Yleistä keskustelua sähköautoista

Kiinassa on busseissa ollut. Hyvin suuri osa sähköbusseista taitaa olla LFP-tekniikalla. Sitä paitsi, mainitsemasi ilmiö tapahtuu kaikissa lithium akuissa, niiden anodissa, eikä rajoitu kylmässä lataamiseen, vaan:

"It occurs under three main working conditions: low-temperature charging, high C-rate charging, and high SOC charging."

Tuolla ainakin sen tunnistamisesta: http://li.mit.edu/A/Papers/21/Lin21KhosraviniaPECS.pdf (eri akkuteknologiat on mainittu). Eli kaikki tuollaiset yleiset latausmenetelmät aiheuttavat sitä, ja keskimäärin LFP kestää latauskertoja huomattavasti paremmin.
Tarkoittaako "high C-rate charging" siis ihan pikalatausta? C = charging?
 
Heitan ihan lonkalta etta paasy LFP akkuihin saattaa vaatia merkittavaa sijoittamista Kiinan markkinoille. Tama on siis ihan heitto mutta naissa hommissa on aika paljon politiikkaa mukana.
LFP-akulliset autot käsittääkseni alkoivat yleistyä nyt länsimarkkinoilla (esim. Teslan ja uusien kiinalaismerkkien) toimesta koska käsittääkseni viime aikoina jotkut siihen liittyvät patentit laukesivat.

Patenttien outous oli se että Kiinaa ko. patentit eivät koskeneet, kunhan myivät tuotteitaan vain Kiinan markkinoille. Tämä on antanut heille vuosia etumatkaa LFP-akkujen käyttöön, kokemusta yms.

No, ehkä seuraavaksi aletaan kohista suola-akuista, kiinalaiselta CATL:lta tulossa ja muistaakseni jollain suomalaisfirmallakin on uraauurtavaa kokemusta ja kehitystyötä niiden osalta. Tai sitten siitä tulee täysi floppi, tiedä häntää. Pääasia että tutkitaan ja yritetään vaihtoehtoja, jos kerran tarve on.
 
Ykkös-Leafeista en tiedä, mutta ainakin kakkosissa on.
Hyvä, kuulostaa järkevältä.

Kokonaisuudessaan tämä saa minua kuitenkin hieman miettimään ullkomailta käytettynä tuodun ei-Teslan ostoa Suomessa, jos on sama hommeli kuin ehkä on Zoessa että etelä-eurooppalaissa Zoeissa ei ole akunlämmitystä (aktiivinen akun viilennys kyllä on), ja vain "nordic"-versioissa on akunlämmitys. Miten osaa tarkastaa asian laidan autoa ostaessaan? Jollain Zoe-keskustelupalstalla jo näin jonkun britin tms. asiaa harmittelevan.

(Sanoin "ei-Tesla" koska käsittääkseni kaikissa Tesloissa on kyllä myös edistynyt akunlämmitys, niin ajon aikaiset esilämmitykset kuin talvisen latauksen aikainen akunlämmitys; lähinnä ero kylmille alueille on onko ILP vai ei? Vai onko se kiinni vain vuosimallista, ei myyntialueesta?)
 
Tarkoittaako "high C-rate charging" siis ihan pikalatausta? C = charging?

Tuo sanonta "high C-rate charging" olisi pikalatausta, kyllä. C-rate on siis tunnin aikajaksoon kohdistuva lataus/purku 0<->100%. Eli 0,5C:llä tulisi 50% tunnissa, 1C:llä 100% jne. Eli Cr = I/E (I = A, E = Ah). Eri akkutekniikoilla on eri kyky mihin lukemiin pääsevät.
 
Hyvä, kuulostaa järkevältä.

Kokonaisuudessaan tämä saa minua kuitenkin hieman miettimään ullkomailta käytettynä tuodun ei-Teslan ostoa Suomessa, jos on sama hommeli kuin ehkä on Zoessa että etelä-eurooppalaissa Zoeissa ei ole akunlämmitystä (aktiivinen akun viilennys kyllä on), ja vain "nordic"-versioissa on akunlämmitys. Miten osaa tarkastaa asian laidan autoa ostaessaan? Jollain Zoe-keskustelupalstalla jo näin jonkun britin tms. asiaa harmittelevan.

(Sanoin "ei-Tesla" koska käsittääkseni kaikissa Tesloissa on kyllä myös edistynyt akunlämmitys, niin ajon aikaiset esilämmitykset kuin talvisen latauksen aikainen akunlämmitys; lähinnä ero kylmille alueille on onko ILP vai ei? Vai onko se kiinni vain vuosimallista, ei myyntialueesta?)
Kakkos Nissan Leafin akusta löytyy ilmeisesti lämmitys. Mutta en tiedä itse, että onko kaikissa, vai suomiautoissa vaan?

Nissan Leafin akun ongelmana se, että jäähdytystä ei ole ollenkaan. Sekä se vanhan mallinen latausliitin.

ILP Teslaa ei tarkalleenottaen taida olla olemassa, mutta uudet Teslat on kaikki lämpöpumpulla (melkein ILP). 8/2020 on itsellä, vanha malli siis. 2021 tuli sitten lämpöpumpulliset Teslat myyntiin.

tesla octovalve, tuolla hakusanalla varmaan jotain löytyy.
 
LFP-akulliset autot käsittääkseni alkoivat yleistyä nyt länsimarkkinoilla (esim. Teslan ja uusien kiinalaismerkkien) toimesta koska käsittääkseni viime aikoina jotkut siihen liittyvät patentit laukesivat.
Kasittaakseeni kaikki LFP tehdaan Kiinassa ja niihin ei valttamatta paase kasiksi jollei ole isoa tehdasta Kiinaassa. Aika vahan naen Toyotia taalla liikenteessa niin minulla on munaskuissa tunne etta Toyota ei ole juurikaan tanne sijoittanut. Mutta toma on taysin mutua. Se ei kuitenkaan ole mutua etta Kiina onnistui saamaan kauhen etumatkan sahkoautojen kanssa. Onnistui puolue pelaamaan siina oikealle kortille. Ei kaynyt niinkuin Japanissa missa minulla on hiukan tunne etta se vety touhu oli osin poliittista sanelua.
 
Katsoin uutena Teslailijana tuon vertailun, jossa hinnat alkaen Model 3 sekä Polestar 2.

Polestar näytti olevan takapenkin tiloiltaan vähän ahtaampi. Sekä keskellä kardaanitunneli. Takaluukku on paljon käytännöllisempi. Polestar on korkeamman mallinen, mutta kulutus on suuri verrattuna Teslaan. Vertailussa Tesla on takaveto ja Polestar etuveto. Itse jos saisin valita, niin ehkä takaveto olisi mieluisempi.

Perus Volvo liikkeessä ei myydä Polestaria, eli en ole autoa itse ajanutkaan. Video on 11 kuukautta vanha jo, eli hinnat on nousseet aika reippaasti. Loppu kommentit taisi olla jotain sellaista, että täydellistä sähköautoa ei ole vielä tehty. Polestarissa esim perinteiset ovenkahvat ja karmilliset ikkunat, eli luultavasti luotettavammat talveen. Böö taisi silti pitää Teslaa hieman parempana.

 
Böö taisi silti pitää Teslaa hieman parempana.
Päätyi kuitenkin itse myymään Teslan pois ja osti Polestarin tilalle. Sitä en tiedä (vielä) onko ollut tyytyväinen tähän vaihtoon.

Itse päädyin polestariin lähinnä hinnan ja ulkonäön takia. Edelleen olisin valmis ostamaan myös teslan.
 
Päätyi kuitenkin itse myymään Teslan pois ja osti Polestarin tilalle. Sitä en tiedä (vielä) onko ollut tyytyväinen tähän vaihtoon.

Itse päädyin polestariin lähinnä hinnan ja ulkonäön takia. Edelleen olisin valmis ostamaan myös teslan.
Jep. Teslaan oli ilmeisesti kertynyt jo lähes 100tkm mittariin. Oli siis aika vaihtaa. Böö ajoitti myynnin juuri hintahuippuun, niin sai vielä korkean hinnan autosta.

Polestar on kyllä tyylikkään näköinen. Videolla oli Polestarin alkuperäinen hinta, joka kyllä oli houkutteleva. Ilman varusteita taisi olla alle 45000€. Yksi syy Polestarille taisi olla vetokoukku. Teslaan kun koukun pitää valita jo tilausvaiheessa (Model 3) eikä jälkiasennus siihen ole mahdollista.

Eli useampiakin plussia Polestarissa. Ja jos Teslalla on jo lähes 100tkm tullut ajettua, niin vaihtelu virkistää.
 
Hieman alkaa jo ärsyttää kun oman polestarin toimitusaika siirtyi syksyllä helmikuulta toukokuulle ja tänään vaihtui jo kesäkuuksi. Toukokuun ymmärsin hyvin ja ajattelin että mukava kun saa koko kesän ajella uudella autolla, mutta nyt alkaa kesänkin ajelut olla jo vaarassa.
 

Sony ja Honda julkaisivat uuden sähköautomerkin, Afeelan. Pitäisi tulla jenkeissä myyntiin 2026.

(On kyllä hankala nimi suomalaisen suuhun)
Mittasuhteet on miellyttävän ei-crossovermaiset ja ei mitään maalaamattomia muovihelma -pyöränkaari - puskuriviritelmiä. Vähän on peräylitystäkin että voi kutsua sedaniksi.
Ihan protohan tuo on on mutta näin ensipuraisulla.
 
Ei vaan mahdu kupoliin, että miksi Sony hyppää autobusinekseen ? Mitä lisäarvoa he voivat tuoda tuohon ? Mankan, kajarit, telkkarin ja pleikkarin varmaankin ?

Tuo sähköautojen tekeminen on kyllä niin kilpailtu ala, että huonosti tuossa käy......varsinkin kun (TAAS) tuodaan uusi merkki markkinoille.
 
Ei vaan mahdu kupoliin, että miksi Sony hyppää autobusinekseen ? Mitä lisäarvoa he voivat tuoda tuohon ? Mankan, kajarit, telkkarin ja pleikkarin varmaankin ?

Tuo sähköautojen tekeminen on kyllä niin kilpailtu ala, että huonosti tuossa käy......varsinkin kun (TAAS) tuodaan uusi merkki markkinoille.

Joo eiköhän kontribuutio ole pitkälti AV-puolella, peli-osaaminen ja sitten tietysti Android-osaaminen, voisi kuvitella että tämän infotainment pyörii Androidilla?
 
Ei vaan mahdu kupoliin, että miksi Sony hyppää autobusinekseen ? Mitä lisäarvoa he voivat tuoda tuohon ? Mankan, kajarit, telkkarin ja pleikkarin varmaankin ?

Tuo sähköautojen tekeminen on kyllä niin kilpailtu ala, että huonosti tuossa käy......varsinkin kun (TAAS) tuodaan uusi merkki markkinoille.
Noh, Hondahan tuossa on lähdössä sähköautobisnekseen. Sony vahva kumppani softa/elektroniikka puolelle. Toyotan panos on aika vaatimaton ja Japanissa on sentään itsessäänkin 126 miljoonaa asukasta. Ja Japanin hallitus linjasi taannoin että polttikset lopetetaan 2030-luvun puolivälissä. Ei taida kiinalaiset ja korealaiset autot oikein Japanissa maistua?
 
Ei vaan mahdu kupoliin, että miksi Sony hyppää autobusinekseen ? Mitä lisäarvoa he voivat tuoda tuohon ? Mankan, kajarit, telkkarin ja pleikkarin varmaankin ?

Tuo sähköautojen tekeminen on kyllä niin kilpailtu ala, että huonosti tuossa käy......varsinkin kun (TAAS) tuodaan uusi merkki markkinoille.

Onhan Sonyllä vaikka minkälaista osaamista kun valmistaavat itse monenlaista elektroniikkaa ihan mikropiireistä lähtien.
 
En yllättyisi vaikka Sony tekisi sen voimalinjan ja Honda auton siihen ympärille. Onhan se Walkmanista jonkinlainen hyppy mutta on siinä talossa hypittyä osattu.
 
En yllättyisi vaikka Sony tekisi sen voimalinjan ja Honda auton siihen ympärille. Onhan se Walkmanista jonkinlainen hyppy mutta on siinä talossa hypittyä osattu.
Niin ja Honda tekee jo nyt esim. Red Bullin käyttämät F1 moottorit joissa on sähkövoimayksikkötekniikkaa aika lailla. "1,6-litrainen turbomoottori toimii yhteistyössä kahden sähköisen generaattorin kanssa. Ensimmäinen näistä generaattoreista on nimeltään MGU-K, jonka lyhenne tulee sanoista Kinetic Motor Generator Unit. MGU-K saa energiansa auton jarruttaessa KERS-järjestelmästä. Toinen sähkömoottori kantaa nimeä MGU-H, joka on lyhenne sanoista Heat Motor Generator Unit. Tässä järjestelmässä energiaa kerätään kuumista pakokaasuista. Turbiinilla on kaksi tärkeää tehtävää: se antaa lisähappea moottorille sekä pyörittää samalla generaattoria, joka tuottaa lisävirtaa. Siksi vuodesta 2014 eteenpäin KERS:iä onkin kutsuttu ERS:iksi. Energian talteenotto ei siis enää perustu pelkästään kineettiseen energiaan ja sähkömoottorit saavat täysin uuden merkityksen".

Siis vaikka tuo onkin hybridi niin on siinä tietämystä jo sähköautotekniikkaankin.
 
Ei taida kiinalaiset ja korealaiset autot oikein Japanissa maistua?
Eipä niitä siellä juurikaan näe, osasyynä (kotimaisen) merkkiuskollisuuden lisäksi todennäköisesti valikoima (useimmilla japani-valmistajilla valikoimissaan useita kei-malleja ja kulmikkaita tila-autoja).
 
Eipä niitä siellä juurikaan näe, osasyynä (kotimaisen) merkkiuskollisuuden lisäksi todennäköisesti valikoima (useimmilla japani-valmistajilla valikoimissaan useita kei-malleja ja kulmikkaita tila-autoja).
Ja varmaan sekin että Japanissa on vasemmanpuoleinen liikenne ja Koreassa+Kiinassa oikeanpuoleinen.
Voi tehtaatkin ulkomaalaisille vasemmanpuoleisen liikenteen autoille olla kaukana. Tosin sähköautoissa voi olla volyymeista johtuen vielä valmistus samoissa tehtaissa. Sikälimikäli ylipäänsä tehdään.
 
Kiinalla ja Japanilla on vielä vittumaisempi mennyisyys kuin Suomella ja Venäjällä joten sekin pistää kapulaa rattaisiin..
 
Kaikissa yli 10k€ extraa omaan budjettiin. Eli ei kiitos. Kai se täytyy kiltisti odottaa tuota köyhän miehen versiota.
Reippaasti on tainneet Polestar 2 hinnat nousta ja etuvetoinen malli on poistunut kokonaan myynnistä. Toivitaan kumminkin, että auto sieltä tulee joskus ja varmasti tuleekin.

Saikohan muuten tuosta 44 900€ hinnasta vielä sen 2000€ sähköautotuen pois? Itse maksoin 2 vuotta vanhasta Model 3 Performansesta aika saman, eli tuon hinnat alkaen hinnan. Eli aika sopivaan hintaan olisi saanut uuden jos/kun auto on mieluinen. Etuvedossakin tehoa jo 224hv. Itse oon koeajanut sen Volvon nelivetoisen tehohirmun. Siinä toki vielä suurempi kulutus.


Vuoden vanha uutinen:
"Nyt mallisto saa uuden pienokaisen. Polestar 2 Standard Range Single Motor on varustettu 64 kWh:n akustolla ja tämän mallin hinta alkaa 44 900 eurosta."
 
Toivitaan kumminkin, että auto sieltä tulee joskus ja varmasti tuleekin.

Saikohan muuten tuosta 44 900€ hinnasta vielä sen 2000€ sähköautotuen pois?
Toivotaan tosiaan. Alkaa vaan hieman jo ärsyttää kun jatkuvasti siirtyy, vaikkakin vähän kerrallaan vaan. Yksi syy kuitenkin ostohetkellä oli silloin yksi nopeimmista toimituksista.

Omalla ostohetkellä hinta oli 46900 + pilot lite paketti 3000€. Ja siitä sitten hankintatuki pois, niin voi vaikka ajatella, että tuon pilot lite paketin (adapt. vakkari yms) sai hintaan 1000€.
 
Kiinalla ja Japanilla on vielä vittumaisempi mennyisyys kuin Suomella ja Venäjällä joten sekin pistää kapulaa rattaisiin..
Tosin se ei ole estänyt lukemattomien japanilaisten tehtaiden rakentamista Kiinaan viimeisten vuosikymmenien aikana kun Japani alkoi olla kallis maa vientituotteille.
Mm. Canon oli Kiinassa jo 90-luvulla. Sittemmin Vietnam, Thaimaa ym.
Kotimarkkinat voi ollaJapanissa eri asia, en tiedä.
 
Toivotaan tosiaan. Alkaa vaan hieman jo ärsyttää kun jatkuvasti siirtyy, vaikkakin vähän kerrallaan vaan. Yksi syy kuitenkin ostohetkellä oli silloin yksi nopeimmista toimituksista.

Tämä. Ihan sama auto tilattuna syyskuun alussa helmikuulle luvattuna, kun lähes vuotta aiemmin tilatun Bemarin toimituksesta ei ollut vieläkään mitään tietoa. Ja nyt se on siellä kesäkuussa omankin ennuste. Nyt on muutaman päivän ollut aika kiima päällä katsella käytettyjä nelivetoversioita, ja myös seurailla noita nopean toimituksen autoja. Mutta kun kustannuksia excelöi, niin ei tuota nelivetoversiota saa mitenkään järkeväksi.

69kWh etuveto Pilot Litellä oli hankintatuki vähennettynä sen 48500 euroa, ja valitulla pitkällä rahoituksellakin 1,99% korolla kokonaiskustannus toisten renkaiden ja vetokoukun hankkimisen jälkeenkin vain n. 56000 eur.

Käytetyt nelivedot Pilotilla ja Plussalla on siellä 60 tonnin nurkilla tai ylikin, ja kalliimmat rahoitukset päälle. Karkaa äkkiä reilusti yli 70:n.

Nopean toimituksen puolelta jos osuisi esim. nelivetoversio pelkällä Pilot Litellä olisi sen hinta 11000 euroa tilattua etuvetoa enemmän, plus vielä hankintatuen 2 tonnia jäisi pois. Ei siitä pelkästä lisätehosta, nelivetoisuudesta ja alle 10 kilowattituntia isommasta akusta voi meikäläinen millään järjellä maksaa muuten samasta uudesta autosta 13000 euroa lisää, ja vielä rahoituskuluina vähän extraa.

Pakko vaihtaa käytettynä katseltavaa autoa johonkin muuhun, tai malttaa odotella.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä. Ihan sama auto tilattuna syyskuun alussa helmikuulle luvattuna, kun lähes vuotta aiemmin tilatun Bemarin toimituksesta ei ollut vieläkään mitään tietoa. Ja nyt se on siellä kesäkuussa omankin ennuste. Nyt on muutaman päivän ollut aika kiima päällä katsella käytettyjä nelivetoversioita, ja myös seurailla noita nopean toimituksen autoja. Mutta kun kustannuksia excelöi, niin ei tuota nelivetoversiota saa mitenkään järkeväksi.

69kWh etuveto Pilot Litellä oli hankintatuki vähennettynä sen 48500 euroa, ja valitulla pitkällä rahoituksellakin 1,99% korolla kokonaiskustannus toisten renkaiden ja vetokoukun hankkimisen jälkeenkin vain n. 56000 eur.

Käytetyt nelivedot Pilotilla ja Plussalla on siellä 60 tonnin nurkilla tai ylikin, ja kalliimmat rahoitukset päälle. Karkaa äkkiä yli reilusti 70:n.

Nopean toimituksen puolelta jos osuisi esim. nelivetoversio pelkällä Pilot Litellä olisi sen hinta 11000 euroa tilattua etuvetoa enemmän, plus vielä hankintatuen 2 tonnia jäisi pois. Ei siitä pelkästä lisätehosta, nelivetoisuudesta ja alle 10 kilowattituntia isommasta akusta voi meikäläinen millään järjellä maksaa muuten samasta uudesta autosta 13000 euroa lisää, ja vielä rahoituskuluina vähän extraa.

Pakko vaihtaa käytettynä katseltavaa autoa johonkin muuhun, tai malttaa odotella.
Aivan samat ajatukset täälläkin. Nelivedon rangekin on muuten sama tai jopa huonompi kuin pienempiakkuisen etuvedon. Range ei itseäni kiinnosta, mutta yleisenä huomiona vain.
 


Tekniikan maailman sähköautojen talvitestissä latailua Kempowerin tontilla.

Mukana näyttää ainakin olevan Model 3(?), XX(edit, ei se kyllä EV6 ole), I4, EQE, Id.Buzz.
 
Viimeksi muokattu:
Pääsivät silläkin perille vai mahtoiko tulla lavetin kyydissä :D

On ne Lahteen asti sillä näköjään päässeet. Jos lappiin asti meinaavat ajella ja siellä testailla niin lienee Toyota perillä aikaisintaan siinä vaiheessa kun muut lähtevät takaisinpäin.
 
Screenshot 2021-01-04 at 11.27.51 copy.jpeg
Screenshot 2022-01-14 at 12.12.47.png

Latauskartta, tammikuu 2021 ja 2022. Mukavasti näyttää tilanne kehittyvän.

E: lisätään tähänkin, että kartalla siis +100kwh laturit

Ja taas on vuosi vierähtänyt. Nyt kartalla 150kW-laturit ja "autoni on Tesla", eli myös superit mukana.

Screenshot 2023-01-05 at 16.49.14.png



Mukavasti näyttää tilanne kehittyvän.
 
Hyvin on kyllä lisääntynyt pikalatureiden määrä vuodessa. On ihan valinnanvaraakin kun eteläsuomessa ajelee reissuajoa.

Latureiden käytettävyyden kannalta on kyllä vielä tekemistä (paitsi Teslalla). Onhan toi äppi-, tagi- ja hintaviidakko melkoinen. Asioihin perehtynyt kyllä pärjää nytkin.
 
Skodan sähköauto oli eniten myyty viime vuonna. VW id.4 ja id.5 myös ihan hyvin myytyjä, eli VAG autoja kokonaisuudessaan aika paljon myyty. Jo vanhahtava Nissan Leaf jopa kolmas. Volvo/Polestar yhteensä menestyi myös hyvin.


Screenshot_2023-01-05-19-23-03-890_com.opera.browser.jpg

Saa nähdä miten myyntiä saadaan 2023, kun hintojakin ollaan nostettu aika paljon. Sekä korkokulut on suuremmat.
 
On aika mielivaltaista ilmoittaa ID4 ja ID5 erillisinä malleina, mutta laskea Enyaq ja Enyaq coupe yhdeksi ja samaksi malliksi.
 
Leafin menekki on yllättävän hyvää siihen nähden, että joutuu pärjäämään chademolla. Toki lähiajeluun mainio peli.

Myös semmoisen voisi tuosta nostaa, että BMW on ihan mukavasti saanut i4 tuotannon käyntiin. Eli saa tehtyä niitä järkeviä määriä.

Ja melkeinpä kaikki autot Nissania lukuunottamatta ovat 50ke+ autoja.
 
Leafin menekki on yllättävän hyvää siihen nähden, että joutuu pärjäämään chademolla. Toki lähiajeluun mainio peli.

Myös semmoisen voisi tuosta nostaa, että BMW on ihan mukavasti saanut i4 tuotannon käyntiin. Eli saa tehtyä niitä järkeviä määriä.

Ja melkeinpä kaikki autot Nissania lukuunottamatta ovat 50ke+ autoja.
Eipä oikeastaan, harva ajaa oikeasti säännöllisesti yli 200 km päivässä. Vanha malli niin ihmisillä on varmaan kuva luotettavasta autosta. Lisäksi tuo on aika yksinkertainen sähköautoksi eikä siinä ole paljon ominaisuuksia niin vetoaa varmasti ihmisiin jotka haluavat autolta että sillä pääsee paikasta A paikkaan B. Hintakin varmasti vaikuttaa. Näitähän sai alkuvuonna alkaen noin 25 k€.
 
Leafin menekki on yllättävän hyvää siihen nähden, että joutuu pärjäämään chademolla. Toki lähiajeluun mainio peli.

Myös semmoisen voisi tuosta nostaa, että BMW on ihan mukavasti saanut i4 tuotannon käyntiin. Eli saa tehtyä niitä järkeviä määriä.

Ja melkeinpä kaikki autot Nissania lukuunottamatta ovat 50ke+ autoja.
Totta, että melkein kaikki 50 ke autoja. Tosin muutama poikkeus Leafin lisäksi mm. e-208, Corsa, e-2008, Mokka ja Zoe.
 
Screenshot_2023-01-05-19-23-03-890_com.opera.browser.jpg

Saa nähdä miten myyntiä saadaan 2023, kun hintojakin ollaan nostettu aika paljon. Sekä korkokulut on suuremmat.

-23 varmastikin rekisteröidään aivan helvetin paljon sähkiksiä kun viimevuoden aikana pienillä koroilla tilatut päätyvät toimitukseen.
 
Teslassa tuli kilsat ns. täyteen ja Salo sai varmaankin Polestarin edullisesti, koska tekee/teki kaupallista yhteistyöstä valmistajan kanssa. Tuoreella videollaan mainitsi ettei alku uuden auton kanssa ole mennyt ihan ongelmitta ja on joihinkin ominaisuuksiin pettynyt.

No täydellistä autoa ei toistaiseksi ole olemassa ja Polestarissakin on omat ongelmansa samaan tapaan kuin Teslassa.
Ainakin väittää videoilla ihan itse maksaneen kaiken eli ei ole saanut alea. Toki totuuttahan ei tiedä. Munrokaan ei kertonut taustojaan…
 
Mikä siinä muuten on, etteivät farmari autojen perään hinkuvat kelpuuta esimerkiksi Skoda Enyaqia autokseen. Jääkö siinä edelleen kontti liian pieneksi verrattuna farmari malleihin vai onko se SUV muotoilu mikä saa hylkäämään?

Random linkki mikä sai asiaa miettimään
 
Mikä siinä muuten on, etteivät farmari autojen perään hinkuvat kelpuuta esimerkiksi Skoda Enyaqia autokseen. Jääkö siinä edelleen kontti liian pieneksi verrattuna farmari malleihin vai onko se SUV muotoilu mikä saa hylkäämään?

Random linkki mikä sai asiaa miettimään
Kyllä Skodakin menee varmasti hyvin perheautona. Kumminkin taitaa olla kaikkein tilavin kontti siinä. Myös id.4, id.5, ev6, model y. Muut taitaa olla sitten hieman pienemmällä takakontilla.

Farmari kori olisi taloudellisempi, kun auto olisi vähän matalampi. Että onhan siinäkin puolensa. Saa varmaan odottaa aika pitkään hyvää farmaria, eli sitten voi olla jo pakko ostaa suv, jos laskettu että sähkö on halvempi ajella.
 
Onko tämä fakta enää nykypäivänä missä autot ovat tuulitunnelissa viimeiseen asti tuunattuja ja kuitenkin se kontti perä ei ole mikään aerodynaamisin.

Ainakin sedanin etuna on kelistä riippumatta puhtaana pysyvä takalasi, joka taas vihjaisi siihen että takana oleva ilmapyörre on pienempi ja myös siitä johtuva ilmanvastus.
Näin diesel sedanista SUV mallin ev autoon siirtyneenä joutunut taas tottumaan parin sentin lumikerrokseen tai loskakelillä rapaan takaluukun päällä.
 
Onko tämä fakta enää nykypäivänä missä autot ovat tuulitunnelissa viimeiseen asti tuunattuja ja kuitenkin se kontti perä ei ole mikään aerodynaamisin.
Tuo on kyllä totta. Lisäksi se, että SUViin saa ehkä näppärämmin akun auton pohjaan, kun auto on muutenkin korkeampi?

Esim Peugeot e-308 farmari on tulossa joskus. Mutta akku on pieni. Lisäksi luulen, että ilmanvastus ei olisi auton muotoilun takia kauhean hyvä?

Tuossa oli hyvä lista ilmanvastuksesta. EQS on kallis, mutta perus autoista Model 3 on samaa tasoa. Konttiperä (4 ovinen sedan) siis tuo Model 3.

Model Y myös suv autoista oikein hyvä. Ei toki yllä Model 3 tasolle, koska Y on painavasmpi ja isompi keula.

Nykyaikainen kaksipaikkainen EV1 olisi aika kova, jos sellainen olisi olemassa :D
Screenshot_2023-01-06-06-47-22-880_com.opera.browser.jpg



Ainakin sedanin etuna on kelistä riippumatta puhtaana pysyvä takalasi, joka taas vihjaisi siihen että takana oleva ilmapyörre on pienempi ja myös siitä johtuva ilmanvastus.
Näin diesel sedanista SUV mallin ev autoon siirtyneenä joutunut taas tottumaan parin sentin lumikerrokseen tai loskakelillä rapaan takaluukun päällä.
Mersun EQS näyttää olevan 5 ovinen samoin kun myös Model S. Sedan auton takaluukku, kun saattaa olla joskus vähän pieni, niin tuollainen 5 ovinen olisi käytännöllisempi.

Itselle nyt käy mikä vaan korimalli. Mutta ehkä mieluiten 4 tai 5 ovinen matala auto. Pienin kulutus luultavasti siinä. Ehkä myös farmari kävisi, mutta tosiaan lisäisi kulutusta jonkin verran.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom