• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Jep, käyttäisin tota itsekin eläkeläisenä hyödyksi.
Tuo kannattaa tehdä tosiaan jos ihan vain mahdollisuus, kun ne suhteelliset "eläke"nettotulot nousee aika radikaalisti jo pienellä työpanoksella kaikenlaisten nimenomaan palkkatuloon kohdistuvista vähennyksistä johtuen - Eläke Z + 3000€ palkkatuloja on nettona aika paljon enemmän rahaa kuin eläke Z + hypoteettiset 3000€ lisää eläketuloja.

Ei tainnut suoraan mennä noin mutta erilaisten tukien kanssa nettona sama tulos. Ei oikein kannusta.
Onko tuo jotain 1600e kuussa nettona, jos pitkä työura 3500e kuukausipalkalla? Tuo taitaa vastata aikalailla kokoaikaisen työntekijän mediaanipalkkaa.

Minimieläke on tonnin nettona, tukien määrä vaihtelee. Kaksi mediaanituloista pärjää eläkkeellä paremmin kuin yksi, sairaanhoitokulut taas saattaa pakottaa toimeentulotuelle. Ei se kuitenkaan lienee yleistä ole.

Minimieläke on tonnin nettona, tukien määrä vaihtelee. Kaksi mediaanituloista pärjää eläkkeellä paremmin kuin yksi, sairaanhoitokulut taas saattaa pakottaa toimeentulotuelle. Ei se kuitenkaan lienee yleistä ole.
Jep, ts. helkkarin hyvin menee mihin tahansa muuhun tuensaajaan verrattuna. Tässähän on muistaakseni uutisoitu että yhä useampi tippunut sen TTn varaan. Mutta odotellaan tosiaan että velka on sen 300 miljardia ennenkuin eläkeläisten ulina alkaa leikkauksista.

Tuskin tässä eläkeläisille tulee muuta kuin indeksien jäädytys. Sinänsä eläkkeet on ansaittu ja väärin olisi suoraan niistä leikata. Erilaiset tuet on sitten toinen juttu. Kaiken voi tehdä reilummin on yksi slogan. Tulkinta riippuu sitten henkilöstä tai puolueesta

Enemmänkin saatetaan leikata tulevista eläkkeistä, eli heiltä jotka on nyt työelämässä. Toki vaikuttaa vasta pidemmällä aikavälillä.

Eilen tarjottiin lääkärissä lapselle vammaistukea. En ottanut. Kyse on ihottumista ja niiden rasvauksesta iltaisin. Miten ja miksi tähän voi saada edes tukea? Kela korvaa osan rasvoista. Sen pitäisi riittää. Koko helkutin järjestelmä on yhtä tulonsiirtoa (ja veroja).

Tuskin tässä eläkeläisille tulee muuta kuin indeksien jäädytys. Sinänsä eläkkeet on ansaittu ja väärin olisi suoraan niistä leikata. Erilaiset tuet on sitten toinen juttu. Kaiken voi tehdä reilummin on yksi slogan. Tulkinta riippuu sitten henkilöstä tai puolueesta

Enemmänkin saatetaan leikata tulevista eläkkeistä, eli heiltä jotka on nyt työelämässä. Toki vaikuttaa vasta pidemmällä aikavälillä.

Eilen tarjottiin lääkärissä lapselle vammaistukea. En ottanut. Kyse on ihottumista ja niiden rasvauksesta iltaisin. Miten ja miksi tähän voi saada edes tukea? Kela korvaa osan rasvoista. Sen pitäisi riittää. Koko helkutin järjestelmä on yhtä tulonsiirtoa (ja veroja).
Ei kyllä ole eläkkeitä ansaittu :D (eli siis olisi elämänsä aikana maksanut niin paljoa eläkemaksuja, että olisi oikeutettu eläkkeen määrään jonka nykyeläkeläinen saa). Koko järjestelmä perustuu siihen, että tulee seuraava määrältään isompi sukupolvi joka maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeet. Valitettavasti ei ole toteutumassa vaan se eläkkeensaajien sukupolvi on isompi. Eläkkeistä itelleen maksaa sen 13% paikkeilla ja loput nykyisille, mutta siltikään ne ei riitä kattamaan koko eläkeläisen eläkeiän kuluja, varsinkin ku ihmiset elää jo niin pitkään.

Ehdottomasti reilumpaa ja vähemmän kivuliasta olis leikata nykyisten eläkeläisten tuloista kuin vielä entisestään kurmuuttaa nykyistä palkansaajaa. Toki nykyisiltäkin työntekijöiltä voitais leikata eläkkeitä ja täten eläkemaksuja ehdottomasti, mutta ei vain tyylillä, että nostetaan palkansaajien eläkemaksuja, että saadaan maksettua nykyiset eläkkeet.

Ehdottomasti pitäis olla joku Sveitsityylinen ratkasu, jossa ne eläkkeet rahastoitas henkilölle itselleen ja sitten valtio maksaa takuueläkkeet. Suomen eläkejärjestelmäkin on yks huojuva sosiaalinen tukihimmeli. Ei kyllä yllätä tässä "hyvinvointivaltion" mallimaassa.

Viimeksi muokattu:
Ei kyllä ole eläkkeitä ansaittu :D (eli siis olisi elämänsä aikana maksanut niin paljoa eläkemaksuja, että olisi oikeutettu eläkkeen määrään jonka nykyeläkeläinen saa). Koko järjestelmä perustuu siihen, että tulee seuraava määrältään isompi sukupolvi joka maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeet. Valitettavasti ei ole toteutumassa vaan se eläkkeensaajien sukupolvi on isompi. Eläkkeistä itelleen maksaa sen 13% paikkeilla ja loput nykyisille, mutta siltikään ne ei riitä kattamaan koko eläkeläisen eläkeiän kuluja, varsinkin ku ihmiset elää jo niin pitkään.

Ehdottomasti reilumpaa ja vähemmän kivuliasta olis leikata nykyisten eläkeläisten tuloista kuin vielä entisestään kurmuuttaa nykyistä palkansaajaa. Toki nykyisiltäkin työntekijöiltä voitais leikata eläkkeitä ja täten eläkemaksuja ehdottomasti, mutta ei vain tyylillä, että nostetaan palkansaajien eläkemaksuja, että saadaan maksettua nykyiset eläkkeet.

Ehdottomasti pitäis olla joku Sveitsityylinen ratkasu, jossa ne eläkkeet rahastoitas henkilölle itselleen ja sitten valtio maksaa takuueläkkeet. Suomen eläkejärjestelmäkin on yks huojuva sosiaalinen tukihimmeli. Ei kyllä yllätä tässä "hyvinvointivaltion" mallimaassa.
No tästä voi olla eri mieltä. Tällä hetkellä mun palkasta menee joku 24% eläkemaksuihin (oma+työnantajan osuus), kyllä tällä oman eläkkeensä maksaisi. Joo, tiedän ja ymmärrän miten eläkesysteemi toimii, mutta kyllä noi mun elämän aikana maksamat kattaisivat hienosti oman eläkkeen. Toki järkevästi sijoitettuna.

No tästä voi olla eri mieltä. Tällä hetkellä mun palkasta menee joku 24% eläkemaksuihin (oma+työnantajan osuus), kyllä tällä oman eläkkeensä maksaisi. Joo, tiedän ja ymmärrän miten eläkesysteemi toimii, mutta kyllä noi mun elämän aikana maksamat kattaisivat hienosti oman eläkkeen. Toki järkevästi sijoitettuna.
Ehkä joo jos laskee työnantajan osuudet mukaan ja jyvittää ne itelle. Ei ole tainnu olla ihan ikuisuutta tää nykyjärjestelmä pystyssä näillä prosenteilla. Itellä viel eläkeikäodote jossain 68-70 paikkeil ja eiköhän sitä viel pari kertaa nosteta. Edelleen toki Sveitsin systeemi olis reilumpi kuin Suomen.

Niin, sun eläkemaksut.

Hommahan nimenomaan on se että aika moni vanhempi nykyeläkeläinen on maksellut järjestelmään pennejä siinä missä sinä makselet nyt euroja, mutta silti nostelee sieltä euroja (niitä sun maksamia euroja) eikä niitä "itse maksettuja" pennejään.

Niin, sun eläkemaksut.

Hommahan nimenomaan on se että aika moni vsnhempi nykyeläkeläinen on maksellut järjestelmään pennejä siinä missä sinä makselet nyt euroja, mutta silti nostelee sieltä euroja (niitä sun maksamia euroja) eikä niitä "itse maksettuja" pennejään.
Tämä on selvää. Mutta kyllä aika moni nykyään maksaa enemmän (sijoitettuna) kuin mitä tulee ulos saamaan.

Tämä on selvää. Mutta kyllä aika moni nykyään maksaa enemmän (sijoitettuna) kuin mitä tulee ulos saamaan.
Näinhän se on - ja näin se tulee myös pysymään, ellei sitten nykyisten eläkeläisten eläkkeisiin tule jonkinasteista leikkuria, joka myötä sitten mahdollistuisi nykyisten palkansaajien eläkemaksujen laskeminen...

Näinhän se on - ja näin se tulee myös pysymään, ellei sitten nykyisten eläkeläisten eläkkeisiin tule jonkinasteista leikkuria, joka myötä sitten mahdollistuisi nykyisten palkansaajien eläkemaksujen laskeminen...
Tulisipa päivä, että koko systeemi räjäytetään ja olisi pakko säästää vain sen verran, että tuloilla voi asua yksiössä makaronia syöden, olisi oma moka, jos ei ole tajunnut enempää laittaa. Ennemmin käyttäisin rahaa nyt, kuin sijoitan johonkin "isoon" eläkkeeseen, en siinä vaiheessa tarvitse rahaa yhtä paljoa.

Ainakin keski- ja hyvätuloiselle järkevämpää olisi säästää (sijoittaa) eläkettä varten itse vrt. nykysysteemi.
Koko eläkejärjestelmähän tavallaan perustuu siihen, että liian moni on (tai on ollut) liian typerä säästääkseen tai sijoittaakseen tai muuten valmistautuakseen eläköitymistään varten itse, jolloin tarvitaan jokin pakotettu kollektivistinen tapa elättää nämä ihmiset työuran jälkeen.
Sitten kun tuollainen pakotettu järjestelmä on kerran kyhätty, se vie viimeisetkin motivaation rippeet hoitaa eläkkeensä itsenäisesti.

Eläkejärjestelmään osallistuminen pitäisi olla vapaaehtoista. Miksi muiden eläkkeet pitäisi olla minun vastuulla, tai miksi minun eläkkeeni pitäisi olla muiden vastuulla?

Hommahan nimenomaan on se että aika moni vanhempi nykyeläkeläinen on maksellut järjestelmään pennejä siinä missä sinä makselet nyt euroja, mutta silti nostelee sieltä euroja (niitä sun maksamia euroja) eikä niitä "itse maksettuja" pennejään.
Eläkeelle alkaa oleen ne ikäluokat jotka ovat eläkemaksuja maksaneet koko työuransa, toki rahoittivat vanhempiensa eläkeitä, jotka olivat niitä itse maksaneet "pennejä".

Lakisääteiset eläkkeet ovat myös vakuutusluenteisia, eli ajatus siinä mallissa ei ole se että jokainen maksaa juuri sen oman eläkkeen.

Ainakin keski- ja hyvätuloiselle järkevämpää olisi säästää (sijoittaa) eläkettä varten itse vrt. nykysysteemi.
Koko eläkejärjestelmähän tavallaan perustuu siihen, että liian moni on (tai on ollut) liian typerä säästääkseen tai sijoittaakseen tai muuten valmistautuakseen eläköitymistään varten itse, jolloin tarvitaan jokin pakotettu kollektivistinen tapa elättää nämä ihmiset työuran jälkeen.
Sitten kun tuollainen pakotettu järjestelmä on kerran kyhätty, se vie viimeisetkin motivaation rippeet hoitaa eläkkeensä itsenäisesti.

Eläkejärjestelmään osallistuminen pitäisi olla vapaaehtoista. Miksi muiden eläkkeet pitäisi olla minun vastuulla, tai miksi minun eläkkeeni pitäisi olla muiden vastuulla?
Ihan siksi pakollinen eläke on olemassa, että ihmiset saisivat edes jotain vanhuuden varalle. Tyhmää olettaa, että kaikki osaisi sijoittaa oikein vanhuuden varalle.

Omasta puolestani voisi pakollinen osuus olla tuo minimi eläke ja jos haluat paremman eläkkeen, niin harrasta sijoitusta sitten.

Viimeksi muokattu:

Kuten koko sosialismi-Suomi muutenkin. Minimoidaan yksilön vastuu yhtään mihinkään, niin ei mikään ihme että olemme tässä tilanteessa.

Minimoidaan yksilön vastuu yhtään mihinkään, niin ei mikään ihme että olemme tässä tilanteessa.
Nää on näitä tilaisuus tekee varkaan lausuntoja, aika moni yrittää hyödyntää nykytilannetta siihen että kaikki sosiaalituet lakkautettaisiin. Tai ainakin retoriikka siihen suuntaan. Vaikka kulupuolella on ihan muut kulut nousemassa ensisijaisesti.

Näin niinkuin huomiona niin kyllä eläkeläisillekin kuuluu toimeentulotuki. Vaikka täällä nyt haaveillaankin siitä että ne eläkeläiset saataisiin kadulle almuja kerjäämään, jotka ei ole säästäneet omia eläkevarojaan.

Eläkejärjestelmä on siksi, että ei tarvitsisi maksaa sossusta rahoja vain siksi, että ihmiset eivät ole varautuneet eläkkeeseen

Ihmisen vanhenemista kun ei voi estää (ilman kuolemaa), minkä näistä olisitte valmiita leikkaamaan turhana sosialismina?
  • koulutus
  • terveydenhuolto
  • sosiaaliturva
  • työttömyysturva
  • puolustus
Itse olisin ehkä puolustuksesta valmis leikkaamaan, mutta se ei ole realistista. Työttömyysturvan kohdalla kehotan muistamaan, että jos tulette irtisanotuksi, seuraavaa paikkaa hakee 100-800 muuta ja töitä ei nyt yksinkertaisesti ole. Ilman koulutusta ei ole työpaikkoja eikä sivistystä. Jos haluatte leikata sosiaaliturvaa niin muistattehan palauttaa opintotukenne.

Eläkkeistä olisin valmis leikkaamaan, koska kaikkien on osallistuttava. Toki korottaisin veroja, myös itseltäni.

Eläkkeistä vois leikata korottamalla isompien eläkkeiden verotusta reilusti. Keskivertoeläke on melkoisen pieni, nopeasti käy niin että pienemmistä kun leikkaa niin asiakas siirtyy vain luukulta toiselle ja byrokratia lisääntyy.
1778869401836.png

Jos nyt pakko on leikata myös pienemmistä eläkkeistä niin vois katsella työttömien suuntaan. Ois aika tehdä niitä paskempiakin duuneja? Eläkeläinen joka saa enempi kuin minimit on varmaan töitäkin tehnyt, ne jotka saa minimin niin kannattaako siirtää eläkeluukulta sossunluukulle,...

Ihmisen vanhenemista kun ei voi estää (ilman kuolemaa), minkä näistä olisitte valmiita leikkaamaan turhana sosialismina?
  • koulutus
  • terveydenhuolto
  • sosiaaliturva
  • työttömyysturva
  • puolustus
Itse olisin ehkä puolustuksesta valmis leikkaamaan, mutta se ei ole realistista. Työttömyysturvan kohdalla kehotan muistamaan, että jos tulette irtisanotuksi, seuraavaa paikkaa hakee 100-800 muuta ja töitä ei nyt yksinkertaisesti ole. Ilman koulutusta ei ole työpaikkoja eikä sivistystä. Jos haluatte leikata sosiaaliturvaa niin muistattehan palauttaa opintotukenne.

Eläkkeistä olisin valmis leikkaamaan, koska kaikkien on osallistuttava. Toki korottaisin veroja, myös itseltäni.
Ilman puolustusta sinulla ei ole mitään edellä mainituista, koska voimadoktriini. Kuka silloin estää alistamasta toista kansaa patteriksi?

Ajatusleikki: mistä Venäjä kaivaa ne miehet Ukrainan rintamalle, valtaosin ilman tulevaisuutta olevista rutiköyhistä kylistä ja vähemmistöistä. Toisaalta sinua voidaan käyttää Pohjois-Korean tavoin vaikka valuuttana muissa konflikteissa.

Viimeksi muokattu:
  • koulutus
  • terveydenhuolto
  • sosiaaliturva
  • työttömyysturva
  • puolustus

Puolustuksesta leikkaamalla päädytään aika vikkelään putinin vallan alle ja sitten voit sanoa hyvästit kaikille muillekin listassasi. Oletko varma, että haluat lukita vastauksesi?

Aiempiin viesteihisi pohjautuva veikkaukseni on, että juuri tätä haluat ja muut vaihtoehdot listassasi olivat vain hämäystä. Jos olen väärässä, niin kerro toki miksi olet useampaan kertaan täällä julistanut, että juuri puolustuksesta tulee leikata.

Puolustuksesta leikkaamalla päädytään aika vikkelään putinin vallan alle ja sitten voit sanoa hyvästit kaikille muillekin listassasi. Oletko varma, että haluat lukita vastauksesi?

Aiempiin viesteihisi pohjautuva veikkaukseni on, että juuri tätä haluat ja muut vaihtoehdot listassasi olivat vain hämäystä. Jos olen väärässä, niin kerro toki miksi olet useampaan kertaan täällä julistanut, että juuri puolustuksesta tulee leikata.
Löysittekö täältä nytten venäjän trollin?

• koulutus
  • terveydenhuolto
  • sosiaaliturva
  • työttömyysturva
  • puolustus

Puolustus on valtion perustehtäviä, ja sen päälle rakkennetaan noin muut.

Mutta jossain ketjussa tuonut esille että julkinen terveydenhuolto jos halutaan julkinentalous terveemmälle uralle.

Ongelma ei ole se etteikö olisi leikkausvaraa ilman etteikö voisi tarjota hyvää terveydenhuoltoa, ongelma on se että rauhan aikaan ei ole ketään joka leikkaisi nn miljardit sieltä mistä rahalla ns vähiten vastinetta.

Ilman puolustusta sinulla ei ole mitään edellä mainituista, koska voimadoktriini. Kuka silloin estää alistamasta toista kansaa patteriksi?

Ajatusleikki: mistä Venäjä kaivaa ne miehet Ukrainan rintamalle, valtaosin ilman tulevaisuutta olevista rutiköyhistä kylistä ja vähemmistöistä. Toisaalta sinua voidaan käyttää Pohjois-Korean tavoin vaikka valuuttana muissa konflikteissa.
5 - 100 miljardin vuotuiden puolustusbudjetin välillä on liikkumavaraa. Mikä sinusta on oikea? 5 miljardia olisi leikkaus nykytasoon, mutta 100 miljardia takaisi turvallisuuden parhaiten jos siihen olisi varaa. Nykyinen taitaa leikata kaikista muista ja korottaa n. 10 miljardilla puolustumenoja.

Ei terveydenhuollon leikkaaminen tarkoita, että annetaan kaikkien kuolla. Ei puolustusmenojen leikkaaminen tarkoita, että Putin hyökkää NATO-maahan. En itse leikkaisi puolustusmenoja, mutta on typerää väittää leikkaamisen johtavan Putinin hyökkäykseen taikka toisen tavoin Putinin trollina trollia. Minusta noista mistään ei tulisi leikata perusturvan osalta. Eli köyhiltä ei oteta pois, muille voidaan lisätä maksuja. Koulutuksesta ei pitäisi ottaa ollenkaan, terveydenhuollosta voi ehkä laittaa maksukykyisille laskua. Työttömyysturvaan voisi laittaa katon tokasta portaasta lähtien.

Eli köyhiltä ei oteta pois, muille voidaan lisätä maksuja.

Mikäli olet köyhä, niin voin ymmärtää tämän, sillä (lähes) jokaisella on omat edut päällimmäisenä mielessä.

Mikäli et ole köyhä, niin kuinka paljon nykyistä enemmän haluat maksaa elättääksesi köyhiä?

Pitäisikö nämä lisämaksut myös nimetä köyhienelättämismasuiksi?

Mikäli olet köyhä, niin voin ymmärtää tämän, sillä (lähes) jokaisella on omat edut päällimmäisenä mielessä.

Mikäli et ole köyhä, niin kuinka paljon nykyistä enemmän haluat maksaa elättääksesi köyhiä?

Pitäisikö nämä lisämaksut myös nimetä köyhienelättämismasuiksi?
Keskituloinen, mutta perusturva on tärkein turvallisuuden ja koulutuksen ohella. Muista voidaan leikata.

Eikä noita tarvitse nimetä. Lapsilisät, opintotuet ja asumistuki pois, toimeentulotuki riittää petusturvaksi. Kyllä tuosta säästöjä syntyy.

5 - 100 miljardin vuotuiden puolustusbudjetin välillä on liikkumavaraa. Mikä sinusta on oikea? 5 miljardia olisi leikkaus nykytasoon, mutta 100 miljardia takaisi turvallisuuden parhaiten jos siihen olisi varaa. Nykyinen taitaa leikata kaikista muista ja korottaa n. 10 miljardilla puolustumenoja.
Vastaukseni on: ei laikkausta nykyiseen. (kysymys kuului, mistä olisitte valmiiita leikkaamaan?)

Koko kysymysasettelu on niin typerä, että sinä saisit erilaisia vastauksia aina foorumilaisilta "asiantuntijoihin" ja puolutusvoimien mielestä tuskin mikään summa olisi tarpeeksi. ts. se on jotain nykybudjetin ja äärettömän väliltä.

Jos nyt on jotain pakko vastata maallikkona, niin vähintään sinne Puolan tasolle bkt:sta Venäjän rajanaapurina.

Viimeksi muokattu:
Keskituloinen, mutta perusturva on tärkein turvallisuuden ja koulutuksen ohella. Muista voidaan leikata.

Eikä noita tarvitse nimetä. Lapsilisät, opintotuet ja asumistuki pois, toimeentulotuki riittää petusturvaksi. Kyllä tuosta säästöjä syntyy.
Erikoista, että halusit tuoda ilmi, että olet keskituloinen, vaikka sitä en kysynyt. Unohdit kuitenkin vastata siihen oleelliseen kysymykseen, että kuinka paljon nykyistä enemmän haluat maksaa elättääksesi köyhiä.

Valtion sosiaalivakuutus tai ylipäätään koko valtion etuisuuskokonaisuus ei vaan toimi tuolla tavoin että katotaan ostoslistasta mitä halutaan ja maksetaan kassalla. Se eläkemaksu on ihan yhtäläinen vero mitä kaikki muukin, vaikka onkin korvamerkattuna ja eläketulo on valtion varoista maksettua eikä "itse säästettyä" tai "itse ansaittua". Yleensä näissä valtion jutuissa tulot määrittävät kuka on voittaja tai häviäjä, mutta eläkkeissä myös jakojärjestelmän myötä ikäpolven suuruus.

Erikoista, että halusit tuoda ilmi, että olet keskituloinen, vaikka sitä en kysynyt. Unohdit kuitenkin vastata siihen oleelliseen kysymykseen, että kuinka paljon nykyistä enemmän haluat maksaa elättääksesi köyhiä.

Toi ei ole ihan oikea kysymys, sillä suomessakin on perustuslain määräämä minimitoimeentulo, eli se "köyhien elätys" on vähän pakollista. Ihmisiä ei voi jättää tässä maassa heitteille tai asuttaa johonkin pahvilaatikkoon. Oleellisempi kysymys on kuinka paljon sellasta universaalia ekstraa pitää olla ja missä muodossa?

Sekin kannattaa ymmärtää, että Suomessa yleisesti on haluttu pitää julkisia palveluita aika universaaleina, jotta ei syntyisi kahden kerroksen väkeä tai leimautumista jos niitä käyttää. Siksi yleensä on päädytty monenlaisiin juustohöyläleikkauksiin, mitkä ei nyt tunnu olleen kovinkaan hyvä ratkaisu budjettitasapainon kannalta. Universaaliuudesta luopumisessa saisi keskiluokan vihat päällensä, mutta onkohan siihenkin pakko ryhtyä?

Nyt olet käsittänyt eläkkeen väärin. Tottakai eläkkeellä saa tehdä töitä. Se ei enää vain kerrytä lisää eläkettä.

Ei eläke ole mikään vastikkeeton sosiaalituki.

Kyllä se vähän sen tyyppinen on, ja on olemassa sitä varten kun vanhana ei töitä nyt luonnollisesti enää voi tehdä. Eli ettei tulot lopu kaikki siihen kun jää töistä pois.

Tommonen tuplatilin tekeminen on vaan kummallista, jos tosiaan ollaan mukamas huolissaan menojen kasvusta ja toisille maksetaan sosiaalivakuutusta vaikka vakuutuksen laukaiseva riski ei ole edes realisoitunut, siis työkyvyttömyys vanhuuden myötä. Eihän mistään normaalistakaan vakuutuksesta saa korvausta, vaikka auton kolaroimisesta vaikka koko kolaria ei ole tapahtunut ja ajelee vaan samalla autolla niinkun ennenkin.

Kyllä se mun mielestäni on niin, että eläkeläisenä ollaan poissa töistä ja nostetaan eläkettä, tai ollaan töissä ja ei nosteta eläkettä. Tuo jo työmarkkinaakin vääristää jos toisilla on eläke perustulona ja voi huvikseen tehä hommia jollain kaljarahakorvauksella, ja toisilla tilanne on se että pitäisi vaikka perustaa perhe ja neuvotella sen mukaan työsopparinsa.

Viimeksi muokattu:
Mietit, olenko köyhä vai en. Ei vastaukseni ollut sen takia mitenkään erikoinen. En osaa sanoa tarkkaa summaa, mutta jokaisen kykenevän täytyy tinkiä taloudestaan. Kuinka paljon sinä olet valmis tinkimään puolustuksen ja valtion velkaantumisen takia?

mutta jokaisen kykenevän täytyy tinkiä taloudestaan.
Sori poimin tämän, jos verrataan nykyiseen, niin onko se ainoa vaihtoehto ?

Toki edelleen on se keskiluokka joka kierrättään rahansa julkisenpuolen kautta, ja voisi ottaa ne enemmän omaan haltuun, vaikka erilaisia etuja, tulonsiirtoja menettäisi.

Vaikka et tarkoittanut, ihan seraavaa, niin kotimaan politiikka ketjuissa jauhettu sitä että kasvua, eli monen kykenevän pitäisi päinvasoin, hakea talouskasvua.

Eläkkeistä vois leikata korottamalla isompien eläkkeiden verotusta reilusti. Keskivertoeläke on melkoisen pieni, nopeasti käy niin että pienemmistä kun leikkaa niin asiakas siirtyy vain luukulta toiselle ja byrokratia lisääntyy.
1778869401836.png

Jos nyt pakko on leikata myös pienemmistä eläkkeistä niin vois katsella työttömien suuntaan. Ois aika tehdä niitä paskempiakin duuneja? Eläkeläinen joka saa enempi kuin minimit on varmaan töitäkin tehnyt, ne jotka saa minimin niin kannattaako siirtää eläkeluukulta sossunluukulle,...
Hyvä esimerkki siitä millainen (valitse itse etuliite) huijaus koko eläkesysteemi on. Kaikki tunkee koko työuransa sinne rahaa ja lopuksi hiluja kouraan.

Hirvee ulina kuinka eläkerahoihin ei saa koskea ja kuulemma ne muutenkin loppuu. Totuus on jotain ihan muuta.

Valtion alijäämä jotain 13-14Mrd€, leikataan pipetillä. Mutta samaan aikaan eläkevarat kasvaneet 16Mrd€ :hmm:

Screenshot 2026-05-16 at 8.25.50.png

Viimeksi muokattu:
Mietit, olenko köyhä vai en. Ei vastaukseni ollut sen takia mitenkään erikoinen. En osaa sanoa tarkkaa summaa, mutta jokaisen kykenevän täytyy tinkiä taloudestaan. Kuinka paljon sinä olet valmis tinkimään puolustuksen ja valtion velkaantumisen takia?
Ite olen varauksella valmis tinkimään taloudestani.

Olen valmis tinkimään taloudestani, että jokainen eläkeläinen saa lääkkeet ja kastiketta ruokaansa. En ole valmis tinkimään taloudestani, että Terttu pääsee 4 kertaa vuodessa Rodokselle tai Raimo käy hakemaan uuden sähköauton kaupasta.
Olen valmis tinkimään taloudestani, että nykyiset peruskoululaiset saa ilmaisen ruoan ja oppimateriaalit. En ole valmis tinkimään taloudestani, että Malja-Kaisa saa harrastella sukupuolentutkimusta yliopistolla.
Olen valmis tinkimään taloudestani, että naapurin tyttö saa julkisrahoitteisen oikomishoidon. En ole valmis tinkimään taloudestani, että kasiluokkalaiselta Abdilta leikataan viisaudenhampaita.
Olen valmis tinkimään taloudestani, että hoitokodeissa riittää lähihoitajia. En ole valmis tinkimään taloudestani, että Ylellä riittää suojatyöpaikkoja journalisteille.
Olen valmis tinkimään taloudestani, että Suomen ja venäjän välinen raja miinoitetaan ja dronesodankäyntiä kehitetään. En ole valmis tinkimään taloudestani, että Alma Tuuva saa makoilla kotona vällyjen välissä tai moni "käyttää" maksimit ansiosidonnaisuuspäivät kuin ansaittuna lomana.
Olen valmis tinkimään taloudestani, että Suomen rataverkkoa ja moottoriteitä ylläpidetään. En ole valmis tinkimään taloudestani, että Puolan rataverkkoa ja moottoriteitä ylläpidetään tai Espanjalaisten mummojen eläkkeitä maksellaan.
Olen valmis tinkimään taloudestani, että Suomeen rakennetaan lisää lastensairaaloja. En ole valmis tinkimään taloudestani, että Somalialaisen klaanipomon palatsia koristellaan.

Valitettavasti tuntuu, että tulevaisuudessa mun täytyy tinkiä vuosi vuodelta enemmän omasta taloudestani, koska halutaan kattaa ihan kaikki yllä olevat kuluerät ja jopa nostaa niihin käytettävää rahamäärää.

Viimeksi muokattu:
Hyvä esimerkki siitä millainen (valitse itse etuliite) huijaus koko eläkesysteemi on. Kaikki tunkee koko työuransa sinne rahaa ja lopuksi hiluja kouraan.

Hirvee ulina kuinka eläkerahoihin ei saa koskea ja kuulemma ne muutenkin loppuu. Totuus on jotain ihan muuta.

Valtion alijäämä jotain 13-14Mrd€, leikataan pipetillä. Mutta samaan aikaan eläkevarat kasvaneet 16Mrd€ :hmm:

Screenshot 2026-05-16 at 8.25.50.png
Eläkevarat sijoitettuja ja niiden tuoton käyttäminen eläkkeisiin on ehdottomasti harvoja fiksuja asioita koko systeemissä. Olispa koko eläkevarapotti moninkertainen niin siitä riittäiski jaettavaksi paremmin.

• koulutus
  • terveydenhuolto
  • sosiaaliturva
  • työttömyysturva
  • puolustus
Tämä on yksi parhaimmista kommenteista mitä olen nähnyt io-tech:ssä. Täydellinen esimerkki siitä miksi vasemmistolainen polittinen ajattelu on puhtaasti 100% yleishaitallista eikä koskaan perustu pieninpäänkään logiikan muruseen. Jos tämä taas oli ragebait niin sitten nostan hattua ja onnittelen.

Ensinnäkin kuka sanoo että jos yhteiskunnan kuluja leikataan niin pitäisi kokonaan leikata jokin yksittäinen yhteiskunnan sektori? Toiseksi miksi nuo leikkaukset pitäisi valita tuosta sinun tekemästä äärimmäisen kapeasta listasta?
Itse olisin ehkä puolustuksesta valmis leikkaamaan, mutta se ei ole realistista.
Ei niin koska puolustus on noista kaikista tärkein ja varsinkin tänäpäivänä ainoa josta ei voi leikata. Yhteiskunta jatkaa kulkua eteenpäin vaikka noista leikkaisi minkä tahansa muun mutta ei puolustusta.
Työttömyysturvan kohdalla kehotan muistamaan, että jos tulette irtisanotuksi, seuraavaa paikkaa hakee 100-800 muuta ja töitä ei nyt yksinkertaisesti ole.
Kehotan sinua muistamaan sen että jos yhteiskunnan kulurakenteita laskee ja siten parantaa Suomen kilpailukykyä niin tänne tulee myös tulee niitä työpaikkoja. Se ei ole sattumaa ettei jenkeissä ole mitään näitä nannystate-hyysäysrakenteita ja kyseinen yhteiskunta on aina talousrakettina vuosikymmenestä toiseen.
Ilman koulutusta ei ole työpaikkoja eikä sivistystä.
Ei kukaan täyspäinen ehdota koulutuksesta luopumista, mutta tehostamista ja woke-paskasta leikkuutaa ei koskaan voi tehdä liikaa.
Jos haluatte leikata sosiaaliturvaa niin muistattehan palauttaa opintotukenne.
Sosiaaliturva on yksi hyvä leikkauskohde mutta en tiedä millä ihmeen Einstein-logiikalla pitäisi palauttaa opintotuet jos kyse on jo maksetuista etuuksista?
Eläkkeistä olisin valmis leikkaamaan, koska kaikkien on osallistuttava.
Meinasitko leikata omasta tulevasta eläkkeestäsi vai vetää maton alta vanhuksilta? En näe mitään syytä siihen että kaikki osallistuu ennen kuin parasiiteilta ja vapaamatkustajilta viedään edut pois. Sitten kun meillä on tasainen ja oikeudenmukainen lähtökohta niin voidaan katsoa asiaa uudelleen.
Toki korottaisin veroja, myös itseltäni.
Jep. Lisää vain talouskasvun tuhoa jo valmiiksi maailman koviten verotetuimpaan maahan. Turha ihmetellä miksi niitä työpaikkoja ei ole eikä tule.

Viimeksi muokattu:
Olen käynyt about kymmenen kertaa Yhdysvalloissa. En ole vakuuttunut. Siellä on kalliimpi terveydenhoito kuin täällä, vaikka se maksaa maltaita sairastaville, myös vakuutuksen omaaville. Noi muut kommentit olivat sellaista persupopulismia, että tuskin tarvitsee vastata. Ehkä 50% oli ragebaittia. Pointti on se, että helppoa leikattavaa ei ole. Ehkä autoteistä, maaseudulta ja rikkailta voisi ottaa. Jos wokella tarkoitetaan sitä, että lapsille opetetaan sivistystä ja kansainvälisessä maailmassa pärjäämistä niin ymmärrän, että persut vastustavat. Kumpikaan ei liity pensaan, muukalaisvihaan tai makkaraan.

Olen käynyt about kymmenen kertaa Yhdysvalloissa. En ole vakuuttunut. Siellä on kalliimpi terveydenhoito kuin täällä, vaikka se maksaa maltaita sairastaville, myös vakuutuksen omaaville.
Yhdysvalloista ei ainakaan pariin sivuun ole kukaan puhunut, ja tiettävästi suomalaisessa politiikasta ei sellaisesta puhuta, tai no jotkut vassarit rakentelee jotain olkiukkoja.

Mutta kun nostit terveydenhuollon, niin se on se mistä voi säästöää lähemmäs sen kaksinumeorisen miljardimäärän, se on myös se josta pitää tehdä menoja rajaavia päätöksiä, jos ei löydy sitä taikaseinää mistä repia rahoitusta siihen (Paria uutta Nokiaa).

Meinasitko leikata omasta tulevasta eläkkeestäsi vai vetää maton alta vanhuksilta? En näe mitään syytä siihen että kaikki osallistuu ennen kuin parasiiteilta ja vapaamatkustajilta viedään edut pois
Tämän maan suurimpia vapaamatkustajia ovat juurikin siihen vanhuskategoriaan kuuluvat suurten ikäluokkien edustajat ja heitä hieman vanhemmat, ja kyllä, näiltä pitäisi vetää mato alta - koska tällä hetkellä se matto ei ole pelkästään vedetty niiden tulevien eläkeläisten alta, vaan heidät on myös laitettu rullalle sen maton sisään.

Jos nyt pääsisi edes makaamaan raajat vapaana siihen lattialle....

Tämän maan suurimpia vapaamatkustajia ovat juurikin siihen vanhuskategoriaan kuuluvat suurten ikäluokkien edustajat ja heitä hieman vanhemmat, ja kyllä, näiltä pitäisi vetää mato alta - koska tällä hetkellä se matto ei ole pelkästään vedetty niiden tulevien eläkeläisten alta, vaan heidät on myös laitettu rullalle sen maton sisään.

Jos nyt pääsisi edes makaamaan raajat vapaana siihen lattialle....
Mites työttömät? Pitää ulkomailta hommata porukkaa, että hanttihommat ja wolttikuljetukset saadaan hoidettua. Eläkeläinen toivottavasti on edes jonku vuoden tehnyt töitä ja maksanut veroja. Eläke aika pieni jos ei ole työt maistuneet.

Mites työttömät? Pitää ulkomailta hommata porukkaa, että hanttihommat ja wolttikuljetukset saadaan hoidettua. Eläkeläinen toivottavasti on edes jonku vuoden tehnyt töitä ja maksanut veroja. Eläke aika pieni jos ei ole työt maistuneet.
Voisi miettiä myös yhteiskunnan kannalta, onko tommonen Wolt- kuljettaminen mitenkään tolkullista työtä? Sanoisin itse että ei, suomessa on muutenkin ollut tollanen omituinen kehityssuunta että asiat menee alkeellisemmaksi koko ajan ja pääomaa ja teknologiaa käytetään vähän. Joku 20-25 vuotta sitten auto pestiin Tammer-Matic pesurilla ja mitään käsipesijöitä ei ollut. Nykysin ei ole Tammer-Maticcia, mutta meno on kun 70- luvun car wash- musavideossa. Nykysin ruokaa kuskataan polkupyörällä entisen pitsataksin sijaan. En mitenkään usko etteikö noi ihmiset pystyisi tekemään jotain tuottavampaakin.

Samoin on muutenki katukuva mennyt niinkun jossain vanhassa amerikkalaisessa elokuvassa, rumasti sanottuna neekeri (tai muu vähemmistö) tekee neekerin työt ja valkonen valkosen työt. En oikein ymmärrä kuka tämmästä on suomeen halunnut.

Voisi miettiä myös yhteiskunnan kannalta, onko tommonen Wolt- kuljettaminen mitenkään tolkullista työtä? Sanoisin itse että ei, suomessa on muutenkin ollut tollanen omituinen kehityssuunta että asiat menee alkeellisemmaksi koko ajan ja pääomaa ja teknologiaa käytetään vähän. Joku 20-25 vuotta sitten auto pestiin Tammer-Matic pesurilla ja mitään käsipesijöitä ei ollut. Nykysin ei ole Tammer-Maticcia, mutta meno on kun 70- luvun car wash- musavideossa. Nykysin ruokaa kuskataan polkupyörällä entisen pitsataksin sijaan. En mitenkään usko etteikö noi ihmiset pystyisi tekemään jotain tuottavampaakin.

Wolt kuskeille on kysyntää, joten siitä ei ole kyse etteikö heille olisi tarvetta. Se pitkäänkö riippuu, tänäpäivän ihan arkea että robitti tuo ruokatilaukset Suomessakin kotiportille. Niiden reviiri on toistaiseksi pienempi.

Googletin ja TammerMatic ihan olemassa oleva yritys ja tänäpäivänä kotimaisessa omistuksessa. Jos viittaisi koneelliseen autopesuun, niin siihen on viimevuosina investoitu ja tullut uusia hinnoittelumalleja.

Wolt kuskeille on kysyntää, joten siitä ei ole kyse etteikö heille olisi tarvetta.
Mille tahansa on kysyntää jos palvelu on tarpeeksi halpa. Oleellisempaa on, onko Wolt kuskeilla veornmaksukykyä ja pystyvätkö edes itseään elättämään ilman valtion subventointia?

Tämä on isompikin kysymys on tuotantotaloudesta on siirretty palvelutalouteen. Palveluille tuntuu jotenkin olevan trendinomaista se, että sille suorittavalle portaalle ei jää mitään ja omistava porras kylpee rahassa. Tämä on ongelma, vaikkei asiaa katsoisi minkään poliittistenkaan lasien läpi.
Googletin ja TammerMatic ihan olemassa oleva yritys ja tänäpäivänä kotimaisessa omistuksessa. Jos viittaisi koneelliseen autopesuun, niin siihen on viimevuosina investoitu ja tullut uusia hinnoittelumalleja.
Mun mielestäni trendinä on ollut enemmänkin halvat käsin pesut missä 99% tapauksista tummanhilvakat ihmiset pesee puol ilmaseksi auton. Tollasta ei mun lapsuudessa käytännössä ollut. Tämä toki omaa mututuntumaa aiheeseen.

Mille tahansa on kysyntää jos palvelu on tarpeeksi halpa. Oleellisempaa on, onko Wolt kuskeilla veornmaksukykyä ja pystyvätkö edes itseään elättämään ilman valtion subventointia?
Abstraktin pyörittelyn sijaan lienee parempi että kantasuomalainen työtön tekisi wolt-kuskinhommia ja muita hanttihommia kuin että joudutaan ulkomailta raahaamaan tekijät? Pointti oli kuitenkin, että ikääntymiseen ihminen ei voi vaikuttaa, työttömyyteen taas voidaan. Parempi kai se olisi edes osa rahoista tehdä vaikka wolttaamalla versus kaikki yhteisestä lompakosta rahoitetusta sossusta.

Vaikea nähdä eläkeläistä kaiken pahan alkuna ja juurena kun a) ikääntymiseen et voi vaikuttaa b) jos saat suurta eläkettä tarkoittaa että olet tehnyt hyväpalkkaista työtä, c) suurin osa eläkkeistä niin pieniä että sossu kutsuu jos niistä leikataan. Suuria eläkkeitä olisi helppo verotuksellisin keinoin karsia yhteiseen lompakkoon, done!

Abstraktin pyörittelyn sijaan lienee parempi että kantasuomalainen työtön tekisi wolt-kuskinhommia ja muita hanttihommia kuin että joudutaan ulkomailta raahaamaan tekijät? Pointti oli kuitenkin, että ikääntymiseen ihminen ei voi vaikuttaa, työttömyyteen taas voidaan. Parempi kai se olisi edes osa rahoista tehdä vaikka wolttaamalla versus kaikki yhteisestä lompakosta rahoitetusta sossusta.

Vaikea nähdä eläkeläistä kaiken pahan alkuna ja juurena kun a) ikääntymiseen et voi vaikuttaa b) jos saat suurta eläkettä tarkoittaa että olet tehnyt hyväpalkkaista työtä, c) suurin osa eläkkeistä niin pieniä että sossu kutsuu jos niistä leikataan. Suuria eläkkeitä olisi helppo verotuksellisin keinoin karsia yhteiseen lompakkoon, done!
Tässä hyvä huomioida että vanhempien polvien osalta eläkkeen suuruus määrytyi aikoinaan pelkästään viimeisten työuravuosien pohjalta, ei koko työuran ansioiden perusteella.

Omakin juoppo vaarini eläköityi aikoinaan eläkeputkea hyödyntäen reilusti alta kuuskymppisenä ammattikoulun lehtorinvirasta, ja sai sitten täyden eläkkeen sen viran palkkatason mukaan - vaikka oli suurimman osan elämästään ollut ihan vain se ammattikoulu-tasoinen duunari kyseisellä alalla.

Tämä on isompikin kysymys on tuotantotaloudesta on siirretty palvelutalouteen. Palveluille tuntuu jotenkin olevan trendinomaista se, että sille suorittavalle portaalle ei jää mitään ja omistava porras kylpee rahassa. Tämä on ongelma, vaikkei asiaa katsoisi minkään poliittistenkaan lasien läpi.

Palvelut on se se juttu, se että on sitten alustatalouskia jossa yksi vie kaiken ja voi kyykyttää asiakkaita että tekijöitä. Siitä aiheesta omat ketju.

Yhteiskunnan kanalta on ihan järkevää että työllistyä voi myös ne joille ei ns hyvinvointiyhteiskunnassa ole kysyntää sellaisella korvauksella millä kaikki hyvinvointiyhteiskunnan "tarpeet" pystyisi hankkimaan.

Mun mielestäni trendinä on ollut enemmänkin halvat käsin pesut missä 99% tapauksista tummanhilvakat ihmiset pesee puol ilmaseksi auton. Tollasta ei mun lapsuudessa käytännössä ollut. Tämä toki omaa mututuntumaa aiheeseen.

Käsienpeus on monenhintaista, ja mikäs siinä, mutta kyllä konepesu edelleen jyrää, ja jonkein verran hybridejä. Varsinkin uusia pesuloita jossa muutaman kympin kk maksulla saa ajoneuvoon useamman pesun kuussa, jopa viikossa.

Statistiikka

Viestiketjuista
307 335
Jäsenet
83 050
Uusin jäsen
argdwsw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom