Yleistä keskustelua sähköautoista

Subarun vastaavassa on neliveto vakiona ja hinta alkaen 50k mutta se on kai myyty jo loppuun Suomessa.
Joo, niin näyttää nettisivutkin. Eli nyt ei ole autolla hintaa ollenkaan. Samoin siis kuin Peugeot e-2008 ei ole hinnoiteltu.

Subarun sähköauto:
Nykyinen vuosimalli on loppuunmyyty.
Seuraavan vuosimallin hinta ilmoitetaan heti kun autoja on saatavilla.
 
Onkos kukaan muuten nähnyt julkista latauspaikkaa jossa jonotus olisi jotenkin fiksusti järjestetty? Itse olen nähnyt vain epämääräisiä häröpalloja tai johonkin satunnaiseen paikkaan kertyviä jonoja.

Uskon että tuo ongelma tulee vain pahenemaan kun tuulipukukansan osuus sähköautoilijoista nousee.
 
Onkos kukaan muuten nähnyt julkista latauspaikkaa jossa jonotus olisi jotenkin fiksusti järjestetty? Itse olen nähnyt vain epämääräisiä häröpalloja tai johonkin satunnaiseen paikkaan kertyviä jonoja.

Uskon että tuo ongelma tulee vain pahenemaan kun tuulipukukansan osuus sähköautoilijoista nousee.
Minkälaisiin vaatteisiin nykyiset sähköautoilijat pukeutuvat?
 
Onkos kukaan muuten nähnyt julkista latauspaikkaa jossa jonotus olisi jotenkin fiksusti järjestetty? Itse olen nähnyt vain epämääräisiä häröpalloja tai johonkin satunnaiseen paikkaan kertyviä jonoja.

Uskon että tuo ongelma tulee vain pahenemaan kun tuulipukukansan osuus sähköautoilijoista nousee.
Riippuu varmaan paljonkin laturista, kwh hinnoitetulla laturilla ei varmaan kannata jäädä jonottamaan. Minuuttihintaisella pikalaturilla ehkä voikin.
Hintaohjausta toivoisi vielä enemmän, eli myös kwh hinnoittelluilla latureilla reilu minuuttihinta kun akku on yli 80%. Muistaakseni tällainen oli jossain ulkomailla käytössä.
Onhan ABC-latauksellakin joillain latureilla ruuhkamaksu, eli minuuttihinta lähtee juoksemaan tietyn ajan jälkeen. Tietysti kauppojen latauspisteiden hinnoittelumalli perustuu laajempaan liiketoimintamalliin kuin pelkkä sähköautoilijan palvelu. Kaupalle hybridikuski voi olla yhtä hyvä asiakas kuin täyssähköautoilijakin - yrittävät vaan saada mahdollisimman monta asiakasta ostoksille.
 
Riippuu varmaan paljonkin laturista, kwh hinnoitetulla laturilla ei varmaan kannata jäädä jonottamaan. Minuuttihintaisella pikalaturilla ehkä voikin.
Itse ehkä pitäisin olennaisempana latureiden määrää ja sitä, miten kauan ihmisten voisi keskimäärin odottaa käyttävän kyseisen paikan palveluita. Moni kuitenkin käyttää pikalatureita harvoin ja monella firma maksaa lataukset eli hinnoittelu ei välttämättä ohjaa niin voimakkaasti.
Eli kauppakeskuksessa en viitsisi odotella 50kW laturille pääsyä, jos niitä vaikka olisi 2kpl. Huoltoaseman 4-paikkaisella laturille pääsyä taas voisin ehkä odotellakin.
 
Uutinen
Kempower toimittaa pikalatausteknologiaa Ruotsiin – tarkoituksena korvata 85 000 raskasta rekkaa
Rosa Lampela2.1.202310:39|päivitetty2.1.202310:39LOGISTIIKKASÄHKÖAUTO
Asemilla voi ladata myös henkilöautoja.

Virtaa. Kempower suunnittelee ja valmistaa latausratkaisunsa Lahdessa. PANU SALONEN
@

Suomalainen Kempower toimittaa raskaan liikenteen pikalatausteknologiaa Ruotsin uuteen latausverkostoon. Verkostoa rakentaa suomalainen sähköautojen latausalusta Virta yhdessä ruotsalaisen latausasemaoperaattori Nimbnetin kanssa.

Tarkoitus on, että uuden latausverkoston myötä on kuljetusyhtiöiden on mahdollista korvata suurin osa Ruotsin yli 85 000 raskaasta rekasta.

Ensimmäiset pikalatausasemat rakennetaan Göteborgiin, Söderhamniin, Sundsvalliin sekä Nordmalingiin. Näiden asemien on tarkoitus olla valmiina palvelemaan rekkoja tämän vuoden lopussa.


Nimbnet operoi varausjärjestelmää, jonka ansiosta rekkojen on mahdollista varata latausaika etukäteen ja minimoida näin lataamiseen liittyvä odotusaika. Etukäteisvaraus mahdollistaa myös sähkön käytön optimoinnin kalleimpien kulutushuippujen ulkopuolelle.

Raskaat rekat vastaavat neljänneksestä kaikista tieliikenteen päästöistä ja ovat avainasemassa ilmastonmuutoksen torjunnassa, Nimbnetin Torbjörn Nordling sanoo tiedotteessa.

”Kun kaikki keskeiset rekkavalmistajat sähköistävät nopeasti kalustoaan ja 56 prosenttia raskaista rekoista kulkee alle 250 kilometriä päivässä, toimintamatka ei ole enää samanlainen ongelma kuin aiemmin. Useimmat raskaat rekat voitaisiin korvata sähköisillä, mutta nykyinen latausinfrastruktuuri ei vielä palvele niiden tarpeita.”

Asemilla voi ladata myös henkilöautoja.

Jos haluaa sijoitusvinkin niin...
 
Täytyypä katsoakin tuo video (kun ehtii). Harmittaa Toyotan puolesta, kun ovat niin jäljessä.

Ilmeisesti tuo uusin.

Toyota ei nähtävästi ole niin kiinnostunut sähköautoihin vaan kehitelee sitä seurava vaihe joka korvaa sähköautot joka on vaan välivaihe.
 
Tamakin ratkeaa silla että niitä lautauspisteita tulee samaan tahtia lisää kun sähköautoilu yleistyy. Ongelmaksi muodostuvat juhlapyhät.
Oman kokemuksen mukaan tämä ei ole enää pelkästään juhlapyhien ongelma. Ehkä ennemmin ongelma on kaikkina arkipäivinä klo 16 - 21 sekä viikonloppuisin 12 - 22. Toivotaan tietysti että latureita tulee lisää enemmän mitä käyttäjät lisääntyy. Koska jo nyt tilanne on huono ellei sitten pysty välttämään noina aikoina lataamista.

Mitään kunnon tutkimusta en ole suorittanut mutta mitä on vierestä tullut pikalatureilla katsottuna niin monet käyttää niitä "oikein". Saavutaan pienellä varauksella ja lähdetään siinä 80-90% tietämillä. Helppo esim. IONITYillä katsoa kun isoista näytöistä näkee kätevästi miten muut latailevat. Mutta kun lukee esim. näitä lehtien sähköautolla paikkaan x artikkeleita niin niissäkin lataillaan jotain 70 - 100% väliä ja valitetaan miten latausnopeus ei ole valmistajan ilmoituksen mukainen. Tuosta vähän olen huolissani että sen sijaan että siellä nyt ladataan se 30 min / auto niin jatkossa sinne ilmestyy yhä enemmän autoja joita ladataan sinne 100% asti vaikka kestäisi kuinka kauan.

Jos nyt latureita pitäisi olla tuplat ettei pitkiä tunnin jonoja tulisi edes arkisin niin käyttäjämäärän tuplaatuessa niitä pitäisi ehkä olla viisinkertainen määrä.

Riippuu varmaan paljonkin laturista, kwh hinnoitetulla laturilla ei varmaan kannata jäädä jonottamaan. Minuuttihintaisella pikalaturilla ehkä voikin.
Hintaohjausta toivoisi vielä enemmän, eli myös kwh hinnoittelluilla latureilla reilu minuuttihinta kun akku on yli 80%. Muistaakseni tällainen oli jossain ulkomailla käytössä.
Onhan ABC-latauksellakin joillain latureilla ruuhkamaksu, eli minuuttihinta lähtee juoksemaan tietyn ajan jälkeen. Tietysti kauppojen latauspisteiden hinnoittelumalli perustuu laajempaan liiketoimintamalliin kuin pelkkä sähköautoilijan palvelu. Kaupalle hybridikuski voi olla yhtä hyvä asiakas kuin täyssähköautoilijakin - yrittävät vaan saada mahdollisimman monta asiakasta ostoksille.

Vaikken itse tykkään noista minuuttihintaisista niin on niissä tosiaan tuo hyvä puoli. Itse toivoisin kuitenkin jotain palvelua tuohon kylkeen. Esimerkiksi voisin siellä ABC laturilla ajaa auton jonotuksen ajaksi parkkiin ja mennä itse kaffelle, apin kautta tai jotenkin sitten saisin ilmoituksen että nyt on sinun vuoro ajaa laturille. Nyt ei kuselle uskalla lähteä kun tietenkin juuri silloin joku lähtee ja toinen ehtii viemään paikan.
 
Vaikken itse tykkään noista minuuttihintaisista niin on niissä tosiaan tuo hyvä puoli. Itse toivoisin kuitenkin jotain palvelua tuohon kylkeen. Esimerkiksi voisin siellä ABC laturilla ajaa auton jonotuksen ajaksi parkkiin ja mennä itse kaffelle, apin kautta tai jotenkin sitten saisin ilmoituksen että nyt on sinun vuoro ajaa laturille. Nyt ei kuselle uskalla lähteä kun tietenkin juuri silloin joku lähtee ja toinen ehtii viemään paikan.
Jollain tapaa ABC on tata ratkaissut niin etta 100kw kentassa on 4 topselia niin automatiikka jonottaa sinun puolestasi. 250kw kentalle voisi laittaa sen 10 topselia. Idea on etta jonotus tapahtuu piuha valmiiksi kiinni. Oletan etta se piuha ja tolppa ei ole erityisen kalliita vaan se tehokontti nurkalla kampan nurkalla ja sahkolaitoksen muuntaja.
 
Jollain tapaa ABC on tata ratkaissut niin etta 100kw kentassa on 4 topselia niin automatiikka jonottaa sinun puolestasi. 250kw kentalle voisi laittaa sen 10 topselia. Idea on etta jonotus tapahtuu piuha valmiiksi kiinni. Oletan etta se piuha ja tolppa ei ole erityisen kalliita vaan se tehokontti nurkalla kampan nurkalla ja sahkolaitoksen muuntaja.
ABC:n kuormanhallinta ei taida olla kovin "kannustava", just kun on saanut ruoan nenän eteen niin viereiseen laturiin tulee auto jossa vähän vajaampi akku. Vajaampi akku menee prioriteesissa ohi ja varaa suuremman osan tehomoduuleista ja hyvin alkaneen latauksen teho tippuu onnettomaksi.
Onhan ne isoja sähkötehoja, liittymien suurentaminen keskuksineen ja kaapelointeineen on varmasti kallista. Asia vaan täytyisi jotenkin kertoa, että miksi toinen auto on niin paljon parempi asiakas, että se saa suuremman tehon. Ihan tekniikan toimintalogiikan kertominenkin varmasti helpottaisi tuskaa.
 
Onkos kukaan muuten nähnyt julkista latauspaikkaa jossa jonotus olisi jotenkin fiksusti järjestetty? Itse olen nähnyt vain epämääräisiä häröpalloja tai johonkin satunnaiseen paikkaan kertyviä jonoja.

Uskon että tuo ongelma tulee vain pahenemaan kun tuulipukukansan osuus sähköautoilijoista nousee.
Vähän samahan se on kun jollain asemalla myydään halpaa bensaa, jono muodostuu minne muodostuu. Muistan itsekin jonottaneeni kummallisessa muodostelmassa jossain kotini läheisellä Teboililla.

Latauspisteillä tosin on niin edistynyttä äppiä että periaatteessa pitäisi pystyä jo ennalta näkemään missä kaikki latauspaikat ovat jo käytössä, ja missä olisi väljempää. Suuntaa sinne missä on väljempää. Esim. nyt näen K-Lataus äpistä että kotini läheisellä asemalla kolme 22kW AC-latausasemaa on vapaana, ja yksi 22kW AC sekä kaksi 100kW DC-pikalaturia ovat varattuina.

Noihin äppeihin kun saisi vielä lisä-älyä, esim. osaavat joskus kertoa paljonko arvioitua latausaikaa nyt varatuilla (jos auto siitä ilmoittaa laturille), tai osaavat ehdottaa vapaita latausasemia lähistöltä yms. Jonojen pituuksiin eivät osaa ottaa kantaa, mutta jos jossain on vapaana olevia asemia, voisi kuvitella ettei siellä jonoa just sillä hetkellä ole.

ChargeFinder äppi osasi ainakin aiemmin kertoa eri latausasemien varaustilanteen, useiden eri toimijoiden latausasemilta. Esim. yllämainittu K-Lataus käyttöaste näkyy sieltäkin (ei pelkästään K-Latauksen omalla äpillä), ja kertoo myös että läheisen Lidlin laturit olisivat nyt kaikki vapaana.
 
Viimeksi muokattu:
ABC:n kuormanhallinta ei taida olla kovin "kannustava", just kun on saanut ruoan nenän eteen niin viereiseen laturiin tulee auto jossa vähän vajaampi akku. Vajaampi akku menee prioriteesissa ohi ja varaa suuremman osan tehomoduuleista ja hyvin alkaneen latauksen teho tippuu onnettomaksi.
Onhan ne isoja sähkötehoja, liittymien suurentaminen keskuksineen ja kaapelointeineen on varmasti kallista. Asia vaan täytyisi jotenkin kertoa, että miksi toinen auto on niin paljon parempi asiakas, että se saa suuremman tehon. Ihan tekniikan toimintalogiikan kertominenkin varmasti helpottaisi tuskaa.
Tuntematta tilannetta tarkasti, arvaisin, että on maksimoitu kokonaislataustehoa tai priorisoidaan autoa jolla on tyhjempi akku.

Jos on 300kW jaettuna kahdelle autolle 100kW osissa ja sun auto halua 170 ja viereen saapuva kaveri 180, niin sitten menee kaverille 200 ja sulle 100…

Itse priorisoisin ehkä tyhjempää akkua enemmän.
 
Omastakin mielestä tuo tyhjän akun priorisointi ihan järkevää. Ottaen vielä huomioon senkin faktan että sähköautoista suurimman osan latauskäyrät tippuu kun akun varausprosentti on jotain 60-100% välillä. Näin ollen ihan turha tarjota sellaiselle autolle isompaa kw määrää ja antaa sitä mieluummin sille joka tuli 10% varaustasolla siihen viereiselle pistoolille. Toki aina keksii tilanteen missä tuo ei ole reilua/järkevää mutta tuntuisi isoimmassa osassa tapauksia olevan aika järkevä "algorytmi".
 
Jos on 300kW jaettuna kahdelle autolle 100kW osissa ja sun auto halua 170 ja viereen saapuva kaveri 180, niin sitten menee kaverille 200 ja sulle 100…
Toivattovasti en valehtele kun sanon etta Kemppowerilla tehomoduulit ovat 25kw ja ABC kentat ovat 100kw ja 250kw. Se kuinka moduuleita jaetaan on tuntunut olevan herran hallusssa. Kaikkien kuitenkin pitaisi se 25kw saada.
 
Latauspisteillä tosin on niin edistynyttä äppiä että periaatteessa pitäisi pystyä jo ennalta näkemään missä kaikki latauspaikat ovat jo käytössä, ja missä olisi väljempää.
Noihin äppeihin kun saisi vielä lisä-älyä, esim. osaavat joskus kertoa paljonko arvioitua latausaikaa nyt varatuilla
ChargeFinder äppi osasi ainakin aiemmin kertoa eri latausasemien varaustilanteen, useiden eri toimijoiden latausasemilta.
ongelma tässä on siinä että se ei kerro tavallaan mitään jos juuri nyt kun olet vaikkapa vielä kaffella töissä näet apista tms että x paikassa on väljää..
koska sittenkun lähdet töistä ja tarkistat vielä valoissa tms 1km päässä latauspisteestä että kaikki x paikassa ovat vaikkapa tyhjänä niin sama informaatio tietysti näkyy muillekkin -> sitten kun pääset paikalle on kaikki paikat menneet ja lataukseen on jonoa "koska appi näytti että tässä on väljää"... jos taas suunnistat sitten tuosta pisteestä lähimpään seuraavaan niin arvaatko minne ne muut latauspistettä etsivät menevät kun huomaavat myös että ko latauspiste on juuri täyttynyt ? :D

ongelmaa on siinäkin että vaikka se olisi kivaa että näkyisi se että paljonko x auton lataus vielä kestää niin tämäkään ei kerro sitä että aikooko auton omistaja lähteä 5min päästä vai vasta 55min päästä kun lataus on valmis :D

ainoa ratkaisu ongelmaan on vain lisätä niitä latauspaikkoja (ja rutkasti lataustehoja) ja esim työpaikalle (joka on kiitos nykyisen verosuunnitteluntakia kiellettyä koska työpaikka ei saa eriarvoistaa ihmisiä eli samallahan olisi tavallaan pakko tarjota myös bensa asemaa työntekijöille mutta ei tästä enempää)
jos ihmisillä olisi työpaikaltaan lähdettäessä auto jo täynnä niin ei juuri kenenkään tarvitsisi lähteä erikseen latamaan autoa jonnekkin hevonjonkkaan tms...
 
Itse odottelen kyllä mielenkiinnolla akkujen kulahtamisen testejä jostain taksikäytössä olevista Ioniq 5:sista. Jos 150tkm pikalatailua ei tapa akkua pahasti, niin e-gmp saa kyllä paljon lisäpisteitä itseltäni.
 
ainoa ratkaisu ongelmaan on vain lisätä niitä latauspaikkoja (ja rutkasti lataustehoja) esim työpaikalle (joka on kiitos nykyisen verosuunnitteluntakia kiellettyä koska työpaikka ei saa eriarvoistaa ihmisiä eli samallahan olisi tavallaan pakko tarjota myös bensa asemaa työntekijöille mutta ei tästä enempää)
Ei pida paikkaansa. Verottaja sallii tällä hetkellä työmaa latauksen verottomana etuna.
 
Vähän samahan se on kun jollain asemalla myydään halpaa bensaa, jono muodostuu minne muodostuu. Muistan itsekin jonottaneeni kummallisessa muodostelmassa jossain kotini läheisellä Teboililla.

Latauspisteillä tosin on niin edistynyttä äppiä että periaatteessa pitäisi pystyä jo ennalta näkemään missä kaikki latauspaikat ovat jo käytössä, ja missä olisi väljempää. Suuntaa sinne missä on väljempää. Esim. nyt näen äpistä että kolme 22kW AC-latausasemaa on vapaana, ja yksi 22kW AC sekä kaksi 100kW DC-pikalaturia ovat varattuina.

Noihin äppeihin kun saisi vielä lisä-älyä, esim. osaavat joskus kertoa paljonko arvioitua latausaikaa nyt varatuilla (jos auto siitä ilmoittaa laturille), tai osaavat ehdottaa vapaita latausasemia lähistöltä yms. Jonojen pituuksiin eivät osaa ottaa kantaa, mutta jos jossain on vapaana olevia asemia, voisi kuvitella ettei siellä jonoa just sillä hetkellä ole.

ChargeFinder äppi osasi ainakin aiemmin kertoa eri latausasemien varaustilanteen, useiden eri toimijoiden latausasemilta. Esim. yllämainittu K-Lataus käyttöaste näkyy sieltäkin (ei pelkästään K-Latauksen omalla äpillä), ja kertoo myös että läheisen Lidlin laturit olisivat nyt kaikki vapaana.

Joo tuo on totta että hiukan voi seurata mutta ajon aikana hieman haastavampaa useampaa asemaa seurata mihin kannattaisi mennä. Ja sitten ne tietysti vilkuttaa vapaata aina sillon kuin autot vaihtuu vaikka jonossa on lisää tulossa.
 
ainoa ratkaisu ongelmaan on vain lisätä niitä latauspaikkoja (ja rutkasti lataustehoja) esim työpaikalle (joka on kiitos nykyisen verosuunnitteluntakia kiellettyä koska työpaikka ei saa eriarvoistaa ihmisiä eli samallahan olisi tavallaan pakko tarjota myös bensa asemaa työntekijöille mutta ei tästä enempää)
Tällä hetkellähän verottaja toteaa "Sähköauton latausetu työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä on verovapaa etu vuosina 2021-2025." Eli työnantaja voi tuollaisen edun tarjota eikä siinä ole verotuksen kannalta ongelmaa. Etua voi sitten käyttää ketkä haluaa.
 
Ei pida paikkaansa. Verottaja sallii tällä hetkellä työmaa latauksen verottomana etuna.
siltikin lopputulos eriarvoistaa koska sillon bensa ihmisille pitäisi olla myös bensa asema , vety ajoneuvoille vetypiste, maakaasulle maakaasupiste jne jne.. mutta se keskustelu ei kuulu tänne :)
(meidän iso kansainvälinen firma (miljoona työntekijää) jossa on varmasti pätevä lakiosasto on kuitenkin juurikin sitä mieltä ettei vieläkään nykyisellä lainsäädännöllä latauspisteitä tule kenellekkään (suomessa siis) vaikka lataajat maksaisivat itse sähkönsäkkin. piste)
 
Viimeksi muokattu:
siltikin lopputulos eriarvoistaa koska sillon bensa ihmisille pitäisi olla myös bensa asema jne.. mutta se keskustelu ei kuulu tänne :)
Joo ihan yhtä paljon eriarvoistaa kun vaikka liikunta- ja kulttuuriseteli, kun kaikki ei niitä käytä. Jotain valoja nyt päälle.
 
Joo ihan yhtä paljon eriarvoistaa kun vaikka liikunta- ja kulttuuriseteli, kun kaikki ei niitä käytä. Jotain valoja nyt päälle.
se riittää kun jokainen on samalla viivalla siinä että saa sen setelin. sillä ei ole niin väliä että onko niin tyhmä että jättää sen käyttämättä...
 
Ja seuraavaksi kaikkien samaa työtä tekevien pitää saada sama palkka...
Eiku se menee nykyaan jo etta vastaavien toiden tekijoiden pitaisi saada sama palkka eli tarkoittaen etta lahihoitajan ja sahkomiehen palkan pitaisi olla sama. Mutta vitusti offtopik.

Mutta tekniikan kehittyessa ei maksullinen lataus tyomaalla ole mitaan erikoista. Eihan se eroa juurikaan niista ratkaisuista joita on tarjolla kerrostalojen parkkipaikoille.
 
50kW laturi on hyvä silloin kun tietää, että esim. käy pitkällä lounaalla tms. Itse käytän tehokkaampia vain kun tarvitsen nopeasti jonkin määrän sähköä.
 
Matka-ajossa 50kw laturi on taas ihan tuskallisen hidas ellei auto ole sellainen joka muutenkin lataa hitaasti. Vähintään 150kw latureiden kanssa saa pidettyä tauon matka-ajossa siinä puolessa tunnissa. Yleensä siinä ehtii syödäkin hyvin.
 
Toyota ei nähtävästi ole niin kiinnostunut sähköautoihin vaan kehitelee sitä seurava vaihe joka korvaa sähköautot joka on vaan välivaihe.
Ja se seuraava vaihe on... mikä?

Juuri oli uutisissa että Toyota on alkanut epäröidä polttokennoisten vetyautojen valmistusta koska ne eivät tulisi olemaan hinnoiltaan kilpailukykyisiä edes täyssähköautoille. Vaihtoehtona sitten on polttaa vetyä polttomoottorissa, sitäkin Toyota on jo kehitellyt. Sillä on surkein hyötysuhde noista kolmesta.
 
Joo tuo on totta että hiukan voi seurata mutta ajon aikana hieman haastavampaa useampaa asemaa seurata mihin kannattaisi mennä. Ja sitten ne tietysti vilkuttaa vapaata aina sillon kuin autot vaihtuu vaikka jonossa on lisää tulossa.
Siksi sitä äpin älyä pitäisi olla enemmän, ehdottaisi vaikka eri paikkoja automaattisesti, valitsisi jonkun missä todennäköisimmin on vapaata kun sinne saavut, ja johdattaisi sinut sinne.

Myös asemien käyttöasteen seuranta voisi auttaa, esim. jos jollain asemalla on sen päivän aikana ollut 100 latailijaa ja toisella 10, kertoo sekin että ehkä kannattaa suunnistaa jälkimmäiselle, riippumatta siitä kuinka monta latailijaa juuri sillä hetkellä siellä on.
 
Bemarillahan oli noita V12 vetymoottoreita kaiketi ihan tuotannossakin joskus männävuosina. Ei lähtenyt lentoon silloin, eikä varmaan lähde tulevaisuudessakaan.
 
ongelma tässä on siinä että se ei kerro tavallaan mitään jos juuri nyt kun olet vaikkapa vielä kaffella töissä näet apista tms että x paikassa on väljää..
koska sittenkun lähdet töistä ja tarkistat vielä valoissa tms 1km päässä latauspisteestä että kaikki x paikassa ovat vaikkapa tyhjänä niin sama informaatio tietysti näkyy muillekkin -> sitten kun pääset paikalle on kaikki paikat menneet ja lataukseen on jonoa "koska appi näytti että tässä on väljää"... jos taas suunnistat sitten tuosta pisteestä lähimpään seuraavaan niin arvaatko minne ne muut latauspistettä etsivät menevät kun huomaavat myös että ko latauspiste on juuri täyttynyt ? :D
Toisaalta jos äpissä on älyä, se osaa huomioida tuon, eikä suunnista kaikkia lähiseudun latailijoita aina vain sille yhdelle latausasemalle, missä juuri sillä sekunnilla on väljintä. Tuo latailija laitetaan tuonne, seuraava vaikka tuonne jne.

Eräänlaista kuormanhallintaa tuokin. Vieläkin enemmän älyä voitaisiin tuoda varaussysteemillä, jolla varmistat että latausasema on sinulle vapaana sinne saapuessasi (toisessa Kempower-uutisessa mainittiin samanlaisesta varaussysteemistä ladattaville rekoille). Jos et menekään ko. latausasemalle vaikka varasit sen, lähtee kortiltasi 5€ sakkomaksu jne. tms. yms. tjsp. jotta opit olemaan varailematta latausasemia turhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos keksitään uutta akkutekniikka jos ei ole nykyiset raakaaineet niin ehkä



Tuo klikkiartikkeli kannattaa toki katsoa "with a grain of salt", mutta pointti kai että kyllä niitä vaihtoehtoja kovasti etsitään. Mitä enemmän pulaa on nykyisistä raaka-aineista, sitä kiivaammin.
 
Sinänsä totta, formuloissakaan ei ole aikaa jäädä pikalatailemaan varikolla kesken kisan.

Omasta mielestäni paras ääni autoilussa on hiljaisuus. Jos ei autoa ajaessaan kuule edes omaa pieruaan, on jossain vikaa, joko autossa tai pierussa.
Arkiautossa kyllä hiljaisuus tai hyvät stereot on kova juttu. Pitäisi tähän Enakkiinkin joku subbari vähintään saada.
 
Yllattavan palhon ihmiset silti katselevat televisiosta moottoriurheilua vaikkei siina ole sita aanta tarjolla.
 
Yllattavan palhon ihmiset silti katselevat televisiosta moottoriurheilua vaikkei siina ole sita aanta tarjolla.
Jep mutta ei maksa vaivaa mennä paikanpäälle. Itselläkin loppu F1 kisoissa käynti ensimmäiseen hybridi aikakauden kisaan. Ettei ihan sähköautoista kovin kauas juttu karkaa niin kyllä kävisin katsomassa F1, formula-e, extreme e tai rallikrossia jos lähellä olisi mutta mitään viikon euroopan reissua en enää jaksa tehdä.
 
Jos keksitään uutta akkutekniikka jos ei ole nykyiset raakaaineet niin ehkä

Käyttövoima-threadiin laitoin, mutta kaippa tänne voi myös:


CATL toimittaa tällä hetkellä Teslan LFP-akut, joten ainakin sillä akselistolla yhteistyötä varmasti tullaan näkemään myös suola-akkujen kanssa.
 
Toyota Bz4x ja Subaru Solterra -kuskit voinee olla eri mieltä.

Miks ne olis eri mieltä? Eikös ne riittävän tehokkalla laturilla lataa 10->80% puolessa tunnissa? Toki varmaan tuossa tunnin rajassa tarkoitettiin tehokkaita pikalatausasemia, ei mitään 50kW asemia...

Vai oliko tässä pointtina että jos akku on jäässä niin lataa hitaammin tms? Siltä osin varmaan koskee monia muitakin.
 
Tai yritettiin tuoda esille et kahden pikalaturikerram jälkeen ne lataa jotain 10kWh tms.
 
Yli 20min lataukset ovat "laittoman pitkiä" ja sietäisivät saada sakkomaksua jos kaikki tolpat ovat täynnä. Toki oikeilla pikalatureilla, eikä millään 50kW hitailla pömpeleillä...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 475
Viestejä
4 558 111
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom