Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllähän se jompikumpi pitäisi olla. Itse en vuodessa oppinut katsomaan ID.3:n HUDia. Autoa ostaessa kuvittelin että se on mullistava ominaisuus mutta jäi vähän turhaksi.Hudi on aika perusominaisuus vähänkin karvalakkia enemmän varustetussa autossa. Sellaiseen kun tottuu, niin mittaristo on loppupeleissä aika turha.
Juu, sopivasti pääsiäislomaksi.Ilmeisesti se sun auto sit lopulta tuli? (Vai muistanko nimimerkin väärin.)
Mä käytin viimeksi tänään. Sitä edellisen kerran eilen. Oikeastaan ehkä heinäkuu on ainut kuukausi kun ei tule aamuisin käytettyä.Penkinlämmitinkin on vähän samaa sarjaa. En käytä koskaan.
Mikäs nykyisin on tilanne noiden HUD:ien kanssa jos käytetään polarisoituja aurinkolaseja?
Välillä kuulee juttuja että HUD löytyy mutta ei sitä näy kun on polarisoidut aurinkolasit. Näissä on varmaan lasienkin osalta eroja miten "päin" polarisointi on tehty?
Niin kai noita aurinkolasejakin on niin montaa, etenkin nämä huoltsikalla/marketeissä myytävät "10e" polarisoidut arskat.En ole törmännyt ainakaan VAGilla ja Mazdalla ongelmaan etteikö näkyisi HUD jos käyttää polarisoituja laseja. Lieneekö ongelma enemmänkin näissä halppisratkaisuissa, jossa on lasin edessä joku muovineliö johon se HUD heijastetaan itse tuulilasin sijaan?
Omasta mielestä ratin takana oleva näyttö on täysin turha ja hankala katsoa, jos ei aseta rattia juuri tietylle korkeudelle ettei se blokkaa näyttöä. Keskinäytön käyttäminen taas ei tuota mitään ongelmia ja riittää ainoana oikein hyvin, vaikka hudin ottaisinkin mielelläni lisäksi.
En ole törmännyt ainakaan VAGilla ja Mazdalla ongelmaan etteikö näkyisi HUD jos käyttää polarisoituja laseja. Lieneekö ongelma enemmänkin näissä halppisratkaisuissa, jossa on lasin edessä joku muovineliö johon se HUD heijastetaan itse tuulilasin sijaan?
Niin kai noita aurinkolasejakin on niin montaa, etenkin nämä huoltsikalla/marketeissä myytävät "10e" polarisoidut arskat.
Muistan kun joissain puhelimissa oli ongelmia vähän vastaavasti jopa "merkkiarskoilla" kun puhelimen näytön polarisointi ja puhelimen näytön menivät ristiin.
Pitää siis ajella "merkkilasit" päässä Tämä on tietysti muutenkin hyväksi. Lisää kummasti yleistä tyytyväisyttä autoon.Omalla kohdalla merssussa toimii nykyiset lasit erittäin hyvin kaikkien mahdollisten näyttöjen kanssa, mutta samat lasit volvon ja bemarin kanssa ei. Pumpulla pitää näillä laseilla kääntää pää olkapäätä vasten jos meinaa nähdä tankatut litrat.
Tietysti, mutta edelleen minulle tuo keskellä oleva näytön katsominen ei tuota minkäänlaisia ongelmia enkä tuota ratin takana olevaa mittaristoa tarvitse mihinkään. Mieluummin säädän ratin siten miten se parhaiten asettuu muista syistä kuin siitä että näen sen takana olevan mittariston. Ymmärrän myös hyvin, että jotkut tuon mittariston haluavat eikä tämä haittaa minua mitenkään. Itse en sitä kuitenkaan tarvitse, itseasiassa katsoin esim nopeuden edelliselläkin autolla puhelimen navista joka oli tuulilasin keskikohdalla mittariston sijaan, joten kyse ei ole siitä että Teslassa nyt ei satu mittaristoa olemaan.Eikös se ole ihan omaa tyhmyyttä jos ei säädä rattia siten että mittaristo näkyy ?
Ylivoimaisesti loogisin paikka mittaristolle on suoraan edessä. Ei tarvitse vilkuilla sivulle taikka sitten alaviistoon sivulle. Lisänäyttön paikalla ei niin väliä. Mutte tuo alaviistossa on kyllä sillekin huono ratkaisu.
Miksi ihmeessä puhelimesta ?Itse en sitä kuitenkaan tarvitse, itseasiassa katsoin esim nopeuden edelliselläkin autolla puhelimen navista joka oli tuulilasin keskikohdalla mittariston sijaan, joten kyse ei ole siitä että Teslassa nyt ei satu mittaristoa olemaan.
Tuo mittariston puuttuminen on puhtaasti kustannussäästöistöä johtuva downgreidaus. Ei siitä mihinkään pääse vaikka kuinka selityksiä keksii, Ei keskinäytön katsominen ongelma ole, mutta on vaan niin paljon tutkimusdataa siitä, että kun se ihmisen havaintoihin pystyvä näkökenttä on niin pirun kapea, niin edessä on loogisin paikka mittaristolle. Ei se sattumalta ole siihen päätynyt. Jo ihan analogimittarikaudella. Keskelle on yritetty, mutta on aina palattu eteen.Tietysti, mutta edelleen minulle tuo keskellä oleva näytön katsominen ei tuota minkäänlaisia ongelmia enkä tuota ratin takana olevaa mittaristoa tarvitse mihinkään.
Pitää siis ajella "merkkilasit" päässä Tämä on tietysti muutenkin hyväksi. Lisää kummasti yleistä tyytyväisyttä autoon.
Tarkoitin merkiilaseilla sitä, että pitä ajella vaikka "bemarilasit" päässä. ( ok, hieman kökkö huumoriyritelmä )n tiedä mitkä tässä on ne ns. merkkilasit, mutta sen mitä itte vertaillut esim. oakleyn ja ray-banin laseja(mielestäni merkkilasit) ja ihan noita peruspolarisoituja huoltoasemalaseja, niin polarisoinnin suunta voi olla eri, oikeastaan ihan mitä vaan, mutta yleensä ~90ast. välein katseluasennosta. En tiedä onko se joku kustannusjuttu valmistuksessa vai onko ainoastaan valittu jokin suunta valmistuksessa, mutta joka tapauksessa hinta ei missään nimessä ole se juttu, mikä takaa sen lasin tai lcd:n toimivuuden/näkyvyyden.
Siksi että se oli siitä luontevampaa ja helpompaa katsoa. Ja ei en erikseen opetellut katsomaan sitä siitä vaan huomasin itsekin yllätykseksi katsovani sitä ennemmin kuin mittaristoa.Miksi ihmeessä puhelimesta ?
Tokihan tämä oli selvää jo kun alkuperäisen mielilpiteeni kirjoitin, että joku tulee ilmoittamaan kuinka mielipiteeni on väärä ja valehtelen vain itselleni selityksiä. Minua ei häiritse mitenkään se että sinä haluat katsoa mittaristoa. Minulle se on täysin turha, vaikka sen hudin edelleen mielelläni ottaisinkin keskinäytön lisäksi.Tuo mittariston puuttuminen on puhtaasti kustannussäästöistöä johtuva downgreidaus. Ei siitä mihinkään pääse vaikka kuinka selityksiä keksii, Ei keskinäytön katsominen ongelma ole, mutta on vaan niin paljon tutkimusdataa siitä, että kun se ihmisen havaintoihin pystyvä näkökenttä on niin pirun kapea, niin edessä on loogisin paikka mittaristolle. Ei se sattumalta ole siihen päätynyt. Jo ihan analogimittarikaudella. Keskelle on yritetty, mutta on aina palattu eteen.
Erikoista jos aurinkolaseihin laitettaisiin polarisointi muuten kuin vertikaalisesti, sillä esim veden pinnasta heijastuva valo on horisontaalisesti polarisointia ja tämän poistaminen polarisoiduilla laseilla lienee se koko polarioinnin pointti laseissa.En tiedä mitkä tässä on ne ns. merkkilasit, mutta sen mitä itte vertaillut esim. oakleyn ja ray-banin laseja(mielestäni merkkilasit) ja ihan noita peruspolarisoituja huoltoasemalaseja, niin polarisoinnin suunta voi olla eri, oikeastaan ihan mitä vaan, mutta yleensä ~90ast. välein katseluasennosta. En tiedä onko se joku kustannusjuttu valmistuksessa vai onko ainoastaan valittu jokin suunta valmistuksessa, mutta joka tapauksessa hinta ei missään nimessä ole se juttu, mikä takaa sen lasin tai lcd:n toimivuuden/näkyvyyden.
Ei mielipiteet voi olla vääriä. Eikä ole käyttäjien vika mitenkään että tälläisiä kulkineita on olemassa. Kuten tostesit, ei keskinäytön katsominen ongelma ole, mutta syyt tähän ikävään trendiin on taloudelliset jotka ovat heikentäneet hieman myös käytettävyyttä tai jopa myös turvallisuutta. Peeriaateessa kantasi on myös oikea, sillä jos keskinäytöllä' on kaikki, niin erillinen mitarinäyttö on siinä mielessä turha.Siksi että se oli siitä luontevampaa ja helpompaa katsoa. Ja ei en erikseen opetellut katsomaan sitä siitä vaan huomasin itsekin yllätykseksi katsovani sitä ennemmin kuin mittaristoa.
Tokihan tämä oli selvää jo kun alkuperäisen mielilpiteeni kirjoitin, että joku tulee ilmoittamaan kuinka mielipiteeni on väärä ja valehtelen vain itselleni selityksiä. Minua ei häiritse mitenkään se että sinä haluat katsoa mittaristoa. Minulle se on täysin turha, vaikka sen hudin edelleen mielelläni ottaisinkin keskinäytön lisäksi.
Erikoista jos aurinkolaseihin laitettaisiin polarisointi muuten kuin vertikaalisesti, sillä esim veden pinnasta heijastuva valo on horisontaalisesti polarisointia ja tämän poistaminen polarisoiduilla laseilla lienee se koko polarioinnin pointti laseissa.
Kyllä se suodatus laseissa on tietääkseni aina vertikaalisesti.
Samasta asiasta puhutaan, mutta tuolla edellä esitettiin väitteitä että laseissa olisi tuo suodatus vähän miten sattuu ja osassa suodatettaisiin pystysuunnassa ja osassa vaakasuunnassa. Tämä kuulostaa minusta todella erikoiselta.Taidatte puhua eri asioista, itse suodattimen suunnasta ja mitä valoa se suodattaa. Aurinkolasit suodattavat aina vaakasuoraan polarisoitunutta valoa (koska se on pahin heijastus meille yleensä), koska suodatin on pystysuunnassa jolloin vain pystysuuntainen valo pääsee sen läpi. Asian kirjoittaminen toki saa ihan hassuja merkityksiä, koska sen "suunnan" merkityksen voi ymmärtää kahdella tavalla.
Tarkoitin merkiilaseilla sitä, että pitä ajella vaikka "bemarilasit" päässä. ( ok, hieman kökkö huumoriyritelmä )
Tippuu kuvan polarisaation suunnasta. Ioniq 5 hud nälyy huonosti polarisoitujen lasien kanssa.Mikäs nykyisin on tilanne noiden HUD:ien kanssa jos käytetään polarisoituja aurinkolaseja?
Välillä kuulee juttuja että HUD löytyy mutta ei sitä näy kun on polarisoidut aurinkolasit. Näissä on varmaan lasienkin osalta eroja miten "päin" polarisointi on tehty?
Serengetit ruskeilla polarisoiduilla drivers linsseillä ovat parhaat. Tummuvat auringossa myös auton sisällä ja sangat ei ole peittämässä sivunäkymää + polarisaatio on toteutettu niin että näytöt ei mustene kokonaan kun lasit pistää sivuttain.Itsellä ollut varmaan 20 paria merkkilaseja ja parhaimmat autoiluun ovat mielestäni Ray Banin ja Porsche Designin leveät pilottilasit. Polarisaatiolla tai ilman. Ditalla (en muista mallia) on ehkä paremmat linssisit mutta hinta on naurettava.
ID.3:n HUD ei näkynyt mutta aurinkolasit olivat edellämainitut halpiksetEn ole törmännyt ainakaan VAGilla ja Mazdalla ongelmaan etteikö näkyisi HUD jos käyttää polarisoituja laseja. Lieneekö ongelma enemmänkin näissä halppisratkaisuissa, jossa on lasin edessä joku muovineliö johon se HUD heijastetaan itse tuulilasin sijaan?
Ei siihen ratin taakse saa mitään aftermarkettia, joka kestäisi katselua. Toi kojelauta on muodoltaan jo sellainen, että siihen ei mitään nättiä jälkikäteen upoteta. Itselle on käytön kannalta aivan sama missä se sijaitsee, mutta ulkonäön puolesta autossa kuuluu olla mittarit ratin takana ja auton kojelaudassa ei kuulu olla mitään ulkoisia härpäkkeitä tai rumia yli 8" näyttöjä. Jos mun pitäisi yksi asia Teslasta muuttaa - ja vaikka se maksaisi mulle pari tonnia - niin se tabletti lähtisi kuikkaan, ratin takana olisi nopeus/rangemittari ja keskelle olisi upotettu tuollainen joku 6- 8 tuumainen ruutu jossa ne nykyisen tabletin toiminnot. Joku Pioneerin poppilaite voisi olla kans kiva.Eiköhäm Teslaankin saa aftermarket hudin tai näytön ratin taakse johon nyt ainakin nopeuden saa, ehkä navigoinninkin.
Lienee vintagea kohta ja niitä ei vaan saa kohta.....Ja kaikkien mittareiden kuuluu olla mallia analoginen, jos mahdollista, koska diginäytöt nyt vain ovat rumia ja persoonattomia.
Ei siihen ratin taakse saa mitään aftermarkettia, joka kestäisi katselua. Toi kojelauta on muodoltaan jo sellainen, että siihen ei mitään nättiä jälkikäteen upoteta. Itselle on käytön kannalta aivan sama missä se sijaitsee, mutta ulkonäön puolesta autossa kuuluu olla mittarit ratin takana ja auton kojelaudassa ei kuulu olla mitään ulkoisia härpäkkeitä tai rumia yli 8" näyttöjä. Jos mun pitäisi yksi asia Teslasta muuttaa - ja vaikka se maksaisi mulle pari tonnia - niin se tabletti lähtisi kuikkaan, ratin takana olisi nopeus/rangemittari ja keskelle olisi upotettu tuollainen joku 6- 8 tuumainen ruutu jossa ne nykyisen tabletin toiminnot. Joku Pioneerin poppilaite voisi olla kans kiva.
Ja kaikkien mittareiden kuuluu olla mallia analoginen, jos mahdollista, koska diginäytöt nyt vain ovat rumia ja persoonattomia.
Lienee vintagea kohta ja niitä ei vaan saa kohta.....
Teslan S mallissa asiat on ihan hyvin, vaikka rumahko jättiruutu siinäkin on.
On toikin aika hirveä. Tosin ratti jo itsessään tuo oksennuksen maun suuhun, niin aika vaikea nähdä sen jälkeen tossa mitään muuta.Uusimpien vakoilukuvien mukaan tällästä olisi tulossa, tosin kuvasta en osaa sanoa onko tuohon 2din paikkaan juuri Pioneerin soitinta laitettu. Näyttö pienennetty, jotta pieniin kännyköihin tottuneiden on helpompi kirjoittaa osoite navigaattoriin. Yokestakin näköjään uusi revisio.
Laitetaanko tuo ratin alaosa jalkojen väliin vai mikä tuon funktio voi olla ?Tosin ratti jo itsessään tuo oksennuksen maun suuhun, niin aika vaikea nähdä sen jälkeen tossa mitään muuta.
Taitaa olla tuo kuvavuoto tasan 2kk myöhässäLaitetaanko tuo ratin alaosa jalkojen väliin vai mikä tuon funktio voi olla ?
On insinöörit ottaneet aikamoisen hasteen itselleen, eli yrittävät keksiä pyörää uudelleen.
Löysin kun kun jonkun auton kuukausieriä vaihtelin, niin laskee sivun alalaitaan pienelle präntille.Polestarilla olis nyt erä valmiita autoja 0,99% korolla (en löytänyt todellista vuosikorkoa helposti sivuilta).
Eihän sitä tietty kokeilematta tiedä, mutta itselläni meni uutena ominaisuutena esim. automaattipyyhkijät varsin nopeasti nykyautossani pois päältä. Suht turha ominaisuus joka alkoi nopeasti ärsyttää. Automaattivalot olen sentään pitänyt päällä mutta voisin kyllä hyvin alkaa käyttää manuaalivalojakin.Jos jotain asiaa ei ole, sitä ei osaa kaivata. Koskee niin juoksevaa vettä, sähköä kuin muitakin turhakkeita. Model Y:kin liikkuisi aivan hyvin pienellä polttomoottorilla, jos et olisi ikinä isommalla moottorilla ajanut. Vakkariakaan ei osaa kaivata, jos sitä ei ole koskaan käyttänyt.
Penkinlämmittimet olivat edellisessä bensa-autossa talvisin tosi paljon käytetty koska auto muuten lämpeni niin hitaasti, oli edes perse sen aikaa lämmin. Sähköautossa ei niin väliä kun käyttää esilämmitystä, en ole esim. kuluneena talvena käyttänyt penkinlämmitystä ollenkaan. Voisin kuvitella käyttäväni jos vesipesuimurillani puhdistan penkit ja haluaisin jouduttaa niiden kuivumista kosteudesta.
Siis et pysty ymmärtämään että ihmisiä on erilaisia ja joillain ääreisverenkierto toimii aivan eri tavalla kuin toisilla? On meinaan ihmisiä joilla veri ei tahdo kiertää käsiin edes lämpimällä kelillä, kaikenlaisia sairauksia ja muita vaivoja kuten reumaa.Ratinlämmitystä en sen sijaan pysty ymmärtämään. En ole koskaan pitänyt autossa hanskoja kädessä ja siltikään mulle ei muistu yhtään kertaa mieleen, jolloin olisin kaivannut jotain noin outoa ominaisuutta.
No enpä ole moisesta ollut tietoinen. Luulin puhtaaksi mukavuushifistelyksi, tai joidenkin kohdalla epämukavuus. Hyvä kun sivistit.Siis et pysty ymmärtämään että ihmisiä on erilaisia ja joillain ääreisverenkierto toimii aivan eri tavalla kuin toisilla? On meinaan ihmisiä joilla veri ei tahdo kiertää käsiin edes lämpimällä kelillä, kaikenlaisia sairauksia ja muita vaivoja kuten reumaa.
Hyvä jos itse on terve ja ei ole mitään vaivaa, mutta iso osa maailman ihmisistä ei ole yhtä onnekkaita.
Eipähän hanskat edes korvaa lämpiävää rattia, ellei sitten satu olemaan vastukset hanskoissa. Päinvastoin ne vain hidastavat käsien lämpeämistä, varsinkin jos kärsii valkosormisuudesta.Ratinlämmitystä en sen sijaan pysty ymmärtämään. En ole koskaan pitänyt autossa hanskoja kädessä ja siltikään mulle ei muistu yhtään kertaa mieleen, jolloin olisin kaivannut jotain noin outoa ominaisuutta.