Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Varsin usein kauppakeskuksissa on 1-3 tunnin ilmainen pysäköinti, vasta sitten alkaa mittari raksuttaa.Tämäkin voidaan ratkaista markkinataloudella. Pistetään isommille parkkiruuduille +30% korkeampi pysäköintimaksu. Saa sitten ihmiset miettiä tarviiko ne oikeasti maantielaivaa nurkkapyöritykseen vai riitäisikö joku järkevämmän kokoinen auto.
Sähköautoissa tuntuu olevan aika isot kääntösäteetkin keskimäärin, joten niiden veivaaminen on siksikin vähän ärsyttävää.
Riippuu paljon autosta, esim. VAGin ID4, ID3, Enyaq, Buzz jne ovat todella ketteriä kokoisikseen.
Takavetoisuus taitaa ainakin mahdollistaa pienemmän kääntösäteen kun ei tarvitse huolehtia vetonivelistä. Eri asia onko sitä mahdollisuutta käytettyOkei, korjataan vähän. Tesloilla tuntuu olevan jenkkimallinen kääntösäde. Ionic ja Kia autoissa periaatteessa pitäisi olla myöskin (kun renkaat ovat todella nurkissa), mutta ilmeisesti niissä tilanne on ihan kohtuullinen kuitenkin.
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Aika kovan oloinen julkitus kyllä Volvolta. Onkohan milloin koeajettavissa Suomessa?
Volvo alkaa ottaa EX30:n tilauksia vastaan 8. kesäkuuta, ja auton voi tilata joko netistä tai jälleenmyyjän luona. Suurempiakkuiset esittelyautot (sekä taka- että nelivetoiset) tulevat Suomeen joulukuussa 2023, ja niitä aletaan toimittaa asiakkaille tammikuussa 2024. Perusmalli saapuu meille maaliskuussa 2024.
Riippuu paljon autosta, esim. VAGin ID4, ID3, Enyaq, Buzz jne ovat todella ketteriä kokoisikseen.
Pienempiakkuinen Volvo ei kiinnosta (pienempi akku kuin minun kahden vuoden takaisessa Zoessa joka oli hinnaltaan alle 30k€), mutta jos tuon 65kWh akkuversion saa todellakin 42k€, se kuulostaa jo paljon paremmalta ja alkaisi kiinnostaa. Varmaan silloinkin tosin alan vertailla 2025 vai milloin tuota saa että paljonko samankokoisen akun omaava Tesla maksaa silloin.Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Aika kovan oloinen julkitus kyllä Volvolta. Onkohan milloin koeajettavissa Suomessa?
Pienempiakkuinen Volvo ei kiinnosta (pienempi akku kuin minun kahden vuoden takaisessa Zoessa joka oli hinnaltaan alle 30k€), mutta jos tuon 65kWh akkuversion saa todellakin 42k€, se kuulostaa jo paljon paremmalta ja alkaisi kiinnostaa. Varmaan silloinkin tosin alan vertailla 2025 vai milloin tuota saa että paljonko samankokoisen akun omaava Tesla maksaa silloin.
Aika pieni hintaero eri versioissa jos tosiaan saa +16kWh lisää akkua ja +136km lisää rangea viidellä tonnilla.
Esim. Ionic 5 ja Tesla Model Y kääntösäteet kummassakin surkeat eli 12,0 ja 12,1 metriä.Okei, korjataan vähän. Tesloilla tuntuu olevan jenkkimallinen kääntösäde. Ionic ja Kia autoissa periaatteessa pitäisi olla myöskin (kun renkaat ovat todella nurkissa), mutta ilmeisesti niissä tilanne on ihan kohtuullinen kuitenkin.
Monen sähköauto pitkää kääntösädettä selittää massiivinen akseliväli ja nelipyöräohjauksen puute.Esim. Ionic 5 ja Tesla Model Y kääntösäteet kummassakin surkeat eli 12,0 ja 12,1 metriä.
Voi myydä, mutta pystytäänkö sitten tuottamaan myös ettei käy kuten Huihaille Ionikkeineen...![]()
Edellinen neliveto Mersu oli akseliväliltään melkein 20 cm pidempi kuin Y mutta kääntösäde silti sama. Ehkä Tesla tai Hyndai ei vaan halunnut tehdä ketterästi kääntyvää.Monen sähköauto pitkää kääntösädettä selittää massiivinen akseliväli ja nelipyöräohjauksen puute.
Monessa mersussa onkin nelipyöräohjaus. Esim. EQS mersuun voi ruksia halutessaan reippaastikin kääntyvät takapyörät.Edellinen neliveto Mersu oli akseliväliltään melkein 20 cm pidempi kuin Y mutta kääntösäde silti sama. Ehkä Tesla tai Hyndai ei vaan halunnut tehdä ketterästi kääntyvää.
Ei kai se yhtään huono ole 3m akseliväliselle autolle?Volkkarin sähköautoissa on hyvä kääntösäde. Oma Ioniq 5 on tosiaan surkuhupaisan huono.
Niin onkos tuo sitten ”aito” Volvo vai rebadge Geely kun noin halpa?Onko mitään viitteitä siitä, että Geelyn sähköautokapasiteetti nousisi jotenkin nopeasti?
Ex30 ihan kelpo. ei oikeastaan harmita muu kuin pieni takakontti ja made in China...
Pieni autohan tuo on ja pienet on myös sisätilat. Takapenkille ei oikein aikuiset mahdu, eikä varmaan myöskään lasten turvaistuimet.
Takapenkille ei oikein aikuiset mahdu, eikä varmaan myöskään lasten turvaistuimet.
Kulimallia tosin joutuu odottamaan maaliskuuhun asti, kahta muuta pitäisi saada tammikuusta lähtienOnpas Volvo julkaissut mielenkiintoisen uutuuden. Omasta vinkkelistä on liian kallis kakkosautoksi ja perhevankkuriksi tuosta ei ole.
Varusteet ovat kohdillaan, ulkonäkö mukiinmenevä ja varmaan laatuvaikutelma ja ajofiilis hyvä. Mahtaa olla näppärä auto tuon kokoisena, mutta miten leppoisaa lienee motariajo?
Ovelasti ovat hinnoitelleet:
Kulimalli 36,9k€, 49 kWh, 344km
Single ER 42,3k€, 65kWh, 480km
Twin Perf awd 48,6k€, 65kWh, 460km, plus varustelu
Plus-varustelu maksaa n. 3k€ ja vaikuttaa järkevälle ottaa. Silloin Single ER hinta on jo 45k€ ja aika lähellä nelivedon hintaa. Perusmalli myynee sellaisenaan kuin häkä 1-2 hengen kuljettimena.
Ei ehkä? En ole osannut noin ajatella kun aiemmin ollut lyhyempiä (askeliväliltään) autot.Ei kai se yhtään huono ole 3m akseliväliselle autolle?
Lastenistuimia on erilaisia vaikka pysyisi 2020-luvun länsimaisissa. Ei kannattane haaveilla selkä menosuuntaan olevaa penkkiä istuttaa tuohon autoon ainakaan videon perusteella (ja iso kaukalokin voi tehdä tiukkaa), mutta perusturvavyöistuin menee oikeastaan mihin autoon vaan.Onneksi voi aina ostaa pienemmät lastenistuimet, jos nykyiset on Neuvostoliiton teräsversioita. Eihän tuo XC40:sta pienempi varmaan sisältä ole, joten hyvin sinne pitäisi lastenistuimet mennä.
Ei kannattane haaveilla selkä menosuuntaan olevaa penkkiä istuttaa tuohon autoon ainakaan videon perusteella (ja iso kaukalokin voi tehdä tiukkaa), mutta perusturvavyöistuin menee oikeastaan mihin autoon vaan.
Menee offtopiciksi, mutta pikkuautossa selkä menosuuntaan penkissä juniori matkustaa polvet suussa ainakin ~3-4v ikäisenä. Silti se ei ole tuolta Volvolta mitenkään pois. Se ei yritä olla segmenttiään isompi auto.Hei oikeesti, selkä menosuuntaan turvaistuin menee Aygo/C1/107 luokan autoihinkin, miksi ei muka tähän?
EX30 on sentin pari pidempi ja leveämpi kuin nykyinen VW Golf.
Jep. Kaikki tarvitsee vähintään X5 kokoluokan auton, muuten kyseessä on "auto" eiks je?Hyi helvetti tulee jo oksennusta suuhun noin ahtaasta "autosta". Mikäs toi ovien verhoilun materiaali on? Pääkonttorin lattian linoleumit uusiokäyttöön?
Menee offtopiciksi, mutta pikkuautossa selkä menosuuntaan penkissä juniori matkustaa polvet suussa ainakin ~3-4v ikäisenä. Silti se ei ole tuolta Volvolta mitenkään pois. Se ei yritä olla segmenttiään isompi auto.
Onhan tuo nyt melkein sentilleen saman kokoinen kuin Id3, jossa sisätiloja verrataan Passatiin ja Volvo sitten taas saanut tuohon kokoon Poloa heikommat jalkatilat.Hieman ihmeelliset odotukset pienestä autosta. Pitäisi näköjään pikkuautossakin olla viidelle karpaasile tilat?
Johan se volvon numerosarjakin kertoo että kyse on pienimmästä Volvosta ja tilat oletetusti sen mukaiset.
Vai olenko ymmärtänyt väärin jotain ? Turvaistuimet nyt sopivat autoon kuin autoon.
Onhan tuo nyt melkein sentilleen saman kokoinen kuin Id3, jossa sisätiloja verrataan Passatiin ja Volvo sitten taas saanut tuohon kokoon Poloa heikommat jalkatilat.
ID3:ssa on hyvät tilat kokoiseksen, selvästi paremmat kuin Golfissa. Mutta joo, tätä Vollea tuskin taksikäyttöön hankitaan.
Ei toi naarmutus taida olla sähkäreiden ongelma, vaan kaikkien uusien autojen.