Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eipä se ratti tai sen pinta lämpiä samaan tahtiin vaikka itse auto olisikin jo lämmin.Ratinlämmitin kyllä ollut aika turhake, kuten myös penkinlämmitin. Sähköautossa siis. Mutta molemmat tuli omassa vakiona varustepaketin mukana. Sehän lämpiää hetkessä talvellakin niin jotta ei osaa kumpaakaan kaivata.
Tänään aamulla kuitenkin piti palella. Nimittäin pitkästä aikaa polttomoottoriauton rattiin, reilu 10v vanha diesel VAG. Useampi kilometri piti rullailla ennenkuin alkoi lämmintä kabiiniin työntämään. Ja kyllä, nyt eletään kesäkuuta, lämmintä aamulla varmaan jotain viisi astetta plussaa. Justiin sen verran, että ei webasto käynnistynyt.
Aika perusvarusteita jotku penkinlämmittimet nykyautoissa
Ratinlämmitin on sitten vähän sellainen "nojoo" ratkaisu, tulee sitäkin joskus käytettyä mutta yleensä hanskat kädessä kun on oikeasti kylmä joten ei suurta etua.
Mitä sinä nyt oikein höpötät? Pärjäähän ihmiset ilman käsiä ja jalkojakin, mutta on se merkittävän paljon mukavampi olla kun on kaikki raajat tallella.Miten pärjäätte noi ylipäätään suomen talvessa, kun lämmittimiä pitää olla joka paikassa?
Lämmitettävät kalsarit ja tumput varmaan käytössä?
Minulla esilämmitys lämmittää ratin samoin kuin etupenkit. Lisäksi rattilämmitys on MY:ssä nopea, jos lähteekin kylmällä autolla ajamaan.Teslaa ei ajeta hanskat kädessä, koska kosketusnäyttö. Se ratti -20C aamuna on aika kylmä ja todella pitkään (se esilämmitys ei sitä lämmitä).
...
Vakavasti puhuen. Pystyykö teslalla oikeasti lähtemään ajamaan hanskat kädessä, vai pitääkö näytöltä tehdä pakosti jotain ?Teslaa ei ajeta hanskat kädessä, koska kosketusnäyttö.
Uskon että toimii tuossa tapauksessa toimmi varsin hyvin j aon hyvä olla olemassa. On vaan sen verran yleinen skenaario että....ei kovin usein osu kohdalle.Oli pari talvea takaperin jäänyt veneen vieminen telakalle vähän viime tinkaan ja meri alkoi jo jäätyä. No eiköhän siinä tullut pientä kommervenkkiä matkaan ja ylimääräistä hääräämistä veneen kimpussa, välillä kädet siellä pari asteisessa vedessä, välillä märkinä paljon kylmemmässä tuulessa. Voin kertoa että se ratti lämmittää käsiä ihan eri tavalla kuin pelkkä esilämmitetty auto siinä kohtaa kun kädet ovat niin kylmät että sattuu.
Ajo-olosuhteet huomioiden, ihan perusteltua.Markkinoilta muuten löytyy noita esille nostamiasi lämmitettyjä vaatteitakin. Kylmälläkin säällä moottoripyöräänsä ajava kaveri oli kovin tyytyväinen kun hankki lämmitettävät ajohanskat.
AI tälläisiäkin on. En tiennyt. Mutta paljain jaloinko siellä olet vai miten hyödynnät tuota ? Lattialämmitys kun ei kengässä olevia varpaita hirveästi lämmitä. Vai ymmärkiskö jotain väärin ?Sen sijaan lattialämmitys olisi kova juttu. Mulla on aina talvisin varpaat jäässä autossa, ja uudet autot joissa ei ole enää mekaanisesti (portaattomasti) säädettäviä lämppäreitä on perseestä, ja lämpimät varpaat, huurteeton tuulilasi ja "ei hikoileva" otsa on jokseenkin mahdoton kombo.
Eipähän hanskat edes korvaa lämpiävää rattia, ellei sitten satu olemaan vastukset hanskoissa. Päinvastoin ne vain hidastavat käsien lämpeämistä, varsinkin jos kärsii valkosormisuudesta.
Conan oli barbari. Ja se oli kova jätkä se. Ei ollut miekassa lämmitettävää kahvaa.Nyt eletään 2023 eikä 1973. Onneks kaikki nuo lämmittimet tulee vakiona ja niissä on automatiikka, jonka saa myös pois jos haluaa leikkiä barbaaria.
No ei kai lattialämmitystä ainakaan missään henkilöautossa ole. Josssin asuntoautossa voi olla.AI tälläisiäkin on. En tiennyt. Mutta paljain jaloinko siellä olet vai miten hyödynnät tuota ? Lattialämmitys kun ei kengässä olevia varpaita hirveästi lämmitä. Vai ymmärkiskö jotain väärin ?
Eikös perinteisen lämmitin joka puhaltaa jalkoihin lämmintä ilmaa , lämmitä varpaita paljon tehokkaammin kuin joku lattialämmitys.
Kyllähän tuota voisi vaikka kokeillakin.. Näköjään tuollaisia 12v lämpeäviä kynnysmattoja on olemassa.Voisi kuvitella että lämmitettävä matto olisi ihan hankittavissa autoon esim. 12V pistokkeella varustettuna. Tietty jälkivarusteena ei niin siisti, mutta väliäkös tuolla. Itselläkin vastaava viritys usbin kanssa takakontin 12v liitännästä takapenkkiläisille niin ei tarvitse valittaa ettei puhelinta voi ladata .
Minulla esilämmitys lämmittää ratin samoin kuin etupenkit. Lisäksi rattilämmitys on MY:ssä nopea, jos lähteekin kylmällä autolla ajamaan.
No ei kai lattialämmitystä ainakaan missään henkilöautossa ole. Josssin asuntoautossa voi olla.
Ei varmaan uutena ole joo, mutta faija aikoinaan 80-luvulla väänsi kupariputkesta lattialämmityksen meillä silloin käytössä olleeseen diesel-moottoriseen Peugeot 504 Familialeen. En tiedä oliko tuo yhdistetty lämppärin kiertoon vai mihin, mutta kesää varten siellä oli sulkuventtiili josta sai lämmityskierron poikki. Kai idea oli lämmittää sitä pitkän auton takaosaakin paremmin, tuossa farkussahan oli kolme penkkiriviä.
Tuli mieleen kun mm. facessa on ajankohtaisia keskustelua näiden eri latauspalveluiden hinnannostoista, että kyllä se auton kulutus vaan edelleen on tärkeä asia, joka on avain moneen asiaan sähköautoilussa.
Mitä pienempi kulutus autossa on, sitä:
Itse olen tyytyväinen kun tarkoituksella valinnut vähän kuluttavan auton, eikä tullut lähettyä mukaan siihen ajattelumalliin että ihan sama mitä auto kuluttaa kun ajaminen on jokatapauksessa halpaa (oli ehkä silloin). Samoin edullinen kotilatausmahdollisuus on varsin tärkeä asia kun pikkuhiljaa julkinen lataus tuntuu monin osin hilautuvan lähemmäs polttomoottoriautoilun hintoja.
- halvempaa sillä ajaminen on erityisesti julkisen latauksen hintojen noustessa
- nopeampaa siihen on saada kilometrejä per latausminuutti
- pienempi akku autoon voidaan laittaa rangen pysyessä samana
- edullisempi auto on valmistaa ja akku vaihtaa jos se huono päivä tulee kun akku porsii
- nopeammin auto latautuu kotona hidaslatauksessa kun ei ole saatavilla kolmivaihelatausta
- kevyempi autosta tulee ja ajo-ominaisuudet on mahdollista tehdä paremmiksi
- vähemmän auto kuluttaa luonnonvaroja
Jep, ja Suomessa on sähköautoilla käyttövoimavero, joka lasketaan painon mukaan.Onhan Ranskassa SUV vero, joten miksei vastaavaa voisi käyttää autoihin riippumatta käyttövoimasta.
Mulla ei ainakaan esilämmitys lämmitä rattia jollei sitten pidä sitä autoa esilämmitettynä puolisen vuotta. Se ei voi olla oletus. Eihän koko puhallus osu normaalissa tilanteessa rattiin vaan yläosahan pitää olla aina ikkunoita kohti joka tapauksessa jotta vältetään huurteen muodostumista.
Ratin esilämmityksen turhuudestahan tässä puhuttiin, joten sehän ei auttaisi mitään jos sen ottaa pois.
Ehkä nämä kusematta lappiin veivi-ikkunoiden kanssa öhöttäjät saavat tilanneen jostain kiinan-kuuban-vienmalleja, missä ei ole elämää häiritseviä lämmittimiä? Ja joka toiminnolle oma nappi?
Toivottavasti näissä olisi jo sitten hinnat kohdillaan, muut kiinalaiset ovat vielä turhan kalliita.Sähköautot | Uusi iso automerkki tulossa pian Suomeen – asia ilmenee verkkosivuille piilotetusta yksityiskohdasta
Kiinalaisen automerkin verkkosivuilla on johtolanka, joka viittaa, että legendaarinen merkki tekee paluun sähköisenä Suomeen.www.hs.fi
TL;DR MG
Ok, eli sinulla ei ole rattilämmitystä. Minulla on ja siinä on lisäksi mahdollisuus automatiikkaan eli lämpötilasta riippuen rattilämmitys on 0, 1 tai 2 pykälällä esilämmityksen pärähtäessä päälle. Sama koskee etupenkkejä. Ei kai missään autossa ratti lämpene nimeksikään pelkällä ilmastoinnilla ilman vastuksia.Mulla ei ainakaan esilämmitys lämmitä rattia jollei sitten pidä sitä autoa esilämmitettynä puolisen vuotta. Se ei voi olla oletus. Eihän koko puhallus osu normaalissa tilanteessa rattiin vaan yläosahan pitää olla aina ikkunoita kohti joka tapauksessa jotta vältetään huurteen muodostumista.
Ratin esilämmityksen turhuudestahan tässä puhuttiin, joten sehän ei auttaisi mitään jos sen ottaa pois.
Ok, eli sinulla ei ole rattilämmitystä. Minulla on ja siinä on lisäksi mahdollisuus automatiikkaan eli lämpötilasta riippuen rattilämmitys on 0, 1 tai 2 pykälällä esilämmityksen pärähtäessä päälle. Sama koskee etupenkkejä. Ei kai missään autossa ratti lämpene nimeksikään pelkällä ilmastoinnilla ilman vastuksia.
Kuinka useasti tuota on sulle käynyt ja paljonko on ollut ulkolämpötila silloin heinäkuussa? Satanut vettä?Mitä taas tulee automaattisiin penkkilämmittimiin, niin on se aina ihanaa keskellä heinäkuuta huomata kun Teslan mielestä on ulkona kylmä. Ihme ettei ole sellaista perinteistä sinistä varoitusvaloa vaikka +15C ja alle, jota ei saa pois päältä kuten Focuksessa taisi olla aikoinaan.
Kuinka useasti tuota on sulle käynyt ja paljonko on ollut ulkolämpötila silloin heinäkuussa? Satanut vettä?
Ei kyllä tule tuollaista. Se sama ruutu siinä pysyy ja ratiksi sama mikä on nykyään S/X.Uusimpien vakoilukuvien mukaan tällästä olisi tulossa, tosin kuvasta en osaa sanoa onko tuohon 2din paikkaan juuri Pioneerin soitinta laitettu. Näyttö pienennetty, jotta pieniin kännyköihin tottuneiden on helpompi kirjoittaa osoite navigaattoriin. Yokestakin näköjään uusi revisio.
Ei kyllä tule tuollaista. Se sama ruutu siinä pysyy ja ratiksi sama mikä on nykyään S/X.
VW Buzz ilmeisesti Lahdessa pamahtanut kunnolla latauksessa ja syttynyt palamaan.
Sähköautot ja lataaminen
Parhautta tuossa Volkkarin travel assarissa on kapasitiivinen ratti, johon pelkkä kosketus riittää kertomaan autolle, että olet tajuissasi :) Taitaa olla pitkälti 120 km/h rajoitusta tuo väli ja jos tuohon sen liikennevirhemaksun verran laittaa vielä lisää nopeutta, niin kyllä jossain välissä...www.matkapuhelinfoorumi.fi
Ylen uutisissa tosin puhutaan vain syttyneestä palosta:
Latauksessa ollut sähköauto räjähti Lahden toriparkissa
Auto savutti räjähdyksen jälkeen voimakkaasti. Pelastuslaitos varmisti tilanteen ja hinasi auton pois parkkihallista. Räjähdyksen syy on epäselvä.yle.fi
Kuvan perusteella ei tosin näytä kovin pahasti palaneelta, eli palo ilmeisesti saatu pysymään hyvin kurissa.
Edit: todennäköisesti auton sisällä joku pamahtanut, ei vaikuta akkupalolta.
Iltalehden uutisessa oli lisätietoa räjähdyksestä. Joku siellä auton sisällä on räjähtänyt, ei välttämättä mitään tekemistä sen kanssa että kyseessä sähköauto.Mikähän tuossa on kärähtänyt, tuskin kuitenkaan akku, kun auton alla ei näy oikein mitään jälkiä. Sisäpuolelle on sen sijaan menty monesta kohtaa.
Jonkinlainen upotustankki autolautoille on pakko saada (jollain aikavälillä) jonka voi autokannella siirtää kehikkona auton ympärille ja täyttää vedellä tms..
Sähkörekat on sitten toinen ongelma, jonka ratkaisu on todennäköisesti ihan nupin vaihto dieseliin matkan ajaksi (ja toisessa päässä jatketaan taas paikallisella sähkönupilla joka otetaan käyttöön).
Hmmm... Katselisin pelastusveneen suuntaan, vaikka ihan peruspolttis syttyisi tuleen nestekaasurekan vieressä....
Mitenköhän autolautalla jos sähköauton akku syttyy ja vieressä rekka täynnä nestekaasua. Katastrofin ainekset.
...
Sähköautopalot suljetuissa tiloissa ovat helvetin vaarallisia ilman nestekaasuakin.Ei näytä akkupalolta olisko joku sisällä ollut sähkölaite.
Mitenköhän autolautalla jos sähköauton akku syttyy ja vieressä rekka täynnä nestekaasua. Katastrofin ainekset.
edit: löytyi tällainen uutinen:
Norjalainen varustamo ei salli enää sähköautoja laivoilleen – seurataanko esimerkkiä Suomessa?
Norjalainen varustamo Havila Kystruten kielsi hiljattain turvallisuussyistä sähkö-, hybridi- ja vetyautojen kuljettamisen aluksillaan. Näin päätöstä kommentoi suomalainen johtava merenkulun asiantuntija.www.is.fi
Vaikka on aikaisemmin ajellut tehokkaita autoja, RS4, Volvo V60 T8, niin onnistui silti tuo uusi C40 yllättämään. Hupitestiajelulla olin eilen, niin ajattelin kokeilla mites tää nyt sitten kiihtyy oikeasti. Käännyin absilta isolle tielle ja polkaisin lapun lattiaan, vittu niskat nitkahti
Aikamoinen kyllä tuommoinen tehokas sähkölinja, jos tuo on 4.6s auto niin en kyllä edes osaa kuvitella mitä on Tesla perf. tai Taycanin alle 4 kiihtyvyydet
edit. Volvo on myös "hauskasti" tehnyt tuon kaasupolkimen. Liikerata on ihan pirun pitkä, 0-50 pinnaa painelet niin liikkuu kuin joku lutku korolla. Siitä sit syvemmälle polkaiset niin tapahtuu paljon ja nopeasti.