Sehän se pointti on joo että ainakin ennen tätä talvea sen lataussähkön tarjoamisen voi katsoa olleen työnantajalle niin mitätön kuluerä, ettei sähköön kuluva raha ainakaan ole ollut esteenä. Jos bensa-autoilijalle tarjottaisiin ilmaista bensaa saman verran niin ehkä sillä samalla rahalla olisi useampikin desi polttoainetta annettu. Ehkä suurempi hidaste on ollut latausinfran perustaminen työpaikalle.Tuo vaatimus että "jos on tarjolla sähköä työntekijöille, niin pitäisi olla bensaakin" on kyllä kokolailla yhtä pösilö kuin jos vaatisi vaikka että "jos terveesti eläville on ilmainen kuntosali, pitää meille muille olla ilmaista tupakkaa".
Koko pointtihan on että työnantaja voi jeesata ja kannustaa työntekijää kestävämpiin ratkaisuihin. Ja se onnistuu vielä yleensä varsin pienin panostuksin olemassaolevaa infraa (sähköliittymä jne) hyödyntäen. Hyöty taas voi olla erittäin suuri, kun se voi mahdollistaa sähkö- tai hybridiautoilun töihin monelle, jolla ei sähkörange riittäisi pelkällä kotilatauksella, tai sitä ei ole (esim takapajuiset änkyrät taloyhtiöt).
Myös juokseva kustannus autoilusähkön tarjoamisesta on yleensä varsin maltillinen, kun (nykyisillä sähkön hinnoillakin) sähkön kilometrikustannus on murto-osa vastaavasta polttoainekustannuksesta.
Monissa työpaikoissa tarjotaan autoilijoille ilmainen pysäköintipaikka ja talvisin lohkolämmityssähköä, johon julkisilla liikennevälineillä kulkevat voisivat valittaa että heille tulisi tarjota vaikka ilmaiset matkakortit.
Viimeksi muokattu: