Yleistä keskustelua sähköautoista

Hudi on aika perusominaisuus vähänkin karvalakkia enemmän varustetussa autossa. Sellaiseen kun tottuu, niin mittaristo on loppupeleissä aika turha.
 
Hudi on aika perusominaisuus vähänkin karvalakkia enemmän varustetussa autossa. Sellaiseen kun tottuu, niin mittaristo on loppupeleissä aika turha.
Kyllähän se jompikumpi pitäisi olla. Itse en vuodessa oppinut katsomaan ID.3:n HUDia. Autoa ostaessa kuvittelin että se on mullistava ominaisuus mutta jäi vähän turhaksi.
 
Mä koeajoin Q4’n hudilla enkä millään muistanut miltä mittaristo näytti sen jälkeen. Koeajoin uudestaan, mut taas sama juttu. Eli kyllä se hyvin katseen pitää pois tieltä.

Tilasin kuitenkin ilman hudia kun piti saada hankintatuki.. Nyt näyttöä joutuu kattomaan, ja tuntuu että navigointi näytöltä on ihan perseestä. Ehkä ne vaan siirsivät ne selkeät nuolet siihen hudiin ja unohtivat näytön kokonaan.
 
Keskinäyttö on kyllä kaiken kaikkiaan perseestä ainoana näyttönä. Aikanaan edellistä autoa hankkiessa ajettiin ainakin Nissanilta ja Toyotalta malleja joissa mittaristo/näyttö oli keskellä eikä siihen tottunut kyllä millään. Toki tämä on hyvin subjektiivinen näkemys kun aika moni niillä pärjää.
 
Ihanteellinen ratkaisu on minusta informatiivinen keskinäyttö joka on tarpeeksi iso, keskinäytön kuikuilu on turhaa huomion viemistä liikenteen seuraamiselta. Tärkeimmät toiminnot fyysisistä napeista joita voi käyttää katsomatta.

Joissain malleissa on hyvä iso navi ohjauspyörän takana olevassa näytössä, tykkään tästä ratkaisusta paljon. Saisi yleistyä, oliko se nyt Audilla varsinkin varsin toimiva tapaus, ei tarvitse tihrustaa yhtään ja kartta on selvästi näkyvillä.
 
Omasta mielestä ratin takana oleva näyttö on täysin turha ja hankala katsoa, jos ei aseta rattia juuri tietylle korkeudelle ettei se blokkaa näyttöä. Keskinäytön käyttäminen taas ei tuota mitään ongelmia ja riittää ainoana oikein hyvin, vaikka hudin ottaisinkin mielelläni lisäksi.
 
Mikäs nykyisin on tilanne noiden HUD:ien kanssa jos käytetään polarisoituja aurinkolaseja?

Välillä kuulee juttuja että HUD löytyy mutta ei sitä näy kun on polarisoidut aurinkolasit. Näissä on varmaan lasienkin osalta eroja miten "päin" polarisointi on tehty?
 
Mikäs nykyisin on tilanne noiden HUD:ien kanssa jos käytetään polarisoituja aurinkolaseja?

Välillä kuulee juttuja että HUD löytyy mutta ei sitä näy kun on polarisoidut aurinkolasit. Näissä on varmaan lasienkin osalta eroja miten "päin" polarisointi on tehty?

En ole törmännyt ainakaan VAGilla ja Mazdalla ongelmaan etteikö näkyisi HUD jos käyttää polarisoituja laseja. Lieneekö ongelma enemmänkin näissä halppisratkaisuissa, jossa on lasin edessä joku muovineliö johon se HUD heijastetaan itse tuulilasin sijaan?
 
En ole törmännyt ainakaan VAGilla ja Mazdalla ongelmaan etteikö näkyisi HUD jos käyttää polarisoituja laseja. Lieneekö ongelma enemmänkin näissä halppisratkaisuissa, jossa on lasin edessä joku muovineliö johon se HUD heijastetaan itse tuulilasin sijaan?
Niin kai noita aurinkolasejakin on niin montaa, etenkin nämä huoltsikalla/marketeissä myytävät "10e" polarisoidut arskat.

Muistan kun joissain puhelimissa oli ongelmia vähän vastaavasti jopa "merkkiarskoilla" kun puhelimen näytön polarisointi ja puhelimen näytön menivät ristiin.
 
Omasta mielestä ratin takana oleva näyttö on täysin turha ja hankala katsoa, jos ei aseta rattia juuri tietylle korkeudelle ettei se blokkaa näyttöä. Keskinäytön käyttäminen taas ei tuota mitään ongelmia ja riittää ainoana oikein hyvin, vaikka hudin ottaisinkin mielelläni lisäksi.

Eikös se ole ihan omaa tyhmyyttä jos ei säädä rattia siten että mittaristo näkyy ?
Ylivoimaisesti loogisin paikka mittaristolle on suoraan edessä. Ei tarvitse vilkuilla sivulle taikka sitten alaviistoon sivulle. Lisänäytön paikalla ei niin väliä. Mutta tuo alaviistossa on kyllä sillekin huono ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
En ole törmännyt ainakaan VAGilla ja Mazdalla ongelmaan etteikö näkyisi HUD jos käyttää polarisoituja laseja. Lieneekö ongelma enemmänkin näissä halppisratkaisuissa, jossa on lasin edessä joku muovineliö johon se HUD heijastetaan itse tuulilasin sijaan?

Ei se ole kiinni siitä, että onko kyseessä halppisratkaisu vai ei. Riippuu ihan siitä, että miten "päin" se polarisointi on laseissa ja/tai esim. siinä hudissa, polttoaineenjakelupumpulla, puhelimessa jne tehty. Omalla kohdalla merssussa toimii nykyiset lasit erittäin hyvin kaikkien mahdollisten näyttöjen kanssa, mutta samat lasit volvon ja bemarin kanssa ei. Pumpulla pitää näillä laseilla kääntää pää olkapäätä vasten jos meinaa nähdä tankatut litrat.
 
Niin kai noita aurinkolasejakin on niin montaa, etenkin nämä huoltsikalla/marketeissä myytävät "10e" polarisoidut arskat.

Muistan kun joissain puhelimissa oli ongelmia vähän vastaavasti jopa "merkkiarskoilla" kun puhelimen näytön polarisointi ja puhelimen näytön menivät ristiin.

Tottakai, mutta jotenkin oletin et puhutaan "ihan oikeista aurinkolaseista". Toihan on vähän sama, kuin esim. kännyä tai telkkaria katsoessa (tai jos kännyn kääntää vaaka-asentoon), niin näkyy pelkkää mustaa. Riippuu hieman toki. Itselläni tosiaan kokemukset vain näistä tuulilasiheijastavista, niin tuntuu hyvin hommat toimivan siltä osin.
 
Omalla kohdalla merssussa toimii nykyiset lasit erittäin hyvin kaikkien mahdollisten näyttöjen kanssa, mutta samat lasit volvon ja bemarin kanssa ei. Pumpulla pitää näillä laseilla kääntää pää olkapäätä vasten jos meinaa nähdä tankatut litrat.
Pitää siis ajella "merkkilasit" päässä :) Tämä on tietysti muutenkin hyväksi. Lisää kummasti yleistä tyytyväisyttä autoon.
 
Eikös se ole ihan omaa tyhmyyttä jos ei säädä rattia siten että mittaristo näkyy ?
Ylivoimaisesti loogisin paikka mittaristolle on suoraan edessä. Ei tarvitse vilkuilla sivulle taikka sitten alaviistoon sivulle. Lisänäyttön paikalla ei niin väliä. Mutte tuo alaviistossa on kyllä sillekin huono ratkaisu.
Tietysti, mutta edelleen minulle tuo keskellä oleva näytön katsominen ei tuota minkäänlaisia ongelmia enkä tuota ratin takana olevaa mittaristoa tarvitse mihinkään. Mieluummin säädän ratin siten miten se parhaiten asettuu muista syistä kuin siitä että näen sen takana olevan mittariston. Ymmärrän myös hyvin, että jotkut tuon mittariston haluavat eikä tämä haittaa minua mitenkään. Itse en sitä kuitenkaan tarvitse, itseasiassa katsoin esim nopeuden edelliselläkin autolla puhelimen navista joka oli tuulilasin keskikohdalla mittariston sijaan, joten kyse ei ole siitä että Teslassa nyt ei satu mittaristoa olemaan.
 
Itse en sitä kuitenkaan tarvitse, itseasiassa katsoin esim nopeuden edelliselläkin autolla puhelimen navista joka oli tuulilasin keskikohdalla mittariston sijaan, joten kyse ei ole siitä että Teslassa nyt ei satu mittaristoa olemaan.
Miksi ihmeessä puhelimesta ?

Tietysti, mutta edelleen minulle tuo keskellä oleva näytön katsominen ei tuota minkäänlaisia ongelmia enkä tuota ratin takana olevaa mittaristoa tarvitse mihinkään.
Tuo mittariston puuttuminen on puhtaasti kustannussäästöistöä johtuva downgreidaus. Ei siitä mihinkään pääse vaikka kuinka selityksiä keksii, Ei keskinäytön katsominen ongelma ole, mutta on vaan niin paljon tutkimusdataa siitä, että kun se ihmisen havaintoihin pystyvä näkökenttä on niin pirun kapea, niin edessä on loogisin paikka mittaristolle. Ei se sattumalta ole siihen päätynyt. Jo ihan analogimittarikaudella. Keskelle on yritetty, mutta on aina palattu eteen.

On myös hyvin loogista jakaa tietoa eri näyttöjen välillä. Ajamisen kannalta välttämättömät eteen, ja muu hömppä sitten apunäyttöihin.
 
Pitää siis ajella "merkkilasit" päässä :) Tämä on tietysti muutenkin hyväksi. Lisää kummasti yleistä tyytyväisyttä autoon.

En tiedä mitkä tässä on ne ns. merkkilasit, mutta sen mitä itte vertaillut esim. oakleyn ja ray-banin laseja(mielestäni merkkilasit) ja ihan noita peruspolarisoituja huoltoasemalaseja, niin polarisoinnin suunta voi olla eri, oikeastaan ihan mitä vaan, mutta yleensä ~90ast. välein katseluasennosta. En tiedä onko se joku kustannusjuttu valmistuksessa vai onko ainoastaan valittu jokin suunta valmistuksessa, mutta joka tapauksessa hinta ei missään nimessä ole se juttu, mikä takaa sen lasin tai lcd:n toimivuuden/näkyvyyden.
 
n tiedä mitkä tässä on ne ns. merkkilasit, mutta sen mitä itte vertaillut esim. oakleyn ja ray-banin laseja(mielestäni merkkilasit) ja ihan noita peruspolarisoituja huoltoasemalaseja, niin polarisoinnin suunta voi olla eri, oikeastaan ihan mitä vaan, mutta yleensä ~90ast. välein katseluasennosta. En tiedä onko se joku kustannusjuttu valmistuksessa vai onko ainoastaan valittu jokin suunta valmistuksessa, mutta joka tapauksessa hinta ei missään nimessä ole se juttu, mikä takaa sen lasin tai lcd:n toimivuuden/näkyvyyden.
Tarkoitin merkiilaseilla sitä, että pitä ajella vaikka "bemarilasit" päässä. ( ok, hieman kökkö huumoriyritelmä )
 
Miksi ihmeessä puhelimesta ?
Siksi että se oli siitä luontevampaa ja helpompaa katsoa. Ja ei en erikseen opetellut katsomaan sitä siitä vaan huomasin itsekin yllätykseksi katsovani sitä ennemmin kuin mittaristoa.
Tuo mittariston puuttuminen on puhtaasti kustannussäästöistöä johtuva downgreidaus. Ei siitä mihinkään pääse vaikka kuinka selityksiä keksii, Ei keskinäytön katsominen ongelma ole, mutta on vaan niin paljon tutkimusdataa siitä, että kun se ihmisen havaintoihin pystyvä näkökenttä on niin pirun kapea, niin edessä on loogisin paikka mittaristolle. Ei se sattumalta ole siihen päätynyt. Jo ihan analogimittarikaudella. Keskelle on yritetty, mutta on aina palattu eteen.
Tokihan tämä oli selvää jo kun alkuperäisen mielilpiteeni kirjoitin, että joku tulee ilmoittamaan kuinka mielipiteeni on väärä ja valehtelen vain itselleni selityksiä. Minua ei häiritse mitenkään se että sinä haluat katsoa mittaristoa. Minulle se on täysin turha, vaikka sen hudin edelleen mielelläni ottaisinkin keskinäytön lisäksi.
 
En tiedä mitkä tässä on ne ns. merkkilasit, mutta sen mitä itte vertaillut esim. oakleyn ja ray-banin laseja(mielestäni merkkilasit) ja ihan noita peruspolarisoituja huoltoasemalaseja, niin polarisoinnin suunta voi olla eri, oikeastaan ihan mitä vaan, mutta yleensä ~90ast. välein katseluasennosta. En tiedä onko se joku kustannusjuttu valmistuksessa vai onko ainoastaan valittu jokin suunta valmistuksessa, mutta joka tapauksessa hinta ei missään nimessä ole se juttu, mikä takaa sen lasin tai lcd:n toimivuuden/näkyvyyden.
Erikoista jos aurinkolaseihin laitettaisiin polarisointi muuten kuin vertikaalisesti, sillä esim veden pinnasta heijastuva valo on horisontaalisesti polarisointia ja tämän poistaminen polarisoiduilla laseilla lienee se koko polarioinnin pointti laseissa.
 
Siksi että se oli siitä luontevampaa ja helpompaa katsoa. Ja ei en erikseen opetellut katsomaan sitä siitä vaan huomasin itsekin yllätykseksi katsovani sitä ennemmin kuin mittaristoa.

Tokihan tämä oli selvää jo kun alkuperäisen mielilpiteeni kirjoitin, että joku tulee ilmoittamaan kuinka mielipiteeni on väärä ja valehtelen vain itselleni selityksiä. Minua ei häiritse mitenkään se että sinä haluat katsoa mittaristoa. Minulle se on täysin turha, vaikka sen hudin edelleen mielelläni ottaisinkin keskinäytön lisäksi.
Ei mielipiteet voi olla vääriä. Eikä ole käyttäjien vika mitenkään että tälläisiä kulkineita on olemassa. Kuten tostesit, ei keskinäytön katsominen ongelma ole, mutta syyt tähän ikävään trendiin on taloudelliset jotka ovat heikentäneet hieman myös käytettävyyttä tai jopa myös turvallisuutta. Peeriaateessa kantasi on myös oikea, sillä jos keskinäytöllä' on kaikki, niin erillinen mitarinäyttö on siinä mielessä turha.
 
Erikoista jos aurinkolaseihin laitettaisiin polarisointi muuten kuin vertikaalisesti, sillä esim veden pinnasta heijastuva valo on horisontaalisesti polarisointia ja tämän poistaminen polarisoiduilla laseilla lienee se koko polarioinnin pointti laseissa.

Kyllä se suodatus laseissa on tietääkseni aina vertikaalisesti. Jos on kahdet samanlaiset lasit (vaikka liikkeessä) niin kääntämällä toisia 90 astetta ja laittamalla päällekkäin ei pitäisi näkyä mitään läpi. Tällä pystyy varmistamaan että laseissa on polarisaatiosuodatus.

Jos ei puhelimen ruutu näy niin kääntämällä poikittain näkyy, auton mittariston kanssa ei toki voi tehdä samaa.

Itsellä ollut varmaan 20 paria merkkilaseja ja parhaimmat autoiluun ovat mielestäni Ray Banin ja Porsche Designin leveät pilottilasit. Polarisaatiolla tai ilman. Ditalla (en muista mallia) on ehkä paremmat linssisit mutta hinta on naurettava.
 
Kyllä se suodatus laseissa on tietääkseni aina vertikaalisesti.

Taidatte puhua eri asioista, itse suodattimen suunnasta ja mitä valoa se suodattaa. Aurinkolasit suodattavat aina vaakasuoraan polarisoitunutta valoa (koska se on pahin heijastus meille yleensä), koska suodatin on pystysuunnassa jolloin vain pystysuuntainen valo pääsee sen läpi. Asian kirjoittaminen toki saa ihan hassuja merkityksiä, koska sen "suunnan" merkityksen voi ymmärtää kahdella tavalla.
 
Taidatte puhua eri asioista, itse suodattimen suunnasta ja mitä valoa se suodattaa. Aurinkolasit suodattavat aina vaakasuoraan polarisoitunutta valoa (koska se on pahin heijastus meille yleensä), koska suodatin on pystysuunnassa jolloin vain pystysuuntainen valo pääsee sen läpi. Asian kirjoittaminen toki saa ihan hassuja merkityksiä, koska sen "suunnan" merkityksen voi ymmärtää kahdella tavalla.
Samasta asiasta puhutaan, mutta tuolla edellä esitettiin väitteitä että laseissa olisi tuo suodatus vähän miten sattuu ja osassa suodatettaisiin pystysuunnassa ja osassa vaakasuunnassa. Tämä kuulostaa minusta todella erikoiselta.
 
Tarkoitin merkiilaseilla sitä, että pitä ajella vaikka "bemarilasit" päässä. ( ok, hieman kökkö huumoriyritelmä )

Tämän hokasin vasta lähettämisen jälkeen, että onhan noitakin ja luonnollisesti noi lasit toimii kyseisen merkin kanssa ilmeisesti läpi malliston.
 
Mikäs nykyisin on tilanne noiden HUD:ien kanssa jos käytetään polarisoituja aurinkolaseja?

Välillä kuulee juttuja että HUD löytyy mutta ei sitä näy kun on polarisoidut aurinkolasit. Näissä on varmaan lasienkin osalta eroja miten "päin" polarisointi on tehty?
Tippuu kuvan polarisaation suunnasta. Ioniq 5 hud nälyy huonosti polarisoitujen lasien kanssa.
 
Itsellä ollut varmaan 20 paria merkkilaseja ja parhaimmat autoiluun ovat mielestäni Ray Banin ja Porsche Designin leveät pilottilasit. Polarisaatiolla tai ilman. Ditalla (en muista mallia) on ehkä paremmat linssisit mutta hinta on naurettava.
Serengetit ruskeilla polarisoiduilla drivers linsseillä ovat parhaat. Tummuvat auringossa myös auton sisällä ja sangat ei ole peittämässä sivunäkymää + polarisaatio on toteutettu niin että näytöt ei mustene kokonaan kun lasit pistää sivuttain.
 
En ole törmännyt ainakaan VAGilla ja Mazdalla ongelmaan etteikö näkyisi HUD jos käyttää polarisoituja laseja. Lieneekö ongelma enemmänkin näissä halppisratkaisuissa, jossa on lasin edessä joku muovineliö johon se HUD heijastetaan itse tuulilasin sijaan?
ID.3:n HUD ei näkynyt mutta aurinkolasit olivat edellämainitut halpikset
 
Sähköautossa on noin lähtökohtaisesti vain kaksi tarpeellista mittaria. Nopeus ja jäljellä oleva range. Itsekin sijoittaisin ne ratin taakse. Ei sillä, että olisi mitään ongelmaa nähdä niitä kymmenesosan silmäyksellä keskinäytöltäkään, mutta autossa nyt vaan kuuluu olla mittarit siinä ratin takana ja kaikki tuollaiset tabletin/television kokoiset screenit ovat helvetin rumia ja myös tarpeettomia. Olettaen, ettei kuljettaja ole sokea, niin keskelle riittäisi vähän puhelinta isompi ruutu navia varten.
 
Eiköhäm Teslaankin saa aftermarket hudin tai näytön ratin taakse johon nyt ainakin nopeuden saa, ehkä navigoinninkin.
 
Eiköhäm Teslaankin saa aftermarket hudin tai näytön ratin taakse johon nyt ainakin nopeuden saa, ehkä navigoinninkin.
Ei siihen ratin taakse saa mitään aftermarkettia, joka kestäisi katselua. Toi kojelauta on muodoltaan jo sellainen, että siihen ei mitään nättiä jälkikäteen upoteta. Itselle on käytön kannalta aivan sama missä se sijaitsee, mutta ulkonäön puolesta autossa kuuluu olla mittarit ratin takana ja auton kojelaudassa ei kuulu olla mitään ulkoisia härpäkkeitä tai rumia yli 8" näyttöjä. Jos mun pitäisi yksi asia Teslasta muuttaa - ja vaikka se maksaisi mulle pari tonnia - niin se tabletti lähtisi kuikkaan, ratin takana olisi nopeus/rangemittari ja keskelle olisi upotettu tuollainen joku 6- 8 tuumainen ruutu jossa ne nykyisen tabletin toiminnot. Joku Pioneerin poppilaite voisi olla kans kiva.

Ja kaikkien mittareiden kuuluu olla mallia analoginen, jos mahdollista, koska diginäytöt nyt vain ovat rumia ja persoonattomia.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kaikkien mittareiden kuuluu olla mallia analoginen, jos mahdollista, koska diginäytöt nyt vain ovat rumia ja persoonattomia.
Lienee vintagea kohta ja niitä ei vaan saa kohta.....

Teslan S mallissa asiat on ihan hyvin, vaikka rumahko jättiruutu siinäkin on.
 
Ei siihen ratin taakse saa mitään aftermarkettia, joka kestäisi katselua. Toi kojelauta on muodoltaan jo sellainen, että siihen ei mitään nättiä jälkikäteen upoteta. Itselle on käytön kannalta aivan sama missä se sijaitsee, mutta ulkonäön puolesta autossa kuuluu olla mittarit ratin takana ja auton kojelaudassa ei kuulu olla mitään ulkoisia härpäkkeitä tai rumia yli 8" näyttöjä. Jos mun pitäisi yksi asia Teslasta muuttaa - ja vaikka se maksaisi mulle pari tonnia - niin se tabletti lähtisi kuikkaan, ratin takana olisi nopeus/rangemittari ja keskelle olisi upotettu tuollainen joku 6- 8 tuumainen ruutu jossa ne nykyisen tabletin toiminnot. Joku Pioneerin poppilaite voisi olla kans kiva.

Ja kaikkien mittareiden kuuluu olla mallia analoginen, jos mahdollista, koska diginäytöt nyt vain ovat rumia ja persoonattomia.

Uusimpien vakoilukuvien mukaan tällästä olisi tulossa, tosin kuvasta en osaa sanoa onko tuohon 2din paikkaan juuri Pioneerin soitinta laitettu. Näyttö pienennetty, jotta pieniin kännyköihin tottuneiden on helpompi kirjoittaa osoite navigaattoriin. Yokestakin näköjään uusi revisio.
 

Liitteet

  • hw45.png
    hw45.png
    92,2 KB · Luettu: 233
Lienee vintagea kohta ja niitä ei vaan saa kohta.....

Teslan S mallissa asiat on ihan hyvin, vaikka rumahko jättiruutu siinäkin on.

Porsche on tässäkin asiassa ylivoimainen ykkönen. Vaikka aikamoinen digihelvetti on Taycaninkin kojelauta, niin on se silti onnistuttu pitämään auton näköisenä ja kokonaisuutta voi kutsua kauniiksi.
 
Uusimpien vakoilukuvien mukaan tällästä olisi tulossa, tosin kuvasta en osaa sanoa onko tuohon 2din paikkaan juuri Pioneerin soitinta laitettu. Näyttö pienennetty, jotta pieniin kännyköihin tottuneiden on helpompi kirjoittaa osoite navigaattoriin. Yokestakin näköjään uusi revisio.
On toikin aika hirveä. Tosin ratti jo itsessään tuo oksennuksen maun suuhun, niin aika vaikea nähdä sen jälkeen tossa mitään muuta.
 
Tosin ratti jo itsessään tuo oksennuksen maun suuhun, niin aika vaikea nähdä sen jälkeen tossa mitään muuta.
Laitetaanko tuo ratin alaosa jalkojen väliin vai mikä tuon funktio voi olla ?
On insinöörit ottaneet aikamoisen haasteen itselleen, eli yrittävät keksiä pyörää uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaanko tuo ratin alaosa jalkojen väliin vai mikä tuon funktio voi olla ?
On insinöörit ottaneet aikamoisen hasteen itselleen, eli yrittävät keksiä pyörää uudelleen.
Taitaa olla tuo kuvavuoto tasan 2kk myöhässä :rofl:
Tai sitten ovat ajatelleet naispuolisia asiakkaita
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Jos jotain asiaa ei ole, sitä ei osaa kaivata. Koskee niin juoksevaa vettä, sähköä kuin muitakin turhakkeita. Model Y:kin liikkuisi aivan hyvin pienellä polttomoottorilla, jos et olisi ikinä isommalla moottorilla ajanut. Vakkariakaan ei osaa kaivata, jos sitä ei ole koskaan käyttänyt.
Eihän sitä tietty kokeilematta tiedä, mutta itselläni meni uutena ominaisuutena esim. automaattipyyhkijät varsin nopeasti nykyautossani pois päältä. Suht turha ominaisuus joka alkoi nopeasti ärsyttää. Automaattivalot olen sentään pitänyt päällä mutta voisin kyllä hyvin alkaa käyttää manuaalivalojakin.

Penkinlämmittimet olivat edellisessä bensa-autossa talvisin tosi paljon käytetty koska auto muuten lämpeni niin hitaasti, oli edes perse sen aikaa lämmin. Sähköautossa ei niin väliä kun käyttää esilämmitystä, en ole esim. kuluneena talvena käyttänyt penkinlämmitystä ollenkaan. Voisin kuvitella käyttäväni jos vesipesuimurillani puhdistan penkit ja haluaisin jouduttaa niiden kuivumista kosteudesta.
 
Penkinlämmittimet olivat edellisessä bensa-autossa talvisin tosi paljon käytetty koska auto muuten lämpeni niin hitaasti, oli edes perse sen aikaa lämmin. Sähköautossa ei niin väliä kun käyttää esilämmitystä, en ole esim. kuluneena talvena käyttänyt penkinlämmitystä ollenkaan. Voisin kuvitella käyttäväni jos vesipesuimurillani puhdistan penkit ja haluaisin jouduttaa niiden kuivumista kosteudesta.

Mäkään en tosta penkilämmittemestä perusta, koska nykyautot saa lohkolämpällä, webastolla, esilämmityksellä ihan riittävän lämpimäksi jo ennen lähtöä. Tiedän kuitenkin ihmisiä, jotka käyttävät sitä suunnilleen kesäkeleilläkin, joten kaipa tuolle tilausta on. Ratinlämmitystä en sen sijaan pysty ymmärtämään. En ole koskaan pitänyt autossa hanskoja kädessä ja siltikään mulle ei muistu yhtään kertaa mieleen, jolloin olisin kaivannut jotain noin outoa ominaisuutta. Pidän itseasiassa sen lämpenemistä enemmän ärsyttävänä kuin mukavauustekijänä. Hämmentävä keksintö.
 
Ratinlämmitystä en sen sijaan pysty ymmärtämään. En ole koskaan pitänyt autossa hanskoja kädessä ja siltikään mulle ei muistu yhtään kertaa mieleen, jolloin olisin kaivannut jotain noin outoa ominaisuutta.
Siis et pysty ymmärtämään että ihmisiä on erilaisia ja joillain ääreisverenkierto toimii aivan eri tavalla kuin toisilla? On meinaan ihmisiä joilla veri ei tahdo kiertää käsiin edes lämpimällä kelillä, kaikenlaisia sairauksia ja muita vaivoja kuten reumaa.

Hyvä jos itse on terve ja ei ole mitään vaivaa, mutta iso osa maailman ihmisistä ei ole yhtä onnekkaita.
 
Siis et pysty ymmärtämään että ihmisiä on erilaisia ja joillain ääreisverenkierto toimii aivan eri tavalla kuin toisilla? On meinaan ihmisiä joilla veri ei tahdo kiertää käsiin edes lämpimällä kelillä, kaikenlaisia sairauksia ja muita vaivoja kuten reumaa.

Hyvä jos itse on terve ja ei ole mitään vaivaa, mutta iso osa maailman ihmisistä ei ole yhtä onnekkaita.
No enpä ole moisesta ollut tietoinen. Luulin puhtaaksi mukavuushifistelyksi, tai joidenkin kohdalla epämukavuus. Hyvä kun sivistit.
 
Ratinlämmitystä en sen sijaan pysty ymmärtämään. En ole koskaan pitänyt autossa hanskoja kädessä ja siltikään mulle ei muistu yhtään kertaa mieleen, jolloin olisin kaivannut jotain noin outoa ominaisuutta.
Eipähän hanskat edes korvaa lämpiävää rattia, ellei sitten satu olemaan vastukset hanskoissa. Päinvastoin ne vain hidastavat käsien lämpeämistä, varsinkin jos kärsii valkosormisuudesta.
 
Ratinlämmitin kyllä ollut aika turhake, kuten myös penkinlämmitin. Sähköautossa siis. Mutta molemmat tuli omassa vakiona varustepaketin mukana. Sehän lämpiää hetkessä talvellakin niin jotta ei osaa kumpaakaan kaivata.
Tänään aamulla kuitenkin piti palella. Nimittäin pitkästä aikaa polttomoottoriauton rattiin, reilu 10v vanha diesel VAG. Useampi kilometri piti rullailla ennenkuin alkoi lämmintä kabiiniin työntämään. Ja kyllä, nyt eletään kesäkuuta, lämmintä aamulla varmaan jotain viisi astetta plussaa. Justiin sen verran, että ei webasto käynnistynyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom