Tuo on kyllä totta. Lisäksi se, että SUViin saa ehkä näppärämmin akun auton pohjaan, kun auto on muutenkin korkeampi?
Esim Peugeot e-308 farmari on tulossa joskus. Mutta akku on pieni. Lisäksi luulen, että ilmanvastus ei olisi auton muotoilun takia kauhean hyvä?
Tuossa oli hyvä lista ilmanvastuksesta. EQS on kallis, mutta perus autoista Model 3 on samaa tasoa. Konttiperä (4 ovinen sedan) siis tuo Model 3.
Model Y myös suv autoista oikein hyvä. Ei toki yllä Model 3 tasolle, koska Y on painavasmpi ja isompi keula.
Nykyaikainen kaksipaikkainen EV1 olisi aika kova, jos sellainen olisi olemassa
![]()
Sähköauton kulutus ja siihen vaikuttavat tekijät
Mikä on WLTP-kulutusnormi, ja miksei siihen normaalisti ajaen pääse? Jutussa käydään läpi sähköauton kulutukseen vaikuttavat tekijät.tyyliniekka.fi
Mersun EQS näyttää olevan 5 ovinen samoin kun myös Model S. Sedan auton takaluukku, kun saattaa olla joskus vähän pieni, niin tuollainen 5 ovinen olisi käytännöllisempi.
Itselle nyt käy mikä vaan korimalli. Mutta ehkä mieluiten 4 tai 5 ovinen matala auto. Pienin kulutus luultavasti siinä. Ehkä myös farmari kävisi, mutta tosiaan lisäisi kulutusta jonkin verran.
Itse olen sitä mieltä että tuo ilmanvastus on jo kaikissa niin pieni että tuskin niissä valtavaa kulutuseroa sen takia ole. Lähinnä mukavuustekijät ja tilantarve ratkaisee.
Kulutuksia on hyvä vertailla ev-database.org aika hyvin pitää paikkansa.