Höpsis. Sen sijaan että ottaa noita epätieteellisiä juttuja, olisi voinut ihan oikeasti vain Googlata ja löytää asiasta faktaakin. Tuosta vaikka alkuun tiivistelmä:
The U.S. Department of Energy's Office of Scientific and Technical Information
www.osti.gov
Ja itse varsinainen tutkimus, jos tahtoo lukea enemmän:
Kun asioita voi oikeastikin tutkia, miten eri piirit ja kemiat käyttäytyvät. Ja jotta et turhaan vastaa vielä ihan heti, niin suosittelen lukemaan myös sen alla olevan mitan ensin, ne graafit eivät ole samassa mittakaavassa. Ja TL;DR vielä, 0-100% ladattuna LFP saavuttaa 90% kapasiteetin n. 3000 syklin kohdalla (testi loppui näköjään 3000 syklin kohdalla, mutta silloin ollaan kuvaajasta päätellen vielä n. 92% tasolla - mutta oletetaan huonompi tulos vaikkapa). NMC n. 200 syklin kohdalla, NCA samoin n. 200 syklin kohdalla. 20-80% sykleillä 90% ei saavutu LFP:llä myöskään 3000 syklin aikana, NCA on 400 sykliä, NMC ~500.
Tämä siis normaaleissa käyttölämpötiloissa, LFP kärsii hieman enemmän jos keskimääräinen lämpö on 35C, jolloin n. 2000 syklin kohdalla saavutetaan 90%.
Vaikka LFP ei mitenkään uutta ole, niin onhan sen kestävyys melkein kymmenkertainen tuohon rajapintaan nähden. Muista tutkimuksista voidaan nähdä, ettei LFP myöskään kärsi sitä lopullista "pikapudotusta" josta NMC/NCA lopulta elinkaaressaa kärsivät, vaan LFP porskuttaa hyvin puolikuntoisenakin pitkään. Eli onhan noi teoriassa melkein ikuisia, autot eivät ympärillä kestä.