Yleistä keskustelua sähköautoista

Miks ne olis eri mieltä? Eikös ne riittävän tehokkalla laturilla lataa 10->80% puolessa tunnissa? Toki varmaan tuossa tunnin rajassa tarkoitettiin tehokkaita pikalatausasemia, ei mitään 50kW asemia...

Vai oliko tässä pointtina että jos akku on jäässä niin lataa hitaammin tms? Siltä osin varmaan koskee monia muitakin.

Tämä oli tässä pointtina.

40C4BF6F-9D39-49E4-9B40-8FFCCD37CDF5.jpeg
 
Tämä oli tässä pointtina.

Ei, tuon perusteella kaikki olisi vielä ihan hyvin tunnin lataussessiossa. Siinä missä kaikilla muillakin valmistajilla (yhdelläkään ei kylmään akkuun lataa nopeasti). Se, mitä kahden nopean latauksen jälkeen tapahtuu on se mihin viitattiin, mutta siitä ei ole mitään faktoja.
 
Miks ne olis eri mieltä? Eikös ne riittävän tehokkalla laturilla lataa 10->80% puolessa tunnissa? Toki varmaan tuossa tunnin rajassa tarkoitettiin tehokkaita pikalatausasemia, ei mitään 50kW asemia...

Vai oliko tässä pointtina että jos akku on jäässä niin lataa hitaammin tms? Siltä osin varmaan koskee monia muitakin.
Ei lataa. Varmaan optimioloissa menee tuo mainitsemasi 10->80% reiluun tuntiin.
 
Ei, tuon perusteella kaikki olisi vielä ihan hyvin tunnin lataussessiossa. Siinä missä kaikilla muillakin valmistajilla (yhdelläkään ei kylmään akkuun lataa nopeasti). Se, mitä kahden nopean latauksen jälkeen tapahtuu on se mihin viitattiin, mutta siitä ei ole mitään faktoja.
Ei, vaan tuo akku ei ole milloinkaan optimilämpötilassa paitsi heinäkuussa ottamaan vastaan virtaa kun muilla on akun esilämmitys ennen laturille saapumista.
 
Tuo vaatimus että "jos on tarjolla sähköä työntekijöille, niin pitäisi olla bensaakin" on kyllä kokolailla yhtä pösilö kuin jos vaatisi vaikka että "jos terveesti eläville on ilmainen kuntosali, pitää meille muille olla ilmaista tupakkaa".

Koko pointtihan on että työnantaja voi jeesata ja kannustaa työntekijää kestävämpiin ratkaisuihin. Ja se onnistuu vielä yleensä varsin pienin panostuksin olemassaolevaa infraa (sähköliittymä jne) hyödyntäen. Hyöty taas voi olla erittäin suuri, kun se voi mahdollistaa sähkö- tai hybridiautoilun töihin monelle, jolla ei sähkörange riittäisi pelkällä kotilatauksella, tai sitä ei ole (esim takapajuiset änkyrät taloyhtiöt).

Myös juokseva kustannus autoilusähkön tarjoamisesta on yleensä varsin maltillinen, kun (nykyisillä sähkön hinnoillakin) sähkön kilometrikustannus on murto-osa vastaavasta polttoainekustannuksesta.
 
, kun (nykyisillä sähkön hinnoillakin) sähkön kilometrikustannus on murto-osa vastaavasta polttoainekustannuksesta.

Jos sähkö olisi kotona ladattuna ilmaista, niin pelkän siirtomaksun+verot hinnalla ostaa litran bensa/dieseliä, tässä tapauksessa sähköllä ajaminen maksaisi kuudesosan verrattuna pihiin polttomoottoriautoon. Aika kaukana ollaan murto-osasta ja aina ei ole "ilmaista" pörssisähköä tarjolla...
 
Ei lataa. Varmaan optimioloissa menee tuo mainitsemasi 10->80% reiluun tuntiin.
Fastnedin 150 kW latausasemalla on ihan mitatusti mennyt 10->80% 28 minuuttiin (Subaru Solterra AWD 64kWh akulla)

Ymmärrän toki että tuohon ei päästä aina.

1672685020971.png
 
Jos sähkö olisi kotona ladattuna ilmaista, niin pelkän siirtomaksun+verot hinnalla ostaa litran bensa/dieseliä, tässä tapauksessa sähköllä ajaminen maksaisi kuudesosan verrattuna pihiin polttomoottoriautoon. Aika kaukana ollaan murto-osasta ja aina ei ole "ilmaista" pörssisähköä tarjolla...
1/6 on kyllä ihan kirkkaasti "murto-osa". Jopa 983/984 voisi olla murto-osa. Periaatteessa mikä vaan 1:tä pienempi on murto-osa. (Eli siis murtoluvun kokonaisosan jälkeinen osa). Jotkut voivat ymmärtää tuon tokin toisinkin. Murto-osa on sikäli huono termi että kaikilla ei ole käsitystä mitä se tarkoittaa.
 
1/6 on kyllä ihan kirkkaasti "murto-osa". Jopa 983/984 voisi olla murto-osa. Periaatteessa mikä vaan 1:tä pienempi on murto-osa. (Eli siis murtoluvun kokonaisosan jälkeinen osa). Jotkut voivat ymmärtää tuon tokin toisinkin. Murto-osa on sikäli huono termi että kaikilla ei ole käsitystä mitä se tarkoittaa.
Aivan, sille ei ole oikeastaan tarkkaa määritelmää. Itse olen koko elämän pitänyt sitä tosi pienenä lukuna, koska isommille "suureille" on omat sanontansa, esim. puolet, kolmasosa, neljäsosa/vartti, viidennes, kuudesosa, yms. ja kymmenesosa. Toki sadasosa, yms., mutta nuo itse miellän murto-osiksi.

Sitten taas toisinpäin, puolet suurempi, kolmin-/nelin-/yms -kertainen, jossa kymmen kertainen isoin ja sitten sata/tuhat kertainen yms.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sähkö olisi kotona ladattuna ilmaista, niin pelkän siirtomaksun+verot hinnalla ostaa litran bensa/dieseliä, tässä tapauksessa sähköllä ajaminen maksaisi kuudesosan verrattuna pihiin polttomoottoriautoon. Aika kaukana ollaan murto-osasta ja aina ei ole "ilmaista" pörssisähköä tarjolla...
Murto-osa käsitteenä vähän suurpiirteinen. Mutta itse maksellut sähkönsiirrosta veroineen reilut 6c/kwh ja auto kuluttanut lataushäviöineen max. 20kwh/100km. Pyöristetään siirtohinta 7c/kwh ja sähkönsiirron kustannus täten on 1.4€/100km. Saahan tuolla kyllä litran etanolia, mutta ei taida sillä käyvät autot päästä litralla kuin max 10km.
 
Murto-osa käsitteenä vähän suurpiirteinen. Mutta itse maksellut sähkönsiirrosta veroineen reilut 6c/kwh ja auto kuluttanut lataushäviöineen max. 20kwh/100km. Pyöristetään siirtohinta 7c/kwh ja sähkönsiirron kustannus täten on 1.4€/100km. Saahan tuolla kyllä litran etanolia, mutta ei taida sillä käyvät autot päästä litralla kuin max 10km.

Ite käytin oman siirtoyhtiön esimerkkiä. Sekä myös kk-maksut olisi hyvä muistaa jyvittää. Vai eikö niitä(kään) huomioida sähköauton kulutukseen.

Esim. 1000kwh/kk kulutus, kk-maksut n. 35€ yhteensä (siirto ja energia kk-maksu). Jolloin saa lyödä verojen ja siirron päälle vielä 3,5 senttiä lisää, eli tuolla 20kwh kulutuksella ja sinun siirron hinnan esimerkillä hinta olisi 2,10€. Kyllä kahdella eurolla saa reilun litran 95:sta ja dieselikin taitaa parissa eurossa pyöriä.
Toki kk-maksujen osuus kwh/n hinnassa pienenee, mitä enemmän kuluttaa sähköä, mutta myös kasvaa jos kuluttaa vähän...
Sekä kuukausimaksuissa siirron osalta suuret erot eri yhtiöiden välillä.

https://www.google.fi/url?sa=t&sour...gQFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw20GJgy3n7hVmSge4LgTILS
 
Viimeksi muokattu:
Ite käytin oman siirtoyhtiön esimerkkiä. Sekä myös kk-maksut olisi hyvä muistaa jyvittää. Vai eikö niitä(kään) huomioida sähköauton kulutukseen.

Esim. 1000kwh/kk kulutus, kk-maksut n. 35€ yhteensä (siirto ja energia kk-maksu). Jolloin saa lyödä verojen ja siirron päälle vielä 3,5 senttiä lisää, eli tuolla 20kwh kulutuksella ja sinun esimerkillä hinta olisi 2,10€. Kyllä kahdella eurolla saa reilun litran 95:sta ja dieselikin taitaa parissa eurossa pyöriä.
Toki kk-maksujen osuus kwh/n hinnassa pienenee, mitä enemmän kuluttaa sähköä, mutta myös kasvaa jos kuluttaa vähän...

No verkkoyhtiön maksuthan rullaa, oli sulla sitten sähköauto tai ei.. ja lataat sitä tai et.

Jos venytetään samaa logiikkaa niin sitten varmaan bensa-auton tankkaamisessa pitäisi jyvittää mukaan maksukortin/pankkipalveluiden kk-maksut?
 
Ite käytin oman siirtoyhtiön esimerkkiä. Sekä myös kk-maksut olisi hyvä muistaa jyvittää. Vai eikö niitä(kään) huomioida sähköauton kulutukseen.
Jyvitin sähkönsiirron kk-maksut tuohon mainuttuun siirtohintaan ja reilulla kädellä vielä.
Olen kyllä laskenut kaikki kustannukset jotta sähköautoilu omilla n. 50tkm vuosittaisilla ajoilla on ihan kannattavaa vs aiemmin ajossa ollut käytetty diesel. Joulukuussa tuli ajoa lähes 5tkm, josta pelkästään työajoa 1600km, se tekee km-korvauksia rapiat 700€. Tänä vuonna samoilla kilometreillä saa noin satkun enemmän. Auton lyhennys kuukaudessa on alle 500€. Sattuu vielä ajotkin olemaan sellaisia, että lataukset hoituu 99% kotilatauksessa.

Omalla kohdalla oli täysin kustannuskysymys tämä sähköautoiluun siirtyminen. Mutta kyllähän tuo hieman korpeaisi jos vuosittaiset kilometrit putoaisi ja pitäisi palata takaisin fossiilisen ajoneuvon rattiin. Toki jos alle 10tkm vuodessa autolla liikkuisi, niin olisi kyllä ihan sama minkälainen kosla olisi käytössä.
 
Tokihan ne voi jyvittää, jos haluaa. Aika mitätön osuus kun huomioi kaikkien ostojen/pankkipalveluiden suhteen polttoaineeseen käytettyyn rahamäärään ja on hieman hankala laskea, joskaan ei mahdoton.
Myös tankkausbonus kannattaa huomioida... Vaikka saahan sitä jossain myös sähköstä s-bonuksiakin...


Edit. Siis vastasin tuohon polttoaineen ja pankkipalvelun juttuun.



Kylläpä murto-osista taas kauas päästiin... :)
Itsekin ajaisin sähköllä jos se omalla kohdalla kannattaisi. Ehkä jos kaikki ajot ajaisi yhdellä autolla, niin olisi kannatavaa. Ei ole mahdollista, kun yksi auto ei riitä.
 
ongelma tässä on siinä että se ei kerro tavallaan mitään jos juuri nyt kun olet vaikkapa vielä kaffella töissä näet apista tms että x paikassa on väljää..
koska sittenkun lähdet töistä ja tarkistat vielä valoissa tms 1km päässä latauspisteestä että kaikki x paikassa ovat vaikkapa tyhjänä niin sama informaatio tietysti näkyy muillekkin -> sitten kun pääset paikalle on kaikki paikat menneet ja lataukseen on jonoa "koska appi näytti että tässä on väljää"... jos taas suunnistat sitten tuosta pisteestä lähimpään seuraavaan niin arvaatko minne ne muut latauspistettä etsivät menevät kun huomaavat myös että ko latauspiste on juuri täyttynyt ? :D

ongelmaa on siinäkin että vaikka se olisi kivaa että näkyisi se että paljonko x auton lataus vielä kestää niin tämäkään ei kerro sitä että aikooko auton omistaja lähteä 5min päästä vai vasta 55min päästä kun lataus on valmis :D
Tai sitten kun pääset perille, niin huomaat että polttomoottoriauto on parkkeerannut applikaatiossa vapaana näkyvälle latauspaikalle.
 
Ei sähkön kuukausimaksuja sisällytetä sähköauton kulutukseen. Nehän joutuu maksamaan riippumatta siitä onko sähköautoa vai ei.
No verkkoyhtiön maksuthan rullaa, oli sulla sitten sähköauto tai ei.. ja lataat sitä tai et.

Jos venytetään samaa logiikkaa niin sitten varmaan bensa-auton tankkaamisessa pitäisi jyvittää mukaan maksukortin/pankkipalveluiden kk-maksut?
Tästähän on jo aiemminkin keskusteltu. Jokainen saa laskea ihan vapaasti mitä haluaa. Jos haluaa jyvittää kk-maksun niin senkun jyvittää, kunhan ymmärtää mitä laskee. Kk-maksulla saa "palvelua" vaihtelevan määrän sen mukaan mitä käyttää. Varsinkin jälkikäteen kk-tasolla on paljon fiksumpi jyvittää kulut sisältäen kk-maksut kuin alkaa säätämään eri riveille kk-maksua erikseen. kWh-suhteessa vaan jakaa hinnan autoilulle kokonaislaskusta. Samasta lompakosta ne ainakin minulla menee.

Pankkipalveluiden maksut nyt on nyt todella kaukaa haettu esimerkki, mutta onhan nuo joskus ulkomailla vieraalla valuutalla maksaessa samalla laskulla sekä tankkaus, että valuuttakulu. Samaan ne minulla menisi.
 
Saakohan työsuhde leasing Teslaan (tai mihin vaan) ostaa esim. Tesla shopista päivitystä omalla rahalla? Huolena oikeastaan nostaako tuo verotusarvoa, jolloin tuon joutuu maksamaan periaatteessa kahdesti. Tietty jos ostaa vaan niin huomaisiko kukaan edes...?
 
Ite käytin oman siirtoyhtiön esimerkkiä. Sekä myös kk-maksut olisi hyvä muistaa jyvittää. Vai eikö niitä(kään) huomioida sähköauton kulutukseen.

Esim. 1000kwh/kk kulutus, kk-maksut n. 35€ yhteensä (siirto ja energia kk-maksu). Jolloin saa lyödä verojen ja siirron päälle vielä 3,5 senttiä lisää, eli tuolla 20kwh kulutuksella ja sinun siirron hinnan esimerkillä hinta olisi 2,10€. Kyllä kahdella eurolla saa reilun litran 95:sta ja dieselikin taitaa parissa eurossa pyöriä.
Toki kk-maksujen osuus kwh/n hinnassa pienenee, mitä enemmän kuluttaa sähköä, mutta myös kasvaa jos kuluttaa vähän...
Sekä kuukausimaksuissa siirron osalta suuret erot eri yhtiöiden välillä.

https://www.google.fi/url?sa=t&sour...gQFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw20GJgy3n7hVmSge4LgTILS
Ei niiden kk-maksujen huomioimisessa ole mitään mieltä siinä tapauksessa, jos punnitset sähköautoon siirtymisen kannattavuutta. Jos nimittäin jyvittäisit osan kotisähkön kk-maksuista sähkisvaihtoehdon energiakuluihin, saisit täsmälleen ujutetun kk-maksun verran alennusta kaikesta muusta sähköstä (koska niille jäi vähemmän "maksujyviä"). Sen kun vielä muistat huomioida, niin lopputulos on sama kuin ettet huomioisi kk-maksuja alunperinkään. Turhaa venkslausta eestaas.

Esim. Paritalossa vierekkäin asuvat identtiset sinkkukaksoset samoilla sähkösoppareilla, valaisimilla, kodinkoneilla, lämmityksellä ja käyttötavoilla. Ensimmäisellä bensa-Corolla ja toinen hommaa sähkiksen. Jos toinen jyvittelisi kk-maksuja autoiluun, saisi hän vastaavasti saunomisen tai valaistuksen halvemmalla kuin ensimmäinen, vaikka laitteet, käyttötunnit ja sopparit olisivat aivan samat.

Saahan sitä jyvitellä, mutta silloin pitää muistaa kaiken muun sähkön halpenevan vastaavasti. Eikä pelkästään muistaa, vaan lyödä exceliin nekin rivit vertailukelpoisuuden nimissä.


Kustannuksista ja murto-osista hieman. Miillä on tullut ajettua viimeisen ~vuoden aikana (15.12.2021-1.1.2023) yhteensä 16 314 km. Energiaa on kulunut akusta ajotietokoneen mukaan 1 820,6 kWh. Tuosta tulee 11,16 kWh/100 km, eli pyöreästi 14 kWh/100 km verkosta häviöineen virheineen. Suurin osa on ladattu energioineen siirtoineen veroineen hintaan 12,8 snt/kWh, mutta marras-joulukuussa tuli taivuttua lataamaan julkisella asemalla hintaan 22 snt/kWh yhteensä 109 kWh. Noista tulee määrillä painotettuna 13,2 snt/kWh. Sen kun kertoo verkosta otetulla, saadaan 1,85 €/100 km.

Suht vastaava Yaris-hybrid vie nykyään lähemmäs 10 €/100 km, eikä sillä edes kiihdytellä kuten Miillä suihkitaan menemään. Minusta alle yksi kolikko on murto-osa kympin setelistä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230102-224630.png
    Screenshot_20230102-224630.png
    109,5 KB · Luettu: 20
Ei niiden kk-maksujen huomioimisessa ole mitään mieltä siinä tapauksessa, jos punnitset sähköautoon siirtymisen kannattavuutta. Jos nimittäin jyvittäisit osan kotisähkön kk-maksuista sähkisvaihtoehdon energiakuluihin, saisit täsmälleen ujutetun kk-maksun verran alennusta kaikesta muusta sähköstä (koska niille jäi vähemmän "maksujyviä"). Sen kun vielä muistat huomioida, niin lopputulos on sama kuin ettet huomioisi kk-maksuja alunperinkään. Turhaa venkslausta eestaas.

Esim. Paritalossa vierekkäin asuvat identtiset sinkkukaksoset samoilla sähkösoppareilla, valaisimilla, kodinkoneilla, lämmityksellä ja käyttötavoilla. Ensimmäisellä bensa-Corolla ja toinen hommaa sähkiksen. Jos toinen jyvittelisi kk-maksuja autoiluun, saisi hän vastaavasti saunomisen tai valaistuksen halvemmalla kuin ensimmäinen, vaikka laitteet, käyttötunnit ja sopparit olisivat aivan samat.

Saahan sitä jyvitellä, mutta silloin pitää muistaa kaiken muun sähkön halpenevan vastaavasti. Eikä pelkästään muistaa, vaan lyödä exceliin nekin rivit vertailukelpoisuuden nimissä.


Kustannuksista ja murto-osista hieman. Miillä on tullut ajettua viimeisen ~vuoden aikana (15.12.2021-1.1.2023) yhteensä 16 314 km. Energiaa on kulunut akusta ajotietokoneen mukaan 1 820,6 kWh. Tuosta tulee 11,16 kWh/100 km, eli pyöreästi 14 kWh/100 km verkosta häviöineen virheineen. Suurin osa on ladattu energioineen siirtoineen veroineen hintaan 12,8 snt/kWh, mutta marras-joulukuussa tuli taivuttua lataamaan julkisella asemalla hintaan 22 snt/kWh yhteensä 109 kWh. Noista tulee määrillä painotettuna 13,2 snt/kWh. Sen kun kertoo verkosta otetulla, saadaan 1,85 €/100 km.

Suht vastaava Yaris-hybrid vie nykyään lähemmäs 10 €/100 km, eikä sillä edes kiihdytellä kuten Miillä suihkitaan menemään. Minusta alle yksi kolikko on murto-osa kympin setelistä.
2021 mallinen e golf sijaisautona korjaamolla. Valot ja lämmitykset normaalisti päällä. Huipputehoja pudotettu 30%. Seinästä omalta mittarilta kaikki lataukset. Keskimäärin 20000km ajoilla vuoteen 28 kwh per sata kilometriä. Huonolla sähkösopparilla maksaa tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei niiden kk-maksujen huomioimisessa ole mitään mieltä siinä tapauksessa, jos punnitset sähköautoon siirtymisen kannattavuutta. Jos nimittäin jyvittäisit osan kotisähkön kk-maksuista sähkisvaihtoehdon energiakuluihin, saisit täsmälleen ujutetun kk-maksun verran alennusta kaikesta muusta sähköstä (koska niille jäi vähemmän "maksujyviä"). Sen kun vielä muistat huomioida, niin lopputulos on sama kuin ettet huomioisi kk-maksuja alunperinkään. Turhaa venkslausta eestaas.
....
Ei se väärinkään ole että jyvittää kulut käytön mukaan, mutta pointtisi on tärkeä jos laskee budjettia niin tiukalle että tuohon meinaa kaatua.
Mutta tämä taisi lähteä siitä että sähkö(energia) olisi ilmaista ja pohdintaa niistä kuluista, niin johonkin ne kk kulut joutuu jyvittää, niin yksi ihan hyvä tapa on kulutuksen mukaan. Edullisuus oli ilmeisestä jos energia kulut tuossakin esimerkissä oli murto-osa fosiiliisiin verrattuna, Ei tosin riittävän pieni osa, eli tuskin ns hankintalistalle meni.

Mutta joku voi jyvittää perusmaksut kokonaan sähkikselle, jos se on se miksi liittymä, tai tietyn kokonen liittymä otetaan tai pidetään, muu hyöty on sitten kaupanpäällisiä. Ihan käypä esimerkki voi olla jokin vapaa-ajan asunto, missä nimenomaan sähkis autolataus on se liipasu.

Jossain esimerkkisi jo muuten sähköistetyssä kiinteistössä, tärkeämmät jutut on ne latausmahdollisuuksien rakentaminen, mahdolliset sopparit jotka optimoitu enemmän latauksen mukaan, tai tingitään hitusen perinteisistä sähkömukavuuksista. Onhan ne polttiksen sähkökulutkin kk maksuineen aiemmin jyvitetty...
 
Jyvitin sähkönsiirron kk-maksut tuohon mainuttuun siirtohintaan ja reilulla kädellä vielä.
Olen kyllä laskenut kaikki kustannukset jotta sähköautoilu omilla n. 50tkm vuosittaisilla ajoilla on ihan kannattavaa vs aiemmin ajossa ollut käytetty diesel. Joulukuussa tuli ajoa lähes 5tkm, josta pelkästään työajoa 1600km, se tekee km-korvauksia rapiat 700€. Tänä vuonna samoilla kilometreillä saa noin satkun enemmän. Auton lyhennys kuukaudessa on alle 500€. Sattuu vielä ajotkin olemaan sellaisia, että lataukset hoituu 99% kotilatauksessa.

Omalla kohdalla oli täysin kustannuskysymys tämä sähköautoiluun siirtyminen. Mutta kyllähän tuo hieman korpeaisi jos vuosittaiset kilometrit putoaisi ja pitäisi palata takaisin fossiilisen ajoneuvon rattiin. Toki jos alle 10tkm vuodessa autolla liikkuisi, niin olisi kyllä ihan sama minkälainen kosla olisi käytössä.

Pisti silmään että tämä oli taas aika hyvä kiteytys että sähköauto on paljon ajavalle kannattava laitos.
Vähän ajavalle taas etenkin nykyisillä sähköautojen hinnoilla vähemmän kannatava.
Esim. Kerrostalossa ei kotilatausta, ajoa noin 15tkm vuodessa, ei kilometrikorvattavia työajoja.
Tuohon tilanteeseen joku 60k€ sähköauto ei oikein yhtälöidy mitenkään kannattavasti vaan usein kannattavin mennä sillä kertaostona hankittavalla bensapirssillä. Toki auton valinnassa on usein muitakin tekijöitä kuin rahallinen kannattavuus, ja tokihan sähkiksessä ainakin nykyisin vaihtoautoarvo säilyy paremmin, mutta miten lienee 3v päästä onkin jo täysin arvuuttelua.
 
Pisti silmään että tämä oli taas aika hyvä kiteytys että sähköauto on paljon ajavalle kannattava laitos.
Vähän ajavalle taas etenkin nykyisillä sähköautojen hinnoilla vähemmän kannatava.
Esim. Kerrostalossa ei kotilatausta, ajoa noin 15tkm vuodessa, ei kilometrikorvattavia työajoja.
Tuohon tilanteeseen joku 60k€ sähköauto ei oikein yhtälöidy mitenkään kannattavasti vaan usein kannattavin mennä sillä kertaostona hankittavalla bensapirssillä. Toki auton valinnassa on usein muitakin tekijöitä kuin rahallinen kannattavuus, ja tokihan sähkiksessä ainakin nykyisin vaihtoautoarvo säilyy paremmin, mutta miten lienee 3v päästä onkin jo täysin arvuuttelua.

Tämä tässä on suurimmalle osalle ongelmana, Ajot vähäisiä, ei km korvauksia, niin ei ole mitään järkeä heitää ylimääräistä kymppia kahta autonhankintaa vain sen takia että se olisi sähkö.

Polttisten kysyntää käytettynä riittää aivan hyvin tulevina vuosina, sen veran vanhalla ja halvalla kalustolla me suomalaiset ajalemme. Käytettynäkin sähkis on edelleen aivan liian kallis massoille.

Onko joku perehtynyt esim saksan hintoihin. Millainen hinta-ero siellä on sähkisten ja polttisten välillä? Suomessa ainakin ero tuntu olevan liian rapsakka vaikka polttiksia rankaistaan verojan kautta isolla kädellä.
 
Saakohan työsuhde leasing Teslaan (tai mihin vaan) ostaa esim. Tesla shopista päivitystä omalla rahalla? Huolena oikeastaan nostaako tuo verotusarvoa, jolloin tuon joutuu maksamaan periaatteessa kahdesti. Tietty jos ostaa vaan niin huomaisiko kukaan edes...?
Riippuu kuka hallinnoi autoa. Jos sinulla on siihen täysi voima ja oma kortti niin omalla rahalla saa tehdä mitä vain. Toki ominaisuudet kuten EAP/FSD on sidottu autoon eli ne menee sen mukana.

Parhaiten varmaan firmassasi HR osaa antaa vastauksen.
 
Tämä tässä on suurimmalle osalle ongelmana, Ajot vähäisiä, ei km korvauksia, niin ei ole mitään järkeä heitää ylimääräistä kymppia kahta autonhankintaa vain sen takia että se olisi sähkö.

Polttisten kysyntää käytettynä riittää aivan hyvin tulevina vuosina, sen veran vanhalla ja halvalla kalustolla me suomalaiset ajalemme. Käytettynäkin sähkis on edelleen aivan liian kallis massoille.

Onko joku perehtynyt esim saksan hintoihin. Millainen hinta-ero siellä on sähkisten ja polttisten välillä? Suomessa ainakin ero tuntu olevan liian rapsakka vaikka polttiksia rankaistaan verojan kautta isolla kädellä.
Itse ajan aika vähän, mutta silti tuli ostettua 2v 4kk vanha Model 3 Performance. Toki auto oli houkutteleva, mutta myös auton ostohinta yksityiseltä oli nykyistä hintatasoa joitakin tonneja halvempi. Lisäksi nyt on mennyt myös kaikki muut halvat Performancet kaupaksi, eli vastaavan 8/2020 hinta olisikin nyt 50 000€.

Mitä mobile.de vilkaissut, niin ainakin Teslojen hintatataso olisi edelleen aavistuksen halvempi kuin suomessa.

Eli esim Model 3 malleja joitakin saattaa saada kohtuu hintaan, jos myyjällä on oikea tarve myydä. Vaikkapa sitten uusi auto tullut jo, ja pitäisi saada pihaa tyhjättyä.

Saakohan työsuhde leasing Teslaan (tai mihin vaan) ostaa esim. Tesla shopista päivitystä omalla rahalla? Huolena oikeastaan nostaako tuo verotusarvoa, jolloin tuon joutuu maksamaan periaatteessa kahdesti. Tietty jos ostaa vaan niin huomaisiko kukaan edes...?
Mitä päivitystä aikoisit ostaa? Esim Teslaan ei oikein mitään järkevää ostettavaa löydy. FSD päivitystä ei kannattaisi ostaa. Järkevin ostos voisi olla 500€ Teslan latausasema.
 

Tää kyllä tuntuu epäilyttävän halvalta noilla spekseillä. Onkohan noiden Teslojen hinnat nyt tulossa noin kovaa alas?

Kyseessä siis 2020 LR AWD Model3 ja hintaa alle 44000 euroa
Itse maksoin Performancesta 600 vähemmän. Siinä myös kahdet vanteen. 19" ja 20". Performance on kumminkin Teslan hinnastossa uutena 4000€ LR mallia kalliimpi. P siis 61tkm ja 8/2020. Eli 7tkm vähemmän ajettu. Traficom näyttää LR mallille 2/2020, eli P on myös 6kk uudempi.

Tuosta LR mallista saattaa puuttua toiset vanteet. Toisista vanteista kun ei ole kuvaa, eikä tekstissäkään mainita. Myös talvirenkaiden sopivuus suomen talveen olisi hyvä tietää? Eli onko renkaat ostettu suomesta, vai jotkut saksankitkat? Performancessa tuli hyvät Nokian R3 kitkat. Ihan pärjää niillä.
Varmaan Saksasta tuotu? Vastaavia vähemmän ajettuja saa jopa alle 40k kun viikko sitten katselin hintoja. Kai sitä voi tinkiä sielläkin yms.
Niin siis Saksassa. Itse en nyt juuri ole katsonut. Rahti kumminkin maksaa, eli aivan ilmaiseksi ei saa Suomeen tuotua.

Ite oon seurannu muutaman kuukauden aika aktiivisesti niin en oo kyllä yhtään 2020 LR nelivetoa nähny alle 45000 euron tommosilla kilsoilla missään päin myynnissä.
LR mallia on tosiaan saanut ostettua joskus myös takavetona. Eli se kannattaa huomioida, että ei mene pieleen.

45 000€ saattaa olla tuollaisen LR mallin hinta suomessa ja Performance oli vastaavasti 50 000€.

Itse katsellut Y Performancea, mutta se on suht harvinainen. Toki tosi kallis myös.

Edit:
P mallissa on kaikki 5 penkkiä lämmitettävät. Luultavasti tuossa LR mallissa on sama, eli takapenkillä myös lämmitys. Ilmoituksessa kun lukee vain, että etupenkit on lämmitettävät.
 
Viimeksi muokattu:
Kun en ole perehtynyt sähkisten renkaisiin, niin kysytään. Eikös tuollaiset 20" renkaat ole pirun kalliit uusia ? Ja kyllä 19" saa varman myös ihan mukavasti pulittaa ? Näin ainakin polttisautoissa ja käsittääkseni sähkisten renkaat ovat kautta linjan muutenkin kalliimpia korkeampien akselipainojen takia ? Onko tuo 19" vakiokoko kolmosessa ?
 
Tämä tässä on suurimmalle osalle ongelmana, Ajot vähäisiä, ei km korvauksia, niin ei ole mitään järkeä heitää ylimääräistä kymppia kahta autonhankintaa vain sen takia että se olisi sähkö.

Polttisten kysyntää käytettynä riittää aivan hyvin tulevina vuosina, sen veran vanhalla ja halvalla kalustolla me suomalaiset ajalemme. Käytettynäkin sähkis on edelleen aivan liian kallis massoille.
Jos on hommaamassa kakkosautoa tai keskimääräinen reviiri on muuten riittävän pieni niin kymppi lisää sähkikseen saattaisi kannattaakin. 18tkm /v ajoilla 10teur kalliimpi sähkis (kotilatauksella) maksanee itsensä pelkissä polttoainekuluissa 5 vuodessa vs bensa ja pienemmillä ajoilla / lyhyemmässä ajassa jos huomioi matalemmat huoltokulut.
 
18tkm /v ajoilla 10teur kalliimpi sähkis (kotilatauksella) maksanee itsensä pelkissä polttoainekuluissa 5 vuodessa vs bensa ja pienemmillä ajoilla / lyhyemmässä ajassa jos huomioi matalemmat huoltokulut.

Mutta kun auto vaihtuu aikaisemmin :) . Mutta joo, jos suunnitelma on pitää pitkään samaa autoa, tuossa voisi olla ideaa. Mutta kuitenkin 5 v odottelu että pääsee plussan puolelle, ei ole kovin huokutteleva vaihtoehto Mielummin voitolla ensimmäiset viisi vuotta kuin vasta viiden vuoden jälkeen.
 
Kun en ole perehtynyt sähkisten renkaisiin, niin kysytään. Eikös tuollaiset 20" renkaat ole pirun kalliit uusia ? Ja kyllä 19" saa varman myös ihan mukavasti pulittaa ? Näin ainakin polttisautoissa ja käsittääkseni sähkisten renkaat ovat kautta linjan muutenkin kalliimpia korkeampien akselipainojen takia ? Onko tuo 19" vakiokoko kolmosessa ?
Tesla Model 3 SR+ ja LR vakiokoko on maltillinen 18". Ihan perus renkaat pitäisi riittää. Auto painaa 1900kg, eli ei se toki mikään kevyt ole.


Model 3 Performance tulee 20" kesäpyörillä. Vanteet täytyy olla vähän erilaiset, mutta myös P malliin löytyy 19" ja 18" vanteita, jotka sopii autoon.

Omaan Performanceen oli 20" kesärenkaat uusittu, eli hyvässä kunnossa. 19" R3 kitkat myös hyvät, kun ei niillä oltu paljon ehditty ajella. Koska auto oli kanssa saksantuonti.

Täytyy vilkaista rengashintoja mielenkiinnosta, että onko tuumakoolla paljonkin väliä.
 
Kun en ole perehtynyt sähkisten renkaisiin, niin kysytään. Eikös tuollaiset 20" renkaat ole pirun kalliit uusia ? Ja kyllä 19" saa varman myös ihan mukavasti pulittaa ? Näin ainakin polttisautoissa ja käsittääkseni sähkisten renkaat ovat kautta linjan muutenkin kalliimpia korkeampien akselipainojen takia ? Onko tuo 19" vakiokoko kolmosessa ?
Onhan ne kalliit, varsinkin hyvät. Tavoite on laittaa auto kiertoon ennen kuin joutuu uusimaan.
 
Onhan ne kalliit, varsinkin hyvät. Tavoite on laittaa auto kiertoon ennen kuin joutuu uusimaan.
Kesäpyörät 4kpl alkaen
18" 333€ Talvirenkaat - Auton renkaat - Renkaat24.com
19" 701€ Talvirenkaat - Auton renkaat - Renkaat24.com
20" 245/30R20, 380€ Talvirenkaat - Auton renkaat - Renkaat24.com

19" 245/40R19, 316€ Talvirenkaat - Auton renkaat - Renkaat24.com

En tutkinut, että riittääkö renkaiden kantavuus ja nopeusluokka.

Eli siis halppis renkaat ei paljon mitään maksa, mutta kannattaa panostaa renkaisiin enemmän. Omassa 20" Michelinit kesäksi (961€).

Edit:
Omaan autoon Hankookin 19" halppis kitka maksaisi 774€. Joku toinen merkki sitten 200€ enemmän. Talvirenkaat - Auton renkaat - Renkaat24.com
 
Viimeksi muokattu:
Kun en ole perehtynyt sähkisten renkaisiin, niin kysytään. Eikös tuollaiset 20" renkaat ole pirun kalliit uusia ? Ja kyllä 19" saa varman myös ihan mukavasti pulittaa ? Näin ainakin polttisautoissa ja käsittääkseni sähkisten renkaat ovat kautta linjan muutenkin kalliimpia korkeampien akselipainojen takia ? Onko tuo 19" vakiokoko kolmosessa ?
Maksaahan ne pirusti. Mutta eikös tuo 19” ala olla perus koko renkaissa. Sitten vähänkään isompi auto niin alkaa olla jo 20” tai 21”. Esimerkiksi omaan polestariin tulee 19” renkaat ja ne vanteet näyttävät omaan silmään jotenkin liiankin pieniltä. Toista se on ollut näissä omissa polttiksissa, missä 18” rebkaat näyttävät jo isoilta.
 
Kun en ole perehtynyt sähkisten renkaisiin, niin kysytään. Eikös tuollaiset 20" renkaat ole pirun kalliit uusia ? Ja kyllä 19" saa varman myös ihan mukavasti pulittaa ? Näin ainakin polttisautoissa ja käsittääkseni sähkisten renkaat ovat kautta linjan muutenkin kalliimpia korkeampien akselipainojen takia ? Onko tuo 19" vakiokoko kolmosessa ?
Minulla e-208, jossa 16" renkaat vakiona. Talvirenkaat myös 16".
 
Maksaahan ne pirusti. Mutta eikös tuo 19” ala olla perus koko renkaissa. Sitten vähänkään isompi auto niin alkaa olla jo 20” tai 21”. Esimerkiksi omaan polestariin tulee 19” renkaat ja ne vanteet näyttävät omaan silmään jotenkin liiankin pieniltä. Toista se on ollut näissä omissa polttiksissa, missä 18” rebkaat näyttävät jo isoilta.
taitaa 17-18" olla vasta aika normi ja siitä ylitse vasta "premium autoissa"...
toki kannattaa minusta ottaa keskusteluun myös se että pelkkä koko ei kerro kaikkea eli kannattaa kyllä huomioida sekin että renkaassa on myös "ilmatilaa" ettei se ole "väkipakolla" kasvatettu malli niin että autossa on kyllä 19" - 20" mutta paksuus onkin 15-25 tms eli rengashan räjähtää ihan samantien kun ajaa jonkun oksan päältä tms (karrikoidusti sanottuna)

siis toisinsanoen : itse valitsisin mieluummin tuumaa pienemmät gummit ja siten isomman "ilmatilan" kuin menisin muodin tai valmistajan mukana.. (isompi gummi ehkäisee myös kanttari ihottumaa kun kanttariin osuukin gummi eikä vanne)

(pelkästään 18" vanteilla ja gumeilla (225-45-r18) mulla on tullut tien reikien yms takia kaksi rengasrikkoa snakebiten takia. onneksi vanne on pysynyt muodossaan. sitä aikaisemmin 16-17" vanteilla ja ¨205-55 gumeilla ei ainuttakaan )
 
Minulla e-208, jossa 16" renkaat vakiona. Talvirenkaat myös 16".
Myös siinä hullu pösössä 16" (e-2008). Taitaa olla 215/65R16. Hiljaiset ja mukavat kyllä.

e-208 myös hiljainen auto. Varmasti osasyynä maltillinen rengaskokokin.

Kun taas VW id.3 minimi rengaskoko oli 18" ja ne ei olleet edes kovin matalaprofiiliset renkaat.
 
siis toisinsanoen : itse valitsisin mieluummin tuumaa pienemmät gummit ja siten isomman "ilmatilan" kuin menisin muodin tai valmistajan mukana.. (isompi gummi ehkäisee myös kanttari ihottumaa kun kanttariin osuukin gummi eikä vanne)
Polestarissahan juuri tämä. Eli siksi näyttääkin mielestäni 19” vanne pieneltä kun sitä rengasta on päällä niin paljon. Toki käytännössähän tuo on hyvä asia, niin kuin mainitsitkin jo. Taitaa myös rengasmeteli olla hieman pienempi?
 
Suurempi vierintäkehä pienentää vierintävastusta ja sitä myöten kulutusta. Toki renkaan leveys vaikuttaa myös. Eli kapea rengas on parempi kuin leveä. Esim Bmw i3:ssa tähän on erityisesti panostettu ja siinä on todella harvinainen 155/70 R19.

Linkissä kuva josta näkee hyvin ton erikoisen profiilin.

 
Myös siinä hullu pösössä 16" (e-2008). Taitaa olla 215/65R16. Hiljaiset ja mukavat kyllä.

e-208 myös hiljainen auto. Varmasti osasyynä maltillinen rengaskokokin.

Kun taas VW id.3 minimi rengaskoko oli 18" ja ne ei olleet edes kovin matalaprofiiliset renkaat.
Joo minulla on e-208:ssa 195/55 R16.
edit. 195/65 -> 195/55 R16
 
Viimeksi muokattu:

Tää kyllä tuntuu epäilyttävän halvalta noilla spekseillä. Onkohan noiden Teslojen hinnat nyt tulossa noin kovaa alas?

Kyseessä siis 2020 LR AWD Model3 ja hintaa alle 44000 euroa
Tuosta linkistä 42 200€ auto on kolaroitu ja ilman takuuta edit: eli ei sitä. Tuo 46 400€ Performance voisi sekin olla ihan ok. Riippuen toki myös rengastuksesta ja niiden kunnosta. Toki sekin näkökulma, että tuoko Performance mitään parempaa?

Mutta sopivan hintaiset Teslat menee nytkin hyvin kaupaksi ja kalliit taas jää tuonne nettiautoon pyörimään. Eli on se hintataso laskenut aivan selvästi nyt. 2019 vuosimalli on toki vähän halvempi kuin 2020. Uudempi on parempi auton takuun kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta linkistä 42 200€ auto on kolaroitu ja ilman takuuta. Tuo 46 400€ Performance voisi sekin olla ihan ok. Riippuen toki myös rengastuksesta ja niiden kunnosta. Toki sekin näkökulma, että tuoko Performance mitään parempaa?

Mutta sopivan hintaiset Teslat menee nytkin hyvin kaupaksi ja kalliit taas jää tuonne nettiautoon pyörimään. Eli on se hintataso laskenut aivan selvästi nyt. 2019 vuosimalli on toki vähän halvempi kuin 2020. Uudempi on parempi auton takuun kannalta.

42 000 euroa uudehkosta autosta missä ei ole mitään takuuta on kyllä aivan älytön pyynti. Ainakin kymppi liikaa hintaa.
 
mallissa on kaikki 5 penkkiä lämmitettävät. Luultavasti tuossa LR mallissa on sama, eli takapenkillä myös lämmitys. Ilmoituksessa kun lukee vain, että etupenkit on lämmitettävät.

Takapenkin lämmityksen saa ostettua useimpiin 300€ hinnalla jälkikäteen, jos tuo puuttuu. Tai siis, ainakin SR+ malleissa näin on.
 
Jos lataa minuuttivelotteisella suurteholaturilla ja laturi rajoittaa tehoa, mutta auto pystyisi ottamaan enemmän onko tämä peruste vaatia hyvitystä virheellisestä markkinoinnista? Maksimitehoahan noissa kovasti mainostetaan, mutta jos siitä jäädään laturin rajoitteiden takia, niin eikö tämä ole perusteltu syy vaatia hyvitystä? Lieneekö kuluttajariita vielä käsitellyt näitä.

Polttonestettä tuskin voisi myydä nykylainsäädännön valossa aikaveloituksella (25€/60s) jos pumppu toimittaisi tankkiin toisella kerralla 5l/60s ja toisella kerralla 20l/60s riippuen erinäisistä käyttäjälle epäselvistä tekijöistä.

Ainahan voi yrittää, mutta melko heikoilla olet, koska mainostetaan absoluuttista maksimitehoa. Noissa tuppaa olemaan myös vapauslausekkeet, kuten K-Latauksella: "Toteutuva latausteho riippuu useasta tekijästä...", ja eivät tuohon mitään tyhjentävää listausta tee, joten suojaavat tuolla itsensä. Voit verrata tuota latausta vaikkapa internet-liittymään, jossa et sieltäkään saa aina sitä maksiminopeutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 351
Viestejä
4 492 419
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom