Olisi hauska kuulla statistiikkaa todellisten kuljettujen matkojen pituuksista ja niihin liittyvistä pysähdyksistä, koska:
1) Polttisautoilijat tankkaavat usein vasta (uskoisin?) kun tankki lähenee tyhjää
2) Polttisautoilijat eivät aina ennakoi 100% että tankki riittäisi koko matkalle, koska voivat tankata muutamassa minuutissa lähes missä tahansa
3) Sähköautoilijat lähtenevät matkaan täydellä akulla, koska rangen rajoitukset ja tieto pysähdysten pituudesta
4) Sähköautoilijat miettivät pysähdyksiä tarkemmin koska latausten optimointi
Pointtina tässä siis se, että esim. 150-250km matkalla polttisautoilijat saattavat kollektiivisella otannalla pysähtyä sähköautoja useammin, koska eivät ole lähteneet tankki täynnä liikkeelle (koska ei tarvitse), kun taas sähköautoilijat moista matkaa ennakoineena ovat ladanneet autonsa täyteen (ja ylipäätään yöllinen lataaminen kotona niillä joilla siihen mahdollisuus). Vähentääköhän tämä sitä kokonaismäärää joiden pitää auto ladata/tankata tällaisella siirtymällä? Siis ihan ajatusleikkiä tässä tämä pohdinta, että onkohan vaikutusta lataus-/tankkauspaikkojen käyttöasteeseen. Toki pienempiakkuiset joutuvat lataamaan autonsa tuollaisella matkalla joka tapauksessa, mutta isommalla akulla varustetut autot pääsevät matkan yhdellä latauksella, ja jos perillä on latausmahdollisuus, eivät välttämättä pysähtyne lataamaan välissä. Tietysti polttiskuskeilla se rangekin on pidempi, joten nollaakohan tämä koko ajatuksen?
Alleviivaan vielä että ei ole kyse vastakkainasettelusta tai kummankaan käyttövoiman polkemisesta, vaan aitoa pohdintaa siitä onko tällä vaikutusta.