Tämä. Isoin riesa latauksesta vs. polttomoottorit tulee nimenomaan silloin kun taitetaan pitkää matkaa ja tuolloin ne keskinopeudet ovat siellä 90-120km/h luokassa. Ts. auto omalta osaltaan määrittelee matkan kestoa, ajoreittiä yms. eikä kuljettaja, kuten polttomoottoriautolla. Latausverkko suomessa on ok, mutta ei niin hyvä, että voisi miettimättä ajaa minne vaan ja mitä reittiä vaan päästäkseen mahdollisimman nopeasti pisteestä a pisteeseen b.
Aika usein argumenttina kuulee näitä "onpa paha rasti pysähtyä vartiksi parin tunnin välein", eikä se varmaan silloin kysyjälle olekaan sitä, mutta monelle muulle se on. Mulla on sähköauto, mutta mua ei vähääkään kiinnostaisi keskeyttää matkantekoa sen lataamisen takia alvariinsa. Pakolliset kusitauot yms. evästykset voi hoitaa tien päällä ilman, että ajaa johonkin taukokeitaaseen seisoskelemaan johdon jatkeeksi ja toivoa, että sillä ko. asemalla ole ketään muuta jakamassa sitä kapasiteettia, joka pidentää kärsimystä entisestään. Kaupungissa tuo johtojen kanssa pelleily ei nyt niin paljoa vaivaa, vaikkei se sielläkään kivaa ole, mutta pitkillä matkoilla se on ihan hanurista ja silloin tuo todellinen moottoritierange on se mikä kiinnostaa.
Edit. Oma kokemus omasta autosta (Model 3LR) sellainen, että n. 700km matkan pystyy vielä tekemään jouhevasti siten, että lataa kerran sellaisen normaalin kahvi/kusibreikin pituisen ajan (15-20min). Sitä pidemmillä matkoilla loppumatka alkaa menemään ihan pelleilyksi ellei venytä jotain taukoa. Jos matkan varrella ei ole tarjolla kun vaikka 50kw laturia, tai kyseessä joku jaetun kapasiteetin ABC-asema, jossa on muitakin samaan aikaan, niin ei se enää kauheasti hymyilytä vs. minuutin tankkaaminen ja äkkiä pois.