Yleistä keskustelua sähköautoista

Model S kestänyt yllättävän hyvin aikaa, kummiskin reilusti yli 10v vanha korimalli.
Kyllä tuo edelleen pään kääntää joka kerta vastaantullessaan. Jotenkin se muotoilu ja leveys iskee kyllä itseeni ainakin.

Nyt kun tuli ilmi, että model s:n akku (verrattuna esim model 3) on korjattavissa kohtuuhintaan ja suomestakin löytyy tähän jo pari ”nyrkkipajaa”, niin on ruvennut kiinnostamaan tuollaisen osto käytettynä.

Enkä siis tarkoita mitään vähän käytettyä kallista, vaan ihan kunnolla käytetty voisi jossain kohtaa olla ihan hyvä vaihtoehto. Esimerkiksi muutaman vuoden päästä luopua tulevasta 50k€ autosta ja ostaa 20k€ model S tilalle.
 
Kyllä tuo edelleen pään kääntää joka kerta vastaantullessaan. Jotenkin se muotoilu ja leveys iskee kyllä itseeni ainakin.

Nyt kun tuli ilmi, että model s:n akku (verrattuna esim model 3) on korjattavissa kohtuuhintaan ja suomestakin löytyy tähän jo pari ”nyrkkipajaa”, niin on ruvennut kiinnostamaan tuollaisen osto käytettynä.

Enkä siis tarkoita mitään vähän käytettyä kallista, vaan ihan kunnolla käytetty voisi jossain kohtaa olla ihan hyvä vaihtoehto. Esimerkiksi muutaman vuoden päästä luopua tulevasta 50k€ autosta ja ostaa 20k€ model S tilalle.
Joo kyllä tulevaisuudessa varmaankin hyvin arvonsa tulee pitämään ne sähkikset mitkä järkevästi korjattavissa eikä akku ole valettu jonnekin epoxiin.
 
Tuossa ei ole mitään järkeä. Jos jätät jo uudesta saakka 20 % akun kapasiteetista käyttämättä, niin sinähän kärsit siinä jo enemmän kuin mitä kärsisit siitä mahdollisesta akun kapasiteetin heikennyksestä mitä yrität tuolla touhulla vältellä :)

No eiköhän siinä ole tarkoitus jättää se täysi kapasiteetti käyttämättä vain silloin, kun sitä ei tarvitse. En minäkään lataa esimerkiksi puhelimen akkua yli 85 % kuin harvoin, esim. matkalle lähtiessä. Saan siten hyödyn akun kunnon säilymisestä ja akku on hyvässä iskussa silloin, kun sille on tarvetta. Jälleenmyyntiarvoa ei puhelimen osalta tule mietittyä, mutta tulee kyseeseen auton kohdalla. Sikäli kuin automallista on mahdollista saada akun kunto selville, niin hyvin säilyneen akun kohdalla on se selkeä myyntivaltti. Niin paljon on ollut kipuilua ja pelkoa siitä, että sähköauto muuttuu arvottomaksi, kun akku vanhenee.
 
Jos ei maastureista ja koppiautoista välitä, niin onko edes markkinoilla muita tyylikkäitä sähköautoja kuin BMW i4, Porsche Taycan ja Audi e-tron GT?
Jakaa varmasti mielipiteitä: minusta Mersun AMG EQS 53 mustana on aika hieno. Eikä myöskään tuleva Huyndai Ionic 6 huonolle näytä. Onhan Taycan toki hienoin!
 
Näin sähköautoiljana sanon, että jos olisi ylimääräistä rahaa tuhlattavaksi, niin hankkisin tuon sähköauton kaveriksi polttiksen tai plugarin ihan vain siksi, että voisi ajella sillä pidemmät reissut, ettei tartte pitää matkalla lataustaukoja.
Mulla menee suunnilleen päinvastoin, eli alkaisi ketuttaa pitkien matkojen teko polttiksella kun ajattelisi että pelkkään matkaankin voi mennä jopa useita satasia pelkkiin polttoaineisiin. Muistan jo monta monta vuotta sitten, kun ajoin bensavehkeellä Tromssasta Helsinkiin, harmitelleeni kuinka paljon rahaa jo pelkkään bensaan meni kyseisellä matkalla. Ja silloin bensa kuitenkin oli paljon halvempaa kuin nykyisin, se oli varmaan joskus 5 vuotta sitten.

Sähköautolla ei tule aivan samanlaista matkahinta-ahdistusta koska hinta per km on paljon alhaisempi.

Jos ajotarpeeni olisivat vain pientä taajama-ajoa, mieluummin pitäisin jotain halpaa polttista koska silloinhan kallis polttoaine ei tuntuisi niin pahasti lompakossa, kun sitä kuluu suht vähän. Sähköautoa aloin harkita juuri sen takia koska ajokilometrejä alkoi kertyä kovasti töiden takia, kallis bensa alkoi ketuttaa ihan eri tavalla kuin silloin kun työpaikka oli alle 8km päässä kotoa.
 
Noi keskimääräiset ajosuoritteet lienevät kyllä hankalia, esim. toi edellä ehdotettu mediaani olis mulla 20km koska ajan joka päivä töihin 10km suuntaansa.

Vuoden ajot n. 15k lähinnä muutaman reissun takia:
- 1 lapin reissu, 2000km
- 2 kertaa vaimon mökille, yht 2000km
- 4 kertaa mun mökille, yht 1600km
- 10 kertaa meidän vanhemmille yht. 2500km

kourallinen reissuja on jo puolet vuoden kilometreistä ja niistäkin suurin osa menee lataamatta tai mini-pysähdyksellä.
 
Sähköautolla ei tule aivan samanlaista matkahinta-ahdistusta koska hinta per km on paljon alhaisempi.

Lasketaanpa:
Sähköautolla kulutus näin talvikeleisssä esim. 20 kWh / 100 km. Lataus vaikkapa ABC:llä 31 senttiä / kWh -> 6,2 € / 100 km
Dieselautolla kututus 5 litraa / 100 km, hinta 2 € / litra -> 10 € / 100 km
Eli erotus ruhtinaalliset 3,8 € per 100 km.
Tehdään vaikka pitkä 2000 km tournee ja silti polttiksella hintaero alle 80 euroa verrattuna sähköön. Eli täysin merkityksetön summa.

Ja sitten kun luet sen viestini uudelleen ja huomaat, että kirjoitin tästä optiosta ainoastaan siitä näkökulmasta, että JOS olisi ylimääräistä rahaa tuhlattavaksi. Eli jos oikeasti maksaisin 60-70 tuhatta euroa siitä, että hankkisin polttisauton kakkosautoksi pitkiä matkoja varten, niin mitä merkitystä olisi sillä, jos siihen polttoaineeseen menisi muutama kymmenen euroa extraa?
 
Lasketaanpa:
Sähköautolla kulutus näin talvikeleisssä esim. 20 kWh / 100 km. Lataus vaikkapa ABC:llä 31 senttiä / kWh -> 6,2 € / 100 km
Dieselautolla kututus 5 litraa / 100 km, hinta 2 € / litra -> 10 € / 100 km
Eli erotus ruhtinaalliset 3,8 € per 100 km.
Tehdään vaikka pitkä 2000 km tournee ja silti polttiksella hintaero alle 80 euroa verrattuna sähköön. Eli täysin merkityksetön summa.

Ja sitten kun luet sen viestini uudelleen ja huomaat, että kirjoitin tästä optiosta ainoastaan siitä näkökulmasta, että JOS olisi ylimääräistä rahaa tuhlattavaksi. Eli jos oikeasti maksaisin 60-70 tuhatta euroa siitä, että hankkisin polttisauton kakkosautoksi pitkiä matkoja varten, niin mitä merkitystä olisi sillä, jos siihen polttoaineeseen menisi muutama kymmenen euroa extraa?
Tietty mikäli niitä pitkiä matkoja ei ihan hirveän useasti tule niin vuokraamalla juuri siihen reissuun soveltuvimman, ihan pakasta vedetyn auton säästäisi aika pitkän pennin.
 
Se mitä mietin kanssa että vaikka suositellaan että akku ladattaisiin vain 80% mutta aiheutuuko siitä jotain tosiallista ongelmaa vaikka sen lataisi aina 100%?
Joo, akun käyttöikä ehkä pienenee mutta pieneneekö niin paljon että sillä olisi jotain merkitystä? Onhan se parempi että aina on maksimirange ladattuna.
Jos 99% ajasta ajelet pikkumatkoja Kehä III:n sisäpuolella, en tiedä miksi sinulla edes olisi tarvetta ladata täyteen. Ihan vain jotta tarvitsee ladata vain viiden päivän välein, eikä neljän?

Varsinkin jos on mahdollisuus ladata öisin kotona, tuolla ei luulisi olevan merkitystä. Jos auto on latautunut aamulla aina vaikka 85% ja illalla kotiin tullessasi se on laskenut 65% laittaessasi sen taas lataukseen, mitä lisäarvoa tuo se että se olisi aamulla aina 100% ja illalla lataukseen laitettaessa 80%?

Jos puolestaan käytät tuohon lataukseen pikalatureita, lataaminen täyteen vie huomattavan paljon kauemmin kuin 80:iin, koska latausnopeus putoaa selvästi mitä täydempi akku on.

Siihen miten aina täytenä pitäminen vaikuttaa akun elinikään vaikuttaa moni asia, kuten akkukemia (esim. LFP-akut kärsivät täyteen lataamisesta vähemmän kuin NCA tai NMC akut), kuinka kuuma on (ei niin merkittävä ongelma Suomessa mutta on täälläkin merkitystä sillä säilytätkö 100% täyttä akkua +30 asteessa vai +15 asteessa), kuinka kauan akku on täynnä (yhden yön vai kuukauden putkeen kun olet ulkomaanmatkalla) jne.

Tuossa muutama päivä sitten satuin lukemaan artikkelia missä tarkkaan testattiin ja analysoitiin miten sekä akun jatkuvasti täytenä pitäminen että lämpötila vaikuttaa litiumioniakun elinikään. Siinä kylläkin testattiin läppäreiden akkuja, mutta luulisin niiden havaintojen osapuilleen soveltuvan myös sähköautojen NMC- ja NCA-akkuihin.

Havaintona oli että akun elinikää ajatellen optimaalisin täyttöaste on n. 60%. Jo 80% täyttöasteella akun elinikä laski merkittävästi (siis tilanteessa missä akku on koko ajan ladattuna niin täydeksi), ja vielä selvästi enemmän kohti 100% täyttöastetta mentäessä. Lämpötilan vaikutus oli kyllä vieläkin dramaattisempi, +30 tai +40 lämpötila on jo jatkuvana lämpötilana aika myrkkyä akulle verrattuna esim. +15-20 asteeseen, varsinkin jos se on tosiaan 100% täynnä.

Jos autostaan on kuitenkin luopumussa parin vuoden käytön jälkeen, tuskin se niin hirveän merkittävästi on ehtinyt laskea, vaikka sitä käyttäisikin "väärin". Mietin vaan että onko sinulle oikeasti mitään hyötyä siitä että pyrkisit lataamaan sen aina piripintaan?
 
100k euroa halvempi ku vastaava bensaversio.
Joo en ikipäivänä olisi sitä bensaversiota ostanut eikä olisi ollut varaakaan.
Voitko avata vähän? Minkä auton sähköversio on 100k€ halvempi kuin vastaava(?) bensaversio? Onko tämä niitä "kuinka kallis polttisauto pitää olla että kiihtyy kuin Tesla Model 3"?

EDIT: Jaa, vai sähköbemukalla on noin?
 
Nyt on hyva humala paalla ja kohta nukkumaan niin heitan takyn. Usein sanotaan etta suomalaiset ajatavat keskimaarin 4t euron autoilla. Mina laitain vetta myllyyn sanomalla etta nama samat 4t autoilla ajavat ovat niita joidenka keskimaarainen ajosuorite on sen 50km tai alle paivassa ja heidan ei tuliskaan mitaan sahkoautoa ostaakaan jotta enemman ajaville riittaisi niita.
Se että ihmiset (ehkä) ajavat keskimäärin 4000€ autoilla on eri asia kuin kuinka paljon ihmiset keskimäärin maksavat autosta sellaisen ostaessaan.

Ajoinhan minäkin 13 v vanhalla bensa-autolla jolla ei montaa tonnia enää ollut arvoa, mutta ostaessani sen alle vuoden ikäisenä 12 v aikaisemmin, se maksoi minulle päälle 20.000€. No, toisaalta se autokauppa joka sen minulta osti, tosiaan maksoi siitä sitten sen 2300€.

Samalla tavalla vaikeasti määriteltävä asia kuin "kuinka paljon ihmiset keskimäärin maksavat kännykästään?". Joku voisi väittää että ihmiset käyttävät keskimäärin 20€ arvoisia kännyköitä joissa akun kapasiteetista on 30% jäljellä, näyttö meni rikki jo kaksi vuotta sitten eikä ole jaksettu korjata jne. Silti väittäisin että kyllä kännyköistä aika yleisesti yli 150€ maksetaan, kun sellainen ostetaan. Jotkut ostavat jopa yli tonnin iPhoneja ja Samsung S-sarjalaisia.

Ehkä kohta voimme sanoa että suomalaiset ajavat keskimäärin n. 6000€ arvoisilla sähköautoilla, kun teillä liikkuu paljon 10v vanhoja Nissan Leafejä, Zoeita ja vastaavia, ja melkein yhtä vanhoja Tesloja?
 
Lasketaanpa:
Sähköautolla kulutus näin talvikeleisssä esim. 20 kWh / 100 km. Lataus vaikkapa ABC:llä 31 senttiä / kWh -> 6,2 € / 100 km
Dieselautolla kututus 5 litraa / 100 km, hinta 2 € / litra -> 10 € / 100 km
Eli erotus ruhtinaalliset 3,8 € per 100 km.
Tehdään vaikka pitkä 2000 km tournee ja silti polttiksella hintaero alle 80 euroa verrattuna sähköön. Eli täysin merkityksetön summa.
Bensa-autoni kulutus oli muistaakseni n. 7 litraa / 100km ainakin ajotietokoneen mukaan, eli laskelmassasi 14 € / 100 km. Yhtäkkiä laskelmassasi ero ei olekaan "vain pari hassua euroa" vaan reippaasti alle puolet polttiksen polttoainekuluista.

Lisäksi unohdat laskelmassasi sen ettei sähköautoa tarvitse aina ladata pikalatureilla. Eli, kun lähdet
ajoon, olet saattanut ladata autosi täyteen yön aikana vaikka majapaikkasi (mökin) sähkön hinnalla samasta sukosta mistä olisit lohkolämmittänyt polttisautoasikin, ja saapuessasi kotiin melkein tyhjällä akulla, et suinkaan mene lataamaan sitä pikalaturille, vaan lataat halvemmalla esim. kotonasi. Oletettavasti sillä 2000km turneellakin kuitenkin yövytään ehkä parikin kertaa jossain? Pikalatureihin turvaudutaan vain silloin kun on käytännön pakko, eli matkan aikaiset mahdollisimman lyhyet pysähdykset.

Kai sillekin on syynsä miksi vaimoni mennessä ystävän kyydillä polttis-audilla päivämatka Turkuun ja takaisin, ystävä halusi vaimoni osallistuvan matkan polttoainekuluihin. Minä tuskin ehdottaisin samaa jos joku olisi sähköautoni kyydissä Turkuun ja takaisin. Mitä se vaimon ystävä oikein nillitti jos kerran polttiksella ajaminen on halpaa kuin saippua kuten esität, ja mitä tuolla toisaalla on tuo ihan turha polttoaineiden hintakeskustelu? Maksaa mitä maksaa, pikkuhiluja taskun pohjalta?

Jos vessapaperi maksaisi 3€/rulla nykyisen 60c/rulla sijasta, mitä väliä oikeasti? Ero olisi vain ruhtinaalliset 2,40€/rulla, sillä rahalla ei saa edes puolikasta kaljatuoppia. 100 rullalla ero olisi vain 240 euroa, joka on ihan yhtä tyhjän kanssa. Sama maitolitran kanssa, jos hinta vaikka viisinkertaistuisi nykyisestä, ei mitään väliä, pikkuhiluja kosmisessa mittakaavassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt käytetään yllättävän paljon aikaa ja vaivaa kommentoimaan viestiä, jossa sanoin, että mikäli minulla olisi ylimääräistä joutilasta rahaa, niin hankkisin polttisauton sähköauton rinnalle ja ajaisin sillä pitkät reissut, jotta ei tarvitsisi käyttää aikaa lataamisiin.

Ja tätä kommenttia vastaan käydään argumentilla, että polttoaine tulisi kalliimmaksi kuin sähkö. Ja tämä vielä vaikka jo kertaalleen huomautin, että tämä on nimenomaisesti skenaario, jossa rahalla ei ole merkitystä.

Eli noista lähtökohdista vähän ihmettelen, mikä pointti tässä tinkaamisessa on?

Tuntuu että tässä on kyse juurikin siitä sähköautofanatismista, mistä oli aiemminkin puhetta, että se tosiasia, että polttisauto on tietyissä tilanteissa parempi kuin sähköauto, ottaa niin koville, että sähköautoa puolustetaan silti henkeen ja vereen?
 
Viimeksi muokattu:
Jos mulla olis joutilasta rahaa hankkisin monta autoa. Miehekkään maastoauton, urheiluauton, EQS’n ja muutakin jos vaan mieleen juolahtais.
 
Voitko avata vähän? Minkä auton sähköversio on 100k€ halvempi kuin vastaava(?) bensaversio? Onko tämä niitä "kuinka kallis polttisauto pitää olla että kiihtyy kuin Tesla Model 3"?

EDIT: Jaa, vai sähköbemukalla on noin?
Jep. Bmw i4 M50 vs joku bensa bemari. En nyt hinnastosta osannut etsiä että mikä. Toki bmw on saattanut nostaa sähkö version hintaa.

Verotus tekee kai suuren osan tuosta hintaerosta. Siksi itseäkin auto kiinnosti, mutta tuli ostettua halvempi Model 3 Performance 8/2020.
 
Jos mulla olis joutilasta rahaa hankkisin monta autoa. Miehekkään maastoauton, urheiluauton, EQS’n ja muutakin jos vaan mieleen juolahtais.
Harvalla on ja jos on, niin eivät taida ajaa itse.

"Möhkö" kokoluokassa Model X Plaid voisi olla aika hyvä kiihtymään / pieni kulutus / paitsi jarrut ei kovin hyvät. Toki hintaa eivät ole vielä onnistuneet laskemaan vanhalle tasolle. Tosin ainut sähkis "vertailussa", että varmaan muita käytännöllisempiäkin löytyisi.

 
Voitko avata vähän? Minkä auton sähköversio on 100k€ halvempi kuin vastaava(?) bensaversio? Onko tämä niitä "kuinka kallis polttisauto pitää olla että kiihtyy kuin Tesla Model 3"?

EDIT: Jaa, vai sähköbemukalla on noin?
Bmw i4 m50 ladattuna kaikilla herkuilla on jotain 80-90k.
Bmw m3/4 competition ladattuna kaikilla herkuilla on 160-200k
Maailmalla ihan suoraan vertaavat noita keskenään kun ilman autoveroa ovat saman hintaisia.

amg mersuissa sama ero.
 
Mulla menee suunnilleen päinvastoin, eli alkaisi ketuttaa pitkien matkojen teko polttiksella kun ajattelisi että pelkkään matkaankin voi mennä jopa useita satasia pelkkiin polttoaineisiin. Muistan jo monta monta vuotta sitten, kun ajoin bensavehkeellä Tromssasta Helsinkiin, harmitelleeni kuinka paljon rahaa jo pelkkään bensaan meni kyseisellä matkalla. Ja silloin bensa kuitenkin oli paljon halvempaa kuin nykyisin, se oli varmaan joskus 5 vuotta sitten.

Sähköautolla ei tule aivan samanlaista matkahinta-ahdistusta koska hinta per km on paljon alhaisempi.

Jos ajotarpeeni olisivat vain pientä taajama-ajoa, mieluummin pitäisin jotain halpaa polttista koska silloinhan kallis polttoaine ei tuntuisi niin pahasti lompakossa, kun sitä kuluu suht vähän. Sähköautoa aloin harkita juuri sen takia koska ajokilometrejä alkoi kertyä kovasti töiden takia, kallis bensa alkoi ketuttaa ihan eri tavalla kuin silloin kun työpaikka oli alle 8km päässä kotoa.

Tähän tuli tuolla ylempänä jo yksi lainaus, mutta laitetaan toinenkin.

Juuri eilen katsoin että oman kotipaikan lähellä rechargen asemalla lataushinta oli 0,63€/kwh
Jos bensa maksaa 2€/litra niin tulee halvemmaksi ajaa esim. nykyisellä perushybridillä jonka kulutukseksi olen tankkauksista laskenut 5,15L/100km

Sitten kun tuolla mainittiin myös että reissussahan voi latailla yöpaikassa. Ei muuten onnistu monessakaan vuokramajoituksessa. Esim. Saariselällä ja Rukalla mökkien ja majoituspaikkojen seinissä/lämmitystolpissa on melkein kaikissa kielto ettei saa käyttää sähköauton lataamiseen. Eli kalliisiin julkisiin latureihin joutuu niissäkin turvautumaan. Isoimmilla hotelleilla voi olla pari latauspaikkaa.

Tämä oli vähän shokeeraavakin laskelma itselle myös. Näköjään osataan nykyään lataushinnoillakin rahastaa, ei ole niin halpaa/ilmaista enää. Toki kotilataus on sitten huomattavasti bensaa/dieseliä halvempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri eilen katsoin että oman kotipaikan lähellä rechargen asemalla lataushinta oli 0,63€/kwh
Recharge on siitä huono vertaus että se on ylivoimaisesti se toimija jolla lataushinnat ovat pilvissä kun vertaa kilpailijoihin.

Nuo oli vielä viime viikolla minuuttipohjaisia jolloin lataus oli vielä noillakin hinnoilla suht järkevää kun tehoja noissa on yleensä se 200 tai jopa yli. No nyt on hinnat muuttuneet kaikilla Rechargea tukevilla toimijoilla (mm Elli, fortum, northe) kwh perusteiseksi, joka tekee noista latureista sen kalleimman vaihtoehdon. K-lataus ja ABC-lataus tarjoaa latausta alle puoleen hintaan tuosta.
 
No nyt on hinnat muuttuneet kaikilla Rechargea tukevilla toimijoilla (mm Elli, fortum, northe) kwh perusteiseksi, joka tekee noista latureista sen kalleimman vaihtoehdon. K-lataus ja ABC-lataus tarjoaa latausta alle puoleen hintaan tuosta.
Rechargesta ei taida tulla massojen latausasema muuta kuin todella rajuilla hinnanpudotuksilla. Joku heitti aiemmin hyvän pointin, että ainoat kenellä lompakko kestää ladata tuolla on työsuhdeautoilijat, joilla ei itselle tule latauksesta kuluja. Itsekin lataisin melkein periaatteesta siinä tilanteessa aina kalleimmalla mahdollisella asemalla kaukana rahvaasta kansasta.
 
Rechargesta ei taida tulla massojen latausasema muuta kuin todella rajuilla hinnanpudotuksilla.
Tuota ei juuri ymmärrä, tehdään kalliit laturit seisomaan sinne lähes käyttämättömänä, luulisi olevan kannattavampaa tarjota kohtuuhinnalla ja käyttäjiä olisi jonoksi asti.
 
Model s:n akku (verrattuna esim model 3) on korjattavissa kohtuuhintaan ja suomestakin löytyy tähän jo pari ”nyrkkipajaa”, niin on ruvennut kiinnostamaan tuollaisen osto käytettynä.

Enkä siis tarkoita mitään vähän käytettyä kallista, vaan ihan kunnolla käytetty voisi jossain kohtaa olla ihan hyvä vaihtoehto. Esimerkiksi muutaman vuoden päästä luopua tulevasta 50k€ autosta ja ostaa 20k€ model S tilalle.

Tai sitten ne massaan valetut kennot ei vikaannu samaan tapaan eikä vaadi akunvaihtotalkoita samaan tapaan, kuin nykyiset. Kondensoitunut kosteus ja sen sivuvaikutukset käsittääkseni useimmiten akun tuhon syy.
Niin saattaa olla. Siellä Youtuben (Böö) korjausvideolla esim Model S 85 akun sisälle saattaa päästä vettä. Yleensä kai etuosaan akkua. Ja koska akku ei ole massattu, niin akun sisällä on tilaa vedelle, joka sitten varmaan jäätyy ja tekee muutenkin tuhojaan.

Se massa siis ei välttämättä olisikaan huono juttu, vaan mietitty asia? Ilmeisesti Model 3 on 4 moduulia, eli 1/4 rikkoontuneen akun olisi ainakin periaatteessa mahdollista vaihtaa ja saada auto taas liikkeelle. Korjaaja ei osannut sanoa hintaa. Syynä se, että vanhimmat on 2019, eli 2027 aikana alkaa vasta akkutakuut loppumaan Model 3 kohdalta. Model S taas vanhimmat on 2013.
 
Tähän tuli tuolla ylempänä jo yksi lainaus, mutta laitetaan toinenkin.

Juuri eilen katsoin että oman kotipaikan lähellä rechargen asemalla lataushinta oli 0,63€/kwh
Jos bensa maksaa 2€/litra niin tulee halvemmaksi ajaa esim. nykyisellä perushybridillä jonka kulutukseksi olen tankkauksista laskenut 5,15L/100km

Sitten kun tuolla mainittiin myös että reissussahan voi latailla yöpaikassa. Ei muuten onnistu monessakaan vuokramajoituksessa. Esim. Saariselällä ja Rukalla mökkien ja majoituspaikkojen seinissä/lämmitystolpissa on melkein kaikissa kielto ettei saa käyttää sähköauton lataamiseen. Eli kalliisiin julkisiin latureihin joutuu niissäkin turvautumaan. Isoimmilla hotelleilla voi olla pari latauspaikkaa.

Tämä oli vähän shokeeraavakin laskelma itselle myös. Näköjään osataan nykyään lataushinnoillakin rahastaa, ei ole niin halpaa/ilmaista enää. Toki kotilataus on sitten huomattavasti bensaa/dieseliä halvempaa.
Onneksi nykyään pitkänmatkanteko onnistuu itellä käytännössä teslan supereilla, 0,33€/kwh. Varsinkin uusilla V3 supereilla ei tarvitse sitä kusi/kahvitaukoa turhaan venyttää. Koiran käyttäminen ja sen jälkeen käy hakemassa sämpylät itelle ja rouvalle, sillävälin yleensä akkua on sen verran ladattuna että loppumatkaan riittää.
18kwh/100km kulutuksella energia kulut alle 6€/100km.
 
Kyl ne siitä halpenee kuten yksityistenkin sähkösopimukset...
 
Osalla on tosiaan varmaan viime syksyltä hankittuja Ellin "diilejä" joilla tuo hinta on vielä todellakin kohtuullinen. Noita ei vaan enää ole tarjolla.

Lisäksi osalla valmistajista on ilmeisesti jotain "omia" latauspaketteja juuri näiden Ellin (tää taisi olla VW:n sovellus tms) ja muiden sovellusten kautta, jolla saa halvemman hinnan.
 
Mulla on toi Ellin ilmaisella kuukausimaksulla varustettu 48c minuuttihinnoittelu. Otin sen varmuuden vuoksi kun joulukuussa näytti siltä, että lataushinnat voi lähteä nousuun. Sillä sai hinnat 12kk ajaksi lukittua sen hetkiselle tasolle. Ihan hyvä tuuri kävi sen kanssa näin jälkikäteen ajateltuna.

Mutta olen kyllä sitä mieltä, että nää kaikenmaailman latauskerhot (Ellit, jne) on aivan perseestä. Mihin muka perustuu ajattelumalli, että kuukausimaksua maksamalla saa latauksen puoleen hintaan Ionitylle. Verrattuna siihen, että lataamaan tulee joku muu täsmälleen samanlaisella autolla. Palvelu tuottamisen kustannus on kuitenkin molemmille asiakkaille identtinen.

Periaatteessa ymmärrän jonkinlaisen kanta-asiakas -ajattelun, jossa saisi palvelun muutamaa prosenttia halvemmalla mitä enemmän lataa kyseisen operaattorin omassa verkossa. Mutta että puoleen hintaan. Näitä sitten kuukausimaksullisia mukamas pitäisi ostaa useampia, että saisi jokaiseen verkkoon "kanta-asiakashinnan", joka ei perustu mihinkään todelliseen palvelun tuotantokustannukseen.
 
Mutta olen kyllä sitä mieltä, että nää kaikenmaailman latauskerhot (Ellit, jne) on aivan perseestä. Mihin muka perustuu ajattelumalli, että kuukausimaksua maksamalla saa latauksen puoleen hintaan Ionitylle. Verrattuna siihen, että lataamaan tulee joku muu täsmälleen samanlaisella autolla. Palvelu tuottamisen kustannus on kuitenkin molemmille asiakkaille identtinen.
Mulla on vähän sama. Tulee jotenkin oksennusta suuhun kun miettii tätä tien päällä lataamista. Eihän tuossa pysy kukaan perässä, että miten nämä asiat elävät ja mistä kannattaa milläkin hetkellä ladata. Käytännössä on pakko seurata facebookin latausverkosto nyt ryhmää ja siltikin on vaikea pysyä kärryillä.

Olen oikeastaan päättänyt, että aion käyttää ainoastaan teslan supereita ja abc latausta ainakin alkuunsa. Uskoisin, että näidenkin avulla pääsee joka paikkaan suomessa ja ei tarvitse olla kanta-asiakas kortteja, eikä maksaa erillisiä kuukausimaksuja. Näillä kahdella edellämainitulla on myös tällä hetkellä kilpailukykyiset hinnat.

K-latauksen voisin ottaa tuohon vielä mukaan, jos se toimii kätevästi ja jos latureita sattuu olemaan omien reittien varrella. Painotus latauksessa kuitenkin teslan supereissa, missä riittää töpselin laitto autoon ja kävely sisään kahville tai syömään.
 
Mitäs näiden pikalatureiden hinnoittelu oli ennen sähkön hinnan raketointeja? Mietin jos ensi kesänä taas normi sähkösopimuksia saa 5 sentin hintaan, niin millaisia hintoja voisi olla pikalatureissa?
 
Mitäs näiden pikalatureiden hinnoittelu oli ennen sähkön hinnan raketointeja? Mietin jos ensi kesänä taas normi sähkösopimuksia saa 5 sentin hintaan, niin millaisia hintoja voisi olla pikalatureissa?
Ei ole ABC-latauksen, K-Latauksen, Teslan ja Virta / Helen hinnoissa tullut isoja muutoksia. Muutamia senttejä noussut. Siellä 30c ± 5c ne on pyörinyt ja varmaan pyörii jatkossakin.

Recharge pompsautti hinnat 54c/min -> 64c / kWh. Siellä sai aiemmin kovalla teholla lataavat kohtuuhintaan. Nyt saa kohtuuhintaan vain ne, joilla on vanhoja minuutti-soppareita voimassa.
 
Ei ole ABC-latauksen, K-Latauksen, Teslan ja Virta / Helen hinnoissa tullut isoja muutoksia. Muutamia senttejä noussut. Siellä 30c ± 5c ne on pyörinyt ja varmaan pyörii jatkossakin.

Recharge pompsautti hinnat 54c/min -> 64c / kWh. Siellä sai aiemmin kovalla teholla lataavat kohtuuhintaan. Nyt saa kohtuuhintaan vain ne, joilla on vanhoja minuutti-soppareita voimassa.
Joo, eli suomeksi sanottuna noissa laskutushintaa peilataan bensan ja dieselin hintaan…
No, ehkäpä jossain vaiheessa kilpailutilanne aikaansaisi muutosta.
 
Kannattaa huomioida, että ABC latauksesta maksetaan S-bonusta, joka jää saamatta jos ei rekisteröi jäsenyyttään.

Bonus on tietysti leivottu katteeseen ja sen saadakseen pitää olla osuuskaupan jäsen.
S-kortti, S-mobiili ja abc-mobiili sovellukset löytyy. Eikai muuta säätämistä enää tarvitse? Pystyykö muuten kertynyttä s-bonusta käyttää latauksen maksamiseen? Se olisi kätevä ominaisuus. Saisi tavallaan lataukset ilmaiseksi.
 
S-kortti, S-mobiili ja abc-mobiili sovellukset löytyy. Eikai muuta säätämistä enää tarvitse? Pystyykö muuten kertynyttä s-bonusta käyttää latauksen maksamiseen? Se olisi kätevä ominaisuus. Saisi tavallaan lataukset ilmaiseksi.
Tilillehän ne bonukset maksaa joten kyllä niitä voi käyttää
 
Kieltämättä hämmentävä "ominaisuus". En tiedä voisiko esim olla että päivityksen yhteydessä käyttää käsijarrun pois päältä tms? Tai ainakaan itse en keksi mitään muuta syytä miksi autoa kiinnostaisi sen asento.
Mulla tuli ekana mieleen että se tekee jonkun kiihtyvyysantureiden peruskalibroinnin.
 
No rehellisesti täytyy sanoa, että en arvaa.
Sitä että kuinkahan moni pitää autoa vain käyttövoiman takia kauniina. Tämä kysymykseni tosin toimii vain silloin jos oletetaan että vastaaja vastaa rehellisesti. Eikä nyt ole syytä muuta epäilläkään.
Ei enempää OT:ta =)
 
Sitä että kuinkahan moni pitää autoa vain käyttövoiman takia kauniina. Tämä kysymykseni tosin toimii vain silloin jos oletetaan että vastaaja vastaa rehellisesti. Eikä nyt ole syytä muuta epäilläkään.
Ei enempää OT:ta =)

En edelleenkään ymmärrä mitä tarkoitat ja miksi näitä kommenttejasi minulle osoitat? Minä en missään vaiheessa sanonut, että auto olisi hyvännäköinen siksi, että se on sähköauto. Toinen käyttäjä sanoi tilanneensa BMW i4:n ja minä kehuin että se on hyvännäköinen auto.
 
Eipä noi dc lataukset taida olla raketoinu muilla kuin rechargen asemilla. Virrallakin näyttää olevan yleisesti esim. 0,35-0,36€/kwh. Harmittavan vähän vain noita Virran pikalatureita.
 
Eipä noi dc lataukset taida olla raketoinu muilla kuin rechargen asemilla. Virrallakin näyttää olevan yleisesti esim. 0,35-0,36€/kwh. Harmittavan vähän vain noita Virran pikalatureita.
Olen kans jonkun verran käyttänyt noita Virran pikalatureita, jotka taitaa pääosin olla Helenin latureita. Helen tiedotti pikalatureistaan viime vuoden loppupuolella seuraavasti:

Helen kartoittaa jatkuvasti mahdollisuuksia laajentaa sähköautoilun latausverkostoa valtakunnallisesti. Keskitymme erityisesti suurteholatausverkoston laajentamiseen ja tavoitteenamme on avata vuoden 2023 loppuun mennessä yhteensä yli 180 uutta suurteholatauspistettä erityisesti valtateiden läheisyyteen. Ensi vuoden loppuun mennessä Helenin latausverkosto tulee kaksinkertaistumaan palvellen sähköautoilijoita jo yli 700 latauspisteen voimin.
 
Ei ole ABC-latauksen, K-Latauksen, Teslan ja Virta / Helen hinnoissa tullut isoja muutoksia. Muutamia senttejä noussut. Siellä 30c ± 5c ne on pyörinyt ja varmaan pyörii jatkossakin.

Kyllähän Teslan hinnat nousivat välissä todella korkealle, eikös ne olleet yli 50c/kWh. Laskivat niitä uudestaan, eli ne kyllä pomppivat rajusti (toisin kuin nuo K-Lataus/ABC).
 
Kyllähän Teslan hinnat nousivat välissä todella korkealle, eikös ne olleet yli 50c/kWh. Laskivat niitä uudestaan, eli ne kyllä pomppivat rajusti (toisin kuin nuo K-Lataus/ABC).
Jotenkin kuvittelisi, että teslakin antaa kohta noiden jo pysyä tässä alemmalla tasolla. Eihän noilla korkeiden hintojen aikaan omien tietojen mukaan kukaan ladannut. Luulisi niillekin kuitenkin pienempi kate kelpaavan mielummin kun ei katetta ollenkaan.
 
Kyllähän Teslan hinnat nousivat välissä todella korkealle, eikös ne olleet yli 50c/kWh. Laskivat niitä uudestaan, eli ne kyllä pomppivat rajusti (toisin kuin nuo K-Lataus/ABC).
Ainiin. Tosiaan silloin kun pörssisähkön hinta pompsahti marras-joulukuussa varsin korkeaksi, niin hintoja nostettiin. Mutta tuli alas myös suht nopeasti kun pörssisähkön hinta laski.
 
Tuota ei juuri ymmärrä, tehdään kalliit laturit seisomaan sinne lähes käyttämättömänä, luulisi olevan kannattavampaa tarjota kohtuuhinnalla ja käyttäjiä olisi jonoksi asti.
En tiedä tarkalleen Rechargen bisnesmmallia, mutta kai näissä latauspaikoissa yksi ongelma on että jotkut toimijat pyrkivät tekemään sillä lataussähkön myynnillä oikeasti voittoa, ja toiset eivät, joista ääriesimerkkinä oli (ja on edelleen) harvat paikat jotka tarjoavat jopa ilmaista lataussähköä. Tämä aiheuttaa aika isoa hajontaa lataushinnoissa ainakin isoimmissa taajamissa, lähekkäin saattaa olla latauspisteitä missä toisessa maksaa 45c/kWh ja toisessa 15c/kWh.

Tuo siis lähinnä AC-asiointilatauspaikoilla. DC-pikalatauspaikat voivat enemmän luottaa siihen että ihmiset ovat valmiita maksamaankin lataussähköstä, kunhan sitä tulee vikkelästi ja lataustauko jää mahdollisimman lyhyeksi.
 
Muistelen lukeneeni että Fortum olisi jo myynyt "oman osuutensa" rechargesta eli liekkö ovat irrottautumassa kokonaan sitten sähkisten osalta, ainakin toistaiseksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 194
Viestejä
4 547 706
Jäsenet
74 942
Uusin jäsen
jesse86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom