Yleistä keskustelua sähköautoista

Olipahan huuhaa-artikkeli. Akun kapasiteettia tai varaustasoa ei mitata maileissa, joten jo siinä kohtaa loppui usko tuohon tekstiin. Tuon huvittavan tarinan sisältö oli lähinnä "sähköauto kuluttaa enemmän pakkasella" ja "ilmoitettu EPA range ei pidä paikkaansa".
 
Olipahan huuhaa-artikkeli. Akun kapasiteettia tai varaustasoa ei mitata maileissa, joten jo siinä kohtaa loppui usko tuohon tekstiin. Tuon huvittavan tarinan sisältö oli lähinnä "sähköauto kuluttaa enemmän pakkasella" ja "ilmoitettu EPA range ei pidä paikkaansa".
Siinä on taustalla sisäisen vastuksen muutos joka lämpötilan lisäksi kasvaa myös akun ikääntyessä. Tiedäthän kun puhelimen akku tulee tiensä päähän ja yrität ottaa ulkona valokuvaa ja puhelin sammuu vaikka akkua oli 50%? :)
 
Siinä on taustalla sisäisen vastuksen muutos joka lämpötilan lisäksi kasvaa myös akun ikääntyessä. Tiedäthän kun puhelimen akku tulee tiensä päähän ja yrität ottaa ulkona valokuvaa ja puhelin sammuu vaikka akkua oli 50%? :)
Eikai tähän muuta voi todeta kuin, että aika näyttää. Toistaiseksi on olleet aika vähissä esimerkit oikeasti loppuun ajetuista akuista (vaikkapa kapasiteetti alle 70% alkuperäisestä). Pääasiassa ovat olleet jotain pikkuakkuja ilman akun lämmönhallintaa ja/tai vikaantumisajan perusteella valmistusviallisia.
 
Puhelimen ja auton virransyöttö ja akun hallinta on toteutettu hieman eri lähtökohdista.
Akku jakaa kuitenkin likimain samat kemialliset ominaisuudet.

Fakta on että litium akku menee pilalle vaikket käyttäisi sitä ollenkaan, ihan vain varastossa seisottamalla.
 
Olipahan huuhaa-artikkeli. Akun kapasiteettia tai varaustasoa ei mitata maileissa, joten jo siinä kohtaa loppui usko tuohon tekstiin. Tuon huvittavan tarinan sisältö oli lähinnä "sähköauto kuluttaa enemmän pakkasella" ja "ilmoitettu EPA range ei pidä paikkaansa".
Normikuluttajaa kiinnostaa noin 0,0% muu kuin jäljellä oleva toimintamatka.
Kun siihen rakkineeseen on laitettu määränpää, se tietää minne ollaan menossa, mikä sää on nyt, säätiedoituksen matkalle, akun lämpötilan, akun tulevan lämpötilan, missä on laturi, nopeusrajoitukset, ohjaamoon astetun lämpötilan, paljonko menee akun lämmitykseen laturille jne. ja jne. Miksei se laske sitä?
 
Normikuluttajaa kiinnostaa noin 0,0% muu kuin jäljellä oleva toimintamatka.
Kun siihen rakkineeseen on laitettu määränpää, se tietää minne ollaan menossa, mikä sää on nyt, säätiedoituksen matkalle, akun lämpötilan, akun tulevan lämpötilan, missä on laturi, nopeusrajoitukset, ohjaamoon astetun lämpötilan, paljonko menee akun lämmitykseen laturille jne. ja jne. Miksei se laske sitä?
Kyllähän se laskee (ainakin Tesla). Tuossa artikkelissa oli katsottu akun prosenttinäytön vaihtoehtona olevaa epämääräistä range-lukemaa, joka pohjautuu EPA/WLTP/johonkin ei todelliseen kulutuslukemaan. Jos artikkelin kirjoittaja olisi laittanut määränpään naviin niin auto olisi todennäköisesti osannut kertoa, että lataus tarvitaan.
 
Pelkkä akku on aika pieni osa sähköauton suunnittelua. Modernin sähköauton akun ympärillä on paljon tekniikkaa ympärillä, joiden tehtävä on huolehtia akun toimimisesta ideaaliolosuhteissa ulkoisista parametreista riippumatta. Matkapuhelimessa tälläistä ympäristön olosuhteet huomioivaa tekniikkaa ei ole käsittääkseni lainkaan ja akku on siten täysin omillaan (esim. kuumuuden tai kylmyyden takia) jonka vuoksi akun kuluminen ja vikaantuminen ei ole millään tasolla mielestäni verrannollista.
Matkapuhelimissa on ihan sama tekniikka, ei välttämättä kaikilla merkeillä, mutta kuitenkin on olemassa. Ainakin implementoinnissa on eroja eri merkkien välillä, mihin tätä dataa käytetään. Toki ei niissä mitään akun aktiivista lämmitystä tai jäähdytystä ole, mutta lämpötilan valvontaa löytyy.
 
Kyllähän se laskee (ainakin Tesla). Tuossa artikkelissa oli katsottu akun prosenttinäytön vaihtoehtona olevaa epämääräistä range-lukemaa, joka pohjautuu EPA/WLTP/johonkin ei todelliseen kulutuslukemaan. Jos artikkelin kirjoittaja olisi laittanut määränpään naviin niin auto olisi todennäköisesti osannut kertoa, että lataus tarvitaan.
No sitten. Auton kai pitäisi älytä kysyä mihin oot menossa niin tumpelompikin pärjäisi.
 
Matkapuhelimissa on ihan sama tekniikka, ei välttämättä kaikilla merkeillä, mutta kuitenkin on olemassa. Ainakin implementoinnissa on eroja eri merkkien välillä, mihin tätä dataa käytetään. Toki ei niissä mitään akun aktiivista lämmitystä tai jäähdytystä ole, mutta lämpötilan valvontaa löytyy.

Puhelimien akut myös ovat aivan erilaisessa käytössä. Siinä missä puhelimen akku voi joutua päivässä himokäyttäjillä yhden/kahden syklin verran latauksia, niin auton akku voi saada viikossa saman verran. Siihen vielä päälle eri kemiat (ei ne puhelimen akut mitään LFP:tä esim. ole), paljonko on varaa akuissa (ei vedetä niin täydeksi/tyhjäksi kuin puhelimessa) ja muut rakenteet, niin kyllähän noissa on valtavasti eroja.

Taas toisaalta, parin tonnin autojen kuuluukin mennä jo paalaamoon. Ei noita haisevia romuja nykyisinkään tarvitsisi tiellä olla.
 
Kun siihen rakkineeseen on laitettu määränpää, se tietää minne ollaan menossa, mikä sää on nyt, säätiedoituksen matkalle, akun lämpötilan, akun tulevan lämpötilan, missä on laturi, nopeusrajoitukset, ohjaamoon astetun lämpötilan, paljonko menee akun lämmitykseen laturille jne. ja jne. Miksei se laske sitä?
Tesla laskee hyvinkin montaa asiaa tuossa nykyisessä kulutusarviossa. Arvio on kyllä omien kokemusten perusteella välillä hämmästyttävän tarkka ja systeemi reagoi myös sen hetkiseen ajotapaan ja säätää arviota sen mukaan kun matka etenee.

 
Audi tiputtaa pumput pois Q4 etroneista. Tiedoksi jos mietitte tilaamista.
1673600077885.png

Tämä on siitä mielenkiintoinen tieto, että "legacy" valmistajathan usein lupaa, että autossa on lämpöpumppu.

Tesla ei lupaa. (Ainakaan nopealla vilkaisulla). Tesla ei lupaa oikeastaan mitään spesifejä varusteita tekniikkaan liittyen, ainoastaan ominaisuuksia. Eli ei luvata ultraäänellä toimivia parkkitutkia, vaan luvataan "pysäköintiavustin". Tämä antaa vapauksia poistaa autosta kyseinen osa jos sen saatavuuteen tulee yllättäviä vaikeuksia, kun ei olla alun alkaenkaan luvattu autossa sitä olevan.
 
Hyytyykö sähkis oikeasti kun range on 0 ? Polttiksillahan pääsee ajalemaan vielä hyvinkin pitkään kun niiden range näyttää nollaa. Kai noissakin puskuria on ?
 
Autosta riippuen, omalla on päästy muistaakseni 20 km 0-rangella kunnes kuoli.
 
Hyytyykö sähkis oikeasti kun range on 0 ? Polttiksillahan pääsee ajalemaan vielä hyvinkin pitkään kun niiden range näyttää nollaa. Kai noissakin puskuria on ?

Riippuu kai vehkeestä, jossain videoilla ID buzzilla pääsi vielä kai kymmenkunta? kilometriä, kun taas omalla e-upilla tulee aika selväksi jo rangen lähestyessä nollaa että aika viimeisiä elektroneja viedään…
 
Eikös Toyotan paljon haukuttu bz4x... mikälie nimihirviö ollut niin että meni 0rangella vielä jopa 80km tms ja lisäksi oli sekoilua, että valmistaja ilmoitti että tämä 0rangen allekkin menevä osuus otetaan huomioon WLTP arvoa laskiessa.
 
Eikös Toyotan paljon haukuttu bz4x... mikälie nimihirviö ollut niin että meni 0rangella vielä jopa 80km tms ja lisäksi oli sekoilua, että valmistaja ilmoitti että tämä 0rangen allekkin menevä osuus otetaan huomioon WLTP arvoa laskiessa.

Eikös tuo WLTP:n osalta ole aika normaalia? Teslan viralliset tulokset on mitattu myös noin.
 
Puhelimien akut myös ovat aivan erilaisessa käytössä. Siinä missä puhelimen akku voi joutua päivässä himokäyttäjillä yhden/kahden syklin verran latauksia, niin auton akku voi saada viikossa saman verran. Siihen vielä päälle eri kemiat (ei ne puhelimen akut mitään LFP:tä esim. ole), paljonko on varaa akuissa (ei vedetä niin täydeksi/tyhjäksi kuin puhelimessa) ja muut rakenteet, niin kyllähän noissa on valtavasti eroja.

Taas toisaalta, parin tonnin autojen kuuluukin mennä jo paalaamoon. Ei noita haisevia romuja nykyisinkään tarvitsisi tiellä olla.
Kulumisen näkökulmasta LFP ei tuo mitään uutta litiumakkujen maailmaan. Turvallisempi se on kyllä.

Tosielämän testiä:
 
Niin ei varmaan niille joilla auton hankintahinta on kymmeniä tuhansia euroja.

Mutta jos pudotetaankin se hankintahinta sinne n. 5k€ ja autolla alkaa olla taulussa 300k ja 15 vuotta huolimatonta käyttöä niin ei se akku aivan enää ole uusi.
No juuri nuo alimittaiset leafin akut siellä 300k jälkeen olemaan selkeästi hiipuneita, koska niihin tulee niitä käyttösyklejä niin paljon enemmän, eli ovat vastaavassa kunnossa kuin uudemman leafin akku 600tkm ajettuna, mutta uudessa on tietysti alun pwrinkin ollut tuplasti rangea.

Litium akkujen ikääntymisestä on vertailukelpoista dataa aika vähän, ja se mitä on ei ole writyisen huolestuttavaa.


Litium akun eliniän kannalta pahiten sitä rankaisee nopea lataus ja täytenä pitäminen, esim jatkuvasti latauksessa oleva kännykkä tai läppäri tappaa akkunsa nopeasti.

Jos vertaa kännykän ja auton akun latausta, niin kännykän akku ladataan aina vakiona pikalaturilla, auton normaalia kotilatausta vastaavan hitaan latausnopeuden toteuttaminen on hankalaa, jonka lisöksi kännykän akussa ei ole minkäänlaista lämpötilan hallintaa ja vielä boonuksena auton akkua ei ikinä ladata täyteen.
 
Eli nyt saa takatuuppariteslaa uutena 47ke hintaan. Tuo alkaa olemaan jo melko halpaa nykyisessä markkinatilanteessa. Takatuuppari Model Y lähtisi paria tonnia kalliimmalla. Rupeaa olemaan hinnat kohdillaan.
 
Joko Sähköautot - Nyt! itketään pahasti kun hinnat putosi?
En tiedä, mutta luulisi olevan hyvä juttu, että hinnat kerrankin laskee?
Eli nyt saa takatuuppariteslaa uutena 47ke hintaan. Tuo alkaa olemaan jo melko halpaa nykyisessä markkinatilanteessa. Takatuuppari Model Y lähtisi paria tonnia kalliimmalla. Rupeaa olemaan hinnat kohdillaan.
Y RWD:ssä on vetokoukku valmiina, kun 3 taas täytyy koukku ruksia erikseen. Hinta siis aika samaa luokkaa? Y siis suhteessa halvempi ja takaluukku on käytännöllisempi, kuin 3 mallin sedanissa.
 
Nopeesti katsottuna näyttäisi kaikkein kovimmat kierrokset ottavan niillä, joilla ei ole Teslaa.
Miulla on Volvo C40 twin motor tilattuna hintaan 62k, toimitus pitäisi olla ensi kesäkuussa. Miksi minä itkisin Teslojen hinnoista kun moiset kiinnosta paskan vertaa.

edit. Uusi sähkisten Corolla. Joka nurkalla tulee vastaan valkoinen saippualaatikko.
 
Eikös Toyotan paljon haukuttu bz4x... mikälie nimihirviö ollut niin että meni 0rangella vielä jopa 80km tms ja lisäksi oli sekoilua, että valmistaja ilmoitti että tämä 0rangen allekkin menevä osuus otetaan huomioon WLTP arvoa laskiessa.
Eikös tuo WLTP:n osalta ole aika normaalia? Teslan viralliset tulokset on mitattu myös noin.

Wltp rangella ei ole mitään tekemistä akun varausnäytön kanssa.

Se on käytännössä akun nettokapasiteetti jaettuna kulutuksella ja tämä on sama kaikilla merkeillä. Eli Toyota ei siinä mielessä sekoile tuossa mitään.

Se miten Toyota raportoi akun varauksesta onkin sitten ihan toinen tarina.
 
Taisi kierrokset nousta
Luulisin että eniten kierrokset nousee juuri ennen hinnan laskua Teslan tilanneilla. Ja tietenkin noilla käytettyjen myyjillä. Edelleenkin miksi minulla kierrokset nousisi kun muut merkit edes jaksa reagoida noihin hinnanlaskuihin. He myyvät kaiken mitä linjalta tulee.

Liekkö se Teslalla ongelma että kysyntä sakkaa ja lisää pukataan markkinoille. Kukaan ei halua ostaa niin pakko laskea hintaa.
 
Luulisin että eniten kierrokset nousee juuri ennen hinnan laskua Teslan tilanneilla. Ja tietenkin noilla käytettyjen myyjillä. Edelleenkin miksi minulla kierrokset nousisi kun muut merkit edes jaksa reagoida noihin hinnanlaskuihin. He myyvät kaiken mitä linjalta tulee.

Liekkö se Teslalla ongelma että kysyntä sakkaa ja lisää pukataan markkinoille. Kukaan ei halua ostaa niin pakko laskea hintaa.
Tuohan se on, että uusissa on suuri lainan korko. Ei pystytä ostamaan, kun tulee liian kalliksi. Ja että ne varastossakin odottavat autot saadaan kaupaksi, niin nyt kannatti säätää hintaa. Kiinassahan laskettiin ensin, josta valitusta. Nyt sitten melkein heti perään täällä. Meniköjän ehkä viikko siitä kiinan hinnanlaskusta?
 
Joka kerta kauhee itku Teslan omassa ryhmässä kuinka on paskaa jne. Sama oli viime vuonnakin kun hinta laski, itku alkoi.
Jos on ostanut rahoituksella, niin hintaero ei ole sitä 10 000€. Mutta toki paras tilanne on, että se vanha pieni korko ja uusi hinta. Jos siis oikein hyvä oston ajoituksen tuuri olisi käynyt.
 
Luulisin että eniten kierrokset nousee juuri ennen hinnan laskua Teslan tilanneilla. Ja tietenkin noilla käytettyjen myyjillä. Edelleenkin miksi minulla kierrokset nousisi kun muut merkit edes jaksa reagoida noihin hinnanlaskuihin. He myyvät kaiken mitä linjalta tulee.

Liekkö se Teslalla ongelma että kysyntä sakkaa ja lisää pukataan markkinoille. Kukaan ei halua ostaa niin pakko laskea hintaa.
Näkisin että eniten voi kiukuttaa näitä jälleenmyyjiä joilla autot seisoo pihalla, tai jos sinun on syystä tai toisesta pakko myydä autosi juuri nyt.
 
Alkaa olla hinta ihan ok Y:ssä.. onko tänä vuonna jotain rahaa jaossa valtiolta alle 50k autoon?
Nyt alla about 26k diesel 5,5v vanha sinänsä hyvä diesel. Laskuri käy silti kiivaana, sillä ajoa tulee 30 000km vuoteen.
Ja tietysti tuo olisi uusi. Ja kontti tilava.
 
Hinnanlasku on aina hyvästä. Noin nopea ja raju hinnaslasku toki sitten vaikuttaa aika rajusti alaan ja asiakkaisiin suuntaan ja toiseen. Mutta vähän tuollaista kasinopeliä tuo on ollutkin Teslalla koko ajan, osa voittaa ja osa häviää. Hintaennustettavuus aika heikkoa.

Jollain aikavälillä vaikuttaa toki muihinkin valmistajiin, mutta ensisijaisesti varmaan jonot pienenevät mikä tekee saatavuudelle kaiken kaikkiaan hyvää. Hinnanlaskuja tuskin tulee muilla ennen kuin jonojen pituus kaventuu merkittävästi.

Hankintatuet olivat ja menivät käsittääkseni, ja hyvä niin.

Rahoituksen hinta on noussut sen verran paljon, että korosta tulee about juuri tuo 10k hintaan lisää hankinta-aikana vs. vanhaan hintaan.
 
Olihan noi hinnanlaskut odotettavissa hetkellä millä hyvänsä. Ehkä tuli monelle kuitenkin yllätyksenä, että noin paljon kerralla sen sijaan, että olisi pudotettu esim. useammassa muutaman tonnin erässä noita hintoja.

Korot tosiaan vaikuttaa oleellisesti kokonaishintaan. Oma viime kesänä toimitettu auto oli hankintatuen kanssa vielä 300e halvempi kuin tämä uusi halpuutettu hinta ja lisäksi koroissa säästyy yli tonni per vuosi. Eli korkojen ansiosta monta tonnia jäi vielä edullisemmaksi tuo kesällä toimitettu auto riippuen kuinka pitkään autoa pitää.
 
Kulumisen näkökulmasta LFP ei tuo mitään uutta litiumakkujen maailmaan. Turvallisempi se on kyllä.

Höpsis. Sen sijaan että ottaa noita epätieteellisiä juttuja, olisi voinut ihan oikeasti vain Googlata ja löytää asiasta faktaakin. Tuosta vaikka alkuun tiivistelmä:


Ja itse varsinainen tutkimus, jos tahtoo lukea enemmän:


Kun asioita voi oikeastikin tutkia, miten eri piirit ja kemiat käyttäytyvät. Ja jotta et turhaan vastaa vielä ihan heti, niin suosittelen lukemaan myös sen alla olevan mitan ensin, ne graafit eivät ole samassa mittakaavassa. Ja TL;DR vielä, 0-100% ladattuna LFP saavuttaa 90% kapasiteetin n. 3000 syklin kohdalla (testi loppui näköjään 3000 syklin kohdalla, mutta silloin ollaan kuvaajasta päätellen vielä n. 92% tasolla - mutta oletetaan huonompi tulos vaikkapa). NMC n. 200 syklin kohdalla, NCA samoin n. 200 syklin kohdalla. 20-80% sykleillä 90% ei saavutu LFP:llä myöskään 3000 syklin aikana, NCA on 400 sykliä, NMC ~500.

Tämä siis normaaleissa käyttölämpötiloissa, LFP kärsii hieman enemmän jos keskimääräinen lämpö on 35C, jolloin n. 2000 syklin kohdalla saavutetaan 90%.

Vaikka LFP ei mitenkään uutta ole, niin onhan sen kestävyys melkein kymmenkertainen tuohon rajapintaan nähden. Muista tutkimuksista voidaan nähdä, ettei LFP myöskään kärsi sitä lopullista "pikapudotusta" josta NMC/NCA lopulta elinkaaressaa kärsivät, vaan LFP porskuttaa hyvin puolikuntoisenakin pitkään. Eli onhan noi teoriassa melkein ikuisia, autot eivät ympärillä kestä.
 
Höpsis. Sen sijaan että ottaa noita epätieteellisiä juttuja, olisi voinut ihan oikeasti vain Googlata ja löytää asiasta faktaakin. Tuosta vaikka alkuun tiivistelmä:


Ja itse varsinainen tutkimus, jos tahtoo lukea enemmän:


Kun asioita voi oikeastikin tutkia, miten eri piirit ja kemiat käyttäytyvät. Ja jotta et turhaan vastaa vielä ihan heti, niin suosittelen lukemaan myös sen alla olevan mitan ensin, ne graafit eivät ole samassa mittakaavassa. Ja TL;DR vielä, 0-100% ladattuna LFP saavuttaa 90% kapasiteetin n. 3000 syklin kohdalla (testi loppui näköjään 3000 syklin kohdalla, mutta silloin ollaan kuvaajasta päätellen vielä n. 92% tasolla - mutta oletetaan huonompi tulos vaikkapa). NMC n. 200 syklin kohdalla, NCA samoin n. 200 syklin kohdalla. 20-80% sykleillä 90% ei saavutu LFP:llä myöskään 3000 syklin aikana, NCA on 400 sykliä, NMC ~500.

Tämä siis normaaleissa käyttölämpötiloissa, LFP kärsii hieman enemmän jos keskimääräinen lämpö on 35C, jolloin n. 2000 syklin kohdalla saavutetaan 90%.

Vaikka LFP ei mitenkään uutta ole, niin onhan sen kestävyys melkein kymmenkertainen tuohon rajapintaan nähden. Muista tutkimuksista voidaan nähdä, ettei LFP myöskään kärsi sitä lopullista "pikapudotusta" josta NMC/NCA lopulta elinkaaressaa kärsivät, vaan LFP porskuttaa hyvin puolikuntoisenakin pitkään. Eli onhan noi teoriassa melkein ikuisia, autot eivät ympärillä kestä.
Tässä nyt menee sekaisin akkukennojen testaaminen labrassa ja akkujen ajaminen oikeissa autoissa.

Ainakaan toistaiseksi ei ole todisteita että LFP akut autoissa todellisessa autokäytössä ikääntyisi paremmin kuin vanhemmat.

EDIT:

Puhumattakaan siitä että kennojen lisäksi sen akun tulisi kestää "auton elinikä" myös muilta osiltaan. Sitäkään ei ole vielä kamalasti demottu. Millon on BMS ongelmia ja milloin kontaktoriongelmia. Millon menee vedet sisään joko itse akkuun tai akun liittimiin.
 
Eivät ne akut yhtäkkiä muutu kun ne siirretään autoon.
Akkukennoista ja muista komponenteista tulee akusto ja se joutuu kokemaan jotain mitä ei voi täysin labraolosuhteissa testata nopeutetusti.

Uskon sitten kun LPF teslat alkaa näyttämään merkittävää eroa akun kulumisessa että ne olisi jotenkin parempia tuon suhteen.
 
Akkukennoista ja muista komponenteista tulee akusto ja se joutuu kokemaan jotain mitä ei voi täysin labraolosuhteissa testata nopeutetusti.

Kyllä ne samat 18650:t löytyy sieltä auton akustakin. Aivan samalta valmistuslinjalta ne tulevat. Mikä se olosuhde on, jossa yhtäkkiä maailma muuttuisi tuolla sisällä? Se ei voi olla lämpötila, se ei voi olla purkamis tai latausteho, eikä se voi olla näköjään siis eri lataus- tai purkuasteetkaan. Kaikkien näiden kombinaatiot käytiin jo läpi.

Mikä siellä siis muuttaisi suuresti tilannetta? Uskomukset?

Uskon sitten kun LPF teslat alkaa näyttämään merkittävää eroa akun kulumisessa että ne olisi jotenkin parempia tuon suhteen.

Sellaista tietoa ei ole Teslalta saatu ennenkään, eikä tulla saamaan. LFP:n kohdalla pitäisi odottaa kymmeniä vuosia. Pelkästään 3000 sykliä vaatisi 165000kWh:n käyttämisen, joka vastaa jopa 20kWh/100km kulutuksella siis 825tkm ajamista. Jos sieltä jotain mätänee, niin se luultavasti ei ole enää akkukenno, vaan jäähdytysjärjestelmät tai liimaukset tai jokin muu. Ja tuolloin oltaisiin vasta siis 90% kohdalla.

Todennäköisemmin tosin auto on se joka lahoaa.
 
Kyllä ne samat 18650:t löytyy sieltä auton akustakin. Aivan samalta valmistuslinjalta ne tulevat. Mikä se olosuhde on, jossa yhtäkkiä maailma muuttuisi tuolla sisällä? Se ei voi olla lämpötila, se ei voi olla purkamis tai latausteho, eikä se voi olla näköjään siis eri lataus- tai purkuasteetkaan. Kaikkien näiden kombinaatiot käytiin jo läpi.

Mikä siellä siis muuttaisi suuresti tilannetta? Uskomukset?
Nimenomaan en usko ennenkuin näen. On kai sekin uskomus.
 
Kyllä ne samat 18650:t löytyy sieltä auton akustakin. Aivan samalta valmistuslinjalta ne tulevat. Mikä se olosuhde on, jossa yhtäkkiä maailma muuttuisi tuolla sisällä? Se ei voi olla lämpötila, se ei voi olla purkamis tai latausteho, eikä se voi olla näköjään siis eri lataus- tai purkuasteetkaan. Kaikkien näiden kombinaatiot käytiin jo läpi.

Mikä siellä siis muuttaisi suuresti tilannetta? Uskomukset?



Sellaista tietoa ei ole Teslalta saatu ennenkään, eikä tulla saamaan. LFP:n kohdalla pitäisi odottaa kymmeniä vuosia. Pelkästään 3000 sykliä vaatisi 165000kWh:n käyttämisen, joka vastaa jopa 20kWh/100km kulutuksella siis 825tkm ajamista. Jos sieltä jotain mätänee, niin se luultavasti ei ole enää akkukenno, vaan jäähdytysjärjestelmät tai liimaukset tai jokin muu. Ja tuolloin oltaisiin vasta siis 90% kohdalla.

Todennäköisemmin tosin auto on se joka lahoaa.
Missä autoissa vielä on noihin 18650 perustuva akku?
 
Ei kai LFP-akustoissa mitään pyöreitä kennoja ole? CATL:n pristmaticeja siellä pitäisi olla.
 
Joko Sähköautot - Nyt! itketään pahasti kun hinnat putosi?
Tänään muuten sopivasti olikin perjantai 13. päivä ...
Oli joo perjantain 13. päivä. Ja ainakin jolla ei ole ennestään Teslaa, niin ei ollut epäonnenpäivä :)


Tuossa alempana joku lainaus sieltä facebookista. Eli siis sähkisten hinta taas vähän lähestyi perus bensa-auton hintaa. Mikä pitäisi olla ihan hyvä asia. Toyotakin siinä yhtenä esimerkkinä, että pitäisikö vähän parantaa sitä omaa sähköautoa. Bensa-autojen hintaa Toyota ei ehkä pysty laskemaan, koska kate on niin pieni jo valmiiksi.

Lisäksi onhan sähköautojen halventumisesta puhuttu ja nyt se tulikin ihan oikeasti. Syynä varmaan pienentyneet valmistuskustannukset.


"Tää on parasta mitä automarkkinoilla on tapahtunut pitkään aikaan.
Kun koroista ei ole vetoapua käännetään kysyntävipua isommalle hinnan alennuksella.
Tesla on sen verran iso tekijä että pakottaa muutkin toimimaan.
Kun Model Y LR:n saa 56k€:lla kuka ostaa enää Toyotan hitaasti lataavan ju suurikulutuksisen BZ4X:n 63k€:lla?
Ja kun Toyo hilaa tuon hinnan 50 kiloon niin kuka ostaa fossiilikäyttöisen RAV4:n 55k€:llä kun akkuauton saa viisi kiloa edullisemmin?"

Edit:

Jatkoin vähän lukemista ja tuo taisi olla saanut eniten peukutuksia.

"Onneksi lykkäsin toimitusta alkuviikosta ModelY:stä. Tilaamani auto 70890t€ ja nyt vastaava tekisi 58990€. Väistinkö luodin "
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne samat 18650:t löytyy sieltä auton akustakin.
Ei ole 18650:siä tai muitakaan sylinterin muotoisia akkuja Teslan LFP:ssä. LFP:ssä on prismaattiset akut, jotka näyttää suunnilleen tältä: kuva prismaattisesta akusta

Tässä on myös videon muodossa hieman juttua, että miltä Teslan LFP-akusto näyttää sisältä (kohta 15:30):

 
Viimeksi muokattu:
Alkaa kait toi Model Y tosiaan olla ihan kilpailukykyinen hinnaltaakin?

Joku Skoda Enyaq varmaan kilpailee ton kaa, mut Enyaq on jo kalliimpi. Teslassa isokontti (perheen tarpeet) ja riittävän isot tilat perheelle.
-
Parasta on se, mitä toi tekee käytettyjen hinnoille jos hinnat pysyisi esim. 3kk tuolla tasolla, mutta toisaalta Teslahan voi nostaa niitä hintoja taas yön yli, mikäli näyttää homma tökkäävän.
-
Eiköhän toi hankintaan mene, mutta 2v päästä kun nyt on muita projekteja. Varmaan tulee käytettyjenkin hinnat seilaavan ylös ja alas, koska tuskin tuo hinta tuohon jää - vaan käy ylempänä ja alempana korkojen/kysynynnän mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa kait toi Model Y tosiaan olla ihan kilpailukykyinen hinnaltaakin?

Joku Skoda Enyaq varmaan kilpailee ton kaa, mut Enyaq on jo kalliimpi. Teslassa isokontti (perheen tarpeet) ja riittävän isot tilat perheelle.
-
Parasta on se, mitä toi tekee käytettyjen hinnoille jos hinnat pysyisi esim. 3kk tuolla tasolla, mutta toisaalta Teslahan voi nostaa niitä hintoja taas yön yli, mikäli näyttää homma tökkäävän.
-
Eiköhän toi hankintaan mene, mutta 2v päästä kun nyt on muita projekteja. Varmaan tulee käytettyjenkin hinnat seilaavan ylös ja alas, koska tuskin tuo hinta tuohon jää - vaan käy ylempänä ja alempana korkojen/kysynynnän mukaan.
Itellä ollu uusia sähkiksiä Seat Mii, Skodan se pikkuauto (Mii), Nissan Leaf (vuosi sitten) ja vw id.3. Sekä käytetty Model 3P. Onhan Enyaq varmaan ihan hyvä nelivetona, mutta se hinta? Sekä saatavuus? Toki olisihan Model Y:stä myös takavetoinen malli. Mutta jotenkin ainakin minusta fiksumpaa ostaa heti suoraan neliveto.

Y:n hinta on minustakin ihan sopiva. Toivotaan että hinta nyt sitten pystyy, että eivät säätäisi hintaa ainakaan ylöspäin? Toki niitä 2 vuoden päästä hintoja ja korkoja on ehkä vaikea arvioida vielä tässä vaiheessa? Käytetyt toki aina (paljon) uutta halvempia.

Edit:
Editoitkin tuohon vähän samaa miettimistä :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 341
Viestejä
4 553 295
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom