Yleistä keskustelua sähköautoista

Porsche-liikkeessä on kyllä todella hyvä palvelu ja asiointikokemus oli äärimmäisen miellyttävä, kun myyjä oikeasti tiesi myymästään tuotteesta ja oli selkeästi kiinnostunut asiakkaasta.

Enkä varmasti näyttänyt mitenkään varakkaalta :D
Onkohan näissä porsche liikkeissä myyjillä ennakkoluuloja asiakkaita kohtaan? Voiko kolmekymppinen kaveri verkkarit jalassa saada Taycania koeajoon, vai rupeaako myyjä tivaamaan jotain? Leikittelen siis vain ajatuksella.
 
Joskus menin duunista suoraan subarua katsomaan, kun sattui olemaan ihan siinä naapurissa. Duunivaatteissa, mutta eivät olleet paskaiset. Silloisen n. 5v astran olisin myynyt suoraan sukulaiselle joten ilman vaihdokkia kävin kyselemässä, myyjän tarjous oli n. 1000e kovempi mitä subarun nettisivulla listahintojen mukaan.

Kyllä noissa netistä ostettavissa autoissa jonkinlainen tasa-arvo toteutuu, kun yksittäisen myyjän mielipiteet ei sotke hommaa, toisaalta mitä olen noita nettihintoja katsonut, ne näyttävät olevan yleensä suoraan listahinta, joten ei se säästynyt työvoimakulu mitenkään asiakkaalle näy.
 
Onkohan näissä porsche liikkeissä myyjillä ennakkoluuloja asiakkaita kohtaan? Voiko kolmekymppinen kaveri verkkarit jalassa saada Taycania koeajoon, vai rupeaako myyjä tivaamaan jotain? Leikittelen siis vain ajatuksella.

Aikoinani nuorempana kävin Turun Porschen liikkeessä ja sain sieltä kyllä erinomaista palvelua. Juttelin tämän myyntimiehen kanssa (oisko ollut joku myyntipäällikkö) joka esitteli autojaan ja hän sanoikin, vaikka en nyt autoa osta niin tavoite on luoda kokemus, jonka vuoksi tuonne voi palata myöhemmin ja tehdä sen ostopäätöksen aiemman kokemuksen perusteella, kun siihen on varaa. He myyvät autojen lisäksi kokemusta ja tietynlaista fiilistä. Ei kertaakaan ollut sellainen fiilis kuin jossain Autokeskuksessa tms., että olisin vain tuonut marmorilaatoille hiekkaa.
 
Ainakin käytetyn auton kohdalla vanhan antamalla vaihdossa saa liikkeen auton usein halvemmalla. Mitä uuden ostoon tulee niin onhan se helpompi antaa vanha vaihdossa. Olkoonkin sitten, että siinä saattaa rahaa hivenen hävitä (itse en lähtenyt mokomaan myyntihommaan yli 300k ajetulla 2002 Renaultilla että olisin saanut sen 2500e hyötynä muuta kautta yhdistettynä uuden ja vanhan hinnassa erikseen myyden).
Zoea ostaessani sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta hintaan, tarjoanko vanhaa bensarauskuani vaihdossa vai en. Myyjä sanoi että tonnin siitä antavat, ei kelvannut minulle joten otin autosta parkkiksella kuvat ja laitoin johonkin nettimyymälään ilmoituksen myöhään illalla, ja auto oli myyty seuraavaan aamupäivään mennessä 2300€.

Sitten palasin Zoe-kauppaan ja jatkettiin kauppaa aiemmin sovitulla hinnalla. Muutin vielä sen verran sopimusta että en maksa yhtikäs mitään käsirahaa vaan koko auto lainalla, kun kerran pysyvää 0% korkoa edelleen tarjottiin.
 
Ei kertaakaan ollut sellainen fiilis kuin jossain Autokeskuksessa tms., että olisin vain tuonut marmorilaatoille hiekkaa.
Tätä juuri ajoin takaa. Itse olen aina saanut vähintään kohtuullista palvelua, mutta olen jopa nähnyt vierestä kun myyjä on melkein sylkenyt asiakkaan päälle.

Tietysti myyjillä saattaa vuosien karttuessa pelisilmä parantua siinä, että kenet näkee potentiaalisena ostajana. Mutta tietysti kaikki asiakkaat pitäisi palvella hyvin aina.
 
K-Auto aikamoista Pirkkaa näemmä. Porscheakin (Taycan) mainostavat, onkohan premium ostokokemus.
Työkaverin ID.4 taitaakin olla tulossa just K-Autosta, ei hänellä vielä ole valittamista ollut mutta onhan tässä aikaa eikä autoakaan vielä handussa.
 
Kannattaa muistaa, että K-Autolla on ne omat vaihtoauto myymälät ja sitten merkkikohtaiset myymälät, varmasti vaikuttaa palvelun tasoon huomattavasti missä asioi.

Oletettavasti Bentleyn liikkeessä on parempaa palvelua kuin Cupran/Seatin jne.
 
Sanotaanko, että yksittäisellä kokemuksella on aika paljon enemmän tekemistä henkilön kanssa kuin kokonaisen firman.
Eihän tuon hinnan antanut vaihtoautopäällikkö tms. edes nähnyt koko asiakasta. Tiedä mistä perseestä luvun repäisi. Jos tosiaan Cupraa myyvät "välittäjänä", niin ehkä siinä oli yritystä ottaa läskit katteet sitten siitä ainoasta pelimerkistä, joka olisi heille jäänyt. Tosin myyntiaikaahan tuossa ei muutamaa päivää enempää olisi ollut, kaikki täyssähköt meni mitä löytyi ja tämä oli vielä uudehko, halpa ja järjellisellä akulla. (Olen asioinut myös Airportin myymälässä ja ihan eri meininki, hyvityshintakin oli odotusten mukainen vaikka jälleenmyyntiartikkelina diesel-pösö ei välttämättä ollut kaikkein kuumin.)

Mites muute Pollella on hyvitykset, jos haluaa päästää eroon vanhasta volvosta? Onko verkkomyynnin trendi sekin, että sysätään vanhan myynnin päänsäryt ostajalle umpipaskalla hyvityksellä?
 
Mites muute Pollella on hyvitykset, jos haluaa päästää eroon vanhasta volvosta? Onko verkkomyynnin trendi sekin, että sysätään vanhan myynnin päänsäryt ostajalle umpipaskalla hyvityksellä?

Pollehan myy vaan netin kautta, eli vaihtoautomahdollisuutta ei ole. Jos on tarpeeksi tuore auto on heillä jotain yhteistyötä Bilian/Käyttöauton kanssa, mutta siinäkin tapauksessa kyseessä on sinun auton ostosta, mikä luonnollisesti ei ole niin hyvä diili. Tuo oli itsellenikin iso jarru kun Pollea ostin, meni 3kk että sain oman autoni myytyä. Tavallaan tuo on ihan OK toimintamalli, mutta kuinka moni ostaa 50..60k€ auton ilman, että on vaihdokkia?
 
Huh, taas pitää päivitellä noita sähköautojen vakuutusten kalleutta.
Taas vertasin Lähitapiolassa VW ID.4:n ja Corolla Hybridin vakuutuksia.

VW ID.4
Liikennevakuutus
168,45 €
Laaja Kasko
775,89 €
Yhteensä
944,34 €

Toyota Corolla Hybrid
Liikennevakuutus
196,94 €
Laaja Kasko
383,14 €
Yhteensä
580,08 €

Aika paljon joutuu maksamaan vakuutuksessakin "premiumia" sähköautolla.
Teslalle Lähitapiolan laskuri ei uskalla antaa mitään, sanoo vaan että soita konttorille.
 
Huh, taas pitää päivitellä noita sähköautojen vakuutusten kalleutta.
Taas vertasin Lähitapiolassa VW ID.4:n ja Corolla Hybridin vakuutuksia.

VW ID.4
Liikennevakuutus
168,45 €
Laaja Kasko
775,89 €
Yhteensä
944,34 €

Toyota Corolla Hybrid
Liikennevakuutus
196,94 €
Laaja Kasko
383,14 €
Yhteensä
580,08 €

Aika paljon joutuu maksamaan vakuutuksessakin "premiumia" sähköautolla.
Teslalle Lähitapiolan laskuri ei uskalla antaa mitään, sanoo vaan että soita konttorille.

Ei se sähkö sitä lisähintaa näköjään tee. Kokeilin huvikseen BMW 420d ja BMW i4. alle 50e sisään olivat hinnat. Tosin koska bmw niin molempiin tarjosi ihanan edullista 1700€ vuosimaksua :itku:
 
On kyllä voimakas riippuvuus postinumerosta vakuutuksen hinnassa. Pyörittelin tuota ID.4:ää Turvan laskurilla muutamalla postinumerolla ja hintahaitari oli reilu 1150-1800, täysillä bonuksilla. Helsingissä kallein, välissä Tampere, Järvenpää ja halvimpana näistä kokeilluista Iitti. Kaupungissa kolisee? Lähitapiolassa oli suunnilleen samaa luokkaa Helsinkiläiselle. Ifiltä sitten olisikin saanut jo 1000 pintaan. Kannattaa siis toki vertailla kaikki vakuutuksentarjoajat automallien kesken, kun ei noissa hinnoitteluissa näytä olevan selkeää linjaa.
 
On kyllä voimakas riippuvuus postinumerosta vakuutuksen hinnassa. Pyörittelin tuota ID.4:ää Turvan laskurilla muutamalla postinumerolla ja hintahaitari oli reilu 1150-1800, täysillä bonuksilla. Helsingissä kallein, välissä Tampere, Järvenpää ja halvimpana näistä kokeilluista Iitti. Kaupungissa kolisee? Lähitapiolassa oli suunnilleen samaa luokkaa Helsinkiläiselle. Ifiltä sitten olisikin saanut jo 1000 pintaan. Kannattaa siis toki vertailla kaikki vakuutuksentarjoajat automallien kesken, kun ei noissa hinnoitteluissa näytä olevan selkeää linjaa.

Niin oletettavasti jos alueella asuu ~miljoona ihmistä versus että on 500 ihmisen kylä niin kolarien todennäköisyys kasvaa.
 
Kannattaa muistaa, että K-Autolla on ne omat vaihtoauto myymälät ja sitten merkkikohtaiset myymälät, varmasti vaikuttaa palvelun tasoon huomattavasti missä asioi.

Oletettavasti Bentleyn liikkeessä on parempaa palvelua kuin Cupran/Seatin jne.
Kävin aikoinani Audilla kattelemassa Q4’sta, antoivat koeajoon ja palvelu oli hyvä. Menin viikkoa myöhemmin sanomaan, että haluisin keskustella siitä mitä varusteita saisi hankintatuen alle. Myyjä sano, että pitäisi laittaa kysymys meilillä ja vastaisi sitten, mutta ei vastannut vaikka pariin kertaan kysyin.

Pari viikkoa myöhemmin kävelin ovesta kiinni ja sanoin toiselle myyjälle että haluisin ostaa auton jos vain päästään hinnasta sopuun, ja päästiinhän me.

Sopimukseen kirjattiin toimitusarvioksi 6kk, en ole vieläkään saanut autoa (tilauksesta 14kk). En ole myöskään saanut yhtäkään omaaloitteista viestiä jossa kerrottaisiin auton myöhästyvän, pahoiteltaisiin tms. Pari kertaa olen ite ottanut yhteyttä ja silloin saanut ihan ok palvelua. Kolmannella yhteydenotolla myyjä ei ollut enää talossa, eikä hänen asiakkaitaan oltu ilmeisesti siirretty kenellekään muulle. Kukaan ei kuulemma oikein voi niitä ottaakaan kun kaikilla on omiakin asiakkaita…

Kyselin hinnastoon ilmestyneestä takuulaajennuksesta, sitä ei kuulemma myydä vanhoille asiakkaille kun ei ollut myynnissä silloin kun tilausta tehtiin. Ei siinä väliä etten ole autoa vielä saanut tai maksanut, ei kai ole sitten liikevaihdosta pulaa?

Kaikenkaikkiaan homma on niin leväperäistä sekoilua etten tiedä haluanko ostaa VAG’ilta tai k-ryhmältä mitään isompaa tulevaisuudessa. Tota Q4’stakin vielä harkitsen, toisaalta 48k€ lienee nykypäivänä ihan hyvä hinta isompiakkuisesta.
 
Kävin aikoinani Audilla kattelemassa Q4’sta, antoivat koeajoon ja palvelu oli hyvä. Menin viikkoa myöhemmin sanomaan, että haluisin keskustella siitä mitä varusteita saisi hankintatuen alle. Myyjä sano, että pitäisi laittaa kysymys meilillä ja vastaisi sitten, mutta ei vastannut vaikka pariin kertaan kysyin.

Pari viikkoa myöhemmin kävelin ovesta kiinni ja sanoin toiselle myyjälle että haluisin ostaa auton jos vain päästään hinnasta sopuun, ja päästiinhän me.

Sopimukseen kirjattiin toimitusarvioksi 6kk, en ole vieläkään saanut autoa (tilauksesta 14kk). En ole myöskään saanut yhtäkään omaaloitteista viestiä jossa kerrottaisiin auton myöhästyvän, pahoiteltaisiin tms. Pari kertaa olen ite ottanut yhteyttä ja silloin saanut ihan ok palvelua. Kolmannella yhteydenotolla myyjä ei ollut enää talossa, eikä hänen asiakkaitaan oltu ilmeisesti siirretty kenellekään muulle. Kukaan ei kuulemma oikein voi niitä ottaakaan kun kaikilla on omiakin asiakkaita…

Kyselin hinnastoon ilmestyneestä takuulaajennuksesta, sitä ei kuulemma myydä vanhoille asiakkaille kun ei ollut myynnissä silloin kun tilausta tehtiin. Ei siinä väliä etten ole autoa vielä saanut tai maksanut, ei kai ole sitten liikevaihdosta pulaa?

Kaikenkaikkiaan homma on niin leväperäistä sekoilua etten tiedä haluanko ostaa VAG’ilta tai k-ryhmältä mitään isompaa tulevaisuudessa. Tota Q4’stakin vielä harkitsen, toisaalta 48k€ lienee nykypäivänä ihan hyvä hinta isompiakkuisesta.
No eipä nyt hirveästi Audista yllätä, ihan samaa meininkiä tosin on VW-autolla (ainakin kaikissa PKS myymälöissä), lieneeköhän sitten Porsche ja Bentley ne ainot missä saa kunnon palvelua ja muut on "premiumia".
No okei, Cupran myyjältä sai kyllä hyvää palvelua koeajon, tarjouksen ja informaation kanssa milloin isompiakkuinen malli tulee myyntiin, mutta en tiedä millaista olisi ollut sen jälkeen kun auton olisi tilannut.
 
Enpä ole muutenkaan yleensä erityisen hyvää palvelua saanut. Toyotalta kävellyt pariin kertaan ulos kun myyjää ei tullut puolen tunnin seisoskelulla (olimme ainoat asiakkaat). Mazdalla odoteltiin kerran 45 minsaa ja näin jopa serkkuni joka oli siellä töissä… Vinkkas ohi kulkiessa jotain ”sori, kiire palaveriin”. Muillakin vissiin oli, lähettiin sieltäkin sitten vaan pois.

Sen sijaan Skodalla aina ollut hyvä palvelu, en kyllä koskaan päätynyt ostokseen asti.
 
Meillä sattui hauskat tuossa kun pohdittiin kolmatta (uutta) Volvoa. Hyvää palvelua ollut ja kaikkea, sama myyjä myynyt rouvalle jo aikaisemmin yhden.

Tässä nyt sattui myyjälle semmoinen pikku virhe että soitti vaimolle viime keväänä ja rupesi mensplainaamaan sähköautoista jne. Vaimo kun on energiayhtiöllä töissä ja korkeakoulutettu otti vähän itseensä. Piti sitten soittaa myyntipäällikölle ja hoidettiin kaupat uudesta sitä kautta.
 
Enpä ole muutenkaan yleensä erityisen hyvää palvelua saanut. Toyotalta kävellyt pariin kertaan ulos kun myyjää ei tullut puolen tunnin seisoskelulla (olimme ainoat asiakkaat). Mazdalla odoteltiin kerran 45 minsaa ja näin jopa serkkuni joka oli siellä töissä… Vinkkas ohi kulkiessa jotain ”sori, kiire palaveriin”. Muillakin vissiin oli, lähettiin sieltäkin sitten vaan pois.

Sen sijaan Skodalla aina ollut hyvä palvelu, en kyllä koskaan päätynyt ostokseen asti.

Ehkä makuasioitakin nämä.
Itseä taas ärsyttää jos autokaupassa tulee heti myyjä sössöttämään jotain.
Usein pitää oikein ajaa tiehensä että "mene nyt siitä kun haluan tutustua tähän koslaan rauhassa itse, tuun kysymään sitten jos on jotain kysyttävää tai haluan koeajolle"

Nytkin pitäisi yhtä model 3:sta ehkä käydä katsomassa, mutta tiedän että liikkeessä on älyttömän innokas myyjä joka varmasti jää seläntaakse kyttäämään vähintään ettei varmasti saa rauhassa syynätä autoa.
 
Ehkä makuasioitakin nämä.
Itseä taas ärsyttää jos autokaupassa tulee heti myyjä sössöttämään jotain.
Usein pitää oikein ajaa tiehensä että "mene nyt siitä kun haluan tutustua tähän koslaan rauhassa itse, tuun kysymään sitten jos on jotain kysyttävää tai haluan koeajolle"

Nytkin pitäisi yhtä model 3:sta ehkä käydä katsomassa, mutta tiedän että liikkeessä on älyttömän innokas myyjä joka varmasti jää seläntaakse kyttäämään vähintään ettei varmasti saa rauhassa syynätä autoa.
Hyvä myyjä osaa lukea asiakasta. Tuskin kukaan häiriintyy ”voinko auttaa” kysymyksestä?

Mut tässä tapauksessa oltiin auton ympärillä 45 minuuttia yrittäen saada katseella kiinni ohi vipeltäviä myyjiä, vaikutti vaan että oltiin näkymättömiä.

Samaan tapaan kuin ei pitäisi joutua pyytämään ärsyttävää myyjää painumaan vittuun, ei pitäisi tarvittaessa joutua huutamaan epäkohteliaasti palvelua.
 
Itse kanssa arvostaisin sitä että joku kysyy, että voinko auttaa, mutta tajuaa sitten kanssa häipyä ihan heti jos sanoo että katselen vain tms. Uuden auton ostaminen Teslalta on kyllä mukava kokemus kun sen voi tehdä ihan itse kotona.
 
Viimeksi muokattu:
Saattaa olla hieman eri asia kun puhutaan high-tech valmistajan omasta myymälästä/myyntikanavasta hankitusta tuotteesta verrattuna "ostin itse Alista ja säästin" joltain nevahööd Taolta importattu China Export leimoilla postitettu laturi. :smoke:

Lähinnä aletaan keskusteluissa liikkumaan uudella metatasolla sitten markka-aikojen; Kumpaanko suuntaan kumarretaan? Länteen, Kapitalismiin ja Amerikkaan vai Itään, kommunismiin ja Kiinaan. "Sosialismin ja Kapitalismin kamppailu, vol.2."
 
Ehkä makuasioitakin nämä.
Itseä taas ärsyttää jos autokaupassa tulee heti myyjä sössöttämään jotain.
Usein pitää oikein ajaa tiehensä että "mene nyt siitä kun haluan tutustua tähän koslaan rauhassa itse, tuun kysymään sitten jos on jotain kysyttävää tai haluan koeajolle"

Nytkin pitäisi yhtä model 3:sta ehkä käydä katsomassa, mutta tiedän että liikkeessä on älyttömän innokas myyjä joka varmasti jää seläntaakse kyttäämään vähintään ettei varmasti saa rauhassa syynätä autoa.
15 vuotta sitten ostin Toyotan merkkiliikkeestä Toyotan enkä toisen liikkeen Honda Civicciä, kun Honda-myymälässä myyjä ei osoittanut mitään mielenkiintoa minua kohtaan, tuntui epäilevän etten ainakaan ostoaikeissa siellä liikkunut ja tyytyi vaan sanomaan "Tuu sanomaan jos löytyy joku sopiva".

Toyota-liikkeessä myyjätykki puolestaan otti homman heti haltuun, kyseli millaista ja millaisiin tarpeisiin olen etsimässä, ehdotti jotain jne. Lisäpointseja siitä että sai käännettyä pääni pois yhdestä "sportti-Yariksesta" joka jälkikäteen ajatellen olisi ollut tarpeisiini liian pieni. Ohjasi hieman isomman Auriksen luokse johon sitten olin yli 12 v tyytyväinen.
 
Itse en ole miesmuistiin enään vaivautunut liikkeeseen potkimaan renkaita. Netistä saa kaiken tiedon mitä autonostoon voi tarvita. Sähköpostilla tinkaus ja tilaus. Jos toisivat uuden autoon vielä kotipihaan ja pujauttaisivat avamet postiluukkuun, olisi vielä parempi.
 
Henkilökohtaisesti itselläni on aivan liian isot ennakkoluulot kiinalaisiin autoihin, joten ei taida toteutua koskaan kohdallani, että sellaisella ajelisin.

Vanha jäärä siis.
 
Henkilökohtaisesti itselläni on aivan liian isot ennakkoluulot kiinalaisiin autoihin, joten ei taida toteutua koskaan kohdallani, että sellaisella ajelisin.

Vanha jäärä siis.
Ei Volvo nyt niin surkea kuitenkaan ole. Erinomainen auto törmäyskisoihin yms.
 
Ei Volvo nyt niin surkea kuitenkaan ole. Erinomainen auto törmäyskisoihin yms.
No Volvo on Volvo ja siellä on tietty perimä jota ei siitä saa pois., ja sen takia sen voi hyvällä omallatunnolla jättää tuosta joukosta pois. Kelpaa muuhunkin kuin törmäyskisoihin :)

Pitäisi tuosta em. joukosta mielummin puhua nimellä umpikiinalainen auto kuin kiinalainen auto.
 
Tämähän on mielenkiinoista, toivottavasti pian julkistavat hinnat. Ja mikähän lienee toimitusaika.
Ihan ok näkösiä pelejä. Tosin tuo HAN 4x4 tiedoissa on tälläinen latauksen osalta:

Se voi ottaa vastaan 7 kW vaihtovirtalatausta (AC) ja 120 kW tasavirtalatausta (DC).

Aikas nihkeä latausteho
 
Henkilökohtaisesti itselläni on aivan liian isot ennakkoluulot kiinalaisiin autoihin, joten ei taida toteutua koskaan kohdallani, että sellaisella ajelisin.

Vanha jäärä siis.
Mikä on Kiinalaisen auton määritelmä? Teslaa valmistetaan Kiinassa, onko se kiinalainen? Täälläkin puhutaan että Volvo on kiinalainen ja Geelyn omistama, tosiasiassa Geely omistaa 16% sen osakekannasta. Esimerkiksi Daimerista kiinalaiset omistavat 20%. Eli Mercedes-Benz on kiinalaisempi auto kuin Volvo?
 
Mikä on Kiinalaisen auton määritelmä?

Umpikiinalainen auto : suunniteltu, valmistettu, hallinoitu kiinalaisten toimesta. Ja jos vielä merkki on tyyppiä "never hööd" niin asia on varma.

Jotain tuohon suuntaan......

Ei pelkkä valmistuspaikka tee autosta kiinalaista. Eikä pelkkä Yhtio joka on jonkun brandin taustalla omistajana.
Hiuksiahan tässä voi halkoa loputtomiin, mutta varmasti kaikki ymmärtää mikä on umpikiinalainen auto. Ainakin itselleni se on hyvin selvää. Auttaa pysymään erossa ko merkeistä.
 
Kiinalaiset ovat myös ahkeran kopioijan maineessa. Oletteko muuten nähneet screen shoteja BYD:n kännykkä-appista? Jotain tuttua siinä on tesla-kuskin näkökulmasta :D
 
Umpikiinalainen auto : suunniteltu, valmistettu, hallinoitu kiinalaisten toimesta. Ja jos vielä merkki on tyyppiä "never hööd" niin asia on varma.

Jotain tuohon suuntaan......

Ei pelkkä valmistuspaikka tee autosta kiinalaista. Eikä pelkkä Yhtio joka on jonkun brandin taustalla omistajana.
Hiuksiahan tässä voi halkoa loputtomiin, mutta varmasti kaikki ymmärtää mikä on umpikiinalainen auto. Ainakin itselleni se on hyvin selvää. Auttaa pysymään erossa ko merkeistä.

Tässähän se. Jos on joskus esim. töiden puolesta joutunut tekemisiin kiinalaisten alihankkijoiden kanssa, niin tietää aika hyvin mitä se touhu on jos ei ole oikeasti joku länkkäri koko ajan katsomassa perään... (tosin eipä sekään aina auta)
 
Viimeksi muokattu:

Tuo on varmaan ilman veroja mutta silti ihmetyttää miten voi myydä noin halvalla
Onkohan autonvalmistajien puhe kalliista akuista vaan jotain yhdessä sovittua kartellipuhetta? Akut on oikeasti halpoja tehdä ja luodaan vaan mielikuvaa, että on niin kallista että pakko myydä autotkin tosi kalliilla?

Sitten kun alkaa menemään huonosti autot jollain kaupaksi niin livetään kartellista ja aletaan myymään normaali hinnalla?
 
Ihan ok näkösiä pelejä. Tosin tuo HAN 4x4 tiedoissa on tälläinen latauksen osalta:
Se voi ottaa vastaan 7 kW vaihtovirtalatausta (AC) ja 120 kW tasavirtalatausta (DC).
Aikas nihkeä latausteho
Olen alkanut miettiä että Renault voisi vaikka lopettaa sähköautojen teon, ja sen sijaan keskittyä myymään 22kW AC-laturiaan muille automerkeille lisävarusteena, samaan tapaan kuinka autoonsa voi hankkia lisäoptiona jotkut Bosen tai Harman-Kardonin superstereot. Nissan Ariyaniinhan sen saa, miksei samantien muillekin autoille, niille jotka haluavat siitä maksaa ekstraa?

Tai no ainakin Euroopassa myytäviin sähköautoihin, ei tuolla taitaisi olla käyttöä jossain jenkkilässä. Sikäläiset type1 AC-latausasemat taitavat olla vain yksivaiheisia ja mitä vielä.
 
Jenkkien type1 ovat usein myös 120v pohjaisia 16A, joten joku 1,4-1,5kW sieltä voi saada (esim. lentokentillä usein näitä).
 
Olen alkanut miettiä että Renault voisi vaikka lopettaa sähköautojen teon, ja sen sijaan keskittyä myymään 22kW AC-laturiaan muille automerkeille lisävarusteena, samaan tapaan kuinka autoonsa voi hankkia lisäoptiona jotkut Bosen tai Harman-Kardonin superstereot. Nissan Ariyaniinhan sen saa, miksei samantien muillekin autoille, niille jotka haluavat siitä maksaa ekstraa?

Tai no ainakin Euroopassa myytäviin sähköautoihin, ei tuolla taitaisi olla käyttöä jossain jenkkilässä. Sikäläiset type1 AC-latausasemat taitavat olla vain yksivaiheisia ja mitä vielä.
Miksi? Harvemmalla taitaa mitään oikeaa tarvetta olla 22kW laturille ja jos taas tarve ladata nopeammin niin sitten 50kW+ laturilla vaan.
 
Jenkkien type1 ovat usein myös 120v pohjaisia 16A, joten joku 1,4-1,5kW sieltä voi saada.

Jos jenkeissä tarvii isompaa tehoa niin siellä otetaan kahden vaiheen välistä 240V nimellisjännitettä. Käytännössä esim. kaikki tehokkaammat sähkötyökalut toimii näin.

Olen alkanut miettiä että Renault voisi vaikka lopettaa sähköautojen teon, ja sen sijaan keskittyä myymään 22kW AC-laturiaan muille automerkeille lisävarusteena, samaan tapaan kuinka autoonsa voi hankkia lisäoptiona jotkut Bosen tai Harman-Kardonin superstereot. Nissan Ariyaniinhan sen saa, miksei samantien muillekin autoille, niille jotka haluavat siitä maksaa ekstraa?

Tai no ainakin Euroopassa myytäviin sähköautoihin, ei tuolla taitaisi olla käyttöä jossain jenkkilässä. Sikäläiset type1 AC-latausasemat taitavat olla vain yksivaiheisia ja mitä vielä.

Lueskelin joskus jonkin dokumentin tuosta rellun/nissanin 22kW laturista ja se systeemi on vähintäänkin nerokas. Noin isoilla lataustehoilla vaaditaan verkkojännitteen suodatusta erinäisillä komponenteilla ja tässä tapauksessa moottorin käämitykset toimii tuona komponenttina. Eli ikäänkuin saadaan ilmaiseksi se, kun muut valmistajat joutuu turvautumaan erilliseen, kalliiseen, painavaan ja tilaa vievään verkkojännitteen suodatukseen.
 
Miksi? Harvemmalla taitaa mitään oikeaa tarvetta olla 22kW laturille ja jos taas tarve ladata nopeammin niin sitten 50kW+ laturilla vaan.
22kW latureita on aika paljon, kyllä itse mieluummin sellaisesta lataisin 22kW teholla kun 11kW. DC latureita kuitenkin vähemmän ja niissä kWh hintakin yleensä korkeampi.
 
Miksi? Harvemmalla taitaa mitään oikeaa tarvetta olla 22kW laturille ja jos taas tarve ladata nopeammin niin sitten 50kW+ laturilla vaan.
Siksi koska jos menen vaikka tuonne kauppakeskukseen missä yleensä käyn ruoka- ja muilla ostoksilla, siellä on n. 20 kpl 22kW AC-latausasemaa, ja 0 kpl DC-pikalatausasemaa. Triplassa ja Redissä taitaa olla jopa useampia satoja 22kW AC-latausasemia. eikä käsittääkseni niissäkään ole DC-pikalatausasemia.

22kW on kuitenkin kaksi kertaa nopeampi kuin 11kW, tarkoittaa esim. minun autollani että tunnin ostosten aikana akun lataustaso nousee 40% (11kW latauksella 20%).

AC-latausasemia on yltympäriinsä paljon enemmän kuin DC-pikalatureita, varsinkin taajamissa juuri tuollaisissa asiointipaikoissa (kauppakeskukset jne.), ja oman kokemukseni mukaan yleensä ne ovat 22kW. Toisekseen AC-latausasemat tuppaavat myös olemaan selvästi halvempia, tuolla minun käyttämässäni kauppakeskuksessa tällä hetkellä 0,00€/kWh. Tai vaikka jotkut paikat (esim. Tikkurilan Prisma) joissa on minuuttihintainen 2c/min 22kW-AC lataus, hinta on kaksinkertainen 11kW teholla koska aikaa kuluu kaksin verroin enemmän.

Yhtä hyvin voisi väittää ettei 11kW AC-kolmivaihelatauksella tee mitään, 3,68kW yksivaihelataus riittää hyvin ja jos tarvitsee ladata nopeammin, sitten 250kW DC-superlatausasemalle.

Minun näkökulmastani DC-pikalatausta tarvitaan lähinnä maakunta- ja lomamatkoilla pitkillä rupeamilla, ei arkiajossa ellei ole taksisuhari.

Vielä lopuksi: pointti olikin että se olisikin lisävaruste jonka voi joko hankkia tai olla hankkimatta (esim. Nissan Ariyassa voi myös ostaa version jossa ei ole 22kW AC-latausta). Koska sinusta se olisi täysin turha lisävaruste, sinä voisit jättää sen ostamatta, kun taas esim. minä sen luultavasti ottaisin, jos ei nyt niin hirveän kallis olisi.
 
Lueskelin joskus jonkin dokumentin tuosta rellun/nissanin 22kW laturista ja se systeemi on vähintäänkin nerokas. Noin isoilla lataustehoilla vaaditaan verkkojännitteen suodatusta erinäisillä komponenteilla ja tässä tapauksessa moottorin käämitykset toimii tuona komponenttina. Eli ikäänkuin saadaan ilmaiseksi se, kun muut valmistajat joutuu turvautumaan erilliseen, kalliiseen, painavaan ja tilaa vievään verkkojännitteen suodatukseen.
Hmmm... tarkoittaako siis että auton moottori pitäisi olla nimenomaan suunniteltu tuota optiota ajatellen, eli ei ihan tuosta vaan voida lisätä lisävarusteeksi about mihin tahansa sähköautoon?

No ei sitten. :(
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 199
Viestejä
4 547 923
Jäsenet
74 942
Uusin jäsen
jesse86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom