Yleistä keskustelua sähköautoista

Luukku vaan laivan kylkeen josta kipataan palava sähköauto mereen, siinähän sitä on riittävästi jäähdytyslaatikkoa.

Kätevä myös jos satamassa kuljettaja on unohtunut johonkin, jonon tukkivan auton vo7 helposti kaataa satama-altaaseen, tai laiturille kyljelleen.
Oletko ikinä käynyt laivan autokannella. Autojen siirtely on käytännössä mahdotonta ilman, että niitä ajetaan pois edestä ja jos laiva on täynnä, niin siellä ei ole lainkaan tilaa liikuttaa niitä.
Miksi kukaan kuljettaisi nestekaasurekkoja laivassa? Siihen hommaan on ihan erikseen nestekaasutankkerit joka on _hieman_ tehokkaampi tapa siirtää nestekaasua.
Kaasurekkoja olen nähnyt laivan kyydissä (vain yksi kerrallaan, enkä tiedä mitä kaasua niissä oli). Sijoituspaikka on aina ollut sellainen että yläpuolella on taivas näkyvissä.
 
Oletko ikinä käynyt laivan autokannella. Autojen siirtely on käytännössä mahdotonta ilman, että niitä ajetaan pois edestä ja jos laiva on täynnä, niin siellä ei ole lainkaan tilaa liikuttaa niitä.
Ei kun meinasinkin että kyljessä on koko matkalla rivi luukkuja ja sähkärit pysäköidään aina seinän viereen. Sitten jos kärähtää (tai kuski viivyttelee satamassa), niin automaatti avaa kyljen luukun ja lattia nousee siihen tilalle pystyyn ja sylkee samalla auton ulos.

Aluksi voidaan tietysti tehdä systeemi jossa sähköautoja otetaan vain x kpl kyytiin, ja ne sijoitetaan johonkin jalustalle, ja jos yksi syttyy (tai odotuttaa), niin dumpataan kaikki.
 
Ei kun meinasinkin että kyljessä on koko matkalla rivi luukkuja ja sähkärit pysäköidään aina seinän viereen. Sitten jos kärähtää (tai kuski viivyttelee satamassa), niin automaatti avaa kyljen luukun ja lattia nousee siihen tilalle pystyyn ja sylkee samalla auton ulos.

Aluksi voidaan tietysti tehdä systeemi jossa sähköautoja otetaan vain x kpl kyytiin, ja ne sijoitetaan johonkin jalustalle, ja jos yksi syttyy (tai odotuttaa), niin dumpataan kaikki.

Tämä on mielestäni ihan tutkimisen arvoinen idea. Saisikohan luukuista sen verran isoja että sähkörekat ja bussitkin saisi näppärästi ulos hätätilanteessa? Laivareiteillä voisi olla tasaisin välimatkoin sellaisia merkattuja "bussipysäkkejä" joiden kohdalla heittää ulos niin sitten ne olisi helppo kalastaa ylös meren pohjasta kun ovat jäähtyneet.
 
Ei kun meinasinkin että kyljessä on koko matkalla rivi luukkuja ja sähkärit pysäköidään aina seinän viereen. Sitten jos kärähtää (tai kuski viivyttelee satamassa), niin automaatti avaa kyljen luukun ja lattia nousee siihen tilalle pystyyn ja sylkee samalla auton ulos.

Aluksi voidaan tietysti tehdä systeemi jossa sähköautoja otetaan vain x kpl kyytiin, ja ne sijoitetaan johonkin jalustalle, ja jos yksi syttyy (tai odotuttaa), niin dumpataan kaikki.
Miksi vain sähkäreille tuollainen menettely? Jos polttis syttyy palamaan, niin roihu on iso aika äkkiä ja ahtaalla autokannella ei liene juhlaa yrittää tulipaloa sammutella. Leviää nopeasti muihin autoihin. Vai meinataanko, että nykyisin on laivoissa sammutuslaitteistoja, joilla polttistulipalo sammuu, mutta sähköautopalo ei? En itse asiaa tunne pätkääkään.
 
Miksi vain sähkäreille tuollainen menettely? Jos polttis syttyy palamaan, niin roihu on iso aika äkkiä ja ahtaalla autokannella ei liene juhlaa yrittää tulipaloa sammutella. Leviää nopeasti muihin autoihin. Vai meinataanko, että nykyisin on laivoissa sammutuslaitteistoja, joilla polttistulipalo sammuu, mutta sähköautopalo ei? En itse asiaa tunne pätkääkään.
Koko ajatushan lähti siitä kun tuo laivayhtiö on kieltäytynyt nimenomaan sähköautojen kuljettamisesta.

Sähköautojen akkupalon ongelmahan on siinä että se ei sammu, toisin kuin perinteisen polttoainepalon voi sammuttaa esim täyttämällä koko autokannen hiilidioksidilla, vaikka täysin automatisoidusti, ilman että esimerkiksi laivan uppoamisriski kasvaisi (tällaisia laitteistoja tietääkseni ei ole).

Akkupalossahan sen polttoainepalon tulta ylläpitävän hapen poisto hiilidioksidilla ei auta mitään.
 
Ei kun meinasinkin että kyljessä on koko matkalla rivi luukkuja ja sähkärit pysäköidään aina seinän viereen. Sitten jos kärähtää (tai kuski viivyttelee satamassa), niin automaatti avaa kyljen luukun ja lattia nousee siihen tilalle pystyyn ja sylkee samalla auton ulos.

Aluksi voidaan tietysti tehdä systeemi jossa sähköautoja otetaan vain x kpl kyytiin, ja ne sijoitetaan johonkin jalustalle, ja jos yksi syttyy (tai odotuttaa), niin dumpataan kaikki.
Jos autoja olisikin rajattu määrä, niin teknisesti niille olisi varmaan mahdollista rakentaa omat slotit jotka tiputetaan mereen tarvittaessa. Tämähän tietysti aiheuttaa kustannuksia ja epäilen, että näistä ei saa taloudellisesti mitenkään kannattavia. Käytännössä varautuminen sähköautojen paloihin pitäisi aloittaa jo laivan suunnitteluvaiheessa, enkä usko nykyisten laivojen kohdalla tätä tapahtuneen ainakaan merkittävissä määrin. Sähköautojen sammutukseen tulisikin keksiä jokin muu keino kuin veteen upotus.
 
Se menee täysille jos lämpötila on <= +15C (+- 2C). Ei siihen tarvitse vesisadetta. Sehän käy joka kerta kun autoon menee, sen takia senkin "älyn" joutuu ottamaan pois päältä.
Ja ratti polttaa käsiä ja on häiritsevän kuuma? Tai penkit? Kyllähän se viileässä hieman lämpenee, mutta musta se on vain miellyttävää. Pitäisikö sun tehdä tiketti jos noin paskasti toimii? Mulla on MYLR 23 ja toimii todella hyvin. Mikä malli sulla?
 
En tie, koko yön ajelin alle kympin lämpötiloissa järjestelmät automaatilla, eikä kuumottanut. :comp:

Sellainen pieni vivahde Yy:ssä on, että kun autolla ajaa pitkään niin jäähdytysnesteet lämmetessään järjestelmässä alkaa lämmittää enemmän: (*doh?*) Alussa +21 automaatilla, puhallin Low, yön aikana pyyntiä alemmas hiljalleen asteen porrastuksin kunnes +18 oli hyvä aamuvarhaisella. Jos koittais ajella suoraan +18 liikkeelle lähtiessä tulis kyllä vilu, kahtakymmentä yleensä pidän, mutta välillä korotan hieman, alussa.
 
Sellainen pieni vivahde Yy:ssä on, että kun autolla ajaa pitkään niin jäähdytysnesteet lämmetessään järjestelmässä alkaa lämmittää enemmän: (*doh?*) Alussa +21 automaatilla, puhallin Low, yön aikana pyyntiä alemmas hiljalleen asteen porrastuksin kunnes +18 oli hyvä aamuvarhaisella. Jos koittais ajella suoraan +18 liikkeelle lähtiessä tulis kyllä vilu, kahtakymmentä yleensä pidän, mutta välillä korotan hieman, alussa.

Kuulostaa toiminnaltaan 90-luvun alkupuolen automaatti-ilmastoinnilta.
 
En tie, koko yön ajelin alle kympin lämpötiloissa järjestelmät automaatilla, eikä kuumottanut. :comp:

Sellainen pieni vivahde Yy:ssä on, että kun autolla ajaa pitkään niin jäähdytysnesteet lämmetessään järjestelmässä alkaa lämmittää enemmän: (*doh?*) Alussa +21 automaatilla, puhallin Low, yön aikana pyyntiä alemmas hiljalleen asteen porrastuksin kunnes +18 oli hyvä aamuvarhaisella. Jos koittais ajella suoraan +18 liikkeelle lähtiessä tulis kyllä vilu, kahtakymmentä yleensä pidän, mutta välillä korotan hieman, alussa.
No kuten itse kerroit, niin eihän se automaatti toimi, jos se toimisi niin ei sinun tarvitsisi laskea lämpötilaa vaan automaatti säätäisi oikein.
 
No kuten itse kerroit, niin eihän se automaatti toimi, jos se toimisi niin ei sinun tarvitsisi laskea lämpötilaa vaan automaatti säätäisi oikein.
Myönnän tuon, mutta rajasin vastaukseni tuohon ratin/penkinlämppärien automatiikkaa koskevaan kysymykseen.
 
Sellainen pieni vivahde Yy:ssä on, että kun autolla ajaa pitkään niin jäähdytysnesteet lämmetessään järjestelmässä alkaa lämmittää enemmän: (*doh?*) Alussa +21 automaatilla, puhallin Low, yön aikana pyyntiä alemmas hiljalleen asteen porrastuksin kunnes +18 oli hyvä aamuvarhaisella. Jos koittais ajella suoraan +18 liikkeelle lähtiessä tulis kyllä vilu, kahtakymmentä yleensä pidän, mutta välillä korotan hieman, alussa.

Ja tämä on hyväksyttävää automaatti-ilmastoinnin toimintaperiaate uudessa autossa, koska... se on Tesla "ja mitäs pienistä"? Itsellä on 21C ympäri vuoden ja en muista milloin olisin koskenut siihen viimeksi. Ehkä kun tuli infotainmentin päivitys ja piti pistää 18C -> 21C automaatissa päälle. Tuo kuulostaa joltain muulta kuin automaatilta.
 
Pitää elää sen kanssa ensin vielä talvi, että pystyy sanomaan lopullisen tuomion. Muutaman asteen elämisen on itselläni arjessa myös BMW:llä, talvella pärjäilee 20° mutta kevät/syksy tulee nosteltua 22° helteissä taas vieläkin ylemmäs 23/24°.

Mutta tarkemmin se saisi pysyä arvoissa, totta. Enpäs tiedä montako sisäanturia Yy:ssä on matkustamotilan pistolämpötiloja tarkkailemassa...
 
Pitää elää sen kanssa ensin vielä talvi, että pystyy sanomaan lopullisen tuomion. Muutaman asteen elämisen on itselläni arjessa myös BMW:llä, talvella pärjäilee 20° mutta kevät/syksy tulee nosteltua 22° helteissä taas vieläkin ylemmäs 23/24°.

Mutta tarkemmin se saisi pysyä arvoissa, totta. Enpäs tiedä montako sisäanturia Yy:ssä on matkustamotilan pistolämpötiloja tarkkailemassa...
Ootko ihan varma, että "vika" on autossa eikä sussa? Mulla vaihtelee ns. mukava lämpötila helposti tuollaset muutamat asteet, saati jos asiaa tulee vielä sotkemaan auringon paiste tai puhallusnopeus.
 
Pitää elää sen kanssa ensin vielä talvi, että pystyy sanomaan lopullisen tuomion. Muutaman asteen elämisen on itselläni arjessa myös BMW:llä, talvella pärjäilee 20° mutta kevät/syksy tulee nosteltua 22° helteissä taas vieläkin ylemmäs 23/24°.

Mutta tarkemmin se saisi pysyä arvoissa, totta. Enpäs tiedä montako sisäanturia Yy:ssä on matkustamotilan pistolämpötiloja tarkkailemassa...
Vain yksi anturi näytön alapuolella.
 
Sinänsä itsekin säädän kesäkelillä puoli astetta eri lukemiin jos ajelen pidempää pätkää vs. lähipyöritys sortseissa mutta tuollainen 2-3 astetta saman vuorokauden sisällä kuulostaa aika eri tilanteelta. Talvi-kesä erokin on ihan järkevä, koska talvella sitä vaatetusta on yleensä vähän enemmän mutta en sielläkään kesken kauden ajojen lämpötiloja tuon enempää säädä.

Samalla tavalla siis nykyladattavalla hybridillä mennään itse kuin edellisellä polttiautollakin (edellinen Renault, nykyinen Kia). Myös todella kostealla kelillä käyttäytyvät vastaavasti eli saattaa joutua säätämään ikkunaan puhallettavan ilman määrää suuremmalle estämään huurtumista. Automaattiasetuskin huurtumisen estolle valikoissa on, mutta ei ole sitä tullut käytettyä. Pitää varmaan seuraavan kerran kun huurtumista rupeaa tapahtumaan niin kytkeä päälle ja tarkkailla mitä tekee. Tuo vaikuttaa olevan tosin jonkin verran valmistajasta kiinni, koska Kian EV6:ssa oli mielestäni testeissä vähän samaa eli kosteissa keleissä/tunneliin ajaessa sopivissa oloissa huurtui tuossa myös. Todennäköisesti ilmastoinnin kohdalla tehdään ilmamäärillä vastaavia päätöksiä vaikka malli onkin eri.
 
Viimeksi muokattu:
Mun nähdäkseni Teslan lämpötilanheittelyn syy on se, että esim omasta model Ystä ei saa kojetaulun raitisilmasuulakkeita suljettua, kuten esim edellisestä Octaviasta. Ja automaattiasennossa Tesla haluaa puhaltaa ilmaa vain niistä useimmiten kuljettajalle (tai kyytiläiselle).
Kun taas octavissa pidin useimmiten raitisilmasuulakkeet kiinni ja automaatti-ilmastointi työnsi ilman epäsuorasti tuulilasin ja lattian suunnasta ja lämmitti tasaisemmin koko kabiinin.
Tässä Teslan tyylissä ilmeisesti ajatellaan että pidetään kuski sopivan lämpöisenä eikä lämmitetä "hukkatilaa"?
Näin voisi taloudellisesti ajatellen olla järkevää?
Itse en kanssa tykkää siitä että tunnen ilmavirran autossa, vaan kääntelen noi raitisilmasuulakkeet niin paljon poispäin itsestäni kuin pystyy.
Mutta silti kun on tarvetta viilentää tai lämmittää, tuntuu että Tesla tekee sen vähän yli (tai siis liikaa) koska ilmavirtaus tulee kohti.
Huomasin itsekkin sen jos ajat muutaman tunnin siirtymän ja tarvitaan lämmitystä, saa lämpötilaa laskea matkan aikana.
Luulen että korjaantuisi jos noi naamasuuttimet saisi automaattiasennossa pois päältä.

Toisaalta nämä on makuasioita, vaimo taas tykkää kyydissä ollessaan että ilmavirta tulee kesällä naamalle.
 
Ootko ihan varma, että "vika" on autossa eikä sussa? Mulla vaihtelee ns. mukava lämpötila helposti tuollaset muutamat asteet, saati jos asiaa tulee vielä sotkemaan auringon paiste tai puhallusnopeus.

Väittäisin, että autossa, koska Bemarilla voi ajaa läpi yön automaatti +20 jos kesätakki päällä, (22 ilman takkia) mutta Teslalla sama vuoro alle 10° ulkolämmöistä pitää mieluummin aloittaa 21°:lla ettei olo ole kolea ja aamuyöhön saavuttaessa pitää jo heittää takkia pois ja laskea auton pyyntiä kohti 18° ettei ala paita nihkaantua. BMW on tässä asiassa nelialueilmastoinnillaan (Sync ON) parempi.

Kummallakin tulee edelleen ajeltua säännöllisesti, joten en usko, että olen neljän kuukaudenkin jälkeen vielä niin täpinöissä Teslasta, että kuumotus nousee liiaksi sen ratissa. ;)
 
Luulisi että Teslalla voisi toteuttaa tuon "säästämisen" vastaavasti kuin esim. omalla Kian hybridillä jossa ilmastoinnissa on "driver only" valinta (toki Teslan tapauksessa se toteutettaisiin todennäköisesti jollain turvavyötunnistuksella ilman erillistä valintaa missään). Toki suuttimiakin voi näistä perinteisemmistä autoista tosiaan sulkea halutessaan (vaimo jos istunut pelkääjän paikalla niin ne ovat aina kiinni ja tytär kun tulee istumaan niin osaa vääntää ne saman tien auki -asentoon).

Ilmastointisäätimien piilottaminen tökkimisnäytön taakse on siksikin vähän hölmön hommaa, että hankaloittaa aika paljon noiden säätämistä ja tehdään helposta säätämisestä hankalaa. Ei siis todellakaan mikään Teslan yksinoikeus tässä kohtaa vaan aika moni muukin valmistaja tuntuu niitä tunkevan vastaavasti säädettäväksi.
 
Luulisi että Teslalla voisi toteuttaa tuon "säästämisen" vastaavasti kuin esim. omalla Kian hybridillä jossa ilmastoinnissa on "driver only" valinta (toki Teslan tapauksessa se toteutettaisiin todennäköisesti jollain turvavyötunnistuksella ilman erillistä valintaa missään). Toki suuttimiakin voi näistä perinteisemmistä autoista tosiaan sulkea halutessaan (vaimo jos istunut pelkääjän paikalla niin ne ovat aina kiinni ja tytär kun tulee istumaan niin osaa vääntää ne saman tien auki -asentoon).
Mitä olen seurannut, niin Tesla tekee tuon. Eli jos kyytiläisen paikalla ei istu ketään, sinne ei ilmaa puhalleta.
 
Teslalla nimenomaan menee painotunnistimella, kiinnitin asiaan itse huomiota kun jossain foorumilla oli maininta. Yksin ajellessa matkustajan puolen lämpötilasäätö on pimeänä eikä puhallusta ellet valikoista mene esim täppäämään apparin suulakkeen kohtaan virtauksensäätöä, sitten herää.
 
Teslalla nimenomaan menee painotunnistimella, kiinnitin asiaan itse huomiota kun jossain foorumilla oli maininta. Yksin ajellessa matkustajan puolen lämpötilasäätö on pimeänä eikä puhallusta ellet valikoista mene esim täppäämään apparin suulakkeen kohtaan virtauksensäätöä, sitten herää.

Tekeekö tuo takapenkeille saman eli katkaiseeko se ilmanvirtauksen sinnekin vastaavasti? (en muista missä tesloissa on ilmastoinnit takapenkkiläisille kun omassa ladattavassa ne ovat siinä keskiboksin takaosassa etupenkkien välistä josta takapenkkiläiset voivat säätää puhallusta).
 
En oo kädellä huomannu kokeilla keskikonsolin takasuulakkeita, niiden ilmavirtaa ei mielestäni näekään/pysty säätämään, valikon takamatkustamon säädöt rajoittuu penkinlämppäreihin.
 
Tekeekö tuo takapenkeille saman eli katkaiseeko se ilmanvirtauksen sinnekin vastaavasti? (en muista missä tesloissa on ilmastoinnit takapenkkiläisille kun omassa ladattavassa ne ovat siinä keskiboksin takaosassa etupenkkien välistä josta takapenkkiläiset voivat säätää puhallusta).
Tekee, on-off nappi löytyy valikosta.
 
Tekeekö tuo takapenkeille saman eli katkaiseeko se ilmanvirtauksen sinnekin vastaavasti? (en muista missä tesloissa on ilmastoinnit takapenkkiläisille kun omassa ladattavassa ne ovat siinä keskiboksin takaosassa etupenkkien välistä josta takapenkkiläiset voivat säätää puhallusta).
Pitää erikseen laittaa päälle. Ei ole ainakaan automaattisesti herättänyt.
 


Lucid akkurakenteen purku/analyysi. Kanavalla muutakin Lucidin rakenteiden käsittelyä, esim voimansiirto. Parempi kuin Tesla usealtakin tavalta ilmeisesti autona, mutta hyvin kallis saada tuottavaksi massatuotteeksi markkinoille, että Tehdas© menestyy.

Toivottavasti pysyy mukana kemuissa. Oliko Lucid entisiä Teslan inssejä lähinnä...?
 
Toisaalta nämä on makuasioita, vaimo taas tykkää kyydissä ollessaan että ilmavirta tulee kesällä naamalle.
Ei välttämättä ihan makuasiakaan. Kasvoihin puhaltaminen on täysi katastrofi, jos omaa kuivuuteen taipuvat silmät. Kabiinin lämpötilan vaeltelu kuulostaa vähän siltä, että Teslan sensori on yksinkertaisesti väärässä paikassa tai liian heikosti suojattu tahatonta lämpeämistä vastaan. Kannattanee valittaa Teslalle, että osaavat korjata ongelman.
 
Itse en suorasta puhalluksesta välitä, joten olen "jakanut" ilmavirrat kahteen Y muodostelmaan noin rinnan korkeudelle.
 
Hedin tuo pienen erän MG:n sähköautoja myös suomeen

Tuohan osuu herkulliseen hintaluokkaan, jossa ei muita olekaan ollut kuin Leaf vanhoine latausportteineen. Luulisi menevän kuumille kiville.
 
Tuohan osuu herkulliseen hintaluokkaan, jossa ei muita olekaan ollut kuin Leaf vanhoine latausportteineen. Luulisi menevän kuumille kiville.

Joo pitäis melkein mennä jonoon vaikka ei tarvitsekkaan. Pari MG sähkäriä näin Islannissa ja hyvännäköisiä pelejä livenä. Toki kiinalaisuus torppaa ennakkoluuloisia ostajia. 7 vuoden takuuta lupailevat…
 
Tuo Buzzin poksahdus on kyllä todella outo keissi.

Kun aiemmin esillä olleiden tietojen mukaan ajoakussa ei olisi ollut mitään ongelmaa, mutta nyt se sitten roihahtikin tuleen.

Itse olen taipuvainen uskomaan, että se ajoakku ei ole edelleenkään ollut tuon palon syy vaan siellä on joku muu oikosulku/sähkövika ollut päällä.

Harmi että paloi täysin paskaksi, luulisi Volkkarin olleen kiinnostunut tutkimaan asiaa ja nyt se on käytännössä mahdotonta.
 
Tuo Buzzin poksahdus on kyllä todella outo keissi.

Kun aiemmin esillä olleiden tietojen mukaan ajoakussa ei olisi ollut mitään ongelmaa, mutta nyt se sitten roihahtikin tuleen.
Eihän akussa välttämättä ollut ongelmaa ennen posahdusta. Jos se posahdus oli sen verran voimakas, että auton kori meni lommoille, hyvät chäänssit että akkukin vaurioitui siinä samassa rytäkässä. Tästä syystä autokorjaamoidenkin ohje on parkkeerata kolaroineet sähköautot erilleen muista.
 
Sais ruveta palamaan useamminkin näitä sähkäreitä, niin oppisi ihmiset parkkeeraamaan vähän kauemmas.
Vituttaa kun jokaiseen autoon on tullut pusuja ja kolhuja vaikka kuinka koettaa ajaa parkkipaikkojen perimmäisiin nurkkiin tai kadunvarteen ettei kukaan tulisi viereen paukuttaan ovilla tms

Cliossa kesti 2 viikkoa hankinnasta kun oli naarmut ja lommo kyljessä kun viereisessä autossa oli availtu ovia.
Corollassa meni 3 päivää hankinnasta kun oli kaupan parkisa joku pakittanut keulaan, rekisterikilpi mutkalla/lommoilla.
Nyt Enyaqissa muutama kuukausi takana ja molemmissa kyljissä on jäljet viereisen auton ovien aukaisuista.
 

Huomenna lakaa. Mukana:
Testiin lähtevät autot
Audi Q8 e-tron Sportback 55

BMW i7 xDrive 60

BMW iX1 xDrive30

BYD Atto 3 Comfort

BYD Han 4×4 Intro Pack

DS3 E-Tense Performance Line

Hongqi E-HS9 Exclusive+

Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD Premium

JAC e-JS4

Jeep Avenger Summit 54 kWh

Kia EV6 GT

MG MG4 Luxury

MG MG5 Comfort

MG Marvel 4WD Performance

Mercedes-Benz EQB 250

Mercedes-Benz EQE 350 4Matic

Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic

Nio EL7 AWD LR

Nio ET5 AWD LR

Nio ET7 AWD SR

Nissan Ariya Advance 87 kWh

Polestar 2 Long Range Single Motor

Subaru Solterra Sport AWD

Tesla Model S AWD

Tesla Model X Plaid

Tesla Model Y Standard Range RWD

Toyota bZ4X 2WD Active

Toyota bZ4X 4WD Executive

VW ID.Buzz Pro 77 kWh

Voyah Free Premium

XPeng G9 LR 4WD Performance

XPeng P7 4WD Performance
 
Sais ruveta palamaan useamminkin näitä sähkäreitä, niin oppisi ihmiset parkkeeraamaan vähän kauemmas.
Vituttaa kun jokaiseen autoon on tullut pusuja ja kolhuja vaikka kuinka koettaa ajaa parkkipaikkojen perimmäisiin nurkkiin tai kadunvarteen ettei kukaan tulisi viereen paukuttaan ovilla tms

Cliossa kesti 2 viikkoa hankinnasta kun oli naarmut ja lommo kyljessä kun viereisessä autossa oli availtu ovia.
Corollassa meni 3 päivää hankinnasta kun oli kaupan parkisa joku pakittanut keulaan, rekisterikilpi mutkalla/lommoilla.
Nyt Enyaqissa muutama kuukausi takana ja molemmissa kyljissä on jäljet viereisen auton ovien aukaisuista.
Mulla meni 2 kk. Yksi reissu pohjoiseen ja oli osattu naarmuttaa kolmeen eri kohtaa autoa. Ei nyt mitään pahaa, mitä ei muutamalla kympillä myllytä pois mutta hieman otti päähän kun vuorokaudessa tollanen saldo vasta kahden kuukauden jälkeen.
 
Ei toi naarmutus taida olla sähkäreiden ongelma, vaan kaikkien uusien autojen. Eli ovat leveitä ja ei enää ole juuri missään uudessa autossa listoja ottamassa vastaan osumia, koska kylkiprofiili on nykyään tasainen pelti ja lisänä vielä kulmikkaita pokkauksia, jotka eivät kestä sitäkään vähää.

Lähtökohta on, että julkisella parkkiksella joku avaa ennemmin tai myöhemmin oven kylkeen.
 
Hedin tuo pienen erän MG:n sähköautoja myös suomeen

MG4 on saanut erinomaisia arvioita. (MG5 facelift- farkku ei ole tehty sähköautopohjalle)
 
Ei toi naarmutus taida olla sähkäreiden ongelma, vaan kaikkien uusien autojen. Eli ovat leveitä ja ei enää ole juuri missään uudessa autossa listoja ottamassa vastaan osumia, koska kylkiprofiili on nykyään tasainen pelti ja lisänä vielä kulmikkaita pokkauksia, jotka eivät kestä sitäkään vähää.

Lähtökohta on, että julkisella parkkiksella joku avaa ennemmin tai myöhemmin oven kylkeen.
Autot levenevät ja levenevät ja parkkihallit, ja -paikat ja kaikki infra on tehty alunperin kapeammille autoille. Ongelmia tulee.
 
Autot levenevät ja levenevät ja parkkihallit, ja -paikat ja kaikki infra on tehty alunperin kapeammille autoille. Ongelmia tulee.
Levenee ne paikatkin. Aina välillä viivat piirretään uusiksi ja ainakin kauppojen pihoissa alkaa olla aika leveitä ruutuja jo.
 
Levenee ne paikatkin. Aina välillä viivat piirretään uusiksi ja ainakin kauppojen pihoissa alkaa olla aika leveitä ruutuja jo.

Uudemmissa paikoissa ja ehkä pihoilla, mutta harvemmin parkkihalleissa. Lopulta ongelmaksi tulee kuitenkin se tarjonta, onko siellä 40 paikkaa asiakkaille vai 60 paikkaa. Jos kysyntää riittää, niin jälkimmäinen voittaa - koska maksava asiakas on tärkeämpi kuin maksavan asiakkaan pienet kolhut viereisestä ruosteisesta Opel Astrasta.
 
Uudemmissa paikoissa ja ehkä pihoilla, mutta harvemmin parkkihalleissa. Lopulta ongelmaksi tulee kuitenkin se tarjonta, onko siellä 40 paikkaa asiakkaille vai 60 paikkaa. Jos kysyntää riittää, niin jälkimmäinen voittaa - koska maksava asiakas on tärkeämpi kuin maksavan asiakkaan pienet kolhut viereisestä ruosteisesta Opel Astrasta.
Isomman auton omistajat sitten alkavat suosia kauppoja, joiden parkkipaikoille mahtuvat. Voi olla että joku päivä laki määrittelee uuden minimikoon parkkiruudulle.
 
Isomman auton omistajat sitten alkavat suosia kauppoja, joiden parkkipaikoille mahtuvat. Voi olla että joku päivä laki määrittelee uuden minimikoon parkkiruudulle.

Laki ei taida määritellä parkkiruudun kokoa edes nykyisin. Joka tapauksessa, 40 ison auton asiakasta on silti vähemmän kuin 60 asiakasta. Vasta jos käyttöaste tippuisi alle sen 40 asiakkaan, kannattaisi parkkipaikat vaihtaa.

Eikä se mihinkään naarmuttamista lopeta, ihmiset eivät välitä toisten omaisuudesta nyt eivätkä tulevaisuudessa. Kyllä sitä Sentrystä voi katsoa kuinka ovi avataan kunnes se osuu omani kylkeen, vaikka siitä välistä olisi mahtunut ajat sitten.

Sitten on tietysti ylipainoiset ihmiset, joita ei pitäisi edes päästää autoihin, koska he tarvitsevat vieläkin enemmän tilaa, mutta kukas senkin sitten kieltäisi?
 
TYKS U-sairaalan parkkitalo on yks niistä mestoista, joihin varovasti jo reilu vuosikymmen takaperin taittelin S80:n ruutuun ja totesin; "Eijjumalauta."
Vein muualle kun vaan kanttiinin vierestä vapautui tilaa, viereen ajanut olis 99% todennäköisyydellä kolhinut.
 
TYKS U-sairaalan parkkitalo on yks niistä mestoista, joihin varovasti jo reilu vuosikymmen takaperin taittelin S80:n ruutuun ja totesin; "Eijjumalauta."
Vein muualle kun vaan kanttiinin vierestä vapautui tilaa, viereen ajanut olis 99% todennäköisyydellä kolhinut.
Olen tästä aiemmin maininnut mutta Espoon Leppävaaran kauppakeskus Sellon vanhemmat sähköauton latauspaikat ovat vänkiä kun ovat tosi kapeita (varsinkin ne paikat joissa on pylväät molemmilla puolilla, niihin jopa superkapealla Zoella on vaikea ahtautua, renkaat osuvat pylvien kantoihin eikä ovea meinaa mahtua saamaan auki; ehkä ne on tarkoitettu sähkömoottoripyörien lataamiseen tai jotain?), ja lisäksi viistosti 45 asteen kulmassa kapealla käytävällä. Kiva katsella kun Tesla Model Y:t jne. yrittävät peruutella niihin tehden 225 asteen käännöksiä ahtaalla käytävällä missä takaa puskee lisää autoja. Parempi ratkaisu varmaan olisi ajaa nokka edellä niihin ja käyttää pidempää type2-type2 latauskaapelia, jos kerran latausportti on sivussa takana.

Samaan rivistöön viereen on tullut uudempia latausruutuja ja ne tuntuvat olevan +50% leveämpiä, ja on myös sijoitettu suoraan jotta niihin peruuttaminen on helpompaa. Tekivät sikäli järkipäätöksen, vaikka uusiin ruutuihin toki mahtuu vähemmän autoja.

Toinen vaikea paikka on Vantaan Tikkurilan Prisman pysäköintihalli, kapeilla kiemuraisilla käytävillä menee molempiin suuntiin autoja jotka eivät herkästi mahdu menemään samanaikaisesti nurkkauksista, jomman kumman tulee monesti pysähtyä jotta toinen pääsee nurkkauksesta läpi. Molemmat jonot pysähtyvät koko matkalta jos joku yrittää ujuttautua parkkiruutuun, tai pois sieltä. Onhan se parkkihalliksi toki pienikin, monikerroksinen (4-5 kerrosta mukaanlukien kattokerros?) mutta vähän pinta-alaa per kerros.

Tosin kyseisen parkkihallin kaksi ainukaista latauspistettä ovat sitten todella leveitä, niihin voisi pysäköidä vaikka Hummerin tai Lamborgini Countach:n, poikittain. Ei ihmekään että niihin monesti jättävät autoja myös ne jotka eivät ole aikeissa ladata diesel-mersuaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 511
Viestejä
4 498 548
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom