- Liittynyt
- 07.11.2016
- Viestejä
- 1 810
Model S kestänyt yllättävän hyvin aikaa, kummiskin reilusti yli 10v vanha korimalli.
Pyöreät simppelit muodot on ajattomia, toisin kuin bz4x esim.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Model S kestänyt yllättävän hyvin aikaa, kummiskin reilusti yli 10v vanha korimalli.
Kyllä tuo edelleen pään kääntää joka kerta vastaantullessaan. Jotenkin se muotoilu ja leveys iskee kyllä itseeni ainakin.Model S kestänyt yllättävän hyvin aikaa, kummiskin reilusti yli 10v vanha korimalli.
Joo kyllä tulevaisuudessa varmaankin hyvin arvonsa tulee pitämään ne sähkikset mitkä järkevästi korjattavissa eikä akku ole valettu jonnekin epoxiin.Kyllä tuo edelleen pään kääntää joka kerta vastaantullessaan. Jotenkin se muotoilu ja leveys iskee kyllä itseeni ainakin.
Nyt kun tuli ilmi, että model s:n akku (verrattuna esim model 3) on korjattavissa kohtuuhintaan ja suomestakin löytyy tähän jo pari ”nyrkkipajaa”, niin on ruvennut kiinnostamaan tuollaisen osto käytettynä.
Enkä siis tarkoita mitään vähän käytettyä kallista, vaan ihan kunnolla käytetty voisi jossain kohtaa olla ihan hyvä vaihtoehto. Esimerkiksi muutaman vuoden päästä luopua tulevasta 50k€ autosta ja ostaa 20k€ model S tilalle.
Tuossa ei ole mitään järkeä. Jos jätät jo uudesta saakka 20 % akun kapasiteetista käyttämättä, niin sinähän kärsit siinä jo enemmän kuin mitä kärsisit siitä mahdollisesta akun kapasiteetin heikennyksestä mitä yrität tuolla touhulla vältellä
Jakaa varmasti mielipiteitä: minusta Mersun AMG EQS 53 mustana on aika hieno. Eikä myöskään tuleva Huyndai Ionic 6 huonolle näytä. Onhan Taycan toki hienoin!Jos ei maastureista ja koppiautoista välitä, niin onko edes markkinoilla muita tyylikkäitä sähköautoja kuin BMW i4, Porsche Taycan ja Audi e-tron GT?
Mulla menee suunnilleen päinvastoin, eli alkaisi ketuttaa pitkien matkojen teko polttiksella kun ajattelisi että pelkkään matkaankin voi mennä jopa useita satasia pelkkiin polttoaineisiin. Muistan jo monta monta vuotta sitten, kun ajoin bensavehkeellä Tromssasta Helsinkiin, harmitelleeni kuinka paljon rahaa jo pelkkään bensaan meni kyseisellä matkalla. Ja silloin bensa kuitenkin oli paljon halvempaa kuin nykyisin, se oli varmaan joskus 5 vuotta sitten.Näin sähköautoiljana sanon, että jos olisi ylimääräistä rahaa tuhlattavaksi, niin hankkisin tuon sähköauton kaveriksi polttiksen tai plugarin ihan vain siksi, että voisi ajella sillä pidemmät reissut, ettei tartte pitää matkalla lataustaukoja.
Sähköautolla ei tule aivan samanlaista matkahinta-ahdistusta koska hinta per km on paljon alhaisempi.
Tietty mikäli niitä pitkiä matkoja ei ihan hirveän useasti tule niin vuokraamalla juuri siihen reissuun soveltuvimman, ihan pakasta vedetyn auton säästäisi aika pitkän pennin.Lasketaanpa:
Sähköautolla kulutus näin talvikeleisssä esim. 20 kWh / 100 km. Lataus vaikkapa ABC:llä 31 senttiä / kWh -> 6,2 € / 100 km
Dieselautolla kututus 5 litraa / 100 km, hinta 2 € / litra -> 10 € / 100 km
Eli erotus ruhtinaalliset 3,8 € per 100 km.
Tehdään vaikka pitkä 2000 km tournee ja silti polttiksella hintaero alle 80 euroa verrattuna sähköön. Eli täysin merkityksetön summa.
Ja sitten kun luet sen viestini uudelleen ja huomaat, että kirjoitin tästä optiosta ainoastaan siitä näkökulmasta, että JOS olisi ylimääräistä rahaa tuhlattavaksi. Eli jos oikeasti maksaisin 60-70 tuhatta euroa siitä, että hankkisin polttisauton kakkosautoksi pitkiä matkoja varten, niin mitä merkitystä olisi sillä, jos siihen polttoaineeseen menisi muutama kymmenen euroa extraa?
Jos 99% ajasta ajelet pikkumatkoja Kehä III:n sisäpuolella, en tiedä miksi sinulla edes olisi tarvetta ladata täyteen. Ihan vain jotta tarvitsee ladata vain viiden päivän välein, eikä neljän?Se mitä mietin kanssa että vaikka suositellaan että akku ladattaisiin vain 80% mutta aiheutuuko siitä jotain tosiallista ongelmaa vaikka sen lataisi aina 100%?
Joo, akun käyttöikä ehkä pienenee mutta pieneneekö niin paljon että sillä olisi jotain merkitystä? Onhan se parempi että aina on maksimirange ladattuna.
Voitko avata vähän? Minkä auton sähköversio on 100k€ halvempi kuin vastaava(?) bensaversio? Onko tämä niitä "kuinka kallis polttisauto pitää olla että kiihtyy kuin Tesla Model 3"?100k euroa halvempi ku vastaava bensaversio.
Joo en ikipäivänä olisi sitä bensaversiota ostanut eikä olisi ollut varaakaan.
Se että ihmiset (ehkä) ajavat keskimäärin 4000€ autoilla on eri asia kuin kuinka paljon ihmiset keskimäärin maksavat autosta sellaisen ostaessaan.Nyt on hyva humala paalla ja kohta nukkumaan niin heitan takyn. Usein sanotaan etta suomalaiset ajatavat keskimaarin 4t euron autoilla. Mina laitain vetta myllyyn sanomalla etta nama samat 4t autoilla ajavat ovat niita joidenka keskimaarainen ajosuorite on sen 50km tai alle paivassa ja heidan ei tuliskaan mitaan sahkoautoa ostaakaan jotta enemman ajaville riittaisi niita.
Bensa-autoni kulutus oli muistaakseni n. 7 litraa / 100km ainakin ajotietokoneen mukaan, eli laskelmassasi 14 € / 100 km. Yhtäkkiä laskelmassasi ero ei olekaan "vain pari hassua euroa" vaan reippaasti alle puolet polttiksen polttoainekuluista.Lasketaanpa:
Sähköautolla kulutus näin talvikeleisssä esim. 20 kWh / 100 km. Lataus vaikkapa ABC:llä 31 senttiä / kWh -> 6,2 € / 100 km
Dieselautolla kututus 5 litraa / 100 km, hinta 2 € / litra -> 10 € / 100 km
Eli erotus ruhtinaalliset 3,8 € per 100 km.
Tehdään vaikka pitkä 2000 km tournee ja silti polttiksella hintaero alle 80 euroa verrattuna sähköön. Eli täysin merkityksetön summa.
Jep. Bmw i4 M50 vs joku bensa bemari. En nyt hinnastosta osannut etsiä että mikä. Toki bmw on saattanut nostaa sähkö version hintaa.Voitko avata vähän? Minkä auton sähköversio on 100k€ halvempi kuin vastaava(?) bensaversio? Onko tämä niitä "kuinka kallis polttisauto pitää olla että kiihtyy kuin Tesla Model 3"?
EDIT: Jaa, vai sähköbemukalla on noin?
Harvalla on ja jos on, niin eivät taida ajaa itse.Jos mulla olis joutilasta rahaa hankkisin monta autoa. Miehekkään maastoauton, urheiluauton, EQS’n ja muutakin jos vaan mieleen juolahtais.
Bmw i4 m50 ladattuna kaikilla herkuilla on jotain 80-90k.Voitko avata vähän? Minkä auton sähköversio on 100k€ halvempi kuin vastaava(?) bensaversio? Onko tämä niitä "kuinka kallis polttisauto pitää olla että kiihtyy kuin Tesla Model 3"?
EDIT: Jaa, vai sähköbemukalla on noin?
Mulla menee suunnilleen päinvastoin, eli alkaisi ketuttaa pitkien matkojen teko polttiksella kun ajattelisi että pelkkään matkaankin voi mennä jopa useita satasia pelkkiin polttoaineisiin. Muistan jo monta monta vuotta sitten, kun ajoin bensavehkeellä Tromssasta Helsinkiin, harmitelleeni kuinka paljon rahaa jo pelkkään bensaan meni kyseisellä matkalla. Ja silloin bensa kuitenkin oli paljon halvempaa kuin nykyisin, se oli varmaan joskus 5 vuotta sitten.
Sähköautolla ei tule aivan samanlaista matkahinta-ahdistusta koska hinta per km on paljon alhaisempi.
Jos ajotarpeeni olisivat vain pientä taajama-ajoa, mieluummin pitäisin jotain halpaa polttista koska silloinhan kallis polttoaine ei tuntuisi niin pahasti lompakossa, kun sitä kuluu suht vähän. Sähköautoa aloin harkita juuri sen takia koska ajokilometrejä alkoi kertyä kovasti töiden takia, kallis bensa alkoi ketuttaa ihan eri tavalla kuin silloin kun työpaikka oli alle 8km päässä kotoa.
Recharge on siitä huono vertaus että se on ylivoimaisesti se toimija jolla lataushinnat ovat pilvissä kun vertaa kilpailijoihin.Juuri eilen katsoin että oman kotipaikan lähellä rechargen asemalla lataushinta oli 0,63€/kwh
Rechargesta ei taida tulla massojen latausasema muuta kuin todella rajuilla hinnanpudotuksilla. Joku heitti aiemmin hyvän pointin, että ainoat kenellä lompakko kestää ladata tuolla on työsuhdeautoilijat, joilla ei itselle tule latauksesta kuluja. Itsekin lataisin melkein periaatteesta siinä tilanteessa aina kalleimmalla mahdollisella asemalla kaukana rahvaasta kansasta.No nyt on hinnat muuttuneet kaikilla Rechargea tukevilla toimijoilla (mm Elli, fortum, northe) kwh perusteiseksi, joka tekee noista latureista sen kalleimman vaihtoehdon. K-lataus ja ABC-lataus tarjoaa latausta alle puoleen hintaan tuosta.
Olisitko pysähtynyt jos kyseessä olisi ollut vastaava polttisversio?Se on hieno peli. Tänäänkin piti oikein pysähtyä ihastelemaan kun tuollainen oli kaupungilla parkissa.
Olisitko pysähtynyt jos kyseessä olisi ollut vastaava polttisversio?
Tuota ei juuri ymmärrä, tehdään kalliit laturit seisomaan sinne lähes käyttämättömänä, luulisi olevan kannattavampaa tarjota kohtuuhinnalla ja käyttäjiä olisi jonoksi asti.Rechargesta ei taida tulla massojen latausasema muuta kuin todella rajuilla hinnanpudotuksilla.
Model s:n akku (verrattuna esim model 3) on korjattavissa kohtuuhintaan ja suomestakin löytyy tähän jo pari ”nyrkkipajaa”, niin on ruvennut kiinnostamaan tuollaisen osto käytettynä.
Enkä siis tarkoita mitään vähän käytettyä kallista, vaan ihan kunnolla käytetty voisi jossain kohtaa olla ihan hyvä vaihtoehto. Esimerkiksi muutaman vuoden päästä luopua tulevasta 50k€ autosta ja ostaa 20k€ model S tilalle.
Niin saattaa olla. Siellä Youtuben (Böö) korjausvideolla esim Model S 85 akun sisälle saattaa päästä vettä. Yleensä kai etuosaan akkua. Ja koska akku ei ole massattu, niin akun sisällä on tilaa vedelle, joka sitten varmaan jäätyy ja tekee muutenkin tuhojaan.Tai sitten ne massaan valetut kennot ei vikaannu samaan tapaan eikä vaadi akunvaihtotalkoita samaan tapaan, kuin nykyiset. Kondensoitunut kosteus ja sen sivuvaikutukset käsittääkseni useimmiten akun tuhon syy.
Onneksi nykyään pitkänmatkanteko onnistuu itellä käytännössä teslan supereilla, 0,33€/kwh. Varsinkin uusilla V3 supereilla ei tarvitse sitä kusi/kahvitaukoa turhaan venyttää. Koiran käyttäminen ja sen jälkeen käy hakemassa sämpylät itelle ja rouvalle, sillävälin yleensä akkua on sen verran ladattuna että loppumatkaan riittää.Tähän tuli tuolla ylempänä jo yksi lainaus, mutta laitetaan toinenkin.
Juuri eilen katsoin että oman kotipaikan lähellä rechargen asemalla lataushinta oli 0,63€/kwh
Jos bensa maksaa 2€/litra niin tulee halvemmaksi ajaa esim. nykyisellä perushybridillä jonka kulutukseksi olen tankkauksista laskenut 5,15L/100km
Sitten kun tuolla mainittiin myös että reissussahan voi latailla yöpaikassa. Ei muuten onnistu monessakaan vuokramajoituksessa. Esim. Saariselällä ja Rukalla mökkien ja majoituspaikkojen seinissä/lämmitystolpissa on melkein kaikissa kielto ettei saa käyttää sähköauton lataamiseen. Eli kalliisiin julkisiin latureihin joutuu niissäkin turvautumaan. Isoimmilla hotelleilla voi olla pari latauspaikkaa.
Tämä oli vähän shokeeraavakin laskelma itselle myös. Näköjään osataan nykyään lataushinnoillakin rahastaa, ei ole niin halpaa/ilmaista enää. Toki kotilataus on sitten huomattavasti bensaa/dieseliä halvempaa.
Mulla on vähän sama. Tulee jotenkin oksennusta suuhun kun miettii tätä tien päällä lataamista. Eihän tuossa pysy kukaan perässä, että miten nämä asiat elävät ja mistä kannattaa milläkin hetkellä ladata. Käytännössä on pakko seurata facebookin latausverkosto nyt ryhmää ja siltikin on vaikea pysyä kärryillä.Mutta olen kyllä sitä mieltä, että nää kaikenmaailman latauskerhot (Ellit, jne) on aivan perseestä. Mihin muka perustuu ajattelumalli, että kuukausimaksua maksamalla saa latauksen puoleen hintaan Ionitylle. Verrattuna siihen, että lataamaan tulee joku muu täsmälleen samanlaisella autolla. Palvelu tuottamisen kustannus on kuitenkin molemmille asiakkaille identtinen.
Juu, ovat koriltaan ihan samannäköisiä.
Ei ole ABC-latauksen, K-Latauksen, Teslan ja Virta / Helen hinnoissa tullut isoja muutoksia. Muutamia senttejä noussut. Siellä 30c ± 5c ne on pyörinyt ja varmaan pyörii jatkossakin.Mitäs näiden pikalatureiden hinnoittelu oli ennen sähkön hinnan raketointeja? Mietin jos ensi kesänä taas normi sähkösopimuksia saa 5 sentin hintaan, niin millaisia hintoja voisi olla pikalatureissa?
Joo, eli suomeksi sanottuna noissa laskutushintaa peilataan bensan ja dieselin hintaan…Ei ole ABC-latauksen, K-Latauksen, Teslan ja Virta / Helen hinnoissa tullut isoja muutoksia. Muutamia senttejä noussut. Siellä 30c ± 5c ne on pyörinyt ja varmaan pyörii jatkossakin.
Recharge pompsautti hinnat 54c/min -> 64c / kWh. Siellä sai aiemmin kovalla teholla lataavat kohtuuhintaan. Nyt saa kohtuuhintaan vain ne, joilla on vanhoja minuutti-soppareita voimassa.
S-kortti, S-mobiili ja abc-mobiili sovellukset löytyy. Eikai muuta säätämistä enää tarvitse? Pystyykö muuten kertynyttä s-bonusta käyttää latauksen maksamiseen? Se olisi kätevä ominaisuus. Saisi tavallaan lataukset ilmaiseksi.Kannattaa huomioida, että ABC latauksesta maksetaan S-bonusta, joka jää saamatta jos ei rekisteröi jäsenyyttään.
Bonus on tietysti leivottu katteeseen ja sen saadakseen pitää olla osuuskaupan jäsen.
Arvaat varmaan mitä ajoin takaa.
Tilillehän ne bonukset maksaa joten kyllä niitä voi käyttääS-kortti, S-mobiili ja abc-mobiili sovellukset löytyy. Eikai muuta säätämistä enää tarvitse? Pystyykö muuten kertynyttä s-bonusta käyttää latauksen maksamiseen? Se olisi kätevä ominaisuus. Saisi tavallaan lataukset ilmaiseksi.
En löytänyt abc-mobiilista muuta maksutapaa kun applepay. Enkö vain osaa?Tilillehän ne bonukset maksaa joten kyllä niitä voi käyttää
En löytänyt abc-mobiilista muuta maksutapaa kun applepay. Enkö vain osaa?
Mulla tuli ekana mieleen että se tekee jonkun kiihtyvyysantureiden peruskalibroinnin.Kieltämättä hämmentävä "ominaisuus". En tiedä voisiko esim olla että päivityksen yhteydessä käyttää käsijarrun pois päältä tms? Tai ainakaan itse en keksi mitään muuta syytä miksi autoa kiinnostaisi sen asento.
Sitä että kuinkahan moni pitää autoa vain käyttövoiman takia kauniina. Tämä kysymykseni tosin toimii vain silloin jos oletetaan että vastaaja vastaa rehellisesti. Eikä nyt ole syytä muuta epäilläkään.No rehellisesti täytyy sanoa, että en arvaa.
Sitä että kuinkahan moni pitää autoa vain käyttövoiman takia kauniina. Tämä kysymykseni tosin toimii vain silloin jos oletetaan että vastaaja vastaa rehellisesti. Eikä nyt ole syytä muuta epäilläkään.
Ei enempää OT:ta =)
Olen kans jonkun verran käyttänyt noita Virran pikalatureita, jotka taitaa pääosin olla Helenin latureita. Helen tiedotti pikalatureistaan viime vuoden loppupuolella seuraavasti:Eipä noi dc lataukset taida olla raketoinu muilla kuin rechargen asemilla. Virrallakin näyttää olevan yleisesti esim. 0,35-0,36€/kwh. Harmittavan vähän vain noita Virran pikalatureita.
Ei ole ABC-latauksen, K-Latauksen, Teslan ja Virta / Helen hinnoissa tullut isoja muutoksia. Muutamia senttejä noussut. Siellä 30c ± 5c ne on pyörinyt ja varmaan pyörii jatkossakin.
Jotenkin kuvittelisi, että teslakin antaa kohta noiden jo pysyä tässä alemmalla tasolla. Eihän noilla korkeiden hintojen aikaan omien tietojen mukaan kukaan ladannut. Luulisi niillekin kuitenkin pienempi kate kelpaavan mielummin kun ei katetta ollenkaan.Kyllähän Teslan hinnat nousivat välissä todella korkealle, eikös ne olleet yli 50c/kWh. Laskivat niitä uudestaan, eli ne kyllä pomppivat rajusti (toisin kuin nuo K-Lataus/ABC).
Ainiin. Tosiaan silloin kun pörssisähkön hinta pompsahti marras-joulukuussa varsin korkeaksi, niin hintoja nostettiin. Mutta tuli alas myös suht nopeasti kun pörssisähkön hinta laski.Kyllähän Teslan hinnat nousivat välissä todella korkealle, eikös ne olleet yli 50c/kWh. Laskivat niitä uudestaan, eli ne kyllä pomppivat rajusti (toisin kuin nuo K-Lataus/ABC).
En tiedä tarkalleen Rechargen bisnesmmallia, mutta kai näissä latauspaikoissa yksi ongelma on että jotkut toimijat pyrkivät tekemään sillä lataussähkön myynnillä oikeasti voittoa, ja toiset eivät, joista ääriesimerkkinä oli (ja on edelleen) harvat paikat jotka tarjoavat jopa ilmaista lataussähköä. Tämä aiheuttaa aika isoa hajontaa lataushinnoissa ainakin isoimmissa taajamissa, lähekkäin saattaa olla latauspisteitä missä toisessa maksaa 45c/kWh ja toisessa 15c/kWh.Tuota ei juuri ymmärrä, tehdään kalliit laturit seisomaan sinne lähes käyttämättömänä, luulisi olevan kannattavampaa tarjota kohtuuhinnalla ja käyttäjiä olisi jonoksi asti.