Yleistä keskustelua sähköautoista

Onhan noihin epävirallisia ohjelmistopäivityksiä joilla saa tehoja. Lisävaloja, madalluksia ja lintulautoja voi asennella. Ledit tulpanhattuihin jne.
Suomessa joku laittanut avoimen lähdekoodin itseajavuuden S malliin käyttäen kännykän kameraa, YouTubesta löytää.

Vanhat takuuttomat S mallit luulisi päätyvän tuunaajille ensin.
Sähköautossa tulpat?
 
Sähköautossa tulpat?
Renkaissa.

muoks: väärä nimi, venttiilinhattu oli se mitä hain.

 
Onko mitään väliä lataako akun säännöllisesti 80%:iin 90%:n sijasta, ajatellen akun kuntoa?

Entä onko mitään väliä lataako kotona akkua 7kW:n tehon sijasta esim. 3kW:lla. Akku latautuu samanhintaisella yösähköllä, joten pienempikin latausteho täyttäisi akun. Tehon saa seinälaturista säädettyä portaattomasti.
 
Menisin sen mukaan mikä sinulla on tarve. Jos 80% lataaminen riittää mainiosti päivän ajoihin, niin lataisin normaalisti siihen. Jos taas menee tiukoille, niin sitten lataisin isompaan prosenttiin.

Tuskin noiden välillä hirveän isoa eroa on akun keston kannalta, mutta 80% on kuitenkin parempi. Ideaali akkujen keston kannalta on hinkata jotain 50-70% väliä edestakaisin. Ja mitä kauemmaksi tästä mennään, niin sitä nopeammin akku kuluu.

7kW laturilla lataushäviöt taitaa olla hieman pienemmät kuin pienemmällä teholla ladatessa.
 
Onko mitään väliä lataako akun säännöllisesti 80%:iin 90%:n sijasta, ajatellen akun kuntoa?

Entä onko mitään väliä lataako kotona akkua 7kW:n tehon sijasta esim. 3kW:lla. Akku latautuu samanhintaisella yösähköllä, joten pienempikin latausteho täyttäisi akun. Tehon saa seinälaturista säädettyä portaattomasti.
Jep. 80% se yleinen ohje. Ja pidemmälle matkalle voi sitten ladata täydemmäksi tai täyteen.

7kW menisi luultavasti suurempi osa akkuun asti.

Teslassa oon kokeillut vain suko latausjohdon 5A ja 13A. Eli johdon minimi ja maksimi. Tuolla 5A virralla ei akku juuri latautunut, kun ilmeisesti virtaa kului akun lämmitykseen?
 
Onko mitään väliä lataako akun säännöllisesti 80%:iin 90%:n sijasta, ajatellen akun kuntoa?

Entä onko mitään väliä lataako kotona akkua 7kW:n tehon sijasta esim. 3kW:lla. Akku latautuu samanhintaisella yösähköllä, joten pienempikin latausteho täyttäisi akun. Tehon saa seinälaturista säädettyä portaattomasti.

20-80% lienee hyvä peruskäyttöväli akulla.

Ainakin joissakin autoissa kannattaa ladata kerran kuussa / kerran kahdessa kuussa 100% tasoon, jotta akkujen latauserot tasoittuvat.

AC-laturi on akulle vähemmän kuluttava kuin DC-laturi.

11 kW tasoon saakka ei ainakaan akun kulumisen osalta taida olla merkitystä millä teholla lataa, mutta kannattaa hyödyntää tehoa että akkuun menee muutakin kuin pelkkää lataushäviön jämiä, esim. auton esilämmitys saattaa syödä yli 5 kW.
 
20-80% lienee hyvä peruskäyttöväli akulla.

Ainakin joissakin autoissa kannattaa ladata kerran kuussa / kerran kahdessa kuussa 100% tasoon, jotta akkujen latauserot tasoittuvat.

AC-laturi on akulle vähemmän kuluttava kuin DC-laturi.

11 kW tasoon saakka ei ainakaan akun kulumisen osalta taida olla merkitystä millä teholla lataa, mutta kannattaa hyödyntää tehoa että akkuun menee muutakin kuin pelkkää lataushäviön jämiä, esim. auton esilämmitys saattaa syödä yli 5 kW.
Facebookin puolelta joskus luin Teslan latauseroista. Riittäisi ilmeisesti 80% tai 90% lataus (ei väliä kumpi). Sitten irti latauksesta ja odottelua joku tietty aika (esim 12 tuntia?), että latauserot tasoittuu. Eli juuri Teslan kohdalla ei enää tarvitsisi ladata 100% asti. Mutta tuo täysin muistin varassa, eli en muista kauanko täytyy "kalibroida" akkua.
 
Katsoin tuon Harri Salon uusimman videon tuosta toyota bz4x (menikö oikein?) autosta. Aika hurjaa kyllä kuinka huono autosta voidaan tehdä. Eihän tuossa ole yhtään syytä, että miksi tuota autoa myytäisiin yhtään kappaletta. Ensimmäistä omistajaa kun ei jotkut pitkät akkutakuutkaan kiinnosta. Aivan oksettava tekele.

Olisiko jopa huonoin sähköauto ikinä, jos dacia spring jätetään pois vertailusta?
 
Olihan se Toyotan edellinenkin sähköauto, eli Lexus UX 300e aika huvittava yritelmä sähköautoksi. Eteenpäin ei ole Toyota mennyt.
 
Katsoin tuon Harri Salon uusimman videon tuosta toyota bz4x (menikö oikein?) autosta. Aika hurjaa kyllä kuinka huono autosta voidaan tehdä. Eihän tuossa ole yhtään syytä, että miksi tuota autoa myytäisiin yhtään kappaletta. Ensimmäistä omistajaa kun ei jotkut pitkät akkutakuutkaan kiinnosta. Aivan oksettava tekele.

Olisiko jopa huonoin sähköauto ikinä, jos dacia spring jätetään pois vertailusta?
Täytyypä katsoakin tuo video (kun ehtii). Harmittaa Toyotan puolesta, kun ovat niin jäljessä.

Ilmeisesti tuo uusin.
 
Onko mitään väliä lataako akun säännöllisesti 80%:iin 90%:n sijasta, ajatellen akun kuntoa?

Entä onko mitään väliä lataako kotona akkua 7kW:n tehon sijasta esim. 3kW:lla. Akku latautuu samanhintaisella yösähköllä, joten pienempikin latausteho täyttäisi akun. Tehon saa seinälaturista säädettyä portaattomasti.
7kW laittaa paremmalla prosentilla virtaa akkuun, kun osa menee akun lämmittämiseen. Kylmällä ilmalla voi olla aika isokin ero.
 
Omapahan on vikansa kun haluavat taistella väistämätöntä asiaa, eli liikenteen sähköistymistä vastaan. Tulee mieleen suurin osa internettiin kirjoittavista ihmisistä.
Teknologian ja tieteen tulevaisuuden ennustamisessa lyhyellä aikavälillä voidaan päästä yli 50%, pitkällä aikavälissä se menee 100% pieleen. Sen on historia opettanut. Sähköllä on varmasti roolinsa tulevaisuudessakin, mutta millaisella teknologialla on arvoitus. Tavallaan kaikki kehitysportaat on välivaiheita. Asiaa helpottaa se että autojen elinkaari on varsin lyhyt. Alle 30 vuotta jokatapauksessa. Siksipä asiassa olisi syytä antaa markkinoiden hoitaa asia eikä tehdä asialla politiikkaa.

Asiaa sivuten suurin osa muistaa varmaan Ranskan edistyksellisen internetin Minitelin ennen koko WWW-aikakautta. Valtiovetoinen systeemi eli yllättävän pitkään. Standardiin ja sääntelyynhän se sitten kuoli kun aika ajoi ohitse.
 
Täytyypä katsoakin tuo video (kun ehtii). Harmittaa Toyotan puolesta, kun ovat niin jäljessä.

Ilmeisesti tuo uusin.

Nää jutut on vähän huvittavia, kun selkeästi kieli keskellä suuta väkisin yritetään umpipaskasta autosta hakea hyviä puolia.

Oma suosikkilause: " Olisi tärkeää, että tämä auto löytävät kuluttajat, joille se sopii. Niitäkin kyllä on."
 
Oletan etta Bz4 on jokin vastus nyt jo akun lammitykselle niin softavikojahan nuo kaikki on. Uusiin tulee myos 3-vaihe lataus joten sekin asia korjaantuu. Mutta raakileena tultiin markkinoille. Mutta varmasti menee viela pari vuotta ennenkuin Toyota saa muut kiinni.
 
Hankala niiden on vetää uukkaria tuossa 10 v/miljoona km akkutakuussaan, joka aiheuttaa helvetisti päänsärkyä pikalatausnopeuksiin.

e: Tuohon iltalehden kommenttia hinnan kilpailukyvystä täytyy kyllä ihmetellä. Vajaaveto koeajoauto 55 k€, sama nelivetona liki 60 k€ :D Kun vertaa esim. vastaavaan korealaiseen, niin aika kalliilta tuntuu siihen nähden mitä autossa on tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:
Bemarikin näköjään nostanut i4:n hintaa. Nyt takavetomallikin menee helposti yli 70ke, kun ennen sai samoilla varusteilla tuonne 64ke paikkeille.
 
Onko kokemuksia 11kw matkalatureista minkä voisi heittää takakonttiin ja toimisi vakion (8A schukon korvaajana), aina jos voimavirtaa saatavilla?

Tälläisiä malleja tullut vastaan, mutta mielellään kuulisi kokemuksia näistä ja onko jossain tietyssä mallissa muita selkeästi parempi ominaisuuksia, latauslaitteen pitää olla matkamallinen eli seinään kiinteästi asennettavat eivät ole hakusessa.

Voimavirtalataus | Khons 11kW - evasema.fi - Hieman laadukkaampi kun perus aliexpress/yms kopiot?
METRON Matkalatauskaapeli 11kW - evasema.fi - Erittäin kompakti malli kun itse pistooleissa on sisällä kaikki tarpeellinen elektroniikka.
www.kotilaturi.fi/tuote/teison-pro-latausjohto-11kw-type2-voimavirta/ - Näitä ns halvempia "tusinakopioita"?
Motorwerk EV 11kW 3x16A Type2 5m sähköauton latausasema | Karkkainen.com verkkokauppa - Myöskin näitä "kopio" malleja.

Itsellä käyttöä aika harvakseltaan eli sikäli tuntuisi tuollainen esim Kärkkäisen malli olevan ihan toimiva, mutta kysellään nyt täällä ensinnä kysymyksiä mitä olette mieltä ja olisiko kokemuksia peräti muutamasta eri mallista.
 
E-tap, valitset sopivan pituuden. Metron on siistein, mutta hintavampi.

 
Kiitokset vinkistä, näyttö olis ihan mukava niin näkis hieman esim tuota verkon jännitettä ja toki ampeeri määrä mihin rajoitettu siitä mukavampi lukea.
 
Ehkä turhaa ininää asiasta, mutta onko ihan tarkoituksellista että sähköautojen latauspaikoille parkkeeraaminen normi autolla on ok? Alkanut hieman turhauttamaan kun käynyt kaupassa tai työpaikalla jossa on just 2-4 laturipaikkaa ja siinä istuu vanhoja bensa-autoja vaikka muita paikkoja olisi kuinka vapaana. Taloyhtiössä jopa asuu henkilö joka tarkoituksella parkkeeraa aina sähkölaturipaikalle kosk hän voi. Hieman ketuttaa kun tulee paikalle 20km jäljellä mittarissa ja 2004 ford istuu paikalla 4h.

En ole jaksanut ikinä sanoa kenellekään asiasta, mutta siis näin yleisesti niin onkohan tämä tulevaisuudessakin näin?
 
Ehkä turhaa ininää asiasta, mutta onko ihan tarkoituksellista että sähköautojen latauspaikoille parkkeeraaminen normi autolla on ok? Alkanut hieman turhauttamaan kun käynyt kaupassa tai työpaikalla jossa on just 2-4 laturipaikkaa ja siinä istuu vanhoja bensa-autoja vaikka muita paikkoja olisi kuinka vapaana. Taloyhtiössä jopa asuu henkilö joka tarkoituksella parkkeeraa aina sähkölaturipaikalle kosk hän voi. Hieman ketuttaa kun tulee paikalle 20km jäljellä mittarissa ja 2004 ford istuu paikalla 4h.

En ole jaksanut ikinä sanoa kenellekään asiasta, mutta siis näin yleisesti niin onkohan tämä tulevaisuudessakin näin?
Ei, vaan tulevaisuudessa sähköautoilijat käyttää normiruutuina noita, taino tulevaisuus tuli jo ainakin kehä 3:sen sisäpuolella. Mutta et ole ainoa ketä asia ärsyttää, voisivat vaikka ruveta jakamaan pysäköintivirhemaksuja noista.
 
Ehkä turhaa ininää asiasta, mutta onko ihan tarkoituksellista että sähköautojen latauspaikoille parkkeeraaminen normi autolla on ok? Alkanut hieman turhauttamaan kun käynyt kaupassa tai työpaikalla jossa on just 2-4 laturipaikkaa ja siinä istuu vanhoja bensa-autoja vaikka muita paikkoja olisi kuinka vapaana. Taloyhtiössä jopa asuu henkilö joka tarkoituksella parkkeeraa aina sähkölaturipaikalle kosk hän voi. Hieman ketuttaa kun tulee paikalle 20km jäljellä mittarissa ja 2004 ford istuu paikalla 4h.

En ole jaksanut ikinä sanoa kenellekään asiasta, mutta siis näin yleisesti niin onkohan tämä tulevaisuudessakin näin?
Jokin aika sitten liityntäparkissa latauspaikalla seisoi jokin vanha matkailuauto viikon. Se käytiin laputtamassa kaupungin toimesta ja auto hävisikin siitä sitten. Yksityisillä parkkiksilla lienee toisin.
 
Noi latauspaikat tulisi ihan ensimmäisenä merkitä hyvin selkeästi siten, että paikoissa saa vain ja ainoastaan olla lataamassa. Toiseksi pitäisi väärin pysäköidyistä autoista sakottaa.

Jos kyse on oman firman parkkipaikasta, niin silloinhan tietenkin kannattaa raportoida asiasta ylöspäin. Marketeissa tai vastaavissa voi raportoida vartijalle, infotiskiin tai laittaa palautetta jälkikäteen. Saattaa nopeuttaa noiden asioiden kuntoonlaittoa.
 
Vihreällä maalilla tehdä ruutu, kuten kauppakeskuksissa. Yhdessä taloyhtiössä täällä meillä on ollut edistyksellisyyttä, on laitettu parkkipaikka noin ja yksi latauslaite vaihdettu kellotolpan tilalle, loistaa pimeydessä vihreänä ja koko ruutu maalattu vihreäksi.
 
Vihreä ruutu on hyvä, mutta ei riitä talvella kun lumi peittää ruudut. Eli lisäksi vielä tarvitaan selkeä kyltti paikan eteen.
 
Samaa porukkaa jotka laittaa sitä vanhaa Focusta tms. siihen vähäpäästöisten autojen paikalle. Noista voisi saada pysäköintivirhemaksun lisäksi liikennerikemaksun, jos alkaisi kiinnostamaan.

Meilläkin töissä on muutama mulkku, jotka parkkeeraa latauspaikalle tavallisen auton, samaan kategoriaan menee kyllä hybriditkin, niitä ladataan siinä talvella 11kW laturilla (suurimmassa osassa vain 3.6kW laturi) koko päivä ja sillä pääsee se 15km sitten, mutta saipahan latauspaikan pidettyä varattuna. :x3:
 
Meilläkin töissä on muutama mulkku, jotka parkkeeraa latauspaikalle tavallisen auton, samaan kategoriaan menee kyllä hybriditkin, niitä ladataan siinä talvella 11kW laturilla (suurimmassa osassa vain 3.6kW laturi) koko päivä ja sillä pääsee se 15km sitten, mutta saipahan latauspaikan pidettyä varattuna. :x3:

Jaa. Mielestäni laturihybridit saa olla latauksessa lataus paikalla. Siinä on vähän se juju, et niitä voi ladata. Samoin voi sanoa sähköautoistakin, et onko pakko sillä 60kWh akulla ladata 11kWh tunnissa ja loput 7h viedä sitä paikkaa?
 
Jaa. Mielestäni laturihybridit saa olla latauksessa lataus paikalla. Siinä on vähän se juju, et niitä voi ladata. Samoin voi sanoa sähköautoistakin, et onko pakko sillä 60kWh akulla ladata 11kWh tunnissa ja loput 7h viedä sitä paikkaa?
Ja usein ne hybridit siitä latauksesta enemmän hyötyy. Vaimollakin 30km työmatka, johon talvella jo kovilla pakkasille tekee tiukkaa ton X3:n kanssa. Jos saa töissä ladattua, niin pääsee kotiinkin sähköllä.
Sähkärille tollainen 60km matka taas ei ole mitään.
 
Vihreällä maalilla tehdä ruutu, kuten kauppakeskuksissa. Yhdessä taloyhtiössä täällä meillä on ollut edistyksellisyyttä, on laitettu parkkipaikka noin ja yksi latauslaite vaihdettu kellotolpan tilalle, loistaa pimeydessä vihreänä ja koko ruutu maalattu vihreäksi.
Eipä sekään mitään auta, kun se MY:n naikkoinen roiskaisee autonsa sinne päin siihen pikalaturin ruutuun, laittaa palaan pian ilmoituksen ruudulle ja lähtee pariksi tunniksi kaupoille vieden paikan. (Ei ole mitään MY:tä tai naisia vastaan, oli vaan oikea esimerkki nähdystä)
Jaa. Mielestäni laturihybridit saa olla latauksessa lataus paikalla. Siinä on vähän se juju, et niitä voi ladata. Samoin voi sanoa sähköautoistakin, et onko pakko sillä 60kWh akulla ladata 11kWh tunnissa ja loput 7h viedä sitä paikkaa?
Ja aika usein myös näkee sähkäreitä ruuduissa akku täynnä ja johto kiinni, eniten nämä ihmetyttävät paikoilla missä mittari rullaa koko ajan, kun johto kiinni autossa.
 
eniten nämä ihmetyttävät paikoilla missä mittari rullaa koko ajan, kun johto kiinni autossa.
Rikkaiden huvia. Kai tulevaisuudessa tilanne alkaa muuttumaan parempaan, kun noita sähkäreitä alkaa olla normaaleilla sorvaaja-simoilla. Sitten varmasti on pakko keksiä pelisäännöt noille yleisille latauspaikoille.
 
Jaa. Mielestäni laturihybridit saa olla latauksessa lataus paikalla. Siinä on vähän se juju, et niitä voi ladata. Samoin voi sanoa sähköautoistakin, et onko pakko sillä 60kWh akulla ladata 11kWh tunnissa ja loput 7h viedä sitä paikkaa?
Lisättäköön, että firmalla on myös "lämmitystolppia", joissa jatkuva 3.5kW saatavilla, mutta onhan se raskasta kun pitää kaapeli ottaa esille.
 
Eipä sekään mitään auta, kun se MY:n naikkoinen roiskaisee autonsa sinne päin siihen pikalaturin ruutuun, laittaa palaan pian ilmoituksen ruudulle ja lähtee pariksi tunniksi kaupoille vieden paikan. (Ei ole mitään MY:tä tai naisia vastaan, oli vaan oikea esimerkki nähdystä)

Ja aika usein myös näkee sähkäreitä ruuduissa akku täynnä ja johto kiinni, eniten nämä ihmetyttävät paikoilla missä mittari rullaa koko ajan, kun johto kiinni autossa.
Ne on ne minuuttitaksat latauksen jälkeen liian halpoja. Pikalaturia kukaan ei tarvitse yli tuntia joten niihin voisi laittaa tunnin jälkeen vaikka 5-10€/min, voisi ruveta kiinnostamaan erilailla se auton pitäminen siinä latauspaikalla.

Tämä kuuluu samaan luokkaan kuin se, ettei esim. Helsingissä maksa keskustassa parkkeerauksesta jos aikoo pitää autoa ruudussa pari päivää, koska rikemaksu on about samansuuruinen, eli ei kannata siirtää tai maksaa, jos parkkeeraus on parhaimmillaan lähes samanhintainen. :rolleyes:
 
E-tap, valitset sopivan pituuden. Metron on siistein, mutta hintavampi.

Taitaa olla samoja laitteita Telewellin kanssa. Telewellillä ladannut Zoea kohta 2 vuotta, hyvin on toiminut.
Telewell vähän halvempi, mutta ei taida olla kuin 7m kaapelivaihtoehto.

E: Sattui silmään Laturille.shop mainos, jossa sähköautomiesten reppu kaupanpäälle. Eipä se toiminutkaan matkalatauslaitteille..
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä turhaa ininää asiasta, mutta onko ihan tarkoituksellista että sähköautojen latauspaikoille parkkeeraaminen normi autolla on ok? Alkanut hieman turhauttamaan kun käynyt kaupassa tai työpaikalla jossa on just 2-4 laturipaikkaa ja siinä istuu vanhoja bensa-autoja vaikka muita paikkoja olisi kuinka vapaana. Taloyhtiössä jopa asuu henkilö joka tarkoituksella parkkeeraa aina sähkölaturipaikalle kosk hän voi. Hieman ketuttaa kun tulee paikalle 20km jäljellä mittarissa ja 2004 ford istuu paikalla 4h.

En ole jaksanut ikinä sanoa kenellekään asiasta, mutta siis näin yleisesti niin onkohan tämä tulevaisuudessakin näin?
Eikös tästä ollut jo joku oikeustapauskin jossa polttisautoilijaa oli laputettu koska oli jättänyt autonsa latauspaikalle, ja lopputulema oli että kiinteistön omistaja saa rajata tällä tavoin että latauspaikat ovat vain sähköautoille?

Niissä paikoissa missä minä täällä pääkaupunkiseudulla käyn, kyllä polttisautot ovat mielestäni ihan kiltisti pysyneet latausruuduilta poissa. Ehkä asiaan vaikuttaa se että on ko. kohteissa kyllä ollut tarpeeksi vapaita parkkiruutuja muutenkin, joten kyse ei ole ollut siitä ettei muita paikkoja ole ollut vapaana. Ko. paikoissa nuo latausruudut yleensä menevätkin nopeimmin varatuiksi, on sähköautoja ja ladattavia hybridejä jo kuitenkin sen verran.

Enää enintään ärsyttää se että välillä latausruudussa on sähkö- tai lataushybridi joka on kyllä kiinni, mutta ei lataa. Ehkä se määritelty latausraja tuli jo täyteen, mutta olisi toivottavaa ettei enää sen jälkeen seisottaisi autoaan, jos on muita haluamassa lataamaan. Tai jos on kohteeseen tullessaan jo lataus lähellä maksimia, pakkoko välttämättä on silloin laittaa lataukseen.
 
Lisättäköön, että firmalla on myös "lämmitystolppia", joissa jatkuva 3.5kW saatavilla, mutta onhan se raskasta kun pitää kaapeli ottaa esille.

Tämä hieman muuttaa asetelmaa. Mutta toisaalta, kuten varmaan tiedätkin, perusplugaripulliainen ei tuon taivaallista ymmärrä mistään kilowateista mitään. Tottakai itsekin vetäisisin vaikka 1.8kWh Sukon perään oman plugarini, enkä varaisi oikeaa laturia jos näin olisi. Mutta valitettavasti peruskuluttaja jopa vielä nykypäivänäkään ei ole erityisen valveutunut.
 
Tämä hieman muuttaa asetelmaa. Mutta toisaalta, kuten varmaan tiedätkin, perusplugaripulliainen ei tuon taivaallista ymmärrä mistään kilowateista mitään. Tottakai itsekin vetäisisin vaikka 1.8kWh Sukon perään oman plugarini, enkä varaisi oikeaa laturia jos näin olisi. Mutta valitettavasti peruskuluttaja jopa vielä nykypäivänäkään ei ole erityisen valveutunut.
Positiivista että sentään lataa sitä plugaria :)
 
Lisättäköön, että firmalla on myös "lämmitystolppia", joissa jatkuva 3.5kW saatavilla, mutta onhan se raskasta kun pitää kaapeli ottaa esille.
Onko näistä lataaminen sallitua vai onko nämä pelkästään auton lämmitykseen olevia? Ainakin meidän toimistolla lämpötolpista ei saa ladata, vaan latauksen tulee tapahtua erikseen merkatuista 11kw latauspömpeleistä. Samalla tavalla kyllä niihinkin pömpeleihin pitää ottaa se latauspiuha esille..
 
Meilläkin töissä on muutama mulkku, jotka parkkeeraa latauspaikalle tavallisen auton, samaan kategoriaan menee kyllä hybriditkin, niitä ladataan siinä talvella 11kW laturilla (suurimmassa osassa vain 3.6kW laturi) koko päivä ja sillä pääsee se 15km sitten, mutta saipahan latauspaikan pidettyä varattuna. :x3:
Minua ensin ärsytti kun kauppakeskuksessa hybridit ja Miit parkkeerasivat muutamalle 22kW latauspaikalle vaikka hieman kauempana olisi pitkä rivi 11kW latausasemia vapaana. 22kW paikat pitäisi olla ensisijaisesti niille autoille jotka osaavat 22kW tai ainakin yli 11kw AC-latauksen (Renault Zoe ja Megane, Nissan Ariya, jotkut vanhemmat Teslat...).

Tosin sitten tajusin että jos autossa on vain AC yksivaihelataus, sitten se kai monesti/yleensä pystyisi kai 1x32A lataukseen... eli heilläkin latausteho 11kW paikoilla puolittuisi (olisi heidän tapauksessaan 3,68kW 11kW latauspaikoilla, ja 7,36kW 22kW-latauspaikoilla).

Joten ok sitten jos niin on, taistelen hybridilataajien ja Miin omistajien kanssa niistä 22kW paikoista...
 
Jaa. Mielestäni laturihybridit saa olla latauksessa lataus paikalla. Siinä on vähän se juju, et niitä voi ladata. Samoin voi sanoa sähköautoistakin, et onko pakko sillä 60kWh akulla ladata 11kWh tunnissa ja loput 7h viedä sitä paikkaa?
Juu ei ole minullakaan mitään sitä vastaan että lataushybriditkin niitä latauspaikkoja hyödyntävät.
 
Lataushybridi pitäisi vaan siirtää pois sitten kun se on 1 - 2 tunnin päästä latautunut täyteen. Eli paikan voisi vapauttaa sellaiselle, jolla voi olla suurempi tarve saada auton akku täyteen juuri sinä päivänä, kuten täyssähköautolle, jossa range on jo vähissä... kaikilla kun ei ole mahdollisuutta ladata kotona eikä ole polttomoottoria varalla.

Meillä töissä on vielä ilmaisia 22 kWh:n latausasemia vajaa 10 kpl ja ne menevät aamulla kuulemma jo seitsemään mennessä. Viimeksi kun tulin töihin yhdeksän maissa, niin siellä oli kolme plugaria, joiden lataus on jo silloin valmis... (latauksen merkkivalo ei vilkkunut). Muutkin latauksessa olleet olivat sillä kertaa plugareita.

Lisäksi meillä on toistaiseksi myös ilmaisiakin pistorasioita varattu riittävästi plugareita varten (joissa latausajat verkkovirralla akun koosta riippuen sitten 4-9 tuntia), joten tehokkaan latausaseman varaaminen plugarille pitkäksi aikaa ei ole kovin kiva juttu.

Tuo nyt ei minua tällä hetkellä pahemmin haittaa mutta asiat saisivat olla sitten kunnossa, jos joskus hankin tai saan täyssähköauton. Työpaikoilla latausasemat ovat muuttumassa maksullisiksi (jos eivät jo ole). Maksussa saisi olla kilowattituntien lisäksi myös latausaika ja maksu saisi olla tehokkaammilla latausasemilla latauksen päätyttyä niin korkea, että plugarikuskeja kiinnostaisi vapauttaa se paikka latauksen valmistuttua.

Edit: kirjoitusvirhe
 
Juu ei ole minullakaan mitään sitä vastaan että lataushybriditkin niitä latauspaikkoja hyödyntävät.
Type 2 latauspisteitä onkin aika paljon, enemmän varmaan häiritsee Outlanderit pikalaturilla.

Lataushybridi pitäisi vaan siirtää pois sitten kun se on 1 - 2 tunnin päästä latautunut täyteen. Eli paikan voisi vapauttaa sellaiselle, jolla voi olla suurempi tarve saada auton akku täyteen juuri sinä päivänä, kuten täyssähköautolle, jossa range on jo vähissä... kaikilla kun ei ole mahdollisuutta ladata kotona eikä ole polttomoottoria varalla.

Meillä töissä on vielä ilmaisia 22 kWh:n latausasemia vajaa 10 kpl ja ne menevät aamulla kuulemma jo seitsemään mennessä. Viimeksi kun tulin töihin yhdeksän maissa, niin siellä oli kolme plugaria, joiden lataus on jo silloin valmis... (latauksen merkkivalo ei vilkkunut). Muutkin latauksessa olleet olivat sillä kertaa plugareita.

Lisäksi meillä on toistaiseksi myös ilmaisiakin pistorasioita varattu riittävästi plugareita varten (joissa latausajat verkkovirralla akun koosta riippuen sitten 4-9 tuntia), joten tehokkaan latausaseman varaaminen plugarille pitkäksi aikaa ei ole kovin kiva juttu.

Tuo nyt ei minua tällä hetkellä pahemmin haittaa mutta asiat saisivat olla sitten kunnossa, jos joskus hankin tai saan täyssähköauton. Työpaikoilla latausasemat ovat muuttumassa maksullisiksi (jos eivät jo ole). Maksussa saisi olla kilowattituntien myös latausaika ja maksu saisi olla tehokkaammilla latausasemilla latauksen päätyttyä niin korkea, että plugarikuskeja kiinnostaisi vapauttaa se paikka latauksen valmistuttua.
Myös sähköautot pitäis siirtää pois laturilta, kun akku täynnä.
 
Onko näistä lataaminen sallitua vai onko nämä pelkästään auton lämmitykseen olevia? Ainakin meidän toimistolla lämpötolpista ei saa ladata, vaan latauksen tulee tapahtua erikseen merkatuista 11kw latauspömpeleistä. Samalla tavalla kyllä niihinkin pömpeleihin pitää ottaa se latauspiuha esille..
Lisäksi ainakin entisessä työpaikassani noissa lämmitystolppapaikoissa oli jokin askeettinen "kuormanhallinta" missä se piti vain osaa lämmitystolpista päällä kerrallaan, puoli tuntia kerrallaan. Eli lämpötolppaan tulee sähköä puoli tuntia kerrallaan silloin tällöin.

Lisäksi varsin usein ne lämpötolpat eivät pakkasten tultua toimineet ollenkaan, ja kun valitin joka ikinen alkutalvi asiasta kiinteistön hoitajille, aina sama vastaus "jaa on tainnut unohtua laittaa sulake päälle". Kai ne ainakin silloin laitettiin kesäksi sitten kiinni.
 
Meillä töissä on vielä ilmaisia 22 kWh:n latausasemia vajaa 10 kpl ja ne menevät aamulla kuulemma jo seitsemään mennessä. Viimeksi kun tulin töihin yhdeksän maissa, niin siellä oli kolme plugaria, joiden lataus on jo silloin valmis... (latauksen merkkivalo ei vilkkunut). Muutkin latauksessa olleet olivat sillä kertaa plugareita.
Eikohan se vika ole siina etta niita pitaisi olla nyt 20 kpl. Ja parin vuoden paasta 40 kpl.
 
Eikohan se vika ole siina etta niita pitaisi olla nyt 20 kpl. Ja parin vuoden paasta 40 kpl.
Tässä päästään siihen että jos työpaikan parkkikselle tarvitaan latauspaikkoja kovin isolle määrälle sähköautoja, ehkä ne voitaisiin rajoittaa vaikka 1x16A tjsp. jotta latauspaikkoja saadaan moninkertainen määrä.

Ihan kiva se toki on ladata töissäkin 11kW tai 22kW teholla, mutta harva lähtee siirtämään autoa toiselle paikalle vapauttaakseen latauspaikan jollekin toiselle, ja tuskin se toinenkaan käy vähän väliä tarkistamassa onko latauspaikkoja vapautunut.
 
Eikohan se vika ole siina etta niita pitaisi olla nyt 20 kpl. Ja parin vuoden paasta 40 kpl.
Mielenkiintoista nähdä, että miten työpaikkojen latausmahdollisuudet kehittyy ja kuinka paljon niistä on tulevaisuudessa ilmaisia. Tietysti verottajankin kanta vaikuttaa onko ilmainen lataus järkevää.

On käsittämätöntä, että on yrityksiä mitkä ei ole tarjonneet edes auton lämmitystolppaa - ei varmaan voi odottaa lataustakaan. Kaupungin keskustassa olevat työpaikat toki ymmärtää, että parkkiruutua ei ole. Ehkä se kertoo jo kaiken tarpeellisen työnantajan suhtautumisesta työntekijöihin.

Tässä päästään siihen että jos työpaikan parkkikselle tarvitaan latauspaikkoja kovin isolle määrälle sähköautoja, ehkä ne voitaisiin rajoittaa vaikka 1x16A tjsp. jotta latauspaikkoja saadaan moninkertainen määrä.

Ihan kiva se toki on ladata töissäkin 11kW tai 22kW teholla, mutta harva lähtee siirtämään autoa toiselle paikalle vapauttaakseen latauspaikan jollekin toiselle, ja tuskin se toinenkaan käy vähän väliä tarkistamassa onko latauspaikkoja vapautunut.
Kuormanhallinta hoitaa tehonrajoituksen ihan automaattisesti.
 
Onko kokemuksia 11kw matkalatureista minkä voisi heittää takakonttiin ja toimisi vakion (8A schukon korvaajana), aina jos voimavirtaa saatavilla?

Tälläisiä malleja tullut vastaan, mutta mielellään kuulisi kokemuksia näistä ja onko jossain tietyssä mallissa muita selkeästi parempi ominaisuuksia, latauslaitteen pitää olla matkamallinen eli seinään kiinteästi asennettavat eivät ole hakusessa.

Voimavirtalataus | Khons 11kW - evasema.fi - Hieman laadukkaampi kun perus aliexpress/yms kopiot?
METRON Matkalatauskaapeli 11kW - evasema.fi - Erittäin kompakti malli kun itse pistooleissa on sisällä kaikki tarpeellinen elektroniikka.
www.kotilaturi.fi/tuote/teison-pro-latausjohto-11kw-type2-voimavirta/ - Näitä ns halvempia "tusinakopioita"?
Motorwerk EV 11kW 3x16A Type2 5m sähköauton latausasema | Karkkainen.com verkkokauppa - Myöskin näitä "kopio" malleja.

Itsellä käyttöä aika harvakseltaan eli sikäli tuntuisi tuollainen esim Kärkkäisen malli olevan ihan toimiva, mutta kysellään nyt täällä ensinnä kysymyksiä mitä olette mieltä ja olisiko kokemuksia peräti muutamasta eri mallista.

En pysty vertailemaan kun vain tällaista verkkokaupan laturi käyttänyt. Oli BF aikaan 419€. En ole koskaan mukana kantanut vaan tuo ajaa kotilaturin virkaa 10 m jatkojohdon kanssa.
-Ajastin toiminta ihan kätevä jos auto ei sitä kykene tekemään
-Virran saa rajoitettua portaittain
-Toimii myös 2-vaiheella kun yhdestä paloi sulake
-Huonoa ainoastaan se että näytössä olevat mittarit eivät pidä paikkaansa

 
e: Tuohon iltalehden kommenttia hinnan kilpailukyvystä täytyy kyllä ihmetellä. Vajaaveto koeajoauto 55 k€, sama nelivetona liki 60 k€ :D Kun vertaa esim. vastaavaan korealaiseen, niin aika kalliilta tuntuu siihen nähden mitä autossa on tarjolla.

Subarun vastaavassa on neliveto vakiona ja hinta alkaen 50k mutta se on kai myyty jo loppuun Suomessa.
 
Ihan kiva se toki on ladata töissäkin 11kW tai 22kW teholla, mutta harva lähtee siirtämään autoa toiselle paikalle vapauttaakseen latauspaikan jollekin toiselle, ja tuskin se toinenkaan käy vähän väliä tarkistamassa onko latauspaikkoja vapautunut.
Se idea on etta nuo tolpat ovat halpoja verrattuna siihen etta tyontekijat juoksentelisivat paivat pitkat autojansa siirtelemassa. Kuormanhallinta pitaa sitten kytkenta kustannukset maltillisina. Jos tolppa on 1000e ja kestaa 10 vuotta ja estaa 200 kertaa vuodessa vitutusta niin vitutuksen saasto hinta on 0.5 euroa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom