Yleistä keskustelua sähköautoista

...
Itse en ole viimeiseen 15 vuoteen kuin kerran ajanut kuin 2 kartaa yli 350km paivassa.
Ite ajelen lataushybridillä, ja tuollaisia +300km/päivä tulee ajettua ehkä alle 20 kertaa vuodessa. Vuosi sitten hommattiin tämä pirssi, ja muuten oltaisiin varmaan otettu sähköinen vehje, mutta koska Pohjois-Pohjanmaa, ja puolet pitkistä reissuista menee tuonne koillis-periferiaan jossa latausinfra on vielä vähän vaiheessa, niin ei sitten uskallettu lähteä sähkökelkkan kyytiin. Omissa päivittäisajoissa tää on ollut aika jees kun paikalliset siirtymät pääsee sähköllä, ja kaikki vaatteet vaihtaneet jo väriä kalsareita myöten kun vihreää pukkaa niin paljon. :D Nyt kun katsoin niin kuluneen kalenterivuoden aikana kokonaiskulutus on ollut 3l/100km. Tässä tosiaan ison siivun syöneet nuo pidemmät siirtymät joilla ei ole järkevästi päässyt lataamaan (nuhainen 7,4kW AC-laturi autossa).
 
Suomessa on varmaan kohtuu iso prosentti joka ei koskaan aja paivassa yli 150km. Miettikaa vaikka kavereidenne puolisoja jotka eivat aja kuin toihin ja kauppaan.
Suomalaisen keskimääräinen ajosuorite on about 50 km päivässä.

Keskimääräinen ajosuorite on hieman hankala yleistys.
Jos omasta ajosta 90% on alle 100km päivässä, mutta loput 10% on sitten 1000km pitkiä reissuja. Tuo tarkoittaa että sähköautolla 90% ajoista ei aiheuta ongelmaa mutta loput 10% aiheuttaa ongelmaa. Jos taas ottaa polttomoottoriauton niin se toimii 100% ajoista.

Hieman sama kuin omassa nykyautossa on valoautomatiikka joka vaihtaa automaattisesti pitkien ja lyhyiden valojen välillä.
Se toimii 90% tilanteista mutta tuo loppujen 10% ongelmat aiheuttaa sen että tykkään ajaa ennemmin ilman automatiikkaa manuaalisesti pitkien ja lyhyiden välillä vaihtaen kun se toimii 100% ajasta. Automatiikan toiminnan vahtiminen stressaa enemmän kuin manuaalinen valojen vaihtelu joka tulee "lihasmuistista"
 
Keskimääräinen ajosuorite on hieman hankala yleistys.
Jos omasta ajosta 90% on alle 100km päivässä, mutta loput 10% on sitten 1000km pitkiä reissuja. Tuo tarkoittaa että sähköautolla 90% ajoista ei aiheuta ongelmaa mutta loput 10% aiheuttaa ongelmaa. Jos taas ottaa polttomoottoriauton niin se toimii 100% ajoista.

Hieman sama kuin omassa nykyautossa on valoautomatiikka joka vaihtaa automaattisesti pitkien ja lyhyiden valojen välillä.
Se toimii 90% tilanteista mutta tuo loppujen 10% ongelmat aiheuttaa sen että tykkään ajaa ennemmin ilman automatiikkaa manuaalisesti pitkien ja lyhyiden välillä vaihtaen kun se toimii 100% ajasta. Automatiikan toiminnan vahtiminen stressaa enemmän kuin manuaalinen valojen vaihtelu joka tulee "lihasmuistista"
Huh, tää oli kyllä hyvä vertaus, kiitos. Itellä myös valoautomatiikkaa ja kaikkea adaptiivista lediä, mutta sen kerran-pari kun pitkien valojen automatiikka pissi lahkeille niin on jäänyt käyttämättä. Kyllähän se teknisesti ottaen olisi ok sitä käyttää, mutta kun ei halua yhtään lisämurhetta tuottaa kanssa-autoilijoille, niin poissahan se on ollut käytöstä ekan kuukauden käytön jälkeen.
 
Ite ajelen lataushybridillä, ja tuollaisia +300km/päivä tulee ajettua ehkä alle 20 kertaa vuodessa. Vuosi sitten hommattiin tämä pirssi, ja muuten oltaisiin varmaan otettu sähköinen vehje, mutta koska Pohjois-Pohjanmaa, ja puolet pitkistä reissuista menee tuonne koillis-periferiaan jossa latausinfra on vielä vähän vaiheessa, niin ei sitten uskallettu lähteä sähkökelkkan kyytiin. Omissa päivittäisajoissa tää on ollut aika jees kun paikalliset siirtymät pääsee sähköllä, ja kaikki vaatteet vaihtaneet jo väriä kalsareita myöten kun vihreää pukkaa niin paljon. :D Nyt kun katsoin niin kuluneen kalenterivuoden aikana kokonaiskulutus on ollut 3l/100km. Tässä tosiaan ison siivun syöneet nuo pidemmät siirtymät joilla ei ole järkevästi päässyt lataamaan (nuhainen 7,4kW AC-laturi autossa).
Onko seuraava auto sitten jo tayssahko kun ei pitäisi 300+ tai pohjoispohjanmaa olla enää ongelma?
 
Onko seuraava auto sitten jo tayssahko kun ei pitäisi 300+ tai pohjoispohjanmaa olla enää ongelma?
Meikähän on tässä rangeväittelyssä sivustaseuraaja, että ei lähdetä siihen. :D Kyllä se meidän mystisillä lappi-/periferiareissuilla ~300km range olisi ollut vähän ongelma, kun ei useinkaan kohdepaikassa ole ollut mitään latausmahdollisuutta, ja reissut sen verran lyhyitä että perinteisillä 8A ulkorasioilla ei olisi tullut kuin paha mieli. Muttajoo, eiköhän se ole täyssähkö seuraavaksi. Pitäisi tuonne asutuksen pariin, sivistyneisyyden kehtoon tässä parin vuoden sisällä muuttaa. Jos asuttais pk-seudulla niin eiköhän se joku akkuvehje olis jo vuosi sitten tarttunut matkaan. Katsotaan miten tilanne ja maailma etenee ja kehittyy! Itellä aina hyvinkin avonainen ajatusmaailma, että en torppaa mitään käyttövoimaa suoraan, vaan mietin niiden hyvät ja huonot puolet omiin käyttötarpeisiin kohdistaen. Tähän mennessä julkiset eivät ole tässä +40v aikana päässeet edes listalle (edelleenkin omien käyttö- ja kulkutarpeiden takia).
 
Suomalaisen keskimääräinen ajosuorite on about 50 km päivässä.
Täähän ei pidä paikkansa kuin teoriassa.

Siis tuo 50km/pv on vaan jakamalla saatu jakamalla keskimääräinen 18tkm 365 päivällä. Jos kaivettaisiin tilasto jossa olisi laskettu monenako päivänä autolla ajetaan vuodessa tuossa olisi nyt edes periaatteessa jotain järkeä. Ei suomessa kovin montaa yksityishenkilön autoa ole jolla joka ikinen päivä ajetaan, ja aika monen ihmisen ajomäärät myös vaihtelevat päivittäin.

Mulla tulee ehkä vähän reilu 18tkm vuoteen, mutta hyvin harvana päivänä ajan alle 50km. Toisaalta vielä harvemmin yli 150km.
 
Täähän ei pidä paikkansa kuin teoriassa.

Siis tuo 50km/pv on vaan jakamalla saatu jakamalla keskimääräinen 18tkm 365 päivällä. Jos kaivettaisiin tilasto jossa olisi laskettu monenako päivänä autolla ajetaan vuodessa tuossa olisi nyt edes periaatteessa jotain järkeä. Ei suomessa kovin montaa yksityishenkilön autoa ole jolla joka ikinen päivä ajetaan, ja aika monen ihmisen ajomäärät myös vaihtelevat päivittäin.

Siksi tätä kutsutaankin keskimääräiseksi ajosuoriteeksi :)
Joskus ajetaaan vähemmän ja joskus enemmän. Joskus ajetaan joka päivä ja joskus ei ajeta viikoon. Näinden tekojöiden vuoksi on helpompi puhua keskimääräisestä ajosuoritteesta.

Mikä on sitten se oikea arvo ?
 
Siksi tätä kutsutaankin keskimääräiseksi ajosuoriteeksi :)
Joskus ajetaaan vähemmän ja joskus enemmän. Joskus ajetaan joka päivä ja joskus ei ajeta viikoon. Näinden tekojöiden vuoksi on helpompi puhua keskimääräisestä ajosuoritteesta.

Mikä on sitten se oikea arvo ?
No lähinnä että jonkun rangen kannalta ajateltuna tuo 50km on täysin epäolellinen tieto
 
2 kertaa vuodessa ja yksi reissu vuodessa kilpisjärvelle tai nuorgamin tienoille.
Ja kuten sanoin niin tuo pysähdysten määrä vaatinee vaan sulattelua, ei mikään "hyi yök ei ikinä sähköautoa" tilanne.

Ite ajan tällä hetkellä pari kertaa kuukaudessa tuollaisen 1000 km siivun. Joka kerta sitä dieseliä kaipaa mutta kyllä sähkölläkin selviää.

Olisi hauska kuulla statistiikkaa todellisten kuljettujen matkojen pituuksista ja niihin liittyvistä pysähdyksistä, koska:
1) Polttisautoilijat tankkaavat usein vasta (uskoisin?) kun tankki lähenee tyhjää
2) Polttisautoilijat eivät aina ennakoi 100% että tankki riittäisi koko matkalle, koska voivat tankata muutamassa minuutissa lähes missä tahansa
3) Sähköautoilijat lähtenevät matkaan täydellä akulla, koska rangen rajoitukset ja tieto pysähdysten pituudesta
4) Sähköautoilijat miettivät pysähdyksiä tarkemmin koska latausten optimointi

Pointtina tässä siis se, että esim. 150-250km matkalla polttisautoilijat saattavat kollektiivisella otannalla pysähtyä sähköautoja useammin, koska eivät ole lähteneet tankki täynnä liikkeelle (koska ei tarvitse), kun taas sähköautoilijat moista matkaa ennakoineena ovat ladanneet autonsa täyteen (ja ylipäätään yöllinen lataaminen kotona niillä joilla siihen mahdollisuus). Vähentääköhän tämä sitä kokonaismäärää joiden pitää auto ladata/tankata tällaisella siirtymällä? Siis ihan ajatusleikkiä tässä tämä pohdinta, että onkohan vaikutusta lataus-/tankkauspaikkojen käyttöasteeseen. Toki pienempiakkuiset joutuvat lataamaan autonsa tuollaisella matkalla joka tapauksessa, mutta isommalla akulla varustetut autot pääsevät matkan yhdellä latauksella, ja jos perillä on latausmahdollisuus, eivät välttämättä pysähtyne lataamaan välissä. Tietysti polttiskuskeilla se rangekin on pidempi, joten nollaakohan tämä koko ajatuksen? :D

Alleviivaan vielä että ei ole kyse vastakkainasettelusta tai kummankaan käyttövoiman polkemisesta, vaan aitoa pohdintaa siitä onko tällä vaikutusta.

Itellä isoimmat erot on henkiset ja ajankäytölliset. Sähköllä reissatessa murehtii lähinnä mihin laturille akku riittää, voiko ajaa nopeusrajoituksen mukaan vai pitäisikö hidastaa, toivottavasti ei ole ruuhkaa tai toivottavasti kävelymatkan päässä laturista olisi joku muu ruokapaikka kuin Circle-K. Yhtään "huonoa" stoppia ei viitsisi ottaa kun aikaa menee jo muutenkin niin paljon. Diisselillä lähinnä mietti mitä haluaisin syödä tai pitäisikö matkalla käydä jotain nähtävyyttä katsomassa. Pitkällä matkalla polttis myös useita tunteja nopeampi jos on enemmän hoppu.

Otit esimerkkiin toisessa jonkun minimin ja toiseen absoluuttisen maksimin. Realistisempi ois sähkiksellä noin 450-500km ja polttiksella joku 700km.

Se on kyllä totta että jos sähköllä meinaa yhdellä latauksella päästä 450-500km niin silloin keskinopeus on sen verta matala että tuo lienee se maksimi päivämatka. Moottoritielle kun mennään niin 200 km saanee ottaa tuosta rangesta pois.
 
Mikä on sitten se oikea arvo ?

Järkevämpi olisi mediaani. Eli listataan kaikki päivittäiset ajosuoritteet erikseen ja otettaisiin siitä mediaani.

Keskimääräinen ajosuorite ei kerro mitään, koska se käytännössä on ajomäärä mitä ei ajeta koskaan.
 
Ihmisellä uusien tapojen oppiminen vie vähän yli 2 viikkoa aikaa. Se on eri asia jos ei halua oppia tai muuttaa käytöstään. Se on sitten ihan eri asia kokonaan.
Nokian puhelimien kulta aikaan totuttiin että luuri ladattiin kerran tai pari viikossa. Sitten tuli älypuhelimien pirulaiset ja huomattiin että akku ei kestä välttämättä edes päivääkään. Nyt ihmiset ovat tottuneet että puhelin ladataan joka yö ja jos päivän räplää luuria, tarttee ladata välillä. Kukaan ei jaksa enää purnata tuosta. Tai no joo, varmasti joku jaksaa ja joku kantaa 3310 taskussa kun se on tosta syystä vaan paras!
 
Ihmisellä uusien tapojen oppiminen vie vähän yli 2 viikkoa aikaa. Se on eri asia jos ei halua oppia tai muuttaa käytöstään. Se on sitten ihan eri asia kokonaan.
Nokian puhelimien kulta aikaan totuttiin että luuri ladattiin kerran tai pari viikossa. Sitten tuli älypuhelimien pirulaiset ja huomattiin että akku ei kestä välttämättä edes päivääkään. Nyt ihmiset ovat tottuneet että puhelin ladataan joka yö ja jos päivän räplää luuria, tarttee ladata välillä. Kukaan ei jaksa enää purnata tuosta. Tai no joo, varmasti joku jaksaa ja joku kantaa 3310 taskussa kun se on tosta syystä vaan paras!
Tämähän se. Kymmenen vuotta kun mennään eteenpäin niin keskustelua mistään rangeista tai lataustauoista tuskin enää käydään ainakaan tällä forumilla. Ihmiset ovat jo tottuneet muuttamaan tapojaan ja kukaan ei haikaile pörisevän diesel audin perään, vaikka sillä pääsikin niin kätevästi 1000km yhdellä tankilla.
 
No ei. Esim hybridien sähkörange on about tota luokkaa. Ei pärjäävät keskimäärin varsin hyvin pelkällä sähköllä halutessaan.
No ei.. Vaikka tuon vuotuisen ajomäärän jakaakin 365 voi keskimääräinen päivämatka olla kuitenkin 100km, jolloin tuo range on vain puolet tarvittavasta.

Hybridillä tietysti pärjää käytännössä, kun tankista saa lisää rangea.
 
Tämähän se. Kymmenen vuotta kun mennään eteenpäin niin keskustelua mistään rangeista tai lataustauoista tuskin enää käydään ainakaan tällä forumilla. Ihmiset ovat jo tottuneet muuttamaan tapojaan ja kukaan ei haikaile pörisevän diesel audin perään, vaikka sillä pääsikin niin kätevästi 1000km yhdellä tankilla.
Kyllähän ihminen on tässä muuttumassa koneen palvelijaksi muutenkin kuin autoilussa. Ihan looginen jatkumo että jatkossa auto määrä tahdin ja ihminen sopeutuu siihen, eikä päinvastoin kuten ennenvanhaan.
 
Kyllähän ihminen on tässä muuttumassa koneen palvelijaksi muutenkin kuin autoilussa. Ihan looginen jatkumo että jatkossa auto määrä tahdin ja ihminen sopeutuu siihen, eikä päinvastoin kuten ennenvanhaan.
Eihän tuossa ole kyse siitä että ihminen sopeutuisi autoon, vaan ihminen sopeutuu ympäristöön.. Tai oikeastaan sosiaaliseen ympäristöön.
 
No ei.. Vaikka tuon vuotuisen ajomäärän jakaakin 365 voi keskimääräinen päivämatka olla kuitenkin 100km, jolloin tuo
Ymmärrätköhän mitä keskimääräinen tarkoittaa? Jos keskimääräinen on 50 km, niin se ei silloin voi olla 100km.

Totta kai on pidempiä ajosuoritteita kuin 50km, varmaan jokaisella niitä on. Mutta keskimäärin edelleen ajetaan se 50 km. Jotkut enemmän ja jotkut vähemmän.


Meni ihan OT:ksi. Joten over and out tämän asian tiimoilta.
 
Mulla on ollu BMW:n i3 nyt 10kk 10000km ja sillä ajan työmatkaa haja-alueelta kaupunkiin päivittäin sekä muita kauppa yms pikkuajoja. Välillä kimppakyyti vaimon kans jos sattuu sama vuoro, silloin koukkaan toisen taajaman kautta. Päivittäiset ajot 30-80km. Joskus Ikea tms reissuja isompiin kaupunkeihin 100-120km säteellä. Koti- ja työpaikkalataus on riittänyt mainiosti, muutama pikalatauskokemus noilta Ikea-reissuilta. Auto on soveltunut tähän käyttöön aivan loistavasti ja sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia edes talvisäässä. Kapea rengas toimii lumessa ja sohjossa hyvin, kitkakumit alla. Pelkäsin vähän talviominaisuuksia, mutta pelko oli turhaa. Ajotyylini on rauhallinen ja liikennesääntöjä noudattava. Pikku bensa-auto kävisi samaan hommaan myös hyvin ja olisi tietysti ollut hankintahinnaltaan edullisempi, jos vertaa saman ikäiseen, mutta ei tämän hankinta vielä ainakaan ole kaduttanut. Tässä tapauksessa auto, käyttäjä ja käyttötarkoitus on kohdanneet.
 
No ei. Esim hybridien sähkörange on about tota luokkaa. Ei pärjäävät keskimäärin varsin hyvin pelkällä sähköllä halutessaan.

No ei. Tuo 50 km keskimääräinen matka voi tarkoittaa sitä, että matkat voivat olla esim. puolet 25 km matkoja ja puolet 75 km matkoja. Tällöin 50 % matkoista sähkörange ei riitäkään. Eli edelleenkään tuo keskiarvo ei kerro yhtään mitään.

Ei ole mitään iloa siitä, että keskimäärin sähkörangella pärjää, jos kuitenkin puolet ajoista on sellaisia, että sillä ei pärjää.

En jatka tästä itsekään enempää, mutta toivon että nyt muutkin kirjoittajat ymmärtävät, että keskimääräinen ajosuorite ei ole millään muotoa käyttökelpoinen luku.
 
Viimeksi muokattu:
Ihme kiukuttelua siitä, riittääkö sähköauton tai lataushybridin range vai ei. Ihan jokainen voi pitää ajopäiväkirjaa ja sen perusteella arvioida omat ajonsa ja eri voimalähteiden sopivuuden. Ei me samanlaisia olla ja jollekin sopii parhaiten diesel, jollekin sähköauto ja jollekin taksi.

Jos 1) pitkän matkan ajoa tulee paljon, 2) kotilataus ei onnistu ja/tai 3) ei halua ajojaan suunnitella sekä ärsyttää latauksen odottelu, niin sähköauto ei todennäköisesti ole sinua varten.

Minun kahden viime vuoden ajelujen perusteella sähköauto olisi oivallinen peli. Noin 90% päivittäisistä ajeluista on 45-55 km, vain duunin puolesta tulee välillä +400km siivuja ja harvassa on yli 150 km päivät. Kotilatauskin onnistuu. Lataushybridi ei ihan piisaa kattamaan normaalipäivän ajoja, koska käytännön range on mitä on. Silti aika paljon sillä sähköllä säästää ja saa mukavasti tehoa vs. pelkkä polttis.

Keskimääräinen ajosuorite lienee ok mittari kuvaamaan suomalaisten ajoa sähköauton vinkkelistä. Kyllähän se kertoo, että suurimmalle osalle 200-300km käytännön toimintamatka toimii todennäköisesti vallan hyvin. Lisäksi vielä paremmin jos kotona tai duunissa saa autoa ladattua.
 
Joo, en tiedä toista asiaa, josta enemmän on väännetty kättä ja mikä olisi yhtäpaljon saanut keskustelua ja vastakkainasettelua aikaiseksi kuin sähköautoilu. Ehkä joskus silloin, kun hevosesta alettiin siirtymään autoihin ja traktoreihin. ”Joo mut kato se hevonen syö paikallaankin, traktori ei”
 
Joo, en tiedä toista asiaa, josta enemmän on väännetty kättä ja mikä olisi yhtäpaljon saanut keskustelua ja vastakkainasettelua aikaiseksi kuin sähköautoilu. Ehkä joskus silloin, kun hevosesta alettiin siirtymään autoihin ja traktoreihin. ”Joo mut kato se hevonen syö paikallaankin, traktori ei”
"Traktoria ei voi tiukan paikan tullen syödä"

Ihan varmasti on vastaavat tappelut käyty moneen keetaan ihmiskunnassa.
 
Olen itsekin erittäin epäileväinen sähköautoja kohtaan vaikka sellainen onkin tilauksessa. Tuleekohan olemaan omaan makuun liian vaivalloista säätää latausten jne kanssa ja seuraava auto onkin sitten paluu polttikseen? Kokemusta on nyt vain nykyisestä plugarista missä sähköajo ei kyllä mitään erityistä intoa herätä ja auto tuntuu heräävän eloon vasta kun polttis käynnistyy.
WLTP tulevassa on yli 500km ja pyörin 99% ajasta kehä3 sisäpuolella joten en usko ärsytyskynnyksen ylittyvän mutta silti mietityttää.

Se mitä mietin kanssa että vaikka suositellaan että akku ladattaisiin vain 80% mutta aiheutuuko siitä jotain tosiallista ongelmaa vaikka sen lataisi aina 100%?
Joo, akun käyttöikä ehkä pienenee mutta pieneneekö niin paljon että sillä olisi jotain merkitystä? Onhan se parempi että aina on maksimirange ladattuna.
Itsekkäästi ajattelen ja ei oikeasti kiinnosta missä kunnossa se on vaikka 10-vuotiaana. Jos pysyy hyvänä sen oletetun omistusajan eli 3-4 vuotta?
Nykyisen plugarin olen aina ladannut 100% ja range on 6v jälkeen ihan sama ku uutena.
 
Olen itsekin erittäin epäileväinen sähköautoja kohtaan vaikka sellainen onkin tilauksessa. Tuleekohan olemaan omaan makuun liian vaivalloista säätää latausten jne kanssa ja seuraava auto onkin sitten paluu polttikseen?
Pakko kysyä, että miksi ihmeessä tilasit sähköauton jos on näin suuret epäilykset? Pelkkien kuluissa säästöjen takia?

Itsellä vähän päinvastaiset fiilikset. Mikään järki ei olisi omilla ajoilla ostaa sähköautoa, mutta nyt kun se on tilauksessa niin tulee mapsia pyöriteltyä jatkuvasti ja suunniteltua jo etukäteen erilaisia roadtrippejä (suomessa ja ulkomailla) ja matkoja sellaisiin paikkoihin missä ei ole ennen jaksanut polttisautolla käydä.
 
Pakko kysyä, että miksi ihmeessä tilasit sähköauton jos on näin suuret epäilykset? Pelkkien kuluissa säästöjen takia?

100k euroa halvempi ku vastaava bensaversio.
Joo en ikipäivänä olisi sitä bensaversiota ostanut eikä olisi ollut varaakaan.
 
Se mitä mietin kanssa että vaikka suositellaan että akku ladattaisiin vain 80% mutta aiheutuuko siitä jotain tosiallista ongelmaa vaikka sen lataisi aina 100%?
Tuossa ei ole mitään järkeä. Jos jätät jo uudesta saakka 20 % akun kapasiteetista käyttämättä, niin sinähän kärsit siinä jo enemmän kuin mitä kärsisit siitä mahdollisesta akun kapasiteetin heikennyksestä mitä yrität tuolla touhulla vältellä :)
 
Tuleekohan olemaan omaan makuun liian vaivalloista säätää latausten jne kanssa ja seuraava auto onkin sitten paluu polttikseen?
Jos sulla on koti- tai työpaikkalataus ja olet miettinyt omaan ajoprofiiliin sopivan sähkömallin, niin tuskin tulee ikävä. Muutama pidempi reissu + latausharjoittelu niin oppii oman auton metkut ja rangen omassa käytössä. Sitten vaan kovaa ajoa.
 
Se on hieno peli. Tänäänkin piti oikein pysähtyä ihastelemaan kun tuollainen oli kaupungilla parkissa.
Toi on kyllä ulkonäöltään ehkä tyylikkäimpiä sähköautoja. Voisi olla aika unelmien jos olisi joskus massia siihen. Muutamia tullut eri väreissä vastaan ja jopa punaisena oli helvetin tyylikäs, vaikka en normaalisti punaisista autoista tykkää.
 
Toi on kyllä ulkonäöltään ehkä tyylikkäimpiä sähköautoja. Voisi olla aika unelmien jos olisi joskus massia siihen. Muutamia tullut eri väreissä vastaan ja jopa punaisena oli helvetin tyylikäs, vaikka en normaalisti punaisista autoista tykkää.
Korin muotoilu tosin tekee siitä hämmentävän ahtaan. Lähes 5 metrinen auto missä takatilat samaa tasoa kuin yariksessa. Lisävaruste m-sport penkit vielä nipistävät lisää siitä jo valmiiksi ahtaasta tilasta. Eli ainakaan perheautoksi ei mitenkään voi kenellekään suositella.
 
Jos ei maastureista ja koppiautoista välitä, niin onko edes markkinoilla muita tyylikkäitä sähköautoja kuin BMW i4, Porsche Taycan ja Audi e-tron GT?
 
Toi on kyllä ulkonäöltään ehkä tyylikkäimpiä sähköautoja. Voisi olla aika unelmien jos olisi joskus massia siihen. Muutamia tullut eri väreissä vastaan ja jopa punaisena oli helvetin tyylikäs, vaikka en normaalisti punaisista autoista tykkää.
Lisäksi ei oikein mistään tiedä, että kyseessä on sähköauto? Tai ainakaan itse en välttämättä erottaisi :)
 
Korin muotoilu tosin tekee siitä hämmentävän ahtaan.

Sama vika on e-tron GT:ssä. Ulkomitoiltaanhan tuo on todella iso, leveyttä 1,96 metriä ja pituutta 4,99 metriä, mutta sisältä yllättävän ahdas.

Tästä kuvasta näkee hyvin:
1676139302928.png
 
Lisäksi ei oikein mistään tiedä, että kyseessä on sähköauto? Tai ainakaan itse en välttämättä erottaisi :)
Itsekin olen aina varmistanut asian katsomalla takapuskurin alle ja etsinyt pakoputkia. Ei tosiaan muuten edes erottaisi.
 
Nyt on hyva humala paalla ja kohta nukkumaan niin heitan takyn. Usein sanotaan etta suomalaiset ajatavat keskimaarin 4t euron autoilla. Mina laitain vetta myllyyn sanomalla etta nama samat 4t autoilla ajavat ovat niita joidenka keskimaarainen ajosuorite on sen 50km tai alle paivassa ja heidan ei tuliskaan mitaan sahkoautoa ostaakaan jotta enemman ajaville riittaisi niita.
 
Se on hieno peli. Tänäänkin piti oikein pysähtyä ihastelemaan kun tuollainen oli kaupungilla parkissa.

Kunhan muistaa pysäköidä tasamaalle, voi ohjelmistopäivityskin onnistua silloin:
A BMW i4 owner was rightfully puzzled when their car flashed a strange alert on the screen, saying its parking spot was "too steep" to perform an over-the-air software upgrade. How does that happen? And why is it a problem in the first place?

As Clare Eliza found out, it simply isn't possible to remotely update any of the i4's software if the car isn't parked on flat ground. And instead of allowing the operator to override this, it will wait until you physically move it somewhere more level to continue.

BMW Owner Discovers Car’s Software Update Won’t Install When Parked on Incline
 
Nyt on hyva humala paalla ja kohta nukkumaan niin heitan takyn. Usein sanotaan etta suomalaiset ajatavat keskimaarin 4t euron autoilla. Mina laitain vetta myllyyn sanomalla etta nama samat 4t autoilla ajavat ovat niita joidenka keskimaarainen ajosuorite on sen 50km tai alle paivassa ja heidan ei tuliskaan mitaan sahkoautoa ostaakaan jotta enemman ajaville riittaisi niita.
Kuten jo todettua, tuon 50km keskimääräisen arvon voi ajaa monella tapaa ja niihin eri tapoihin soveltuu kovin erilaiset ja eri hintaiset sähköautot. Vuotuiset kilometrit kuitenkin lähes 20tkm, jolloin pelkissä polttoainesäästöissä saatavia olisi helposti 2000e. Jos ajaa 50-150km pätkiä lähtökohtaisesti, markkinoilla on sopivia autoja siihen. Eri autoja katselevat sitten 20tkm vuodessa ajavat, joiden viikonloppureissut anoppilaan ottavat 200-300km suuntaansa tai omaavat heikommat kotilatausmahdollisuudet. Ei ole kummaltakaan käyttäjäryhmältä autot syötynä toisiensa markkinoilta :P
 
Jos ei maastureista ja koppiautoista välitä, niin onko edes markkinoilla muita tyylikkäitä sähköautoja kuin BMW i4, Porsche Taycan ja Audi e-tron GT?
Tesla model S voisi mennä tuohon seuraan.
Kyllä varmaan facelift Model S menisi samaan sarjaan. Nuo vaan kaikki ulkomitoiltaan ehkä turhankin isoja ainakin itselle. BMW i4 M50 taas olisi ihan sopivan kokoinen ja laadukas. En tiedä sitten miten tyylikäs/tyylitön Model 3 olisi.

Oma likainen Model 3, mutta muut kuskit (Teslalla) tervehtivät, että ei ole naamiointi onnistunut. Siitä hyvä väri, että rapa ei niin selvästi erotu.

IMG_20230211_202357.jpg

Itsekin oon hakenut tarjouksen i4 M50 sekä myös Kian tehomallista, jota en ole ajanut. Pikku Tesla oli vaan aika huomattavasti kukkaro ystävällisempi noin 2 vuotta käytettynä. Silti Model 3 on kallein auto-ostos ja toiseksi kallein on ollut vw id.3.

Nyt on hyva humala paalla ja kohta nukkumaan niin heitan takyn. Usein sanotaan etta suomalaiset ajatavat keskimaarin 4t euron autoilla. Mina laitain vetta myllyyn sanomalla etta nama samat 4t autoilla ajavat ovat niita joidenka keskimaarainen ajosuorite on sen 50km tai alle paivassa ja heidan ei tuliskaan mitaan sahkoautoa ostaakaan jotta enemman ajaville riittaisi niita.
Tekisi jotain 18tkm vuodessa.

Kyllä kai niitä sähköautoja tehdään sitä mukaa, kun ostetaan. Eli ei olisi pelkoa uusien sähkisten loppumisesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 600
Viestejä
4 501 817
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom