Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miten sen todella ottaa oliko tuolloin hinta "todella korkea", kun pörssisähkönhinta samaan aikaan raketoi. Nyt kun sähkön hinnat tullut alas ja pörssisähkön keskihinta on 4.95c/kWh seitsemän vuorokauden ajalta on ehkä reilua sanoa, että Rechargen ja kumppaneiden hinnankorottus 64c/kWh on röyhkeyden huippu.
Kerran oli lähellä, kun pakkanen yllätti jo valmiiksi optimoidulla ajomatkalla. Lopulta laturille 0% taulussa. Tosin Model 3 pitäisi mennä vielä parikymmentä kilometriä kun näyttö näyttää nollaa.Moniko täällä on jäänyt tielle sähkön loppumisen takia?
No juu, aina ei löydä mitä hakee. Sitten joutuu muuttamaan jotain hakukriteereistään, tai tyytymään ei-oohon.Autoharrastajan näkökulmasta, kun etsin Nettiautosta kriteereihin käyviä autoja, niin suppeaa on valikoima. Alle 20k hintaa, sähkö, taka tai neliveto ja alle 8s sataseen, niin olihan siellä yksi auto sentään. BMW i3.
Sinänsä tuollainen i3 vois olla kiva, mutta range on aika rajoitettu, toki lisävarusteena saatava rex auttaa. Muita ei sitten ollutkaan, mitään etuvetoisia kippoja on turha edes mainita mielestäni.
No se hinaus on vain lähimmälle asemalle.Moniko täällä on jäänyt tielle sähkön loppumisen takia?
Yllätyin kun täyskaskoon kuuluu hinaus jos polttoaine tai sähkö loppuu (eikä mene bonarit kerrasta). Uskaltaa sitten mennä vähän enemmän limiitille.
Autoharrastajan näkökulmasta, kun etsin Nettiautosta kriteereihin käyviä autoja, niin suppeaa on valikoima. Alle 20k hintaa, sähkö, taka tai neliveto ja alle 8s sataseen, niin olihan siellä yksi auto sentään. BMW i3.
Sinänsä tuollainen i3 vois olla kiva, mutta range on aika rajoitettu, toki lisävarusteena saatava rex auttaa. Muita ei sitten ollutkaan, mitään etuvetoisia kippoja on turha edes mainita mielestäni.
No joo, pelkässä pottoaineessa ja sähkössä loppuminen ei ole ongelma tosiaan, kiusallisempaa on jos auto hajoaa niin se on lähimmälle korjaamolle. Se pelastaa yleensä ainoastaan käytännössä auton pois tien poskesta. Matkanteon jatkuminen on sitten ihan tapauskohtaista.Minne se pitäisi olla? Hinauksen hinta vakuutusyhtiölle on jotakuinkin sama onko hinattava matka 1 vai 20 kilometriä, eniten tulee kulua hinauksen järjestämisestä ja paikalle tulemisesta. Hyvä olla vakuutuksessa jokatapauksessa.
Kaskossa kyllä lähes poikkeuksetta matkanjatkamisturva. Itse tulin kerran taksilla loviisasta espooseen kun levisi sinne, vakuutus maksoi ihan mukisematta. Auto tuli sitten perässä hinurin lavalla helsinkiin, kun lähin merkkiliike siellä.No joo, pelkässä pottoaineessa ja sähkössä loppuminen ei ole ongelma tosiaan, kiusallisempaa on jos auto hajoaa niin se on lähimmälle korjaamolle. Se pelastaa yleensä ainoastaan käytännössä auton pois tien poskesta. Matkanteon jatkuminen on sitten ihan tapauskohtaista.
Kun esittelet prosenttilukuja niin kiinnostaisi nähdä ne lähtöarvot mihin lukuihin ja ajankohtaan tuo 75% hintaero perustuu.
Verrokkina oma Teslan Supercharger lataus marraskuussa 0,45€/kWh (sis.alv). Jos tämä Teslan hinta oli 75% korkeampi kuin kilpailijoilla, niin se tarkoittaisi, että jostain olisi saanut suurteholatausta hintaan 0,11€/kWh. Jokin ei nyt täsmää?
MG4 SR saanet vuoden päästä tuohon hintaan, ainakin Euroopasta. 7,7s, takaveto, alle 20k ja kaupanpäälle 50kWh akku.Autoharrastajan näkökulmasta, kun etsin Nettiautosta kriteereihin käyviä autoja, niin suppeaa on valikoima. Alle 20k hintaa, sähkö, taka tai neliveto ja alle 8s sataseen, niin olihan siellä yksi auto sentään. BMW i3.
Sinänsä tuollainen i3 vois olla kiva, mutta range on aika rajoitettu, toki lisävarusteena saatava rex auttaa. Muita ei sitten ollutkaan, mitään etuvetoisia kippoja on turha edes mainita mielestäni.
Verrokkina oma Teslan Supercharger lataus marraskuussa 0,45€/kWh (sis.alv). Jos tämä Teslan hinta oli 75% korkeampi kuin kilpailijoilla, niin se tarkoittaisi, että jostain olisi saanut suurteholatausta hintaan 0,11€/kWh. Jokin ei nyt täsmää?
Ei taida näkyä kuin Teslan sovelluksella. Asentaa sovelluksen ja sen jälkeen supereita ja niiden hintoja voi katsella kun valitsee: Tili / Lataa muu kuin Tesla.Mistä nuo Teslan latureiden hinnat eri maissa näkee parhaiten? Pitääkö joku Tessla äppi ja tunnukset hankkia?
Suomen listahinta ei ole paljon pudonnut, mutta joissain muissa maissa hintaeroa on enemmän.
Jos alennus tosiaan on vain 4k$ (ja Suomessa vain -1000€?), mielelläni maksan sen että saan +10kWh akkua. Nuo muut eli tehon lasku yms. vielä voisi mennä, mutta noin suuri akun koon pienennys noin pienellä hinnanalennuksella, ei kiitos.Suomessa tuolla tonnin erolla ei kyllä ole kovinkaan järkevä, vaikea sanoa miksi kukaan tuota mallia valitsisi - varsinkin kun puhutaan 63k€ autosta. Jenkeissä ero näytti olevan $4k, ($51k vs $55k), jolloin siinä olisi jo jotain vaikutusta sentään, eli ~10% hinnasta pois.
Vilkaisin tarkemmin i4 hinnastoa eikä edes varusteissa ole mitään eroa 35:n ja 40:n välillä.
Täsmälleen samat vakiovarusteet molemmissa, jos oikein katsoin.
Tuollaisenaan täysin turha malli valikoimassa, ehkä sitten voisi olla perusteltua jos perushinta olisi alle 60k rajan eli "BMW i4 nyt alkaen 59990€"
Ei kai kukaan maksa normaalin autovalmistajan autosta listahintaa? Valmistajat tekevät segmentointia, jotta voivat tarjota alennuksia ilman, että joutuvat alentamaan parhaiden tuotteidensa hintoja.Jos alennus tosiaan on vain 4k$ (ja Suomessa vain -1000€?), mielelläni maksan sen että saan +10kWh akkua. Nuo muut eli tehon lasku yms. vielä voisi mennä, mutta noin suuri akun koon pienennys noin pienellä hinnanalennuksella, ei kiitos.
Joku erikoismetallivärikin maksaa jo tuon erotuksen verran (mielestäni katsoin esim. Teslan sivuilta että Y-malliin punainen erikoisväri oli jotain +3500€ vai oliko jopa enemmän), mieluummin jättäisin sellaisenkin pois kuin ottaisin 10kWh akun kapasiteetista pois.
Jollain muulla voi olla toiset prioriteetit, ja se ok. Minun puolestani mieluummin hinnanalennuksissa pois kaistavahdit, liikennemerkin tunnistukset ja itkuhälyttimet, minun näkökulmastani turhia ominaisuuksia. Tosin ehkä ne alkavat olla EU:ssa pakollisia...
Onhan EU aika iso talousalue 27 maata 44:stä Euroopasta, tosin ei niin iso kuin esim. brittiläinen kansainyhteisö, että vaikuttaa tuo melkein kaikkiin valmistajiin osaltaan.![]()
EU | EU päätti: Uudet bensiini- ja dieselautot kielletään vuoden 2035 jälkeen
EU-parlamentin päätös käytännössä kieltää fossiilisilla polttoaineilla toimivien uusien bensiini- ja dieselautojen tuonnin EU:n markkinoille.www.hs.fi
Nyt alkaa kaikkia viimeistään kuumottaa jos tuotekehitys on hitaalla.
Ehkä mä en sitten vain osaa. Ainakin kaksi viimeisintä ostokertaa ovat menneen ihan reisille kun olen yrittänyt muka nokkelana basaarimiehenä neuvotella hintaa alaspäin tai puolen vuoden bensat päälle.Ei kai kukaan maksa normaalin autovalmistajan autosta listahintaa? Valmistajat tekevät segmentointia, jotta voivat tarjota alennuksia ilman, että joutuvat alentamaan parhaiden tuotteidensa hintoja.
i4 eDrive 35:sen tehtävä on täyttää tuotantolinjat ja sen ostajille tarjotaan parempia rahoitusdiilejä liisareina, sen ostajille tarjotaan parempia hyvityksiä vaihtoautoista ja mahdolliset tarjoukset jne. kohdistetaan siihen. Käytännön myyntihintojen erot ovat paljon suuremmat kuin mitä listahinnat kertovat.
Ford reagoi jo ja heittää polttisväkeä ulos Euroopasta, ja perustaa LFP-akkutehtaan USA:an.![]()
EU | EU päätti: Uudet bensiini- ja dieselautot kielletään vuoden 2035 jälkeen
EU-parlamentin päätös käytännössä kieltää fossiilisilla polttoaineilla toimivien uusien bensiini- ja dieselautojen tuonnin EU:n markkinoille.www.hs.fi
Nyt alkaa kaikkia viimeistään kuumottaa jos tuotekehitys on hitaalla.
Aina voi esittää kävelevänsä pois, jos hinta ei miellytä itseä. Käytetyissä tietysti vähän hankalampaa, kun autot ovat yksilöitä, mutta uusissa reippaasti tarjoukset useammalta taholta ja sen jälkeen korkeamman tarjouksen antaneelle pistät pyynnön tarkastaa tarjousta ja jos menee alle toisen tarjoajan, niin pyydät siltä uuden. Kovin montaa kierrosta ei ole kohteliasta tehdä, mutta suurimmat löysät saa parilla kierroksella pois.Ehkä mä en sitten vain osaa. Ainakin kaksi viimeisintä ostokertaa ovat menneen ihan reisille kun olen yrittänyt muka nokkelana basaarimiehenä neuvotella hintaa alaspäin tai puolen vuoden bensat päälle.
Kun alle vuoden ikäistä Toyota Aurista kävin koeajamassa 15 v sitten, virittelin keskustelua jos sitä hintaa voisi tarkistaa ja nimenomaan alaspäin, mutta myyjä teki heti selväksi että nope, hinta on tuo tai lähde ulos.
Ei Zoessakaan mitään neuvotteluvaraa tuntunut olevan, tai sitten tosiaan en vain osaa neuvotella. No sen verran sentään sain että otin koko auton 0% lainalla enkä maksanutkaan käsirahaa, kuten aluksi sovimme. Jotain sentään osaan neuvotella uusiksi.
Zoea ostaessani en itseasiassa lyönyt kauppaa heti lukkoon, päinvastoin kun olivat halukkaita tarjoamaan ajokuntoisesta Toyotastani vaihdossa vain 1000€, sanoin että jaa mietitään ja ehkä palataan asiaan. Myin sen pois itse alle vuorokaudessa 2300€ hintaan (missä jopa sain rahat samantien tililleni ilman että vastapuoli oli edes nähnyt autoa, hyvä luotto) ja palasin keskustelemaan Zoe-kauppiaan kanssa, mutta sitten vielä uusi muutos eli halusinkin auton kokonaan halvalla lainalla kun kerran tarjottiin, ja pidin 8000€ käsirahan itselläni.Aina voi esittää kävelevänsä pois, jos hinta ei miellytä itseä. Käytetyissä tietysti vähän hankalampaa, kun autot ovat yksilöitä, mutta uusissa reippaasti tarjoukset useammalta taholta ja sen jälkeen korkeamman tarjouksen antaneelle pistät pyynnön tarkastaa tarjousta ja jos menee alle toisen tarjoajan, niin pyydät siltä uuden. Kovin montaa kierrosta ei ole kohteliasta tehdä, mutta suurimmat löysät saa parilla kierroksella pois.
Nyt onkin jännäkakka housuissa. Arvioin eilen latauksien riittävyyden alakanttiin, ja kohta lähden töistä ajelemaan kotia kohti 24% täynnä olevalla akulla, ja kotimatkaan menee näin talvella olosuhteista riippuen 22-25% akusta. Johtuu siitä että tuli tänään odottamatonta edestakaisin ajelua, muualla käyntiä työpäivän aikana yms. Töissä pystyn lataamaan mutta vain max 1x10A eli vähän päälle 2kW teholla.Moniko täällä on jäänyt tielle sähkön loppumisen takia?
Yllätyin kun täyskaskoon kuuluu hinaus jos polttoaine tai sähkö loppuu (eikä mene bonarit kerrasta). Uskaltaa sitten mennä vähän enemmän limiitille.
Nyt onkin jännäkakka housuissa. Arvioin eilen latauksien riittävyyden alakanttiin, ja kohta lähden töistä ajelemaan kotia kohti 24% täynnä olevalla akulla, ja kotimatkaan menee näin talvella olosuhteista riippuen 22-25% akusta. Johtuu siitä että tuli tänään odottamatonta edestakaisin ajelua, muualla käyntiä työpäivän aikana yms. Töissä pystyn lataamaan mutta vain max 1x10A eli vähän päälle 2kW teholla.
No, lähden vähän aiemmin jotta voin tarvittaessa ajaa motarilla 90 km/h jonkun ison rekan perässä, ja luotan siihen että vielä 0%:ssa autolla pääsee 15km ellei enemmänkin, mutta eipä ole koskaan aiemmin tullut ajettua akkua noin tyhjäksi.
Valmiiksi myös katsoin työmatkan varrelta parhaimpia latauspaikkoja, jos alkaa liikaa hirvittää.
Ei muuten niin pelottaisi mutta pakko ehtiä kotiin tiettyyn aikaan menessä, lapsia olla hakemassa jne. Heti vaan auto kotona hidaslataukseen tyhjällä akulla, jos sinne asti pääsen. Ehköhän pääse...
Korealaisissa pitäisi päästä vähintään -5 % aika helposti, jos pistää liikkeet vastakkain. Riippuu vähän rahoitustarjouksistakin, jossain se kate aina on. Nyt kun meno on hiljennyt lasipalatseissa, niin sanoisin jopa, että pitkälti yli 5 % pitäisi olla mahdollista. Varsinkin, jos ei tuo jotain vanhaa puhkinussittua paskaa mukanaan.Eipä noissa uusien autojen hinnoissa ole juurikaan tinkivaraa. Puhutaan yksikkötonneista jos siitäkään ainakin omien kokemusten perusteella.
Muuten kyllä mutta mun autossa ei ole DC-pikalatausta, vaan max 22kW AC-lataus.Eikös se nyt vaan ois fiksumpaa lähteä vaikka 10 min aikasemmin ja ladata jossai pikalaturilla se 10 minsaa ni saa ajot hoidettua?
Ostaako joku uuden auton antamatta vanhan vaihdossa? Taitaa olla aika harvinaista? Ja heti kun annetaan vanha vaihdossa tai otetaan rahoitus, on parikin kohtaa jolla voidaan säätää lopullista hintaa ilman että listahinta muuttuu mihinkään.Eipä noissa uusien autojen hinnoissa ole juurikaan tinkivaraa. Puhutaan yksikkötonneista jos siitäkään ainakin omien kokemusten perusteella.
Riippuu autosta. SOC% mittaa joissain autoissa ampeeritunteja ja joissain autoissa kilowattitunteja. Autoissa joissa se on kalibroitu (typerästi) ampeeritunteina ne väli 0-20% kuluu nopeammin kuin 80-100%, koska jännite on alhaisempi ja jokainen Ah on vähemmän Wh:ta.- Olen käsityksessä että akun lataustason laskiessa myös prosentit menevät nopeammin. Tämmöisen kuvan ainakin sain jostain Tesla-Björnin videosta. Eli jos jollain matkalla tuntuu menevän 20% silloin kun akku oli lähtiessä vaikka 90% (90% -> 70%), alemmilla lataustasoilla saattaakin yllättäen mennä enemmän, eli vaikka 30% -> 5%. Liittyen jotenkin lataustason arvioinnin epätarkkuuksiin eri lataustasoilla (jännitteen tasoa tarkkailemalla) tms.
Ei kai autoa vaihdossa kannata antaa ikinä? Ainahan sitä paremmin rahaa saa siitä itse myymällä ja sitten uutta autoa metsästämään.Ostaako joku uuden auton antamatta vanhan vaihdossa? Taitaa olla aika harvinaista? Ja heti kun annetaan vanha vaihdossa tai otetaan rahoitus, on parikin kohtaa jolla voidaan säätää lopullista hintaa ilman että listahinta muuttuu mihinkään.
Okei. Itse taas en kehtaa näitä tonnin romuja (mikä nytkin pihassa) edes tarjota vaihdossa kun olen ollut siinä luulossa, että kaikki alle 20k€ kärryt ovat myyjien silmissä ongelmajätettä.Ainakin käytetyn auton kohdalla vanhan antamalla vaihdossa saa liikkeen auton usein halvemmalla. Mitä uuden ostoon tulee niin onhan se helpompi antaa vanha vaihdossa. Olkoonkin sitten, että siinä saattaa rahaa hivenen hävitä (itse en lähtenyt mokomaan myyntihommaan yli 300k ajetulla 2002 Renaultilla että olisin saanut sen 2500e hyötynä muuta kautta yhdistettynä uuden ja vanhan hinnassa erikseen myyden).
Saattaa kannattaa, mutta silti moni työntää vaan vaihtoauton sinne myyjälle.Ei kai autoa vaihdossa kannata antaa ikinä? Ainahan sitä paremmin rahaa saa siitä itse myymällä ja sitten uutta autoa metsästämään.
Ainakin Turussa todellakin on win-win K-autolle. Kyselin aikanaan Miin vaihtoa Borniin ja vaihtotarjousta pystyi pitämään lähinnä vittuiluna. Veikkaisin, että ei olis paria minuutta kauempaa tarvinnut puhelua odottaa, jos olisin pistänyt heidän 16xxx € tarjouksen nettiautoon hinnaksi. 2022 alussako Born tuli koeajoon? Joka tapauksessa Mii plussan käypä hinta sillä hetkellä oli hyvän matkaa 20+ k€. Bornissa luonnollisesti ei ollut tinkivaraa, kun "he vaan välittävät". Oli muuten viimeinen kerta, kun liikkeeseen tulen astumaan, kun oman merkin vaihtarin päälle alkoivat noin kusemaanJa usein se on myös win-win diili. Virallinen VW jälleenmyyjä saa käsittääkseni käytetyn VW:n myynnistä paremmin rahaa kuin random kadun tallaaja -> todennäköisesti heillä on varaa tarjota ihan kohtuullinen vaihtohyvitys uuden ostajalle.
Vähän menee offtopic mutta eipä varmaan tule itsekään astuttua näihin K-Auto liikkeisiin enää.Ainakin Turussa todellakin on win-win K-autolle. Kyselin aikanaan Miin vaihtoa Borniin ja vaihtotarjousta pystyi pitämään lähinnä vittuiluna. Veikkaisin, että ei olis paria minuutta kauempaa tarvinnut puhelua odottaa, jos olisin pistänyt heidän 16xxx € tarjouksen nettiautoon hinnaksi. 2022 alussako Born tuli koeajoon? Joka tapauksessa Mii plussan käypä hinta sillä hetkellä oli hyvän matkaa 20+ k€. Bornissa luonnollisesti ei ollut tinkivaraa, kun "he vaan välittävät". Oli muuten viimeinen kerta, kun liikkeeseen tulen astumaan, kun oman merkin vaihtarin päälle alkoivat noin kusemaan![]()
Ainakin Turussa todellakin on win-win K-autolle. Kyselin aikanaan Miin vaihtoa Borniin ja vaihtotarjousta pystyi pitämään lähinnä vittuiluna. Veikkaisin, että ei olis paria minuutta kauempaa tarvinnut puhelua odottaa, jos olisin pistänyt heidän 16xxx € tarjouksen nettiautoon hinnaksi. 2022 alussako Born tuli koeajoon? Joka tapauksessa Mii plussan käypä hinta sillä hetkellä oli hyvän matkaa 20+ k€. Bornissa luonnollisesti ei ollut tinkivaraa, kun "he vaan välittävät". Oli muuten viimeinen kerta, kun liikkeeseen tulen astumaan, kun oman merkin vaihtarin päälle alkoivat noin kusemaan![]()
Eikös tää mii maksnut aikoinaan 16k uutena k-autolla? Eikai ne nyt käytetystä maksa tietenkään sitä millä sen ovat uutena myyneet vaikka nettiauton pyynnit olisi mitä?Ainakin Turussa todellakin on win-win K-autolle. Kyselin aikanaan Miin vaihtoa Borniin ja vaihtotarjousta pystyi pitämään lähinnä vittuiluna. Veikkaisin, että ei olis paria minuutta kauempaa tarvinnut puhelua odottaa, jos olisin pistänyt heidän 16xxx € tarjouksen nettiautoon hinnaksi. 2022 alussako Born tuli koeajoon? Joka tapauksessa Mii plussan käypä hinta sillä hetkellä oli hyvän matkaa 20+ k€. Bornissa luonnollisesti ei ollut tinkivaraa, kun "he vaan välittävät". Oli muuten viimeinen kerta, kun liikkeeseen tulen astumaan, kun oman merkin vaihtarin päälle alkoivat noin kusemaan![]()
Miksei maksaisi, jos auton ja kaupat haluavat saada? Olishan se varmaan kiva hyvittää 16 ja seuraavana päivänä pesun jälkeen 23 ja myyntiin. Kuka asiakas moiseen suostuisi?Ei-merkkiliikkeetkin tarjos näkemättä suorana ostona useamman tonnin enemmän. Edelleenkin nuo halvimmat paljon ajetut maksaa päälle 18 eli liikkeestä voisi olettaa 16 irtoavan. Ihan haista vitttu kepillä jäätä tarjous se oli, testas onko asiakas kartalla hintojen noususta.Eikös tää mii maksnut aikoinaan 16k uutena k-autolla? Eikai ne nyt käytetystä maksa tietenkään sitä millä sen ovat uutena myyneet vaikka nettiauton pyynnit olisi mitä?
K-Auto aikamoista Pirkkaa näemmä. Porscheakin (Taycan) mainostavat, onkohan premium ostokokemus.
Sanotaanko, että yksittäisellä kokemuksella on aika paljon enemmän tekemistä henkilön kanssa kuin kokonaisen firman. En siis väitä
Porsche-liikkeessä on kyllä todella hyvä palvelu ja asiointikokemus oli äärimmäisen miellyttävä, kun myyjä oikeasti tiesi myymästään tuotteesta ja oli selkeästi kiinnostunut asiakkaasta.Mene ostamaan ja kerro. Porschet myydään Porschen omasta liikkeestä, kuten Auditkin.
Onkohan näissä porsche liikkeissä myyjillä ennakkoluuloja asiakkaita kohtaan? Voiko kolmekymppinen kaveri verkkarit jalassa saada Taycania koeajoon, vai rupeaako myyjä tivaamaan jotain? Leikittelen siis vain ajatuksella.Porsche-liikkeessä on kyllä todella hyvä palvelu ja asiointikokemus oli äärimmäisen miellyttävä, kun myyjä oikeasti tiesi myymästään tuotteesta ja oli selkeästi kiinnostunut asiakkaasta.
Enkä varmasti näyttänyt mitenkään varakkaalta![]()