Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuo nyt on selityksenä samaa tasoa kuin puhelimien liimaaminen yhteen kosteuden takia. Juu, tekee se ehkä hivenen haastavammaksi osien suojaamisen kosteudelta mutta ei missään suhteessa hyödyllistä siihen nähden mitä korjaamismahdollisuuksissa menetetään. Sinänsä sähköautojen akustojen kohdalla lainsäädäntö on edennyt suhteellisesti hitaammin kuin normiparistojen kohdalla ja kuluttajatuotteiden kohdalla yleisesti. Mutta akustojen liimaaminen tulee olemaan EU:n alueella sellainen punainen lippu, että henkilökohtaisesti pysyisin suhteellisen kaukana ko. tavalla toteutetusta autosta. Liimaaminen ei myöskään auta itse kulumiseen ja kun akkukennot eivät identtisesti tule kulumaan niin vaihtomahdollisuus on aika merkittäväkin seikka (voihan sieltä toki hajota muutakin, BMS esim.). Esim. Leafin akkuja korjataan usein myös osuman takia, eli kun riittävän kova osuma tulee niin muutaman kennon vaihtamalla (muutamien kilowattien) akusta tulee kuin uusi.

“SLI batteries and electric vehicle batteries incorporated in motor vehicles should be removable and replaceable by independent operators.” The same recital adds that for the purpose of the design, manufacturing and the repair of SLI batteries and electric vehicle batteries, “manufacturers should provide the relevant vehicle on-board diagnostic information and vehicle repair and maintenance information on a non-discriminatory basis to any interested manufacturer, installer or repairer of equipment for [category M, N, and O] vehicles.” The SBR defines a SLI battery as a battery “designed to supply electric power for starter, lighting, or ignition and [that] may also be used for auxiliary or backup purposes in vehicles, other means of transport or machinery.”

Thus, the recital calls for an opening up of the market of SLI and electric vehicle batteries. This is in line with the obligations that the Regulation on the Type Approval of Vehicles imposes on vehicle manufactures to provide independent operators with OBD information and vehicle repair and maintenance information. However, it is unclear how this will work in practice taking into account the warranty terms of electric vehicle manufacturers.

The recital also indicates the willingness of the Council and Parliament that a future amendment of the End of Life Vehicles Directive include provision on joining, fastening and sealing elements to ensure that the SLI batteries and electric vehicle batteries can be removed, replaced and disassembled. "

 
Siis olen kyllä videoita nähnyt missä Teslan akkupaketteja avataan ja moduleja vaihdetaan, mutta saako niitä Teslalta uusina tai vaihtavatko noita Teslan omilla huoltamoilla? Olen siinä käsityksessä, että Tesla ei tarkoittanut noita korjattavaksi kuin jossain omalla tehtaalla, saa korjata jos olen väärässä? Toki tarpeeksi vanhalla autolla ei yleensä ole enää taloudellisesti kannattavaa mennä merkkikorjaamoon huollettavaksi, koskee myös polttiksia.
 
Kun paketti on täysin tiivis tämän todennäköisyys vähenee ja vähemmän vioittuneita akkuja, näin ainakin teoriassa.
Tuo akun täyttäminen jollain aineella ei olekaan ihan mikään läpihuutojuttu. Kosteus kun on sellainen, että se pääsee paikkoihin, vaikka kuinka yrittää tehdä vesitiivistä. Kokemusta on parinkin projektin osalta, jossa elektroniikka juuri tuon takia upotettiin, mutta silti se vesi pääsi jostain sisään ja tuotteen kokoluokka oli sadasosa koko auton akusta, joka on varmasti paljon haasteellisempi jo kokonsa takia.
 
Sitten niitä ei tosiaan korjailla ainakaan ilman suurta työtä. On kuitenkin hyvä todeta, ettei noita uusia paketteja kiusallaan ole liimattu kasaan vaan puhtaasti sen takia, että suurin osa akuista vioittuu kondension tai ulkopuolelta päässeen kosteuden myötä. Kun paketti on täysin tiivis tämän todennäköisyys vähenee ja vähemmän vioittuneita akkuja, näin ainakin teoriassa.

Jos halutaan suojata kondensiolta niin siihen löytyy kyllä varmasti keinot ilman että tehdään paketista sellainen ettei sitä pysty korjaamaan.

Ei välttämättä ole ihan kaukaa haettua että Tesla ei halua akkuja korjailtavan 3. osapuolten toimesta, motivaationa lienee tässäkin raha.
 
Tämä nimenomaisesti BEV-autoihin kohdistuva kampanjointi kyllä jaksaa ihmetyttää ainakin Facebookissa. Tietyt samat nimet siellä toistuvat, ja yleensä siellä pauhataan vetyautojen tulemisesta, että älkää nyt ihmiset vaan haksahtako näihin patterivehkeisiin. Se peli on jo menetetty, ellei peruuttamattomasti, niin ainakin pitkälle tulevaisuuteen.

Toinen on sitten yritys tuoda esiin akuissa käytettävien metallien ympäristöongelmia, tai heidän omasta mielestään väärän tiedon levittäminen sähköautojen ympäristöystävällisyydestä. Tähän tunnutaan suhtautuvan jopa uskonnollisella pieteetillä, kun koko viestihistoria koostuu erinäisten linkkien postaamisesta asian ympärille perustettuun ryhmään. Täytyy nostaa hattua, miten joku jaksaa jeesustella noin pitkään tuulimyllyjä vastaan. Jännittävän ympäristöheräämisen he ovat vaikuttaneet kokeneensa juuri BEV-autojen tullessa valtavirtaan. Siitä omasta V8:lla liikkuvasta malmikasasta ei jakseta niinkään olla huolissaan, mutta entäs ne lapset siellä kaivoksella?

/rant
Onhan näitä, esim ryhmä "Liikenne puhtailla uusiutuvilla energioilla" on päivästä toiseen vaan yhden nimimerkin toimesta uutislinkkien spämmäämistä jossa kerrotaan akkuautojen "ongelmista". Linkit siis lähinnä IS/IL yms materiaalia ja sitten luetaan niitä vielä vähän kaasu/vety-lasit silmillä.

Yksikin juttu jossa mainitaan jotain positiivista sähköautoista täyttyy sitten näiden muutaman (myös ylläpitäjän) kommenteista kuinka postaaja on idiootti ja tyhmä kun uskoo "valemedian" uutisia.

Luulisi pata menevän vähemmästäkin jumiin, mutta jos tietysti on puolensa valinnut niin kai sitä voi sitten tuolleensakin pönkittää.

Kaikesta on pakko tehdä vastakkainasettelua.
 
Onhan näitä, esim ryhmä "Liikenne puhtailla uusiutuvilla energioilla" on päivästä toiseen vaan yhden nimimerkin toimesta uutislinkkien spämmäämistä jossa kerrotaan akkuautojen "ongelmista". Linkit siis lähinnä IS/IL yms materiaalia ja sitten luetaan niitä vielä vähän kaasu/vety-lasit silmillä.

Yksikin juttu jossa mainitaan jotain positiivista sähköautoista täyttyy sitten näiden muutaman (myös ylläpitäjän) kommenteista kuinka postaaja on idiootti ja tyhmä kun uskoo "valemedian" uutisia.

Luulisi pata menevän vähemmästäkin jumiin, mutta jos tietysti on puolensa valinnut niin kai sitä voi sitten tuolleensakin pönkittää.

Kaikesta on pakko tehdä vastakkainasettelua.
Taisi olla juurikin tuo ryhmä joka tuli Facebookin syötteessä vastaan. Ihmettelen kovasti minkälainen huoli siellä luonnosta on, kun noin kovasti pitää akku-auto valheita bustata.
 
Tuo kaveri taitaa olla bannatty kaikista muista ryhmistä, jos oikeen muistan. Ihan syystä kyllä. Antaa rellestää tuolla omassa ryhmässään.
 
Liimaaminen ja massaan valaminen on halvin ja kustannustehokkain ratkaisu kun haetaan akustolle maksimaalista säänkestoa, raha tässäkin ratkaisee. Jos haluaisivat estää akkujen kolmannen osapuolen vaihdon niin siihen löytyy jo valmis ratkaisu, voivat halutessaan sen jo estää softatasolla.
Kyllähän tuo koko akun valaminen yhdeksi mälliksi on aikamoinen haista paska -temppu korjausta ajatelleen. Suojauksen kannalta kuitenkin oltaisiin päästy varsin hyvään lopputulokseen, jos toteutuksessa olisi käytettyä moduuleja. Teslalla tosin taitaa olla nuo ei-valetutkin moduulit huomattavasti isompia kuin muilla valmistajilla. Ei taida olla syytä epäillä, etteikö Tesla tässäkin asiassa olisi mennyt valmistuksen hinta & helppous edellä eteenpäin. Aika varmoja saavat olla asiastaan, kun muutaman miljoonan kokonaisen akun vaihto akkutakuun puitteissa olisi aika hapokas keikka.
 
Jokos tästä on ollut täällä keskustelua?

Aivan uusienkin sähköautojen ajoakuista on löytynyt koko joukko outoja ongelmia

Yrityksen testaamista alle 10 000 kilometriä ajetuista – eli useimpien mittapuulla lähes ajamattomista – sähköautoista on löytynyt esimerkiksi kennoviallisia ajoakkuja, joista heikoimpien kapasiteetti on ollut vain 86 prosenttia siitä minkä valmistaja on autolle luvannut.

Auton voi testauttaa artikkelissa mainitun Aviloon laitteilla myös Suomessa (e-Expert-korjaamoilla): Diagno Finland Oy aloittaa yhteistyön AVILOO:n kanssa

Onko joku tätä palvelua kokeillut? Melkein sanoisin, että jokaisen myyntiin tulevan sähköauton ja plugarin mukana pitäisi nykyään tulla myös kunnollinen ajoakun kuntoraportti.
 
Joo tämä pitää paikkansa vasta siinä vaiheessa kun kaikki Teslat rullaa linjalta sillä structural batteryllä jossa moduulit on vedetty jollain liimamassalla kiinni. Sitten niitä ei taideta enään korjailla.
Structural batteryhän ei sinänsä vaadi mitään liimamassaa - taycanin / etron gt:n akku on myös ”structural” ja auton kolariturvallisuus perustuu akun jäykistävään vaikutukseen. Se on silti irrotettavissa, avattavissa ja koostuu 28 tai 33 moduulista.
 
Tuon kontin kanssa Han 4x4 on itselle liian epäkäytännöllinen varsinkin tällä hinnalla (kuten EQE). Toivottavasti ID.7 hinnat tulevat pian...
 
Miksi kukaan ostaisi tuota Attoa esimerkiksi Konan tai Niron sijasta?

En ennusta valtaisaa myyntimenestystä.
 
Jokos tästä on ollut täällä keskustelua?

Aivan uusienkin sähköautojen ajoakuista on löytynyt koko joukko outoja ongelmia



Auton voi testauttaa artikkelissa mainitun Aviloon laitteilla myös Suomessa (e-Expert-korjaamoilla): Diagno Finland Oy aloittaa yhteistyön AVILOO:n kanssa

Onko joku tätä palvelua kokeillut? Melkein sanoisin, että jokaisen myyntiin tulevan sähköauton ja plugarin mukana pitäisi nykyään tulla myös kunnollinen ajoakun kuntoraportti.
Aviloon nettisivujen perusteella kuulostaa siltä, että jos omaa OBD-palikan, niin samat hommat pystynee toteamaan itsekin ihan riittävällä tarkkuudella. Big data yms. paskapuheet kovassa käytössä sivuilla. Muutaman kympin palveluna ehkä ihan ok, mutta jos satasia aletaan repimään, niin vähän alkaa tuoksahtamaan. Uutinen ainakin taattua paskaa, kun nettisivujen perusteella enemmän tai vähemmän tilastollista arvausta kuitenkin heidänkin SOH-"mittaukset" ovat. Toki väkisinkin ovat varmasti löytäneet jonkun auton, joka on ollut syystä x akustaan viallinen --> raflaafa uutinen.
 
Melkein sanoisin, että jokaisen myyntiin tulevan sähköauton ja plugarin mukana pitäisi nykyään tulla myös kunnollinen ajoakun kuntoraportti.
Tämä saisi kyllä ehdottomasti olla, testi kun on paljon helpompi tehdä kuin vaikka polttiksen öljynkulutuksen mittaus. Monesta (kaikista?) autosta tiedon saa luettua suoraan BMS:stä ja myös manuaalinen testi on helppo suorittaa. Jo yhdellä manuaalisella testillä saa ainakin haarukoitua sen, onko akku suurin piirtein oikealla tasolla kapasiteettinsa suhteen.

Hyvän arvion auton kun auton akun kunnosta saa seuraavasti:
1) Aja akku lähes tyhjäksi (0...20%).
2) Lataa akku lähes täyteen (80...100%). Vaikkapa 10-90% sykli riittää aivan mainiosti testiin, ja antaa jo varsin tarkan tuloksen.
3) Katso sekä lataukseen kulutettu energia (laturista) ja auton ilmoittama akkuun ladattu energia (jos saatavilla). Tästä on helppoa laskea 0-100% akkukapasiteetti ja verrata sitä valmistajan ilmoittamaan käytettävissä olevaan kapasiteettiin.

Tällä tavoin mitattuna oman Model 3 LR:n akkukapasiteetti on noin 71,5 kWh kun mittarissa 60tkm. Uuden akun kapasiteetti pitäisi olla kyseisessä yksilössä 74,5 kWh, eli kapasiteetista on tippunut varsin kohtuulliset 4%.
 
Onko joku tätä palvelua kokeillut? Melkein sanoisin, että jokaisen myyntiin tulevan sähköauton ja plugarin mukana pitäisi nykyään tulla myös kunnollinen ajoakun kuntoraportti.
OBD2-lukijan saa enimmillään muutamalla kympillä, itsellänikin on sellainen. Siitä pitäisi nähdä akun State-of-Health, kunhan keksii mihin se autossa tökätään ja millä kännykkäsoftalla tiedot saa näkyviin. Jos käytettyä sähköautoa olisin ostamassa niin ihan mielelläni tuonkin tarkastaisin vaikka omalla OBD2-lukijallani.

En muista tarvitsiko esim. Teslaan jonkun adapterin, ei ole valmiina OBD2-porttia? Mun Rellusta OBD2-portti löytyy polkimien vierestä/yläpuolelta, siihen vaan tökkää palikkansa ja katsoo kännykkäsoftasta arvot.

Sitä en tiedä onko tuo SoH kuinka tarkka ja luotettava luku, mutta kai sen on tarkoitus ainakin jotain kertoa. Viimeksi kun tarkastin (autolla oli silloin ikää yli vuosi ja kai jotain 35-40.000km ajettu), autoni akun SoH taisi olla 98,6% tai jotain sinne päin.
 
Googlella bongasin jonkun insinöörityön, jossa todettiin autojen raportoiman SOH:n olevan jossain tilanteissa ei-niin-luotettava. Useampi huomattavastikin eri verran ajettu yksilö ja jokainen näyttää silti samaa SOH-arvoa eli lienee vain koodattu vakioarvo tms. Jossain merkissä taisi olla, että näytti kaikki aina 100%. Näkisin, että akku kunnolla täyteen - lähes tyhjäksi - uudestaan täyteen kulutus/kapasiteettilaskelma on se paras tapa hoitaa homma. Toki tuotakin täytyy tehdä ajan kuluessa säännöllisesti, että saa vertailupohjaa jos vaikka auton softa piilottelee reserviä.

e: Jos laturin lukemia tuijottaa, kannattaa muistaa ettei ihan kaikki siitä mene akkuun asti perille.
 
OBD2-lukijan saa enimmillään muutamalla kympillä, itsellänikin on sellainen. Siitä pitäisi nähdä akun State-of-Health, kunhan keksii mihin se autossa tökätään ja millä kännykkäsoftalla tiedot saa näkyviin. Jos käytettyä sähköautoa olisin ostamassa niin ihan mielelläni tuonkin tarkastaisin vaikka omalla OBD2-lukijallani.

En muista tarvitsiko esim. Teslaan jonkun adapterin, ei ole valmiina OBD2-porttia? Mun Rellusta OBD2-portti löytyy polkimien vierestä/yläpuolelta, siihen vaan tökkää palikkansa ja katsoo kännykkäsoftasta arvot.

Sitä en tiedä onko tuo SoH kuinka tarkka ja luotettava luku, mutta kai sen on tarkoitus ainakin jotain kertoa. Viimeksi kun tarkastin (autolla oli silloin ikää yli vuosi ja kai jotain 35-40.000km ajettu), autoni akun SoH taisi olla 98,6% tai jotain sinne päin.
Minulla on OBDLink LX ja sillä pitäisi päästä aika hyvin myös sähköautojen sisään. Ei ole kokemusta sähkäreistä, niin en osaa arvioida. Sitten toki kun laittaa tonneja jonoon, saa erilaisia ammattilastestereitä.


Valettu elektroniikka suojaa paitsi kosteudelta, niin lisää tärinän ja iskujen kestävyyttä. Tykin ammuksissakin pitää kestää jonkinmoisia g-voimia. korjaaminen sitten onkin hiukan hankalampaa.
 
Valinnan vaikeutta... Ja tiedän. Haku-toiminto on olemassa mutta olen laiska.

Työsuhde-auto menossa vaihtoon 1,5v kuluttua ja toimitusaikoja kun seuraa niin tuntuu että pian pitää alkaa tehdä päätöksiä.

Perhettä viiden sielun verran ja rouvalla oma auto (2021 Leaf), kilometrejä kertyy vuodessa 50-60tkm. 1-2x/kk työreissuja jossa kilometrejä voi kertyä pariin päivään se yli tuhat. Yleensä kilsat jää sinne 600-700 välille kahteen päivään. Yleisin väli Sjk-Oulu. Nykyinen auto diesel Focus.

Vaatimuksia on tietenkin että autossa pitää olla kaikki, sinne pitää mahtua ihan kaikkea ja pitkänkin matkan teko pitää olla jouhevaa (lataus). Takakontiin pitää sopia hirvikoiran vetävä koiranhäkki tai lastenvaunut. Sisämelua ajaessa en arvosta ja kilinät ja kolinat vie yöunet.

Vapaan käyttöedun raja 850e/kk.

Vaihtoehdot mitä päässäni pyörittelen ovat:
- Kia ev6
- Scoda enyaq
- VW id 4/5
- Ford mustang mach e
- Toyota BZ4X
- Tesla Model Y

Herkuttelen mielessäni ajatuksella "teslalla hirvi-jahtiin" ja siitä aiheutuva parran pärinä vanhempien ukkojen keskuudessa :D Toli siihen pärinään saattaa riittää mikä vaan sähköauto...

Sana on vapaa ja muitakin ehdtuksia saa kertoa. Ja onko tulossa joku uusi malli mitä kannattaa hetki odottaa.
 
Syys/lokakuulla napautat Model Y:n (tai Ford Explorer) sisään tilausjärjestelmään.
 
Itse ottaisin ionic5:n jos tilausaika ei räjähdä käsiin. Audin etron on kaikilla versioilla myös mielestäni hyvä ja vaikka kulutus on korkeahkoa niin muutenhan auto on erinomainen. Ainoa ongelma siinä on lähinnä hinta joka on korkea. Refreshissä on parannettu ilmeisesti sähkömoottoreiden kulutuslukemia myös kaksimääräisen prosenttimäärän.

EV6:ssa on mielestäni yllättävän vähän konttitilaa. Ionic5:n liikkuvat takapenkit mahdollistavat isomman tavaratilan tai isommat tilat takamatkustajille kumpi sitten onkaan sillä hetkellä tarpeena. Ionic5n panoraamakatto on myös oikeasti aika hieno.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtoehdot mitä päässäni pyörittelen ovat:
- Kia ev6
- Scoda enyaq
- VW id 4/5
- Ford mustang mach e
- Toyota BZ4X
- Tesla Model Y

EV6 voisi olla muuten, mutta riittääkö tilat takakontissa? Kannattaa käydä katsomassa.

Skodasta löytyy tilaa ihan hyvin, mutta käyttöliittymässä on omat ongelmansa. Ilmeisesti tähän on tulossa tehokkaampi moottori ja nopeampi lataus, sekä akun esilämmitys.

ID4 on aika sama auto kuin Enyaq, ID5 tuskin kannattaa harkita, kun siinä kutistuu tavaratila. Lisäksi volkkarin umpisurkea käyttöliittymä.

Mustangista ei tunnu olevan hirveän pahaa sanottavaa kenelläkään. Ilmeisesti ihan kohtuullinen auto.

Toyota burzum. Ei jatkoon. liikaa epävarmuuksia latausnopeuden suhteen ja onneton kulutus.

Tesla on Tesla sekä hyvässä ja pahassa. Monet moittii penkkejä huonoksi, joka noilla ajomäärillä on aika iso tekijä. Eli pitkä koeajo tarvitaan.

Sjoki-oulu välilä Kokkolassa on melkein vierekkäin sekä ABC-lataus, Supercharger ja K-lataus.
 
Viimeksi muokattu:
...
Vaihtoehdot mitä päässäni pyörittelen ovat:
- Kia ev6
- Scoda enyaq
- VW id 4/5
- Ford mustang mach e
- Toyota BZ4X
- Tesla Model Y
...
Toyotaa en harkitsisi tunnettujen latausongelmien takia ja se on kova poika tuhlaamaan elektroneja.

Nopean kulkemisen suhteen EV6 tai Model Y lienevät parhaat. EV6:ssa parempi latausnopeus (800V asemilla) ja Model Y lienee hieman energiataloudellisempi.
Parhaat tilat löytyy Enyaq ja Model Y. ID ja Ford eivät taida paljon jäädä.
Olisiko Enyaq hiljaisin?
Takuun suhteen Kia on paras.
Kerran konttiin pitää hirvikoira saada mahtumaan, niin Enyaq on vahva ehdokas korkean kontin takia.
Hinnaltaan Teslan voittanutta ei ole.

Koska Teslan saatavuus on hyvä, niin saattaisin odotella ihan rauhassa muiden osalta hyviä tarjouksia. Jos ei natsaa, niin hommaa lähellä sopparin loppumista Y:n, kun ei se huonoin vaihtoehto ole noilla tarpeilla. Silloin voi tosin olla hyviä nopean toimituksen autoja muillakin.
 
Miksi kukaan ostaisi tuota Attoa esimerkiksi Konan tai Niron sijasta?

En ennusta valtaisaa myyntimenestystä.
Melkoisia hintoja tosiaan BYD:llä Suomessa (Euroopassa?). Muualla on vähän eri meininki ja kauppakin käy:

"The Atto 3 starts at the equivalent of $31,500 in Thailand. The Tesla Model 3 starts from about $50,000 in Thailand."

 
Melkoisia hintoja tosiaan BYD:llä Suomessa (Euroopassa?). Muualla on vähän eri meininki ja kauppakin käy:

"The Atto 3 starts at the equivalent of $31,500 in Thailand. The Tesla Model 3 starts from about $50,000 in Thailand."

Tuostakin olisi kiva tietää onko sitten niissä Kiinaan, Thaimaahan ja Intiaan myytävissä kiinalaisautoissa mitä eroja länsimaihin myytäviin malleihin. Jostain sain kuvan ettei noihin edellämainittuihin tehdä esim. samanlaisia ruostesuojauksia, joka voisi ainakin pienen osan selittää hintaerosta (eikös sellainen kunnollinen koko korin kuumasinkitys tai mitä lie kuitenkin jotain maksa tehdä yms. yms. yms.).

Ja onko tänne Pohjolaan tulevissa malleissa lisähärpäkettä akun ja kabiinin lämmitykseen mitä lämpimämmissä maissa myytäviin malleihin ei tarvita? Kuten vaikka Renault Zoe:lla on käsittääkseni erillinen "nordic"-malli jota Suomessakin myydään, jossa on akunlämmitys, kun esim. Ranskassa myytävässä versiossa ei välttämättä ole.

Paras vertailukohta siihen kustaanko meitä suomalaisia tässä linssiin voisi olla paljonko se Atto maksaa Norjassa ja Kanadassa. Jos se on niissä paljon halvempi, sitten mieleen nousee kaihertava kysymys: miksi?
 
Tuostakin olisi kiva tietää onko sitten niissä Kiinaan, Thaimaahan ja Intiaan myytävissä kiinalaisautoissa mitä eroja länsimaihin myytäviin malleihin. Jostain sain kuvan ettei noihin edellämainittuihin tehdä esim. samanlaisia ruostesuojauksia, joka voisi ainakin pienen osan selittää hintaerosta (eikös sellainen kunnollinen koko korin kuumasinkitys tai mitä lie kuitenkin jotain maksa tehdä yms. yms. yms.).

Ja onko tänne Pohjolaan tulevissa malleissa lisähärpäkettä akun ja kabiinin lämmitykseen mitä lämpimämmissä maissa myytäviin malleihin ei tarvita? Kuten vaikka Renault Zoe:lla on käsittääkseni erillinen "nordic"-malli jota Suomessakin myydään, jossa on akunlämmitys, kun esim. Ranskassa myytävässä versiossa ei välttämättä ole.

Paras vertailukohta siihen kustaanko meitä suomalaisia tässä linssiin voisi olla paljonko se Atto maksaa Norjassa ja Kanadassa. Jos se on niissä paljon halvempi, sitten mieleen nousee kaihertava kysymys: miksi?
Olisiko kiinantuonnissa kovat tullit? Vaikea kuvitella itse maksavansa tuosta Build Your Dream -autosta 45t€ :rofl: Varsinkin jos saa länkkäriautoja halvemmalla. Ainakin sellainen 25% pitäisi olla kilpailijoita halvempi että roudaisin rahani Kiinan valtiolle.
 
Olisiko kiinantuonnissa kovat tullit? Vaikea kuvitella itse maksavansa tuosta Build Your Dream -autosta 45t€ :rofl: Varsinkin jos saa länkkäriautoja halvemmalla. Ainakin sellainen 25% pitäisi olla kilpailijoita halvempi että roudaisin rahani Kiinan valtiolle.
Hmm niin en tiedä millaiset tullit noihin kohdistuvat. Ehkä BYD:n pitäisi tehdä Teslat ja perustaa tehdas tai siis ainakin kokoonpanolinja Eurooppaan, välttääkseen tullit? Vantaalle mahtuisi sellainen hyvin vaikka tuohon Vihdintien ja Kehä III:n nurkille, tai vaihtoehtoisesti Tornioon, sielläkin on kuulemma tilaa.
 
Thaimaahan ja Intiaan myytävissä kiinalaisautoissa mitä eroja länsimaihin myytäviin malleihin. Jostain sain kuvan ettei noihin edellämainittuihin tehdä esim. samanlaisia ruostesuojauksia, joka voisi ainakin pienen osan selittää hintaerosta (eikös sellainen kunnollinen koko korin kuumasinkitys tai mitä lie kuitenkin jotain maksa tehdä yms. yms. yms.).

Tietämättä yhtään tarkemmin asiasta voisin kuvitella että Thaimaan kaltaiset kuumat ja kosteat paikat ovat oikein ihanteellisia ruosteelle?
 
Olisiko kiinantuonnissa kovat tullit? Vaikea kuvitella itse maksavansa tuosta Build Your Dream -autosta 45t€ :rofl: Varsinkin jos saa länkkäriautoja halvemmalla. Ainakin sellainen 25% pitäisi olla kilpailijoita halvempi että roudaisin rahani Kiinan valtiolle.
"ongelma" on se, ettei länkkäriautoja tahdo saada vaikka olisi valmis maksamaan mitä tahansa. Toimitusajat sähkiksillä ovat ihan älyttömät.
 
Hmm niin en tiedä millaiset tullit noihin kohdistuvat. Ehkä BYD:n pitäisi tehdä Teslat ja perustaa tehdas tai siis ainakin kokoonpanolinja Eurooppaan, välttääkseen tullit?

On jo ja sieltähän noi tuleekin, ainakin pian jos ei ihan ekat. En ymmärrä miten Suomen aikovat valloittaa (ei ainakaan hinnalla) mutta globaalisti lähestyvät jo Teslaa.

edit: ei toi Atto3 hinta perusvarusteilla niin paha ole jos vertaa vaikka ID kolmoseen…VW:llä toki iso brändi etu.

BYD Atto3:n auton takuu on 4 vuotta tai 120 000 km ja akun takuu 8 vuotta tai 200 000 km.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko kiinantuonnissa kovat tullit? Vaikea kuvitella itse maksavansa tuosta Build Your Dream -autosta 45t€ :rofl: Varsinkin jos saa länkkäriautoja halvemmalla. Ainakin sellainen 25% pitäisi olla kilpailijoita halvempi että roudaisin rahani Kiinan valtiolle.
En luultavasti maksaisi mitään kun Kiinasta on kyse, mutta autona BYD tarjoaa paremmat takuut ja varusteet kun verrokkilänkkärit on hyvä jottei veivattavilla ikkunoilla.
 
Liikenteen sähköistyminen aiheuttaa aika kovia mielenterveysongelmia vety- ja kaasuautojen kannattajissa. Meinasi tulla kahvit näytölle heti aamusta:

1685343214467.png


Saatu myös mm. Valemedia mainittua (ainoa oikea lähde olisi Totuuden Etsijöiden lähetykset).
Vastaavanlaista tekstiä näkyy kyllä välillä sähköautojen puolesta puhuvilla keskustelupalstoilla myös…
 
Vastaavanlaista tekstiä näkyy kyllä välillä sähköautojen puolesta puhuvilla keskustelupalstoilla myös…
Samaan kiinnittänyt huomiota. "Dino" yms. sontaa palstat väärällään. Kyllä tuo hulluus on ihan kaksisuuntaista. En pysty oikein ymmärtämään kumpaakaan osapuolta näissä.
 
Samaan kiinnittänyt huomiota. "Dino" yms. sontaa palstat väärällään. Kyllä tuo hulluus on ihan kaksisuuntaista. En pysty oikein ymmärtämään kumpaakaan osapuolta näissä.
Jep, molemmat ääripäät ovat ihan arsesterista, sekä sähkö- että polttomoottoriautoilijat.

Ainoat järkevät ovat keskitien kulkijat, eli hybridillä ajavat. He ovat selvästi sisäistäneet ettei pidä mennä kumpaankaan ääripäähän, vaan jäädä siihen keskelle tietä kekkuloimaan.
 
Viimeksi muokattu:
En luultavasti maksaisi mitään kun Kiinasta on kyse, mutta autona BYD tarjoaa paremmat takuut ja varusteet kun verrokkilänkkärit on hyvä jottei veivattavilla ikkunoilla.

Luin varustelistaa ja ainoa merkittävä puute on ratin lämmitin, varmaan Bemarimiehille löytyy muitakin puuttuvia varusteita. Kiina-kortti alkaa käydä vähän vanhaksi kun sitten et voi ajella enää Volvon sähköautolla tai Polestarillakaan. Ja Bydin tehdas on Euroopassa. Vai onko toi kortti kenties vaan Kiinassa valmistettaviin autoihin, Teslaakin tehdään.
 
Luin varustelistaa ja ainoa merkittävä puute on ratin lämmitin, varmaan Bemarimiehille löytyy muitakin puuttuvia varusteita. Kiina-kortti alkaa käydä vähän vanhaksi kun sitten et voi ajella enää Volvon sähköautolla tai Polestarillakaan. Ja Bydin tehdas on Euroopassa. Vai onko toi kortti kenties vaan Kiinassa valmistettaviin autoihin, Teslaakin tehdään.
Tosin ei taida nämä nykyiset BYD:t tulla vielä euroopan tehtaalta vaan rahdataan kiinasta ensin Belgian varastolle, ainakin toistaiseksi. Onkohan se tehdas vielä edes toimintakunnossa, eikös siitä vasta alkuvuodesta ollu juttuja että ovat sen ostaneet.


Tässä jutussa RSA:lta kommenttia hintoihin liittyen:
" Norjaan RSA tuo ensi vuoden alussa JAC-yhtiön pienen EV3-mallin, jonka hinnaksi ennustetaan alle 17 00 euroa. BYD:n pieni Seagull-sähköauto maksaa Kiinassa vain 11   000 dollaria.

- En yllättyisi, jos Seagull tulisi seuraavan 18 kuukauden aikana Eurooppaan ja Suomeenkin”, Dunvold sanoo. "

" Euroopassa kiinalaisautojen hintaa nostaa muun muassa 2 500 euron rahti ja 10 prosentin tulli. Yleistä hintalaskua Dunvold ei sähköautoille ennusta: ”En usko siihen, koska on inflaatiota ja korot nousevat kaikkialla. Korkeintaan voi odottaa, että hinnat eivät nouse.”
 
Luin varustelistaa ja ainoa merkittävä puute on ratin lämmitin, varmaan Bemarimiehille löytyy muitakin puuttuvia varusteita. Kiina-kortti alkaa käydä vähän vanhaksi kun sitten et voi ajella enää Volvon sähköautolla tai Polestarillakaan. Ja Bydin tehdas on Euroopassa. Vai onko toi kortti kenties vaan Kiinassa valmistettaviin autoihin, Teslaakin tehdään.
Ei se pelkästään Kiina-kortti ole. Tuntematon merkki, vähän kokemuksia omalla kielellä (Norja taitaa olla lähin missä samanlaiset ilmasto-olosuhteet), ei mitään varaosa- ja huoltoverkostoa. Jälleenmyyntiarvo epäilyttää.

Nämä kaikki olisi helpompi hyväksyä jos auton hinta olisi reilusti halvempi, kuten tuossa aiemmassa Thaimaan esimerkissä.
 
Luin varustelistaa ja ainoa merkittävä puute on ratin lämmitin, varmaan Bemarimiehille löytyy muitakin puuttuvia varusteita.
On hyvin mielenkiintoista havaita että miten ihmiset arvostavat erinlaisia varusteita autossa. Ratinlämmitin kuuluu siihen kategoriaan että miksi ihmeessä tuollainen tarvitaan ? En ole suomessa vielä sellaisiin olosuhteisiin törmännyt että ratti olisi ollut liian kylmä. Penkinlämmitinkin on vähän samaa sarjaa. En käytä koskaan.
 
On hyvin mielenkiintoista havaita että miten ihmiset arvostavat erinlaisia varusteita autossa. Ratinlämmitin kuuluu siihen kategoriaan että miksi ihmeessä tuollainen tarvitaan ? En ole suomessa vielä sellaisiin olosuhteisiin törmännyt että ratti olisi ollut liian kylmä. Penkinlämmitinkin on vähän samaa sarjaa. En käytä koskaan.
Jos on kylmäkätinen kaveri, niin hanskat kädessä ei noi hiphaisu ominaisuudet oikeen toimi, siksi rattia lämmitellään että näille olisi ajelu mukavampaa. Penkinlämmitin on tehokkaampi lämmitystapa kuin vastuksella lämpöä autoon, joten optimoivat sillä kulutusta talvella.
 
On hyvin mielenkiintoista havaita että miten ihmiset arvostavat erinlaisia varusteita autossa. Ratinlämmitin kuuluu siihen kategoriaan että miksi ihmeessä tuollainen tarvitaan ? En ole suomessa vielä sellaisiin olosuhteisiin törmännyt että ratti olisi ollut liian kylmä. Penkinlämmitinkin on vähän samaa sarjaa. En käytä koskaan.

Ajattelen itse melkein joka varusteesta mitä ei ole samalla tavalla enkä olisi ikinä maksanut ratinlämmitimestä euroakaan. Tuli vaan auton perusvarustuksessa. Nyt se on suosikki varuste penkinlämmittimen kanssa kun menee kylmään autoon. Ei tarvitse vetää (ajo)hanskoja käteen.

Muistan kun joskus ajattelin etten ikinä tule käyttämään mitään vakkaria…adaptiivista vakkaria ei ole vieläkään enkä tee sellaisella varmaan yhtään mitään :D

Downgreidaus onkin sitten haastavampaa.
 
Itsellä sormet ottavat välillä nokkiinsa ihan ominaisuutena (valkoisuus, on sillä joku hieno nimikin) ja tunto häviää. Ratinlämmitin on tähän aika hyvä varuste saada sormet lämpimiksi.

Penkinlämmitintäkin tulee käytettyä silloin tällöin, mutta tuntuu enemmän olevan käytössä takapenkkiläisillä kuin itsellä.

Suksiluukkukin on mukava varuste kun ei häiritse kuljettaminen muita matkustajia.

Mutta kukin kaipaa vähän eri varusteita ja siksi on ihan mukava että sellaisia yleensä rahalla saa. Toki jonkin verran noita lukitaan eri tasojen taakse joka nostaa hintaa sitten tietysti ja pitää sitten itselle arvottaa mikä on hankinnan arvoista.

Sähköautoissa on vähän kahta valmistajatyyppiä kun osa tarjoaa samaa autoa hyvin pienellä variaatiolla ja toiset sitten antavat konfiguroida vaikka kuinka paljon. Hinnassahan sen toki usein sitten huomaakin.
 
Top 5 varusteet, jota ei kaivannut, mutta ilman ei haluaisi olla.
1. Etälämmitys. Ajastettukkin riittää. Koko talven lämmin ja sula auto odotti aamulla töihinlähtöä, vain isot lumet pois katolta ja keulalta.
2. Adaptiivinen vakkari, normikin käy, on niin oleellinen että 2 vikassa moottoripyörässäkin oli vakkari.
3. Android auto. En tarvii mitään muuta auton tietokoneelta. Paitsi akun esilämmitys, mitä ei ole ID.5.
4. Penkinlämmitin, ratinlämmitin plussaa ja peilien lämmitys. Muut hoituu kohdalla 1 yleensä. taka- ja etulasilämmitin on joskus silti hyviä juttuja.
5. Keyless access, kaukosäädetty ovien avaus riittäisi, mutta avaimella ja ilman keskuslukitusta.
Muita, automaattipyyhkijät, (automaatti-)ilmastointi, automaattivalot...
 
Ajattelen itse melkein joka varusteesta mitä ei ole samalla tavalla enkä olisi ikinä maksanut ratinlämmitimestä euroakaan. Tuli vaan auton perusvarustuksessa. Nyt se on suosikki varuste penkinlämmittimen kanssa kun menee kylmään autoon. Ei tarvitse vetää (ajo)hanskoja käteen.

Muistan kun joskus ajattelin etten ikinä tule käyttämään mitään vakkaria…adaptiivista vakkaria ei ole vieläkään enkä tee sellaisella varmaan yhtään mitään :D

Downgreidaus onkin sitten haastavampaa.

Näinhän se taitaa mennä itse kullakin. Mitään en tarvitse mitä ei nyt ole ja sitten kun se on , niin ilman ei pärjää.
Aika monen varusteen kanssa on käynnyt niin. Hyvin turhienkin . ....Ja jopa maksanut niistä.
 
^Ja sitten on varusteita mitä pitää välttämättöminä, mutta myöhemmin ei niitä kaipaa.
Mulla oli vuoden tilauksessa Cupra Born kaikilla herkuilla. Eli tarkoitan että siinä on isohko keskinäyttö, pikkumittaristo ja hud.
Kun sitä ei lupauksista huolimatta tullutkaan, peruin tilauksen ja tilasin tilalle Model Y:n. Y:tä piti odottaa noin vajaa 2 kuukautta. Väitän että melkein joka ilta katselin netistä millaisia mittaristoja (tai hudeja) siihen mahtahtaisi saada. Ja olin jo tilaamassakin pari kertaa, mutta sitten päätin odottaa että edes se auto saapuisi.
Nyt on kolmisen kuukautta ajettu ja en tiedä miksi pitäisi se lisämittari siihen saada?
Niin se mieli muuttuu...
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Nyt on kolmisen kuukautta ajettu ja en tiedä miksi pitäisi se lisämittari siihen saada?
Niin se mieli muuttuu...

Jos jotain asiaa ei ole, sitä ei osaa kaivata. Koskee niin juoksevaa vettä, sähköä kuin muitakin turhakkeita. Model Y:kin liikkuisi aivan hyvin pienellä polttomoottorilla, jos et olisi ikinä isommalla moottorilla ajanut. Vakkariakaan ei osaa kaivata, jos sitä ei ole koskaan käyttänyt.

Keskikonsolissa oleva mittaristo on kohtuu hanurista, koska jo pelkästään tietyissä liittymissä navigaattorin katsominen tarkoittaa että en katso liikennettä, vaan käännän pääni pois siitä suunnasta. HUDissa tai edes mittaristossa se näkyisi jatkuvasti.
 
^Ja sitten on varusteita mitä pitää välttämättöminä, mutta myöhemmin ei niitä kaipaa.
Mulla oli vuoden tilauksessa Cupra Born kaikilla herkuilla. Eli tarkoitan että siinä on isohko keskinäyttö, pikkumittaristo ja hud.
Kun sitä ei lupauksista huolimatta tullutkaan, peruin tilauksen ja tilasin tilalle Model Y:n. Y:tä piti odottaa noin vajaa 2 kuukautta. Väitän että melkein joka ilta katselin netistä millaisia mittaristoja (tai hudeja) siihen mahtahtaisi saada. Ja olin jo tilaamassakin pari kertaa, mutta sitten päätin odottaa että edes se auto saapuisi.
Nyt on kolmisen kuukautta ajettu ja en tiedä miksi pitäisi se lisämittari siihen saada?
Niin se mieli muuttuu...
Mistä kukin sitten pitääkin. Itse voisin maksaa sen lisähinnan, jos tähän ässään saisi AR-HUD:in, tai edes normaalin hudin, mutta ei niin ei, onneksi sentään ajaa itsekseen, jotenkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 044
Viestejä
4 564 567
Jäsenet
75 080
Uusin jäsen
kermala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom