaiset luvut mihin ei tuossa luokassa ole totuttu.
 
Thomas taitaa olla 187cm pitkä, ei nuo takatilat kovin häävit kyllä ole hänen ajoasentonsa takana. Vaikka olisi lyhyempikin kuljettaja, ei tuonne turvaistuimet kovin mukavasti mahdu.



Näyttää pienen perheen autolta, kaksi aikuista, yksi lapsi...
 
Ihminen on sopeutuva eläin, kun katsoo minkäkokoisilla autoilla keskimäärin ajeltiin 80- ja 90-luvuilla niin tämä EX30 on ihan "normi perheauto", toki nykyään pienemmästä päästä.

Itselläkin on ollut oikeasti iso 7-paikkainen auto mutta kummasti sitä pärjää paljon pienemmälläkin.

Ainoa asia joka pienissä autoissa itselläni kirraa on kolariturvallisuus mutta uskoisin että se on tässä Volvossa ns. hanskassa.
 
Ihminen on sopeutuva eläin, kun katsoo minkäkokoisilla autoilla keskimäärin ajeltiin 80- ja 90-luvuilla niin tämä EX30 on ihan "normi perheauto", toki nykyään pienemmästä päästä.

Itselläkin on ollut oikeasti iso 7-paikkainen auto mutta kummasti sitä pärjää paljon pienemmälläkin.

Ainoa asia joka pienissä autoissa itselläni kirraa on kolariturvallisuus mutta uskoisin että se on tässä Volvossa ns. hanskassa.

Vertailukohtaa voi hakea Smart #1:stä joka on saman alustan auto.


Eli kunnossa on, ellei Volvo jotenkin ole käsittämättömästi mokannut.
 
Ihminen on sopeutuva eläin, kun katsoo minkäkokoisilla autoilla keskimäärin ajeltiin 80- ja 90-luvuilla niin tämä EX30 on ihan "normi perheauto", toki nykyään pienemmästä päästä.

Itselläkin on ollut oikeasti iso 7-paikkainen auto mutta kummasti sitä pärjää paljon pienemmälläkin.

Ainoa asia joka pienissä autoissa itselläni kirraa on kolariturvallisuus mutta uskoisin että se on tässä Volvossa ns. hanskassa.

Eihän kolariturvallisuus ole pitkään aikaan ollut ongelma pienissä autoissa, nykyajan pienet autot kestää kolareita paremmin mitä ihmisen sisuskalut kestää sen pysähdyksen.
 
Eihän kolariturvallisuus ole pitkään aikaan ollut ongelma pienissä autoissa, nykyajan pienet autot kestää kolareita paremmin mitä ihmisen sisuskalut kestää sen pysähdyksen.

Nojoo, pienemmät crumble zonet noin keskimäärin mutta kestäviähän ne ovat. Olisin paljon mielummin kolarissa EX30:ssä kuin 90-luvun 940 Volvossa.
 
Sitten kun vertaillaan suorityskyvyn puolesta, niin siihen ei pääse yksikään kilpailija tuossa kokoluokassa edes lähelle. 37 ke pikkuauto 200 kW teholla ja 5.7s 0-100 km/h kiihtyvyydellä ja vielä takavetona on kyllä sellaiset luvut mihin ei tuossa luokassa ole totuttu.
Saati sitten kun ottaa sen hieman kalliimman nelivedon mikä lähtee 0-100 3,6s
 
En tiedä oliko täällä jo, mutta Citroenin vastaus Volvon pikkusähkikselle: kierrätettävä pahviauto. No, ainakin konseptitasolla...

Milloin keksivät sähköauton jonka voi syödä käytön jälkeen? Se ratkaisisi maapallon nälänhädän ja Ukrainan sodankin.

 
Mitä taas tulee Buzziin, niin paloiko auto itsekseen, vai auttoiko joku lopulta..? Niin oudosti uutisoitu. "Akussa ei jälkeäkään, autossa näyttää räjähtäneen pommi sisällä, mutta emme me mitään löytäneet". "hups, auto paloi ennen tutkintaa".
Ajattelin että akku ehkä on ottanut damagea sisällä tapahtuneesta voimakkaasta räjähdyksestä, ja lopulta pettänyt viiveellä. Samanlainen tapaus kuin amerikoissa palanut Tesla jonka palaneesta akusta löytyi "yllättäen" merkkejä luodin osumasta. Ei kantsisi ammuskella sisätiloissa, autossakaan?

Se mistä tuo alkuperäinen räjähdys sitten johtui, olisi toki kiva tietää. Aika paha sekin jos artikkelissa mainitut arvailut olisivat oikein päinkään, eli joku pienitehoakku tuottanut vetyä joka räjähtänyt sisätiloissa tms. Toivottavasti sisällä oli vaan kaasupullo joka olisi räjähtänyt, mutta jos ei kerran sellaisestakaan ole merkkiä...

Huono juttu VW:lle koska pakostakin nyt itsekin miettii "uskaltaisinko vielä ajaa Buzzilla?", aivan kuten mietin kun kaksi vuotta sitten ID.3 paloi poroksi latauksen päätteeksi. Ajan kanssa sitten selviää kannattiko pelätä vai uskaltaako jo.
 
Vaikea nähdä ettei uskaltaisi. Ovat kuitenkin erittäin harvinaisia ja toisaalta jos auto rupeaa toimimaan epämääräisesti niin kannattaa ajaa sivuun.

Tokihan nämä jonkin verran aiheuttavat pohdintaa, vähän vastaavasti kuin 4090 kohdalla että voiko sitä ollenkaan käyttää.

Mitä såhköautojen palamiseen tulee, niin senhän takia jenkeissä vaihdettiin kaikkiin Bolt -autoihin akusto kun kokoonpanolinjalla oli tapahtunut joku mahdollinen virhe joka sopivassa yhdistelmässä saattoi johtaa akuston palamiseen.
 
Moottori-lehti kirjoittaa norjalaisesta sähköautojen toimintamatkavertailusta.

jotain poimintoja tuolta El Prix 2023 – verdens største elbiltest | NAF . aika lämmin taisi olla.
  • Nissan Ariya: 580,8 kilometer (differanse WLTP: + 8,97 %)
  • Polestar 2 LR Single Motor: 601,7 kilometer (differanse WLTP: - 2,16%)
  • Hyundai Ioniq 6 LR RWD 567 kilometer (differanse WLTP: - 7,67%)
  • Tesla Model Y RWD 449 kilometer (differanse WLTP: -1,32%)
  • Subaru Solterra Sport AWD 360 kilometer (differanse WLTP: - 13,34%)
 
Eikös tuon Buzzin valmistuksne kanssa tapahtunut joku vastaava eli tuotanto pysäytettiin kun löytyi jotain vikoja oliko juurikin akun suhteen
 
Ex30 on ilmestynyt Volvon konfiguraattoriin.

Ennakkotiedot väitti, että auton olisi voinut tilata netistä mutta en minä ainakaan tuollaista vaihtoehtoa löydä vaan kohdan

Lähetä tilauspyyntö
Jälleenmyyjä on sinuun yhteydessä yhden vuorokauden kuluessa tilauksen viimeistelemiseksi

Kuinka vaikeaa se voi olla antaa tehdä tilausta Teslan/Polestarin tapaan netissä?
Halutaanko tässä marssittaa asiakas myymälään tekemään joku hv-ehdoilla varustettu tilaussopimus liimatukan kanssa vai mikä idea?

Myöhemmin löytyy kohta
Lähetä pyyntö
Sinua ei veloiteta tässä vaiheessa. Tilauksesi viimeistellään jälleenmyyjän luona heidän ehtojensa mukaan.

Niin eli ei sitä sitten voinutkaan ostaa netistä?
 
Ex30 on ilmestynyt Volvon konfiguraattoriin.

Ennakkotiedot väitti, että auton olisi voinut tilata netistä mutta en minä ainakaan tuollaista vaihtoehtoa löydä vaan kohdan



Kuinka vaikeaa se voi olla antaa tehdä tilausta Teslan/Polestarin tapaan netissä?
Halutaanko tässä marssittaa asiakas myymälään tekemään joku hv-ehdoilla varustettu tilaussopimus liimatukan kanssa vai mikä idea?
Jos tilaus jää yhdestä puhelusta kiinni niin sitten se on just niin.

Kovasti olisi vähintään HUD-näyttöä kaivannut tuo EX30. Ikävä katsella nopeutta ja muita tietoja keskikonsolista.
 
Ex30 on ilmestynyt Volvon konfiguraattoriin.

Ennakkotiedot väitti, että auton olisi voinut tilata netistä mutta en minä ainakaan tuollaista vaihtoehtoa löydä vaan kohdan



Kuinka vaikeaa se voi olla antaa tehdä tilausta Teslan/Polestarin tapaan netissä?
Halutaanko tässä marssittaa asiakas myymälään tekemään joku hv-ehdoilla varustettu tilaussopimus liimatukan kanssa vai mikä idea?

Myöhemmin löytyy kohta


Niin eli ei sitä sitten voinutkaan ostaa netistä?
Varmaankin sen takia ettei tilauksia peruta jos sattuu mieli muuttumaan ja jotain muuta tulee markkinoille odotellessa.
 
Tuo Volvo olisi kyllä monilta osin todella houkutteleva paketti, mutta pari juttua saattaa ainakin itselle tulla ostamisen esteeksi.

Tavaratilaa on vain 318 litraa mikä on todella vähän. Jos perheessä on enemmän kuin 2 jäsentä niin tulee kyllä jo ahdasta vaikka pakkaa miten hyvin.

Latausteho on myös hieman vaatimaton, mutta riippuu aika paljon latauskäyrästä ja kulutuksesta, että riittääkö tuo.

Muuten oikeastaan kaikki mitä äkkiseltään osaa toivoa. Puutteet saattaa toki selittyä sillä, että XC40 pitää pysyä mallistossa Ex30 yläpuolella.
Itsellekin tökkää lähinnä tuohon tavaratilan kokoon. Ei taida enään keskikokoinen koira mahtua. Esim. Hyundai Konan konttiin mahtuu.
Mutta varmasti käy kaupaksi tuo hinnat alkaen malli.
 
Eihän kolariturvallisuus ole pitkään aikaan ollut ongelma pienissä autoissa, nykyajan pienet autot kestää kolareita paremmin mitä ihmisen sisuskalut kestää sen pysähdyksen.

Juuri näin. Eikä se pysäyskään Volvossa ole kummoinen, kun todennäköisin vastapuoli on puolta kevyempi Corolla tai muu kansanauto.
 
Jenkkilässä alkaa näyttään siltä, että Teslan lataus-standardi saattaa viedä voiton latausliitin-kilpailussa. Tällä ei vaikutusta euroopan latausasemiin, mutta voi aiheuttaa harmaita hiuksia eurooppalaisille autovalmistajille jenkeissä, jotka käyttävät ja rakentavat nyt CCS-verkostoa.

 
Ex30 on ilmestynyt Volvon konfiguraattoriin.

Ennakkotiedot väitti, että auton olisi voinut tilata netistä mutta en minä ainakaan tuollaista vaihtoehtoa löydä vaan kohdan



Kuinka vaikeaa se voi olla antaa tehdä tilausta Teslan/Polestarin tapaan netissä?
Halutaanko tässä marssittaa asiakas myymälään tekemään joku hv-ehdoilla varustettu tilaussopimus liimatukan kanssa vai mikä idea?

Myöhemmin löytyy kohta
Lähetä pyyntö
Sinua ei veloiteta tässä vaiheessa. Tilauksesi viimeistellään jälleenmyyjän luona heidän ehtojensa mukaan.

Niin eli ei sitä sitten voinutkaan ostaa netistä?
Volvo juttujen mukaan on menossa koti etänmyyntiä, mutta "konserni" etenee vaiheittain. Volvolle se jälleenmyyjä verkko on myös tärkeä. Koska tausta yhtiöillä on ne tuotemerkit jotka painavat etämyynti edellä, niin Volvolla kannattaa sitten mennä toistaiseksi jälleenmyyjät edellä.

Mahdollistaa myös tekoälyn myyjä-älyn pärjäämisen vertaamista.

Nimimerkki Hammer S viittaisi ansiokkaasti etämyynnin minimi ehtoihin, lainauksesi sanamuoto(* viittaa myös siihen että Polesterin osalla niistä otettu vähän takkiin, niin nyt halutaan ostajaa sitovampia tilauksia. Jos toimitusajat pitkiä, niin eletään markkinatilannetta missä odotetaan entistä halvempia sähköautoja, (hintojen laskua että halvempia malleja) Jos kiinasta tulee parinkympin malleja, niin asiakas voi miettiä paljonko maksaa brändistä, ja tulossa halpaa myös saksalaisilta.


(*
Yllytetään asiakas aloitteelliseksi, korostetaan että ostopäätös tehdään jälleen myyjän luona, ja vielä lopuksi jälleenmyyjän ehdoin.
 
Kun on katsellut videoita noista Teslan kotimarkkinan Superchargereista ja pari, kolme kertaako olen täällä kotimaassa CCS latausta joutunut käyttämään kotilatauksen täydennykseksi niin kieltämättä hieman mietityttää eikö tätä olis voinut helpommaksi tehdä?

En tiedä yhtään tekniikan (NA/EU) eroja, mutta onhan tuo CCS(2) liitin aika saatanan massiivinen kahdella kädellä sompailtava möykky paikalleen auton latausporttiin kunnolla kun toisessa kädessä yrität apista laittaa latausta päälle.
 
Kun on katsellut videoita noista Teslan kotimarkkinan Superchargereista ja pari, kolme kertaako olen täällä kotimaassa CCS latausta joutunut käyttämään kotilatauksen täydennykseksi niin kieltämättä hieman mietityttää eikö tätä olis voinut helpommaksi tehdä?

En tiedä yhtään tekniikan (NA/EU) eroja, mutta onhan tuo CCS(2) liitin aika saatanan massiivinen kahdella kädellä sompailtava möykky paikalleen auton latausporttiin kunnolla kun toisessa kädessä yrität apista laittaa latausta päälle.

Tätä on taidettu puida ennenkin mutta kyllähän tässä on taustalla se, että euroopassa kolmivaihesähkö on niin helposti saatavilla ja type2 on sen jakeluun varsin hyvä.

Ja nyt on päädytty siihen että liittimessä on sekä type2 että CCS samassa, kun dc-latauksessa hyödynnetään noita type2:n tiettyjä pinnejä.

Rajoite saattaa olla osittain fyysinenkin kun erilliset liittimet veisi tilaa lisää ja latausluukut tulisi jo aika isoiksi.

Sinänsä samaa mieltä siitä, että eikö tuota CCS:ää olisi voinut yhtään sirommaksi tehdä, kun kuitenkin siinä on dc-latauksessa käytössä vain muutama pinni.
 
Sinänsä samaa mieltä siitä, että eikö tuota CCS:ää olisi voinut yhtään sirommaksi tehdä, kun kuitenkin siinä on dc-latauksessa käytössä vain muutama pinni.

Itse liitin ei kuitenkaan ole mielestäni ikinä ollut se ongelma CCS:ssä. Jos miettii tuota "mun on pakko pitää kännykkää jostain syystä kädessä kun tungen kurkkua ahteriin", niin voisiko sen kännykän edes hetkeksi laskea alas? Yksikään latausasema kun ei vaadi tuollaista samanaikaista käyttämistä. Tosin taidan itse kyllä CCS:n aina yhdellä kädellä sinne tunkea, ei paljon tule latausasemalla tuollaista mietittyä. Ainoa missä sitä joutuu repimään kahden käden on SuperChargereilla, joissa puolista tolpista ne liittimet on siinä tolpassa jumissa kun siellä on paskaa välissä.

Kaapelin paksuus ja niiden hankaluus on mielestäni aina ollut se latausasemien suurempi ongelma, ne eivät tahdo oikein taipua tietyissä paikoissa joissa itse latausasema ei ole optimaalisesti auton latausporttiin nähden. Tai jos on liian lähellä, niin menee taiteiluksi että saa sen siihen kun kaapeli ei oikein tahdo ottaa niin tiukkaa kulmaa.

Mutta tuo ongelmahan johtuu tietysti vaadittavista sähköturvallisuuksista ja siitä että 400V oli aivan liian vähän.
 
Kyllähän tuo ccs yhdistää aikakätevästi juurikin type2 kolmivaihelatauksen ja tuon dc latauksen. Nykysillä vaan kasvavilla latausvirroilla tuntuu oudolta että homma pystyttäisiin hoitamaan ainakaan hirveästi ccs sirommilla kaapeli pinta-aloilla.

Sais ccs toki pienempi olla, mutta virrat alkaa ola niin hurjia että se tuo omat koko vaatimuksensa ainakin jos jännitteet pysyy nykyisellään. Kääntö puolena myös jos jännitteet nousee paljon niin kaapelit paksunee/jäykkenee taas eristyksensä takia.

Ccs lataukseen liittyen en ole ainakaan koskaan pitäny kännykkää toisessa kädessä kun ccs piuhaa laitan auton. Laturille kun tulee niin appi auki, valitsee laturin ja pyyhkäsee latauksen päälle sen jälkeen kännykkä taskuun ja sit kaapeli paikalleen ja ovet lukkoon.
 
Eikös Tesla tehnyt alunperin DC-latauksen suoraan type 2-liittimeen ilman alapuolella olevia pinnejä? Se olisi ollut kätevämpi, kuin nykyinen kohlo, jossa dc-liittimet ovat type 2:n alapuolella. Sähköautomiehien twitter-tilillä on tätä noin viikko sitten ruodittu.
 
Ja tosiaan sen latauksen voi laittaa aplikaatiosta päälle autossa ja sitten kytkeä kaapelin niin ei tarvitse jonglöörata puhelimen ja kaapelin kanssa. Teslan supereissa tätä ongelmaahan ei ole.

Kaapelin paksuushan tulee suoraan siitä että sieltä painetaan se 500A virtaa niin pitää olla kaapelissa kokoa.
 
Moottori-lehti kirjoittaa norjalaisesta sähköautojen toimintamatkavertailusta.

jotain poimintoja tuolta El Prix 2023 – verdens største elbiltest | NAF . aika lämmin taisi olla.
  • Nissan Ariya: 580,8 kilometer (differanse WLTP: + 8,97 %)
  • Polestar 2 LR Single Motor: 601,7 kilometer (differanse WLTP: - 2,16%)
  • Hyundai Ioniq 6 LR RWD 567 kilometer (differanse WLTP: - 7,67%)
  • Tesla Model Y RWD 449 kilometer (differanse WLTP: -1,32%)
  • Subaru Solterra Sport AWD 360 kilometer (differanse WLTP: - 13,34%)
Minä haluaisin joskus sellaisen toimintamatkatestin missä olisi tarkalleen nämä kaksi testiä:

1. Kesällä +20 astetta tasaisella (ei vuoristoisella) moottoritiellä 120km/h, ilmastointi päällä.
2. Talvella -10 astetta tasaisella moottoritiellä 100km/h, lämmitys päällä.

Nuo minusta kuvastaisivat parhaiten Suomen oloissa tilanteita missä sitä maksimaalista toimintamatkaa juuri kaivataan. Minulle on vähemmän merkitystä kuinka monta sataa kilometriä saa ajettua 40-60km/h taajamissa, kaikki sähköautot antavat silloin hienoja lukemia regenin ja pienen nopeuden ja vähäisen ilmanvastuksen takia, ja harvoin on päivän aikana tarve ajaa yli 400km taajamissa. No okei, ehkä joku taksi tai Wolt-kuski, en tiedä, mutta en ole kumpaakaan.

EDIT: Tietty voi noiden ylläolevien testien tuloksen osapuilleen arvioida, kun vaan tietäisi mikä tuppaa olemaan eri sähköautojen keskikulutus ylläolevissa tilanteissa. Eli välttämättä täyttä toimintamatkatestiä ei tarvita, jos auton ilmoittamaan kulutuslukemaan voi luottaa kuin piru Raamattuun. Siitä sitten jako- tai kertolaskua peliin ottaen huomioon tuon keskikulutuksen ja akun kapasiteetin. Teslathan ovat käsittääkseni tupanneet pärjäämään hyvin moottoritieolosuhteissa, mitä tulee alhaiseen kulutukseen.

Lähinnä avauduin sen takia koska esim. tuo isoakkuisen Ariyan lukema on ihan kiva, mutta haluaisin vielä tietää mitä se olisi noissa mainitsemissani tapauksissa. 500km? 400km?
 
Viimeksi muokattu:
Minä haluaisin joskus sellaisen toimintamatkatestin jossa olisi tarkalleen nämä kaksi testiä:

1. Kesällä +20 astetta tasaisella (ei vuoristoisella) moottoritiellä 120km/h, ilmastointi päällä.
2. Talvella -10 astetta tasaisella moottoritiellä 100km/h, lämmitys päällä.

Nuo minusta kuvastaisivat parhaiten Suomen oloissa tilanteista missä sitä maksimaalista toimintamatkaa juuri kaivataan. Minulle on vähemmän merkitystä sillä kuinka monta sataa kilometriä saa ajettua 40-60km/h taajamissa, kaikki sähköautot antavat silloin hienoja lukemia regenin ja pienen nopeuden ja vähäisen ilmanvastuksen takia, ja harvoin on päivän aikana tarve ajaa yli 400km taajamissa. No okei, ehkä joku taksi tai Wolt-kuski, en tiedä, mutta en ole kumpaakaan.
FLTP.fi Finlandwide Light Vehicles Test Procedure (FLTP) on Suomessa kehitetty kulutustesti sähköautoille. Ajetaan oikeasti eri autoilla motaria ja 80 aluetta edestakainen lenkki, jollon mäkisyys ja tuuli pitäisi nollaantua tuloksista ja saadaan kulutus, näitä on ajettu jo muutamana vuonna, joten kesä / talvi / kevät kulutukset löytyy monille autoille ja keleille.
 
Minä haluaisin joskus sellaisen toimintamatkatestin missä olisi tarkalleen nämä kaksi testiä:

1. Kesällä +20 astetta tasaisella (ei vuoristoisella) moottoritiellä 120km/h, ilmastointi päällä.
2. Talvella -10 astetta tasaisella moottoritiellä 100km/h, lämmitys päällä.

Nuo minusta kuvastaisivat parhaiten Suomen oloissa tilanteita missä sitä maksimaalista toimintamatkaa juuri kaivataan. Minulle on vähemmän merkitystä kuinka monta sataa kilometriä saa ajettua 40-60km/h taajamissa, kaikki sähköautot antavat silloin hienoja lukemia regenin ja pienen nopeuden ja vähäisen ilmanvastuksen takia, ja harvoin on päivän aikana tarve ajaa yli 400km taajamissa. No okei, ehkä joku taksi tai Wolt-kuski, en tiedä, mutta en ole kumpaakaan.

Tämä. Isoin riesa latauksesta vs. polttomoottorit tulee nimenomaan silloin kun taitetaan pitkää matkaa ja tuolloin ne keskinopeudet ovat siellä 90-120km/h luokassa. Ts. auto omalta osaltaan määrittelee matkan kestoa, ajoreittiä yms. eikä kuljettaja, kuten polttomoottoriautolla. Latausverkko suomessa on ok, mutta ei niin hyvä, että voisi miettimättä ajaa minne vaan ja mitä reittiä vaan päästäkseen mahdollisimman nopeasti pisteestä a pisteeseen b.

Aika usein argumenttina kuulee näitä "onpa paha rasti pysähtyä vartiksi parin tunnin välein", eikä se varmaan silloin kysyjälle olekaan sitä, mutta monelle muulle se on. Mulla on sähköauto, mutta mua ei vähääkään kiinnostaisi keskeyttää matkantekoa sen lataamisen takia alvariinsa. Pakolliset kusitauot yms. evästykset voi hoitaa tien päällä ilman, että ajaa johonkin taukokeitaaseen seisoskelemaan johdon jatkeeksi ja toivoa, että sillä ko. asemalla ole ketään muuta jakamassa sitä kapasiteettia, joka pidentää kärsimystä entisestään. Kaupungissa tuo johtojen kanssa pelleily ei nyt niin paljoa vaivaa, vaikkei se sielläkään kivaa ole, mutta pitkillä matkoilla se on ihan hanurista ja silloin tuo todellinen moottoritierange on se mikä kiinnostaa.

Edit. Oma kokemus omasta autosta (Model 3LR) sellainen, että n. 700km matkan pystyy vielä tekemään jouhevasti siten, että lataa kerran sellaisen normaalin kahvi/kusibreikin pituisen ajan (15-20min). Sitä pidemmillä matkoilla loppumatka alkaa menemään ihan pelleilyksi ellei venytä jotain taukoa. Jos matkan varrella ei ole tarjolla kun vaikka 50kw laturia, tai kyseessä joku jaetun kapasiteetin ABC-asema, jossa on muitakin samaan aikaan, niin ei se enää kauheasti hymyilytä vs. minuutin tankkaaminen ja äkkiä pois.
 
Viimeksi muokattu:
NACS on liittimeltään pienempi, kevyempi ja kätevämpi. Tämä on ihan tärkeää, koska kaikki autoilijat eivät ole riuskoja nuoria miehiä...

tesla-north-american-charging-standard.webp


Ja jostain syystä Teslan supereissa kaapelit on ohuempia ja taipuisampia vaikka niissä menee yli 600A virtaa. Ehkä se johtuu siitä että Teslan kaapelit on jäähdytettyjä ja CCS eivät?

MW-DC-charging-2-1024x467.jpg


Teslan V4 Superchargerilla lienee myös NACS liittimellä virtaetu CCS2:een nähden, USA:ssa V4 taitaa tukea 1000V eikä standardi rajoita virtaa, täällä CCS2 rajoittanee virran reiluun 600 amppeeriin?

"The North American Charging Standard shall specify no maximum current rating. The maximum current rating of the inlet or connector shall be determined by the manufacturer, provided that the temperature limits defined in section 8 are maintained. Tesla has successfully operated the North American Charging Standard above 900A continuously with a non-liquid cooled vehicle inlet."


Eli jos ja kun Ford & GM haluaa megawatti-luokan latauksen tulevaisuudessa niin CCS ei siihen pysty?
 
NACS on liittimeltään pienempi, kevyempi ja kätevämpi. Tämä on ihan tärkeää, koska kaikki autoilijat eivät ole riuskoja nuoria miehiä...

tesla-north-american-charging-standard.webp
Toki jos avaa silmät niin huomaa, että ero liittimen koossa ei ole niinkään ratkaiseva, vaan tuo jäätävä mötikkä sen perässä. Miksi nuo oikein ovat tuollaisia? :confused:

Netistä löytyi nopeasti kuva esim. seuraavanlaisesta vähän paremmasta yrityksestä:
CCS2-001.png
 
Pienempiakkuinen Volvo ei kiinnosta (pienempi akku kuin minun kahden vuoden takaisessa Zoessa joka oli hinnaltaan alle 30k€), mutta jos tuon 65kWh akkuversion saa todellakin 42k€, se kuulostaa jo paljon paremmalta ja alkaisi kiinnostaa. Varmaan silloinkin tosin alan vertailla 2025 vai milloin tuota saa että paljonko samankokoisen akun omaava Tesla maksaa silloin.

Aika pieni hintaero eri versioissa jos tosiaan saa +16kWh lisää akkua ja +136km lisää rangea viidellä tonnilla.
Joudun ehkä perääntymään hieman isompiakkuisen Volvon kiinnostukseni kanssa kun tajusin ettei se halvin Tesla Model 3 taida maksaa kuin tonnin enemmän (42990€) kuin halvin isompiakkuinen pikku-Volvo, ja sen tonnin vastineeksi saa kuitenkin edelleen hieman pidemmän toimintamatkan, ja melkein kaksi kertaa isommat yhteenlasketut tavaratilat, sekä isommat tilat myös kuskille ja matkustajille. Ainoa plussa mitä 42k€ Volvolle keksin että akku on edelleen ilmeisesti jonkin verran isompi kuin halvimmassa Teslassa (mutta silti toimintamatka hieman lyhyempi?).

Että sitä ajatellen ei ehkä jatkoon minun osaltani, mutta kiva kuitenkin että pienempiakkuinen versio tuo uusia ehdokkaita alle 40k€ hintaluokkaan, ja edelleen pidän positiivisena että 22kW AC-latausta tarjotaan edes jossain versiossa, yksi lisäehdokas siihenkin jos se yhtään kiinnostaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom