Yleistä keskustelua sähköautoista

Mitä tulee taloyhtiöiden parkkiruutujen leventämiseen, paikkojen vähenemisen lisäksi ongelma varmaan on lämmitys- tai lataustolppapaikat. Niitäkin kai jouduttaisiin sitten siirtelemään jos viivat liikkuvat, meillä on tolppa aina kahden ruudun välissä palvellen kahta paikkaa, joka toisen viivan kohdalla.

Pitäisi tosiaan käydä koeajamassa Tesla Y, onko sillä järkevää yrittää pysäköidä nykyiseen pysäköintiruutuuni johon ei Zoellakaan liikaa tilaa jää sivusuunnassa. Onnekseni juuri nyt toinen vierekkäisistä paikoista on ilman käyttäjää, mutta tiedä sitten kuinka kauan tätä onnea kestää.

Laitan mietteeni muiden ovien kolhimisesta vaikka tuonne Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa-ketjuun.
 
Sähköautoissa tuntuu olevan aika isot kääntösäteetkin keskimäärin, joten niiden veivaaminen on siksikin vähän ärsyttävää.
 
Tämäkin voidaan ratkaista markkinataloudella. Pistetään isommille parkkiruuduille +30% korkeampi pysäköintimaksu. Saa sitten ihmiset miettiä tarviiko ne oikeasti maantielaivaa nurkkapyöritykseen vai riitäisikö joku järkevämmän kokoinen auto.
 
Tämäkin voidaan ratkaista markkinataloudella. Pistetään isommille parkkiruuduille +30% korkeampi pysäköintimaksu. Saa sitten ihmiset miettiä tarviiko ne oikeasti maantielaivaa nurkkapyöritykseen vai riitäisikö joku järkevämmän kokoinen auto.
Varsin usein kauppakeskuksissa on 1-3 tunnin ilmainen pysäköinti, vasta sitten alkaa mittari raksuttaa.

Enkä nyt tiedä haluavatko tarkastajat alkaa mittailla kaikkien pysäköityjen autojen leveyksiäkään, kun Hummer on pysäköinyt halvemmalle ahtaalle paikalle, puoli milliä molemmilla puolilla vapaata tilaa.
 
Riippuu paljon autosta, esim. VAGin ID4, ID3, Enyaq, Buzz jne ovat todella ketteriä kokoisikseen.

Okei, korjataan vähän. Tesloilla tuntuu olevan jenkkimallinen kääntösäde. Ionic ja Kia autoissa periaatteessa pitäisi olla myöskin (kun renkaat ovat todella nurkissa), mutta ilmeisesti niissä tilanne on ihan kohtuullinen kuitenkin.
 
Volvo EX30 julkaistiin juuri virallisesti.

Todella mielenkiintoinen uutuus.



Speksejä ei tuossa kerrota juurikaan, muuta kuin että tulee versiot isolla ja pienellä akulla ja taka/nelivetoversio.

Nelivetoiselle mainitaan, että nopein Volvo ikinä, 0-100km/h 3,6s.

Autohan on kai osittain sama kuin Smart #1 eli Geelyn SAE arkkitehtuuriin perustuva.
 
Jossain jenkkivideossa oli 2025 vuotena, että tiedä sitten tulisiko vanhalle mantereelle vähän nopeammin.
 
Okei, korjataan vähän. Tesloilla tuntuu olevan jenkkimallinen kääntösäde. Ionic ja Kia autoissa periaatteessa pitäisi olla myöskin (kun renkaat ovat todella nurkissa), mutta ilmeisesti niissä tilanne on ihan kohtuullinen kuitenkin.
Takavetoisuus taitaa ainakin mahdollistaa pienemmän kääntösäteen kun ei tarvitse huolehtia vetonivelistä. Eri asia onko sitä mahdollisuutta käytetty :hmm:
 

Aika kovan oloinen julkitus kyllä Volvolta. Onkohan milloin koeajettavissa Suomessa?

Tuollahan tuo jutussa sanotaan

Volvo alkaa ottaa EX30:n tilauksia vastaan 8. kesäkuuta, ja auton voi tilata joko netistä tai jälleenmyyjän luona. Suurempiakkuiset esittelyautot (sekä taka- että nelivetoiset) tulevat Suomeen joulukuussa 2023, ja niitä aletaan toimittaa asiakkaille tammikuussa 2024. Perusmalli saapuu meille maaliskuussa 2024.
 
Riippuu paljon autosta, esim. VAGin ID4, ID3, Enyaq, Buzz jne ovat todella ketteriä kokoisikseen.

Enyaqissa kyllä eturenkaat kääntyy tosi paljon, kun ei ole vetoakseleita edessä rajoittamassa.
Mutta auto itsessään on aika möhkäle jonka äärilaitoja ei vielä ole ainakaan itse oppinut hahmottamaan ihan kunnolla. Varsinkin keulan äärikulmat on vaikeat. Edellinen farkku-corolla tuntui näppärämmälle pyöritellä parkkipaikoilla. Mut kai tuohon joskus tottunee.
 

Aika kovan oloinen julkitus kyllä Volvolta. Onkohan milloin koeajettavissa Suomessa?
Pienempiakkuinen Volvo ei kiinnosta (pienempi akku kuin minun kahden vuoden takaisessa Zoessa joka oli hinnaltaan alle 30k€), mutta jos tuon 65kWh akkuversion saa todellakin 42k€, se kuulostaa jo paljon paremmalta ja alkaisi kiinnostaa. Varmaan silloinkin tosin alan vertailla 2025 vai milloin tuota saa että paljonko samankokoisen akun omaava Tesla maksaa silloin.

Aika pieni hintaero eri versioissa jos tosiaan saa +16kWh lisää akkua ja +136km lisää rangea viidellä tonnilla.
 
Pienempiakkuinen Volvo ei kiinnosta (pienempi akku kuin minun kahden vuoden takaisessa Zoessa joka oli hinnaltaan alle 30k€), mutta jos tuon 65kWh akkuversion saa todellakin 42k€, se kuulostaa jo paljon paremmalta ja alkaisi kiinnostaa. Varmaan silloinkin tosin alan vertailla 2025 vai milloin tuota saa että paljonko samankokoisen akun omaava Tesla maksaa silloin.

Aika pieni hintaero eri versioissa jos tosiaan saa +16kWh lisää akkua ja +136km lisää rangea viidellä tonnilla.

Ei sitä mihinkään 2025 tarvitse odotella kun tilauskirjat aukeaa huomenna. Toimitukset taas alkaa 2024 alusta. Hinta on kyllä sitä luokkaa jo, että nyt tuollainen on tilattava jos sen ensi vuonna haluaa.
 
Okei, korjataan vähän. Tesloilla tuntuu olevan jenkkimallinen kääntösäde. Ionic ja Kia autoissa periaatteessa pitäisi olla myöskin (kun renkaat ovat todella nurkissa), mutta ilmeisesti niissä tilanne on ihan kohtuullinen kuitenkin.
Esim. Ionic 5 ja Tesla Model Y kääntösäteet kummassakin surkeat eli 12,0 ja 12,1 metriä.
 
Tuo Volvo olisi kyllä monilta osin todella houkutteleva paketti, mutta pari juttua saattaa ainakin itselle tulla ostamisen esteeksi.

Tavaratilaa on vain 318 litraa mikä on todella vähän. Jos perheessä on enemmän kuin 2 jäsentä niin tulee kyllä jo ahdasta vaikka pakkaa miten hyvin.

Latausteho on myös hieman vaatimaton, mutta riippuu aika paljon latauskäyrästä ja kulutuksesta, että riittääkö tuo.

Muuten oikeastaan kaikki mitä äkkiseltään osaa toivoa. Puutteet saattaa toki selittyä sillä, että XC40 pitää pysyä mallistossa Ex30 yläpuolella.
 
Tuo EX30 on todellinen ydinpommi sähkismarkkinoille, tulee myymään TODELLA kovaa.

Ja on muuten hyvin lähellä että tulee tuollainen itsellenikin ensi kesänä.

Huhhuh, about 40k hintaan vajaa 500km range, Android Automotive ja Volvon laatu/turvallisuus. Käsittämättömän kova paketti.
 
Voi myydä, mutta pystytäänkö sitten tuottamaan myös ettei käy kuten Huihaille Ionikkeineen... :hmm:
 
Voi myydä, mutta pystytäänkö sitten tuottamaan myös ettei käy kuten Huihaille Ionikkeineen... :hmm:

No jos näillä spekseillä ei osaa ennakoida myyntimenestystä niin johtoa lienee syytä vaihtaa.

Mutta todella vakuuttava paketti. Ok, takaboksi on pieni, siitä ei pääse yli eikä ympäri mutta muuten näyttää juuri sellaiselta jota itse kaipaillut.
 
Monen sähköauto pitkää kääntösädettä selittää massiivinen akseliväli ja nelipyöräohjauksen puute.
Edellinen neliveto Mersu oli akseliväliltään melkein 20 cm pidempi kuin Y mutta kääntösäde silti sama. Ehkä Tesla tai Hyndai ei vaan halunnut tehdä ketterästi kääntyvää.
 
Volkkarin sähköautoissa on hyvä kääntösäde. Oma Ioniq 5 on tosiaan surkuhupaisan huono.
 
Edellinen neliveto Mersu oli akseliväliltään melkein 20 cm pidempi kuin Y mutta kääntösäde silti sama. Ehkä Tesla tai Hyndai ei vaan halunnut tehdä ketterästi kääntyvää.
Monessa mersussa onkin nelipyöräohjaus. Esim. EQS mersuun voi ruksia halutessaan reippaastikin kääntyvät takapyörät.
 
Varmaan mielenkiintoisin sähkis uutuus tosi pitkään aikaan tuo volvo ja en näkisi miksei pomppaisi välittömästi myydyimmäksi autoksi mikäli saavat vaan toimitettua.
Kaikki speksit varsin kohdallaan + volvon massiivinen huolto ja myyntiverkosto yhdistettynä merkin hyvään imagoon niin varmastikin kauppa käy.
 
Onko mitään viitteitä siitä, että Geelyn sähköautokapasiteetti nousisi jotenkin nopeasti?
 
Onpas Volvo julkaissut mielenkiintoisen uutuuden. Omasta vinkkelistä on liian kallis kakkosautoksi ja perhevankkuriksi tuosta ei ole.

Varusteet ovat kohdillaan, ulkonäkö mukiinmenevä ja varmaan laatuvaikutelma ja ajofiilis hyvä. Mahtaa olla näppärä auto tuon kokoisena, mutta miten leppoisaa lienee motariajo?

Ovelasti ovat hinnoitelleet:
Kulimalli 36,9k€, 49 kWh, 344km
Single ER 42,3k€, 65kWh, 480km
Twin Perf awd 48,6k€, 65kWh, 460km, plus varustelu

Plus-varustelu maksaa n. 3k€ ja vaikuttaa järkevälle ottaa. Silloin Single ER hinta on jo 45k€ ja aika lähellä nelivedon hintaa. Perusmalli myynee sellaisenaan kuin häkä 1-2 hengen kuljettimena.
 
Pieni autohan tuo on ja pienet on myös sisätilat. Takapenkille ei oikein aikuiset mahdu, eikä varmaan myöskään lasten turvaistuimet.

Jos Volvo tekee auton johon ei mene turvaistuimet taakse vuonna 2023 niin syön hatullisen paskaa. Voin tämän uskoa Teslasta, BYDistä, Alfa Romeosta jne mutta en Volvosta.
 
Thomas taitaa olla 187cm pitkä, ei nuo takatilat kovin häävit kyllä ole hänen ajoasentonsa takana. Vaikka olisi lyhyempikin kuljettaja, ei tuonne turvaistuimet kovin mukavasti mahdu.

 
Takapenkille ei oikein aikuiset mahdu, eikä varmaan myöskään lasten turvaistuimet.

Onneksi voi aina ostaa pienemmät lastenistuimet, jos nykyiset on Neuvostoliiton teräsversioita. Eihän tuo XC40:sta pienempi varmaan sisältä ole, joten hyvin sinne pitäisi lastenistuimet mennä.
 
Onpas Volvo julkaissut mielenkiintoisen uutuuden. Omasta vinkkelistä on liian kallis kakkosautoksi ja perhevankkuriksi tuosta ei ole.

Varusteet ovat kohdillaan, ulkonäkö mukiinmenevä ja varmaan laatuvaikutelma ja ajofiilis hyvä. Mahtaa olla näppärä auto tuon kokoisena, mutta miten leppoisaa lienee motariajo?

Ovelasti ovat hinnoitelleet:
Kulimalli 36,9k€, 49 kWh, 344km
Single ER 42,3k€, 65kWh, 480km
Twin Perf awd 48,6k€, 65kWh, 460km, plus varustelu

Plus-varustelu maksaa n. 3k€ ja vaikuttaa järkevälle ottaa. Silloin Single ER hinta on jo 45k€ ja aika lähellä nelivedon hintaa. Perusmalli myynee sellaisenaan kuin häkä 1-2 hengen kuljettimena.
Kulimallia tosin joutuu odottamaan maaliskuuhun asti, kahta muuta pitäisi saada tammikuusta lähtien
 
Onneksi voi aina ostaa pienemmät lastenistuimet, jos nykyiset on Neuvostoliiton teräsversioita. Eihän tuo XC40:sta pienempi varmaan sisältä ole, joten hyvin sinne pitäisi lastenistuimet mennä.
Lastenistuimia on erilaisia vaikka pysyisi 2020-luvun länsimaisissa. Ei kannattane haaveilla selkä menosuuntaan olevaa penkkiä istuttaa tuohon autoon ainakaan videon perusteella (ja iso kaukalokin voi tehdä tiukkaa), mutta perusturvavyöistuin menee oikeastaan mihin autoon vaan.

Edit: Kun nyt Thomaksen videon katsoin, niin onpas tosiaan Volvokin jättänyt mittaristonäytön pois, ohhoh. Lisäksi ovissa ei ole kajareita vaan etualalla on soundbar. Mielenkiintoista. Kun tuollainen vajaa 190cm kaveri seisoskelee EX30 vieressä, niin näyttääpä auto pieneltä. Voi olla tosi näppärä kaupunkipyörittelyssä ja maltillisessa työmatka-ajossa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kannattane haaveilla selkä menosuuntaan olevaa penkkiä istuttaa tuohon autoon ainakaan videon perusteella (ja iso kaukalokin voi tehdä tiukkaa), mutta perusturvavyöistuin menee oikeastaan mihin autoon vaan.

Hei oikeesti, selkä menosuuntaan turvaistuin menee Aygo/C1/107 luokan autoihinkin, miksi ei muka tähän?

EX30 on sentin pari pidempi ja leveämpi kuin nykyinen VW Golf.
 
Kyllä tuossa EX30-mallissa silti aika maltilliset takajalkatilat näyttäisi olevan, rajoittanee suuresti (tai ainakin jonkin verran) auton ostajien joukkoa. Meilläkin menisi helposti ainoana autona muuten, mutta pitää päästä kokeilemaan ensin, istuuko kukaan yli 170-senttinen tuolla takana mukavasti yhtään pidempää hetkeä.
 
Hieman ihmeelliset odotukset pienestä autosta. Pitäisi näköjään pikkuautossakin olla viidelle karpaasile tilat?
Johan se volvon numerosarjakin kertoo että kyse on pienimmästä Volvosta ja tilat oletetusti sen mukaiset.
Vai olenko ymmärtänyt väärin jotain ? Turvaistuimet nyt sopivat autoon kuin autoon.
 
Hei oikeesti, selkä menosuuntaan turvaistuin menee Aygo/C1/107 luokan autoihinkin, miksi ei muka tähän?

EX30 on sentin pari pidempi ja leveämpi kuin nykyinen VW Golf.
Menee offtopiciksi, mutta pikkuautossa selkä menosuuntaan penkissä juniori matkustaa polvet suussa ainakin ~3-4v ikäisenä. Silti se ei ole tuolta Volvolta mitenkään pois. Se ei yritä olla segmenttiään isompi auto.

Minusta fiksu peli ja varmasti perusmalli 37k hintalapulla myy. Neliveto kaikilla varusteilla ja koukulla lienee ~53k auto ja sitten on jo vaihtoehtoja.

Soundbar on mielenkiintoinen ratkaisu. Olen aiemmin pohtinut, että miksi matalalla ovikotelossa pitää olla kajareita eli eikö löytyisi parempaa sijoituspaikkaa. Ovikahvojen muotoilusta tykkään kovasti.
 
Hyi helvetti tulee jo oksennusta suuhun noin ahtaasta "autosta". Mikäs toi ovien verhoilun materiaali on? Pääkonttorin lattian linoleumit uusiokäyttöön?
 
Menee offtopiciksi, mutta pikkuautossa selkä menosuuntaan penkissä juniori matkustaa polvet suussa ainakin ~3-4v ikäisenä. Silti se ei ole tuolta Volvolta mitenkään pois. Se ei yritä olla segmenttiään isompi auto.

No nyt siirrellään taas maalitolppia.

Kaikissa selkä-menosuuntaan penkeissä lapset on polvet koukussa ja se on ihan ok, 4vuotiaana yleensä käännetään naama menosuuntaan.

EX30 on siis ulkomitoiltaan hieman nykyistä Golfia suurempi ja silmämääräisesti about samankokoinen sisältä, joku jolla on sisämitat tarkentakoon.
 
Hieman ihmeelliset odotukset pienestä autosta. Pitäisi näköjään pikkuautossakin olla viidelle karpaasile tilat?
Johan se volvon numerosarjakin kertoo että kyse on pienimmästä Volvosta ja tilat oletetusti sen mukaiset.
Vai olenko ymmärtänyt väärin jotain ? Turvaistuimet nyt sopivat autoon kuin autoon.
Onhan tuo nyt melkein sentilleen saman kokoinen kuin Id3, jossa sisätiloja verrataan Passatiin ja Volvo sitten taas saanut tuohon kokoon Poloa heikommat jalkatilat.
 
Jos halua sisältä ison auton, niin kannattaa varmaan ostaa joku muu kuin tyköistuva pikkuvolvo?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 506
Viestejä
4 498 498
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom