Yleistä keskustelua sähköautoista

Missähän tämä "fakta" on yleisesti tunnustettu?

Sähköauto pystyy korvaamaan polttomoottoriauton 90% käyttötapauksista. Loput on sitten niitä "kusematta lappiin" jääriä joiden mielestä yhdellä istumalla pitää ajaa 2000km.

Ihan selvyyden vuoksi: mulla ei ole ongelmaa sähköautojen kanssa. Tuolla faktalla viittasin sihen, että nykyisiä akkumateriaaleja ei riitä kaikkien autojen sähköistämiseen. En puhunut auton käyttötarkoituksesta.
 
Tää ikuinen vääntö rangesta ja tietyistä ominaisuuksista sähkö vs. polttis ei nyt oikein tähän keskusteluun kuulu. Sen halvimman alarajan käytetylle toimivalle sähköautolle määrittää se, mitä siitä ollaan enintään valmiita maksamaan, ei se mitä joku, jolle se ei sovi ollenkaan olisi siitä maksamassa.
Tietysti näinkin. Mutta ei pidä yleistää että sähkö olisi jotenkin helppo kaikkiin käyttöskenarioihin.

Missähän tämä "fakta" on yleisesti tunnustettu?

Sähköauto pystyy korvaamaan polttomoottoriauton 90% käyttötapauksista. Loput on sitten niitä "kusematta lappiin" jääriä joiden mielestä yhdellä istumalla pitää ajaa 2000km.
Joo, pitää vain ostas se 50k€ auto että se tekee saman asian kuin 500€ auto.
 
Koko ajan noita akkukemioita kehitetään uusia. Turha märehtiä jostain mitä nyt on ja extrapoloida jonnekin kauas olettaen että mikään ei muutu, kehity tai keksitä uusia teknologioita. Mm. BYD tuo tänä vuonna Natrium-ioni -akut markkinoille ja mm. Teslan LFP-akuissa ei ole kobolttia mistä on ollut kova poru.
 
Viimeksi muokattu:
Minun suurin närästys on se kuinka akut vanhenee. Polttoainesäiliö ei vanhene ja vaikka vanhenisikin niin uusi maksaa satasen-pari. Akut kumminkin on kemiallisia otuksia ja niiden elinikä on rajallinen.

Tämä siis SER ikäisten autojen kuluttajana ajateltua.
 
Koko ajan noita akkukemioita kehitetään uusia. Turha märehtiä jostain mitä nyt on ja interpoloida jonnekin kauas olettaen että mikään ei muutu, kehity tai keksitä uusia teknologioita. Mm. BYD tuo tänä vuonna Natrium-ioni -akut markkinoille ja mm. Teslan LFP-akuissa ei ole kobolttia mistä on ollut kova poru.
Totta, mutta energiatiheydessä ja painon laskussa ei ole tapahtunut oikein mitään kehitystä.
Tarpeellinen määrä akkuja on edelleen sietämättömän painava.
 
Minun suurin närästys on se kuinka akut vanhenee. Polttoainesäiliö ei vanhene ja vaikka vanhenisikin niin uusi maksaa satasen-pari. Akut kumminkin on kemiallisia otuksia ja niiden elinikä on rajallinen.

Ei tule SER-ikäisiä autoja luultavasti noin. Mikäli autossa alkaa muut osaa lahoamaan ennen kuin akku, niin pahimmillaankin niillä on enemmän käyttöarvoa esim. aurinkosähkön vierellä kuin laittamalla niitä paaliin. Jotta noita 500€ paaliautoja tulisi sähköisistä, niin akun hintojen pitäisi tippua aivan hurjasti, koska niillä on käyttöä myös ajoneuvojen ulkopuolella.

Uusi polttoainesäiliö ei muuten välttämättä maksa satasta tai paria. Jo pelkästään polttoainesäiliön pidikkeiden uusinta Range Roveriin maksaa lähemmäs tonnin. Ai mistäkö tiedän..
 
Tuolla faktalla viittasin sihen, että nykyisiä akkumateriaaleja ei riitä kaikkien autojen sähköistämiseen. En puhunut auton käyttötarkoituksesta.

Mineraalien louhintaa pitää skaalata toki ylöspäin, se on selvä. Mutta se, että niitä ei riittäisi lainkaan on todennäköisesti väärä arvio. Ainut kuka tuntuu olevan sitä mieltä on GTK:n työelämäprofessori Michaux, joka on laatinut niitä akateemisesti kehnoja mielipidepamflettejaan pari kappaletta. Kumpaakaan niistä ei ole vertaisarvioitu eikä ne sellaista arviota kestäisikään.
Ja toisin kuin fossiilimehu, jota polttisten tankkiin laitetaan ja jonka energiasta n. 60-70% hukataan polttomoottorissa, kuluu loppuun eikä lisää tule(ei lasketa niitä scifibensoja tähän). Sähköauton akku voidaan käyttöiän päätyttyä kierrättää joko raaka-aineiksi tai vaikka tehdä siitä energiavarasto tasaamaan verkon kuormitusta.

Joo, pitää vain ostas se 50k€ auto että se tekee saman asian kuin 500€ auto.

Tämä sama vanha perunat vs. appelsiinit vertaus on ihan turha vertaus.

Kyllä minä pääsen 10km päähän kauppaan vaikka kävellen tai potkulaudalla, mutta ei siinä mitään järkeä ole verrata sitä 50k€ sähköautolla tehtyyn reissuun.
500e autoon verrattuna 50000e auto tekee saman asian aika helvetin paljon mukavammin, turvallisemmin, vähemmin päästöin jne jne.
 
Teille joille on hankintatuki maksettu, kuinka nopeasti ensirekisteröinnin jälkeen olette saaneet tiedon tuen maksamisesta ja mihin tieto on tullut? Tuli tehtyä ennakkoon se hakemus jo syyskuussa, mutta auto rekisteröitiin viime viikolla.

Auto rekisteröitiin huhtikuun alussa, naputtelin hakemuksen samoin tein traficomin sivujen kautta (oli tosi helppoa), tieto myöntämisestä tuli 9.5. ja rahat tilille siitä parin viikon sisällä. Hakemukseen laittelin ihan oman sähköpostiosoitteen ja siihen tuli myös Traficomilta vastaus. Voisin veikata että alkavat noita käsittelemään vasta sen jälkeen kun rekisteröinti on heillä näkyvillä.
 
Tämä sama vanha perunat vs. appelsiinit vertaus on ihan turha vertaus.

Kyllä minä pääsen 10km päähän kauppaan vaikka kävellen tai potkulaudalla, mutta ei siinä mitään järkeä ole verrata sitä 50k€ sähköautolla tehtyyn reissuun.
500e autoon verrattuna 50000e auto tekee saman asian aika helvetin paljon mukavammin, turvallisemmin, vähemmin päästöin jne jne.
Selittäisitkö millä mekanismilla se on turha sellaiselle henkilölle joka ei välitä auton mukavuudesta?

Et jos auto on vaikka työkalu jolla vaan ajetaan koska on pakko kulkea. Ei esim pestä koskaan ja jälleenmyyntiarvo ei kiinnosta.
 
FB_IMG_1673552715640.jpg
FB_IMG_1673552814323.jpg
FB_IMG_1673552804471.jpg

Lama supistaa, mutta voisin väittää, että trendi on selvä; sähköautot jyräävät.
 
Semmoinen yksityiskohta vielä joulukuun maahantuonneista, että joulukuussa Tesla oli maahantuoduin automerkki. Eli meni jopa sen perinteikkään saksasta tuodun mersun ohi.
 
Kannatta katsoa Teslan nettisivut. Model 3 ja Model Y hinnat lähes "romahtaneet". Eli jossain mallissa noin 10 000€ hintaa pois. Y mallissa enemmän kuin 3.

Tilauksia luulisi tulevan lisää jonkun verran :) Muilla merkeillä on tuotantovaikeuksia, niin Tesla pääsisi myynnissä vähän enemmän karkuun?
 
Miksi jonkun auton pitäisi olla myydyin tai että sitä myydään hyvin paljon ? Tai paremmin kuin joku toinen merkki ? En ymmärrä mitä hyvää siinä on.
 
Miksi jonkun auton pitäisi olla myydyin tai että sitä myydään hyvin paljon ? Tai paremmin kuin joku toinen merkki ? En ymmärrä mitä hyvää siinä on.
Ei mitään. Mutta lisää sähkäautojen määrää, kun saatavuus on parempi (edes jollain). Pakottaa jossain vaiheessa myös muut laskemaan hintojaan (järkevämmälle tasolle)?
 
Totta tuokin. Kilpailu on aina tervetullutta, se on aina kuluttajan eduksi loppupelissä. Mutta monesti olen huomannut ( ei pelkästään sähköautoissa ) että monet suorastaan paukuttelevat henskeleitä jos oma merkki tai malli on myydyin tai siellä kärjessä. Onhan se tietysti merkki siitä, että jotain hyvää kyseisessä autossa on kun se kelpaa massoille, mutta siihen ne hyvät puolet taitavat jäädakin.
 
Totta tuokin. Kilpailu on aina tervetullutta, se on aina kuluttajan eduksi loppupelissä. Mutta monesti olen huomannut ( ei pelkästään sähköautoissa ) että monet suorastaan paukuttelevat henskeleitä jos oma merkki tai malli on myydyin tai siellä kärjessä. Onhan se tietysti merkki siitä, että jotain hyvää kyseisessä autossa on kun se kelpaa massoille, mutta siihen ne hyvät puolet taitavat jäädakin.
Joo. Täytyisi muistaa se. Itsellekin huono juttu tavallaan, kun käytetty Model 3 tuli ostettua kuukausi sitten. Mutta massoille ihan kiva, kun hintoja "vähän" viilattiin.
 
Kannatta katsoa Teslan nettisivut. Model 3 ja Model Y hinnat lähes "romahtaneet". Eli jossain mallissa noin 10 000€ hintaa pois. Y mallissa enemmän kuin 3.

Tilauksia luulisi tulevan lisää jonkun verran :) Muilla merkeillä on tuotantovaikeuksia, niin Tesla pääsisi myynnissä vähän enemmän karkuun?
Wau! Voi olla että monet sähköautoihin satsanneet perinnemerkit raapivat nyt vähän päätään kun ilmeisesti osa tähänkin asti myynyt tappiolla.
Isoja model x ja s hinnanalennuksia odotellessa. Tekisi mieli jo päivittää oma pari vuotta käytössä ollut model 3...
 
Noilla hinnoilla alkoi Model 3 neliveto malli kiinnostamaan. Mutta luulen että hinnat tippuvat vielä lisää eli kannattaa odottaa.

Trokarithan tässä ottaa takkiin kun noita on tuotu satoja…
 
Kannatta katsoa Teslan nettisivut. Model 3 ja Model Y hinnat lähes "romahtaneet". Eli jossain mallissa noin 10 000€ hintaa pois. Y mallissa enemmän kuin 3.

Tilauksia luulisi tulevan lisää jonkun verran :) Muilla merkeillä on tuotantovaikeuksia, niin Tesla pääsisi myynnissä vähän enemmän karkuun?
Oho mitä ihmettä. Miten tämä on voinut multa mennä ohi. Siis takaveto y:n saisi uutena alle 50k€. Jos tuota autoa ei keväällä myydä isoja määriä niin ihmettelen suuresti. Vastaa kuitenkin tiloiltaan todella monen lapsiperheenkin vaatimuksiin.
 
Noilla hinnoilla alkoi Model 3 neliveto malli kiinnostamaan. Mutta luulen että hinnat tippuvat vielä lisää eli kannattaa odottaa.

Trokarithan tässä ottaa takkiin kun noita on tuotu satoja…
Project Highland tiputtaa Model 3 hintoja vielä lisää ja tuleva Model 2 myös kun se julkistetaan. Hyvältä tämä vaikuttaa käytettyä sähköautoa hankkivalle, koska kun tulee odotettuja mutta yllättään suuria hinnanalennuksia, niin myyjien pitää ennakoivasti saada myytyä nopeasti ennenkuin auto onkin yhtäkkiä paljon halvempi.
 
Noilla hinnoilla alkoi Model 3 neliveto malli kiinnostamaan. Mutta luulen että hinnat tippuvat vielä lisää eli kannattaa odottaa.

Trokarithan tässä ottaa takkiin kun noita on tuotu satoja…

Sama homma, pitäis varmaan oikein käydä koeajamassa niin näkis olisko siitä autoksi..
 
Jos noi hintojen alennukset siirtyvät about suoraan käytettyihin niin kohta saa 2020 vuosimallin Model3 LR AWD:tä alle 40000 euroon
 
Nyt on jännä seurata miten muut valmistajat reagoi tähän teslan hintojen polkemiseen. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin teslalla on ollut isoin kate per tuotettu auto. Onko siis jollain volkswagenilla tai skodalla tässä kohtaa varaa vastata tähän teslan tempaukseen? Entä korealaiset ja polestar/volvo?
 
Ei näy vielä nettiautossa hinnan alennukset.
Saatavuus tietona uudelle on kuitenkin Q1/2023
IMG_20230113_101002.jpg
 
Nyt on jännä seurata miten muut valmistajat reagoi tähän teslan hintojen polkemiseen. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin teslalla on ollut isoin kate per tuotettu auto. Onko siis jollain volkswagenilla tai skodalla tässä kohtaa varaa vastata tähän teslan tempaukseen? Entä korealaiset ja polestar/volvo?

Kaikilla taitaa olla tuotanto sen verran pitkälle myyty, ettei välttämättä ihan heti ole tarvetta vastata mitenkään. Eikä ne nykyisinkään hinnassa nyt niin eroa? ID4:n hinnasto on valitettavasti poissa käytöstä (tuotanto myyty loppuun?), ID5:n kohdalla näyttää se olevan edelleen 53-55k€ tuolle 77kWh mallille. Eli aika samaa luokkaa kuin Model Y:n uusi hinta (ID4 on varmaan ollut sen tonnin pari halvempi).
 
Luulisi että nuo käytettyjen hinnat korjaa 10-15k alaspäin.

Ei korjaa. Jos uuden hinta laski 10k€, niin ei käytetyn silloin tule 10k€ alas (paitsi jos myynti on todella heikkoa). Arvonalenemaa voi kuitenkin ajatella prosentuaalisesti, joka poistaa myös hinnanlaskusta vain sen prosentuaalisen osuuden tietysti. Vertaa: 50k€ * 0,5 = 25k€ ; 60k€ * 0,5 = 30k€. Eli kympin hintaerolla puoleen hintaan myydyn käytetyn hinta tippuu sen 5k€.
 
ID5:n kohdalla näyttää se olevan edelleen 53-55k€ tuolle 77kWh mallille. Eli aika samaa luokkaa kuin Model Y:n uusi hinta
Onhan se ID5 kalliimpi jo vakionakin ja sitten kun ottaa huomioon, että tuohon hintaan ei sisälly edes sähkösäätöisiä istuimia tai takaluukkua. Eli joudut yli 50k€ autossa ruuvata penkit manuaalisesti oikeaan asentoon ja avata käsin sen yltä päältä paskassa olevan takaluukun. Kermana kakun päälle toimitusaika 1,5 vuotta verrattuna teslan 2kk.
 
Jep, asun Suomessa niin puhun Suomen hintatasosta. Varmaan vaikka missä saa halvemmalla mutta niillä hinnoilla mennään mitä täällä maksetaan ja pyydetään.

Hyvä, suomalaisia keskustelupalstoja käyttäneenä varmaan olet huomannut että Suomen hintataso tulee koko ajan lähemmäs Saksan hintoja sähköautoissa ja jos Saksassa hinnat alenee niin se vetää myös Suomessa hinnat alas.
 
Totta tuokin. Kilpailu on aina tervetullutta, se on aina kuluttajan eduksi loppupelissä. Mutta monesti olen huomannut ( ei pelkästään sähköautoissa ) että monet suorastaan paukuttelevat henskeleitä jos oma merkki tai malli on myydyin tai siellä kärjessä. Onhan se tietysti merkki siitä, että jotain hyvää kyseisessä autossa on kun se kelpaa massoille, mutta siihen ne hyvät puolet taitavat jäädakin.
Noh, kasarilla yksi yleisimmistä autoista oli kullanvärinen Datsun Cherry. Kovana kilpailijana kanttilada. Aiemmin se oli kupla.
Ehkä se kohta on valkoinen Tesla Uudellamaalla. Epävarman suomalaisen ei tarvitse perustella muille valintaansa.
Se on yksi syy ja ihminen on laumaeläin jota media vielä vahvasti ohjailee.
Mitenkään nyt ottamatta merkkeihin kantaa sen kummemmin.

Aikoinaan yksi vanhojen Citroenien harrastajan kanssa keskustelin niin ihmettelin Nissan Quasqain suosiota niin hän virnisteli "että kai niissäkin jotain hyvää on?"
 
Onhan se ID5 kalliimpi jo vakionakin ja sitten kun ottaa huomioon, että tuohon hintaan ei sisälly edes sähkösäätöisiä istuimia tai takaluukkua. Eli joudut yli 50k€ autossa ruuvata penkit manuaalisesti oikeaan asentoon ja avata käsin sen yltä päältä paskassa olevan takaluukun. Kermana kakun päälle toimitusaika 1,5 vuotta verrattuna teslan 2kk.

Miten sen nyt ottaa. Model Y:ssä taas jää ilman parkkitutkia ja sadetunnistinta (tai lämmitettävää tuulilasia). Onhan nekin jänniä ominaisuuksia puuttua yli 50k€ autosta. Sähköisesti avautuva takaluukku ei kyllä ainakaan Model 3:ssa ole mikään ennuste sille etteikö sitä joutuisi paskasena itse avaamaan, sen verran usein se on niin paksussa jääkerroksessa ainakin itselläni.

Manuaalipenkit on toki ikävät jos on samalla autolla useampi kuski. Mutta jos sitä lähinnä ajaa yksi henkilö, niin eipä niihin säätöihin tule koskettua. Noita "FastLane" autoja näyttäisi saavan ensi kuuksi, jos väri kelpaa, eli ei 1,5 vuotta toimitusaikaa. Mutta silloin ei toki saa lisävarusteita.
 
Miten sen nyt ottaa. Model Y:ssä taas jää ilman parkkitutkia ja sadetunnistinta (tai lämmitettävää tuulilasia). Onhan nekin jänniä ominaisuuksia puuttua yli 50k€ autosta. Sähköisesti avautuva takaluukku ei kyllä ainakaan Model 3:ssa ole mikään ennuste sille etteikö sitä joutuisi paskasena itse avaamaan, sen verran usein se on niin paksussa jääkerroksessa ainakin itselläni.

Manuaalipenkit on toki ikävät jos on samalla autolla useampi kuski. Mutta jos sitä lähinnä ajaa yksi henkilö, niin eipä niihin säätöihin tule koskettua. Noita "FastLane" autoja näyttäisi saavan ensi kuuksi, jos väri kelpaa, eli ei 1,5 vuotta toimitusaikaa. Mutta silloin ei toki saa lisävarusteita.
Vakioväri lienee se Santaderinvalkoinen?
 
Minun suurin närästys on se kuinka akut vanhenee. Polttoainesäiliö ei vanhene ja vaikka vanhenisikin niin uusi maksaa satasen-pari. Akut kumminkin on kemiallisia otuksia ja niiden elinikä on rajallinen.

Tämä siis SER ikäisten autojen kuluttajana ajateltua.
Tuo akkujen vanheneminen on vaan sellainen peikko joka ei oikein käytännössä realisoidu, siinämäärin että sillä olisi juurikaan käytännön merkitystä.

Joo, ekat alunperinkin surkean kokoisella akulla varustetut leafit ovat isoilla kilometreillä selkeästi pudottaneet rangeaan, mutta sen pienen akun koon takia ne akut ovat kuluneet tavallista nopeammin, mutta se ongelmakin on lähinnä se että se range on alunperinkin ollut ihan toivoton.
 
Tuo akkujen vanheneminen on vaan sellainen peikko joka ei oikein käytännössä realisoidu, siinämäärin että sillä olisi juurikaan käytännön merkitystä.

Joo, ekat alunperinkin surkean kokoisella akulla varustetut leafit ovat isoilla kilometreillä selkeästi pudottaneet rangeaan, mutta sen pienen akun koon takia ne akut ovat kuluneet tavallista nopeammin, mutta se ongelmakin on lähinnä se että se range on alunperinkin ollut ihan toivoton.
Niin ei varmaan niille joilla auton hankintahinta on kymmeniä tuhansia euroja.

Mutta jos pudotetaankin se hankintahinta sinne n. 5k€ ja autolla alkaa olla taulussa 300k ja 15 vuotta huolimatonta käyttöä niin ei se akku aivan enää ole uusi.
 
Niin ei varmaan niille joilla auton hankintahinta on kymmeniä tuhansia euroja.

Mutta jos pudotetaankin se hankintahinta sinne n. 5k€ ja autolla alkaa olla taulussa 300k ja 15 vuotta huolimatonta käyttöä niin ei se akku aivan enää ole uusi.
No ei se viiden tonnin huolimattomasti pidetty 300k menty polttiskaan ole mikään kuin uusi vaan erittäin lähellä paalaamoa.
 
Niin no näistä ei ole vielä kokemusta kenelläkään, että miten pelaavat sitten joskus hamassa tulevaisuudessa.
Kyllä minulla on runsaasti kokemusta akkukäyttöisistä lentolaitteista ja kulkupeleistä ja siihen tämän pohjaankin että akut ei vanhene kauhean nätisti.

Siinäkin on semonen juttu mistä moni ei puhu ja mitä auto ei suoraan kerro niin kapasiteetin lisäksi akun sisäinen vastus kasvaa kun akku ikääntyy jolloin käytettävissä oleva kapasiteetti etenkin kylmällä riippuu kuormavirrasta.

Tässä artikkeli aiheesta:


 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 349
Viestejä
4 553 498
Jäsenet
74 958
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom