Eikös se nyt vaan ois fiksumpaa lähteä vaikka 10 min aikasemmin ja ladata jossai pikalaturilla se 10 minsaa ni saa ajot hoidettua?
Muuten kyllä mutta mun autossa ei ole DC-pikalatausta, vaan max 22kW AC-lataus.
Varauduin kyllä siihen vaihtoehtoon että jos töissälataus uhkaa jäädä alle 20% ennen kotimatkaa, sitten tosiaan lähden vaikka tuntia aiemmin ja vietän jonkin aikaa matkan varrella jossain 22kW AC-latausasemalla. Tunnissa saan kuitenkin n. +40% akkua ladattua 22kW teholla.
No oli miten oli, ei mennyt edes tiukille ja olisi voinut tehdä vielä vaikka pari kunniakierrosta. Lähtiessä oli latausta 25%, ja kotiin tullessa ruhtinaalliset 10%. Sain puristettua kulutuksen alas ajamalla motarilla 35km rekan perässä 90 km/h, auto eco-moodissa (en tiedä mitä se tekee paitsi ei kiihdy yhtä kovaa ja rajaa nopeuden max 100 km/h), radio pois päältä ja keskikonsolinäyttö valmiustilassa. Sää auttoi varmasti myös, +4 astetta, tyyntä, selkeää jne., eli sekin varmaan vähensi kulutusta haastavampiin päiviin verrattuna, tai vaikka verrattuna tämän aamun -3 asteen pakkaseen.
Vaikka oletinkin ihan helposti pääseväni kotiin asti ilman ongelmia (vaikka en olisi nuukaillutkaan), hermostutti vain paria asiaa kun ei ole niin paljoa kokemusta akun vähille ajamisesta:
- En tiedä missä vaiheessa auto päättää pakottaa auton säästömoodiin, onko jo alle 10%. Muistelen sähköautotestejä missä auto on alkanut jo jossain alle 10% lataustasolla laittaa kilpikonnamoodia päälle ja jatkuvaa varoittelua, ei pysty ajamaan yli 60km/h (mikä olisi aikas kettumaista motarilla) jne. En tiedä missä vaiheessa ja mitä tässä autossa tulisi, enkä halunnut tietääkään.
- Olen käsityksessä että akun lataustason laskiessa myös prosentit menevät nopeammin. Tämmöisen kuvan ainakin sain jostain Tesla-Björnin videosta. Eli jos jollain matkalla tuntuu menevän 20% silloin kun akku oli lähtiessä vaikka 90% (90% -> 70%), alemmilla lataustasoilla saattaakin yllättäen mennä enemmän, eli vaikka 30% -> 5%. Liittyen jotenkin lataustason arvioinnin epätarkkuuksiin eri lataustasoilla (jännitteen tasoa tarkkailemalla) tms.
Pitäisi joskus ehkä kokeilla turvallisemmissa olosuhteissa akun nollaan ajoa, ajelee vikan kilometrin pihalla ympyrää tai aggregaatti takakontissa.
Onhan siellä toki se bufferi eli periaatteessa pitäisi kyllä vielä pystyä ajamaan monta monta kilometriä vaikka akku näyttäisi jo 0%.
Nyt auto on tolpassa kiinni latailemassa 2,3kW teholla, illalla käväisen kaupassa ja lataan 22kW laturilla 85%:iin ja sillä taas ajaisi kaksi päivää, ellei tule tämän päivän kaltaisia yllätyksiä.