Ei niiden kk-maksujen huomioimisessa ole mitään mieltä siinä tapauksessa, jos punnitset sähköautoon siirtymisen kannattavuutta. Jos nimittäin jyvittäisit osan kotisähkön kk-maksuista sähkisvaihtoehdon energiakuluihin, saisit täsmälleen ujutetun kk-maksun verran alennusta kaikesta muusta sähköstä (koska niille jäi vähemmän "maksujyviä"). Sen kun vielä muistat huomioida, niin lopputulos on sama kuin ettet huomioisi kk-maksuja alunperinkään. Turhaa venkslausta eestaas.
Esim. Paritalossa vierekkäin asuvat identtiset sinkkukaksoset samoilla sähkösoppareilla, valaisimilla, kodinkoneilla, lämmityksellä ja käyttötavoilla. Ensimmäisellä bensa-Corolla ja toinen hommaa sähkiksen. Jos toinen jyvittelisi kk-maksuja autoiluun, saisi hän vastaavasti saunomisen tai valaistuksen halvemmalla kuin ensimmäinen, vaikka laitteet, käyttötunnit ja sopparit olisivat aivan samat.
Saahan sitä jyvitellä, mutta silloin pitää muistaa kaiken muun sähkön halpenevan vastaavasti. Eikä pelkästään muistaa, vaan lyödä exceliin nekin rivit vertailukelpoisuuden nimissä.
Kustannuksista ja murto-osista hieman. Miillä on tullut ajettua viimeisen ~vuoden aikana (15.12.2021-1.1.2023) yhteensä 16 314 km. Energiaa on kulunut akusta ajotietokoneen mukaan 1 820,6 kWh. Tuosta tulee 11,16 kWh/100 km, eli pyöreästi 14 kWh/100 km verkosta häviöineen virheineen. Suurin osa on ladattu energioineen siirtoineen veroineen hintaan 12,8 snt/kWh, mutta marras-joulukuussa tuli taivuttua lataamaan julkisella asemalla hintaan 22 snt/kWh yhteensä 109 kWh. Noista tulee määrillä painotettuna 13,2 snt/kWh. Sen kun kertoo verkosta otetulla, saadaan 1,85 €/100 km.
Suht vastaava Yaris-hybrid vie nykyään lähemmäs 10 €/100 km, eikä sillä edes kiihdytellä kuten Miillä suihkitaan menemään. Minusta alle yksi kolikko on murto-osa kympin setelistä.