Yleistä keskustelua sähköautoista

Nykyaikainen kaksipaikkainen EV1 olisi aika kova, jos sellainen olisi olemassa :D
Nykyaikainen vastine tuolle voisi olla suomessa valmistettavat Lightyearin tuotteet. Lightyear 0:ssa on ilmanvastuskerroin 0.175.

Lightyeariltä on tulossa kalliin Lightyear 0:n jälkeen halvempi Lightyear 2: Lightyear 2 waitlist

Toki Lightyearin pitäisi vielä todistaa, että saa oikeasti tuotteet markkinoille myyntiin.
 
Tuo on kyllä totta. Lisäksi se, että SUViin saa ehkä näppärämmin akun auton pohjaan, kun auto on muutenkin korkeampi?

Esim Peugeot e-308 farmari on tulossa joskus. Mutta akku on pieni. Lisäksi luulen, että ilmanvastus ei olisi auton muotoilun takia kauhean hyvä?

Tuossa oli hyvä lista ilmanvastuksesta. EQS on kallis, mutta perus autoista Model 3 on samaa tasoa. Konttiperä (4 ovinen sedan) siis tuo Model 3.

Model Y myös suv autoista oikein hyvä. Ei toki yllä Model 3 tasolle, koska Y on painavasmpi ja isompi keula.

Nykyaikainen kaksipaikkainen EV1 olisi aika kova, jos sellainen olisi olemassa :D




Mersun EQS näyttää olevan 5 ovinen samoin kun myös Model S. Sedan auton takaluukku, kun saattaa olla joskus vähän pieni, niin tuollainen 5 ovinen olisi käytännöllisempi.

Itselle nyt käy mikä vaan korimalli. Mutta ehkä mieluiten 4 tai 5 ovinen matala auto. Pienin kulutus luultavasti siinä. Ehkä myös farmari kävisi, mutta tosiaan lisäisi kulutusta jonkin verran.

Itse olen sitä mieltä että tuo ilmanvastus on jo kaikissa niin pieni että tuskin niissä valtavaa kulutuseroa sen takia ole. Lähinnä mukavuustekijät ja tilantarve ratkaisee.
Kulutuksia on hyvä vertailla ev-database.org aika hyvin pitää paikkansa.
 
Nykyaikainen vastine tuolle voisi olla suomessa valmistettavat Lightyearin tuotteet. Lightyear 0:ssa on ilmanvastuskerroin 0.175.

Lightyeariltä on tulossa kalliin Lightyear 0:n jälkeen halvempi Lightyear 2: Lightyear 2 waitlist

Toki Lightyearin pitäisi vielä todistaa, että saa oikeasti tuotteet markkinoille myyntiin.

Vaikuttaa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, varsinkin jos hinta pysyy tuolla tasolla.
 
Mikä siinä muuten on, etteivät farmari autojen perään hinkuvat kelpuuta esimerkiksi Skoda Enyaqia autokseen. Jääkö siinä edelleen kontti liian pieneksi verrattuna farmari malleihin vai onko se SUV muotoilu mikä saa hylkäämään?

Random linkki mikä sai asiaa miettimään
Ainakin sedanin etuna on kelistä riippumatta puhtaana pysyvä takalasi, joka taas vihjaisi siihen että takana oleva ilmapyörre on pienempi ja myös siitä johtuva ilmanvastus.
Näin diesel sedanista SUV mallin ev autoon siirtyneenä joutunut taas tottumaan parin sentin lumikerrokseen tai loskakelillä rapaan takaluukun päällä.

Pitäisi joskus varmaan käydä mittanauhan kanssa tutkaisemassa tuo Enyaq.
Itsellä kaipaan kontille erityisesti pituutta ja lastauksen helppoutta. Eli mieluiten syvyyttä takapenkki kaadettuna noin 170cm ja kynnyksettömyys myös penkit kaadettuna.
Nämä ei ylensä töpö-SUV:ssa toteudu.

Tuohon takalasin puhtaana pysymiseen, ei mitään väliä. Aivan sama vaikka olis umpinainen peltilevy takalasin tilalla.

Alkaa kuulostamaan siltä että pakettiauto olis meikäläisen tarpeisiin paras. Mutta en tarvitse kuitenkaan ihan niin paljon tilaa, ja pakuissa joutuu sitten tekemään kompromisseja liikaa matkustusmukavuuden suhteen ja menee omaan makuun jo liian massiiviseksi.
 
Itse olen sitä mieltä että tuo ilmanvastus on jo kaikissa niin pieni että tuskin niissä valtavaa kulutuseroa sen takia ole. Lähinnä mukavuustekijät ja tilantarve ratkaisee.
Kulutuksia on hyvä vertailla ev-database.org aika hyvin pitää paikkansa.
Volvo/Polestar autojen iso kulutus saattaisi selittyä ainakin osittain tuolla kantikkaalla muotoilulla?

Tuo käytännöllisyys ja auton hintakin ratkaisee tosiaan melkoisesti. Nyt sitten kalliin sähkön aikana tuo ilmanvastuskin on jonkun verran merkityksellisempi juttu, jos/kun kulutus kasvaa ainakin maantieajossa. Kaupunkiajossa tuo auton paino taas merkkaa. Seat Mii menee pienellä, koska on niin kevyt.
 
Volvo/Polestar autojen iso kulutus saattaisi selittyä ainakin osittain tuolla kantikkaalla muotoilulla?

Tuo käytännöllisyys ja auton hintakin ratkaisee tosiaan melkoisesti. Nyt sitten kalliin sähkön aikana tuo ilmanvastuskin on jonkun verran merkityksellisempi juttu, jos/kun kulutus kasvaa ainakin maantieajossa. Kaupunkiajossa tuo auton paino taas merkkaa. Seat Mii menee pienellä, koska on niin kevyt.

Varmaan myös voimalinja vaikuttaa, mutta ero taitaa pienempi kulutuksisiin olla luokkaa 5kWh sadalla ja sekin todennäköisesti pienenee jos tinkii vauhdista tai lämmöistä hieman.

itselläni nyt Kona, ostin käytetyn koska uusia ei tämän vuoden aikana saa.
Tilaa ei pahemmin ole, sisätilat ihan ok. mutta takakontti on onnettoman pieni, jos kuljetustilaa tarvitsee niin tämän kokoluokan auto ei ole se valinta. Seuraava oma auto varmaan tulee olemaan vähän kooltaan suurempi.

Mutta kulutus näin pakkasillakin ollut lämpöpyynnöllä 21C ja keskinopeudella 78kmh siinä 20kWh / 100km. Maantieajoa 99%.

Ennen auton vaihtoa laskin että diesel saa painua alle 1,7e ennen kuin omilla ajoilla alkaisi taas olla edukkaampaa per 100km. Eka viikko ilman kotilaturia ABC / Virran pikalatauksilla reilu 900km maksoi 66,85e, ei kovin paha.

Näistähän löytyy hyvin juttua myös autostadiumin puolella
 
Mikä siinä muuten on, etteivät farmari autojen perään hinkuvat kelpuuta esimerkiksi Skoda Enyaqia autokseen. Jääkö siinä edelleen kontti liian pieneksi verrattuna farmari malleihin vai onko se SUV muotoilu mikä saa hylkäämään?

Random linkki mikä sai asiaa miettimään
Miten niin eivät kelpuuta? Eikö uutisessa juuri kerrota että se on nyt Suomen myydyin sähköauto? (Vai onko se kuitenkin oikeasti Tesla M3, jota vain vääristää se että niitä on ostettu ja ostetaan edelleen niin paljon käytettyinä ulkomailta?).

Varmaan olisin kyllä tyytyväinen Enyaqiin, mutta Teslan suuntaan saattaisin painua kuitenkin sen energiatehokkuuden ja softapuolen takia. Ennen kuin päädyin ostamaan sähköauton (pienen ja halvan sellaisen), kuvittelin ostavani jonkun käytetyn diesel-Volvon tai Mersun käytettynä, tai ehkä just Skoda. Mutta sitten päätös siirtyä sähköautoihin kypsyi...
 
Farmari kori olisi taloudellisempi, kun auto olisi vähän matalampi. Että onhan siinäkin puolensa. Saa varmaan odottaa aika pitkään hyvää farmaria, eli sitten voi olla jo pakko ostaa suv, jos laskettu että sähkö on halvempi ajella.
Tuosta tuli mieleen, mihin koriluokkaan Tesla Model Y lasketaan? Korkea SUV kuten EV6 ja ID.4, vai jotain muuta?

Kun muistelen vaan Jarmon EV-videoista että aika taloudellinen se Y:kin tuntuu olevan, kun talvella moottoritie- ja kehätieajossa Turkuun ja takaisin kulutus jäi jonnekin 19.x kWh/100km, jos oikein muistan. Monilla ainakin saman koko- ja painoluokan sähköautoilla kuvittelisin menevän samalla 25-30 kWh/100km.

Mun pieni Renault Zoe väittää tällä hetkellä keskikulutukseksi n. 17,6 kWh/100km (takana talvista ajoa kehäteillä ja moottoriteillä) joka toki on kivan alhainen lukema myös, mutta:

1. Zoe on kovin paljon pienempi ja keveämpi auto kuin nuo yllä mainitut verrokit.

2. En ole täysin vakuuttunut että Zoe kertoo koko totuutta, esim. onko tuosta keskikulutuksesta pudotettu lämmityksen/ilmastoinnin osuus pois, ja se kertoo vain ns. ajoon eli liikuttamiseen menevän energian. Jostain valikkojen takaa löytyy dataa myös kulutuksen historiasta ilmastointiin ja lämmitykseen, joten kyllä se sitäkin seuraa, mutta en tiedä ynnääkö tuohon "keskikulutukseen".

Syy mikä on saanut tuota epäilemään että ainakin hetkellisen tehonkulutuksen kohdalla Zoe väittää että jos auto ei liiku liikennevaloissa tai risteyksessä (edes talvipakkasilla), sen kulutusteho on 0 kW. OBD2-lukijaa lukeva CanZE-applikaatio on eri mieltä, ja kertoo että kyllä se auto edelleen jotain kuluttaa kun on pysähdyksissä mutta lämmitykset yms. päällä.

Jos se kerran ei laske lämmitystä jne. mukaan hetkelliseen tehoon, laskeeko se sitä myöskään keskikulutukseen? Tarina ei kerro.

EDIT: TOSIN, kesällä Zoe kyllä väittää käyttävänsä paljon vähemmän energiaa (ehkä 12-15 kWh/100km riippuen ajoprofiilista), joten luulisi juuri lämmityksen yms. olevan päävastuussa kulutuksen noususta talvea kohden... vai? Kylmästä akusta kuluu jo pelkkään ajoon enemmän, kylmän ilman suurempi ilmanvastus ja lumisen tien vierintävastus yms. selittää noin merkittävän eron, ilman lämmityksenkin ynnäämistä?
 
Viimeksi muokattu:
Todella paljon tulee vastaan valitusta ettei ole sähkö farmarimallia saatavilla ja porukka odottaa Open uutta farmaria kieli pitkällä.
Niin tuossa mielessä kyllä, samaa kyllä saa lukea, ja siksi intoillaan jostain tulossa olevasta Open sähköfarmarista tai kiinalaisista merkeistä joita ei Suomeen saa..

No ehkä tuo kelpaa nopeaksi ja helpoksi vastaukseksi: osta Enyaq.
 
Todella paljon tulee vastaan valitusta ettei ole sähkö farmarimallia saatavilla ja porukka odottaa Open uutta farmaria kieli pitkällä.
Tätä välillä ihmettelen. Miksi suomalaiset ovat niin lääpällään farmareihin? Miten muualla euroopassa tuo lasten ja lastenrattaiden kuljettaminen hoidetaan, kun porukka ei osta farmareita?
 
Tätä välillä ihmettelen. Miksi suomalaiset ovat niin lääpällään farmareihin? Miten muualla euroopassa tuo lasten ja lastenrattaiden kuljettaminen hoidetaan, kun porukka ei osta farmareita?
En tiedä mikä on totuus, mutta kuvittelin että farmarit (ja muut isommat autot) ovat ainakin moniin Euroopan taajamiin liian isoja. Suomessa on väljempiä teitä, myös kaupungeissa/taajamissa. En tiedä millä Saksan suorilla autobahneilla sitten ajetaan, varmaan urheiluautoilla. Suomessa ja Ruotsissa pistetään arvoa isolle puolilämmitetylle tavaratilalle, talvien takia, ehkä SUVeja edullisemmassa farmariluokassa.

Monissa lämpimämmissä maissa ja myös monissa osin Amerikkaa varmaan sitten suositaan ihan (avo)lava-autoja, ehkä korkeamman maavarankin takia. Jos asuisin pysyvästi esim. Thaimaassa, luultavasti hankkisin avolava-auton tai ison SUV:n, siellä sellainen on ihan kingi varsinkin maaseudulla. Joku Tesla Model 3 jäisi jatkuvasti pohjastaan kiinni kuoppaisiin teihin, luultavasti jäisi Enyaqikin.
 
Tuosta tuli mieleen, mihin koriluokkaan Tesla Model Y lasketaan? Korkea SUV kuten EV6 ja ID.4, vai jotain muuta?

Kun muistelen vaan Jarmon EV-videoista että aika taloudellinen se Y:kin tuntuu olevan, kun talvella moottoritie- ja kehätieajossa Turkuun ja takaisin kulutus jäi jonnekin 19.x kWh/100km, jos oikein muistan. Monilla ainakin saman koko- ja painoluokan sähköautoilla kuvittelisin menevän samalla 25-30 kWh/100km.

Mun pieni Renault Zoe väittää tällä hetkellä keskikulutukseksi n. 17,6 kWh/100km (takana talvista ajoa kehäteillä ja moottoriteillä) joka toki on kivan alhainen lukema myös, mutta:

1. Zoe on kovin paljon pienempi ja keveämpi auto kuin nuo yllä mainitut verrokit.

2. En ole täysin vakuuttunut että Zoe kertoo koko totuutta, esim. onko tuosta keskikulutuksesta pudotettu lämmityksen/ilmastoinnin osuus pois, ja se kertoo vain ns. ajoon eli liikuttamiseen menevän energian. Jostain valikkojen takaa löytyy dataa myös kulutuksen historiasta ilmastointiin ja lämmitykseen, joten kyllä se sitäkin seuraa, mutta en tiedä ynnääkö tuohon "keskikulutukseen".

Syy mikä on saanut tuota epäilemään että ainakin hetkellisen tehonkulutuksen kohdalla Zoe väittää että jos auto ei liiku liikennevaloissa tai risteyksessä (edes talvipakkasilla), sen kulutusteho on 0 kW. OBD2-lukijaa lukeva CanZE-applikaatio on eri mieltä, ja kertoo että kyllä se auto edelleen jotain kuluttaa kun on pysähdyksissä mutta lämmitykset yms. päällä.

Jos se kerran ei laske lämmitystä jne. mukaan hetkelliseen tehoon, laskeeko se sitä myöskään keskikulutukseen? Tarina ei kerro.

EDIT: TOSIN, kesällä Zoe kyllä väittää käyttävänsä paljon vähemmän energiaa (ehkä 12-15 kWh/100km riippuen ajoprofiilista), joten luulisi juuri lämmityksen yms. olevan päävastuussa kulutuksen noususta talvea kohden... vai? Kylmästä akusta kuluu jo pelkkään ajoon enemmän, kylmän ilman ilmanvastus ja lumisen tien vierintävastus yms. selittää noin merkittävän eron, ilman lämmityksenkin ynnäämistä?
Tesla on aika hyvä tuolla sähköpuolella ja myös auton "nappuloissa". Myös Teslan ilmanvastus on mietitty samaan tyyliin kuin vaikka alkuperäisessä Hyundai Ioniqissä. Eli vauhti kyllä lisää kulutusta, mutta ei kovin hirveästi. Aika pienellä menee tuo mun alkuperäinen Model 3 Performance, vaikka tehoa 513hv. Toki jos sitä tehoa rupeaa liikenteessä käyttämään, niin saa syömään toki paljon virtaa. Kaksi sähkömoottoria kuluttaa vähäsen enemmän, kuin yksi sähkömoottori. Se on kumminkin hyvin pieni lisä siitä nelivedosta.


Kyllä ainakin minusta Tesla Model Y lasketaan samaan SUV kokoluokkaan kuin id.4, id.5, skoda, audin pienin, kia ev6 ja hyundai ioniq 5. Kaikki taitaa olla melko tilavia, mutta onhan niiden koossa erojakin.

Model Y on ilmeisesti vähän kuten Model 3, mutta korotettuna ja 5 ovisena korimallilla. Vähän sama kuin Volkkarilla id.4/id.5 ja matalampi id.3 (jossa pienempi takakontti). Volkkarin 3 ja 4 oon ajanut. Id.3 oli myös itsellä 2 vuotta sitten. Nyt model 3 on tuttu (sr+, lr ja p ajettu). Mutta model y on kokonaan koeajamatta. Eli siitä en osaa itse sanoa mitään, että miten eroaisi matalammasta model 3 mallista.
 
Tesla on aika hyvä tuolla sähköpuolella ja myös auton "nappuloissa". Myös Teslan ilmanvastus on mietitty samaan tyyliin kuin vaikka alkuperäisessä Hyundai Ioniqissä. Eli vauhti kyllä lisää kulutusta, mutta ei kovin hirveästi. Aika pienellä menee tuo mun alkuperäinen Model 3 Performance, vaikka tehoa 513hv
Kai tuossa tesla m3 ja polestarin välisessä kulutuksessa vaikuttaa ilmanvastuksen lisäksi 400-500kg painoetu teslan hyväksi. Lisäksi varmasti tehoelektroniikan ja softan optimointi, missä teslalla varmasti vähän vielä etumatkaa kilpailijoihin nähden.
 
Kai tuossa tesla m3 ja polestarin välisessä kulutuksessa vaikuttaa ilmanvastuksen lisäksi 400-500kg painoetu teslan hyväksi. Lisäksi varmasti tehoelektroniikan ja softan optimointi, missä teslalla varmasti vähän vielä etumatkaa kilpailijoihin nähden.
Kyllä. Linkissä taisi olla 1650kg Model 3:n paino. Eli varmaan se vanhempi pieniakkuinen SR+. Uusi perusverio on painavempi ja siis akkukin on isompi, sekä LFP, eli se taisi olla muutenkin painavampi akku. En kyllä osaa sanoa mitä se painaa.

Onhan tuo Polestar 2 silti jonkin verran painavempi. Taitaa olla vähän yli 250kg eroa. Kyllä se painokin siis merkkaa. Varsinkin, jos täytyy pysähdellä ja kiihdyttää uudelleen.

8/2020 Model 3 Performance:
Omamassa (kg) 1931
Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg) 2305

Polestar 2:
"Omamassa on versiosta riippuen 2069-2198 kg."
 
Tätä välillä ihmettelen. Miksi suomalaiset ovat niin lääpällään farmareihin? Miten muualla euroopassa tuo lasten ja lastenrattaiden kuljettaminen hoidetaan, kun porukka ei osta farmareita?
Ehkä ne purkaa niitä rattaitaan. Pääasia itselle ainakin oli että ne rattaat tai vaunut mahtui PITKITTÄIN sinne takaloosteriin. Koiran ja/tai tavaroiden piti mahtua siihen viereen. Eikä tullut mieleenkään ostaa autoa jossa rattaista olisi pitänyt irrotta esim. pyörät. Eunukissakin taitaa olla aika lyhyt se kontti.

Ja Euroopan suurissa kaupungeissa auton pituudella on väliä. Suomessa ei niinkään, kyllä se pitkä konttikin mukana kulkisi. Olihan aikoinaan V70:kin suosittu vaikka melko pitkä olikin. Melkein Passatin ja Mondeon mitoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Skodan sähköauto oli eniten myyty viime vuonna. VW id.4 ja id.5 myös ihan hyvin myytyjä, eli VAG autoja kokonaisuudessaan aika paljon myyty. Jo vanhahtava Nissan Leaf jopa kolmas. Volvo/Polestar yhteensä menestyi myös hyvin.


Screenshot_2023-01-05-19-23-03-890_com.opera.browser.jpg
Viisi Noista parhaiten myyneistä sähköautomalleista pääsi myös parhaiten myyneiden autojen top20 listalle. Ennen ei tuolla listalla tainnut olla sähköautoja.

_20230106_154944.JPG


Ollaan sitä kyllä varsinaisesta toyota-kansaa. Sähköautojen myynti olisi varmaan +33% nykyisestä jos toyotalla olisi hyvä sähköauto myynnissä.
 
Viisi Noista parhaiten myyneistä sähköautomalleista pääsi myös parhaiten myyneiden autojen top20) listalle

_20230106_154944.JPG


Ollaan sitä kyllä varsinaisesta toyota-kansaa. Sähköautojen myynti olisi varmaan +33% nykyisestä jos toyotalla olisi hyvä sähköauto myynnissä.
Toyota liikkeessä kävin joulukuussa viimeksi ajamassa sitä niiden (huonoa) sähköautoa. Autohan on ihan hienon näköinen, mutta itseä ei kai nyt SUV muutenkaan taida kiinnostaa.

Toyota myyjän kanssa juteltiin, että koska Toyotakin on ilmeisesti nostanut hintoja, niin porukka vaihtaisi vanhan ehkä arvoaankin nostaneen Toyotansa uuteen Toyotaan. Ehkä tuostakin syystä Toyotan myynti olisi niin älyttömän kovaa suomessa 2022? Paitsi että -12% ja -15% on tullut corolla ja rav4 autoista.

Octavia on aika paljon tippunut. Ja minusta ihan hyvä merkki, että bensa-autot oli enimmäkseen miinuksella. Enemmän tilaa sähköautoille?
 
Viisi Noista parhaiten myyneistä sähköautomalleista pääsi myös parhaiten myyneiden autojen top20 listalle. Ennen ei tuolla listalla tainnut olla sähköautoja.

_20230106_154944.JPG


Ollaan sitä kyllä varsinaisesta toyota-kansaa. Sähköautojen myynti olisi varmaan +33% nykyisestä jos toyotalla olisi hyvä sähköauto myynnissä.
Joo. Varsinkin kun olis Corollan hintaluokassa. Yariksen hinta taitaa olla pitkään sähkikselle mahdoton kohtuullisella toimintamatkalla.
 


"Ajokelvoton" kylmämalli, mutta aika lähellä ilmeisesti mitä hihnalta tulee.
 
Hyvää hehkutusta 2:50 kohdilla pesunestesäiliön täyttöaukosta. Saatanan iso, mutta varmaan sen takia, kun on ihan järjettömässä paikassa konepellin kaasujousen ollessa käden tiellä. Kanisterista kun kaataa, niin koko frunk saattaa olla nesteessä. Umpikeulasta en ole ihan vakuuttunut design-mielessä. 10:30 kohdan "taxi"-kupu katolla on mielenkiintoinen.
 
Hyvää hehkutusta 2:50 kohdilla pesunestesäiliön täyttöaukosta. Saatanan iso, mutta varmaan sen takia, kun on ihan järjettömässä paikassa konepellin kaasujousen ollessa käden tiellä. Kanisterista kun kaataa, niin koko frunk saattaa olla nesteessä. Umpikeulasta en ole ihan vakuuttunut design-mielessä. 10:30 kohdan "taxi"-kupu katolla on mielenkiintoinen.
Kaikissa spa volvoissa on about tuossa kohtaa pesunestesäiliön täyttöaukko. Eikä ole ainakaan itseä koskaan häirinnyt sijainti
 
Kyllä Skodakin menee varmasti hyvin perheautona. Kumminkin taitaa olla kaikkein tilavin kontti siinä. Myös id.4, id.5, ev6, model y. Muut taitaa olla sitten hieman pienemmällä takakontilla.

Farmari kori olisi taloudellisempi, kun auto olisi vähän matalampi. Että onhan siinäkin puolensa. Saa varmaan odottaa aika pitkään hyvää farmaria, eli sitten voi olla jo pakko ostaa suv, jos laskettu että sähkö on halvempi ajella.
Ei pitäis tarvita odottaa kuin vuoteen 2024, kun Audi julkaisee sähköfarkku A6:sen

Eli todnäk. tilattavissa ensi vuonna ja saa ehkä jo 2026 :lol: Ja maksaa luultavasti sen verran, että samalla rahalla saa talliin model 3:n ja model y:n.

Skodahan on myöskin lupaillut, että Octavia siirtyy sähköaikaan. Oheisen artikkelin mukaan 2027, mutta saas nähdä:

EV-Octavia olisi kyllä sellainen mikä itseä tällä hetkellä kiinnostaisi. Toki A6:kin, mutta siihen ei uutena tule pelimerkit mitenkään riittämään ellei elintaso radikaalisti nouse…

Pitää vielä lisätä takakonttien kokoihin liittyen, että enyaqissa taitaa olla fiksuimman muotoinen kontti. Model Y:ssa on paperilla enemmän litroja ja syvyyttä, mutta enyaqissa kontti on korkeampi ja sitä kautta monelle käytännöllisempi.

Ioniq 5:ssa (/ev6?) on pinta-alaltaan isohko kontti, mutta se on hieman matalan tuntuinen. Liikuteltava takapenkki tuo sinne kuitenkin syvyyttä. Samoin style-varustelussa valepohjan alla ei ole mitään, niin jättämällä valepohjan kotiin saa konttiin korkeutta ihan kivasti lisää. Tasainen se ei sitten tietenkään ole, mutta ei sillä lastenrattaita pyöritellessä ole niin väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei pitäis tarvita odottaa kuin vuoteen 2024, kun Audi julkaisee sähköfarkku A6:sen

Eli todnäk. tilattavissa ensi vuonna ja saa ehkä jo 2026 :lol: Ja maksaa luultavasti sen verran, että samalla rahalla saa talliin model 3:n ja model y:n.

Skodahan on myöskin lupaillut, että Octavia siirtyy sähköaikaan. Oheisen artikkelin mukaan 2027, mutta saas nähdä:

EV-Octavia olisi kyllä sellainen mikä itseä tällä hetkellä kiinnostaisi. Toki A6:kin, mutta siihen ei uutena tule pelimerkit mitenkään riittämään ellei elintaso radikaalisti nouse…

Pitää vielä lisätä takakonttien kokoihin liittyen, että enyaqissa taitaa olla fiksuimman muotoinen kontti. Model Y:ssa on paperilla enemmän litroja ja syvyyttä, mutta enyaqissa kontti on korkeampi ja sitä kautta monelle käytännöllisempi.

Ioniq 5:ssa (/ev6?) on pinta-alaltaan isohko kontti, mutta se on hieman matalan tuntuinen. Liikuteltava takapenkki tuo sinne kuitenkin syvyyttä. Samoin style-varustelussa valepohjan alla ei ole mitään, niin jättämällä valepohjan kotiin saa konttiin korkeutta ihan kivasti lisää. Tasainen se ei sitten tietenkään ole, mutta ei sillä lastenrattaita pyöritellessä ole niin väliä.
Itsekkin ennemmin octavia kuin enyaqin ottaisin olettaen että kulutus on pienempi ja tilat vähintään vastaavat. Helpommasta lastatuksesta pystynee joustamaan. Maavaraa ym. maasto tai veto ominaisuuksia ei edes enyaqissa saa joten miksei se matampi limppu sitten menisi.

Y varmaan olisi tullut valittua muuten mutta huolto kaukana, hyvien teiden alusta, vain 2 x isofix ja tuo epäkäytännöllinen takaluukku.
 
Itsekkin ennemmin octavia kuin enyaqin ottaisin olettaen että kulutus on pienempi ja tilat vähintään vastaavat. Helpommasta lastatuksesta pystynee joustamaan. Maavaraa ym. maasto tai veto ominaisuuksia ei edes enyaqissa saa joten miksei se matampi limppu sitten menisi.

Y varmaan olisi tullut valittua muuten mutta huolto kaukana, hyvien teiden alusta, vain 2 x isofix ja tuo epäkäytännöllinen takaluukku.
Pakko mainita takaluukun osalta että ainakin koiranhäkki mahtuu sinne hyvin. Toki ihan etualalle ei saa korkeaa pinoa, mutta on tuolla tilavuutta.
 
Pakko mainita takaluukun osalta että ainakin koiranhäkki mahtuu sinne hyvin. Toki ihan etualalle ei saa korkeaa pinoa, mutta on tuolla tilavuutta.
Kyllähän tuolla monet taitaa aika isojakin koiria kuljettaa mutta muistaakseni skodassa olisi ollut luokkaa 10-15cm enemmän korkeutta. A6 avantin luukkua pidettiin miniminä ja olisikohan Y:ssä ollut sitäkin matalampi.
 
Itsekkin ennemmin octavia kuin enyaqin ottaisin olettaen että kulutus on pienempi ja tilat vähintään vastaavat. Helpommasta lastatuksesta pystynee joustamaan. Maavaraa ym. maasto tai veto ominaisuuksia ei edes enyaqissa saa joten miksei se matampi limppu sitten menisi.

Y varmaan olisi tullut valittua muuten mutta huolto kaukana, hyvien teiden alusta, vain 2 x isofix ja tuo epäkäytännöllinen takaluukku.
Model Y ja 3 huollosta. Ilmeisesti 3 huoltopistettä löytyy. Täältä olisi 203km Lempäälään ja ajallisesti 2h 22min.

Takuuta vielä olisi vähän vajaa 2 vuotta (Model 3P). En nyt mitään muuta huollettavaa keksi, mutta molemmissa ajovaloissa on vähän huurua. Saa nähdä olisiko takuu asia. Sovelluksesta pystyy varata huoltoajan, mutta jotenkin muuten olisi hyvä varmistaa, että onko turha lähteä sinne asti. Täytyisi olla myös vapaapäivä, että sinne pääsisi. Toinen takavalo on vaihdettu aiemmin takuuseen edellisen omistajan aikana.

Esim tuulilasin vaihto luultavasti onnistuu sitten jossain muuallakin. Jos vaihdolle tulee joskus tarvetta.
 
Hyvää hehkutusta 2:50 kohdilla pesunestesäiliön täyttöaukosta. Saatanan iso, mutta varmaan sen takia, kun on ihan järjettömässä paikassa konepellin kaasujousen ollessa käden tiellä. Kanisterista kun kaataa, niin koko frunk saattaa olla nesteessä.

Model S frunkissa kulkee ratti mukana juurikin tuosta syystä. Edes pehmeistä pusseista aivan mahdoton saada suoraan kaadettua sotkematta paikkoja.
 
Onko jossain statistiikkaa siitä, missä auton latausportti sijaitsee? Autotalliin olen asentamassa abb:n laturia, mutta laturin paikkaa vielä mietin. Nykyinen auto ladataan kuskin puolelta takaa, mutta todennäköisesti parin vuoden sisään auto kuitenkin vaihtuu.
 
Osta 7 m johdolla oleva... Tai sitten pistät keskelle taakse ja ajat auton sopivasti.
e: Laturi jo olikin eli vaihtoehto 2. Taakse siis pistäisin.
 
Ehkä ne purkaa niitä rattaitaan. Pääasia itselle ainakin oli että ne rattaat tai vaunut mahtui PITKITTÄIN sinne takaloosteriin. Koiran ja/tai tavaroiden piti mahtua siihen viereen. Eikä tullut mieleenkään ostaa autoa jossa rattaista olisi pitänyt irrotta esim. pyörät. Eunukissakin taitaa olla aika lyhyt se kontti.

Ja Euroopan suurissa kaupungeissa auton pituudella on väliä. Suomessa ei niinkään, kyllä se pitkä konttikin mukana kulkisi. Olihan aikoinaan V70:kin suosittu vaikka melko pitkä olikin. Melkein Passatin ja Mondeon mitoissa.
No v70 oli justiin passatin ja mondeon välissä pituudeltaan, passat pari senttiä lyhyempi, mondeo pidempi, mutta tuo volvo ei ole ihan paras mahdollinen auto verrata farmaria, koska volvolla on aina farmarien osuus ollut poikkeuksellisen suuri, ja isotakakonttiset farkut on ollut se volvon markkinarako mihin ne ovat pitkään erikoistuneet, vaikka nykymallisto ei enää takakonttia vastaavasti painotakaan.

Tosin en mä sanoisi että farkut euroopassa harvinaisia ovat, vaikka katumaasturit ja crossoverit niiden suosiota ovatkin vähentäneet. Isoissa vanhoissa kaupungeissa isot autot ei tietenkään koskaan ole olleet suosiossa.
 
Talvella kyllä mutta huhtikuusta eteenpäin voi olla kovakin juttu.
Pinta-ala ei yksinkertaisesti riitä nykypaneeleilla. Ioniq 5:n katon paneelien väitettiin (Huyndain mainos) tuovan 5 km päivässä aurinkoisessa etelä-euroopassa. Yhtälö ei mitenkään toimi Suomessa vaikka paneelia olis moninkertainen määrä. Ioniq 5:n paneeleita haukuttiin ajotuntuman pilaavaksi, kun katto oli raskas.
 
Jos autoon saa asennettua 1kWp paneelit (n. 2m² tai vähän yli) niin Suomen oloissa ne voivat hyvin hommaan sopivalla parkkipaikalla tuottaa ehkä 600kWh vuodessa, josta tietty valtaosa tulee 4-5 kesäkuukauden aikana.

Tuo vastaa helposti useiden tuhansien kilsojen vuosittaista kaupunkiajelua.

Jos parkittaa jossain lähiön puuttomalla ja varjottomalla parkkiaukiolla, niin työpaikka - päiväkoti - kauppa - koti neliötä ajaa 6kk ilman lataamista.

Toisaalta autokatokseen tai halliin parkittaja ei saa paneeleista mitään.
 
Pinta-ala ei yksinkertaisesti riitä nykypaneeleilla. Ioniq 5:n katon paneelien väitettiin (Huyndain mainos) tuovan 5 km päivässä aurinkoisessa etelä-euroopassa. Yhtälö ei mitenkään toimi Suomessa vaikka paneelia olis moninkertainen määrä. Ioniq 5:n paneeleita haukuttiin ajotuntuman pilaavaksi, kun katto oli raskas.

Ehkei nyt dumata kuitenkaan heti, Suomessa on etuna se että aurinko paistaa kesällä huomattavan pitkään ja toisekseen ilmasto viileämpi joka parantaa paneelien toimivuutta.

Paljos se suomalaisten keskimääräinen ajosuorite olikaan, tyyliin 30km per päivä? Jos siitä nyt 20% saa suoraan auringosta niin se sataa (heh) suoraan laariin.
 
M3LR akun lataisi siis teoriassa n. seitsemän kertaa tyhjästä täyteen. Minulla menee sähköauton lataukseen 1000kWh kuussa, joten aika vaatimattomalta vaikuttaa vuositasolla ainakin omassa käytössä jos hyöty olisi 1/2 kuukauden verran.

No voidaanko nyt kuitenkin todeta että tuo sinun ajomääräsi on täysin poikkeuksellinen eikä edes lähellä keskiarvo-ajomääriä?
 
Sähköautoja ostetaan yleensä ajoon eikä pihalle seisomaan. Minulla tulee 25-30tkm vuodessa, ei liene mitenkään poikkeuksellinen ajomäärä sähkikselle vaikka varmaankin on keskimääräistä enemmän.
Sähköautot ostetaan käsittääkseni pääsääntöisesti keskimääräistä vähemmän ajavien kaupunkilaisten toimesta. Paljon ajavat ovat ymmärtääkseni poikkeus.

Mutta tämä on oikeasti yhdentekevää: toisille 2500km vuodessa kesäistä kaupunkiajoa on paljon, toisille se ei ole mitään. Ostakoon jokainen itselleen sopivan auton ja ruksikoon siihen itselleen sopivat lisävarusteet.

Omassa käytössäni tuollaiset paneelit korvaisivat kotilaturin. Meidän perheen autolla ajetaan joko 1500-3000km parin viikon roadtrippejä ympäri euroopan tai sitten pyöritään muutamien kilsojen säteellä kotoa satunnaisia hupiajeluita. Mitätön paneelisto riittää tuottamaan vuoden mittaan sähköt kotiajeluun ja nuo 10000-15000km vuodessa roadtrippiä ladattaisiin anyway kodin ulkopuolella.
 
Sähköautot ostetaan käsittääkseni pääsääntöisesti keskimääräistä vähemmän ajavien kaupunkilaisten toimesta. Paljon ajavat ovat ymmärtääkseni poikkeus.

Mutta tämä on oikeasti yhdentekevää: toisille 2500km vuodessa kesäistä kaupunkiajoa on paljon, toisille se ei ole mitään. Ostakoon jokainen itselleen sopivan auton ja ruksikoon siihen itselleen sopivat lisävarusteet.

Omassa käytössäni tuollaiset paneelit korvaisivat kotilaturin. Meidän perheen autolla ajetaan joko 1500-3000km parin viikon roadtrippejä ympäri euroopan tai sitten pyöritään muutamien kilsojen säteellä kotoa satunnaisia hupiajeluita. Mitätön paneelisto riittää tuottamaan vuoden mittaan sähköt kotiajeluun ja nuo 10000-15000km vuodessa roadtrippiä ladattaisiin anyway kodin ulkopuolella.
Itse ajan mielestäni tosi vähän. Mutta google tiesi kertoa, että viime vuonna on autolla ajoa 12 500km ja moottoripyörällä ajoa 3400km. Jos joku 15tkm olisi keskimääräinen ajo, niin jopa hiukan keskimääräistä enemmän.

Teslalla on ajettu noin 31tkm vuodessa (nyt 62tkm) eli huomattavasti normaalia enemmän. Toki Model 3 (LR) Performance on isolla akulla, niin pääsee sitten pitemmästikin ajamaan. Jos joutuu ajamaan paljon, niin sähköllä säästää isompia summia, ainakin yleensä.


Ei se säästö siinä itsellä kovin paljon vaikuta, vaan mukavempi peli, kun on vähäsen reilummin tehoa ja toisaalta se pieni kulutus silti. Vähän siis uudempaa tekniikkaa, kuin tavallinen bensa-auto. En tiedä sitten ostaisinko Model 3P autoa aivan noilla nettiauton hinnoillakaan vielä. Vaan pitäisi olla hinta/laatu suhteeltaan vähän parempi. Kuten tuo oma mielestäni oli. Ja autoliikkeet haluavat taas vähän kovempaa hintaa autosta. Vaikkakin nekin hinnat on olleet laskussa.

Paneelit autossa toisi lisää kustannuksia, eli ei kuulosta nyt kovin fiksulta. Vaikka sitten talon katolle enemmän paneeleita.
 
Sähköautoja ostetaan yleensä ajoon eikä pihalle seisomaan. Minulla tulee 25-30tkm vuodessa, ei liene mitenkään poikkeuksellinen ajomäärä sähkikselle vaikka varmaankin on keskimääräistä enemmän.

Jos sulla menee 1000kwh kuussa niin se on 20kwh/100km kulutuksella 5000km kuussa tai 60k vuodessa. Eli about tuplat tuohon sinun mainitsemaasi 25-30k ajomäärään.
 
Paljos se suomalaisten keskimääräinen ajosuorite olikaan, tyyliin 30km per päivä? Jos siitä nyt 20% saa suoraan auringosta niin se sataa (heh) suoraan laariin.
Nuo päiväsuoritteethan on saatu laskemalla keskimääräinen vuosittainen ajoKM jaettuna 365. Käytännössä mitä pienempi ajomäärä tulee vuoteen sen enemmän on päiviä jolloin autolla ei ajeta ollenkaan.

En mäkään laskennallisesti aja kuin n. 50km päivässä, mutta käytännössä 99% päivistä jolloin auto käynnistyy sillä ajetaan 90-150km.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo päiväsuoeitteethan on saatu laskemalla keskimääräinen vuosittainen ajoKM jaettuna 365. Käytännössä mitä pienempi ajomäärä tulee vuoteen sen enemmän on päiviä jolloin autolla ei ajeta ollenkaan.

En mäkään laskennallisesti aja kuin n. 50km päivässä, mutta käytännössä 99% päivistä jolloin auto käynnistyy sillä ajetaan 90-150km.

Joo tämä tiedossa, taisi olla aika suuri matkoista oli alle 5km tjsp mutta keskimäärin tuo 30km.

Anyway, jos lasketaan että 3km saa päivässä vuosikeskiarvolla niin se olisi about 1000km "ilmaiseksi". Ehkä vähän, ehkä ei. Parempi kuin ei mitään.
 
Ehkei nyt dumata kuitenkaan heti, Suomessa on etuna se että aurinko paistaa kesällä huomattavan pitkään ja toisekseen ilmasto viileämpi joka parantaa paneelien toimivuutta.
Sinulta unohtuu, että auringonpaisteen tulokulma on ehdottoman kriittinen parametri. Ei pelkkä valoisuus tarkoita energiantuotantoa. Johonkin Prius-tyyliseen auton tuulettamiseen paneelit ovat ihan ok, mutta ajoenergian korvaamiseen pelkkää kikkailua nykytekniikalla.
 
Sinulta unohtuu, että auringonpaisteen tulokulma on ehdottoman kriittinen parametri. Ei pelkkä valoisuus tarkoita energiantuotantoa. Johonkin Prius-tyyliseen auton tuulettamiseen paneelit ovat ihan ok, mutta ajoenergian korvaamiseen pelkkää kikkailua nykytekniikalla.

Ei unohdu, on tiedossa. Nykyaikaiset paneelit tuottavat sähköä vaikka kulma ei olisi optimi, esim. 30 asteen poikkeama optimista laskee tuotantoa vain n. 10%.

Kukaan ei ole puhunut mistään ajoenergian korvaamisesta, kaikki energia mitä paneeleilla tuotetaan on pois muusta kulutuksesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 411
Viestejä
4 555 496
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom