Yleistä keskustelua sähköautoista

Muistelen lukeneeni että Fortum olisi jo myynyt "oman osuutensa" rechargesta eli liekkö ovat irrottautumassa kokonaan sitten sähkisten osalta, ainakin toistaiseksi.

e: Taitaa Rechargelle käydä kylmät, kun ainakin ABC:n kyljessä olevat asemat ovat teurastuslistan kärkipäässä. Tämä toki oma tulkinta siitä miten Salossa kävi, nyt siellä on yksi 50 kW pytty rechargella ja kuusi 150 kW paikkaa ABC:lta. Koskahan saatais vähän hintakilpailua aikaiseksi :)
 
Moniko täällä on jäänyt tielle sähkön loppumisen takia?

Yllätyin kun täyskaskoon kuuluu hinaus jos polttoaine tai sähkö loppuu (eikä mene bonarit kerrasta). Uskaltaa sitten mennä vähän enemmän limiitille.
 
Miten sen todella ottaa oliko tuolloin hinta "todella korkea", kun pörssisähkönhinta samaan aikaan raketoi. Nyt kun sähkön hinnat tullut alas ja pörssisähkön keskihinta on 4.95c/kWh seitsemän vuorokauden ajalta on ehkä reilua sanoa, että Rechargen ja kumppaneiden hinnankorottus 64c/kWh on röyhkeyden huippu.

Se oli silloin n. 75% korkeampi kuin mitä ABC, K-Lataus ja vastaavat myivät. Eli kyllä se oli kallista pikalatauksessa. Ei edes kovin kaukana Rechargen nykyhinnoista ja erotuksesta verrattuna ABC/K-Lataus. Pörssisähkön hinta ei ole tässä se vertailukohde kuitenkaan, vaan kilpailevat toimijat. Itse lataukseen liittyy muitakin kuluja sen tuottajalle kuin pelkkä sähkö.
 
Moniko täällä on jäänyt tielle sähkön loppumisen takia?
Kerran oli lähellä, kun pakkanen yllätti jo valmiiksi optimoidulla ajomatkalla. Lopulta laturille 0% taulussa. Tosin Model 3 pitäisi mennä vielä parikymmentä kilometriä kun näyttö näyttää nollaa.

Sinänsähän tuo on omaa tyhmyyttä jos toimivassa autossa akku tai polttoaine loppuu, mutta sähköautolla voi edelleen osua harvemmin asutuilla alueilla tilanteita, joissa kaavailtu laturi on myös lähialueen ainoa laturi. Toisaalta sähköä on kumminkin saatavilla melkein mistä vain, joten pitää olla aika korvessa ettei mistään löydy pistorasiaa lainaan.
 
Autoharrastajan näkökulmasta, kun etsin Nettiautosta kriteereihin käyviä autoja, niin suppeaa on valikoima. Alle 20k hintaa, sähkö, taka tai neliveto ja alle 8s sataseen, niin olihan siellä yksi auto sentään. BMW i3.

Sinänsä tuollainen i3 vois olla kiva, mutta range on aika rajoitettu, toki lisävarusteena saatava rex auttaa. Muita ei sitten ollutkaan, mitään etuvetoisia kippoja on turha edes mainita mielestäni.
 
Autoharrastajan näkökulmasta, kun etsin Nettiautosta kriteereihin käyviä autoja, niin suppeaa on valikoima. Alle 20k hintaa, sähkö, taka tai neliveto ja alle 8s sataseen, niin olihan siellä yksi auto sentään. BMW i3.

Sinänsä tuollainen i3 vois olla kiva, mutta range on aika rajoitettu, toki lisävarusteena saatava rex auttaa. Muita ei sitten ollutkaan, mitään etuvetoisia kippoja on turha edes mainita mielestäni.
No juu, aina ei löydä mitä hakee. Sitten joutuu muuttamaan jotain hakukriteereistään, tai tyytymään ei-oohon.

Sinänsä odottamalla tuo saattaa korjaantua, esim. 10 vuoden kuluttua saattaisi hyvinkin saada 20 vuotta vanhoja Tesloja jopa tuota halvemmalla pilvin pimein.
 
Moniko täällä on jäänyt tielle sähkön loppumisen takia?

Yllätyin kun täyskaskoon kuuluu hinaus jos polttoaine tai sähkö loppuu (eikä mene bonarit kerrasta). Uskaltaa sitten mennä vähän enemmän limiitille.
No se hinaus on vain lähimmälle asemalle.
 
Autoharrastajan näkökulmasta, kun etsin Nettiautosta kriteereihin käyviä autoja, niin suppeaa on valikoima. Alle 20k hintaa, sähkö, taka tai neliveto ja alle 8s sataseen, niin olihan siellä yksi auto sentään. BMW i3.

Sinänsä tuollainen i3 vois olla kiva, mutta range on aika rajoitettu, toki lisävarusteena saatava rex auttaa. Muita ei sitten ollutkaan, mitään etuvetoisia kippoja on turha edes mainita mielestäni.

Äkkiseltään sanoisin että tuossa ei ole ongelmana käyttövoima vaan kriteereihin sopivia ei yleensäkään ole paljon.
Jos rajataan pois 200tkm rullatut ja yli 5v vanhat niin eihän tuosta jää jäljelle kuin RS Octavia nelivetona ja yksittäisiä muita?
 
Minne se pitäisi olla? Hinauksen hinta vakuutusyhtiölle on jotakuinkin sama onko hinattava matka 1 vai 20 kilometriä, eniten tulee kulua hinauksen järjestämisestä ja paikalle tulemisesta. Hyvä olla vakuutuksessa jokatapauksessa.
No joo, pelkässä pottoaineessa ja sähkössä loppuminen ei ole ongelma tosiaan, kiusallisempaa on jos auto hajoaa niin se on lähimmälle korjaamolle. Se pelastaa yleensä ainoastaan käytännössä auton pois tien poskesta. Matkanteon jatkuminen on sitten ihan tapauskohtaista.
 
No joo, pelkässä pottoaineessa ja sähkössä loppuminen ei ole ongelma tosiaan, kiusallisempaa on jos auto hajoaa niin se on lähimmälle korjaamolle. Se pelastaa yleensä ainoastaan käytännössä auton pois tien poskesta. Matkanteon jatkuminen on sitten ihan tapauskohtaista.
Kaskossa kyllä lähes poikkeuksetta matkanjatkamisturva. Itse tulin kerran taksilla loviisasta espooseen kun levisi sinne, vakuutus maksoi ihan mukisematta. Auto tuli sitten perässä hinurin lavalla helsinkiin, kun lähin merkkiliike siellä.
Paremmilla lisäturvilla olisivat tuoneet sijaisauton mutta sellaista en ollut ottanut.
 
Kun esittelet prosenttilukuja niin kiinnostaisi nähdä ne lähtöarvot mihin lukuihin ja ajankohtaan tuo 75% hintaero perustuu.

Verrokkina oma Teslan Supercharger lataus marraskuussa 0,45€/kWh (sis.alv). Jos tämä Teslan hinta oli 75% korkeampi kuin kilpailijoilla, niin se tarkoittaisi, että jostain olisi saanut suurteholatausta hintaan 0,11€/kWh. Jokin ei nyt täsmää?

Yhtään ottamatta kantaa mitä suurteholataus on joskus maksanut laitan tähän vain tämän yksinkertaisen laskukaavan kuvitteelliselle hinnalle. Kaavassa lasketaan kuvitteelliselle hinnalle 75% korkeampi hinta käyttäen ala-asteen matematiikkaa.

0,25€ X 1,75=0,4375€

Prosenttilaskut ovat joskus hankalia.
 
Autoharrastajan näkökulmasta, kun etsin Nettiautosta kriteereihin käyviä autoja, niin suppeaa on valikoima. Alle 20k hintaa, sähkö, taka tai neliveto ja alle 8s sataseen, niin olihan siellä yksi auto sentään. BMW i3.

Sinänsä tuollainen i3 vois olla kiva, mutta range on aika rajoitettu, toki lisävarusteena saatava rex auttaa. Muita ei sitten ollutkaan, mitään etuvetoisia kippoja on turha edes mainita mielestäni.
MG4 SR saanet vuoden päästä tuohon hintaan, ainakin Euroopasta. 7,7s, takaveto, alle 20k ja kaupanpäälle 50kWh akku.
 
Mistä nuo Teslan latureiden hinnat eri maissa näkee parhaiten? Pitääkö joku Tessla äppi ja tunnukset hankkia?
 
Verrokkina oma Teslan Supercharger lataus marraskuussa 0,45€/kWh (sis.alv). Jos tämä Teslan hinta oli 75% korkeampi kuin kilpailijoilla, niin se tarkoittaisi, että jostain olisi saanut suurteholatausta hintaan 0,11€/kWh. Jokin ei nyt täsmää?

Varmaankin matematiikka. Korkeampi tarkoittaa tässä tapauksessa vertailuna olevaa 0,31c/kWh hintaa. Se antaa lopputulokseksi 0,54c/kWh. Hinnan nousu 100% ei tarkoita että hinta olisi alussa 0c/kWh, se tarkoittaa tuplaantumista. Se ei tarkoita että muiden hinta oli 75% alempi. 75% tarkoittaa 1,75 kertoimella alkuperäistä hintaa. Pahimmillaan SC:den hinta oli yli 70c/kWh ei-jäsenille (eli samasta mistä valitit muiden kohdalla), Teslan omistajille hinta nousi ainakin 0,59c/kWh tasolle (ainakin marraskuussa 2022, klo 16-20 välillä Kempeleessä). Eli tuohon ABC lataukseen verrattuna hinta oli näppärät 90% kalliimpi Teslalla.
 
BMW i4:sesta on tullut tarjolle uusi "halpis" i4 eDrive35 takavetomalli.

Akku on pienentynyt eDrive 40:sen 80 kWh -> 70 kWh, tehot ovat pudonneet 250 -> 210kW ja maksimi latausteho 205 -> 180kW. 10% - 80% latausaika pysynyt samana, joten charge curve lienee saman muotoinen, mutta kulkee vain ~20kW alempana.

Suomen listahinta ei ole paljon pudonnut, mutta joissain muissa maissa hintaeroa on enemmän.
 
Suomen listahinta ei ole paljon pudonnut, mutta joissain muissa maissa hintaeroa on enemmän.

Suomessa tuolla tonnin erolla ei kyllä ole kovinkaan järkevä, vaikea sanoa miksi kukaan tuota mallia valitsisi - varsinkin kun puhutaan 63k€ autosta. Jenkeissä ero näytti olevan $4k, ($51k vs $55k), jolloin siinä olisi jo jotain vaikutusta sentään, eli ~10% hinnasta pois.
 
Suomessa tuolla tonnin erolla ei kyllä ole kovinkaan järkevä, vaikea sanoa miksi kukaan tuota mallia valitsisi - varsinkin kun puhutaan 63k€ autosta. Jenkeissä ero näytti olevan $4k, ($51k vs $55k), jolloin siinä olisi jo jotain vaikutusta sentään, eli ~10% hinnasta pois.
Jos alennus tosiaan on vain 4k$ (ja Suomessa vain -1000€?), mielelläni maksan sen että saan +10kWh akkua. Nuo muut eli tehon lasku yms. vielä voisi mennä, mutta noin suuri akun koon pienennys noin pienellä hinnanalennuksella, ei kiitos.

Joku erikoismetallivärikin maksaa jo tuon erotuksen verran (mielestäni katsoin esim. Teslan sivuilta että Y-malliin punainen erikoisväri oli jotain +3500€ vai oliko jopa enemmän), mieluummin jättäisin sellaisenkin pois kuin ottaisin 10kWh akun kapasiteetista pois.

Jollain muulla voi olla toiset prioriteetit, ja se ok. Minun puolestani mieluummin hinnanalennuksissa pois kaistavahdit, liikennemerkin tunnistukset ja itkuhälyttimet, minun näkökulmastani turhia ominaisuuksia. Tosin ehkä ne alkavat olla EU:ssa pakollisia...
 
Vilkaisin tarkemmin i4 hinnastoa eikä edes varusteissa ole mitään eroa 35:n ja 40:n välillä.
Täsmälleen samat vakiovarusteet molemmissa, jos oikein katsoin.

Tuollaisenaan täysin turha malli valikoimassa, ehkä sitten voisi olla perusteltua jos perushinta olisi alle 60k rajan eli "BMW i4 nyt alkaen 59990€"
 
Vilkaisin tarkemmin i4 hinnastoa eikä edes varusteissa ole mitään eroa 35:n ja 40:n välillä.
Täsmälleen samat vakiovarusteet molemmissa, jos oikein katsoin.

Tuollaisenaan täysin turha malli valikoimassa, ehkä sitten voisi olla perusteltua jos perushinta olisi alle 60k rajan eli "BMW i4 nyt alkaen 59990€"

Tässä taisi olla joku kikkailu toimitusaikojen kanssa. Eli tuon 35:n saisi parissa kuukaudessa tilauksesta, kun taas 40:aa joutuu odottamaan kauemmin. Ja yrittävät sitten tällä verukkeella saada tuosta paskamallista asiakkaalta käytännössä saman hinnan :)
 
Jos alennus tosiaan on vain 4k$ (ja Suomessa vain -1000€?), mielelläni maksan sen että saan +10kWh akkua. Nuo muut eli tehon lasku yms. vielä voisi mennä, mutta noin suuri akun koon pienennys noin pienellä hinnanalennuksella, ei kiitos.

Joku erikoismetallivärikin maksaa jo tuon erotuksen verran (mielestäni katsoin esim. Teslan sivuilta että Y-malliin punainen erikoisväri oli jotain +3500€ vai oliko jopa enemmän), mieluummin jättäisin sellaisenkin pois kuin ottaisin 10kWh akun kapasiteetista pois.

Jollain muulla voi olla toiset prioriteetit, ja se ok. Minun puolestani mieluummin hinnanalennuksissa pois kaistavahdit, liikennemerkin tunnistukset ja itkuhälyttimet, minun näkökulmastani turhia ominaisuuksia. Tosin ehkä ne alkavat olla EU:ssa pakollisia...
Ei kai kukaan maksa normaalin autovalmistajan autosta listahintaa? Valmistajat tekevät segmentointia, jotta voivat tarjota alennuksia ilman, että joutuvat alentamaan parhaiden tuotteidensa hintoja.

i4 eDrive 35:sen tehtävä on täyttää tuotantolinjat ja sen ostajille tarjotaan parempia rahoitusdiilejä liisareina, sen ostajille tarjotaan parempia hyvityksiä vaihtoautoista ja mahdolliset tarjoukset jne. kohdistetaan siihen. Käytännön myyntihintojen erot ovat paljon suuremmat kuin mitä listahinnat kertovat.
 

Nyt alkaa kaikkia viimeistään kuumottaa jos tuotekehitys on hitaalla.
Onhan EU aika iso talousalue 27 maata 44:stä Euroopasta, tosin ei niin iso kuin esim. brittiläinen kansainyhteisö, että vaikuttaa tuo melkein kaikkiin valmistajiin osaltaan.
 
Ei kai kukaan maksa normaalin autovalmistajan autosta listahintaa? Valmistajat tekevät segmentointia, jotta voivat tarjota alennuksia ilman, että joutuvat alentamaan parhaiden tuotteidensa hintoja.

i4 eDrive 35:sen tehtävä on täyttää tuotantolinjat ja sen ostajille tarjotaan parempia rahoitusdiilejä liisareina, sen ostajille tarjotaan parempia hyvityksiä vaihtoautoista ja mahdolliset tarjoukset jne. kohdistetaan siihen. Käytännön myyntihintojen erot ovat paljon suuremmat kuin mitä listahinnat kertovat.
Ehkä mä en sitten vain osaa. Ainakin kaksi viimeisintä ostokertaa ovat menneen ihan reisille kun olen yrittänyt muka nokkelana basaarimiehenä neuvotella hintaa alaspäin tai puolen vuoden bensat päälle.

Kun alle vuoden ikäistä Toyota Aurista kävin koeajamassa 15 v sitten, virittelin keskustelua jos sitä hintaa voisi tarkistaa ja nimenomaan alaspäin, mutta myyjä teki heti selväksi että nope, hinta on tuo tai lähde ulos.

Ei Zoessakaan mitään neuvotteluvaraa tuntunut olevan, tai sitten tosiaan en vain osaa neuvotella. No sen verran sentään sain että otin koko auton 0% lainalla enkä maksanutkaan käsirahaa, kuten aluksi sovimme. Jotain sentään osasin neuvotella itselleni edullisemmaksi.
 

Nyt alkaa kaikkia viimeistään kuumottaa jos tuotekehitys on hitaalla.
Ford reagoi jo ja heittää polttisväkeä ulos Euroopasta, ja perustaa LFP-akkutehtaan USA:an.

 
Ehkä mä en sitten vain osaa. Ainakin kaksi viimeisintä ostokertaa ovat menneen ihan reisille kun olen yrittänyt muka nokkelana basaarimiehenä neuvotella hintaa alaspäin tai puolen vuoden bensat päälle.

Kun alle vuoden ikäistä Toyota Aurista kävin koeajamassa 15 v sitten, virittelin keskustelua jos sitä hintaa voisi tarkistaa ja nimenomaan alaspäin, mutta myyjä teki heti selväksi että nope, hinta on tuo tai lähde ulos.

Ei Zoessakaan mitään neuvotteluvaraa tuntunut olevan, tai sitten tosiaan en vain osaa neuvotella. No sen verran sentään sain että otin koko auton 0% lainalla enkä maksanutkaan käsirahaa, kuten aluksi sovimme. Jotain sentään osaan neuvotella uusiksi.
Aina voi esittää kävelevänsä pois, jos hinta ei miellytä itseä. Käytetyissä tietysti vähän hankalampaa, kun autot ovat yksilöitä, mutta uusissa reippaasti tarjoukset useammalta taholta ja sen jälkeen korkeamman tarjouksen antaneelle pistät pyynnön tarkastaa tarjousta ja jos menee alle toisen tarjoajan, niin pyydät siltä uuden. Kovin montaa kierrosta ei ole kohteliasta tehdä, mutta suurimmat löysät saa parilla kierroksella pois.
 
Aina voi esittää kävelevänsä pois, jos hinta ei miellytä itseä. Käytetyissä tietysti vähän hankalampaa, kun autot ovat yksilöitä, mutta uusissa reippaasti tarjoukset useammalta taholta ja sen jälkeen korkeamman tarjouksen antaneelle pistät pyynnön tarkastaa tarjousta ja jos menee alle toisen tarjoajan, niin pyydät siltä uuden. Kovin montaa kierrosta ei ole kohteliasta tehdä, mutta suurimmat löysät saa parilla kierroksella pois.
Zoea ostaessani en itseasiassa lyönyt kauppaa heti lukkoon, päinvastoin kun olivat halukkaita tarjoamaan ajokuntoisesta Toyotastani vaihdossa vain 1000€, sanoin että jaa mietitään ja ehkä palataan asiaan. Myin sen pois itse alle vuorokaudessa 2300€ hintaan (missä jopa sain rahat samantien tililleni ilman että vastapuoli oli edes nähnyt autoa, hyvä luotto) ja palasin keskustelemaan Zoe-kauppiaan kanssa, mutta sitten vielä uusi muutos eli halusinkin auton kokonaan halvalla lainalla kun kerran tarjottiin, ja pidin 8000€ käsirahan itselläni.

Noin yleisesti ylenpalttinen tinkaaminen on luonteeni vastaista, vaikka toki nykyisen asuntoni hinnasta sain tinkaistua pari tonnia alaspäin.
 
Moniko täällä on jäänyt tielle sähkön loppumisen takia?

Yllätyin kun täyskaskoon kuuluu hinaus jos polttoaine tai sähkö loppuu (eikä mene bonarit kerrasta). Uskaltaa sitten mennä vähän enemmän limiitille.
Nyt onkin jännäkakka housuissa. Arvioin eilen latauksien riittävyyden alakanttiin, ja kohta lähden töistä ajelemaan kotia kohti 24% täynnä olevalla akulla, ja kotimatkaan menee näin talvella olosuhteista riippuen 22-25% akusta. Johtuu siitä että tuli tänään odottamatonta edestakaisin ajelua, muualla käyntiä työpäivän aikana yms. Töissä pystyn lataamaan mutta vain max 1x10A eli vähän päälle 2kW teholla.

No, lähden vähän aiemmin jotta voin tarvittaessa ajaa motarilla 90 km/h jonkun ison rekan perässä, ja luotan siihen että vielä 0%:ssa autolla pääsee 15km ellei enemmänkin, mutta eipä ole koskaan aiemmin tullut ajettua akkua noin tyhjäksi.

Valmiiksi myös katsoin työmatkan varrelta parhaimpia latauspaikkoja, jos alkaa liikaa hirvittää.

Ei muuten niin pelottaisi mutta pakko ehtiä kotiin tiettyyn aikaan menessä, lapsia olla hakemassa jne. Heti vaan auto kotona hidaslataukseen tyhjällä akulla, jos sinne asti pääsen. Enköhän pääse...
 
Viimeksi muokattu:
Nyt onkin jännäkakka housuissa. Arvioin eilen latauksien riittävyyden alakanttiin, ja kohta lähden töistä ajelemaan kotia kohti 24% täynnä olevalla akulla, ja kotimatkaan menee näin talvella olosuhteista riippuen 22-25% akusta. Johtuu siitä että tuli tänään odottamatonta edestakaisin ajelua, muualla käyntiä työpäivän aikana yms. Töissä pystyn lataamaan mutta vain max 1x10A eli vähän päälle 2kW teholla.

No, lähden vähän aiemmin jotta voin tarvittaessa ajaa motarilla 90 km/h jonkun ison rekan perässä, ja luotan siihen että vielä 0%:ssa autolla pääsee 15km ellei enemmänkin, mutta eipä ole koskaan aiemmin tullut ajettua akkua noin tyhjäksi.

Valmiiksi myös katsoin työmatkan varrelta parhaimpia latauspaikkoja, jos alkaa liikaa hirvittää.

Ei muuten niin pelottaisi mutta pakko ehtiä kotiin tiettyyn aikaan menessä, lapsia olla hakemassa jne. Heti vaan auto kotona hidaslataukseen tyhjällä akulla, jos sinne asti pääsen. Ehköhän pääse...

Eikös se nyt vaan ois fiksumpaa lähteä vaikka 10 min aikasemmin ja ladata jossai pikalaturilla se 10 minsaa ni saa ajot hoidettua?
 
Eipä noissa uusien autojen hinnoissa ole juurikaan tinkivaraa. Puhutaan yksikkötonneista jos siitäkään ainakin omien kokemusten perusteella.
Korealaisissa pitäisi päästä vähintään -5 % aika helposti, jos pistää liikkeet vastakkain. Riippuu vähän rahoitustarjouksistakin, jossain se kate aina on. Nyt kun meno on hiljennyt lasipalatseissa, niin sanoisin jopa, että pitkälti yli 5 % pitäisi olla mahdollista. Varsinkin, jos ei tuo jotain vanhaa puhkinussittua paskaa mukanaan.
 
Eikös se nyt vaan ois fiksumpaa lähteä vaikka 10 min aikasemmin ja ladata jossai pikalaturilla se 10 minsaa ni saa ajot hoidettua?
Muuten kyllä mutta mun autossa ei ole DC-pikalatausta, vaan max 22kW AC-lataus. :)

Varauduin kyllä siihen vaihtoehtoon että jos töissälataus uhkaa jäädä alle 20% ennen kotimatkaa, sitten tosiaan lähden vaikka tuntia aiemmin ja vietän jonkin aikaa matkan varrella jossain 22kW AC-latausasemalla. Tunnissa saan kuitenkin n. +40% akkua ladattua 22kW teholla.

No oli miten oli, ei mennyt edes tiukille ja olisi voinut tehdä vielä vaikka pari kunniakierrosta. Lähtiessä oli latausta 25%, ja kotiin tullessa ruhtinaalliset 10%. Sain puristettua kulutuksen alas ajamalla motarilla 35km rekan perässä 90 km/h, auto eco-moodissa (en tiedä mitä se tekee paitsi ei kiihdy yhtä kovaa ja rajaa nopeuden max 100 km/h), radio pois päältä ja keskikonsolinäyttö valmiustilassa. Sää auttoi varmasti myös, +4 astetta, tyyntä, selkeää jne., eli sekin varmaan vähensi kulutusta haastavampiin päiviin verrattuna, tai vaikka verrattuna tämän aamun -3 asteen pakkaseen.

Vaikka oletinkin ihan helposti pääseväni kotiin asti ilman ongelmia (vaikka en olisi nuukaillutkaan), hermostutti vain paria asiaa kun ei ole niin paljoa kokemusta akun vähille ajamisesta:

- En tiedä missä vaiheessa auto päättää pakottaa auton säästömoodiin, onko jo alle 10%. Muistelen sähköautotestejä missä auto on alkanut jo jossain alle 10% lataustasolla laittaa kilpikonnamoodia päälle ja jatkuvaa varoittelua, ei pysty ajamaan yli 60km/h (mikä olisi aikas kettumaista motarilla) jne. En tiedä missä vaiheessa ja mitä tässä autossa tulisi, enkä halunnut tietääkään.

- Olen käsityksessä että akun lataustason laskiessa myös prosentit menevät nopeammin. Tämmöisen kuvan ainakin sain jostain Tesla-Björnin videosta. Eli jos jollain matkalla tuntuu menevän 20% silloin kun akku oli lähtiessä vaikka 90% (90% -> 70%), alemmilla lataustasoilla saattaakin yllättäen mennä enemmän, eli vaikka 30% -> 5%. Liittyen jotenkin lataustason arvioinnin epätarkkuuksiin eri lataustasoilla (jännitteen tasoa tarkkailemalla) tms.

Pitäisi joskus ehkä kokeilla turvallisemmissa olosuhteissa akun nollaan ajoa, ajelee vikan kilometrin pihalla ympyrää tai aggregaatti takakontissa. :) Onhan siellä toki se bufferi eli periaatteessa pitäisi kyllä vielä pystyä ajamaan monta monta kilometriä vaikka akku näyttäisi jo 0%.

Nyt auto on tolpassa kiinni latailemassa 2,3kW teholla, illalla käväisen kaupassa ja lataan 22kW laturilla 85%:iin ja sillä taas ajaisi kaksi päivää, ellei tule tämän päivän kaltaisia yllätyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä noissa uusien autojen hinnoissa ole juurikaan tinkivaraa. Puhutaan yksikkötonneista jos siitäkään ainakin omien kokemusten perusteella.
Ostaako joku uuden auton antamatta vanhan vaihdossa? Taitaa olla aika harvinaista? Ja heti kun annetaan vanha vaihdossa tai otetaan rahoitus, on parikin kohtaa jolla voidaan säätää lopullista hintaa ilman että listahinta muuttuu mihinkään.
 
- Olen käsityksessä että akun lataustason laskiessa myös prosentit menevät nopeammin. Tämmöisen kuvan ainakin sain jostain Tesla-Björnin videosta. Eli jos jollain matkalla tuntuu menevän 20% silloin kun akku oli lähtiessä vaikka 90% (90% -> 70%), alemmilla lataustasoilla saattaakin yllättäen mennä enemmän, eli vaikka 30% -> 5%. Liittyen jotenkin lataustason arvioinnin epätarkkuuksiin eri lataustasoilla (jännitteen tasoa tarkkailemalla) tms.
Riippuu autosta. SOC% mittaa joissain autoissa ampeeritunteja ja joissain autoissa kilowattitunteja. Autoissa joissa se on kalibroitu (typerästi) ampeeritunteina ne väli 0-20% kuluu nopeammin kuin 80-100%, koska jännite on alhaisempi ja jokainen Ah on vähemmän Wh:ta.
 
Ostaako joku uuden auton antamatta vanhan vaihdossa? Taitaa olla aika harvinaista? Ja heti kun annetaan vanha vaihdossa tai otetaan rahoitus, on parikin kohtaa jolla voidaan säätää lopullista hintaa ilman että listahinta muuttuu mihinkään.
Ei kai autoa vaihdossa kannata antaa ikinä? Ainahan sitä paremmin rahaa saa siitä itse myymällä ja sitten uutta autoa metsästämään.
 
Ainakin käytetyn auton kohdalla vanhan antamalla vaihdossa saa liikkeen auton usein halvemmalla. Mitä uuden ostoon tulee niin onhan se helpompi antaa vanha vaihdossa. Olkoonkin sitten, että siinä saattaa rahaa hivenen hävitä (itse en lähtenyt mokomaan myyntihommaan yli 300k ajetulla 2002 Renaultilla että olisin saanut sen 2500e hyötynä muuta kautta yhdistettynä uuden ja vanhan hinnassa erikseen myyden).
 
Ainakin käytetyn auton kohdalla vanhan antamalla vaihdossa saa liikkeen auton usein halvemmalla. Mitä uuden ostoon tulee niin onhan se helpompi antaa vanha vaihdossa. Olkoonkin sitten, että siinä saattaa rahaa hivenen hävitä (itse en lähtenyt mokomaan myyntihommaan yli 300k ajetulla 2002 Renaultilla että olisin saanut sen 2500e hyötynä muuta kautta yhdistettynä uuden ja vanhan hinnassa erikseen myyden).
Okei. Itse taas en kehtaa näitä tonnin romuja (mikä nytkin pihassa) edes tarjota vaihdossa kun olen ollut siinä luulossa, että kaikki alle 20k€ kärryt ovat myyjien silmissä ongelmajätettä.
 
Ei kai autoa vaihdossa kannata antaa ikinä? Ainahan sitä paremmin rahaa saa siitä itse myymällä ja sitten uutta autoa metsästämään.
Saattaa kannattaa, mutta silti moni työntää vaan vaihtoauton sinne myyjälle.

Ja usein se on myös win-win diili. Virallinen VW jälleenmyyjä saa käsittääkseni käytetyn VW:n myynnistä paremmin rahaa kuin random kadun tallaaja -> todennäköisesti heillä on varaa tarjota ihan kohtuullinen vaihtohyvitys uuden ostajalle.

Mutta en tiedä, en ole kokenut autojen venkslaaja enkä aio tuosta busineksesta kokemusta hommata.
 
Ja usein se on myös win-win diili. Virallinen VW jälleenmyyjä saa käsittääkseni käytetyn VW:n myynnistä paremmin rahaa kuin random kadun tallaaja -> todennäköisesti heillä on varaa tarjota ihan kohtuullinen vaihtohyvitys uuden ostajalle.
Ainakin Turussa todellakin on win-win K-autolle. Kyselin aikanaan Miin vaihtoa Borniin ja vaihtotarjousta pystyi pitämään lähinnä vittuiluna. Veikkaisin, että ei olis paria minuutta kauempaa tarvinnut puhelua odottaa, jos olisin pistänyt heidän 16xxx € tarjouksen nettiautoon hinnaksi. 2022 alussako Born tuli koeajoon? Joka tapauksessa Mii plussan käypä hinta sillä hetkellä oli hyvän matkaa 20+ k€. Bornissa luonnollisesti ei ollut tinkivaraa, kun "he vaan välittävät". Oli muuten viimeinen kerta, kun liikkeeseen tulen astumaan, kun oman merkin vaihtarin päälle alkoivat noin kusemaan :)
 
Ainakin Turussa todellakin on win-win K-autolle. Kyselin aikanaan Miin vaihtoa Borniin ja vaihtotarjousta pystyi pitämään lähinnä vittuiluna. Veikkaisin, että ei olis paria minuutta kauempaa tarvinnut puhelua odottaa, jos olisin pistänyt heidän 16xxx € tarjouksen nettiautoon hinnaksi. 2022 alussako Born tuli koeajoon? Joka tapauksessa Mii plussan käypä hinta sillä hetkellä oli hyvän matkaa 20+ k€. Bornissa luonnollisesti ei ollut tinkivaraa, kun "he vaan välittävät". Oli muuten viimeinen kerta, kun liikkeeseen tulen astumaan, kun oman merkin vaihtarin päälle alkoivat noin kusemaan :)
Vähän menee offtopic mutta eipä varmaan tule itsekään astuttua näihin K-Auto liikkeisiin enää.

Ei siinä, omasta autosta tarjosivat kyllä hyvän vaihtarihinnan, mutta siihen se sitten oikeastaan jäi. Vaihtarin kanssa ei yleensä ostettavasta autosta hirveästi ole tingittävää sitten enää kun se "alennus" menee yleensä siihen vaihtarin hyvityshintaan. Pyysin nyt silti "tarjouksen" ja yllätti että ihan vakavalla naamalla tarjosivat rahoitusta melkein 9% todellisella vuosikorolla ja totesivat vielä että on kilplailukykyinen rahoitus heillä. Vieressä oleva toinen liike kun taas tarjosi noin 3,80% todellista korkoa.
 
Miin huolto olisi ollut 2x hinnaltaan k-autossa mitä paremmin palveleva merkkiliike tarjosi. Netissä arviot k-auton huollon laadusta ohjasi myös suoraan muualle.
 
Ainakin Turussa todellakin on win-win K-autolle. Kyselin aikanaan Miin vaihtoa Borniin ja vaihtotarjousta pystyi pitämään lähinnä vittuiluna. Veikkaisin, että ei olis paria minuutta kauempaa tarvinnut puhelua odottaa, jos olisin pistänyt heidän 16xxx € tarjouksen nettiautoon hinnaksi. 2022 alussako Born tuli koeajoon? Joka tapauksessa Mii plussan käypä hinta sillä hetkellä oli hyvän matkaa 20+ k€. Bornissa luonnollisesti ei ollut tinkivaraa, kun "he vaan välittävät". Oli muuten viimeinen kerta, kun liikkeeseen tulen astumaan, kun oman merkin vaihtarin päälle alkoivat noin kusemaan :)

No ei tuo vielä mitään, itse kun kävin Teslaa kattomassa sillä mielellä että olis e-Up:n voinut antaa vaihdossa jos väliraha olis ollut ok, mutta myyjältä tuli pelkkää vittuilua että osaatkos edes ajaa tätä? Vaimo oli sen jälkeen niin kypsä ettei jatkettu sen pidemmälle ...
 
Ainakin Turussa todellakin on win-win K-autolle. Kyselin aikanaan Miin vaihtoa Borniin ja vaihtotarjousta pystyi pitämään lähinnä vittuiluna. Veikkaisin, että ei olis paria minuutta kauempaa tarvinnut puhelua odottaa, jos olisin pistänyt heidän 16xxx € tarjouksen nettiautoon hinnaksi. 2022 alussako Born tuli koeajoon? Joka tapauksessa Mii plussan käypä hinta sillä hetkellä oli hyvän matkaa 20+ k€. Bornissa luonnollisesti ei ollut tinkivaraa, kun "he vaan välittävät". Oli muuten viimeinen kerta, kun liikkeeseen tulen astumaan, kun oman merkin vaihtarin päälle alkoivat noin kusemaan :)
Eikös tää mii maksnut aikoinaan 16k uutena k-autolla? Eikai ne nyt käytetystä maksa tietenkään sitä millä sen ovat uutena myyneet vaikka nettiauton pyynnit olisi mitä?
 
Eikös tää mii maksnut aikoinaan 16k uutena k-autolla? Eikai ne nyt käytetystä maksa tietenkään sitä millä sen ovat uutena myyneet vaikka nettiauton pyynnit olisi mitä?
Miksei maksaisi, jos auton ja kaupat haluavat saada? Olishan se varmaan kiva hyvittää 16 ja seuraavana päivänä pesun jälkeen 23 ja myyntiin. Kuka asiakas moiseen suostuisi?Ei-merkkiliikkeetkin tarjos näkemättä suorana ostona useamman tonnin enemmän. Edelleenkin nuo halvimmat paljon ajetut maksaa päälle 18 eli liikkeestä voisi olettaa 16 irtoavan. Ihan haista vitttu kepillä jäätä tarjous se oli, testas onko asiakas kartalla hintojen noususta.

e: Kaikkine alennuksineen, tukineen ja varusteineen kaksin renkain tuo oli noin 19 k€ auto uutena.
 
K-Auto aikamoista Pirkkaa näemmä. Porscheakin (Taycan) mainostavat, onkohan premium ostokokemus.
 
Sanotaanko, että yksittäisellä kokemuksella on aika paljon enemmän tekemistä henkilön kanssa kuin kokonaisen firman. En siis väitä etteikö voi k-auto ollakin kuraa (en tiedä kun ei ole kokemusta). Hyvityshinta jos joku tuntuu olevan aika monesti hatusta vedetty, varsinkin jos halutulle ostokohteelle on menekkiä enemmän kuin ehditään valmistamaan.

Mutta noin yleisesti mitä juttua kilpailuttamisesta eri autokaupoilla on ollut vaihdokeista niin tuntuu, että kauppa syntyy helpommin jonkun muun konsernin auton kohdalla. Varmaan näitä "oman konsernin autosta maksetaan enemmän" tapauksiakin on, mutta ainakin uuden kohdalla on tuntunut olevan ennemmin päinvastaista ystävien ja tuttavien kohdalla.

Sähköautoja kohtaan on varmaan menekkiä aika hyvin ja tuntuu esittelyautoissakin olevan myyty lätkä nykyään aika usein ikkunassa jo valmiiksi. Lisäksi kaikkia malleja ei edes ole esittelyssä ns. sisätiloissa vaan pelkästään koeajettavana. Todennäköisesti siis menevät kaupaksi tuotantoon nähden muutenkin ilman erillistä mainostamista.
 
Sanotaanko, että yksittäisellä kokemuksella on aika paljon enemmän tekemistä henkilön kanssa kuin kokonaisen firman. En siis väitä

Joo ei se tarvi kuin yhden epäasiallisen myyjän kun maine on ainakin paikallisesti pilalla. Hyvityshinnasta en tiedä mutta asiakkaalle vittuilu on jotain käsittämätöntä.

Nyt kun mietin puoliso tuli joskus melkein itkien kotiin Delta-autosta (Turku), oli ollut myyjänä joku sovinistisika ja kuulosti puheet melkein asiakkaan kusetukselta. Lyttäs vaihtoauton kun oli Fiat mutta se on ihan ymmärrettävää ja kyse ei ollut nyt siitä. Seuraavalla viikolla mentiin toiseen paikalliseen liikkeeseen (lähdin mukaan kun ei halunnut yksin mennä) ja ostettiin hänelle täysin uusi auto. Fiatkin kelpas vaihdossa.

Jotkut liikkeet haluavat tehdä kauppaa ja toiset ilmeisesti ei. Lyhytnäköistä dissata asiakasta (jos vaikka näyttää ”köyhältä”, paska vaihtoauto tjms) vaan sen takia että sähköautot myy nyt kuin häkä.

Taidan tehdä pienen bulvaanin reissun verskoissa K-Autoon ihan uteliaisuudesta. Toki tuossa on riskinä että tulen sieltä Taycanin kanssa kotiin!
 
Mene ostamaan ja kerro. Porschet myydään Porschen omasta liikkeestä, kuten Auditkin.
Porsche-liikkeessä on kyllä todella hyvä palvelu ja asiointikokemus oli äärimmäisen miellyttävä, kun myyjä oikeasti tiesi myymästään tuotteesta ja oli selkeästi kiinnostunut asiakkaasta.

Enkä varmasti näyttänyt mitenkään varakkaalta :D

Paskin asiakaspalvelu ikinä oli joskus parikymppisenä ensimmäistä uutta autoa ostaessa Oulun Rinta-Joupilla, kun myyjä tosiaan lyttäsi vaihtoauton (Avensis) täysin ja yritti painostaa kauppoihin. Silminnähden ärsyyntyi kun mainitsin, että haluan nukkua yön yli ennenkuin teen itselle suht isoa päätöstä. Kehtasi vielä selittää, että ”ei aikuinen mies miltään vaimolta lupaa tarvi, muutaku tehdää kaupat nyt heti”
 
Onhan tuolla K-Autolla tosiaan iso ihan Porschen virallinen liike tuolla Espoossa. Komea pytinki kun vertaa siihen melkein tien toisella puolella olevaan valkoiseen "halliin".

Eli eiköhän sieltä ihan hyvää palvelua saa jos Porschea on menossa ostamaan :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 603
Viestejä
4 501 847
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom