Yleistä keskustelua sähköautoista

Mites BMW:llä kävi sen induktiolatauksen kans? Tuliko kannattavaa?

Sillä oli jotain niitä induktio-latausmattoja, jotka kiinnittyi auton pohjaan.

Silleen se ois loppujaan aika kätevä; induktiomatto rupeaa lataamaan autoa, kun ajaa päälle. Sitä en tiedä, että pitäisikö sen jollain magneetillä kiinnittäytyä tms. mut kuitenkin iha näppärä ois tuokin tapa ladata autoa.
 
Normaali toimintatapa on vaan todeta, että tehdas tuottaa 95%:sesti niitä kalleimpia versioita 40k, jolloin ne 25k hinnatalkaen mallien slotit ovat niin vähissä, että jono niihin on melkein heti 2v ja se kyllä vähentää sitten niitä sisäänpäin tulevia tilauksia.
 
Minulla, ja varmaan muillakin yksi iso este on pienimmissä sähköautoissa, että niissä ei ole laitettu vetokoukkua koska halutaan myydä isompia malleja joissa isompi kate. Itselle riittäisi helposti Polon kokoluokkaa oleva sähköauto, eli tuo tuleva ID2, mutta siihenkään tuskin tulee vetokoukkua, koska ID3:aan ei voi vetää. Pienin sähköauto, jolla voi vetää taitaa olla Renault Megane, mutta siinä on vieläkin ylihinnoitus päällä.

--

Tuhansien järvien ja miljoonan peräkärryn maa.


Sen verran vähän noita kyllä näkee liikenteessä, että varmaan miettisin, montako kertaa vetokoukun hinnalla saa kotiinkuljetuksen / vuokrapakun. Tai mahtuisiko pihaan kärrynvetoon sopiva kakkosauto.

Noissa arvonalenemislaskelmissa on lähinnä se, että kuolettamisaika helposti kaksinkertaistuu kun vertaa ladattavaan plugariin. Mahdollisesti myös kolminkertaistuu, mutta vähintään tuplataan.

Sähköistyminen on kyllä siinä mielessä edennyt, että uusien autojen kohdalla sähkö on jossain roolissa lähes kaikissa uusissa autoissa. Ongelma on lähinnä, että hinnat ovat nousseet paljon melkein mallissa kuin mallissa. Teslassa ne ovat pysyneet leikkausten takia parin vuoden takaisella tasolla, mutta rahoitus on kallistunut reilusti.

PHEV voi olla halvempi hankkia kuin täyssähkö, mutta moniko ajaa käytännössä pelkällä sähköllä, varsinkaan talviaikaan täällä Suomessa? Huoltokulutkaan eivät poikkea ainakaan eduksi polttomoottoriautoon verrattuna. Epäilisin myös suhteellisen arvonaleneman olevan suurempaa, kun auton ikääntyessä toinen tai kolmas omistaja saa riesakseen sekä perinteisen että sähköisen voimalinjan huoltokohteet.
 
Sen verran vähän noita kyllä näkee liikenteessä, että varmaan miettisin, montako kertaa vetokoukun hinnalla saa kotiinkuljetuksen / vuokrapakun. Tai mahtuisiko pihaan kärrynvetoon sopiva kakkosauto.
Enyaqiin koukku oli muistaakseni reilu 1300 € joten ajattelin että ehkä otan sen kakkosauton ajoon aina kun kärryn vetoa tarvitsen. Aneemisen vetomassan lisäksi sitten vielä pitemmällä reissulla kärryn joutuu ottamaan irti melkein jokaisella laturilla.
 
PHEV voi olla halvempi hankkia kuin täyssähkö, mutta moniko ajaa käytännössä pelkällä sähköllä, varsinkaan talviaikaan täällä Suomessa? Huoltokulutkaan eivät poikkea ainakaan eduksi polttomoottoriautoon verrattuna. Epäilisin myös suhteellisen arvonaleneman olevan suurempaa, kun auton ikääntyessä toinen tai kolmas omistaja saa riesakseen sekä perinteisen että sähköisen voimalinjan huoltokohteet.

No edellä kun noita laskettiin 6l/100km lukemilla niin itsellä yli 30k ajoilla (n 18k/vuosi) vuoteen arvonalenema ja kulu bensasta on 1800e (kulutus 2.9 kaikilla ajoilla). Edellä ei taidettu edes laskea sähköautolle arvonalenemaa (vaikka esim. Teslan hinta on tippunut se 20% uudesta). Arvonaleneman kehitys on mielestäni aika haastava laskea mukaan kun se riippuu pitkälle sähkisten saatavuudesta ja niiden halukkuudesta markkinoilla ko. hintaan.

Huolto nyt on huoltoa ja siinä painaa pitkällä kulukäyrällä lähinnä se onko huollettavat osat kohtuuhintaan saatavilla ja teknisesti vaihdettavissa.
 
PHEV voi olla halvempi hankkia kuin täyssähkö, mutta moniko ajaa käytännössä pelkällä sähköllä, varsinkaan talviaikaan täällä Suomessa? Huoltokulutkaan eivät poikkea ainakaan eduksi polttomoottoriautoon verrattuna.

Harkitsin itse vahvasti hybridiä, mutta siinä listasitkin jo syyt miksen kokenut siinä olevan mitään järkeä. Lisäisin tuohon vielä sen, että se hybridi maksaa tyypillisesti 10k enemmän kun vaikka saman auton tdi -versio. Kulutus kutakuinkin sama, hajoavaa tekniikkaa enemmän ja jos nyt ajatellaan ihan ajamista, niin iso turbo diesel on 100 kertaa 100 sadasta mukavampi ajettava ja pitkäikäisempi kun se 1,4 bensaritsa turbohybridi. Toki noita löytyy merkistä riippuen mukavimmillakin moottorivaihtoehdoilla, mutta hintaero + mainitsemasi asiat tekivät ainakin omalla kohdallani jopa sellaisen harkitsemisen typeräksi.
 
Eikö PHEV lataushybrideissä ole talvella sellainen ongelma että lämmön tekee polttomoottori? Eli vaikka lataisit ja ajaisit sähköllä niin polttis on tyhjäkäynnillä jauhamassa lämpöä kabiiniin?
 
Eikö PHEV lataushybrideissä ole talvella sellainen ongelma että lämmön tekee polttomoottori? Eli vaikka lataisit ja ajaisit sähköllä niin polttis on tyhjäkäynnillä jauhamassa lämpöä kabiiniin?
Sehän kai riippuu pitkälti akun tilasta ja asetuksista. Ja ulkolämpötilasta. Ehkäpä tietäisivät hybridi-ketjussa paremmin vastata?
 
Eikö PHEV lataushybrideissä ole talvella sellainen ongelma että lämmön tekee polttomoottori? Eli vaikka lataisit ja ajaisit sähköllä niin polttis on tyhjäkäynnillä jauhamassa lämpöä kabiiniin?
Tämähän riippuu ihan plugarin valmistajasta. Erityisesti Hyundai-Kian plugarit toimi noin tyhmästi, että kun lähdet aamulla töihin, renkaita pyöritetään sähköllä, mutta kylmä moottori pyörii tyhjäkäynnillä ja sisällä alkaa olemaan lämmintä kun olet kuvaamassa työpaikan pihaan. Lopputulos on, että talveksi pitää kytkeä sekä latausjohto että defan johto sisätilalämppäriä varten ...

Tämän vuoden mallipäivityksissä ainakin niron plugariin on vihdoin lisätty sähkövastus sisätilan lämmittämiseksi.
 
Harkitsin itse vahvasti hybridiä, mutta siinä listasitkin jo syyt miksen kokenut siinä olevan mitään järkeä. Lisäisin tuohon vielä sen, että se hybridi maksaa tyypillisesti 10k enemmän kun vaikka saman auton tdi -versio. Kulutus kutakuinkin sama, hajoavaa tekniikkaa enemmän ja jos nyt ajatellaan ihan ajamista, niin iso turbo diesel on 100 kertaa 100 sadasta mukavampi ajettava ja pitkäikäisempi kun se 1,4 bensaritsa turbohybridi. Toki noita löytyy merkistä riippuen mukavimmillakin moottorivaihtoehdoilla, mutta hintaero + mainitsemasi asiat tekivät ainakin omalla kohdallani jopa sellaisen harkitsemisen typeräksi.
Nyt on ihan pakko tulla kommentoimaan vaikka alkaa mennä ohi aiheen pikku hiljaa. Tosiaan jos vanhempaa plugaria hommaa, kuten vaikka Volvon v60 d6 vm 14 joka maksaa jotain väliltä 10ke-15ke niin kyllä sen kanssa voi halvemmaksi tulla kuin pelkkä tdi, oletetaan että tekniikka kestää. Eikä tässä autossa mitään "1.4l starttimoottoria" ole vaan 5cyl 2.5l diesel. Niin ja mitä tulee lämmitykseen niin näissä on polttoainekäyttöinen lisälämmitin aka webasto joka käy kun ajelee sähköllä. Sillä voi myös esilämmittää auton, jos johdon nokassa kiinni niin mahdollisuus myös sähkövastuksilla lämmitykseen. Silloin taisi vain kabiini lämmetä. Saa myös kytkettyä pois lisälämmittimen esim kesällä jolloin palaa vain sähköä. Sori ot:sta, jatkakaa :)
 
Ladattavissa hybrideissä on tosiaan monenmoista ratkaisua lämmityksen osalta. Jonkin verran noissa vaikuttaa saako auton autotalliin, vai pitääkö sitä ulkona säilyttää. Sisätiloissa säilyttäen bensankulutus on paljon pienempää lyhyemmässäkin ajossa (vaikka auto vaatisi moottorin käyttöä lämmittämiseen) ja mitä peräkärrykustannuksiin tulee niin yhden auton taktiikalla kun mennään, niin toinen auto kärryn vetämiseen kuulostaa aika takaperoiselta :).

Mutta kuten sähköautojenkin kohdalla, oma käyttöprofiili ratkaisee paljon. Moottorin voisi kuvitella kuluvan suhteessa paljon vähemmän, kun sen käyttömäärät/tunnit ovat kuitenkin paljon pienempiä. Noin yleisesti tosin sähkölinjan hyödyntäminen on helposti jo yksinään erinomaisen mukava ajaessa vaikka sitten polttomoottori kävisikin kabiinin lämmittämiseksi. Sähköauton mukavuuden saa kuitenkin myös ladattavilla aika hyvin vaikka tehoja noissa moottoreissa ei ihan vastaavasti olisikaan.
 
Turussa voi kirjastokortilla lainata sähköauton neljäksi tunniksi. Varauskirjat täynnä kuin hullupösön tapauksessa. Onneksi autoksi oli valittu latausnopeuksien ehdoton ykkönen, Toyotan bz4x ...
 
Turussa voi kirjastokortilla lainata sähköauton neljäksi tunniksi. Varauskirjat täynnä kuin hullupösön tapauksessa. Onneksi autoksi oli valittu latausnopeuksien ehdoton ykkönen, Toyotan bz4x ...
Autoksi oli valikoitunut burzum koska kyseessä on Toyotan markkinointikampanja. Toyota oli lähestynyt kaupunkia ja mahdollisuus tällaiseen tarjoutui. Auton lainaamisen lisäksi kamppikseen kuuluu että kirjastolla on paikalla Toyotan edustaja joka valistaa kansaa sähköautoilusta. Eikä varmaankaan jää epäselvyyttä että tilaisuudessa korostetaan niitä asioita joissa Toyota pärjää ja ne muut jää sitten pikkusen pienemmälle huomiolla…
 
No varmaan se ainakin tapahtuisi mitä väärinkäytösten kohdalla yleensä tapahtuu. Eli ko. palvelu poistettaisiin käytöstä.

Nythän kyseessä on kolmen viikon pilottihanke jolla testataan kiinnostusta ja käytännön toimintaa.
 
Mikähän siinä mahtaa olla myöhästymismaksu, jos palauttaa pari viikkoa myöhässä?
Eiköhän sieltä tulisi poliisi käymään kotona.

Varastetun vuokra-auton träkkääminen on aika helppoa kun on ensin antanut kirjastokortilla + ajokortilla henkilötiedot vuokranantajalle…
 
Eiköhän sieltä tulisi poliisi käymään kotona.

Varastetun vuokra-auton träkkääminen on aika helppoa kun on ensin antanut kirjastokortilla + ajokortilla henkilötiedot vuokranantajalle…
Arvaisin että nyt oli kyseessä leikkimielinen viittaus varsinaisen kirjaston puolella käytössä olevaan 30 senttiä/pvä myöhästymismaksuun, eikä vakavaa pohdintaa auton luvattomasta käytöstä.
 
Hyundai Ioniq 6:sen 1000km challenge kertoo edelleen siitä, että akun lämmitys kytkettynä navigaattorin on puolivillainen viritys. Auto coldgatettaa joka latauksella, koska lämmitystä ei saa pakotettua päälle silloin kuin se pitäisi oikeasti aloittaa ja vastaavasti se loppuu liian myöhään.

E-GMP:llä on myös toinen ongelma - akun sisäiset lämpötilaerot ovat niin suuret, että optimaalisen latauslämpötilan aikaansaanti on vaikeaa. Joko kylmin kohta on liian kylmä tai kuumin kohta on liian kuuma.



Akun lämmönhallinta saisi olisi paremmalla tolalla, jotta pitkän matkan ajaminen ei ole jatkuvaa taistelua liian kylmää tai liian kuumaa akkua vasten. Nykyisellään ei mene kyllä jatkoon. Sinänsä aika on ihan hyvä, mutta aika pienellä parannuksella olisi vähemmän taisteltavaa. Muutenkin koko infotainmentin käytön voisi jättää väliin kun olisi vaan se "esivalmistele akku" nappula josta voisi klikata lämmityksen päälle.

Nykyisin tulee ajettua 6 tai 8x vuoteen tuollainen 1200km yhteen suuntaan yhdeltä istumalta ajo ja yleensä se menee alle 10min tauoilla. Latauksen keskinopeus olisi syytä saada 200kW:hen, että viitsisi sähköautolla ajaa samaa reissua.
 
Hyundai Ioniq 6:sen 1000km challenge kertoo edelleen siitä, että akun lämmitys kytkettynä navigaattorin on puolivillainen viritys. Auto coldgatettaa joka latauksella, koska lämmitystä ei saa pakotettua päälle silloin kuin se pitäisi oikeasti aloittaa ja vastaavasti se loppuu liian myöhään.

E-GMP:llä on myös toinen ongelma - akun sisäiset lämpötilaerot ovat niin suuret, että optimaalisen latauslämpötilan aikaansaanti on vaikeaa. Joko kylmin kohta on liian kylmä tai kuumin kohta on liian kuuma.



Akun lämmönhallinta saisi olisi paremmalla tolalla, jotta ajaminen ei ole jatkuvaa taistelua liian kylmää tai liian kuumaa akkua vasten. Nykyisellään ei mene kyllä jatkoon.
Ei tällaisella Björnin touhutonnilla kyllä ole mitään tekemistä reaalimaailman käytettävyyden kanssa.
 
Paitsi minulle, koska ajan juuri tuolla tavalla paljon. Tässä on mennyt nyt pari vuotta putkeen 6 tai 8x vuodessa 1200km yhdeltä istumalta max 10min tauoilla.
No sitten varmaan on hankalaa sinulle, kun tällainen "ei jatkoon" tuote on kuitenkin yksi nopeimmista matkan suorittajista kaikkine ongelmineen.
 
No sitten varmaan on hankalaa sinulle, kun tällainen "ei jatkoon" tuote on kuitenkin yksi nopeimmista matkan suorittajista kaikkine ongelmineen.
Ymmärrän hyvin, että vaatimukseni ovat erikoiset ja että suurin osa ihmisistä ei tarvitse samoja asioita.

Mutta kai sitä nyt silti saa ne omat tarpeet ilmoittaa ja harmitella kun periaatteessa speksien mukaan ~täydellinen auto sössii asiat isolta osin softan takia?
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän hyvin, että vaatimukseni ovat erikoiset ja että suurin osa ihmisistä ei tarvitse samoja asioita.

Mutta kai sitä nyt silti saa ne omat tarpeet ilmoittaa ja harmitella kun periaatteessa speksien mukaan ~täydellinen auto sössii asiat isolta osin softan takia?
Joo sä ilmoitit :D En kyllä tiedä miten sai alkuperäistä viestiäsi muokattua ilman muokattu merkintää. Mun viestissä on se sun alkuperäinen viesti, jossa et höpissyt sanaakaan omista tarpeistasi.

Sinällään ihan sama, se mitä kritisoin ei liittynyt mitenkään sinun tarpeisiin vaan "mikään ei riitä" asenteeseen. Autoa rääkkäämällä saadaan esiin ääriominaisuuksia (mikä on hyvä), mutta onhan toi "jatkuvaa taistelua" ja "ei jatkoon" nyt aikamoista liioittelua :rolleyes: Vaikka nollat taulussa olis pistänyt menemään ja lataamaan, niin silti yksi nopeimmista suorittajista. Softaa varmasti voidaan ja pitää vielä kehittää tämänkin perusteella.

Itse kyllä pistän "ei jatkoon" ulkonäön perusteella, mutta se on puhdas makuasia.
 
Joo sä ilmoitit :D En kyllä tiedä miten sai alkuperäistä viestiäsi muokattua ilman muokattu merkintää. Mun viestissä on se sun alkuperäinen viesti, jossa et höpissyt sanaakaan omista tarpeistasi.
Editoin viestiä ja tuli "oho, törmäsimme ongelmaan", mutta ilmeisesti editointi meni kuitenkin jossain muodossa jotenkin läpi. Kirjoitin ongelman jälkeen uuden viestin alle (kun omalla ruudulla se editointi ei ollut mennyt läpi)...

Nää on näitä foorumin ihmeellisiä split-brain ongelmia kun cookiet timeouttaavat.
 
Sinänsä Ionicin akun esilämmitys ratkeaisi ihan sillä että lopettamiseksi raja asetetaan 20% rajan sijaan 10% asetukseksi (kuten Björn kertoikin). Huonosti toimivalla esilämmitykselläkin hävisi kesäkelin Model3:lle vain 10 minuuttia (puolitalvikelissä).

Kuulostaa aika hyvältä suoritukselta.
 
Isoin etu tulee esilämmityksessä talvella kun tuleekin 40kW sijaan >100kW. Ihan pikkujuttuja kaikki muu sen jälkeen.
 
Isoin etu tulee esilämmityksessä talvella kun tuleekin 40kW sijaan >100kW. Ihan pikkujuttuja kaikki muu sen jälkeen.
Tässä nyt kritisoitiin cold gatea, kun auto lataa vain 120 kW teholla :think:

e: Toisessa latauksessa näytti olevat 70 kW kylmäteho.
 
Kertoo käytännön kokemuksen puutteesta. 120kW on jo ihan mainio nopeus ja akku täyttyy huomaamatta kun käy kusella ja kahvilla.
Samaa mieltä. Vaikka vatkainkokemusta on vasta pari kuukautta, niin olen huomannut että esim 150kw ja 250kw latureiden nopeusero on kyllä aika pieni. Tietenkin reissunpäällä on järkevämpi mennä nopeammalle laturille, mutta en näe mitään syytä maksaa 250kw laturista enempää kuin 150kw laturista. Vaikka firma maksaa lataukset. 100kw laturikin antaa jo varsin hyvät kyydit, kun on latauskohde vastaanottavalla päällä.
Jos se on tuosta kiinni niin olet luultavasti muutenkin jo myöhässä. Ja kertoo enemmänkin lataajan luonteesta mielestäni. Toki joskus on kiire, mutta jollain ihmisillä on aina kiire...
 
Isoin etu tulee esilämmityksessä talvella kun tuleekin 40kW sijaan >100kW. Ihan pikkujuttuja kaikki muu sen jälkeen.

Toisaalta se nopea lataus on se olleellisin juttu pidemmällä matkalla. Taas kun vetelee sen 835km siivuunsa (meno-paluu) vähintään joka neljäs viikko loka-toukokuun, tajuaakin että eipä sillä esilämmityksellä ole juuri mitään väliä ajolämpimällä autolla. Kesänopeuksiin kun ero vain tyyliin -20%.
 
Paitsi minulle, koska ajan juuri tuolla tavalla paljon. Tässä on mennyt nyt pari vuotta putkeen 6 tai 8x vuodessa 1200km yhdeltä istumalta max 10min tauoilla.
Ite olen nyt 6 x tuollaisen 1000 - 1100 km reissun tehnyt sähköllä, puolet niistä vielä niin että perillä ei latausmahdollisuutta eli pitäisi saapua mahdollisimman täydellä akulla. Ei tuota nyt ihan varauksetta voi suositella, eikä noita TeslaBjörnin aikoja oikein pysty suoraan käytäntöön siirtämään. Vähentäähän hänkin aina jonotukset ja latausongelmat lopputuloksesta.

Jonoista voi tuollaisella matkalla tulla helposti 1-2 h lisää. Etenkin jos ei halua käyttää jotain 1€/kWh asemaa. Teslalla asia voi olla vähän paremmin kun ne kentät näyttää useimmin tyhjiltä.
 
Ite olen nyt 6 x tuollaisen 1000 - 1100 km reissun tehnyt sähköllä, puolet niistä vielä niin että perillä ei latausmahdollisuutta eli pitäisi saapua mahdollisimman täydellä akulla. Ei tuota nyt ihan varauksetta voi suositella, eikä noita TeslaBjörnin aikoja oikein pysty suoraan käytäntöön siirtämään. Vähentäähän hänkin aina jonotukset ja latausongelmat lopputuloksesta.

Jonoista voi tuollaisella matkalla tulla helposti 1-2 h lisää. Etenkin jos ei halua käyttää jotain 1€/kWh asemaa. Teslalla asia voi olla vähän paremmin kun ne kentät näyttää useimmin tyhjiltä.

47500km ja 13kk takana, josta pidempää matkaa 2/3. Tähän mennessä tasan kerran, edellisenä syksynä Oulun Kaakkurissa oli täyttä ja olisi joutunut jonottamaan. Jouduin ajamaan vajaan kilometrin Cittarille.

Toki en ole ajellut hiihtolomaviikolla lauantaina tai muuten isoimpina sesonkeina kuin joulun alla. Mutta jonottelusaldo tosiaan 0min. Tähän mennessä.
 
47500km ja 13kk takana, josta pidempää matkaa 2/3. Tähän mennessä tasan kerran, edellisenä syksynä Oulun Kaakkurissa oli täyttä ja olisi joutunut jonottamaan. Jouduin ajamaan vajaan kilometrin Cittarille.

Toki en ole ajellut hiihtolomaviikolla lauantaina tai muuten isoimpina sesonkeina kuin joulun alla. Mutta jonottelusaldo tosiaan 0min. Tähän mennessä.
Mulla taas melkein joka reissulla osunut vähintään yksi jono. Pahimmillaan oli kylän molemmissa DC kentissä niin pitkä jono että piti AC:llä ottaa sen verran että pääsi seuraavaan. Omille hermoille tuo pysähdysten määrän minimointi sopii paremmin kun se laskee jonoon joutumisen riskiä.
 
Sinänsä Ionicin akun esilämmitys ratkeaisi ihan sillä että lopettamiseksi raja asetetaan 20% rajan sijaan 10% asetukseksi (kuten Björn kertoikin). Huonosti toimivalla esilämmitykselläkin hävisi kesäkelin Model3:lle vain 10 minuuttia (puolitalvikelissä).

Kuulostaa aika hyvältä suoritukselta.
En katsonut videota, mutta kai Björn otti testissä sen huomioon, ettei Ioniq:lla tarvitse mennä laturille pienillä akun prosenteilla vaan se lataa kovaa myös korkeammilla prosenteilla, jolloin tuo 20% raja ei juuri haittaa?
 
Oliko tuon Ioniq kuusisen (6:sen) toiminnassa muita ongelmia kuin tuo tavattoman hidas latausnopeus kun ei osaa lämmittää akkua oikein? Ihan sutjakan oloinen vempele muuten.
 
En katsonut videota, mutta kai Björn otti testissä sen huomioon, ettei Ioniq:lla tarvitse mennä laturille pienillä akun prosenteilla vaan se lataa kovaa myös korkeammilla prosenteilla, jolloin tuo 20% raja ei juuri haittaa?

Björn mielestäni ajoi aika tyhjäksi akun että sai yhden lataustauon pois. En sitten tiedä miksi, eikö ollut sopivia latureita saatavilla vai meinasiko että vähemmän on nopeammin vaikka nopeus olisi hivenen pienempi. Itse katselin/kuuntelin puolella korvalla, joten tarkkoja syitä en osaa sanoa.

Kulutus oli kolmosta suurempaa, mutta vähän vaikea sanoa mikä osa oli akun lisälämmityksestä johtuvaa ja minkä verran menee ulkoilman lämpötilan piikkiin (jääkaappilämpötila vs. kesäkeli Model3:lla).
 
Ilmeisesti ihan toimiva värkki jos olet korkeintaan keskikokoinen, pitkät eivät ole nauttineet ajoasennosta koeajoilla.

Lähinnä toimitusajat kuten konsernilla muutenkin ovat haittana.
 
Löytyykö muilta kotilataajilta noita käyttövaikutussähkösoppareita? Oma sähkösoppari menee kohta umpeen ja mietin että onko sähköautonlataajilla kokemusta että paljonko noissa saa yölatailulla hintaa alaspäin. Päiväkäyttö on se about 15kwh/vrk ja sitten kun auton lataa päivittäin niin päälle tulee 40-50kwh/yö.
 
Löytyykö muilta kotilataajilta noita käyttövaikutussähkösoppareita? Oma sähkösoppari menee kohta umpeen ja mietin että onko sähköautonlataajilla kokemusta että paljonko noissa saa yölatailulla hintaa alaspäin. Päiväkäyttö on se about 15kwh/vrk ja sitten kun auton lataa päivittäin niin päälle tulee 40-50kwh/yö.
Ajatko oikeasti 90 000km vuodessa, vai arvioitko sähköauton kulutusta nyt rajusti yläkanttiin?

Jos sulla kuluisi sähköauton lataamiseen 45kWh joka yö, niin se vastaisi keskimäärin n. 250km ajoja per päivä. Se on 90 000km vuodessa jos se toistuu joka päivä.
 
Ajatko oikeasti 90 000km vuodessa, vai arvioitko sähköauton kulutusta nyt rajusti yläkanttiin?

Jos sulla kuluisi sähköauton lataamiseen 45kWh joka yö, niin se vastaisi keskimäärin n. 250km ajoja per päivä. Se on 90 000km vuodessa jos se toistuu joka päivä.
170km on työajoa per päivä motarilla jossa kulutus on suurta ja nurkkapyöritykset päälle että kyllä se noilla tienoilla huitelee.
 
Björn mielestäni ajoi aika tyhjäksi akun että sai yhden lataustauon pois. En sitten tiedä miksi, eikö ollut sopivia latureita saatavilla vai meinasiko että vähemmän on nopeammin vaikka nopeus olisi hivenen pienempi. Itse katselin/kuuntelin puolella korvalla, joten tarkkoja syitä en osaa sanoa.

Kulutus oli kolmosta suurempaa, mutta vähän vaikea sanoa mikä osa oli akun lisälämmityksestä johtuvaa ja minkä verran menee ulkoilman lämpötilan piikkiin (jääkaappilämpötila vs. kesäkeli Model3:lla).
Björn ajaa videolla akun suht. tyhjäksi vissiin 2 kertaa. Ja pari kertaa saapuu myös yli 20% akulla. Oleellinen valituksen aihe itselleni on se, että videolla ei ole yhtä ainutta latauskertaa jolloin auto lataisi heti alusta asti täysiä. Huomion arvoista on se, että pikalatauksen jälkeen auto oikein jäähdyttämällä jäähdyttää akun kylmäksi hyvin nopeasti ja sen jälkeen se ei suostu esilämmittämään sitä riittävästi ennen seuraavaa latausta.
 
Löytyykö muilta kotilataajilta noita käyttövaikutussähkösoppareita? Oma sähkösoppari menee kohta umpeen ja mietin että onko sähköautonlataajilla kokemusta että paljonko noissa saa yölatailulla hintaa alaspäin. Päiväkäyttö on se about 15kwh/vrk ja sitten kun auton lataa päivittäin niin päälle tulee 40-50kwh/yö.

Suoraan pörssisähköön vaan tuolla kulutusprofiililla. Kulutusvaikutussopimukset ovat semmoisia missä sähköyhtiö voittaa aina.
 
Suoraan pörssisähköön vaan tuolla kulutusprofiililla. Kulutusvaikutussopimukset ovat semmoisia missä sähköyhtiö voittaa aina.
Juu-u, mutta sitten jos talvella maksellaan taas 50snt/kwh pörssisähköstä öisin niin alkaa vähän vituttamaan ja alkaa työpäivällekkin tulla hintaa. Jonkinlaista ennustettavuutta kaipaan elämään tällähetkellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 598
Viestejä
4 501 757
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom