Yleistä keskustelua sähköautoista

Olen hieman skeptinen löytyykö sellaista vakuutusta joka kattaa liian halvalla myymisen tappiot...

Juu ei suoria liiketoiminnan tappioita mutta oikeusjutun kulut on eri asia - toki yrityspuolen sopparit on astetta monimutkaisempia ja omavastuut voi olla 100ke ylöspäin että ei sekään ilmaista ole.

Nopeasti jos ynnäilee että toimittamatta on vaikka 200 autoa ja jos jokaisesta tulee 10ke takkiin niin kyllä 2Me takia jaksaa jo vähän riidelläkin. Toki imagohaitta kasvaa mitä pidemmälle menee joten ei ole kyllä helppoja vaihtoehtoja tarjolla vaikka miten yrittäisi ratkaista.
 
Nopeasti jos ynnäilee että toimittamatta on vaikka 200 autoa ja jos jokaisesta tulee 10ke takkiin niin kyllä 2Me takia jaksaa jo vähän riidelläkin. Toki imagohaitta kasvaa mitä pidemmälle menee joten ei ole kyllä helppoja vaihtoehtoja tarjolla vaikka miten yrittäisi ratkaista.

Jotenkin luulisi että maahantuoja tehtaan kanssa junailisi tämän siten että porukka saa autonsa tavalla tai toisella, tässä kuitenkin varsin pienestä määrästä autoja kyse. Tehdastakin kyllä kiinnostanee mainehaitan välttely sekä se että se porukka jotka nyt tilanneet tuon pösön ei varmasti enää ikinä tilaa mitään siltä merkiltä jos meininki tämä.

Itse toimittaisin autot nollakatteella. Jos valmistaja eikä myyjä/maahantuojaporras kukaan ota noista vahinkoautoista itselleen voittoa niin luulisi aika +-0 saavan toimitettua ja vältettyä paskamyrskyn mutta en näistä mitään ymmärräkään.
 
Meni kyllä kertaheitolla mielenkiinto koko Peugeotiin maahantuojasta puhumattakaan. Ajetaan sitten vanhalla bensa Volvolla niin pitkään kuin liikkuu stna. En ala tappelemaan romujen perään, pitäkööt tunkkinsa.

No autoa eivät aio toimittaa, se on jo kerrottu. Mutta mitään toista vastaavaa paskaa en aio tilalle hankkia, tällöin vaatimuksen kateostostakin voin unohtaa. Riihikuiva käteinen kyllä kelpaa, mutta en jotenkin jaksa uskoa että sitä tässä vielä jaetaan?

Ottaen huomioon auton arvon, voisin kuvitella että tappelu silti kannattaa. Vaikka et itse haluaisi lopulta autoa, niin luulisi sille yksilölle löytyvän kuitenkin ostaja - välirahallakin, joten tuosta voisi jotain jäädä käteenkin.
 
Juu ei suoria liiketoiminnan tappioita mutta oikeusjutun kulut on eri asia - toki yrityspuolen sopparit on astetta monimutkaisempia ja omavastuut voi olla 100ke ylöspäin että ei sekään ilmaista ole.

Nopeasti jos ynnäilee että toimittamatta on vaikka 200 autoa ja jos jokaisesta tulee 10ke takkiin niin kyllä 2Me takia jaksaa jo vähän riidelläkin. Toki imagohaitta kasvaa mitä pidemmälle menee joten ei ole kyllä helppoja vaihtoehtoja tarjolla vaikka miten yrittäisi ratkaista.

Autoja on toimittamatta ennemmin 1200 kuin 200, facen puolella oli aamulla jo yli 500 ilmoittanut jääneensä ilman autoa ja tuossa ryhmässä ei varmasti ole läheskään kaikki auton tilanneet mukana. Tappio siis ennemmin 10 miljoona kuin 2, edelleen lisää motiivia yrittää ensin kiemurrella jotenkin edes osasta tilauksia eroon.
 
Näin maallikkona ensimmäinen veto lienee ajaa firma konkkaan jotta korvausvastuut katoaa mutta tässä onneksi sama putiikki on myös maahantuoja joten tämä ei liene todennäköistä.
Aika monisyinen historia tuolla maahantuojalla on jo ennestäänkin, niin kai tuonne nyt yksi uusikin firma mahtuu jolle siirretään liiketoiminta ja ajetaan nykyinen konkurssiin.

 
Autoja on toimittamatta ennemmin 1200 kuin 200, facen puolella oli aamulla jo yli 500 ilmoittanut jääneensä ilman autoa ja tuossa ryhmässä ei varmasti ole läheskään kaikki auton tilanneet mukana. Tappio siis ennemmin 10 miljoona kuin 2, edelleen lisää motiivia yrittää ensin kiemurrella jotenkin edes osasta tilauksia eroon.

Firman liikevaihto 5.8M (joka on oudon vähän eli varmaan joku konserniviritys taustalla) eli aika isoista asioista puhutaan.

edit auto-bon oy:llä 150m eli oikean kuuloinen
 
Peugeotin sähköautoista puheenollen. Mietin, että miten ihmeessä kukaan suomalainen ostaisi tällä hintatasolla uutta Peugeotin sähköautoa? Uusi e-208 maksaa 39 ke!? https://www.peugeot.fi/content/dam/..._208_hinnat,_tekniset_tiedot_ja_varusteet.pdf

Ostin e-208:n uutena viime kesänä. Auto on ollut hyvä ja toistaiseksi aion jatkaa sillä ajelua tyytyväisenä. Hintakin oli sopiva ostettaessa. Nykyinen 39 ke hinta on kuitenkin autosta aivan liikaa.
 
Peugeotin sähköautoista puheenollen. Mietin, että miten ihmeessä kukaan suomalainen ostaisi tällä hintatasolla uutta Peugeotin sähköautoa? Uusi e-208 maksaa 39 ke!? https://www.peugeot.fi/content/dam/..._208_hinnat,_tekniset_tiedot_ja_varusteet.pdf

Ostin e-208:n uutena viime kesänä. Auto on ollut hyvä ja toistaiseksi aion jatkaa sillä ajelua tyytyväisenä. Hintakin oli sopiva ostettaessa. Nykyinen 39 ke hinta on kuitenkin autosta aivan liikaa.
Itse olen nyt ajanut 8000km omalla hullupösöllä ja en kyllä ihan heti maksaisi tuota 39ke hintaa. Tuolla tarjoushinnalla on kyllä ihan hyvä kampe ja akku riittää mulle.
 
Peugeotin sähköautoista puheenollen. Mietin, että miten ihmeessä kukaan suomalainen ostaisi tällä hintatasolla uutta Peugeotin sähköautoa? Uusi e-208 maksaa 39 ke!? https://www.peugeot.fi/content/dam/..._208_hinnat,_tekniset_tiedot_ja_varusteet.pdf

Ostin e-208:n uutena viime kesänä. Auto on ollut hyvä ja toistaiseksi aion jatkaa sillä ajelua tyytyväisenä. Hintakin oli sopiva ostettaessa. Nykyinen 39 ke hinta on kuitenkin autosta aivan liikaa.
40k pikkuautoluokan autosta on kyllä aika raju hinta ja tosiaan aika vaikea olisi kyllä perustella ostosta.
Jonkun Yaris GR ymmärtää kun sillä saa perusmalliin nähden oikeasti vastinetta rahalle.
 
Itse olen nyt ajanut 8000km omalla hullupösöllä ja en kyllä ihan heti maksaisi tuota 39ke hintaa. Tuolla tarjoushinnalla on kyllä ihan hyvä kampe ja akku riittää mulle.
Hulluilla päivillä myyty autohan oli e-2008, myös sinulla tällainen? Käsittääkseni sille ei ole ollut hintaa tarjolla hinnastossa viime vuoden jälkeen. e-208 on se pienin Peugeotin sähköauto, jonka hinta on nyt uutena tuo 39 ke. Tuohon malliin hinnankorotus on ollut huima viimeisen vuoden aikana. Jos aikoisivat saada autoa Suomessa kaupaksi, uuden hinta pitäisi olla lähempänä 30 ke.
 
Eiköhän se kerro toimitusvaikeuksista tai halusta niitä myydä. Vuosi sitten hinta taisi olla lähempänä 30 k€:a.

Viime vuonna 208 taisi olla Euroopan myydyin auto ja noin kolmannes niistä sähköversioita.
 
Peugeotin sähköautoista puheenollen. Mietin, että miten ihmeessä kukaan suomalainen ostaisi tällä hintatasolla uutta Peugeotin sähköautoa? Uusi e-208 maksaa 39 ke!? https://www.peugeot.fi/content/dam/..._208_hinnat,_tekniset_tiedot_ja_varusteet.pdf

Ostin e-208:n uutena viime kesänä. Auto on ollut hyvä ja toistaiseksi aion jatkaa sillä ajelua tyytyväisenä. Hintakin oli sopiva ostettaessa. Nykyinen 39 ke hinta on kuitenkin autosta aivan liikaa.

Ei se ole tyhmä joka pyytää. Kaikki autot ilmeisesti menevät kaupaksi, sittenkun ei mene niin hinta tippuu.
 
Itse olen nyt ajanut 8000km omalla hullupösöllä ja en kyllä ihan heti maksaisi tuota 39ke hintaa. Tuolla tarjoushinnalla on kyllä ihan hyvä kampe ja akku riittää mulle.
Tuo hullupösöhön oli kaikkien karvalakkien äiti ja isä. Nykyhinnastossakin (208 tosin) Activesta Allureen eroa vajaa tonni ja olisi hullua jättää ottamatta. Vuosi sitten e-2008 allure oli jotain 35k€ luokkaa, siihen nähden hullupöso oli siedettävässä tarjouksessa. Jätin ottamatta, kun varustepuutteita oli liikaa. Jälkikäteen ajateltuna toki olis voinut pienen tilin tehdä ottamalla, satuin liikkeeseen juuri samoilla hetkillä kun kamppis oli tullut (piilo)myyntiin. Jäin käsitykseen, että niiltä olisi löytynyt suoraan auto.
 
Peugeotin sähköautoista puheenollen. Mietin, että miten ihmeessä kukaan suomalainen ostaisi tällä hintatasolla uutta Peugeotin sähköautoa? Uusi e-208 maksaa 39 ke!? https://www.peugeot.fi/content/dam/..._208_hinnat,_tekniset_tiedot_ja_varusteet.pdf

Ostin e-208:n uutena viime kesänä. Auto on ollut hyvä ja toistaiseksi aion jatkaa sillä ajelua tyytyväisenä. Hintakin oli sopiva ostettaessa. Nykyinen 39 ke hinta on kuitenkin autosta aivan liikaa.
Tälläisen takia odotan hieman pelonsekaisin tuntein tuota 308 täyssähköversiota. Kaikinpuolin houkutteleva auto, etenkin farkkuna, mutta noiden nykyistenkin sähkisten hinnat on ihan liikaa.
 
Hintoihin mitenkään kantaa ottamatta ja vaikka itse tykkään myös tekniikasta ja härpäkkeistä niin aika vähän niitä loppujen lopuksi tarvitsee.
Jos autossa on penkinlämmittimet, esilämmitys/latausohjaus äpillä, sähköiset peilit, radio, sähköiset ikkunat niin ne riittää. Sitten kun alkaa olemaan kaikenmaailman kameraa ja anturia joka puolella niin euro nauraa, kun niitä korjaillaan. Sama myös polttiksissa. Navitkin on kaikilla jo puhelimissa ja ne päivittyy ilman korjaamolla käyntiä.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Itse olen nyt ajanut 8000km omalla hullupösöllä ja en kyllä ihan heti maksaisi tuota 39ke hintaa. Tuolla tarjoushinnalla on kyllä ihan hyvä kampe ja akku riittää mulle.
Ei tuosta kukaan täysjärkinen maksa lähelle esim Model 3:sen hintaa. Sillä sentään pääsee ajamaan kuin polttiksella. Eihän nuo Stellantiksen tekeleet ota edes virtaa talvella, koska akun esilämmitystä ei ole.
 
Polestar 2 karvalakki poistuva malli olisi vieläkin 46900 € ja 2,99 % korko+talvirenkaat. Ei huono hinta tässä markkinassa. Toki Model 3 karvalakki olisi samanhintainen korko ja talvirenkaat huomioiden, jos ostaa 100 % rahoituksella 60 kk tasaerin. Tietenkään tuossa Polestar 2 karvalakissa ei ole kaikkia samoja hilavitkuttimia vakiona mitä Model 3:ssa, mutta toisaalta kaikki ei niitä edes tarvitse. Ja jos Teslaa ei halua, olisi Polestar 2 mielestäni ihan hyvä vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Polestar 2 karvalakki poistuva malli olisi vieläkin 46900 € ja 2,99 % korko+talvirenkaat. Ei huono hinta tässä markkinassa. Toki Model 3 karvalakki olisi samanhintainen korko ja talvirenkaat huomioiden, jos ostaa 100 % rahoituksella. Tietenkään tuossa Polestar 2 karvalakissa ei ole kaikkia samoja hilavitkuttimia vakiona mitä Model 3:ssa, mutta toisaalta kaikki ei niitä edes tarvitse. Ja jos Teslaa ei halua, olisi Polestar 2 mielestäni ihan hyvä vaihtoehto.

Itse ottaisin samantien P2:n, jos samalla kululla ainut vaihtoehto olisi M3. Tuo Polestar oli iso yllätys positiivisesti ja harmi kun oli vain tiloiltaan aika tiukka. Varsinkin tuolla hintalapulla ihan ok ja jos e-208 tai e-2008 on lähes 40k niin en mene jakeluun miksi ihmeessä kukaan niitä sillä lapulla ostaisi vs tuo Polestar tai Tesla.

& Vielä huomioiden, että itselläni pieni ”Volle-allergia”
 
419 €/kk ja 399 €/kk ”liisareina” e208:a ja Corsa-e näytetään nyt kauppaavan.
 
419 €/kk ja 399 €/kk ”liisareina” e208:a ja Corsa-e näytetään nyt kauppaavan.
Kohtuullinen tarjous ottaen huomioon korkotason. Tämä siis sillä ajatuksella, että auton saisi heti tai mahd. nopeasti. e-208:n hinta vuodessa 419*12 = 5028 euroa. Kilsoja 15tkm. Sis.talvirenkaat. Jos haluaa kokeilla sähköautoilua ja on laittaa autoon 5000 euroa vuodessa, niin voihan joku tuolla hinnalla kokeillakin. Ei ole ainakaan mitään riskiä jälleenmyyntiarvosta joskus myöhemmin.

Mielestäni auto on hyvä ainakin näin vajaan vuoden omakohtaisella kokemuksella arvioituna. Autohan on sähköistä voimalinjaa lukuunottamatta aivan tavanomainen minkä itse lasken auton vahvuudeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Hulluilla päivillä myyty autohan oli e-2008, myös sinulla tällainen? Käsittääkseni sille ei ole ollut hintaa tarjolla hinnastossa viime vuoden jälkeen. e-208 on se pienin Peugeotin sähköauto, jonka hinta on nyt uutena tuo 39 ke. Tuohon malliin hinnankorotus on ollut huima viimeisen vuoden aikana. Jos aikoisivat saada autoa Suomessa kaupaksi, uuden hinta pitäisi olla lähempänä 30 ke.
Joo just tuo e-2008
 
Jonkin verran paljon vitutti kun ei tullut tilattua sita 2008 HP samana ammuna vaan jain empimaan. Ei vituta enaa.
 
Ei tuosta kukaan täysjärkinen maksa lähelle esim Model 3:sen hintaa. Sillä sentään pääsee ajamaan kuin polttiksella. Eihän nuo Stellantiksen tekeleet ota edes virtaa talvella, koska akun esilämmitystä ei ole.
Ei e-208:ssa ole sellaisia heikkouksia, jotka estäisivät tuon käytön ”kauppakassina” kotilatauksen kera, johon tuo kokoluokka on tarkoitettu. Hinta-laatu ei toki ole hyvä, mutta joskus se auton pieni koko (+uss edessä ja takana) voi olla todella kriittinen asia. Esim. firman/kaupan ahdas parkkihalli voi olla sellainen kynnys, että hellapoliisi ei sinne kolmosen kanss yksinkertaisesti suostu lähtemään. Myös toi jo mainittu ”perinteisyys” on vahvuus. VAGin triplettiin nähden 208 on jo kuitenkin ”auto”. Toisaalta uudenkarhean käytetyn Miin/e-upin/citigon saa alle 20 k€, että aika hapokasta olisi maksaa tuplahinta aavistuksen isommasta täysin uudesta.

e: Eihän tuo Stellantiksen ratkaisu tainnut kunnolla ladata edes kesällä (mainostettuun nähden), jos oikein muistan.
 
Osaatko antaa mitään "vastapuolen näkökulmaa" jolla he pystyisivät uskottavasti luistelemaan pois vastuusta tässä casessa? Siellä on Bassadonellakin varmaan suht kalliit juristit tässä mukana, mietin että mikä on se mihin yrittävät vedota jottei maksettavaa tule, force majeurea tästä ei nyt saa kukaan aikaiseksi koska facelift on tulossa joten autoja kyllä tulee joskin vähän päivitettyä versiota.

Kalliissa juristeissa on se mielenkiintoinen "ominaisuus", että he eivät tyypillisesti ole kovin hyvin perillä kuluttajaoikeudesta, eikä välttämättä edes perus kauppalaki. He puuhaavat isompien juttujen kanssa. Esim. kaikissa vähänkin isommissa kaupallisissa sopimuksissa on omat, kauppalain ohittavat ehdot. Siksi kalliit juristit hienoissa puvuissaan eivät ole tämän kaltaisissa keisseissä välttämättä edes mikään hyvä juttu.

Koska tuo kauppalain 69 §:n korvauspykälä on niin yksinkertainen ja selkeä, ainoa mahdollisuus vapautua vastuusta olisi force majeure. Se ei kuitenkaan tässä tapauksessa tule kyseeseen, koska kampanjan jälkeen ei yksinkertaisesti ole tapahtunut mitään sellaista ennakoimatonta ja merkityksellistä tapahtumaa, joka estäisi autojen toimittamisen. Jos maahantuoja on tehny kampanjan kanssa virhearvion, se ei ole ylivoimainen este. Vaikea tästä on irti päästä.
 
firman/kaupan ahdas parkkihalli voi olla sellainen kynnys, että hellapoliisi ei sinne kolmosen kanss yksinkertaisesti suostu lähtemään.
Tämä on minullakin isoin este M3/MY ostamiseen. Jo nykyinen ID3 tuntuu massiiviselta ja vaikeasti hahmotettavalta, kun en ole millään tasolla hyvä arvioimaan auton mittasuhteita. Haaveilen suuresti siitä Honda e upgradesta, joka tekisi siitä oikeasti varteenotettavan auton.
 
VAGin triplettiin nähden 208 on jo kuitenkin ”auto”. Toisaalta uudenkarhean käytetyn Miin/e-upin/citigon saa alle 20 k€, että aika hapokasta olisi maksaa tuplahinta aavistuksen isommasta täysin uudesta.

Käytetyt Corsa-e alkaa 20 k€ tienoilta ja e208:t on 2-3 k€ kalliimpia. Yksi 3 tkm ajettu e208 Allure kaupan 28 k€.
 
Käytetyt Corsa-e alkaa 20 k€ tienoilta ja e208:t on 2-3 k€ kalliimpia. Yksi 3 tkm ajettu e208 Allure kaupan 28 k€.
Älä pistä tänne tällaista. Täytyy kohta ottaa Mii ja pistää vaihtohousut jalkaan - Sinällään kyllä jos hintojen laskua peilaa, niin Mii-> 208 variantti vaihdosta joutuu maksamaan about saman väliä kuin vuosi sitten.
 
Käytetyt Corsa-e alkaa 20 k€ tienoilta ja e208:t on 2-3 k€ kalliimpia. Yksi 3 tkm ajettu e208 Allure kaupan 28 k€.
Ymmärtääkseni tässä on fiksuimmat hinta/laatu/akun koko - tripletin sähköautot uudehkoista käytetyistä, kun isot tilat eivät ole kriteerinä.
 
Hintoihin mitenkään kantaa ottamatta ja vaikka itse tykkään myös tekniikasta ja härpäkkeistä niin aika vähän niitä loppujen lopuksi tarvitsee.
Jos autossa on penkinlämmittimet, esilämmitys/latausohjaus äpillä, sähköiset peilit, radio, sähköiset ikkunat niin ne riittää. Sitten kun alkaa olemaan kaikenmaailman kameraa ja anturia joka puolella niin euro nauraa, kun niitä korjaillaan. Sama myös polttiksissa. Navitkin on kaikilla jo puhelimissa ja ne päivittyy ilman korjaamolla käyntiä.
Samaa mieltä, ja sähköautossa en ole kahtena talvena jäänyt kaipaamaan edes penkin- tai ratinlämmitystä, kiitos sähköauton tehokkaan esilämmityksen joka saa sisätilat suht lämpimiksi alle 10 minuutin. Kerran olen tainnut laittaa penkinlämmityksen kokeeksi päälle. Edellisellä bensa-autolla laitoin sen aina päälle kun lämpötila meni lähelle nollaa tai pakkaselle.

Mietin tuossa juuri kun katsoin, olikos se nyt VW ID.5 tms. Youtube-arviota. Kovasti siinä hehkutettiin ovikahvojen "haptista palautetta"... ööh jaaha, varmaan paljon merkitystä kun talvella avaan ovia aidosta kuutinnahasta valmistetuilla paksuilla rukkasilla. No, kunhan ovet saa edelleen normaalisti auki kun tuo haptinen Steam Controller meneekin rikki, korjaamaan sitä en alkaisi jos se maksaa yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Mietin tuossa juuri kun katsoin, olikos se nyt VW ID.5 tms. Youtube-arviota. Kovasti siinä hehkutettiin ovikahvojen "haptista palautetta"... ööh jaaha, varmaan paljon merkitystä kun talvella avaan ovia aidosta kuutinnahasta valmistetuilla paksuilla rukkasilla. No, kunhan ovet saa edelleen normaalisti auki kun tuo haptinen Steam Controller meneekin rikki, korjaamaan sitä en alkaisi jos se maksaa yhtään.

(Sähkö)autoilutrendit on kyllä hämmentäviä. Sisälle autoon ängetään kosketusnäyttöjä koska yritetään päästä mahdollisimman halvalla ja käytettävyys huononee.

Sitten niinkin yksinkertaiseen asiaan kuin ovenkahvoihin laitetaan rahaa ja käytettävyys huononee. On kaikenlaisia ratkaisuja, mutta mikään ei pärjää ihan klassiselle kahvalle. Ei käytettävyydessä eikä hinnassa. Joo kai se muotoilu vähän siihen kulutukseen vaikuttaa, mutta onko vaikutus edes prosenttia? Jo pelkästään sellainen kahva missä kahvaosa on avoin vain "alta" on paskempi. Itse ainakin lähes aina käytän kahvoja ns. yläkautta.

Ja luonnollisesti kaikkeen tottuu ja sitä selviää, mutta millainen suunnittelu & testaus prosessi noissa on käyty läpi? Top Gear Peugeot tyyppinen kokous?

Edit: lisätään linkki jos jonnet ei muista.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen kanssa kahvoja, varsinkin joku Tesla Model S tyyppinen viritys missä on jotain moottoria sun muuta. Todella kallis ja vikaherkkä systeemi. Model Y kahvat ihan ok, mutta paras semmonen perinteinen kahva kuitenkin. Toimii ja on halpa.
 
Ihmettelen kanssa kahvoja, varsinkin joku Tesla Model S tyyppinen viritys missä on jotain moottoria sun muuta. Todella kallis ja vikaherkkä systeemi. Model Y kahvat ihan ok, mutta paras semmonen perinteinen kahva kuitenkin. Toimii ja on halpa.

Perinteinen kahva ei oikein riitä jos on karmittomat ovet ja ikkuna laskee vähän kun kosket kahvaan.
 
Tässä taas esimerkki mututieteilijästä :D

Niissä on manuaalinenkin avaus joka toimii ilman sähköä.
Niin.. Totesin: ... JOS ovea ei saa auki ilman sähköä. En siis todennut, KOSKA ei saa auki ilman sähköä. Hyvä kun saa.. Tutulla oli yhdessä autossaan lukkojen keskuslukituksen kanssa ongelma ja joutui soittamaan paikalle avaamaan oven vara-avaimella, kun ei halunnut rikkoa ikkunaa..(toki ihan perinteinen auto) joku fordin käppänä se oli, en muista enää mallia, kun on jo aikaa..
 
Niin.. Totesin: ... JOS ovea ei saa auki ilman sähköä. En siis todennut, KOSKA ei saa auki ilman sähköä. Hyvä kun saa.. Tutulla oli yhdessä autossaan lukkojen keskuslukituksen kanssa ongelma ja joutui soittamaan paikalle avaamaan oven vara-avaimella, kun ei halunnut rikkoa ikkunaa..(toki ihan perinteinen auto) joku fordin käppänä se oli, en muista enää mallia, kun on jo aikaa..
Siitä "kaukosäätimessä" todennäköisesti olisi ollut sisällä oikea fyysinen avain myös eikä olisi tarvinnut soitella mihinkään.

" There is a mini key inside your fob and it can be used like a regular key. Remove the key from the key fob. Each vehicle model may have a different manner to retrieve the key. If needed, view your owner's manual for instructions on how to get your key from your specific key fob."
 

Liitteet

  • How-Do-I-Use-My-Ford-Key-Fob-When-its-Dead-1-768x728.jpg
    How-Do-I-Use-My-Ford-Key-Fob-When-its-Dead-1-768x728.jpg
    64 KB · Luettu: 21
Ei kans ikänä toimi nuo mekaaniset lukot +3v autoissa jossa niitä ei ole aiemmin voideltu ja käytetty noilla vara-avaimilla; ei liiku minnekään.
 
Ranskalaiset tekevät sitten ns. parempia autoja. Edellisessä Renaultissa kun ko. manuaalinen avaus (kaivaen avainreikä esiin muoviklipsien alta ja avaimen korttiavaimen sisältä) toimi n. 15 vuoden käyttämättömyyden jälkeen kerralla.

Sinänsä erikoiset kahvaratkaisut ovat vähän niin ja näin. En sinällään niistä välitä, mutta ei sen varmaan kauheasti väliä ole kunhan oven saa helposti auki siitä vetämällä. Monet noista vaikuttaneet pelkiltä liuskoilta jotka tulevat esiin, joka vaikuttaa aika heppoisalta vetotavalta jolla käsi helposti luiskahtaa pois kahvalta jos et vedä ovea auki täsmälleen oven edestä.

Volkkarin kahvakin on vähän kikkakahva, koska sen alla on vain nappi. Mutta veikkaisin että tuo toimii ympäri vuoden n. 100% paremmin kuin nämä ulos kiipeävät ja siitä saa sentään oven ns. normaalisti vedettyä.
 
Viimeksi muokattu:
Joillain kyllä lähti vähän lapasesta ja ostettiin aivan liian kallis auto. Itse ostin uuden Y:n, mutta maksoin ihan käteisellä. Uuden hinta tippunut nyt sen 2k€ tuosta, mutta oma ajatus on pitää tätä kauan kuitenkin. 3v jälkeen on km korvauksilla maksettu, tai oikeastaan teen niin että säästän aina km korvaukset etukäteen seuraavaan autoon ja ostan auton käteisellä, mutta sinänsä helppoa kun tulee 30-40tkm/vuosi työajoa niin nopeasti kertyy auton hinta kokoon. Ensimmäiset sadat tuhannet kilsat ajelin halvalla ruoskalla ja sen jälkeen sitten parempaan autoon siirtynyt.
Kannattaa pitää huomiossa että kilometrikorvauksiin tulossa muutos 2025 jälkeen eli ei kannata ahnehtia. Toki en itsekään pidä 500€/kk nettona huonona korvauksena, mutta parempi kun ei voi kikkailla turhia. Ainahan se joltain on pois.
Onhan nämä mielenkiintoisia aikoja ja sähköautot kehittyvät silmissä, ehkä se Tesla 2 on sitten koko kansan auto, tuskin nuo id2/1 tuotantomäärät tavoittaa Teslaa saatikka byd näin Euroopassa.
 
(Sähkö)autoilutrendit on kyllä hämmentäviä. Sisälle autoon ängetään kosketusnäyttöjä koska yritetään päästä mahdollisimman halvalla ja käytettävyys huononee.

Sitten niinkin yksinkertaiseen asiaan kuin ovenkahvoihin laitetaan rahaa ja käytettävyys huononee. On kaikenlaisia ratkaisuja, mutta mikään ei pärjää ihan klassiselle kahvalle. Ei käytettävyydessä eikä hinnassa. Joo kai se muotoilu vähän siihen kulutukseen vaikuttaa, mutta onko vaikutus edes prosenttia? Jo pelkästään sellainen kahva missä kahvaosa on avoin vain "alta" on paskempi. Itse ainakin lähes aina käytän kahvoja ns. yläkautta.
Samaa mieltä, haluisin ihan tavalliset avoimet mekaaniset kahvat vaikka kulutus ehkä promillen nousisikin. Renault Zoessa sellaiset taitaa ollakin... EDIT. Tosin ne takaovien kolmiomaiset ovenkahvat ovat kyllä tosi LOL, vaikka mekaaniset ovatkin. No, ovat sentään toimineet ok tähän asti, mutta turhan hassut silti...

Tätä samaa taisin ihmetellä aiemmissa keskusteluissa joissa kovasti pohdittiin sähköautojen latausluukkujen problematiikkaa, kuinka estää lumen pääsy sen sisään latauksen aikana yms., kuulemma jotkut rakentavat pieniä telttoja latausluukkujen päälle sadesuojaksi tai jotain.

Ihmettelin tuota kovasti kun en ole koskaan kokenut tuota minkäänlaiseksi ongelmaksi. Jos Zoen latausluukun sisään jotain lunta vähän pääsisi, mitä sitten? Ei se siellä mitään aiheuta, ja jos sen nyt haluaa sieltä sipaista pois, helposti sekin onnistuu.

Myöhemmin tuli mieleeni että ai niin joo monessa muussa sähkärissä on kovin erilainen, moottoroitu ohut latausluukku... Zoessa kun se on sellainen aika jykevä möhkäle joka vain pompsahtaa jousella auki kun painaa avausnappia, ja sen takana on vielä erillinen pienempi jousitettu ja saranoitu suojaluukku joka on tiiviisti latausreikien edessä, ja joka avataan erikseen sen jälkeen kun ulompi luukku on ensin avattu.

Ilmeisesti monissa hienommissa sähköautoissa ei ole tuollaista tuplaluukkusysteemiä, vaan yksi automaattisesti moottorilla avautuva ohut luukku, jonka takana latauspistorasia odottaa silkosen avoimena latauspistoolin tunkemista reikiin. Jos niissä sitten lumi onkin hirmuinen ongelma, mistä minä sitä tiedän.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä, haluisin ihan tavalliset avoimet mekaaniset kahvat vaikka kulutus ehkä promillen nousisikin. Renault Zoessa sellaiset taitaa ollakin... EDIT. Tosin ne takaovien kolmiomaiset ovenkahvat ovat kyllä tosi LOL, vaikka mekaaniset ovatkin. No, ovat sentään toimineet ok tähän asti, mutta turhan hassut silti...

Tätä samaa taisin ihmetellä aiemmissa keskusteluissa joissa kovasti pohdittiin sähköautojen latausluukkujen problematiikkaa, kuinka estää lumen pääsy sen sisään latauksen aikana yms., kuulemma jotkut rakentavat pieniä telttoja latausluukkujen päälle sadesuojaksi tai jotain.

Ihmettelin tuota kovasti kun en ole koskaan kokenut tuota minkäänlaiseksi ongelmaksi. Jos Zoen latausluukun sisään jotain lunta vähän pääsisi, mitä sitten? Ei se siellä mitään aiheuta, ja jos sen nyt haluaa sieltä sipaista pois, helposti sekin onnistuu.

Myöhemmin tuli mieleeni että ai niin joo monessa muussa sähkärissä on kovin erilainen, moottoroitu ohut latausluukku... Zoessa kun se on sellainen aika jykevä möhkäle joka vain pompsahtaa jousella auki kun painaa avausnappia, ja sen takana on vielä erillinen pienempi jousitettu ja saranoitu suojaluukku joka on tiiviisti latausreikien edessä, ja joka avataan erikseen sen jälkeen kun ulompi luukku on ensin avattu.

Ilmeisesti monissa hienommissa sähköautoissa ei ole tuollaista tuplaluukkusysteemiä, vaan yksi automaattisesti moottorilla avautuva ohut luukku, jonka takana latauspistorasia odottaa silkosen avoimena latauspistoolin tunkemista reikiin. Jos niissä sitten lumi onkin hirmuinen ongelma, mistä minä sitä tiedän.
Et kai sä edes ikinä lataa zoe:lla ulkona, vaan aina jossain kauppakeskuksen parkkihallissa lämpimässä?

Kun puuttuu sekä pikalataus, että kotilataus, niin varmaan kokemukset huonossa kelissä auton lataamisesta ovat aika vähäiset? Et varmaan ole koskaan jättänyt autoa yön yli töpseliin, eikä autollasi voi ajaa pitkää matkaa ylipäätään, joten useammat peräkkäiset CCS lataukset jossain tuulen tuivertamalla arolla ovat kokeilematta.
 
Kannattaa pitää huomiossa että kilometrikorvauksiin tulossa muutos 2025 jälkeen eli ei kannata ahnehtia. Toki en itsekään pidä 500€/kk nettona huonona korvauksena, mutta parempi kun ei voi kikkailla turhia. Ainahan se joltain on pois.
Onhan nämä mielenkiintoisia aikoja ja sähköautot kehittyvät silmissä, ehkä se Tesla 2 on sitten koko kansan auto, tuskin nuo id2/1 tuotantomäärät tavoittaa Teslaa saatikka byd näin Euroopassa.
Minkälainen muutos on tulossa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 413
Viestejä
4 488 232
Jäsenet
74 236
Uusin jäsen
Bandito

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom